luni, 2 ianuarie 2012

Poeme inedite (9)

George Anca

DOMENICO


sâmbăta
Ghirlandaio
ce nu ştiusem
trecute sânziene
nea Tudorică
margarete
te voi transcrie
apoi om prinde
boheme
vorbind încet
lumea
mi-era compoziţia
de câte ori
sunt eu
la apa cavalului
de-un aur
iad ba
neînscăunată însorire
întâmplare reală
karma
cum de ţi s-au spânzurat
de ochii orbului
sfârşim together


sâmbăta

te ia şi te ajungi din floră
în fauna ce ne devoră
de pe Paris ori Cavalary
de-o seamă numai cocălarii

scăpaşi de viu la Minodoră
surorilor la altă oră
predestinatelor contrarii
înfrigureze-le ţânţarii

citire ceaţa evangilă
a copiei şi nu copilă
ogorului că ne împilă
din iapă cal din maică-ta
oracolul ci camăta
adjudecată sâmbăta


Ghirlandaio
pe ce proiecţii câţi din sat ori eu
placenta împingând-o apogeu
fetele popii Hercule Anteu
zâmbeşte-le şoiman egeu
tinctura Ghirlandaio picto
ci tu la Putna Benedicto
nici senzualitate stricto
sensu' ca niciodată ficto
tendoanele alerge pinten
sărit de coardă orfic minten
braţele ursitoarei cin'te'n
chemam şi nici Chirică osc
în boască şi mă recunosc
rachiu la Kir pe ploscă pleosc




ce nu ştiusem

ce nu ştiusem marea taie
din criţa vaporosă raie
raiaua raiului pâraie

ţinuţi spioni spini galioane
prin vânt arab bătut Ioane
ai voştri pe armate negermane

creştini de nebuni căutaţi
într-o bunătate Carpaţi
fără filtru duşi nemai fârtaţi


trecute sânziene

trecute sânziene veştedă şleahtă
târgoviştenii or fi totuşi pe drum
dar brăileanul dar craioveanul

a câta aruncătură de tăiş Yama
din versuri personaje oratoriu
scenarii inversate la culegător

soarta în mâna translatorului
în prăpastie de vină interpretul
pe blindate pline de farmec


nea Tudorică

nea Tudorică mai zi-mi cavalere
lulea aleluia copacilor mierle
până la dumnezeu cioara

veveriţa leagă apostolii
ne inversăm tinereţea în
acel teatru al coborârii pe role

ai lui Şacote suiau coasta
nu mi-ai spune regie asta
pâlcuri de însinguraţi tasta

eu fiind proteza intrării libere
cât o să mai tragi de mine
pe toate scaunele rezervat puştime

de-acum sunt al sălii interes
exact ca-n teatrele din New York
din ce parte ne comediază Sylvia

cum prima oară aş recidiva
şi lăsat în pace oi mai pleca
mi-am câştigat şederea rea

veniţi aici sosiţilor la gong
sonorităţi subtile să v-alegeţi
unde vedeai tu scenă sus mansarda

era mult fum şi-ai plecat
poate după Ionuţ şi Vasile
te duci la piese necunoscute


margarete

margarete o ladă de buchete
poezii peste azi pe zi
sau mâine că poimâine fantezii

peripatetice şi ce învii
priporul prapure purii
urcă mari reduceri coasta

valuri generaţii crâng parâng
fiu de neamţ rămas din război
de mi se părea mie turc

petarda pe durdă urdă kurdă
orice lucru care atârnă e un bec
ţi l-am înşurubat de pe scară

fă-te partener de favoare joacă-te
commedia dell'arte la Pietroşiţa
republică le vieux garcon

căminul agitatorului european
apucaţi cutumă boemiei
în permisie de protezare

iei roşii iei peşte iei caşcaval
dau din cap peste milion
reflex printre altfel vânătaie


te voi transcrie

te voi transcrie pe sub ploaie bando
topitei cânepe costum scafandru
o amintire lu' nevastă-mea când m-oi însura

mai ceasului tăgadă Văcăreşti
pân' la voi în Bârgaie
ne-adăpostim conubiu amanet 

am scris pe orice vreme scris
calmei Antarctici salutare
ai clanurilor fanţi catharii

ai cerurilor sfanţi kazarii
întinsul clisei pe deşanţ
uşă deschisă crucea păianjen

un rând sub troscotul de picuri
pescar în pelerină galbenă
paznic în chioşc la despachetare


apoi om prinde

apoi om prinde piesei Bucureştii
nu mai lătra mătrăguno ce eşti
nici de Machiavelli Ploieşti

lire sălcii fălcii ciuturi
ciutărie iazagiu tărie cheme
gheme harici arici haraci raci

distracţie spargerea turnurilor
horele la silnică trudă
cetăţi din treaptă nicio treaptă

itihasa pe caste şi totuşi nu
numai cancelarii de ochi
după comenzi şaşii foc

în timp ce atâţia fugăreau viezurii
nevăzuţi pe coastă în sus
şoseaua seacă sânger înger

ne-n lacuri mării harpii harpe
de şarpe cimbale ciripiţi-ne
hăripi hărăghia printeze

nici os nici domnesc bolto
tăcerea ca o noncivilizaţie
pe cataligele nostalgiei

îl omorârăm îl omorârăţi
mai bine nu ne-aţi mai omorî
şi-atunci ce ne facem neomorâţi

te-am împuşcat cu tămâioara
mai criminal cine nu moare
iazagiul iazul n-are

I am a iazagiu a lakeman
surlarii mă-nconjor ah turcii
beţivo de nu eşti furnică


boheme

boheme cum amputation destiny
lumea ţi-e imaginaţie involuntară
ne căutăm în celălalt fantezia

Duminicei în cruce cu Mincu
paralelă Boccacio Praşilei
câinele dublează pragul Paraschivei

cocor de început Rmayana 
luate la goană rândunelele
biciclistele mergem la statui

botezul lui Dominic i-l dai
în dar pe Dumnezeu te încurcaşi
congratulations and God bless you

roşu de Humor frescă fin nisip
mâine altei scene tot cu variante
la cer fantastic şi transcris

personajele se autoregizează
nu poţi să treci ca şi cum n-ar fi
eşti supărată ori eşti obosită

aparatele stau turceşte
dam compoziţia pe aşteptare
norii mă întunecă Aretie

mă alergi Vulturenilor
din Împăratul Traian în Alpineşti
şi iar pe soldat Ion Ciocodeică


vorbind încet

vorbind încet v-aţi ascuţit auzul
ce ne-am fi uitat în oglindă
tot mai promisă arătura neagră

pe ce mâini de ceartă supra
a nu crâcni frumoasa lui Muşat
don't cry for me Romania

verde tulbure de val mă vezi mal
iluminare slabă comenzi greşite
bilete vândute la miezul nopţii

nu-l auzeam vorbind mai trăiam
poate nici sfatul platagelei
sunătoare Plantageneţilor

a nu mai avea cu cine te face frate
că dracul şi-a elenizat
coada pe muzică live

păsări vii în muzică de auzisem
privighetori spre Cozia
noaptea spre dimineaţă

v-aţi supărat la auzul verdelui
stropii de ieri pe valurile valsului
şi tu te-ai trezit tot de ceartă

nu pot spune că n-am înotat ieri
şi pentru azi fără aparate
vă aţipisem până la Kyoto

fărădelegea mea o cunosc
dă-mi mie bucuria mântuirii tale
izbăveşte-mă pe mine păcătosul

pământul mării cu tatăl
marea pământului Maria
în postul Helespontului


lumea

lumea mai mult valuri
mai la vale călcătura
cangur nedelfin ochiul

oarece şoarece eagle în iglu
druidului deal de menhire
dhvani haiku indodion

zboară nu există spuma
nici Pacificul nici puma
abia mai dansează Uma

cinci cu doi patru departe încă unul
vreo şaispe cum zice lăstunul
sub valuri voalul ca monsunul

dansezi colombinelor
în apă capul gheara nor
şi cine-o fi mai zburător

plecai eu dânşii zburară
rochia mireasă iară
într-o aripă de cioară

între nisip şi sărăşia şeea de mare
vă adunarăţi că ne răsare
aripă sură surya namaskar e

mă învăţai în damf de amforă
vinurile stană săgetăm
personajele împestriţate

brebeni brebi berbere
rămase de-ale armiei Romă
ca o sinucidere de fete

în zile de-astea bun de secetă
jucaţi în grădina italiană
teatru în Kurukshetra toată Gita


mi-era compoziţia

mi-era compoziţia nedesfătată
lacul demolat în spatele trăsurii roată
nu mă daţi căţeluşului spată

facem trei ore pe uscat construit
când nici nucii nu visau urât rit
mai mult e crestomaţie prurit

suedez tristez thailandez
ieşirea de sub autoembargo
nu biblie nu celuloză loază

vitralii vintrele graffitti
scurtez martirii la persoană
nici limba nu te-o fi purtat

să nu-mi spui să dau afară
nici pe uşă nici pe scară
pe mălai nici pe secară

ne-om neom omeni omni
pe la curte cap de domni
turcii ţepe grecii comni

mai veniţi încoace mă înfioraţi
piatra râului ţi-eram din fraţi
negru gâfâind căţei araţi

ziua de după duminică
Virgiliu arzându-şi Eneida
pagină-n Edda dinspre Veda


de câte ori

de câte ori mă petrecuşi
din turci cu nemţi şi tot la ruşi
ci nu-ţi mai ascultăm peruşi

mai mergem după mere pepeni
în monorimă să te depeni
prin ţepi de rapăn nemaiţepeni

opt canto smeu vult cargoşon
în hindi flutur alkyon
Ovidiu mi-l zbură anon

după o viaţă frică mi-s
realitate fără vis
cum aş ajunge la Paris



sunt eu

sunt eu nu e câinele
nu mă cunoşti te cunoştea
pe meterze luminozitate de vară

prana de acasă foc de sfânt
servicii funerare sunaţi la sonerie
pe Cale Ferentarilor

vedem şi cine-i criminalul
de câte ori pe zi uscată
poeţii când să vă mai întreacă

piangendo hai că nu nici laur
îţi povesteam de pasăre
s-ar fi aşezat pe umerii fetei

hotelul Poem din Stambul
Ithaca ne mai auzim paralel
conspiraţioniştii plecăciunii

nu ţi s-au deschis trandafirii
norocul rolului din nume
fericirea prenumelui intell

mai nimic frumuseţea tulburării
sub încă verzi rămăşiţe
din dărâmarea deşertului

raţe câte cinci pentagramo
limbă scoasă alergi
nu mă ocoli semnificativ

o fi având şi ea adăpost ziceai
că nu ţi-ar fi fericită în casă
pe lac în sălcii a te întâlni

cine pierzându-ne nefericire
nu vine coţofana fetelor
norocul te hoţeşte liniştire

prima troiţă în noaptea vieţii
Zricha sinucisă Dorina amputată
jaini blajini în coji de ouă


la apa cavalului

la apa cavalului susurul
paşilor calcar înlăcrimarea
numai câte acatiste mariane

s-o şi-nsera interior pe după placă
tumul tumult audienţei uitate
n-o să mai ajung în India doamne-ajută

Lampie să mai stăm înecului
sociometrie versurilor
pentru un sonet degenerescenţă


de-un aur

de-un aur horn pe suflet mama
neiertătoare caravelă Yama
în piedică ori gard Ligonier
recită-ne pân' spre debarcader
ce film al paisprezecelea în rol
te trec al treisprezecelea parol
curând din strâmb repaos
femeile pronaos 'mneata Laos


iad ba

iad ba tu compania la mine
ce sus cu ameţeala ţara lor
lentă despărţire cine nu ne ştie
contagioşi cât de aproape

strănut în clinchet pe sfârşite
de-a laur ţandăra peripeţiei
ţi-o regizaşi de-om mai aspecta
într-o estetică evanescentă

fâşii fâşiind aproximează sonuri
de minte anticipând că nu minte
ţările cotropite nici trădarea 
nu mai ajută pe trădător


neînscăunată însorire

neînscăunată însorire la piatra mesei
brindisi per lei e sua amica da Napoli
fado encore dans les soirs de Lisbone
play from your plays Kim-Kom-Kum

în părţi poliţie cap după ochi jos-sus
unde şi-o caută fierarul nicovala
pe lustrul calului nici ploi nici rouă
în dependenţa părăsitelor pulpe

versuri în Dardania cariatide
despărţământ portando caşmirul
mohairul patrafirul kirul
ne tăgăduim dinamita mita

în amintirea eresului din vignetă
de ziua Nuţei cu gândul la Petruţa
ce mai fuma şi-aia nor'ta bea fox
renunţă cine se spovedeşte ortodox

pe văduvie scrie biserică de nu nuntă
da' pocăiţii martorii lui Yehova hinduşii
mai bine animişti decât comunişti
suntem în metrii pridvorului Tismana


întâmplare reală

întâmplare reală yoga pe terminate tratack
nor palid hai concentrare şi nu mai eşti
se îndreptase spre ţintă energia concentrică
a minţii din ponoare să trăiţi

cu ochii de-o orbire înlăcrimată
pe freamătul frunzarelor piane
nu numai pranayama taie nor Yama
să ni se strepezească oasele

falun dafa lotul tânăr cu spatele la soare
lebedele pe ce cântec şi-om ploua
din bâlci în bâlci cimentul bolşevic
refacem cearta încă o duminică


karma

karma inclementă Marioară
ne mai scufundă bunăoară
plusasem ultim rest
fac rost şi de arest
din sud în est


cum de ţi s-au spânzurat

cum de ţi s-au spânzurat amândoi fiii
şi până la moarte m-ai tutorat
acum chiar deranjez morţii
cu păcatele la intersecţie

unde te reîntâmpli perspectiva
rabdă iată ghindă nouă
şuşotitoare societate de
albastru daltonismul


de ochii orbului

de ochii orbului ghirlandă
Ghirlandaio te apropiai
a cui Florenţă tremura
Domenico arabo bianco

nera domenica împărat
vorbeşti ia aşa în dodii
titlu din fraţi Dodonei
biciclistele schimbă calul

bine de titlu când şi vara soră
buon fresco Franceso
ultimul răcnet revederii
paloare celorlalţi




sfârşim together

sfârşim together endorfine
ciudat călare dislocat salpetru
necavalere sterpe stirpe
râd pân' le latră fecundatorul

pe ce pun astea curu'
nu se mai nume cal
printre câini utilitari
recităm în Polovragi

victorie colonului de lemn
jainul mai pompeze cord
au a câta mantră ţi-o sunai
discreţie involuntară



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu