ÎMPĂRAT ȘI PROLETAR
Mihai Eminescu – Puși Dinulescu – Ondine Gherguț – Angela Gheorghiu
– Sabin Orcan – Florin Toma – Marinela Capșa – Mariana Kolapkova – George Anca
MIHAI EMINESCU
Împărat
şi proletar
Pe bănci de lemn, în scunda tavernă mohorâtă, Unde pătrunde ziua printre fereşti murdare, Pe lângă mese lunge, stătea posomorâtă, Cu feţe-ntunecoase, o ceată pribegită, Copii săraci şi sceptici ai plebei proletare. Ah! - zise unul - spuneţi că-i omul o lumină Pe lumea asta plină de-amaruri şi de chin? Nici o scânteie-ntr-însul nu-i candidă şi plină, Murdară este raza-i ca globul cel de tină, Asupra cărui dânsul domneşte pe deplin. Spuneţi-mi ce-i dreptatea? - Cei tari se îngrădiră Cu-averea şi mărirea în cercul lor de legi; Prin bunuri ce furară, în veci vezi cum conspiră Contra celor ce dânşii la lucru-i osândiră Şi le subjugă munca vieţii lor întregi. Unii plini de plăcere petrec a lor viaţă, Trec zilele voioase şi orele surâd. În cupe vin de ambră - iarna grădini, verdeaţă, Vara petreceri, Alpii cu frunţile de gheaţă - Ei fac din noapte ziuă ş-a zilei ochi închid. Virtutea pentru dânşii ea nu există. Însă V-o predică, căci trebui să fie braţe tari, A statelor greoaie care trebuie-mpinse Şi trebuiesc luptate războaiele aprinse, Căci voi murind în sânge, ei pot să fie mari. Şi flotele puternice ş-armatele făloase, Coroanele ce regii le pun pe fruntea lor, Ş-acele milioane, ce în grămezi luxoase Sunt strânse la bogatul, pe cel sărac apasă, Şi-s supte din sudoarea prostitului popor. Religia - o frază de dânşii inventată Ca cu a ei putere să vă aplece-n jug, Căci de-ar lipsi din inimi speranţa de răsplată, După ce-amar muncirăţi mizeri viaţa toată, Aţi mai purta osânda ca vita de la plug? Cu umbre, care nu sunt, v-a-ntunecat vederea Şi v-a făcut să credeţi că veţi fi răsplătiţi... Nu! moartea cu viaţa a stins toată plăcerea - Cel ce în astă lume a dus numai durerea Nimic n-are dincolo, căci morţi sunt cei muriţi. Minciuni şi fraze-i totul ce statele susţine, Nu-i ordinea firească ce ei a fi susţin; Averea să le aperi, mărirea ş-a lor bine, Ei braţul tău înarmă ca să loveşti în tine, Şi pe voi contra voastră la luptă ei vă mân'. De ce să fiţi voi sclavii milioanelor nefaste, Voi, ce din munca voastră abia puteţi trăi? De ce boala şi moartea să fie partea voastră, Când ei în bogăţia cea splendidă şi vastă Petrec ca şi în ceruri, n-au timp nici de-a muri? De ce uitaţi că-n voi e şi număr şi putere? Când vreţi, puteţi prea lesne pământul să-mpărţiţi. Nu le mai faceţi ziduri unde să-nchid-avere, Pe voi unde să-nchidă, când împinşi de durere Veţi crede c-aveţi dreptul şi voi ca să trăiţi. Ei îngrădiţi de lege, plăcerilor se lasă, Şi sucul cel mai dulce pământului i-l sug; Ei cheamă-n voluptatea orgiei zgomotoase De instrumente oarbe a voastre fiici frumoase: Frumseţile-ne tineri bătrânii lor distrug. Şi de-ntrebaţi atuncea, vouă ce vă rămâne? Munca, din care dânşii se-mbată în plăceri, Robia viaţa toată, lacrimi pe-o neagră pâine, Copilelor pătate mizeria-n ruşine... Ei tot şi voi nimica; ei cerul, voi dureri! De lege n-au nevoie - virtutea e uşoară Când ai ce-ţi trebuieşte... Iar legi sunt pentru voi, Vouă vă pune lege, pedepse vă măsoară Când mâna v-o întindeţi la bunuri zâmbitoare, Căci nu-i iertat nici braţul teribilei nevoi. Zdrobiţi orânduiala cea crudă şi nedreaptă, Ce lumea o împarte în mizeri şi bogaţi! Atunci când după moarte răsplată nu v-aşteaptă, Faceţi ca-n astă lume să aibă parte dreaptă, Egală fiecare, şi să trăim ca fraţi! Sfărmaţi statuia goală a Venerei antice, Ardeţi acele pânze cu corpuri de ninsori; Ele stârnesc în suflet ideea neferice A perfecţiei umane şi ele fac să pice În ghearele uzurei copile din popor! Sfărmaţi tot ce aţâţă inima lor bolnavă, Sfărmaţi palate, temple, ce crimele ascund, Zvârliţi statui de tirani în foc, să curgă lavă, Să spele de pe pietre până şi urma sclavă Celor ce le urmează pân' la al lumii fund! Sfărmaţi tot ce arată mândrie şi avere, O! dezbrăcaţi viaţa de haina-i de granit, De purpură, de aur, de lacrimi, de urât - Să fie un vis numai, să fie o părere, Ce făr' de patimi trece în timpul nesfârşit. Zidiţi din dărmăture gigantici piramide Ca un memento mori pe al istoriei plan; Aceasta este arta ce sufletu-ţi deschide Naintea veciniciei, nu corpul gol ce râde Cu mutra de vândută, cu ochi vil şi viclean. O! aduceţi potopul, destul voi aşteptarăţi Ca să vedeţi ce bine prin bine o să ias'; Nimic... Locul hienei îl luă cel vorbareţ, Locul cruzimii vechie, cel lins şi pizmătareţ, Formele se schimbară, dar răul a rămas. Atunci vă veţi întoarce la vremile-aurite, Ce mitele albastre ni le şoptesc ades, Plăcerile egale egal vor fi-mpărţite, Chiar moartea când va stinge lampa vieţii finite Vi s-a părea un înger cu părul blond şi des. Atunci veţi muri lesne fără de-amar şi grijă, Feciorii-or trăi-n lume cum voi aţi vieţuit, Chiar clopotul n-a plânge cu limba lui de spijă Pentru acel de care norocul avu grijă; Nimeni de-a plânge n-are, el traiul şi-a trăit. Şi boale ce mizeria ş-averea nefirească Le nasc în oameni, toate cu-ncetul s-or topi; Va creşte tot ce-n lume este menit să crească, Va bea pân-în fund cupa, pân' va vrea s-o zdrobească, Căci va muri când nu va avea la ce trăi. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Pe malurile Senei, în faeton de gală, Cezarul trece palid, în gânduri adâncit; Al undelor greu vuiet, vuirea în granit A sute d-echipajuri, gândirea-i n-o înşală; Poporul loc îi face tăcut şi umilit. Zâmbirea lui deşteaptă, adâncă şi tăcută, Privirea-i ce citeşte în suflete-omeneşti, Şi mâna-i care poartă destinele lumeşti, Cea grupă zdrenţuită în cale-i o salută. Mărirea-i e în taină legată de aceşti. Convins ca voi el este-n nălţimea-i solitară Lipsită de iubire, cum că principiul rău, Nedreptul şi minciuna al lumii duce frâu; Istoria umană în veci se desfăşoară, Povestea-i a ciocanului ce cade pe ilău. Şi el - el vârful mândru al celor ce apasă - Salută-n a lui cale pe-apărătorul mut. De aţi lipsi din lume, voi cauza-ntunecoasă De răsturnări măreţe, mărirea-i radioasă, Cezarul, chiar Cezarul de mult ar fi căzut. Cu ale voastre umbre nimica crezătoare, Cu zâmbetu-vă rece, de milă părăsit, Cu mintea de dreptate şi bine râzătoare, Cu umbra voastră numai, puteri îngrozitoare, La jugu-i el sileşte pe cei ce l-au urât. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Parisul arde-n valuri, furtuna-n el se scaldă, Turnuri ca facle negre trăsnesc arzând în vânt - Prin limbile de flăcări, ce-n valuri se frământ, Răcnete, vuiet de-arme pătrund marea cea caldă, Evul e un cadavru, Paris - al lui mormânt. Pe stradele-ncruşite de flăcări orbitoare, Suiţi pe baricade de bulgări de granit, Se mişc batalioane a plebei proletare, Cu cuşme frigiene şi arme lucitoare, Şi clopote de-alarmă răsună răguşit. Ca marmura de albe, ca ea nepăsătoare, Prin aerul cel roşu, femei trec cu-arme-n braţ, Cu păr bogat şi negru ce pe-umeri se coboară Şi sânii lor acopăr - e ură şi turbare În ochii lor cei negri, adânci şi desperaţi. O! luptă-te-nvălită în pletele-ţi bogate, Eroic este astăzi copilul cel pierdut! Căci flamura cea roşă cu umbra-i de dreptate Sfinţeşte-a ta viaţă de tină şi păcate; Nu! nu eşti tu de vină, ci cei ce te-au vândut! . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Scânteie marea lină, şi placele ei sure Se mişc una pe alta ca pături de cristal Prin lunce prăvălite; din tainica pădure Apare luna mare câmpiilor azure, Împlându-le cu ochiul ei mândru, triumfal. Pe undele încete îşi mişcă legănate Corăbii învechite scheletele de lemn; Trecând încet ca umbre - ţin pânzele umflate În faţa lunei, care prin ele-atunci străbate, Şi-n roată de foc galben stă faţa-i ca un semn. Pe maluri zdrumicate de aiurirea mării Cezaru-ncă veghează la trunchiul cel plecat Al salciei pletoase - şi-ntinse-a apei arii În cercuri fulgerânde se pleacă lin suflării A zefirului nopţii şi sună cadenţat. Îi pare că prin aer în noaptea înstelată, Călcând pe vârf de codri, pe-a apelor măriri, Trecea cu barba albă - pe fruntea-ntunecată Cununa cea de paie îi atârna uscată - Moşneagul rege Lear. Uimit privea Cezarul la umbra cea din nouri, Prin creţi ai cărei stele lin tremurând transpar, I se deschide-n minte tot sensul din tablouri A vieţii sclipitoare... A popoarelor ecouri Par glasuri ce îmbracă o lume de amar: "În orice om o lume îşi face încercarea, Bătrânul Demiurgos se opinteşte-n van; În orice minte lumea îşi pune întrebarea Din nou: de unde vine şi unde merge floarea Dorinţelor obscure sădite în noian? Al lumii-ntregul sâmbur, dorinţa-i şi mărirea, În inima oricărui i-ascuns şi trăitor, Zvârlire hazardată, cum pomu-n înflorire În orice floare-ncearcă întreagă a sa fire, Ci-n calea de-a da roade cele mai multe mor. Astfel umana roadă în calea ei îngheaţă, Se pietrifică unul în sclav, altu-mpărat, Acoperind cu noime sărmana lui viaţă Şi arătând la soare-a mizeriei lui faţă - Faţa - căci înţelesul i-acelaşi la toţi dat. În veci aceleaşi doruri mascate cu-altă haină, Şi-n toată omenirea în veci acelaşi om - În multe forme-apare a vieţii crudă taină, Pe toţi ea îi înşală, la nime se distaină, Dorinţi nemărginite plantând într-un atom. Când ştii că visu-acesta cu moarte se sfârşeşte, Că-n urmă-ţi rămân toate astfel cum sunt, de dregi Oricât ai drege-n lume - atunci te oboseşte Eterna alergare... ş-un gând te-ademeneşte: Că vis al morţii-eterne e viaţa lumii-ntregi." 1874, 1 decembrie |
PUȘI DINULESCU
Statul
paralel e el!
Pentru domnul Dragnea statul
paralel e tot ce-i scapă Domniei sale din gheare! Adică preşedinţia României,
procurorii şi o parte din judecători.
Orice stat democratic este însă alcătuit dintr-un ansamblu de puteri paralele: Parlamentul, votat de popor şi guvernul votat de el, preşedintele votat direct şi nominal de popor şi justiţia independen tă de celelalte puteri şi funcţionând într-un sistem propriu, de competenţă profesională. Mai e şi presa, care cârâie, chipurile, în mod independent. Este un stat de puteri paralele, aşa cum bătrânul Montesquieu în „L’esprit des lois “ şi l-a imaginat.
Orice stat democratic este însă alcătuit dintr-un ansamblu de puteri paralele: Parlamentul, votat de popor şi guvernul votat de el, preşedintele votat direct şi nominal de popor şi justiţia independen tă de celelalte puteri şi funcţionând într-un sistem propriu, de competenţă profesională. Mai e şi presa, care cârâie, chipurile, în mod independent. Este un stat de puteri paralele, aşa cum bătrânul Montesquieu în „L’esprit des lois “ şi l-a imaginat.
Celălalt tip de stat, statul dictatorial, e condus de un singur om, care
deţine toată puterea, adică absolut toate puterile şi care nu e un funcţionar
al statului, ci un stăpân al său absolut, mai dihai ca un proprietar şi care nu
dă socoteală nimănui de absolut nimic.
Aşa era Ceauşescu şi care nu dădea socoteală nici lui Dumnezeu, în care nu credea, ci doar nevesti-sii, de sub al cărei papuc nu ieşea cu uşurinţă.
Cât o fi de dependent domnul Dragnea de tânăra sa prietenă nu ştim şi poate nici nu vom şti vreodată, dar de la Lupeasca lui Carol al II-lea probabil că legăturile neconjugale nu s-au mai afirmat atât de pregnant la fruntea statului român.
Dar nu despre asta-i vorba, deşi dacă tot e să discutăm despre amante, oare nu este amanta statul paralel pe lângă statul oficial al soţiei?
Ba da, dar cu atât mai puţin e vorba de asta aici, domnul Dragnea fiind, după cum bine se ştie, divorţat.
Dar oare de ce n-o ia, Doamne, iartă-mă!? Oare nu-l iubeşte suficient, oare nu-i suficient de tânără şi de frumoasă? De ce?
Misterele statului paralel sunt câteodată de nepătruns, chiar când statul ăsta nu e paralel cu nimic, poate doar cu Absolutul sau cu Necunoscutul din om...
Şi totuşi statul paralel, fi-rar mama lui să-i fie, mai e într-un fel şi foarte nasol! Pentru că alături de statul de la suprafaţă, recunoscut de toată lumea, mai există şi statul paralel al inşilor interconectaţi prin diverse înhăitări, de la organizaţiile secrete la cele semi-secrete şi până la încuscririle şi înnăşirile, care formează reţele de reţele.
Mai este apoi reţeaua fostului partid comunist, pe baza căruia funcţionează mai ales PSD-ul. Şi mai există, desigur, şi reţeaua fostei Securităţi, cu o întindere şi mai mare, intrând prin toate partidele. Având din faşă ca mediu de operare clandestinitatea, iar ca mod de organizare ierarhizarea militară, e şi mai eficientă, iar lucrul în reţea i-a făcut să îşi dezvolte şi reţele comerciale de distribuţie foarte eficiente în branşe economice diverse, unde sunt de neconcurat.
Protocoalele de colaborare între SRI şi DNA, de care s-a făcut atâta caz, nu mi se par deloc strigătoare la cer, ba chiar foarte necesare, mai ales că problema corupţiei este o problemă de securitate naţională, după cum bine se ştie. Şi marile succese ale DNA-ului pot fi explicate tocmai prin funcţionarea acestor protocoale, iar într-o ţară ca a noastră, în care corupţia este în aşa hal de întinsă ce dracu’ să mai facem, cum altfel să mai procedăm?
Iar statul paralel mie mi se pare că e chiar domnul Dragnea şi cu doamna Dăncilă. Ar merge cu ea paralel, dar dânsa, sărmana de ea, se tot opreşte, pe la toate tufişurile şi toţi pomii limbii române, pe care îi tot miroase şi îi tot spurcă în drumul lor inefabil spre împlinirea măreţului program de guvernare…
Şi n-are glas, sărmana de ea, decât cu fraze învăţate pe dinafară, în care singura originalitate sunt jalnicele sale greşeli de gramatică sau de pronunţie.
Şi-n faţa acestui spectacol morbid şi dezolant, ţara se paraleleşte şi ea între protestatarii lucizi şi cei ce-i maimuţăresc pentru o sticlă de apă minerală, un cârnat cu muştar şi o excursie la Bucureşti pe damoaca…
Un exerciţiu la paralele inegale, în lesă.
Aşa era Ceauşescu şi care nu dădea socoteală nici lui Dumnezeu, în care nu credea, ci doar nevesti-sii, de sub al cărei papuc nu ieşea cu uşurinţă.
Cât o fi de dependent domnul Dragnea de tânăra sa prietenă nu ştim şi poate nici nu vom şti vreodată, dar de la Lupeasca lui Carol al II-lea probabil că legăturile neconjugale nu s-au mai afirmat atât de pregnant la fruntea statului român.
Dar nu despre asta-i vorba, deşi dacă tot e să discutăm despre amante, oare nu este amanta statul paralel pe lângă statul oficial al soţiei?
Ba da, dar cu atât mai puţin e vorba de asta aici, domnul Dragnea fiind, după cum bine se ştie, divorţat.
Dar oare de ce n-o ia, Doamne, iartă-mă!? Oare nu-l iubeşte suficient, oare nu-i suficient de tânără şi de frumoasă? De ce?
Misterele statului paralel sunt câteodată de nepătruns, chiar când statul ăsta nu e paralel cu nimic, poate doar cu Absolutul sau cu Necunoscutul din om...
Şi totuşi statul paralel, fi-rar mama lui să-i fie, mai e într-un fel şi foarte nasol! Pentru că alături de statul de la suprafaţă, recunoscut de toată lumea, mai există şi statul paralel al inşilor interconectaţi prin diverse înhăitări, de la organizaţiile secrete la cele semi-secrete şi până la încuscririle şi înnăşirile, care formează reţele de reţele.
Mai este apoi reţeaua fostului partid comunist, pe baza căruia funcţionează mai ales PSD-ul. Şi mai există, desigur, şi reţeaua fostei Securităţi, cu o întindere şi mai mare, intrând prin toate partidele. Având din faşă ca mediu de operare clandestinitatea, iar ca mod de organizare ierarhizarea militară, e şi mai eficientă, iar lucrul în reţea i-a făcut să îşi dezvolte şi reţele comerciale de distribuţie foarte eficiente în branşe economice diverse, unde sunt de neconcurat.
Protocoalele de colaborare între SRI şi DNA, de care s-a făcut atâta caz, nu mi se par deloc strigătoare la cer, ba chiar foarte necesare, mai ales că problema corupţiei este o problemă de securitate naţională, după cum bine se ştie. Şi marile succese ale DNA-ului pot fi explicate tocmai prin funcţionarea acestor protocoale, iar într-o ţară ca a noastră, în care corupţia este în aşa hal de întinsă ce dracu’ să mai facem, cum altfel să mai procedăm?
Iar statul paralel mie mi se pare că e chiar domnul Dragnea şi cu doamna Dăncilă. Ar merge cu ea paralel, dar dânsa, sărmana de ea, se tot opreşte, pe la toate tufişurile şi toţi pomii limbii române, pe care îi tot miroase şi îi tot spurcă în drumul lor inefabil spre împlinirea măreţului program de guvernare…
Şi n-are glas, sărmana de ea, decât cu fraze învăţate pe dinafară, în care singura originalitate sunt jalnicele sale greşeli de gramatică sau de pronunţie.
Şi-n faţa acestui spectacol morbid şi dezolant, ţara se paraleleşte şi ea între protestatarii lucizi şi cei ce-i maimuţăresc pentru o sticlă de apă minerală, un cârnat cu muştar şi o excursie la Bucureşti pe damoaca…
Un exerciţiu la paralele inegale, în lesă.
ONDINE GHERGUT
Președintele țării, Klaus
Iohannis, ce replică dură, dar elegantă, la atacurile imunde ale lui DRAGNEA și
ale haitei sale!
"Pe bună dreptate s-au
revoltat magistrații, cum se trezește un politician, care este și INFRACTOR, să
meargă la televizor să amenințe procurorii, după ce a convocat un miting
mediocru anti-justiție? De dragul unuia care vrea să fie mai puternic decât e,
e sănătos renunțăm la valorile democratice?”
#DRAGNEAlaPușcărie
=...
Președintele țării ne RĂSPUNDE unor întrebări, după citirea, cu atenție, a deciziei si a motivării CCR
>Motivarea aduce la suprafață mai multe întrebări decât clarificări
>Dacă politicieni sunt atât de nemulțumiți de lupta anticorupție mai e nevoie de ea? DA, e nevoie!
> au fost exemple de cazuri în care nu au fost respectate procedurile, dar acestea sunt în caz de rezolvare
>un partid aflat la putere încearcă să amputeze puterile președintelui României. De ce? Pentru că are alte păreri decât presedintele țării
- prima amputare a puterilor președintelui a fost scoaterea din numirea ANCOM, din legile Justiției, unde puterea președintelui a fost diminuată
>Se pune întrebarea: Nu cumva aceste legi au fost modificate pentru a diminua puterile președintelui?
>Din păcate, asta spune CCR
>Se pune întrebarea : care mai e statutul procurorilor din România? Mai sunt ei eficienți în lupta anticorupție sau sunt duși în subordinea politicienilor?
> Avem un nou SUPER-MINISTRU al Justiției care propune si presedintele execută, fără CSM? Cum mai poate CSM avea rolul de garant al independenței Justiției?
>Aceste întrebări TREBUIE să fie analizate într-o dezbatere publică
>Un referendum poate fi la finalul unei dezbateri publice
>Este nevoie de o dezbatere largă, transparentă, cu toți actorii interesați si poate, la sfârșit, poporul să-și spună părerea, poate trebuie să fie și modificări în Constituție
> Poate trebuie să discutăm ce fel de persoane pot fi chemate la conducerea statului ( probabil, se referă la penalii de la conducerea statului)
>Decizia finală va fi dată "după ce mai citim un pic" motivarea CCR, dar NU ne prinde decembrie.
#DRAGNEAlaPușcărie
=...
Președintele țării ne RĂSPUNDE unor întrebări, după citirea, cu atenție, a deciziei si a motivării CCR
>Motivarea aduce la suprafață mai multe întrebări decât clarificări
>Dacă politicieni sunt atât de nemulțumiți de lupta anticorupție mai e nevoie de ea? DA, e nevoie!
> au fost exemple de cazuri în care nu au fost respectate procedurile, dar acestea sunt în caz de rezolvare
>un partid aflat la putere încearcă să amputeze puterile președintelui României. De ce? Pentru că are alte păreri decât presedintele țării
- prima amputare a puterilor președintelui a fost scoaterea din numirea ANCOM, din legile Justiției, unde puterea președintelui a fost diminuată
>Se pune întrebarea: Nu cumva aceste legi au fost modificate pentru a diminua puterile președintelui?
>Din păcate, asta spune CCR
>Se pune întrebarea : care mai e statutul procurorilor din România? Mai sunt ei eficienți în lupta anticorupție sau sunt duși în subordinea politicienilor?
> Avem un nou SUPER-MINISTRU al Justiției care propune si presedintele execută, fără CSM? Cum mai poate CSM avea rolul de garant al independenței Justiției?
>Aceste întrebări TREBUIE să fie analizate într-o dezbatere publică
>Un referendum poate fi la finalul unei dezbateri publice
>Este nevoie de o dezbatere largă, transparentă, cu toți actorii interesați si poate, la sfârșit, poporul să-și spună părerea, poate trebuie să fie și modificări în Constituție
> Poate trebuie să discutăm ce fel de persoane pot fi chemate la conducerea statului ( probabil, se referă la penalii de la conducerea statului)
>Decizia finală va fi dată "după ce mai citim un pic" motivarea CCR, dar NU ne prinde decembrie.
***Cert e că președintele Iohannis NU va răspunde până când nu se clarifică
statutul procurorilor, până când nu se clarifică ce-i cu acest super-ministru.
Angela Gheorghiu: Sunt profund deziluzionata, stimata doamna primar al orasului Bucuresti, pentru ca ati continuat sa va folositi de numele unor mari personalitati
”Sunt
profund deziluzionata, stimata doamna primar al orasului Bucuresti, pentru ca
ati continuat sa va folositi de numele unor mari personalitati, oferindu-le
cheia si cetatenia de onoare a Bucurestiului. Avand o cariera mondiala din anul
1990 pana astazi, sunt si eu un exemplu pentru elita si intelectualii din
Romania ce nu se lasa instrumentalizati de dumneavoastra; da, tin sa subliniez
ca am refuzat cheia si cetatenia de onoare a orasului Bucuresti in septembrie
2017 cu ocazia concertului meu, oferit de catre primaria orasului Bucuresti
publicului din Romania. Am refuzat aceste onoruri si pe data de 1 decembrie
2017, cu ocazia Zilei Nationale a Romaniei. V-am trimis chiar atunci, pe 1
decembrie 2017, un e-mail cu o scuza, crezand sincer ca va urma sa imi oferiti
aceste distinctii doar pentru ceea ce reprezint in lumea artei internationale
si nu pentru a va putea folosi de numele meu pentru imaginea politica a domniei
voastre. Am simtit atunci ca munca si notorietatea mea vor fi instrumentalizate
de catre dumneavoastra si de aceea am refuzat. Apoi am aflat ca in aceeasi zi
de 1 decembrie ati oferit cheia si cetatenia de onoare a Bucurestiului acelor
sase personalitati romanesti, ce v-au raspuns afirmativ, ca la comanda. Ce au
simtit oare acele 6 personalitati, care au fost invitate in aceeasi zi, in
dimineata zilei de 1 decembrie, pentru a fi onorate, pe fuga, in locul meu, in
ciuda lungilor cariere ce le-au avut, nu stiu. Mi-am dorit intotdeauna si inca
imi doresc ca aceste onoruri primite din partea tarii mele sa imi fie oferite
numai si numai pentru munca mea si pentru daruirea mea intru arta, pentru
cariera ce am avut-o pe intreg mapamondul de 28 de ani. Exista multe metode de
a onora un artist. Invit pe toti politicienii romani sa se poarte cuviincios si
sa nu se mai serveasca niciodata pentru interesele lor marunte politice de
marile personalitati din Romania ce obtin mari succese si victorii! Nu este
elegant ca un om politic sa se serveasca in mod public de talentul, succesul si
mai ales de munca unei personalitati artistice mondiale. Tin foarte mult sa va
asigur ca exista si oameni care tin la demnitatea si la munca lor, dand dovada
de o coloana vertebrala solida si care sunt extremi de atenti la imaginea,
asocierea si onorabilitatea muncii lor. Recomand fiecarei personalitati in
Romania ca in viitor sa cumpaneasca foarte bine inainte de a accepta o astfel
de recunoastere.”
SABIN ORCAN
Firea o ține pe-a ei... dovedindu-ne încă o
dată că trăiește într-o realitate paralelă.
După ce s-a făcut de râs în lumea largă, încercând să se cațere pe succesul istoric al Simonei Halep, primărița pesedistă perseverează în penibil. Și postează, cu #normalitate, o știre veche de patru ani.
Știrea e despre o distincție primită de Nadal de la fosta primăriță a Madridului. Trec peste faptul că primărița cu pricina, nevasta fostului premier Aznar, era ea însăși contestată la vr...emea respectivă.
Problema lui Firea nu e că a omagiat-o pe marea noastră campioană. Problema e că, după ce a fost huiduită la scenă deschisă, a scris așa despre contestatari: "echipe de cetățeni cu venin", mobilizate de "aparatul sorosist de propagandă, prin organele sale tributare de presă" și "ONG-uri dubioase".
Asta după ce șeful ei, Dragnea, tocmai ne-a făcut "șobolani" pe toți cei care nu-l aplaudăm ori de câte ori îi vedem zâmbetul cariat!
Ce n-a priceput Firea e că nu mai lucrează la trustul de linșaj și propagandă al securistului Voiculescu. Al cărui slogan este "cine nu e cu noi, e împotriva noastră".
Și că, în loc să dea vina pe nu știu ce conspirație mondială pentru fluierăturile de pe Arena Națională, ar trebui să se uite ce-a făcut sau, mai precis, ce n-a făcut pentru bucureșteni. Fiindcă oamenii au venit acolo s-o cinstească pe Simona Halep, nu să gireze dezastrul pesedist al orașului și al țării!
După ce s-a făcut de râs în lumea largă, încercând să se cațere pe succesul istoric al Simonei Halep, primărița pesedistă perseverează în penibil. Și postează, cu #normalitate, o știre veche de patru ani.
Știrea e despre o distincție primită de Nadal de la fosta primăriță a Madridului. Trec peste faptul că primărița cu pricina, nevasta fostului premier Aznar, era ea însăși contestată la vr...emea respectivă.
Problema lui Firea nu e că a omagiat-o pe marea noastră campioană. Problema e că, după ce a fost huiduită la scenă deschisă, a scris așa despre contestatari: "echipe de cetățeni cu venin", mobilizate de "aparatul sorosist de propagandă, prin organele sale tributare de presă" și "ONG-uri dubioase".
Asta după ce șeful ei, Dragnea, tocmai ne-a făcut "șobolani" pe toți cei care nu-l aplaudăm ori de câte ori îi vedem zâmbetul cariat!
Ce n-a priceput Firea e că nu mai lucrează la trustul de linșaj și propagandă al securistului Voiculescu. Al cărui slogan este "cine nu e cu noi, e împotriva noastră".
Și că, în loc să dea vina pe nu știu ce conspirație mondială pentru fluierăturile de pe Arena Națională, ar trebui să se uite ce-a făcut sau, mai precis, ce n-a făcut pentru bucureșteni. Fiindcă oamenii au venit acolo s-o cinstească pe Simona Halep, nu să gireze dezastrul pesedist al orașului și al țării!
FLORIN
TOMA
Pfffooaaa! Să te ţii acum ce-or
s-o hărtănească toţi p-asta mică. Or s-o poarte ca pe sfintele moaşte, peste
tot. Va fi pupată, decorată, dichisită, ambutisată, edulcorată, asamblată,
emailată, pavoazată, epuizată... aneantizată.
Klaus o s-o întrebe dacă ştie ce-i Podul Minciunilor. La Cameră, Dragnea o să-l înscrie pe Stere în PSD-Constanţa. Tăriceanu îi va dărui o motocicletă. Viorica o s-o întrebe dacă o cunoaşte. Pavelescu o s-o înscrie forţat. ETC.
Cât despre televiziu...ni, vă daţi seama că acolo va fi delir. Sarmalache o s-o întrebe dacă-i plac sarmalele. Gâdea o s-o întrebe în ce religie se închină. Creţuleasca o s-o întrebe ce-a mai auzit "p-acolo". Hoandră o s-o întrebe dacă l-a cunoscut pe Ferdinand de Saussure. Rareş Bogdan o s-o întrebe dacă iubeşte Ardealul. Prelipceanu o s-o întrebe dacă ştie teorema Cauchy-Buniakovski-Schwarz. Iar, în final, la gsp, Tolontan o s-o întrebe dacă a participat la Gala Bute...
După care, sărăcuţa, va intra direct în Wimbledon.
Klaus o s-o întrebe dacă ştie ce-i Podul Minciunilor. La Cameră, Dragnea o să-l înscrie pe Stere în PSD-Constanţa. Tăriceanu îi va dărui o motocicletă. Viorica o s-o întrebe dacă o cunoaşte. Pavelescu o s-o înscrie forţat. ETC.
Cât despre televiziu...ni, vă daţi seama că acolo va fi delir. Sarmalache o s-o întrebe dacă-i plac sarmalele. Gâdea o s-o întrebe în ce religie se închină. Creţuleasca o s-o întrebe ce-a mai auzit "p-acolo". Hoandră o s-o întrebe dacă l-a cunoscut pe Ferdinand de Saussure. Rareş Bogdan o s-o întrebe dacă iubeşte Ardealul. Prelipceanu o s-o întrebe dacă ştie teorema Cauchy-Buniakovski-Schwarz. Iar, în final, la gsp, Tolontan o s-o întrebe dacă a participat la Gala Bute...
După care, sărăcuţa, va intra direct în Wimbledon.
MARINELA CAPSA
In memoriam
In perioada 10-15 mai 2018 am facut o excursie cu Asociatia seniorilor din
invatamant, stiinta si cultura din Ramnicu Valcea in nordul Moldovei cu tinta
speciala frumosul Iasi. Dupa vizitarea celor mai importante locuri culturale
din acest oras incarcat de istorie si cultura, duminica 13 mai 2018 mi-am
indreptat pasii spre Anticariatul domnului Grumazescu. Nu ne mai vazusem de
cativa ani si nu puteam trece prin Iasi fara sa-l vizitez. Ploua torential dar
eu si ce...i cativa colegi nu ne-am oprit din drumul nostru. Ajunsi in fata
Anticariatului, din interior razbateau sunetele placute ale unei chitari. Am
intrat doar eu ca sa nu deranjam momentul. In dreapta usii, pe un fotoliu era
domnul cel bland, si vesel si ospitalier altadata, acum furat de sunetul
muzicii. Nu m-a recunoscut imediat. Cand i-am vorbit de Valcea, s-a luminat si
si-a amintit totul, in special de expozitia cu manuscrisele eminesciene din
colectia sa aduse la Valcea la Colegiul National “ Mircea cel Batran” unde eu
eram profesoara. Cu glas slabit m-a intrebat de colegii mei si s-a bucurat ca
l-am cautat. Pentru ca nu voiam sa tulbur momentul muzical, vizita mea a fost
scurta. Ne-am imbratisat si am iesit discret din Anticariat.
Azi, afland vestea plecarii sale in lumea linistii eterne, regret ca nu am stat mai mult langa dumnealui. Natura stia ca e ultima noastra intalnire si a inceput sa ploua si mai tare. Colegii asteptau linistiti in ploaie, regretand sincer ca nu au putut sta cateva minute cu dumnealui.
Dumnezeu sa va odihneasca in pace, domnule Dumitru Grumazescu!
Azi, afland vestea plecarii sale in lumea linistii eterne, regret ca nu am stat mai mult langa dumnealui. Natura stia ca e ultima noastra intalnire si a inceput sa ploua si mai tare. Colegii asteptau linistiti in ploaie, regretand sincer ca nu au putut sta cateva minute cu dumnealui.
Dumnezeu sa va odihneasca in pace, domnule Dumitru Grumazescu!
MARIANA KOLPAKOVA
Aflarea in afara
In
conceptul de „aflare-în-afară" este subliniată distanţa faţă de celălalt,
necesitatea păstrării căreia nu e atât de evidentă. Adeseori se pune
întrebarea: „Dar cum aşa? Ce distanţă? Dimpotrivă, pentru a-l înţelege pe
celălalt trebuie să te apropii de el, să ai compasiune faţă de el, să-ţi fie
milă de el!"
Intr-adevăr,
„aflare-în-afară" e o expresie ciudată... De ce i-a trebuit ea lui Bahtin,
de ce nu a zis pur şi simplu „distanţă", „îndepărtare"? A.
Melik-Paşaev observă că lui Bahtin îi trebuie să exprime ceea ce este greu de
exprimat sau aproape inexprimabil. Problema este că „aflarea-în-afară" nu
este pur şi simplu distanţă faţă de celălalt, nu este îndepărtare de el. Ea conţine
în sine, include în sine, experienţa compasiunii cu celălalt, a
aproape-coinciderii cu el şi a consecutivei îndepărtări, ieşiri din această
contopire şi formări a poziţiei proprii. Coinciderea cu celălalt,
„în-simţirea" în el, reprezintă numai o clipă a dialogului, doar un moment
al înţelegerii celuilalt. In conceptul de „aflare-în-afară" e subliniată
necesitatea distanţei pentru înţelegerea omului.
Câteodată,
rolul principal în înţelegerea „împreună-pătimitoare" a celuilalt este
atribuit empatiei, „în-simţirii", dar Bahtin considera incorecte
afirmaţiile de acest gen: „Cu ce se va îmbogăţi evenimentul dacă eu mă voi
contopi cu celălalt om: în loc de doi am devenit unul? El va vedea şi va afla
doar ceea ce văd şi ştiu eu; el nu va face decât să repete în sine lipsa de
ieşire a vieţii mele."
Dacă e
să ne „în-simţim" total în celălalt, care se află într-o stare abătută,
dacă e să-i împărtăşim total sentimentul, în locul unui abătut vor fi doi
abătuţi. Astfel, nu numai că nu îl vom ajuta, ci, în mod indirect, îl vom
convinge că dificultăţile şi problemele lui sunt nerezolvabile, că durerea lui
lăuntrică este cu neputinţă de depăşit. In cazurile când problema nu e prea
dificilă, când omul nu e prea întristat şi abătut, o asemenea dedublare poate
şi să ajute, însă în cazurile grele, când omul s-a încovoiat sub povara
amărăciunii, când durerea lăuntrică îl sfâşie, contopirea cu el, „punerea în
pielea lui" şi împărtăşirea sentimentelor lui - cu alte cuvinte,
cufundarea în acelaşi sentiment - nu vor fi de nici un ajutor. Nu contopirea cu
celălalt, ci păstrarea propriei poziţii de „aflare-în-afară" şi a plusului
de vedere şi înţelegere a celuilalt este necesară.
Bahtin
explică: „Să rămână în afara mea, căci în această poziţie a mea el poate să mă
vadă şi să ştie că eu, din locul meu, nu văd şi nu ştiu, şi poate să
îmbogăţească esenţial evenimentul vieţii mele."
Dacă nu
„împreună-trăim", dacă nu „împreună-simţim" cu celălalt, dacă nu îi
împărtăşim durerea, suntem reci, înstrăinaţi şi procedăm cu el potrivit
proverbelor: „durerea altuia nu doare", „durerea altuia nu-ţi stă în
coastă" - dar îndată ce „împreună-simţim" cu celălalt, îndată ce
intrăm în ceea ce simte celălalt, în starea lui, ne cufundăm în ea exact Ia fel
cum este cufundat şi celălalt; şi pentru celălalt această cufundare poate fi,
cel puţin, justificată, poate e o etapă în consumarea durerii, dar cufundarea
noastră în exact aceeaşi stare nu-l va salva pe el. II putem ajuta numai
împărtăşind sentimentul lui în sensul de a-i distruge caracterul monolitic, de
a-l îmbogăţi, de a scoate la lumină perspectiva duhovnicească, pe care el încă
nu o vede, n-o ştie, şi tocmai din cauză că este cufundat în consumarea durerii
sale.
Stareţul
Zosima împărtăşeşte durerea mamei ce şi-a pierdut copilul: „Nu te alina; nici
nu trebuie să te alini; nu te alina, plângi", şi adaugă: „Atâta doar că de
fiecare dată când plângi trebuie să-ţi aduci negreşit aminte că puiul tău este
unul dintre îngerii lui Dumnezeu, că te priveşte de acolo şi te vede, şi că se
bucură de lacrimile tale, şi că I le arată Domnului. O să te mai ţină multă
vreme plânsul acesta de mamă, ilar la sfârşit ţi se va preface în bucurie
lină..."
Cum să
învăţăm „aflarea-în-afară"? Trebuie neapărat să-l abordăm pe celălalt cu
credinţa în demnitatea lui duhovnicească: numai atunci va apărea experienţa
dialogului. „Aflarea-în-afară" este distanţare faţă de om, indispensabilă
pentru a nu pierde chipul din pricina trăsăturilor întâmplătoare. Dominanta „pe
celălalt" şi „aflarea-în-afară" sunt, potrivit Tamarei Florenskaia, concepte
reciproc complementare; dominanta „pe celălalt" nu e posibilă fără
„aflarea-în-afară", ea devine altminteri contopire, absorbire, împătimire.
Fără dominanta „pe celălalt", „aflarea-în-afară" devine înstrăinare,
răceală, moralism, alienare. De altfel, ambele sunt posibile dacă recunoaştem
„eul duhovnicesc" al omului, nepătrunsa lui profunzime, fără a-l reduce la
„eul actual". Nu totul depinde însă de noi: noi putem avea această
atitudine faţă de celălalt, dar omul poate să nu răspundă... Aceasta ţine de
libertatea lui.
Din
păcate, în cea mai mare parte noi ne-am obişnuit să-l percepem pe celălalt ca
pe o imagine, ca pe ceva finalizat, static, privindu-l, mai întâi de toate, în
lumina propriilor nevoi şi cerinţe. Această atitudine reprezintă urmarea concentrării
noastre asupra propriei persoane. Starea noastră este, frecvent, de aşa natură
că nu suntem capabili de dialog. Dacă vom observa ce anume din noi înşine a
împiedicat dialogul, de ce nu am fost pregătiţi pentru el, ce ne-a oprit să-l
„auzim" limpede pe celălalt, şi ne vom debarasa de lucrurile acestea,
dominantele noastre se vor schimba. Dezvoltarea capacităţii de a dialoga cu
celălalt va necesita efort interior de a ne schimba, de a depăşi concentrarea
asupra propriei persoane, dominanta „pe noi înşine". După spusele lui
Uhtomski, când omul descoperă chipul celuilalt, el descoperă şi propriul chip.
Astfel, dialogul cu celălalt, calea spre celălalt, devine cale spre tine
însuţi.
GEORGE ANCA
Eminescu
2018
“Semnul
întors” presupune şansa omului de a blestema în urma dispariţiei sale.
*
Blestemul e o culme subiectivă a
vitalităţii înfrânte.
*
Maxima esenţă eminesciană, exprimată prin Zalmoxe, stă
în creaţia tragică a celui nepătruns: lumea, oamenii nemuritori, sfâşiaţi de
limitele nemuririi în centrul armoniei cosmice.
*
“La solidarisation magique ou mystique / le bapteme,
dans les significations pre-chretiennes / de l'homme a l'eau, lui confere de
nouvelles possibilites de 'germination', d'une nouvelle naissance” / Mircea
Eliade, Locum refrigerii, în “Zalmoxis”, 1, 1938).
*
Mihai
Eminescu traducând proză de Edgar Poe prin intermediul lui Charles Baudelaire.
*
Izvor ca plâns la naştere - “Apele plâng clar izvorând
din fântâne” (Eminescu).
*
Epilogul lui Miron Costin (plecând de la Geste
franceză): “Născându-ne murim, murind ne facem cenuşă”.
*
Să
citeşti pe Eminescu fără a te gândi la Eminescu nu e un semn că te-ai gândit la
Baudelaire.
*
Eminescu nu mai este şi cu atât mai puţin cei ce n-au
fost fiind el, cei ce-au fost după el,
prin el sau cu el, sau sub el, sunt nu prin ei ci prin cei care-i aştern
peste Nefiinţa reajunsă la început. Ei poate sunt străini, dar nu se strămoşesc
din străinii de ei în aceiaşi străini de noi, în ei.
*
Studiul dedicat lui Eminescu reprezintă pentru Arghezi
ceea ce reprezintă “Viaţa şi opera lui Edgar Poe” pentru Baudelaire, inclusiv
ca viziune estetică şi complementară a personalităţilor, însă după aproape o
sută de ani şi, parcă anume, într-o ipostază de retrospectivă pioasă (“pioşenia
noastră depăşită”), menită să rectitorească fiorul poetic pe care un poet
anume, unic şi mare, l-a lăsat moştenire. Dacă poetul francez, teoretizând
poezia, transcria fără semnele citării fraze din Poe, Arghezi va parafraza
versuri proprii, sensul parafrazei atribuindu-i-l lui Eminescu (“Femeia lui
Eminescu nu e niciodată soţia, rămânând exclusiv amantă”, iar cunoscutul vers:
“logodnică de-a pururi, soţie niciodată” etc.). Am risca speculând că, de
transcris, la rândul său Arghezi transcrie din Baudelaire idei critice. Totuşi
le vedem, originare şi regenerate după lunga lor evoluţie, apărând dintr-un
unic şi vast creuzet care este spiritul arghezian, într-o aparentă, revolută
înstrăinare de sine: discursul de poetică.
*
dacă
n-ar fi decât o prepoziţie, s-ar putea spune că întru este un sistem de
filosofie -Noica
*
Jumătate
din indienii Pima au diabet şi 95 la sută din diabetici sunt supraponderali.
*
Prima oară l-am căutat la
Institutul de Logică, pentru a-i comunica solicitarea lui George Alexe de a
scrie la revista “Credinţa”, în Detroit (îl cunoscusem pe teolog de la cumnatul
său, arheologul Petre Diaconu, partener de şah). Nu mi-a răspuns, dar mi-a dat
întâlnire la restaurantul “Izvorul Rece”, a doua zi din luna următoare, unde am
băut bere şi am vorbit, cred, numai despre mine. Am făcut poate caz de cei doi
ani, ultimii, de curs, Eminescu, apoi Creangă, al lui Călinescu, pe care l-am
audiat, la înghesuială, de vizite la părintele Stăniloae, pe care reuşisem
pentru prima oară, ca ziarist de radio, să-l “dau” pe post şi să recenzez Filocalia – aici, el a numit emfatic
pe Pere Migne, cu 120 volume -, probabil şi de lucrarea mea de licenţă (“de
stat”), sigur caz de ce scriam, de poezie. Interogaţiile sale, mai degrabă
aspre, mă entuziasmau deja, încât curând aproape i-am reproşat, cum de nu mă
pune, ca pe alţii, discipoli ai săi, să învăţ greacă şi germană, pentru a-mi
auzi, oarecum jenat că se întâlneşte cu mine în paradis (ce să fac, am pus pe
seama poeziei exceptarea, am şi cântărit relaţia lui cu lirica, văzând într-un
târziu în “campania” manuscriselor şi hermeneutica “omului deplin” Eminescu un
paralel cu Holderlin-Heidegger).
*
Normal, mi se părea autorul
cel mai aşteptat – după diminuarea interdicţiei din cauza lui Hegel - în
librării, la concurenţă, subterană, cu scriitorii dominanţi ai momentului.
Întâlnirile au curs în fiecare 2 şi 16 ale lunii, ani de zile, când numai el
oferea mai ales cafea – în ultimul timp, la Nestor. Intrasem în atmosfera
cărţilor noi, aveam impresia că începusem să fiu martor la zidirea unor
construcţii ideatice, de la rostire la întru, via Eminescu. Chiar şi
presocraticii sau Corydaleu îmi erau familiari prin auz şi citit, măcar şi din
lămuriri la curiozităţi ca din întâmplare.
*
Portretul i-l văd, din
profil, cu pipa stinsă (?) în gură, a la Eliade, către Athene Palace, prin faţa
statuii lui Eminescu.
*
Noica devenea încă o dată Lotul Noica, zilele cât a
stat la noi Sergiu Al-George, Pe Chhatra Marg. Fusese închis în corp cu acest
lot grup de eroică amintire spirituală, tot rug aprins, tot acatist.
Filosofia trecuse din cartierele bucureştene la
Păltiniş, jnana (cunoaştere) şi abhijnana (recunoaştere/anagnorisis) mi se
instalau în minte şi în viaţă. Filosofia recunoaşterii de la Hegel şi Pascal la
Ricoeur şi Lyotard o trăisem aproape de Noica: măcar eu îl recunoşteam (în
inimă), cum nu făcea societatea securoiştilor ubicui. Şi “recunoaşterea” era de
suplinit prin “maşină”, prin inteligenţă. Numai pe Eminescu nu l-am lăsat,
într-un târziu, pentru Kalidasa, cu a sa Abhijnana Shakuntalam/
Recunoaşterea Sacuntalei (vezi Călin. File de poveste de Eminescu).
*
Noica s-a vrut bucurie,
într-o ordo gaudii, cu Augustin-Rafail - “bucură-te şi fă ce vrei”, cu un
personaj al lui D. H. Lawrence - “Nulla dies sine laetitia”. “Ca pe o bucurie
am simţit şi ultimii ani de închisoare.” Soka (durere) se face sloka (verset)
la Valmiki, melancolia se face vers la Eminescu, filosofie la Noica. Bucurie
(sukha) după durere (dukha) – Wulf is on an island, I on another (poem celt).
Filosoful român şi-a găsit moartea alergând după un şoarece, altfel, servitorul
zeului elefant Ganesh, al cunoaşterii. Poetul tamil Subramanian Bharati fu ucis
în templu de elefantul căruia i se închina, iar Gianni Rodari doborât în
Africa, de alt elefant. Viaţa e jiva, jiva e Shiva, Shiva e jiva. “Fie-ţi milă,
Doamne, de cei care te-au omorât”.
*
Parpagai: (publicitate) ediţia 666 irod iord (an) iuda
aiud umăr sub gheară.
*
Peniscop: numele Gavriliu materiale metal os craniul lui
Eminescu titlul
peniscop
văzând şi creierii lui Kennedy scoşi din ţeastă aure de
clintoni în jurul
epitomului.
*
Gabriel (Cod penal art. 390) „Profanarea prin orice
mijloace a unui mormânt,
monument,
sau a unei urne funerare ori a unui cadavru se pedepseşte
cu închisoare de la 3
luni la 3 ani”.
*
Colonel: Nu fă valuri, au trecut 7 ani, l-a cumpărat de
la gropar, de la urgenţă,
se joacă şi fotbal cu
ţeste, berneveci pe brăcinar.
*
am băut băi Gheorghe un elicopter
am băut Vasile unde e
elicopterul dumitale care n-ai băut
*
azi-noapte ploua la două mai erau paisprezece kilometri
până la Câmpulung
*
te fac să-ţi descoperi
în
antieminescianismul lor lombrozian prostia de a-l fi iubit
bine
măcar pe Păucescu prompterul lui Niolae Manolescu Ion
Bogdan
Lefter Răzvan Rădulescu Şerban Foarţă Pavel Gheo
Radu
Mircea Cărtărescu T.O.Bobe Z.Ornea Cristian Preda
Alexandru Paleolog
C.P.-B.
*
Eminescu
e un dat dilemienii îl fac luat
*
resorturile ideii antieminesciene erostratism 22
di lema
lemurieni
*
tema era de ce unul care n-a băut n-are 30 de
maşini sau
un
elicopter cât a băut el iar în surdină cu ce pleci din viaţă
viaţa e o elicoptereală coptă
*
te-ai
văzut martir, nu m-am văzut, mă tot trezeam fără să dorm, n-am ştiut c-o să dau
peste copii ca tine, de 1-12 ani, şi ne făcură plămânii explozie, iar m-ai
făcut să monologhez, mi-ai refăcut soarta, alte vremuri, alt condei, zona e
brăzdată pe ceruri de lumini zmeieşti, meteorice, teor de teor se trage pe
acolo, raţionalităţi de-ale vâlvelor subterane, în compania lor, de ni se va
întâmpla, asta se poate, să ne vedem prin reflexii de timp intermediate de ei,
la amiciţie, dacă au chef, te rogi de ei, le intri pe sub piele, îi laşi să te
poarte mai toată valea lor de univers, tot universul lor de vale, în jocuri şi
puteri de fractali, iar puterea nu stă-n voia şi momentul tău, cum ar fi scris
în cer, o viziune, un zbor, într-o doară, pe vreo scară, cu acoperişe umflate
de aer sfânt, te văd citindu-mă, te văd şi teorii, sperez să nu le displacă,
noroc de vin-vinars, eu să-ţi vorbesc tu să m-auzi citindu-mă în lepturariu, literele
străbune la tine, eu le lăsasem ciriliane pentru bătrâni, eşti un copil
deştept, poate mai bine nu mă citeai, mai bine nu mă scriai, a fost de-ajuns
nefericirea mea, ai crescut-o, din lanţ în lanţ nefericirea asta se face scară
la cer şi de acolo, de n-am pica în iad, numai recitarea ta ne poate
propulsiona în vreo parte, cât să ne rabde iar pământul, piatra, şi să ne
mângâiem ca între prizonieri şi fraţi, împăraţi şi proletari, Kaiser în Viena,
concepist în Sibiu, ai mei s-au dus din viaţă, trăsurile-mi sunt grele, tu mă
vei ţine minte prin codrul de durere, o să-ţi pară plăviţă şi îngeră
cântarea-mi, vei şti de mine-n nebunie, vei şti în veşnic disc rotit, tăiate
stele vei reîntregi cu strălucirea minţii tale, copile, aş mai fi trăit, ci tu
prea tânăr te urneai din lanţuri, sunt stele pline de surprize, meteoriţi,
teori, hangii cosmici, ţin loc câte unul, când s-ar distra, s-ar odihni, s-ar
deştepta în altă lume, aşa te-am şi văzut, primindu-te, de şi tu vei ajunge
teor mă vei vedea cum mai m-ai văzut, schimbat, magistrul tău nu mă văzuse, orb
cu orb, orbie cu orbie, mai da, ochii conaţiei adevăraţi abia ţi-i apără de
ciori şi zori, teorii dintru început te stimulau şi pentru mai târziu, de
bătrâneţe mă scriseseră Polux, m-am rebelat şi am venit într-o itineranţă
teorică, ne vom pelerina la cascadă pe unde din când în când ţi se trezesc
părinţii de prin cotloanele părăginite ale patriei, la fel şi tu, cu ei, nu
trebuie a te citi oricine poate pe dumnezeu citindu-l tu, ce ucigaşi de-ai tăi,
de-ai mei nu ni s-ar tulbura şi nu şi-ar mai face meseria-măiestria,
neîntregită viaţă, dreptatea pe fractali, emoţia de peste vieţi eu ţi-am
întors-o pe când copil mutatu-m-ai din glie la teori, rimez la mag, nu şi
teorii, mai repezi entităţi, la concurenţă cu lectura de femeie prin perii
constelate, acest mister cu greu se poate reprezenta, operă din operă,
deşteptare din deşteptare, înnebunire din înnebunire, când nu se şterse scrisul
de pe piatră, câte-un rol – pictură – tăietură, static a la eternitate,
compasiunea legatto-ul, nici vouă nu v-a mers mai bine, epigoni, noi v-am
admirat din respectul tău, ceilalţi parcă ţi s-au făcut doar ţie epigoni, cu
noi prin tine, tu şi-n noi şi-n ei, noi şi-n tine şi-n ei, dupre legile
propăşirii literelor, noi toţi şi litere şi literă, tăceam într-un răsunet,
acum deliterez vederea fractală printre teori, se simt, ca după o chemare
amicală, blajică, de-o măsurasei cu pasul şi cu salve, între biserici din Târg,
din Deda, un punct-două şi dominaţiunea fractalică o ai multispiralat,
vezi-te-n atâţi teori ce se apropiară la sporovăiala neobişnuită anume către
tine, şi buni şi nebuni, cum fiu mi-ai fi putut fi, cum m-ai putea ucide ca
Oedipus, necunoscându-mă, de ne-am certa, ci n-avem cum, teorii ni se interpun
de dragul panteonului din interludiurile fractale m-ai omorâ, eu mort te-aş
reconcepe amorului cu muza, nu te uita la moda mea pasată, atâta şi ţicneala şi
bolirea, mai că-mi pare rău de tinereţea ta, oricât se transformă în frumuseţea
naţiei visate, s-au săturat teorii iar de mine, intră-le-n horă printre mari
fractali codificaţi şi după-a ta poemă ce june dedicatu-mi-o-ai ca un
devotament romantic: feţe cosmice ne taie moştenirea, sub Tâmpa, mai în Cosmos,
la Cluj, la Cernăuţi, computere, fractali, adaose-n de noi, le putem refuza,
dar discul ne-a prins bine îţi mai desţărânezi şi amintirea mai bătrână în cea
mai tânără, fără perversiune, din tată-n fiu.
*
din orice palmă de Sion
joacă pe degete vastităţi ermetizate mantric, revoluţia de catifea de la 1848,
scrie, un răsunet altfel, mai târziu şi devotamentul
*
sufixări
etnice, chirurgii estetice, păcate de meditaţie, anti-nuvelă, pantofii negri ai
preşedintelui indian erau la fel de proaspăt lustruiţi ca ai umbrei lui Andrei
Mureşanu, pe răchită împletită, brazii ca-n Almora, surorile mai multe, care
n-au fost ucise -
*
un răsunet mai rar, scuipat
de Titus şi de Paul, primul, măcar, mai poate fi un pic operă a lui Eminescu,
de după Mureşanu, sub domă, lumină şi nor, o noapte lipsă, du-te până la Bremen
-
*
morţii
devreme nu sunt cei mai departe, părinţii călcaţi de cai, poeţii ucişi de
elefanţi în rut, botezătoarele copiilor în aure convulsionate, şi-aşa discuţia
mi se duce între, nu între Cipru şi Malta, nu între Calaea Laptelui şi
Andromeda -
*
temele de la urmă nu mă mai
fac curios, zisesei eseu, am răspuns nuvelă şi meditaţie, în glumă piesă,
genurile astea se studiază la Blaj, după Bistriţa, înainte de Braşov şi Sibiu,
aşa că n-ai venit nici să mă vezi, nici să-ţi spun cum şi-a omorât Aurangzeb
fiii spre a nu-l omorâ ei, ci să-mi înredinţezi, în replică, non-stagiul de la
Cluj, de vă credeţi eminescologi, iar mureşanologul n-are frate, intens am
celebrat surorile, ne-au apărat, şi mame tinere muriră -
*
oricum,
tot un drac, domnule, mă ocup de Mureşan ca eminescolog, poemul lui, motivarea,
şi pentru că am făcut un lepturariu românesc în India, întru Eminescu, teoric
Aron Pumnul, fără Mureşanu, teorsis -
*
prea
des mă crezi adormit aş vrea să-ţi scriu din noaptea când te-am convins că sunt
teor, adâncă tinereţe, te-ai şi speriat, dar mai curioasă ai fost, te-ai făcut
că uiţi şi ai stat aproape, fractal de fractal, noroc că am fost de aceeaşi
religie, tu cam frigidă, a la teora, pe după autorii cascadei -
*
cascade cosmice pe
computer, la o întâlnire de teori chiori, din medii adverse, autoregenerându-se
şi autoanihilându-se, ca tine, bărbate, orice teor mort îşi duplică semenii
vii, câţi de tine crezi că mi-au torturat frigiditatea -
*
dracul
discului se şlefuie proporţional în toţi, sunet-răsunet, visceraţiuni
luminofage, fosfor decerebrat, mama cancer -
*
aglomerate
naşteri de teori pe amintiri de orhidee -
*
mi-e dor de când eram nebun de când eram beat de când eram tânăr, cine-oi
fi fost cum mă chema, tot tu mă oglindeai mă achitai -
noroc de disc noi ştim foarte puţin din câte ni se
întâmplă, din câte s-ar putea să ni se întâmple, discul ne-a smuls şi dus,
merge când ne trezeşte aruncat cu nesaţul durerii de a nu mai dormi -
*
n-aş dori decât de cel ce
te-a ucis, ca luminarea prin ameninţări, drumuri serpentinate, şocul de computer,
dragostea şi ura deocamdată maxime, apoi nimic, tot altă lume, alteori, Teori,
alTeori, Teorii lui Mureşanu, păi şi Eminescu, un ce misterios, oraşul în
oglinzi, ne lăsarăm toţi părinţii să moară, nu ne muriră şi-i lăsarăm să ne
lase să-i lăsăm să moară -
*
teorul
acesta ne-a ascultat şi se apropie, nu suntem pregătiţi, ori ne înnebuneşte ori
îl înnebunim, Mureşanu de ne-ar reprezenta, de n-ar fi scârbit, de n-aş fi-n
Iaşi, locul e pe disc, ne-om comunica până-n părinţi bună-voia, tot n-a mai
rămas decât astă-seară, şi nicio speranţă, arcă pe apă, disc în aer -
*
Titlul
provizoriu, Nirvana, al poemului Rugăciunea unui dac (1879),
prezenţa unor versuri din Rig-Veda (cf. ediţia Perpessicius) nu
împiedică identificarea lui Zamolxe cu unica forţă creatoare universlă, de
dinaintea genezei. Zamolxe nu e un buddha în înţelegerea lui Eminescu. De o
metempshihoză a lui poate fi vorba numai speculativ. Magii ar fi, eventual,
reîncarnări ale zeului.
*
Ca
Sarmis să poată fi alăturat în vreun fel de Hamlet, un argument l-ar aduce
inexistenţa reală a părinţilor şi a raporturilor ereditare în poemele getice
ale lui Eminescu. Nebunul Sarmis cunoaşte de la început adevărul şi atunci
duelează cu Zalmoxe.
*
La
sfârşitul unui război cu învinşi sinucigaşi (Memento mori), la dezgustul
misogin şi ura de viaţă a lumii (Gemenii), în vecinătatea morţii sau
naşterii perpetue (Povestea magului călător în stele, Demonism etc.),
Zamolxe se încarnează sau se spiritualizează când prea păgân, când compatibil
cu vreo dogmă creştină, dar mereu stăpânitor mistic (ascuns) peste naturi.
În Luceafărul
şi Fata în grădina de aur, Dumnezeu şi Adonai sunt concepuţi
eclectic, iar Zalmoxis transpare numai în afara păcatului şi cerului. De el
aminteşte refuzul, deci neputinţa, schimbărilor de soartă. Blestemul zmeului
este o ciudată furie omenească asemănătoare cu a lui Sarmis, ori, umanizarea
răstoarnă mitul dacic al zeificării prin scârba de viaţă nedemnă. “Izvor de
vieţi şi dătător de moarte” s-a pomenit şi Zamolxe, dar lui Hyperion îi e “sete”
de repaosul vieţii, lui Sarmis, de repaosul morţii. Dialogul între un muritor
şi protectorul nemuririi sale literaturizează dramatic mitul şi-l scade.
Abordabil, Adonai în plutire deasupra luptelor dacice ar suferi şi s-ar coborî
în Valhalla.
Adevăratul
Zamolxe, revelat o dată, cum am văzut, în creaţia tragică, se revelă
inepuizabil a doua oară în armonia care tronează asupra haosului, în
sacrificiile naturale nedureroase, închinate lui în “templul timpului”.
*
Astfel,
în “armonia codrului bătut de gânduri” şi-n “visul codrilor de fagi” se
vorbeşte de armonia şi visul zeului verde.
Izvoarele
toate turnându-se în mare, dar pe o cale nevăzută, ilustrează, ca şi stelele,
mai adânc mitul lui Zalmoxe, deşi în mod indirect: în funcţiile acestui mit.
Pentru a surprinde însă mai exact rostul apelor în aluziile mitologice pe care
le urmărim, trebuie pătruns în lumea celor ce se închină lui Zamolxe: zei,
zâne, magi, eroi, oameni.
Dacia
geologică întrece în monumentalitate oricare dintre viziunile întunecate ale poetului.
*
Călin,
ca şi nebunul Sarmis, este nemuritor, dar îşi consumă existenţa mitică fără
control divin. De la Sarmis la Călin, păgânismul şi-a irosit zeităţile, şi
viaţa, din tragedie, s-a transformat în basm cu monştri sufocaţi şi voinici
triumfători. Ideea se exprimă şi liric, “E apus de Zeitate şi-asfinţire de
idei” (Memento mori). Miron sau muşatinii vieţuiesc himeric,
introspectându-se etern şi biruind obstacole sociale.
Zamolxe
s-a zidit în tradiţie şi, probabil, şi în închipuirile getice, ca apă vie, ca
întăritor prin nemurire al vieţii tuturor supuşilor. În manuscrisul 2257, F.
424, Eminescu şi-a însemnat după Herodot (cf. G. Călinescu, Opera lui Mihai
Eminescu, vol. II, “Descrierea operei”) obiceiul tracic de a boci la
naşterea copiilor şi de veselire cu prilejul morţii. Herodot se mira de patima
cu care geţii nutreau sentimentul bucuriei morţii pentru a se duce la Zamolxe.
Cu atât mai mult Eminescu avea să-şi reproducă din clădirea subconştientului
său imaginea existenţei concepute tracic. Unele versete, nu Luceafărul,
dar spiritualitatea lui, da, se pot imagina drept moşteniri de la un aed al
Trausilor sau Geţilor. Groaza modernă de apocalipsă nu conferă genezei nicio
îndulcire. Lumea e un joc al haosului, iar frângerea veşnicei nefiinţe umple cu
explozii telurice mintea dacului, a cugetătorului, a dascălului şi a poetului.
Scara puterilor vizibile cu fantezia, când suportă zeitatea, o năruie. Altfel,
armonia esenţelor ridică muzica poetică atât de sus, nu invers.
Limitele
nemuririi concurează neantul. Prejudiciile naturii, ale omului sau ale stărilor
sale intră în memoria universului. Căci vechiul univers nu poate deveni
receptacol al pesimismului sau al sângiuirilor urii de viaţă. Emanaţiile
genezei alcătuiesc un nou tot reîncarnând lumea. Oricare element semnifică, mai
mult decât naşterea sau stingerea, o afirmare. Afirmările eminesciene sunt
compatibile, prin vizionarism, cu mari etape de meditaţie umană.
Ulterior
“odihnei celui nepătruns”, creaţia se înfiripă cerebral, întâi există prăpastia,
genunea, întunericul, eterna pace, noianul întins de apă, pe urmă “un punct”,
un Zamolxe, împreunându-se cu ele. Lumea se înfăptuieşte singură, din inerţie:
“De atunci răsare lume, lună, soare şi stihii /.../ izvorând din infinit, /
(Sunt) atrase în viaţă de un dor nemărginit”; “răsare”, deci imită soarele
chiar în forma stihiilor; “izvorând” adică instituind sonor soarta noianului de
apă, semn vajnic al tragediilor cosmosului înviat. Pentru oamenii geţi, plânsul
la naştere sau înviere (crima naşterii despre care vorbea şi Calderon, iar după
el Schopenhauer...) repetă destinul acela fluid, din nou din inerţie. Potriva
divinităţii imediate a acestui rit este izvorârea spontană.
*
După
ce în tinereţe, cu “Sara pe deal”, Eminescu înstrăinase de viaţă aşteptarea
iubirii, prin jalea buciumului, naşterea “stelelor umezi” şi mai ales printr-o
amintire ancestrală: “Apele plâng clar izvorând”, târziu, în “Mai am un singur
dor”, a privit apele ca pe nişte “mume”. La moartea poetului, cu visul unei noi
naşteri, plânsul şi căderea apelor se antropomorfizează:
Lucească cer senin
Eternelor ape,
Care din văi adânci
Se nalţă la maluri,
Cu braţe de valuri
S-ar atârna de stânci -
Şi murmură-ntr-una
Când spumegând recad.
O
naştere neîntreruptă trezeşte aceleaşi efecte ca şi somnul morţii: “Mereu va
plânge apa, noi vom dormi mereu” (“O, mamă...”) - plânsul apei înseamnă iarăşi
izvorâre.
*
Prin
cădere, izvoarele fac perfect semnul posesiunii universului. Sclipirile lor,
ale genezei, sunt de natură fizică-minerală, dar prezenţa orbitoare în timp se
asociază cu pătrunderea în condiţia umană şi întoarcerea în vid. Un apriorism
liric răstoarnă treptele ciclului: izvoarele se nasc pentru a plânge naşterea
omului, omul le urmează, iar murind, izvoarele îi închipuie sonor făptura.
Unduirea om-izvor e una din tainele pe care, iniţiată, Cătălina le înţelege:
Şi tainic genele le plec
Căci mi le împle plânsul
Când ale apei valuri trec
călătorind
spre nemurire.
Sonorizare
irizată mai presus de neant, aiurare continuă a lucrurilor din viziuni, mitul
lunii şi al luminii căzătoare suind în reflexele acvatice, memorie şi
reprezentare inconştientă, voinţă şi reprezentare, iată câteva posibilităţi ale
izvorului, aşa cum reies din versuri risipite peste tot: “Stele izvorăsc pe
ceruri, / Florile-izvorăsc pe plaiuri a lor viaţă de misteruri”; “clopotul va
plânge”; “arfele cugetă mite”; “codrii aiurează negri sub a stelelor povară”;
“cerul nori gândeşte”; “undele visează spume”; “izvoare plâng în vale”;
“ceru-ncepe-a se roti / În locul unde piere”; “În vuietul de vânturi auzit-am
al lui mers”; “izvor eşti de vieţi”.
*
În
fapt, izvorul are un sens magic, prins “de vrajă” omenească, sublimează
alchimic armonii şi dezarmonii psihice, în primul rând erotice. Se alege un
basm numai cu izvoare din poezia lui Eminescu, un basm budhic susţinut
subconştient de memoria miturilor proprii dacilor, însemnate de poet.
Izvorârile paralele din “Povestea teiului”, iscate din spiritul muzicii, sunt
avatarii unui faraon mineral: “Sara vine din arinişti”; “îngânat de glas de ape
/ Sun-un corn cu-nduioşare”; “Iar izvorul prins de vrajă / Răsărea sunând din
valuri”. Acestea se spun ca mărturie pentru Blanca, născută “din nevrednică
iubire”. Însăşi Blanca se închină celorlalte forme de păcat al naşterii şi îşi
face destin erotic în mijlocul lor.
*
Pentru
a reveni la tâlcul fundamental al izvorului, care, cum am arătat, stă în
lamentarea tracică în faţa venirii la viaţă, cît şi în predestinarea nemuririi,
poezia “intimă” oferă nuanţe neaşteptate ale mitului imortalităţii:
Putut-au oare-atâta dor
În noapte să se stingă
Când valurile de izvor
N-au încetat să plângă...?
*
În
poezia lui Eminescu se poate consemna primatul nemuririi predestinate asupra
morţii vitale. Ceea ce a împrumutat din budhismul schopenhauerian nu schimbă
relaţiile poetului cu spiritul divin autohton, întruchipat în Zamolxe.
*
Luceafărul,
poemul mai mult al nemuririi şi mai puţin al geniului rece, propune trei
ipostaze principale. Hyperion se ştie, este, şi tentaţia vieţii îl determină
când să nu mai vrea să fie, când să rămână în lumea sa, nemuritor. Cătălina,
Dochie modernă şi turpidă, are voinţa sublimă de a se înconjura cu nemurirea
(Fata în grădina de aur voia chiar s-o îmbrace: “Fă-mi dar de nuntă nemurirea
ta”). Drumul astrului este încercuitor: “o urma adânc în vis / De suflet să se
prindă /.../ Se apridea mai tare / Şi s-arunca fulgerător, / Se cufunda în
mare” etc. Naşterea luceafărului din cer şi din mare, din soare şi din noapte
se alătură banal izvorârilor involuntare. Cătălina le pierde din vedere. A
treia atitudine, cea a lui Cătălin, este contrară lui Hyperion. Cătălin renunţă
la naştere şi la nemurire:
Vom pierde dorul de părinţi
Şi visul de luceferi.
Hyperion, purtându-şi nemurirea, îşi improviza naşteri
inutile, Cătălin se vrea nenăscut, deşi muritor. Copilul de casă, însă,
încărcat de viaţă erotică, trezeşte silă faţă de marivaudage-ul lui prea
apropiat faţă de dorurile cerului. Prin aceste subordonări ale caracterelor
faţă de raporturile cu nemurirea, poemul are feţe deosebite şi ceea ce nu e
luciferic e rizibil în ordine tragică.
În poemele dacice, viaţa nemuritoare
concurează geneza şi stingerea universală... Sarmis, Decebal, Arald, “copilul
rege al codrilor de brad”, Dochia, Călin Nebubul, şi cei mai mulţi eroi mitici
eminescieni, de altfel, există exemplar prin tragism nesecat. Cea mai groaznică
răscruce pentru liniştea tăiată de împreunarea lumilor este şi cea mai vast
reprezentabilă fantastic sau simbolic: viaţa şi moartea, plantate într-un
acelaşi, să-i zicem, archaeu. Între viaţă şi moarte e întârzierea nemuririi;
dar nemurirea nu e nici viaţă, nici moarte, ci, uneori, şi una şi alta,
polarizând cosmosul dacic. Expresiile nemuririi, ca revenire la viaţă sau
plecare spre moarte, sunt mai multe în poezia lui Eminescu. Două fascinează
îndeosebi, anume: vorbele magice ale magului din Strigoii - ...”Iar duh
dă-i tu, Zamolxe, sămânţă de lumină” - şi începutul poemului Mureşan,
publicat separat de Maiorescu - “Se bate miezul nopţii în clopotul de-aramă”.
*
Şansele blestemului, la Eminescu,
merg de la geneză la pieire. Esenţială e plasarea spirituală a blestemului în
contextul dacic şi posibilitatea de a surprinde permanenţe interioare puse pe
seama spiritualităţii antice.
Cea mai simplă formă este blestemul
ca destin.
*
Revenind
la mitul lui Eminescu în interpretarea eminesciană şi a lui Lucian Blaga, se
impun câteva concluzii cu privire atât la zeul-profetul, cât şi la relaţiile cu
spiritul celor doi poeţi. Invenţia infinită de zei, mitul în mit, la Eminescu,
revelează nemuritori absoluţi, dispensabili prin identitatea spinozistă cu
natura. La Lucian Blaga, zeii ucişi prin purtătorii lui profetici, zeii
relativi contaminând în absolut viaţa, opresc un traiect de genealogie divină.
Zamolxe, văzătorul chtonian, conduce în destin pe Orbul din cer. Uranismului şi
neptunismului eminescian i se substituie o nouă evaluare a existenţei cu somn
în mit. Trezia lui Zamolxe, în misterul păgân al lui Lucian Blaga, e consecinţa
prefacerii ciobanilor în priculici, a vervei sarcastice a gheboşilor, a voinţei
colective de a ucide. Supravieţuirea profetului, spre eternizare, înşiră
viziuni paradisiace cu linişte apocaliptică (vetrele, miturile, lumina,
somnul). Asemenea, Eminescu, fie ele şi infernale, creează paradisuri continue
(Insula lui Euthanasius, adâncul mărilor, Dacia etc.).
Zeul
Zamolxe eminescian se umanizează prin asocierea altui zeu: Joe îl umileşte,
Odin îi oferă exil în Valhalla (Memento mori). Magii, ca şi blestemele,
conciliază sau despart lumea şi zeul, iar eroii aspiră cu folos spre condiţia
zeească, rămânând ei înşişi. Profetul Zamolxe nutreşte scârba pentru
irealitatea şi cruzimea zeilor, ură pentru mituri efemere şi, zeificat zilnic,
redevine spre aprofundarea soartei pământeşti în timp terestru. Oedipul mistic
pe care îl îndreaptă dinspre sine pe căile oamenilor mişcă absolutul tainic
înspre matca universului intangibil.
Maxima
esenţă eminesciană, exprimată prin Zalmoxe, stă în creaţia tragică a celui
nepătruns: lumea, oamenii nemuritori, sfâşiaţi de limitele nemuririi în centrul
armoniei cosmice. Viaţa nemuritoare (Gemenii) concurează geneza şi
stingerea totului, prin expresia unduirii om-izvor. Călin Nebunul zvârle boamba
justiţiară spre cer, cum tracii lansau solul deasupra lăncilor. Dar
posibilităţile izvorului se ridică deasupra riturilor trace prin proiectarea în
absolut până la antropomorfizare (Mai am un singur dor). Apa de
dinaintea genezei, apa botezului (“La solidarisation magique ou mystique / le
bapteme, dans les significations pre-chretiennes / de l'homme a l'eau, lui
confere de nouvelles possibilites de 'germination', d'une nouvelle naissance” /
Mircea Eliade, Locum refrigerii, în “Zalmoxis”, 1, 1938), setea, toate
se circumscriu nemuririi pornind de la durerea naşterii, resimţită de la traci,
şi predestinând căile neputinţei: moartea în nemurire, blestemul, viaţa.
Pentru
profetul Zamolxe, însingurarea în viaţă şi în moarte vorbeşte, nu de un
principiu cosmic, ci de unul subconştient şi ontologic. Omul strabonian,
purificat de sclavia pe care i-o atribuise Strabon, ca şi de voinţa zeificării,
îndrăzneşte metafizic să identifice traiul tracic cu marele Orb – dumnezeul.
Dacă Zamolxe neromantic, venit la Eminescu din mitologia păgână, aminteşte
de balansul spiritului arghezian în
jurul divinităţii creştine, profetul lui Lucian Blaga, purtând pe umăr
neputinţa şi stângăcia lui Dumnezeu, îşi creează abstras esenţa omenească. De
aici, implicaţia păgânismului zamolxian în dezbaterile ulterioare ale lui
Lucian Blaga asupra dumnezeirii şi lumii umanizează nuanţele absolutului.
Funcţiile izvorului şi blestemului, nemurirea privesc pe marele Orb; Zamolxe le
revelează numai. Epilogul lui Miron Costin (plecând de la Geste
franceză): “Născându-ne murim, murind ne facem cenuşă”, ajunge la viziuni
nevanitoase prin amploarea lor.
Eminescu
şi Blaga, prin acest leit-motiv comun, interpretat deosebit, se întâlnesc,
indiferent de cauzalitatea fiecăreia din cele două opere. Acelaşi mit a generat
atitudini poetice înrudite spiritului, deci compararea lor gratuită nu e
forţată în sfera ideilor.
*
la
urma urmei începe şi ziua asta din Gita
*
România e ocupată de ruşi
Mihai Eminescu este interzis mutilat ceea ce s-a reprodus în anii 90
*
într-una
vocea Eminescu-Milarepa-Brâncuşi
*
studenţii
Amitei Bhose l-au gustat de mult în original profesoara Tagore a putut să evite
chiar gustul morţii incinerându-se în Bucureşti lângă mormântul lui Eminescu
împrăştiindu-se în cosmosul lui Orfeu şi
al lui Tagore deopotrivă doctrinele mileniului trei nu vor putea evita ceea ce
se impusese filosofului N Bagdasar în 1938 contrastul dintre civilizaţia
europeană acum pe acelaşi trend americană materialistă şi cultura
indian-orientală a sufletului a interiorului dacă încorporarea gândirii lui
Tagore în cultura română în anii 20 şi 30 a putut fi destructurată chiar prin
Tagore însuşi sovietizat al treilea al patrulea Tagore vor fi iar şi iar Tagore
cel dintâi cel adevărat chiar dacă India s-ar dezice de Tagore ca mama de fiu
el încă ar înfiora pe români cobind tragic cu preţul că India ar face
cunoştinţa lui Eminescu alungat din ţara lui deconstruit în cheie românească şi
pe demitizările formalizante o vishva bharati ar putea fi fondată pe numele lui
Tagore şi Eminescu poetul Indiei şi poetul României ar da un exemplu de advaita
*
în decembrie International conference on Indian
culture 28-30 May 2000 simpozion Tagore în anul Eminescu summer course un lucru
rău n-are cum fi precum îl gândesc dr George Anca has delivered two lectures
Tagore in Romanian perspective Vidya Bhavan 22 November '99 Tagore and Eminescu
23 November
*
bunyanul de 270 ani din grădina botanică library
compound is not a public park trespassers will be firmly dealt with gold de la
Goldstei Brancazio on supernovae 29 titluri Eliade 23 Ceauşescu 2 Eminescu C-M
Popescu Leviţchi-Bantaş Emin Pasha eminent Asians Indians Victorians Edwardians
Bengalis Elizabethans Nigerians Women Orientalists Eli Elia Eliade
*
volumul XIV Eminescu gramatica sanscrită
*
a
am citit Rugăciunea unui dac de Eminescu în amintirea Amitei
*
Mihai Eminescu Constantin Brâncuşi Mircea Eliade
Lucian Blaga au fost inspiraţi influenţaţi legaţi de India
*
Până la un florilegiu din care n-ar lipsi Inorogul
şi oceanul lui Lucian Blaga – oricum ahimsa românească poate fi prefaţată
în absolut cu “Eu nu strivesc corola de minuni a lumii” - sau Lumină lină de
Tudor Arghezi, ne-am întoarce, atavic fie, la Eminescu, pe răspunsul verbal al
unui editor: nonviolentă e Rugăciunea unui dac. Dar ahimsa finalului din
Călin (Kali/dasa), sărbătorindu-se contrapunctic, nuntă interregn, în
cosmos jain? Dar prefacerea, ca-n Ramayana lui Valmiki a durerii-soka în
verset-sloka - “...greieri, şoareci,/ Cu uşor măruntul mers,/ Readuc
melancolia-mi,/ Iară ea se face vers” ? Valmiki iar (?): “O pasăre pluteşte cu
aripi ostenite,/ Pe când a ei pereche nainte tot s-a dus/ C-un pâlc întreg de
păsări, pierzându-se-n apus.”/ Aruncă pe-a ei urmă priviri suferitoare,/ Nici
rău nu-i pare-acuma, nici bine nu... ea moare,/ Visându-se-ntr-o clipă cu anii
înapoi”. “Mai e-n tot universul o stea plină e pace,/ Netulburată vecinic de
ură, de război”? “De-aceea te-ai retras tu, îi zice magu-atuncea,/ Să trăieşti
în asceze gândind la Dumnezeu,/ Bând apa mării-amară în negrele spelunce -/ Ca
să domini in tine ispita, geniul rău”.
În
teatru, dacă nu pe scenă – Decebal - Zalmoxe-Hristos – Rigveda:
Deşi duşman, îţi zic:
Bine-ai venit!
Eu duşmanii mei nu-i
urăsc... îi bat,
Dară învinşi – eu îi iubesc
/.../
Un singur lucru e mai bun
ca viaţa,
Pentru că nu-i nimic, nimic
chiar: moartea.
Ah, cum nu suntem pe atunci
pe când
Nici fiinţă nu era, nici
nefiinţă,
Nici marea aerului, nu
auzul,
Nimic cuprinzător, nimic
cuprins,
Nu era moarte, nemurire nu
Şi fără suflet răsufla în
sine
Un ce unic ce poate nici
n-a fost!
Dar vai! un sâmbure în acel
caos,
Mişcându-se rebel, a
nimicit
Eterna pace şi de-atunci
durere,
Numai durere este-n astă
lume...
Unde e starea aceea unde
zeii
Nu existau, nici oameni,
nici pământ,
Pe când acea fiinţă
ne-nţeleasă
Nu-şi aruncase umbrele în
lume?
*
Cosmologia eminesciană în relaţie cu Vedele, în
special Rig Veda, şi Eddele, în cheie
Voluspo, ne-a însufleţit, mulţi ani,
în India (vide Apokalipsa indiană, 9 volume; Indoeminescology; The
Buddha – letters from the buddhahood to Eminescu etc) până recent în faţa
mormântului lui Ibsen (Ibsenienii, 6
volume). De la vedicul Hiranyagarbha ( preluat, ca titlu, şi de Baronzi) la Cosmologia Generalis a lui Christian
Wolff (1783) şi Luceafărul lui
Eminescu (1883), prin (ne)devenirea bhava-vibhava sau nonuniversomorfism şi
fiinţe noncosmomorfice, printre modelele cosmologice adoptive (Ioana Em. Petrescu) rezonanţa
arhetipală ne-a acordat rigvedic primordial cu Scrisoarea I, oarecum aparte de marea întunecată egipteană,
haosul-ou chinezesc, Tiamat tăiată în cer şi pământ (Medeea şi-a tăiat-tomi
fratele doar în bucăţi).
*
Doamna (n-am cunoscut-o) Zricha Vaswani şi-a luat nu
demult doctoratul la Universitatea “Dr. Bhim Ambedkar” cu teza “Effect of
Indian Thought on Mihai Eminescu”.
*
un du-te-vino între Odă
– Katha Upanishad, Glossa – Sutta Nipata, Rugăciunea unui dac – Rig-Veda,
Scrisoarea I – Rig-Veda, Luceafărul – Srimad Bhagavad Gita, Kamadeva –
Sakuntala, Mortua est – Budha-Karita.
*
lasă viaţa lasă tot
Eminescu Eliade
plouă dealuri şi cascade
şi copilul ce înot
*
laotzieni Eminescu Blaga
confucieni Spătaru
Călinescu
*
pe Eminescu indienii îl
iubesc
în reciprocitate din
depărtări
nu-i voi muta din calypso
pe gazde Kabir şi Eminescu
*
orice
cuvânt o nălucă dinspre Eminescu
spre
Blaga
*
Eminescu
e cel
mai
puţin de jelit
*
nu mai
confunda şi tu
comunismul
cu Eminescu
*
pe
unde am mai stat în Washington
pe
bănci de lemn din Eminescu
*
Luceafăr şi alte – Eminescu
Kim
so wol şi Eminescu
*
iubirea de Eminescu e păcatul fatal al României
*
nemaipiatră Holderlin şi Eminescu
*
my
name is Eminescu that is Poe
*
adevărul este valoarea
eminesciană
*
tradusei din Eminescu după
Tulsidas
*
recitim Decebal de Eminescu
*
Eminescu n-a lăsat
desene Brâncuşi
n-a lăsat texte
*
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu