SUBVERSIV
Isabela Vasiliu-Scraba –
Ion Militaru – Administrator – Ion Spânu
''În penitenciare sunt mii de
criminali (6156), tâlhari (4387), condamnați pentru furturi (5190), violatori
(1979), traficanți de droguri (1434) și condamnați pentru înșelăciune (997). La
30 ianuarie 2018 se aflau exact 73 de condamnați pentru abuz în serviciu în
penitenciare. Niciunul n-a deturnat banii copiilor defavorizați.
Nu există niciun motiv ca cineva să le ceară scuze. Nici măcar un viitor coleg, actual demnitar al Statului Român. Așadar, dacă simte nevoia să ceară cuiva iertare, îi recomandăm domnului Liviu Dragnea să aibă în vedere milioanele de români pe care i-a mințit.'' - Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor
Nu există niciun motiv ca cineva să le ceară scuze. Nici măcar un viitor coleg, actual demnitar al Statului Român. Așadar, dacă simte nevoia să ceară cuiva iertare, îi recomandăm domnului Liviu Dragnea să aibă în vedere milioanele de români pe care i-a mințit.'' - Federația Sindicatelor din Administrația Națională a Penitenciarelor
Cât de subversiv putea fi Noica
«Având presimtirea dezastrelor
teritoriale din vara acestui an apocaliptic m’am încumetat [eu, Lucian Blaga]
să afirm că noi, Românii, vom avea un viitor de natură spirituală cum n’am avut
niciodată». Desprinsă din Prelegerea inaugurală din anul universitar 1940-1941
ţinută la Universitatea din Cluj mutată la Sibiu (1) din cauza masacrării
românilor din jumătatea de Ardeal primită de Horty de la Hitler, spusa lui
Blaga s-a adeverit întocmai (2). E suficient să ne gândim la faima internaţională a lui
Zevedei Barbu, fost secretar de redacţie al revistei sibiene “Saeculum”, după
1946 diplomat la Legaţia României de la Londra de unde îşi dă demsia în
octombrie 1948. Peste ani el avea să devină autorul unor cărţi de referinţă în
domeniul psiho-sociologiei: Development de la pensee dialectique (327p., Paris,
1947), Democracy and Dictatorship (Londra, 1956) şi Problems of
historical psychology (Londra, 1960) în care analizează îndeaproape
societatea ateniană din vremea lui Pericle, omul grec cuprins în cadrul social,
politic şi intelectual pe care îl crează. Cu sprijinul lui Grigore Nandriş (3)
Zevedei Barbu a fost profesor în Anglia, din 1953 la Universitatea din Glasgow,
apoi în 1959 la Universitatea din Sussex, (iar din 1977 în Brazilia la UnB).
Prin cărţile sale, Zevedei Barbu l-a influenţat pe Jean Pierre Vernant (4) care
i-a preluat formula “back to the Greek” (v. Nicole Loraux, La tragedie
d’Athene, Paris, Seuil, 2005).
Independent de întoarcerea la
grecii antici preconizată de Zevedei Barbu(1914-1993), Noica s-a întors şi el
la înţelepciunea antică. Întâi luând ore de greacă veche cu Constantin
Fântâneru(1907-1975) care fusese coleg la Liceul Sf. Sava cu Dan Botta şi care
îşi luase ca şi acesta licenţa în limbi clasice în 1930. Rămas în ţară printre
prieteni, dar – ca şi Alexandru Dragomir, Octavian Nistor, Alexandru Paleologu,
Traian Herseni, C-tin Fântâneru, Blaga, Botta, Vasile Băncilă, etc. -, fără
drept de semnătură, Noica dorea să afle prin anii cinzeci “înţelesul grec al
dragostei de oameni şi de lucruri”, pornind de la dialogul platonic Lysis. Era
însă preocupat şi de Goethe. Scrisese în domiciliul forţat de la Câmpulung şi
un Anti-Goethe. Ba avea scrisă şi o carte despre Hegel, dialecticianul
răstălmăcit de ideologia ocupantului sovietic al României ciuntite. După anii
de chinuri suferite în temniţa politică pentru felul eronat în care l-a
hermeneutizat pe Hegel (5) într-un manuscris predat la unica editură bucureşteană ESPLA, Constantin Noica s-a
angajat la Centrul de Logică. Aici s-a întors iarăşi la greci. La început la
Aristotel, apoi la Platon. Pe urmă a putut să se întoarcă şi la gândirea
filosofică românească, aşa cum apăruse ea în momentul de graţie în care Mircea
Vulcănescu îşi publicase Dimensiunea românască a existenţei (martie, 1944).
In
1978 lui Noica i se publica Sentimentul românesc al fiinţei. După 34 de ani de
la îndepărtarea forţată a filosofului dublat de un economist de geniu, C-tin
Noica îi aducea în discuţie gândirea, desigur fără a face în mod explicit
referire la scrierile interzise ale lui Mircea Vulcănescu. În marginea acestora
Alexandru Dragomir argumentase ideea că opera unui gînditor “nu are o singură
dimensiune: cantitatea”(v. Ultimul interviu al filozofului A. Dragomir, în rev.
“Asachi”, Seria III-a, Nr.5 (241), dec.2008-ian.2009, p. 7) pentru a afirma în
final că “Vulcănescu era copleşitor” (ibid.).
De
fapt, ancorarea lui Noica într-o viziune creştină asupra lumii reiese din
simpla alegere a termenului de “sentiment”, care nu poate fi decât sentimentul
pozitiv al iubirii. Presupusa imanenţă a problematicii fiinţei e anulată din
start de caracterul tranzient al sentimentului iubirii care face trimitere la
ceva aflat în afara celui ce iubeşte. Or, în credinţa creştină iubirea are un
loc privilegiat: Din iubire pentru oameni, şi nu din indiferenţă la soarta
omenească, Dumnezeu s-a făcut om. Relaţia pe care omul românesc o are cu ceva
de dincolo de el apare la Noica din afirmaţia explicită că fiinţa la români ar
fi “întru” (în şi înspre, adică participând şi năzuind către altceva decât
materialitatea proprie şi materialitatea lumii). Cu găselniţa acestui “întru”,
de care era pe bună dreptate foarte mândru, Noica subscria (ca şi Mircea
Vulcănescu) la ideea de sorginte medievală după care participarea la Divin are
niveluri şi intensităţi diferite.
Pe
urmele lui Vulcănescu el va evidenţia aportul adus de câteva cuvinte româneşti
la problematica fiinţei. Demersul ambilor s-a situat în descendenţă
heideggeriană. Interesant este că şi filosoful de la Freiburg im Briesgau
urmărea cu interes gândirea românilor, la început impresionat de auditoriul
provenit din Regatul României (Nae Ionescu, Constantin Floru, Stefan
Teodorescu, Dumitru Cristian Amzăr, Constantin Noica, Petre Ţuţea, Sorin Pavel,
Octvian Nistor, George Uscătescu, Vintilă Horia, etc.). In timpul războiului,
la seminariile sale, când vreun student se împotmolea, Heidegger întreba: Ce
părere au Latinii? (adică Alexandru Dragomir, Octavian Vuia, Constantin
Oprişan, etc.), fiind un perfect cunoscător al limbii latine (făcuse studii
teologice şi un doctorat în gândirea medievală). Mai putea avea acces şi la
tezele de doctorat în filosofie publicate de români în germană, lucrări
interzise în comunism, care nici până azi n-au fost editate în româneşte.
Heidegger se pare că era la curent şi cu revista de filosofie scoasă de Blaga,
procurată prin Walter Biemel (6). De Mircea Vulcănescu aflase cu siguranţă de
la Constantin Amăriuţei. Acesta povestea cum marele Heidegger notase şcolăreşte
interpretarea vulcănesciană a termenului de “aevea” pe care i-a relatat-o
Amariuţei cu ocazia unei vizite (v. N. Florescu, Menirea pribegilor, Bucureşti:
Jurnalul literar, 2003). In studiul nostru Constantin Oprişan, un discipol
necunoscut al lui Heidegger (rev. “Rost”, an VI, nr.70, dec. 2008, p.25-30)
semnalasem cum la vremea când bătrânul filozof era atacat la Paris şi omagierea
sa fusese interzisă la Sorbona(7), se formase un fel de zid românesc din
foştii săi studenţi care l-au omagiat pe Heidegger printr-un Colocviu organizat
în Castelul de la Cerisy la Salle.
Petre
Ţuţea spunea că în închisoare, fără ajutorul lui Dumnezeu, nu s-a putut
supravieţui. Părintele călugăr Arsenie Boca, şi el martir al închisorilor
comuniste, spunea mai explicit că la schingiuiri, doar prima lovitură o simte
deţinutul politic: restul le suportă Dumnezeu. Atât Ţutea (devenit gânditor
creştin) cât şi Noica au supravieţuit. Surprins la un moment dat că citeşte
Biblia, filosoful de la Păltiniş a improvizat o scuză de toată frumuseţea:
Propriu-zis, el nici n-ar citi din Biblie. Si-ar face doar lecţiile. S-ar
documenta. Să nu apară nepregătit în faţa fiului său pe care nu-l mai văzuse de
când acesta era elev. Pentru că între timp, Răzvan al său plecat în Anglia
devenise călugărul Rafail. Cum să discute el cu Rafail, dacă nu pune mâna pe
cartea interzisă de ideologii materialişti?
Note:
1.v. L.Blaga, Curs de filosofia religiei. 1940-1941; text stabilit de Dorly Blaga (Alba Iulia: Fronde, 1994, p.7). Din cauza masacrelor şi a terorii dezlănţuite pe teritoriul românesc alipit Ungariei (sept. 1940 – oct. 1944) prin Dictatul de la Viena, 200000 de români s-au refugiat în România şi 280000 au fost expulzati cu de-a sila din Transilvania de Nord. Mulţi dintre românii rămaşi au fost aruncaţi de administraţia maghiară în lagărele de la Satu Mare, Carei, Târgul Mureş, Marghita, Someşeni, Zalău, Priscop-Landany şi în închisorile din Cluj, Oradea, Gherla, Sighet, Baia Mare, Sf. Gheorghe si din interiorul Ungariei (Seghedin, Debreţin, Budapesta, Bekes-Csaba, etc). Masacrele, omorurile, schingiuirile cu scosul ochilor, zdrobitul membrelor, bătutul cuielor în spinare împreună cu steagul românesc, spânzurare cu capul în jos pînă la pierderea minţilor, înjungheri cu baioneta si aruncarea în celule pentru o moarte lentă, violarea si injunghiarea femeilor tinere, măcelărirea copiilor, femeilor insarcinate si bătrânilor, masacrele în masă cu focuri de mitralieră au totalizat 19040 de atrocităţi în judeţele Bihor (3598), Ciuc (538), Cluj (6256), Maramureş (284), Mureş (2534), Năsăud (167), Odorhei (179), Satu Mare (1216), Salajs (1880), Someş (1623), Trei Scaune (765), toate petrecute între 1 sept. 1940 si 15 mai 1941 (v. Teroarea hortystă din Nord-Vestul României între sept. 1940 şi oct. 1944, Bucureşti, Ed. Politică, 1985 si Almanahul Steaua, Cluj, 1985). La aceste acţiuni de purificare etnică a teritoriului ocupat din străvechime de români s-au adaugat evacuarea administrativă a 60000 de români trimişi de unguri în “lagăre de muncă” , de unde s-au reîntors 8000 de români, precum si trimiterea românilor pe linia întâi a frontului, ceea ce a dus la “100000 de victime în cazul armatei a 2-a maghiare la cotul Donului” (v. Mircea Tudoran, în Jurnalul literar noiembrie-decembrie, 2003, p 16).
1.v. L.Blaga, Curs de filosofia religiei. 1940-1941; text stabilit de Dorly Blaga (Alba Iulia: Fronde, 1994, p.7). Din cauza masacrelor şi a terorii dezlănţuite pe teritoriul românesc alipit Ungariei (sept. 1940 – oct. 1944) prin Dictatul de la Viena, 200000 de români s-au refugiat în România şi 280000 au fost expulzati cu de-a sila din Transilvania de Nord. Mulţi dintre românii rămaşi au fost aruncaţi de administraţia maghiară în lagărele de la Satu Mare, Carei, Târgul Mureş, Marghita, Someşeni, Zalău, Priscop-Landany şi în închisorile din Cluj, Oradea, Gherla, Sighet, Baia Mare, Sf. Gheorghe si din interiorul Ungariei (Seghedin, Debreţin, Budapesta, Bekes-Csaba, etc). Masacrele, omorurile, schingiuirile cu scosul ochilor, zdrobitul membrelor, bătutul cuielor în spinare împreună cu steagul românesc, spânzurare cu capul în jos pînă la pierderea minţilor, înjungheri cu baioneta si aruncarea în celule pentru o moarte lentă, violarea si injunghiarea femeilor tinere, măcelărirea copiilor, femeilor insarcinate si bătrânilor, masacrele în masă cu focuri de mitralieră au totalizat 19040 de atrocităţi în judeţele Bihor (3598), Ciuc (538), Cluj (6256), Maramureş (284), Mureş (2534), Năsăud (167), Odorhei (179), Satu Mare (1216), Salajs (1880), Someş (1623), Trei Scaune (765), toate petrecute între 1 sept. 1940 si 15 mai 1941 (v. Teroarea hortystă din Nord-Vestul României între sept. 1940 şi oct. 1944, Bucureşti, Ed. Politică, 1985 si Almanahul Steaua, Cluj, 1985). La aceste acţiuni de purificare etnică a teritoriului ocupat din străvechime de români s-au adaugat evacuarea administrativă a 60000 de români trimişi de unguri în “lagăre de muncă” , de unde s-au reîntors 8000 de români, precum si trimiterea românilor pe linia întâi a frontului, ceea ce a dus la “100000 de victime în cazul armatei a 2-a maghiare la cotul Donului” (v. Mircea Tudoran, în Jurnalul literar noiembrie-decembrie, 2003, p 16).
2.
O dovadă (dintre multe altele) a viitorului de natură spirtuală rezervat
românilor după 1941 o reprezintă prestigiile europene (si ades academice) ale
atâtor scriitori exilaţi după 1945, de care decenii la rând cei din ţară n-au
avut voie să vorbească: Mircea Eliade, Nicolae Herescu, Horia Stamatu, Emil
Cioran, Vintilă Horia, G. Uscătescu, Al. Ciorănescu, G. Ciorănescu, V. Ierunca,
C-tin Amariutei, Eugen Ionescu, Al. Busuioceanu, St. Lupascu, Th. Cazaban,
Bazil Munteanu, Eugen Lozovan, Sever Pop, Alex. Randa, D. Ghermani, Grigore
Nandris, E. Turdeanu, Petru Iroaie, D. Găzdaru, Scarlat Lambrino, Zevedei
Barbu, Stan M. Popescu, G. Racoveanu, Oct. Vuia, St. Teodorescu, Vasile
Posteucă, Giorgio Caragaţă, Teodor Oncilescu, Eugen Coseriu, Ion Gutia, Mircea
Popescu, Petre Ciureanu, Ghe. Bumbesti, Victor Buescu, Ion Omescu si multi,
multi altii. În ţară, sub atentă urmărire sovietică, cultura românească trebuia
extirpată, trimisă după gratii, interzisă, arsă, mutilată prin cenzură, trecută
la fonduri secrete, sau în subsoluri umede, ori în depozite de cărţi
necatalogate, de existenţa cărora ştiau foarte puţini. In locul valorilor
validate de timp, după 23 august 1944 s-a instituit oficial dominaţia
non-valorii si selecţia inversă, adică promovarea si mediatizarea unor lucrări
de valoare incertă care să le înlocuiască pe cele autentic valoroase. Această
tactică a ne-prietenilor noştri, folosiţi de ocupantul sovietic pentru
consolidarea stăpânirii, a luat un nou avânt după abolirea comunismului în
decembrie 1989 si incendierea Bibliotecii Universitare căreia spre sfârşitul
vieţii Mircea Eliade îi donase un important fond de carte. Tactica este
divulgată de amploarea şi mediatizarea fără preget a calomniilor la adresa lui
Nae Ionescu, “cel mai influent gânditor român” (Edmond Nicolau) precum si de
perseverenţa atacurilor (nedrepte fiindcă mincinoase, folosind termeni
improprii, satanizaţi vreme de peste şase decenii) îndreptate împotriva lui
Mircea Eliade. Zevedei Barbu (1914-1993) numea «război total» dominaţia
politică totală a unor minoritari asupra instituţiilor sociale ale unui
stat (guvernarea, mass-media, academia si învăţământul de toate gradele)
într-o ţară precum România, populată în mod majoritar de o singură
etnie. După ultimul recensământ, România are o populaţie românească de 90%.
Dominaţia politică (din august 1948 de când Ana Pauker a înfiinţat Securitatea
aservită KGB-ului si până astăzi) a minoritarilor preferaţi de Stalin poate fi
uşor constatată şi din faptul că televiziunile “române”, numite
«naţionale», vorbesc de aproape două decenii, până la saţietate, de cele
14 minorităţi, «omiţând» de fiecare dată să specifice că minorităţile luate la
un loc reprezintă doar 10% din populaţia ţării, in cele 10 procente fiind
cuprinsă si minoritatea maghiară de 6%. In Istoria lui M.Roller, scrisă în 1947
la comanda ocupantului sovietic, România era considerată “stat multinaţional”.
Fără cuvenitele specificări, din 1990 încoace de fapt se încearcă fixarea ideii
lipsită de bază reală că azi România este un stat multinaţional, pentru că în
10% din populaţia sa se găsesc 14 etnii diferite, din care minoritatea maghiară
are cca 1,5 milioane de locuitori (din 23 de milioane de cetăţeni români).
Statutul “multinaţional” a fost indirect consfinţit prin legea de introducere a
limbii maghiare ca a doua limbă din România.
3.v.
scrisoarea lui Zevedei Barbu din 1 oct. 1948 în Corespondenţa emisă şi primită
de Grigore Nandriş. 1946-1967, Ed. Vestala, 2000, p.24-24.
4.
v. traducerea din 1995 (Bucureşti, Ed. Meridiane) făcută de Zoe Petre şi Andrei
Niculescu: Jean Pierre Vernant, Mit şi gândire la Greci (ed. I-a, 1965).
5.
Constantin Noica a fost arestat în 1958 după ce, în calitate de redactor la
ESPLA, Zigu Ornea a dat pe ascuns Securităţii manuscrisul lui Noica publicat în
formă cenzurată în 1980 sub titlul:Povestiri despre om – după o carte a lui
Hegel. A se vedea: Noica în vizorul Securităţii, documente din Arhiva
CNSAS publicate în rev. Ovservatorul cultural nr. 20 (277) din 14-20 iulie
2005; precum şi nota 2 din articolul: Isabela Vasiliu-Scraba, Indicii de
manipulare în eseistica unui fost discipol al lui Noica: dl.Ion Papuc, în rev.
Origini/ Romanian roots, vol.XIV, nr.1-2-3 (139-140), 2009, p.112-114.
6.
In 1970, evocându-l pe Lucian Blaga din perioada refugiului universităţii
clujene la Sibiu, Ion Negoiţescu spunea că Biemel i-a transmis lui Blaga
impresia lui Heidegger după citirea revistei Saeculum. Filozoful din Freiburg
“s-a arătat extrem de încântat că în România (…) apare o revistă de filozofie
atât de interesantă, atât de vie, atât de actuală”(Ileana Corbea-N. Florescu,
Convorbiri prin timp, Bucureşti: Societatea Română de Radiodifuziune, 2003,
pp.264-264).
7.
Indicaţiile de marginalizare a filozofului Martin Heidegger erau respectate si
după Cortina de fier. Pentru că a publicat în primul număr al revistei
Echinox (1969) un text de Heidegger, studentul Eugen Uricariu a fost înlăturat
din postul de redactor sef al revistei şi înlocuit prin tânărul asistent Ion
Pop (v.interviul cu scriitorul Ion Pop în rev. Bucovina literară, Nr.8-9/
222-223, aug.-sept.2009). Din 1969 exilatul Octavian Vuia, fost student al lui
Heidegger 6 semestre, pusese la cale tipărirea unui volum de “omagiu românesc”,
intitulat Symposion Heidegger (1971). De ideile lui Octavian Vuia care nu
treceau Cortina de fier decât spre a ajunge în fondurile secrete ale
Bibliotecii Academiei RSR, s-a ocupat ideologul Henry Wald (Elemente de
epistemologie generală, Bucureşti, Ed. Ştiinţifică, 1967, pp.153-154),
adevăratul mentor al lui Liiceanu, care-i reproduce după 37 de ani atitudinea
critică (v. Prefaţa la Alexandru Dragomir, Crase banalităţi metafizice,
Bucureşti, Humanitas, 2004, precum şi Isabela Vasiliu-Scraba, Propedeutică la
eternitate: Alexandru Dragomir în singurătatea gândului, Slobozia: Star Tipp,
2004).
*Eseul
Cât de subversiv putea fi Noica a fost cuprins în revista “Meandre”, 1-2/22-23,
2009, ISSN 1454-4253, sub genericul “Centenar Noica”, pp.80-81. Citit două
treimi, articolul i s-a părut “foarte interesant şi instructiv” fostului
ziarist de la Scânteia, C. Stănescu, cum a notat el pe 10 februarie 2010 în
articolul Povestiri despre Noica postat în revista “Cultura” scoasă de Fundaţia
Culturală Română, Nr.55/2009 (259). Fiind un admirator al lui Wass Albert,
condamnat pentru crime împotriva românilor în timpul alipirii nord-vestului
Transilvaniei la Ungaria (1940-1944), Costel Stănescu n-a mai putut citi şi ultima
treime împreună cu notele, pretextând că s-a împotmolit de o frază a lui Noica
din Sentimentul românesc al fiinţei. La articolul său intitulat Povestiri
despre Noica am scris pe 10 febr. 2010 un comentariu în care specificasem că la
data arestării lui Noica, sef al cenzurii fusese Ion Ianoşi. Comentariul meu a
rezistat o săptămână la rubrica de Recent comments, la care se ajungea însă
indirect, deschizând alt articol semnat de Costel Stănescu (n.1938), articolul
comentat de mine fiind scos de pe lista sa de articole. Pe 11 februarie, a doua
zi după ce-am scris comentariul (pentru restabilirea adevărului mutilat de C.
Stănescu spre a putea face nişte observaţii folosind un şablon nepotrivit)
webmasterul Nicu Ilie îşi cerea scuze că “site-ul a luat-o razna”. Pe 12
februarie site-ul şi-a “revenit”, dar nu complet, fiindcă numărul 55/2009 (259)
din 10 februarie al revistei-on line cuprinzând Povestirile despre Noica a
disparut fără urmă.
Redăm mai jos comentariul care a făcut ca site-ul revistei Cultura scoasă de Fundaţia Culturală Română “să o ia razna”:
“Folosiţi trucuri ieftine: (1) vă faceţi a nu vedea cartea La tragedie d’Athene (Paris, Seuil, 2005) în care Loraux afirmă că Jean Pierre Vernant a fost influenţat de Zevedei Barbu de la care a preluat formula “back to the Greek”. Existenţa acestei trimiteri anulează o acuzaţie stupidă de protocronism şi nişte ghilimele răutăcioase. (2) Eu nu ştiu nici de ce şi nici de cine a fost arestat Noica. Poate numiţi Dvs [d-le C. Stănescu] capii Securităţii şi ministrul de interne din 1958. Doar pe cenzorul de la cultură vi-l spun eu: Ion Ianoşi. (3) Cuvintele lui Noica sînt următoarele: “sporul adus de câteva cuvinte româneşti în problematica fiinţei”. Sporul= a aduce ceva în plus. Aport= contribuţie într-o acţiune comună. Unde-i diferenţa?” (Isabela Vasiliu-Scraba, 10 febr. 2009, comentariu sub articolul: C. Stănescu, Povestiri despre Noica, în secţiunea “Cultura literară” a revistei on-line “Cultura” editată de Fundaţia Culturală Română, nr.55/2009 (259), miercuri 10 februarie 2010).
Redăm mai jos comentariul care a făcut ca site-ul revistei Cultura scoasă de Fundaţia Culturală Română “să o ia razna”:
“Folosiţi trucuri ieftine: (1) vă faceţi a nu vedea cartea La tragedie d’Athene (Paris, Seuil, 2005) în care Loraux afirmă că Jean Pierre Vernant a fost influenţat de Zevedei Barbu de la care a preluat formula “back to the Greek”. Existenţa acestei trimiteri anulează o acuzaţie stupidă de protocronism şi nişte ghilimele răutăcioase. (2) Eu nu ştiu nici de ce şi nici de cine a fost arestat Noica. Poate numiţi Dvs [d-le C. Stănescu] capii Securităţii şi ministrul de interne din 1958. Doar pe cenzorul de la cultură vi-l spun eu: Ion Ianoşi. (3) Cuvintele lui Noica sînt următoarele: “sporul adus de câteva cuvinte româneşti în problematica fiinţei”. Sporul= a aduce ceva în plus. Aport= contribuţie într-o acţiune comună. Unde-i diferenţa?” (Isabela Vasiliu-Scraba, 10 febr. 2009, comentariu sub articolul: C. Stănescu, Povestiri despre Noica, în secţiunea “Cultura literară” a revistei on-line “Cultura” editată de Fundaţia Culturală Română, nr.55/2009 (259), miercuri 10 februarie 2010).
DESPRE
ALIENARE
Mai
1, 2011 by Ion Militaru
Când,
în scrierile de maturitate, Hegel vorbea despre alienare ca alienare a
spiritului, traducând în limbajul filosofiei sale abstracte şi atât de greu
digerabile o situaţie care îşi avea, de fapt, adevărul în contextul viu al
istoriei, alienarea era departe de a marca debutul unui concept. Ea îşi făcuse
intrarea în câmpul operaţional al filosofiei prin Rousseau şi traducea o
situare politică.
Cu
Hegel, chiar dacă problema nu este alta şi sensul ei este neschimbat, terenul
de exercitare se schimbă. Din politic se trece la o metodologie inedită numită
de către Hegel fenomenologică.
Este
dificil, până la urmă, de văzut întreaga genealogie a conceptului pornind de la
Hegel. În tot cazul, dacă este adevărat că alienarea nu începe cu Hegel, tot
atât de adevărat este că nici nu se opreşte la el. După întreaga incursiune a
conceptului de-a lungul avatarurilor fenomenologiei spiritului unde descrie
felurite momente negative, alienarea rămâne, nu doar ca şi concept, o
moştenire.
Ce
devine alienarea la urmaşii lui Hegel, şi ce este la Hegel însuşi? Fără
pretenţii parentale, i se poate recunoaşte lui Hegel introducerea în conceptul
de alienare a unei forţe şi a unui plus de substanţă care va surclasa
încărcătura rousseau-istă. Chiar dacă el va pune conceptul să descrie o
situaţie care, prin vastitatea ei, abia dacă mai atinge istoria sau realitatea
cotidiană, nu va fi receptat pe linia impusă de el. Dimpotrivă, la Marx şi
marxişti, la continuatorii lor din secolul XX, alienarea va pierde întreaga
semnificaţie hegeliană şi se va opri pe palierul compus în totalitate din
istorie. Mai mult decât alte concepte, mai mult, poate, decât toate conceptele
hegeliene, alienarea va fi pusă să explice istoria în integralitatea ei.
Există
o oarecare inocenţă în întrebuinţarea iniţială a alienării, care face din ea o
categorie mai mult teoretică decât dispusă descrierilor istorice. Contractul
social al lui Rousseau este o descriere imaginativă pentru un gest
originar de alienare: delegare a puterii de către toţi în favoarea unuia care
se angajează să conducă în conformitate cu legea. Aşa ceva, o înţelegere
prealabilă actului politic, un gest istoric originar nu a existat niciodată.
Valoarea lui constă în valoarea oricărei ipoteze de lucru.
Hegel
va beneficia de ideea lui Rousseau transferând-o din planul imaginarului strict
într-unul şi mai îndepărtat, ferit de riscurile incidenţelor cu realul empiric.
Concepând istoria ca pe un vast experiment al spiritului în care ideile,
oamenii şi evenimentele împărtăşesc soarta unor marionete doar aparent
înzestrate cu autonomie şi voinţă proprie, Hegel face din alienare un moment
din mişcarea spiritului. Dacă, iniţial, spiritul este entitatea care îşi are
identitatea în sine, prea puţin sau deloc definindu-se, pentru că nu are în
raport cu cine sau faţă de cine, pentru a-şi spori şansele definirii şi
identităţii sale – ceea ce este tot una cu şansele existenţei sale, pentru că
la Hegel existenţa este întotdeauna existenţa concretă – spiritul îşi
organizează propriul său teren de definire, adică propria sa alteritate. Pentru
că nu există nimic în afară de sine, el trebuie să-şi abandoneze momentul de
început, sinele închis, şi să eclozeze, adică să spargă limita existenţei
originare şi să fie el însuşi propria sa alteritate. Având alteritate, el va
avea în raport cu ce să fie ceva, adică altceva. Acest mecanism al ieşirii
spiritului din sine pentru punerea sa în evidenţă ca existenţă definibilă care
înseamnă pe scara existenţei, şi chiar a fiinţei ceva, este desemnat de către
Hegel ca alienare.
Schema
lui Hegel este atât de îndepărtată de maniera în care alienarea a fost
receptată şi a funcţionat în secolul XX încât procesul pe care ea l-a străbătut
de la sensul rarefiat din descrierea lui Hegel şi până la sensul încărcat de
materialitate în care o recunoaştem pare dificil de urmărit. În tot cazul, pentru
noi, alienarea a funcţionat pentru descrierea unor fizionomii extrem de uşor
perceptibile.
Omul
alienat în capitalism, alienat în cultura occidentală, alienat în economia
occidentală, în în societatea occidentală, istoria pervertită şi alienată prin
principiile de bază au descris suficient şi coerent, până nu demult, o lume.
Totul a fost atât de clar în acest tip al descrierilor încât, se părea, nu era
nevoie de mai mult. Alienarea era panaceul tuturor explicaţiilor. Apelul la ea
– suficient! Mai mult de atât nu era nevoie.
Este
dificil de văzut când s-a renunţat sau când s-a pierdut pe traseu alienarea. În
tot cazul, ea a dispărut în momentul în care în istorie s-a petrecut ceva.
Odată cu şubrezirea comunismului şi căderea finală, alienarea şi-a pierdut cota
la bursa valorilor filosofice. Astăzi, ea nu mai descrie nimic. Nu se mai
apelează la servicile sale pentru descrierea economiei, politicului,etc., nici
a celei occidentale, nici a celei post-comuniste. Concepte mai subtile,
deşi iniţial mai puţin prizate, i-au supravieţuit. Conceptele psihanalizei de
exemplu, s-au dovedit mai longevive şi mai eficace sub raport ideologic.
Una dintre cauzele eşecului său
ca şi concept rezidă în operaţia sa de unilateralizare. Deşi la Hegel funcţiona
cu un sens extrem de larg, universal, fiind cu o categorie ontologică,
nereţinută de un compartiment anume, cu Marx începe degradarea ei prin
staţionarea şi descrierea privilegiată a unui singur domeniu: istoria. Este
adevărat, prin limitare, alienarea părea să câştige totul. Din fantomatică şi
vagă, cum părea să fie la Hegel, cu Marx ea avea viaţă, devenea ceva palpabil,
concret şi convingător. De aici şi riscul: pierzându-şi caracterul astral în
favoarea unuia terestru, ea dădea eternitatea pe temporalitate.
Strategia
lui Marx în privinţa alienării a fost condiţionată de prioritatea acordată unui
concept intensiv. Transferând alienarea din planul vast al ontologiei în cel
particular al istoriei, Marx şi discipolii săi din secolul XX i-au făcut un
serviciu atât de masiv încât au copleşit-o. Pentru că, pe de o parte, trecând-o
din planul naturii sau al spiritului în cel al istoriei, ei i-au transferat şi
întreaga forţă de acolo. Pe de altă parte, procedând astfel, i-au şi interzis
orice posibilitatea de revenire şi repliere altundeva. Înfrântă în istorie şi
fiind în totalitate istorie, alienarea nu mai avea unde reveni şi unde se
retrage. Câştigând pe limba istoriei, ea a şi sucombat pe aceeaşi limbă.
Hegel făcuse
posibil pentru alienare un sens nelimitativ. Nici o existenţă nu restrânge la
sine, ea revendicând pentru subzistenţa sa alienarea, înstrăinarea şi
diferenţa. Fără alterare, adică fără străbaterea unui traseu situat în afara
graniţelor naturale, existenţa este abstractă, adică moare. La Hegel, alterarea
este, pe lângă condiţie logică, de participare la definirea spiritului, sursa
vieţii în cel mai larg sens. Fiinţa care nu se alienează, care nu iese din
sine, este deja moartă. Morţii nu ies din sine decât ca fantome, adică
non-fiinţe.
Pentru Marx,
omul este alienat strict în capitalism, comunismul urmând să-i aducă
eliberarea. În rest, orice discuţie despre alienare ţinând de gama de probleme
a filosofiilor idealiste, inutile. Nici un sens universal, nici o admitere a ei
ca descriere a condiţiei omului, dacă nu a oricărei condiţii.
Nici măcar
poeţii, pe care, cel puţin în tinereţe, Marx îi mai frecventa, nu-i mai spun
nimic. Or, spusa poeţilor rămânea pe mai departe valabilă: “ceva străin este
sufletul pe-acest pământ”. Cu alte cuvinte, coborând de la vers la proză, condiţia
lui eternă este de a fi înstrăinat, nu acasă ( cât de convenabilă sau
inconvenabilă este această percepere doctrinei creştine este o altă probelemă).
În fine, în
filosofia românească, cu excepţia episodului marxist ( în care nu s-a spus
nimic esenţial sau măcar important în interiorul filosofiei marxiste ca atare,
totul rezumându-se la repetarea lipsită de originalitate a clişeelor marxiste
de aiurea ) alienarea este cu totul absentă. Ea nu a reprezentat o temă de
reflecţie sau dezbatere la nici un nivel. Abia de poate fi găsită pe ici-pe
colo. Este aşa pentru că, probabil, românii nu s-au văzut ameninţaţi cu
pierderea propriei lor esenţe. Nici măcar atunci când istoria s-a făcut peste
capul lor şi când iniţiativa nu le-a aparţinut, când nu au fost subiecţi ai
destinului şi pacienţi ai capriciilor, nu a fost resimţit ceva de felul
alienării.
Singura
formă de alienare care poate fi extrasă din cultura noastră aparţine culturii
populare care oferă, singură, un sens al înstrăinării. Şi nu este vorba despre
un sens înalt, deosebit, afectat de vreo notă particulară care să facă din ea
un privilegiu naţional, ci despre unul extrem de concret, banal aproape. În
cultura noastră populară, străin este cel poziţionat, în urma diferitelor
avataruri, într-un teritoriu altul decât al său, departe de comunitatea sa
naturală şi habitatul în care s-a întâmplat să se nască. Reperul de primă
instanţă -–pentru că altul nu există! – este casa şi valorile aferente satului,
ceva extrem de apropiat, îngust. Înstrăinarea de acest tip nu descrie o
trăsătură generală, comună, ci un accident istoric, lipsit de relevanţă pentru
oricine altcineva cu excepţia individului care o trăieşte. Contingentul cel mai
radical, hazardul şi arbitrarul sorţii sunt resorturile care explică înstrăinarea
din cultura noastră populară.
Spre
deosebirea de acest sens cu valoare explicativă minimă la scara istoriei,
alienarea avută în vedere de ideologi şi reformatori ţine de sistem, explică
sistemul şi nu un individ sau altul. La ea se poate umbla nu printr-o
modificare a destinului sau printr-o fericită aranajare a astrelor, ci
consultând raţiunea istorică, revoluţionând-o radical.
Alienarea
ideologică îşi are soluţia în revoluţie. Soluţia ei este schimbarea sistemului,
nu conjurarea sorţii sau implorarea cerului. Ea nu are nici o implicaţie mitică
sau religioasă. Iar pentru înţelegerea ei nici o psihologie nu ajută, singură
consultarea cauzalităţii istorice fiind în joc. Într-o parte cauzele sunt
strict individuale, prezenţa printre străini fiind dictată de circumstanţe
aleatorii, în afara unei necesităţi de ordin istoric sau social, în cealaltă
parte cauzele sunt interioare sistemului ca atare.
Cine l-a turnat pe Noica
la Securitate?
|
|
||
Written by Administrator
|
|||
Nov 04, 2007 at 05:27 PM
|
|||
Constantin Noica si
criticii sai din Securitate
Identificat drept
anticomunist convins si "dusman al poporului", Constantin Noica s-a
aflat permanent in vizorul Securitatii. Nu atat biografia, cat opera
ilustrului carturar ingrijora politia politica a vremii. Manuscrisele
filosofului de la Paltinis erau analizate minutios, din perspectiva
ideologica, de oamenii regimului. Cateva documente din arhivele CNSAS
demonstreaza mecanismul acestor "evaluari" si vigilenta
"organelor" fata de ideile "subversive". Printre
colaboratorii Securitatii in gestionarea "cazului Noica", ii
regasim pe scriitorul Mihai Sora si pe istoricul Zigu Orenstein (Zigu Ornea).
DSS / COPIE
22 ianuarie 1960
COMPLECTARE la
declaratia mea din 19 ianuarie 1960
Subsemnatul
SORA MIHAI, nascut la 7 noiembrie 1916 in comuna Ianova regiunea Timisoara,
domiciliat in Bucuresti Str. Jules Michelet nr. 15, raionul I.V. Stalin,
declar urmatoarele:
In
momentul in care a venit la ESPLA lucrarea lui NOICA despre Hegel, m-am
gandit ca, in cazul in care ar prezenta un interes oarecare din punctul de
vedere al publicitatii, chiar cu ample modificari (insa nestructurale, adica:
suprimari si adausuri), sa fie data unui referent extern competent in Hegel,
care sa faca propuneri concrete. Am cazut de acord in sensul acesta cu tov.
ZIGU ORENSTEIN, redactor la redactia de critica si avand studii de filozofie
la baza, asupra persoanei tov. PAVEL APOSTOL, cercetator principal la
Institutul de Filozofie si autor al unei lucrari despre Hegel. Tovarasul
ORENSTEIN a si luat contact si a vorbit cu tov. Pavel Apostol in acest sens,
spunandu-i ca avem lucrarea respectiva si ca eventual, daca este cazul am
dori sa cerem avizul. Tov. ORENSTEIN mi-a comunicat ca tov. Apostol a
acceptat in principiu sa fie referent.
Dupa
lectura, constatand ca orientarea cartii este funciarmente idealista si ca,
deci, nu poate fi luata in considerare din punct de vedere al publicitatii
ei, chiar dupa ample remanieri, am socotit ca nu mai este cazul sa cerem nici
un aviz extern, care nu-si avea rostul decat pentru a ne ghida in procesul de
refacere a cartii prin modificari ce nu ating structura.
(ACNSAS,
AFI, Dosar nr. 207, vol. 2, f. 24-25)
*
* *
Primeste: LT. COLONEL
A. OLIMPIU
Sursa: SERBAN
Locul: domiciliul
agentului 370/15 mai 1959
Data: 14 mai 1959
STRICT SECRET
Ex. Nr. 2
NOTA asupra lucrarii
"Povestiri din Hegel" de C. Noica.
Existenta
lucrarii a fost semnalata sursei in 1957 (toamna sau iarna 1957/1958) de
ORNSTEIN pe atunci redactor la ESPLA redactia critica. La cererea sursei i-a
predat o copie a lucrarii despre care a semnalat la vremea aceea.
Lucrarea
lui C. NOICA - cunoscut filozof legionar - este una din cele mai periculoase
materiale ideologice din tara care a cazut sursei in mana.
Pretextul
il formeaza "povestirea" continutului Fenomenologiei spiritului de
Hegel: "am cautat sa povestim limpede gandul lui Hegel" (pag. 1).
Insa, chiar in "cuvantul inainte", autorul lasa sa se inteleaga
limpede ca aceasta e doar un pretext: "Cu Hegel se intampla ca in viata:
poti trisa". Mai mult, el arata ca Hegel (asa cum il va prezenta)
"te trimite la libertatea, teroarea si ipocrizia ceasului tau, care
intr-alta versiune erau si in ceasul tau" (pag. 2).
Acestui
scop ii serveste lucrarea: prin aluzii, sa atace regimul de democratie
populara, revolutia, ideologia marxist-leninista, spre a face apologia
burgheziei si a religiei.
In
vederea acestui lucru, se "povesteste" cartea lui Hegel eliminand
din ea tot ce e progresist, mentinand si intarind - in schimb - tot ce e
retrograd in ea. Indeosebi, se trece cu totul sub tacere dialectica si
expunerile dialecticii (cu care incepe chiar "introducerea lui Hegel la
Fenomenologia spiritului).
Cartea
se adreseaza "tanarului" de azi, deci are intentia de a da o
indrumare spre
a)
o conceptie idealista,
b)
o neincredere in activitatea politica in general si in cea de construire a
socialismului in special,
c)
o admiratie fata de burghezie si lumea anglo-saxona,
d)
o conceptie de iertare universala.
Spre
a reusi in aceasta, autorul nu numai ca elimina tot ce e progresist in
aceasta lucrare a lui Hegel (vezi, Marx: Manuscrisul economico-filozofic din
1844, ed. rusa a operelor, vol. O; Sfanta familie... in Opere ed. rom. vol.
I), dar vulgarizeaza si falsifica si elementele retrograde la Hegel,
apropiindu-le de conceptia legionara "trairista" a lui Nae Ionescu
(cunoasterea si actiunea umana sunt prezentate ca aventura, se propaga
scepticismul, indoiala in tot si in toate etc.).
Alaturi
de aceste falsificari si mistificari ideologice periculoase in sine, C. NOICA
a introdus in carte o serie de afirmatii cu caracter fatis anticomunist si
mistic. Intrucat ele abunda, vom alege cateva exemple, pe care le grupam pe
probleme:
Una
din metodele favorite ale lui C. NOICA este atacarea politicii socialiste sub
forma atacului impotriva politicii in general: "politicul e intr-adevar
incercarea de a realiza imposibilul... ceva din Don Quijote nu inceteaza sa
va insoteasca pe toti..." (pag. 43) sau:
"In
experienta politicului, constiinta omului se sminteste; ea nu mai e la locul
ei" (pag. 45). Iar dupa aceasta: "Perversiunea care e in tine o
vezi in afara: denunti... egoismele de clasa... pervertiti cum... aveti
dreptate in pornirea voastra. Caci ordinea generala e si ea perversa si nu
numai cea veche, ci oricare, orice stat e rau..." (pag. 45, subl.
noastra). In alta parte, NOICA spune ca, in afara discursurilor, toata
actiunea revolutionara e "un abur, o nalucire" (pag. 87). Guvernul
revolutionar e doar "factiunea invingatoare", "fanatica",
de aici "legea suspectilor din Revolutia franceza si din orice revolutie"
(pag. 89).
"Toate
revolutiile cresc din mine si se intorc impotriva mea - isi spune omul"
(pag. 90). C. NOICA prezinta toate denaturarile la care supune capitalismul,
drept tehnica comuna oricarei oranduiri "la mijlocul veacului XX"
(pag. 103): "noi, cei care povestim, stim intr-adevar ca omul modern a
faptuit nebuneste" (pag. 102). El critica "tirania unei ideologii
politice, cum traim cei mai multi" (pag. 105). NOICA are indrazneala sa
atace fatis regimul socialist: "Iar o societate facuta dupa chipul
launtric al sclavilor acestora muncitori si liberati ar fi probabil plictisul
insusi (In veacul XX noi incepem sa realizam asa ceva)". In pag. 43,
intalnim o apostrofa in doi peri care, nefiind legat de textul precedent, se
refera la actualitate: "Pe cand la voi, galigani ai idealului, si la voi
tirani?"
O
forma a atacului impotriva regimului nostru este sublinierea caracterului
iluzoriu al multumirii de realizarile socialismului: "Oamenii traiesc
linistiti si siguri in bogatia aparenta a vietii lor. Cateodata ei vad ca nu
e bogatie. Dar ce vreti sa faca?" (pag. 4) sau: "Cati nu vor fi
trait tristetea de dupa victorie?" (a revolutiei, pag. 44). Chemarea la
rupere de constructia socialista apare de la bun inceput. NOICA cere
cititorului sa "uite cand este" (adica in ce epoca, pag. 2). Analizelor
lui Hegel li se da o rastalmacire care sugereaza caracterul trecator al
socialismului: "vezi prezentul, ca sa te intorci la trecut si, pe urma,
cu trecut cu tot, sa te intorci la prezent" (pag. 6). Acest scop este
urmarit si cand se insinueaza ca toate societatile ("si astazi, in sec.
XX", scrie el, pag. 72) sunt la fel. NOICA nici nu vrea sa ia la
cunostinta existenta socialismului. De aceea, afirma ca astazi suntem intr-o
perioada de trecere "ce trece?" (pag. 73) si lasa intrebarea fara
raspuns, sugerand prin aceasta ca spre altceva decat ceea ce este.
Apologia
exploatarii si a burgheziei se face cu mijloace diverse. Exploatarea feudala
e doar dorinta de a sti ca un om depinde de altul (pag. 41). In alt loc, el
scrie: "e zguduitor pentru un luptator... ca munca e mai buna decat
credea" (pag. 48), sugerand ca vechiul regim nu era chiar atat de rau.
Apologia
burghezului este deschisa: "Noi, cei care povestim, trebuie sa
recunoastem ca... omul burgheziei era cel dintai care isi punea problema istoriei...
Cine stie... daca dupa disparitia omului burghez va mai exista obiectivitate
si adancime istorica" (pag. 59). El cauta sa faca "totala dreptate
burgheziei" (pag. 59) prin aceea ca ea l-a dat pe Hegel. De altfel, la
pag. 94, C. NOICA scrie: "noi, oameni ai burgheziei". Ca exemplu
pentru curatenia morala, el se refera la "toata experienta morala a
popoarelor anglo-saxone" (pag. 100).
"Este
meritul aceleiasi lumi burgheze de a fi adus perspectiva... marilor
religii" (pag. 103). In cartea lui NOICA se gasesc aluzii care justifica
activitatea subversiva sau metodele ei: "Noi n-avem un singur nume, cum
scrie pe buletine, iar cand suntem oameni adevarati, riscam sa le avem pe
toate" (pag. 18). Ca solutii, NOICA recomanda: "o intelegere mutuala,
o universala iertare" care "trebuie sa se iveasca pe lume"
(pag. 103), fiindca "ne-am ranit si desfigurat unii pe altii". In
fond, "acesta e rezultatul unic pe care-l vede in prezent" (pag.
103). In sfarsit, C. NOICA face peste tot apologia religiei, care este si solutia
finala pe care o da: "oricine crede in dialectica... lucreaza la
definirea lui Dumnezeu"(pag. 130). Numai prin experienta religioasa
"toti oamenii" devin oameni (pag. 105), omul "e fiinta
cautatoare de Dumnezeu" (aluzie la cautatorii de Dumnezeu combatuti de
Lenin, pag. 106). Religia... e implinirea spiritului (pag. 10?). Toata
cultura este "una a religiei revelate" (pag. 118). Trinitatea este
deci a culturii (pag. 121). A gandi cu adevarat inseamna pentru ei a gandi
teologic (pag. 122). Materialismul este prezentat ca identic in esenta cu
idealismul (pag. 27, pag. 86). Intreaga stiinta si cultura sunt prezentate ca
expresii ale religiei (pag. 124). Chemarea la amoralism il intampina pe
cititor de la inceput: "fii putin necinstit, cum esti adesea in viata"
(pag. 1). In alta parte vorbeste despre "huliganismele si...
sacrificiile cerute de virtute" (pag. 48). C. NOICA face apologia
rasismului (unitate "de sange", p. 40).
"SERBAN"
N.B.
Nota
a fost ceruta agentului intrucat este necesara reg. Pitesti pentru
clarificarea continutului dusmanos al acestei lucrari. Un exemplar din nota
impreuna cu copia lucrarii lui C. NOICA luata de la agent va fi trimisa Dir.
Reg. M.A.I. Pitesti.
LT.
COLONEL DE SECURITATE
A.
OLIMPIU
(ACNSAS,
AFI, Dosar nr. 207,
vol.
2, f. 207-211)
(Dosare Ultrasecrete/ZIUA)
Ion Spanu este de alta
parere
Publicarea
unor documente provenite de la CNSAS referitoare la dosarul "Constantin
Noica", documente publicate si de "Observatorul cultural",
arata inca o data ce grave erori se pot produce daca se arunca in spatiul
public informatii brute, fara o expertiza temeinic fundamentata, care sa
stabileasca in mod clar daca o persoana a fost sau nu colaborator al
Securitatii ca politie politica. Teoria care urma sa duca la scoaterea din
lege a sintagmei de "politie politica" este extrem de periculoasa.
Potrivit acesteia, orice document semnat de cineva si preluat intr-un dosar
al Securitatii ar duce imediat la concluzia ca persoana respectiva a
colaborat cu aceasta institutie sinistra. Sunt cunoscute acuzatiile aberante
aduse in urma cu cativa ani la adresa lui Corneliu Coposu, caruia i-au fost
interpretate declaratiile date la Securitate ca fiind note informative!
Sora a fost anchetat de
Securitate
Asa
se intampla acum cu filosoful Mihai Sora, care a fost anchetat in ianuarie
1960, ca redactor la "Editura stiintifica pentru Literatura si
Arta" (ESPLA), in legatura cu manuscrisul volumului "Povestiri din
Hegel", predat editurii de catre Constantin Noica. Declaratia lui Mihai
Sora, data la 19 ianuarie 1960, cu completarea din 27 ianuarie, a fost
incopciata in dosarul Securitatii, dar nu are nici un element care sa duca la
concluzia ca ar fi o turnatorie la adresa lui Noica. In primul rand,
declaratia debuteaza cu dezvaluirea identitatii autorului, precum si a
datelor de stare civila: "Subsemnatul Sora Mihai, nascut la 7 noiembrie
1916, in comuna Ianova, regiunea Timisoara, domiciliat in Bucuresti, Str.
Jules Michelet nr. 15, raionul I.V. Stalin..." Ceea ce urmeaza este, in
mod evident, consecinta unor intrebari puse de anchetator. Sora povesteste
ca, atunci cand manuscrisul a fost predat la ESPLA, inainte de publicare, asa
cum se obisnuieste si azi, lucrarea trebuia "sa fie data unui referent
extern competent in Hegel, care sa faca propuneri concrete".
Consultandu-se cu Zigu Orenstein (Ornea, asa cum este cunoscut in lumea
literara), care era redactor la sectia de critica, "avand studii de
filozofie la baza", s-a convenit ca referatul volumului lui Constantin
Noica sa fie facut de Pavel Apostol, "cercetator la Institutul de
filosofie si autor al unei lucrari despre Hegel". Dupa discutia pe care
Zigu Ornea a avut-o (sau nu?) cu Apostol, lui Sora i se spune ca acesta ar fi
"acceptat in principiu sa fie referent". In finalul declaratiei
sale, in mod formal, Sora considera ca datorita orientarii idealiste, cartea
nu a mai aparut si, deci, nici referatul nu-si mai avea rostul. Aceasta este
declaratia din 22 ianuarie pe care Mihai Sora a dat-o Securitatii.
Cei
care cunosc desfasurarea evenimentelor stiu ca, imediat ce Securitatea a
aflat de existenta volumului predat de Noica editurii ESPLA, a inceput o
ancheta extrem de dura, finalizata cu condamnari de zeci de ani de
inchisoare, la adresa tuturor celor care, intr-un fel sau altul, au citit
manuscrisul. Ei au alcatuit ceea ce numim azi "Lotul Noica-Pillat",
intr-unul dintre cele mai rusinoase procese ale acelor ani.
Zigu
Ornea - stralucitul colborator al lui Plesu de la Dilema - a anuntat
Securitatea
Securistii
care s-au ocupat de acest caz au relatat exact faptele petrecute atunci si,
din Nota "Agentului Serban", putem sti azi traseul pe care l-a
parcurs manuscrisul lui Noica, de la editura la Securitate. Nota era datata -
atentie!- 14 mai 1959 (textul integral a fost publicat in numarul de saptamana
trecuta al suplimentului "Dosare ultrasecrete"). Asadar, cu opt
luni inainte ca Mihai Sora sa dea declaratia de mai sus, in dosarul
Securitatii volumul "Povestiri despre om" era acuzat in termeni
atat de duri, incat autorul sau putea fi trimis lesne in fata unui pluton de
executie! Nota a fost trimisa de catre "Serban"
locotenent-colonelului A. Olimpiu. Spre deosebire de declaratia lui Mihai
Sora, aici se scrie numele conspirativ al agentului (Serban), iar in loc de
domiciliu este consemnata cifra "370"! Din acest document
"Strict secret", aflam, chiar de la primele cuvinte, ca
"existenta lucrarii a fost semnalata sursei in 1957 (toamna sau iarna
1957/1958) de Orenstein, pe atunci redactor la ESPLA redactia Critica. La
cererea sursei i-a predat o copie a lucrarii despre care a semnalat la vremea
aceea"! Aceste cateva randuri ar trebui sa fie suficiente pentru
scoaterea definitiva a lui Mihai Sora de sub banuiala ca ar fi fost implicat
in acest caz.
Deci,
din Nota sursei "Serban" aflam ca Zigu Ornea a fost cel care a
semnalat sursei de la Securitate existenta manuscrisului lucrarii
"Povestiri din Hegel", caruia i-a predat si o copie a lucrarii! De
aici, "filosofii de la Secu" s-au ocupat de analiza detaliata a
lucrarii, pe care au etichetat-o ca fiind "una dintre cele mai
periculoase materiale ideologice din tara". Cartea lui Noica despre
"Fenomenologia spiritului" a lui Hegel si-ar fi propus, in viziunea
lui "Serban", "sa atace regimul de democratie populara,
revolutia, ideologia marxist-leninista, spre a face apologia burgheziei si a
religiei". Cu trimiteri exacte la filele din manuscris,
"Serban" vrea sa demonstreze ca textul lui Constantin Noica ar
contine "afirmatii cu caracter fatis anticomunist si mistic", ceea
ce-l face pe locotenent-colonelul A. Olimpiu, care a primit Nota, sa traga
concluzia asupra "continutului dusmanos al acestei lucrari".
Cu
aceste observatii s-a deschis usa celulei de la inchisoare atat pentru Noica,
autorul cartii, cat si pentru toti prietenii sai care au citit sau ar fi
putut sa citeasca manuscrisul volumului "Povestiri din Hegel" : N.
Steinhardt, Dinu Pillat, Al. Paleologu, Sergiu Al. George, Pastorel
Teodoreanu, Arsavir Acterian si multi altii. Procesul era doar o simpla
formalitate.
Ornea il ura pe Noica
Revenind
la traseul parcurs de manuscrisul lui Noica in drum spre Securitate, putem
prezenta atat persoanele implicate, cat si rolul pe care fiecare l-a avut in
acest caz. Mihai Sora a primit manuscrisul la editura si, impreuna cu Zigu
Ornea, solicita un referat de la Pavel Apostol. Zigu Ornea, insa, fara stirea
lui Sora, semnaleaza "Sursei" existenta lucrarii, dandu-i si o
copie a manuscrisului. "Sursa" ofera documentul agentului
"Serban", care intocmeste o ampla "Nota" acuzatoare, pe
care o trimite locotenent-colonelului A. Olimpiu, iar acesta, la randul sau,
o expediaza Directiei Regionale M.A.I. Pitesti. Faptul ca atat Mihai Sora,
cat si Zigu Ornea, sunt trecuti in documente cu numele lor real ne obliga la
concluzia ca nici unul dintre ei nu a fost informator sau agent al Securitatii.
La editura, ca si la revistele literare, era angajat un om al Securitatii si,
in mod cert, aceasta este "Sursa" careia Zigu Ornea i-a predat
manuscrisul. Aici trebuie subliniata diferenta dintre Sora si Ornea, in
raport cu Constantin Noica. Mihai Sora era prieten cu Noica si a ramas toata
viata in cele mai bune relatii cu acesta. Despre Sora spunea Noica, in dese
randuri, ca este cel mai pur om pe care l-a cunoscut, iar apropiatii
filosofului de la Paltinis stiu ca se referea tocmai la atitudinea acestuia
in timpul anchetei si procesului. Intr-una din emisiunile mele, Mihai Sora a
marturisit ca, la intoarcerea de la Paris, desi publicase volumul "Le
dialogue intérieur", prima carte a unui roman aparuta la celebra editura
Gallimard, a refuzat sa mai publice mult timp, tocmai pentru a evita
compromisurile.
In
schimb, Zigu Ornea l-a urat totdeauna pe Constantin Noica, pe care si dupa
Revolutia din 1989 l-a acuzat de fascism, in volumul "Anii '30. Extrema
dreapta romaneasca", aparut in 1995 la editura Fundatiei Culturale
Romane. Exista o asemanare evidenta intre termenii folositi in Nota lui
"Serban" si cei cu care opereaza, dupa aproape 40 de ani, Zigu
Ornea in lucrarea citata. Acest fapt ne face sa credem ca, atunci cand Mihai
Sora a adus la editura manuscrisul lui Noica, Zigu Ornea nu s-a limitat sa
semnaleze "Sursei" existenta lucrarii, predandu-i chiar o copie
(ceea ce, poate, la acea vreme, era normal), ci i-a facut si o "recenzie
ideologica", pe care securistul a exploatat-o la maxim.
Sora: "Am vrut
sa-l repun in circulatie pe Noica"
Aflat
in Germania, filosoful Mihai Sora ne-a povestit, telefonic, ce s-a intamplat
atunci: "La sfarsitul anilor '50, parea sa inceapa o perioada de
deschidere in spatiul cultural, care, din pacate, avea sa fie amanata cu vreo
zece ani. Miron Constantinescu s-a dus la Cluj pentru a-l convinge pe Blaga
sa reintre in circulatie cu o carte, iar eu l-am intrebat pe Noica daca nu
are o lucrare cu care, de asemenea, sa revina in spatiul public al culturii.
Am ales impreuna volumul "Povestiri din Hegel" (care avea sa fie
publicat in 1980 sub titlul "Povestiri despre om. Dupa o carte a lui
Hegel"). Pentru a usura aparitia fara probleme a cartii, i-am spus lui
Zigu Ornea sa-i ceara un referat lui Pavel Apostol, care publicase o carte
despre Hegel. Se pare ca Zigu s-a dus cu manuscrisul in alta parte."
Mihai Sora isi aminteste si de ancheta Securitatii: "In 15 ianuarie, am
fost chemat la ora 8.00, la Securitate. M-au lasat peste 10 ore singur intr-o
incapere si, abia la ora 18.00, a venit un ofiter de securitate care m-a
sucit pe toate partile cu intrebari referitoare la manuscrisul lui Noica. In
jurul orei 22.00 am dat o declaratie, asupra careia am revenit cu o
completare pe 27 ianuarie. Cred ca se vede foarte clar din aceste declaratii
ca eu am fost anchetat de Securitate, nu ca am colaborat cu aceasta."
Sigur
ca ar fi interesant sa aflam din dosarele de la CNSAS cine se ascunde sub
identitatea secreta "SERBAN" si cine era sursa acestuia. Cert este
ca, dintre toate numele vehiculate in ancheta de la editura ESPLA, in
legatura cu manuscrisul lui Noica, Mihai Sora este singurul care nu poate fi
banuit de colaborare cu Securitatea. Pana la urma, cartea lui Constantin
Noica a aparut la editura "Cartea Romaneasca", in 1980, sub titlul
"Povestiri despre om" si a avut un adevarat succes in randul
tinerilor cititori. Putini stiau, insa, tragedia din spatele ei, tragedie in
care erau implicati autorul, cel care a incercat s-o publice mai devreme si
toti cei care aveau cunostinta despre manuscris.
Ion SPANU
|
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu