CATHARINA
Radu Stanca – Adrian Botez
– George Anca –
Jean-Yves-Conrad
RADU STANCA
Cea mai frumoasă floare
« Ce
să-ţi aduc, iubito, de pe mare ? »
O
întrebă în şoapte într-o zi.
« Din
insule pierdute-n depărtare,
Cea
mai frumoasă floare - care-o fi. »
Abia
se mai zăreşte-acum catargul.
Pe
ţărm cu ochii-nchişi şi mâna-n sân,
O
fată albă, alb măsoară largul
Şi-n
ochii ei clipeşte-un somn păgân.
Un an
întreg prin insule cu soare
Corabia
opri şi strânse-n ea
Morman
de flori, căci fiecare floare
Cea
mai frumoasă-n felul ei era.
Dar
florile prea multe, într-o seară,
Cu
peşti de aur prinşi la subţiori,
Corabia
de foc o scufundară
Şi
toţi muriră-ncolăciţi de flori.
Pe
ţărm stau doua fete-n aşteptare :
« Ce
ţi-ai dorit ca dar în acest an ? »
« Nu-mi
mai aduc aminte. Mi se pare ...
Cea mai frumoasă scoică din ocean » ...
ADRIAN BOTEZ
ÎNŢEPENIT DURERILOR CA PRADĂ
înţepenit durerilor ca pradă
doar
gura e de mine-n răzvrătire
...au
fost odată făptuiri – cascadă...
...au
fost odată ruguri de iubire...
da –
sunt bătrân – Rozària – bătrân
tu –
tânără-n vecìi - hermină
dar
tu îngăduie-mi – afar' – pe rogojină
să-ţi
fiu aedul orb şi – de har – spân
ori
trubadur – pe strune – cântărind-o pe-Arlechina...
voi
molfăi cuvintele de crin
voi
gângăvi şi răstigniri pe spin
dar
tu te-nduri şi nu azvârli cu pietre
ci
mă ajuţi să-mi aflu vechi şi sfinte vetre...
...Iubirea-aduce-n sânuri bunătate
din
care ne-om clădi - -amândoi – Cetate...
GEORGE ANCA
Planul lui
Dumnezeu şi Grădina Maicii Domnului.
Identitatea ortodoxiei
latino-române în viziunea lui Ioan Paul al II-lea
Dr. George Anca
Lumină dulce, clară,
O, maică prea curată
Şi pururea fecioară,
Marie!
(Mihai Eminescu)
Vom
ţine minte întotdeauna pe Ioan Paul al II-lea recitând, în româneşte, la Roma
şi în Bucureşti, Rugăciune – către
Maica Domnului – de Mihai Eminescu.
„Mâine
mă voi duce în România. E prima dată când merg într-o ţară în care creştinii
sunt în majoritate ortodocşi.” (6 mai 1999). În avion: „Noi am declanşat
cearta, nu avem noi acum dreptul să stabilim pacea” (1). (Toate ziarele
centrale româneşti au publicat discursurile papale şi patriarhale din zilele de
7-9 mai 1999, de unde sunt luat citatele atunci când sunt menţionate alte
surse).
Adresându-se
iarăşi, la întoarcere, credincioşilor din Piaţa San Pietro, în 12 mai 1999,
Sfântul Părinte Ioan Paul al II-lea , înainte de a-şi rosti, încă o dată în
româneşte, „bucuria pentru întâlnirile de neuitat trăite în Bucureşti”, a
sintetizat, în şapte puncte, luminile vizitei sale în România, ca după „planul
lui Dumnezeu”, în „Grădina Maicii Domnului”: „Gândindu-mă la situaţia politică
existentă până nu cu mulţi ani în urmă, cum să nu văd în acest eveniment un
semn elocvent al lucrării lui Dumnezeu în istorie? A prevedea o vizită a Papei
ar fi fost atunci cu totul de negândit, dar Domnul, care călăuzeşte paşii
oamenilor, a făcut posibil ceea ce din punct de vedere uman părea irealizabil”;
„Amintind că, după o răspândită tradiţie populară, România este numită „Grădina
Maicii Domnului”, aş dori să o rog pe Sfânta Fecioară, în această lună care îi
este dedicată, să înteţească în sufletul creştinilor dorinţa deplinei unităţi,
pentru ca împreună să fie ferment evanghelic. O rog pe Maria ca iubitul popor
român să crească în valorile spirituale şi morale, pe care se fundamentează
orice societate pe dimensiunea omului şi atentă faţă de binele comun. Ţie,
cerească Mamă a Speranţei, îţi încredinţez mai ales familiile şi tinerii, care
sunt viitorul iubitului popor al României”.
Harul divin-omenesc învăluie, în mai dreaptă, înaltă judecată,
identificarea şi recunoaşterea ortodoxiei româneşti: „Cu acest pelerinaj am
dorit să aduc un omagiu poporului român şi rădăcinilor sale creştine, coborând,
conform tradiţiei, din lucrarea evanghelizatoare a Apostolului Andrei, fratele
lui Simon Petru”; „Recurgând la izvoarele sale culturale şi spirituale
autentice, România a moştenit cultură şi valori atât de la civilizaţia latină –
cum atestă limba însăşi – cât şi de la cea bizantină”; „Naţiunea română s-a
născut o dată cu evanghelizarea şi în Evanghelie va găsi lumina şi puterea de
a-şi împlini vocaţia de a fi punct de confluenţă a păcii în Europa următorului
mileniu.”
În
mesajul trimis de către Prea Fericitul Părinte Teoctist, Patriarhul Bisericii
Ortodoxe Române, Sanctităţii Sale Papei Benedict al XVI-lea, se spune:
„Relaţiile dintre Bisericile noastre au cunoscut , în ultima perioadă, o
înflorire deosebită, graţie deschiderii ecumenice a Papei Ioan Paul al II-lea, predecesorul
Sanctităţii Voastre.(...) Păstrând vii în amintirea noastră dragostea,
preţuirea şi respectul manifestate faţă de ţara noastră – pe care Papa Ioan
Paul al II-lea a numit-o ’Grădina Maicii Domnului’ – ne exprimăm nădejdea că
Sanctitatea Voastră, ca unul ce aţi fost apropiat colaborator al său, veţi
păstra şi sprijini acest dialog, întru împlinirea dorinţei noastre comune de
realizare a unităţii depline a Bisericii” (2).
„Planul lui
Dumnezeu”
Acesta
este titlul unei cărţi-decalog a fostului Papă, tradusă şi în româneşte, pe
care studenţii de la Facultatea de Teologie-Litere a Universitatăţii „Valahia”
din Târgovişte şi-au apropriat-o. „Prin
cuvintele Papei, prin lungul drum al anilor pe care i-a parcurs, el a reuşit să
ne ofere nouă, românilor, şi mai ales tinerilor, un mod de cunoaştere a
sinelui. Noaptea întunecată a sufletului – „la noche oscura del alma” (Juan de
la Cruz) – trebuie învinsă, pentru că Dumnezeu e cu noi”.
Supravieţuind
atentatului asupra sa din 13 mai 1981, Ioan Paul al II-lea a mărturisit: „Sunt
din nou îndatorat Sfintei Fecioare... Pot eu oare să uit că evenimentul din
Piaţa Sf. Petru a avut loc exact în ziua şi la ora când s-a arătat prima dată
Maica lui Hristos sărmanilor copilaşi, moment ce este sărbătorit de peste
şaizeci de ani la Fatima, în Portugalia? În acea zi...i-am simţit extraordinara
protecţie maternă, care s-a dovedit a fi mai puternică decât glonţul ucigaş.”
(3).
Nancy
Reagan, la moartea Papei, în aprilie 2005, i-a glorificat împreună, pe Papă şi
pe Ronald Reagan: „ au fost foarte asemănători...actori...iubeau
natura...sporturile, împărtăşeau titlul de Mare Comunicator...aveau un minunat
simţ al humorului... când Ronnie a fost împuşcat în ’81, Papa a fost împuşcat
în ’81... au fost foarte, foarte asemănători. Şi-au încrucişat multe cărări”.
(4).
În
20 decembrie 1989, în faţa a 600 pelerini, Papa, de sub aureola sfinţeniei, va
da îndemn de supravieţuire „tuturor
cetăţenilor dragului popor român”, după ce cu o zi înainte gloanţele regimului
comunist făcuseră victime în Timişoara. (5). Căderea comunismului „ a fost ca
şi cum Hristos a dorit să descopere că limita impusă răului, al cărui artizan
şi victimă este omul, este, în definitiv, Milostivirea Sa Dumnezeiască” (6).
La
8 mai 1999, în Palatul Patriarhal din Bucureşti, discursurile celor doi
Întâistătători de Biserci, urmaşul Apostolului Petru şi urmaşul Apostolului
Andrei, au început prin aceeaşi invocare a dumnezeirii: „Dacă astăzi ne
întâlnim, aceasta se datoreşte unui plan de iubire al Sfintei Treimi, care, în ajunul
Marelui Jubileu, a voit ca noi, succesorii acelor apostoli, să putem rechema în
memorie acea reîntâlnire” – Ioan Paul al II-lea; „întâlnirea de astăzi este
vrerea Tatălui şi lucrarea Duhului Sfânt”; „Aceasta este ziua pe care a făcut-o
Domnul să ne bucurăm” – P.F. Patriarh Teoctist. Mass-media au generalizat, aproape, o astfel de percepţie.
„Toţi românii, dar şi străinii au simţit ca un dar al lui Dumnezeu rugăciunea
comună a celor două Biserici.” – P. S. Gherasim, Episcopul Râmnicului. „
’Iubiţi-vă unul pe altul, după cum Dumnezeu vă iubeşte pe fiecare dintre voi’ –
mă însoţeşte acest îndemn al Maicii Tereza. În puterea iubirii acesteia, care
este mai întâi a Sfintei Treimi şi pe urmă a noastră, în iubirea Învierii sale
ne rugăm în aceste zile zbuciumate, sub acoperământul Maicii Domnului, pe care
deoptrivă o cinstim” – Ioan Alexandru, (7). „Am putea oare înţelege până la
capăt miracolul eliberării popoarelor din Europa răsăriteană, dimpreună cu
toate urmările lor, ilustru simbolizate azi de prezenţa Sanctităţii Voastre,
fără un plan divin?” – Emil Constantinescu, preşedintele României.
„Dumnezeu
a vrut ca eu să devin preot”, Dumnezeu a vrut ca Papa Ioan Paul al II-lea să
vină în „România noastră”, cum ar fi numit-o cel al cărui nume, Voytila, e
asociat cu cel de Voicilă (8), cel care a sanctificat pe Ieremia Valahul.
„Grădina Maicii Domnului”
„Cuvântul
se face grădină, după asemănarea raiului” – Sfântul Grigorie de Nyssa.
„Arborele
vieţii ascuns în mijlocul Edenului a crescut în Maria. Ieşit din ea, şi-a
întins umbra asupra universului şi şi-a răspândit fructele la cele mai
îndepărtate ca şi la cele mai apropiate popoare.” (9).
Ioan Paul al II-lea, Rugă către ocrotitorii Europei:
O, Sfinţilor Chiril şi Metodiu,
care-n asprul apostolat misionar
aţi rămas profund ataşaţi
de Biserica din
Constantinopol
şi de Sediul Roman al lui
Petru:
faceţi ca Bisericile surori,
Biserica Catolică şi cea
Ortodoxă,
depăşind prin iubire de
Dumnezeu şi adevăr
elementele de dezbinare
să poată ajunge-n curând
la mult dorita unificare!
(10)
Maria - „Mama astrului care nu apune niciodată”, „zorii
zilei mistice”, „răsăritul soarelui gloriei” -, ne arată Orientale lumen, pe
Hristos (11). „Rugămu-ne-ndurărilor, /Luceafărului mărilor” (Eminescu), a
recitat, eufonic, Papa Ioan Paul al II-lea, cumva separat, în eterul sfinţeniei
poetice .Între teologia divinizării a Sfântului Atanasie cel Mare şi a
Sfântului Irineu – „Dumnezeu s-a făcut Om pentru ca omul să se îndumnezeiască”
- şi încarnarea Evangheliei în culturile native evanghelizate de Sfinţii Chiril
şi Metodiu, ortodoxia românească se va fi regăsind în genericul Răsărit
Creştin, în cele două mari capitole şi
subcapitolele lor - „Cunoaşterea
Răsăritului Creştin. O experienţă a credinţei” („Evanghelie, Biserici şi
Cultură”, „Între memorie şi aşteptare”, „Monasticismul ca model al vieţii
baptismale”, „Între Cuvânt şi Euharistie”, „O liturghie pentru tot omul şi
pentru tot cosmosul”, „O privire limpede spre descoperirea de sine”, „Un
părinte în Spirit”, „Comuniune şi serviciu”, „O persoană în relaţie” „O linişte
adoratoare”) şi „De la cunoaştere la întâlnire” („Experienţele unităţii”,
„Întâlnirea unuia cu celălalt, cunoştinţa unuia cu celălalt, lucrul împreună”,
„Călătoria împreună spre Orientale Lumen”).
Vizita Papei Ioan Paul al II-lea în România (7-9 mai
1999), care se află, ecumenic, în continuitate cu abrogarea, la 6 decembrie
1965, de către Papa Paul al VI-lea şi Patriarhul Ecumenic Athenagoras I, a
excomunicărilor reciproce din 1054, deschide
capitolul identificării şi recunoaşterii universale a Ortodoxiei române,
prin chiar cuvântul pontifical, după ce
făcuse aceasta patriarhul Bartolomeu I al Constantinopolului (1995), ca punte,
ca liant între Europa Răsăriteană şi cea Occidentală. În contextul în care
Patriarhate mai vechi, cum ar fi cele de la Constantinopol, Atena sau Moscova,
au evitat astfel de momente, Ioachim Navarro Valls, autoritate de la Vatican,
apreciază cele două momente liturgice din Bucureşti ca reprezentând un pas
important spre refacerea unităţii creştine, iar
ÎPS Nicolae, Mitropolitul Banatului, a precizat, prin presă: „România
este o ţară cu o ortodoxie care nu este influenţată de spiritualitatea elenă şi
slavonă. România este o ţară cu o spiritualitate şi un creştinism latin, care o
apropie de romano-catolicism. Ortodoxia românească era cea mai îndreptăţită şi
îndatorată să întreţină cu Sfântul Părinte o relaţie concretizată printr-o
vizită”. Văzută din interior ortodoxia
română are aceste aspecte esenţiale,
sintetizate de ÎPS Nifon Mihăiţă, arhiepiscopul Târgoviştei: „caracterul structural al sintaxei dintre
cultul ortodox şi cultura latină, aceasta, graţie concomitenţei dintre
etnogeneză şi ecleziogeneză; etosul şi civilizaţia ortodoxă română sunt
inspirate, înainte de orice, de comunitatea care se adună pentru ’cina mistică’, trimisă să practice apoi
propria ei ’liturghie’, în arena
socială şi politică; receptarea creatoare şi inventivă a tradiţiei diacronice,
graţie unei şcoli de teologie remarcabile. Cei mai mari teologi din Estul
Europei, din perioada contemporană (1949-1989), se aflau la Bucureşti şi la
Sibiu; determinarea de a juca un rol mai important în Mişcarea Ecumenică,
propunând concepte semnificative în domeniul iconomiei, al reconcilierii în
Europa, al ecumenismului local” (12). Acelaşi autor detaliază aspectele
teologice inedite ale reuniunii şi dialogul ecumenic al celor doi primaţi,
chiar dacă „n-au fost pecetluite de comuniunea euharistică” – dar „timpul de o mai mare comuniune se apropie”.
„Vom trece acel prag cu martirii noştri,
cu toţi cei care şi-au dat viaţa pentru credinţă: ortodocşi, catolici,
anglicani, protestanţi. Dintotdeauna, sângele martirilor este sămânţa
generatoare de noi credincioşi în Hristos”, a spus Papa. În viziunea Papei,
„vestirea Evangheliei şi renaşterea în Sfintele Taine, prelungite în slujirea
fraţior” este „prima calitate pe care omenirea o aşteaptă de la voi”, iar
„această sarcină coincide cu tradiţia voastră atât de bogată în exemple care au
ştiut să unească o viaţă profundă în Hristos cu o slujire generoasă a celor
nevoiaşi, angajare pasionată în studiu, cu o neobosită preocupare
pastorală”.(13).
„Există mulţi sfinţi printre români, dar nimeni nu i-a
căutat”, scria la 1686, mitropolitul moldovean Dosoftei (14). Papa Ioan Paul al
II-lea a căutat sfinţii din Grădina Maicii Domnului, unde şi plantele se
numesc, prevalent, după fiinţa ei - „Mâna Maicii Domnului”, „Părul Maicii
Domnului”, „Părul Sfintei Maria”, „Poalele Maicii Domnului”: „Cum e cunoscut,
potrivit tradiţiei, credinţa a fost purtată în aceste ţinuturi de fratele lui Petru,
Apostolul Andrei, care a pecetluit neobosita sa operă misionară prin martiriul
său petrecut la Patras. Alţi martori de seamă ai Evangheliei, ca Sava Gotul,
Nicetas de Remesiana – provenind din Aquilea – şi Laurenţiu de Novae i-au
continuat lucrarea, iar în timpul persecuţiilor din primele veacuri, cete de
creştini au suferit martiriul: sunt martiri daco-romani, precum Zoticos,
Attalos, Kamasis şi Filippos, prin al căror sacrificiu s-a înrădăcinat profund
credinţa creştină în pământul vostru”; „Mă gândesc la Sfântul Ioan Cassian şi
la Dionisie Exiguul, care au contribuit la transmiterea comorilor spirituale şi
canonice ale Orientului grec Occidentului latin; apoi, mult mai târziu, la
Voievodul Ştefan cel Mare şi Sfânt,’un adevărat atlet al credinţei creştine’,
cum l-a numit Papa Sixt al IV-lea, şi la numeroşi alţi slujitori ai
evangheliei, între care Domnitorul şi martirul Constantin Brâncoveanu, iar mai
recent, numeroşi martiri şi mărturisitori ai credinţei din secolul XX”;
„Românie, Ţară-punte între Orient şi Occident, punct de răscruce între Europa
Orientală şi cea Orientală, Românie, pe care tradiţia o numeşte cu frumosul
titlu de ’Grădina Maicii Domnului’, vin la tine în numele lui Iisus Hristos,
Fiul lui Dumnezeu şi al Preasfintei Fecioare Maria. În pragul unui nou mileniu,
întemeiază-ţi viitorul mai departe pe stânca tare a Evangheliei. Cu ajutorul
lui Hristos vei fi protagonista unei noi perioade de entuziasm şi curaj. Vei fi
naţiune prosperă, pământ roditor de bine, popor solidar şi făcător de pace.
Dumnezeu să te ocrotească şi să te binecuvânteze mereu” (16). Puţine publicaţii
au relatat tragedia – martirică? – a lui Cătălin Vidu, căzut de pe schela unde
se urcase spre a-l vedea mai bine pe Papă
(17).
Note bibliografice
Toate ziarele centrale româneşti au publicat discursurile
papale şi patriarhale din zilele de 7-9 mai 1999, de unde sunt luate citatele
prezente, atunci când nu sunt menţionate alte surse.
În Adevărul,
23-24 aprilie, 2005, p.1).
Apud Jaroslav Pelikan, Fecioara Maria de-a lungul secolelor, Humanitas, p.184
În Aldine, 8
aprilie 2005, p. 1.
Cf. Bernard Lecomte, La
verite l’emportera toujours sur le mensonge. Comme le pape a vaincue le
communisme, citat în : Nicolae
Mareş, Ioan Paul al II-lea. Papă pentru
mileniul al III-lea, Hiparion, 2001, p.25.
Ioan Paul al II-lea, Memoria
e identita, Rizzoli, Milano, 2005, p. 70, citat de prof. Norberto Gonzales
Gaitano într-un interviu publica de ziarul Ziua,
15 aprilie 2005, p.3.
În România liberă,
8 mai 1999, p. 8.
Cf. „Rădăcină valahă?” de Nicolae Mareş, în România literară, 5-11 mai 1999,
p.20-21; de asemenea, cartea lui Ion Coja România
şi Papa Ioan Paul al II-lea, lansată în timpul vizitei.
Din Imne Mariei,
apud Mitropolit Nicolae Corneanu, Credinţă
şi viaţă, Dacia , 2001, p. 54.
(10)Din Rugăciuni,
Ed. Piemme, 1993, tr. Teodor Capotă, Steaua,
mai-iunie1999,
p.20.
(11)Cf. Scrisoarea apostolică Orientale lumen a lui Ioan Paul al II-lea, marcând
centenarul cele intitulate Orientalium dignitas, a papei Leon al
III-lea.
(12)ÎPS Nifon Mihăiţă, Misiologie creştină, Editura ASA, Târgovişte, 2002, p. 252.
(13)Op.cit., cap. VI „Sensul ecumenic al vizitei
Papei Ioan Paul al II-lea în România,
p. 2004-205.
(14)Apud dr. Antonie Plămădeală, Mitropolitul
Ardealului, Tradiţie şi libertate în
spiritualitatea ortodoxă, Pronostic SRL, 1996, p.270.
(15)Cf. Doru Radosav, Sentimentul
religios la români, Dacia, 1971, p. 301.
(16)„România luminată (7-9 mai 1999). Din cuvintele
adresate nouă de Papa Ioan
Paul al II-lea în cursul vizitei
sale în România”, în Aldine, 8
aprilie 2005, p.4. În
timpul vizitei, Aldine a publicat şi... „Testamentul lui
Petru cel Mare”.
(17)Cf. Cotidianul,
9 mai 1999, p. 3.
JEAN-YVES
CONRAD
Pe
urmele Companiei Franco-Româna de Navigaţie Aerianǎ …
O escala la Praga sub
protecţie a lui Nicolae Titulescu şi a lui Gheorghe Tincǎ
16 - 19 octombrie 2004
La
mai puţin de douǎ ore de la Paris cu avionul şi la 1.200 kilometri de capitala
al Franţei, Praga, capitala cehǎ, este un oraş cu un patrimoniu arhitectural
extrem de frumos, de stil baroc. Având de la copilǎrie o slǎbiciune afirmatǎ
pentru Europa centralǎ a lui Franz-Josef şi ai Habsburgiilor, cred cǎ sunt
puţin subiectiv când îl consider personal pe Praga, de mult, ca cel mai frumos
oraş din Europa. Am avut ocazie sa îl revǎd, dupǎ exact 20 de ani,
prin invitaţie personalǎ Excelenţei Sale Gheorghe Tincǎ, ministrul
plenipotenţiar şi ambasadorul al României în Republica Cehǎ, un om minunat, un
diplomat de cariera energic, iar plin de bun simţ şi foarte deschis, care a
fost ajutat de consilierul Constantin Ştefanoaie, un slavist de seamǎ, un
ardelean din Arad, inimos cum nu se poate, care aduce la un nivel înalt cultura
româneascǎ în Praga, dupǎ când a adus-o la Bratislava. Ambele mi-au primit ca
un rege (oare meritam primire aceastǎ?, în tradiţiile strǎmoşesc tipic
românesc), şi cu ajutorul Domnişoarei Gina Mihai, secretarǎ D-lui ambasador,
tot slavistǎ, care îl aduce acolo feminitatea înaltǎ unei ţara modernǎ din
secolul XXI. Nu o sa uit nici pe D-na Tincǎ, pe D-nul Consul, pe D-nul
consilier pentru afaceri şi pe toţi care mi au primit atât de frumos în
frumosul palat Morzin din centrul capitalei, pe Str. Nerudova nr. 5 (Nerudova
ulice 5), strada principalǎ care urca în cartierul Malá Strana spre celebrul
castel, un oraş în oraşul. Palatul Morzin a fost reconstruit în ani 1713-1714
de cǎtre arhitectul Santini-Aichl şi prezinta o faţada originalǎ, cu un portal
descentrat. Artistul F.M. Brokoff a realizat cele doi busti care simbolizeazǎ Ziua
(la stânga) şi Noaptea (la dreapta). Acest artist a realizat şi cei doi
Mauri care îl susţine pe balconul central: ambele susţine de fapt arme contelui
Morzin, al cǎrui armoariile se admireazǎ mai sus, între ambele ferestre.
Cladirea ambasadei este deci o frumuseţe, un palat
cumparat de statul român în 1936 – o idea a lui Nicolae Titulescu - unde
steagul românesc se vede de departe pe faţada, cu tricolorul care se detaşeazǎ
pe un cer senin, iar şi cu o placa la stânga care sǎrbǎtoreşte Mihai Viteazul,
cel care a adus prima data, dupǎ cum se ştie, unificarea al principatelor
române. Iatǎ ce este scris în ambele limbe: «În casa numitǎ U divého muže,
care se afla pe aceste locuri, a poposit, în anul 1601, Mihai Viteazul
(1558-1601), apǎrǎtor al creştinitǎţii, primul unificator al ţǎrilor române
(Valahia, Moldova şi Transilvania). » Cum se scrie şi mai jos: « Aceastǎ
placǎ memorialǎ a fost realizatǎ din iniţiativǎ Asociaţiei Cehia-România, cu
sprijinul Fundaţiei Ghibu ».
Dacǎ faţada este o splendoare, cred cǎ interiorul,
pe care am avut prilejul sa viziteazǎ, este de vis, sub protecţie acestui om de
stat de anvergura internaţionalǎ care a fost Nicolae Titulescu. Mi au
impresionat enorm de mult cristaluri de Bohemia (în sufragerie, o lampa are o
greutate de 1,5 tone!), caloriferi originale de Bohemia, tot de porţelan
autentic alb, lambriuri somptuoşi la tavanuri, covori, mobilierul, de fapt,
totul este o de o frumuseţe rafinatǎ, o bijuterie care este desigur foarte greu
de întreţinut cu bugetul ambasadei, chiar dacǎ palatul este reputat sa face
parte din patrimoniul naţional ceh, republica cehǎ ne având nici o coroana sa
da pentru întreţinirea! Asta este situaţie! Palatul renaşte destul de des prin
concerte care sunt date în fastuoasǎ sala de concert, cum sunt date numeroşi
concerte de fiecare searǎ în acest oraş cu tradiţiile muzicale de necrezut,
într-un decor sublim. Nu trebuie sa uitam cǎ Wolfgang Amadeus Mozart a creat
aici – la Teatrul Statelor -, în 1787, celebrul opera sa Don Giovanni.
Când vreai sa fie recunoscut, aici veneai, în oraşul muzicii, unde amintirea
marilor muzicieni cehi sunt înca atât de vii: Bedřich Smetana (1824-1884), cu
celebrul sau poem simfonic Patria Mea (Má Vlast), care conţine acest
frumos Moldau; Antonín Dvořák (1841-1904), cu celebrǎ sa simfonie nr. 9,
zisǎ Lumea nouǎ; şi apoi, inventatorul unui limbaj muzical nou, moravian
Leoš Janáček (1854-1928). Trei aniversari de sǎrbǎtorit în 2004, deci, cu trei
muzicieni de seamǎ!
Luni seara, 18 octombrie 2004, la ora 18.30, la
cafeneau al Institutului Francez din Praga (IFP), a avut loc o întilnirea de
suflet cu cehi, cu francezi care trǎieşte în capitala cehǎ (chiar fiica femeii
cei mai în vârsta – 93 ani - care trǎieşte în Praga), iar şi cu români, adicǎ
60 de persoane (oricum, locul nu putea sa încapa mai multe). D-nul director
interimar la Institutul Cultural Român din Praga (care a fost inaugurat în
aprilie 2004 de cǎtre Ion Iliescu, Preşedintele al României), stimatul
Constantin Ştefanoaie, avea organizat aceasta manifestarea cu profesionalismul
şi cu sprijinul IFP-ului. A fost o premiera împreunǎ, dar sub semnul
francofoniei, se simte cǎ nu va fi ultimǎ. O atmosfera cordialǎ, cu prezenţa
deosebitǎ ES Gheorghe Tincǎ şi D-nei Tincǎ, împreunǎ cu tot corpul diplomatic
românesc, D-nul ambasador francez ne putând sa veni, aşteptând un oaspet de
seamǎ cu Ministrul de Stat al Economiei, Finanţelor, Industrie şi Budgetului,
Nicolas Sarkoszy. Iar a fost prezent şi D-nul director IFP-ului cu o partea de
echipa sa, mai ales traducǎtoare de seamǎ, pe care o felicit încǎ o colaborare
atât de minunatǎ. Au fost prezenţi şi studenţi cehi care învaţa limba şi
civilizaţie franceze sau române. Deci, o atmosfera cu atât de placutǎ cǎ s-a
desfaşurat sub semnul prieteniei deosebitǎ între trei ţare legate de mult prin
relaţiile culturale deosebite. Şi vinuri românesc aduse de la ambasada românǎ
au contribuit la o atmosfera deschisǎ, cǎ şi distribuire de cartea mea la
sfârşit, pentru o şedinţa de dedicaţie prolungitǎ.
O ora (de fapt, a durat o ora şi jumatate, limba
cehǎ fiind o limba “lungǎ”), am vorbit despre prezenţa strǎlucitǎ al românilor
la Paris, în capitala luminilor, cu aportul lor cel mai tare. Prezentarea am
facut-o sub forma de un diaporama de 23 de imagine, despre toate aspecte ale
culturii: literatura, pictura, sculptura, muzica, gândirea, aviaţie, invenţii,
religie, familie nobiliare, insistând pe nişte nume cunoscute, iar şi pe nişte
nume care trebuie sa fie puse în valoare, ca de exemplu Filip Lazǎr,
compozitorul; Antoine Goléa (critic muzical); fratele sau Berthold Goldman
(profesorul universitar de seamǎ în drept, tatǎl dreptului economic european);
George Belu, mecenul a lui Claude Monnet; Gherasim Luca şi Benjamin Fundoianu,
mare poeţi francezi de origina românǎ; cei patru societari români la Comedie
Francezǎ, adicǎ Eduard Max, Maria Ventura, Elisabeta Şǎineanu şi Jean Yonnel,
care îl a fost chiar decan, fiind şi profesorul de dicţiune generalului de
Gaulle. O pleiadǎ fǎrǎ sfârşit a copiilor dorului, care au adus inima lor
românǎ în Paris. Ïn timpul evocarii, au fost momente mai lirice, cu trei
intervenţii în ambele limbe evocând, cu texturi originale, pe Emil Cioran, Anna
Brâncoveanu de Noailles, Tristan Tzara, iar şi prezenţa, prin magie vocii pe
care o aveam pe Laptopul, a lui Gherasim Luca, cu poemul sau Passion… şi
a lui Paul Celan, poetul de limba germanǎ, care a tradus pe Emil Cioran în
limba germanǎ şi a studiat atât de mult pe scriitorul cel minunat din orasul
oaspet, Franz Kafka. Am sǎrbǎtorit în aşa fel pe Milan Kundera, care a primit
75 de ani în 2004.
Înainte
de evocarea, dupǎ un Dobrý večer ! (Bunǎ seara!) foarte apreciat, am
insistat pe faptul cǎ ziua respectivǎ reprezenta al 22-lea aniversarul
decesului a lui Alexandru Boldur, un jurist de seamǎ care s-a nascut la
Chişinǎu pe 25 februarie 1886 şi a murit la Bucureşti la 18 octombrie 1982,
dânsul se aflând la Paris în perioadǎ 1925-1927 pentru cercetari legate cu
drepturile istorici al Basarabiei sa face partea integrantǎ al teritoriului
românesc. Cercetarile lui s-au concretizat, în anul 1927, cu tiparea, la casa
de editura parizianǎ Gamber, al carţii fundamentalǎ, care a ramas foarte
actualǎ: « Basarabia şi relaţiile ruso-române. Chestiune
Basarabiei şi dreptul internaţional ». 18 octombrie
reprezinta şi al 64lea aniversarul decesului a lui Ion Inculeţ, nascut
pe 5 aprilie 1884 tot în capitala Republicii Moldova, care a încetat din viaţa
la 18 octombrie 1940, el fiind membru al Comitetului Naţional al Unitaţii Românǎ care avea sediu
la nr. 22 avenue Opera. Acest basarabean a pus în evidenţa cuvintelor conceteanului
sau, publicistul Leon
Donici-Dobronravov, aparitor drepturilor ai romanilor, când rostisea:
« De abia la Paris am simţit în ce
fel o iubeam pe Basarabia. Nu Chişinǎu şi locuitori sai, iar Basarabia, acest
pamânt splendid ».
Am şi pus în evidenţa legaturile mele strîmţe cu
Cehoslovacia şi România, de la copilǎrie, deşi m-am nascut nu prea departe de
unde s-a concretizat, la Darney, în Lorena, infiinţarea Statului Cehoslovac, la
30 iunie 1918, în prezenţa lui Raymond Poincaré şi lui Edvard Beneš, şi am
trǎit copilǎrie şi adolescenţǎ la Dieuze, unde se afla cel mai mare cimitir
român de Europa occidentalǎ, cu 947 mormântari de soldaţi români, unde se poate
citi versurile Elenei Vǎcǎrescu: « Dal vostru vis eroic, Ştiindu-va stǎpâni / Dormiţi, vegheaţi de Franţa,
dormiţi soldaţi români… ». Iar legaturile mele cu cehia vine tot din
vremea copilǎriei, deşi la 15 kilometri de la Dieuze, la Moussey, s-a aflat o
uzina care a disparut abia acum doi ani, care a fost legatǎ extrem de mult cu
Cehia: este chestie de uzina de pantofi Bata, care îl a dat numele satului,
care se numeşte Moussey-Bataville, dupǎ când comunişti au venit la putere la
Praga, acest sat fiind sediul firmei în Europa, iar sediul internaţional fiind
transferat la Toronto, în Ontario (Canada), cu directorul Tómas Bata,
directorul la noi fiind D-nul Prohaska, primul ceh pe care am cunoscut în
viaţa, mama mea fiind profesoarǎ fiului sau.
Am evocat dupǎ cǎ sunt urmaşul bunicii, care s-a
nascut în Alsacia germanǎ, şi chiar cǎ din copilǎrie, am înţeles idea Europei,
aceastǎ idea care s-a concretizat prima data prin Mica Înţelegere, cu Edvard
Beneš, Tomáš Masaryk şi Stefanik, pentru Cehoslovacia, Jeftic şi Pacic, pentru
Iugoslavia, cu Take Ionescu şi Nicolae Titulescu, pentru România. Am numit
atunci numele de ambasadoare români la Praga, cât şi numele ambasadorilor cehi
la Bucureşti, insistând pe personalitatea a lui Nicolae Titulescu, cel parizian
dintre români.
Ïnainte de prezentarea, am pus în evidenţa cǎ
desigur, opera mea « România, capitala … Paris » a avut
inspiraţie într-o alta opera de seamǎ care este simbolul relaţiilor între
Franţa, Cehia şi România, adicǎ înfiinţarea pe data de 13 aprilie 1920 al Companiei Franco-Românǎ de Navigaţie Aerianǎ,
care a fost finanţata exclusiv de
cǎtre banchierul român Aristide Blank, care a legat Paris şi Praga la 7
octombrie 1920, înainte de zborul istoric între Paris şi Bucureşti, la 15
septembrie 1922 şi între Paris şi Constantinopol, la 12 noiembrie din acelaşi
ani, acest zbor fiind imortalizat pe fiecare aeroport cu un monument, ultimul
care este înca « viu » stând în faţa aeroportului Bǎneasa, la
Bucureşti.
(…) Da! Da! Aş fi ferice de-aş fi încǎ o datǎ
In
patria-mi iubitǎ, în locul meu natal,
Sǎ
pot a binezice cu mintea-nflǎcǎrǎtǎ
Visǎrile
juniei, visǎri de-un ideal.(…)
[M.
Eminescu, Din strǎinǎtate, 1866]
Ce-ţi
doresc eu ţie, dulce Românie
Ţara mea de glorii, ţara mea de dor?
(…) Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie
Ţara mea de suflet: un viitor de aur!
[M.
Eminescu, Ce-ţi doresc eu ţie, dulce Românie, 1867, adaptare lui
Jean-Yves CONRAD, Praga, 18 octombrie 2004]
Am terminat intervenţie
mea nu numai cu aceşti versuri, iar am insistat pe faptul cǎ cel mai frumos
cadou pentru cel care are avantajul (şi nici inconvenientul) de s-a
fi nascut român … într-o viaţa anterioarǎ, cel mai frumos cadou deci este
oferit direct de cititoare şi de cititori, mai ales de studenţi şi de români
mai în vârsta, care îmi rosteşte, cu lacrimi la ochii: cu cartea al Dvs, am
regasit mândrie noastrǎ de a fi români!
Nu
se termina nimic fǎrǎ o şedinţa într-un han tipic, în aşa fel cǎ la invitaţie
minunatǎ ES Gheorghe Tincǎ, am simţit atmosfera Habsburgilor la restaurantul Hostinec
u kalicha, unde am putut sa fie pe urmele celebrului soldat Jaček. Şi
orchestrul nu s-a absţinut cu o melodie parizianǎ, cu accentul româno-ceh, când
degustam un Strudel vienez cu frişca! Înca un gest minunat şi plin de
sensibilitate din partea ambasadorului şi consilierului.
Jean-Yves
CONRADParis, 1 noiembrie 2004, ziua tuturor sfântelor
VLAD ȘI CATHARINA
Cine ar fi crezut că inima de gheaţă a
crudului voievod valah Vlad Tepeş a fost cucerită? De fiica unui ţesător sas din
Corona, numele cetăţii
Braşovului din acele timpuri.
Katharina este numele femeii care a fost copleşită cu…multă tandreţe de
către cel intrat în memoria colectivă sub numele de Dracula. Timp de peste 20 de ani a durat această relaţie, din care au rezultat cinci copii. Se
pare că această femeie a fost singura fiinţă pentru care Dracula a făcut
crize de gelozie…
Se spune că din momentul in care a vazut-o pe Katharina, Vlad Ţepeş a
uitat complet de celelalte aventuri galante, printre care Ursulla din
Schassburg/Sighişoara, Erika din Bistriţa şi Lize din Hermannstadt/Sibiu.
Conform unor relatări ale cronicilor se pare că multe din actele pline de
cruzime ale voievodului se datorau frustrărilor, geloziei şi furiei pe care
o resimţea Dracula departe de Katharina.
*Nu-şi mai lua ochii de la ea*
Atunci când s-au cunoscut, frumoasa săsoaică avea doar 17 ani, iar Ţepeş
34. În apropierea Crăciunului anului 1465, câteva fete foarte tinere se
chinuiau să tragă la deal, prin zăpadă, o sanie mare, plină cu provizii
pentru soldaţii din Bastionul Ţesătorilor, aflat în apropierea casei lui
Vlad. Aflat împreună cu ofiţerii săi la baza dealului, a sărit să le ajute.
Galanteria voivodului li s-a părut tuturor ciudată, până au înţeles că
acesta nu-şi mai lua ochii de la codana blondă cu ochi albaştri.
Era vorba despre Katharina Siegel, care se remarca printr-o frumuseţe
ieşită din comun. Fata starostelui breslei ţesătorilor (Zunftmeister),
Thomas Siegel, copilărise la Mânăstirea Franciscanelor din Mahlersdorf,
după ce un incendiu cumplit îi lăsase pe părinţii ei săraci lipiţi. Sărac,
bolnav şi rămas fără casă, fostul conducător al breslei ţesătorilor locuia
împreună cu familia sa la rudele soţiei, Susanna, născută Fronius, în
aşa-numita Casă Tartler.
Braşovului din acele timpuri.
Katharina este numele femeii care a fost copleşită cu…multă tandreţe de
către cel intrat în memoria colectivă sub numele de Dracula. Timp de peste 20 de ani a durat această relaţie, din care au rezultat cinci copii. Se
pare că această femeie a fost singura fiinţă pentru care Dracula a făcut
crize de gelozie…
Se spune că din momentul in care a vazut-o pe Katharina, Vlad Ţepeş a
uitat complet de celelalte aventuri galante, printre care Ursulla din
Schassburg/Sighişoara, Erika din Bistriţa şi Lize din Hermannstadt/Sibiu.
Conform unor relatări ale cronicilor se pare că multe din actele pline de
cruzime ale voievodului se datorau frustrărilor, geloziei şi furiei pe care
o resimţea Dracula departe de Katharina.
*Nu-şi mai lua ochii de la ea*
Atunci când s-au cunoscut, frumoasa săsoaică avea doar 17 ani, iar Ţepeş
34. În apropierea Crăciunului anului 1465, câteva fete foarte tinere se
chinuiau să tragă la deal, prin zăpadă, o sanie mare, plină cu provizii
pentru soldaţii din Bastionul Ţesătorilor, aflat în apropierea casei lui
Vlad. Aflat împreună cu ofiţerii săi la baza dealului, a sărit să le ajute.
Galanteria voivodului li s-a părut tuturor ciudată, până au înţeles că
acesta nu-şi mai lua ochii de la codana blondă cu ochi albaştri.
Era vorba despre Katharina Siegel, care se remarca printr-o frumuseţe
ieşită din comun. Fata starostelui breslei ţesătorilor (Zunftmeister),
Thomas Siegel, copilărise la Mânăstirea Franciscanelor din Mahlersdorf,
după ce un incendiu cumplit îi lăsase pe părinţii ei săraci lipiţi. Sărac,
bolnav şi rămas fără casă, fostul conducător al breslei ţesătorilor locuia
împreună cu familia sa la rudele soţiei, Susanna, născută Fronius, în
aşa-numita Casă Tartler.
*Cruzime şi carnagiu*
Imobilul se află şi astăzi pe strada Poarta Şchei nr. 14 şi aparţine
Bisericii Evanghelice. Până în urmă cu câţiva ani, aici a funcţionat o
grădiniţă. Ţepeş îi comanda Katharinei cele mai frumoase rochii, din
mătăsuri şi dantele aduse din Veneţia şi Flandra. Cronica transilvană din
secolul al XVIII-lea arată că idila Prinţului Vlad, guvernator militar, şi
Duce de Făgăraş şi Amlaş, cu frumoasa Katharina a creat revoltă în
rândurile pretendenţilor la mâna fetei, trei dintre ei provenind din
familii înstărite ale comunităţii săseşti.
Conform cronicilor, la 2 aprilie 1459, supărat pe taxele mari impuse de
saşii din Braşov şi intrigile capilor cetăţii, Vlad Ţepeş a distrus toate
recoltele de grâne din Ţara Bârsei. A poruncit să fie prinşi sute de
târgoveţi şi negustori care veneau cu marfă în cetate, pe care i-a dus
lângă mahalaua oraşului, în zona Bartolomeului de astăzi şi i-a tras în
ţeapă. Dimineaţa, sângerosul domnitor a luat micul dejun printre muribunzii
care agonizau traşi în ţeapă. După moartea acestora, a poruncit jefuirea şi incendierea Bisericii Bartolomeu, precum şi arderea satului Codlea.
În timpul carnagiului, la urechile domnitorului a ajuns vestea că
nevestele negustorilor din cetate au atacat casa unde locuia Katharina. Au bătut-o şi au pus- o la Stâlpul Infamiei. Pentru că i-au tăiat cozile,
domnitorul a ameninţat cã va da foc întregii cetăţi. Ca s-o scape pe iubita sa, i-a eliberat pe ceilalţi negustori saşi ce urmau sã fie ucişi.
*Pe o pernuţă de catifea *
Legenda spune cã Ţepeş ar fi reuşit să recupereze una dintre cosiţele
Katharinei, pe care apoi a păstrat-o pe o pernuţă de catifea. Legenda spune
că, într-o zi, a surprins-o pe soţia sa că umbla în dulapul în care îşi
ţinea, ca pe un obiect sacru, cosiţa. S-a suparat foc şi a bătut-o.
Vlad Tepes vroia să o ia în căsătorie pe Katharina, dar rigorile religiei
nu îi permiteau, deşi avea mai mulţi copii cu amanta din Braşov. I-a scris,
chiar, de două ori Suveranului Pontif, Papa Pius II, cerându- i o scrisoare
de indulgenta pentru a i se anula căsătoria cu prima soţie, Anastasia
Holszanska, nepoata reginei Poloniei. În 1462, cetatea de la sud de
Carpaţi, unde s- a refugiat Ţepeş, este asediată de turci. Boierii l-au
trădat, trecând de partea fratelui său, Radu cel Frumos, care era sprijinit
de otomani. Legende locale relatează că, în 1462, Anastasia s-a sinucis,
aruncându-se dintr-un turn în râul ce înconjura cetatea.
Vlad Ţepes era liber să se căsătorească, în sfârşit, cu Katharina, cu care
avea deja trei copii: Vladislav "Laszlo" (n. 1456), Catherina (n. 1459) şi
Christian (n. 1461). Însă un complot al foştilor săi rivali sfârşeşte prin
întemniţarea lui Ţepeş la Buda, unde Matei Corvin i-a spus atunci că îl
eliberează cu condiţia să o ia in căsătorie pe mătuşa sa, Elisabeta Corvin
de Hunyadi. Astfel, Ţepeş a ratat oficializarea relaţiei cu Katharina. Însă
a mai avut cu aceasta încă doi copii - Hanna (n. 1463) şi Sigismund (n.
1468).
Katharina i-a ramas aproape lui Dracula chiar şi după căderea acestuia de
pe tron, în 1462, iar Ţepeş s-a îngrijit de toţi descendenţii săi, aşa cum
atestă cărţile funciare din 1850 ale familiilor Draguly, Laszlo sau Siegel.
Asasinarea voievodului, în 1477, a pus capăt celei de-a doua domnii şi
dragostei dintre el si Katharina. Iar frumoasa care l-a cucerit până la
moarte pe Dracula s-ar fi întors la mânăstire. De ce să nu recunoaştem, o
poveste de dragoste spectaculoasă, pe măsura fascinantei personalităţi a
lui Vlad Ţepeş.
BANCURI
* Exista 3 lucruri importante in viata: sexul,
secretul si prietenia. Asadar, faceti sex, pastrati secretul si ramaneti
prieteni.
* Nu-mi mai merge netu' prin wireless de doua
zile. Cred ca vecinul iar a uitat sa-si plateasca factura.
* - De unde vii la ora asta?
- Dar ce cauta barbatul asta in patul nostru?
- Nu schimba subiectul! De unde vii la ora asta?
* Culmea adolescentului rebel: sa locuiesti singur si sa fugi de acasa!
*
Sotul intra rapid in casa, se arunca catre sotie, o saruta si primeste ca
raspuns un sarut fierbinte.
- Acum, spune sotul, spune-mi cum arat fara mustati?
- Ah! Tu erai ?!!
* - Gandeste-te, draga, zece ani si nici o cearta!
- Stiu, laş ticalos ce esti!
- Acum, spune sotul, spune-mi cum arat fara mustati?
- Ah! Tu erai ?!!
* - Gandeste-te, draga, zece ani si nici o cearta!
- Stiu, laş ticalos ce esti!
* Nu
lua viata prea in serios ! Oricum, nu scapi teafar din ea.
* Munca e pentru cei care nu stiu sa pescuiasca.
* Munca e pentru cei care nu stiu sa pescuiasca.
*
Daca o femeie vrea sa invete sofatul, nu-i sta in cale ! Daca nu-ti place cum
conduce, dispari de pe trotuar !
* Fa jogging, sa mori mai sanatos.
* Nu-ti fa griji cu sanatatea. Trece.
* Dumnezeu probabil ii iubeste pe idioti, din moment ce a creat asa de multi.
* Fa jogging, sa mori mai sanatos.
* Nu-ti fa griji cu sanatatea. Trece.
* Dumnezeu probabil ii iubeste pe idioti, din moment ce a creat asa de multi.
* Si
barbatul casatorit poate fi fericit, totul e sa nu afle sotia !
* Cine rade la urma, e greu de cap.
- Nu schimba subiectul! De unde vii la ora asta?
* Culmea adolescentului rebel: sa locuiesti singur si sa fugi de acasa!
- Nu schimba subiectul! De unde vii la ora asta?
* Culmea adolescentului rebel: sa locuiesti singur si sa fugi de acasa!
*
Sotul intra rapid in casa, se arunca catre sotie, o saruta si primeste ca
raspuns un sarut fierbinte.
- Acum, spune sotul, spune-mi cum arat fara mustati?
- Ah! Tu erai ?!!
* - Gandeste-te, draga, zece ani si nici o cearta!
- Stiu, laş ticalos ce esti!
- Acum, spune sotul, spune-mi cum arat fara mustati?
- Ah! Tu erai ?!!
* - Gandeste-te, draga, zece ani si nici o cearta!
- Stiu, laş ticalos ce esti!
* Nu
lua viata prea in serios ! Oricum, nu scapi teafar din ea.
* Munca e pentru cei care nu stiu sa pescuiasca.
* Munca e pentru cei care nu stiu sa pescuiasca.
*
Daca o femeie vrea sa invete sofatul, nu-i sta in cale ! Daca nu-ti place cum
conduce, dispari de pe trotuar !
* Fa jogging, sa mori mai sanatos.
* Nu-ti fa griji cu sanatatea. Trece.
* Dumnezeu probabil ii iubeste pe idioti, din moment ce a creat asa de multi.
* Fa jogging, sa mori mai sanatos.
* Nu-ti fa griji cu sanatatea. Trece.
* Dumnezeu probabil ii iubeste pe idioti, din moment ce a creat asa de multi.
* Si
barbatul casatorit poate fi fericit, totul e sa nu afle sotia !
*
Cine rade la urma, e greu de cap.
Daca nu-ti place cum conduce, dispari de pe trotuar !
* Fa jogging, sa mori mai sanatos.
* Nu-ti fa griji cu sanatatea. Trece.
* Dumnezeu probabil ii iubeste pe idioti, din moment ce a creat asa de multi.
* Fa jogging, sa mori mai sanatos.
* Nu-ti fa griji cu sanatatea. Trece.
* Dumnezeu probabil ii iubeste pe idioti, din moment ce a creat asa de multi.
* Si
barbatul casatorit poate fi fericit, totul e sa nu afle sotia !
* Cine rade la urma, e greu de cap.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu