Dintr-o lebădă albă tot încerc să te strig
Nu ştiu pe unde umblă arborii tăi
dintr-o lebădă albă tot încerc să te strig
dintr-o lebădă albă tot încerc să te strig
...
abia noaptea târziu
ai ajuns la mine ţinând în braţe
un drum plin de răni
ai ajuns la mine ţinând în braţe
un drum plin de răni
acum dormi
şi nu auzi ceasurile îngropate
în carnea mea încă tânără
şi nu auzi ceasurile îngropate
în carnea mea încă tânără
luna zornăie în sudoare ca un ban de argint
şi eu aş vrea să fiu pământul tău
şi eu aş vrea să fiu pământul tău
să rodesc pentru tine
să îţi port mormântul în mine
să îţi port mormântul în mine
Cum l-au “imbolnavit” SERVICIILE SECRETE pe marele POET NATIONAL Mihai Eminescu!
Un patriot febril, care visa la
proiectul Daciei Mari, fapt care deranja elita politica romaneasca, marile
puteri vecine si, mai ales, serviciile secrete. Eminescu devine ziarist in 1876
si aceasta este meseria pe care o va profesa pana la sfarsitul vietii. Lucreaza
la Curierul de Iasi, dupa care ajunge la ziarul Timpul din Bucuresti,
publicatie afiliata Partidului Conservator, scrie evz.ro.
In 1880 devine redactor-sef, si
ia o atitudine dura vizavi de miscarile politice care aveau loc in Romania,prin
articole acide la adresa coruptiei si tradarii intereselor nationale de catre clasa
“grecoteilor” si “bulgaroilor cu ceafa groasa”. In trei ani, pana in 1883, anul
“oficial” al alienarii sale, Eminescu isi facuse
deja dusmani interni si internationali.
Problema internationala
Eminescu s-a aratat foarte
vehement in ceea ce priveste instrainarea Basarabiei, a politicii interne care
urmarea aservirea scopurilor Imperiului Austro-Ungar (printre care renuntarea
la Ardeal), dar si chestiunea spinoasa a invaziei evreiesti in Moldova. Iata de
ce poetul nepereche devenise o problema internationala. In momentul in care va
incepe sa atace si conducerea partidului sau, si inclusiv pe Titu Maiorescu,
devenisera foarte clare zvonurile ca se va face ceva pentru a i se astupa gura
“slobodului Eminescu”.
Din cauza spiritului justitiar
si critic cu care isi sustinea ideile, Eminescu se cearta cu Zizi Cantacuzino,
cu C.A. Rosetti, I.C. Bratianu, si multi altii. Titu Maiorescu nota in Jurnalul
sau, printre altele: “Grea epoca Eminescu…”. In 1882, poetul ii marturisea
Veronicai Micle: “Sunt un om urat si temut, fara nici un folos…, unul din
oamenii cei mai urati din Romania…Naturi ca ale noastre sunt menite sau sa
infranga relele sau sa piara, nu sa li se plece lor”.
Societatea secreta
In 1882, Eminescu ia parte la
infiintarea unei societati secrete, “Societatea Carpatii”, care va atrage
atentia marilor puteri europene prin natura conspirativa a discutiilor ce aveau
loc la intruniri. Scopul principal al acestor reuniuni era sustinerea
Ardealului in favoarea dezlipirii de Imperiul Austro-Ungar si alipirea lui de
tara.
Se pare ca aceasta societate
secreta romaneasca crease o retea de depozite cu armament usor la granita cu
Transilvania si nu numai. Societatea Carpatii luase legatura cu romani
nationalisti din Ardeal si crease depozite secrete cu arme, scopul fiind acela
de a se ridica la “lupta de gherila” impotriva ocupantului maghiar la momentul
ales de conducerea organizatiei. In toate aceste actiuni era implicat direct
poetul Mihai Eminescu, fapt care a deranjat nu numai cancelariile de la Berlin
si Viena, ci si guvernul de la Bucuresti, care a luat masuri, la presiunea
externa, impotriva Societatii Carpatii.
Conducerea a fost arestata si
judecata intr-un proces public, iar liderii ei in frunte cu cei doi ziaristi
exilata cu vaporul pe Dunare. Pe Eminescu, Guvernul nu-l implica intr-un proces
public, deoarece ar fi iesit un scandal national, fiind iubit si recunoscut de
romani. Atunci se pare ca s-a pus la cale, prin operatiuni speciale ale
serviciilor secrete, eliminarea din viata sociala si publica a Poetului
National.
Boala misterioasa
La comanda Imperiului
Austro-Ungar vor fi inserate in cadrul grupului iscoade, iar Eminescu va avea
tot timpul pe urmele sale spioni, care trimiteau rapoarte regulate asupra
activitatilor si discutiilor purtate in cadrul intalnirilor. Iata ce continea o
parte din raportul pe care ambasadorul austriac la Bucuresti, baronul Mayer,
l-a transmis superiorilor sai: “S-a stabilit ca lupta impotriva Austro-Ungariei
sa fie continuata…
S-a recomandat membrilor cea
mai mare prudenta. Eminescu, redactor principal la Timpul, a facut propunerea
ca studentii transilvaneni de nationalitate romana, care frecventeaza
institutiile de invatamant din Romania pentru a se instrui, sa fie pusi sa
actioneze in timpul vacantei in locurile natale pentru a orienta opinia publica
in directia unei Dacii Mari”.
La un an
dupa rapoarte, Eminescu “innebunea” brusc. Cum comenta presa vremii
evenimentul? “Dl. Mihai Eminescu, redactorul ziarului Timpul, a innebunit. Dl
Paleologu va lua directiunea sus-zisului ziar’’. Luate punct cu punct,
lucrurile devin discutabile: Titu Maiorescu mentioneaza frecvent si “cifrat”
numelor doctorilor care s-au ocupat de starea de sanatate a poetului, iar atat
Maiorescu, cat si alti apropiati lipsesc din tara chiar in perioada cand se declanseaza
“boala” poetului. Documente ale vremii reprezinta dovezi ca Maiorescu nu era
strain de complotul impotriva jurnalistului politic incomod.
Condamnarea totala
Pe 6 iunie 1883, Eminescu
citeste poemul “Doina” la Junimea. Un poem care constituit condamnarea totala
la nebunie si la moarte a poetului. “Doina” intruchipa testamentul politic al
lui Eminescu, care dorea o Romanie mare, totala, unita. 28 iunie 1883 este data
la care Eminescu a fost internat prima oara. Dar…Tot la aceasta data,
Austro-Ungaria a rupt relatiile diplomatice cu Romania pentru 24 de ore, timp
in care Germania trimitea scrisori de amenintare Romaniei, prin intermediul
carora o soma sa intre in alianta militara. In acea zi trebuia sa se semneze un
tratat secret intre Austro-Ungaria, Germania, Italia, pe de o parte, si
Romania, pe cealalta parte.
Tratatul stipula, printre
altele, interzicerea oricaror proteste pentru eliberarea Ardealului, iar una
dintre conditii era ca activitatile in acest sens care aveau loc la Bucuresti
sa fie interzise! Pe acest fond s-a produs prima internare a lui Eminescu, si
tot in acest context este raspandit zvonul nebuniei lui, a bolii venerice de
care suferea. Prin urmare, jurnalistul politic Eminescu era anihilat. Regele
Carol I semna linistit, in octombrie 1883, Tratatul secret cu Germania si
Austria.
S-a aratat ca diagnosticele
puse de anumiti medici erau fanteziste si nu se bazau pe observarea
simptomelor, care pareau sa indice altceva. Atat familia, cat si Veronica Micle
nu au primit nicio informatie despre starea de sanatate a poetului.
Tratament cu mercur
I s-a pus diagnosticul “ciudat”
de sifilis (se pare ca Eminescu nu manifesta simptomele proprii bolii), iar
pentru ca la vremea respectiva nu exista un tratament concret impotriva acestei
boli, medicii din ospiciu l-au trecut pe un tratament soc pe baza de mercur.
Tratamentul i se administra
regulat, in ciuda faptului ca era cunoscuta drept o substanta toxica, chiar si
in doze foarte mici. De la prima “imbolnavire” si pana la data decesului, viata
lui Eminescu a insemnat un nefericit drum spre ospicii, dupa bunul plac al
celor din tara, si din afara, care ii doreau raul. Dupa singurul moment in care
a mai reusit sa publice un articol denuntator intr-o gazeta, sub protectia
anonimatului, avea sa fie depistat si ridicat, fara a mai fi eliberat.
La 15 iunie 1889, Titu
Maiorescu nota in jurnalul sau: “…astazi pe la 3 ore a murit Eminescu, in
institutul de alienati al d-rului Sutzu, de o embolie”. Unul dintre cei mai
mari romani murea “in cea din urma mizerie”, dupa cum anunta sora sa, Harietta.
Dr. N. Tomescu, unul dintre
medicii care s-a ocupat de Eminescu noteaza in unul din jurnalele sale: “Oricum
ar fi, sfarsitul total nu parea iminent, caci el se nutrea bine, dormea si
puterile se sustineau cu destula vigoare. Un accident (n.r.- Eminescu a fost
lovit in cap cu o piatra de catre un pacient nebun) insa de mica importanta a
agravat starea patologica a cordului si a accelerat moartea”
Tot doctoral Tomescu nota dupa
autopsie: “Eminescu n-a fost sifilitic…Adevarata cauza a maladiei lui Eminescu
pare a fi surmenajul cerebral, oboseala precoce si intensa a facultatilor sale
intelectuale”. Ce folos, ceea ce “fabricasera” dusmanii sai si serviciile
secrete se perpetuase deja…
EVREI, MIHAI EMINESCU
Mai 2, 2018
Implicarea organizaţiilor
evreieşti mondiale în obţinerea de drepturi pentru evreii care invadaseră
Principatele Unite, a coincis cu momentul creării statului român modern,
acestea obstrucţionând prin toate mijloacele realizarea dezideratelor
româneşti.
Pentru a înţelege dimensiunea acţiunilor trebuie citat din apelul lansat către “poporul israelit” de către Cremieux şi Montefiore, doi dintre fondatorii Alianţei Israelite Universale: ” Alianţa noastră nu este nici europeană, nici africană, nici americană, nici australiană, ea este universală, împrăştiaţi în mijlocul unor popoare care sunt duşmane drepturile şi interesele noastre, vom rămâne membri ai poporului ales….Pe zi ce trece, reţeaua cu care evreii îmbrăţişează întreg pământul se întinde, iar măreţele profeţii ale cărţilor noastre sfinte se vor împlini. Nu este departe timpul în care toate bogăţiile Pământului vor fi ale noastre”.
Pentru a înţelege dimensiunea acţiunilor trebuie citat din apelul lansat către “poporul israelit” de către Cremieux şi Montefiore, doi dintre fondatorii Alianţei Israelite Universale: ” Alianţa noastră nu este nici europeană, nici africană, nici americană, nici australiană, ea este universală, împrăştiaţi în mijlocul unor popoare care sunt duşmane drepturile şi interesele noastre, vom rămâne membri ai poporului ales….Pe zi ce trece, reţeaua cu care evreii îmbrăţişează întreg pământul se întinde, iar măreţele profeţii ale cărţilor noastre sfinte se vor împlini. Nu este departe timpul în care toate bogăţiile Pământului vor fi ale noastre”.
Problema drepturilor evreilor s-a
acutizat în momentul publicării proiectului Constituţiei din 1866, care
prevedea, la art. 6, că “religia nu poate fi un obstacol la împământenire”. La
Bucureşti au fost înregistrate o serie de manifestaţii antievreieşti. În acest
context, evreul francez Isaac Adolf Cremieux s-a deplasat la Bucureşti, oferind
suma de 25 milioane franci în schimbul încetăţenirii evreilor infiltraţi între
graniţele României. În ciuda demersurilor făcute, Constituţia a fost votată la
30 iunie 1866, având, la art. 7, următorul text: “Numai străinii de rit creştin
pot dobândi împământenirea”.
În scurt timp, Brătianu este atacat şi acuzat de organizaţiile mondiale evreieşti. În anul 1887, Ernest Desjardins publică la Paris lucrarea “Les Juifs de Moldavie”, din care cităm:”evreii rămân cu totul străini de viaţa naţiunii în sânul căreia trăiesc, nu vor să urmeze şcolile româneşti, se sustrag de la serviciul militar şi se ocupă de camătă”.
Acuzat în afara ţării, Mihail Kogălniceanu scrie în 1869: “În România, chestiunea evreilor nu este o chestiune religioasă; ea este o chestiune naţională şi totodată o chestiune economică. În România, jidovii nu constituie numai o comunitate religioasă deosebită; ei constituie în toată puterea cuvântului o naţionalitate, străină de români prin origine, prin port, prin moravuri şi chiar prin sentimente…De aceea, nu de astăzi, ci de pururea, în tot timpul şi sub toate regimurile, toţi Domnii, toţi bărbaţii de stat ai României, toţi acei ce poartă un interes viu pentru ţara lor, s-au preocupat de necesitatea de a opri exploatarea poporului român printr-un alt popor străin lui, prin jidovi”.
În “problema evreiască”, Principele Carol I îi scrie tatălui său, în 1872: “N-am decât o teamă, ca evreii să nu sfredelească şi să stăruiască atât de mult pe lângă puteri spre a căpăta drepturi politice pentru coreligionarii lor din România, încât să ne silească a li le da…Acum câteva luni, izraeliţii se mai bucurau aici de câteva simpatii în unele cercuri, dar de când au făcut atâta tămbălău în Europa, de când presa evreiască din toate ţările atacă cu înverşunare România şi vrea să obţină cu sila emanciparea evreilor, ei n-au nimic de sperat aici deocamdată”.
În 1873, Principele Carol I revenea: ” Suntem învinuiţi prin ziare că prigonim pe evrei, fiindcă noua lege a licenţelor opreşte pe evrei de a ţine debite la ţară. Dar aceasta este o măsură înţeleaptă şi suntem hotărâţi a respinge orice reclamaţie sau intervenţie în privinţa aceasta. Trebuie să cunoască cineva satele din Moldova, ca să poată aprecia acţiunile vătămătoare ale evreului asupra populaţiei ţărăneşti cu rachiul lui falsificat”.
Evreii veniţi din imperiul austro-ungar, deşi stabiliţi permanent în România, se declarau “sudiţi” ( supuşi austro-ungari), fiind sub protecţia reprezentanţelor diplomatice ale imperiului. Ei nu plăteau taxe, impozite, fiind scutiţi de orice obligaţie faţă de statul român.
Toată această situaţie a fost energic atacată de Mihai Eminescu, ideolog al Partidului Conservator,
În scurt timp, Brătianu este atacat şi acuzat de organizaţiile mondiale evreieşti. În anul 1887, Ernest Desjardins publică la Paris lucrarea “Les Juifs de Moldavie”, din care cităm:”evreii rămân cu totul străini de viaţa naţiunii în sânul căreia trăiesc, nu vor să urmeze şcolile româneşti, se sustrag de la serviciul militar şi se ocupă de camătă”.
Acuzat în afara ţării, Mihail Kogălniceanu scrie în 1869: “În România, chestiunea evreilor nu este o chestiune religioasă; ea este o chestiune naţională şi totodată o chestiune economică. În România, jidovii nu constituie numai o comunitate religioasă deosebită; ei constituie în toată puterea cuvântului o naţionalitate, străină de români prin origine, prin port, prin moravuri şi chiar prin sentimente…De aceea, nu de astăzi, ci de pururea, în tot timpul şi sub toate regimurile, toţi Domnii, toţi bărbaţii de stat ai României, toţi acei ce poartă un interes viu pentru ţara lor, s-au preocupat de necesitatea de a opri exploatarea poporului român printr-un alt popor străin lui, prin jidovi”.
În “problema evreiască”, Principele Carol I îi scrie tatălui său, în 1872: “N-am decât o teamă, ca evreii să nu sfredelească şi să stăruiască atât de mult pe lângă puteri spre a căpăta drepturi politice pentru coreligionarii lor din România, încât să ne silească a li le da…Acum câteva luni, izraeliţii se mai bucurau aici de câteva simpatii în unele cercuri, dar de când au făcut atâta tămbălău în Europa, de când presa evreiască din toate ţările atacă cu înverşunare România şi vrea să obţină cu sila emanciparea evreilor, ei n-au nimic de sperat aici deocamdată”.
În 1873, Principele Carol I revenea: ” Suntem învinuiţi prin ziare că prigonim pe evrei, fiindcă noua lege a licenţelor opreşte pe evrei de a ţine debite la ţară. Dar aceasta este o măsură înţeleaptă şi suntem hotărâţi a respinge orice reclamaţie sau intervenţie în privinţa aceasta. Trebuie să cunoască cineva satele din Moldova, ca să poată aprecia acţiunile vătămătoare ale evreului asupra populaţiei ţărăneşti cu rachiul lui falsificat”.
Evreii veniţi din imperiul austro-ungar, deşi stabiliţi permanent în România, se declarau “sudiţi” ( supuşi austro-ungari), fiind sub protecţia reprezentanţelor diplomatice ale imperiului. Ei nu plăteau taxe, impozite, fiind scutiţi de orice obligaţie faţă de statul român.
Toată această situaţie a fost energic atacată de Mihai Eminescu, ideolog al Partidului Conservator,
care susţinea acordarea
cetăţeniei individual, deoarece tot individual se acorda şi pentru românii din
afara graniţelor ţării. Campania lui Eminescu a fost încununată de succes. În
ziarul “Timpul”, Mihai Eminescu scria: “Iar Europa…a făcut din chestiunea
izraelită o chestiune de recunoaştere a independenţei noastre…Aşadar – cu sau
fără evrei – pericolele internaţionale există. Evreii sunt un pericol imediat,
pipăit şi văzut; ei formează acea nenumărată populaţie cu desăvârşire
improductivă care trăieşte din precupeţirea muncii şi sănătăâii românului…în
Moldova nu e oraş în care evreii să nu formeze majoritatea sau cel puţin
jumătatea populaţiei…”
Prin activitatea susţinută a lui Mihai Eminescu, Partidul Conservator a reputat două mari victorii: Legea pentru neînstrăinarea pământurilor ţărăneşti, lege ce lua ţăranilor posibilitatea de a vinde pământuri evreilor; Legea contra itzurei (camătei), care îi împiedica pe cămătarii evrei să abuzeze total de ţăranul român.
În ianuarie 1877, Eminescu a publicat seria de articole “Evreii şi Conferinţa”, scriind: ” Prin ce muncă sau sacrificii şi-a câştigat dreptul de a aspira la egalitate cu cetăţenii statului român? De când rachiul este un element de civilizaţie?…Un agent al guvernului unguresc zvârle dintr-o şcoală zidită de români băncile, demite pe învăţător şi pe preot, îşi bate joc de un sat…, făcut-au caz presa
Prin activitatea susţinută a lui Mihai Eminescu, Partidul Conservator a reputat două mari victorii: Legea pentru neînstrăinarea pământurilor ţărăneşti, lege ce lua ţăranilor posibilitatea de a vinde pământuri evreilor; Legea contra itzurei (camătei), care îi împiedica pe cămătarii evrei să abuzeze total de ţăranul român.
În ianuarie 1877, Eminescu a publicat seria de articole “Evreii şi Conferinţa”, scriind: ” Prin ce muncă sau sacrificii şi-a câştigat dreptul de a aspira la egalitate cu cetăţenii statului român? De când rachiul este un element de civilizaţie?…Un agent al guvernului unguresc zvârle dintr-o şcoală zidită de români băncile, demite pe învăţător şi pe preot, îşi bate joc de un sat…, făcut-au caz presa
austriacă de aceasta? Nici vorbă!
Dar dacă un prefect în România cutează a opri pe un evreu de a vinde băuturi
spirtoase într-un sat? Persecuţie, pradă, nelegiuire!”.
Episodul legat de “boala” şi moartea lui Mihai Eminescu este ţinut secret.
În 1882, poetul naţional îi scria Veronicăi Micle: ” Timpul acesta m-a stricat în realitate cu toată lumea, sunt un om urât şi temut, fără nici un folos…unul din oamenii cei mai urâţi din România…Naturi ca ale noastre sunt menite sau să înfrângă relele sau să piară, nu să li se plece lor”.
În perioada în care Eminescu conducea ziarul “Timpul”, Petre Carp conducea partidul. Cei doi au intrat într-un puternic conflict. Carp era membru al lojei masonice Steaua României, alături de Titu Maiorescu, Alexandru Şuţu, Theodor Rosetti şi alţii, care s-au ocupat de lichidarea lui Mihai Eminescu.
Cu un an înainte de anihilarea lui Eminescu, ambasadorul austriac la Bucureşti, baronul Mayer a transmis un raport secret: “Societatea Carpaţii a ţinut în 4 ale lunii o întrunire publică cu un sens secret. Dintr-o sursă sigură( n.a. Titu Maiorescu), am fost informat despre această întrunire…S-a stabilit că lupta împotriva Austro-Ungariei să fie continuată…S-a recomandat membrilor cea mai mare prudenţă. Eminescu, redactor principal la Timpul, a făcut propunerea ca studenţii transilvăneni de naţionalitate română, care frecventează instituţiile de învăţământ din România pentru a se instrui, să fie puşi să acţioneze în timpul vacanţei în locurile natale pentru a se orienta opinia publică în direcţia unei Dacii Mari.”
Urmărirea lui Eminescu de către agenţi secreţi ai puterilor străine a fost remarcată din 1876, prin agentul Lachman, aflat în solda ambasadei Austriei la Bucureşti.
În dimineaţa zilei de 28 iunie 1883, gazda poetului, madam Szoke, îi trimitea masonului Titu Maiorescu un bileţel în care scria că Eminescu înnebunise. Astfel, fără voia sa, Eminescu a fost internat de către dr. Alexandru Şuţu la “Caritatea” ( Caritas), cu diagnosticul fals de alcoolism şi sifilis. Dr. Iszac a aplicat asupra lui Eminescu un tratament menit să-l elimine: administrarea de mercur, câte 20 de fracţiuni a 4 grame! Urmare a acestui tratament, Eminescu a suferit o paralizie parţială, a fost internat, scos din ţară.
Să ne oprim asupra detaliilor şi personajelor: Titu Maiorescu, profesor universitar şi decan al Facultăţii de Filozofie, a fost înlăturat din învăţământ în urma unui proces de imoralitate. Din activitatea de avocat a obţinut o importantă avere, având clienţi ca Warschawsky, Rafalovich, Boboritz, Hessen şi Kalinowsky, Rubinstein şi Hirschler.
Titu Maiorescu i-a scris un bilet lui Eminescu, rugându-l să vină la el în vizită. Precând de la redacţia “Timpul”, Eminescu ajunge la Maiorescu, care în trimite la complicele său Simţion, sub pretextul transmiterii unui bilet important. Ajuns la Constantin Simţion, Eminescu a fost săltat de haidamacii lui Şuţu şi cărat la ospiciu.
Toţi conspiratorii pleacă rapid în străinătate!
Trebuie spus că Şuţu l-a internat pe Eminescu fără să existe o solicitare scrisă de admitere, care să cuprindă “numele, prenumele, profesiunea, religiunea, etatea, domiciliul, atât al pătimaşului cât şi al petiţionarului”(Decret nr. 1012, art. 8); l-a internat fără “vreun act medical subscris de doi medici”; nu a anunţat Administraţia specială asupra internării; nu a solicitat constituirea unei comisii care sî-l examineze pe Eminescu; nu a întocmir “Buletinul unde va scri cauza admiterii”.
Închis, Eminescu a fost scos de sub protecţia publicului şi a familiei.
Fratele poetului, Matei Eminescu, i-a scris lui Maiorescu: ” Sunt informat că fratele meu Michai Eminescu este serios bolnav; vă rog din suflet răspundeţi-mi urgent unde se găseşte ca să vin a-l lua la mine pentru vreun an şi dacă binevoiţi a-mi arăta adevărata stare materială a lui ca să vin pregătit, căci am vreo 200 de galbeni într-un loc – îi iau şi-i cheltuiesc toţi pentru el.” Titu Maiorescu s-a prefăcut că nu a primit scrisoarea lui Matei Eminescu!
La 20 octombrie 1883, Eminescu a fost transportat ilegal la Viena. La 5 februarie 1884 este luat şi primbat prin Italia. A ajuns la Bucureşti pe 27 martie 1884. Pe 7 aprilie 1884 a fost expediat la Iaşi.
La sfârşitul anului 1888, Eminescu a revenit la Bucureşti, alipindu-se ca redactor la un important ziar politic. La începutul anului 1889 a fost ridicat prin ordin al Poliţiei Capitalei, dus la Spitalul Caritas, internat şi supus tratamentului medical.
Dr. Tomescu nota: ” articulaţia cuvintelor este normală. El pronunţă bine şi clar şi nici gângăvie, nici bolboroseală, nici acele diverse defectuozităţi aşa de comune în maladiile cerebrale nu s-au putut observa până în ultimele zile ale vieţii sale…”
Eminescu a murit datorită unui…accident: a fost lovit de un nebun, cu o piatră, în zone parietală stângă a capului!
La autopsie s-a reţinut: creierul lui Eminescu cântărea 1490 gr., lobul stâng fiind cu 25 gr. mai greu decât lobul drept. Nu au fost descoperite elemente de boală patologică. A fost îmbolnăvit datorită tratamentului cu morfină şi mercur! – meritocratia.ro
Episodul legat de “boala” şi moartea lui Mihai Eminescu este ţinut secret.
În 1882, poetul naţional îi scria Veronicăi Micle: ” Timpul acesta m-a stricat în realitate cu toată lumea, sunt un om urât şi temut, fără nici un folos…unul din oamenii cei mai urâţi din România…Naturi ca ale noastre sunt menite sau să înfrângă relele sau să piară, nu să li se plece lor”.
În perioada în care Eminescu conducea ziarul “Timpul”, Petre Carp conducea partidul. Cei doi au intrat într-un puternic conflict. Carp era membru al lojei masonice Steaua României, alături de Titu Maiorescu, Alexandru Şuţu, Theodor Rosetti şi alţii, care s-au ocupat de lichidarea lui Mihai Eminescu.
Cu un an înainte de anihilarea lui Eminescu, ambasadorul austriac la Bucureşti, baronul Mayer a transmis un raport secret: “Societatea Carpaţii a ţinut în 4 ale lunii o întrunire publică cu un sens secret. Dintr-o sursă sigură( n.a. Titu Maiorescu), am fost informat despre această întrunire…S-a stabilit că lupta împotriva Austro-Ungariei să fie continuată…S-a recomandat membrilor cea mai mare prudenţă. Eminescu, redactor principal la Timpul, a făcut propunerea ca studenţii transilvăneni de naţionalitate română, care frecventează instituţiile de învăţământ din România pentru a se instrui, să fie puşi să acţioneze în timpul vacanţei în locurile natale pentru a se orienta opinia publică în direcţia unei Dacii Mari.”
Urmărirea lui Eminescu de către agenţi secreţi ai puterilor străine a fost remarcată din 1876, prin agentul Lachman, aflat în solda ambasadei Austriei la Bucureşti.
În dimineaţa zilei de 28 iunie 1883, gazda poetului, madam Szoke, îi trimitea masonului Titu Maiorescu un bileţel în care scria că Eminescu înnebunise. Astfel, fără voia sa, Eminescu a fost internat de către dr. Alexandru Şuţu la “Caritatea” ( Caritas), cu diagnosticul fals de alcoolism şi sifilis. Dr. Iszac a aplicat asupra lui Eminescu un tratament menit să-l elimine: administrarea de mercur, câte 20 de fracţiuni a 4 grame! Urmare a acestui tratament, Eminescu a suferit o paralizie parţială, a fost internat, scos din ţară.
Să ne oprim asupra detaliilor şi personajelor: Titu Maiorescu, profesor universitar şi decan al Facultăţii de Filozofie, a fost înlăturat din învăţământ în urma unui proces de imoralitate. Din activitatea de avocat a obţinut o importantă avere, având clienţi ca Warschawsky, Rafalovich, Boboritz, Hessen şi Kalinowsky, Rubinstein şi Hirschler.
Titu Maiorescu i-a scris un bilet lui Eminescu, rugându-l să vină la el în vizită. Precând de la redacţia “Timpul”, Eminescu ajunge la Maiorescu, care în trimite la complicele său Simţion, sub pretextul transmiterii unui bilet important. Ajuns la Constantin Simţion, Eminescu a fost săltat de haidamacii lui Şuţu şi cărat la ospiciu.
Toţi conspiratorii pleacă rapid în străinătate!
Trebuie spus că Şuţu l-a internat pe Eminescu fără să existe o solicitare scrisă de admitere, care să cuprindă “numele, prenumele, profesiunea, religiunea, etatea, domiciliul, atât al pătimaşului cât şi al petiţionarului”(Decret nr. 1012, art. 8); l-a internat fără “vreun act medical subscris de doi medici”; nu a anunţat Administraţia specială asupra internării; nu a solicitat constituirea unei comisii care sî-l examineze pe Eminescu; nu a întocmir “Buletinul unde va scri cauza admiterii”.
Închis, Eminescu a fost scos de sub protecţia publicului şi a familiei.
Fratele poetului, Matei Eminescu, i-a scris lui Maiorescu: ” Sunt informat că fratele meu Michai Eminescu este serios bolnav; vă rog din suflet răspundeţi-mi urgent unde se găseşte ca să vin a-l lua la mine pentru vreun an şi dacă binevoiţi a-mi arăta adevărata stare materială a lui ca să vin pregătit, căci am vreo 200 de galbeni într-un loc – îi iau şi-i cheltuiesc toţi pentru el.” Titu Maiorescu s-a prefăcut că nu a primit scrisoarea lui Matei Eminescu!
La 20 octombrie 1883, Eminescu a fost transportat ilegal la Viena. La 5 februarie 1884 este luat şi primbat prin Italia. A ajuns la Bucureşti pe 27 martie 1884. Pe 7 aprilie 1884 a fost expediat la Iaşi.
La sfârşitul anului 1888, Eminescu a revenit la Bucureşti, alipindu-se ca redactor la un important ziar politic. La începutul anului 1889 a fost ridicat prin ordin al Poliţiei Capitalei, dus la Spitalul Caritas, internat şi supus tratamentului medical.
Dr. Tomescu nota: ” articulaţia cuvintelor este normală. El pronunţă bine şi clar şi nici gângăvie, nici bolboroseală, nici acele diverse defectuozităţi aşa de comune în maladiile cerebrale nu s-au putut observa până în ultimele zile ale vieţii sale…”
Eminescu a murit datorită unui…accident: a fost lovit de un nebun, cu o piatră, în zone parietală stângă a capului!
La autopsie s-a reţinut: creierul lui Eminescu cântărea 1490 gr., lobul stâng fiind cu 25 gr. mai greu decât lobul drept. Nu au fost descoperite elemente de boală patologică. A fost îmbolnăvit datorită tratamentului cu morfină şi mercur! – meritocratia.ro
Mihai Eminescu – „Hai să ne călugărim, căci nu suntem făcuţi să trăim între lupi”
Însemnare pe fila unui
Ceaslov din biblioteca Mănăstirii Neamț: „L-am spovedit astăzi pe
domnul Mihai Eminescu. Era senin, am putut sta de vorbă cu el cam un ceas și
apoi l-am împărtășit”.
„Betleemul” prunciei poetului
nepereche, binecuvântatul ținut al Botoșanilor, și către viața acestui „geniu
sorbit de Dumnezeu din popor cum soarbe soarele un nour din marea de amar”.
De-a lungul timpului s-au scris
multe despre Eminescu. Nu știm dacă Eminescu va mai prezenta același interes
pentru viitorime. Oare se va mai vărsa cerneală pe sute de pagini, ca și până
acum, despre poetul nepereche? Oare va mai prezenta Eminescu interes? Oare vor
mai fi români care să-l citească, să-i recite măiestritele stihuri și cărora să
le vibreze sufletul când numele său va fi pomenit? Va mai sta Eminescu multă
vreme în manualele școlare? Dar în vitrinele librăriilor și în sufletele
românilor? Să nădăjduim că da, că Eminescu nu va fi uitat și că „aducerile
aminte îl vor troieni cu drag” cât va fi suflare românească pe aceste
vechi plaiuri românești. Revendicat de anumite curente literare, de oareșicare
mișcări politice, Eminescu ne aparține tuturor, chiar și nouă, cinului monahal.
De ce? Pentru că neîntrecutul
bard a iubit foarte mult viața cenobitică. Era fascinat de viețuirea din
mănăstiri, de rugăciunea șoptită, de tihna patriarhală din așezările noastre
călugărești. Nu-mi propun să fac aici exegeze și nici să concurez cu ele.
Voiesc doar să trec în revistă tangențele poetului cu lumea monahală.
Mama lui, Raluca Jurașcu,
provenea dintr-o familie profund religioasă, cu nouă copii, dintre care cinci s-au
călugărit: trei fete la Mănăstirea Agafton, monahiile Fevronia, Sofia și
Olimpiada. Ultima dintre ele a fost vreme de cinci ani stareță la această
mănăstire. Doi frați de-ai Ralucăi au devenit călugări: monahul Calinic și
arhimandritul Ioachim Jurașcu (în unele adnotări apare cu numele de Iachint sau
Jachift).
Sunt însemnări multe despre
clipele petrecute de Eminescu la Agafton. Meditație, rugăciuni, participare la
pravila călugărească; toate și-au pus amprenta asupra formării spirituale a
viitorului poet. Se pare că una din mătușile sale, maica Fevronia, s-a atașat
mai mult de nepot, participând chiar și la botezul acestuia. Bunicul din partea
mamei, Iorgu Jurașcu, a construit la Agafton două case pentru progeniturile
sale călugărite. O altă soră de-a Ralucăi, căsătorită, se pare că a purtat
același dor neostoit după viața monahală, de vreme ce una din fiicele ei a fost
îndemnată să ia drumul mănăstirii la o vârstă fragedă. Aceasta a fost crescută
de măicuțele rude din obștea Agaftonului, devenind o călugăriță plină de râvnă,
primind îngerescul chip cu numele de Xenia. Monahia Xenia Velisarie și mătușile
ei, schimonahiile Fevronia, Safta și Olimpiada au fost trecute în Patericul
românesc datorită vieții lor curate și râvnei pentru credință. Despre
viața celor doi călugări din familia Jurașcu nu se știe mai nimic. Monahul
Calinic și Arhimandritul Ioachim / Iachint / Jachift Jurașcu probabil că au
viețuit la una din mănăstirile de călugări din Moldova, cel din urmă fiind
stareț. Ar fi interesant de știut unde s-au nevoit și unde sunt înmormântați.
Eminescu a fost dus de
Creangă la spovedit și la împărtășit
Revenind la vizitele junelui
Eminescu la Agafton, Gala Galaction a surprins meșteșugit importanța acestei
așezări monastice în devenirea spirituală a lui Eminescu: „…Eminescu, copil
de patru, de zece, de paisprezece ani… a venit, de nenumărate ori, întâi cu
părinţii şi, apoi, singur sau întovărăşit de fraţi şi de prieteni, ca să vadă
pe Maica Fevronia şi să cerceteze mănăstirea din codri. Eminescu a coborât din
Botoşani pe aceste cărări care descurcă poienile înflorite, vâlcelele mascate
cu trandafiri sălbatici şi umbra stejarilor bătrâni şi s-a urcat la schitul
cenuşiu şi plin de pace. La Mănăstirea Agafton a cunoscut Eminescu întâia oară
cenobitismul creştin-ortodox şi pravilele lui şi toată trista lui Frumuseţe”.
Viața neuitatului poet s-a
întâlnit ciclic cu mediul monahal. Să ne amintim de vizitele sale la Mănăstirea
Văratic. Academiciana Zoe Dumitrescu-Bușulenga, și ea oaspete vremelnic al
frumoasei chinovii nemțene, a publicat mai multe materiale în care făcea
referire la un act care spune clar că o modestă casă monahală era închiriată,
începând cu anul 1874, de Mihai Eminescu de la proprietara sa, monahia Asinefta
Ermoghin. Veronica Micle era găzduită de monahia Eufrosina Popescu, o rudă de-a
sa, iar iubitul ei, vizitând-o la Văratic, își închiria câteva zile căsuța
măicuței Asinefta. De asemenea, scriitoarea consemnează chiar numele unei maici
bătrâne, care l-a cunoscut pe Eminescu. Monahia Pelaghia și-l amintea în anii
săi de sfârșit, venind verile la căsuța de sub codru, stând visător la o
fereastră, iar uneori primea vizita bunului său amic, Ion Creangă. Îi vedea pe
cei doi ieșind diminețile din casă și pornind la plimbare, stihuitorul cu părul
răvășit, pășind moale, purtând un sacou albastru de șiac, iar pe Creangă cu
mustață și barbă, îmbrăcat într-o haină neagră, aspră, de postav, așa cum
poarta unii călugări de la munte. Și mai spunea maica Pelaghia un lucru foarte
important: că Eminescu a fost dus de Creangă la spovedit și la împărtășit. Îl
cunoscuse ea însăși pe preotul care a oficiat sfântul sacrament.
În timpul viețuirii sale la
București, botoșăneanul ilustru a tânjit foarte mult după pacea mănăstirilor
moldave și după viața monahală de aici. Atât de mult, încât și-ar fi dorit el
însuși să devină călugăr. De unde știm de această intenție? Din cercetările
eminescologului Theodor Codreanu. Într-un articol excepțional, intitulat Sacrificiul
eminescian: călugărirea, moartea şi mântuirea lui Eminescu, aflăm că
poetul îi spunea unui amic de-al său prin 1882: „..știi ce, dragul meu, hai
să demisionăm, tu de la Românul, eu de la Timpul, şi hai să ne călugărim, căci
nu suntem făcuţi să trăim între lupi. La mănăstire, în chiliile solitare, să
scriem letopiseţe în cari să înşirăm tot ce îndură nenorocitul neam românesc,
pentru ca să se ştie cât amar a suferit românul cât a trăit pe acest pământ”.
O, ce călugăr, ar fi fost
Eminescu! Ce scrieri profunde ar fi plămădit în tihna unei chilii! Ce stareț,
ce egumen nu și l-ar fi dorit pe Eminescu monah în obștea vreunei chinovii? Sau
poate că nu! Depinde cât și câți l-ar fi înțeles.
Viața lui Eminescu la
Mănăstirea Neamț
În împrejurări nu chiar fericite
poetul a ajuns să locuiască la mănăstire. Aflându-se într-o stânjenitoare
suferință, Mihai Eminescu a fost internat între 9 noiembrie 1886 şi 10 aprilie
1887 în bolnița Mănăstirii Neamț. „A stat destulă vreme şi la M-rea Neamţ,
unde, nu e vorbă, era tratat mai omeneşte decât ceilalţi bolnavi” scrie G.
Călinescu. În registrul bolniţei era consemnat: „Mihai Eminescu de 34 de
ani, ortodox, român, profesiune liberă, din urbea Iaşi, diagnostic: delirium
tremens.”
Viața lui Eminescu la Mănăstirea
Neamț a fost tulburătoare. Se trezea la 5 dimineaţa, „pe tăcute” se
îmbrăca, păşind uşor prin cernita odaie, să nu-i deranjeze pe ceilalţi bolnavi.
Cineva spunea: „cât era de bun în nebunia sa”. Apoi ieşea la aer, căci
nu putea suferi încăperea, plimbându-se ore în şir în cerdac, recitând, şoptind
mereu vreme de câteva ore neîntrerupt, când, obosit şi la chemarea
clopoţelului, mergea cu ceilalţi bolnavi la dejun. Mânca foarte puțin, căci din
mica sa porţie dădea adesea celorlalţi. După o astfel de masă frugală, dormea
până la ora 4, când ieşea din nou în cerdac, se aşeza pe un scaun, cu
picioarele întinse peste coloanele cerdacului şi cu mâinile încrucişate, şi,
vreme îndelungată, privea spre văzduh. Cina se lua pe la orele 6, după slujba
vecerniei și pavecerniței. De multe ori visătorul pacient se făcea că mestecă,
nu dorea să mănânce. „Era sătul de viaţă, d-apoi de mâncare!”
Seara, după 8, când toţi mergeau să doarmă, „începea timpul când Eminescu
se simţea în culmea fericirii”. Din nou în cerdac, dar de astă dată nu mai
privea fix înspre cer, ci îl sfredelea. Când apărea luna, plângea de multe ori,
îşi plângea „durerea, necazurile, suferinţele acestei deşarte vieţi.”
„L-am spovedit astăzi pe
domnul Mihai Eminescu”
Dr. Şuţu scrie că Eminescu avea
obiceiul ca, înainte de a se culca, să audă glasul buciumului, neputând adormi
„decât în armonia acestui plâns şi tânguitor ecou”. Somnul venea pe la
orele două ale nopţii. „Până s-adoarmă însă, cerca versuri.” De aici de la
Neamț a trimis la revista „Convorbiri literare” de la Iași, poezia Dorința
în care întâlnim un cuvânt specific zonei, „prund”: Vino-n codru la izvoru
care tremură pe prund….
Tot la Neamț s-a întâmplat un
lucru cu totul impresionant. Reputatul profesor și eminescolog Nae Georgescu,
care a trudit cu entuziasm și nețărmurită dragoste ca să scoată la lumină cât
mai multe lucruri despre pătimitul poet, în articolul Familia Eminescu și
Spovedania de la Sfinții Arhangheli afirmă că în urmă cu câțiva ani
profesorul Paul Miron a descoperit o însemnare pe fila unui Ceaslov din
biblioteca Mănăstirii Neamț. Un ieromonah care l-a spovedit pe Eminescu a făcut
următoarea consemnare: „L-am spovedit astăzi pe domnul Mihai Eminescu. Era
senin, am putut sta de vorbă cu el cam un ceas și apoi l-am împărtășit”.
Ca preot, ca duhovnic, m-am întrebat cum e să ai la scaunul de spovedanie un om
pe care Dumnezeu l-a sorbit din popor, cum soarbe soarele un nour din marea
de amar, după cum însuși afirma. Trebuie să fi fost un dialog cu totul
excepțional. O confesiune a unui geniu în fața Dumnezeului său. Această
spovedanie și împărtășania de după i-au adus alinarea fizică și spirituală
tristului poet.
Călinescu spune că, dacă până in
ianuarie Eminescu era agitat și confuz, după sărbători, deci după spovedania și
împărtășania de care vorbește însemnarea din ceaslov, poetul s-a limpezit, și a
putut așterne versuri. Dar tot de la Neamț Eminescu i-a scris lui Vlahuță, care
încerca să-l ajute printr-un fel de subscripție publică: nu te pot
încredința îndestul cât de odioasă este pentru mine această specie de
cerșetorie, deghizată sub titlul de subscripție publică, recompensă națională.
E drept că n-am bani, dar aceasta este departe de a fi un motiv pentru a
întinde talgerul în public. Mai sunt destule alte mijloace onorabile pentru
a-mi veni în ajutor, iar cel propus e desigur cel din urmă la care aș avea
vreodată recurs.”
Totuși niște elevi inimoși de la
școala de pictură din Iași au făcut liste de subscripție, vreo 500 la număr,
prin care au reușit să strângă câteva mii de lei ce au fost înmânați Henrietei,
sora lui Eminescu, care îi trimitea la Neamț sume de bani pentru nevoile
personale ale poetului.
La bolniță clipele limpezi se
rostogoleau într-un iureș amețitor cu cele tulburi. Citeam într-o carte mai de
demult despre o afirmație interesantă făcută de unul din nepoții renumitului
muzicolog ieșean Gavriil Musicescu. În visările sale, Eminescu s-a închipuit a
fi chiar stareț. Într-o scrisoare trimisă din vechea ctitorie a Ioaniților
către dulcele târg al Iașilor, îl roagă pe Gavriil Musicescu să pună cuvânt la
vlădica Iosif Naniescu, Mitropolitul de atunci al Moldovei, ca să-l numească
stareț la Mănăstirea Neamț. Asta se întâmpla cam cu un an înainte de a păși
spre bolțile veșniciei. Să fi fost un alt dor neîmplinit de-al poetului, rămas
ascuns în ungherele cele tainice ale sufletului său? O fi fost rămășițe în mintea
sa atât de cuprinzătoare și învolburată, a vreunei socotințe născute în clipele
tinereții la Agafton sau din zbuciumata-i existență bucureșteană? Rămâne o
taină numai de Dumnezeu știută: o taină alături de alta care a străbătut
întreaga-i existență și operă deopotrivă. – doxologia.ro
Eminescologul Nae Georgescu și pseudo-istoricul Lucian Boia
Spun de la început că
n-am citit cărțile lui Lucian Boia (cu o excepţie), doar le-am răsfoit și am
urmărit, uneori cu încântare, polemicile pe care le-au stârnit. Înțeleg că în
programul său de revizuiri trebuia să-și aibă locul și Eminescu, astfel că tema
îi era oarecum datoare; mă mir, numai, că tratarea vine atât de târziu [1].
Trebuind s-o citesc – de vreme ce
mi s-a cumpărat de către prieteni cu bani peșin – nu pot să nu mărturisesc
faptul că tratarea triumfalistă a subiectului, informația precară,
caricaturizarea unor figuri instalate celebru în „panteon”, stilul redundant
conclusiv și dispensarea de întemeiere teoretică mă fac să mă abțin de la o
cronică propriuzisă. Prezint doar aceste câteva impresii de lectură, mai mult
pentru a aviza publicul cititor că avem de-a face cu un kitsch științific, încă
unul, din păcate, venind din zona profesorilor cu zăcășenie ce au stat
încordați atâta timp și acum, de când cu democrația, se descordează
violent-energic. Un energetism stilat, stilizat chiar – cartea are certe valori
literare, se citește ușor, autorul alunecă pe cuvinte ca un virtuoz pe
claviatura pianului celui mai bun – ce poate fi semn că, după aceste revizuiri,
vor urma construcții proprii cel puțin bine finisate.
Încep cu revizuirea amintirilor
lui Ioan Russu-Șirianu, publicate de fiul său, Vintilă Russu-Șirianu, în 1969.
Lucian Boia le neagă autenticitatea, arătând că a avut această poziție încă din
1971, la doi ani după ce apăruseră aceste amintiri. Își citează acel articol
din Magazin istoric (iulie 1971, p. 87), unde arată că Ioan
Russu-Șirianu nu putea fi în București, deci alături de M. Eminescu, în
1882-1883, de vreme ce vine aici abia din 1884. Se bazează pe două surse:
necrologul lui Ioan Russu-Șirianu. din 1909: „Aflăm de aici că
ziaristul a activat în București între 1884-1891, deci a venit de peste munți
în 1884.” (p.206). Acest necrolog se completează cu scrisoarea lui
Ioan Slavici către Titu Maiorescu din 7 octombrie 1884 prim care-l recomandă pe
nepotul său pentru un post: „Tânărul, pe care vi-l trimit cu această
scrisoare, e nepotul meu Ioan Russu, fiul răposatei mele surori. El a terminat
cursul pedagogic, și-l trimit la București, ca să facă practică la școala de la
Sf. Ecaterina, să învețe românește și să mai vază lume…” Scrisoarea a
fost publicată încă de Torouțiu. Lucian Boia este circumspect, dar apoi ferm în
concluzii la 1971: „Să fi greșit Torouțiu? Nu, nu încape nici o
îndoială: scrisoarea lui Slavici poate fi văzută de oricine la Biblioteca
Acadenmiei. Atunci? Atunci înseamnă că Ioan Russu-Șirianu a venit la București
în 1884 și nu l-a cunoscut defel de Eminescu (care se îmbolnăvise cu un an
înainte și părăsise casa lui Slavici). Înseamnă că fiul a inventat de la primul
până la ultimul cuvânt 50 de pagini, spre satisfacția istoricilor literari, și
mai ales a editurii, care s-a grăbit să publice, fără discernământ, niște
simple născociri.”
Spre
lauda sa, trebuie spus că opinia i-a fost respectată, și eminescologii (vezi D.
Vatamaniuc, de pildă) au ținut în rezervă amintirile lui Ioan Russu-Șirianu.
Numai că… iată ce spune însuși Lucian Boia acum, în 2015: „A ieșit la
iveală între timp o scurtă însemnare a lui Eminescu, în care poetul menționează
prezența nepotului lui Slavici în casa acestuia, unde locuia. Să fi venit Ioan
Russu-Șitrianu la București și înainte de 1884 (deși din scrisoarea lui Slavici
ar rezulta destul de clar că nu mai fusese în România)? Sau Eminescu pur și
simplu fabulează? Sunt tentat de această ultimă explicație, fiindcă e de luat
în seamă și contextual în care se face referire la tânărul transilvănean. Sunt
fraze incoerente aruncate pe hârtie cu puțin înainte de declararea bolii; nu
lipsesc fantasmele erotice, în care apare și doamna Slavici, acuzată că l-ar
hărțui pe poet. (…) Așa că n-am de gând să-l reabilitez pe Vintilă
Russu-Șirianu.” (p.209). Lăsând „contextul”, Eminescu scrie așa,
negru pe alb: „…martoră sora d-tale care stă aici de săptămâni și n-a putut
observa absolut nimic în privința aceasta, martor nepotul lui Slavici care stă
zile întregi aici.” Dincolo de dreptul de a reabilita, pe care și-l
arogă Lucian Boia, să consemnăm că pe sine însuși nu vrea cu nici un chip să se
revizuiască, rămâne cu încăpățânare la opinia din 1971, și după ce vede că nu
se mai poate.
Să-l reabilităm așadar, domnule
autor. Mai ales că în necrologul din 1909 scrie așa (preiau cu copy
paste de pe Internet): „După terminarea studiilor pedagogice
în pedagogiul de stat din Deva, a trecut în România unde delà 1884—1891 a fost
profesor de istorie la şcoala pedagogică şi la Liceul de fete din Bucureşti.” Lucian
Boia înțelege această frază așa: „Aflăm de aici că ziaristul a activat
în București între 1884-1891, deci a venit de peste munți în 1884.” Nu
e de loc sigură echivalarea, limba română având, și ea, dreptul la reabilitare.
Dacă cita corect în 1971, autorul nu se mai aventura în tiradele anti-Ioan
Russu. Altfel, e simplu de ce nu convin aceste amintiri ale nepotului lui
Slavici: ele descriu momentul recluziunii lui Mihai Eminescu, din iunie 1883,
dar descrierea nu seamănă cu tradiția Ciurcu-Ventura (întărită de procesul
verbal al locotenentului Câță Niculescu). Oricum ai lua-o, dacă accepți
amintirile nepotului lui Slavici, e altă arestare, în altă zi, la prânz nu
seara, cu alte haine: rezultă un Eminescu foarte insurgent, arestat de mai
multe ori la sfârșitul lui iunie, reușind să scape de la poliție probabil prin
prieteni influenți (vezi și pariul său din 25 iunie, și notațiile de tipul unde
am fost eu azi-nioapte, etc.).
Abia astfel se înțelege mai bine de
ce a trebuit să intervină Titu Maiorescu: stopează aceste arestări și eliberări
care scandalizau lumea bună a Bucureștilor. Pentru asta, însă, critical a
trebuit să deschidă un dosar penal acum, la 28 iunie 1883 – dosar pe care-l va
închide tot el, la 15 iunie 1889. Demonstrația lui Călin Cernăianu vine din
zona juridică, și n-a fost combătută de nimeni; mai clar: ca să-l poată interna
pe Eminescu la stabilimentul de alienați mintal al dr. Șuțu, Maiorescu trebuia,
după procedură, să deschidă un dosar de punere sub interdicție. S-a consultat,
desigur, cu Theodor Rosetti, președintele Înaltei Curți de Casație, prietenul
amândurora (menționează în jurnal că l-a informat). Era o situație limită, nu
mai amintesc contextul, poetul trebuia salvat, protejat, și aceasta a fost
soluția găsită pe moment – doar că, mai apoi, lucrurile s-au rostogolit cu
totul neconvenabil. Oricum, Eminescu a fost arestat de un locotenent de
poliție, neapărat în virtutea unui ordin emis de judecător. Las deoparte că
dosarul a fost descoperit încă din 1924 și n-a fost înțeles/interpretat corect,
că procesul verbal al locotenentului a fost descoperit prin 1950 și iarăși n-a
fost pus în context (în dosarul din care fusese luat) – dar în 1969, când au
apărut amintirile lui Ioan Russu-Șirianu, se puteau face legăturile – numai că
aceste amintiri au fost discreditate de… istoricul de serviciu (în, desigur,
revista de serviciu a pozitivismului vremii aceleea). Lucian Boia poate numi
asta „conspirație” – dar nu e altceva decât citire atentă a izvoarelor,
deocamdată.
Revin și întreb: nu cumva avem în
față, de fapt, un cenzor comunist îndârjit, care încă din 1971 voia să pună
capac pe documente ca să nu avem nici măcar posibilitatea de a ne îndoi de ceea
ce spune linia „oficială”? Și atunci, cine „conspiră”? Ce linie oficială
păstrează și vrea să impună Lucian Boia? Pe cea de la 1971? Cât timp persistă
un dubiu, corect e să se discute.
Zic, și eu, nu dau cu parul.
Dispensarea sa de filologie mi se
pare, însă, marcă stilistică esențială: construiește doar cu exteriorul
documentului, cu impresii, cum îl înțelege el însuși, ca arbitru („nu-l
reabilitez”); de fapt, are construcția în minte, oboseala fiind doar aceea de a
o trece pe hârtie pentru noi, cititorii. Citează de zece ori și mai bine cea
mai contestată poezie a lui Eminescu, numind-o Doina. Ei bine, se
numește Doină acea poezie, nearticulat. Observ că fac așa
mai ales cei care vor să problematizeze, cum ar zice „Doina aceea cu străinii,
a lui Eminescu”. Pare o obsesie, nu o neatenție. Dar dispensarea de filologie
este de-a dreptul comică atunci când Lucian Boia vrea să facă interpretare de
text. De pildă: „Ca să nu-și uite obiceiul, Eminescu mai stâlcește
câte un cuvânt sau mai găsește câte o rimă neortodoxă, dar astfel de abateri
sunt tot mai rare și – ce contează? – se pierd oricum în desăvârșirea
ansamblului. „Totuși e” nu rimează decât foarte șchiop cu „asemene”, dar
impresia de perfecțiune rămâne intactă:
Nu e nimic, și totuși e
O sete care-l soarbe,
E un adânc asemene
Uitării celei oarbe.”
De unde citează? La Eminescu
(sursele prime) textul este:
Nu e nimic și totuș e
O sete care ’l soarbe.
Titu Maiorescu pune virgula și
gramaticalizează: totuși, dar Lucian Boia nu-l citează prin
Perpessicius, pentru că acesta refuză virgula (ca și Ibrăileanu). Nu e greu de
ghicit și apoi de aflat: citează după Cioabă, ediția de la aceeași editură,
Humanitas, în care tânărul editor combină cum îi vine la mână. Vedeți ce neted
rimează Eminescu totuș e / asemene, dar i-ul
uniformizant cam strică (deși nu poate fi vorba decât de o asonanță, în fond,
nici gând de „rimează foarte șchiop”). Câtă diferență, însă, între textul cu
virgulă și cel eminescian, fără virgulă…Dar asta nu-l atrage pe Lucian Boia,
indiferent la poezie în general, incorect și incoerent cu citările. Aici l-a
ales pe colegul de casă, Cioabă – dar mai jos îl trădează, când preia „Din
rude mari, împărătești, / O prea frumoasă fată”, pentru că modelul său
refuză prima virgulă, a lui Murărașu, și o păstrează doar pe-a doua, a lui
Perpessicius, îmbină, adică, textul genuin, eminescian, cu tradiția altor
editori… Eu sunt convins că par a vorbi algebră pentru mulți cititori, dar cel
puțin așa-zișii oameni de știință, chiar când își zic ei astfel, trebuie să
înțeleagă că un text eminescian, oricare ar fi el, își are algebra lui, s-o
urmărească baremi un pas alături – sau să declare de unde citează. Rude
mari împărătești e una – înseamnă rude împărătești mari, apropiate și
foarte apropiate de împărat (conți, etc.) – iar rude mari,
împărătești înseamnă ce spune: din os domnesc (marchiz, marchizet,
poate și doar copil recunoscut). Aici, Lucian Boia a luat din raft ce i-a venit
la mână – sau, poate, a mizat pe memorie.
Trecem tocmai la capitolul
străinismului, și cităm, de data aceasta cu mirare: „Să precizăm
totuși că nu toți contemporanii poetului au fost chiar atât de porniți
împotriva străinilor (nu marile figuri ale „Junimii”, în orice caz). Printre
ei, Eminescu e totuși un excesiv, împărțindu-și compatrioții în funcție de
sângele lor latin sau nelatin, și aplicând, în raport cu originea reală sau
presupusă, etichete injurioase (printre care „bulgăroi cu ceafa groasă,
grecotei cu nas subțire” nu e nici pe departe cea mai disperețuitoare).” (p.
189) Nu cred că expresia „cu nas subțire” e disprețuitoare, iar „bulgăroi cu
ceafa groasă” e un loc comun, se zice și azi (nu pornind de la Eminescu). În
context autorul vorbește și de antisemitism, – și e de mirare că-l izolează pe
Eminescu de oamenii din timpul lui. Nu cred că dl. Lucian Boia, istoric, n-a
auzit de discursul parlamentar al lui Vasile Alecsandri în chestiunea
evreească, sau de cel al lui Vasile Conta; de Nicu Xenopol cu „Pățaniile unui
American la Iași”, din „Convorbiri literare” – de I. Slavici însuși cu atâtea
texte pe tema data. Iată: patru junimiști care-l contrazic. În Parlamentul
României s-a conturat o linie care era oficială, „canonică” să-i zicem; pe când
Eminescu era doar un ziarist care se folosea de dreptul la exprimare liberă. În
fine, nu e locul, aici, să dezvoltăm tema – dar, repet: nu știa istoricul
aceste lucruri? Dacă e așa, e rău; dacă știa și vrea să ascundă – e și mai rău
pentru el (și pentru noi), deoarece ar întări supoziția de mai sus: pune capac
pe informație ca să rămână șablonul stabilit cu xenophobia lui Eminescu. De ce
numai a lui – și nu a lor, cei care/câți sunt?! Ne-ar conveni, oare, o
antologie de texte xenophobe din vremea lui Eminescu pentru a se vedea…ce?!
Cine e mai dur, mai inflexibil, mai intolerant? La ce ne-ar folosi asta?! – Și
totuși, acest șablon cu Eminescu-xenophob pe care-l refrenizează și Lucian Boia
la asta provoacă… Și noi știm cine și ce sunt provocatorii. Credeam că vorbim,
de acum înainte, la timpul trecut de această practică/tactică.
Zic, și eu, nu dau cu parul…
Nu pentru Lucian Boia, dar pentru
cei interesați îndeobște de filologie, de aspectul textului ca text, semnalăm
că Eminescu publică în Convorbiri literare, și reia în Timpul,
în două cuvinte, fără cratimă: Toată greco bulgărimea e nepoata lui
Traian. Maiorescu preia greco-bulgărimea, iar un
manuscris are greco- bulgărimea (cu spațiu după
cratimă). Niciuna dintre aceste patru surse prime nu are legat, grecobulgărime,
pentru că nu este o categorie ca atare, un cuvânt care să aibă în spate o
realitate compactă, concretă, cu această denumire. A fi scris greco- bulgărime
(ca în manuscris) ori greco -bulgărime, ar fi însemnat să dea preponderență
unuia din termini (bulgărimea grecească, sau grecimea bulgară, de pildă). În
fond, nu e vorba nici de greci, nici de bulgari, coloratura entică, ci de
categorii care se numesc ele însele astfel, care „se dau” astfel; mai degrabă –
vezi aluzia la latinitate – sunt elemente balcanice care se declară
macedo-români, aromâni etc. pentru a fi mai aproape de rădăcină, pentru a se
„nepotiza”. Acestea constituie, pentru Eminescu, preponderent pătura superpusă.
Fenomenul ca atare s-a petrecut, istoric, în Muntenia. În Moldova, cam în
același timp, vin evreii izgoniți din spațiile rusești și atrași, poate, de
toleranța europeană (m-aș referi mai mult la populații tolerante; de altfel,
Eminescu ceartă clasa politică tocmai pentru că, în privința Moldovei, nu
întărește rolul statului, care este și acela de a face dintr-un popor o
națiune) – dar, atenție, evreii nu intră în politică. Lucian Boia ar putea, ca
istoric, să urmărească traseul evreilor, cauzele migrației lor, antisemitismul
rusesc și câte și mai câte – exact ca să răspundă subtitlului cărții sale:
„facerea și desfacerea unui mit”, adică să discute, la Eminescu, xenophobia ca
mit și să-l desfacă, apoi, cum se cere la urma urmei. Ferească sfântul, tocmai
de asta fuge: ce nu e politic, nu-l interesează.
Dar iarăși: zic, și eu, nu dau cu
parul.
Și nici nu cred că mai am multe
de zis. Receptarea personalității lui Eminescu nu poate fi urmărită fără
momentul Nicu Filipescu și campania ziaristică inițiată de el în 1909 și 1911
(nici n-a auzit de asta), fără momentul 1924 cu provocarea lui Panait Istrati
la care a răspuns mai toată presa actvă, implicată, a momentului (nici de asta
n-a auzit), fără mitul Bibliotecii Academiei Române unde se perindau, la un
moment dat, luându-și unul atuia din mână caietele lui Eminescu, cerându-și
părerea, comentând, Perpessicius, C. Botez, G. Călinescu, Pompiliu Constantinescu,
D. Murărașu, I.E.Torouțiu, Gh. Adamescu – și asta, ani buni de zile, cu
reportaje consemnate în presă, impresii de la fața locului…Nu e politic, nu-l
interesează pe Lucian Boia. Caricatural sau bășcălios îi expediază în căteva
rânduri pe C. Noica, Mircea Eliade, George Munteanu, Zoe Dumitrescu-Bușulenga;
de Rosa del Conte n-a auzit, Svetlana Paleologu Mata nu-i spune nimic, Petru
Creția, D. Vatamaniuc sunt personaje întâmplătoare în eminescologie pentru el.
Despre muzicalitatea eminesciană, apoi, nu poți vorbi fără a aminti, cel puțin,
de polemica dintre Vladimir Streinu și George Murnu pe tema „mandolinismului”,
termen lansat de traducătorul lui Homer (părându-i-se lui Vladimir Streinu că
este minimalizator, cum și este de altfel, oprind poezia eminesciană doar la
romanță). Momenul „Titi cel păros” de la „Dilema” este trecut în contul
glorioșilor democrați care au avut curajul, în fine, să-l critice pe Eminescu –
și, atenție, Lucian Boia îi uită pe parcurs pe Horia Roman Patapieivici ori pe
Mircea Cărtărescu – dar găsește, în schimb, un membru nou, recent, al grupului,
din care citează copios. Dezechilibru de surse, la tot pasul; fuga după
senzațional pe care-l caută în broșuri obscure, în notații marginale de arhivă
– de parcă un mit s-ar construi în secret, prin ministere și comiții.
Impresia pe care mi-o lasă la
lectură este aceea a muncii olarului: acesta ia un pumn de pământ, îl udă în
apă și construiește, apoi, pe roata sa, pereții vasului netezind din afară și
dinăuntru, adică ținând palmele în mângâiere și rotind cu piciorul masa. Prima
problem a olarului e să-i iasă pereții vasului la fel de groși peste tot, să nu
prindă gâlme interioare. În rest, operație mecanică: iei de ici, pui colo,
îngroșezi, subțiezi – după simțuri. Lut galben – sau informație stocată în
fișe, folosită, refolosită, răsfolosită: totul e să pui, rotunjește învârtirea
cu piciorul a roții și simți la mână, cum se zice. Materia se supune, oala
prinde contur.
Dar ce e, în fond, o oală? Iată
un schimb de replici dintre I.C.Brătianu și P.P.Carp din ședința parlamentară
de la 13 martie 1881, unde s-a citit și s-a comentat o zi întreagă ziarul Timpul scris
de Eminescu. Citez din cartea încuiată cu șapte peceți pentru Lucian
Boia, Monitorul oficial al României:
P.P.Carp : „…libertatea
nu este decât un vas care valorează prin conţinutul său.”
I.C.Brătianu: „… dar aţi
făcut cum zice proverbul ţărănesc, că olarul pune coada unde vrea. ”
(M.O., martie 1881, p. 1785)
Pentru cine o fi făcut Luician
Boia cartea aceasta? Pentru Eminescu, nu; și nici pentru tinerii dornici să
învețe carte dintr-o carte: nu au nimic de învățat din ea. Mai degrabă, cred,
pentru căruța sa de oale, ca să-și completeze revizuirile cu o temă nouă,
râvnită.
Am zis, și eu, n-am dat cu
parul…Vorba lui Eminescu: e Demoukrateia, monstrule vorbareț.
Sursa: Ziaristi
Online
[1] Lucian
Boia: Mihai Eminescu, românul absolut. Facerea și desfacerea unui mit.
Editura Humanitas, 2015.
N.N.: Ca
şi A. Pleşu, cu „Minima Moralia”, şi L. Boia se simte confortabil în a
subtiliza – pentru a o murdari – o sintagma care nu-i aparţine – „Românul
Absolut” -, uitând, evident, să-l amintească pe cel care a formulat-o:
„periculosul” Petre Ţuţea. – sibiu.justitiarul.ro
YVONE FOTACHE
Hoți versus
păgubiți
Pamantul
e vai steaua lui ! Ce au
vesticii e din furat – colonii si teritorii de la vecini
– e la mintea cocosului.
De la Troia, la Razboiul din Golf,
acelasi rahat : expeditii de jaf. Acum cateva sute de ani, vesticii
trebuiau sa mearga pe mare la furat, azi ne aduc noua rahaturi pe uscat si
cica-s de mancat…
Niste
mizerii, dar musai sa platesti firma, brandul.
N’spe zeci de kile de cartofi, 200
kg de burta vita, 200 de ciolane afumate, saci de mere, ceapa – groaznic!
– oala sub presiune Kuhta, morcovi, 30 cutii branza Nasal (net
peste orice au astia!) 30 bucati de branza Homorod, 500 metri liniari de
carnati, un brat de salam de Sibiu, o canistra de tuica de prune, 50 de table
de slanina si… mai vad eu.
Dar…
nu ei, „civilizatii”, sunt prosti !
Romanii
sunt prostii.
Au
vrut „o tara ca afara” – ca afara o sa fie!
Și
romanii?! Romanii… ciotca la saorma cu de toate.
Stau
cu mana la cosor. Pai ma, teritoriul acesta este absolut vital! Cica „lapte din
Alpi” – un pisat. Vorbe, reclama!
De
ce, m-a intrebat un marinar, desi are iesire la mare, Romania nu a insemnat
mare lucru in istoria navigatorilor si a vaselor de tot soiul?
Toata istoria navala este un
concurs pentru suprematie si descoperirea de noi rute comerciale. Multi si-au
frant gatul. Olandezii au fost printre cei mai temerari – au fortat
Novaia Zemlea (Nova Zembla, cum spun ei) pierzand navele si intorcandu-se acasa
doar cinci la suta, dupa ani si ani, pe o ruta reusita doar peste 200 de ani,
de catre un spargator de gheata atomic. Dracii de englezi au inhatat 60% din
uscat, la un moment dat, iar asta nu demult.
FOAMEA
SI LACOMIA !
Niciodata!
Pentru
ca aveam de toate! Ehei, acu’ s-a rezolvat, nu mai avem!
Asa
ca… n’spe milioane de romani si-au luat lumea in cap si sunt ba la munca, ba la
furat, ba la ucis prin Afganistan (in cardasie cu alti hoti !) sau inrolati in
Legiunea Straina.
Mecanismul
jafului este simplu : orice neam,
care intrepatrunde alt neam, vine la furat !
Pana si
bulgarii au venit la ciupeala pe aici de-a lungul istoriei. Dintre vecini,
numai sarbii au avut ce le trebuia, asa ca macar ei ne-au lasat dracu’ in pace…
Departamentul de Stat al SUA: Romania
continua sa numeasca strazi, scoli, biblioteci dupa persoane condamnate pentru
crime de razboi naziste sau crime impotriva umanitatii
Marti, 29 Mai 2018, ora 20:40
Raportul anual al Departamentului de Stat al SUA privind libertatea
religioasa in lume pe anul 2017 face referire, in sectiunea privitoare la
Romania, la ritmul lent al restituirii proprietatilor religioase confiscate, la
necesitatea recunoasterii depline a Holocaustului si extinderea predarii
acestuia, precum si, printre altele, la plangeri de discriminare a unor grupuri
religioase minoritare in raport cu Biserica Ortodoxa Romana.
In raportul despre Romania, care acopera intervalul 1 ianuarie-31 decembrie 2017, se arata ca executivul roman a aprobat recunoasterea catorva grupuri religioase ca asociatii religioase, dar a respins cererile altora. Grupuri religioase minoritare, in special, au continuat sa obiecteze fata de sistemul de incadrare juridica a organizatiilor religioase.
Conform documentului, au continuat sa existe raportari despre ritmul lent al restituirii proprietatilor confiscate, in special din partea Bisericii Greco-Catolice si a comunitatii evreiesti, iar numarul deciziilor unor agentii si instante privind restituirea de proprietati a ramas scazut.
Grupuri religioase minoritare au continuat sa afirme ca guvernul si administratiile locale acorda preferinta Bisericii Ortodoxe Romane (BOR), sa raporteze incidente de discriminare impotriva lor si sa conteste aplicarea de catre guvern a legilor privind educatia religioasa in scoli.
Denumirea unor strazi, organizatii, scoli si biblioteci dupa persoane condamnate pentru crime de razboi naziste sau crime impotriva umanitatii a continuat, se mai spune in raportul Departamentului de Stat.
Totodata, afirma documentul, inculparile pentru discurs antisemit si negare a Holocaustului raman rare, in timp ce predarea Holocaustului s-a mentinut optionala in scoli. Totusi, lideri guvernamentali au continuat sa se pronunte impotriva antisemitismului, iar guvernul a transferat o proprietate catre Institutul Elie Wiesel pentru infiintarea unui muzeu al istoriei evreilor din Romania.
In raportul despre Romania, care acopera intervalul 1 ianuarie-31 decembrie 2017, se arata ca executivul roman a aprobat recunoasterea catorva grupuri religioase ca asociatii religioase, dar a respins cererile altora. Grupuri religioase minoritare, in special, au continuat sa obiecteze fata de sistemul de incadrare juridica a organizatiilor religioase.
Conform documentului, au continuat sa existe raportari despre ritmul lent al restituirii proprietatilor confiscate, in special din partea Bisericii Greco-Catolice si a comunitatii evreiesti, iar numarul deciziilor unor agentii si instante privind restituirea de proprietati a ramas scazut.
Grupuri religioase minoritare au continuat sa afirme ca guvernul si administratiile locale acorda preferinta Bisericii Ortodoxe Romane (BOR), sa raporteze incidente de discriminare impotriva lor si sa conteste aplicarea de catre guvern a legilor privind educatia religioasa in scoli.
Denumirea unor strazi, organizatii, scoli si biblioteci dupa persoane condamnate pentru crime de razboi naziste sau crime impotriva umanitatii a continuat, se mai spune in raportul Departamentului de Stat.
Totodata, afirma documentul, inculparile pentru discurs antisemit si negare a Holocaustului raman rare, in timp ce predarea Holocaustului s-a mentinut optionala in scoli. Totusi, lideri guvernamentali au continuat sa se pronunte impotriva antisemitismului, iar guvernul a transferat o proprietate catre Institutul Elie Wiesel pentru infiintarea unui muzeu al istoriei evreilor din Romania.
In ce priveste politica guvernului american, raportul mentioneaza ca ambasada SUA la Bucuresti i-a transmis secretarului general al guvernului roman preocuparile sale continue fata de ritmul lent al restituirii proprietatilor. De asemenea, ambasada a continuat sa faciliteze intalniri intre WRJO (World Jewish Restitution Organisation, Organizatia Mondiala Evreiasca pentru Restituirea Bunurilor) si guvernul roman pentru a ajuta la accelerarea procesului de restituire a proprietatilor si de acordare de pensii pentru supravietuitorii Holocaustului.
Oficiali ai ambasadei si reprezentanti ai Muzeului Memorial al Holocaustului din SUA (USHMM) au continuat discutiile cu ministri ai guvernului roman, cu oficiali din Ministerul Educatiei si cu lideri ai principalelor partide, subliniind importanta recunoasterii oficiale depline a Holocaustului in Romania, necesitatea extinderii predarii Holocaustului atat catre elevi, cat si catre functionari, precum si necesitatea implementarii depline a recomandarilor Comisiei Wiesel.
Mai sunt mentionate in raport asistenta acordata de ambasada SUA eforturilor USHMM de a avea acces la arhivele nationale din Romania, sprijinul oferit de ambasada Institutului Elie Wiesel pentru infiintarea unui muzeu al istoriei evreilor din Romania, intalniri ale unor diplomati ai misiunii cu un lider regional al Bisericii Greco-Catolice la Bucuresti pentru discutii despre relatiile cu BOR, incidente de discriminare din partea autoritatilor locale si relatiile cu guvernul.
Departamentul de Stat supune Congresului SUA raportul anual privind libertatea religioasa in lume. Ambasadele americane pregatesc versiunile initiale ale capitolelor pe tari pe baza informatiilor de la oficiali guvernamentali, grupuri religioase, organizatii neguvernamentale, jurnalisti, asociatii de monitorizare a drepturilor omului, persoane din mediul academic si altii.
Comentariu
Singura preocupare a
Departamentului de Stat,este cea a pensiilor
pe care ar trebui sa le primeasca
evreii care au suferit ca urmare a asa zisului "holocaust"din
Romania!
Totul a pronit de la criminalul Iliescu,cel care in Israel,a comparat prigoana evreilor romani cu prigoana comunistilor de catre autoritatile romane interbelice!
Cum in conceptia sionista,singura prigoana admisibila in istorie este cea contra evreilor,acestia au sarit ca arsi ajungandu-se la o comisie care a inventat un holocaust roman,desi insusi marele rabin al evreilor romani din timpul maresalului Antonescu a recunoscut ,intr'un interviu inregistrat ,ca acesta a salvat vietile evreilor romani oprind deportarea lor in lagarele hitleriste,cum au procedat autoritatile maghiare,inclusiv cu evreii din Ardealul de Nord cedat lor prin Diktatul de la Viena!
Cum,oriunde apare problema persecutiilor evreilor,apare problema banilor,evident se cer pensii!
Se ridica intrebarea responsabilitatii evreilor adusi cu tancurile sovietice in Romania care au instaurat cea mai crunta teroare din istoria Romaniei,cea comunista,cu sute de mii de victime!
Cum se quantifica raspunderea evreilor pentru atrocitatile comuniste,statistic demonstrandu-se ca acestea au avut loc atunci cand guvernele comuniste erau compuse in majoritate zdrobitoare din evrei,cozi de topor sovietice?
Cat despre denumirile strazilor cu persoaje vinovate de crime contra umanitatii,nu prea vad care mai sunt,cu mici exceptii de satrapi comunisti ramasi probabil din neatentie administrativa!
Cred ca Departamentul de Stat exagereaza ingerintele in treburile interne romanesti,si ar trebui sa fie satisfacut cu loialitatea de aliat al Romaniei!
Asi dori sa stiu cum a rezolvat pro
Totul a pronit de la criminalul Iliescu,cel care in Israel,a comparat prigoana evreilor romani cu prigoana comunistilor de catre autoritatile romane interbelice!
Cum in conceptia sionista,singura prigoana admisibila in istorie este cea contra evreilor,acestia au sarit ca arsi ajungandu-se la o comisie care a inventat un holocaust roman,desi insusi marele rabin al evreilor romani din timpul maresalului Antonescu a recunoscut ,intr'un interviu inregistrat ,ca acesta a salvat vietile evreilor romani oprind deportarea lor in lagarele hitleriste,cum au procedat autoritatile maghiare,inclusiv cu evreii din Ardealul de Nord cedat lor prin Diktatul de la Viena!
Cum,oriunde apare problema persecutiilor evreilor,apare problema banilor,evident se cer pensii!
Se ridica intrebarea responsabilitatii evreilor adusi cu tancurile sovietice in Romania care au instaurat cea mai crunta teroare din istoria Romaniei,cea comunista,cu sute de mii de victime!
Cum se quantifica raspunderea evreilor pentru atrocitatile comuniste,statistic demonstrandu-se ca acestea au avut loc atunci cand guvernele comuniste erau compuse in majoritate zdrobitoare din evrei,cozi de topor sovietice?
Cat despre denumirile strazilor cu persoaje vinovate de crime contra umanitatii,nu prea vad care mai sunt,cu mici exceptii de satrapi comunisti ramasi probabil din neatentie administrativa!
Cred ca Departamentul de Stat exagereaza ingerintele in treburile interne romanesti,si ar trebui sa fie satisfacut cu loialitatea de aliat al Romaniei!
Asi dori sa stiu cum a rezolvat pro
blema holocastului ,autoritatile
ungare ,stiut fiind ca au fost trimisi in lagarele naziste sute de mii der
evrei,deliberat ,de catre guvernele maghiare,ceeace in Romania nu s-a
intamplat! (internet)
PAUL CURCA
Noua politie a gandirii
Trăim în vremuri mai interesante
decât ne-am fi imaginat. Domnul Vasile Bănescu, purtător de cuvânt al
Bisericii, a primit reclamații la CNCD pentru afirmații ofensatoare la adresa
rromilor și a ateilor. Mai întâi, „jignirea” rromilor. În România este un
fenomen grav, numărul mare de mame minore. Dacă spui ceea ce crezi despre
fenomen, în cazul de față că în România numărul mare de nașteri în rândul
minorelor este cauzat de factori cum ar fi: fetele rrome încep viața sexuală și
sunt căsătorite de părinți de la o vârstă foarte fragedă, alte cazuri de
graviditate sunt determinate de abandonul școlar, de lipsa de informații,
adesea se întâmplă în familii unde părinții sunt plecați la muncă în
străinătate iar copiii lăsați de capul lor, ești numai bun de acuzat. Aceste
afirmații, după mintea mea, mi s-au părut corecte, exprimând o realitate ușor
verificabilă a zilelor noastre, pe care rațional vorbind, nu prea poți s-o pui
la îndoială. Am văzut însă, cu mirare, că nu este o părere larg împărtășită.
Domnul Vasile Bănescu a fost reclamat la CNCD (Consiliul Național pentru
Combaterea Discriminării) pentru asemenea afirmații. El poate fi găsit vinovat
de discriminare a minorităților și pus să plătească o amendă. Iar această amendă,
dacă va fi dată, va simboliza, fără nicio îndoială, începutul limitării
exprimării libere a pozițiilor creștine în discursul public. Ne putem întoarce
la o nouă epocă a cenzurii, iar premisele de la care plecăm sunt dintre cele
mai sumbre.
Dacă spui toate aceste lucruri,
după părerea progresiștilor, întărești prejudecățile la adresa minorității
rrome și a grupurilor vulnerabile, astfel de declarații "legitimează
rasismul, sexismul și clasismul existente în societatea românească"se
arată în acuzația adusă lui Vasile Bănescu. Când văd asemenea reacții am
impresia că realitatea este complet falsificată, refuzăm să vedem ceea ce se
întâmplă cu noi. Problema fetelor minore gravide este gravă, dar modul cum vor
progresiștii să o rezolve este fals. Soluția lor nu se leagă de rezolvarea
vreuneia din problemele prezentate anterior, propune în schimb educația sexuală
în școli. Ei nu identifică adevăratele probleme, ba chiar acuză de ură și
intoleranță pe cei care o fac. Pentru că a spus câteva lucruri de bun simț,
domnul Vasile Bănescu este reclamat la CNCD, i se cere socoteală, se
intenționează să i se dea amenzi. Sunt suficiente indicii care să ne arate căi
nu mai trăim într-o lume normală.
Creștinismul este atacat de
progreșiști, de stângiști, de adepții marxismului cultural pentru că se opune
modelului de societate pe care vor să-l implementeze aceștia.
Dar până acum au fost doar
discuții, încercări de intimidare, amenințări. Acum însă e posibil să se treacă
la next level: amenzi pentru exprimarea unor păreri care exprimă un punct de
vedere creștin. De acum libertatea de exprimare este limitată printr-o decizie
a unei minstituții care poate da amenzi pentru exprimare liberă.
Creștinismul este declarat
discurs al urii pentru că susține cu fermitate păstrarea unor valori clasice
legate de familie, de educație, de menținere a unei moralități în spațiul
public. Toate acestea sunt intens atacate acum, oamenii se simt liberi numai
dacă sunt încălcate toate regulile de bun simț, pe care oamenii de dinaintea
noastră le considerau ca de la sine înțelese.După mersul lumii, valorile pe
care le apară creștinismul, valorile clasice care au ținut omenirea împreună
până acum, sunt pe cale de dispariție. Iar cine mai vorbește în numele lor,
este pasibil de amendă.
Modul cum este tratat cazul
Bănescu este un exemplu tipic de gândire ideologizată. Că fetele rrome părăsesc
școala devreme, sunt măritate de familie și fac copii, sunt fapte obținute
statistic, dar pe care le putem și verifica dacă observăm modelul de
comportament al comunităților de rromi. Și nu văd un om care trăiește în
această țară care să nu vadă că asta este realitatea. Și totuși, reclamația la
CNCD demonstrează contrariul. Nu mai contează faptele, ceea ce rezultă din
observarea lor. În gândirea ideologizată, să vorbești despre realități măsurate
devine discurs discriminatoriu despre rromi.
Alt cap de acuzare pentru domnul
Bănescu a fost că l-a parafrazat pe Victor Hugo, „cine nu crede în nimic, este
capabil de orice”, iar un ateu s-a simțit lezat și a făcut rapid o reclamație.
Aici se arată că purtătorul de cuvânt al BOR ar fi comis „următoarele delicte:
discriminarea persoanelor ce nu au credințe religioase/superstițioase;
promovarea unui comportament injust și degradant prin canale de promovare în
masă, Trinitas TV”. Trebuie să recunoaștem că e o nouă limbă de lemn foarte
dură, nu poți glumi cu discriminarea, degradarea promovate de către Trinitas.
Probabil că sărmanului ateu care a făcut reclamația i-a fost frică să mai iasă
din casă după ce a auzit cuvintele domnului Bănescu de teama creștinilor care
promovau un comportament injust împotriva lui.
Dacă n-aș fi văzut știrea în mai
multe locuri aș fi zis că e o glumă. Cum să reclami folosirea unui citat din
Victor Hugo, cum să fii atât de limitat intelectual? Reclamația este împotriva
domnului Bănescu, dar ea se poate extinde împotriva lui Victor Hugo, că doar
cuvintele lui sunt în discuție și, prin extensie, împotriva oricărui scriitor
și a oricărui cititor care ar mai avea ideea să dea vreun citat. Dacă luăm în considerație
vorbe care nu ne convin, orice grup sau categorie socială se vor simți lezați.
Vor fi intezise citatele despre gay, negri, rromi, femei (câți scriitori
misogini există!), burghezi, țărani, muncitori, capitaliști, marxiști,
comuniști, credincioși, musulmani, atei, copii, tineri, bătrâni. Orice scriere,
a oricărui scriitor, are de susținut niște idei și de respins altele, ceva de
spus în favoarea cuiva și, desigur, ceva de spus împotriva cuiva. Ăsta e
conținutul literaturii și nici nu poate fi altul. Dacă luăm de bun că oricine
s-ar putea simți discriminat, lezat, degradat, atunci toți scriitorii vor
ajunge să fie interziși, mari sau mici, din trecut sau de azi. Se va obține,
după asemenea epurare masivă, ceva ce va purta fraudulos numele de literatură,
va fi o corectitudine politică aplicată culturii, mai plictisitoare decât
creațiile propagandistice ale realismului socialist, pentru cine a prins timpul
când acestea au fost intens mediatizate.
Ideea acestor oameni este că nu
va fi eliminat tot din cultură, căci ei se concentrează pe ceea ce poate fi
scos din ceea ce a mai rămas din cultura creștină a Europei. Dar dacă intrăm în
logica lor, și urmărim ce rezultă din aplicarea riguroasă a principipiilor
corectitudinii politice, vom vedea că aproape nimic semnificativ nu mai rămâne
în picioare. Și nu văd de ce, odată pornit tăvălugul excluderilor, s-ar opri
într-un anumit punct și ar spune: e suficient cât am suprimat, hai să păstrăm
restul. Nu, așa ceva nu se va produce niciodată, revoluția trebuie să fie
continuă, sau nu e deloc.
Suntem în punctul în care există
o categorie de oameni căreia nu-i va păsa de această ciopârțire. Oricum, ei nu
mai au treabă cu ceea ce încă mai poartă denumirea de artă și cultură în
facultățile umaniste. Pentru că singura caracteristică a artei care îi
interesează, este să nu îi lezeze cumva pe gay, negri, romi, femei și pe
oricine se mai poate simți jignit de ceva pe lumea asta, bineînțeles în afară
de bărbații albi creștini. Ar fi bine ca cei care au în biblioteca proprie capodoperele
literaturii universale să le păstreze bine, căci nu se știe dacă vor mai putea
fi tipărite, și dacă cumva citirea lor va mai fi legală.
CNCD-ul este o instituție care se
ia prea mult în serios atunci când își arogă dreptul de a sancționa gândirea
liberă, când este pregătită să dea amenzi pentru descrierea realității sau
pentru citarea unui autor clasic. Intențiile acestei instituții sunt clare.
Cred că ar fi momentul ca aceia care au convingeri conservatoare și creștine să
ia atitudine, să nu permită degradarea climatului în care ne desfășurăm viața,
rostirea adevărului să nu devină, ca în dictatură, un act riscant.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu