SITUAŢIA DIN ARDEAL – de Mihai Eminescu [12 martie 1883]
I.P.S.S. mitropolitul românilor
răsăriteni din Ardeal şi Ţara Ungurească, d. Miron Românul, a adresat
protoiereilor din arhidieceză o circulară. Ea opreşte pe cler de-a lua parte la
adunările populare cari protestează cu atâta legitimitate în contra proiectului
de lege al cărui scop e maghiarizarea institutelor secundare române de
învăţământ.
Înainte de toate mărturisim că nu
discutăm motivul care-a putut împinge pe prelat la răspândirea acestei
circulare. Ştiam că, din nenorocire, mitropolitul românilor prea e o persoană
oficială pentru a se putea sustrage de la influenţa guvernamentală şi nici nu
se poate pretinde ca orice mitropolit să fie ca Şaguna, care punea ordine
ministeriale ungureşti ad acta, fără a le ‘nvrednici măcar de-un răspuns şi
care, când dreptatea era în partea poporului său, o susţinea în contra a orice
şi a oricui. Se prea poate aşadar ca circulara aceasta să fie comandată de la
Pesta, de unde i s-a şi administrat mitropolitului, prin ziare ungureşti,
ameninţări de trimitere la mănăstire.
Ceea ce ni se pare însă straniu
în această circulară şi lucru la care nu ne-am fi aşteptat este tendenţa pe
care I.P.S. Sa binevoieşte a o atribui adunărilor populare, tendenţă
substituită, care dă circulării caracterul unei denunţări aproape.
Mai întâi se zice că adunările
„au un caracter politic”.
Daca e neapărat de-a li se
atribui un asemenea caracter, am întreba de când românii în ţara lor proprie şi
strămoşească au căzut, prin vro sentenţă judiciară, sub interdicţiune politică,
de când li s-a detras numai lor liberul exerciţiu al dreptului întrunirilor,
garantat chiar de-o Constituţie ca cea ungară, în cari să poată discuta liberi
şi neîmpiedecaţi atentatul făcut asupra limbii, naţionalităţii şi bisericii lor
de cătră reprezentanţii minorităţii populaţiunii din ţară?
Conducătorii – mai zice circulara
– se pun pe teorii cari eschid simţul ce se numeşte patriotism şi eschid
respectul cătră bazele actuale ale dreptului public… Din partea inteligenţei i
se dă poporului în mod ostentativ impuls într-o direcţiune care trece marginile
loialităţii…
Simţul ce se numeşte patriotism
poate să se fi eschizând; simţul ce este patriotism după cum [î]l înţelege
toată lumea – escepţie făcând de maghiari – nu sufere fără ‘ndoială nici o
scădere prin manifestări. Căci poate fi cineva bun patriot şi rău maghiar –
lucrurile nu au a face una cu alta – şi, viceversa, poate fi cineva fanatic
maghiar şi rău patriot, ceea ce maghiarii sunt în genere. Patriot e omul care
contribuie la bunăstarea şi înflorirea tuturor elementelor din ţara sa; prin
ridicarea simultană a tuturor, patria se ridică. Maghiarii, din contra, văd
idealul lor de stat în ruinarea naţiunilor conlocuitoare, în apăsarea lor
intelectuală; ei atentează la cel mai de căpetenie instrument de cultură al
unui popor, la limba lui, pentru a-i impune în schimb idiomul ocult al unei
mici şi izolate rase, idiom cu forme organice fino – tartare, cu lexicon
slavonesc. Radical deosebit în structură de câteşitrele grupurile mari de limbi
europene, acest idiom prezintă dificultăţile unei limbi moarte fără a prezenta
nici unul din foloasele ei. Cine ştie limba română are calea deschisă la
tezaurul intelectual al limbilor romanice moderne, are în fine cheia la limba
latină, la civilizaţiunea antică. Cine ştie ungureşte nu ştie nimic decât
ungureşte, un idiom nefolositor, purtat de o literatură săracă, de-o cultură
ştiinţifică înapoiată, care nu deschide nici o poartă în Europa şi – în treacăt
vorbind – nici în restul lumii. Cu învăţarea acestui idiom milioane de oameni
cheltuiesc un enorm echivalent de putere intelectuală… cu ce folos? Evident că
nici unul.
Se esclude respectul către bazele
actuale ale dreptului public..?
Dar ce este legea
naţionalităţilor, ce autonomia confesiunilor decât drept public? Ce sunt aceste
decât un pact între popoare şi Coroană, în care cele dentăi, în schimb cu
sacrificiile ce le aduc, obţin un minim de libertate pentru creşterea şi
cultura lor? Cine ignorează acest drept public, cine esclude respectul cătră el
nu sunt nimenea alţii decât maghiarii. Ei sunt acei ce falsifică pactul
dualist; ei acei cari, prin călcări de legi fundamentale, zguduie încrederea
popoarelor în sfinţenia semnăturii monarhului, ei sunt aciia în fine cari, prin
simţul lor revoluţionar înnăscut, sapă sistematic în inima popoarelor iubirea
seculară cătră dinastie. Cât despre loialitate, ne pare că anul 1848 şi 1866,
memoriile unui Kossuth, reminiscenţele politice ale unui conte Usedom şi ale
principelui de Bismarck ne-ar da curioase probe pentru ilustrarea „proverbialei
loialităţi „ a maghiarilor cătră Casa domnitoare căreia nu i se poate tăgădui
meritul de-a-i fi mântuit de sub domnia turcilor şi de a-i fi făcut posibili în
mijlocul Europei.
I.P.S. Sa se mai plânge că aceste
adunări „[î]i pun piedeci în cale atunci când în acord cu prea sfinţii fraţi
episcopi ar vrea să apere cu mijloace loiale adevăratele interese naţionale
bisericeşti…”
Aci observăm că de mult i s-a
opus atât I.P.S. Sale, cât şi în genere clerului, sofisma guvernamentală,
întrebuinţată dealmintrelea în toate ţările, că tot ce fac, fac fără ca poporul
să participe. Aceasta o zicea lumea oficială şi foile ungureşti.
De-acum înainte imputarea de-a
voi altceva decât poporul n-o mai poate face clerului nici guvernul, nici
maghiarii. E clar că populaţiunile române cer mai mult respect pentru bunurile
lor morale câştigate decum [î]l cer episcopii chiar şi nu ne îndoim că-l vor şi
obţine.
Dar teoriile politice… sunt apte
de-a servi în mâna celor răuvoitori ca argumente plauzibile pentru a ne denunţa
de adversari ai statului…
În mâna celor răuvoitori de bună
seamă. Cu ori fără umbră de adevăr, cu ori fără cauză, rău – voitorii vor crea
din nimic chiar argumente plauzibile pentru ei şi pentru proşti spre a denunţa
pe români. Stat pro ratione voluntas e regula celui răuvoitor, care nu poate fi
niciodată convins prin argumente pentru că nu vrea a fi convins.
Încă un cuvânt.
Popor autohton pe pământul
părinţilor lor, într-o ţară care n-a fost niciodată cucerită de unguri, deşi a
stat în legătură cu Ungaria, românii n-au avut a mulţumi inferioritatea lor
politică inegalităţii de condiţii sociale, ci religiei lor, ritului care, în
tot timpul atotputerniciei papale în Europa, era persecutat. O dovadă despre
asta e că aproape toată nobilimea actuală a Transilvaniei – escepţie făcând de
două, trei familii secuieşti – e de rasă română şi datoreşte titlurile ei
originare ducilor Făgăraşului, domnilor Ţării Româneşti, iar maghiarizarea ei o
datoreşte catolizării ulterioare. Încă la 1511 Stoe de Bethlen nu era decât
boier făgăraşan. Pe când şeful neamului devine catolic şi maghiar, neamul
însuşi, gens, e până azi ţărănesc în judeţ. Un Mailat, catolizat şi maghiar, e
prezident al Senatului din Pesta; neamul e ţărănesc până astăzi în Ţara
Oltului. Candea (Căndeştii ), familie răspândită la amândouă poalele
Carpaţilor, în Ţara Românească şi-n Ardeal, devine maghiarizat Kendefy ş.a.m.d.
În acel timp de luptă fără
conştiinţă în care naţionalitatea era adeseori confundată cu religia asemenea
transfugiu dintr-un popor într-altul era mai lesne de executat. Dar de la
reformaţiune încoace, la noi îndeosebi de la Matei Basarab, care-a dat
poporului unitatea de limbă şi de credinţă, deznaţionalizarea chiar individuală
e aproape cu neputinţă. Cărţile de sub Matei Basarab sunt pentru români ceea ce
Biblia lui Luther a fost pentru popoarele Germaniei; un reagent puternic ce-a
făcut din poporul românesc un popor deosebit, incapabil de-a se confunda cu
altele, şi care, cu toată împrăştiarea sa politică, rămâne unul şi acelaşi.
Prin valoarea de cultură ce-a
dobândit-o limba noastră, prin claritatea ei analitică, prin legătura ce
stabileşte între noi şi ţările din apus, atentatele asupra ei devin atentate în
contra lumii romanice şi a civilizaţiunii omeneşti în genere. Dar e o lege
constantă a istoriei că, atunci când un popor luptă cu civilizaţiunea, cel ce
se consumă şi cade în luptă nu este civilizaţiunea ci poporul.
Cine nu vede însă că maghiarii
îşi consumă cele mai bune puteri ale existenţei lor pentru realizarea unei
utopii, pentru a face, în câţiva ani de dualism, ceea ce n-au putut face într-o
mie de ani de egemonie politică şi socială? Un mecanician modern ar putea să
calculeze enorma cantitate de putere, de muncă şi sudoare omenească care se
risipeşte în zădar, nu pentru a unifica statul prin împăcarea tuturor, ci din
contra pentru a spori puterea de repulsiune şi de discompunere ale elementelor
constitutive ale Ungariei.
Şi aceasta în numele aşa numitei
idei maghiare de stat.
Dar o idee de stat nu este o
teorie ce se inventă, punându-şi cineva degetu ‘n gură. Oricât de mare bărbat
de stat şi-ar închipui cineva că este, nu trebuie să uite legea: causa aequat
effectum. Când o mie de ani de supremaţie politică n-au dat maghiarilor în
privirea deznaţionalizării altor elemente decât un rezultat aproape nul, e evident
că puterea lor de asimilare (causa) este nulă. O idee dreaptă de stat va fi
aceea care va formula funcţiunea de dezvoltare a elementelor reale din care
ţara se compune, care va recunoaşte ceea ce există în adevăr: o ţară poliglotă,
locuită de rase deosebite. Precum şviţera n-are cuvânt de- a înfiinţa un
departament de marină şi a discuta legi de navigaţiune, tot astfel e nesocotit
a crede că, prin simplă inspiraţie, un stat, prin natura şi istoria lui
poliglot, se poate preface în stat c-o singură limbă. A se lupta însă în contra
unor puteri constante e egal cu a se lupta în contra rotaţiunii pământului în
jurul său, în contra consecuţiunii regulate de noapte şi zi.
OCTAVIAN GOGA
Pe inserate
Mireasa cerului albastru
Îşi împânzeşte-n ape chipul,
De vraja ei tresare unda
Şi-nfiorează-se nisipul.
Îşi împânzeşte-n ape chipul,
De vraja ei tresare unda
Şi-nfiorează-se nisipul.
S-aştern bobiţele de
rouă
Pe-ntinsul luncii patrafir:
Din mâna cerului, părinte,
Se cerne preacuratul mir…
Pe-ntinsul luncii patrafir:
Din mâna cerului, părinte,
Se cerne preacuratul mir…
În mulcom zvon
se-mbrăţişează
Cu apa trestia bolnavă -
Doi licurici şi-aprind sfiala
În adăpostul de otavă.
Cu apa trestia bolnavă -
Doi licurici şi-aprind sfiala
În adăpostul de otavă.
S-aude toaca cum,
grăbită,
În fag o bate-o gheunoaie -
Se odihnesc pe iarbă mieii,
Şi zurgălăii de cioaie.
În fag o bate-o gheunoaie -
Se odihnesc pe iarbă mieii,
Şi zurgălăii de cioaie.
Domol purcede glas de schijă
De la clopotniţa din deal,
Să povestească lumii jalea
Înstrăinatului Ardeal.
De la clopotniţa din deal,
Să povestească lumii jalea
Înstrăinatului Ardeal.
IOAN ALEXANDRU
Transilvania
Ungerea noastra n-a fost pe coroane
Pe aur n-am luat sfantul semn
Taranii, vladici in scituri, in sumane
Ne-mpartaseau cu lingura de lemn.
Umili si nebagati in seama
Slugi unii altora domneasca unul stapan
Nedezlipiti de sanctuarul mama
Cu-nvlastarirea ranilor din maini.
Lacrima ajunsa milenara
Plansa-n cosmos de-un popor
Evlavia intemeiaza-o tara
Prefacand-o foc mistuitor.
Pe aur n-am luat sfantul semn
Taranii, vladici in scituri, in sumane
Ne-mpartaseau cu lingura de lemn.
Umili si nebagati in seama
Slugi unii altora domneasca unul stapan
Nedezlipiti de sanctuarul mama
Cu-nvlastarirea ranilor din maini.
Lacrima ajunsa milenara
Plansa-n cosmos de-un popor
Evlavia intemeiaza-o tara
Prefacand-o foc mistuitor.
MARIN SORESCU
Ardealul, starea mea de spirit
Ardealul, starea mea de spirit
Cu care mă gândesc la ţară,
De parc-aş respira lumină
Şi existenţă milenară.
Cu care mă gândesc la ţară,
De parc-aş respira lumină
Şi existenţă milenară.
La orice pas îţi râde-o floare,
Sub orice pas e un mormânt,
Ardealul întregind o roată
Sub care Horia s-a frânt.
Sub orice pas e un mormânt,
Ardealul întregind o roată
Sub care Horia s-a frânt.
Aud un clopot sus pe-o cruce,
Bătând cu limba-n ideal,
Ca-ntr-o Duminică a ţării
Vin la biserică-n Ardeal.
Bătând cu limba-n ideal,
Ca-ntr-o Duminică a ţării
Vin la biserică-n Ardeal.
Felicitări, Maestre George Anca, pentru lecţiile
de istorie, pe care ni le predai, atât de vii, în paginile Dvs.
Primiţi, din partea-mi, ca preţios dar, în
anul aniversar al Marii Uniri, aceste Poeme ale Ardealului.
Poemele Ardealului
Hora Unirii la Alba Iulia
Aud bătăi de clopot în liberul Ardeal!
La Ip învie morţii, Bălgradul e o proră
În care toţi românii pe viaţă se unesc,
Se prind de mâini şi joacă o mult visată horă.
Parcă-i o horă deasă, bătută de bătrâni,
Cu paşi înceţi, prin vârste, cu verb lăsat să sune,
Cum sună toamna-n păsări muncite de fior
Nainte să străbată în zbor o altă lume.
Acum parcă-i înaltă pădure de stejari,
O mamă care-şi strânge toţi fiii şi-i îmbună,
O ţară prinsă-n horă, o oaste cu sageţi
Pe care-n disperare un clopot o adună.
Se clatină pământul, cerul - cât e de-nalt!
Hora-i hotarul ţării, hora e pragul Porţii.
Şi cred că se horeşte-n tărâmul celălalt
Cu cei ce vin din urmă, cu viii şi cu morţii.
Capul lui Mihai Viteazul
Un cap
tăiat îmi iese înainte,
Rostogolit
ca roata dintr-un deal.
Al cui e capul privegheat de flinte,
Ce cap coboară munţii din Ardeal?
Pietros e capul, barbă voivodală,
Frunte înaltă ca de sfânt în post.
Ce caută în tragica lui fală
De ştie oful ţării pe de rost?
Aleargă-ntrebător din munţi la mare –
Îşi caută cumva trupul pierdut?
Ce cap e ăsta de odihnă n-are,
Pe câţi arginţi basta
l-a fost vândut?
În urma lui mai vin capete, alte,
Ca butii pline se pornesc din deal.
Rup porţi de fier, sparg ziduri, bolţi înalte!
De ce coboară toate din Ardeal?
Acolo e coroana sfintei Dacii,
Încoronate-au fost de zei, pe rând.
Ca stele curg din Sarmizegetusa,
Cu plete-n vânt, ca spice tremurând.
Priviţi azi capul lui Mihai Viteazul,
Cu ochiul treaz, cu cerul drept potcap.
Credeau bastarzii că ne taie capul,
Dar noi, nemuritori, creşteam cu-n cap!
Izvor zămislitor ne este Neamul,
pădure clătinată sub zăpezi.
Mai cade frunza, se mai rupe ramul,
Dar nu poţi codrul să-l decapitezi!
Un cap viteaz oricând plăteşte sorţii –
Cămaşa morţii-mbracă la soroc.
De ne-ar muri a doua oară morţii
şi tot ne-or creşte capete la
loc!
Ardealul
Râvnit ca o frumoasă de toţi câţi au trecut
În pace ori în goana tăioaselor copite,
Ardealul, prispa sfântă pe care ne-am născut,
Cerut fără ruşine ori smuls priuntr-un Diktat
Cum inima ai smulge cu ură şi ocară,
Ardealul, de atâta durere sfârtecat,
Acas-a fost şi-atuncea când l-am crezut afară.
Ardeal i-au zis străbunii de multe mii de ani,
Ardealul este piscul de unde vine Ţara,
Ardealul este coasa ce seceră duşmani,
Ardealu-i primăvara, e toamna, iarna, vara.
Acolo, în tărie, stă-ntâiul nostru zeu,
Zamolxe, învăţatul, cel bun, nemuritorul,
Acolo, prin parânguri, mai trece Prometeu
Încins cu foc din care se naşte Tricolorul.
De-acolo curgem şiruri spre şesuri euxine,
Acolo plânge Sfinxul cu lacrimi carpatine,
Şi Dochia, mireasă, în rotitoare nunţi
Se-arată alb, înaltă, în visul unui mire,
Adună crai la poartă, la pragul ei bogat.
Acolo Mioriţa se scaldă în potire
Şi codrii îl refuză pe cel ce a trădat.
La Sarmizegetusa grâul n-a vrut să ardă,
Stă în hambar de piatră ca aurul curat.
În brazdă de l-aş pune, frumos ca o petardă,
Ar răsări din pieptul celui ce l-a arat.
În munţii Orăştiei se mai aud ciocane
Cum cad pe guri de sica, întoarse ca un arc.
Firul de iarbă strigă:”Gelu, Bărnuţ, Bogdane!”
Şi ei răspund: “Vin, Doamne, doar flinta s-o
încarc!”
Acolo răsărit-a întâi Limba Română,
În Codicele sacru păstrat viu la Ieud.
Acolo, în Scrisoarea lui Neacşu încă sună:
“Ipac îţi dau
de ştire! M-auzi? Eu te aud!”
Te-aud Ipac, şi astăzi porţi ochii pe
hotare,
Vrei pace-naltă-n Ţară, frăţie între fraţi.
Pe stânci de cremeni sure, în dacice altare
S-aprind sfinţite candeli.Carpaţii-s luminaţi!
Un unic crez: Unire! Din Adâncimi de ani,
Curg râurile toate spre Dunăre. Şi ară
Acelaşi plug moşia de daci şi de romani.
Veniţi copii la Alba, să venerăm Ardealul!
Coroana, stema sfântă la piept să le purtaţi!
Din când în când, pe cremeni, încă nechează calul
Lui Decebal; şi plouă cu şoimi decapitaţi!
De ce ne vor călării aceste vechi morminte,
Înalte cât Ceahlăul, cât Marea de adânci?
Carpaţii nu-s din piatră, ei sunt din oseminte,
Câţi au venit să-i calce – zac toţi în ei pe
brânci.
Ardealul ne e piscul de unde vine Ţara!
Le-o fi ori nu (totuna) vreunora pe plac.
Ardealu-i primăvara, e iarna, toamna, vara,
Ardealul e altarul, e sceptrul nostru dac!
Eşti o
continuă mirare, Ardealule!
Lumină hiperboree!
Cuib al neamului fără-de-moarte,
Vatră pe care au ars focurile tatălui meu
preistoric,
Troie nesupusă de invaziile mânuitorilor de
săbii,
De arcuri şi de halebarde.
Ce miere e asta a pământului tău
De au venit preste tine, nouri de lăcuste,
invaziile,
Din dulceaţa ei să se înfrupte?
Ca fluturii de noapte la lumina lămpilor au
alergat
Şi, lacomi, să te mistuie în priviri,
Au orbit!
Armele şi câinii le-au putrezit în şanţuri,
Sporindu-ne nouă învăţătura întru statornicie şi
iubire.
Unde sunt acum grindinele ce ne-au tulburat
râurile?
Unde e fulgerul ce ne-a spăimântat cu orbirea?
Unde e calul şi coiful drăguţului de împărat
Şi împăratul-împăraţilor unde-i?
Le-a împins pe toate sabia ta în uitare!
Le-a îngropat brazda,
Ţarina fiindu-ne carte de istorie,
În care citeam pe când ieşeam primăvara la arat.
Şi a rămas lacrima asta care nu mai seacă!
2.
Iau lutul în palme,
Îl frământ,
Îi dau chip de om,
Îi dau duh ţi îmi zic:
O fi Burebista,
O fi Deceneu?
O fi Decebal,
O fi Scorilor,
Şi chipul de lut scânceşte ca un prunc
Aici e patria patriilor, îi zic; Ardealul!
Tu cine eşti?
Eu sunt cel de-nceput, Zamolxe,
Fântâna de suflet a acestui neam,
Izvorul şi mormântul
Şi năzuinţa eternă.
Linişteşte-te, îi zic, suntem aici!
Nu auzi cum plânge la rădăcina pirului
Trâmbiţa oştilor invadatoare?
Val după val ne-au îngrăşat Locul migraţiile,
Mierea patriei mari a sporit,
S-au înmulţit fagurii în ştiubeie şi scorburi
de a luat-o mierea la vale în râuri galbene,
alte pohte, altor imperii stârnind.
3.
O, Ardealule!
Cu toţii am stat în apa destinului până la gât,
Te-am apărat după cum te-am iubit,
Te-am alipit la pieptul patriei celei mari
Şi te-am păstrat cum cel ameninţat de zei
Păstrează colacul de salvare în naufragiu,
Risipă făcând noi doar de jertfă de fii şi de
sânge!
Au huruit roţile peste oasele noastre
Până au pleznit roţile!
Ne-au stat spânzurate trupurile în răspântii
Până au putrezi spânzurătorile!
Coroană de fier înroşit ne-au pus pe frunte
Până au ruginit coroanele!
Şi, iată fruntea ta, luminată de aceeaşi dulce,
Splendidă nemurire!
Duc palmele-pâlnie la gură şi strig către munte:
ARDEAAAL!
Şi muntele îmi trimite strigare sporită înapoi.
Duc frunza codrului pe buze şi fluier o doină.
Şi codrul îmi trimite cântecul revărsat înapoi.
Astfel ştiu că muntele e acolo,
Pisc al năzuinţei,
Şi codrii sunt acolo,
De veghe la intrarea în ţara legendei.
Şi omul şi zeul sunt acolo, încât mă întreb:
Stâncă sau om este omul?
Arbore sau om este omul?
5.
O, Ardealule,
Perindatu-s-au prin zarea ta împăraţii,
Să te coboare, pohtind,
Până la glezna cailor lor cu frâie de aur,
Gloria să-ţi împingă-n uitare!
“Că nu e demn
românul aş păstra patria,
De a păstra
Ardealul, Cetatea Europei!”,
Cum isteric urla istoricul de două parale.
Dar cine zidiră cetatea mult râvnită,
În vechime cât Teba şi tragica Troie?
Cine-i poporul care a adunat piatră
Peste
Cuvânt
Peste
Cuvânt,
Lacrimă
Peste
Lacrimă,
Şi dădu nume, glorie şi nemurire Ardealului?
6.
O, Ardealule,
Munţii să ni-i lege cu funii încercat-au
cuceritorii de vânt,
Să-i tragă cu caii spre inima patriilor lor,
Ei neavând Carpaţi de statura alor noştri.
În trenuri cu cap de mort dorit-au să ni-l care
Şi deodată cu el,
Oasele, paftaua şi coiful lui Gelu şi Menumorut
Doreau să le strămute în patriile lor,
Ei neavând atâţia morţi sub picioare încât să le
ofere
liniştea,
Stăpânirea de sine şi statornicia!
Astfel dorit-au să ne jupoaie şi vatra cea
dospită în sânge!
Nimic din fiinţa ta să nu mai dăinuie,
Să nu mai rodească prunc,
Idée,
Nici colindă eternă!
Să dea cep dezastrelor n-au putut,
Că sus,
În spicul piramidei Carpaţilor,
În Mokşa*,
Veghează Zaalmokşa, zeul protector al stelei
tale,
Cel ce dă fiilor tăi răbdare în durere,
Ştiinţă în zidire,
Chibzuinţă în strângerea roadelor,
Putere în purtarea sceptrului şi a sabiei!
7.
Cum să poţi clinti un munte?
Cum să întorci râurile să curgă în sus, spre
izvoare?
Cum să faci un popor să se uite pre sine?
Şi când le-au secat albiile,
Le-am umplut cu lacrima.
Spre Câmpia Oltului şi a Tisei,
A Mureşului şi a Prutului
Şi spre multe alte româneşti câmpii…
Să-şi înfrăţească undele
în albia fluviului-mamă, Istru!
Am stat în apa destinului până la gât
Şi nu am curs la vale,
Încât, iată, şi azi tot spre cele patru vârfuri
Ale Crucii Cosmice
Curg apele tale de culoarea topazului.
Şi de când tot curg,
Au săpat jgheaburi adânci în memoria lumii.
Răbufnire de miracole eşti!
De unde începe poporul tău în timp
Şi sfârşeşte, unde?
Din Limba Română începe el
Şi se sfârşeşte acolo unde e marginea Limbii
Române.
Dar marginea unde-i?
Că de aici nu se zăreşte şi nu se aude…!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu