George
Anca
Boierii necredința-și arată;
Sultanul pe-un alt vodã numește;
Țiganii la nuntă sã desfată,
Unde Parpangel le povestește
Cum el prin o tâmplare nespusã,
Trecând prin iad,
păn la raiu să dusă.(Cântecul a IX)
După faptă/karma, Yama decide mersul cuiva în lumea de jos/iad
(naraka), ori în cea de sus/rai (svaraka). În Ramayana, în pas cu tine, Doamne,
şi iadul mi-ar fi rai. Parpangel, întâlnindu-şi în cealaltă lume strămoşul,
joacă rolul lui Eneas (Virgiliu) în faţa oierului (Homer-Murnu) Anchise.
At pater Anchises penitus conualle uirenti
inclusas animas superumque ad lumen ituras680
lustrabat studio recolens, omnemque suorum
forte recensebat numerum, carosque nepotes
fataque fortunasque uirum moresque manusque.
isque ubi tendentem aduersum per gramina uidit
Aenean, alacris palmas utrasque tetendit,685
effusaeque genis lacrimae et uox excidit ore:
'uenisti tandem, tuaque exspectata parenti
uicit iter durum pietas? datur ora tueri,
nate, tua et notas audire et reddere uoces? (Aeneida, liber VI)
inclusas animas superumque ad lumen ituras680
lustrabat studio recolens, omnemque suorum
forte recensebat numerum, carosque nepotes
fataque fortunasque uirum moresque manusque.
isque ubi tendentem aduersum per gramina uidit
Aenean, alacris palmas utrasque tetendit,685
effusaeque genis lacrimae et uox excidit ore:
'uenisti tandem, tuaque exspectata parenti
uicit iter durum pietas? datur ora tueri,
nate, tua et notas audire et reddere uoces? (Aeneida, liber VI)
Străindianul Jundandel/Şundandel
(Şun al chinezilor?), poate fi, eufonic/parodic june, cât despre danda (cu
diminutivarea dandel), primim din sanscrită accepţii de sceptru, pedeapsă
(studenţii mei luau sanscrită ori hindi şi dandanaua, plus Dandanache alias
Agamemnon din Homer-Budai-Caragiale)
„Mulți dintru boieri nu era prieteni lui Vlad
Vodă și
aceștea
să strinsese la sfat, ca să hotărască ce vor să facă întru împrejurările
aceste. M. P.
Dănescul acesta, de bună samă, era din neamul lui Dan Vodă, căci s-află
la scriptorii ungurești de un Dan Vodă, pe care Ioan Huniadi
(Hunedoreanul) l-a pus vodă; și acel Dan să vede că au fost în frățietate
cu dânsul Ioan. Erudițian.
Ceste ce zice Dănescul au asămănare cu adevărul, căci prin războaie
lungi țara
să prăpădește, însă luând lucrul de-altă parte, cine știe,
fire-ar fi fost în urmă rămas Țara Românească și cu atâta slobozie cât are
acum, de nu s-ar fi arătat atunci întii unii dintre domni că sunt harnici a-ș'
ocroti stăpânia sa, ori de ce neprieten din afară! Coconul Politicos.
N-avem ce să
zicem, Dănescul spune tot adevărul. Adecă, de ar fi fost familiile cele mai
mari în țară, unite între sine, spre binele de obște
a țării,
nici o dată nu ar fi putut-o supune turcii, dar fiindcă acele familii
sfădindu-să pentru întiețime și domnie, însuș au alergat la turci și
alte neamuri vecine, supuindu-să pe sine și țara pentru ajutoriu. C.
Criticos.
Toate aceste sunt
adevărate, însă ș-aceasta este și rămâne adevărat că, deacă ar
fi ținut
cu Vlad Vodă țara cum să cuvine, el după această biruință
putea să facă alt feliu de pace cu cinstea norodului romănesc; și
de aci încolo putea să să întărească țara cu legături ce ar fi închieiat cu alți
crai creștinești de pre împrejur. C. Politicos.
Aceasta, cum că
sultanul au pus în locul lui Vlad pe un frate a lui, să scrie și
la istorie.
Adecă țiganii,
după ce întorsese acasă cu tot feliu de mâncări și vite ce aflasă în tabăra
turcească, nu făcea altă, fără să ospăta întruna; iar Parpangel să cununasă și
fără popă cu Romica, ș-acum era toate gata de nuntă care avea să
fie a doao. Însă a doao zi, pănă a răsări soarele, fierbea curechiul cu slănină
râncedă (aceasta-i gustul cel mai mare a țiganilor pă astă zi) și
alte bucate.
Aceste sunt bucatele țiganilor cele mai dragi. Cricală este
un cuvânt nu pretutindene obicinuit și semnează tot aceaiaș'
care pe alte locuri să zice tocană.
Va să zică că Dârloiu fiind nun mare, sta
în picioare și așa stând bea. Însă la izvod, pe cum au
însemnat Talalău, să află într-alt chip ș-alte cuvinte, care poetul
aflând că nu este cu cuviință a spune cu aceleș' cuvinte, le-au strămutat.
Deci (precum zice Talalău), la orighinal s-află aceste stihuri:
Toți oaspeții șezând la masă
Bea din cur, dar' numa nunu mare
Dârloiu ura și bea din picioare!
Poetul nostru, dară, s-au ferit a pune
cuvânt de rușine bea din cur; au pus într-alt chip ne strămutând
noima, căci, pe cum vorbea țiganii pe vremile acele, a bea din cur nu va
să zică alta, fără a bea șezând. Cum au pus și poetul. Erudițian.
a) Epithalamion va să zică
cântare de nuntă, iar Nason este Ovid, poetul romanilor, care au scris
de dragoste. Și pentru aceasta fu izgonit de August Chesáriu, la Tomos, pe
malul Mării Negre. Filologos.
b) Adecă Mitrofan au izvodit o cântare de nuntă, pe gustul lui
Ovid! Acum înțăleg!... Onoch.
v) Dascăl Liripipion au scornit glasul la cântarea lui Mitrofan,
și
cântărețul Neanes cânta acel glas, pe podobie. Simplițian.
Acest feliu de cântări de nuntă, și
la neamurile politicite, precum la greci și la romani, au fost
obicinuite cu multă slobozie, ba și țăranii noștri astăzi au ale sale cântări
de nuntă din bătrâni. Și toate asemene cântări, câte am cetit,
toate le-am aflat unsuroase, adecă cu multă slobozie, cu mult mai tare decât
aceste țigănești, de care avem să mulțămim
învățatului
Talalău, care întregindu-le, le-au însemnat la marginile izvodului, căci multe
locuri care s-au părut unor evlavnici călugări de la Cioară, cu prepus, au fost
cu totul șterse și au trebuit să se împrumute din izvodul
Zănoaghei. Erudițian.
a) Aceste încai se pot zice vierșuri ca și
cumu-s a noastre. Mai bine făcea poetecul acesta să fie scris tot cu de aceste.
Idiotiseanu.
b) Aceste-mi îmi plac și mie, vere! Onochef.
Trebuie a lua sama că aceste doao cântări sunt făcute tot pe aceaiaș'
măsură cu stihurile celealalte, însă cu ritmă îndoită, adecă asemene cântărilor
de obște.
Musofilos.
Pinără. Mult mi-am bătut capu ce va să zică acest cuvânt: am
căutat anume și eu la orighinal și am aflat tot așa. Însă preînvățatul
Talalău însemnează că ar trebui să să zică pániră, fiindcă este de la panis,
și
va să zică corfă sau corfiță; am aflat și la une manuscripturi scris tot
acelaș'
cuvânt, dar' almintrele, adecă, pinăr, de unde s-arată că cuvântu acesta s-au
scris în multe feliuri. Însă eu socotesc că după firea limbii romănești
ar trebui să să zică pìnără. C. Filologos.
Eu nu știu drept ce să să fie rușinat fetele, căci nu văd nimic de rușine. Onochef.
Parpangel să vede că au fost om de cinste și iubitoriu de adevăr, că,
deacă ar fi fost altul, la o tâmplare ca aceasta, cum ne-ar putea minți
de frumos! Ar spune vitejii neauzite ce au făcut, știind că nu era nime de față
ca să-l facă de minciună; însă el spune toate, și împrotiva sa. C. Criticos.
Parpangel, precum s-arată, au avut mai multă cunoștință
decât un om de obște, când știe el și
de Gheena. C. Criticos.
Ce spune aici sunt adevărate, căci așa
scriu și
cărțile,
că cel mai groaznic este în iad. Idiotis.
a) Deacă au fost el în iad, anevoie
să poate crede că au ieșit de acolo și au spus țiganilor!
căci scris este că din iad nu este mântuire. P. Evlaviosu.
b) Dar că nu-i așa,
părinte! căci el au fost, precum se vede numai ca oaspe acolo! Mustrul ot
Puntureni.
a) Ar fi trebuit să adauge: cu coade
de balaur, că așa sunt. P. Desidem.
b) Așa va să zică și
el când zice: cu coade spâne, care va să zică coade fără păr. Mândr.
Adecă va să zică că fieștecare
îș
ia pedeapsa cu totul măsurată după greșala ce au făcut. C. Criticos.
a) Ba nu așa, ci precum zice Scriptura:
nas pentru nas, urechie pentru urechie! Adecă cu ce mădulariu au păcătuit, prin
acelaș'
să pedepsește. P. Desidem.
Aici să mă ierte Parpangel! O face prea
groasă! Că cine au auzit ca dracii să aibă copii. Simplițian.
a) Și pentru ce nu? Eu am cetit la
Scriptură, că în zilele de demult, fii lui Dumnezieu s-au îndrăjit cu
fetele oamenilor și au făcut copii, și din copii aceia apoi s-au
făcut urieși. Pentru ce dară să nu poată face draci cu strigoile copii!
Popa Ciuhurezu din Broșteni.
b) Popa Ciuhurezu să vede a avea
dreptate, căci că cetește la un istoric foarte vechiu, anume Iordán
(sau, cum zic alții, Iornánd), care zice că un craiu a
gotilor au izgonit din tabără un feliu de vrăjitori și strige, care apoi dând în
pustietate de draci au făcut copii, și dintr-acei copii s-au născut hunii. Erudițian.
a) Parpangel aici bate șaua să să preceapă iapa, adecă să auză
Romica. Mustru ot Punt.
Asta-mi place!
Aceasta-i pedeapsa lor cea mai cuviincioasă, căci precum au făcut ei, așa
li să face și lor. Simplițian.
Asta-i ca și cum spune la mithologhie, că Midas, un
craiu lacom, au cerut de la zei ca să-i deie acel dar, ori ce va lua în mână să
să facă aur. Și zei l-au ascultat; iar el cu mare bucurie văzând că ori de ce
să atinge să preface în aur, când fu vreme de masă, șezu să mănânce și,
cât să atinsă de pâne, să făcu aur, păharul cu vin așijdere. În urmă tânguindu-să
de nebunia sa, muri de foame. Erudițian.
Cu toate
aceste este de a întreba, oare adevărate-s aceste ce ne înșiră
aici Parpangel? Căci multe spune el, care nu să împrotivesc credinții
noastre, dar și multe alte care nu pot să fie crezute nicecacum; spre pildă:
că în iad fac cârnați și sunt dughene cu marfă și
ca de aceste. Deci eu socotesc că țiganul auzind multe despre muncile iadului și văzând
și
pe la une beserici zugrăvit iadul, după ce-au leșinat, întru fierbințala
sângelui, mintea lui i-au buiguit aceste care el le ținea minte, și
în urmă însuș credea că au văzut acele. C. Criticos.
a) Poate fi și aceasta, că el buiguind de
acest feliu de lucruri, în urmă ș-au făcut o sìstimă (așezământ),
ca să-ș
facă nume la țiganii săi și să să facă dătătoriu de lege, precum bine
au băgat de samă mai sus numitul Talalău care zice că Parpangel mai târziu la
nice un sfat nu s-au mestecat cu țiganii și nici au vorbit la adunările
lor, ci au tăcut numa și au ascultat, ca să să vază mai înțălept.
Erudițian.
Cu toate aceste este de a întreba, oare
adevărate-s aceste ce ne înșiră aici Parpangel? Căci multe spune el,
care nu să împrotivesc credinții noastre, dar și multe alte care nu pot să
fie crezute nicecacum; spre pildă: că în iad fac cârnați și sunt dughene cu marfă și
ca de aceste. Deci eu socotesc că țiganul auzind multe despre muncile iadului și văzând
și
pe la une beserici zugrăvit iadul, după ce-au leșinat, întru fierbințala
sângelui, mintea lui i-au buiguit aceste care el le ținea minte, și
în urmă însuș credea că au văzut acele. C. Criticos.
a) Poate fi și aceasta, că el buiguind de acest
feliu de lucruri, în urmă ș-au făcut o sìstimă (așezământ),
ca să-ș
facă nume la țiganii săi și să să facă dătătoriu de lege, precum bine
au băgat de samă mai sus numitul Talalău care zice că Parpangel mai târziu la
nice un sfat nu s-au mestecat cu țiganii și nici au vorbit la adunările
lor, ci au tăcut numa și au ascultat, ca să să vază mai înțălept.
Erudițian.
Dintr-aceste doao strofe să cunoaște
fără îndoială că țiganul bârfește, căci socotește
că raiul e îngrădit, ca și casa țăranilor. C. Criticos.
a) Acea n-ar fi nemic, căci prin hudă
va să zică ferestruică, dar de cuvintele lui Sân Pietru este întrebare,
că adiafor este ori în ce hai merge cineva la rai! Simplițian.
Iată precum am zis eu, să arată ș-aici,
că țiganul
au auzit povestind de aceste pe țărani și în buiguială fiind apoi,
mintea tot cu acestea i să îndeletnice; iar el însănătoșindu-să credea toate
adevărate, ca când s-ar fi întâmplat. Criticos.
a) Poate că el n-au fost în raiul nostru a creștinilor,
ci în raiul țiganilor. Onochef.
b) Bine zice chir Onochefalos, căci de raiul nostru almintre
vorbesc s. s. părinți. Popa Nătăroi.
Vezi dară că-i așa cum am zis eu, că țiganul, ca să să facă un
dătătoriu de lege la țigani, și doară să facă o relighie
noao, au adaus aceste din capul său, știind că țiganilor a lucra nu le place,
ci a ședea
ș-a
mânca; și fiindcă țiganii erau iubitori de acest feliu de
mâncări, și Parpangel le povestește, după gustul lor, ca să aibă mai multă
poftă. Erudițian.
Acum văd și
eu că au fost raiul țigănesc, căci și moșu lui Parpangel era acolo, și
tată-său. Onochef.
Poetul nostru,
de bună samă au vrut să imiteze pe Virghil, când scrie că Eneia a mers la
Câmpii Elisèi.
a) Nici eu, vere! Onoch.
Cum poate să fie aceasta, că Parpangel caută numa oare câteva minute
prin inel și văzu atâte! Însă toate ca toate, iar' cum putu el vedea că
într-o noapte, spre zori de zioo, acel voinic sosi la cele trei fete de
împărat? Criticos.
a) Dacă așa
i s-au arătat! Onoch.”
Cu păgânul mai rea treabă este,
Fiindcă de multă vreme-încoace
Credința nu-și ține, și de-aceste...
Că-în zădar îl vinuim, și doară
Vina pe noi înșine
pogoară.
Cine-aleargă la turci cu făgadă
Ca, deacă-l va pune la domnie,
Țara-i va supune, și-în
dovadă
De plecare, cu haraci îmbie?
Românu!... Cine patria sa vinde?
Românu!... Cine a
vrăjbii foc aprinde?
Cine-ajutoriu de la păgân cere
Făcându-l hotărâtoriu și jude,
Iar' el răzămându-să-în putere,
După ce sfezile noastre-aude,
Celuia face dreptate, care
I-au dat făgăduință
mai mare?
Ce folosu-i acum a să pune
Împrotiva celia putințe
Cării toată-Asia să supune?
Nici zece de-aceste biruințe
Ajung a ne pune-în ocrotire
De toată temerea-întru
vinire.
Sultanul pănă la primăvară
Cu mai mare-oaste decât aceasta
Asupra noastră va-întoarce iară,
Și cine-împrotivă-i atunci va
sta?
Și-unde este scris că totdeuna
A noastră va să fie
cununa?
O dată numa!... sângur o dată
Deacă ne va fi fără priință
Norocul schimbaciu, iacă surpată
Țara din temeiu! Nici e putință
Ca vreodată să să mai rădice
Sau s-ajungă zile de
ferice,
Ci va rămânea de tot supusă,
Ca și bulgărimea cu Sârbia
Ș-alte robite țări"...
Abia spusă
Dănescul aceste, când solia
De la fratele lui Vlad sosește
Și cătră strânșii boieri grăiește:
„Sultanul prin mine vă trimite,
O, boieri cinstiți, pace, iertare!
Afla-veți aceste-adeverite
Ce vă spuiu cu gura, și-în scrisoare
(De cumva vorbei mele n-eți crede),
- În acest
ferman", și fermanul dede.
Acolo-împăratul țării pace,
Iar' celor care a lui Vlad parte
Lăsând, la dânsul să vor întoarce,
Iertare de robie și de moarte
Făgăduia voind ca să fie
Pus un frate-a lui
Vodă la domnie.
Această solie fu primită
La toată boierimea, ș-îndată
În toate părțile fu vestită,
Cu porunci ca țara să să-abată
De la Vlad și să nu mai primească
De la dânsul poruncă
domnească.
Apoi la sultanul cu plecare
Trimisără-o de frunte solie
Să s-închine, să-ș' ceară iertare,
Și rugându-să ca la domnie
Pe-acel să puie Poarta nălțată,
Care-a fi mai vrednic
să-l socoată.
*
Și vestit de pe vremile-acele,
Care la cununii și la nunte
Făcea stihuri și bune și rele,
Scornisă, pe gustul lui Nason,
Mirelui un
epithalamion,
Cărui dascăl Chiriligordon
Au scos un viers lin din psaltichie
Alcătuindu-l după canon,
Iară Neanes pe podobie
Îl cânta nuntașilor voioși
De vin, și
sătui de cârtaboși.
Hârțoaga Zănoaghei chiar ne spune
Din fir în păr, câte-au fost cântate.
Scrie că Neanes avea strune
De mătasă pe ceteră-încordate
Și cum că șezând
pe-o nocovală.
În acest chip el cânta
cu fală:
După-un drăgălaș vâna sobolaș.
De-ar fi și să moriu! (zisă vânătoriu)
Drăguț sobolaș, ți-oi da de lăcaș.
Haida hăi, căpăi, hai la la, hăi hăi!
Prin desiș
pe căi, hăi la la, căpăi!
Așa din zori cu multe sudori
Tinărul gonea, cu o săgețea
Pintr-un făgețel, sobol mititel,
Ce-încoace-încolea fugea, să-învârtea.
Păn' la un țipiș, unde lăturiș
Sărind pe furiș,
să băgă-în desiș.
Atunci iar' și iar' el strigă-în zădar
Cătră soții săi și cătră căpăi,
Că ei merg și sar tot peste hotar.
Haida hăi, căpăi! hai la la, hai hăi!
Când fu spre sară, ieșind o fecioară
Din codru afară, cu
frumsață
rară
Ca ș-amórul blând îi grăi zâmbind:
„Tânăr vânătoriu, vânezi fără sporiu,
Lasă, lasă-ți gând de-a prinde-oarecând
Sobol fugătoriu, fără de-ajutoriu.
Sobolii, să știi, s-află-în vezunii
Și trebue-întii ca să-i prinzi de vii.
Jură-te mie, făr' viclenie,
Tare și vârtos, să-mi fii credincios;
Su vezunie voiu arăta ție
Ș-un sobol frumos, colea mai
din gios!"
Tânărul uimit de bunul tâlnit,
Ș-uită de gonit, stă nehotărât.
Apoi cu milă zisă: „O, copilă!
Ah, sorioară, dragă fecioară!
De-ai fi miloasă, cum ești frumoasă,
Lege n-ai pune,-îndată mi-ai spune:
Iar' eu jurământ ți-oi jura presfânt
C-oi ținea
cuvânt pănă la mormânt."
Prunca iubeață atunci roși-în față
Ca vara bujor, apoi linișor,
Cu mână isteață, arătă ș-învață
Zicând: „Frățior, fie-ț după dor,
Ice, su poale de munte-în vale,
Mergi tot pogorâș,
păn' dai de țipiș;
De-acolea mai zios, supt un gruiu tufos,
Mergi pe părăuț pănă-i da de-un puț,
Acolo vârtos stai și nu da dos,
Că-acolo-i drăguț ție soboluț,
Acolo gata fi cu săgeata
Și cumu-i data, să-i dai zăgneata."
Voinicul marghiol tot mearsă domol
Păn' dede în vale de salbă moale,
Păn' dede de gol, unde-era sobol.
Trebile sale păzând cu cale,
Fără de hăisaș, fără căpăuaș,
Prinsă-un sobolaș,
blând și
drăgălaș.
Atunci copilă zisă-i cu milă
Suspinând mereu: „Ah, sobolul mieu!
Ah, fie-ți milă, nu-i face sâlă,
Să nu-i cază rău, că-i cu tot al tău.
Dintr-astă oară, din astă sară,
A ta-s fecioară și
surioară!"
Tânărul fecior grăi plin de dor:
„Dragă fecioară! fi-m lelișoară,
Iară eu, mă jor, ți-oi fi bădișor!"
Să îmbrățoșară atunci și strigară:
„Dulce clipită, zi fericită,
Fire-ai lungită, trei
ori atâtă!..."„
*
Viorel
Mi-era lumea și zilele dragi.
Într-o zi fără nor și lúcedă,
Tocma pe vremea când să coc fragi,
Toate mearsără prunce tinere
La fragi, vesele, cu-a
lor pinere.
Și eu ducu-mă cu-a mea pinară,
Eu încă-în codru la fragi roșii,
Dar' ah! iacă-mă-în urmă sângură,
De-a mele soațe eu rătăcii.
Eu strig, chiemu-le, dar' zădarnice
Sunt chiemările
mele-amarnice.
Eu vărs lacreme, stau în cumpănă
Și mai că-mi vine de-urât să
moriu,
Iacă un tinăr când mă tâmpină,
Cu chip și haină de vinătoriu
Care zise-mi: „Pruncă tinără,
Ce verși
lacreme, ce te supără?"
„Oh, mă supără (ziși) că iacătă,
De-a mele soațe eu rătăcii!
Acuș' soarele mândru scapătă
Ș-încă eu drumul nu nimerii!
La drum scoate-mă, de-oi fi trainică,
O! bun tinere, ți-oi
fi harnică."
Zâmbi tinăru ca și zorile
Ș-îi roși fața ca și rubin;
Cu dâns râsără d-albe florile,
Soarele râsă pe ceriu sărin.
El s-apròpie și mă-împresură,
Biata d-inimă mie-mi
tremură.
Iar' în pinăra mea cu fragile,
El pusă-o mură lin linișor,
Nu de cele ce culeg dragile
Fete prin codru cel verdișor,
Dar' cu murele foarte seamănă,
Poți-i
zice tu mură geamănă.
Nu e fagure, mursă proaspătă
Așa de dulce, nice zahăr.
Zieii poate că numa s-oaspătă
În ceriu ș-închină cu cel păhar.
Nu-s a luncilor toate murele
Așa
bune și
mai mult vesele!
Strigai: „Tinere, drăguț pretene,
Spune-ți numele, dulce pruncșor!"
Iar' el: „Verzile ceste cetine
Mă cunosc numa ca vânătoriu,
Maica este-mi dulcea Vinere,
Vânez inime blânde,
tinere!...
Iar' tu jură-te, pruncă tinără,
Că-mi vei fi bună, eu-s Amór!..."
Zisăi: „Juru-mă pe-astă pinară,
Că pentru tine eu viiu și moriu!..."
De-atunci pare că nu-s dulci fragile
Cumu-s murele de-amor,
dragile!..."
*
Și pă-unde mearsă sufletul
mieu,
Nu vi le-aș putea eu spune toate
De vă-aș grăi trei zile mereu,
Totuș' dintr-ahale-o părțișoară
V-oi spune-acum, alte,
dă-altă oară.
Și să păru ca când oarecine,
Nu știu alb, negru sau pestricat,
Apropiindu-să cătră mine,
Unde eu căzusăm leșinat,
Mă dusă cu sine tot zburând,
Pă cum acuș'
voi spune pă rând.
Dusă-mă pântră peșteri afunde,
Prin groape, vârtoape-întunecoase,
Ah! și cine mai știe pă unde,
Păstă nește lacuri puturoase,
Pănă când ieșirăm dân strâmtoare,
Unde ni să-arătă cevaș'
zare.
Atunci purtătoriul mie zise:
„Aicia să-începe haia lume,
De care premulți într-alt chip visă;
Drept aceasta eu te-am adus anume
Ca să vezi tu cu ochii tăi toate
Și să spui la țiganele gloate."
Apoi îmi arătă de departe
O văloaie foarte mare, mare,
Tot grăind: „Asta-i care la carte
Să zice Gheena și dă care
Mulți în multe chipuri socotesc,
Însă,-într-adăvăr, mai
toți
bârfesc.
Caută! Dă-aici fără stricăciune
Tu vei oblici tot ce să face
Ș-întorcând la viață
vei spune
La fieștecare cumu-ți place".
Așa zisă ducătoriul mieu,
Iar' eu priveam la
toate mereu.
Dar' o! cum voi spune toate-ahele
Ce văzui ș-auzii față de față!
Că sângur pomenindu-mi dă ele
M-apucă nește fiori și greață,
Dă groază tot păru mi să-înspică,
Iar' inima-mi tremură
dă frică.
Nice-un soare acolo luminează,
Nici pă ceriu sărin lună cu stele,
Ci numa văpăile fac rază,
Însă ce mai văpăi sunt ahele?
Dintr-însă nori dă fum să rădică
Și ploaie dă scântei arzând pică.
Râuri dă foc încolo ș-încoace
Merg bobotind ca nește pârjoale,
Focul nestâns toate-arde și coace,
Iar' pe zios, în loc de iarbă moale,
Jar și spuză fierbinte răsare,
Nespusă din sine dând
putoare.
Văzui pe toți dracii-în pielea goală,
Cu coarne-în frunte, cu nas dă câne,
Păstătot mânjiți cu neagră smoală,
Brânci dă urs având și coade spâne,
Ochi dă buhă, dă capră picioare
Ș-arepi dă liliac în spinare.
Văzui muncile iadului toate.
Cum fii Sătanii-ș' fac izbândă
Asupra celor morți în păcate,
Sau și care au căzut supt osândă.
O, groaznică ș-amară vedere!
Vrând a spune,
graiu-în gură-mi piere.
Toate păcatele mari dă moarte
Au și pedepse după măsură,
Căci prin aha și dă-ahaia parte
Îș' ia fieșcare certătură,
Prin care-au greșit și dă pre care
Tras fiind s-abătu dân
cărare.
Vânzarii și hainii ce vând
Sânge nevinovat pentru bani,
Stau dă coaste spânzurați pă rând,
Ca și-în măcelării hăi cârlani.
Iar' dracii călăi în gură d-arsă
Aur ș-argint
fierbinte le varsă.
Tiranii crunți și făr' de-omenire
Șed legați
pe tronuri înfocate,
Bând sânge fierbinte din potire,
Iar' din mațele lor spintecate
Fac dracii cârnați și sângereți
Ș-alte mâncări pentru drăculeți.
Așijdere pă domni și boieri
Care jupesc pă bietul țăran
Iau la sine dracii
măceleri
Făr' a da pentru dânși vrun ban,
Hrănindu-i cu cătran și,-în loc de-apă,
Cu fiere mult amară-îi adapă.
Păntru tâlhari ș-ucigași ce-oi zice?
Acește pă câmpuri trași în țapă
Rămân vii și nu mor ca ș-aice;
Corbii și cioarele crierii le sapă
Și scocioresc de sus, iar'
hierile
De zios le scobesc
măruntăile.
Muierea care pă-al său bărbat
Pentru ibovnicul doară iubit,
Ce venin ș-otravă-au fermecat
Sau macar cum ea l-au omorât,
Pă-ahaia dracii suind călare
O duc unde-i văpaia
mai mare
Străpungându-o prin gemănare
Cu tăciuni aprinși sau înfocate
Frigări, ș-în asemene stare
Aflându-să purure va pate!...
O! voi muieri pre slabe dă minte,
Luați
sama la heste cuvinte!...
Iar' hălòr care pă-alții dăfaimă
Și prin clevetiri numele
strică,
Diavolii cu cârlije dă-aramă
Limba vinovată le dăspică
Purtându-i ca pe nește urși pin ha țară,
Făcându-i să joace dă
măscară.
Judecătoriu ce luă mită
Pentru ca să facă strâmbătate,
Acolo slujește pentru pită
Și numa sângur păntru bucate,
Dar' a sa cuviincioasă plată
Nu o dobândește
niceodată,
Că toți i-o tăgăduiesc în față
Și cu marturi îl fac dă
minciună,
Toți judecătorii i să-încreață,
Nice-l lasă jaloba să-ș' spună,
Ci, când a jeluire să-apucă,
Ușile-i
arată să să ducă.
Nemilostivii cătră săraci,
Care-a face milă nu să-îndură,
Umblă cerșind în iad pe la draci,
Însă pretutindene-îi înjură
Și, fără-a le da cevaș'
în pungă
Sau în traistă, cu
cânii alungă.
Lacomul ce pentru bogătate
Strânsă bani cu chipuri neînvoite
Umblă acolo tot cu traista-în spate
Întinzând mânile ticăite
După milă, ci făr' de folos.
Căci acolo toate-i
merg pe dos.
Și, măcar umblând din ușă-în
ușă
El îș' umple straista dă bucate,
Totuș' purure foamea-l sugușă
Și nimic a lua-în gură poate.
Că-orice gustă dân haia ce-i place,
Tot în aur ș-argint
să preface.
Ce să vă mai zic dă helelalte
Pedepse-a iadului ce văzui!
Icia, supt nește șetri nalte,
Stau cârcâmele rând și fieșcui
Dau dă mâncat și dă beut în dar,
Iar' dracii-îș
închină cu păhar.
Păcură, smoală, rășină-aprinsă
Și cu topită piatră pucioasă
Este beutura lor întinsă,
Iar dă mâncat jar cu
spuză deasă.
Iar' dă crâc mărițe și crâc mari
Pe-aceia pun ș-acolo să fie,
Care din drepte măsuri și mari
Au făcut mai mici prin viclenie
Ș-au băgat vrăjituri ș-apă-în
vin
Sau măsura n-au făcut
dăplin.
Dincolea vezi bolte și dughene
Tot cu marfă pentr' oamenii răi:
Cesta vinde-obrăzare viclene
Pentru fățarnici și farisăi,
Cela sâliman și rumenele
Ș-alte-ape stricătoare dă piele.
Altul strigă: „Brea!
veniți
încoace
La vrăjituri evtene ș-otrave,
La fapturi mestecate-în pogace,
În turte ș-în plăcinte jilave,
Farmece dă tot feliu și vrăji
Cu-învățătura
cum să le dregi."
De-acolo dracii neguțători
Iau marfă évtenă, pă credit,
Ș-oamenilor dă rău făcători
Pre scump o vând, căci prețul tocmit
Păntru hăst feliu dă marfe dășarte
Este sufletul lor după
moarte.
După ce toate-aceste cu groază
Văzui fiind eu mâhnit în mine,
În toate laturi priveam cu pază
Și dă frică plin: oare nu vine
Vreun drac și la mine să mă iaie,
Să-ș'
facă doară vro bobătaie?
Dar' povața mea nu știu dă unde,
Iarăș' stete-înainte-mi deodată;
Făr' a mă-întreba, făr' a-i răspunde,
Mă luă dă guler și dă-o spată
Și zbură-în sus cu mine ca
vântul,
Crepându-să-înaintea
lui pământul.
Așa trecurăm prin pământ ș-ape
Păn' ajunsăm la văzduhul rar,
Ne-înălțarăm apoi păn' aproape
Colo, de-unde zodiile răsar,
Trecând pintre nește locuri puste,
Noao vămi și
noao punți înguste.
De-abea în urmă, cu multă trudă,
Ajunsăm la poarta ha dă raiu,
Iar Sân Pietru căutând pă o hudă,
Așa zisă cu sântul său graiu:
„Dar tu, măi țigane, ce cauți aici
În cămeșă
cusută cu-arnici?
Nu știi tu că-în trupul păcătos
Nu este slobod a-intra nimărui
Aici în raiul nostru frumos?..."
Eu îngenunchind mă-închinai lui
Și zisăi: „Să mă ierți,
sânția-ta,
Eu n-am venit aici dă
voia mea...
Ci, iacă! tot ahăstă mă dusă
Pă unde eu n-am fost niceodată!"
Eu zicând aheste-mi făceam cruce,
Dar' povața mea scoate ș-arată
Nește scrisori și dreptăți care-avea
Dă la Sân Mihai,
precum el zicea.
Cum Sân Pietru le zări dă parte,
Nu mai grăi nimica, ci-îndată
Deschise luminoasele poarte
Și iacă grădina desfătată
A raiului toată eu văzui,
Dă care voiu acuș'
să vă spui.
În raiu nimene nu să sloboade
Dacă nu e ca lamura curat,
Dăci, pă care din lăuntru roade
Dă-ar hi cât dă mic ghimp sau păcat,
Întii trăbuie pân iad să treacă
Și lungă pocăință să facă.
De-acolo venindu-i zioa scrisă
Scapă și trecând din vamă-în vamă
Sosește pănă la poarta-închisă
A raiului, dar' nime nu-l cheamă
Și nu poate să să bage-în raiu
Fără carte de la Sân
Mihaiu.
O! dă iadul urât tot să fugi!
În raiu frumos tot să rămâi,
Tocma dă te-ar alunga cu drugi!
Ce desfătări și ce veselii
Sunt acolo, nu să poate spune,
Sufletul uimit dă
minune!
Raiul e grădina desfătată,
Întră ceriu și-între pământ sădită,
Dă trup pământesc neapropiată,
Dă minte-omenească negâcită,
Care, după vrednicii, să-împarte
Sufletelor drepte după
moarte.
Măcar de-aș avea eu limbi o mie
Și-atâte guri bine grăitoare,
Nu vă-aș putea spune, nice scrie,
Lăcașurile desmierdătoare
Și frumusețele
raiului toate,
Care pentru cei buni
sunt gătate.
Acolo vezi tot zile sărine
Și ceriu limpede, fără nuori,
Vântucele drăgălașe, line
Dulce suflând prin frunze și flori,
Tot feliu dă păsărele ciudate
Cu viersuri cântând
pre minunate.
Acolo Dumnezieu așa fece,
Să nu fie vară zădufoasă,
Nici iarnă cu ger, nici toamnă rece,
Ci tot primăvară mângăioasă;
Soarele-încălzește și desfată,
Iară nu pripește
niciodată.
Câmpurile cu flori osăbite
Ș-aici la noi încă nevăzute,
Sunt pre desfătat acoperite
Cu tot feliul de roduri crescute,
Iar' pă zios în loc dă pietricele
Zac tot pietri scumpe și
mărgele.
În locul de arburi și copace
Cresc rodii, nărănciuri ș-alămâi
Și tot feliu dă pom ce la gust
place,
Cum și rodite cu struguri vii,
Iar' în loc dă năsip și țărână.
Tot grăunță
dă-aur iai în mână.
Râuri dă lapte dulce pă vale
Curg acolo și dă unt păraie,
Țărmuri-s dă mămăligă moale,
Dă pogăci, dă pite și mălaie!...
O, ce sântă și bună tocmeală!
Mânci cât vrei și
bei făr' ostăneală.
Colea vezi un șipot dă rachie,
Ici dă proaspătă mursă-un izvor,
Dincolea baltă dă vin te-îmbie,
Iară căuș, păhar sau urcior
Zăcând afli-îndată lângă tine,
Oricând chieful dă
băut îți
vine.
Dealurile și coastele toate
Sunt dă caș, dă brânză, dă slănină,
Iar' munții și stânce gurguiate,
Tot dă zahăr, stafide, smochine!...
De pe ramurile dă copaci,
Spânzură covrigi,
turte, colaci.
Gardurile-acolo-s împletite
Tot cu fripți cârnăciori lungi, aioși,
Cu plăcinte calde streșinite,
Iar' în loc dă pari tot cârtaboși;
Dară spetele, dragile mele,
Sunt la garduri în loc
de proptele.
Eu eram uimit întru mirare
Dă toate-aheste lucruri dă frunte,
Când oblicii venind pă cărare
Doi moșnegi cu barbele cărunte,
Din carii-unul zâmbind cătră mine
Zisă:-„O! fiiule, eu
vin la tine!...
Căci pă haia lume ți-am fost tată,
Iară-ahăsta e strămoșul tău!
Dacă-ți aduci aminte (ian caută
Dă e-așa păcum îți spuneam eu,
Când mă-întrebai tu dă Zundadel!),
Ahăsta pă care vezi,
este el!"
O, Doamne! cum îmi fu dă ciudat
Pă lângă-inimă, văzând aheste!...
Graiu-mi stete-în grumazi înnecat
Dă bucuria fără dă veste;
Căzui la pământ să mă închin
Și vărsai lacreme cu suspin.
„O, tată, te mai văd o dată!
O, dă câte ori te-am plâns acasă!"
(Strigai). El cu față-însărinată
Răspunsă: „Lasă, fătu-mieu, lasă
Suspinul și toată voia rea,
Că-aici nu-i loc de-a
să supăra!
Puține-aici încă tu minute
Ai să zăbovești și mai multe foarte
Am să-ți spuiu ție necunoscute,
Ce să vor tâmpla după-a ta moarte,
Și toate câte-are să petreacă
A voastră țigănie
săracă!..."
Heste zicând mă luă dă mână
Și depreună cu Șundadel
Mă dusără-aproape dă-o fântână
Unde strămoșu-mi dede-un inel
Și grăi: „Dragu mieu nepoțele,
Hăi, multe-așteaptă
pă țigani
rele!
Doară sosi-va, măcar târzie,
Zioa, lung după-a ta răposare,
Zioa ha plină dă bucurie,
În carea și lor va luci soare,
Iar' pănă-atunci supt robie-amară
Purure vor hi și
supt ocară.
Ian caută tu prin hăst inel,
Aici în hastă fântână-afundă!...
Toate chiar tu vei zări prin el
Și prin cercura lui ha
rătundă..."
Eu privii prin inelul ciudat
Și iacă ce mi s-au arătat:
Zării întiaș dată trii fete
Dă-împărat, ca când ar hi robite,
Amar plângând, nici voind să-încete;
Pre tâlhari, cu lacremi umilite
Să sâlea să plece spre-omenire,
Iar' ei n-arăta nici o
sâmțire.
Doao dântr-înse era-îmbrăcate
Ca nește doamne stăpânitoare,
Dar' totuș făcea slujbă de-argate,
Iar' una,-în văștmânte-ovilitoare
Dă roabă, era sâlită-a face
Orice răpitorilor săi
place.
După aceasta văzui dă dăparte
O grămadă dă oameni vrăjbiți
Aducând unul altuie moarte;
Gândeai că-s dă turbare porniți,
Așa era dă sălbătecoși,
Toți
având pă cap căițe roși.
La ceastă vrajbă din fundul mării
Iacă-un voinic iese fără veste,
Armat cu un steag și haine nerii,
Iar pe steag să cetea scrise-aceste:
„A treia oară vin să vă-împac!"
Toți
învrăjbiții caută și tac.
Cu șuier groaznic fieșcare
Căscă fălcile să-l îmbuce,
Iară el scoasă-o căciulă mare
Făcând cu dănsa-asupră-le cruce;
Și iacă bălaurii supt undă
Cumplit răgnind iară
să cufundă.
De-aci purceasă-încolea și-încoace
Gonind după vrajba nealinată
Și făcând pretutindene pace,
Iar' prin o tâmplare minunată
Ajunsă într'o noapte spre zori
Și la heste trei roabe surori.
Atunci eu nu mă putui răbdare
Să nu-întreb pă strămoșul bătrân
Carele-mi zisă:-„Ahăstaă-iî cel care
Obiceaiul va strica păgân
Și va da robilor slobozie
În vremea când s-a
tâmpla să vie.
Trei fete (pă cum vezi) dă-împărat..."
Ahasta grăind fără dă veste
Cuvântul îi rămasă curmat,
Căci îndată venind nu știu cine
Mă luă și
mă dusă cu sine;
Și nice știu
pă unde mă dusă,
Destul că eu mă trezii în pat,
Însă, ce pagubă că nu-mi spusă
Zundadel mai chiar și mai curat
Pentru hăl voinic pre minunat
Cu hele trii fete
dă-împărat!"
Aici Parpangel fârși povestea,
Toți ascultătorii să mirară,
Dar' cei tineri cu cele neveste
Tot își dănțuia pă lună-afară.
Într-acest chip au fost prăznuită
Nunta lui Parpangel
cea vestită.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu