RAI VIRTUAL
Athmosphere – Portrete ale
Unirii – Întâlniri cu Dumitru Stăniloae
– Filocalii - Anexă
SURENDER BHUTANI
Atmosphere
The brooding atmosphere is here to stay
the dramatic density is no longer relevant
the existing anarchy will prevail...
without paying tribute to its maker
the dramatic density is no longer relevant
the existing anarchy will prevail...
without paying tribute to its maker
Coming out from life-long depression is not easy
half-truths create their own jitters
guilty twitches of neglect have their own history
no one will sing soul-searching hymns for anyone
half-truths create their own jitters
guilty twitches of neglect have their own history
no one will sing soul-searching hymns for anyone
One can see the absurdity of the image
the nastiness of the content is appalling
idiotic predictions are also visible
and one is trapped in the oppressive past
the nastiness of the content is appalling
idiotic predictions are also visible
and one is trapped in the oppressive past
It is simple to make everything a mystery
when curiosity is assailed by unwanted questions
the so-called tranquil sanctuary is a mirage
a respectful distance is merely a dream
when curiosity is assailed by unwanted questions
the so-called tranquil sanctuary is a mirage
a respectful distance is merely a dream
What script is there for such a condition?
the wounded veterans are deprived of self-esteem
the notion of identity is fast disappearing
and there is no way to confront loneliness
the wounded veterans are deprived of self-esteem
the notion of identity is fast disappearing
and there is no way to confront loneliness
BOGDAN MIHAI
Portretele Marii Uniri
Regele Ferdinand I al
României (24 august 1865 - 20 iulie 1927)
Majestatea
sa Ferdinand I, născut Ferdinand Viktor Albert Meinrad von
Hohenzollern-Sigmaringen (n. 24 august 1865, Sigmaringen - d. 20 iulie 1927,
Sinaia--Castelul Peleş) a fost rege al României din 10 octombrie 1914 până la
moartea sa.
Istoria menţionează că, datorită
admiraţiei sale pentru România, Regele Ferdinand, în numai 13 ani de domnie,
dintr-un "necunoscut", avea să devină regele României Mari,
supranumit fie "Întregitorul", fie "Ferdinand cel Loial", pentru
felul în care şi-a dedicat viaţa ţării sale. A trecut peste originea sa germană
pentru a urma voinţa de unitate a poporului său, în timpul primului război
mondial.
Visul lui Ferdinand a fost, în
egală masură, acelaşi cu al milioanelor de români - crearea României Mari prin
alipirea Transilvaniei regatului român. Însă la acea dată Ardealul se afla sub
stăpânire austro-ungară, acolo unde românii, care erau cei mai vechi şi cei mai
numeroşi locuitori ale acelor locuri, nu aveau nici cele mai elementare
drepturi.
Momentul prielnic s-a ivit odată
cu declanşarea primului război mondial.
Deşi rudă cu familia imperială ce
conducea Germania, Hohenzollern, Ferdinand a hotărât, împreună cu Consiliul de
Coroană din 14/27 august 1916, intrarea României în primul război mondial de
partea Antantei, împotriva Germaniei şi Austro-Ungariei, realizând astfel pasul
cel mai important pentru realizarea idealului României Mari.
În cursul anului 1918, anul de
naştere al României Mari, Ferdinand s-a întors triumfal la Bucureşti, în
fruntea armatei sale eroice, trecând pe sub Arcul de Triumf, întâmpinat fiind
de populaţia entuziastă.
În anul 1922, pe data de 15
octombrie, printr-o ceremonie spectaculoasă, Ferdinand este încoronat rege al
României Mari la Alba Iulia, oraşul care avea să trăiască a doua Mare Unire.
Ferdinand I a fost martorul realizării României Mari cu provinciile Basarabia,
Transilvania şi Bucovina de Nord.
El a fost cu adevarat un
"bun român" aşa cum a jurat în momentul încoronării sale. Unii
istorici insistă că ar fi fost de fapt cel mai strălucit rege al Romaniei, în
ciuda faptului că era o persoană relativ timidă şi introvertită.
După război, în ciuda gravei
crize economice şi a instabilităţii politice, a condus ţara pe drumul
reconstrucţiei şi al armonizarii administrative. A realizat reforma agrară
împărţind pământ ţăranilor, prioritate având veteranii de război şi familiile
celor căzuţi în războiul pentru reintregirea ţării şi a promulgat Constituţia
din 1923. În urma acestor măsuri, Ferdinand îşi adaugă pe lângă renumele de
"Lealul" şi "Întregitorul" şi pe cel de "Rege al
Ţăranilor".
Ion I.C. Brătianu
(20 august 1864 - 24 noiembrie 1927)
Ion I.C.
Brătianu, cunoscut şi ca Ionel Brătianu (n. 20 august 1864, Florica, azi
Ştefăneşti, Argeş - d. 24 noiembrie 1927, Bucureşti) a fost inginer, om
politic, preşedinte al Partidului Naţional Liberal, membru de onoare al
Academiei Române din 1923. Devine membru al Partidului Naţional Liberal încă
din 1895.
A condus guvernul României timp
de 12 ani, contribuind direct la înfăptuirea Marii Uniri din 1918, la
legiferarea şi realizarea reformei agrare şi a celei electorale, la
consolidarea statului naţional unitar român.
În momentul în care I.I.C.
Brătianu preia conducerea Partidului Naţional Liberal, în anul 1910, se
prefigurează şi opţiunea politicii externe a partidului, aceea de a desprinde
România de Tripla Alianţă şi de a o orienta spre tabăra Antantei, singura
orientare politică compatibilă cu idealul major, acela de a uni pe toţi românii
în graniţele aceluiaşi stat.
Actul de Unire a Transilvaniei cu
România de la 18 noiembrie/1 decembrie 1918 încheie procesul de formare a
statului naţional unitar, la care Ionel Brătianu avusese o contribuţie majoră.
La 29 noiembrie 1918 se
constituie un nou guvern liberal, condus de I.I.C. Brătianu, în componenţa lui
regăsindu-se, pentru prima dată în istoria ţării, şi miniştrii din provinciile
istorice româneşti unite cu ţara mamă.
Acest guvern ratifică actul de
unire a Transilvaniei cu România (Decretul-lege din 13 dec. 1918 pentru unirea
Transilvaniei şi a celorlalte ţinuturi din Ungaria locuite de români cu Regatul
României) şi cel al unirii cu Bucovinei cu România (decretul-lege din 19 dec.
1918 relativ la Unirea Bucovinei cu Regatul României). După Marea Unire,
oamenilor politici le revenea răspunderea de a găsi mijloacele adecvate pentru
a asigura dezvoltarea României ca stat european.
Ion I.C. Brătianu a dominat viaţa
politică din România cu autoritate. Dintre cei care au încercat să-şi explice
cauzele acestei dominaţii, toţi au căzut de acord că avea o vocaţie nativă de
conducător.
Cel mai adesea era văzut cu o
carte în mână, de regulă o carte de istorie. Dominând cu autoritate viaţa
politică a României timp de două decenii, Ion I.C. Brătianu a fost una dintre
cele mai complexe şi controversate personalităţi ale istoriei naţionale.
El aprecia că nu există pentru
oamenii politici îndatorire mai mare decât apărarea intereselor şi a demnităţii
poporului român.
Alexandru Vaida Voevod
(27 februarie 1872 - 19 martie 1950)
Alexandru
Vaida Voevod (n. 27 februarie 1872, Olpret, azi Bobâlna — d. 19 martie 1950,
Sibiu) a fost un om politic, medic, publicist şi unul dintre liderii marcanţi
ai Partidului Naţional Român din Transilvania, apoi al Partidului Naţional
Ţărănesc.
Aexandru Vaida-Voevod a avut o
contribuţie deosebit de importantă la înfăptuirea Unirii Transilvaniei cu
România. Pe 29 septembrie/12 octombrie 1918, la Oradea s-au desfăşurat
lucrările Comitetului Executiv al Partidului Naţional Român.
În cadrul acestora s-a hotărât ca
naţiunea română din Austro-Ungaria, "liberă de orice înrâurire
străină", să-şi aleagă "aşezarea ei printre naţiunile libere".
Rezoluţia Comitetului Executiv a fost citită de către Alexandru Vaida-Voevod în
Parlamentul din Budapesta pe 5/18 octombrie.
Pe 1 decembrie 1918, a participat
la Marea Adunare Naţională de la Alba Iulia, unde cei 1228 de delegaţi aleşi ai
românilor "din Transilvania, Banat şi Ţara Ungurească" au votat
Rezoluţia Unirii care "decretează unirea acelor români şi a tuturor
teritoriilor locuite de dânşii cu România".
După acest eveniment istoric,
Alexandru Vaida Voevod devine membru al Consiliului Dirigent, pentru a pregăti
unificarea administrativă cu Vechiul Regat şi s-a numărat între cei patru
delegaţi ardeleni (alături de Vasile Goldiş, respectiv episcopii Iuliu Hossu şi
Miron Cristea) care au adus regelui Ferdinand I Rezoluţia Unirii pentru a fi
ratificată.
Deputat în Parlamentul României
din anul 1919, ministru secretar de stat al Transilvaniei, preşedinte al
Consiliului de Miniştri şi ministru al afacerilor străine, guvernul său
semnează tratatul de pace cu Austria şi răspunde pozitiv la propunerea URSS de
semnare a tratatului dintre cele două ţări.
La 30 martie 1938 este numit
consilier regal, şi a participat la consiliile de coroană. În timp ce deţinea
aceste funcţii importante în stat, el a militat întotdeauna pentru păstrarea
patriotismului românesc.
Vasile Goldiş
(12/24 noiembrie 1862 - 10 februarie 1934)
Vasile
Goldiş (n. 12/24 noiembrie 1862, Mocirla, azi Vasile Goldiş, Arad - d. 10
februarie 1934, Arad) a fost un academician român, om politic, membru de onoare
(1919) al Academiei Române.
Slujind cu credinţă idealurile de
libertate şi unitate naţională a românilor, Vasile Goldiş se numără printre
inspiratorii şi organizatorii actului Unirii din 1918, cu tot ce a însemnat el
pentru făurirea statului unitar român, printre gânditorii progresişti ai vremii
care au promovat ideile generoase ale emancipării maselor populare şi ale
înţelegerii între toate popoarele lumii.
La 10 ianuarie 1905, în cadrul
conferinţei Partidului Naţional Român, cere cu insistenţă, alături de alţi
membri, să fie abandonată tactica rezistenţei pasive faţă de politica oficială
promovată de guvernele de la Budapesta şi Viena faţă de români şi să fie înlocuită
cu o tactică activă, elastică, care să ţină cont de conjunctură şi de sarcinile
imediate ce stăteau în faţa poporului român din Transilvania.
Vasile Goldiş însuşi, în calitate
de deputat în parlamentul maghiar pentru circumscripţia Radna, între anii 1906-1910,
a intervenit de numeroase ori (22 discursuri) împotriva diverselor legi
asupritoare de naţionalităţi.
Redactează împreună cu Emanoil
Ungureanu şi Ioan Mihu un memoriu pe care acesta din urmă îl înaitează
guvernului la 13 septembrie 1910 din partea Partidului Naţional Român ca
răspuns la propunerile de tratative ale acestuia.
Diferenţele de opinii faţă de
tratativele cu guvernul maghiar crează în jurul anilor 1910-1911 grave
disensiuni în cadrul Partidului Naţional Român având ca rezultat conturarea a
două orientări diferite în problema formelor pe care este necesar să le îmbrace
lupta de emancipare naţională: orientarea radicală susţinută în general de
membrii tineri ai partidului grupaţi în jurul ziarului Tribuna, în frunte cu
Octavian Goga, Ilarie Chendi, Onisifor Ghibu, Sever Bocu etc. şi cea moderată
reprezentată de membrii mai vârstnici ai partidului.
Vasile Goldiş face parte, mai
întâi, din grupul intransigenţilor, apoi dându-şi seama că un conflict ar putea
avea consecinţe ireparabile asupra activităţii partidului, adoptă o atitudine
de compromis între cele două orientări încercând alături de Aurel Lazăr, Ioan
Suciu, Vasile Lucaciu şi Ştefan Cicio-Pop să menţină unitatea de acţiune a
românilor ardeleni.
În aceste condiţii primeşte să
conducă ziarul "Românul" fondat la Arad de la 1 ianuarie 1911, care
după încetarea apariţiei în martie 1912 a ziarului "Tribuna" a
devenit cartierul general al luptei politice româneşti, pregătind Unirea cea
mare, anunţând pe orice cale prăbuşirea iminentă a Imperiului Austro-ungar.
În calitate de director al
ziarului, Vasile Goldiş refuză semnarea declaraţiei de fidelitate faţă de
guvernul contelui Tisza în condiţiile intrării României în război împotriva
Austro-Ungariei. Acest act de curaj, calificat de autorităţile maghiare drept
atitudine duplicitată şi lipsită de patriotism a determinat suspendarea, în
martie 1916, a ziarului "Românul" care va reapărea abia în preajma
evenimentelor de la Alba Iulia.
La 1 decembrie 1918, Vasile
Goldiş rosteşte la Marea Adunare de la Alba Iulia celebrul său discurs în care
relevă asuprirea naţională şi socială exercitată de-a lungul veacurilor asupra
românilor din Transilvania şi Banat, subliniind perenitatea acestora în
condiţii vitrege, inevitabilitatea dezmembrării monarhiei austro-ungare, a
eliberării popoarelor asuprite şi a constituirii pe ruinele acesteie a unor noi
state naţionale.
După Unire, Vasile Goldiş a făcut
parte din guvernele de la Bucureşti conduse de I.C. Brătianu (1918-1919), A.
Văitoianu (1919-1920), A. Averescu (1920-1926), a fost ales deputat al
Partidului Naţional Român în circumscripţiile Radna (1919), Pecica şi Ineu
(1922).
Ştefan Cicio Pop (1
aprilie 1865 - 16 februarie 1934)
Ştefan
Cicio Pop (n. 1 aprilie 1865, Şigău, Cluj - d. 16 februarie 1934, Conop, Arad)
a fost jurist şi om politic, membru al PNR şi mai apoi al PNŢ, deputat român în
Parlamentul de la Budapesta, participant activ la Marea Unire din 1918,
vicepreşedinte al Marii Adunări Naţionale de la Alba Iulia, membru al
Consiliului Dirigent deţinând portofoliul apărării.
El nu a ezitat să-şi pună averea
în slujba cauzei naţionale - spre exemplu, casa lui a devenit, în noiembrie
1919, sediul Consiliului. Momentul de glorie şi maximă activitate a omului
politic român Ştefan Cicio Pop a fost noiembrie 1918, când a fost ales în
fruntea Consiliului Naţional Român Central, în care s-au regăsit alte 11
personalităţi, reprezentând cele două partide româneşti, PNR şi PSD, între care
amintim pe Vasile Goldiş, Teodor Mihali, Alexandru Vaida-Voevod, Ioan Fluieraş,
Aurel Vlad şi alţii.
Casa lui din Arad a devenit în
acea lună de noiembrie un loc de pelerinaj pentru românii din Câmpia de Vest
şi, aşa cum menţionau ziarele vremii, "strada era plină de căruţe venite
de departe, iar în apropierea casei se vedeau ţăranii români cu şubele lor, cu
căciulile miţoase, soldaţi veniţi de pe front, domni îmbrăcaţi cu
paltoane".
La Alba Iulia, în acea zi a
împlinirii idealului naţional de unire a Transilvaniei cu Regatul României,
Ştefan Cicio Pop a fost ales între cei 15 membri ai Consiliului Dirigent, cu
atribuţii de guvern provizoriu al Transilvaniei, el ocupându-se de resortul
Armatei şi Siguranţei publice.
După Unire a fost ales deputat,
în 1919, în primul parlament al României Mari, ocupând şi funcţia de preşedinte
al Consiliului de Miniştri atunci când titularul, Alexandru Vaida-Voevod a fost
plecat la Conferinţa de Pace de la Paris.
Pe 1 decembrie 1918, Ştefan Cicio
Pop a avut onoarea de a deschide lucrările, iar apoi activează în Consiliul
Dirigent pentru a pregăti unirea administrativă cu Vechiul Regat.
Rolul lui Ştefan Cicio Pop a fost
unul covârşitor, el a ocupat funcţia de preşedinte al Consiliului Naţional
Român Central, în timpul lunilor de graţie octombrie-noiembrie 1918, un
adevărat guvern al românilor, cu sediul la Arad, înzestrat cu autoritatea
necesară protejării, îndrumării, organizării naţiunii pentru Unirea cea Mare.
Episcopul Iuliu Hossu (30
ianuarie 1885 - la 28 mai 1970)
Iuliu
Cardinal Hossu (n. 30 ianuarie 1885, Milaş, comitatul Bistriţa-Năsăud, d. 28
mai 1970, Bucureşti), a fost un episcop greco-catolic de Cluj-Gherla.
Alături de predecesorii săi,
episcopul Iuliu Hossu a contribuit decisiv la unirea Transilvaniei cu
ţara-mamă.
După terminarea primului război
mondial, noua situaţie mondială favoriza formarea statelor naţionale. Prin
urmare, românii din Transilvania, Banat şi Ungaria şi-au format organe politice
proprii, aşteptând momentul prielnic înfăptuirii unirii politice cu România.
Audio:
Interviu difuzat la Europa Liberă în 1970, cu puţin timp înainte de moartea
Episcopului Iulian Hossu, aflat pe patul de suferinţă de la mânăstirea
Căldăruşani.
La 1 decembrie 1918, la Alba
Iulia, din încredinţarea Marelui Sfat al Naţiunii, noul episcop de Gherla,
Iuliu Hossu, a vestit lumii Unirea tuturor românilor, prin citirea Declaraţiei
de Unire.
"Astăzi, prin hotărârea
noastră, se înfăptuieşte România Mare, una şi nedespărţită, rostind fericiţi
toţi românii de pe aceste plaiuri: Ne unim pe veci cu Ţara-Mamă, România. A
biruit Dreptatea. Acesta-i ceasul dreptăţii lui Dumnezeu şi al răsplătirii Lui
pentru suferinţele veacurilor purtate de un neam, cu credinţă în Dumnezeu şi cu
nădejdea în dreptatea Lui", a spus Iuliu Cardinal Hossu.
"Pe cum ne vedeţi aici
îmbrăţişaţi frăţeşte, aşa să rămână îmbrăţişaţi pe veci toţi fraţii
români", a spus Iuliu Hossu după citirea declaraţiei.
George Anca
ÎNTÂLNIRI
CU DUMITRU STĂNILOAE
Inițiatice și liberatoare,
de vreme ce Grigore Popa, auzind că frecventez pe părintele Stăniloae și pe
Constantin Noica, îmi augurase: asta te va salva mâine. M-a salvat de atunci și
mă voi fi pierdut mai apoi pe cont
propriu. Ajunsesem la primul etaj de pe strada Cernica, reporter începător,
hotărât pentru poezie, pe urmele lui Ioan Alexandru, Gheorghe Pituț sau Marcel
Petrișor, invidiabili ca ardeleni, precum îndumnezeitorul, paternul amfitrion.
O vagă șansă dădea poezia, practicată neostentativ hermeneutic, de Lidia, fiica
Stăniloae. Cât despre lumina blândeței presbiterei Maria, numai îngerii ar
putea-o scanda.
A fost un timp
nemăsurabil, într-un ritm de sus. Și după ce, târziu, am revenit din India la
duhovnicul tuturor generațiilor, ca după o clipire de recunoștință, necum
despărțire, puțin a mai fost până ce grandoarea-i, finalmente publică, să-l fi
instituționalizat, înconjurat, să zicem – eufemistic – de o nouă birocrație.
Bine de gloria teologului maxim al Ortodoxiei - la urma urmei, chiar și a celor
ce i-au clamat-o impresarial. Nici la Păltiniș nu m-am dus, aveam un straniu
sentiment că reformatorii atâtora fuseseră rearestați. Mi s-o fi părut și bine
ar fi dacă.
După primiri discret
spoveditoare, și cu soția și fiica, am trecut, la fel de lin, la cateheză
personalizată, pe iubire-icoană-rugăciune. Mi-a dat, pe rând, cărțile, cu
seminarizare amicală, la înapoiere și continuare. Ortodoxie și românism –
Poziția d-lui Lucian Blaga față de creștinism și Ortodoxie – Viața și îvățătura
Sf. Grigire Palama – Iisus Hristos sau Restaurarea Omului – Teologia Dogmatică și Simbolică - prima
cărticică a lui Olivier Clemant despre Stăniloae, despre teologia dogmatică
ortodoxă, apostolică și profetică, teologia iubirii și comuniunii, a învierii
și persoanei....
În deosebire, probabil, de
discipolii săi teologi, cât de timid, dacă nu timorat, dar și, hai, îndrăzneț,
avansam elogii apologetice, paralel cu insinuări strecurate ca în apărarea
literaturii. Cum să nu fi fost copleșit de restaurarea omului în Iisus, pagină
de pagină, în vecinătatea lui Ioan Evanghelistul? Pe de altă parte, după
dezvoltări vibrante asupra egoismului, păcat capital, întrebându-l ceva gen:
ce-ați avut cu Blaga, mi-a răspuns sec: din egosim. M-am fâstâcit.
Voi fi adoptat o tăcere și
citind și ascultând elaborările polemice asupra uniatismului transilvan – nu
eram în branșă. Mai târziu, când primeam spre lectură și mansuscrise și
dactilograme, printre care memoriile tuturor stareților ortodocși români,
culese de un călugăr ce-i fusese
student, publicate în mai multe volume, cu relaxarea interdicțiilor și
cenzurii. Am citit înfiorat un volum – Profilul spiritual al poporului român
(apărut tocmai în 1992 cu titlul: Reflecții despre spiritualitatea poporului
român).
În textul prim - n-am
văzut versiunea publicată, poate motivat de ceea ce consemnez acum – marele
teolog scria că Eminescu n-ar fi reprezentativ pentru poporul român,
situându-se creator prea sus, poporul
român fiind reprezentat de George Coșbuc. Normal, am comentat „profilul”,
dar nu mi-a venit, stupefiat, să iau „apărarea”
lui Eminescu. Le-am spus-o și
altora, unii fiind de acord cu Stăniloae. Așa, nici Dumitru Drăghicescu nu-l
pomenește pe Eminescu în Din psihologia poporului român, nici în altă parte,
deși există afinități de profunzime între cei trei.
Și am ajuns la Filocalie.
La ora aceea, de fapt de cu ani înainte, urmați de pușcărie și interdicție –
erau publicate patru volume. Aici,
duhovnicul se plasa deasupra, poate unde-l plasase pe Eminescu, însă într-o frazare
amețitor de cursivă, de la Maxim Mărturisitorul la taină. Ce taină? Păi, i-am
zis, în vreun interval, toți ne uităm la televiziunea bulgară, și acolo auzim
într-una „taina-ta”. A, păi
unde a ajuns taina la noi?!
Din câte știu, la
argumentarea mea, s-a vorbit prima oară din nou de părintele Staniloae, la
Radiodifuziunea Română, ca traducător al
Filocaliei. De mai nainte, primisem cele patru volume pe vecie, și cu
dedicație: „Poetului G. Anca / aleasă prețuire / D. Stăniloae”. Prin 1970 mi-a dat și o recomandare manuscrisă
la doctoratul cu tema Baudelaire și poeții români – am depus-o la dosar și nu o
mai am. Să fi fost o frică până-n oasele de hârtie relația cu lumina teologiei
sub comuniști? Lui Noica nici nu i-am mai cerut, deși m-a „îndrumat” în esențe.
Sistemul teologic al lui
Dumitru Stăniloae pare bruiat de encomiastica din jurul său, altfel comutată
sistematic în uitare, dacă nu nouă obstaculare.
Din intelepciunea filocalica a Parintelui Staniloae
Programul vietii descrisa in
Filocalia este un program hristologic. Este trairea in Hristos din puterea lui
Hristos pe care il au traitorii in ei prin rugaciune tot mai deasa. Este calea
spre cea mai inalta noblete omeneasca, este singura cale care promoveaza unirea
oamenilor intre ei in Hristos, opusa dezbinarilor care aduc atata suferinta
omeneasca. (Filocalia I pag.7)
Deci cel ajuns la contemplatie
nu paraseste activitatea practica, ci iubind pe Dumnezeu, ajuta si pe oameni.
Acuza apuseana ca contemplatia Rasaritenilor dispretuieste practica vietii e
gresita. (Filocalia II, nota 34, pag.303)
Cel ce va avea pe Dumnezeu va
fi mai presus de timp, de spatiu si de veacuri, caci Dumnezeu nu exista
impreunat cu vreuna din acestea. (Filocalia II, nota 71, pag.313)
Pana ce omul are idei, el trece
de la o idee la alta. Dar aceasta mutare de la o idee la alta usor il poate
muta si de la o atitudine la alta. Iar cand sunt multe idei, nici una nu
reprezinta pe Dumnezeu. Numai cand se fixeaza mintea intreaga si statornic cu
gandul la Dumnezeu, nu mai au loc nici mutari intelectuale, nici morale. Iar
cel ce e fixat intreg cu gandul la Dumnezeu a uitat de sine, a iesit din
preocuparea de sine. (Filocalia II, nota 87, pag.315)
Prin Botez am primit o
nestricaciune virtuala, pe care o putem pierde. Ea inca nu e asimilata de noi
prin vointa si fapte (e dupa trup, nu dupa duh). Dar prin staruinta in fapte,
ne devine nestricaciune in duh si n-o mai putem pierde. (Filocalia II, nota 94,
p.317)
Dumnezeu in calitate de fiinta
superioara nu judeca pe om, ca fiinta inferioara, asa cum nici omul nu judeca
animalele. Pentru ca a judeca inseamna a te lua pe tine ca masura. Dar Dumnezeu
nu se poate lua ca masura pentru om. (Filocalia II, nota 31, p. 333)
Intreg urcusul de-a lungul
celor trei trepte (faptuire, cunoastere si vedere descoperita a lui Dumnezeu) e
sustinut de Hristos salasluit in noi, care urca impreuna cu noi, facandu-ni-se
tot mai descoperit. (Filocalia II, nota 72, p.335)
Patimile cele de voie sunt cele
care ne atrag spre placeri, cele fara de voie sunt suferintele de care vrem sa
fugim. Deci sa nu ne pese nici de placere, nici de durere, nici de cele din
fata, nici de cele din spate. (Filocalia II, nota 85, p. 336)
Sfintii Parinti aseamana pe
Tatal cu mintea, pe Fiul cu ratiunea (sau cuvantul), iar pe Duhul cu viata.
Deci Cuvantul intrupandu-se a ramas unit cu Mintea (Tatal) si cu Viata (Duhul
Sfant) adica mintal si viu. (Filocalia II, nota II, p. 338)
Dumnezeu e simplu dupa fire,
dar noi ne putem dezbina de fire prin vointa facandu-ne compusi. Deci tot prin
vointa putem iesi iarasi din compozitie, unificandu-ne vointa cu firea.
(Filocalia II, nota 37, p. 340)
Marea Imparatie a Duhului e
lumea Sofiei, sau a energiilor divine, care umpland intreaga pe fiecare, pe
masura puterii fiecaruia, cum aceeasi lumina ii umple pe toti, ii uneste pe toti.
(Filocalia II, nota 39, p. 341)
Hristos prezent in noi de la
Botez, desi nesimtit de noi, ne da putere de a birui patimile. Aceasta e
puterea lucratoare a primei parusii. La inceput Iisus indemnandu-ne de sub val
numai, prin porunci, ne apare aspru, fara "frumusete". Abia pe urma
ni se arata si ne atrage prin dulceata si frumusetea cunoasterii Lui.
(Filocalia II, nota 100, p. 317-318)
In credinta se ascunde toata
puterea lui Dumnezeu-Cuvantul, avand sa se dezvolte ca grauntele de mustar.
(Filocalia II, nota 111, p.319)
Iisus Hristos sau harul Lui se
ascunde de la Botez in adancul inimii noastre, ca intr-un pamant, cum zice
Marcu Ascetul. Cultivandu-L prin virtuti, El se dezvolta si iese la iveala,
cuprinzandu-ne in intregime. "Ratiunile" poruncilor sunt sensurile
lor, iar "modurile", modalitatile de aplicare. (Filocalia II, nota
112, p. 319)
Mintea e mai adanca decat
ratiunea, iar ratiunea e autorevelarea mintii. Deci intre minte ca (o]
cunoastere intuitiva si ratiune ca (o) cunoastere discursiva nu e o opozitie,
ci ultima porneste si se intoarce la prima. (Filocalia II, nota 123, p.321)
Imparatia lui Dumnezeu e mai
presus de miscarea de devenire a celor create. Cei ce ajung in ea se odihnesc
de orice miscare. La ea nu ajunge nimeni prin miscarea naturala a spiritului,
ci vine ca un dar al lui Dumnezeu, ca o incoronare a acestor eforturi, dar cand
ele au incetat. Ea e ultimul lucru dorit spre care tindem si acesta e un nou
motiv pentru care, ajunsi la ea, ne odihnim de orice miscare temporala.
(Filocalia II, nota 219, p.329)
Sfintii Parinti numesc mandria
si incantarea ascunsa de pe urma virtutilor, pacate de-a dreapta. (Filocalia
II, nota 28, p. 333)
Harul dumnezeiesc se
salasluieste in ascunsul firii noastre, dar el asteapta ca voia noastra sa se
uneasca cu el. Numai unindu-se voia cu el, ne preface toata viata. Propriu-zis
ceea ce castiga voia din impreunarea cu harul, din intrepatrunderea ei cu harul
este tocmai dorinta ei de a se armoniza cu ratiunea firii. (Filocalia II, nota
60, p. 344)
Pacatul nu poate fi inspirat de
fire. Firea nu poate da decat temeri si inspiratii bune. Pacatul vine ca un
adaos, prin faptul ca vointa primeste inspiratii din alta parte, sau poate nu
vrea sa tina seama peste tot de ratiunea firii. (Filocalia II, nota 62, p. 344)
Fara a avea cineva lumina
dumnezeiasca (binele, dragostea, pe Dumnezeu) in sine, nu poate sa o vada nici
in afara de sine, asa cum ochiul care nu e strabatut de lumina fizica nu o
poate vedea nici in afara. (Filocalia III, nota 9, p.463)
Patimile sunt "faptele
omului", in sensul ca nu se nasc din puterea lui Dumnezeu. Virtutile sunt
faptele lui Dumnezeu pentru ca se nasc din puterea lui Dumnezeu. (Filocalia
III, nota 29, p, 466)
Viata virtuoasa este o treapta
mai inalta fata de credinta. Credinta simpla e treapta intai, viata virtuoasa a
doua, contemplarea a treia. (Filocalia III, nota 66, p. 469)
Infierea cea dupa har, daruita
prin credinta o au toti credinciosii. E prima treapta a vietii in Hristos. Dar
la intelepciune, la cunoasterea simpla, unitara si mai presus de intelegere, se
ajunge numai dupa curatirea de patimi si dobandirea virtutilor. E treapta cea
mai inalta a urcusului duhovnicesc. (Filocalia III, nota 71, p.469)
Singuratatea ii deprima pe
multi. Li se pare ca nu au nici un ajutor, nici o atentie de la nimeni. Pe
nevoitori ii face sa se simta cu inima zdrobita. Simt mai accentuat ca nu sunt
prin ei insisi si nu au viata adevarata prin ei insisi. Ii face sa nu se mai
increada in ei insisi. Ajung la adevarata constiinta a ceea ce sunt prin ei
insisi, la constiinta unita totdeauna cu smerenia. (Filocalia VII, nota 182,
p.128)
Caldura inimii e de ordin
spiritual. E infocarea inimii pentru Dumnezeu. E o iubire fata de Dumnezeu,
care covarseste, prin alipirea mintii la El, atractia oricarui alt gand. Dar ea
produce o caldura curata si in inima sensibila. (Filocalia VII, nota 250, p.
188)
Marturisind gandurile rele, le
tintuim la stalp si le luam puterea, caci le facem de rusine, cum ne facem pe
noi insine daca le-am da salas in noi mai departe. De aceea, prin marturisire,
ne detasam de ele. Lumina in care sunt puse prin marturisire le arata in
uraciunea lor si le ia puterea ispititoare. A le tine in noi, inseamna a ne
ascunde intr-un intuneric; a le marturisi, inseamna a voi sa fim deschisi si a
nu mai ocroti in noi ganduri pe care, din rusine, le tinem ascunse. (Filocalia
VII, nota 82, p.65)
Nu trebuie primite in cugetare
in vremea chemarii numelui lui Iisus nici macar intelesuri nepacatoase ale
lucrurilor. Caci si prin ele duhurile rele incearca sa distraga cugetarea de la
numele lui Iisus, sau de la rugaciunea curata, fara alte ganduri. (Filocalia
VII, nota 238, p. 173)
In rugaciunea pe care mintea o
face in inima, cateodata precede mintea lipindu-se prin gandirea ei iubitoare
de Domnul si apoi aceasta lipire provoaca rugaciunea; alte dati precede
rugaciunea si apoi ea atrage mintea in bucuria ei, legand-o de chemarea numelui
lui Iisus si unind-o cu EL. (Filocalia VII, nota 236 bis, p. 171)
Calugarul trebuie sa se
insingureze nu numai cu trupul, ci si cu sufletul fata de cele din afara. De
aceea trebuie sa goleasca sufletul si de intelesurile lucrurilor, sa uite si
vorbele fara rost. (Filocalia VII, nota 49, p. 47)
Nu trebuie indemnati toti sa
faca rugaciunea mintii in mod neincetat. Pot fi indemnati la ea cei
ascultatori, chiar daca sunt simpli, pentru ca cel ce asculta se impartaseste
prin smerenie de toata virtutea. In ascultarea lui se cuprinde vointa de a
implini tot ce i se recomanda ca bun. Dar nu trebuie indemnati cei
neascultatori, chiar daca sunt invatati, pentru ca acestia sunt obisnuiti, sa
faca numai voia lor si din aceasta se naste parerea de sine, din care vin toate
ratacirile. (Filocalia VII, nota 244, p. 178-179)
Viata calugareasca este aleasa
pe baza unei chemari de la Dumnezeu. Cel ce a ascultat de aceasta chemare
trebuie sa prelungeasca in fapte raspunsul sau afirmativ. Numai asa raspunsul
la chemarea lui Dumnezeu este deplin. (Filocalia VII, nota 48, p. 47)
Prin aceasta (prin rugaciunea
lui Iisus - n.n) vine in suflet nu numai o bucurie, ci si o putere de a se
retine de la placerile inferioare si de a stapani pofta si mania, care tulbura
vederea clara a sufletului. (Filocalia VII, nota 47, p. 47)
Vietuirea calugareasca nu e o
vietuire stearpa, ci ea creste in continut ca un pom inalt si stufos. Ea creste
din radacina desprinderii de cele trupesti; pe nepatimirea ei de multe feluri,
ca pe niste ramuri ale lipsei de egoism, odraslesc rodurile virtutilor ca tot
atatea daruiri ale vietii proprii Iui Dumnezeu si altora, daruiri insufletite
de iubire si culminand in iubirea ce indumnezeieste pe cel ce se daruieste.
Sunt roduri ce sustin in suflet o bucurie curata si neintrerupta, care nu e ca
bucuria de lucrurile si succesele lumii, mereu intrerupte de lipsa acestor
lucruri si succese, sau fara o plinatate de substanta. (Filocalia VII, nota 41,
p.43)
Nu ne dam seama de decaderea
noastra de la umanitate prin pacat, daca nu ne cunoastem frumusetea originara,
la care revenim prin curatirea de pacat si prin unirea cu Dumnezeu, modelul
nostru, pentru care ne-o facem transparenta. (Filocalia VII, nota 150, p. 107)
Pacatul face sa se murdareasca
chiar sangele trupului nostru prin sucurile naturale exagerate ce le exala. El
e curatit prin lacrimile de cainta care ies tot din firea trupului nostru, dar
dintr-o stare curata a lui, sau orientata spre curatire. Sunt altele sucurile
puse in miscare de simtirea placerii si altele cele puse in miscare de simtirea
durerii. Durerea este purificatoare, spre deosebire de voluptate, pentru ca
durerea e opusa placerii. (Filocalia VI, nota 387, p. 239)
Din sufletul descurajat,
pizmas, scarbit, plin de ura, trece si in trup o stare de tristete, de apasare,
de slabiciune, de moleseala nevindecabila, toate aducatoare de moarte si
intretinand moartea. (Filocalia VII, nota 715, p. 456)
In adierea subtire de lumina se
arata desavarsirea rugaciunii, caci ea e semnul odihnei ferme a mintii in
Dumnezeu. Unde mai e vifor si agitatie, sufletul inca nu s-a statornicit pe
deplin in Dumnezeu. (Filocalia VII, nota 258, p. 200)
Mintea are puterea sa se
depaseasca, dar numai prin Dumnezeu. Caci prin Dumnezeu aceasta putere a ei
trece din potenta in act. Fiecare are puterea sa cunoasca alta persoana, dar
numai cand aceea i se deschide, aceasta putere a ei trece in fapta. (Filocalia
VII, nota 482, p. 325)
Lenesi in implinirea
poruncilor. Acestia s-au instrainat de Dumnezeu si de aceea s-au intunecat. Ei
nu mai vor sa stie de Dumnezeu, temandu-se de pedeapsa vesnica pe, care le-o va
pricinui neimplinirea poruncilor. (Filocalia VII, nota 218, p. 154)
Luarea-aminte la sine,
impreunata cu lupta impotriva patimilor de placere si a imprastierii gandurilor
si cu tinerea continua a pomenirii lui Dumnezeu este un exercitiu care cere un
mare efort si aduce o uriasa tarie de vointa celui ce le practica. (Filocalia
VII, nota 184, p. 129)
Iubirea lui Dumnezeu tasneste
de pretutindeni, din toate lucrurile si imprejurarile, aratandu-se in toate
felurile. (Filocalia VIII, nota 597, p. 293)
Dumnezeu isi manifesta prin cei
lipsiti trebuinta de noi, ca unul ce a luat asupra Sa indatorirea de a ne duce
la realizarea completa ca fapturi ale Sale. Si cu cat devenim mai capabili de
darurile lui Dumnezeu, prin milostivirea noastra, cu atat Dumnezeu se simte mai
indatorat sa ni le dea, sa ne duca spre desavarsire. (Filocalia V, nota 105, p.
57)
Dar pentru ca diavolul se poate
travesti in inger al luminii, amestecand ganduri la inceput cuvioase in
rugaciunea noastra, ca sa ne imprastie mintea, trebuie ca rugaciunea sa constea
intr-un singur cuvant sau gand, in cel al lui Iisus. Aceasta e rugaciunea lui
Iisus. Ea trebuie sa devina obisnuita ca respiratia, "lipsita de
respiratie", dupa formula lui Ioan Scararul. Rugaciunea aceasta respirata
continuu va curati aerul inimii de nourii intunericului. Atunci ca intr-o oglinda
ne vedem pe noi insine, dar si fetele negre ale etiopienilor spirituali. Cu
numele lui Iisus putem zdrobi pruncii vavilonesti, adica gandurile nascute de
satana in noi. (Filocalia IV, p. 39-40)
Caderea din rai s-a produs
intai in planul constiintei omului. El nu se mai simtea in rai. (Filocalia VI,
nota 256, p. 126)
Lumea aceasta insasi este un
rai virtual, pentru cei ce pot sa vada prin lucruri ratiunile dumnezeiesti ale
lor. (Filocalia VI, nota 577, p. 358)
*
George Anca
FILOCALII
Stăniloae-Maxim Noica-Aristot Corneanu-Scăraru
Bhose-Făgețan Bharata-Natyasastra Eschine-Marin
Bogdan-Hegel Drăghiceascu-Anca Ivănescu-Joyce
Biblio
Talasie
treime în unime
unime în treime
unul și același
spre Dumnezeu
priveghiați să nu
intrați în ispită
taina
îndumnezeirii ne fie ținta
ia seamă la șarpe
să nu-ți dea din
pom
omoară păcatul să
nu învii mort
Isihie Sinaitul
marea apă multă
rugăciunea fără
gânduri
liniștea inimii
pază minții
adevăratul
subiect al
istoriei nu este
omul
ci Dumnezeu apud
Draghicesco
silind sufletul
să
vorbească lucruri
străine
va dormi cu amar
moartea uitării
adu-ți aminte de
moarte
ca de răsuflarea
proprie
prin moarte
zboară sufletul în văzduh
saltă și se dau
peste cap
delfinii în marea
liniștită
*
să se taie în
două
să se rupă
să se facă el
însuși dușman al său
omul dinlăuntru
petrece în
trezvie
păzind și pe cel
de afară
atâta tace încât
biruiește și pe
Pitagora
om prin om să se
mântuiască să se piardă
monahii din India
i-au scris lui
Ioan Carpatinul
avva Filimon se
închisese într-o peșteră
*
începătoriile
stăpâniile
lumina
neapropiată
Ioan Damaschinul
intră într-o casă
de desfrâu
să scape de la
pieire o femeie piedută
*
Drăghicescu
spirit separat de
el însuși
conștiință
inconștientă
gândire
pietrificată
conștiința
Dumnezeu
sferă cu rază
infinită
eul causa sui
*
20-10-14
de vei cădea în
păcat
și nu te vei
întrista
vei cădea iar
leoaica nu
juninca
nerușinarea nu
întristarea lui
Dumnezeu
căutăm casa
batem la ușă
în ceasul morții
*
faci bine
rabzi dușmănia
răutățile
binefacerilor
îți intră în
urechi cuvinte urâte
mânie pe tine însuți
și nu pe cine le
grăiește
șerpi în păduri
șerpi în case
se preschimbă
între ei
Nil
joacă pe scenă
mască străină
nume de gol
cea mai de pe
urmă
neasemănare
chipului dintâi
ne-am răstignit
lumii
am încetat a fi
oameni în firea
îngerilor
întorși la cele
dindărăt
prinși de cele ce
suntem
datori să-le
uităm
cuvioasă schimă
poză fariseică
stâncă în loc de
liman
mormânt văruit
în loc de
biserică
lup în loc de
oaie
Nil nevorbirii
de bine de rău
nici în dodii
*
21-10-14
Drăghicescu
absența lui
Dumnezeu
probează pe
Dumnezeu
așa cum seceta
probează apa
Dumnezeu însuși
se creează
gradual în lume
în om există
doar un Dumnezeu
embrionar
vița măslinul
smochinul
n-au primit să
stăpânească
peste copacii
pădurii
mărăcinele
copacilor
asupra oamenilor
*
21-10-14
vei fi țintă de
batjocură
nu vei avea nour
să-ți facă umbră
în vremea
rugăciunii
după Dumnezeu
mintea
se face
nematerială
și săracă de
toate
aibe ochiul
neîmprăștiat
și lepădându-te
de trup și suflet
trăiește prin
minte
Ioan cel mic
marele monah
se îndeletnicea
cu lucrul isihiei
atât i s-a
împotrivit cel rău
că îndată ce
întindea mâinile
acela i se
înfățișa ca un leu
nu vor putea sta
câinii
când tu
stăruiești
în convorbirea cu
Dumnezeu
sabie scoasă
lampă spre vedere
nu te turbura
când pismașul
diavol
nu poate mișca
memoria
în timpul
rugăciunii
cel ce pătimește
împreună cu cei
neștiutori
să te cerceteze
și pe tine
apropie-te în
chip
nematerial
de cel nematerial
se mânie
ține minte răul
își turbură ochii
nu-l mai
preamărește
pe ziditor din
făpturi
ci din el însuși
stă de vorbă cu
el
de-a pururi
cum ar sta cu un
tată
starea de
rugăciune
răpește mâinea
înțeleaptă
spre înălțimea
spirituală
ești încă un
mirean
înfrumusețând
cortul pe din
afară
de patimi
de neștiință și
de uitare
de toată ispita
și prăbușirea
voia ta
voia lui
el voiește
roagă-te pentru
dobândirea lacrimilor
să înmoi
sălbăticia
din sufletul tău
se atinge de
trupuri
stârnind
întrânsele
fierbințeala
dobitocească
Marcu
nu te întrista
nu te lăsa
întristat
de pricină tristă
nepăsarea țese
veșmântul norului
peste suflet
pe aripile
sufletului
se răpesc în nori
și la judecată nu
vin
Isaia pustnicul
defăimaților
lipsiți de tot
binele
vrednici nici de
câini
se ascund în
vicleșug
și răpesc
sufletul
ca pe o vrabie
răsuflare
până la cea
din urmă suflare
vremea foametei
mila
cu sfinții
nimic nu te
învinovățește
de păcat
mintea
urmează
dragostei
pocăința
îl va naște
a doua oară
nepurtarea de
grijă adică
moartea față de
oricine
Drăghicescu
liberând timpul
de caracterul său
pur temporal
în haosul
timpului
distilarea
timpului
pentru a face
să iasă eternul
Diadoh
împăcați cu sine
nu suntem ai
noștri
suntem asemenea
24-10-14
înmuindu-se
sufletul
prin înrâurirea
temerii
vine la dragoste
lucrătoare
temeți-l sfinții
iubiți-l cuvioșii
frica drepților
nu mai este
gândul
vreunei temeri
ci o ardere
neîncetată
sufletul acoperit
de lepra
voluptății
nu simte frica
mai presus de
laude
întâi frica
apoi dragostea
adâncul credinței
fiind apa
uitării relelor
se are
pe sine însuși
pârâș al său
iubind ce e
înrudit cu sine
sufletul cer
trupul pământ
negura turburării
vicleșugurile
pescărești
mintea
contemplativă
mângâiere de
veghe
arătare în somn
a vreunui bun
viitor
zămislește
îndoială
înțeles întinat
folosind sfântul
nume
afecțiune
de o simplitate
infinită
vărsând untdelemn
în marea
turburată
furtuna biruită
nu putem
să-l vedem
în chip văzut
spun lucruri mari
și amenință
luându-și
chip de ostași
ni s-ar trimite
vreo vedere
chipurile
gândurilor
batjocurile
dracilor
Drăghicescu
idealismul critic
nu diferă
esențial
de
spiritualitatea creștină
Dumnezeu
și spiritul
religiei
spiritului
adevărul este
binele este
Dumnezeu este
mintea se face
străvezie și-și
vede
propria lumină
legea unității
într-o ființă
nemai a noastră
lovind sufletul
cu sunete
până ce norul va
fi împrăștiat
de valurile
melodiei
Antonie
somnul trezviei
ochii închiși
vedere
pentru om
se schimbă
Dumnezeu la față
celor din cer
nemurirea
celor de pe
pământ
prefacerea
demonul propriu
pururea cu tine
și cu Dumnezeu
25-10-14
Drăghicescu
a-l afirma pe
Dumnezeu ca real
înseamă a-l nega
pentru că el
aparține viitorului
se creează în
inconștientul omului
nu poate avea
altă existență în afara eului
este reflexul
eului nostru
27-10-14
Joyce
în cruce o odihnă
și un brici
cruci grăbite
prin aer
o adevărată
Christină Chrisostomos
tatăl este
el însuși
propriul său fiu
28-10-14
Drăghicescu
lumea un vis
fruct al
imaginației
încetează cu
visul
poate sunt
creația
unui vis ori a
imaginației
unui necunoacut
incognoscibil
cele două
infinituri
eul de jos e
sufletul
eul de sus e
dumnezeu
noțiunea de cauză
nu este
aplicabilă
fenomenului
de care ne ocupăm
Casian
nu s-ar vătăma
omul
de om dacă n-ar
avea
înăuntru
pornirile
fiarele sălbatice
cu tine în pace
fericitule Iov
întristarea n-a
lăsat
pe Cain să se
pocăiască
după ce și-a ucis
fratele
29-10-12
Drăghicescu
atributele
conștiinței
ordine coeziune
libertate
introduse în haos
conștiința
echvalentul
lui Dumnezeu
demiurgul
creatorul lumii
personificare a
conștiinței
noastre
sinuciderea nu ar
putea fi
pedepsită cu
moartea
de către puterea
supremă
aruncă-mă
în metafizică
și după sinucidere
vorbim
ai câștigat
întregul
univers și ți-ai
pierdut sufletul
să ne aprindem
prin amintire
de focul cel
veșnic
s-au izbăvit
în largul mării
se îneacă în port
fugi de locurile
unde poți să cazi
după fructe
nevăzute
31-10-14
demonul este
profet
totdeauna
înșelător
pentru cine l-a
disprețuit
1-11-14
neispitit de
diavol
ispitit de
mântuire
îngropat cu
sfinții
slava deșartă
se gonea pe sine
însăși
și se ascundea
dinaintea oamenilor
stând culcat la
pământ a rostit
toată psaltirea
2-11-14
repeza reteza
voia ta
pe pământ nor de
vânt
de-ngropat de
sărutat
vezi pământ fie
fii
patru vede
vanghelii
tuspatru patrii
temerii
oarecând Ioan a
luat-o
înaintea lui
Petru alergând
la mormântul
Domnului
contemplația te
va urmări
și prinzându-te
se va împreuna
cu tine într-o
preacurată nuntă
iluminarea
negrăită se vede
de către ochiul
sufletului
nu și de către
cel al trupului
piatră colțuroasă
lovindu-se de
alte pietre
și devenind
rotundă
din groapă în
prăpastie
frică după frică
venin lângă venin
bucură-te cel
dintâi
fii sănătos cel
de-al doilea
fii fericit cel
de-al treilea
se mâniau pe ei
înșiși
pentru că s-au
lăsat
cuprinși de mânie
spune numele
celui ce te-a născut
porecla celei ce
rău te-a adus pe lume
necuratele nume
ale fiilor și fiicelor tale
3-11-14
Drăghicescu
sursa științelor
este
în predispoziția
naturii umane
de a realiza
omnisciența divină
matca de repulsie
a făcutului
vinovat de durere
și de rupere
de desfacere din
mintea universului
o nouă religie
pentru cele
nevăzute
eliberare de neînțelesul
imediat
hai hai hai
cu mândra-n rai
că din iad abia
scăpai
în iconomia
divină
un demon vindecă
răul
făcut de alt
demon
4-11-14
simți făurarul
divin
că sacra lui arcă
nu este
precum o văzuse
în vie
cu marea cetate
clădită de zei
în mijlocul țării
cu munți de patru
părți
plinul de sine
recunoscător
devotatul tău
sclav și prieten
Plinius
matematica este
cea mai clară
moștenire
a omniscienței
divine
cădeau fără de
voie
alți mai
nenorociți
voiau să cadă dar
nu puteau
obișbuiesc prea
ticăloșii ucigași
să ne războiască
pe noi nenorociții
întru cele
contrare firii
5-11-16
Bharata
santal alb santal
roșu
mistuitorului de
sacrificii
făcătorului de
ziuă
după spargerea
ulciorului
maestrul artei
dramatice
va lumina scena
cu o lampă
pe tron pe gunoi afară
din cetate
dospitu-m-am și
m-am topit
și socotitu-m-am
pământ și ceruri
nu există un loc
mai sigur decât
cerul
de unde au căzut
îngeri
în erezie și hulă
din tulburare și
veselie
cunoaștem
teomahia demonilor
6-11-14
lumea lui
credulus și faber
se schimbă
indefinit
formele
geometrice sunt etern aceleași
sămânța stropul
episodul
incidentul
deznodământul sunt
cele cinci
elemente ale intrigii
pământul să fie
plin de roade
să piară
necazurile și bolile
pacea să
domnească peste vaci
arborele cunoașterii
nu trebuie tăiat
în timpul
înfloririi
ne temem să vă
filosofăm
în acest cuvânt
de acum
despre limanul
isihiei
în groapa adâncă
a necunoștinței
întru
întunecatele patimi și în umbra morții
începem să
filosofăm despre cerul pe pământ
această desăvârșire
a celor desăvârșiți
mereu
nedesăvârșită foarte
extaz până la cer
a contempla pe Dumnezeu
credința raza
soarelul
nădejdea lumina
soarelui
dragostea discul
soarelui
cerbul scoțând pe
șerpi din ascunzătorile lor
ucigându-i și
mâncându-i este cuprins
de sete și caută
apa izvoarelor
dar cine mă
oprește a spune și a grăi
cuvânt cu cuvânt
cele ce-mi sunt cunoscute
prea luminată
răpire alergătorule spre cer
7-11-14
numai viață numai
farmec
nu numai ai lui
Dumnezeu
nu numai ai
diavolului
va interpreta
înțepenirea
nemișcat și
inconștient
cu membrele
atârnând
nimic nu mă
oprește
a continua
istorisirea
în marea sărată a
morții
izvor fără de apă
plin de broaște
egiptene
și mai ales de
cărbuni
8-11-14
nu zgomot nu
mișcare
nu incident sala
plină
succesul e numit
divin
adevărații
spectatori de teatru
mulțumiți de
mulțumirea altora
întristați de
tristețea altora
îl omoram cu mâna
mea
la venirea
nemților
dar nu-l predam
comuniștilor
omul lui Dumnezeu
acest om minte
Satana ia chip de
femeie
comuniștii și-au
întors
cămașa pe dos
și țipă lozinci
democratice
război pentru a
învinge
politică pentru a
construi
întreprindere
pentru a reuși
accident rutier
din cauza ta
stop cardiac în
plină sănătate
sinucidere din
melancolie
pedepsitorul
personalității
aducătorul deșertului
făcătorul de vid
9-11-14
s-a ivit din
același
principiu al
subiectivității
mântuirea lumii
starea staționară
neagă stare
inițială
menținând
revenirea în univers
ce e fals și ce e
adevărat
poartă asupra
îmbinării și
diviziunii
rugămintea este o
rostire
dar nu e nici
adevărată nici
falsă
niciun om nu e
alb
orice om este alb
există un om alb
în cele ce nu
sunt neîncetat în act
există deopotrivă
posibilitatea
de a fi și a nu
fi
este necesar ca
existentul să fie
când este
inexistentul să
nu fie când nu este
nefericirea
necesară
unității omului
cu Dumnezeu
participând la
adevăr
este un moment
al ideii divine
râul curge în
ocean
cu apa tulburată
de relele
elefanților
bătut cu bice de
fulgere
cerul plânge
cu stelele stinse
în cingătoare de
fulgere
șirag de păsări
albe
norul elefant pe
cer
10-11-14
de-ai fi unul din
dușmanii mei
încetează de a
mai fi
în fața cenușii
mele
publicul trezit
din nebunie îi va
face
pe cei puternici
să roșească
versurile
exilatului din Tomis
ca unele fraze
ale lui Platon
ca Dieu est en
nous de Ronsard
din veritate în
veritate
puteți merge până
la Dumnezeu
care este
veritatea verităților
sălbăticia
plebeiană
și infamia
curtenilor
își găsesc
justificare în religie
devenirea
neidentică
a identicului și
devenirea
identică a
neidenticului
din aparența
colorată a sensibilului dincoace
și din noaptea
goală a surasensibilului dincolo
conștiința
pășește în ziua spirituală a prezentului
legea inimii se
găsește
în ființa pentru
sine
a conștiinței
11-11-14
în capul universului
sabei sarmați își
duc izvorul
să-și potolească
setea
nu culcuș în
iarbă
nu umbră de
măslin
alungat și din
râpă
o aduc din
orășelul din vale
dar nu pot să-i
pomenesc
numele că aude
căprița
să nu îndrăznești
să uiți
fiecare din noi e
Cristos
toți suntem
răstigniți
acest individ
singular
nu are decât
valoarea
umbrei ideale
umbră lipsită de
sânge
lege a
slăbiciunii și întunericului
lege a zilei și a
forței
principiul
asuprit al ruinei
și al distrugerii
apare la lumină
și este ceea ce
are valoare
12-11-14
separarea
fenomenelor
nu prin foc ci
prin spirit
un sort de foc
divin
în urma unui
accident
Dumnezeu a
pierdut omnisciența
și o reface prin
știința umanității
procesul
universal al lumii ar fi reprezentat
printr-un singur
imens sistem de
ecuații
diferențiale simultane
falanga în șiruri
arcașii prăștiași
să tragă în
barbari
nu mai putea
rosti niciun cuvânt
făcea semne unora
și altora
capul sus semne
din ochi
spațiile dintre
elefanți
spaima
călăreților
pedestrași
călcați în picioare
a vorbi frumos
despre Homer
e putere divină
care te pune în
mișcare
zvonuri false
zvonuri adevărate
mai ales în
război
în timpul
mulsului
nu se grăiește nu
se cântă
nu se rostesc
măscări
concordatio
complexatio
explicatio via
negativa
coincidența
contrariilor
sărăcia umilința
pocăința
nu carne nu vin
nu căsătorie
numai Tatăl
nostru
au accentuat
dualismul
sporind rolul
diavolului
străin predicator
vrăjitor
rezistență
persecuție triumf
tu însuți te-ai
fi convertit
grecii începutul
filosofiei
Hegel
desăvârșirea
azi descompunerea
un gol al
persoanei
o existență
întâmplătoare
o mișcare lipsită
de esență
lumea
înstrăinării
eterul
conștiinței pure
conștiința în
două lumi
13-11-14
curtezana merge
încetișor
femeia de neam
speriată
servitoarea cu
pași repezi
clinchetul
bijuteriilor
alifii parfumate
vânt cu poala
veșmintelor
depresia femeilor
când își văd
iubitul
mergând alene
întruparea
femeilor
celeste sub
blestem
ori pentru a avea
urmași
chemarea înapoi
cămara tainei
slava fecioriei
*
înțelegătoare
scară
de taină cerului
gândind pogorând
gura ta cea de
gând
tăcerea ta cea de
gând
în luarea aminte
norule în chipul
porfirei porfirei
umbrește acea
fierbințeală
sfat nespus
zid nezidit
brazdă nearată
văzând naștere
străină
ne înstrăinăm de
lume
mutându-ne mintea
în cer
leproși curățați
diavoli sugrumați
credincioși
împărați
ieșirea din
ascundere
este ieșirea la
iveală
în starea de
neascundere
*
fie că trăiesc
fie că mor
eu nu sunt Osiris
nu spun să facem
risipă de bani
și să construim
atâtea trireme
pentru a ne păzi
pe noi înșine
cei ce nu
pedepsesc pe nelegiuiți
să nu aducă
sacrificii
ofrandele lor să
nu fie primite
i-a prins la o
primejdie sigură
cu toate că
sacrificiile s-au arătat
neprielnice și
auspiciile funeste
*
în interiorul
culturii
gândirea a apărut
ca o latură a
înstrăinării
religia ne-a
apărut conștiință nefericită
conștiința pură
este înstrăinată de conștiința reală
esența este
înstrăinată de existența ei
*
neispitire de
nuntă
munte netăiat
pântecele tău m-a
înnoit
roua pe lână
focul pe rug
cuvântul cel
dintru început
trecut-a umbra
legii
din tine s-a
închipuit
precum suntem noi
cel neîmpărtășit
de chip
cel ce ține toate
numai cu voia
în brațele tale
ca un om se ține
pruncul tău cu
mâna sa
a cercetat
vizuina cea
pierzătoare de
suflete a aspidelor
din muntele
netăiat
s-a tăiat piatra
cea din capul
unghiului
nor luminos
al apei celei vii
ai plouat pe
Hristos
îndoit în fire nu
în fețe
Dumnezeu
desăvârșit
om desăvârșit
Isaia dănțuiește
văzând născut din
tine
pe Dumnezeu și
omul
*
14-11-14
inima pământului
inimă fără vină
inima cuvântului
ajută-mă să
zidesc
în negrăita fire
din depănarea
litaniei
bunăvoința de
rouă
trandafirul cel
plâns
al întoarcerii de
taină
ascetică
neprihănire
nemărginirea
desăvârșirii
cu trup de
nestricăciune
*
este de prisos
ori nu
îndemnul
oracolului din Delhi
cunoaște-te pe
tine însuți
contingentul
semnifică
ceea ce nu este
dar poate să se
ivească
Socrate este
viețuitor
omul este
viețuitor
în chip
întâmplător viețuitor
tot ce se petrece
în univers
este o dovadă că
există
o providență
divină
15-11-14
Dinspre ambasada cu Demostene
ne-am înțeles să
ia cuvântul întâi cel mai bătrân
și apoi ceilalți
după vârstă
cel mai tânăr era
Demostene
omul acesta în
care totul este vândut
chiar și glasul
simte dezgust
și disprețuiește
venalitatea noastră
aceaastă ființă
fioroasă începu să bolborosească
mort de frică un
exordiu obscur
fără să mai poată
găsi șirul cuvintelor
când ne întorceam
acasă din ambasadă
vorbi cu fiecare
dintre noi
într-un chip
neașteptat de politicos
nu știusem ce
înțeles au cuvintele
de om imposibil
de înțeles de cameleon
m-a făcut să
înțeleg viclenia sub toate formele
unuia îi promitea
să-i înlesnească un împrumut
altuia să-l facă
strateg
pe mine mă
fericea pentru talent
fu cel dintâi
care ne lăudă și jură
în fața
consiliului că el felicită cetatea
că a trimis în
ambasadă asemenea oameni
legiuitorul
îndepărtează de la
purificarea
lustrală din agora
pe cel ce refuză
serviciul militar
pe cel lipsit de
curaj și pe dezertor
și nu-i permite
să fie încoronat
și nici să ia
parte la sacrificiile publice
iar tu chemi în
orchestră
pe timpul
reprezentării tragediilor
pe cel ce a
prădat dușmanilor templele
atenieni țineți
seama de lucrurile pe care vi le-am spus
și de acelea pe
care nu vi le-am spus și prin votul vostru
sprijiniți
dreptatea și interesul statului
*
Bharata
semnificațiile
pătrund în auditori cu ajutorul
interpretării
verbale gestuale și temperamentale
oh toate
lucrurile s-au pătruns de acest miraj
starea emotivă
stârnită de un înțeles aflat
în armonie cu
sufletul pătrunde trupul
precum focul în
lemnul uscat
mânie față
încruntată față schimonosită de
de furie buze
mușcate mâini lovite una
de alta și brațe
amenințătoare
frica aparține
femeilor și caracterelor inferioare
provenind din vinovăție
față de superiori
fiare sălbatice
și codri pustii
vederea
elefanților sau șerpilor
amenințările
vremea rea
noaptea
întunecoasă auzirea bufniței
se va interpreta
prin tremurul mâinilor
și picioarelor
zvâcnetul inimii în măruntaie
gura uscată umezirea
buzelor cu limba
sila trebuie
subliniată prin acoperirea nasului
crisparea
membrelor corpului
stinghereală și
junghi la inimă
omul dezolat are
ochii scăldați în lacrimi
chipul și ochii
jalnici de oftat
stând ca yoghinul
adâncit în meditație
omul suspicios
are membrele tremurătoare
capul aplecat
privește într-o parte și în alta
are limba scoasă
și atârnând chipul pământiu
invidia se ivește
la vederea norocului
prosperității
inteligenței și exuberanței
jocurilor și
desfătărilor altora
beția este moderată
ușoară și josnică
unii bețivi cântă
unii plâng unii râd
unii spun vorbe
urâte alții dorm
grija se va
interpreta prin suspine
răsuflare
anevoioasă zbuciumul
gol în inimă
neglijarea curățeniei neliniște
descumpănirea se
naște din nenorocire
vătămare frică
amintirea unei vechi dușmănii
se va interpreta
prin tulburarea tuturor simțurilor
mulțumirea înseamnă a te bucura de toate cele
de ascultat
gustat pipăit văzut sau mirosit
ori întâlnite în
cale și a nu te întrista de cele nedobândite
rușinarea se va
reprezenta prin acoperirea feței
scrijelarea
pământului roaderea unghiilor
pipăirea
veșmintelor sau inelului
omul ce purcede
la fapte nesăbuite
ca omorul sau
vătămarea din lipsa de judecată
trebuie socotiți
irascibili de către cei înțelepți
bucuria bărbaților
se naște la atingerea celor de neatins
dobândirea averii
sau reunirea cu cei dragi
ca și la
împlinirea dorinței inimii lor
panica provine
din semne rele rafale de vânt
ploaie foc
elefanți turbați auzirea veștilor
bune sau rele
atac al dușmanilor
aroganța provine
din suveranitate
neam nobil
frumusețe tinerețe
erudiție forță
îmbogățire
se va interpreta
prin iritare
dispreț
dezaprobare nerăspundere
la întrebări și
neacceptarea discuției
priviri peste
umăr mișcări în toate părțile
ridiculizare vorbe
jignitoare neascultarea superiorilor
și luarea lor în
derâdere întreruperea vorbelor altora
disperarea la
pesonaje de tip superior se va reda prin
căutarea unor
tovarăși născocirea unui mijloc de scăpare
pierderea rigorii
mintea dusă respirația anevoioasă
la cele de tip
inferior prin alergare într-o parte și în alta
privirea împrejur
gura uscată umezirea colțurilor gurii
somnolență
respirație anevoioasă cugetare
visarea apare din
scufundarea în somn desfătări senzuale
sau rătăcirea
minții se va reprezenta cu ochii închiși
letargia
simțurilor și vorbit în somn
resentimentul
apare la bărbați energici
când sunt jigniți
prin cei ce le sunt superiori
prin învățătură
vitejie sau putere
disimularea
întemeiată pe frică
se naște din
fățărnicie înșelătorie se va reprezenta
prin
dseconsiderare și vorbe în doi peri
violența apare
când un hoț e prins furând
sau ca urmare a
ofensei regelui interpretarea ei
se va face prin
ucidere întemnițare lovire amenințare
certitudinea
oamenilor se naște din înțelegerea
sensului
feluritelor scripturi sau științe
interpretarea se
va face prin instruirea discipolilor
otrăvirea
slăbiciune tremurat arsuri
horcăit spume la
gură prăbușirea
umerilor
paralizia moartea
chibzuirea
provine din îndoială cântărirea argumentelor
discuții în
contradictoriu se va interpreta
prin ipoteze
interogții deiberare planuri secrete
judecăți contrare
cu privire la lucruri contrare
înțelepciunea e
ceva bun
înțelepciunea e
ceva rău
16-11-14
Drăghicescu
a crede este a
vedea în timp
a ști e a vedea
în spațiu
a crede a vedea
ce va fi
a nu crede în
Dumnezeu
este a împiedica
realizarea
destinelor umane
umanitatea crește
în măsura în care
crede
credința îi
determină creșterea
lumea se poate
răci sorii să se stingă
dar este vorba de
a menține înăuntrul
nostru ceva ce nu
poate pieri
sângele și
pasiunea existenței noastre
au fost
reprezentate în perioada carboniferă
prin ceva cu
sânge rece și piele vâscoasă
credința un
soldat
mila un spital
speranța cimitir
17-11-14
posibil Peguy
în cer se diviniza
lumina
pe pământ apele
subterane
nopțile
astronomice
înțeleg foarte
bine
spune Dumnezeu
să vă faceți
examenul de conștiință
bieți imitatori
pe invers
puneți-vă seara
jerbele
păcatelor de
peste zi
oaspeți îmi
sunteți spune Dumnezeu
și eu sunt
Dumnezeul oaspeților
copii ai mei
veniți în noaptea mea
se vorbește zice
Dumnezeu
de imitația lui
Iisus Hristos
imitația fiului
meu de către oameni
a nu se uita că
fiul meu
începuse prin
această
singulară
imitație a omului
a se naște
a suferi
a muri
nu iubesc pe cel
ce știe mai bine
ca mine
ce voi face mâine
nu iubesc spune
Dumnezeu
pe cel ce nu mi
se încrede
mă vedeți punând
capcane ca un rege barbar
sunt bun creștin
zice Dumnezeu
credeți că m-ar
amuza
a vă surprinde ca
un asasin de noapte
18-11-14
universul devine
corpul omului
fenomenele fizice
expresia materială
a voinței
stărilor sufletești umane
încarnare
empirică a lui Dumnezeu
omul imensificat
se va revela scop umanității
și vieții dar și
universului material
evoluția omului
provoacă o revoluție a universului
materia
inorganică nu va mai fi moartă
va fi vivifiată
prin viața omului
qui empti sunt de
terra
vous voyez ce que
nous
en avons fait
19-11-14
orice crimă ține
de un vis
se vrea comisă
naște tot ce-i
trbuie
toată lumea
asasinează
o mică mișcare
secretă
un reflex
asasin(ează)
privirea de-ar
putea fecunda
morții de-ar
putea ucide
străzi pline de
cadavre și borțoase
20-11-14
Turnavitu
pricopsitu
n-ai gânditu
veste
de răsmiriță
că este
balăur
scrâșnii
strășnicii
tunuri fumuri
trăznet pleznet
păr din creștet
22-11-14
scenometrii
Draghicesco & comp
transduse
acoperăminte
acatistominte
a neignorării
gnoza
în tranșeu vai
de cap de
jansenist
scit exercit
Xerxex
exers
Şefu, pentru mine nu aveţi secrete în ceea ce priveşte citirea
comportamentului dv., prietenia ce mi-aţi acordat, sprijinul total acordat în
perioada iniţială (a „romantismului” în popularizarea teoriei mele – perioadă
care, v-am explicat, de vre 2-3 ori o consider depăşită, încercând să mă
înscriu pe o altă strategie. Aceasta fiind mai atentă cu un tip de popularizare care viza sprijinul argumentului
de autoritate ştiinţifică. Este motivul esenţial care m-a convins că în
perioada anilor care vin trebuie să mă bazez pe o orientare propagandistică
schimbată.
Aceasă veste v-a
deranjat. Vă spun eu motivul: bucuros că puteţi să concretizaţi ajutorul, pe
acel stil vechi al fazei romantice – a apărut frustrarea, resimţită ca o
ingratitudine din partea mea, de a nu mai putea s-o faceţi şi în continuare. Am
avut vreo 2 discuţii despre treaba asta, şi am rămas uimit să constat că nu aţi
înţeles mai nimic din rolul acestei teorii pentru viaţa mea, că nu aţi înţeles
nici marile mele sacrificii pentru a o trata ca o singură prioritate, şi nici
dreptul autorului de a lua deciziile care i se păreau necesare. Au fost acele
discuţii un dialog al surzilor. Revenirea la trecut. Mecanismul acestor dorinţe
eu îl cunosc f. bine la dv., de atâtea ori vi l-am amintit prieteneşte, că
unele decizii le luaţi numai sub imperiul subiectivismului, în unele momente
orice logică fiind anihilată (eu fiind tipul opus).Nu insist asupra acestui
aspect care, pun mâna-n foc, în viaţă v-a pus pe destule căi eronate
aducându-vă prejudicii.
Eu nu sper că veţi
înţelege ceva esenţial şi bun de reţinut din ceea ce afirm acum. Este doar un
fel de întroducere, de fapt, pentru că, în cele ce urmează voi căuta ca din
ciocnirea de idei avută să pun faţă-n faţă fapte care v-ar ajuta să INTRAŢI,
ÎN SFÂRŞIT , ÎN REALITATE, pe baza unor ARGUMENTE din partea mea,
cinstite de la cap la coadă (dacă veţi dori să le taxaţi ca atare) cu privire
la încriminările făcute de dv. în subtext desigur, la aşa bănuita mea schimbare
de atitudine care v-a nemulţumit atât de mult.
X
Deci: în ultima perioadă
îmi făceaţi, cu aceeaşi cunoscută bunăvoinţă, sunt sigur, tot felul de propuneri pentru a putea
continua popularizarea muncii mele. La anunţul că mă gândesc să folosesc altă
strategie (şi v-am explicat de ce), dv. aţi considerat schimbarea ca o
ingratitudine din partea mea, aproape ca un atac la persoană. Dar apare la un
moment pe internet şi acel mesaj pe care l-am trimis Leocadiei. Este exact de
ce aveaţi nevoie pentru a demonstra bănuiala dumneavstră: iată, cu mine nu mai
vrea să conlucreze la popularizarea cărţii, teoriei, dar cu Coţovanu doreşte!
Complet fals: eu am
luat legătură cu ea în primul rând că sunt un om politicos. Dânsa mi-a mai
trimis unele materiale şi altădat, anunţându-mă şi de unele reuniuni care, se
gândea, mă interesează. Când am primit materialul cu Valeriu Popa, m-am gândit
că e bine să-i mulţumesc pentru atenţie. Apoi, să profit de prilej pentru a
trece pe la bibl. spre a dona ultimul volum, zicându-mi că e bine ca, lângă
cele 2 care există deja, să fie şi aceasta. Mi-am mai zis însă că atunci când
va apărea şi vol. II să fac acelaşi lucru. Nu m-am oprit aici, deoarece am fost
montat, nemulţumit total de persoana care a făcut întroducerea la practicile
lui Valeriu Popa, care, apropos de o teorie ştiinţifică (rolul gândirii în
vindecare) a bătut câmpii, pur şi simplu. Preocupat oarecum de problemă, s-a
legat imediat ideia ca, atunci când voi trece să aduc şi vol.II, să fac o
prezentare a unora din problemele
capitolului paranormal din vol II, care puteau oferi exact contextul pentru a
inţelege ceea ce nu s-a putut înţelege
din materialul cu Valeriu Popa. Recitiţi acel mesaj, domnule Anca: scrie undeva
acolo că propuneam o cinferinţă cu public spre a-mi populariza cartea şi
teoria? Adică ceea ce vă refuzam dv. dar ofeream Leocadiei? Nu scrie aşa ceva.
Intenţia mea era de a-i propune ca, dacă dintre membrii bibliotecii vor fi 5
-10 persoane interesate să afle unele lucruri interesante cu acel subiect, eu
voi putea să le fac o expunere, donând şi cartea, din care puteau eventual unii
s-o împrumute pentru a vedea ce e cu acea problematică a paranormalului despre
care ziceam că e „trăsnet” (aşa şi e). Scrie undeva în mesaj că propuneam să-mi
popularizez teoria? Nu scrie aşa ceva. Nu e nici o mirare că fiind impregnat de
de acel subiectivism aprins v-aţi considerat profund îndreptăţit să vă simţiţi
jignit.
Este şi motivul pentru
care aţi încălcat orice uzanţă: într-un mesaj care, neavând nimic de ascuns,
era trimis de mine pe o adresă colectivă, dar nominalizând o anumită persoană
ca destinatar, dv. aţi găsit cu cale să răspundeţi. Ce anume? Păi oful dv.,
făcut acum cunoscut şi altora de pe adresele colective de acolo: că lansarea la
Calderon cade şi continuând cu un fapt
care, zic eu, pe destui de la bibliotecă i-a lăsat perplecşi. Deoarece nimeni
nu şi-ar putea imagina că schizofrenia la care vă refereaţi se referea în altă
parte. Mi-a lăcut şi sfatul din subtext, să nu cad în ea. Pornit cum eraţi,
nici nu vă putea trece prin gând că donarea volumului, ca şi acea prezentare
propusă colectivului bibliotecii se dorea ca o atenţie faţă de câţiva dintre
persoanele de acolo care m-au ajutat când aveam nevoie de sprijin de
specialitate în PC, şi fără a-mi cere recompense care să depăşească decenţa.
(Este adevărat că ajutorul acesta mi-era acordat şi pentru faptul că, în
subsidiar, toţi ţineau cont de faptul că eram amicul dv. Asta e, ce să fac, vă
rămân îndatorat până şi aici).Dar pentru că tot insinuaţi o ingratitudine din
partea mea, să încerc şi eu una, asta pentru a vedea cum e: ce ar fi dacă ,
referindu-mă la faptul că odată cu apariţia vol. II voi trece să-l depun şi pe
acesta la bibliotecă - dumneavoastră
comentaţi, „dacă va mai exista biblioteca până atunci!” eu aş comenta că fraza
ascunde o bucurie mascată din partea dv., cum ar fi ...au găsit ceea ce au
căutat!? N-ar fi deloc plăcut, aceasta e o ipoteză comparativă, la dv.
ingratitudine care mi-o atribuiţi nu mai e doar o insinuare deghizată bine, ci
o convingere care reiese din mesajul pe care mi l-aţi trimis
substituindu-vă Leocadiei.
În rezumat, ce vreau să
afirm în plus cu acest pasaj. Faptul că, bănuiesc, în accepţiunea dv. era o
ingratitudine din partea mea că, datorită mizeriei pe care v-au făcut-o unele
persoane de la biblioteacă a trebuit să vă daţi demisia, iar eu, care atunci
v-am ţinut partea, încercam de această dată să stabilesc unele legături cu ea.
Dar chiar nu vă daţio seama că eu îmi
stabilesc relaţiile după principii personale, că sunt răspunzător de ele şi nu
pot fi bănuit că alunec în capcane ca prostul?
Pe lângă faptul că dv.
doreaţi să ne întoarcem la acel tip de popularizare care, în trecut îşi avea
rostul lui, depăşit actualmente, şi că vă doreaţi implicat (binevoitor, desigur, şi cu bune intenţii) şi
mai mult în proiectul meu prioritar, o constituie şi modul atent şi neîntrerupt
de a mă face cunoscut opiniei publice, anunţându-mă în mod repetat despre
diferite evenimente culturale, literale, invitâdu-mă chiar direct la unele din
ele. Dacă eu a-şi totaliza lunga listă cu o asemenea agendă de preocupări pe
care mi-o făceaţi, s-ar putea vedea, f.clar, că în pofida intenţiilor pe care
le aveaţi, eu eram, practic, deturnat de la proiectele mele prioritare. Căci eu
nu eram ca un pensionar care să se bucure că e invitat pe la nişte reuniuni
culturale pentru a-şi petrece timpul într-un mod şi folositor, şi cu efecte în
a-şi menţine imaginea de sine neerodată. Eu nu eram absolut de fel într-o
asemenea poziţie, ştiam exact ce vreau, ce pierd şi ce câştig, motiv pentru
care îmi vedeam de treaba mea, cu toată nemulţumirea dv. că eu nu prea
răspundeam la campania dv.de ajutor benevol.
La acest paragraf aş dori
să fiu exact înţeles, pentru ca să nu se bănuie că exagerez sau sunt
resentimentar. Să încercăm şi aici să INTRĂM
ÎN REALITATE, ca şi la paragraful anterior. Nu fac un bilanţ exhaustiv,
nu e nevoie. M-aşi referi doar la propunerile făcute de dv. pentru agenda mea personală de preocupări din ultimile 2-3 săptămâni, ca şi cea de la Colocviile de Marţi. La vreo 3 din ele eram
invitat la unele lansări de carte cu discuţii care, deşi cuprindeau poate
autori şi lucrări care aveau merite, pe mine nu aveau cum să mă intereseze – şi
aceasta desigur nu pentru că ele meritau aşa ceva, ci doar pentru că
priorităţile mele erau cu totul altele, mult mai stringente. Aminiţi-vă că în
acest scurt interval mi-aţi trimis vreo3-4 misive să vin să asist la lansarea
lui Puşi , amicul dv. Ce treabă serioasă, sau interes, aveam eu cu cărţile lui?
Cu ce mă ajutau ele în munca mea, singura care conta? Ca să nu mai adaug faptul
că, rupt de capitolul cultural în care se înscria persoana, imaginea mea
adăugată acestuia, nu era favorabilă. Şi dv ştiaţi aceasta. Vă amintiţi de la
aceiaţi propunere de a veni la o asemenea lansare pe care mi-aţi făcut-o când
beam o cafea pe o terasă, ieşid de la şedinţa de la Uniune şi mi-aţi prezentat
coperta cărţii în care el se războia cu ambasadorul nostru Unesco de la Paris.
V-am spus atunci că eu sunt agresat fizic în faţa grotescului ca instrument
artistic (e adevărat ceea ce spun) şi că, deşi el poate fi folosit adesea în
artă ca o imagine care-şi păstrează necesitatea, ca oricare alta, mi se părea
de neadmis pentru un scriitor reputat, spuneaţi, să o ia ca o mobilizare încă
înainte de a deschide paginile cărţii, la războiul şi bălăcăreala cu acea
persoană cunoscută. Aici nu e vorba că poate Puşi al dv. nu ar fi avut deloc
dreptate în unele acuze, aici e vorba despre faptul că un om de cultură
deschide un scandal de tipul celora de la OTV, fapt care, în ochii mei, nu
putea fi decât absolut condamnabil. Deplorabil. Şi în ciuda faptului că eraţi
deja avizat că aveam încă de pe acea terasă un dinte cu acest Puşi, iată că dv.
speraţi că, aducându-mă la acele prezentări de carte, poate că reuşeaţi să-mi
schimb părerea. Presupunînd că aş fi fost prezent şi mi-aş fi făcut o bună
parere despre el ca scriitor, cum credeţi că aş fi putut şterge părerea despre
el ca ca om, ca scandalagiu adică?
Episodul acesta e unul
minor de fapt, dar l-am extins pentru a vă arăta ce capcane vă puteţi monta
singur furat de acel val, ştiţi dv. care, când un scurt moment de atenţie,
situat pe logică de aceast dată, v-ar fi oprit de a face erori.
Bat câmpii, nu? Ei
bine, atunci să vă aduc încă o probă, cea mai recentă. În ultimul mesaj, văzând
că încă nu v-am răspuns (am avut unele probleme) mi-aţi trimis un mesaj de o
deplină claritate că uneori evoluaţi complet în afara realităţii, în ceea ce mă
priveşte. Ce efect au avut acele discuţii în contradictoriu privind continuarea
campaniei publicitare pe acel tipic socotit de mine depăşit? Păi să vedem. Iată
propunerea de a veni la Colocvii pentru a-l prezenta pe Eminescu şi NA,
jumătate oră. Degeaba v-am tot explicat eu că experinţa îmi arată că un destin
uman nu poate fi discutat înainte de a se şti nişte lucruri primare despre
teoria NA, Că pentru aceasta numai, pentru a fi mai bine înţeleasă, trebuie cel
puţin 2 şedinţe, abia după aceea putându-se face aplicări cu destinul. Degeaba
v-am tot explicat că, din acest motiv, vol.I a trebuit să includă un capitol de
80 pagini cu teoria generală. Amintesc aceste chestiuni deoarece, iată, din
toate acele discuţii nu aţi reţinut nimic atunci când, după şedinţa cu Eminescu
şi NA, propuneaţi, la o altă dată, să prezint problematica vol.I iar într-un alt context, teoria generală.
Aşadar, la lamentările mele că destinul nu poate fi înţeles fără teoria NA,
propuneaţi ca să vorbesc despre destinul poetului o şedinţă, iar în alta,
ulterioară, să explic abia fundamentul pe care se poate situa destinul
persoanei! Recitiţi-vă mesajul tentant
pe care mi l-aţi trimis. Cum pot eu, numai pentru a vă face plăcere, să fiu de
acord cu o asemenea programare. Îmi puteţi spune care ar fi beneficiul meu, al
cărţii, al teoriei? Evident că, în semenea cazuri, prieteni-prieteni, dar
deciziile le iau singur.
Şi, să nu uit, încă ceva
concludent. Dacă aş marşa pe o asemenea agendă de propuneri, continuaţi undeva
în felul acesta: „mie mi s-ar părea că într-adevăr ne cunoaştem de o vreme”.
Dar cine v-a afirmat că n-ar mai fi aceiaşi situaţie, că ea s-ar fi schimbat ? Schimbarea aceea pe care o
blamaţi (desigur, dedusă din comportamentul meu de a da o altă orientare în
legătură cu publicitatea teoriei mele) este doar în mintea dv. Nu o puteţi
transfera intenţiilor mele. N-a fi corect, deoarece nu e adevărat.
Să vă mai spun un
secret, acum când după ce am scris dintr-un şut această misivă, sper pentru a
lămuri definitiv contradicţiile, dacă nu, asta e - poate vă gândiţi puţin şi la ceea ce afirm
acum: ştiţi de ce am hotărât, alături de motivele cunoscute a urma altă strategie, care, aşa după cum
presupuneaţi la discuţiile de la mine presupune o cale nesigură de succes şi
timp îndelungat? Iată pentru ce: deoarece, în loc să mă duc la atâtea acţiuni
culturale folositoare in spe, am muncit obsedat pe proiect şi la o dovadă
salvatoare pentru ca teoria mea să nu mai necesite neapărat susţinerea imediată
a unor somităţi din domeniu. Vă amintesc la ce mă refer. La acel paragraf din
Cap. Introductiv întitulat Validarea pe cale experimentală a teoriei ordonării
prin NA. Când vor apărea cele 2 vol. împreună, dacă până atunci nu va încerca
cineva să demoleze, după aceea nu va mai fi posibil. De aceea sunt mai liniştit
cu privire la faptul că teoria va fi recunoscută de cei în drept. Eu sunt
răbdător şi încrezător şi pentru un alt motiv. Unele idei preţioase, dacă au
văzut tiparul şi unii au aflat despre ele, nu pot fi ucise. Cândva, vor
răzbate. Chiar dacă după ce eu nu voi mai fi.
Şi încă ceva.
Nu mai fiţi ironic cu problema Pi, recte cu plăcerea mea de a lucra vreo 10
zile la o chestiune privind teoria unui matematician oarecare, în schimb evit
să cheltui jumătate de zi venind la o întrunire de popularizare a muncii mele,
care vă face dv. plăcere. Ar trebuie să ştiţi, şi v-am spus-o, dar aţi stins
informaţia: toată acea bătaie de cap cu Pi a fost făcută având ca suport
întregul aparat logic câştigat în problematica NA. A fost, dacă vreţi, o
confirmare care mi-era necesară. Deloc ruptă de preocupările mele stringente.
Deci la obiect.
Aceste lucruri trebuiau
spuse, pentru a înlătura neînţelegerile. Dacă sunt contra păreri, faceţi-le
cunoscut şi să punem punct situaţiei.
Aceste lucruri trebuiau spuse, pentru a înlătura neînţelegerile. Dacă sunt contra păreri, faceţi-le cunoscut şi să punem punct situaţiei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu