George Anca
Tandaler ca ș-un bărbat s-arată,
Vodă tabăra le cercetează
Cu garda sa turcește-îmbrăcată.
Pe Parpangel abea la viață
Întoarce
mamă-sa isteață.(Cântecul a V)
Rasas
& Bhavas, sentimente şi mimesis. Travestirea sau nerecunoaşterea tupelor
încă ar beneficia de ornările alankara. Pentru ritm şi timp (tala sanscrit), a
se vedea şi adnotările învăţatului Tălălău, Natyasastra lui Bharata, Poetica
lui Aristotel. După Othello sau Psyche şi Cupidon, să se monteze în stil
kathacali Tabăra?
Principalele rasas, după Natyasastra: Śṛngāram – iubire, atractivitate (zeu:
Vişnu; culoare: verde); Hāsyam – râset, veselie,
comedie (zeu: Pramata; culoare: alb); Raudram – furie (zeu: Rudra, culoare:
roşu); Kāruṇyam – compasiune,
milă (zeu: Yama; culoare: gri); Bībhatsam
–
dezgust, aversiune (zeu: Şiva; culoare: albastru); Bhayānakam
–
oroare, teroare (zeu: Kala; culoare: negru); Vīram
–
eroic (zeu: Indra; culoare: gălbui); Adbhutam – minune, uimire (zeu: Brahma; culoare:
galben). Clor opt rasas le corspund opt bhavas: Rati
(iubire),
Hasya (veselie), Soka (durere),
Krodha(mânie), Utsaha (energie),
Bhaya (teroare), Jugupsa (dezgust),
Vismaya (mirare).
Viduşaka, ghiduşul clovn sanscrit, se va fi vrând
chiar Dianeu, împreună cu actorii de subsol. O piesă într-un act, anka, sub
fiecare cântec (tipuri de piese în Natyasastra: nataka, prakarana, anka, vydyoga, bhana, samvakara,
vithi, prahasana, dima şi ihamrga.)
„
De-aici să poate cunoaște că vodă făcea cu țiganii șagă,
fiindcă la cererea lor așa minunată, au răspuns ca să fie după voia
lor. C. Criticos.
a) Și ce avea să facă cu nebunii
care gândea că vodă poate să scurte depărtarea de la un loc pănă la altul și
să facă dintr-un mil numa o jumătate! Mândrilă.
De bună
samă, scoposul lui Vodă era împlinit aducând pe țigani aproape de Inimoasa,
unde doară voiea el ca să să afle; pentru aceasta le-au învoit toate câte
cerea. M. P.
a) Crezi tu aceste, vere? Eu nu. C. Idiotiseanul.
b) Dar cum să nu le cred, când așa s-au aflat scrise! C.
Onochefalos.
Tandaler s-arată
încai cu gura, că nu să teme, dar vom vedea mai încolo, de este el acel viteaz
cum să arată. M. P.
Bine zicea dar
Goleman cu ceialalți ca să fugă; de bună samă avea plază rea.
Dar' de-acea mă mir, pentru ce avangarda (adecă straja de nainte) mersese după
bureți,
când ea trebuiea să steie în loc și să păzască! Căpitan Alazonios. a)
Nu este de mirat, deacă vom socoti că avangarda țigănească nu-i ca celelalte a
oștenilor
reguluite (regulate), ci țigănească! Și doară le era foame, iar'
foamea n-are lege. Dar caută și la avangardele noastre ce fac câteodată.
Simpliț.
Ce babe!
Atâța
oameni să să teamă de oarecâte sute de turci! Eu sângur nice de o sută nu m-aș
teme! Căpitan Alazonios.
a) Lesne-i a grăi de după cuptoriu și
din unghieț! Dar' ian' să mergi odată la războiu! Atuncia vezi tot câte
zece în locul de unu. Căpitan Pățitul.
Tocma la locul acesta, am cetit la izvodul de la Cioara însămnarea
preînvățatului Talalău care zice că au aflat și la alte scrisori această istorie,
cu cevaș' osăbire, adecă: Vlad Vodă vrând să ispitească pre țigani,
ce ar face ei când ar vedea venind turcii asupra lor, au îmbrăcat pe a sa gardă
turcește
și
au făcut năvală asupra țiganilor carii văzând pe turci, de departe
au trimis și s-au închinat lor zicând că Vlad Vodă i-au sâlit spre
aceasta, iar muntenii îmbrăcați turcește i-au dus pănă la Vlad care
după ce i-au ocărât pentru această a lor purtare, ei au răspuns că n-au știut
că aceia era munteni, că, de ar fi știut, nu s-ar fi supus. Erudițian.
a) Dacă-i așa, trebuie să fie adevărat ce zice aici
izvoditoriul, căci să zice că el însuș' a fost de față la toate de care să scrie
aici. Onoch.
Neicu încă să vede a fi fost un om ca și Gogoman. Zice cătră turci
să-i ierte Maica Precurată, când ei nu o cred; apoi luna să vă ajute!
și
Mahomet să vă trăiască, când Mahometu lor de mult acum nu trăia. C.
Criticos.
a) Dar săracu Neicu de frică nu știea ce zice și
mesteca toate împreună, numa ca să scape de nevoie. Simpliț.
Eta să vede a fi cuvânt țigănesc, care să zice romănește
iacă. Vra să zică poetul că Răzvan țiganul care cunoștea
bine pe Vodă, strigă: „iacă domnul, măria sa, este de față"
și
prin aceasta să descoperi înșălăciunea, iar țiganii îndată prinsă inimă. M.
P.
Câtă s-au spus
pănă aici de pozna aceasta, nu să află foarte depărtate de însemnarea lui
Talalău. M. P.
Aici să vede ca
tipărită firea țiganilor, căci pănă a nu ști
ei că cei îmbrăcați turcește era munteni, socotind că-s
turci adevărați, nici un cuvânt nu putea să grăiască de frică, iară deacă să
dusără muntenii de acia, atuncea și ei începură a să lăuda. C. Criticos.
Adecă Muțul văzând că acum muntenii sunt departe,
nici pot să auză, striga și chiema pe munteni să întoarcă iară, căci
acuma țiganii
le-or arăta că nu să tem. M. P.
Va să zică
poetul: de s-ar putea bate vrăjmașul cu gura, atuncea cel cu gura cea mai
mare, ar fi viteazul cel mai tare. M. P.
Poate că cineva
neînvățat
fiind cu stihuri, nu va înțelege ce s-au zis mai sus, am socotit a
tălmăci acest loc. Spune poetul că tocma când țiganii acum să îmbărbătasă ș-avea
chief de a să bate cu muntenii, atuncia, prin o tâmplare, li să făcu prilej de
a-ș'
arăta vitejia, căci Omar Pașa ce era căpetenia oștilor turcești,
vrând să cerceteze pe împrejur, tocma sosisă la locul acela, unde era tabăra țigănească,
dar țiganilor
iar le scăpă vitejia. M. P.
Țiganii numai cu aceasta să
îmbărbătară, că gândea că aceia iară-s munteni, și, precum să vede, și
Tandaler așa gândea.
a) Sărace Vlade! ce ajutoriu ț-ai
ales, care mai mare voie avea să să bată cu tine, decât cu protivnicii tăi!
Mândrilă.
Așa
fiind țiganii
invitați,
toți
mergea pe turci și era aproape de a da pe dânșii
cu năvală, când Parpangel, îmbracat cu armele lui Argineanu și
pe calul lui, alergând sosi înaintea țiganilor și să dusă drept pe turci; care
lucru văzând țiganii și mai mult să îmbărbătară. M. P.
Țiganii, precum să arată, mergea asupra
turcilor, însă pe încet; iar dacă văzură că turcii întorc dosul, nu-i mai
goniră, ci întoarsără acasă. M. P.
Fiind țiganii
sculați
asupra lui Omar, el făcusă orânduială să încungiure cu ai săi pe țigani
și
să-i taie, dar' Vlad Vodă chibzuind vremea, tocmai atuncia venindu-i în dos,
l-au silit să-ș tragă înapoi ceata ce trimesese împrotiva țiganilor,
să să apere sângur de năvala lui Vlad Vodă. Iar' țiganii de aceasta nu știea
nimica și gândea că ei au gonit pe munteni ce întorsese adoooară. M. P.
Aici poetul lasă pe țigani iară și începe de Parpangel și
ne spune că mama lui au fost o vrăjitoare foarte minunată... M. P.
a) Brândușa, precum o scrie poetul, e un
fel de Circe (Chirchi), precum să află la Odisèa lui Omer, care pe soții
lui Ulis prefăcusă în porci și alte vite. Erudițian.
Acest feliu de vrăjitori și cu acest feliu de țerămonii să află la mulți
poeți
vechi, însă acum nu s-aude nimic de unele ca aceste. Erudițian.
a) Poetul nostru toate le-au
împrumutat de la alții, ca să-ș' facă mai plăcută izvoditura.
Musofilos.
Cuvântul sitiresc
este vulgar și obicinuit pe multe locuri, însă numa în noima aceasta, adecă
sâlesc cu meșterșug sau vrăjituri; și fiindcă norodul crede că
prin râpe, vâltori și răspântii lăcuiesc duhuri necurate, drept
aceasta zic și despre vrăjitori că sitiresc (adecă chiamă cu sâla) dracii de
pe acele locuri. M. P.
Cum putueia să-ș' ducă fiiul său în căruța
vrăjită, când zisă mai sus poetul că au desjugat bălaurii și
le-au poruncit să meargă în treabă-ș'! Idiot.
a)
Poetul au spus odată cum ea i-au chiemat și i-au înhămat; aici să înțălege
de sine că aflându-ș fiiul, iarăș' i-au chiemat, însă poetul nu
spune știind
că fieștecare
va înțălege
că, cum au mers de acasă cu vrăjituri, așa putea să meargă și
de-aci. Musofilos.
Pentru
ce ne pusă-armele-în spate?
Pentru
ce dete mălaiu cu clisă...?
Aheste
nu mi-s lucruri curate!...
Și mă tem ca nu, cu bună știre,
Să fim trimiși
aici la pierire.
Dăci
eu socotesc că-ar fi mai bine
Să ne
tragem în sus, cătră munte,
Să
nu-așteptăm pănă turcul vine
În
sângele nostru să să-încrunte;
Și Cetatea Neagră este locul,
Unde ne vom aștepta
norocul.
*
Vrun om, vrun câine sau dobitoc?
*
Pierit-au țigănia
săracă!..."
*
Dă țigănia noastră săracă!
Că
zieu! nu dă voie, ci dă sâlă,
Ca
mai rău doară să nu petreacă,
Au
trebuit armele să-îmbrace
Neavând dă nevoie ce mai face!
Tot
Vlad Vodă e-ahăstòr dă vină,
Numa
Dumnezieu lui să plătească,
Căci
el ne-au băgat în hastă tină,
Dar'
vița noastră țigănească
Cu
toată lumea trăiește-în
pace
Și
zieu că bătălia nu-i place.
Dăci
nu vă lăcomiți într-atâta
La țigane suflete mișele.
Luați-ne-averile și
pita,
Desbrăcați-ne pănă la piele,
Numa
ne lăsați dă mângăiere
Viață,
copii și muiere.
Știți
bine că și la voi săracii
Țigani trăiesc numa din milă,
Făcând
slujbă și plătind hăracii,
Nici
la războiu merg numa dă sâlă.
Dăci
iertați-ne acum de-o dată,
Să vă ierte Maica Precurată!...
O! iertați-ne, luna să vă-ajute!
Mahomet
mulți ani să vă trăiască!
Hie
uitate hele trecute!...
Dumnezieu
pe loc să ne treznească
Dă
suntem noi dă vină-într-ahastă,
Dar'
iacă-au fost pe noi o năpastă.[7]
Și ce folos de-acolea vă este,
Deacă
ne luați dulcea viață
Ș-a noastre vor rămânea neveste
Cu
mititei copilași
în brață?
Noi
om pieri,-adevărat! dar' ele
Or purta după noi lungă jele."
*
Căci
abea putea râsul să-ș' ție,
„O!
(strigă) prăsilă ticăită!
Aceasta-i
a voastră vitejie?
Pentru-asta
v-am dat arme ș-olate
Și
vă hrănesc, cioare blăstămate!...
Ca,-în
loc de-a vă-apăra draga țară
Ș-a vă bate cu turcii păgâni,
Asupra
mea să vorbiți ocară?
După-aceaia
să vă dați în mâni
La
câteva sute de vrăjmași,
Voi, atâte mii de-armați ostași?
Iacă,
să știți
că de-acu bucate
Nu
voi da, de n-eți
pune sâlință
Cu
turcii-încai o dată-a vă bate
Făcând
asupra lor biruință,
Iar'
de v-eți pleca turcilor ca noao,
Păn' la cel mai mic voi tăia în doao!"
„Să
ierți Măria ta (Neicu zisă),
Noi
suntem fără de nice-o vină,
Că
cine-ar hi crezut ca să ni să
Tâmple-una
ca-aceasta și să vină
Pe
noi munteni îmbrăcați
turcește?
Însuș'
măria-ta socotește!...
Dar'
totuș' socotind pe dreptate,
Zieu!
nu să cădea mării-tale
Să ne
bagi atâta frică-în spate
Cu
cele blăstămate cealmale!...
Asta
(Dumnezieu să te trăiască),
Zieu că nu fu glumă țigănească!"
*
Că
Vlad Vodă iară pă noi vine
Și vra doară să-ș'
mai facă șagă;
Dar'
fiți bărbați și
vă țineți bine,
Nice
vă dați cu-una sau cu doao,
Că nici voi sunteți făcuți
din oao."
*
Era
gata de-a să tâmpinare,
Ca
când n-ar cunoaște
nice-o frică,
Așa era râvna lor de mare!
De
lòlot, úiete și
strigate
Suna-împrejur locurile toate.
Năvălind
apoi de toată parte
Era
tocma să să și lovească,
Când
Parpangel sărind îi desparte,
Care-în
buiguiala nebunească
Alergând,
în cea parte-ajunsese
Și
făr' veste-înainte le iese.
Calu-îi
alerga, gândeai că zboară,
Drept
la șireagurile păgâne.
Țigănimea văzând astă rară
Vitejie,
că-un sângur de sine
Pe-o
oaste-întreagă face năvală
Și
mai mare-încă-apucă-îndrăzneală.
Oblicind
păgânii-atâta gloată
Asupră-le
venind cu tărie,
Iar
mai vârtos armătura toată
A lui
Arginean n-au vrut să ție
Nici
o minută locul, ci-în pripă
Mearsără care-încătro-în răsipă.
Parpangel
după dânșii s-alungă,
Dar,
o! tâmplare nenorocită,
Sărind
calul peste-o râpă lungă
Căzu
călărețul fără-ispită
Cu
capu-în gios și-în
tină rămasă;
Calul fugi ca când nu i-ar pasă.
Țiganii, dacă din ochi scăpară
Pe
turci cu cel voinic împreună
(Căci
nu știa că-i Parpangel), iară
Să-întoarsără-acasă-în
voie bună,
Cu
mare triumf și bucurie
C-au alungat muntenească-ordie.
Bine
să zice: cui vra norocul,
Și durmind îi cade piara-în gură!
A
norocului fu ș-aici
jocul,
Însă țiganii nu pricepură.
Tocma
când Omar era să vie
Să-împresoare biata țigănie,
*
Fiind
afundată-în jele mare
Ș-șteptând
cu luare de samă,
Minunat
acest lucru-i pare
Că
pre fiu-și cu a sa mireasă
Încă nu vede sosând acasă.
Deci
Brândușa (căci așa pe nume
Să
chiema) fiind fermecătoare,
Doară-atunci
cea mai vestită-în lume,
Ce
sâtirea dracii din vâltoare,
Ba cu
fermecături neauzite
Oamenii strămuta-în fieri și vite,
Tot
feliu-încântă ea de jivină
Și cumu-i vine-în minte-o preface,
Apoi
descântă cât bați
în mână
Strămutatele
jivini sărace,
Și nu este-un feliu de măestrie
La care-învățată
să nu fie,
Fiind
amărâtă și vrând să știe
Unde
fiiul ei atâta rămâne
Și doar' de este Romica vie,
Luă
doao fermecate frâne
Din
róșii făcute strămătură,
Șoptind
cu sine ceva din gură.
Cum
fârși neînțălese cuvinte,
Iacă
doao pregroaznice bale
Fără
veste-i steteră-înainte;
Guși avea pestricate și foale,
Însă
cu-arepi și solzuri pe spate
Și
nește coade lungi, cârlibate.
Puindu-le-apoi
frâne de lână
Obrazui-în
pulbere-o căruță
Cu
toiagu-învrâstat ce-avea-în mână,
Pe
care șezând bale sumuță
Și iacă-în cotigă făr de roate
Vrăjitoarea văzduhul străbate.
Băláurii-înhămați zboară ca vântul
Precum
striga-i mână și-i
duce.
Într-un
ceas cungiură pământul
Muntenesc,
dar' nice-o rază-i luce
De-a-și găsi fiiul dorit. În urmă
Foarte-amărâtă cursul său curmă.
Supt
o râpă-adâncă să pogoară
Și luând de pe bălauri căpestre,
Le
face semn ca din ochi să piară;
Ducându-să-apoi
fierele măiestre,
Scoasă-o
vrăjită din sân piscoaie
Și
cât poate, de trei ori țipoaie.
Mai
degrabă decât o clipită,
Mulțime de duhuri necurate
Din
toate laturi vinea pornită,
Iar'
ea-începe a-i sitiri să caute
Sau
să spuie-unde fiiu rămâne
Și
pentru ce-acasă nu mai vine!
Ei
răspund: „Fiiul tău s-află-în viață,
Dar'
numa cât sufletul nu-i iasă;
Noi ț-om fi păn la dânsul povață!"
Deacă-aceasta
Brândușa-înțăleasă,
Îndată-alergă
cu osârdie
Ducând-o cel din răspântie.
Acolo
sosind maica duioasă
Ș-află fiiul mai fără viață.
Trupu-i
rădică și frântele-oase,
Luându-l
pe bietele brață,
Îl
pusă-în căruța cea vrăjită
Și
zbură cu el într-o clipită.
Dusă-l
între nește munți de-aproape,
Sus
pe-o stâncă naltă și
rătundă
Unde-l
scăldă-în noao feliuri de-ape
Ce
să-áflă-într-o peșteră
afundă,
Apoi
cu ierburi cunoscute
În tot chipul cercă să-i ajute.
Unele
fierbe ia-într-o căldare,
Din
altele stoarce mustăreață,
Iar'
din altele-i face scăldătoare:
Iarba
vântului și iarbă creață,
Iarbă mare, spânz, limbă-vecină,Rò moniță, nalbă, mătăcină,
Plătàgină,
sovârv cu cicoare,
Troscoțel, podbeál și
mătrăgună
Și de-alte mai multe ierburi care
Stoarse,
mestecate depreună
Ș-în mai multe chipuri prefăcute
Trebuie bolnavului s-ajute.
Iar'
după ce cu ceste toate
Îl
scăldă, l-învălui și
l-unsă,
Inima-i
începu iar' a bate,
Sânge-în
moarte mădulări pătrunsă
Ș-a treia zi cătră dimineață
Semne-aiavea dete de viață.
A
răsufla-începe câteodată
Și-a mișca
mânile și picioare;
Ca și din somn apoi să deșteaptă
Și, căutând la toate împrejur, pare
Că
caută la maică-sa cu-obidă
Și
ochii iară va să-ș
închidă.
Iar
Brândușa strângându-l de mână
Amar
să cânta: „Dăh, Parpangele!
Dăh!
mai clipește cu ha lumină
A
ochilor tăi plină de jele!...
Și caută la mamă-ta săracă,
N-o lăsa-în amar să să petreacă!..."
*
Fi-ț-va, că mă treziși
la viață.
O
clipită de m-ai hi lăsat,
Eu
vedeam față de față
Toate
hele ce vor hi să hie
De-acum nainte pănă-în vecie!..."
Dar
mamă-sa-l mângáie și-l
sărută:
Spuindu-i
toate ce să tâmplasă,
Și-într-acea cu leacuri îi ajută.
Iar'
dacă de Romica frumoasă
Îș' adusă-aminte,-atunci de toate
Ș-uită
de mai nainte visate.
Căci
Brândușa l-încredință tare
Și vârtos că Romica trăiește
Și-încă este-întreagă fată mare,
Nici
pe altul cineva iubește.
Cu
d-este și leacuri de folos
Curând îl făcu ea sănătos.
Iar'
după ce-întreg ca și
nainte
Tânărul
țigan acuma stete,
Mamă-să-i
dete-în calde plăcinte
Farmece,
care-avea, pe-îndelete,
Farmece
de somn aducătoare,
Însă trupului nestricătoare.
Parpangel
căzu ca mort îndată,
Iar'
însă culcându-l lângă sine,
În
cotiga sa cea fermecată,
Zbură
din locurile străine
Drept
acasă-în d-alba țigănie,
Unde pe toți
află-în bucurie.
Căci și Romica tocmai sosisă
Și spusese toată-a sa tâmplare:
Cum
ea la cea curte nimerisă,
Cum
apoi curtea-într-o baltă mare
S-au
prefăcut, de-unde pe ea scoasă
În urmă-o măgăriță-aripoasă.
Brândușa, de nimene văzută,
Sosi
tocma după cina mare
Și iarăș',
prin farmecă știută,
Trezindu-și fiiul din somnul tare
Trimisă
după mândra Romică
Ca să ș-o
facă nuoră și fiică.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu