PUȘI DINULESCU
Nu avem
sânge
V
Am pornit de unde-am pornit şi uite unde-am ajuns...
Dar nu se poate spune de mine, cred, că sunt vorbă lungă...
Însă dacă-ntâlnesc în cale ceva important, nu pot să nu observ şi să nu casc gura...
Iar dacă tot am vorbit de piesa asta Iepuroii şi de ticăloşia strigătoare la cer a plagiatorilor ei, simt nevoia, înainte de a pleda pentru premiere -eveniment şi pentru respectarea cu bun simţ a profilului Teatrului Dramaturgilor Români am să mă ocup un pic de repertoriul său actual.
Era de la sine-nţeles, cred, ca acest teatru să fie chiar o instituţie de repertoriu, cum se anunţa şi din titulatura sa...
Dar ţi-ai găsit! A fost predat invadatorilor regizori fără nicio luptă, cred că şi fără vreo eventuală mustrare de conştiinţă...
E normal ca dramaturgii să se simtă astfel trădaţi şi plini de venin, adunat şi după frustrările din luptele inegale cu teatrele celelalte, din care niciunul nu mai e condus de un dramaturg sau de cineva pe care îl doare de dramaturgia naţională, iar Ministerul Culturii, chiar dacă se mai intitulează şi, vezi Doamne, al Identităţii Naţionale, nu îndrăzneşte să se bage în chestia asta cu dramaturgia naţională, iar municipiile, cu nişte rare excepţii, au grijă mai mult de organizarea unor paranghelii populare, unde pe lângă nişte găleţi electorale cu ulei şi zahăr, se simt să mai îngăduie prostimii serbări pe damoaca, în care muzica de consum direct se împrăştie ca fasolea şi cârnaţii de pomană, lumea înghesuindu-se ca la tot ce-i gratis, negândidu-se că tot din banii lor se face totul... Şi nu numai a lor, ci şi a celor ce nu agreează astfel de distracţii stupide...
Normal ar fi fost ca un teatru al dramaturgilor români să pună în scenă numai piese ale autorilor care se află în viaţă şi în activitate, pentru a se stimula astfel creaţia.
Dintre cei în viaţă , se joacă la TDR, şase autori, dintre care cinci femei şi un singur bărbat, remarcabil mai ales prin sprijinirea entuziastă a regimului comunist, aflat acum, la cei 95 de ani ai săi mai mult într-o stare de provizorat şi după toate semnele nu prea mai fiind în activitate. E vorba de domnul Dan Tărchilă. Nu ştiu dacă piesa Domniei sale este recentă sau recuperată din vreun sertar plin cu alte chestii inutile...
Cele cinci femei, Doamne, cum să nu ne-aducem aminte de doamna Rodica Popescu-Bitănescu, marea noastră contemporană, jucată cu două piese pe prima scenă a ţării, în Teatrul Hatârului Naţional... deci cele cinci femei sunt două doamne din străinătate: Ana Maria Bamberger (doctoriţă de 52 de ani din Hamburg) şi Anca Visdei (din Elveţia, cu doctorat luat acolo, încă din 1979, care a făcut la Bucureşti secţia de critică la IATC). Ar mai fi şi Saviana Stănescu, de care nu ştiu dacă nu mai face şi ea naveta cu Statele Unite… Dar dânsa nu are o piesă, ci numai texte, cică…
Celelalte două cucoane sunt total autohtone…
Doamna Marilena Dumitrescu este şi scenarista de la Grupul Vouă, cu care ne face să ne râdem la televizor şi a cărei piesă jucată aici se doreşte a fi o continuare a Scrisorii pierdute. Spectacolul nu l-am văzut, dar piesa am citit-o. Întâi doar câteva pagini şi mi s-a părut nostimă, ceea ce i-am comunicat şi autoarei şi directoarei teatrului ăsta, Lucia Verona, directoare, care nu se mai afişează ca atare, fiind în ilegalitate şi ea şi comilitonul său Horia Gârbea.
Dar după ce am citit toată oiesa, am văzut că ea nu trăieşte decât din maimuţărirea scriiturii lui Caragiale, iar ceea ce era haios la o primă vedere, era jegos de ieftin şi chiar penibil, până la urmă… Iar acţiunea am uitat-o de cum am terminat de citit piesa.
Piesa doamnei Carmen Dominte n-o ştiu, dar am auzit c-ar fi formată din trei monologuri intersectate şi că se aprinde reflectorul când pe-un personaj, când pe altul, care în timp ce stau pe loc se intersectează… Cum dracu’? Poate când mi-oi face timp, voi veni s-o văd, dacă s-o mai juca şi promit c-am să mă înarmez cu răbdare şi chiar cu pastille, ca să nu turbez cumva în timpul spectacolului şi să-i fac o concurenţă neloială…
Cât despre cele două spectacole ale doamnelor din străinătate, deşi aveam şi aici o observaţie picantă, prin care o suspectam pe doamna directoare incognită Lucia Verona de interese extra-artistice, mă abţin deocamdată şi aştept să se-ndrepte vremea, ca să vin să le văd întâi…
(Va urma)
Puşi Dinulescu
Am pornit de unde-am pornit şi uite unde-am ajuns...
Dar nu se poate spune de mine, cred, că sunt vorbă lungă...
Însă dacă-ntâlnesc în cale ceva important, nu pot să nu observ şi să nu casc gura...
Iar dacă tot am vorbit de piesa asta Iepuroii şi de ticăloşia strigătoare la cer a plagiatorilor ei, simt nevoia, înainte de a pleda pentru premiere -eveniment şi pentru respectarea cu bun simţ a profilului Teatrului Dramaturgilor Români am să mă ocup un pic de repertoriul său actual.
Era de la sine-nţeles, cred, ca acest teatru să fie chiar o instituţie de repertoriu, cum se anunţa şi din titulatura sa...
Dar ţi-ai găsit! A fost predat invadatorilor regizori fără nicio luptă, cred că şi fără vreo eventuală mustrare de conştiinţă...
E normal ca dramaturgii să se simtă astfel trădaţi şi plini de venin, adunat şi după frustrările din luptele inegale cu teatrele celelalte, din care niciunul nu mai e condus de un dramaturg sau de cineva pe care îl doare de dramaturgia naţională, iar Ministerul Culturii, chiar dacă se mai intitulează şi, vezi Doamne, al Identităţii Naţionale, nu îndrăzneşte să se bage în chestia asta cu dramaturgia naţională, iar municipiile, cu nişte rare excepţii, au grijă mai mult de organizarea unor paranghelii populare, unde pe lângă nişte găleţi electorale cu ulei şi zahăr, se simt să mai îngăduie prostimii serbări pe damoaca, în care muzica de consum direct se împrăştie ca fasolea şi cârnaţii de pomană, lumea înghesuindu-se ca la tot ce-i gratis, negândidu-se că tot din banii lor se face totul... Şi nu numai a lor, ci şi a celor ce nu agreează astfel de distracţii stupide...
Normal ar fi fost ca un teatru al dramaturgilor români să pună în scenă numai piese ale autorilor care se află în viaţă şi în activitate, pentru a se stimula astfel creaţia.
Dintre cei în viaţă , se joacă la TDR, şase autori, dintre care cinci femei şi un singur bărbat, remarcabil mai ales prin sprijinirea entuziastă a regimului comunist, aflat acum, la cei 95 de ani ai săi mai mult într-o stare de provizorat şi după toate semnele nu prea mai fiind în activitate. E vorba de domnul Dan Tărchilă. Nu ştiu dacă piesa Domniei sale este recentă sau recuperată din vreun sertar plin cu alte chestii inutile...
Cele cinci femei, Doamne, cum să nu ne-aducem aminte de doamna Rodica Popescu-Bitănescu, marea noastră contemporană, jucată cu două piese pe prima scenă a ţării, în Teatrul Hatârului Naţional... deci cele cinci femei sunt două doamne din străinătate: Ana Maria Bamberger (doctoriţă de 52 de ani din Hamburg) şi Anca Visdei (din Elveţia, cu doctorat luat acolo, încă din 1979, care a făcut la Bucureşti secţia de critică la IATC). Ar mai fi şi Saviana Stănescu, de care nu ştiu dacă nu mai face şi ea naveta cu Statele Unite… Dar dânsa nu are o piesă, ci numai texte, cică…
Celelalte două cucoane sunt total autohtone…
Doamna Marilena Dumitrescu este şi scenarista de la Grupul Vouă, cu care ne face să ne râdem la televizor şi a cărei piesă jucată aici se doreşte a fi o continuare a Scrisorii pierdute. Spectacolul nu l-am văzut, dar piesa am citit-o. Întâi doar câteva pagini şi mi s-a părut nostimă, ceea ce i-am comunicat şi autoarei şi directoarei teatrului ăsta, Lucia Verona, directoare, care nu se mai afişează ca atare, fiind în ilegalitate şi ea şi comilitonul său Horia Gârbea.
Dar după ce am citit toată oiesa, am văzut că ea nu trăieşte decât din maimuţărirea scriiturii lui Caragiale, iar ceea ce era haios la o primă vedere, era jegos de ieftin şi chiar penibil, până la urmă… Iar acţiunea am uitat-o de cum am terminat de citit piesa.
Piesa doamnei Carmen Dominte n-o ştiu, dar am auzit c-ar fi formată din trei monologuri intersectate şi că se aprinde reflectorul când pe-un personaj, când pe altul, care în timp ce stau pe loc se intersectează… Cum dracu’? Poate când mi-oi face timp, voi veni s-o văd, dacă s-o mai juca şi promit c-am să mă înarmez cu răbdare şi chiar cu pastille, ca să nu turbez cumva în timpul spectacolului şi să-i fac o concurenţă neloială…
Cât despre cele două spectacole ale doamnelor din străinătate, deşi aveam şi aici o observaţie picantă, prin care o suspectam pe doamna directoare incognită Lucia Verona de interese extra-artistice, mă abţin deocamdată şi aştept să se-ndrepte vremea, ca să vin să le văd întâi…
(Va urma)
Puşi Dinulescu
VASILE MENZEL
În preajma
Paștelui
Eram cu trupul în
mașină,
În drumul spre castelul Bran.
Castelul lui Dracula, cum
Cunoscut e peste ocean.
Priveam pe geam la peisaje
Minunate, când am
simțit că
Sufletul pornește mai departe.
L-am urmărit și l-am văzut
Intrând în mânăstire,
Oprindu-se la o
icoană
Cu Hristos. Au comentat ceva,
Apoi s-a închinat sfios
Și s-a-ndreptat spre clopot
Să îi transmită porunca
De la Domnul.
”Bate,cântă, și cheamă
lumea să se roage
căci voi învia
în zi de Paști și
ouă roșii să ciocnească.
Hristos a înviat !
cu toții să rostească.”
Și s-a întors către mașină
La trup, spre a nu pierde clipa
Cea divină, atunci când preotul
Va spune: ”Luați
lumină”!
Cu
lumânare-aprinsă să străbat
În inima
bisericii ; să strig
Cu toți ,”Adevărat a înviat”!
Fantezie
Spre seară , răsărise Luna
abia pe jumătate.
M-am așezat pe Carul Mare,
printre stele,
privindu-le cum dorm
cu ochi deschiși.
În zori, am început să bat în El,
ca-n tobe, într-un ritm alert.
Neproducând un zgomot prea puternic,
n-am reușit să le deștept.
M-am ridicat atuncea în picioare
și-am început să dansez step.
