Leopold Maximilian Moltke – Surender Bhutani –
George Anca – George Liviu Teleoacă
LEOPOLD
MAXIMILIAN MOLTKE
Hymne Siebenbürger Sachsen
Versurile sunt scrise de germanul Leopold Maximilian Moltke ( * Küstrin
18.9.1819, † Leipzig 19.1.1894), iar muzica îi aparține compozitorului sas
Johann Lukas Hedwig (* Heldsdorf-Hălchiu 1802, † Kronstadt-Braşov 1849).
Demn de știut, cântecul a fost interpretat pentru prima
dată în jurul anului 1845. Versurile conțin, în cheia unei emoții care trece dincolo
de cuvinte, esența conviețuirii pe acest plai binecuvântat, bucuria de a împărtăși trăiri,
speranțe, cu oameni frumoși și demni, într-un spațiu în care cultura, credința,
omenia au împletit coloana vertebrală a traiului deloc ușor, dar frumos și demn
al localnicilor...
1. Siebenbürgen, Land des Segens,
Land der Fülle und der Kraft,
Mit dem Gürtel der Karpaten
Um das grüne Kleid der Saaten,
Land voll Gold und Rebensaft.
1. Siebenbürgen, Land des Segens,
Land der Fülle und der Kraft,
Mit dem Gürtel der Karpaten
Um das grüne Kleid der Saaten,
Land voll Gold und Rebensaft.
2. Siebenbürgen, Meeresboden
Einer längst verfloss'nen Flut!
Nun ein Meer von Ährenwogen,
Dessen Ufer waldumzogen
An der Brust des Himmels ruht!
Einer längst verfloss'nen Flut!
Nun ein Meer von Ährenwogen,
Dessen Ufer waldumzogen
An der Brust des Himmels ruht!
3. Siebenbürgen, Land der Trümmer
Einer Vorzeit stark und groß,
Deren tausendjähr'ge Spuren
Ruhen noch in deinen Fluren
Ungeschwächtem Ackerschoß.
Einer Vorzeit stark und groß,
Deren tausendjähr'ge Spuren
Ruhen noch in deinen Fluren
Ungeschwächtem Ackerschoß.
4. Siebenbürgen, grüne Wiege
Einer bunten Völkerschar!
Mit dem Klima aller Zonen,
Mit dem Kranz der Nationen
Um des Vaterlands Altar!
Einer bunten Völkerschar!
Mit dem Klima aller Zonen,
Mit dem Kranz der Nationen
Um des Vaterlands Altar!
5. Siebenbürgen, grüner Tempel
Mit der Berge hohem Chor,
Wo der Andacht Huldigungen
Steigen in so vielen Zungen
Zu dem einen Gott empor!
Mit der Berge hohem Chor,
Wo der Andacht Huldigungen
Steigen in so vielen Zungen
Zu dem einen Gott empor!
6. Siebenbürgen, Land der Duldung
Jedes Glaubens sich'rer Hort.
Mögst du bis zu fernen Tagen
Als ein Hort der Freiheit ragen
Und als Wehr dem freien Wort!
Jedes Glaubens sich'rer Hort.
Mögst du bis zu fernen Tagen
Als ein Hort der Freiheit ragen
Und als Wehr dem freien Wort!
7. Siebenbürgen, süße Heimat,
Unser teures Vaterland!
Sei gegrüßt in deiner Schöne,
Und um alle deine Söhne
Schlinge sich der Eintracht Band!
Unser teures Vaterland!
Sei gegrüßt in deiner Schöne,
Und um alle deine Söhne
Schlinge sich der Eintracht Band!
Varianta în lb. Română:
Cântecul Transilvaniei
1. Transilvanie, mândră ţară
cu puteri şi bogăţii
de Carpaţi împrejmuită,
cu verdeaţă răsădită,
plai cu aur şi cu vii.
cu puteri şi bogăţii
de Carpaţi împrejmuită,
cu verdeaţă răsădită,
plai cu aur şi cu vii.
2. Transilvanie, ţărm de mare
răsărit din vechi talaz,
astăzi spice-n legănare
odihnesc la sân de zare
între maluri verzi de brazi.
răsărit din vechi talaz,
astăzi spice-n legănare
odihnesc la sân de zare
între maluri verzi de brazi.
3. Transilvanie, vechi ruine
dintr-un ev îndepărtat,
urme mari şi milenare
odihnesc sub glia care
rodnicia şi-a păstrat.
dintr-un ev îndepărtat,
urme mari şi milenare
odihnesc sub glia care
rodnicia şi-a păstrat.
4. Transilvanie, leagăn verde
pentru oricare vlăstar,
reuneşti climele toate,
naţiuni, cununi purtate
pe al patriei altar.
pentru oricare vlăstar,
reuneşti climele toate,
naţiuni, cununi purtate
pe al patriei altar.
7. Transilvanie, patrie dulce,
ţară a părinţilor,
frumuseţe, slavă ţie,
fiii tăi în armonie
să-i unească doar un dor.
ţară a părinţilor,
frumuseţe, slavă ţie,
fiii tăi în armonie
să-i unească doar un dor.
SURENDER BHUTANI
Take The Stage
Pump up your inner monologues
they may unburden the experiences
which you find so hard to voice in public
they may unburden the experiences
which you find so hard to voice in public
...
Leave your awful sense of loss
let there be an encounter
between an edgy self and a hidden ego
let there be an encounter
between an edgy self and a hidden ego
Don't sit frozen in distress
sooner or late you will crawl out
like a recovered drug addict
sooner or late you will crawl out
like a recovered drug addict
There is a tsunami of anticipation
provided you muster enough strength
to cajole yourself on the stage
provided you muster enough strength
to cajole yourself on the stage
Hardly any narrative ever coheres
animations are having a wild ride
there may be an insane logic
between what you feel
and finally what you may say
but time has come
to take the stage
animations are having a wild ride
there may be an insane logic
between what you feel
and finally what you may say
but time has come
to take the stage
GEORGE ANCA
Trei
în Calcutta
Tagore,
Maica Teresa, Eliade
TAGORE
Marile
imperii – scria Tagore (A doua naştere)
– îşi schimbă forma şi se spulberă precum norii; naţiunile îşi joacă rolul şi
apoi dispar în obscuritate, dar aceşti indivizi poartă în ei viaţa nemuritoare
a întregii umanităţi. Vorbea despre personalităţi revelatoare, respirând în
lumea Spiritului. Noi vorbim despre el, în Calcutta naşterii lui (6 mai 1861).
În
Victoria Memorial, azi Muzeu al Bengalului, Tagore joacă într-o piesă
sanscrită, cu diploma Nobel pe peretele
din faţa fotografiei junelui actor. În palatul memoriei sale din Shantiniketan,
am căutat zadarnic prin vasta iconografie urma lui din Bucureşti (noiembrei
1926). Atâţia de la noi ar fi zidit palate din paşii lui Tagore. Spuneam atunci
că sfântul din Montparnasse şi sfântul din Shantiniketan, amândoi scijelaţi în
cuvinte de Arghezi, au tăiat în materie spirituală mântuirea lumii. Că Tagore
este Christos bătrân, frate mai mare cu Christosul valah Mihai Eminescu.
Calcuttana, prin naştere, Amita Bhose a putut chiar să evite gustul morţii
incinerându-se în Bucureşti lângă mormântul lui Eminescu, împrăştiindu-se în
cosmosul lui Orfeu şi al lui Tagore deopotrivă.
Doctrinele
mileniului al treilea nu vor putea evita ceea ce se impusese filosofului N.
Bagdasar în 1938, contrastul dintre civilizaţia europeană, acum, pe acelaşi
trend, americană, materialistă, şi cultura indian-orientală a sufletului, a
interiorului. Dacă încorporarea gândirii lui Tagore în cultura română în anii
’20 şi ’30 a putut fi destructurată chiar prin Tagore însuşi, sovietizat, al
treilea, al patrulea Tagore vor fi iar şi iar Tagore cel dintâi, cel adevărat.
Un
abur de aură botezătoare, cum i-a zis Tagore mahatma lui Gandhi, cum a murit
Vivekananda la 39 de ani, ce titlu a avut Ramakrishna. Fugărit de furnicile
albe, chiar tu, Tagore. O competiţie existenţial-religioasă la templu. Power
cut în Lebedev + Gorki Sadna, Eisenstein, Rusia mutată aici, cu căţel cu
purcel, orice intră nu mai iese, Birla Planetarium, Rabindra Sadan, Matro St.
Paul’s, Cathedral, handicraft bazar, Sunil Ganguli, Satyajit Ray, Father
Panchal, Mrinal Sen, Ashok Kumar, Dilip Kumar, Kishor Kumar, Amitabh Bachchan,
Guru Dutt.
Mă
despart de Calcutta înainte de a fi aflat cum merg treburile la departamentul
de istorie antică, tocmai acolo merg, de la revedere.
De
nu s-ar dispersa, ştearsă de ciclon, casa lui Tagore din Pandua, Orissa, fost
Bengal, unde scria sub un copac bakul drama-dans Chitrangada. Aici era the revenue inspector office. Ciclonul din
1971 a spulberat casele din jur, nu şi pe cea a lui Kabiguru. Acum, gata, vom
putea reconstrui casele noastre, n-o putem înlocui pe cea în care a locuit
Rabindranath. Sarada Prasad Malik, no point in building an auditorium in a
remote village. The Rabindra Mandap was finally built in Bhubaneswar. Au
instalat sătenii o statuie la intrarea în sat şi uliţa principală au numit-o
Rabindra Sarani, nerecunoscută de guvern. Bani pentru bakul mandap. Tineretul a
format clubul Biswakabi Rabindranath Yubak Sangsad. Au încercat şi o Rabindra
Library.. Tagore le zicea: baba aum khao. Venea aici de dolparba, înainte de a
se muta la Shantiniketan. Cooracharan Sahoo, the 56-year-old son of the late
Durjodhan Sahoo, Tagore’s estate manager: my father handed me down all the
papers before he died and asked me not to lose them. I kept my word and saved
the papers although I lost my belongings. Gata să se înece în ocean, şi Camoens
purta deasupra capului manuscrisul Os Lusiades.
În
1926, pe 21 noiembrie, Tagore nu era aici. Era în Teatrul Naţional din
Bucureşti şi conferenţia despre poezia şi gândirea indiană. Azi, 22 noiembrie
1999, în Shantiniketan, a doua zi, ne amintim nesfârşirea şoptirii de
Gange-Dunăre. Cu antet, că Dr. George Anca has delivered two lectures, Tagore
in Romanian perspective, Vidya Bhavan, 22 November ’99, Tagore and Eminescu, 23
November.
MAICA TERESA
Maica
Teresa din Târgovişte este una din cele 3000 de surori ale ordinului
Misionarelor Milei, fondat de Maica Teresa din Calcutta în 1948, cu 12 surori.
Născută în 1910 la Skopje, sfânta moare în 1997, după ea, anual, hrănindu-se o
jumătate de milion de familii şi 90 000 de leproşi sperând vindecarea sub
îngrijirile ordinului. Dragostea pentru Christos şi jertfirea pentru cei mai
săraci dintre săracii străzilor Calcuttei s-au născut împreună, spune ea.. Sora
săracilor, protectoarea bolnavilor, femeia care a slujit lui Dumnezeu cu
mâinile ei (sunt titluri de cărţi dintre numeroasele ce i s-au dedicat) este şi
unul dintre leader-ii mondiali ai secolului 20 (Leading Ladies; Mahatma
Gandhi, Mother Teresa, Swami Vivekananda and Some important Events of India
from 1944 to March 1995.)
Unul
dintre biografii ei indieni, lansând cartea, pe care apoi a înmânat-o
preşedintelui musulman al Indiei, a evocat, drept răspuns la eventuala
românitate a Maicii Teresa, o discuţie cu aceasta. Întrebată de un magnat
elveţian unde să depună 1% din afacerile sale, Maica Teresa ar fi spus că
România are probleme, acolo să doneze. Venită în martie 1990 în Bucureşti, era
aşteptată în Piaţa Universităţii, cu o strofă din Rugăciunea lui Eminescu, scrisă pe zid, sub imnul lui Mureşanu.
Cine a deturnat-o ştie probabil şi de banii elveţianului.
...Cerul
Calcuttei, plus evenimentele, joaca de-a apusul soarelui, cricket,
Australia-Zimbabwe 65-1, poate nu traducem Bande
mataram, Mirih, zile bramburite, nu şi Calcutta, oraşe noi, Calcutte,
maici, maica Tereza, iar Calcutta, ai cui copii, divină maică, şi tu, Calcutta,
maica maicii, şi noi, copiii nimănui, un crickett pe maidan. (Sanskritikon).
„Victorie
omului noului-născut mereu-viului” (Tagore, Copilul)
ELIADE
Eliade
era tânăr, Tagore bătrân, cu 46 de ani mai mult, un Iorga. N-avea cum lipsi
studentul Eliade de la conferinţă, în ’26, aşa i-o fi venit şi ideea. L-am
căutat de-am înnebunit printre bărbi Tagore-Brâncuşi-Iorga. Mrinal Sen îl
admira pe Eliade, P. C. Chunder pe nepoată-sa, Amita Bhose. În catalogul public
al Bibliotecii Naţionale, 23 titluri Eliade, 2 Ceauşescu, Eminescu – C-M
Popescu, Leviţchi-Bantaş, Emin Pasha. Eli, Elia, Eliade. No Souvenirs, The Two
and the One, Zalmoxis the Vanishing God..
Iubita
lui Eliade, moartă, el urmându-i. Iubitul lui Maitryi, ca ea, incinerat, încă o
explicaţie a cenuşii, pe lângă a nu-i fi profanat cadavrul.Conferinţa e
aranjată pentru marţi la 1.30, avionul e
la 5, direct de acolo în aeroport. Mirce Eliade and Indological Studies in
Romania. Îi spusei lui Bando că misterul din literatura lui Eliade este în bună
măsură de pus pe seama vieţii lui în Calcutta, în năpraznică tinereţe, dar eu
înţeleg Calcutta tocmai prin el, Virgiliu tânăr, necaduc. De spus, ce i-a dat
Calcutta lui Eliade este incalculabil, nu incalcuttabil, ce-a dat el
discipolilor săi, asemeni Ce mi-a dat mie Eliade, în afara răspunsurilor la
câteva scrisori, m-a legitimat inclusiv să-l apăr - monopolizat de interesaţi
şi puteri, el nu mai poate fi iubit precum toţi marii. Se lansează fuzee de
denigrare a omului şi contestare a operei. Primul act indologic autentic este
apărarea lui Eliade. Confundarea lui cu tendinţele vremii sale în România,
Italia sau India se face prin eludarea creativităţii şi evoluţiei sale. A-l
nega pe Eliade înseamnă a rupe fatal lanţul de la Eminescu spre noi. El a dat
lumii şi prin ea un sistem hermeneutic
consacrat. Dacă, prin absurd, lumea-l va sacrifica, în stil cumva indian,
românii vor fi cei ce-i vor face dreptate, cercetându-l. După interzicerea sub
comunişti, noua interzicere ar putea să-i stimuleze în sens contrar. Oricum, el
e tradus în numeroase limbi, e , din fericire, inevitabil, ca mare constructor.
Iese, evident, din modă.
Eliade
e primul indologist român în senssul deplin al cuvântului, cu studii formale în
India, cu doctorat pe un subiect indian, yoga, obţinut în Bucureşti. Acesta a
fost un început de urmat, fie şi de formă, în amintirea lui. A publicat o operă
literară indologică în româneşte, extinsă la istoria religiilor, în
continuitate. Background-ul românesc indologic este necunoscut în afara
României, astfel că indianiştii români beneficiază de anumite intimări, voite
ori nu, datorate şi trecerii timpului. Cine începe studii indiene, tocmai
datorită exemplului său, şi-l ia ca model, chiar cu exagerări imitative,
însoţite şi de infidelităţi superficiale.
Studiile
indologice au fost ca şi interzise în blocul sovietic (sanscrita prohibită şi
în Bengalul comunist, până deunăzi), sau au fost utilizate propagandistic,
antiindian, antireligios, antisocial. Vedele au fost studiate în puşcării prin
alfabet Morse. Eliade ştia asta. Când Radhakrishnan, pe atunci vicepreşedinte
al Indiei, viitor preşedinte, a vizitat România, se spune că a intervenit
pentru eliberarea poetului Radu Gyr, coleg de generaţie, condamnat la moarte.
Şi pandit Nehru a intervenit, prin U Thant, secretar general al ONU, pentru
eliberarea deţinuţilor politici din România, lucru pe care am avut prilejul
să-l reamintesc în cuvântul ţinut la acordarea doctoratului honoris causa E.S.
Shankar Dyal Sharma, preşedinte al Indiei, rugându-l să intervină pentru
eliberarea grupului Ilaşcu.
SUNETUL CALCUTTEI
„ Am început să fredonez o melodie din Bhoirobi. Cred că ai simţit şi tu că modulaţiile acestei melodii
trezesc un sentiment straniu. Când o aud, mi se pare că mâna uriaşă a unei legi
învârteşte necontenit mânerul unui instrument muzical şi jalnicul glas ce se
înalţă din acea rotire se preface într-o melodie profundă şi patetică apărută
din străfundurile întregului univers.” (Rabindranath Tagore, Calcutta, 12 iunie
1889).
„Petrecerea
a început cu bomboane şi tango. Dar nu bomboanele şi tango-ul Europei. Cele
dintâi sunt mult mai mari, mai tari, mai dulci. Cel din urmă nu se dansează –
ci se cântă. Cântul e obligatoriu. Nu trebuie să ’ai glas’, să ’ai ureche’.
Totul e să cânţi; una din fete are grijă să te lovească peste mână când cânţi
fals.” (Mircea Eliade, Calcutta, 23 ianuarie 1929).
Prin
1946, în drum spre Darjeeling, Maica Tereza aude o chemare în chemare, de a
ajuta săracii săracilor, bolnavii şi muribunzii de pe străzile Calcuttei.
Maidanul
e o turnantă de evenimente ludice, pe vârste, specii, obligaţii, aventuri,
sieste, surprize, reculegere, un izlaz metafizic atotpurificator, mai mântuind
din negrul poluării, ca la Copşa. Între el şi Victoria e contrastul nativităţii
cu moartea preţioasă, a ancestralului cu alienatorul – şi el înghiţibil, nu
numai mestecător cu glonţul şi complexul stăpânului. Verdeaţă arhaică
înconjurată de urbanitate, de unde s-o mai ţine totuşi şi albul Victoriei -
lacul împrejmuitor are apă care mai seamănă cu apa.
Iarba
maidanului, roua ei, ce dimineaţă navigabilă. Care pictezi, care meditezi, care
cerşeşti ţie însuţi, care bordelezi, poliţezi, călăreşti, baseboleşti,
fotbaleşti, socialeşti, codeşti, ca a treia parte, nici jumătate din
apocatastază. Parcă am uitat şi de Shantiniketan. Te aprinzi şi te stingi la
fel de repede în India. Byron the transformed, deformed (despre Byron, child of
passion, fool of fame, by Benita Eisles). Toată lumea ajunge la misiune, tot
omul indian sepoy-gandhian s-a culcuşit în memorialul victorian, întru un
paradox de ironie a istoriei răsturnabile în roată. La fel ne vom fi
interiorizând fiecare evenimente insesizabile în care însă s-ar zice că suntem
plonjaţi direct de soartă.
LILIANA POPA
O dată pe an se întîmplă și
minuni în lumea artiștilor
vizuali. Minune, zic eu, pentru că este i se permite vizitatorului spectator,
chiar și celui neavizat, intrarea într-o zonă niciodată atât de larg accesibilă
publicului: atelierul artistului.
Locul în care se nasc idei, se conturează, se dezvoltă prin reluări succesive figuri şi teme, aprofundări, modalităţi ce urează la obţinerea unei maxime expresivităţi a unei lucrări.
Rareori ți se permite o vizită neanunțată într-un atelier de pictură, sculptură, grafică, tapiserie....Profesoara Ruxandra Demetrescu ne povestea în timpul unui curs la UNARTE, Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti, despre o vizită inopinantă făcută de cineva pictorului Corneliu Baba în atelier. Și-a întors toate lucrările cu fața la perete....
Locul în care se nasc idei, se conturează, se dezvoltă prin reluări succesive figuri şi teme, aprofundări, modalităţi ce urează la obţinerea unei maxime expresivităţi a unei lucrări.
Rareori ți se permite o vizită neanunțată într-un atelier de pictură, sculptură, grafică, tapiserie....Profesoara Ruxandra Demetrescu ne povestea în timpul unui curs la UNARTE, Universitatea Nationala de Arte din Bucuresti, despre o vizită inopinantă făcută de cineva pictorului Corneliu Baba în atelier. Și-a întors toate lucrările cu fața la perete....
Minunea
constă în faptul că sculptorii de la Combinatul Fondului Plastic (zona Casa
Presei) ăși vor deschide larg ușile între 30 iunie și 7 iulie 2018. Prima
invitație vă este adresată de către sculptorul Cristian PENTELESCU
Cristian PENTELESCU (n. 1958,
Arad), sculptor. Este
absolvent al Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu”, Cluj-Napoca, sectia
sculptura, clasa prof. Artur Vetro (1985). In prezent este profesor de
sculptura la Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza” din Bucuresti. Este
Membru al Uniunii Artistilor Plastici din Romania. Din 2010 este Doctor in Arte
Vizuale. A participat la numeroase expozitii atat in tara cat si in
strainatate. A castigat Premiul pentru sculptura in cadrul Salonului Republican
de Tineret (Sala Dalles din Bucuresti). Lucrarile sale se gasesc in colectii
private din Germania, Danemarca, Elvetia, Franta, Portugalia si S.U.A.
Educatie si formare:
2010 - Doctor in Arte Vizuale
1990 - Membru al Uniunii Artistilor Plastici din Romania
1990 - Profesor de sculptura la Liceul de Arte Plastice
„N. Tonitza” Bucuresti
1985 - Institutul de Arte Plastice Cluj-Napoca, sectia
Sculptura, promotia clasa Profesor Artur Vetro
Premii:
1988 - Premiul pentru Sculptura, Salonul republican de
tineret, Sala Dalles, Bucuresti
Expozitii personale:
2015 - Galeria Senso, Bucuresti
2014 - Muzeul de Arta, Tulcea
2013 - Muzeul de Arta, Constanta
2010 - Galeria Triade, Timisoara
2010 - Galeria Delta, Arad
1994 - Geneva, Elvetia
1991 - Sala Galateea, Bucuresti
Expozitii de grup:
2016 - Desen & Sculptura, Muzeul National al Hartilor
si Cartilor, Bucuresti
- Anuala de Arta Plastica Religioasa si Restaurare -
Muzeul National al Satului
- „Temeiuri” – Salonul Național al Artelor, Sala Brancusi,
Bucuresti
- „Inter-Art”, Aiud, Biblioteca Nationala a Romaniei,
Bucuresti
2015 - „Meeting Point” - Bienala Internationala de
Pictura, Grafica si Sculptura, Galeria Delta, Arad
- Bienala Nationala de Plastica Mica, Varsta de bronz,
editia a IV-a, Muzeul de Arta, Cluj
- Expozitia de Arta Plastica, Saloanele Astrei, editia a
III-a editie, Sibiu
- Expozitie de primavara, Muzeul Național al Taranului
Roman, Bucuresti
2014 - „Temeiuri”, Salonul Artelor editia a V- a, Sala
Constantin Brancusi, Palatul Parlamentului, Bucuresti
- Salonul de Toamna, Sala Constantin Brancusi, Palatul
Parlamentului, Bucuresti
- Arte in Bucuresti, Galeria Simeza, Bucuresti
- Salonul de Iarna, Galeria Simeza, Bucuresti
2013 - Artele Focului, Muzeul de Arta, Cluj - Bistrita
- Expozitie de arta contemporana, Muzeul Astra, Sibiu
- Salonul de Gravura – Sculptura, Galeria Simeza,
Bucuresti
- „Temeiuri”, Salonul Artelor editia IV, Sala Constantin
Brancusi, Palatul Parlamentului, Bucuresti
2012 - Obiect - Cadou, Salonul de Iarna, Bucuresti
- Arte in Bucuresti, Bucuresti
- Saloanele Bucurestilor, Caminul Artei, Bucuresti
- Salonul de sculptura, Galeria Simeza, Bucuresti
- Saloanele Moldovei, Chisinau
- „Unexpected mix of art works”, Galeria Veroniki Art,
Bucuresti
- Expozitie - Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza” –
Muzeul de Arta, Constanta
2011 - „Arta Sacra”, Caminul Artei, Bucuresti
- Salonul de Toamna , - Simeza, Bucuresti
- Bienala de Arta de la Arad „Meeting Point”, Editia
aIII-a – Expozitie itineranta - Ungaria, Cehia si Croatia, Galeria simeza,
Bucuresti
2010-2011 - Salonul De Sculptura Mica, Bucuresti
2009 - Bienala de Arta de la Arad, „Meeting Point”, Editia
a II-a – Expozitie itineranta Ungaria, Cehia si Croatia
2003-2009 - Expozitii ale sculptorilor de la Liceul de
Arte Plastice „Nicolae Tonitza”, Bucuresti
1996 - Galeria Orizont, Bucuresti
1994 - Geneva, Elvetia
1993 – 1995 - Ravenna, Italia
1993 - Copenhaga, Danemarca
1992 - Abenraa, Danemarca
1988 - Sculptura in lemn, Sala Dalles, Bucuresti
1983 - 1985 - Expozitii in Cluj-Napoca
1983 - 1984 - Participare la expozitii studentesti,
Cluj-Napoca
Lucrari monumentale:
2011 - „I.L. Caragiale", bronz, 95 cm, Bucuresti
2008 - „N. Teodorescu", bronz, 90 cm, Braila
2007 - „Dobrin”, bronz, 130 cm, Pitesti
2007 - „Radu de la Afumati”, Concurs Tirgoviste
2006 - „Marcela Penes”, bronz, 120 cm, Bucuresti
1991 - „Stefan cel Mare”, bronz, 110 cm, Cernauti
Reliefuri:
2010 - „Margareta Sterian”, placa comemorativa, Bucuresti
2002 - „I. Mihalache”, bronz, sediul P.N.T., Bucuresti
2002 - „I. Maniu”, bronz, sediul P.N.T., Bucuresti
Simpozioane de Sculptura:
2015 - Arad, lemn (220 x 45 x 45 cm)
2013 - Targu Jiu - Brancusiana, marmura (120 x 60 x 39 cm)
2011 - Pitesti , marmura (300 x 140 x 80 cm)
2009 - Pitesti, marmura (280 x 120 x 80 cm)
2008 - 2012 - Aiud, marmura (60 x 50 x 70 cm)
2007 - Dragasani, Rm. Vilcea, marmura (190 x 160 x 80 cm)
2007 - Majdanpek, Serbia, metal (plastica mica)
2007 - Macedonia, desen
2006 - Viena, Austria, piatra (150 x 110 x 60 cm)
2006 - Baia-Mare, piatra (300 x 140 x 140 cm)
2006 - Cluj-Napoca, marmura (200 x 100 x 80 cm)
2005 - Mersin, Turcia, piatra (300 x 140 x 140 cm)
2005 - Pitesti, marmura (140 x 150 x 200 cm)
2005 - Balaci, marmura (330 x 140 x 100 cm)
2004 - Balaci, marmura (310 x 90 x 100 cm)
2004 - Castelraimondo, Italia, marmura de Carrara (200 x
100 x 100 cm)
2000 - Bucuresti, marmura (260 x 120 x 150 cm)
1996 - Oarba de Mures, piatra (230 x 100 x 80 cm)
1990 - Lazarea, piatra (100 x 90 x 80 cm)
1988 - Covasna, lemn (350 x 120 x 140 cm)
1987 - Sangeorz-Bai, marmura (150 x 80 x 70 cm)
1985 - Oarba de Mures, piatra (130 x 120 x 70 cm)
GEORGE LIVIU TELEOACĂ
LUPOAICA DE PE CAPITOLIU CA ACT DE RATIFICARE
PRIVIND OBÂRȘIA
SPIRITUALITĂȚII EUROPENE
Astăzi,
datorită nebănuitelor progrese înregistrate de tehnologia informației, putem
contempla cu ușurință orice lucrare de artă universală folosind calculatorul
personal, chiar și telefonul mobil. Realizate profesionist cu aparatură
performantă, imaginile color oferă oricui numeroase detalii, la care nu au avut
acces nici specialiștii din deceniile anterioare.
S-a creat astfel universul virtual al
artei plastice, în care contemplația conduce involuntar la conexiuni, menite a
ne apropia tot mai mult de mesajul originar gândit de artistul creator. Printre
primele opere care beneficiază de acest privilegiu, Lupoaica de pe Capitoliu
ocupă un loc aparte date fiind nu doar marea sa vechime, dar și mulțimea
copiilor sale răspândite în toată lumea (https://www.google.ro/#q=capitoline+wolf).
În perioada de început a existenței sale,
încheiată în jurul anului 480 î.Cr., când a fost turnată în bronz, se pare că
Lupoaica nu era corelată cu legenda gemenilor abandonați pe malul Tibrului, de
vreme ce păstorul Faustulus, salvatorul lor, va fi inclus în scenă doar pe
monede, după alți 340 de ani.
Chiar dacă pictura a fost realizată în
Egiptul Antic, analogia se justifică pe deplin având în vedere că Herodot
(484-425) în a doua sa Carte, Euterpe, a înregistrat numeroase
legături ce ar fi existat între zeitățile egiptene și cele grecești. Ca alte
semnale menite a sugera circulația unor modele artistice similare în ținuturile
din jurul Mării Mediterane, Cicero (106-43) a pretins că arhaicul zeu latin,
Vulcanus, era fiul Nilului (Victor Kernbach), iar dardanul Aeneas ajunge din Troia
devastată în Lațiu numai după ce petrece un an pe coasta africană a Mării
Mediterane găzduit de Dido, regina feniciană a Cartaginei.
În fapt, primul mileniu înainte de
Cristos debuta în bazinul mediteranean cu intense schimburi de valori
materiale, dar și culturale, care au condus la utilizarea în comun a unor
metafore plastice, intre care și acest mod de a sugera hrănirea dinaștilor cu
înțelepciune divină, așa cum va fi hrănit de Sfânta Fecioară Maria în plin Ev
Mediu Sf. Bernard de Clairvaux (1090-1153) ca altă dovadă referitoa-re (https://en.wikipedia.org/wiki/Bernard_of_Clairvaux) la circulația largă a modelelor în timp
și spațiu.
Tot în consonanță cu arta Egiptului
antic s-a utilizat și o a doua metaforă plastică comună pentru a exprima natura
celestă a Lupei, și în acest sens se constată identitatea dintre tandra arcuire
a lui Nut, zeița egipteană a cerului și poziția pe picioare a Lupei Capitoline,
care imaginează astfel cerul gemenilor sacri născuți din unirea zeului Marte cu
vestala Rea Silvia. Cumulând cele două asemănări: cu zeița Isis prin hrănirea
la sân, iar cu zeița Nut prin semnificația de boltă cerească a poziției, Lupa
Capitolină întruchipează acea zeitate celestă, care i-a hrănit la sân cu
înțelepciune divină pe fondatorii Romei Antice.
Deosebit de sugestivă este în
acest sens atitudinea lui Romulus și Remus, care conștienți de ceea ce aveau de primit ridică
brațele cu palmele deschise spre cer, așa cum fac până azi toți preoții pentru a
solicita pogorârea Harului.
tehnologiile prezentului
ne-au adus în prim plan neglijatele pene de pe gâtul Lupei Capitoline, pene
precis individualizate și pe linia omoplaților, urmând apoi pe șira spinării.
Prin aceste pene riguros distribuite pe gâtul exagerat de lung, ca și pe axele
corpului său, Lupa Capitolină este ca și ansamblul cu pene și cap de lup
reprezentând acel simbol neolitic de la Dunărea de Jos, numit ulterior
Stindardul Dacic sau Draco, de multe ori Dragon sau Balaur.
Așadar, pe baza unor analogii de o
remarcabilă evidență putem afirma, fără teama de a greși, că Lupa Capitolină a
fost turnată în bronz de întemeietorii Romei Antice pentru a eterniza omagiul
lor adus Dum-nezeului denumit prin hieroglifa Stindardul Dacic.
Ca altă dovadă
că Lupa a fost realizată pentru a cinsti divinitatea strămoșilor lor plecați
din spațiul danubiano-pontic, numele lui Romulus, ca eponim pentru
întemeietorii Romei Antice, coincide prin suprapunere cu cuvântul Rumăr(us),
arhaica formă rotacizată a etnonimului Român, pe care-l purtăm cel puțin de
trei milenii, conform legităților lingvistice formulate de Émile Benveniste, care a arătat că rotacismul, inclusiv
alternanța r/n, reprezintă cea mai veche flexiune în
indo-europenistică. Sub aspect etnonimic se mai poate constata fără dificultate
că Ramnii
ca întemeietori recunoscuți ai Romei antice reprezintă un al mod de a
scrie cuvântul Românii și fiindcă etnonimele se nasc din etnonime. Faptul nu
trebuie să surprindă având în vedere că pentru vechimea continuității noastre
la Dunărea de Jos mai pledează în mod elocvent și elementele de costum popular
românesc incizate pe statuete din civilizațiile Vinça și Hamangia (pentru
opregul de azi al gugulanilor) sau desenele de costum popular de pe ceramica
din epoca bronzului de la Suciul de Sus
(pentru cătrința de azi a maramureșencelor) (Ioan Marchiș).
Pentru
dăinuirea noastră din preistorie ca vlahi și ca români pe aceste pământuri
carpato-danubiano-pontice dovezile sunt însă mult mai multe, dar cu sau fără
alte susțineri, Lupa Capitolină, în sine, ca mărturie explicită și directă,
asumată prin adorare publică de începătorii imperiului roman, conferă acestui
spațiu statutul de Vatră a Tradiției Primordiale. A nu întreține vie conștiința
acestui reper real de comuniune interetnică și religioasă neîmplinirile
unității europene vor dăinui la nesfârșit, de unde și datoria tuturor de a ne
actualiza cunoștințele în acest sens, fiindcă Vatra Tradiției Primordiale este
un dat de importanță perpetuă în evoluția societății umane (René Guénon).
București 15 Ianuarie
2017 de Ziua Culturii Române
Din moși,
strămoși se spune că:
─ Tot ce naște
din pisică șoareci mănâncă.
─ Năravul din
fire n-are lecuire.
─ Cine a
trădat odată va trăda și a doua oară. Valabil și
pentru familii.
Iar experiența
ne arată că cine a pierdut de mai multe ori, poartă în sine mentalitatea
perdantului și se abține
de la reușită, chiar și atunci când reușita
este de partea lui.
Pornind de
la cazul familiei Sturdza, vom preciza că noi pierdem de prea multă vreme,
motiv pentru care cei slabi de înger în graba lor nu mai găsesc suport moral
pentru a se opune trădării. Casandrele nici nu se mai feresc să ne prezică
neantul. Dar mai presus de soartă este omul. Cu certitudine, avem șansa
de a dăinui, dar șansa trebuie adjudecată. De aceea,
pentru a ne recupera forța de a dăinui ca națiune
trebuie să ne recuperăm memoria demnității noastre. Nu a trufiei, nu a
mândriei, ci a demnității reușitelor
noastre.
Esențial
și definitoriu este faptul că gândirea și
spiritualitatea noastră a condus indubitabil la întemeierea civilizațiilor
umane, iar ca dovadă am rămas înscriși pentru totdeauna în Cărțile
Sacre ale omenirii începând cu mileniul II î.Hr. în Rig-Veda, unde figurăm cu
străvechiul nume, VALAC-HILYAH. Ne regăsim și
în Edde-le germanice, începute în perioada vikingilor, Edde dominate de
WALKIRII, slujitoarele paradisului numit WALHALA. Mai înainte de toate acestea,
fascinanta civilizație minoică, din Creta, apare și
se dezvoltă timp de peste două milenii și jumătate sub Zeus Velchanos etc.
Cu
nenumărate alte dovezi teonimice, dar și etnonimice, toponimice sau
hidronimice, reținându-i și
pe illergeți și pe illercavoni ca întemeietori ai
Spaniei, cum se arată în geografia istorică, se poate proba că întreaga Europă
este de esență valahică, după cum tot valahici
sunt la origine și Balohi din Balucistan. Căutați
și veți înmulți
aceste dovezi și veți
crede în ele mai presus de jalea zilei de azi.
Pentru că
răspund la o scrisoare referitoare la trădările familiei Sturdza, mai trebuie
spus că trădările au un efect catastrofal asupra națiilor
mai mici. În cazul națiunilor mari, efectele sunt
compensate aproape fără urmări, așa cum a fost și
celebra trădare a lui Andrei Wlasov din timpul celui de al doilea război
mondial.
În cazul
nostru. cu populația în continuă scădere, efectele
trădărilor sunt însă mult mai grave, iar printr-o reacție
în lanț, chiar se poate ajunge la ieșirea
noastră din istorie. După cum se vede, Arnold J. Toynbee a avut dreptate când a
spus că civilizațiile nu sunt omorâte, ci se sinucid.
Mereu porniți
să ne ploconim și să ne prosternăm în fața
oricui ne intră în țară pe motiv că suntem sublim de
ospitalieri, parcurgem aproape pe nesimțite și
fără să vrem drumul de la gesturi de trădare la trădare. Fără competența
dublată de principialitate și fără starea de veghe lucidă, mereu
atenți la tertipurile lumii ne vom afla invariabil în situația
nepriceputului perdant, care se complace în a se lăsa prostit și
momit cu bani și cu onoruri acordate slugilor. De
fapt ne-a fost ascuns și încă suntem ținuți
departe de acel crez suprem, care să ne motiveze demnitatea unității
naționale și care să ne înaripeze fidelitatea
neabătută trăită cu tot sufletul, îndurând cu cugetul împăcat toate
vicisitudinile, inclusiv jertfa, pe care le incumbă orice confruntare.
Așa
a fost până acum, dar, iată, că uriașa
explozie informațională a pus în evidență
faptul de largă recunoaștere internațională:
Românii și România reprezintă Vatra Tradiției
Primordiale, Statut unic și cu totul special, statut căruia
suntem chemați să-i consacrăm toate energiile
noastre.
Acest
Statut de interes universal continuă însă să fie obturat de toți
cei care mai pretind în mod cu totul nejustificat că poporul român ar fi de
origine latină. Lupa Capitolină spune cu totul și
cu totul altceva și este cazul să aprofundăm mesajul
plastic al Lupei Capitoline fiindcă actualul război atipic, numit de specialiști
4GWP, este înainte de orice un război de natură ideologică, de unde și
datoria fiecăruia dintre noi de a ne documenta neîncetat și
cât mai serios.
Să nu ne oprim, însă, la istoriile
oficiale din țară sau din străinătate, unde și
cele mai prestigioase edituri practică manipularea pe toate căile, inclusiv,
prin punerea în circulație a neadevărurilor, pentru a ne
convinge că nu avem temeiuri și că suntem incapabili să ne
gestionăm Țara și bogățiile
ei. Căutați pe cât posibil sursele primare.
Conspectați ceea ce citiți, dar mai ales dezbateți
cu colegii orice informație de interes. Trebuie să renunțăm
definitiv la comoditatea spirituală și implicit la nefastul dicton „Crede și
nu cerceta” precum și la ideea năroadă conform căreia
„capul plecat sabia nu-l taie”. De fapt mai degrabă se cianurează munții,
ceea ce este infinit mai grav.
Demitizarea chiar ne este necesară,
dar pentru a suprima falsurile, iar dogma originii noastre latine este cel mai
mare fals, dar pe cât de mare, pe atât de ușor
de răsturnat cu argumente la îndemâna oricui. Omonimele româno-latine se
dovedesc a fi asemenea argumente. Așa de exemplu: dacă în limba latină mergo,-ere
înseamnă a se scufunda, asta înseamnă că ei au avut înțelesurile
lor, iar noi am avut înțelesurile noastre chiar dacă multe
dintre cuvinte au înțelesuri asemănătoare. De fapt
asemănătoare sunt toate limbile europene, tocmai fiindcă au pornit dintr-o
vatră matricială comună numită „etnitism primitv” de Ferdinand de
Saussure, părintele lingvistice moderne.
Nici în
planul comportamentului național nu trebuie să ne mai lăsăm
intimidați, Comparat cu agresivitatea celorlalți,
pacifismul național nu trebuie privit ca un
handicap, fiindcă nu-i un handicap, ci starea noastră apărută ca un îndelungat și
real proces antropologic. În trecut ca și
astăzi, din Vatra Primordială au plecat de obicei cei mai viguroși,
respectiv cei mai întreprinzători. În Vatra Primordială au rămas, însă, cei mai
cumpătați, bucuroși să păstreze Marea Tradiție
Primordială, așa cum a fost imaginată de René Guénon
și analizată ulterior de Jean Tourniac, singura ale cărei
criterii și norme de comportament ar mai putea optimiza marile
prefaceri ale prezentului. Totul depinde de noi, românii și
de întoarcerea noastră competentă și fermă în arena internațională.
ATENȚIE
!!!!!
Nu se pune
problema de a cerși oarece măriri și
recompense pentru ceea ce am fost cândva, ci de a ne asuma, în contextul
actual, responsabilități și
sarcini în conformitate cu Statutul nostru special urmând să trăim din roadele
muncii noastre. Totul este să ieșim din această stare de abandon
spiritual pentru a dobândi prin rezultatele acțiunilor
noastre calitatea de națiune necesară lumii de azi, respectiv
calitatea de NAȚIUNE RESPECTATĂ. După cum se vede,
azi, chiar mai mult ca în trecut întreaga lume are nevoie de recuperarea
temeiurilor spirituale ale civilizației. Numai în baza acestor temeiuri,
verificate de istorie, lumea va reuși să-și
gestioneze corect uriașa putere tehnică de care dispune.
Altfel vom fi dominați de propria noastră putere ca și
ucenicul vrăjitor. Să nu uităm totuși că Terra a fost sărăcită și
devalizată mult mai mult decât ne putem imagina, consumul frenetic și
beția risipei depășind cu mult capacitatea sa de
refacere.
Se zice:
FERICIȚI FĂCĂTORII DE PACE, dar ca SĂ ADUCEM PACEA trebuie să ne
recuperăm memoria și odată cu ea toate competențele
adevăratului nostru Statut Național.
De fapt
singura noastră rațiune de a fi este aceea de păstrători
ai marii culturi de la care a și început Facerea Lumii Civilizate la
Dunărea de Jos. Biblia, Istoria, Eminescu, Cioran, Gimbutas și
mulți alții, iar uneori chiar și
cei de la New York Times sunt de partea noastră.
Cu multe
urări de mai bine
George
Liviu Teleoacă
PS
A manifesta și față
de acest răspuns-provocare augusta voastră tăcere din trecut poate fi un semn
rău, dar numai pentru cel ce refuză să-mi trimită punctul său de vedere, oricât
de critic ar fi. Eu am trudit, am și început să spun ce am trudit și
mi-am ușurat sufletul după vorba știută
de toți Dixi, et salvavi animam meam.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu