New entry : bibliothèque roumaine
de Paris
La Bibliothèque roumaine de Paris
s’est enrichie de deux livres d’auteur roumain, traduits en français : Cœurs
cicatrisés, de Max Blecher et La femme chocolat, de Gib I.
Mihaescu. Nos remerciements à la traductrice, Mme. Gabrielle Danoux, pour sa
générosité. Venez
nombreux à les emprunter.
The Work of Gib
Mihăescu / Andrei Baciu – Opera lui Gib
Mihăescu, 2012
Andrei Baciu’s monograph is a
thorough and painstaking work about one of the authors of bestsellers in the
Romanian interwar period. The author observes the unique style and issues used
by the writer, despite frequent approaches that have made the universe in
novels by Camil Petrescu, Anton Holban or Mihail Sebastian. Not doing proper
part of a literary group – although he was one of the founders and a constant
collaborator of the magazine “Gândirea” (“Thinking”) in Cluj – Gib Mihăescu
prose distinguished from his aim to construct reality from the obsessions
developed by the characters. Andrei Baciu thesis favours the short stories,
rigorously articulated, full of the modernist tense psyche, unlike sweetened
novels, conceived according to the reading public taste. The most original part
of this study is tracing the lines of Gib Mihaescu’s conception about
literature.
17 Jan 2014
01 Sep 2012
01 Jan 1990
16 May 2012
Top 20 personalități din Oltenia
Corneliu
Baba (18 noiembrie 1906, Craiova – 28 decembrie 1997, Bucureşti) –
pictor, cunoscut mai ales pentru portretele sale, dar şi pentru alte tipuri de
tablouri şi ilustraţii de cărţi. Prin originalitatea, măiestria şi
realismul ei profund, arta lui Corneliu Baba şi-a câştigat o mare
preţuire în ţară şi peste hotare. Aproape toate operele lui Corneliu
Baba au rămas în România,
abia dacă există vreun muzeu mai
important din țară care să nu aibă măcar o
operă de-a sa. Una dintre puținele
opere din afara României
este
tabloul impresionist numit „Spaima”, aflat la Muzeul Szepmuveszeti din
Budapesta. Printre cele mai importate opere sunt o serie de portrete care au
determinat criticii să-l compare cu Francisco Goya. Printre acestea sunt
portretul din 1952 al lui Mihail Sadoveanu și portretul din 1957 al lui Krikor
Z. Zambaccian. Aceasta artă a jocului de lumini, inspirată de la Rembrandt
este preponderentă în tablourile care prezintă portretele altor
personalitați cum ar fi Lucia Sturdza-Bulandra, George Enescu, Tudor Arghezi,
Ion Irimescu(aflat la Muzeul de Artă „Ion Irimescu”, mun. Fălticeni, județul
Suceava). În portretele sale a acordat o atenție deosebită mâinilor, ca element
cheie în caracterizarea personalității umane, exact ca Rembrandt și marii
portretiști din școala olandeză. Corneliu Baba este cel mai mare portretist
român. Își pregătea portretele, pe urmele maestrului său Rembrandt, printr-un
un număr uriaș de schițe ale mâinilor sau ochilor.
Sabin
Bălașa (17 iunie 1932,
Dobriceni, județul Olt – 1 aprilie 2008, București) – pictor, autor și regizor
de filme de pictură animată, dar și scriitor român. Bălașa a absolvit în 1955
Institutul de Artă „Nicolae Grigorescu” din
București. Obsesia declarată a vieții și a artei lui Sabin Bălașa a fost
să inițieze o mare renaștere artistică și culturală. Alegerea sa a fost să fie
renascentist, înțelegând că Renașterea nu se consumă istoric într-o perioadă
anume de reconsiderare a valorilor, ci
însoțește, ca stare de spirit, demersul creatorului de cultură.
Dincolo de valoarea intrinsecă a picturii sale, apreciată în întreaga lume cu
atribute acordate doar capodoperelor, opera amplă a lui Sabin Bălașa, care
cuprinde, deopotrivă și creația cinematografică (i s-au acordat prestigioase
premii internaționale pentru filmele de animație), literară și publicistică,
își pune amprenta inconfundabilă asupra epocii.
George (Gogu) Constantinescu (4
octombrie 1881, Craiova – 11 decembrie 1965, Coniston, Cumbria, Marea Britanie)
– inovator, inventator, om de ştiinţă şi inginer. A construit primul
pod de beton armat cu traverse drepte din România,
1906, a consolidat cupola Palatului Parlamentului, a realizat cupola
minaretului Moscheii din Constanţa etc. A elaborat „Teoria Sonicităţii”,
a construit cel mai performant sistem de
sincronizare a tragerii la avioane, prin spaţiul lăsat de
palele elicelor acestora, a materializat primul tun
sonic, a proiectat şi construit „Convertorul Gogu Constantinescu”, prima cutie
de viteze automată, pentru automobile şi locomotive, fără ambreiaj şi roţi
dinţate, bazată pe efectul inerţial al maselor în mişcare, gândit primul
hidroglisor care a fost materializat în jurul anilor 1970 de către ruşi, a
demonstrat efectul termic al sonicităţii prin realizarea primului calorifer
sonic.
Eugen
Ionescu (26 noiembrie 1909, Slatina – 28 martie 1994, Paris) – dramaturg francez
de origine română, creator al teatrului absurdului, membru al Academiei
Franceze (fotoliul nr. 6). Obişnuia să declare că s-a născut în anul 1912,
ori din pură cochetărie, ori din dorinţa de a crea o legătură între naşterea
lui şi moartea marelui său precursor Ion Luca Caragiale. Cu ocazia centenarului
naşterii scriitorului, în anul 2009 opera lui Eugen Ionescu a fost
celebrată în mod oficial în întreaga lume, la propunerea României şi a
ambasadorului acestei ţări la UNESCO, criticul literar profesor Nicolae
Manolescu. Autorului i-au fost consacrate numeroase manifestări
culturale, atât în ţară, cât mai ales în străinătate.
Dan
Iordăchescu (2 iunie 1930, Vânju
Mare, județul Mehedinți) – bariton român. A făcut studii complementare de canto
la Salzburg (Mozarteum 1956), Paris (1958-60) și Roma (1960). A debutat în
decembrie 1949 la Teatrul C.C.S. în rolul „Chiaburul” din opereta „Cântec
de viață nouă” de Florin Comișel. A întreprins 262 de turnee internaționale în
61 de țări, în 61 de capitale, peste 80 de metropole și 331 de orașe ale
lumii. În cele aproximativ 1100 spectacole de operă pe care le-a susținut pe
tot globul a cântat 45 de roluri importante; a
cântat peste 1500 de lieduri în cele aproape 1600 de recitaluri. A participat
la 31 de Festivaluri europene, americane si sud-est asiatice. A fost Președinte
de onoare al Festivalului Donizetti de la Zvolen – Bratislava 1993-1999,
Președinte al Concursului Internațional Maria Callas – Salonic – martie
1978, a fost membru în juriile concursurilor internaționale la Vichy,
Franța – august 1979; Lansing University – aprilie-mai 1978; Michigan,
Statele Unite – 1979; Ann Arbor University – iunie 1979; Cardiff, Țara Galilor
– iulie 1983; Salonic și Veria – din 1989 până în 2005 (de trei ori
președinte). Din 1979 a susținut cursuri de masterat în Statele Unite, Marea
Britanie, Franța, Filipine, Grecia, Turcia (locuind 6 ani și jumătate la
Istambul) și România. A fost profesor universitar la Academia de Muzică
din București. Din 1993 Dan Iordachescu este membru al Uniunii Compozitorilor
și Muzicologilor din România. Cu cei 61 de ani de carieră neîntreruptă a
devenit cel mai longeviv interpret în viață din lume.
Maria
Lătăretu (7 noiembrie 1911, Bălceşti,
judeţul Gorj – 27 septembrie 1972, Româneşti, judeţul Botoşani) – cântăreaţă de
muzică tradiţională
şi muzică populară. A fost una dintre cele mai îndrăgite interprete din
domeniu, fiind numită „Privighetoarea Gorjului”, „Crăiasa cântecului românesc”,
„Prinţesa cântecului popular românesc” sau „Ella Fitzgerald a României”.
La Moscova, a cântat vreme de un an cu contract, la restaurantul de artă
culinară românească „Dunărea”. A dat spectacole îndelung aplaudate la „Balșoi
Teatr”, ocazie cu care l-a cunoscut pe Aram Haciaturian, marele compozitor al
baletului „Spartacus”. Acesta i-a spus într-o seară artistei că afișul de la
Dunărea trebuie modificat: Pe el nu trebuie scris „În această seară cântă
Maria Lătăreț” ci „În această seară cântă Crăiasa cântecului românesc”.
Jean
Mihail (1875-1936) – om de afaceri
român din Oltenia, al doilea fiu al latifundiarului Constantin Mihail, unul
dintre cei mai mari proprietari de terenuri din regiune. Este considerat unul
dintre cei mai bogaţi români
din perioada interbelică. Fiind ultimul reprezentant al familiei întreaga avere
a donat-o statului român prin testament, cu condiţia să se înfiinţeze „Fundaţia
Jean C. Mihail” . Testamentul său prevedea obligaţiile fundaţiei care trebuia
să-i lichideze averea şi cu banii obţinuţi să înfiinţeze şcoli, cămine
culturale, biblioteci la sate, o şcoală superioară de agricultură la Craiova, o
maternitate model, să facă dotă fetelor sărace etc. Funcţionarii fundaţiei şi
executorii testamentari , nu au dus la îndeplinire voinţa testamentară a
donatorului, iar în 1948 prin lege, toate fundaţiile au fost desfiinţate .
Gib
Mihăescu (23 aprilie 1894, Drăgăşani
– 19 octombrie 1935, Bucureşti) – prozator, romancier şi dramaturg. Este
autorul volumelor de nuvele „Grandiflora” (1928) şi „Vedenia” (1929), al unor
romane de analiză psihologică
a apariţiei unor stări obsesive, îndeosebi erotice, „Rusoaica” (tradus şi în
limba slovacă), „Braţul Andromedei”, „Femeia de ciocolată”, „Zilele şi nopţile
unui student întârziat”, „Donna Alba”. A scris şi piese de teatru (adunate în
volumul „Pavilionul cu umbre”). Romanele lui Mihăescu au influente rusești,
mulți critici vorbind despre „dostoievskianism”, însă textele sale, deși
asemănătoare prin obiect, se deosebesc prin luciditate și limpezime de
tenebrele și atmosfera neguroasă a operei lui Dostoievski. Din păcate, a murit
la vârsta de doar 41 de ani, bolnav de tuberculoză și a fost înmormântat la
Drăgășani. Valoarea operei lăsate în urma sa de Gib I. Mihaescu l-a așezat
între marii nuveliști români și printre cei mai importanți romancieri ai
literaturii noastre. La Drăgășani un colegiu național îi poartă
numele, iar la Râmnicu Vâlcea o stradă este numită în cinstea lui.
Jean
Negulesco (Ioan Negulescu după starea
civilă, 26 februarie 1900, Craiova – 18 iulie 1993, Marbella, Spania) – pictor,
regizor de film, scenarist și producător. Jean Negulesco a fost membru al „Academy of Motion
Picture” și a fost distins cu „Silver Tray” de către „International
Executive Service Corporation” și cu „The Laurel Award” pentru
întreaga sa producție regizorală. A fost membru de onoare în „American-Romanian
Academy of Arts and Sciences” și în anul 1983 i s-a decernat Diploma de
Onoare a Academiei. În 1984 și-a publicat memoriile sub titlul „Things
I Did and Things I Think I Did” („Lucruri pe care le-am făcut și lucruri
pe care cred că le-am făcut”).
Sergiu
Florin Nicolaescu (13 aprilie 1930,
Târgu-Jiu – 3 ianuarie 2013, Bucureşti) – regizor, scenarist, actor şi, după
1989, politician. A devenit cunoscut
prin mega-producţii istorice ca „Dacii” (1966) „Mihai Viteazul” (1970), precum
şi pentru seria de filme poliţiste centrate în jurul personajului fictiv
Comisarul Moldovan. Este de departe cel mai prolific și mai vizionat regizor
român din toate timpurile: 54 filme, plus 27 coproducții și peste 1 miliard de
spectatori (majoritatea din China și Rusia, dar și 130 milioane de spectatori
din România). Pe 30 mai 2015 Sergiu Nicolaescu a primit postum, în semn de
recunoaștere și respect, o stea pe Wake of Fame (Aleea Celebrităților) din
Bucuresti. Cu această ocazie, actorul Vladimir Găitan a adus un omagiu marelui
regizor: „Pe Sergiu Nicolaescu, ultraperfecționist, sever, profesionist de
excepție, l-a cunoscut întreaga suflare artistică a României și, de ce nu, a
Europei, să nu uităm filmele sale cu marii actori ai lumii”.
Ştefan
Odobleja (13 octombrie 1902, Valea
Hoţului (azi Valea Izvorului), judeţul Mehedinţi – 4 septembrie 1978) – autor,
filozof, medic militar şi
scriitor, precursor mondial al ciberneticii generalizate pe care el
însuşi a denumit-o „psihologia consonantistă”. Face clasele primare în satul
natal. Cinci ani la rând este premiant. Urmează Liceul „Traian” din
Turnu-Severin (primele trei clase la curs de zi, restul în particular, din
lipsă de mijloace materiale). Datorită contribuţiilor sale remarcabile,
îndelung ignorate şi nerecunoscute, Ştefan Odobleja a fost ales post-mortem,
după 1989, membru al Academiei Române.
Marin
Sorescu (19 februarie 1936, Bulzeşti,
judeţul Dolj – 8 decembrie 1996, Bucureşti) – scriitor, poet, dramaturg,
prozator, eseist şi traducător, membru titular (din 1992) al Academiei Române. Operele lui au fost
traduse în mai mult de 20 de ţări, totalizând peste 60 de cărţi apărute în
străinătate. S-a făcut remarcat şi prin preocuparea pentru pictură, deschizând
numeroase expoziţii în ţară şi în străinătate. A ocupat funcţia de Ministru al
Culturii în cadrul cabinetului Nicolae Văcăroiu (25 nov. 1993 – 5 mai 1995).
Printre volumele cele mai cunoscute se numără „Tușiți” (1970), „Suflete, bun la
toate” (1972), precum și ciclul de 4 volume intitulat „La lilieci” (1975, 1977,
1980, 1988), un univers poetic construit pornind de la un cimitir ce poartă
acest nume. Poezia lui Sorescu acoperă o zonă literară largă, stilul său
ironic și degajat trezind în cititor spiritul ludic al copilăriei. De altfel
multe dintre volumele sale sunt dedicate celor mici („Unde fugim de acasă?” –
1967, „Cirip-ciorap” – 1993). La moartea scriitorului au rămas în manuscris
cincisprezece volume, poezie, eseu, jurnal și roman.
Amza
Pellea (7 aprilie 1931, Băileşti-Dolj
– 12 decembrie 1983, Bucureşti) – actor de teatru şi film. A fost creatorul şi
interpretul personajului Nea Mărin, care i-a relevat atât de bine
disponibilităţile pentru comedie. A fost actorul care a interpretat unele
dintre cele mai strălucite
figuri ale istoriei românilor, precum „Decebal” sau „Mihai Viteazul”. A
câștigat în 1977 premiul de interpretare masculină, cel mai bun actor, la
Festivalul Internațional de Film de la Moscova, pentru rolul său
excepțional (Manlache Preda) din filmul „Osânda”, unde a jucat alături de
Gheorghe Dinică și Ernest Maftei, într-o ecranizare de Sergiu Nicolaescu după
„Velerim și Veler Doamne” de Victor Ion Popa, Între 22 martie 1973 și 24
septembrie 1974 a fost director al Teatrului Național Craiova.
Petrache
Poenaru (10 ianuarie 1799, Beneşti,
judeţul Vâlcea – 2 octombrie 1875, Bucureşti) – pedagog, inventator, inginer si
matematician, membru al Academiei Române. Petrache Poenaru, scăpat ca prin
minune de la moarte, pleacă la rugăminţile lui Tudor Vladimirescu să studieze
la Viena, iar apoi la Paris, unde studiază filologia şi politehnica,
devenind absolvent al Şcolii Politehnice din Paris. În timpul studiilor
brevetează primul toc rezervor din lume, mai întâi la Viena, apoi la Paris
(brevet 3208, din 25 mai 1827), cu titlul „Condeiul portăreţ fără sfârşit,
alimentându-se însuşi cu cerneală”. A fost unul dintre organizatorii
învăţământului naţional românesc, fondatorul Colegiului Naţional Carol I din
Craiova. În tinereţe a fost secretarul personal al lui Tudor Vladimirescu iar
ulterior, revenind în ţară după călătorii şi studii tehnice, s-a implicat în
domenii legate de învăţământ, administraţie şi inovaţie. Între 1834 si 1836 a
insistat pentru introducerea Sistemului Metric Zecimal în Muntenia. Împreună cu
alţi oameni de seamă a contribuit la înfiinţarea în 1835 la Pantelimon a Şcolii
de Agricultură. Din poziţia de membru al Eforiei Şcolilor Naţionale în 1850
devine co-fondator al Şcolii de Poduri şi Şosele (actuala Universitate de
Construcţii din Bucureşti). Petrache Poenaru a participat la Revoluţia de la
1848 şi a făcut parte din „Comisia pentru liberarea robilor”. Din 1856 a fost
venerabilul unei loji masonice bucureştene. Devine un apropiat al domnitorului
Alexandru Ioan Cuza.
Geo
Saizescu (14 noiembrie 1932,
Prisăceaua, judeţul interbelic Mehedinţi – 22
septembrie 2013, Bucureşti) – regizor şi actor contemporan, prezenţă de
prestigiu prin operele sale regizorale, cu numeroase premii europene. A fondat
Studioul de Film TV. Decan al Facultăţii de Arte, Universitatea Hyperion din
Bucureşti.
Nicolae
Romanescu – primar al Băniei în anul
1898, 1901-1916, 1929. A fost una
dintre cele mai emblematice figuri ale oraşului şi a contribuit la dezvoltarea
Craiovei la începutul secolului XX. Primarul Nicolae Romanescu a fost
descendent al unei vechi famili boiereşti, iar în anul 1883 a fost consilierul
comunal al Craiovei. A studiat socologia, literatura şi dreptul la Paris şi
Liege. Edilul a decis în anul 1900 să pună la dispoziţia unui arhitect
peisagist francez 90 de hectare de teren, cumpărate de municipalitate de la
Prinţul Gheorghe Bibescu. Minunăţie a naturii, modelată tangenţial de omul
Eduard Redont a obţinut medalia de aur în Expoziţia de la Paris din
1900.
Elena
Teodorini (nume de fată: Elena
de Mortun, 25 martie 1857, Craiova – 27 februarie 1926, București) –
mezzo-soprană și soprană. Prima cântăreață din România care a pășit pe scena
teatrului Scala din Milano. Cariera sa devine înfloritoare în urma
premierei mondiale a operei „Bianca da Cervia” de Antonio Smareglia, din 1882,
pusǎ în scenǎ în vechiul
Teatro Colón din Buenos Aires unde Elena Teodorini apare alături de tenorul
dramatic Francesco Tamagno. În perioada 1890-1891 a cântat din nou la
Teatro alla Scala în opera lui Stanislao Gastaldon Mala Pasqua, bazatǎ, ca și
„Cavalleria Rusticana” pe o nuvelă a lui Giovanni Verga. În anul 1905 dǎ lecții
de canto la Académie Lyrique din Paris. În 1909 Elena Teodorini pǎrăsește
Parisul și pleacă în Sud America, dând concerte la Montevideo, capitala
Uruguayului. În toamna lui 1909 fondează Academia Theodorini împreună cu
Hariclea Darclee și Titta Ruffo. Devine Director al Conservatorului
Guvernamental din Buenos Aires în 1915. În 1918, la Rio de Janeiro, fondeazǎ
Escola superior de canto „Ars et Vox”. În 1922 fondează, la București, Academia
Nazională de Lirică.
Nicolae
Titulescu (4 martie 1882, Craiova – 17 martie 1941, Cannes) –
diplomat, jurist, profesor şi om politic, în repetate rânduri ministru al
afacerilor străine, ministru plenipotenţiar, fost preşedinte al Ligii
Naţiunilor. A fost membru titular (din 1935) al Academiei Române.
Leontina
Văduva (pe numele de naștere Liliana
Ciobanu, n. 1 decembrie 1960, Roșiile, județul Vâlcea) – soprană
stabilită în Franța. A studiat la Conservatorul de Artă din București cu Ileana
Cotrubaș, debutând în 1987 în rolul lui Manon din opera „Manon Lescaut”
pe scena Operei din
Touluse, în Franța. Ca una dintre cei care a primit Premiul de Operă
Laurence Olivier (Laurence Olivier Opera Award), Leontina Văduva a cântat
adesea la Covent Garden , în „Rigoletto” (cu Ingvar Wixell și Jerry Hadley,
1989), Carmen (1991, 1994) și „Romeo et Juliette” (1994). În anul
2000, Leontina Văduva a apărut pe scena cunoscutei Metropolitan
Opera, pentru o serie de șase spectacole în „La boheme” (ca Mimì, cu Luis
Lima). Soprana a cântat pe multe alte scene mari ale lumii, în orașele Buenos
Aires, Barcelona, Koln, Paris, Viena și altele.
Mulţumesc pentru acest micuţ, original şi important Dicţionar de talente româneşti!
RăspundețiȘtergereIon S.