De-ndată, auzindu-mi pașii
ce străbăteau bolta cerească,
Luceafărul a strălucit mai tare,
trezind întreaga galaxie.
Făcând o reverență,
m-a aplaudat. Și încântat,
surprins, plin de emoții,
spre Terra-m lunecat.
Noroc că între +mp a apărut
din Lună și-a doua jumătate
care m-a prins în brațe
făcându-mi semn cu ochiul,
a prietenie. M-a invitat la masă,
la masa îngerească,
cu mii de lumânări aprinse .
Umplut de frenezie,
au început să-mi curgă
lacrimi pe pământ,din care s-a hrănit
ogorul ;
Făcând să încolțească Viitorul.
Primisem acest dar de la Cel Sfânt.
Clepsidră
Se scurgea anotimpul
prin clepsidra iubirii.
Bujori din obraji rătăceau
peste câmp, colorându-l
cu vise aduse de vânt.
Cerul se aprinse,
durerea să stingă
de pe chipul cioplit,
apărut ca-n oglindă,
după o iarnă grea.
Dar când e întoarsă
lumea se răstoarnă
și-ncepe să curgă
prin necunoscut,
prin nisip solar,
'xând un radar
în creerul uman,
spre a ' controlat
și apoi distrus
în caz de nevoi,
de oamenii noi.
Gânduri belicoase,
gânduri generoase,
se zbat în clepsidră
neputând să spargă
acest univers
dement și pervers.
Totul se așteaptă
de la cel ce-o ține
și-ncotro o-ndreaptă.
Spre rău, sau spre bine?
Strada
Pe strada citadină a speranței,
Cu felinare luminate-ncântător,
Trecea un trecător ce culegea desne,
De pe la casele ce-aveau vechime.
Nu-ntâmplător, nu-ntâmplător
Desne de boeri îndurerați,
Desne de boeri mai scăpătați,
Sau ale celor ce-n războaie au luptat
Și au făcut un legământ; să apere
Acest pământ, acest pământ.
Și au rămas case frumoase
De patrimoniu național
Dar, doborâte de-un nou val
Ce-a construit blocuri hidoase.
Oare-i nrmal? Oare-i normal?
Dar trecătorul se va-ntoarce
Privind la străzi, în noul mp,
Cu semeni, în haine caraghioase,
Cu blocuri din oglinzi ce-i prind
Și ni-i prezintă cât de prost arată
În noul, noul anomp.
Of ! STRADĂ ..tristă-ndoliată
de frunze moarte înecată.
Culture Action Europe
announces new Secretary General
Dear colleagues,
On behalf of the Executive Committee, I am delighted to announce the appointment of Tere Badia to the post of Secretary General of Culture Action Europe. Tere will join CAE as of 1 April 2018, complementing the experience and skills already present in the CAE board and team.
Tere Badia holds a degree in Art History from the Universitat de Barcelona and a MA in Information and Knowledge Society by the IN3 (Internet interdisciplinary Institute) of the UOC.
She is dedicated to cultural research and production in various formats. She has carried out several studies on cultural policies, networks and R+D+i for visual arts. Tere has curated exhibitions and projects of contemporary art. She has been professionally linked to the Interarts Observatory in the 90's, the communication and multimedia agency Goetzinger&Komplizen (Karlsruhe). Tere coordinated the platform DISONANCIAS in Catalonia for the promotion of the relations between artists and research departments of companies and organizations, as well as the network of visual arts production spaces of Catalonia xarxaprod. Until January 2018, Tere Badia was director of Hangar – center for artistic production and research in Barcelona. .
On behalf of the Executive Committee, I am delighted to announce the appointment of Tere Badia to the post of Secretary General of Culture Action Europe. Tere will join CAE as of 1 April 2018, complementing the experience and skills already present in the CAE board and team.
Tere Badia holds a degree in Art History from the Universitat de Barcelona and a MA in Information and Knowledge Society by the IN3 (Internet interdisciplinary Institute) of the UOC.
She is dedicated to cultural research and production in various formats. She has carried out several studies on cultural policies, networks and R+D+i for visual arts. Tere has curated exhibitions and projects of contemporary art. She has been professionally linked to the Interarts Observatory in the 90's, the communication and multimedia agency Goetzinger&Komplizen (Karlsruhe). Tere coordinated the platform DISONANCIAS in Catalonia for the promotion of the relations between artists and research departments of companies and organizations, as well as the network of visual arts production spaces of Catalonia xarxaprod. Until January 2018, Tere Badia was director of Hangar – center for artistic production and research in Barcelona. .
In this conversation with Culture Action
Europe, Tere Badia shares her vision on the future of European networks and
the arts and cultural sector in times of uncertainties.
|
We welcome Tere and are looking forward to taking the
network to the next stage of development under her leadership. I am
convinced that this energetic and experienced team, for and with our
members across Europe and beyond, will continue to strengthen the role of
culture and the arts, putting culture at the heart of public debate and decision
making.
Robert Manchin,
President of Culture Action Europe
President of Culture Action Europe
RADU-GEORGE SERAFIM
LOCUL
ŞI VREMEA LUI MIRCEA VULCĂNESCU
„A fi
lucid înseamnă a-ţi da seama perfect de limitele şi neputinţele tale.
Luciditatea e o categorie dizolbantă. Însă la Dumnezeu n-ai acces prin
luciditate, că Dumnezeu trebuie primit, nu înţeles.”
Petre Ţuţea
Amintind locul şi vremea, aşadar două
dintre dimensiunile esenţiale ale gândirii filosofice, să facem însă şi
cuvenita menţiune a esenţei trinitare, caracterizându-l pe Mircea Vulcănescu.
„...în răscrucea cenuşie,
Unii
spun că morţii-nvie
Şi fac noaptea cărdăşie
Cu drumeţii ce-ntârzie,
De-o veni,
ce o să fie,
Urâtu n-o să ne-mbie
Trei...”112
O
veni să fie şi răscrucea ce pare a indica unul din vârfurile unui triunghi, a
unui „trei”. Ce va fi oare acea răscruce, acel vârf de triunghi? Adevărul? Sau
o „îmbiere” amăgitoare desigur a „urâtului”?
Destin
delimitat de tragismul unei nedreptăţi la dimensiuni naţionale, asumate şi personal
(cu o exemplară nobleţe de sorginte creştină), Mircea Vulcănescu a devenit un
simbol moral indiscutabil, mult mai cunoscut decât gânditorul, pe care unii îl
consideră, alături de „reprezentanţii de frunte” ai „tinerei generaţii”
interbelice: Constantin Noica, Mircea Eliade, Dan Botta, Paul Sterian”113, o
personalitate formată „la şcoala lui Dimitrie Gusti şi la cea a lui Nae
Ionescu”114.
Ne
permitem de la început apreciereea că o astfel de încadrare porneşte de la
aspectul exterior al gândirii filosofului. În fapt, sedimentele unui sistem pe
care doar vrăjmăşiile şi vicisitudinile epocii în care a trăit Mircea
Vulcănescu nu l-au lăsat să se edifice.
Conferinţe,
articole adunate în câte o broşură sub presiunea grabei editorului, fişe sau
schiţe pentru o operă ce n-a fost să fie: toate acestea,desigur,seamănă cu... ceea
ce ne-a rămas de la Nae Ionescu, ba chiar şi de la Nichifor Crainic sau
Constantin Rădulescu-Motru, însă la o examinare mai atentă se dovedesc a fi net
diferite... altfel.
Că
este aşa, ne-o dovedesc cu prisosinţă textele sale, aşa cum apar ele, în cele
trei volume apărute sub îngrijirea lui Marin Diaconu şi a lui Zaharia Balica115,
însemănate fişelor pregătitoare ale unei conferinţe, curs sau articol, uneori
acestea din urmă mult mai... substanţiale în ceea ce priveşte gândirea
filosofului, afirmat ca personalitate reprezentativă într-un mod aparte, încă
de la vârste fragede116. Poate că în acest context ar trebui să ne oprim asupra
tezei sale de licenţă, „Individ şi societate în sociologia contemporană”, teză
care justifică apropierea ulterioară a filosofului de Gusti, cum se va vedea,
şi de cercul lui Jacques Maritain, despre care acelaşi autor al prefaţei
volumelor amintite scrie că „îl va influenţa în unele din scrierile sale”117.
Cu
tot respectul cuvenit, ne permitem afirmaţia că amprenta personalismului este
cu mult mai amplă decât lasă M.Diaconu a se înţelege prin afirmaţia respectivă.
Mai mult, ar fi interesant de făcut o paralelă între cei doi gânditori, cărora
le găsim multe preocupări comune, chiar dacă ele au soluţii diferite, şi m-aş
referi aici la perioada americană a lui Maritain, dar şi la cea în care
Vulcănescu a activat în diverse funcţii administrative. Regăsim şi la unul, şi
la celelălalt, probleme cu care s-a confruntat întreaga societate în perioada
premergătoare celui de-al doilea război mondial şi chiar în timpul acestuia,
dar şi aceeaşi raportare la credinţă, trăită, asimilată ca mod de a fi, ca
soluţie pentru înţelegerea întregii game de elemente ale existenţei.
Considerăm
justă periodizarea pe care M.Diaconu o face în legătură cu activitatea lui
Vulcănescu, începând cu „noile împrejurări ale anilor ’20, când idealul
naţional fusesese realizat şi reformele social-economice considerate încheiate,
iar pentru intelectualii români trecea pe prim-plan „idealul cultural”, diverse
grupări instituţionalizate („Ideea europeană”, Societatea Română de Filosofie,
Institutul Social Român, Societatea de estetică ş.a) contribuie la o mai
intensă culturalizare a publicului românesc, al cărui număr creşte considerabil
şi care el însuşi s-a dovedit mai receptiv la diversele manifestări. Se cuvine
totodată a evidenţia efervescenţa vieţii spirituale, cu cele mai diverse şi
diferite orientări culturale, ideologice, aflate în dialog şi în tensiune, o
înteagă dialectică, chiar, cu treceri de la o poziţie la alta, cum putem azi
descifra şi o anume confuzie în ideile unor gânditori, dar, oricum, nu erau
posibile indiferenţa, detaşarea sau ignorarea”118, însă, dincolo de argumente
(să le spunem nu cantitative), ne e greu să urmăm o asemenea formulă.
Subscriem
însă la opinia lui Vasile Vetişanu, care afirmă: „Gândirea lui Mircea
Vulcănescu n-a evoluat uniform şi nici n-a fost supusă unui singur mod de
înţelegere, ci a intrat în sinuoase contradicţii, care izvorau dintr-un
puternic sentiment al căutării, nefiind lipsită, la capătul tuturor eforturilor
sale, de incertitudini şi de concluzii tranzitorii, de la un domeniu la altul”119.
Şi
fiindcă am pornit pe această pantă a citatelor, iată ce spunea Constantin Noica
despre Mircea Vulcănescu: „...am fost surprins să văd că nu şovăie să stea
îndelung de vorbă cu noi, atât de tineri şi necopţi cum eram. Era ca şi cum ar
fi avut nevoie de solicitarea noastră. În realitate, nu reprezentam o
solicitare pentru el, ci eram un pretext. Avea nevoie de alţii. Am simţit-o ca
o slăbiciune a sa şi poate că aşa era. Trebuia să scoată la lumină, din
zăcămintele fiinţei sale, tot ce era îngropat acolo. Nu ştia nici el care-i
gândul de dindărătul lui, cu atâtea lucruri învăţate, altele, doar presimţite,
altele, născocite pe loc. Avea ceva din ceea ce spunea Giucciardini despre
Savonarola: când vorbea filosofie, părea că se naşte din el. Despre aproape
orice vorbea Mircea Vulcănescu, îţi dădea sentimentul că se naşte din el.”120
Aprecierea
este cu atât mai semnificativă, cu cât, în perioada respectivă, funcţiona ca
o... lege organică aproape conflictul dintre generaţii, mergând până la
fenomene similare iconoclasmului121, şi aceasta „pentru că nici oamenii mari,
nici cei mici nu aveau consistenţă, cum n-aveau situaţiile din jurul său, le-o
dădea el oricăruia”122.
Portretul
pe care i-l face lui Vulcănescu Constantin Noica se dovedeşte a fi unul
obiectiv şi chiar este, într-o mare măsură, ca atare. Noica nu face economie de
epitete şi nici de paradoxuri. „Titanism blajin”123, „un fel de dans al
spiritului”124, „spirit scolastic bun”... „în omul acesta al marii dezordini”125,
explicate prin faptul că „nu stătea sub
blestemul unei idei creatoare, sub îngustimea ei”126.
Iată,
succint, datele unui portret pe care filosoful de la Păltiniş avea să-l
verniseze, nu să-l retuşeze ulterior trecerii la cele veşnice a lui Vulcănescu,
dându-i de fapt strălucirea, nu aparentă, ci interioară: „Am căutat îndelung,
după ani, în lăzile rămase la ai săi, pline cum erau de lucrări schiţate, note,
proiecte, traduceri, toate bine clasate. Speram noi prea mult de la el? Nimic
din ce a rămas nu-i dă măsura. Chiar dacă genialitatea lui nu era activă, ci
reactivă, cum o simţisem de la început, ar fi trebuit să fie „altceva” acolo,
în lăzi. Dar mi se pare, acum, că nu creativitatea i-a lipsit, de orice fel ar
fi fost ea, ci voinţa de creaţie.
N-a
fost „în ordine”.Nimeni nu este „în ordine”, dar câţiva uită de aceasta – şi
creează. El n-a uitat. N-a fost în ordine, ca acei Părinţi ai Bisericii, sub
magia cărora îl întâlnisem prima dată, singurii gânditori liberi, să spună
orice şi să vorbească despre scandalul lumii. Vedea cu ei dezordinea inimii, a
gândului şi poate, în unele ceasuri, a firii înseşi, în numele unei ordini de
nedescris şi de nerostit. În acest sens, a fost teolog, dincolo de tot ce a
putut face în viaţă; dar cuvântările teologului s-au îngropat în inima sa.”127
Şi totuşi... totuşi, Mircea Vulcănescu
reprezintă un perimetru de lansare pentru o construcţie cu mult mai vastă decât
cea care se întrevedea a se naşte din verbul sclipitor al lui Nae Ionescu, spre
pildă, şi aceasta pentru că el a avut curajul de a inversa sensul unor termeni,
specific unei gândiri vechi de când lumea, pentru a-i pune nu sub semnul unei
perfecţiuni, al unui absolut, oricare ar fi fost ele, ci ai imperfecţiunii, ai
unui alt tip de „datum-omul românesc”, cu „ispitele” sale.
Într-una
din fişele sale, filosoful conturase o structură ce părea a fi cheia de
interpretare a gândirii sale – oglindirea128. Vom încerca o sinteză a căilor pe
care le preconiza Mircea Vulcănescu, focalizându-le asupra ideilor de timp şi
spaţiu, lămurite prin prisma „omului românesc” drept vreme şi loc.
Evident,
diferenţa se impune interpretării semanticii termenilor. De-a lungul
veacurilor, spaţiul şi timpul au fost asimilate infinitului. Gândirea,
filosofia antică, apoi cea europeană percep termenii ca atare, însă cu o nuanţă ce nu poate scăpa cercetătorului
avizat. Spaţiul era considerat infinit şi totodată imprecis, în imensitatea sa,
iar timpul, la fel de infinit părea oricum, mult mai concret, măsurabil,
precis.
La
Mircea Vulcănescu termenii îşi schimbă... nuanţele. Locul devine mai precis în
indeterminarea sa, iar vremea devine şi eternitate, şi prezent în mişcare, şi
veşnicie ce se sustrage oricărei relaţii de primordialitate sau de posteritate.
Să
revenim însă la teoria oglindirii, aşa cum o formula Mircea Vulcănescu în
legătură cu opera poetică barbiană, dar şi cu un articol al lui Al. Dragomir.
Subiect de meditaţie, nadă, dar şi monadă misterioasă, oglinda este oare acel
„ce” în care lumea se poate dedubla sau în care se poate descrie? Desigur, omul
îşi dublează în reflecţie întâmplările, chiar se dublează pe sine, dar la fel
de bine, se poate accepta că se adaugă sieşi şi astfel oglindirea permite o
gamă de interpretări din cele mai varii, pornind de la adevărurile pe care le
cunoaştem deja, şi anume că în reflecţie avem obiecte fără substanţă, care,
deşi asemenea ca formă şi culoare, nu au însă miros sau gust.
Tot astfel se ajunge la o pierdere a avantajului
stânga-dreapta, dar şi a libertăţii lucrurilor în oglindă, care, evident, sunt
lipsite de putere.
Avem
de-a face cu asemănarea ca virtualitate sau cu virtualitatea ca asemănare?
Depinde de locul asupra căruia focalizăm raţional. Există un loc fără de loc,
dincolo de oglindă, după cum avem şi vederea piezişă, intrarea în oglindă, dar
şi dubla oglindire, ba chiar jocul oglinzilor – iluzia sau chiar calea fără de
sfârşit. Derivatele acestui proces sunt legate şi de ideea oglinzilor curbate (sau
strâmbe), de cazul particular al lentilelor, care ne indică şi forma esenţială
şi variantele sale, în funcţie de o exigenţă metodică reală, dar şi de iluzia,
de reflexul existenţei. Uitarea în oglindă, aprecia Vulcănescu, implică şi o
anume surprindere odată cu aflarea, cu identificarea asemănării, şi o îndoială,
dar şi o pierdere de sine, uitarea de sine. Reflexia asupra reflecţiilor
permite întoarcerea asupra sinelui, căutarea sinelui, dar şi obsesia acestuia,
atracţia oglindirii permiţând şi neaflarea, dar şi decepţia metafizică pe care
Mircea Vulcănescu o aseamănă rugăciunii.
De la
Platon la Augustin, oglindirea îşi relevă valenţele subiective, aşa cum, de la
Aristotel la Toma d’Aquino, fenomenul îşi dobândeşte caracterul obiectiv.
Conştiinţa-facere sau conştiinţa-oglindită? Oglinda devine un prototip al
conştiinţei prin dislocarea unităţii existenţiale, a eului, în jocul
oglinzilor. Se poate pierde identitatea sau se poate împrumuta? La aceste
întrebări par a răspunde consecinţele culturale: orizonturile mitologice, ba
chiar religia, în care, spre exemplu, „faţă către faţă” apare ca o alternativă
la vederea lumii... „ca prin oglindă”.
Corolarul
acestui mod de gândire sistematică ar putea fi formulat şi sub un alt unghi,
cel al vecinătăţilor, acestea fiind şi măsură a lucrurilor, dar şi oglindă ale
acestuia. Niciun lucru nu este ceea ce pare, ci, de fiecare dată, aşa cum apare
din vecinătăţile (din oglindirile) sale.
Pentru
a vedea cum se văd „locul şi vremea” într-un asemenea sistem, să definim mai
exact... oglinda „omului românesc”, aşa cum o conturează într-o veritabilă
schemă fenomenologică Vulcănescu, care-i consideră pe „românii reprezentativi:
sintetici”129. Condensând cele câteva pagini de note pe această temă, iată
câteva dimensiuni esenţiale:
„ -
Expunerea (logică) franceză;
- metafizică germană, religiozitate slavă...
- politică bizantină;
- viaţă mondenă-balcanică;
- gândire germană-autohtonă;
- simţire slavă-ţigănească;
- exprimare franceză-iudaică;
- acţiune balcano-bizantină, dar cu
criteriu:roman;
1. Simţire
slavo-ţigănească (adâncă, duioasă);
2. Cugetare
traco-germană (greoi, substanţial);
3. Expunere
franco-iudaică (relaţional);
4. Făptuire
balcano-bizantină (individualism), dar cu criteriu roman (care se dă drept
grijă de
colectivitate);
Ne
place sau nu ne place. Acestea sunt elementele reale pe care le purtăm în noi”130.
În
funcţie de aceste elemente, dar şi de deformările oglinzii, de „ispitele” pe
care, la fel de minuţios, filosoful le trece în revistă, ne apare „spaţiul fără
sfârşit, spaţiul ordonat în care zările se înfrăţesc şi se ţin unele pe altele
de mâini, ca şi stelele cerului. Timpul ei (al chemării, al vedeniei N.A.) este
veşnicia”131. Şi astfel, insul, mai exact chipul şi soarta sa, devin în acelaşi
timp, şi obicei, şi reflecţie, într-o ordine determinată.
„Ce
ţi-e scris în frunte ţi-e pus”, afirmă Vulcănescu132, „nu înseamnă altceva
decât că fiinţa particulară nu se poate sustrage semnificaţiei şi rostului său
faţă de întreg”, întrucât tocmai acestea i-ar constitui „chipul: insul
propriu”.
Profunzimile
unei astfel de opţiuni, pe care Vulcănescu le numeşte „prezupoziţii”, românind
intuiţionismul apusean, ne indică rostul şi soarta ca determinante arhetipale
ale „insului ca ins”. „Dacă lucrul ar sta astfel - continuă filosoful - s-ar
putea ca spaţiul şi timpul să reapară şi-n cazul fiinţei particulare româneşti,
ca factori de „individualitate”; dar cu deosebire că individuarea n-ar veni de
la întâlnirea insului cu un anumit timp şi cu un anumit spaţiu, ci de la
integrarea lui în raport cu întreaga lume şi vreme (s.n.)”
În
schiţa fenomenologică dedicată lui Emil Cioran, schiţă ce precede studiul
„Dimensiunea românească a existenţei”, Mircea Vulcănescu simte, este adevărat,
nevoia unor obiecţiuni prealabile legate şi de sensul dimensional al
existenţei, de caracterizarea ei naţională, dar şi de interesul cercetării, de
presupusa ei sterilitate, ca şi de primejdiile ei133. Redăm în continuare
schiţa ca atare:
II.
FIINŢA FIINŢEI
1.
Fiinţa ca întreg: firea lume şi ca vreme.
2.
Fiinţa singuratică:Întîmplare, insul, Dumnezeu.
III.FIREA FIINŢEI
1.
Fiinţa ca însuşire:faptul şi felul de a fi.
2.
Tăgăduirea fiinţei:opoziţie şi limitare.
IV.URMĂRILE
1.
Nu există nefiinţă.
2.
Nu există imposibilitate absolută.
3.
Nu există alternativă:ce ne învaţă modurile verbului?
4.
Nu există imperativ.
5.
Nu există iremediabil.
6.
Uşurinţa în faţa vieţii.
7.
Lipsa de teamă în faţa morţii.”
Dacă ne gândim că tot Vulcănescu afirma: „Admirator al caracterului
dintr-o bucată, oriunde ar fi: scârbit de compromisuri, cu ochii la stele,
românul în realitate „se acomodează”, caută să uimească prin sclipire şi nu se
ţine de cuvânt, dând astfel... o stranie impresie de „secătură
strălucitoare”,... dar nu „fără de lege”. Iscodirea libertăţii are o limită de
bun-simţ, care-i închide drumurile perversităţii...”134, schema fenomenologică
de mai sus ne indică, fără putinţă de tăgadă, profunda iubire a filosofului
pentru neamul căruia îi aparţine. Ca şi continuator sui-generis al
determinărilor şi studiilor semnate de C.Rădulescu-Motru, Dumitru Drăghicescu;
Vasile Pârvan, Lucian Blaga, Dan Botta sau Vasile Băncilă, aşa cum în mod
corect îi enumeră Marin Diaconu135, uitând însă pe Iorga sau pe Xenopol, sau ca
premergător în opinia aceluiaşi al unui Ştefan Bârsănescu, Ovidiu Papadima,
Anton Dimitriu sau Athanase Joja, în corelaţie cu opera filosofică a lui
Constantin Noica, Mircea Vulcănescu se înscrie în „linia celor întreprinse de
Ernst Robert Curtius, Max Scheler sau Max Weber136.
Nu
ne propunem a examina această direcţie de cercetare în integralitatea sa,
pentru că – în opinia noastră – o asemenea întreprindere ar fi
contraproductivă, Vulcănescu putând, evident, să apară şi din asemenea
vecinătăţi într-o lumină originală, dar nu aceasta era oglinda în care îşi
căuta el de fapt identitatea, sinele.
Se poate, indiscutabil, face o legătură cu
ideea weberiană de departajare a comunităţilor (grupurilor) etnice, prin
„crearea de semnificaţii legate de anumite elemente ale culturii”137. La Weber,
explicaţia etnicităţii derivă din „monopolizarea puterii sociale şi a stimei
sociale”138, a autorităţii, aşadar, tot el însă, afirmând în „1992-Economie şi
societate” că „peste tot, în primul rând comunitatea politică -oricât de
artificial s-a format – este cea care trezeşte, iar mai târziu menţine în
viaţă, credinţa în comunitatea etnică”. Aşadar, conjuncţia funcţionează sau
consecuţia? Greu de spus.
La
Mircea Vulcănescu, aceste determinări nu operează funcţional. Prin reflecţiile
din oglinzi, se creează o simultaneitate atemporală şi un criteriu de spaţialitate
pe cât de exact determinabil, pe atât de indefinit în accepţia sa virtuală.
Să
ne amintim în acest context orizonturile filosofiei noastre, cel puţin, şi
anume gândirea elină iscodind „primele principii” şi aproape neglijând
„lucrurile ultime”, care, chiar determina, percepea în temeiul acestora din
urmă ciclicitatea celor dintâi. Aceleaşi fenomene ciclice se regăsesc, desigur,
şi în alte părţi ale lumii. Filosofia antică niponă, spre pildă, concepe timpul
ca pe un spaţiu circular, ca o rotaţie perfectă, imuabilă, desigur, eternă, în
contradicţie cu predicţiile escatologice ale credinţelor budiste sau şinteiste.
În
„Timeus”, Platon consideră că timpul ar imita doar eternitatea, în concordanţă
cu legităţi complexe care fac din el un mod inferior sau marginal al firii. În
funcţie de acest timp, se conturează şi fiinţa tradiţională a filosofiei
greceşti. Ideea ciclicităţii o găsim şi la stoici, pentru care lumea era totuna
(şi sub raport numeric, şi legic), chiar dacă ea succeda altei lumi, cu care se
asemăna...c-a într-o oglindă.
În
accepţiunea vetero-testamentară însă, apare o nuanţă care scapă analizelor
curente, faptul că timpul ar preexista genezei şi ca atare avem de-a face cu
două noţiuni temporale: eternitatea, veşnicia lui Dumnezeu şi timpul măsurabil,
ciclic (vezi şi „Eccleziastul”) al umanităţii. Noul Testament stabileşte o altă
eternitate, ce postcede escatologicului. Citându-l pe Oscar Cullman şi lucrarea
sa, „Christ et le Temps”, Gh.F.Anghelescu afirmă: „Diferenţa între noţiunea
ciclică şi noţiunea lineară a timpului, între noţiunea greacă, pe de-o parte,
şi concepţia biblică şi dogma creştină, pe de altă parte.Timpul se raportează
la un „început” şi la un „sfârşit” şi cele două capete nu se întîlnesc”140.
Desigur,
teologal, autorul amintit vorbeşte despre prezentul infailibil al Mântuitorului
în Biserică, dar uită, desigur, timpul solitudinii divine de dinainte de geneză
şi cel veşnic, declarat, de după Judecata de Apoi. Mircea Vulcănescu nu
examinează, din păcate, şi această stranie sintagmă: „timpul ce va să fie după
Judecata de Apoi”141.
Vom
reveni asupra acestei formule nu înainte de a identifica în gândirea europeană
câteva temeiuri asupra cărora, mai mult ca sigur, Vulcănescu a reflectat
înainte de a se pune în situaţia abordării „locului” şi „vremii” prin prisma
imaginilor acestora, oglindite în firea „omului românesc”.
În
triada Husserl-Scheller-Heidegger, acesta din urmă pare a consacra cea mai mare
atenţie ideii temporalităţii în legătură cu existenţa concepută ca o grijă.
Aceasta din urmă este edificată în timp tocmai datorită existenţei noastre...
temporale142. „Existenţa nu este „în timp”, într-un timp autonom de ea. Acest
timp obişnuit, măsurabil al datelor, al calendarului este numai ontologic, un
produs târziu, a cărui structură trebuie să fie explicată (dezvăluită) în
analiză hermeneutică.Timpul nu este o existenţă în sine. El se actualizează
numai. Şi totuşi, tot el ne va oferi o construcţie în registre distincte,
bazate însă pe un „timp originar”, ce ţine şi de suprafaţă, dar şi de
profunzimea existenţială, prin raportare la lume, dar şi la pierderea acesteia
în afară, astfel că: „rostul analizei... timpului este să dezvolte toată
această structură, modurile de fundare ale structurilor temporale ale felurilor
de timp una-ntr-alta”143.
De-aici
şi corolarul heideggerian potrivit căruia structurile existenţiale sunt
esenţial timp, dar fiecare dintre ele are un timp al său. Timpul originar, de
care vorbeşte profesorul de la Freiburg, ar putea fi asemănat „duratei”
bergsoniene, fără însă să se facă egal cu ea. Identificând contrariile, Martin
Heidegger îl defineşte ca însăşi fiinţa existenţei şi care intră într-o relaţie
univocă, vectorială cu timpul lumii, al acelei lumi care dăinuie din infinit în
infinit. Şi astfel, timpul lumii este posibil ca urmare a existenţei, a
timpului originar. Din acest unghi se conturează şi apropierile substanţiale
între fenomenologie, în general, şi, în cazul de faţă, Heidegger şi Mircea
Vulcănescu.
Am simplifica însă nepermis demersul
filosofului român dacă l-am raporta numai la acest curent de gândire fără a
aminti şi influenţa kantiană, mai ales cea decurgând din „Critica raţiunii
pure”, pe care însă Vulcănescu o reia în accepţiunea lui Henri Poineare,
supranumit şi „prinţul savanţilor din secolul al XIX-lea” şi, am adăuga, o reia
pentru a contrazice ideea că” viaţa este un scurt episod între două veşnicii
puse sub semnul morţii.”144
Pentru
filosoful român, scientismul, logica matematicianului francez reprezintă o
metodă, o ordine, în care el înţelege să-şi integreze planurile de reflecţie
sau, ca să păstrăm paralele cu procesul oglindirii, să-şi evalueze unghiurile
în care sunt reflectate diferit, desigur, fiinţa fiinţei şi firea acesteia, definind
laolaltă existenţa, în dimensionabilitatea sa românească. Sau, ca să dăm şi o
altă dimensiune demersului autorului amintit, „omul românesc” reprezintă o
paradoxală stabilitate în mişcare, o mişcare de tip bergsonian, în care
intuiţia adecvată, legată de natura acesteia, devine însăşi problema
fundamentală a metafizicii, care se întâlneşte cu ştiinţa(inexorabil) în
unitatea realului145.
Elementul
ce conferă stabilitate este creştinismul, căruia Mircea Vulcănescu se fereşte
a-i da o coloratură etnică, alta decât cea care decurge din discuţia privind
„logosul” şi „erosul” în accepţiunea lor metafizică146: „Două tipuri moderne de
filosofie ni se înfăţişează spre cercetare, amândouă apusene, dar cu rădăcinile
în cele două tipuri culminante de metafizică greacă: aristotelism şi platonism.
Tomismul şi Augustinismul”.
Nu
vom relua întrega demonstraţie a studiului în cauză, ci doar una dintre
concluzii, potrivit căreia creştinismul devine „o întâlnire a sufletului
omenesc cu o prezenţă absolut atotputernică, pretutindenea de faţă, ştiutoare
şi lucrătoare...”147.
Să
revenim însă la Bergson (ca şi la urmaşii acestuia), cu care Vulcănescu s-a
aflat în contemporaneitate: Gabriel Marcel, Jacques Maritain. La începutul
secolului al XX-lea, teoria cuantică ne oferea o cale de înţelegere a realului
prin renunţarea la noţiunea tradiţională de materie concretă, perceptibilă
senzorial. Spaţiul şi timpul devin în acest context- virtualităţi, iluzii.
Există oare o realitate fundamentală? Poate fi ea cunoscută? Evident (potrivit
acestei teorii) că ea se refuză şi
existenţei şi, ca atare, percepţiei, cunoaşterii.
În
ceea ce ne priveşte, racordul nostru cu realitatea transcede categoriilor
clasice spaţio-temporale, fiind înlocuite cu entităţi cuantice mai aproape de
spirit decât de materie. „Consecinţele acestei remanieri, afirmă Jean Guitton
în „Dumnezeu şi ştiinţă”148, depăşesc foarte mult tot ceea ce noi astăzi suntem
în măsură să raportăm la experienţa noastră sau chiar la intuiţia noastră.
Puţin câte puţin, începem să înţelegem că realul este acoperit, inaccesibil, că
mai zărim abia umbra ce-l înconjoară, sub forma, doar pe moment convingătoare,
a unui miraj”. Acesta este drumul „de la fizică la metafizică”, aşa cum îşi
intitulează amplul său studiu Mihai Apostol149, identificând vibraţiile,
rezonanţa, ca explicaţie quasigenerală a fenomenelor ce se petrec în univers.
Discuţia
privind acţiunea particulelelor elementare în vid (de fapt, e vorba de un anume
câmp dominant, vidul absolut funcţionând după legi aparte) a indus necesitatea
existenţei unui „câmp universal uniform, cu vibraţie ritmică şi unificată, câmp
de susţinere şi transmitere a tuturor fenomenelor”150. Se potriveşte oare
timpului această definiţie? Putem spune că da, în măsura în care autorul
identifică şi bucle temporale, „porţi”151, fenomene de absorbţie, de
condensare, ca şi altele, de diluţie, de pierdere temporală, însă discuţia
excede, în opinia noastră, domeniului, temei ce ne-am propus-o prin această
lucrare şi care, indiscutabil, se raportează mai puţin la descoperirile de
ultimă oră ale microfizicii şi mai mult la acea noţiune de timp universal şi
obiectiv, care se scurge independent de observator, la fel pentru toate
sistemele, noţiune ce lua naştere în secolul al XVII-lea, odată cu Galilei şi
mai ales cu Newton, dar care nici atunci, ca de altfel nici azi, nu reuşeşte să
rezolve paradoxurile lui Zenon din Eleea.
Să
spunem doar că, în accepţiunea modernă a microfizicii, ideea de timp nu mai are
nicio semnificaţie152 şi că definirea acestuia nu mai derivă din mecanica
tradişională, clasică, ci din calculul probabilităţilor şi aşa cum susţine şi
D.A.Frank Kamenetki, el este ireversibil153? „Ceea ce este important să
înţelegem, afirmă acesta, este caracterul probabilist al cauzalităţii,
neobişnuit pentru gândirea noastră cea de toate zilele, dar care stă la baza
fizicii statistice şi a fizicii cuantice. Este remarcabil că în cadrul acestei
cauzalităţi, „cauza” şi „consecinţa” nu pot fi puse, pur şi simplu, una în locul
„alteia”.
De
ce facem aceste referiri, chiar şi pasagere, la cercetările de ultimă oră
privind fizica şi temporalitatea? Întrucât Mircea Vulcănescu nu avea (bănuim)
cunoştinţă de ele, aceste teorii nu-i pot fi opozabile. Şi totuşi... Şi totuşi,
abordând ideea oglindirii, Vulcănescu ajunge la rezultate comparabile (îndrăznesc
a spune, chiar similare), formulate însă într-un limbaj distinct, propriu
gândirii filosofului, limbaj pe care avea să-l ducă la o desăvârşire (desigur,
în planuri total diferite) contemporanul şi prietenul său, Constantin Noica.
Locul
şi vremea, gândite ca două imense colectoare ale particularităţilor firii, au
corespondenţe lingvistice, cu uşoare variaţii semantice, pe care oglindirea în
dimensiunea românească le face de o tulburătoare profunzime, ce transgresase
secolele, de vreme ce Mircea Vulcănescu le identifică în expresii... cu cariere
consolidate în limbajul comun, dar şi cu o altă suită de reflexe, ce indică o
intuiţie ce individualizează spiritualitatea românească în contextul curentelor
de gândire de... altunde154. „Dacă existenţa se petrecea toată în spaţiu şi
timp, afirmă filosoful155, ... lumea aşa o găsim fiind”.
Dar
oare cum se găseşte ea? Ca o „arhitectură ierarhică”? Nu ca o „devenire”156
bergsoniană? Poate că s-ar accepta o asemenea devenire, însă refuzându-se
adjectivarea, determinativul. Din teamă sau dintr-o rigoare academică, Mircea
Vulcănescu pare a se îndepărta de traseul pe care-l deschidea propria sa
interpretare a „locului” şi „vremii”, devenind mai apropiat, mai înţelegător cu
accepţiunile clasice ale categoriilor spaţio-temporale şi, ca atare, dorindu-se
a fi un vector al unor sinteze culturale, puse însă în armonie cu credinţa, cu
convingerile sale profund creştine. „Lumea e alcătuită în primul rând din tot
ce este în vreun loc şi din tot ce se petrece oareunde. Şi poate... din
altceva”157
Că
este astfel, ne-o dovedesc şi consideraţiile privind „petrecerea”, privită ca o
scurgere ce „ia nume de ceremonie”158. Filosoful vorbeşte în acest context şi
despre „Eccleziast”, aşadar, despre o anume accepţiune vetero-testamentară a
vremii, dar şi despre rânduială, despre „lucrurile ce se fac „la vremea lor”,
aşa cum toate lucrurile se pun „la locul lor”159, privite însă în accepţiunea
mentalităţilor, a ziselor popular-tradiţionale. „Lumea aceasta este rânduită,
zice... zicerea invocată de Vulcănescu, dar... numai „oarecum”, pentru că
rânduiala acestei lumi nu este desăvârşită... pentru român”, până la urmă, „dreptatea iese totdeauna la
suprafaţă, ca untdelemnul”... până atunci”... umblă în lume cu capul spart”160.
Nu
putem să nu facem asemenea discuţii,
analize de text, oricât de amănunţite ar părea ele (poate şi datorită
abundenţei textelor citate), pentru că, în fapt, densitatea ideilor, a căilor
pe care, înşelător, filosoful ni le oferă, nu fac decât să certifice un sens
mai profund, acel „altceva” pe care el îl intuieşte şi caută să-i dea o
existenţă nu verdictuală, ci să ne determine a-l descoperi.
În
opinia noastră, acest „altceva” este vremea, iar referirile la spaţialitate, la
„loc” nu sunt de fapt decât zgândăririle cărbunilor din vatră, pentru a provoca
flăcările. „Adâncimea, înălţimea şi poate lărgimea, par a fi mai deosebite, nu
numai pentru că „abia ele (S.N.) dau lumii înţelesul ei deplin de cuprindere,
dar şi pentru că aduc în lumea întinderii o idee de preţuire şi de ierarhizare
calitativă a vieţii”161, dar „lumea are toate dimensiunile spaţiului, plus
desfăşurarea în timp”162. Concluzia raţionamentului la care Vulcănescu aduce
amendamentul şirurilor temporale (parţiale), ce „constituie un şir global”163,
este aceea că „vremea nu e deci altceva pentru români decât lumea în
prefacere”.
De
aici şi transferul adâncimii în zona temporalului, ceea ce-i permite lui Vulcănescu
să afirme că, pentru român, „devine posibil gromovnicul, adică tâlcuirea „semnelor
vremii”... ceea ce ...e cum vedem, sentimentul unei vaste solidarităţi
universale”164. Parcă temându-se de greutatea termenilor sau mai degrabă de
clivajul acestora în indefinit, Vulcănescu construieşte un veritabil discurs
poetic nu atât sub raportul îmbrăcămintei metaforice, cât mai ales sub raportul
relaţiilor ideatice, pe care, cu permisiunea cititorului acestor
consideraţiuni, îl vom reda într-o organizare specifică versului liber, pe care
am intitulat-o „TREPETNIC”:
„Viaţă de om legată
de soarta
unei stele,
iar
fapta cea rea
întunecă
soarele şi luna.
Orice
clintire s-ar face,
Ea
ar conduce
Întregul
Să
freamăte.
E
semn bun, sau rău?
Chemări
şi tăceri,
Arătări
şi ascunzişuri;
Toate
lucrurile
Au
ceva de spus
Cui
ştie a le asculta.
Umbra
îmbietoare a copacului,
Pământul,
Care-ţi
rezistă câteodată
Când
vrei să-l despici
Cu plugul,
Dar care, alteori
Se lasă cu uşurinţă
Brăzdat,
Pomul care te îmbie
Cu poame,
Pasărea
care-i cântă
A bine
Sau a rău,
Iepurele care-ţi taie
Zânele care te prind în horă
Dacă întârzii nopţile
Pe la răspântii...”165.
Cheia
în care se poate citi discursul acesta, cum mai afirmam, poematic, este
furnizată tot de autor: „simbolul dezvăluie insul şi insul acoperă simbolul”166,
care iar ne pune logica la încercare, pentru că doar în aparenţă avem de-a face
cu o afirmaţie exprimată direct, dar şi prin reciproca sa. Cum poate A să-l
acopere pe B, când B îl descoperă pe A?
Vulcănescu
spune: „Lucrurile se petrec „ca nişte semne (S.N.) de dincolo de noi, nu
dezvăluie numai o lume nevăzută, faţă de care
în raport de substrat la aparenţă, ci lumea văzută şi cea nevăzută se
întrepătrund cu eficienţe schimbătoare, ca în mitologie”167.Corolarul unui
asemenea mod de gândire, la care Mircea Vulcănescu nu ezită să racordeze şi
observaţiile sale acide, cu privire la goana orăşeanului după zvonuri, ne este
oferit imediat: „porneşti în cotidian şi, fără să vrei, te pomeneşti în
legendă”168. Ca atare, „existenţa românească dobândeşte un profil propriu”169.
Fin
cunoscător al retoricii (să nu uităm că „Dimensiunea românească a existenţei” a
fost iniţial o conferinţă rostită în 10 ianuarie 1943 la Ateneul Român),
autorul îşi permite un respiro, o paranteză în acelaşi ton acid în care invocă
şi românul ce se naşte poet şi nestatornicia sa, scepticismul şi caracterul său
nepractic, ba chiar şi lipsa de stăruinţă, pentru a contrabalansa cele ce
urmează, legate de „lumea de dincolo”.
„Faptul
că această lume e definită printr-un adverb rămas fără referinţă e plin de
semnificaţii”170.
De
altfel, odată cu aducerea în discuţie a acesteia, Mircea Vulcănescu conturează
cheia de boltă a întregii sale arhitecturi filosofice, lumea de dincolo
devenind un alt câmp de investigare, nu atât a „omului românesc”, cât mai ales
a firii, a existenţei, a sensului acestora, excluzând a priori non-existenţa. Dar
„ieşirea din fire”?
Asupra
acestei sintagme filosoful nu se pronunţă, însă, dacă ne gândim la credinţa sa
profund ortodoxă, această ieşire nu înseamnă nebunie, ci ură, zavistie,
satanizare, ori aceasta ar fi fost oricum împotriva firii, în fapta creaţiei
divine. Ieşirea din fire este, ca atare... „vremelnică”, pieritoare.
Scripturistic însă, şi iadul se vădeşte a-şi avea veşnicia sa. „Lumea de
dincolo are pentru român o situaţie stranie fără de cea de aici. Te-ai aştepta
să o găseşti despărţită printr-un hotar spaţial: aici, dincolo. O afli
despărţită printr-o „schimbare de fire a fiinţei”171. Cuprinderea lumii văzute
de cea de dincolo, a nevăzutelor, „chiar dacă nu sunt date în spaţiu”172,
readuce vremea în discuţie, aceasta precedând şi post-existând „împlinirii”
sale. „Depăşeşte deci, din toate părţile timpul şi spaţiul, afirmă Vulcănescu,
locul şi vremea în care se aşează lucrurile din lumea de aici”173.
Raţionamentul,
argumentele induse de până aici ar permite doar depăşirea vremii, nu şi cea a
spaţiului, a locului, ceea ce se şi afirmă în continuare (chiar repetat): „Orizontul
lumii româneşti, nu e limitat la faptă”174 deci la „loc”, căci fapta este
legată de „loc”, de desfăşurarea sa spaţială, în primul rând, şi doar adiacent,
conjunctural la „vreme”, în sensul de oportunitate sau de întâmplare. „Nu
există deci ruptură existenţială, prăpastie, pentru român, între lumea de aici
şi lumea de dincolo, între vremea de acum şi veşnicie, ci numai vamă, adică
poartă de trecere”175 şi aceasta pentru că: „lumea de aici nu e totuşi o lume
de „prezenţe”, în sensul metafizicii actualiste. Ea cuprinde lucrurile care „au
fost”, dar „nu mai sunt”, ca şi lucrurile care „pot fi”, dar „nu sunt încă”.
Acestea întind sfera lumii de aici către praguri, care pentru „logica
occidentală”par absurde, căci pentru ea, ce nu mai e nu poate fi „nicăieri”,
deoarece „a fi” înseamnă „a avea loc”176.
Nu
vom insista mai mult asupra acestor idei, chiar dacă în continuare Mircea
Vulcănescu reia tema cu inerentele variaţiuni, pentru a-şi susţine teza
absenţei vreunui privilegiu existenţial al unei lumi în defavoarea celeilalte,
chiar dacă în contextul acestor reluări ale ideilor exprimate apar confuzii de
planuri, de genul „întreaga petrecere” a lucrurilor se desfăşoară simultan pe
planul de aici şi pe planul veşniciei”177. Aici e loc, veşnicia e vreme. Corect
ar fi fost să spunem că lucrurile se desfăşoară simultan şi aici şi... dincolo
sau şi în prezent, dar şi în veşnicie. Definind noţiunea de „dincolo” nu ca „un
hotar spaţial, ci ca o calitate a fiinţei”178, filosoful abandonează iar
rigoarea cu care-şi construieşte pas cu pas raţionamentele, pierzându-se parcă
în ideile conexe: infinit, sfinţenie, imanenţă pentru care mai apoi să reia
motivul temporalului, al „vremii”.
„Începând cu metafizicul şi quasispinozianul
„totdeauna”, care e timpul în care totul e dat dintr-o dată, pentru care
veşnicia nu e decât unitatea totului, şi nicidecum „nesfârşitul” lui, adăugând
pe continuu-curgătorul „mereu” sau pe sinonimul său, care arată chipul în care
continuitatea curgerii topeşte clipele (atomii de timp) ”întruna”... şi
sfârşind cu religiosul „pururea”... ca bogăţie de nuanţe”179.
Putem
afirma fără teamă de a greşi că, sesizând această prea-plină nuanţare, Mircea
Vulcănescu se află pe pragul penultim celui al unei intuiţii covârşitoare ca
importanţă pentru spiritualitatea românească. Dacă anonimul popular care
închipuia basmul tinereţii fără bătrâneţe şi cu el materializa epic formula lui
Einstein, a relativităţii, filosoful Vulcănescu precede descoperirile pe care
fizica modernă şi contemporană avea să le aducă prin studiul microcosmosului
timpului, imaterialităţii sale, asimilării sale ca informaţie.
„Noţiunea de moment dispare la scară
microfizică”, afirma R.Lennuier tot într-o conferinţă, cu doi ani mai târziu
decât cele cuprinse în expunerea lui Mircea Vulcănescu la Ateneul Român. Pentru
acesta din urmă, „locul” şi mai ales „vremea”, reprezentau miezul unui fruct
care se cocea şi, ca atare, deveneau la fel de interesante şi pulpa acestuia şi
coaja. Schiţa fenomenologică ne oferă exact planurile pe care filosoful
înţelegea să-şi îndrepte atenţia, cu atât mai mult cu cât nu trebuie uitată
poziţia pe care Vulcănescu o deţinea în acei ani într-o Românie angrenată
într-un război pe care, conform mărturiei contemporanilor săi, îl vedea pierdut
încă din anul 1942. „La guerre serra perdue. Elle est deja perdue”180. Un om
atât de inteligent, cu acces la informaţie şi cu o profundă cunoaştere a
curentelor de gândire europene, nu putea să nu înţeleagă că ceea ce va urma va
constitui o distrugere de proporţii nu atât a „locului românesc”, cât mai ales
o „schimbare a vremurilor”, care pentru noi însemna, în primul rând o închidere
a porţilor, a vămii dintre aici şi... dincolo, ori numai prin coexistenţa
acestora două se putea păstra dimensiunea naţională a existenţei. Iată de ce
poate nu a insistat asupra timpului (a vremii), chiar dacă în finalul
capitolului, pentru a invoca greutăţile de percepţie ale relaţiilor
tulburătoare pe care „vremea”, vremurile le induc spaţialităţii, „locului”,
aduce argumente din Eminescu, şi de asemenea, nu întâmplător din Ovidiu: „Unus
erat toto naturae in orbe”181.
Trebuie
însă recunoscut faptul că, indiferent de punctul unde duc raţionamentele sale
privind „locul” şi „vremea”, mai ales aceasta din urmă, Mircea Vulcănescu pare
a deschide, cel puţin în planul gândirii filosofice româneşti, orizontul unor
cercetări care - este adevărat – au întîrziat decenii să se materializeze,
chiar dacă luăm în discuţie contribuţia ulterioară a lui Constantin Noica
(excepţia care întărea regula).
Regăsim,
aşadar, aproape trei decenii mai târziu, reluarea problemei temporalităţii pe
un traseu ideatic similar celui la care apelase Vulcănescu într-o lucrare a
acad. Alexandru Surdu, privind semnificaţia filosofică a neointuiţionismului182.
Percepând „mişcarea timpului” ca o succesiune sau mai exact ca o „scindare a
unui moment de viaţă în două lucruri distincte, dintre care unul cedează locul
celuilalt, dar este reţinut în memorie”, matematicianul danez L.E.Bronwer183,
la care se referă Alexandru Surdu, contrazice aparent accepţiunea aprioric
formulată, kantiană (Fundamental phenomenon of the human intelect) şi consideră
existenţa mişcării timpului ca independentă de actul percepţiei.
Deja
ne aflăm într-un teritoriu în care intuiţia şi logica se îmbină într-o
demonstraţie extrem de strânsă. Vom insista asupra ei, pentru că ea devine esenţială
în cazul dezvoltării discuţiei locului şi mai ales vremii, aşa cum le prezenta
Mircea Vulcănescu.
Mişcarea
şi percepţia timpului nu pot fi deosebite, întrucât aceasta ar conduce la
concluzia unui timp obiectiv. Dar cum poate fi obiectiv ceva ce ţine de o
„trăire subiectivă”?184 Bronwer consideră această mişcare ca bazată pe o
„senzaţie a prezentului care cedează locul altei senzaţii prezente, astfel
încât conştiinţa o reţine pe prima ca pe o senzaţie trecută”185 şi exclude
spaţiul ca formă a priori. Aceasta pe considerentul că „...aprioritatea
timpului nu caracterizează numai propietăţile aritmeticii ca judecăţi sintetice
... ci şi pe cele ale geometriei”186. Pe baza acestor consideraţii, Alexandru
Surdu conchide că logicul, adică „derivatul devine determinant”, dar aceasta nu
înseamnă că, pe plan ontologic, spaţiul trebuie să constituie o succesiune a
timpului.
La
Mircea Vulcănescu, regăsim această percepţie duală a temporalităţii, vremea
fiind şi prezenţele în mişcare, în succesiune, dar şi veşnicia, care este
unicul timp al locului de... dincolo.
Conţinând
în integralitatea sa locul de aici, dincolo-ul conţine şi corespondentele
trecutului, dar şi pe cele ale viitorului, şi nu ca o succesiune, ca o
linearitate (logic-aritmetică), ci ca pe o îmbinare de şiruri (geometric
distribuite, ierarhizate chiar spaţial). Timpul, „vremea”, vremurile devin
astfel o oglindire în „loc” a imaginii lor, aşa cum o redă... eternitatea. Joc
de oglinzi sau pendulare?
Răspunsul
îl avem, poate, pornind de la examinarea unor tipologii filosofice medievale187,
a căror tradiţionalitate, Vulcănescu pare a o revendica pentru gândirea
românească: „Opoziţia tipologică... apare deci, ca un caracter pendulator,
bipolar. Ea porneşte din exigenţa paradoxală a conştiinţei creştine (...)
pentru care (...) Dumnezeu trebuie să fie în acelaşi timp atât absolutul
transcendent, fără măsură comună cu nimeni, celălalt întrucât e „altul”,
singurul cu desăvârşire altul (S.N.), cât şi fiinţa cea mai intimă, acel „eu”
mai adânc şi mai adevărat...
Că,
filosoficeşte, gândul se va echilibra sau nu cu sine, e o altă întrebare,
legată poate de soarta filosofiei, de tragedia filosofiei mai bine-zis, care nu
e totuna cu lucrarea mântuitoare a lui Dumnezeu, ci numai încercarea omului de
a reface, din cioburile unei oglinzi sparte vedenia unitară a unei lumi care nu
se dobândeşte legitim decât dincolo de poarta mormântului”188.
Iată,
aşadar, corolarul gândirii „locului” şi „vremii” aşa cum derivă din „scrierile”189
lui Mircea Vulcănescu. Bipolaritatea, este de fapt, o triadă, iar aceasta
conţine vremea, dincolo şi pe Dumnezeu. ( „Trei”, ca în poezia din care am ales
motto-ul prezentei lucrări).
Vremea
este şi eternitate, şi prezentul în evoluţiile sale pe şiruri, şi trecut,
aşadar, dar şi viitor. Dincolo este locul ce conţine şi locul prezentului
mundan, iar Dumnezeu se vădeşte a fi subiectul oglindirii în „vreme” şi „loc”,
locul fiind firea. Această accepţiune specific românească se impunea a fi
continuată, însă nu au permis-o... vremurile. „Nu e greu să faci un lucru,
afirma un alt gânditor român, căci aşa ne apare azi Brâncuşi, (un gânditor în
piatră, nu în cuvinte), ci e greu să te pui în poziţia de a-l face”.
Mircea
Vulcănescu s-a aşezat, prin formulările sale, în poziţia de a reflecta
aceste... oglindiri, însă nu a mai avut timp să şi construiască sistemul ce se
întrezărea ca o provocare tulburătoare a concepţiilor universale asupra
temporalităţii de pe poziţiile unui mod tradiţional de a concepe lumea, viaţa,
timpul şi spaţiul, ba chiar pe Dumnezeu.
Ceea
ce ne apare, cum s-a văzut, ca o concluzie, nu e, de fapt, decât o platformă
intermediară, şi aceasta nu într-o evoluţie în care Mircea Vulcănescu se
constituie ca o semnificativă etapă, ci în cadrul gândirii personalităţii sale.
Fără nicio îndoială, Vulcănescu devine prin toate acestea singular, o
singularitate pe care el însă nu o conştientizează sau, mai exact, din
smerenie, nu şi-o revendică.
Puţini
sunt gânditorii din epocă cu care să fie comparat. Cu Rădulescu-Motru, cu Nae
Ionescu? Poate. Mai degrabă, am zice că primul pare a ne introduce în gândirea
lui Vulcănescu, pe care, iată, o reconstituim filosofic într-o manieră diferită
de cea propusă de Mircea Florian, căruia îi consacram, de altfel, un subcapitol
din lucrarea de faţă, pentru ca, mai apoi, să o verificăm prin afirmaţiile
prof. Nae Ionescu.
Cu
acesta, Vulcănescu se completează, prin Nae Ionescu se explică, se justifică,
se verifică. Şi ca în orice relaţie matematică, putem afirma şi că reciproca
este valabilă190.
Să
nu anticipăm însă, cu atât mai mult, cu cât, aşa cum se va vedea, ne vom sluji
nu o dată, în abordările privind construcţia filosofică românească din perioada
interbelică, în ansamblul ei, dar şi în ceea ce priveşte determinările legate
de o personalitate sau alta, de pertinentele judecăţi de valoare ale lui
Vulcănescu, la care nu putem a nu subscrie. Întrucât se vădesc a fi lipsite de
partizanat, ba din contră, enunţate în baza unor studii ştiinţifice riguroase,
făcute, am putea spune, cu instrumente sociologice, cu cuantificări subtile,
chiar dacă nu întru totul explicite.
Că
este aşa, o dovedesc şi graficele anexate (vezi Anexe), în care folosind doar
indicatori cantitativi, corelaţi cu frecvenţa unor anumite exprimări – idei
generative, în fapt, condensate în sintagme şi raporturi de tip structuralist -
am încercat a încadra fenomenele puse în discuţie.
Prin
Mircea Vulcănescu, putem spune că găsim validările necesare pentru modelul pe care
l-am propus, în demersul de a explica fenomenele naţionaliste, aşa cum şi-au
găsit expresia în gândirea filosofică românească din perioada interbelică191.
În
studiul său „Existenţa concretă în metafizica românească”, Mircea Vulcănescu
abordează tema „insului”. Sintetizând, condensând afirmaţiile sale şi
reordonând materialul expus, trecând peste ramificaţiile de gândire specifice
autorului, care pare a contura, în legătură cu fiecare dintre temele sale, nu
un eseu, ci un... tratat, ajungem la o suită de raţionamente pe care, practic,
nu simţim nevoia de a o comenta, ci doar de a o reda ca atare:
„Conceptul
de persoană plesneşte astfel în gândirea românească în alte două concepte
distincte: conceptul metafizic de ins şi conceptul lumesc, fenomenal, de obraz,
de faţă, de Chip, în accepţia personală a acestui cuvânt (despărţit pentru
circumstanţă de semnificaţia lui modală). În această dualitate, insul ar
traduce pe „hypostas”, ci faţa pe „fenomen”.
„Insul
nu există deci nici în plan curat ontologic al lui „esse in actu”, nici în
planul curat formal al „essentiae”-i. Existenţa lui se petrece într-un plan
analog aceluia în care se petrece existenţa matematică a numărului şi a figurilor: e vorba de un
plan formal-ontologic.”
„Principiul
individuaţiei materiale, prin timp sau prin spaţiu, izvorăşte dintr-o
metafizică a existenţei obiective, în care esenţele particulare sunt concepute
ca lucruri.
Iar
principiul individuaţiei prin formă, în sens de „act”, e derivat dintr-o metafizică
personalistă a fiinţei lucrătoare, eficiente.
În
metafizica românească a insului, individuarea, pe plan cognitiv, e dată de o
anumită unitate configurativă a însuşirilor şi de o anumită cheie care
descifrează semnificaţia şi poziţia întâmplărilor în raport cu ansamblul
existenţei.
E
vorba de „chip”, ca originalitate a însuşirilor insului; de „rost”, ca
semnificaţie a lui în lume, şi de „soartă”, ca integrare a lui în vreme”. „Pe
de altă parte, acest iz de pozitivism, de rezistenţă a lumii şi a lucrurilor
din ea, care îşi opun propriul lor fel de a fi, devine evanescent în faţa
lucrării ziditorului, cu crezarea că: „unde voieşte Dumnezeu, se biruieşte
rânduiala firii”.
„Sub
întâmplare insul.
Sub ins Dumnezeu.
Dumnezeu ins cu faţă.
Dumnezeu fiinţă lucrătoare.
Dumnezeu singura fiinţă
lucrătoare.
Paradoxul. În şi de peste lume.
E opunere? Diavolul.
Prima
încercare de cercetare a ceea ce stă sub fiinţa întâmplării ne-a dizolvat-o în
lumea cea mare a felurilor de a fi. A doua ne-a dus la descoperirea insului,
prima fiinţă substratuală care unifică întâmplările, dându-le chip, rost şi
împlinire, ori soartă.
Am
văzut însă, cu toate că insul este o fiinţă deplin existentă, fiinţa lui nu e
de sine stătătoare; singurătatea de fiinţă care-l constituie nu-i ajunge, ci
cată a se depăşi, aflându-şi din însuşiri un chip, şi în lume un rost, şi-n
vreme o soartă, pe care, abia aflându-le, îl găsim existând deplin.”
„În lumea acestor inşi întâlnim, în fond,
paradoxul unei singure fiinţe efectiv lucrătoare, lucrarea lui, ba chiar
simulacrul de lucrare al fiecărui ins nu-i de-nţeles decât în această lume.
Sunt
poate aci perspective care apropie concepţia românească a existenţei de anumite
perspective origeniste ori avicennizante ale metafizicii scolastice arabe, mai
curând ca de aristotelismul clasic.
Întâmplarea
nu istoveşte însă pentru român existenţa particulară. (ci)
Numai
pe „res”, „lucru”, rezultat al lucrării, obiectivare a ei.
Existenţa
în sensul puternic al cuvântului, existenţă concretă, de fapt fiinţare, n-ar
avea întâmplarea, ci „insul”.
Să
căutăm ce putem afla pe acest teren.”192
Q.e.d.
Prin toate acestea, Vulcănescu se defineşte cu claritate ca veritabil filosof
personalist. Ca şi în demonstraţia anterioară, privind „locul şi vremea”, se
vădeşte cu claritate apartenenţa gânditorului la un sistem funcţional, în baza
unui „dat” sau a unor „dat-uri” de la Dumnezeu, nu atât în afara Sa, ci într-o
relaţie ce corespunde iubirii creştine, contopirii persoanelor, în fapt,
identificării unor ipostasuri aflate într-o corespondenţă nu energetică, aşa
cum presupunea Rădulescu-Motru, şi nici restrictiv temporală (informaţională),
ci cu mult mai complexă, spirituală, într-o altă dimensiune decât cele
cunoscute nouă astăzi. Lângă cele patru dimensiuni cărora astăzi le cunoaştem
mare parte din ecuaţiile funcţionale apare o a cincea, piatră unghiulară pentru
pentagrama ce se constituie astfel la scară universală, dar şi poartă luminoasă
de deschidere spre o altă lume, o lume de care misticii află prin revelaţii, nu
datorită strădaniei lor de purificare, ci doar pentru că aşa vrea Dumnezeu.
Deschidem
aici o paranteză.
Puritatea
este apanajul îngerilor... căderea lor fiind rezultatul direct, aş îndrăzni să
cred, al pierderii acestei stări de echilibru, vecine cu inexistenţa. În rest,
se poate vorbi despre o tentativă a purităţii, de o nevoie a acesteia sau de un
miracol născător „de”, sau „prin”
puritate.
Puritatea
este o funcţie matematică, în care limita unui X sau unui Y tinde către infinit
sau către zero, ştiut fiind faptul că infinitul plus unu este tot infinitul şi
că zero absolut este rezultanta unei operaţiuni în care infinitul se împarte
infinitului. În fond, este şi acel punct zero de pe ordonată sau de pe abscisă,
un loc al unei infinităţi de alte puncte, ce laolaltă înseamnă tot zero.
Laolaltă sau în succesiune!
În
echivalenţă semantică, puritatea este dragoste, ca sentiment şi nu ca gest,
pentru că în momentul trecerii în zodia concretului, în sfera luminescenţelor
cotidiene, chiar şi cele mai strălucitoare stele pălesc, ele, stelele, fiind,
aşa cum spunea Eminescu, doar imaginea celor ce au fost în urmă cu mii de ani.
A-ţi
propune să ajungi puritatea poate deci să fie o funcţie optimizată pe domeniul
de definiţie al unei relative capacităţi de înţelegere (mai mic sau mai mare
faţă de rădăcinile luate în discuţie), a soluţiilor unei ecuaţii la fel de
arbitrare ca şi condiţia noastră – umană, sub semnul eternităţii, al lui
Dumnezeu.
Creştini
fiind, noi vorbim mai puţin despre puritate şi mai mult despre „curăţenie”.
Aceasta din urmă se poate cu strădanii multe, cu sacrificii, cu rugăciune, cu
credinţă dobândi. Se poate cuceri, aşadar, doar această redută a curăţeniei.
Cetatea însă...
Stau
şi mă gândesc, dacă puritatea poate fi asimilată paradisului, raiului (în
accepţiunea sa creştină), mai ales într-o formulă postapocaliptică, deci după
Judecata de Apoi). Să fie aşa, ar însemna că cei ce vor avea permisiunea să
ocupe un loc alături de Dumnezeu, în noul templu al Ierusalimului, vor fi uitat
de ceilalţi semeni ai lor, înghiţiţi de ghena focului veşnic. Ei nu se vor
bucura de unicitatea lor în dreapta credinţă, în contrast cu păcătoşii, cu
păgânii.
Dar
oare ce păcat poate fi pus în spinarea băştinaşului din insulele Pago-Pago sau
Kui-Kui (N.A. sau din alte locuri al căror nume le putem inventa la infinit,
fiindcă ele există) care n-a auzit în viaţa sa de existenţa Mântuitorului?
Niciunul, în măsura în care-funciar-el a fost ghidat pe parcursul vieţii sale
de perceptele unei morale, în care cele 10 porunci au fost şi pentru el cutume
rezonabile, aplicate, respectate? Dar el nu a crezut în învăţătura Domnului, a
lui Hristos. Nu a crezut, pentru că, pur şi simplu, nu a avut de unde să afle
de ea.
Discuţia
poate, desigur, să cuprindă numeroase asemenea modalităţi de controversă între
ceea ce este (pentru unii) logic şi ceea ce reprezintă valoare dogmatică. Dar
oare poate să existe această sintagmă: „puritatea dogmatică”? Lingvistic, da.
În realitate, orice dogmă înseamnă o îngrădire de spaţii, ori puritatea este
sau, cel puţin, eu aşa cred, nemărginită. Pe de altă parte, puritatea infinită
este, după părerea noastră, repetăm, o formulă pleonastică.
Curăţenia
se poate dobândi într-o clipă. Prin revelaţii, prin jertfă, printr-un proces de
conştiinţă sau printr-o penitenţă mai scurtă sau mai lungă, putem să apărem în
faţa lumii sau a Mântuitorului curăţaţi de păcate. Puritatea nu cunoaşte
antinomia nepurităţii în relaţia complementară ei. Tot ceea ce nu este puritate
suntem de fapt noi, lumea noastră, existenţa noastră în timp şi în viitor. Puritatea
se află doar în lumea îngerilor, a căror naştere, creaţiunea nu a găsit-o
consemnată în „Cartea facerii” şi pe care nu-i înţelegem decât în raport unic
cu Dumnezeu. Ea pare să aparţină doar lor, muzicii ce le însoţeşte zborul
deasupra sufletelor noastre sau, mai aproape de cotidian, (îmi şopteşte acum, parcă, o voce la ureche),
sufletelor copiilor nenăscuţi încă şi care nu vor vedea lumina zilei. Ne
cutremurăm la gândul că puritatea este tragedia unei lumi însângerate de
patimi, de nevoi şi de intoleranţă.
Evident,
Mircea Vulcănescu nu a fost un înger. Se
pare că nu avem sau nu ştim să ne deschidem cel de-al treilea ochi, cu care să
vedem aceste creaturi ale Domnului, chiar şi atunci când ele se întrupează.
Suntem, în fond, prea legaţi de pământ, prea subjugaţi de materie şi ne-am
obişnuit să raportăm totul la legile acesteia.
Iată
de ce schiţa fenomenologică pe care, dedicându-i-o lui Emil Cioran, Mircea
Vulcănescu o consacră dimensiunii româneşti a existenţei pare a constitui
corolarul unui sistem similar celui conturat de noi în lucrarea de faţă, sistem
(repetăm) personalizat, sintetizând curentele care au caracterizat în timp
gândirea filosofică de la noi şi de aiurea.
În
fond, fenomenologic în esenţa ei, este şi ea tot o abordare personalistă, pornind
de la acel „dat” al persoanei, ce condensează, fără a epuiza însă şi fără a
garanta posibilitatea punerii sale integrale în valoare, experienţa istorică nu
a individului, ci a neamului, a naţiunii, dacă doriţi, de unde şi categoriile cu
care am abordat perspectivele naţionalismelor, aşa cum s-au vădit ele în epoca
respectivă.
„Dimensiunea
e un termen de măsură, aplicabil lucrurilor cantitative, opune încă dintru
început Vulcănescu. Existenţa este o calitate”193. Tot în acest context, el
formulează astfel un adevăr la care, aşa cum am demonstrat, a subscris prin
întreaga sa operă, dar şi prin manifestările pe cât de diverse, pe atât de
tragice, la care a fost şi martor, dar şi mărturisitor, poate chiar martir.
„Totul
este însufleţit, proaspăt, necontenit viu, în acestă lume concretă. Totul se
referă la tine, te îndeamnă, te îmbie, te mângâie ori te ameninţă!
Toate
lucrurile sunt fiinţe, cu intenţionlităţi şi gesturi proprii. Ele nu constituie
o alcătuire statică de esenţe ierarhizate, după gradul lor de fiinţă; ci o
vastă procesiune, în care lucrurile se petrec ca nişte semne de dincolo către
noi, nu dezvăluie numai o lume nevăzută, faţă de care e în raport de substrat
la aparenţă, ci lumea văzută şi cea nevăzută se întrepătrund cu eficienţe
schimbătoare, ca şi în mitologie.
Lumea
de dincolo pentru român are o situaţie stranie faţă de cea de aici. Te-ai
aştepta s-o găseşti într-un hotar spaţial: aici, dincolo. O afli despărţită
printr-o schimbare de fire a fiinţei. Lumea de dincolo nu e pentru noi „afară”
din lumea de aici.”194
Pentru
a conchide:
„Lumea
de dincolo o cuprinde şi pe cea de aici. Ea e un receptacol deschis, care
cuprinde lumea de aici din toate părţile, o pătrunde, o umple şi o împlineşte.
Lucrurile nevăzute „sunt” ca şi cele văzute, chiar dacă nu sunt date în spaţiu.
Dar dacă ele sunt date uneori în timp, şi ca atare apar în lume ca întâmplări
înşirate pe firul vremii, şirul acesta nu este nesfârşit. Ca atare, el nu
cuprinde lucrurile care vor fi fiind fără şir, minunate, şi nici pe cele de
peste şir, de după „împlinirea vremii”. Existenţa ca totalitate, „lumea în
genere”, depăşeşte deci din toate părţile timpul şi spaţiu, locul şi vremea, în
care se aşează lucrurile din „lumea de aici”.
Sub
raportul cuprinsului, acum, orizontul lumii româneşti nu e limitat de faptă, de
încercare ori de interesul acţiunii. El e un orizont concret, pe care însă
altul îl depăşeşte din toate părţile şi pe care acesta îl străbate, de asemeni,
în toate sensurile.
Nu
există deci ruptură existenţială, prăpastie, pentru român, între lumea de aici
şi lumea de dincolo, între vremea de acum şi vecinicie, ci numai vamă, adică
poartă de trecere.
Deosebirea
acută dintre prezenţa existenţială a individului concret, supus pieirii, care
ştie că va muri şi se teme de aceasta, spaima lui constituind adevăratul indice
existenţial, şi existenţa impersonală a lumii, în care totul se face şi se
desface, este înlocuită la noi, într-un sens, printr-o deosebire între două
lumi: lumea de aici şi lumea de dincolo. Dar deosebirea dintre ceea ce e aici
şi ceea ce e dincolo se face după cu totul alte criterii decât deosebirea
dintre „sunt” şi „sunt ceva”, în metafizica apuseană.
Mai
intâi, lumea „de aici” nu e, totuşi, o lume de „prezenţe” în sensul metafizicii
actualiste. Ea cuprinde lucrurile care „au fost”, dar „nu mai sunt”. Ca şi
lucrurile care „pot fi”, dar „nu sunt încă”. Acestea întind sfera lumii de aici
către praguri care, pentru „logica occidentală”, par absurde; căci, pentru ea,
ce nu mai e nu poate fi „nicăieri”, deoarece „a fi” înseamnă „a avea loc”. La
fel, lucrurile ce „pot fi” nu sunt pentru ea, pentru că posibilitatea e, la ea,
amestec de fiinţă şi de nefiinţă, adică afirmarea simultană a conjuncţiei şi
disjuncţiei existentului şi nonexistentului, altfel zis: existenţa a ceea ce
relativ este ori nu este, şi care deci, în sens absolut, şi este, şi nu este.
Pentru
existenţa românească, pentru care lucrurile care sunt nu sunt legate de prezenţă,
adică de existenţa „hic et nunc”, întrebările subsistă stăruitor. Ce se face cu
faptele făcute? Şi ce e cu cele de făcut?
Ele
sunt totuşi „în lume”. Şi dacă „lumea de aici” e prea mică spre a le cuprinde –
atunci există altă lume „dincolo”, pentru ele. Şi iată cum lumea „de dincolo”se
constituie natural, ca o depăşire a celei de aici, ca un loc al aceleaşi
treceri. Şi aceasta e de reţinut. În adâncul lucrului, parcă nici nu ar fi două
lumi, altă lume.
Deosebirea
dintre lumea de aici şi lumea de dincolo nu conferă celei de aici, „prezenţei”,
nici un privilegiu existenţial. Lumea de dincolo făptuieşte şi are eficacitate,
ca şi cea de aici. Ba, privite lucrurile în adânc, mai mare. Oricât ar părea
lucrul de paradoxal, această depăşire, această trecere apare, în existenţa
românească, în chipul unui proces imanent, săvârşit încă în existenţa deplină,
care nu e aceea a acestei lumi, ci a celei de dincolo.
Tăietura
ce există între „prezenţă” şi „neprezenţă” nu afectează pentru român „esenţa
lumii”. Întreaga desfăşurare calitativă a lumii este independentă de tăietura
dintre lumea de aici şi lumea de dincolo. Întreaga „petrecere” a lucrurilor se
desfăşoară simultan pe planul de aici şi pe planul viciniciei.”195
Dacă
în cazul altor personalităţi din epocă putem vorbi în egală măsură despre
naţionalism mistic sau despre o mistică a naţionalismului, în ceea ce-l
priveşte pe Mircea Vulcănescu este clar că nu avem de-a face decât cu prima
variantă. Desprins din substanţa teologală dogmatică, metafizicul dumnezeiesc
devine actant în relaţia sa cu insul, cu omul, dar şi cu lumea, cu existenţa în
ansamblul ei.
Vulcănescu
identifică şi datul divin omului şi, prin aceasta, principiul creator, dar şi
dimensiunea comunitară a sinelui, care-l face părtaş pe ins la o devenire,
determinat de o sinteză diacronică, definit de aceasta. Filosofia lui
Vulcănescu devine una a credinţei, mistică, în accepţiunea noastră, şi o dovadă
totodată că ea poate fi exersată şi în absenţa ascezei.
Am
putea spune că viaţa întreagă a gânditorului este încadrată de două profunde
drame, de două tragedii: cea de la „Pasărea”, când în urma unui accident
nefericit îşi pierde doi colegi, de care era sentimental legat, şi, cea din
închisorile comunismului, a martirajului pe care nu-l dorea răzbunat.
S-au
vehiculat, în timp, diverse noţiuni vizând naţionalismul, naţionalismul
integral, omul integral românesc, românul integral etc, etc. Mircea Vulcănescu
se desprinde de acestea, după cum se desprinde şi de politicul xenofob
naţionalist şi pune între paranteze ideea alesului, a neamului predestinat, a
misiunii mai mult sau mai puţin mesianice, a unui popor sau altuia. El înţelege
că lucrarea Creatorului scapă raţiunii umane ( şi aş merge chiar mai departe),
spunând în pasaje ca acelea pe care le-am citat din opera sa, că face apropiere
subtilă între dogmatică şi superbia omului, care, contrar îndemnului biblic, se
afirmă ca descoperitor al înţelesului divin, al legilor Acestuia.
Aici
se află şi cheia personalismului lui Vulcănescu.
El
primeşte din afară tot ceea ce înseamnă evenimente, cultură, civilizaţie şi,
judecând conjunctural, aşa cum facem toţi, de altfel, confruntă sinteza cu
sinele. La nivelul acestuia din urmă, există o proiecţie reală a relaţiei
dintre Dumnezeu şi om, astfel sinteza este validată, asimilată de insul ca
atare sau rămâne în afara acestuia, fără a-şi pierde „calitatea de judecată de
valoare”, dar purificată de absolut, de absolutul cu care alţii vin în
sprijinul tezelor elaborate în baza unui mecanism similar?
Indiscutabil,
putem vorbi despre o smerenie a lui Vulcănescu, ceea ce, în ultimă instanţă, îi
dă şi dimensiunea urieşească a gândirii sale şi prin ceea ce a fost să fie, şi
prin ceea ce n-a fost să fie, nu a apucat să mai fie, spunem noi, deşi poate că
aici greşim. Cine suntem noi să interpretăm planul divin într-o ucronie
blasfemică?
Poate
că pur şi simplu acestea fiind zilele care i-au fost date, acestea erau şi
sensurile încredinţate lui Vulcănescu spre purtare în lumea gândirii filosofice
româneşti. Aşa cum mai spuneam, Vulcănescu nu a fost un înger şi nu suntem noi
aceia care să avem cel de-al treilea ochi, pe care să ni-l arate în lumina fără
de început şi fără de sfârşit.
Există însă posibilitatea ca stăruind
asupra lui, aşa cum se va vedea că vom face şi noi pe parcursul lucrării, să
descifrăm ceva mai mult din datul ce i-a fost dat şi astfel să ajungem să ne
înţelegem mai bine în datul ce fiecăruia ne este dat.
Proiecţiile
relaţiilor persoanei cu divinitatea, credinţa noastră, altfel spus, se
răsfrânge asupra a ceea ce ne este dat prin moştenirea genetică, prin persoana
comunitară istorică a fiecăruia şi, ca în faţa unui ecran cu „umbre
chinezeşti”, unii dintre noi recunosc formele, alţii, mai puţini, fonduri.
Mircea Vulcănescu dovedeşte că din aceste proiecţii a ştiut să recunoască
fondul, esenţa, care pentru el se află la sfârşitul aparenţelor, nu în mijlocul
acestora.
Punctul central şi cercul sau sfera se
confundă într-un proces pe care noi astăzi îl găsim în teoriile
matematicienilor, în mecanica specifică a cuantelor, dar şi în trăirea şi
revelaţiile Sfinţilor Părinţi, în mistica tradiţional creştină, de ce nu, în
manifestările similare din alte religii.
Ceea
ce este remarcabil devine faptul că, în urma acestui proces, Vulcănescu îşi dă
măsura iubirii sale pentru om, pentru umanitate, identificând datul cu care
noi, românii, am venit în locul în care ne aflăm şi în vremea la care ne aflăm
nu să excludem alterităţile, nici să ne integrăm până la disoluţie în ele, ci
să îmbogăţim o lume, îmbogăţindu-ne pe noi.
F. interesantă prezentarea lui Mircea Vulcănescu. Mulţumesc pentru că mi-ai trimis-o.
RăspundețiȘtergereBănuiesc că cifrele acelea după fraze în ghilimele, probabil citate, sun trimiteri. Dar la ce?