VERONICA MICLE
Să pot întinde mâna…
Să pot întinde mâna s-o pun pe fruntea ta
Încetul la o parte şuviţele le-aş da,
Senină să rămâie, curată ca un crin,
Icoană de iubire la care să mă-nchin.
Dar tu ca un luceafăr departe străluceşti,
Abia câte o clipă în cale-mi te iveşti,
Apoi dispari; şi-n urmă rămâi în gândul meu
Vedenie iubită la care mă-nchin eu.
Raze de lună
“Ce n-ar da un mort în groapă pentr-un răsărit de lună!”
Ai zis tu, şi eu atuncea, când pe-a dorului aripe
Duşi de-al iubirei farmec, – privind cerul împreună –
Noi visam eternitate în durata unei clipe.
“Ce n-ar da un mort din groapă pentru-o jerbie de rază”
Ce din lună se coboară şi pământul îl atinge;
Să mai simtă încă-o dată fruntea că i-o luminează
Şi că-n pieptul său viaţa cu căldură să răsfrânge!
Sigur, noi credeam că dânsul ar schimba cu bucurie
A sa linişte eternă, pacea lui nestrămutată
Pentr-o rază de la lună, pentr-o dulce nebunie,
Pentr-o clipă de iubire din viaţa de-altă-dată.
Însă clipa de iubire zboară, zboară făr-de urmă
Şi în locul ei amarul şi pustiul ne rămâne;
Ah! şi ca să porţi povara unui chin ce nu se curmă
Tu cu moartea ta în suflet te târăşti de azi pe mâne
……………………………………………..
Dac-ar da un mort din groapă pentr-un răsărit de lună
A sa linişte eternă, eu aş da de voie bună
Toate razele de lună, toate razele din soare
Să te pot uita pe tine, să simt sufletul că-mi moare.
(16 iunie 1889)
Lui X
Vârful nalt al piramidei ochiul meu abia-l atinge…
Lâng-acest colos de piatră vezi tu cât de mică sunt
Astfel tu `n a cărui minte universul se răsfrânge,
Al tău geniu peste veacuri rămâne-va pe pământ.
Şi doreşti a mea iubire… prin iubire pan` la tine
Să ajung şi a mea soartă azi de soarta ta s-o leg,
Cum să fac! Când eu micimea îmi cunosc atât de bine,
Când mareaţa ta fiinţă poate nici n-o înţeleg.
Geniul tău, planează-n lume! Lasă-mă în prada sorţii
Şi numai din depărtare când şi când să te privesc,
Martora măririi tale să fiu pan` la pragul morţii
Şi ca pe-o minune `n taină să te-ador, să te slăvesc.
Făr-a comite, Doamnă, păcatul moștenit.
Azi iarăși mă văd singur și fericit și bine!”
LILIANA POPA
Ianus
Ai venit din Latium
Atent la orice fenomen de tranziţie
Gata să înşeli…
Să furi,
Să minţi,
Şi să ucizi râzând.
Dar faţa te trădează.
Cu care dintre feţe mă priveşti pe mine
Şi cu care pe el ?
14 iunie 2014
Chipuri
Atîtea chipuri, cîte oglinzi.
În spatele chipului meu,…
cel din oglindă,
Apare personajul cu privire de chasseur
Și-mi desparte cetățile, stelele, depărtările,
treptele, nemărginirile, galeriile,
dimensiunile, arhetipurile, castelele, culorile,
ideile, aurorele, anotimpurile, canoanele, izvoarele,
nepăsările, proiectele , întîrzierile,
moștenirile, jertfele, încununările, confluențele,
mărețiile, neașteptările, paradigmele,
apropierile, sevele, pădurile.
Vînătorul s-a sinucis
Oglinda nu s-a crăpat.
15 iunie 2013
SILVIA CINCA
La cules
Port în minte, în sufletul meu
Cristalul limpede al zilelor de ieri
Când tinerețea îmi cânta simfonia …
Săltând în dorinți și alergând în împliniri
Peste greutățile lumii, anume nevăzute
Un drum deschis frumosului ascuns
Al unui suflet dorind fericirea,
desfăcut în simțiri, trăiri și împliniri
Pe care le-ncredințam gândurilor
Doar spre a păstra esența din ele
Am ales frumosul în plinătatea lui
Tânjind către artă și iubind cântul
Alegând chipul după linii distinse
Decepții și dureri nu-și aflau locul
Urâtul dispărea din mintea-mi și din jur.
Am fost înțeleaptă și dură în alegeri,
Căci prețul mângâierilor și vorbelor bune
Cântăreau în pietrele scumpe ale lumii
Mărginind chemări și aflări în fuga anilor
In calități umane și chipuri de îngeri
Am cules și mai culeg încă, totul
Pe cărările târzii ale timpului
când noaptea-mi mai vorbește de frumos
Diamante mai rare, dar vii și puternice
Strălucind în amintiri de lumină
Unduiri colorate traversând razele soarelui
Ascultând izvorul muzicii și glasul înălțării
Urmărind cu calmul înțelepciunii
Vorbe din gândul celor trăind spre-a dărui
Când voci din grădinile zborului îmi chiamă iubirea.
DOINA BORICEANU
de vorbă cu tine… căci te aștept…
cui să mulțumesc mai degrabă?
vremii că mi-a înșuvițat cu nea părul,
pașilor că au cules bucăți de stradă
crescută din înflorind cireș,
ochilor că au citit tremuratele,
inimii ce mă plimbă cerului ades,
toate cu înfocare de zbor de pasăre scrise?
ori poate copacului din Dealul Chemării,
ca și cum o chemare se-mpietruia
și rădăcina lui era la vedere și nu era…
dar acum se zbate un clopot
ochii cenușii mii-i port
ție să-ți aștern privirea,
îngândurările zăpezii plâng în clocot,
ia-mi privirea și închide-te în ea.
ploii dăruie-i neașteptată sosirea ta de suflet
și chiar ultima clipă de te pot vedea…
pașii tăi în jurul meu clipesc atât de încet,
de parcă pașii ar rămânere cu locul
și locul pufăie văzduh cu duh
ca un sihastru atât de vechi și înțelept.
și ploaia vastă se zbate în blândă raza
ce sapă pământului Posibil Regret
să-l floare crească din focul
ce-mi dă să-i țin jăratecul pe piept.
Să pot întinde mâna…
Să pot întinde mâna s-o pun pe fruntea ta
Încetul la o parte şuviţele le-aş da,
Senină să rămâie, curată ca un crin,
Icoană de iubire la care să mă-nchin.
Dar tu ca un luceafăr departe străluceşti,
Abia câte o clipă în cale-mi te iveşti,
Apoi dispari; şi-n urmă rămâi în gândul meu
Vedenie iubită la care mă-nchin eu.
Raze de lună
“Ce n-ar da un mort în groapă pentr-un răsărit de lună!”
Ai zis tu, şi eu atuncea, când pe-a dorului aripe
Duşi de-al iubirei farmec, – privind cerul împreună –
Noi visam eternitate în durata unei clipe.
“Ce n-ar da un mort din groapă pentru-o jerbie de rază”
Ce din lună se coboară şi pământul îl atinge;
Să mai simtă încă-o dată fruntea că i-o luminează
Şi că-n pieptul său viaţa cu căldură să răsfrânge!
Sigur, noi credeam că dânsul ar schimba cu bucurie
A sa linişte eternă, pacea lui nestrămutată
Pentr-o rază de la lună, pentr-o dulce nebunie,
Pentr-o clipă de iubire din viaţa de-altă-dată.
Însă clipa de iubire zboară, zboară făr-de urmă
Şi în locul ei amarul şi pustiul ne rămâne;
Ah! şi ca să porţi povara unui chin ce nu se curmă
Tu cu moartea ta în suflet te târăşti de azi pe mâne
……………………………………………..
Dac-ar da un mort din groapă pentr-un răsărit de lună
A sa linişte eternă, eu aş da de voie bună
Toate razele de lună, toate razele din soare
Să te pot uita pe tine, să simt sufletul că-mi moare.
(16 iunie 1889)
Lui X
Vârful nalt al piramidei ochiul meu abia-l atinge…
Lâng-acest colos de piatră vezi tu cât de mică sunt
Astfel tu `n a cărui minte universul se răsfrânge,
Al tău geniu peste veacuri rămâne-va pe pământ.
Şi doreşti a mea iubire… prin iubire pan` la tine
Să ajung şi a mea soartă azi de soarta ta s-o leg,
Cum să fac! Când eu micimea îmi cunosc atât de bine,
Când mareaţa ta fiinţă poate nici n-o înţeleg.
Geniul tău, planează-n lume! Lasă-mă în prada sorţii
Şi numai din depărtare când şi când să te privesc,
Martora măririi tale să fiu pan` la pragul morţii
Şi ca pe-o minune `n taină să te-ador, să te slăvesc.
Veronica Micle, n. Ana Câmpeanu[1], (n. 22 aprilie 1850, Năsăud; d. 3 august 1889, Văratec) a fost o poetă română.[2]
A publicat poezii, nuvele și traduceri în revistele vremii și un volum
de poezii. E cunoscută publicului larg în special datorită relației cu Mihai Eminescu.
A fost al doilea copil al cizmarului[2] Ilie Câmpeanu, care a murit înainte de nașterea fiicei sale, și al moașei[1] Ana. După moartea soțului din anul 1849 Ana s-a mutat, împreună cu cei doi copii, la Târgu Neamț. Fratele Radu moare nu mult după aceea. În anul 1853 se mută la Iași, unde se și stabilesc[2].
După cursurile primare Veronica se înscrie la Școala Centrală de fete pe care o absolvă în 1863[2] cu calificativul „eminent”. La examenul de absolvire din comisie făceau parte, printre alții, Titu Maiorescu și Ștefan Micle, viitorul ei soț, atunci în vârstă de 43 de ani.
La 7 august 1864 are loc căsătoria Veronicăi cu Ștefan Micle[2], oficiată la Biserica Bob din Cluj. La data căsătoriei Ștefan Micle era profesor universitar, iar mai târziu a devenit rector al Universității din Iași.
În anii 1864 și 1865
Veronica participă, în calitate de martor, la procesul intentat de
câțiva membri ai facțiunii politice liberale lui Titu Maiorescu[3],
pe atunci profesor de gramatică și pedagogie la Școala Centrală de fete
și președinte al Comitetului de inspecțiune școlar. I se impută „fapte
scandaloase, ba chiar și romanse întregi”. Titu Maiorescu este în cele
din urmă achitat, dar postura Veronicăi de martor al acuzării nu va fi
uitată cu ușurință.
În anul 1866 se naște primul copil al soților Micle, Valeria, pe care mama ei o alinta „Greiere”, iar
A fost al doilea copil al cizmarului[2] Ilie Câmpeanu, care a murit înainte de nașterea fiicei sale, și al moașei[1] Ana. După moartea soțului din anul 1849 Ana s-a mutat, împreună cu cei doi copii, la Târgu Neamț. Fratele Radu moare nu mult după aceea. În anul 1853 se mută la Iași, unde se și stabilesc[2].
După cursurile primare Veronica se înscrie la Școala Centrală de fete pe care o absolvă în 1863[2] cu calificativul „eminent”. La examenul de absolvire din comisie făceau parte, printre alții, Titu Maiorescu și Ștefan Micle, viitorul ei soț, atunci în vârstă de 43 de ani.
La 7 august 1864 are loc căsătoria Veronicăi cu Ștefan Micle[2], oficiată la Biserica Bob din Cluj. La data căsătoriei Ștefan Micle era profesor universitar, iar mai târziu a devenit rector al Universității din Iași.
În anii 1864 și 1865
Veronica participă, în calitate de martor, la procesul intentat de
câțiva membri ai facțiunii politice liberale lui Titu Maiorescu[3],
pe atunci profesor de gramatică și pedagogie la Școala Centrală de fete
și președinte al Comitetului de inspecțiune școlar. I se impută „fapte
scandaloase, ba chiar și romanse întregi”. Titu Maiorescu este în cele
din urmă achitat, dar postura Veronicăi de martor al acuzării nu va fi
uitată cu ușurință.
În anul 1866 se naște primul copil al soților Micle, Valeria, pe care mama ei o alinta „Greiere”, iar în 1868 se naște Virginia Livia, alintată „Fluture”.
În 1869 contribuie la înființarea și bunul mers al unei școli profesionale de fete, se implică în îndrumarea unor școli de fete din Iași și începe să fie activă în viața literară.
În primăvara anului 1872 face o călătorie la Viena pentru un tratament medical, ocazie cu care îi este prezentat Mihai Eminescu[4][2]. Tot în 1872 debutează în revista Noul curier român cu două scrieri în proză[2].
La 1 septembrie 1874 Eminescu e numit director al Bibliotecii Centrale din Iași. Va locui în Iași până în octombrie 1877, timp în care are cu Veronica o relație tumultoasă.
În 1875 Ștefan Micle
e îndepărtat de la conducerea Universității și numit director al Școlii
de Arte și Meserii, în localul căreia s-a mutat împreună cu familia.
În timpul Războiului de Independență
a fost soră de caritate, a făcut parte din „Comitetul central pentru
ajutorul oastașilor români răniți” și i-a ajutat cu bani pe invalizi să
se întoarcă pe la casele lor.
La 6 august 1879 moare soțul ei, Ștefan Micle[5][2].
Urmează un lung șir de demersuri pe lângă oamenii politici ai vremii
pentru a i se asigura, ei si fetelor ei, o pensie de urmaș (în ciuda
promisiunilor, nici în 1883
forurile legiuitoare nu aprobaseră pensia). Rămasă văduvă Veronica reia
legătura cu Eminescu. Cei doi încearcă, fără să reușească, să-și
întemeieze o familie.
La 6 august 1879 moare soțul ei, Ștefan Micle[5][2].
Urmează un lung șir de demersuri pe lângă oamenii politici ai vremii
pentru a i se asigura, ei si fetelor ei, o pensie de urmaș (în ciuda
promisiunilor, nici în 1883
forurile legiuitoare nu aprobaseră pensia). Rămasă văduvă Veronica reia
legătura cu Eminescu. Cei doi încearcă, fără să reușească, să-și
întemeieze o familie.
În 1886 Veronica locuiește la București, la fiica sa, Valeria, studentă la Conservatorul din București. Cealaltă fiică îmbrățișează cariera tatălui său și devine profesoară de fizică. Veronica donează casa din Târgu Neamț, moștenită de la mama ei, Mănăstirii Văratec.
La 3 august 1889 moare la Mănăstirea Văratec din cauza unei congestii cerebrale în urma otrăvirii cu arsenic.
În ciuda surselor vremii care afirma că s-ar fi sinucis, aceasta a fost
înhumată religios lângă bisericuța Sf. Ioan de la Văratec, lucru de
care nu beneficiază persoanele care comit suicid.[6]
Relația cu Mihai Eminescu
Eminescu a recunoscut de nenumărate ori
în scrisorile și poeziile sale influența deosebită pe care Veronica a
avut-o asupra sa. De exemplu, în ciorna scrisorii de condoleanțe la
moartea lui Ștefan Micle,
el scrie: „viața mea, ciudată și azi și neexplicabilă pentru toți
cunoscuții mei, nu are nici un înțeles fără tine”. Sau în poezia Lumea îmi părea o cifră
mărturisește că până când a întâlnit-o „n-aveam scop în astă lume, nici
aveam ce să trăiesc”, pentru ca după aceea „începusem s-am în lume ceva
ce plătea mai mult decât lumea”.
O descriere obiectivă a evoluției
relației dintre ei se poate obține prin urmărirea cronologică a
informațiilor din scrisorile lor și din textele manuscriselor
eminesciene. Datarea poeziilor nepublicate și a ciornelor de scrisori
este cea din Opere, Editura Academiei.
Până în august 1879
Din Amintirile lui Ioan Slavici se cunoaște că după stabilirea la Iași în 1874, Eminescu frecventa salonul Veronicăi[7][8]. În această perioadă scrisorile dintre cei doi au fost scrise în termeni ceremonioși.[4]
Dintr-un concept de scrisoare a lui Eminescu către Veronica din 1876
aflăm că în tot acest timp el a iubit-o pătimaș de la distanță: „Doi
ani de zile, doamnă, n-am putut lucra nimic, și am urmărit ca un idiot o
speranță, nu numai deșartă, nedemnă.” În același text Eminescu
scrie: „d-ta erai o idee în capul meu și te iubeam cum iubește cineva
un tablou”. Dar Veronica hotărăște să ducă lucrurile mai departe: „După
ce singură ai voit altfel și-ai făcut din visul meu un capriț al d-tale,
nu mai putea rămâne astfel, pentru că nu sunt nici de 16 ani, nici de
70.” Ce anume a făcut Veronica pentru ca lucrurile să se schimbe între
ei putem afla din aluziile conținute în altă ciornă de scrisoare din
aceeași perioadă. Odată, când Ștefan Micle a trebuit să plece din Iași, Veronica i-a dăruit lui Eminescu
o oră de intimitate și l-a lăsat să o strângă în brațe. Această
întâmplare este confirmată și de însemnarea de pe fila 82 verso a
textului poporan religios Amartolon sotiria ce-i aparținea lui
Eminescu: „Ziua de 4/16 Fevr. 1876 a fost cea mai fericită a vieții
mele. Eu am ținut pe Veronica în brațe, strângând-o la piept, am
sărutat-o. Ea-mi dărui flori albastre pe care le voi ține toată viața
mea.”
Jumătatea de an scursă de la
îmbrățișarea din februarie până la următorul eveniment al legăturii lor a
fost o perioadă de frământări continue. Acum Eminescu scrie foarte
multe poezii care dovedesc zbuciumul din sufletul său: Iubind în taină, Eu număr, ah!, plângând, În liră-mi geme și suspin-un cânt, Ce șoptești atât de tainic, Zadarnic șterge vremea, Venin și farmec, Gelozie și multe altele. Până la urmă Eminescu reușește să se desprindă din vraja ei și scrie în poezia M-ai chinuit atâta cu vorbe de iubire:
„Cum mulțămesc eu soartei că am scăpat de tine,Făr-a comite, Doamnă, păcatul moștenit.
Azi iarăși mă văd singur și fericit și bine!”
Veronica preia din nou ințiativa și
reușește să îl înlănțuie folosind ceea ce până atunci îi refuzase:
„păcatul moștenit”. Dovada este scrisoarea de dragoste din 30 august
1876 pe care Eminescu
o încheie astfel: „De aceea sărut mâinile fără mănuși, ochii fără
ochelari, fruntea fără pălărie și picioarele fără ciorapi și te rog să
nu mă uiți, mai cu seamă când dormi.” În comentariile la această
scrisoare Perpessicius
observă că scrisoarea este ruptă la colțul unde apare anul în care a
fost scrisă, iar pe spatele scrisorii Veronica îl corectează ulterior cu
anul 1879. Această încercare evidentă de postdatare este o dovadă că
Veronica avea ceva de ascuns, și anume faptul că legătura lor a devenit
intimă înainte de moartea lui Ștefan Micle. Anul real este cu siguranță 1876 pentru că atunci în poeziile lui Eminescu
se produce o schimbare radicală. Dacă poeziile de până atunci erau
pline de revoltă și nemulțumire, din acest moment ele încep să exprime
fericirea unei iubiri împărtășite. Între poeziile scrise după august
1876 sunt câteva în care Eminescu afirmă explicit că schimbarea s-a produs la inițiativa Veronicăi. De exemplu, în poezia Ah, cerut-am de la zodii sau în O stradă prea îngustă. Urmează o perioadă în care în manuscrise apar poezii care exprimă fericirea pe care i-a dăruit-o Veronica: Dormi! , Cărțile, Tu mă privești cu marii ochi sau Terține.
Cu timpul pasiunea lui Eminescu se mai domolește. El hotărăște să se mute la București
în octombrie 1877. Scrisoarea pe care i-o trimite Veronica imediat după
aceea conține explicațiile pentru comportarea ei de până atunci.
„Nu-i așa că indiferența mea ți-a rupt
inima, inimă plină de mine, dar îl iau pe Dumnezeu ca martor că nu era o
indiferență reală; această răceală simulată nu era decât o
contrabalansare la dragostea ta imensă pe care o afișai fără încetare;
privirea ta, vorba ta, în sfârșit, toată persoana ta în prezența mea nu
era decât dragoste, tu erai atât de puțin stăpân pe tine însuți, încât
chiar și persoana cea mai proastă știa că ești îndrăgostit de mine; deci
nu trebuia ca eu să dau o dezmințire și să ascund față de ochii
scrutători reciprocitatea unui iubiri atât de mari?”
Ea îi declară cu sinceritate că motivul
pentru care nu a vrut să facă cunoscută legătura lor este evitarea
divorțului, pensia pe care o aștepta după moartea soțului ei fiind o
compensație pentru copilăria ei sacrificată (se căsătorise la 14 ani).
Veronica adaugă că nu vrea să devină o povară pentru Eminescu, fiind sigură că grijile materiale le-ar distruge dragostea.
Prima „logodnă”
După moartea lui Ștefan Micle legătura dintre cei doi se reia printr-o scrisoare de condoleanțe din partea lui Eminescu.
Lunile septembrie și octombrie le petrec împreună într-un fel de lună
de miere. În perioada următoare, din noiembrie 1879 până în aprilie 1880
ei încearcă să-și întemeieze un cămin, fără să reușească. În această
nereușită un rol important l-a avut lipsa mijloacelor materiale cu care
să poată să-și asigure un trai decent.
Reproșul cel mai frecvent care apare în scrisorile Veronicăi către Eminescu
este că îi scria prea puțin și prea rar: „tăcerea ta mă omoară” (23
octombrie 1879); „tu-mi scrii așa de puțin încât abia o deschid și o și
sfârșesc de citit” (12 decembrie 1879); „mă hotărâsem a nu-ți mai scrie,
pentru a nu te provoca la răspunsuri care mi se pare că ți le storc cum
ai stoarce apă din piatră”; „îndărătnica-ți tăcere mi-a zdrobit
sufletul” (3 ianuarie 1880).
Un alt reproș pe care i-l face frecvent lui Eminescu este că nu venea la Iași să o viziteze. După „luna de miere” Eminescu a mai fost la Iași în noiembrie la serbarea anuală a Junimii și apoi a fost ea la București să-l vadă. Sărbătorile din decembrie 1879 el le petrece în București, pentru că era bolnav și obosit, după cum îi scrie Veronicăi. Numai în februarie 1880 mai face un drum la Iași pentru a o îmbuna pe Veronica după ce ea îl anunțase că vrea să se despartă. După entuziasmul inițial, lui Eminescu
îi era din ce în ce mai greu să țină pasul cu cerințele ei. Veronica se
răzbuna scriindu-i scrisori scurte „ca să nu-l obosească” (13 ianuarie
1880), vorbindu-i despre curtezanii ei (14 ianuarie 1880) sau
anunțându-l că îi venise gustul cochetăriei (8 martie și 12 martie
1880). Ea știa cât de gelos putea să fie Eminescu
și într-adevăr el reacționa imediat prin scrisori furibunde. În
sfârșit, măsura represivă extremă era amenințarea cu ruperea legăturii
și cererea ca Eminescu
să-i înapoieze toate scrisorile. Au existat trei astfel de încercări de
ruptură (în jurul datelor de 28 decembrie 1879, 30 ianuarie și 19
februarie 1880) pe care Eminescu a reușit să le rezolve; primele două prin scrisori, iar ultima printr-o călătorie la Iași.
Pentru a da un exemplu despre felul în
care reacționa Veronica atunci când se considera neglijată și hotăra să
se despartă, reproducem un pasaj din scrisoarea ei din 19 februarie
1880.
„D-le Eminescu, să nu ți se pară amară
scrisoarea mea, e departe de-a reflecta ura, regretul, mustrarea de
cuget, groaza de care mă simt cuprinsă, numai când gândesc la
sumedeniile de minciuni pe care ai avut curajul de a mi le debita, la
iezuitica ipocrizie, la intențiunea bine meditată și bine premeditată cu
care m-ai făcut (abuzând de încrederea mea) să devin o groază pentru
toată lumea, căci m-ai făcut ca fără rușine să afișez relația mea cu
D-ta și multe altele pe care de mai ai puțină conștiință trebuie să te
îngrozești când îți vei aduce aminte de ele, și care îți mai repet nu
le-ai făcut decât cu scopul să-ți bați joc de mine și din cât eram de
nenorocită să mă faci astfel încât să-mi vie nebuneală.”
Ea spune că încă din decembrie a înțeles
planul lui de a face să fie disprețuită de oameni. Acum îl declară
liber de orice obligație, îndepărtându-i astfel „din cap acel nor
care-ți îngreuna mintea și-ți încurca întrucâtva deprinderile de
mai-nainte” astfel încât acum îi urează „succes fizic și moral” în viața
lui de holtei. Și pentru a oficializa despărțirea îi cere, ca pe o
datorie de onoare, să-i înapoieze toate scrisorile și fotografia pe care
i-o dăruise. Ea se consideră complet nevinovată pentru că „eu am fost
sinceră cu D-ta încât nici un cuvânt al meu n-a fost minciună”. La
aceste acuzații Veronica mai adaugă că el este „sub orice critică” și că
singura lui calitate este inteligența pe care dacă „printr-o fericită
împrejurare” ar pierde-o ar ajunge o persoană fără nici o valoare.
La această scrisoare înveninată Eminescu răspunde în glumă și se duce repede la Iași,
reușind astfel să mai amâne cu două luni deznodământul. Atunci când
răspunde în scris la acuzațiile și reproșurile repetate ale Veronicăi
întotdeauna îi explică cu multă răbdare că este bolnav și obosit. De
exemplu în scrisoarea din 4 februarie 1880 încearcă să o împace pe
Veronica dându-i dreptate și recunoscând ca este vinovat că nu reușește
să păstreze singura fericire de care a avut parte în viață.
„Știu prea bine că nu sunt vrednic de
Dta; te-am rugat de atâtea ori să ierți dac-am îndrăznit să arunc asupra
vieții D-tale umbra aceasta nefericită și tot de atâtea ori ai avut
bunăvoința de a-mi trece cu vederea acea evidentă slăbiciune de
caracter, acea lipsă de acțiune care e cauza tuturor relelor mele. …
Pentru Dta va fi, fără îndoială, mai bine de-a lepăda departe această
sarcină, pe acest om care nu poate nimic, nu vrea nimic, pe acest om
care numai ți-ar mânca zilele cu propria lui neputință și lașitate.
Neavând curajul vieții, neavând o rază de senin în suflet, am îndrăznit
cu toate astea a te iubi, am avut lipsa de cuget de-a te compromite în
ochii oamenilor, am pus dorința
de-a fi a mea peste orice considerații și peste orice cuvinte de cruțare aș fi avut; mă sperii eu însumi de răutatea cu care te-am tratat.”
de-a fi a mea peste orice considerații și peste orice cuvinte de cruțare aș fi avut; mă sperii eu însumi de răutatea cu care te-am tratat.”
La primirea unor scrisori ca aceasta
Veronica se lăsa înduplecată pentru câteva zile, pentru ca apoi, la
primul gest care nu îi convenea, să reacționeze violent luând în râs
explicațiile lui Eminescu.
De exemplu, în 30 ianuarie 1880 îi scrie că ea, fiind prea grosolană
„pentru ca să pot înțelege gingășia amorului, poetica atențiune ce d-ta
îmi acorzi mie”, hotărăște să renunțe la legătura lor.
La sfârșitul lui martie îi cere să-i
spună clar ce are de gând în legătură cu viitorul lor. După o săptămână
de frământări, el îi răspunde în 4 aprilie că unirea lor oficială poate
să aibă loc numai după ce va avea „o poziție cât de cât asigurată”.
Veronica îi răspunde la rândul ei că numai el este de vină pentru starea
în care se află și care „desigur că îți place mult”. Acum intervine
ruptura care se amânase câteva luni de zile.
A doua „logodnă”
Separarea lor durează până în decembrie
1881. Din această perioadă s-au păstrat câteva scrisori disparate,
majoritatea expediate de Veronica. Eminescu îi răspundea rar, cu aceeași
eleganță, dar încercând să evite reluarea legăturii. Unele dintre
scrisorile Veronicăi, mai ales cele din 1880, sunt pline de amenințări
și de reproșuri, chiar mai exagerate ca până atunci. În altele îi face
declarații de dragoste și încearcă să obțină de la el un semn cât de mic
de atenție.
Într-o
scrisoare nedatată, dar care este foarte probabil din a doua jumătate a
anului 1880, Veronica începe prin a-l amenința pe Eminescu că se va răzbuna pentru că el, în mod deliberat, în înțelegere cu Mite Kremnitz și Maiorescu, a făcut-o „de râsul și disprețul lumii”. Răzbunarea ei va consta în publicarea unei descrieri a Junimii sub titlul Haremul lui Jupiter sau Misterele unui cerc literar
pe care i-a făcut-o chiar Eminescu. Iar dacă va fi dată în judecată
pentru calomnie ea deține două scrisori de la el care confirmă faptul că
Eminescu i-a făcut destăinuiri pe acest subiect. Este adevărat că
Veronica nu a publicat nimic din destăinuirile lui Eminescu,
dar a spus tuturor cunoscuților tot ce știa. O mărturie a felului în
care a acționat o avem în scrisoarea din 8 decembrie 1880 pe care a
trimis-o lui B. P. Hasdeu.
Îi scrie pentru ca să-l roage să intervină în favoarea aprobării
pensiei de pe urma soțului ei, dar în prima parte a scrisorii se plânge
că este deznădăjduită pentru că Maiorescu l-a convins pe Eminescu să renunțe la căsătoria proiectată.
La finele lunii decembrie 1881 ea se duce la București unde se întâlnește cu Eminescu și reușește să-i redeștepte iubirea. Ea îi stârnește gelozia față de Caragiale cu care avusese între timp o legătură intimă. Îl implică pe Eminescu în recuperarea scrisorilor trimise lui Caragiale, îi cere sfatul și îi povestește amănunte de fiecare dată când are de-a face cu Caragiale. Eminescu
reacționează cu o violență extremă. După cum relatează el însuși în
scrisoarea din 28 decembrie și după cum confirmă și însemnările lui Maiorescu, Eminescu l-a bruscat pe Caragiale când s-au întâlnit cu ocazia Crăciunului la Maiorescu acasă. În cele din urmă Eminescu consideră că nu Veronica este vinovată în povestea cu Caragiale,
ci totul nu este decât o consecință a greșelilor lui pe care încearcă
să le îndrepte. Această perioadă de apropiere între cei doi este foarte
asemănătoare cu cea anterioară. Veronica a manifestat de data asta mai
multă reținere în a-l amenința cu despărțirea, dar în rest a continuat
să îl chinuiască pe Eminescu
cu toanele și pretențiile ei. Într-o scrisoare din 28 martie 1882
recunoaște chiar ea că în felul acesta încerca să-l țină lângă ea.
Despărțirea se produce din aceleași motive ca și cea anterioară în
cursul lunii august 1882.
Opera literară
Debutează în 1872 în Noul curier român, sub pseudonimul Corina, cu două lucrări în proză[2]: Rendez-vous și Plimbarea de mai în Iași. Majoritatea poeziilor sunt publicate în Convorbiri literare. Mai colaborează la Columna lui Traian, Familia, Literatorul, Universul literar. În 1887 apare volumul de poezii care cuprinde poezii originale, prelucrări după Théophile Gautier și Lamartine și aforisme.
Eminescu:
„Cartea ei e veșnic nouă pentru mine … Ce frumoase versuri întâlnești
în cărticica asta. Citește-le și o să vezi câtă dreptate am!”
Delavrancea considera volumul de poezii o palidă imitație a liricii lui Eminescu iar pe Veronica Micle „poet mic, neînsemnat, fără temperament, fără originalitate, fără chemare de a spune ceva pe lume”.
Iorga
considera că viața și opera Veronicăi Micle „sunt ca una din acele
drame antice, în care se cuprind trei piese deosebite, reprezentând cele
trei faze ale aceleași acțiuni: greșeala, efectele ei înainte de
expirare și pedeapsa”.
George Sanda: „Dramei creatorului
neînțeles din erotica eminesciană, Veronica Micle i-a opus drama femeii
neînțelese: pentru o astfel de femeie, dragostea nu este și condiția
creației, ci numai a vieții; femeia care capătă conștiința
personalității sale răzbună nu un sentiment jerfit, ci o viață
pierdută.”
Wikipedia
LILIANA POPA
Ianus
Ai venit din Latium
Atent la orice fenomen de tranziţie
Gata să înşeli…
Să furi,
Să minţi,
Şi să ucizi râzând.
Dar faţa te trădează.
Cu care dintre feţe mă priveşti pe mine
Şi cu care pe el ?
14 iunie 2014
Chipuri
Atîtea chipuri, cîte oglinzi.
În spatele chipului meu,…
cel din oglindă,
Apare personajul cu privire de chasseur
Și-mi desparte cetățile, stelele, depărtările,
treptele, nemărginirile, galeriile,
dimensiunile, arhetipurile, castelele, culorile,
ideile, aurorele, anotimpurile, canoanele, izvoarele,
nepăsările, proiectele , întîrzierile,
moștenirile, jertfele, încununările, confluențele,
mărețiile, neașteptările, paradigmele,
apropierile, sevele, pădurile.
Vînătorul s-a sinucis
Oglinda nu s-a crăpat.
15 iunie 2013
SILVIA CINCA
La cules
Port în minte, în sufletul meu
Cristalul limpede al zilelor de ieri
Când tinerețea îmi cânta simfonia …
Săltând în dorinți și alergând în împliniri
Peste greutățile lumii, anume nevăzute
Un drum deschis frumosului ascuns
Al unui suflet dorind fericirea,
desfăcut în simțiri, trăiri și împliniri
Pe care le-ncredințam gândurilor
Doar spre a păstra esența din ele
Am ales frumosul în plinătatea lui
Tânjind către artă și iubind cântul
Alegând chipul după linii distinse
Decepții și dureri nu-și aflau locul
Urâtul dispărea din mintea-mi și din jur.
Am fost înțeleaptă și dură în alegeri,
Căci prețul mângâierilor și vorbelor bune
Cântăreau în pietrele scumpe ale lumii
Mărginind chemări și aflări în fuga anilor
In calități umane și chipuri de îngeri
Am cules și mai culeg încă, totul
Pe cărările târzii ale timpului
când noaptea-mi mai vorbește de frumos
Diamante mai rare, dar vii și puternice
Strălucind în amintiri de lumină
Unduiri colorate traversând razele soarelui
Ascultând izvorul muzicii și glasul înălțării
Urmărind cu calmul înțelepciunii
Vorbe din gândul celor trăind spre-a dărui
Când voci din grădinile zborului îmi chiamă iubirea.
DOINA BORICEANU
de vorbă cu tine… căci te aștept…
cui să mulțumesc mai degrabă?
vremii că mi-a înșuvițat cu nea părul,
pașilor că au cules bucăți de stradă
crescută din înflorind cireș,
ochilor că au citit tremuratele,
inimii ce mă plimbă cerului ades,
toate cu înfocare de zbor de pasăre scrise?
ori poate copacului din Dealul Chemării,
ca și cum o chemare se-mpietruia
și rădăcina lui era la vedere și nu era…
dar acum se zbate un clopot
ochii cenușii mii-i port
ție să-ți aștern privirea,
îngândurările zăpezii plâng în clocot,
ia-mi privirea și închide-te în ea.
ploii dăruie-i neașteptată sosirea ta de suflet
și chiar ultima clipă de te pot vedea…
pașii tăi în jurul meu clipesc atât de încet,
de parcă pașii ar rămânere cu locul
și locul pufăie văzduh cu duh
ca un sihastru atât de vechi și înțelept.
și ploaia vastă se zbate în blândă raza
ce sapă pământului Posibil Regret
să-l floare crească din focul
ce-mi dă să-i țin jăratecul pe piept.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu