CA ȘI GUVERN
Adriana trandafir - Silvia Andrucovici - Lucia Stegărescu - Puși Dinulescu - George Anca - Liana Nicolae - Victor Atanasie Stănculescu - Daniel Dumitrescu - Ana Stan
ADRIANA TRANDAFIR
M-a apucat dorul de voi subit
De multa vreme nu ne-am mai vorbit
Si de aici din draga mea bucatarie,
Eu va anunț cu mare bucurie
Ca am sa fac o socoteala...
Destul de grea,nu simpla ca la scoala,
Cu ce am facut in viata,
Pina asta dimineata!
Am muncit de cind ma stiu
Am citit mult ca "sa fiu",
Am sădit pomi in grădina,
Doi copii ce mi-s lumina,
Am clădit din greu o casa
Am studenți de care-mi pasa
S-am scris patru carti -dar de retete
Pentru toate gospodinele cochete,
Am si scoala mea de teatru( particulara , nu cu statul);
O frumoasa cariera,
Am fost si doi ani somera,
Cu stres fara bariera!
Am prieteni rari dar buni
Si rădăcini din străbuni,
Îmi place sa cint si sa doinesc
Dorul de pamintul romanesc
Si-o familie, firește, care stiu ca ma iubește!
Si-am si-o pensioara mica
Dar muncesc fiindca nu strica.
Anul trecut a fost asa la "Te cunosc de undeva"
Si-acuma la "Fructul oprit",
Imi este greu, de ce sa mint, ca nu-i tot timpul distractiv
Dar eu gindesc doar pozitiv!!!
Mai pling, călătoresc, visez si tot mai sper
Îl am pe Dumnezeu ca cel mai bun reper
Si fiindcă pîna acum n-am apucat,
Sunt chiar in anul prim la Doctorat.
Maninc mâncarea mea gătită,
Ascult muzica ce nu m-agita,
Nu ma plictisesc deloc
Si n-am uitat sa ma mai joc;
Îi pling ades pe cei plecați, îngerii mei de alți uitați;
Pun murături in fiecare toamna,
Si-mi sap gradina ca o doamna,
Duc singura gunoiul pin-la ghena,
Sunt sinceră, miloasa si deloc mondena
Si imi doresc sa fiu bunica,
Sa stau in tara mea fara sa-mi fie frica
Sa nu fac umbra pe Pamint degeaba
Sa mor in somn fara sa stiu ce-i graba,
Sa va iubesc mereu cu legamint
Sa nu-mi mint publicul nicicind,
Si trag o linie cu grija si sfiala
Si-adun sa vad ce-mi da la socoteala:
AZI 62 DE ANI IN VIATA!!!!
Pînă acum, ce zici,
Am făcut față
SILVIA ANDRUCOVICI
Țesătoarea
Cu mâinile te căutam.
Vederea nu vedea, nu ajuta.
Erai un ghem care se voia deșirat...
Dezvelit, dezvirginat!
Vederea nu vedea, nu ajuta.
Erai un ghem care se voia deșirat...
Dezvelit, dezvirginat!
Râdeai, dar nu erai bucuros,
Chemai, dar nu primeai.
Afirmai doar pentru ceilalți.
Înțelegeai tăios,
Dar cu lama spre tine mereu.
Chemai, dar nu primeai.
Afirmai doar pentru ceilalți.
Înțelegeai tăios,
Dar cu lama spre tine mereu.
Jiv, jiva. Jivină.
Zămbind, tremurând,
Calea curățind.
Speriat de viață? Da.
Fuga în peșteră
Părea o soluție sigură.
Te țineai cu dinții de-o literă.
Byblos.
Zămbind, tremurând,
Calea curățind.
Speriat de viață? Da.
Fuga în peșteră
Părea o soluție sigură.
Te țineai cu dinții de-o literă.
Byblos.
Nu vedeai nici leul, nici mielul.
Nici înfrățirea.
Aerul și adierea erau de prisos.
Floarea nu înflorea.
Mere creșteau doar din chitanțe.
Oedip nu-ți dădea pace.
Nici înfrățirea.
Aerul și adierea erau de prisos.
Floarea nu înflorea.
Mere creșteau doar din chitanțe.
Oedip nu-ți dădea pace.
Am început.
Firul se dădea greu.
Uneori se rupea.
Deșiram, torceam,
Apoi încet te țeseam.
Fără nădejde, din datorie.
Să nu las duhul dezlegat,
Nefructificat.
Firul se dădea greu.
Uneori se rupea.
Deșiram, torceam,
Apoi încet te țeseam.
Fără nădejde, din datorie.
Să nu las duhul dezlegat,
Nefructificat.
Urmând furnica: lucrare. Destin.
Pentru o clipă mă opresc.
Cu mulțumirea călătorului.
Pe cale mereu.
Odihnesc degetele eroine,
Umezesc buzele.
Pentru o clipă mă opresc.
Cu mulțumirea călătorului.
Pe cale mereu.
Odihnesc degetele eroine,
Umezesc buzele.
Privesc spre lucrare, spre rod.
Povestea-i începută, curcubeu,
Limpezime. Curge în valuri mătasea.
Poikilos lucrează acum pentru mine.
Evharisto!
Povestea-i începută, curcubeu,
Limpezime. Curge în valuri mătasea.
Poikilos lucrează acum pentru mine.
Evharisto!
LUCIA
STEGĂRESCU
Măicuța
Sunt un cuvînt rănit de soare
Cu dorul răstignit în mare
Cu dorul răstignit în mare
Mă
descompun în două șoapte;
Sunt
ca o ziuă fără noapte.
Și
lacrimile mă apasă...
De-ai
ști de cîte ori am vrut
Dar pusu-m-au s-aștept la vamă
Căci ei nu cred că tu-mi ești mamă.
Mi-a ars și dragostea în foc
De cînd lui Dumnezeu mă rog.
De cînd lui Dumnezeu mă rog.
Cînd viu la tine nu suport
Să mi să ceară pașaport.
Și sufletul, mamă, îmi plînge
Că-s sînge din al tău sînge...
Cînd tu ești tristă eu suspin,
Cand sufăr eu tu zaci în chin.
Adesea lumea mă întreabă:
Tu ești orfana basarabă,
Cea despărțită pe nedrept
De la al mamei sale piept?
Și le răspund cu jale grea
Că România-i mama mea
Că tată-mi este tricolorul
Iar frați mi-s muntele cu dorul.
Mă poartă marea prin cuvinte
Dar eu le spun ca și-nainte:
Notă:
" Noi copii ai tricolorului din Basarabia VĂ mulțumim
nespus
pentru că transmiteți mesajul Unirii tuturur
românilor " ( Lucia Stegărescu ).
Autoarea, în anul 2016, a fost declarată cea mai bună
dintre elevii basarabeni din
liceele cu profil umanist.
PUȘI DINULESCU
Noi, ca şi guvern...
Se vede că domnul ministru Orlando Teodorovici nu-mi citeşte postările de pe facebook... Şi de-aia Domnia Sa continuă să caşiochieze....
Chiar azi dimineaţă l-am auzit şi l-am văzut, cu zâmbetul său cuceritor, care face femeile praf, că Noi ca şi guvern... nu ştiu ce...
Păi, bine, de câte ori v-am spus, de câte ori am postat eu că caşi-ul ăsta, care v-a intrat în gură şi dumneavoastră şi mai multor politicieni de succes, e o dovadă de crasă incultură lingvistică!?
Dac-aţi citi mai multe cărţi, printre care neapărat şi de literatură beletristică de calitate, s-ar putea să vă mai îndreptaţi. Zău, credeţi-mă pe cuvânt, nu-i niciun mişto aici...
Păi, o să mă-ntrebaţi, poate, că ce nevoie aveţi dumneavoastră ca şi guvern, de o cultură lingvistică şi literară upgradată? Şi ştiu: s-ar putea să aveţi chiar înţelegerea, măcar tacită, dacă nu chiar exprimată, a şefei dumneavoastră, care, după cum se ştie, nu e nici dânsa o împătimită a gramaticii şi cu atât mai puţin a stilisticii.
Ea când aude de stilistică, probabil că se gândeşte la coafor, la maeştrii sau maestrele care-i tapează atât de savant blonda ei podoabă capilară...
Dar fiindcă mai sunt în ţara asta, deşi nu constituie încă majoritatea, şi oameni care se exprimă decent şi nu fac la tot pasul gafe lingvistice, m-am gândit că ar fi bine să mai scot la plimbare şi chestia asta, să ne mai aerisim puţin şi noi ăştia care nu suntem doctori, nu de alta, dar fiindcă plagiatul e o chestie foarte obositoare şi anostă.
Însă, domnilor guvernanţi, dacă totuşi vreţi să vă upgradaţi – mamă! ce-mi place cuvântul ăsta!- cultura dumneavoastră lingvistică, vă stau al dispoziţie şi vă cer numai să-mi acordaţi un sfert de oră, acolo, dacă mai mult timp n-aveţi, şi înainte de începerea şedinţei de guvern, să vă fac atenţi măcar la ce nu stă bine unor persoane atât de simandicoase.
Pentru asta nici nu cer bani, pentru că ştiu c-aveţi greutăţi şi sunteţi strâmtoraţi, plus că treaba nu e trecută încă în programul de guvernare...
GEORGE ANCA
Clasici
români în India
Romanian classics in Sanskrit, un caieţel copertat în carton khadi, artizanal,
tipărit pe alb, cu tuş roşu, în alfabet devanagari, nu avea decât simbolic
destinaţia sacralităţii şi clasicităţii limbii sanscrite, altfel o limbă
moartă. Se voia şi o
partitură, întâi sub ochii traducătoarei, din româneşte, dr. Urmila Rani Trikha
– într-adevăr, adesea cânta, şi public
şi în intimitate, acele echivalenţe cu putere rituală, poate precum Ion Creangă
îşi silabisea, ca pe o muzică, abecedarul, ce să mai zicem de Amintiri. Un prestigiu textual dincolo
chiar de accesul la sens suplimenta atractivitatea clasicităţii româneşti până
la asimilarea subconştientă celei a Indiei.
Şi mai simfonic, Luceafărul
lui Eminescu, Dyvyagraha, tot în sanscrită, iar în hindi, Memna/Mioriţa se recitau trilingv, se
studiau după o metodologie milenară, dar şi improvizată de fiecare student, la
un curs de limbă, de literatură română, în căutare disperată de punţi, fie şi
recunoscând salutul-rugăciune Ram-Ram în (şi
dacă) ram (ramuri bat în geam), alţii şi în o, rămâi, rămâi la mine. Sunetele româneşti regăsindu-se în cea mai
veche limbă clasică ori în limba oficială a celei mai numeroase democraţii
actuale vor fi reîncarnat, într-un avatar pe viu, de studiu universitar, un
mesaj altfel, pe cât de dumnezeiesc în ochii conaţionalilor – dincolo de
deconstruirea la modă, politică -, sortit închiderii în sine, spre frustarea
noilor porniţi, în ce lume, fără clasici.
Începutul rigvedic al Scrisorii I de Mihai Eminescu s-a (re)tradus în
sanscrită, dar şi în alte limbi indiene: nasad asinno sad asit tad anim (Rig
Veda 10.129)... Da war nicht Sein, nicht Nichtsein (Max Muller)...La-nceput pe
când fiinţă nu era nici nefiinţă (Eminescu)... adau sampurnasunye na hi kimapi
yada sattvamasinna casi (sanskrită, Rasik Vihari Joshi)... Pranihina,
sattarahita, ajiva,/Samkalpavyatirikla, dhyanatita. (hindi, Usha Choudhuri)...
Tyare natun ko Sat, na asat (gujarati, Mahendra Dave)... Jadon thakian nal
main (punjabi, Gurbhagat Singh)...
Adiylekku nissunyata nannile (malayalam, O.M. Anujan)... Mudhan Mudhalil,
Onrumatra verumaiyil / Oruiyire, oru porulo, jivano illaatha nilaiyil (tamil,
P. Balasubramanian).
Cosmologia eminesciană în
relaţie cu Vedele, în special Rig Veda, şi Eddele, în cheie Voluspo, ne-a
însufleţit,mulţi ani, în India (vide Apokalipsa indiană, 9 vol.;
Indoeminescology; The Buddha – letters
from the buddhahood to Eminescu etc).iar recent în faţa mormântului lui Ibsen
(Ibsenienii, 6 vol.). De la vedicul Hiranyagarbha (titlu preluat şi de Baronzi)
la Cosmologia Generalis al lui Christian Wolff (1783) şi Luceafărul lui
Eminescu (1883), prin (ne)devenirea bhava-vibhava sau nonuniversomorfism şi
fiinţe noncosmomorfice, printre modelele cosmologice adoptive (Ioana Em. Petrescu) rezonanţa
arhetipală ne-a acordat rigvedic primordial cu Scrisoarea I, oarecum aparte de
marea întunecată egipteană, haosul-ou chinezesc, Tiamat tăiată în cer şi pământ
(Medeea şi-a tăiat-tomi fratele doar în bucăţi). Theo-cosmologie,
transcosmologie (cosmologie de viziuni cosmologice), cosmologie personală,
Weltinsenraum (Rilke), www.histoire-christ-gnose.org:”Mikhai Eminescu
(1850-1889) – Poete et philosophe roumain pour qui c’est l’Ormouzd qui est le
Dieu bon” (a ne mulţumi şi –numai – cu atât faţă de tăierea-tomi a lui
Eminescu, deodată frate de cruce cu Tiamat - în anii ’50, din nou în anii ’90,
nu doar în ţară). Altfel, internetul titrează, la hazard, un cosmofolclor,
chaosmos, cosmopezie românească recentă sub Perseide via Luceafărul, spre o
cosmoeminescologie
(Antropo)izvorul Eminescu
plângându-şi dacic naşterea (Apele plâng, clar izvorând în fântâne) se
resanscritizează ubicuu prin traducătoare, Amita Bhose în Bucureşti/Calcutta, Urmila
Rani Trikha în Delhi. În Chandogya Upanishad, prinşi de moarte în jertfe, zeii s-au smuls
din riturile rik, saman, yajur şi s-au întors întru sunetul mistic aum...
udgitha este aum...soarele e ca udgitha...pământul este rik şi focul este
saman...spaţiul este rik aerul este saman... cerul este rik soarele saman...
albul lustru al soarelui este rik sama este întunericul prea negrul
shyamasundara... rik este temeiul vorbirii şi sama este temeiul suflării... rik
este temeiul ochiului sama este sufletul atman... rik este temeiul urechii şi
sama este al minţii...
Tautologia sanscrită-eminesciană amar-vecinic în Odin şi poetul: „glasul tău / Va-ndulci vecinicia cea
amară / A mării!” poate
fi citită şi ca amărăciunea cea nemuritoare a mării/nemuririi. Ca şi unica (dubla-tripla - asonantic,
rasa-dhvanic) „vecinicia cea amară a mării”, negaţia (dublă/triplă) a nefiinţei
– „finţă nu era, nici nefiinţă” (Scrisoarea
I; cf. şi „Nici mări nici reci unde, nisip nu era” în Voluspo”) – nu ascunde („deşi tot era ascuns”) sub negativitatea
rigvedică perechea (pre)cosmică fiinţă-nefiinţă. „Zamolxe, sămânţă de lumină”,
„Stihii a lumei patru, supuse lui Arald” (Strigoii)
sau Hyperion-tânărul voievod-Cătălin (avatarii Luceafărului) traversează
ontocosmic acel dhvani din poemul lui Jayadeva Gitagovinda:
vedele ai liberat geea o ai purtat globul l-ai
strămutat
pe demon
l-ai tocat pe bali l-ai înşelat kshatriya ai dezarmat
pe paulastya
l-ai biruit plugul l-ai ocolit blândeţe ai răspândit
hoarde ai
pecetluit mărire ţie krishna-n zece trupuri creat
Dela
Valmiki la Eminescu, marii poeţi transformă soka (durerea) în sloka (stanţă),
melancolia în vers. Dar în puşcăriile comuniste din România secolului XX a
izbucnit un filon poetic neverosimil, de explicaţie mistică, oarecum coral, sub
un miracol al rugii ca expresivitate religioasă, narativă, mântuitoare, uneori
cu nume, alteori semnate de stele (pseudonime ale deţinuţilor.) Sunt
rugi-sonet, rugi-balade, rugi-bocete, antologabile, recitabile.
LIANA NICOLAE
Despre teme şi proiecte la OIF (Francophonie)
Mă gândeam ce spunea Osho:
"dacă nu se simte iubit, omul începe să moară" Şi aşa începe să
explice de ce îmbrăţişările sunt cel mai bun medicament pentru suflet. Şi are dreptate,
pentru că până nu de multă vreme credeam că inteligenţa, autoanaliza şi
luciditatea sunt principalele instrumente vindecătoare, dar acum cred că ele nu
înseamnă nimic compatrativ cu îmbrăţişarea." Şi de ce se spune aşa? Pentru
că omul simte nevoia să fie dorit. Şi numai aceasta este una din principalele nevoi
ale fiinţei umane. Când omul nu se mai simte iubit, gata, începe să moară.
Atunci viaţa sa nu mai contează pentru nimeni, îşi pierde semnificaţia chiar
pentru sine. Şi aşa, iubirea e cea mai mare terapie posibilă. Multă lume are
nevoie de terapie pentru că îi lipseşte iubirea. Dacă am avea o lume plină de
iubire, terapia nu ar mai fi necesară iar îmbrăţişarea nu este decât un gest de
iubire, de atenţie, respect şi căldură. Numai simpla căldură provenită de la
cealaltă persoană ajută la vindecarea multor boli, chiar egoul şi răcelile. Ea
este necesară pentru a ne transforma iarăşi în copii. Un copil dacă nu este
îmbrăţişat şi sărutat cât trebuie, nu poate creşte normal. Parcă i-ar lipsi un
anumit tip de hrană. Aşa cum trupul are nevoie de hrană, la fel şi sufletul.
Chiar dacă-i asiguri unui copil orice nevoi de pe pământ, fizice, copilul poate
scădea în dimensiuni şi chiar muri, chiar dacă nu-i lipseşte hrana fizică.
Atunci doar trupul lui este îngrijit, dar sufletului îi lipseşte iubirea. Şi
aşa se izolează, devine rupt de mama-existenţă. Numai iubirea asigură puntea,
ea este rădăcina noastră. Ea reprezintă respiraţia interioară a sufletului,
acesta trăieşte prin iubire, chiar dacă respiraţia este necesară pentru corpul
fizic. Totul trăieşte prin iubire, chiar dacă suntem liberi, fericiţi şi
imperfecţi cum zicea Chritophe Andre:
"Să fim, în sfârşit, noi înşine". Să nu ne intereseze de
impresia pe care o facem... Să nu mai tremurăm la gândul respingerii, să
acţionăm fără a ne teme de eşec, nici de judecata altora. Luciditatea,
autoanaliza şi inteligenţa nu sunt suficiente, să ne găsim liniştiţi locul
printre ceilalţi. Să-naintăm pe calea stimei de sine, să o construim să o
reparăm şi să o protejăm. Ea va fi ajutorul nostru în a ne accepta să ne
iubim, chiar şi atunci când suntem imperfecţi. Putem cunoaşte toate terapiile
din lume,să devenim experţi, dar dacă nu cunoaştem arta iubirii nu vom rămâne
decât la suprafaţa terapeuticii. Cred că 90 la sută dintre oamenii bolnavi
suferă pentru că nu au avut parte de iubire. Dincolo de bine, de
îndoială, de aparenţe, iubirea este cel mai terapeutic fenomen care există. Ea
ne va accepta aşa cum suntem, nu ca să ne resemnăm, ci ca să evoluăm mai bine.
Liberi, obosiţi, imperfecţi şi fericiţi... Iubiţi-vă pentru a vă înţelege mai
bine cu ceilalţi, exprimaţi-vă emoţiile şi sentimentele şi, în sfârşit,
eliberaţi-vă de frica de ceilalţi. Iată ce zicea Andre Gide (Les Nourritures terrestres): "Fie ca scrierea mea să te înveţe să te
interesezi mai mult de tine decât de ei, apoi de toate celelalte decât
tine." Nu ştiu de ce Sigmund Freud era foarte temător de iubire. La el
îmbrăţişarea nu exista şi prefera să nu dea ochii cu pacientul fiindu-i teamă
să nu trezească vreo simpatie, se temea să-l ţină chiar şi de mână. Se temea atât
de tare încât a inventat canapeaua psihanalistului... Doamne fereşte! Numai că
nu a înţeles că iubirea nu poate creşte decât numai şi numai faţă în faţă.
Animalele când fac dragoste nu se privesc în ochi, nu-şi mulţumesc, la ele
actul amoros este un fel de element mecanic. Singurul animal care face dragoste
faţă în faţă este omul, şi-a creat un întreg univers al relaţiilor, ochii
comunică între ei, intimitatea creşte, atât de intens în asemenea momente
(extaz, bucurie.strălucire şi în final....) Nevoia esenţială a omului
este intimitatea; e mult mai bine să faceţi dragoste pe lumină nu în întuneric,
sau într-o lumină mai slabă, actul în întuneric exprimă latura animală şi ar
însemna excitarea... Freud se temea de propria-i iubire reprimată, se temea să nu
se implice, să rămână în afară, să fie doar un observator ştiinţific, rece, de
la distanţă. în realiate poate a creat psihanaliza, dar aceasta nu a fost şi nu
va fi niciodată o ştiinţă. El a rămas un tradiţionalist, speriat de propriile
sale neputinţe, reprimări. Eu l-am iubit pe Wihelm Reich; el a transformat
toată psihanaliza prin aplicarea sa totală.Cred că este un revoluţionar mult
mai mare. El a renunţat la detaşarea omului de ştiinţă. Să nu vă fie teamă de
reprimări! Aşa le veţi fi de mare ajutor semenilor.. Dacă omul nu este pe
deplin trezit, iluminat, el nu poate fi un adevărat terapeut. Doar Buddha a
rămas un terapeut autentic, creator, căci el nu a mai avut nimic de rezolvat
personal... El fuzionează pe deplin cu semenii, ca între un discipol şi
maestrul său. Iar acest discipol este un copil. Ei nu mai sunt separaţi, au
devenit o singură entitate, acest întreg este marele secret. Iată cum
îmbrăţişarea dă dovadă de un gest de unitate, extrem de autentic, dacă
participă şi imima, el devine un instrument magic, chiar un miracol. Copilul nu
moare niciodată, nicio etapă a existenţei nu moare, el rămâne de-a pururi
înconjurat de feţe, existenţe, adolescenţă, tinereţe, bătrâneţe dar nu
moare. Dacă pătrunzi adânc în miezul unui om, în interiorull lui totdeauna vei
descoperi un copil inocent şi numai îmbrăţişarea permite un asemenea contact.
Dacă-l îmbrăţişezi autentic, cu căldură, dacă participi cu inima intri imediat
în contact cu inocenţa din el. Doar ea, inocenţa este vindecătoare în
sine. Regăsirea acestei energii este atât de suficientă pentru a vindeca
un om. Important este să ieşim la lumină, să acceptăm autoanaliza, ea este o
cale mentală, adică rămâne calea inimii. Doar mintea este cauza tuturor
bolilor. Poate aşa înţelegem de ce uneori Dumnezeu înlătură unele perosane din
viaţa ta, pentru a te proteja...Nu alerga după ele... Şi aşa mă-ntreb cum s-o
scot la capăt? Mi-e greaţă de multe lucruri, mai ales de ceea ce am scris până
acum. Nu fac nimic. Poate găsesc o soluţie: o fi ipocrizia? Rămân încuiată ore
întregi şi lumea îşi imaginează că lucrez. Ştiu bine că această stare
sufletească nu va dura, îmi voi redobândi curajul, speranţele şi voi face
eforturi nou-nouţe, dar ce folos să trag din această mărturisire, oare voi
ajunge vreodată un mare psiholog?! Dar nu voi avea destulă viaţă în
perspectivă. Poate voi muri, mă va împuşca cineva sau voi ajunge un cerşetor al
reveriei. Mai bine mă apuc de spart pietre, să -mi cumpăr un cal şi un plug şi
să ar pământul. Măcar cu ele mă-nţeleg. Care va să zică tot restul vieţii
îmi voi spune: mai bine făceam altceva..Cât de stearpă este viaţa unui om de
litere care nu se lasă afirmat... Inteligenţa mea e ca o apă care curge
degeaba, nici măcar nu a servit unei mori, sau unei roţi. Da, aşa e, îmi voi
găsi roata vreodată? Pentru stima de sine, s-a demonstrat că ea ar fi de două
feluri: satisfacţia şi nemulţumirea de sine. Dar ar fi atâtea de spus.
P.S. Acest fragment face parte dintr-un mare ciclu de expuneri-proiecte, pe care le-am prezentat la OIF - Francofonie, de cele mai multe ori le-am trimis, pentru acţiuni umanitare, dedicate lumii a III-a, timp de mai mulţi ani şi pentru care am fost premiată cu atestări şi diplome.. Aici nimeni nu cunoaşte acest aspect al fiinţei mele... Acelor oameni, acum le aduc omagiu; nu e uşor să pui o cărămidă la construirea unei şcoli, grădiniţe, un mic cort spitalicesc alături de OMS, (Medecins sans Frontieres) sau a-ncerca alături de alţii cu studii mondiale, de specialitate, să le aduci unor copii, lumină (adică energie electrică). Nu e uşor... Dar..."Oamenii se disting prin ceea ce arată şi se aseamănă prin ceea ce ascund." (Paul Valery)... Acum, aici, vă simţiţi cu toţii foarte bine şi sunteţi cu toţii foarte mulţumiţi de voi...Pentru ce?!
DEZVALUIRI
CUTREMURATOARE. Victorul Atanasie Stanculescu : Cum am complotat cu Iliescu, cu
KGB-ul, cu ungurii si cu americanii ca sa-l dam jos si sa-l ucidem pe Ceausescu
MESAJUL KGB, PRIMIT LA BALATON
Era mai întâi întâlnirea cu omologul meu ungar de la
Direcţia de Înzestrare (n.r. – generalul Victor Stănculescu
şi-a petrecut vacanţa din vara lui 1989 la Balaton, în Ungaria).
El a venit apoi cu Karpati, care era atunci şef al MSt-M ungar. (…) A mai venit atunci şi şeful Direcţiei de
construcţii a lor, care, săracu’, a şi murit înecat în mare după scurt timp.
Şeful acela de la KGB ocupa o zonă mai mare, nu putea să fie numai al Ungariei,
era prea puţin pentru importanţa pe care o avea. Cred că acoperea zona
Cehoslovacia, Ungaria, Iugoslavia şi probabil şi pe noi. (…)
La Balaton s-a discutat altceva: Ce facem, că soarta comunismului este pecetluită! Şi dădea exemplul lor că, încă din
1954, au încercat reforma, dar noi am stat deoparte, că atunci când a fost
presiunea pe Cehoslovacia iar am stat deoparte, că românii au o tradiţie în a nu
accepta sistemul sovietic ca atare, să ne comande, şi prin urmare va fi greu să
pătrundă în România ideile lui Gorbaciov.
El era preocupat de faptul că
liberalizarea gorbaciovistă va fi respinsă de români, pentru că ei resping tot
ce vine de la Moscova, din principiu. Or, acum era altceva, era adevărata
reformă a sistemului. Cam asta a fost tema.
El părea să spună că regimul în sine, şi al
lor, şi al nostru, nu e bun. Asta s-a discutat. El tot repeta: «În ‘54 nu v-aţi
băgat, în 1968 nu v-aţi băgat, dar neutralitatea asta ar trebui acuma să fie
reconsiderată şi să gândim împreună ce să facem. Regimul începe să slăbească şi
societatea nu va aştepta. Trebuie să faceţi ceva, să cooperaţi». (…)
Probabil că se întrevedea un rezultat prin
Gorbaciov. Mai pe româneşte, concluzia era că de data asta Gorbaciov va sparge
băşica.”
“COŞUL CU FRUCTE” AL ATAŞATULUI MILITAR UNGAR. Stanculescu omul ungurilor si
al KGB-ului sovietic
Aradi vorbea româneşte perfect, am discutat cu el de
câteva ori, mi-a povestit cum a trăit în România şi cum a ajuns apoi în
Ungaria. L-am simpatizat.
Mi-am dat seama că vrea să afle mai mult despre noi,
ştiam că are nevoie să obţină anumite informaţii, i-am dat exact ce ştiam că
avea nevoie să obţină, nu i-am dat nimic în plus, care să penetreze în
interior. Aveam destule variante pentru străini, să le dau ce voiam eu, nu ce
voiau ei.
Aradi a spus: «Domnule general, ce facem mai departe?».
«Ce să facem?» – zic. «Păi, mi s-a spus că s-a discutat cu
dvs. în trecut…
Trebuie să ne unim ca să ieşim din această
încurcătură care se cheamă boala comunismului.» Şi eu i-am răspuns: «Măi,
Aradi, ce putem să facem noi?
Să aşteptăm, că n-avem cum să începem
noi doi, suntem prea jos. La Ialta cei doi au hotărât ce vor face cu Europa. Se
vor întâlni din nou ca să hotărască. După aia vine rolul oamenilor care să facă
operaţia în sine.
Asta trebuie făcut. Să vedem. Nu pot să garantez la
ora actuală că vom reuşi numai noi doi. Eventual, tu ai legătura pe o parte, eu
am legătura pe altă parte. Ce facem? Tu ştii că şi la tine, şi la noi toată
lumea este cu ochii pe ăştia care suntem de origine burgheză».
A fost o discuţie care, în primul rând, nu a fost
înregistrată, sigur, că nu aveau cum, pentru că eu controlam biroul periodic,
să nu-mi apară ceva. Şi în al doilea rând, nu a existat nici un schimb de
documente, lucru care ne-a ferit de orice încurcătură.”
AMENINŢAREA LUI
GORBACIOV
Două momente îmi aduc aminte. Primul,
atunci când a venit Gorbaciov în România. Am aflat că a fost scandalul ăla mare
între Gorbaciov şi Ceauşescu, s-au contrat foarte dur. Ceauşescu i-a reproşat
lui Gorbaciov că distruge comunismul. Când a plecat la Moscova, Gorbaciov îi
spune secretarului- adjunct cu propaganda de la ruşi, nu-mi amintesc acum exact
numele, îi spune: «Acest Ceauşescu va termina rău!».(…) Noi am avut mai multe
întâlniri cu sovieticii.
Ultima a fost cu Tratatul de la Varşovia,
în 1989. Această întâlnire a lui Gorbaciov la Bucureşti cu Ceauşescu a fost
prilejuită de întrunirea Tratatului de la Varşovia. Practic era întâlnirea
noastră, a militarilor, iar delegaţii militari au comentat. (…) Atunci mi s-a
spus clar: «Ciocnirea a fost extrem de dură!».
Eu am undeva notat numele acelui secretar cu propaganda care a transmis
informaţia, pentru că m-a frapat ameninţarea lui Gorbaciov.
VARIANTELE SCHIMBĂRII LUI CEAUŞESCU
Cei de la Securitate aveau semnale din exterior, în
primul rând, şi bineînţeles că ambele zone, Estul şi Vestul, se
puseseră de acord şi lucrează prin oamenii lor de aici.
Tot ei mi-au spus că s-au intensificat acţiunile lor la
noi în ţară. (…) Mai era apoi cel care se ocupa de problemele administrative
ale Securităţii şi apoi, după decembrie, a fost pus la Poliţie. El mi-a spus că
îndepărtarea lui
Ceauşescu se va produce la sfârşitul
anului, iar acţiunea va fi a partidului. Aşa se explică de ce aşteptam
Congresul ca moment al schimbării. (…)
Pentru a scăpa, trebuia să-l debarcăm pe
Ceauşescu.
Securitatea ştia asta şi de aceea nu voia să se
bage, pentru că nu ştia cine câştigă.
Ei au aşteptat până în ultimul moment, şi asta
i-a costat. A doua variantă. V-am spus: era exclusă o revoltă a populaţiei.
Această variantă exista doar în planurile sovietice, care gândeau în termenii
marxişti, ai maselor. Ceauşescu a fost nuca tare în jocul puterilor.
O mare parte din violenţele de
la noi s-au datorat faptului că Ceauşescu a fost nuca tare pe care nu o puteau
sparge cu aparatul de partid.
S-a certat cu Gorbaciov, s-a certat şi cu
Bush sr, i-a jignit. Cu Bush mai puţin, dar lui Gorbaciov i-a spus mai multe şi
mai dure, acuze grave, care au generat răzbunări.(…)
Sus, la nivel înalt în partid, existau cei care îşi dădeau seama că economia se duce. În aceste condiţii au început să
aplece urechea la sovietici.
Cea mai uşoară scuză era că a pus Ceauşeasca
mâna pe putere. Aceasta a fost un fel de mască, de aparenţă pentru cauzele mai
grave.
ŢINTA: SECURITATEA. Stanculescu era si
omul americanilor nu numai al rusilor
Eram prieten cu ataşatul militar american la Bucureşti. Vă
rog să nu-i daţi numele.
Am fost la el, la reşedinţa
lui, de mai multe ori, inclusiv cu ataşatul militar francez, care stătea pe
Dorobanţi (…); informaţia mi-a dat-o americanul. «Fii atent, ai grijă că
Securitatea trebuie să dispară!»
Îmi pare rău că nu pot să vă dau amănunte mai
precise, pentru că pe unele le-am uitat, pe altele am vrut să le uit. Atunci,
imediat, aveam nevoie de un interlocutor ca dvs. Acum îmi este greu să-mi
amintesc lucruri pe care am vrut să le uit.
SPRIJIN IUGOSLAV - Vă ajutăm, dar ne daţi Banatul!
La Timişoara, când a venit consulul iugoslav
la Comitetul Judeţean de Partid, n-am fost prezent la discuţie, dar mi s-a spus
că era foarte deranjat că este împiedicat să-şi îndeplinească misiunile. El îşi
oferise ajutorul, chipurile, dar ajutorul era Banatul, vă ajutăm, dar ne daţi Banatul.
Doi: am aflat mai multe date de la băieţii de la Securitate, cum a fost cu
evenimentul care a inflamat fitilul de la Tökes, că asta a fost, un fitil, care
a ars mai bine sau mai prost, dar a fost folosit. Veneau agenţii acolo, veneau
şi plecau în schimburi.
Voiau să ştie cum decurge acţiunea, ca să
poată să ducă mai departe, să împrăştie vestea şi să declanşeze acţiunea în
oraş. Erau foarte mulţi străini. Au spus că au venit foarte mulţi bărbaţi în
maşină, în excursie, fără nici o femeie sau copil. Domne, zic, chiar aşa?!
Pe vremea aia nu eram familiarizaţi cu
fenomenul gay. Ca militar, eram printre primii care îşi puteau da seama că
ăştia au venit cu misiune, n-au venit să se plimbe. (…) Au fost prinşi nişte
străini. Nu se ştie ce este cu ei. Erau cu documente de tranzit sau de
concediu.
Când îi întrebau, ei răspundeau
că li s-a comunicat că Timişoara este cel mai vechi oraş din Europa unde s-a
introdus iluminatul cu gaz, tramvaiul şi nu ştiu mai ce.
“TRĂDAREA” LUI MILEA
Milea a făcut un gest care văd că nu este
înţeles. Pe 22 dimineaţă, Milea a ieşit în stradă la trupe şi le-a spus: «Măi,
vedeţi, nu care cumva să trageţi!», după ce noaptea trăseseră la ordinul lui şi
omorâseră oamenii de la Universitate. Milea era însoţit de aghiotantul de la Direcţia
a V-a a Securităţii.
Până a ajuns sus, bineînţeles că tovarăşul
a aflat de «trădarea» lui Milea. Imediat ce a venit sus, i s-a dat ultima
lovitură. (…) Trebuie să se înţeleagă faptul că, în acel moment, cei doi,
Ceauşescu şi Milea, rămăseseră izolaţi.
Activiştii de partid fugeau ca potârnichile,
Securitatea nu mai executa ordinele, Ceauşescu nu-l mai avea decât pe Milea
pentru continuarea acţiunii de noaptea.
La ora 9:00 toate coloanele de blindate erau în mişcare, iar la ora 10:00 am găsit coloana de la Mihai Bravu intrată deja pe
Olteniţei şi cobora pe Dealul Viilor.
Urma un măcel, pentru că ăştia de la Mihai Bravu
făceau instrucţie şi erau unitate de elită. Milea s-a dus sus, la etaj, a cerut
pistolul şi s-a sinucis. A fost momentul ultim.
ISTORIA PICIORULUI ÎN GHIPS
Ceea ce este important constă în
faptul că în 1989 eu eram deja convins că România trebuie să scape de Ceauşescu
şi că eu însumi pot face ceva. Acest gând a fost foarte puternic în avion, când
mă întorceam de la Timişoara. Atunci m-am gândit pentru prima dată că pot face
chiar eu ceva şi pot fi eu alesul, ca să zic aşa. (…) În avionul care mă aducea
la Bucureşti de la Timişoara m-am gândit că nu trebuie să mai aştept de la
alţii, ci trebuie să o fac eu.
Gândul meu a fost să mă duc acasă, să mă informez de ce se
întâmplase la Bucureşti în lipsa mea şi apoi să merg la minister pentru a
organiza ceva.
Apoi evenimentele au luat alt curs. (…) M-am gândit să repet cumva figura de la Timişoara, să nu mă duc în faţă, să întârzii cât
mai mult prezenţa mea acolo, unde mi se cerea. Eu am răspuns mai întâi că mă
duc la minister. Şi mi se spunea: Nu, vino încoace, la CC! Discuţia a fost şi
cu Milea, şi cu ofiţerul operativ pe minister. (…)
Atunci a fost ideea, care n-a fost a mea, a fost a soţiei mele, care mi-a strigat la un moment dat: «Îţi dau cu o vază de
cristal în cap şi te bag în spital». şi de aici mi-a venit ideea de a mă duce
la Spitalul Militar şi să mă imobilizez cumva.
FUGA CU ELICOPTERUL A CEAUŞEŞTILOR
Ceauşescu mi-a spus: «Milea a fost
trădător, te-am chemat ca să preiei comanda Armatei, vezi unde sunt trupele
care am ordonat să vină în piaţă să împrăştie mulţimea».
S-a exprimat apoi ca în Biblie: «Mergeţi şi opriţi», astfel încât eu am putut interpreta dacă să opresc mulţimea
sau trupele. Aşa am înţeles eu. (…)
M-am dus la Tufan şi am oprit cele două coloane blindate
care veneau. După aceea am coborât şi i-am spus că o să vină, că o să sosească
şi că ar fi bine să nu rămână în sediu, pentru că este periculos. Va fi o
acţiune sângeroasă în piaţă şi nu e bine să fie prezent. (…)
Urmau să sosească ăia pe care îi chemase Milea
şi care trebuiau să măcelărească mulţimea. Că ăsta era ordinul lui. Şi atunci
mi-a venit ideea: Dar dacă ăsta fuge pe unul dintre coridoare, pe unde îl
găsesc? Asta a fost pe moment, pe urmă mi-a venit în minte legenda lui Anteu,
desprinderea de pământ. Atunci i-am spus: «Vă propun să aducem două
elicoptere». «Da.» «Da, dar trebuie să-mi dea şi Neagoe acordul.»
Ceauşescu a aprobat: «Vorbeşte cu Neagoe».
Era dubla decizie la o operaţiune de evacuare a şefului statului. I-am spus lui
Neagoe, acesta a fost de acord, repede, că şi el voia să o rupă de acolo, să
plece, să dispară. Am sunat la gen. Rus şi i-am cerut elicoptere.
OFICIALIZAREA LOVITURII DE STAT
Am ajuns la minister pe la 13:05 sau 13:07. Am chemat
doctorul să-mi taie ghipsul, pentru că mă omorâse piciorul de
durere. (…) M-am dus la cabinet şi acolo l-am găsit pe Ilie Ceauşescu. Insista
să stea acolo lângă mine, la cabinetul ministrului. El se considera ministru în
locul lui Milea.
I-am spus: «Nicolae Ceauşescu a
plecat, dau ordin acum ca toate forţele să intre în cazărmi». El a ripostat că
nu e bine, că a dat ordin să se execute numai ordinele comandantului suprem şi
e stare de necesitate. (…) Atunci am chemat ofiţerul operativ: «Camera ta e
liberă?». «Da.» «Condu pe tovarăşul general în cameră şi acolo o să stea sub
pază.»
(…) Am început să dau telefoane, să vorbesc cu
comandanţii de armate, să văd care este situaţia în zona respectivă. (…) La
13:30 am hotărât să oficializez răsturnarea lui Nicolae Ceauşescu de la
putere.»
LISTA SCURTĂ A PUTERII: Un singur nume pregatit de Moscova: Ion Iliescu
I-am vorbit politicos (n.r. – lui Ion Iliescu, cel care
îl sună pe generalul Stănculescu la ora 13:40), cu condescendenţa
faptului că ştiam că a fost adjunct la Timişoara, prim-secretar la Iaşi, apoi
coborât de Ceauşescu. L-am informat despre lucrurile principale: că am oprit
coloanele, că pe Ceauşescu l-am evacuat şi că este la Snagov, că am ordonat ca
toate unităţile să treacă în cazărmi şi că sunt probleme la Sibiu, cum îmi
raportase Dragomir – fals, cum aveam să aflu mai târziu -, şi că eu sunt la
minister la cabinetul ministrului.
Atunci i-am cerut să vină la minister pentru a-i putea
asigura protecţia. Între timp luasem legătura cu cei de la CC şi aflasem de
mişcările lui Dăscălescu, cel care voia să formeze un guvern cu care să
continue ideile lui Gorbaciov. A fost un moment care a dezvoltat ideea că
Iliescu ar putea fi unul dintre succesorii lui Ceauşescu, din rândurile de jos
ale partidului.
În al doilea rând, pot să spun
că mă sunase şi Sergiu Nicolaescu, şi aşa i-am chemat pe amândoi la minister,
să ne sfătuim ce să facem. Am chemat şi şefii unor structuri, Minister de
Interne, Justiţie. În mintea mea, numirea lui Iliescu drept succesor era o
posibilitate, dar nu sigură. Încă ezitam… (…)
Atunci, la telefon, mi-am zis că ăsta
poate să fie un om care să preia conducerea politică după Ceauşescu. Am făcut
legătura cu ce ştiam din trecutul lui. (…) Nu mi l-a nominalizat nimeni.
Eu mă grăbeam să găsesc un lider politic,
pentru că îmi dădeam seama că eu nu pot să fac ceea ce doream cu Armata, pentru
că generalii erau speriaţi, panicaţi.
Nu mai puteam să contez pe o serie întreagă de
generali, care umblau acum prin mulţime să spele ruşinea represiunii. (…) Eram
pregătit moral şi profesional să preiau puterea în ţară, să asigur tranziţia şi
liniştirea populaţiei, dar, când am încercat să fac ceva, m-am lovit de
incapacitatea generalilor, mai toţi compromişi, de a acţiona.
(…) M-am interesat şi aşa am aflat că Verdeţ făcea lista
guvernului şi i-a propus lui Iliescu să fie ministrul Culturii. Urmăream să văd
care învinge. Eram sunat în permanenţă. (…)
Eu l-am ales pe Iliescu. Mi s-a părut mai
puţin periculos. (…) Verdeţ şi Dăscălescu voiau să repună în funcţiune Marea
Adunare Naţională, ceea ce însemna al doilea pol de putere în stat. Eu alesesem
Iliescu. (…) Era o alternativă care l-ar fi scos pe Iliescu din joc, dar era o
alternativă de continuare a sistemului. Pe de altă parte, eu nu aveam nevoie de
o îndepărtare legală a lui Ceauşescu de la putere, pentru că tocmai îl
îndepărtasem prin lovitură militară şi îl ţineam legat într-o unitate militară.
EXECUŢIA DE LA TÂRGOVIŞTE: Decizia criminală a moscovitilor: "Orice
revoluţie trebuie să ia capul şefului statului"
I-am întrebat: «Cum o finalizăm, judecata? Îl băgăm la puşcărie, îl punem în domiciliu forţat, cum a
făcut şi el, sau îl terminăm?». (…) Cred că a răspuns fiecare: categoric a fost
Brucan, Voican a fost pentru suprimare, Iliescu a fost mai ezitant la inceput
dar a aprobat pana la urma ideea lui Brucan. (…)
Brucan a şi spus: «Ideea este bună, aşa trebuie
făcut. Orice revoluţie trebuie să ia capul şefului statului». A început el cu
teoria, cu Carol al II-lea al Angliei, cu ţarii Rusiei… Brucan mi-a mai spus
atunci: «Dacă ăsta rămâne ca monument în memoria oamenilor, s-ar putea să le
pară rău la un moment dat şi să se întoarcă împotriva noastră».
Militaru pregătea o nouă lovitură de stat
În perioada de până în 18 februarie, Militaru a făcut
numiri, şi-a adus generalii complici din primele zile şi le-a dat nişte sarcini
personale.
Aproape pe regiuni istorice. Ajung la Palatul
Patriarhiei, unde fusese Marea Adunare Naţională, la biroul lui Iliescu, şi
Petre Roman îmi spune: «Dragă, vrem
să te numim ministrul Apărării Naţionale». Şi eu îi răspund a treia oară:
«Domne, v-am spus că nu vreau să mă mai întorc». Şi urmează fraza: «Eu la ora
18:00 l-am chemat pe Militaru şi l-am obligat să semneze demisia.
Am vorbit cu Coposu şi cu
Câmpeanu, au fost de acord şi am semnat decretul». Iar eu am avut replica:
«Atunci de ce mă mai întrebaţi dacă vreau?».
Eu nu m-am mai văzut cu Militaru, el a părăsit
ministerul înainte să vin eu. În spatele biroului era casa de fier a ministrului
şi am dat telefon, l-am întrebat pe – aghiotant, pe secretar: «Unde sunt
cheile?».
Mi-au răspuns: «A plecat ministrul Militaru cu
ele». I-am dat telefon, o dată, de două ori, de trei ori. Îi spuneam: «Adu
cheile». Văzând că nu vine, presat de timp şi de faptul că nu ştiam ce e acolo,
după vreo săptămână m-am suit în maşină şi m-am dus la el acasă. (…)
Eu intru la Militaru şi îi
spun: «Domne, trebuie să-mi dai cheile, că eu nu ştiu ce ai lăsat acolo. Vreau
să ştiu ce se întâmplă în spatele meu».
Şi el îmi spune: «Eu ţi le dau, dar te rog foarte mult nu
schimba nimic din planurile pe care le-am făcut şi nu schimba nimic din
comandanţii centrelor militare, pentru că ăştia, în concepţia mea, sunt
viitorii prefecţi de judeţe». Se produsese schimbarea administrativă şi eram
deja cu prefecţii.
«Iar Armata are planurile ca să ocupe
principalele obiective din marile oraşe.» Deci el a mizat pe o treabă, care
însemna inclusiv darea deoparte a lui Iliescu şi a celor care luaseră oficial
puterea de la mine. (…) Militaru pregătea o lovitură militară în martie. A
doua.
Omul de legătură cu care pucistii comunicau cu Moscova, prin Vasile Ionel, era o
rusoaică, amanta lui.
Eu am cerut la şedinţa de la 8 iunie 1990, parcă, lui
Roman să plec de la minister, dar să plece şi Vasile Ionel. Mai întâi a fost cu
Militaru, când am anunţat eşarfa galbenă (n.r. – codul de recunoaştere a
elicopterelor care aduceau la Târgovişte completul de judecată pentru soţii
Ceauşescu). (…)
Şi Militaru a dat ordin să ne doboare, deşi se ştia
parola. După ce îl executasem pe Ceauşescu, Militaru a vrut să şteargă urmele.
(…) Când l-am trecut în rezervă pe Militaru, am trecut în rezervă şi pe toţi
cei pe care îi adusese din rezervă în zilele alea.
Deci, şi pe Vasile Ionel. Şi Iliescu a aprobat
lista, fără Vasile Ionel, pe care l-a pus consilierul lui. Poftim! (…)
Am primit odată informaţia că (n.r. – Vasile Ionel) o
primea pe rusoaică, amanta lui, pe şantierul de la Canal şi pleca aia cu
vapoarele încărcate din România.
Când Ionel era şeful Canalului şi s-a plâns pe urmă
că, la inaugurare, Ceauşescu nu l-a invitat pe navă. S-a ştiut toată treaba cu
amanta rusoaică, cetăţean sovietic, că venea, stătea cu el câteva zile şi pleca
încărcată, cum se spune. (…) Venea acolo, la Canal, unde aveau o garsonieră,
rămânea noaptea la el.
Aia venea, pleca, iar venea, iar pleca. (…) Nu putea să fie decât un om de legătură. Aia nu venea de dragul lui, ci de dragul
misiunii pe care o avea.
Victor Atanasie Stănculescu
*
DANIEL DUMITRESCU
Misteriosul
"doctor-minune" care a sedus celebritățile cu injecțiile lui
Marilyn
Monroe, John F Kennedy și Elizabeth Taylor erau dependenți de amfetamină,
dezvăluie o carte lansată recent.
John
F. Kennedy, al 35-lea președinte al Statelor Unite, ieșit din minți, stă
gol-pușcă, așteptând doza salvatoare. Într-o cameră a hotelului Carlyle, din
New York, are loc unul dintre episoadele secrete din viața unuia dintre cei mai
"glamour" oameni politici din istorie.
Un
misterios medic german, cunoscut sub diverse porecle, precum "Dr. te face să te simți bine",
"Dr fără necaz" și "Miracolul Max", îi
face o injecție, iar Kennedy învie. Încărcat cu energie, președintele își trage
repede hainele pe el și începe să danseze în jurul camerei. Apoi o apucă pe
holul hotelului, în căutarea unei dame cu care să-și consume "bateria
reîncărcată", punându-i imediat în alertă pe agenții de la Secret Service,
disperați să-l ferească de ochii indiscreți ai reporterilor și fotografilor
care mișunau prin hotel.
Agenții l-au convins să revină în cameră, evitând "la
mustață" un fiasco total. A urmat o nouă injecție, de data asta un
sedativ, iar lucrurile s-au calmat. De data aceasta, criza a fost depășită, dar
dacă se va întâmpla din nou? Aventurile lui erau tot mai periculoase, iar
legătura lui Marilyn Monroe, care îi tot dădea târcoale, era aproape în văzul
lumii. Bobby, fratele lui John, a intervenit și i-a spus să se potolească.
Un președinte
bolnav
Scena din hotel este descrisă cu lux de amănunte în cartea
"Dr Feelgood", scrisă de Richard A. Lertzman și William J.
Birnes, care scot în lumina reflectoarelor un personaj obscur, dar extrem de
influent: Dr Max Jacobson, omul care a pus stăpânire pe mințile mai multor
celebrități americane.
Oricât de
fantezist ar părea, episodul consumat în hotelul newyorkez a fost confirmat,
de-a lungul timpului de mai multe surse și acceptat de experți. Problemele medicale
cu care se confrunta JFK sunt deja foarte cunoscute. Dosarele desecretizate și
informațiile obținute de istorici atestă că liderul cuceritor al Vestului era,
practic, un om măcinat de boli care își ascundea problemele cu complicitatea
angajaților staff-ul apropiat și din serviciile secrete. "Rar
avea o zi în care nu suferea teribil", a declarat pentru postul TV
american ABC Robert Dallek, profesor de istorie la Boston University.
Kennedy
suferea de boala Addison, care afectează capacitatea organismului de a regla
concentrația de zahăr și de sodiu din sânge, astfel că era dependent de
injecțiile cu hidrocortizon și cu amfetamină, care îi calmau durerile și îl
reîncărcau cu adrenalină. Avea dureri groaznice de spate, din cauza
osteoporozei avansate în zona lombară. Suferea de colită, infecție urinară,
alergii și depresie. Ajunsese să ia câte 12 pastile odată, iar în perioadele de
stres depășea lejer această cifră. Un pumn de calmante și sedative, Codeină,
Demerol, metadonă.
Starul
politicii occidentale era, de fapt, un toxicoman dependent de injecții. Iar cel
care înfigea seringa era, de fiecare dată, misteriosul Dr Max. CIA și alte
organizații puternice din Washington cunoșteau bine situația, scrie cotidianul
britanic Daily Mail. Tratamentul care îi tăia durerea, un amestec periculos de
amfetamină cu substanțe ciudate, cum ar fi placenta unor animale, îi era
administrat de Dr Max cu aprobarea serviciilor secrete şi a anturajului
său.
Potrivit autorilor cărţii, Jacobson a pătruns în Biroul
Oval în 30 de rânduri, iar acesta este doar vârful aisbergului, scrie ziarul
britanic. Misteriosul doctor german care îl transformase pe Kennedy într-o
marionetă a urcat la bordul Air Force Oane şi l-a însoţit în mai multe
deplasări în ţară şi în străinătate. Istoricii au descoperit că Dr Jacobson i-a
făcut trei injecţii lui Kennedy, înaintea şi în timpul reuniunii istorice pe
care preşedintele a avut-o cu liderul sovietic Nikita Hruşciov.
Un playboy
nesătul
Pe măsură ce durerile de spate ale preşedintelui deveneau
insuportabile, Dr Max a mărit dozele, amplificând, însă, efectele secundare:
reacţii psihotice, paranoia şi hipersexualitatea.
Kennedy era un afemeiat, iar istoricii sunt unanim de acord
asupra acestei laturi ascunse a preşedintelui. Măcinat de boli, el se transforma,
după ce căpăta dozele de hormoni, într-un "playboy" nesăţios.
Episoadele sale de infidelitate deveneau o provocare tot mai jenantă pentru
frumoasa lui soţie, Jackie, şi pentru consilierii săi.
Nu era
deloc cea mai bună formă pentru bărbatul considerat cel mai puternic om al
planetei, care ţinea degetul pe trăgaciul arsenalului nuclear al Americii,
astfel că a fost luată decizia "de a rezolva problema", scriu autorii
cărţii lansate înaintea comemorării a 50 de ani de la asasinarea lui Kennedy, în
1963, în Dallas.
Richard Lertzman şi William Birnes susţin că CIA, FBI,
Pentagonul şi vicepreşedintele Lyndon Johnson au fost complici la asasinarea
lui Kennedy, pentru că acesta scăpase de sub control. Este încă una din zecile,
poate sutele sau miile, de teorii despre uciderea lui JFK.
După 50 de ani, în lipsa unor probe oficiale şi
inatacabile, este imposibil de aflat adevărul, însă autorii acestei cărţi sunt
convinşi că Dr Jacobson nu a ajuns degeaba în preajma președintelui american.
Ei cred că medicul de origine germană pusese stăpânire pe mințile celor mai
importante celebrități ale anilor '60. Autorii cărții au aflat cine era acest
om și cum s-a impus în elita americană.
Stăpânul
vedetelor
Fiul unui măcelar evreu, Jacobson a crescut în Berlin, iar în
timpul Primului Război Mondial a lucrat în spitale, devenind doctor. Era
fascinat de noua știință a biochimiei și de posibilitatea incitantă a creării
în laborator a unor tratamente care pot salva viața.
După ce i-a citit pe Freud și Jung, a început experimentele
cu metamfetamina, o substanță care îmbunătățește starea pacienților și
stimulează emoțiile.
În mod bizar, el a trecut apoi la amestecarea vitaminelor,
enzimelor, placentelor unor animale, sânge și hormoni pentru a crea diverse
elixire pe care le testa pe sine însuși, apoi le prescria unor pacienți foarte
apropiați.
În 1936, el a părăsit Europa, de teama naziștilor, și a
adus în America cocktailurile lui revitalizante.
A
început să lucreze în New York, iar curând a început să livreze "drogurile
fericirii" unei cohorte întregi de clienți celebri. În anii '50, el trata
staruri precum Maria Callas, Paul Robeson, Leonard Bernstein și Rosemary
Clooney (mătușa lui George Clooney), actorii Eddie Fisher și Ingrid Bergman,
precum și regizorul de la Hollywood Cecil B. DeMille.
Marilyn
Monroe a primit și ea porția de drog, scriu autorii cărții "Dr
Feelgood". Când a urcat pe scenă și i-a cântat "Happy Birthday, Mr
President" lui Kennedy, de ziua lui, starleta nu era doar îndrăgostită
până peste cap de el, ci și atât de amețită de efectul injecției făcute de
Jacobson încât n-a purtat nimic pe sub rochia foarte mulată pe care o avea pe
ea.
Max
Jacobson devenise o celebritate, la rândul lui. I se dusese vestea că
recuperase cântărețe care își pierduseră vocea, actori cu spaima de a urca pe
scenă și scriitori care se blocau în fața hârtiei albe. După un shot de
"vitamine", Tennessee Williams a mărturisit că a simțit cum zboară ca
o pasăre. O pacientă a descris efectul drogului creat de Jacobson ca "orgasmic".
Marlene Dietrich, Elizabeth Taylor și Judy Garland au urmat același tratament,
se arată în cartea citată de Daily Mail.
Curând, un
tânăr și ambițios politician, care suferea de dureri crunte de spate, avea să
bată la ușa lui. În 1960, John F. Kennedy trecuse printr-o campanie istovitoare
în cursa pentru Casa Albă și era aproape răpus de problema sa medicală, dar și
de starea proastă care se prelungea. După o scurtă consultație, doctorul cu
ochelari și cu puternic accent german a desfăcut o fiolă cu o substanță
necunoscută și i-a injectat-o. Efectul a fost imediat. În timp ce metamfetamina
se răspândea în corpul său, JFK devenea rapid mai puternic și mai vivace.
Durerea dispăru.
Aceeași senzație a trăit-o Truman Capote când
"poțiunea magică" a lui Jacobson și-a făcut efectul:"Euforie
instantanee, zbori, ca Superman. Ideile zboară cu viteza luminii. N-ai nevoie
de somn, n-ai nevoie de mâncare. Poți să faci sex toată noaptea",
mărturisea celebrul scriitor.
După a doua injecție, Kennedy s-a transformat pe loc
într-un politician charismatic și tonic, strivindu-l pe Richard Nixon în prima
confruntare electorală televizată din istoria alegerilor prezidențiale
americane. Era momentul de glorie al lui JFK.
Dar imediat după aceea, așa cum avertiza Capote, urma
"căderea" - "era ca și cum ai cădea sau ca și cum
ai sări în gol fără parașută. Așa că te duci iar la țânțarul german, insecta cu
acul magic. El te înțeapă și zbori din nou."
Așa a fost și cu Kennedy, cred autorii cărții. S-a întors
pentru mai mult, mai mult, mai mult. "Max Jacobson a căpătat controlul asupra
celui mai puternic om din lume", scriu cei doi. Era o situație
care îi convenea doctorului. Îi plăcea să aibă putere asupra oamenilor. "Felul
în care se uita la mine - am simțit prezența lui Dumnezeu", a
mărturisit un martor citat în carte.
Vraciul modern
Un fost asistent al său a dezvăluit că el vindea o cremă despre
care spunea că vindecă tot, de la acnee la cancer, dar produsul conținea de
fapt o cremă de mâini, vitamine și "tot ceea ce rămăsese de la injecțiile
făcute pacienților săptămâna trecută".
Max nu făcea toate astea pentru bani. "Tot
ce conta pentru el era ca acești oameni să fie dependenți de el. Am fost de
multe ori în camera lui de așteptare la 3 dimineața și de multe ori erau 20 de
persoane acolo, stând la rând. Oamenii agitați nu pot să doarmă. Ei sunt în
vervă tot timpul", a povestit asistentul.
Pentru Max Jacobson, Kennedy și frumoasa lui soție, Jackie,
despre care se spune că ar fi devenit și ea clienta doctorului, erau cei mai
importanți oameni care aveau nevoie de el. A devenit repede un membru obișnuit
al anturajului președintelui, iar rolul său a devenit secret de stat. "Vă
sună Doamna Dunn", îl anunța secretara pe medicul german. Era
codul folosit ori de câte ori Kennedy îl căuta, iar Jacobson lăsa atunci
imediat orice făcea și răspundea la telefon. Devenise atât de important, încât
marele star politic ajunsese să depindă de el și de înțepăturile lui. Ca de
altfel mai toată protipendada americană a acelor vremuri.
După
ce l-a ajutat pe JFK să învingă durerile din timpul campaniei electorale,
Jacobson a fost invitat special la ceremonia de învestire în funcția de
președinte. A venit și la celebra aniversare a președintelui, la Madison Square
Garden din New York, unde Marilyn Monroe, bine sedată, a cântat cel mai sexy
"La mulți ani" din toate timpurile. L-a însoțit pe JFK și la
întâlnirea de la Paris cu De Gaulle (când i-a făcut injecția chiar în Palatul
Elysee) și la întrevederea de la Viena, cu liderul sovietic Nikita Hrușciov, în
vara lui 1961.
Semnalul de
alarmă
În
Austria s-a petrecut un episod crucial. JFK urma să înfrunte un adversar
teribil, recunoscut pentru duritatea sa, astfel că doctorul i-a făcut o
injecție înainte de întâlnire, astfel încât efectul să aibă loc chiar în timpul
discuțiilor. Dar Hrușciov, înștiințat, probabil, de KGB, care îl urmărea atent
pe Jacobson, a lungit cât a putut întrevederea. Drogul își pierdea efectul,
astfel că președintele american i-a cerut, într-o pauză, o nouă injecție. Apoi,
la altă întrerupere, încă una. "Trebuie să fiu în vârf",
i-a spus John medicului.
A
fost un duel diplomatic extrem de dificil, pe care tânărul președinte american
l-a pierdut fără drept de apel. Hrușciov a controlat tot timpul
"jocul" și aproape că și-a umilit adversarul. "M-a
strivit", admitea Kennedy mai târziu.
Este foarte posibil ca supradoza să-i fi influențat negativ
performanța, sunt de părere autorii cărții. Pacientul ajunsese în punctul
critic, în care avea nevoie de mai multe injecții, iar efectele erau nefaste.
Ceea ce este sigur e că Hrușciov a simțit că JFK nu era în
apele sale. Asta i-a dat încredere să ridice Zidul Berlinului, doar câteva luni
mai târziu, și să sfideze Statele Unite, declanșând criza rachetelor, în anul
următor.
În cele din urmă, Kennedy a ieșit cu bine din
situația-limită în care ajunsese în Cuba, dar faptul că lumea ajunsese în
pragul unui război nuclear pentru că președintele fusese "călcat în
picioare" de liderul sovietic n-a fost deloc pe gustul eșaloanelor
influente de la Washington, scriu Lertzman și Birnes în cartea lor. Eșecul de
la Viena, provocat de faptul că drogurile n-au avut efectul scontat, a creat o
mare problemă. Kennedy depindea total de Jacobson. Trebuia făcut ceva pentru a
evita o catastrofă.
Drumul spre
sfârșit
La întoarcerea de la Viena, delegația americană s-a oprit
la Londra. "Dr Feelgoog" și-a făcut din nou treaba, injectându-l pe
Kennedy la Palatul Buckingham. Dar a mai fost ceva: i-a făcut injecție și
Primei Doamne, susțin autorii volumului. Apoi, în zborul spre Washington,
injecțiile s-au repetat.
Mulți începuseră să fie agasați de prezența tot mai
insistentă a doctorului lângă JFK. Presa începuse deja să-l remarce și punea
întrebări despre sănătatea președintelui. Bobby, fratele lui John, era atât de
îngrijorat, încât a luat câteva mostre din medicamentele administrate și le-a
trimis la analizat. Apoi l-a avertizat pe fratele său despre pericolul
amfetaminei, așa cum îl sfătuise s-o lase mai ușor cu femeile."Nu-mi
pasă nici dacă e pipi de cal, mă face să mă simt bine", i-a
răspuns președintele, enervat.
Dar când Kennedy s-a dat în spectacol la hotelul Carlyle,
în New York, cercurile înalte și obscure de la Washington au ajuns la
disperare, temându-se că va urma un dezastru și că sovieticii ar obține un
avantaj uriaș dacă lumea ar afla de instabilitatea președintelui.
Autorii cărții cred că JFK își pusese toată lumea în cap.
Înfruntase de mai multe ori CIA și FBI, iar Pentagonul considera că tactica lui
în Vietnam era slabă. Toți erau îngrijorați de viața lui sexuală debordantă și
de tendința lui de a scăpa secrete (inclusiv planurile de asasinare a lui Fidel
Castro) unor persoane neutorizate, precum Marilyn Monroe.
Pe măsură
ce timpul trecea, întrebările deveneau tot mai dificile: era în stare acest
președinte să ducă la bun sfârșit un al doilea mandat? Era el măcar în stare
să-l termine pe primul?
Lerzman
și Birnes lansează o teorie greu de dovedit, ca orice teorie despre asasinarea
lui JFK: ei susțin că vicepreședintele Lyndon Johnson a aprobat asasinarea lui
Kennedy și a autorizat răspândirea versiunii potrivit căreia crima a fost opera
unui dezaxat, Lee Harvey Oswald. Invocând mai multe nepotriviri în versiunea
oficială asupra morții lui Kennedy, cei doi autori resping teoria unui singur
trăgător.
Omul care
s-a aflat în spatele președintelui idolatrizat decenii la rând a jucat un rol
mai mare decât se credea până acum, se arată în cartea citată. Deși scoaterea
brutală de pe scenă a președintelui ar fi trebuit să-l pună în gardă, Max
Jacobson a continuat să-și înfigă seringa în pacienții importanți care-i băteau
la ușă. Până într-o zi, când un ziar a scris despre practicile sale, iar o
comisie medicală i-a interzis activitatea, acuzându-l de încălcarea codului
etic și de fraudă. Anchetatorii au descoperit că în cabinetul său el folosea,
în medie, cam 1.920 de seringi și ace în fiecare săptămână!
În cele din urmă, corpul lui Jacobson a cedat, după mai
bine de jumătate de secol în care a rezistat la infuziile de substanțe
periculoase pe care el și le administra singur. "Doctorul te face să te
simți bine" s-a prăpădit în 1979. A murit sărac la 79 de ani.
de Daniel Dumitrescu
Marilyn
Monroe, John F Kennedy și Elizabeth Taylor erau dependenți de amfetamină,
dezvăluie o carte lansată recent.
John
F. Kennedy, al 35-lea președinte al Statelor Unite, ieșit din minți, stă
gol-pușcă, așteptând doza salvatoare. Într-o cameră a hotelului Carlyle, din
New York, are loc unul dintre episoadele secrete din viața unuia dintre cei mai
"glamour" oameni politici din istorie.
Un
misterios medic german, cunoscut sub diverse porecle, precum "Dr.
te face să te simți bine", "Dr fără necaz" și
"Miracolul Max", îi face o injecție, iar Kennedy învie.
Încărcat cu energie, președintele își trage repede hainele pe el și începe să
danseze în jurul camerei. Apoi o apucă pe holul hotelului, în căutarea unei
dame cu care să-și consume "bateria reîncărcată", punându-i imediat
în alertă pe agenții de la Secret Service, disperați să-l ferească de ochii
indiscreți ai reporterilor și fotografilor care mișunau prin hotel.
Agenții l-au convins să revină în cameră, evitând "la
mustață" un fiasco total. A urmat o nouă injecție, de data asta un
sedativ, iar lucrurile s-au calmat. De data aceasta, criza a fost depășită, dar
dacă se va întâmpla din nou? Aventurile lui erau tot mai periculoase, iar
legătura lui Marilyn Monroe, care îi tot dădea târcoale, era aproape în văzul
lumii. Bobby, fratele lui John, a intervenit și i-a spus să se potolească.
Un președinte
bolnav
Scena din hotel este descrisă cu lux de amănunte în cartea
"Dr Feelgood", scrisă de Richard A. Lertzman și William J.
Birnes, care scot în lumina reflectoarelor un personaj obscur, dar extrem de
influent: Dr Max Jacobson, omul care a pus stăpânire pe mințile mai multor
celebrități americane.
Oricât de
fantezist ar părea, episodul consumat în hotelul newyorkez a fost confirmat,
de-a lungul timpului de mai multe surse și acceptat de experți. Problemele
medicale cu care se confrunta JFK sunt deja foarte cunoscute. Dosarele
desecretizate și informațiile obținute de istorici atestă că liderul cuceritor
al Vestului era, practic, un om măcinat de boli care își ascundea problemele cu
complicitatea angajaților staff-ul apropiat și din serviciile secrete. "Rar
avea o zi în care nu suferea teribil", a declarat pentru postul TV
american ABC Robert Dallek, profesor de istorie la Boston University.
Kennedy
suferea de boala Addison, care afectează capacitatea organismului de a regla
concentrația de zahăr și de sodiu din sânge, astfel că era dependent de
injecțiile cu hidrocortizon și cu amfetamină, care îi calmau durerile și îl
reîncărcau cu adrenalină. Avea dureri groaznice de spate, din cauza
osteoporozei avansate în zona lombară. Suferea de colită, infecție urinară,
alergii și depresie. Ajunsese să ia câte 12 pastile odată, iar în perioadele de
stres depășea lejer această cifră. Un pumn de calmante și sedative, Codeină,
Demerol, metadonă.
Starul
politicii occidentale era, de fapt, un toxicoman dependent de injecții. Iar cel
care înfigea seringa era, de fiecare dată, misteriosul Dr Max. CIA și alte
organizații puternice din Washington cunoșteau bine situația, scrie cotidianul
britanic Daily Mail. Tratamentul care îi tăia durerea, un amestec periculos de
amfetamină cu substanțe ciudate, cum ar fi placenta unor animale, îi era
administrat de Dr Max cu aprobarea serviciilor secrete şi a anturajului
său.
Potrivit autorilor cărţii, Jacobson a pătruns în Biroul
Oval în 30 de rânduri, iar acesta este doar vârful aisbergului, scrie ziarul
britanic. Misteriosul doctor german care îl transformase pe Kennedy într-o
marionetă a urcat la bordul Air Force Oane şi l-a însoţit în mai multe
deplasări în ţară şi în străinătate. Istoricii au descoperit că Dr Jacobson i-a
făcut trei injecţii lui Kennedy, înaintea şi în timpul reuniunii istorice pe
care preşedintele a avut-o cu liderul sovietic Nikita Hruşciov.
Un playboy
nesătul
Pe măsură ce durerile de spate ale preşedintelui deveneau
insuportabile, Dr Max a mărit dozele, amplificând, însă, efectele secundare:
reacţii psihotice, paranoia şi hipersexualitatea.
Kennedy era un afemeiat, iar istoricii sunt unanim de acord
asupra acestei laturi ascunse a preşedintelui. Măcinat de boli, el se
transforma, după ce căpăta dozele de hormoni, într-un "playboy"
nesăţios. Episoadele sale de infidelitate deveneau o provocare tot mai jenantă
pentru frumoasa lui soţie, Jackie, şi pentru consilierii săi.
Nu era
deloc cea mai bună formă pentru bărbatul considerat cel mai puternic om al planetei,
care ţinea degetul pe trăgaciul arsenalului nuclear al Americii, astfel că a
fost luată decizia "de a rezolva problema", scriu autorii cărţii
lansate înaintea comemorării a 50 de ani de la asasinarea lui Kennedy, în 1963,
în Dallas.
Richard Lertzman şi William Birnes susţin că CIA, FBI,
Pentagonul şi vicepreşedintele Lyndon Johnson au fost complici la asasinarea
lui Kennedy, pentru că acesta scăpase de sub control. Este încă una din zecile,
poate sutele sau miile, de teorii despre uciderea lui JFK.
După 50 de ani, în lipsa unor probe oficiale şi
inatacabile, este imposibil de aflat adevărul, însă autorii acestei cărţi sunt
convinşi că Dr Jacobson nu a ajuns degeaba în preajma președintelui american.
Ei cred că medicul de origine germană pusese stăpânire pe mințile celor mai
importante celebrități ale anilor '60. Autorii cărții au aflat cine era acest
om și cum s-a impus în elita americană.
Stăpânul
vedetelor
Fiul unui măcelar evreu, Jacobson a crescut în Berlin, iar
în timpul Primului Război Mondial a lucrat în spitale, devenind doctor. Era
fascinat de noua știință a biochimiei și de posibilitatea incitantă a creării
în laborator a unor tratamente care pot salva viața.
După ce i-a citit pe Freud și Jung, a început experimentele
cu metamfetamina, o substanță care îmbunătățește starea pacienților și
stimulează emoțiile.
În mod bizar, el a trecut apoi la amestecarea vitaminelor,
enzimelor, placentelor unor animale, sânge și hormoni pentru a crea diverse
elixire pe care le testa pe sine însuși, apoi le prescria unor pacienți foarte
apropiați.
În 1936, el a părăsit Europa, de teama naziștilor, și a
adus în America cocktailurile lui revitalizante.
A
început să lucreze în New York, iar curând a început să livreze "drogurile
fericirii" unei cohorte întregi de clienți celebri. În anii '50, el trata
staruri precum Maria Callas, Paul Robeson, Leonard Bernstein și Rosemary
Clooney (mătușa lui George Clooney), actorii Eddie Fisher și Ingrid Bergman,
precum și regizorul de la Hollywood Cecil B. DeMille.
Marilyn
Monroe a primit și ea porția de drog, scriu autorii cărții "Dr
Feelgood". Când a urcat pe scenă și i-a cântat "Happy Birthday, Mr
President" lui Kennedy, de ziua lui, starleta nu era doar îndrăgostită
până peste cap de el, ci și atât de amețită de efectul injecției făcute de
Jacobson încât n-a purtat nimic pe sub rochia foarte mulată pe care o avea pe
ea.
Max
Jacobson devenise o celebritate, la rândul lui. I se dusese vestea că
recuperase cântărețe care își pierduseră vocea, actori cu spaima de a urca pe
scenă și scriitori care se blocau în fața hârtiei albe. După un shot de
"vitamine", Tennessee Williams a mărturisit că a simțit cum zboară ca
o pasăre. O pacientă a descris efectul drogului creat de Jacobson ca
"orgasmic". Marlene Dietrich, Elizabeth Taylor și Judy Garland au
urmat același tratament, se arată în cartea citată de Daily Mail.
Curând, un
tânăr și ambițios politician, care suferea de dureri crunte de spate, avea să
bată la ușa lui. În 1960, John F. Kennedy trecuse printr-o campanie istovitoare
în cursa pentru Casa Albă și era aproape răpus de problema sa medicală, dar și
de starea proastă care se prelungea. După o scurtă consultație, doctorul cu
ochelari și cu puternic accent german a desfăcut o fiolă cu o substanță
necunoscută și i-a injectat-o. Efectul a fost imediat. În timp ce metamfetamina
se răspândea în corpul său, JFK devenea rapid mai puternic și mai vivace.
Durerea dispăru.
Aceeași senzație a trăit-o Truman Capote când
"poțiunea magică" a lui Jacobson și-a făcut efectul:"Euforie
instantanee, zbori, ca Superman. Ideile zboară cu viteza luminii. N-ai nevoie
de somn, n-ai nevoie de mâncare. Poți să faci sex toată noaptea",
mărturisea celebrul scriitor.
După a doua injecție, Kennedy s-a transformat pe loc
într-un politician charismatic și tonic, strivindu-l pe Richard Nixon în prima
confruntare electorală televizată din istoria alegerilor prezidențiale
americane. Era momentul de glorie al lui JFK.
Dar imediat după aceea, așa cum avertiza Capote, urma
"căderea" - "era ca și cum ai cădea sau ca și cum
ai sări în gol fără parașută. Așa că te duci iar la țânțarul german, insecta cu
acul magic. El te înțeapă și zbori din nou."
Așa a fost și cu Kennedy, cred autorii cărții. S-a întors
pentru mai mult, mai mult, mai mult. "Max Jacobson a căpătat controlul asupra
celui mai puternic om din lume", scriu cei doi. Era o situație
care îi convenea doctorului. Îi plăcea să aibă putere asupra oamenilor. "Felul
în care se uita la mine - am simțit prezența lui Dumnezeu", a
mărturisit un martor citat în carte.
Vraciul modern
Un fost asistent al său a dezvăluit că el vindea
o cremă despre care spunea că vindecă tot, de la acnee la cancer, dar produsul
conținea de fapt o cremă de mâini, vitamine și "tot ceea ce rămăsese de la
injecțiile făcute pacienților săptămâna trecută".
Max nu făcea toate astea pentru bani. "Tot
ce conta pentru el era ca acești oameni să fie dependenți de el. Am fost de
multe ori în camera lui de așteptare la 3 dimineața și de multe ori erau 20 de
persoane acolo, stând la rând. Oamenii agitați nu pot să doarmă. Ei sunt în
vervă tot timpul", a povestit asistentul.
Pentru Max Jacobson, Kennedy și frumoasa lui
soție, Jackie, despre care se spune că ar fi devenit și ea clienta doctorului,
erau cei mai importanți oameni care aveau nevoie de el. A devenit repede un
membru obișnuit al anturajului președintelui, iar rolul său a devenit secret de
stat. "Vă sună Doamna Dunn", îl anunța secretara pe medicul
german. Era codul folosit ori de câte ori Kennedy îl căuta, iar Jacobson lăsa
atunci imediat orice făcea și răspundea la telefon. Devenise atât de important,
încât marele star politic ajunsese să depindă de el și de înțepăturile lui. Ca
de altfel mai toată protipendada americană a acelor vremuri.
După
ce l-a ajutat pe JFK să învingă durerile din timpul campaniei electorale,
Jacobson a fost invitat special la ceremonia de învestire în funcția de
președinte. A venit și la celebra aniversare a președintelui, la Madison Square
Garden din New York, unde Marilyn Monroe, bine sedată, a cântat cel mai sexy
"La mulți ani" din toate timpurile. L-a însoțit pe JFK și la
întâlnirea de la Paris cu De Gaulle (când i-a făcut injecția chiar în Palatul
Elysee) și la întrevederea de la Viena, cu liderul sovietic Nikita Hrușciov, în
vara lui 1961.
Semnalul
de alarmă
În
Austria s-a petrecut un episod crucial. JFK urma să înfrunte un adversar
teribil, recunoscut pentru duritatea sa, astfel că doctorul i-a făcut o
injecție înainte de întâlnire, astfel încât efectul să aibă loc chiar în timpul
discuțiilor. Dar Hrușciov, înștiințat, probabil, de KGB, care îl urmărea atent
pe Jacobson, a lungit cât a putut întrevederea. Drogul își pierdea efectul,
astfel că președintele american i-a cerut, într-o pauză, o nouă injecție. Apoi,
la altă întrerupere, încă una. "Trebuie să fiu în vârf",
i-a spus John medicului.
A fost un duel diplomatic extrem de dificil, pe care
tânărul președinte american l-a pierdut fără drept de apel. Hrușciov a
controlat tot timpul "jocul" și aproape că și-a umilit
adversarul. "M-a strivit", admitea Kennedy mai târziu.
Este foarte posibil ca supradoza să-i fi
influențat negativ performanța, sunt de părere autorii cărții. Pacientul
ajunsese în punctul critic, în care avea nevoie de mai multe injecții, iar
efectele erau nefaste.
Ceea ce este sigur e că Hrușciov a simțit că
JFK nu era în apele sale. Asta i-a dat încredere să ridice Zidul Berlinului,
doar câteva luni mai târziu, și să sfideze Statele Unite, declanșând criza
rachetelor, în anul următor.
În cele din urmă, Kennedy a ieșit cu bine din
situația-limită în care ajunsese în Cuba, dar faptul că lumea ajunsese în
pragul unui război nuclear pentru că președintele fusese "călcat în
picioare" de liderul sovietic n-a fost deloc pe gustul eșaloanelor
influente de la Washington, scriu Lertzman și Birnes în cartea lor. Eșecul de
la Viena, provocat de faptul că drogurile n-au avut efectul scontat, a creat o
mare problemă. Kennedy depindea total de Jacobson. Trebuia făcut ceva pentru a
evita o catastrofă.
Drumul
spre sfârșit
La întoarcerea de la Viena, delegația americană
s-a oprit la Londra. "Dr Feelgoog" și-a făcut din nou treaba,
injectându-l pe Kennedy la Palatul Buckingham. Dar a mai fost ceva: i-a făcut
injecție și Primei Doamne, susțin autorii volumului. Apoi, în zborul spre
Washington, injecțiile s-au repetat.
Mulți începuseră să fie agasați de prezența
tot mai insistentă a doctorului lângă JFK. Presa începuse deja să-l remarce și
punea întrebări despre sănătatea președintelui. Bobby, fratele lui John, era
atât de îngrijorat, încât a luat câteva mostre din medicamentele administrate
și le-a trimis la analizat. Apoi l-a avertizat pe fratele său despre pericolul
amfetaminei, așa cum îl sfătuise s-o lase mai ușor cu femeile."Nu-mi
pasă nici dacă e pipi de cal, mă face să mă simt bine", i-a
răspuns președintele, enervat.
Dar când Kennedy s-a dat în spectacol la
hotelul Carlyle, în New York, cercurile înalte și obscure de la Washington au
ajuns la disperare, temându-se că va urma un dezastru și că sovieticii ar
obține un avantaj uriaș dacă lumea ar afla de instabilitatea președintelui.
Autorii cărții cred că JFK își pusese toată
lumea în cap. Înfruntase de mai multe ori CIA și FBI, iar Pentagonul considera
că tactica lui în Vietnam era slabă. Toți erau îngrijorați de viața lui sexuală
debordantă și de tendința lui de a scăpa secrete (inclusiv planurile de
asasinare a lui Fidel Castro) unor persoane neutorizate, precum Marilyn Monroe.
Pe măsură
ce timpul trecea, întrebările deveneau tot mai dificile: era în stare acest
președinte să ducă la bun sfârșit un al doilea mandat? Era el măcar în stare
să-l termine pe primul?
Lerzman
și Birnes lansează o teorie greu de dovedit, ca orice teorie despre asasinarea
lui JFK: ei susțin că vicepreședintele Lyndon Johnson a aprobat asasinarea lui
Kennedy și a autorizat răspândirea versiunii potrivit căreia crima a fost opera
unui dezaxat, Lee Harvey Oswald. Invocând mai multe nepotriviri în versiunea
oficială asupra morții lui Kennedy, cei doi autori resping teoria unui singur
trăgător.
Omul care
s-a aflat în spatele președintelui idolatrizat decenii la rând a jucat un rol
mai mare decât se credea până acum, se arată în cartea citată. Deși scoaterea
brutală de pe scenă a președintelui ar fi trebuit să-l pună în gardă, Max
Jacobson a continuat să-și înfigă seringa în pacienții importanți care-i băteau
la ușă. Până într-o zi, când un ziar a scris despre practicile sale, iar o
comisie medicală i-a interzis activitatea, acuzându-l de încălcarea codului
etic și de fraudă. Anchetatorii au descoperit că în cabinetul său el folosea,
în medie, cam 1.920 de seringi și ace în fiecare săptămână!
ANA STAN
MARXIST'S THEORIES
IN
GEORGE ORWELL'S 1984
MAIN ASSUMPTION
George
Orwell, in his novel 1984, describes a totalitarian society. A totalitarian
regime presupposes ideological apparatuses which are used to control and to
subjugate a society which, will soon begin to behave according to the laws of
this regime.
In
order to demonstrate the insertion of the Marxist's theories in this book we
need to insert some of the general concepts of this ideology.
We
have to explain the terms: "identity", in order to demonstrate the
lack of identity and its signification in the novel; "censorship" and
to exemplify some ideological apparatuses.
OBJECTIVES
To
demonstrate the function of Marxist's theories in the novel 1984.
To
separate the real Marxist's theories and their real intentions from their
application in the totalitarian regimes, especially in 1984.
MEANS (CONCEPTS)
Marx
and Engels inherited the Napoleonic sense of ideology ("ideology"
would refer to the sum total of the writings, speeches, teachings,
pronouncements, beliefs, and opinions that assert the naturalness and
desirability of such structures and social practices) as confusion or
distraction from the practical realities of everyday life, as opposed to the
later use of "ideologies" (still common today) to refer to specific
political views or agendas.
One
of Marxism's most original contributions to social and cultural theory has been
the concept of "relations" (Verhältnisse),
the insistence that nothing in social life can be regarded in static isolation,
but must be viewed in mediation (Vermittlung)
with other social phenomena and forces. To speak about the "worker"
is thus to speak also about the employer, about social classes and class conflict,
and about behavior, morality, consciousness, and so on. Any one thing or object
thus exists within unseen complex networks of social relations.
This
habit of thought, which Lenin himself denounced as "economist," did
indeed set up a one-to-one relationship between base and superstructure, with
the base, so to speak, "pulling the strings." In literary criticism
and theory, this meant a way of reading literary works that sought to
demonstrate their economic and social determinants.
Marx saw literature as a
"universal-creative, self-creative activity by which man transforms and
creates his world and himself". Literary creation for Marx was a
particular type of the "sensuous human activity" to which his ongoing
discussion of the labor process was devoted. Marx and Engels saw the writer as
a worker, even if a highly specialized type.
The
rejection, following G. W. F.
Hegel, of the notion of "identity" and a consequent denial of the
view that any object, including literature, can somehow exist independently.
The aesthetic corollary of this is that literature can only be understood in
the fullness of its relations with
ideology, class, and economic substructure.
The
view that the so-called objective world is actually a progressive construction
out of collective human subjectivity. What passes as truth, then, is not
eternal but institutionally created. "Private property," for example,
is a bourgeois reification of an abstract category; it does not necessarily
possess eternal validity. Language itself, as Marx said in The German Ideology, must be understood not as a self-sufficient
system but as social practice.
The
understanding of art itself as a commodity, sharing with other commodities an
entry into material relations of production. If, as Marx said, human beings
produce themselves through labor, artistic production can be viewed as a branch
of production in general.
Lenin
insists that literature "must become part
of the common cause of the proletariat, 'a cog and screw' of one single great
Social-Democratic mechanism" (23). Lenin is well aware that art cannot be
"subject to mechanical adjustment or levelling, to the rule of the
majority over the minority" Lenin's earlier comments on "Party
literature": not only is it impossible to write as an individual, but,
equally, "individual" acts of reading and interpreting are conducted
within parameters dictated by class interests. In contrast, the free literature
that Lenin desires "will be openly
linked to the proletariat" and the Party reserves the right to
circumscribe the ideological boundaries of writing conducted under its banner.
Leon
Trotsky (1879-1940) states quite clearly that what is needed is "a
watchful revolutionary censorship, and a broad and flexible policy in the field
of art".
Bukharin
had called for socialist realism to portray reality not "as it is"
but rather as it exists in socialistic imagination. Zhdanov defined socialist
realism as the depiction of "reality in its revolutionary development."
The "truthfulness . . . of the artistic portrayal," he went on to
say, "should be combined with . . . ideological remolding".
THE ARGUMENT AS SUCH
The
Big Brother's ideology is the most frightening one, if you disregard the
reality. The totality of the writings, speeches, beliefs and opinions is the
one that dictates the reality in 1984. Nothing
is imposed in Big Brother's world, nothing is forbidden, but yet, everything
was a crime. ...diary. This was not illegal (nothing was illegal, since there were
no longer any laws), but if detected it was reasonably certain that it would be
punished by death, or at least by twenty-five years in a forced-labour camp.
Marxist
theories state that nothing can be viewed as a single concept or person,
everything should be regarded as a part of a whole, including human beings. In
order to explain this, we must take into consideration the notion of
"identity". Personal identity is that thing that makes you unique.
Every man should be considered as part of its own background, its own
principles and to be given the liberty of thinking for itself. Personal
identity is being able to state your own originality through your own
convictions. In totalitarian regimes, this is not possible. In 1984 doublethinking was a crime. Not
only that you weren't able to have your own opinions and reactions, but you
were not even allowed to have different thoughts than the Party. Everything
which seemed in disagree with the general concepts was punished.
Never show dismay! Never show resentement! A single flicker of the eyes could
give you away. Everything could give you up: an expression on your
face, a different look towards someone, a twitch of your face when you were
looking at something. You had to live - did live, from habit that
became instinct - in the assumption that every sound you made was overheard, and except in darkness, every
movement scrutinized. ...even a back can be revealing.
As
I said, the person didn't mean anything but in relation with the society. And,
as in every totalitarian regime, there was a central figure to which everyone
should report to. A main figure of a perfect comrade, a perfect soldier in
every battle that the Party must fight, a perfect representative of the Party.
The leader, the figure that should inspire obsessive love and fear beyond all.
This was Big Brother. The term should represent someone who watches over you.
And indeed it watched. Every move, every sound, every thought was scrutinized
by Big Brother. Big Brother is infallible and all-powerful. Every success, every
achievement, every victory, every scientific discovery, all knowledge, all
wisdom, all happiness, all virtue, are held to issue directly from his
leadership and inspiration. Nobody has ever seen Big Brother. He is a face on
the hoardings, a voice on the telescreen. We may be reasonably sure that he
will never die, and there is already considerable uncertainty as to when he was
born.
His function is to act as a
focusing point for love, fear, and reverence, emotions, which are more easily
felt towards an individual than towards an organization.
The
ideological apparatuses that are used in every society based on totalitarity,
are the most common ones but, through them the purpose is being served. To
redirect the attention of what really happens some of the most basic needs of
the human being are being diminished so that the person should be preoccupied
with the immediate lack and not with the root of this "evil". Food is
a very important need that, being reduced makes people thinking only on what
should they do to sustain themselves and not of the real purpose of that
depriving. The lack of food transforms people into animals and so that they are
easily controlled. With very much relevance is the scene in which Winston's
mother tries to divide a piece of chocolate between the two brothers. Another point to be sustained in this novel
is the lack of cigarettes. Being a vice the Party seems to sustain it (being
the only thing that gave a sense of false liberty and escape from that world,
that and the gin), makes of it another chase for some little pleasure. He
took down from the shelf a bottle of colourless liquid with a plain white label
marked VICTORY GIN. It gave off a sickly, oily smell, as of Chinese ricespirit.
Winston poured out nearly a teacupful, nerved himself for a shock, and gulped
it down like a dose of medicine. [...] He took a cigarette from a crumpled
packet marked VICTORY CIGARETTES and incautiously held it upright, whereupon
the tobacco fell out on the floor.
This
is the case also with the razor blades, boots and so on. The bad quality of
things, the lack of them, makes people preoccupied with something else than the
essential. Their anger, which they had no place to direct, was turned into
something better. The two minutes of hate were supposed, and succeeded, to make
people redirect their anger (which was unconsciously towards the one who
frustrated them through the lack of food, personality, originality and identity
in general), towards people which were called the enemies of the Party. These
two minutes represented the relief that people needed in order not to revolt.
The people entered in some kind of trance, entered into an uncontrolled state
of mind, which was strangely manifested. Before the Hate had proceeded for thirty seconds,
uncontrollable exclamations of rage were breaking out from half the people in
the room. The self-satisfied sheep-like face on the screen, and the terrifying
power of the Eurasian army behind it, were too much to be borne: besides, the
sight or even the thought of Goldstein produced fear and anger
automatically.[...] People were leaping up and down in their places and
shouting at the tops of their voices in an effort to drown the maddening
bleating voice that came from the screen. Their anger was directed
towards another figure, made to be of the same importance as Big Brother, but
in other direction. It was the figure of Goldstein, the enemy of the Party, the
one who, according to the Party, made their life unbearable. Another thing that
satisfied the people's need for violence and their animal instincts was the
movies presented. All war films. One very good one of a ship full of refugees being
bombed somewhere in the Mediterranean. Audience much amused by shots of a great
huge fat man trying to swim away with a helicopter after him.
The
people were reduced to the state of animals. The elementary needs were replaced
or about to be replaced. The sexual need, was not illegal, but was considered a
crime. ...but a real love affair was an almost unthinkable event. The women
of the Party were all alike. Chastity was as deep ingrained in them as Party
loyalty. The pleasure was totally replaced in this state with the
suffering and distress. Even the children were educated not to feel anything
human. They were taught to betray even their parents if the Party asked them
that. They were filled with violence and feelings of hatred towards everyone
who were their immediate enemy. Pleasure for them was to assist at hangings of
the ones who were called prisoners of war. Suddenly they were both leaping round him,
shouting 'Traitor!' and 'Thought-criminal!' the little girl imitating her
brother in every movement. It was somehow slightly frightening, like the
gambolling of tiger cubs which will soon grow up into man-eaters. There was a
sort of calculating ferocity in the boy's eye, a quite evident desire to hit or
kick Winston and a consciousness of being very nearly big enough to do
so.[...]'Want to see the hanging! Want to see the hanging!' chanted the little
girl.
Another
ideological apparatus is controlling the human thinking and human memory. If
the memory is being transformed the way the Party wants to, than controlling is
possible. Not being able to recognize the mistakes, or not being able to prove
them, people have to take for granted whatever the Party, Big Brother tells
them to. The collective thinking that the Party imposes makes its job easier. Past
events, it is argued, have no objective existence, but survive only in written
records and in human memories. The past is whatever the records and the
memories agree upon. And since the Party is in full control of all records and
in equally full control of the minds of its members, it follows that the past
is whatever the Party chooses to make it.
The
past is always changed. The evidence of the slightest mistake is changed.
Everything that might suggest that the Party made such a mistake is being
changed. And all that made people's memory change. The frightening thing was that it might all
be true. If the Party could thrust its hand into the past and say of this or
that event, it never happened -- that, surely, was more terrifying than mere
torture and death?
The socialist
regime is the one who dictates everything. Not what happens is the truth, but
rather what the Party said it happened.
The
Party said that Oceania had never been in alliance with Eurasia. He, Winston
Smith, knew that Oceania had been in alliance with Eurasia as short a time as
four years ago. But where did that knowledge exist? Only in his own consciousness,
which in any case must soon be annihilated. And if all others accepted the lie
which the Party imposed -- if all records told the same tale -- then the lie
passed into history and became truth. 'Who controls the past,' ran the Party
slogan, 'controls the future: who controls the present controls the past.'
Though
Marx saw literature and art as something to which man is the only one who
decides whatever gets out of his mind, the applicability of this theory had
suffered some changes in 1984. Art is
no longer something for the individual, but for the collectivity. Literature,
and art in general (if such term do existed), should serve the purpose of
making people think as one, of illustrating the main idea that the Party wants
to sustain. Though in that extent, the ideology of the Party agrees with Marx
by seeing the writer as a worker, but in the same time Marx underlines that is
“a highly specialized one”. The writer in 1984
has the status of a mere worker. Julia, who was working in the department of
literature was handling big machines and had oily hands just like a mechanic.
CONCLUSION
The
Marxist ideology was intended to be a utopia. The difference is that any
utopia, put into practice becomes instantaneously a dystopia. Nothing is
perfect, so we have to accept our helplessness in that matter. Everything is
twisted according to some of us who are expecting a better world but only for
themselves. A world without poor or rich people, without classes and hunger
seems better for everyone, but George Orwell, and a lot of others, like Aldous
Huxley, demonstrated the uselessness of this thing.
BIBLIOGRAPHY:
1. George
Orwell, 1984 (www.online-literature.com/orwell/1984)
2. Gajo
Petrovic (Prawer 405)
3.
M.A.R. Habib,
Marxist theory and criticism, I - Classical Marxism
4.
Kar Marx and
Friedrich Engels, The Marx-Engels Reader (2nd
ed., ed. Robert C. Tucker, 1978)
5.
Leon Trotsky, On literature and Art (ed. Paul N.
Siegel, 1970)
6.
Karl Marx and
Friedrich Engels, Die heiliege Familie
und Schriften von Marx von Anfang 1874
7.
George Bisztray, Marxist Models of Literary Realism (1978)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu