IBSEN FĂRĂ
NOBEL
Nichifor Crainic – N. Porsena – Sorin Stratilat – Ibsen
100 - „Democrația” - Ioan Ciofu
NICHIFOR CRAINIC
Domnule Redactor,
Vă trimit cinci poezii.
L’a voia
Dv. Care merge la Almanah şi care la foaea Credinţa.
Fraţii mei din America mă interesează încă înainte
de a începe să public şi pentru ei aş face tot ce pot.
Pentru Credinţa, pe care aş vrea s-o urmăresc –
cum urmăream toate publicaţiile româno-americane când eram în redacţia
„Glasului Patriei”, - adresa mea este: Bulevardul Dinicu Golescu 43, A.I. 6.
Bucureşti.
Cu românească-mbrăţişare,
Nichifor Crainic
30 august 1970
Bucureşti
Notă :
La solicitarea domnului George Alexe, redactor al revistei „Credinţa”, am
abordat personalităţi literare pentru a colabora la această publicaţie. După o
discuţie cu Nichifor Crainic la reşedinţa sa de lângă gara Basarab, maestrul
mi-a încredinţat, în manuscris, cinci poeme cu prezenta scrisoare acoperitoare.
(George Anca)
Cântecul norilor
Voi, norilor, norilor,
Umbrarele zilelor
Pe zarea cocorilor
Fântânile milelor
Deasupra savanelor
Şi vis al oceanelor,
Plecaţi-vă poalele
Şi-atingeţi livezile
Luaţi-mă-n moalele
Culcuş ca zăpezile
Şi-ntindeţi vântrelele
Pe marea cu stelele.
Tu, vânt al tăriilor
Ridică-ne-n margine
Prin bezna pustiilor
O pârtie sparge-ne
Şi dornic sileşte-te
Spre naltele creştete.
Auzu-mi să caute
În inima cerului
Soborul de laude
Din jurul misterului
Ce-aprinde minunile
Şi umple genunile.
Când mugurii surâd a floare
Jucaţi-vă cât sunteţi mici
Şi mugurii surâd a floare;
Atâta ni s-a dat sub soare
Doar un acum, doar un aici
Când mugurii surâd a floare.
A fi, a fi şi-a chiui –
Trezire-n somnul megrei humei
Lumină dacă e pe lume
E bucurie de-a trăi
Când mugurii surâd a floare.
Ce n-aş da eu să mă despoi
De-această mască ruinată,
În frăgezimea de-altă dată
Copilărându-mă cu voi
Când mugurii surâd a floare.
Dar voi veţi fi ca mine-acum
Când eu din lume mă voi şterge.
E scrisă celui ce premerge
Să cadă cel dintâi pe drum
Când mugurii surâd a floare.
Cu zilele făcute sul
Ca nişte antice volume
Veţi plânge c-aţi trecut prin lume
Dar nimeni n-a trăi destui
Când mugurii surâd a floare.
Celei fără nume
Cu cântecul odată şi inima ţi-am dat-o,
Rapsod al tău prin veacuri în togă, în talar,
Iar astăzi doar ruine unui târziu cobzar,
Tot mai aştept pe ţărmuri sosirea ta, Visato.
Cu nave spulberate în aburi de nălucă
De tunete spumoase se sparg în uragan;
Eu zdrangăn cobza veche şi zgribur pe liman
Din golul utopiei galera să te-aducă.
O, pentru tine-atâtea corăbii se-avântară
Jertfind încumentării atâţia mateloţi,
Odor atins de nimeni, dar năzuit de toţi
Ai tu aievea nume sau umbră în vreo ţară?
Deşi neamurgită lumină eşti în minte,
Nu ştiu să fii din neamul pământului trăit,
Dar de-ai sosi vreodată, aş vrea nemărginit
În cinstea ta, Visato, cântând să ies înainte.
Cântec strămoşesc
Pe drumul de codru şuvoaele gem
Şi bombăne-n scorburi frânturi de blestem,
Pe drumul de munte se sparge furtună
Şi fulgeră semne că nu-mi e de-a bună,
Pe drumul spre zarea lui Moş-Nicăieri
Trec gloate surpate din slava de ieri.
Cu vuiet gigantic un veac se răstoarnă
Şi Maica-şi zoreşte odraslele-n poarnă,
Călare-n furtună se-ncruntă-napoi
Şi zdrenţuie cerul cu părul vâlvoi
Că fiara flămândă pământul ni-l calcă
Cu falca-n ţărână şi-n ceruri c-o falcă.
Hai, murgule, ia-mă pe greabănul tău,
Aşterne-te zării şi vântului rău.
Cum nu mi-e de stare şi nu mi-e de ducă,
Ia-mi inima frântă şi fă-te nălucă.
Aş vrea tot ce-i munte şi boabă de mei
Să-ncapă de-a-ntregul în tainiţa ei,
Iar dacă nu-ncape, cu genele moină
Iau holda-ntr-o pâine şi ţara-ntr-o doină.
Hai, murgule, du-mă pe greabănul tău,
Aşterne-te zării şi vântului rău.
Ucenicul
Tu, meştere bijutier
Al diademelor cereşti,
Tu care veşnic sfătuieşti
În cosmicul atelier,
Primeşte-mă ca ucenic,
În nopţile de taină să mă-nveţi
Canonu-naltei frumuseţi
Spre care vreau să mă ridic.
Şi-aşa trudind la cizelat,
În zori să cad în aşternut
Ca un întors cosmonaut
Cu praf de stele pe halat.
Tu, care dăscăleşti artişti
Şi-ţi iei la glorie părtaşi
Vizionarii uriaşi
În geniul cărora te mişti,
Cuvinte dă-mi să le-mpreun
Fierbinţi
De-ntâiul suflu viu,
Dă-mi să le văd cât nu se scriu
Şi să le-aud cât nu de spun.
Din matca lumii să le chem
Şi-n duhul ei să le trimit
În constelaţii de sonet
Şi-n căi lactee de poem.
N. PORSENA
Cartea
„REGENERAREA NEAMULUI ROMÂNESC” (prigonită, interzisă, distrusă etc.), publicată
la Editura Cugetarea în 1937 de genialul analist Nicu Porsenna, ne demonstrează
că germenii dezastrului comunist şi postcomunist se dezvoltau în voie, chiar în
epoca interbelică.
-
Observaţiile
psiho-sociologice şi analizele istorico-politice şi juridice ale genialului
gânditor în domeniul dificil al filosofiei sociale, Nicu Porsenna, formulate în
1937 şi spicuite, în stil jurnalistic, în acest documentar „Conştiinţa”, ne vor
ajuta acum, în 2018, să înţelegem dezastrul naţional în care ne zbatem.
-
Lucrarea fostului deţinut
politic Nicu Porsenna (1948-1964) ne va face să acceptăm realitatea dureroasă
că dictatura comunistă de ieri şi regimul postcomunist de azi sunt consecinţele
(logice şi biologice!) ale pasivităţii, iresponsabilităţilor şi laşităţilor de
tot felul, manifestate de o aşa-zisă elită interbelică.
- Ne referim la acea „elită” combătută de savantul Mircea Eliade în profeticul său articol din 1935,
intitulat „Piloţii
orbi”. O „elită”
incapabilă să dea conţinut statal (biologic, moral, politic) acelui conţinător
statal numit „România Întregită” (în formularea Părintelui Patriei Ionel I.C.
Brătianu) sau „România Unită” (în formularea Părintelui Patriei Iuliu Maniu).
-
Întrebări, chinuitoare azi, pentru
teologii, istoricii, politicienii şi jurnaliştii români : DE CE
intelectualitatea zis „creştină” a epocii interbelice a uitat de făuritorii
României Unite (Regele Ferdinand I, Regina Maria, Ionel I.C.Brătianu
şi Iuliu Maniu)?
-
DE CE elita intelectuală
zis creştină a „României Întregite” a uitat că Rusia este duşmanul ereditar al
Neamului Românesc, aşa cum ne-au prevenit Domnitorul Ştefan cel Mare şi Sfânt
şi, mai târziu, vârful de lance al gândirii politice româneşti Mihail Eminescu?
Iată degenerarea neamului nostru!
„Corupţia-sistem”
„Pe
ruinele interesului obştesc
creşte tare, ca mărăcinele, interesul personal, egoismul omului întors la
natura primitivă. E dispariţia dezinteresării eroice, e imoralitatea şi
corupţia publică devenită sistem [...]. Am impresia că românii şi-au
împlinit rolul istoric: după ce au apărat Europa de huni, de tătari şi de
turci, de bolşevismul rusesc şi de megalomania maghiară, se retrag de pe scena
lumii, nemaiputând crea oameni. Scriu aceste rânduri şi-mi pare că
aştern rămasul bun al unui român de la poporul său, care nu va mai fi”.
N.B. Nicu Porsenna, în 1937, semnala „corupţia publică devenită sistem”! Din 2010 încoace, toţi românii se plâng
la unison că... „sistemul e de vină”.
„Slăbiciunea morală”
REMEMBER
N. PORSENNA – 1937 (Capitolul „Lipsa de energie şi de perseverenţă”): „Regula în viaţa publică e resemnarea,
slăbiciunea morală. Din această pasivitate, din iertarea pe toată
linia, a rămas în psihologia românească pomana şi gratuitatea. [...] Iertarea de datorii şi nicio răspundere [...]. De aceea, spre deosebire de
morala aspră şi neîndurătoare a Occidentului, mentalitatea românului este
Protecţia şi Norocul; iar nu efortul, nu iniţiativa. «Românul se naşte bursier, trăieşte
funcţionar şi moare pensionar» (cf. P.P.Carp)”. [...] Idealul rasei noastre a devenit câştigul
fără muncă (M. Eminescu), superficialitatea, spoiala. Într-un cuvânt, lipsa de
efort. Nu e
de mirare că dacă îţi trebuie un lucrător care să-ţi strice intalaţiile, un
secretar care să-ţi încurce treburile, un avocat care să-ţi piardă termenele
proceselor, se impune să-l alegi român. Îl vrei serios şi capabil? E
nevoie să-l iei străin [...]. În neamul nostru, în orice ramură de
muncă, omul stăruitor, corect, înzestrat cu conştiinţă profesională – este
excepţia; leneşul înfumurat, deşteptul superficial – este regula”.
N.B. Se mai poate adăuga/comenta ceva după 81 de ani, in
caracterizarea mentalului romanesc?
„Schimbare sau pieire”
REMEMBER
N. PORSENNA – 1937 (Capitolul „Lipsa concepţiei morale”): „Românul este complet lipsit de mândrie
omenească, cetăţenească şi naţională. Polonezul şi maghiarul împing orgoliul
până la trufie; bulgarul, sârbul şi grecul duc mâna la cuţit, fac revoluţii. Singur românul rabdă, rabdă ca o piatră să
fie călcat în picioare, pălmuit, scuipat, jefuit de oamenii politici, strivit
de impozite, insultat în gândul şi simţirea lui. Şi toate acestea fără nicio
tresărire de mânie mântuitoare. [...] Nu. Românul rămâne pururi cu fruntea în
ţărână, el nu are îndrăzneala să ţină pieptul înainte şi capul sus. E un
sclav! [...]
În prima ţară din Europa, noi suntem ultimul popor din Europa! Concluzia se
impune de la sine: dacă
nu ne schimbăm, vom pieri!”
N.B. Şi după 81 de ani, românii comentează între
ei faptul că „am ajuns un popor de sclavi”, că „suntem un
popor de laşi” şi fac comparaţii cu popoarele din jur şi din Occident
unde migraţia definitiva a forţei de muncă din România a atins locul
unu în Europa!
„Reforma caracterului”
REMEMBER
N. PORSENNA – 1937 (Capitolul „Reforma caracterului”): „Este prea cunoscută lamentabila lipsă de pregătire intelectuală
şi morală a tineretului de azi. Majoritatea acestor tineri nu ştiu, în
afară de regulile teoretice ale sportului, NIMIC. Dezastrul examenelor de
bacalaureat e elocvent: 60% din candidaţi – cad! Rămâne întrebarea: cum li s-a îngăduit să ajungă până la
bacalaureat? ... Licenţiaţi universitari scriu „v-ă ve-ţi
duce”, „lam zărit” etc. ... Şi pe deasupra acestei absenţe uluitoare de efort
cerebral, o feroce sete de bani. Panem et circenses, ca în epoca lui Nero”.
N.B.
Dacă mai
adăugăm zeul INTERNET, telefonul mobil „i-phone” şi manelele de factură țigănească avem tabloul aproape
apocaliptic al degenerării tinerilor. Tineri a-culturali, a-religioși,
gratulaţi cu un examen de BAC formal (dar şi acela picat în procente similare
celor din 1936-1937) şi cu admiteri la Universităţi de stat fără examen/
concurs!!!
„Ineficacitatea pedagogică”
REMEMBER
N. PORSENNA – 1937 (Capitolul „Ineficacitatea pedagogică”): „În România, tineretul de după Război n-a
fost lipsit numai de o educaţie specială de energie, ci lăsat să decadă şi din
bruma de educaţie ce o primeau generaţiile înaintate [...]. Copiii de azi, şi oamenii care
ies din ei, sunt o grozăvie. Desigur, nu din vina lor, ci din a acelora care
i-au crescut. Părinţii au lăsat şi lasă libertate absolută ambelor sexe. Spectacolul
corupţiei politice dezvoltă în sufletul copiilor o adevărată floră putrescentă
de idei şi moravuri. La şcoală, profesori ignoranţi şi lipsiţi de interes îşi
bat joc de cursuri; cărţile de şcoală ieşite din oficinele «democratice» sunt o
ruşine şi un pericol; notele se dau pe hatâr şi nepăsare. Astfel, ajung la bacalaureat elevi
agramaţi, necunoscând nici ortografia română[...].Tineretul nostru decade «în progresie
geometrică», alunecând accelerat spre o nulitate absolută, spre descompunere şi
pierzare!”
N.B. Constatări faptice, fenomene sociale consemnate în
1937, dar parcă citite în presa anilor 2017-2018! Poate vreun dascăl sau
părinte să mai comenteze ceva?
„Tembelism oriental”
REMEMBER
N. PORSENNA – 1937 (Capitolul „Bazele materiale ale reformei”): „O vorbă veche românească, ce-şi păstrează şi azi
tot tâlcul, zice despre ţara noastră «Bună ţară, rea tocmeală». TOCMEALA avea atunci înţelesul de
administraţie, întocmire, organizare. Nu se putea spune mai bine despre ţara
aceasta binecuvântată de natură, oropsită de oameni”.
„Cu
scopul de a găsi o soluţie
acestei crize de oameni, acestei slăbiciuni, acestui tembelism oriental şi
corupţiei omului românesc, am gândit ani şi ani, am studiat, am cules datele
Ştiinţei, am aşternut rândurile cărţii de faţă. Scopul nostru este să
vedem cum se poate schimba TOCMEALA ţării, îndreptarea omului”.
„Pentru
aceasta am propus un sistem de educaţie, care nu ţinteşte numai la difuzarea de
cunoştinţe; acestea singure creează, ca astăzi, un proletariat
pseudo-intelectual care, pe temeiul diplomelor obţinute, solicită slujbe, de
preferat la Stat. Noi ţintim mai ales să formăm caractere, cu scopul de a
reconstrui rasa românească şi a ne înainta civilizaţia. Trebuie să înlocuim
plebea diplomată sau nediplomată, de azi – cu OAMENI.”
N.B. Armata de tineri absolvenţi de licee şi de universităţi, care
invadează societatea noastră anual cu sute de mii de pretenţii de job-uri bine
plătite este o realitate zguduitoare şi în 2018. Deşi comunismul a căzut,
proletariatul pseudo-intelectual se înmulţeşte aberant în detrimentul clasei de
mijloc, al antreprenorilor /întreprinzătorilor, al meseriaşilor şi muncitorilor
calificaţi. Totul seamănă cu o... demenţă socială veche de 81 de ani?
„Un român moale, superficial, uşuratic”
REMEMBER
N. PORSENNA – 1937 (Capitolul „Rasa reeducată, regenerată”): „Astăzi avem un român moale, tembel,
superficial, uşuratic, indiferent la progres, egoist, incorect: un semi-barbar, numai cu aparenţele
civilizaţiei. Acest om locuieşte şi conduce o ţară cu aspect general primitiv
(de «ŢIGĂNIE»), o patrie ale cărei bogăţii nu ştie a le pune în valoare. Iar
puţinele bogăţii valorificate îngraşă o oligarhie de conducători hrăpăreţi
[...], care duc o existenţă de lux în mizeria generală”. „Lux şi mizerie: iată aspectul civilizaţiei româneşti. În
ţara cea mai bogată din Europa, noi suntem cel mai înapoiat popor, din pricina
lipsei de adevăraţi oameni[...]”.
„REGENERAREA
noastră nu e un
lux, nici o ambiţie, cu atât mai puţin un capriciu. Este o necesitate de
neînlăturat, în mijlocul unor PRIMEJDII DE MOARTE [...]”. „Povaţa de căpetenie a Regelui Carol I
către sfetnicii săi era: FORMAŢI CARACTERE. Personal, acest suveran
a dat cel dintâi pilda caracterului, împingând virtutea până la ascetism
[...]”.
„Pentru
ca somnul de azi să
nu devină în adevăr somnul
morţii, e poruncitor
să luăm hotărârea de a scutura negurile vieţii primitive, a ne freca pleoapele
de amorţeala orientului, a ne încorda pentru marele efort al Civilizaţiei, al
Puterii!"
SORIN STRATILAT
Valoare şi întâmplare… la Nobel
Timpul nu consacră, ci validează. În
drumul cifrelor spre infinit, în filosofia numerelor lui Pitagora, ultimul
număr îl cuprinde pe primul, deci tinde spre ceva – spre împlinire, pe când
primul îşi pierde nădejdea în … infinit.
În cazul premiului Nobel
din 1901, când au început nominalizările, trei generaţii de nume au trecut prin
criteriile clipei.
Fie că au fost cititorii -
Măria Sa publicul – sau critica literară sau Academia franceză, Premiul Nobel
şi-a asumat în acest lanţ al consacrării răspunderea, în timp, de instanţă efemeră.
Pentru că un cititor are
criteriile lui de consacrare sau plăcere literară, critica literară – după
părerea mea este la fel de subiectivă în contemporaneitatea epocii creatoare,
iar Academia franceză a rămas în ţara ei.
Subsemnatul nu crede în premii,
mai ales când sunt pe bani; sigur că un premiu significă o apreciere, chiar o
preţuire, dar când te-apuci să faci cultură, nu te gândeşti să câştigi bani sau
recunoştinţă.
Dacă faci din creaţia ta o
marfă, nici nu te aştepta să te îmbogăţeşti de pe urma artei, oricât de
talentat ai fi! Şi nu rămâne supărat pe artă, dacă nu te alegi cu nimic de pe
urma harului şi a muncii tale.
Meseria o înveţi, arta nu!
Oricum, cultura îşi are
rădăcina în – cult - unde profanul
devine sacru şi nu mai poţi face negustorie cu talentul tău, devenind negustor,
deci profan.
Într-o religie străveche
oamenii se închină şi la un fir de iarbă, meditând la o fiinţă, pentru a
întregi echilibrul cosmic.
Aşadar, cei care au scris
şi nu s-au gândit la succes, au rămas, unii s-au născut mari, alţii dobândesc
mărirea!
Depinde cât dăruieşti în
timp! Iar când a fost vorba de premii, câştigătorii, de fapt, n-au luat nimic;
consacrarea s-a topit în timp, valoarea a rămas… tot în timp. Dacă rămâne? Sau
ceea ce rămâne? Sunt unii care au scris o singură carte – nepremiată, dar
iubită de toţi (Lampedusa, Constant, Rostand), nu?
Unii confundă
popularitatea cu valoarea!
Chiar din primul an al
înfiinţării Premiului Nobel în 1901, scriitorul francez Sully Prudhomme (1839-1907) înşfăca Nobel-ul din faţa lui Lev
Tolstoi (1826-1910); atunci cred că Pierre Bezuhov sau Anna Karenina au
lăcrimat puţin.
De-atunci încoace, unii
nici măcar n-au fost nominalizaţi, ca un: Lampedusa - ghepardul cu blazon,
Maiakovski - victima propriului său crez ideologic, Mihail Sadoveanu – purcede
pe apa Siretului ca un basm molcom şi sfătos, Iannis Ritsos – cu eposul
poeziei, Emil Cioran – gânditorul care la patruzeci şi şase de ani mai mânca la
cantina studenţilor francezi pentru a-şi păstra "puterea de-a fi";
menseir Giraudoux – care aduce dragostea "Ondinei" printre oameni,
Paul Claudel – lovit de revelaţia mistică sub Casca de aur, un Cocteau – cu Maşina
de scris, Truman Capote – care Cu
sânge rece intră în sufletul criminalului, intelectualul Camil Petrescu
cântând absolutul în piesele sale, Haşek – un Şveik cu zâmbetul amar, Peter
Weiss, Italo Calvino – cu obârşia sa cubaneză şi fantezia italiană, Asimov –
fantasticul biochimist sau biochimistul fantastic; cel care se zbate în
nuvelele sale ca un intelectual din societatea contemporană se cheamă Alberto
Morovia; Nathalie Sarrante cu trofismele
sale anunţând un stil nou al romanului… şi încă o sută de nume n-ar epuiza
lista talentelor.
Te întristează ideea că în
1912 Jack London a pierdut în faţa mai puţin cunoscutului belgian Maurice
Malterlinck sau James Joyce – irlandezul care scria fără punct şi virgulă,
aducând ceva nou în construcţia romanului, nu se ridică la valoarea lui Jacinto
Benovereste din Spania.
Un Khalil Gibran,
excelentul moralist libanez, nu cred că auzise de Sigrid Undset din Norvegia, care lua premiul în dauna lui 1929.
Brecht rămâne nepremiat cu
O operă de trei parale, dar făcea
toţi banii, în faţa lui Halldor Laxness
din Islanda, în 1956, care nu ştim câte "parale" făcea.
Eugen Ionesco se consolează
cu scaunul din aula Academiei Franceze, lăsând premiul în mâinile spaniolului Vicente Aleixandre.
Cred că alegerea frizează
absurdul, nu?
Ca să nu mai vorbim de un
Harold Pinter, Dürrenmat sau Evtuşenko.
Alfred Nobel nu s-a gândit
că nu i se va respecta doleanţa testamentară în care valoarea literară şi
valoarea morală să concorde. Apoi au apărut criteriile politice, geopolitice,
etnice şi pur şi simplu prin simpatie. Aşa cred?
În timpurile noastre prin
viscerele lăcaşelor ce dăruiesc premii se mai fac şi donaţii sau contribuţii
afectuoase.
În 1911 Caragiale nu putea
să-l depăşească pe germanul Paul von
Heyse scriitorul pe care eu nu l-am găsit în niciun dicţionar. Deşi în 1941
nu se acordă Premiul Nobel pentru literatură, romancierului român Liviu
Rebreanu – nominalizat, nu i se decernează. În schimb, în 1951 Tudor Arghezi,
care pentru români a rămas un simbol al poeziei nu-l poate depăşi pe galezul
din Welsh, Bertrand Russel –
filosof şi logician cu o singură lucrare
Principia matematica.
Ce să mai vorbim de
filosoful şi poetul Lucian Blaga, cu un sistem filosofic al "Spaţiului
Mioritic", recunoscut de Academia franceză n-a avut – poate – accentul
"francez" în faţa lui Saint John Perse, care primea Nobel-ul pentru
Franţa.
Nichita Stănescu, cu
volumul Poezia captivă în 1981,
pierdea în faţa lui Czeslaw Milosz
din Statele Unite; şi nu mai departe de anul 2000, când iarăşi nu se acorda
premiul pentru literatură, deşi poetul şi dramaturgul Marin Sorescu era
nominalizat. Eh! Asta e!?
Când valoarea morală nu se
afirmă în valoarea literară, apar uzurpatorii, care nu-şi pot salva sinele şi
vor bântui, suflete călătoare, până se vor pierd. Ce păcat că în loc să-şi
caute mântuirea s-au sfârşit din viaţă – şi atât; fără să-şi afle săvârşirea.
Când te gândeşti că un
băiat din Oran nu accepta Marele Premiu şi, în refuzul lui, se sinucidea.
Gestul e dur şi necreştinesc, deşi cred că nu era o frondă, ci atunci devenea
el însuşi şi pentru sine, eternitatea; se chema Camus.
Ironia sorţii se arată mai
tare decât ironia juriilor când, mari scriitori cu o viaţă relativ scurtă,
mulţi descoperiţi postum, n-au fost nici măcar nominalizaţi: un Kafka,
Apollinaire, Esenin, Bulgakov.
La drept vorbind, toţi
aceşti minunaţi absenţi din statisticile cu lauri dovedesc că literatura de
calitate nu încape pe listele de apreciere şi rămâne mult mai bogată decât
poate cuprinde un premiu.
Substanţa virtuţii şi a
talentului uman cred că se măsoară în timp, nu în premii.
Sunt însă oameni care au
îngheţat timpul şi au făcut îngerii să plângă când se aplecau peste grijile
lumii, prin scrisul lor.
Dintre ei s-au chemat şi
românii: Caragiale, Rebreanu, Arghezi, Blaga, Nichita Stănescu, Marin Sorescu.
Dar aceşti minunaţi ai
pământului au primit şi ei un Dar, un singur Dar, un premiu unicat în viaţa
lor, şi acesta este de la Dumnezeu – Harul?
*
Într-o noapte înstelată,
licuricii din iarbă au strigat către stele: "Se spune că noi suntem
reflecţia voastră pe Pământ". Stelele n-au răspuns!
Book-launch in Bucharest presents a preview of the 2006 Ibsen anniversary celebrations |
|
The book "Ibsenienii" by George Anca was
officially launched in Biblioteca Pedagogica Nationala "I.C.
Petrescu" in Bucharest on Tuesday 29 November. The event gave a taste of
a series of events planned for next year to commemorate the 100th anniversary
of the death of the Norwegian dramatist Henrik Ibsen.
02/12/2005
:: "Ibsenians" is a book about Norway’s most famous writer and his
legacy, and the interface between Romanians and Norwegians and between
Norwegian and Romanian literature and literary figures.
Norway’s
ambassador to Romania, Leif Arne Ulland, spoke at the event of what is to
come next year when Norway celebrates its greatest dramatist, who will be
commemorated all over the world. In Romania a major event will be an Ibsen
theatre festival organised by the National Theatre in Iasi from 7–14 May
2006. During this festival the plan is to have performances of seven Ibsen
plays from theatres in Romania, Norway and other European countries with one
performance each night. This will be combined with workshops and more
academic discussions.
The book-launch was also
honoured by the presence of Prof. Dr. Sanda Tomescu-Baciu, one of the
foremost experts on Henrik Ibsen in the world. She is also the leader of the
Department for Scandinavian Languages, which currently has around 120
Romanian students involved in the Norwegian language- and literature program
at the University of Cluj.
Two actors read parts of
Ibsen’s "When the Dead Awaken" at the book launch, and several
other Ibsen experts and enthusiasts held interventions.
Please also note that the Ibsen
worldwide is now launched. This is the most comprehensive Ibsen presentation on the internet
so far.
The Ibsen site will contain
information on the different events in relation to the Ibsen year in Romania.
The site will present comprehensive information on Henrik Ibsen as a writer.
The site will also contain references to additional information on Ibsen.
Ibsen worldwide has been
established in 91 countries and in 18 languages, and is part of "Norway
- the official site". Ibsen worldwide is a collaboration between the
National Ibsen Committee and the Norwegian Ministry of Foreign Affairs.
|
|
CUM S-A NASCUT „DEMOCRATIA”
Sclavii mergeau unul după altul
și fiecare căra câte o piatră șlefuită. Patru rânduri de peste un kilometru în
lungime, de la cariera de piatră până la locul unde a început construcția
orașului-cetate nou, erau vegheate de către străjeri. Fiecare străjer controla
câte 10 sclavi.
Pe o parte de sclavi, pe o
piramidă de 13 metri în inălțime construită manual din pietre șlefuite, sta
Cratius – unul dintre preoții supremi, care a urmărit tăcut pe parcursul a 4
luni ce se petrecea. Nimeni nu îndrăznea să-l distragă, nici măcar cu privirea,
să-l întrerupă din meditații. Sclavii și străjerii percepeau piramida cu tron
în vârf ca o parte a landșaftului. Iar omul care, ba ședea pe tron, ba se
plimba pe terasa din vârful piramidei era pentru ei ca o fantomă.
Cratius și-a fixat ca scop să
reformeze statul, să întărească domnia preoților- ( Saducheii- azi, masoneria
evreiasca) pentru mii de ani înainte supunând toți oamenii lumii,
să-i transforme pe toți, inclusiv pe domnitorii popoarelor, în sclavii săi.
Odată, Cratius a coborât jos,
lăsând pe tron un geamăn de-al său. „Preotul ” și-a schimbat hainele, și-a pus
perucă. A poruncit căpitanului străjerilor să-l încătușeze, ca pe sclavi, și
s-a pus în rând cu un rob tânăr și voinic pe nume Nardus.
Privind fețele sclavilor, Cratius
a observat că la acest tânăr privirea este curioasă și înviorată, și nu
rătăcită sau înjosită ca la majoritatea. Chipul lui Nardus era mai întâi
concentrată și gânditoare, apoi emoționată. „El pune ceva la cale” – a înțeles
preotul, însă a vrut să se încredințeze în presupunerea sa.
Două zile Cratius l-a urmărit pe
Nardus, cărând pietre, a șezut lângă el în timpul mesei și a dormit alături. A
treia seară, când s-a ordonat „La culcare!”, Cratius s-a întors către tânăr și,
cu amărăciune și disperare, a întrebat în șoaptă pe nimeni anume:
– Oare așa vom trăi tot restul
vieții?
Preotul a observat: sclavul tânăr
a tresărit și s-a întors imediat cu fața către bătrân. Ochii îi străluceau. Îi
străluceau chiar și în lumina slabă din baracă.
– Asta nu va dura mult! Eu
încrorpesc un plan, și tu, bătrâne, poți participa la el, a șoptit tânărul
sclav.
– Ce fel de plan?, a întrebat
preotul indiferent și oftând.
– Și tu, bătrâne, și eu, și noi
toți curând vom fi oameni liberi, și nu sclavi. Gândește-te, bătrâne: la
fiecare 10 sclavi există câte un străjer, la fiecare 15 femei care gătesc hrană
și cos haine, de asemenea, există câte un străjer. Dacă vom ataca straja toți
odată, o vom învinge ușor. Chiar dacă străjerii sunt înarmați, iar noi
înlănțuiți. Noi vom fi 10 la unul, și vom folosi lanțurile ca arme stopând
loviturile de sabie. Noi vom dezarma toată straja, îi vom lega și le vom lua
armele.
– Ei, tinere, a oftat preotul din
nou și a spus cumva indiferent, planul tău nu este bine chibzuit: vom putea
dezarma straja care ne urmărește, însă împăratul va trimite imediat alți
ostași, poate chiar o armată întreagă, și va ucide sclavii răsculați.
– M-am gândit și la asta,
bătrâne. Trebuie ales momentul când armata nu va fi. Și acest moment se
apropie. Vedem cu toții că armata se pregătește de campanie. Se pregătesc
provizii pentru 3 luni înainte. Înseamnă că peste 3 luni oastea va ajunge la
destinație și va intra în luptă. După război va fi slăbită, însă va cuceri
mulți sclavi. Pentru ei deja se construiesc barăci. Noi vom începe răscoala
exact atunci când armata împăratului va intra în luptă. Solilor le vor trebuie
cel puțin o lună pentru a înștiința armata și pe împărat despre răscoală.
Oastea slăbită va reveni în cel puțin 3 luni. Timp de 4 luni noi vom reuși să ne
pregătim pentru întâlnire. Noi vom fi nu mai puțini la număr, dar sclavii
cuceriți vor vrea să ni se alăture când vor vedea ce se petrece. Eu m-am gândit
bine, bătrâne.
– Da, tinere, planul tău,
gândurile tale vor avea succes, a spus preotul și a adăugat deja înviorat: dar
ce vor face sclavii când vor obține libertatea și ce se va întâmpla cu
conducătorii și soldații?
– La asta m-am gândit mai puțin.
Acum am doar un gând: cei care au fost sclavi nu vor mai fi sclavi, iar cei
care n-au fost sclavi vor fi sclavi, a spus Nardus, gândind cu glas tare.
– Iar preoții? Spune-mi tinere,
preoții vor fi sclavi sau oameni liberi când vei câștiga?
– Preoții? Nu m-am gândit nici la
asta. Până una-alta preoții trebuie să rămână cum sunt. De ei ascultă și
sclavii, și împărații. Cu toate că este greu să-i înțelegi câteodată, dar cred
că sunt inofensivi. Lasă-i să vorbească despre dumnezei, iar noi știm singuri
cum să ne trăim viața mai bine.
– Mai bine, e bine, a spus
preotul, și s-a prefăcut că-i este somn.
Însă Cratius nu a dormit în acea
noapte. El medita: „Desigur, cel mai simplu ar fi să-l anunț pe împărat despre
complot și-l vor închide pe tânărul sclav, el sigur este cea mai mare
inspirație pentru ceilalți. Însă asta nu va rezolva problema. Sclavii tot vor
dori eliberare din sclavie. Vor apărea alți lideri, se vor gândi noi planuri.
De aceea, cel mai mare pericol pentru stat întotdeauna va fi în interiorul
lui”.
Cratius avea ca scop suprimarea
întregii lumi. El înțelegea că scopul său nu poate fi atins doar prin aplicarea
violenței fizice. Este necesară influențarea psihologică a fiecărui om, a
tuturor popoarelor. Trebuie transformată gândirea omului: trebuie să le induci
ideea că sclavia este binele suprem. Este necesară demararea unui program
autoreglator care va dezorienta popoare întregi în spațiu, timp și concepte.
Însă, cel mai important: acesta trebuie să fie adecvat realității. Gândurile
lui Cratius zburau tot mai repede. El a încetat să-și mai simtă corpul,
cătușele grele de pe picioare și mâni. Și, ca din adins, ca un fulger, s-a
născut programul. Încă puțin detaliat și explicit, însă uimitor, prin amploarea
sa. Cratius s-a simtit stăpânul absolut al lumii întregi.
„Preotul” sta pe așternut,
încătușat, și se admira: „Mâine dimineață, când toți vor pleca la lucru, eu îi
voi spune căpitanului străjerilor să mă elibereze din rândul sclavilor, să-mi
scoată cătușele. Eu voi detalia programul meu, voi spăune câteva cuvinte și
lumea va începe să se schimbe. Incredibil! Doar câteva cuvinte și lumea mi se
va supune mie, ideei mele. Dumnezeu, într-adevăr, i-a dat omului o putere
nemaivăzută în Univers – puterea gândirii. Ea produce cuvinte și schimbă cursul
istoriei. Momentul este cât se poate de favorabil. Sclavii au elaborat un plan
de răscoală. Acest plan este într-adevăr rațional și poate duce la victoria lor
și la un prim rezultat pozitiv pentru ei. Însă, eu, doar cu câteva fraze, îi
voi transforma în sclavi nu numai pe copiii și nepoții lor, dar și împăraților
și ostașilor le voi impune să fie sclavi pentru mii de ani înainte”.
Dimineață, la semnul lui Cratius,
căpitanul l-a descătușat și, deja în ziua următoare, el i-a chemat pe ceilalți
5 preoți (saduchei) și pe împărat pe terasa piramidei sale. Cratius a început
discursul în fața celor prezenți:
– Ceea ce veți auzi acum să nu
fie scris sau povestit! În jurul nostru nu sunt pereți, astfel încât nimeni în
afară de voi nu va auzi vorbele mele. Eu am elaborat un plan prin care vom
supune întreaga omenire a Pământului. Asta este imposibil de făcut chiar cu
armate numeroase și războaie epuizante. Eu, însă, voi face asta doar cu
ajutorul câtorva fraze. Vor trece doar 2 zile de la rostirea lor și veți
observa cât de radical va începe să se schimbe lumea. Priviți: jos sunt rânduri
enorme de sclavi care cară câte o piatră. Ei sunt vegheați de o mulțime de
soldați. Cu cât sunt mai mulți sclavi, cu atât este mai bine pentru stat. Noi
întotdeauna am crezut în asta. Însă cu cât sunt mai mulți sclavi, cu atât
trebuie să ne păzim mai bine de răscoala lor. Noi îmbunătățim paza, noi suntem
nevoiți să-i hrănim bine. De altfel, ei nu vor fi capabili să facă muncă fizică
grea, ei oricum lenevesc și se revoltă. Priviți cât de încet se mișcă! Iar
paznicii leneși nu-i bat cu biciul și nu-i mână, chiar și pe cei tineri și
voinici. Însă ei se vor mișca cu mult mai repede. Și nu vor mai avea nevoie de
paznici. Și paznicii se vor transforma în sclavi. Asta se poate realiza astfel:
trebuie ca astăzi, înainte de apusul soarelui, solii împăratului să dea citire
ordinului Măriei Sale: „Odată cu răsăritul soarelui toți sclavii vor primi
libertate! Pentru fiecare piatră adusă în oraș, fiecare om liber va primi câte
o monedă. Fiecare monedă va putea fi schimbată pe hrană, îmbrăcăminte,
locuință, palat în oraș sau chiar pe întreg orașul. De azi înainte voi sunteți
oameni liberi”.
Când preoții au înțeles vorbele
lui Cratius, unul dintre ei, cel mai în vârstă, a spus:
– Tu ești un demon, Cratius!
Demonismul creat de tine va suprima multe popoare ale lumii.
– Fie ca eu să fiu demon, iar
creația mea să fie numită Democrație!
La apus, sclavilor li s-a citit
ordinul. Ei au rămas uimiți. Mulți nu au dormit în acea noapte contemplând la
viața lor nouă și fericită.
În dimineața zilei următoare
preoții și împăratul au urcat din pe piramidă. Imaginea pe care o aveau în fața
lor era într-adevăr uimitoare. Mii de oameni, foști sclavi, cărau în goană
aceleași pietre. Plini de sudoare, unii cărau câte două pietre. Alții, care
aveau câte una, alergau grăbiți ridicând nori de colb. Unii paznici târau
pietre și ei. Oameni care se credeau liberi, pentru că le fuseseră scoase
cătușele, doreau să primească cât mai multe monede, pentru a-și construi viața
cea fericită.
Cratius a petrecut încă câteva
luni pe terasa sa, urmărind cu satisfacție ce se întâmpla în jur. Schimbările
erau colosale. Unii sclavi s-au adunat în grupuri mici, au construit
cărucioare, și, umplându-le până-n vârf cu pietre, le împingeau plini de
sudoare și noroi.
„Ei vor inventa mult mai multe
mecanisme minunate”, s-a gândit Cratius cu satisfacție. „Iată că au apărut și
slujitori interni: furnizori de alimente și apă”.
Unii sclavi se hrăneu din mers,
nedorind să piardă timp pentru a se duce în barăci la mese, și își împărțeau
monedele obținute cu cei care le aduceau hrana.
„Ia te uită, la ei au apărut și
tămăduitori, care le dau ajutor răniților din mers, și tot pentru monedele
câștigate. Și-au ales și reglatori de trafic. Curând își vor alege șefi și
judecători. Lasă-i să aleagă, ei doar se cred liberi! Însă important este
același lucru: ei cară pietre în continuare”.
Și așa ei fug de-a lungul
mileniilor, prin noroi, plini de sudoare, cărând pietre grele. Și în prezent
urmașii acelor sclavi continuă fuga lipsită de sens…
Nota:
Saducheii reprezentau clasa
preotimii din vechiul Israel. Etimologic, ei purtau numele Marelui Preot din
vremea lui David si Solomon – Sadoc. Conservatori, pentru ei singurele cărti
canonice erau cele care formează Pentateuhul. Nu credeau în nemurirea
sufletului, învierea trupurilor si nici în îngeri (Mat. 22:23; Fapte 23:8).
Acestia au derivat astazi in
bancherii sionisti care stapanesc lumea!!
IOAN CIOFU
False inocenţe
- Ehei, oameni buni, SALUT! Iată-mă păşind
şi eu pe această lume! Păşind, am spus? Nu e chiar corect. Îmbrâncit, împins în
salturi la un cor de îndemnuri şi strigături, expulzat adică.
Şi cât de liniştit eram eu
acolo, în lumea care avea un singur stăpân, până şi cei din afară o recunosc:
totul pentru ăla micu’! Nu simţeam niciodată foamea, frigul (aveam în apropiere
o centrală de căldură prevăzută cu termostat), dormeam oricât şi când voiam, mă
jucam oridecâteori aveam plăcere şi interes. Nu mă credeţi? Înseamnă că v-a cam
lăsat memoria! Un joc agreat era acela cu picioarele. Pentru a fi mai exact, cu
degetele de la picioare. Îl practicam mai ales după ce-mi inspectam hotarele
Universului personal. Loveam cu piciorul în dreapta – şi constatam că graniţa
lui era sigură şi la locul ei. Loveam în stânga – şi o auzeam imediat pe
maică-mea comentând singură: ho, ho, băieţaş, te-ai făcut deja mare, ia-o mai
domol! După care, dorind să aflu în amănunt ce se mai află prin preajmă, îmi
întindeam mâinile pipăindu-mi, pe rând, degetele de la picioare: ce-or fi astea
şi la ce servesc? Aş mai fi încercat eu să le introduc în gură, dar nu ajungeam
până la ele.
Mare enigmă! Pe atunci
nu-mi dădeam seama că distracţia aceasta era doar preludiul viitorului joc
cu sau despre numere care, pentru unii, în societate, devine principala
preocupare. Multă vreme nu făcusem nici o legătură între jocul cu degetele şi
cel cu beţioşoarele de la grădiniţă sau şcoala primară când, tot aşa, ne jucam
pentru a învăţa să-l distingem pe 2 de 1 şi pe 3 de 2 ş.a.m.d.
Să vă mai spun ceva:
preferinţa suporterilor de a arăta cu degetele răsfirate de la o mână câte
goluri va încasa echipa adversă (asta pentru a da un singur exemplu) îşi are
originea în acea primă joacă a primei etape de viaţă pe care-l practicam cu
ochii închişi. Acelui joc din perioada intramaternă datorăm şi înţelegerea,
poate, că în obiectul întregii distracţii, acele degete sunt diferite unele
faţă de altele: când le atingeam, ele se înfiorau, cumva, iar eu simţeam asta.
A fost o mare descoperire, deoarece îmi dădusem seama că degetele atinse sunt
ale mele şi că eu reprezentam acea întreagă simţire. Deşi confuză, încă, iată
conştientizată prima mea identitate, înainte de a afla că mă cheamă Dan
Răzvan, iar peste câţiva ani, încă, să primesc în mână buletinul de identitate.
Dar starea în care cu
siguranţă mă simţeam cel mai bine, era atunci când visam. Am auzit că mulţi se
îndoiesc de faptul că noi ăştia, nenăscuţii, n-am putea avea vise, căci de unde
şi pe ce bază am putea visa, deoarece aceasta ar fi necesară existenţa unor
fapte petrecute anterior şi de nişte imagini păstrate în memorie, toate putând
fi evocate într-o vietate care şi-a aflat identitatea. Sigur, - aşa cum scria
cineva – doar oamenii ştiu că ceea ce visează vrabia e mălaiul, dar ne este
greu să credem că maturii, fie şi din greşeală, vor cu tot dinadinsul să
lipsească primei pruncii starea cea mai potrivită de a lua contactul cu viaţa. Chiar
că îmi vine să râd: cum să nu am despre ce visa, câtă vreme trăiam într-un
Univers care era numai al meu şi pe care îl inspectasem în amănunţime?!
Înconjurat de lichidul amniotic, pluteam ca pe un ocean. În el era cald şi
moale, iar atunci când maică-mea se deplasa, eram purtat parcă pe valuri. Ba,
atunci când era mai grăbită, mă simţeam ca într-o mică furtună, aveam chiar
„senzaţii tari”. Cum să nu putem visa când ne erau trezite atâtea simţuri şi
când unda unui val mi se freca de pleoapă provocându-mi stele şi pete slabe de
lumină care se orânduiau în fel şi chip?! Desigur, puteau fi şi coşmaruri, dar
asta de la caz la caz, cum se spune. Unii părinţi se mai ceartă, amarnic, se
mai şi lovesc, reciproc, ceea ce, vă daţi seama, poate crea micuţilor un mare
disconfort, de unde, gata şi coşmarul. Dar toate aceste neplăceri nu se datora
Universului interior ca atare, ci întâmplărilor neprietenoase de afară, din
partea acelora care-l ţineau în palmă.
Nu am nici controlul şi
nici înţelegerea deplină pentru amănunte, dar la un moment dat mi-am dat seama
că atât timpanul, cât şi întreaga mea făptură era invadată de ceva ritmic, de
uşoara atingere a unui ticăit care ba era egal, ba se înteţea. Mă puteţi crede
că acele mângâieri acustice şi tactile au fost primele mele impresii mai clare
despre „mamă”, nu despre cum era dânsa constituită – nici nu aveam cum şti – ci
despre ea ca principală sursă de protecţie? Nici o mirare, deci, că expresia
cea mai concretă şi mai adevărată despre legătura dintre mama şi copilul său
este una de inimă şi de suflet.
Ţin să remarc aceasta acum
când n-am învăţat încă totul despre ceea ce viaţa îţi bagă de prisos în traistă
şi când uitarea poate îneca parte din sfintele aduceri aminte.
După ce am aflat că
bătăile inimii din afară semnifică pentru mine „mama”, am mai învăţat, repede,
noi lucruri: i-am recunoscut foarte uşor vocea, ştiind foarte bine când vorbea
cu mine sau despre mine. Interesul meu pentru toate acestea a condus la o altă
mare descoperire: ce este comunicarea. Ceea ce se petrecea între mine şi
maică-mea a fost baza, mai târziu ea a devenit comunicarea între oameni în
societate. La acel stadiu am constatat existenţa a tot felul de minuni, între
care aceea că astfel de comunicări puteau avea totuşi loc, chiar dacă unul dintre
interlocutori nici nu ar reprezenta încă ceea ce denumim o „persoană” – fapt
care ar scandaliza pe destul analişti – ci doar un boţ de carne vie care,
desigur, nu putea pronunţa nici măcar o silabă, necum să ştie ce reprezintă ea.
Peste ani am înţeles bine şi de ce două persoane pot comunica excelent, chiar
fără să-şi vorbească. Vedeţi, dar, că problematica firelor necunoscute care ne
leagă pe toţi atunci când cele la vedere se mai rup, acolo în pruncia
nearticulată s-a materializat prima oară, în Universul interior.
Ce era mai minunat privind
aceste legături cu exteriorul Universului placentar era şi faptul că senzaţiile
şi impresiile care se înscriau pe răbojul nesfârşitelor fişiere ale memoriei
stau acolo, fără a fi şterse vreodată în viaţă, deşi, de cele mai multe ori, nu
avem cunoştinţă despre ele decât peste zeci de ani. Cu un asemenea prilej, vă
pot spune cum mi-am pus eu în evidenţă, în mod indirect şi fără a fi putut evoca faptul concret, astfel de
urme ale memoriei. Urme care, chiar la zeci de ani distanţă, rămâneau un mijloc
de comunicare. Menţionez acest exemplu deoarece prea adesea se crede că
bebeluşul la naştere apare aproape cu totul străin de impresii. Dar pentru că
ajunsesem să cred despre mine, la un moment dat, că am un real talent muzical,
fiind posesorul unei gene de invidiat, îmi daţi voie să vă destăinui cum am
ajuns să-mi dau seama că mă înşelam, şi aceasta deoarece explicaţia despre aşa
zisul meu mare talent era cu totul alta.
La mijloc fiind vorba doar despre urmele unei
memorii din perioada prenatală care ieşiseră la iveală într-o perioadă
favorabilă: tocmai trebuia să trec printr-o probă de descifrare a unei
partituri de violoncel la prima lectură. Speram, atunci, că numărul ratărilor
să nu fie prea ridicat. Am rămas cel mai uimit când am aflat că trecusem proba
fără nici o greşeală tehnică.
I-am povestit maică-mi
despre succesul repurtat. Extrem de bucuroasă şi ea, a mai întrebat despre ce
compoziţie era vorba. I-am spus. A devenit, brusc, foarte serioasă, după care
m-a luat în braţe destăinuindu-mi, fericită, că aceasta era chiar melodia
preferată pe care o cânta adeseori la violoncel, când era însărcinată. Mai
recunoştea că deşi nu era convinsă că şi aceasta era posibil, cânta la
instrument sperând că dânsa era interpretul cel mai talentat, iar eu auditorul
cel mai fidel.
Vedeţi, aşadar, până unde
se întinde funcţia aceasta de comunicare între oameni şi câte conotaţii putem
descoperi pe cuprinsul ei.
Revenim la întâmplarea cu
bătăile inimii maică-mi care, pentru mine, semnifica ritmul şi siguranţa
vieţii, convingerea că ne simţeam, amândoi, atât de bine. (Nu întâmplător
producătorii japonezi au scos pe piaţă, cu decenii în urmă, un disc pe care era
imprimat un puls uman ceva mai rar care, transmis sonor bebeluşilor insomniaci,
reuşea adesea să-i liniştească şi să-i adoarmă. Cu siguranţă că aceştia îşi
reactualizau propriile amintiri ritmice ale primei perioade de viaţă).
Pot crede că acele
întâmplări aruncă o punte către ceea ce, mult mai târziu, pentru noi însemna noţiunea
de timp. Acum, dacă mă gândesc bine, acel ritm cardiac matern nu putea
fi decât un semn pentru partea de prezent din scurgerea timpului. Toţi ca mine
trăiam, atunci, doar la timpul prezent, era un prezent continuu, „timpul” – cu
totul necunoscut pe atunci – neavând şi alte faze. Iar dacă ne mai amintim şi
ceea ce a scris Cioran, pentru care „veşnicia înseamnă completa înfrângere a
timpului” – putem comenta, dacă am fi avut pe atunci măcar un dram de judecată,
că trăiam periculoasa-i extindere a acesteia şi la făptura noastră. Numai că –
şi ne vom fi dat seama de aceasta peste câteva luni, doar, că veşnicia de care
ne lăsam fermecaţi nu era mai mare decât Universul pe care-l trasa placenta
protectoare.
Creierul, avid, se
dezvolta, însă, într-un ritm uluitor, continuând să stabilească mereu alte şi
alte asocieri neuronale asemănătoare cu acelea realizate în momentul în care ne
introduceam degetele de la mână în gură, sau ne jucam cu degetele de la
picioare, după care urma stabilirea unui început de proces de identificare a
acestora. Se ajungea, astfel, la deschiderea unor orizonturi nebănuite pentru
viitor. Jocul cu degetele putea fi începutul abilităţii de apucare a sfârcului
sânului matern şi declanşarea adevăratei îndeletniciri a suptului. Scurgerea
timpului, chiar nesesizată, a şters, la un moment dat, aglutinarea celor 5
degete de la picioare ca fiind un organ compact, sfârşind, mai târziu, cu
conceperea noţiunii de număr. Iar legătura care stăruia confuz între
suptul laptelui la sânul mamei şi biberon sau degetul de la mână, sfârşea, prin
micile diferenţe care apăreau între senzaţii, prin perceperea faptului că era
vorba de scurgerea unor faze diferite de timp. Ca atare, confuzia care stăruia,
încă, în conştientizarea diferenţierilor din micul Univers pentru diferite
tipuri de obiecte şi senzaţii – rămâne o bază de plecare pentru procesele de identificare,
ritm
şi timp,
pentru un timp cu diferite faze. De exemplu, pulsul maică-mi era destul de
variat pentru ceea ce, pe atunci, nu ştiam a identifica (timpul zilei), dar se
calma şi rărea vizibil pe timpul denumit, mai târziu, noapte. Nu aveam habar de
toate aceste identificări, deşi creierul fiecăruia consemna diferenţierile de
ritm cardiac şi, mai ales, le integra într-un fişier cu un titlu mai special, periodicităţi
ale timpului. Au existat, aşadar, de pe atunci, materialul de prime
impresii pentru tot ceea ce, cu toţii am realizat despre fazele timpului,
sfârşind a înţelege acea legitate a ireversibilităţii timpului,
metaforic vorbind a „săgeţii timpului”.
Mi-a fost bine în acea
lume doar a mea în care, dacă toate mamele nu s-ar mai şi certa, nu ar fi
agresate şi nici agresive, nu ar consuma alcool şi, bolnave fiind, nu ar
recurge excesiv la pastilele salvatoare – am conveni că acea lume a fiecăruia
dintre noi ar putea fi cu adevărat cea mai bună. Dar iată că, la un moment dat,
mă trezesc, cum spuneam, expulzat brutal din acea primă viaţă. A fost primul
şoc pe care l-am întâmpinat şi care a devenit paşaportul intrării în viaţă, naşterea.
Necorect denumită astfel – cel puţin pe jumătate – deoarece cu toţii ştim că,
până la ea, petrecusem deja una din fazele vieţii fără legătură directă cu
societatea. Reîntors la momentul în care părăsirea unei lumi însemna, totodată,
intrarea în alta, dar gândind cu mintea mea de acum tot ceea ce-mi închipui că
aş fi trăit important, pe atunci - adesea am căutat un răspuns la întrebarea:
de ce părăsirea acelui Eden şi intrarea în „viaţa cea de toate zilele” cu cele
bune şi rele este marcată de un şoc pentru bebeluşi? Un piston mă împingea din
spate, noi configuraţii de pereţi îmi ieşeau în cale şi mă comprimau parcă
anihilându-mă, iar atunci când, scăpat din strânsori mai aveam doar puterea de
a urla din răsputeri – ce mi-a fost dat să aflu (mai târziu)? Că moaşa ar fi
exclamat bucuroasă: aşa, aşa băieţaş, dă-i înainte, eşti sănătos tun! Iar mama,
total transpirată şi având în braţe pledul în care fusesem scufundat aşa cum
eram plin de un lichid alunecos şi de spumă, cu ornamente sângerânde – de mi-e
greaţă şi acum să-mi privesc fotografia – ei bine maică-mea, transfigurată de
plăcere spunea cu toată convingerea: cât e de frumos?!
De unde această evidentă
discrepanţă între ceea ce ni se întâmpla neplăcut nouă, pe atunci, şi ceea ce
apreciau maturii, cu prilejul aceluiaşi eveniment? Sau naşterea este capcana
strecurată în nefericirea de moment, dar care ne poate oferi, în timp,
asigurarea că experienţa de viaţă poate furniza, până la urmă, argumentul care
să îndulcească cel mai dezgustător hap? Să fie episodul şocului neplăcut al naşterii
primul preţ plătit pentru învăţătura care trebuie trasă şi care ne-ar îndemna parcă: cetăţeni ai planetei, nu
vă grăbiţi să taxaţi orice nefericire înainte de a constata până la capăt de
ceea ce urmează? De aici mai trebuie să înţelegem că fericirea care va veni (?)
are întotdeauna un preţ care se achită anticipat?
Ar putea fi o noimă în
învăţătura ascunsă de mai sus. Totodată, ar părea evident, de o logică simplă
să gândim că dacă am trăit mai întâi într-un Eden edificat special, pentru
fiecare, după care am intrat într-un Univers al tuturora (aici s-ar putea să
fie problema) care, la prima impresie, este prea aspru pentru ceea ce ne-am fi
dorit – ar fi necesar, şi drept, şi cu sens – mai ales – ca o altă lume s-o
compenseze.
Răspunsul de acest fel
poate fi revendicat şi ca o chemare religioasă, dar el poate să rămână, tot aşa
de bine, ancorat, decent, în judecata oricărui mirean.
M-am referit la „naştere”
ca la un prim şoc al vieţii. E prea puţin spus. Naşterea reprezintă nevoia
irevocabilă a unei schimbări esenţiale, în care potecuţa trebuia părăsită
pentru o alee cu o perspectivă largă, cu toate că oportunităţile acesteia pot
sfârşi în adevărate drame. Să reţinem pentru moment ideea că, deşi de mărimea
unei băşici ceva mai mari, placenta cu lichid amniotic reprezenta, pentru făt,
un Univers
acvatic în care se scăldau câteva obiecte identificabile – despre care
s-a povestit – naşterea însemna cu adevărat ruptura de Edenul atât de îndrăgit.
Iar semnalul că ruptura va urma curând rezultă din formularea cunoscută în
toată lumea şi care poate apărea chiar când nu te aştepţi: „s-a rupt apa!”
(femeii gravide). După naştere şi după tăierea cordonului ombilical devenit
inutil, placenta şi lichidul însângerat răspândite pe jos păreau singurele
rămăşiţe a acelui univers acvatic (după cum vom constata, urmele lui se
păstrează şi-n viaţă, sub diferite forme). Dar nici n-am apucat să ne arătăm
creştetul către noul univers în care urma să intrăm gălăgioşi când, mecanisme
absconse declanşau brutale compresii ale plămânilor, eliminând lichidul din
compartiment (în care, dacă pe atunci ne-ar fi bântuit imaginaţia, i-am fi
populat canalele cu peştişori). Astfel încât, după ce am părăsit tunelul cu
probleme, plămânii executau un rictus invers, avid de aerul oxigenat.
Ne găsim, de atunci
începând, într-un Ocean Aerian. Mă veţi înţelege de ce dacă în momentul respectiv
mai păstram vreun dram de putere, nu puteam decât să protestez, zbierând,
deoarece şi plămânii, la rândul lor, abia începuseră adaptarea cu gazul atmosferic.
Dacă nu vi se pare prea scandaloasă comparaţia, imaginaţi-vă că, în clipa
respectivă, o persoană s-ar fi jucat în preajmă cu un beţişor aprins, fie el şi
din santal. E iarăşi bine de amintit că unele fapte ale vieţii care dobândiseră
cu vremea un singur înţeles, capătă, la un moment dat, o susţinere contrarie.
Deşi am comentat la început expresia că odată cu naşterea am păşit în viaţă,
trebuie recunoscut că pasul făcut de om este şi cel mai la
îndemână mijloc de a ne deplasa peste tot, iar pentru cei cu „dor de ducă”,
inclusiv de a cutreiera planeta.
Dar la acel prim stadiu de
viaţă la care mă refer, pasul trebuia abia inventat. Este o evidenţă faptul că
primele săptămâni ale nou-născutului însemnau aproape o lipsă totală de
libertate. Nu aveam voie să mă trezesc când nu trebuia sau, dimpotrivă, trebuia
să mă culc la comandă – motiv pentru care cei din jur foloseau fel de fel de
trucuri copilăreşti. Nu aveam voie să-mi mişc uneori picioarele, să mă joc cu
ele, dar nici să le las să doarmă răsfirate, motiv pentru care erau legate cu
feşe. De altfel, se vede foarte bine de pe fotografie, semănam cu o mumie. În
afară de clipele când sugeam lapte sau eram mângâiat cu tandreţe, baia de seară
era cea mai aşteptată întâmplare. Dar dacă întreg ritualul la care se recurgea
urmărea de a-mi asigura igiena necesară şi dezvoltarea fizică, pentru mine baia
din copae reprezenta scalda din ocean, socotit, după cum se ştie, leagănul
vieţii. Cât priveşte dragostea pe care acest Ocean a transmis-o peste timp,
celor mici, urmăriţi numai bebeluşii care, eliberaţi fiind în apa unui bazin,
nu au nici urmă de frică. Ei plutesc sau, supravegheaţi, se lasă afundaţi,
păstrându-şi ochii deschişi, fiind încântaţi de aventură şi simţindu-se în
perfectă siguranţă. (În momentul imersiunii, la nivelul faringelui a fost
blocată, în mod reflex, calea pătrunderii lichidului). Un reflex ancestral,
fără-ndoială, a multor vieţuitoare marine, care, mult mai târziu, la omul
deprins a fi vieţuitoare a Oceanului Aerian, reflexul se pierde, de unde şi
spaima şi înecul multora.
Dar, cum spuneam, hrănit
bine şi îmbăiat, eram repede trimis la culcare. Atunci, mai ales, era folosit
trucul cu leagănul (ca o plutire săltată pe valuri moi) în care simţirea
noastră chiar credea.
E de la sine înţeles că
vine vremea şi pentru păşit, pentru mers şi deplasare, de
luare în stăpânire a noului univers geografic: leagănul, camera copilului. Nu
putem trece la acest capitol fără a aminti de noul şoc pe care trebuia să-l
întâmpine proaspătul turist al planetei, avid de a păşi, de a cutreiera, motiv
pentru ca, înainte de toate, trebuia să se ridice la verticală, sfidând mersul
de-a buşilea.
Este faza în care am constatat (înţelegând aceasta
mult mai târziu) că gravitaţia universală era cu adevărat universală, din momentul
în care nu se făcea nici un rabat, trântind la pământ până şi un copil
nevinovat care, naiv fiind, ignora atracţia imperativă a solului. Rămâne şi
acest experiment brutal un alt avertisment, că nu trebuie să ne rupem de pământ
nici când şi oricum ni se năzare, decât cu măsură şi control? Sau întâmplările
acestea ascund o învăţătură pentru perioada de sfârşit a vieţii, când obosiţi
de a fi gustat atâtea victorii întru supunere, vom fi siliţi să constatăm că
înmormântaţi sau arşi, tot în pământ ne reîntoarem?
Înainte de a fi însuşită
ca o teorie a fizicii, lecţia despre gravitaţie este un exerciţiu şi o practică
a omului aflat într-un conflict cu legile fizicii. Dar ea poate fi şi un
exemplu că, la fel cum creierul integrează semnalele sosite la el, cele mai
multe ajungând chiar până la o integrare superioară, ar putea fi şi o lecţie de
însuşire alături de o idee filozofică, a unei atitudini morale. Prima dintre
acestea ar fi reuşita de a integra dezvoltarea avută chiar în prima copilărie
ca fiind realizată pe seama „mamei” sau a „tatei”. Capătul ultim al bătăii de
săgeată ar fi reuşita că integrarea în „planeta-mamă” de această dată ar juca
un rol asemănător dacă dorim să-i cinstim identitatea. În ciuda acestora şi cu
toate că omul a fost silit să recunoască încă din copilărie imperativul forţei
de atracţie a pământului (fie prin proba vânătăilor şi cucuielor căpătate, fie
ulterior prin saltul întrerupt al paraşutistului fără noroc) – trebuie
descifrat un paradox: în mod repetat, ca o chemare şi parcă împins de o
necugetare care ascunde chiar sensul pentru om de a se împotrivi încercând să
zboare şi cucerind înălţimile ajutat de aripi metalice, ba chiar ajungând să
privească Planeta Albastră din afara ei, el simte parcă nevoia de a sfida poate
cea mai puternică forţă fizică, gravitaţia. Nu se spune şi despre măreţul
Everest că există pentru a putea fi escaladat (citeşte „învins”) de om?
Paradoxul acesta poate fi înţeles mai bine dacă, dorindu-şi până la urmă
mormântul în pământul originar, cel dispărut e mai mulţumit să-şi repete că s-a
împotrivit acestuia de câte ori a putut şi a avut ocazia, conform sloganului
sfidător că omul trebuie să supună natura. Căci de nu ar fi procedat astfel, ar
trebui să se considere, cea mai
superioară vietate, un eşec al evoluţiei. Că se află într-o asemenea cursă, o
demonstrează şi realizarea tehnică a zilelor noastre: aflaţi într-un vehicul
aerian „monstru” un vapor (Airbus A 380)
peste 800 de călători-zburători se vor simţi încântaţi că au mai învins odată
gravitaţia, ignorând orice pericol posibil. Pornind de pe această curbă, dar
intuind consecinţele frondei pe care se bazează, poate vom putea înţelege mai
uşor pe viitorii pământeni siliţi a părăsi planeta (aproape de nelocuit după ce
au distrus-o) şi care, într-un târziu, vor fi reuşit să populeze vecinele din
sistem că vor simţi ca imperioasă rugămintea testamentară de a li se depune
rămăşiţele pe planeta-mamă. (Ca în exemplul: „Aici, în cripta din Insula Măcin
a stră-străbunicului său Alexandru Berindeiu – fost inspector de mediu la
„Salvaţi Delta” se odihnesc rămăşiţele celui care a fost Jean Cozmin Berinde,
comisarul diviziei ecologice din colonia Nova Europa de pe platoul Mării
Liniştei de pe Lună, anul 2117”).
Posibil, într-o eră a
viitorului, mormântul cu costurile cele mai ridicate, dintr-un sistem planetar
care a început să fie colonizat de vechii locuitori ai Terrei, s-ar putea să
fie amplasat chiar pe solul acesteia.
Până la Divinitate –
există o Veşnică Reîntoarcere la originile pământeşti. De aceea, prin răsturnare,
începuturile intramaterne a viitoarei persoane umane nu pot fi văduvite de
anumite proiecţii către ceea ce va urma.
În fine, ajungem la
adevărata revoluţie a filierei regnului, care nu poate fi decât limbajul
articulat. Un sistem de comunicare a existat şi până în primul an de viaţă:
sunete, voci, schimburi de semne şi replici interacţionate de analizatorii
senzitivi, ochiade şi gângureli întâmpinate cu îndemnuri şi aplauze, totul până
la pronunţarea silabisită a primului indiciu revoluţionar: „ma-ma” sau „ta-ta”.
Pentru saltul în social pe
care-l va face în continuare copilul, ar fi necesară o explicaţie despre ceea
ce înseamnă nou pentru el în însuşirea articulărilor sonore, pe cât de stâlcite
apăreau ele, pe atât de savuroase – explicaţie care poate fi extrem de scurtă.
Limbajul de comunicare al
noului vorbitor este un nou joc, foarte distractiv, solicitat ca apa de burete,
de un creier care este programat să îndese în el cohorte de varii informaţii.
El nu are timp să aştepte, orice pauză impusă aducând prejudicii în viitor.
Ceea ce trebuie făcut de creier în continuare, era de a lega (asocia) urma unui
fapt de o alta. Iar dacă acel prim fapt era, să presupunem, un cuvânt („tati”)
pronunţat de mamă, care arăta, în acelaşi timp puştiului, persoana care tocmai
intra pe uşă, iar micuţul realiza legătura, înseamnă că acel fapt devenea
semnul verbal pentru ceea ce înseamnă „tată”, în primul rând ca persoană
fizică. Urmau la rând alte semne ataşate la jucăriile din cameră, iar pentru că
creierul mă silea să nu lenevesc, a trebuit pentru ca, peste un timp, să trec
la alte succese, cum ar fi ataşarea de semne verbale la alte semne de acelaşi
fel, nu doar ataşate la obiecte şi acţiuni. Când acasă sau la grădiniţă învăţam
să desenez pe hârtie pentru prima oară cum arată un asemenea semn sonor,
însemna că puteam fi mândru, că sosise vremea să mă gândesc la şcoală.
Am mai spus că achiziţia
de semne în comunicare a însemnat, pentru prima perioadă a copilăriei, o mare
distracţie pentru mine, dar trebuie să recunosc faptul că mult timp mai târziu,
când a trebuit să învăţ a trăi utilizând o bancă din astfel de bunuri, mi-am
dat seama că ea a însemnat o veritabilă explozie a posibilităţilor pe care ţi
le rezervă viaţa prin transferul, cu ajutorul acestor semne, de experienţă
socială. Cine nu a simţit efectul acestei explozii, poate sta liniştit,
deoarece, fără măcar o adiere din partea acesteia, nu va putea afla ce înseamnă
regretul.
Putem divaga destul pe
această temă, consider că a fost suficient câte v-am spus despre ceea ce mi-a
trecut prin minte, nu înainte de a vă ruga să meditaţi la ceea ce vreau să
adaug acum, chiar fără speranţa că vom ajunge la un răspuns clar pentru
întrebarea: cum rezolvăm noi integrarea limbajului uman verbal în sfera
largă a limbajului informaţional de comunicare ce formează, după cum se
pretinde, reţeaua pe care sunt aşezaţi, ca atomii sau mărgelele, toţi
constituenţii Universului? Cunoaştem că putem comunica până la un punct prin
limbaj cu un câine sau delfin – dar o putem face şi cu o plantă de apartament,
să spunem (luăm un exemplu la întâmplare)? Fără a şti exact cât anume taxează
ca informaţie / comunicare o plantă căreia i se transmite muzică – dar la care
aceasta reacţionează, cert – putem spera, sentimental şi poate prea naivi că,
realizând acel contact, este justificată speranţa că s-a realizat ceea ce se
denumeşte o „comunicare”? Cum dovedim că planta răspunde cu semnificaţia „da”
sau „nu” la conţinutul anumitor cuvinte pe care, de altfel, nici nu suntem
siguri că realizează cine le este destinatarul?
Problema o putem pune fără
a pretinde numaidecât un anumit răspuns, dar am fi mulţumiţi să aflăm că acei
care-şi agaţă la rever asemenea mici idealuri, nu le vor consemna ca inutile.
Poate ar trebui să pornim,
înainte de toate, de la o premiză: toate entităţile mici şi mari din univers
vibrează. Fiecare din ele are un cod individual ca număr de vibraţii (ca
frecvenţă, un număr inimaginabil pe secundă). Aceasta reprezintă un stadiu
fizic fundamental, fapt care pledează şi pentru un schimb necesar de informaţii
între respectivii constituenţi, trecând peste barierele unor structurări
diferite. Dacă este aşa, înseamnă că putem spera că faza efectului de rezonanţă
care apare odată cu stabilirea contactului informativ între diverşi multipli ai
vibraţiilor sonore, provenite din surse diferite, să semnifice acea bază fizică
fundamentală, care să permită, eventual, proba că există un sistem de
comunicare în acest Univers unic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu