duminică, 12 februarie 2012

ULIS CU DIOMED ÃŽN TABÄ‚RA TRAÅ¢IENILOR


George Anca

 


Vlad pe-ascuns tabăra cercetează
Turcească.-Arginean la minte-ș' vine,
Apoi scapă cu mână vitează
Din mijlocul oștilor păgâne;
Vlad noaptea pe turci face năvală,
Sân Mihai frânge-a Sătanei fală. (Cântecul a VII)

Ulis e Vlad, Diomed – Arginean, contra traci (în armata troiană, Iliada). Pământeni-divini încleÅŸtaÅ£i în război, cartea a ÅŸasea, Yuddha Kanda, din Ramayana înÅ£eleptului Valmiki:
evam tair vaanaraih shauuraih shauuraas te rajanii caraaH |
dvandve vimR^iditaas tatra daityaa;iva diva okasaiH || 6-43-42
Astfel cele viteze maimuţe vanara nimiciră acolo în trânte (dvandeve) tari demoni rajaniicharaa, iar cei din cer distrus-au în tunet duhurile daitya.
Trei societăţi: sattvic (Ayodhya – TârgoviÅŸte), rajasic (Kishkinda – Constantin/opol), tamasic (Lanka – Inimoasa). Cf. Vibishana (natură sattvic), Ravana (rajasic), Kumbhakarana (tamasic).
“Pe poetul nostru încă l-au apucat neÈ™te dorinÈ›e deÈ™erte poeticeÈ™ti care nu pot să fie astăzi; căci ce-ar face astăzi cel mai viteaz voinic, de care pomeneÈ™te el, când un copil l-ar putea oborî cu o puÈ™cătură! Voinicii de care pomeneÈ™te poetul sunt cei de care ne povestesc istoriile vechi, precum au fost Ercúl (Iraclie) È™i Persău, care pribegind căuta unde sunt tiranii È™-or-cine asupritoriu de oameni, È™i biruindu-i le da căzuta pedeapsă. S-au pomenit deacest feliu de viteji È™i la poveÈ™tile de obÈ™te. ÃŽn vreme după ce várvarii mieziinopÈ›ii au cuprins împărăția romanilor, iar au început acest feliu de poveÈ™ti a fi primite la norod, È™i au început acel feliu de cântări a îndeletnici nu numai pe oamenii de obÈ™te, ci È™i pre cei aleÈ™i din norod. De-aci au avut început poveÈ™tile lui Ariosto, în stihuri, la italieni, È™-altora; È™i de atunci, mai vârtos la italieni È™i la ispani (spanioli), au început a fi plăcute poveÈ™tile despre cavalieri erranti, adecă voinicii pribegi. Poetul va să zică: pagubă că nu sunt acum de acei viteji ca să mântuiască multe neamuri din robie. Apoi ca când s-ar îndrepta, zice: însă acestór rele de astăzi, nu sunt vremile de vină, ci tu însuÈ™', omule; căci, de n-ai vrea tu, nime nu te-ar asupri, fiind- că ai minte È™i putere. Dar ce folos, când tu acea minte întrebuințăzi asupra-È›i È™i puterea-È›i împrumuÈ›i celora ce vor să te supuie! ErudiÈ›ian.
“Gândul poetului tot, aici nu este altul fără acesta, că pe un neam căzut nu poate să-l rădice altă la vrednicie, fără vărtutea oÈ™tenească!... Și adevărat: pănă când trăieÈ™te aceasta în norod, nu poate să fie norodul supus altor neamuri; iar scăzând această vărtute, scade È™i toată slava È™i mai că poÈ›i zice fiinÈ›a norodului. ErudiÈ›ian.”

“Poetul înfierbântându-să începusă a zice unele care pe vremile aceste ar putea doară să vateme pre oarecarii; pentru aceasta trezându-să să opreÈ™te È™i pune vina pe musă, ca când ia ar fi prevorbitoare, cum sunt de obÈ™te muierile, care câteodată mai bucuros ar crepa, decât să nu spuie cele ce È™tiu despre alÈ›ii. M. P.”

“Rândul poveÈ™tii e aÈ™a: Fiind Vlad Vodă în tabără, supt chip de un prăvătariu, È™i sămnând cu ochii toate, deodată să făcu adunare de norod È™i strigare: „Iacă Vlad Vodă!" La care, el spăimântat fiind, gândea că cineva l-au cunoscut È™i l-au dat la gol È™i acum să găta să să lipsească de viață, ca să nu cază viu în mânile necreÈ™tinilor, când văzu că o ceată de turci aduc un rob. ÃŽntru această turburare de norod apucând Vlad Vodă prilejul, mearsă din tabără È™i să tâlni cu ai săi. M. P.
Precum s-arată, Argineanu nu È™tiea ce s-au făcut cu dânsul È™i socotea că cu meÈ™terÈ™ug l-au prins turcii È™i l-au desbrăcat aÈ™a, în bajocură. M. P.”
„Turcul să vede a fi fost unul din cei buni! Eu nu-s turc, dar' să-mi steie unul aÈ™a în drum ca Argineanul È™i cu cuvinte aÈ™a sumeÈ›e, nezicându-i nimica, demult i-aÈ™ fi zburat căpățina! Căp. Alazonios. 


a) Și doară ți s-ar fi tâmplat ca și turcului; ba doară nice ai fi ajuns a mușca pământul. Chir Mustrul ot Puntureni.

Doaozeci de turci! ca unul sângur să-i dovedească, aceasta-i soră cu povestea. Eu încă am fost oÈ™tean È™i È™tiu ce poate face un om, cât de tare să fie, dar' doaozăci de turci a tăia nu poate unul, mai vârtos cu o prăjină! Căpitan.”
“Sultanul nu credea de puterea È™i faptele lui, precum îi spunea turcii, ca È™i cum nu crede căpitanul, dară apoi să va vedea care are drept.
Aici s-arată Argineanul voinic, precum să cuvine. AÈ™a aÈ™ face È™i eu să fiu viteaz. SimpliÈ›ian. 


a) Iacă dar' că Argineanul știea turcește, dacă au vorbit el aceste lui Mahomet! Onochef.
Bravo! Arginene, acum te iubesc! Eu încăș' aÈ™ face aÈ™a. Căp. Alazonios. 

a) Văzând că unii pun în price vitejia multor voinici din veacurile trecute, am vrut să-mi spun aici socoteala mea.  
ÃŽntii, cred eu că acei voinici au fost cu adevărat viteji, căci almintre nu le-ar fi rămas pomenirea pănă acum; însă întru multe i-au înălÈ›at poeÈ›ii pre deasupra de putinÈ›a omenească! 
A doao, că oamenii cei de demult au fost cu mult mai tari decât cei de acum; deci vitejii lor au trebuit să fie cu mult mai tari È™i peste crezământul nostru ce avem de puterea omenească. Aceste, împreună socotite cu aceasta, că atuncia nu era pravul de puÈ™că, cu care È™i pe cel mai viteaz, cel mai miÈ™el om de departe omoară. Pentru aceasta astăzi nu să pot afla viteji ca oarecând, căci deacă s-ar afla, socotesc eu, am vedea că unul, la vreme de războiu, încă È™i mai mulÈ›i de doaozăci ar putea ucide cu mâna sa. ErudiÈ›ian.”

“Cumcă Vlad Vodă în vreme de noapte au făcut năvală pe tabăra turcească, însă cumcă în trii coloane au purces, de aceasta n-am cetit. ErudiÈ›ian.” 

“Această năvală este asemene ce au făcut Ulìs cu Diomèd în tabăra traÈ›ienilor la Troada. De n-aÈ™ fi cetit însuÈ™' adevărate cronice, unde scriu de această năvală, aÈ™ gândi că poetul au împrumutatu-o. ErudiÈ›ian.” 

“Cu anevoie este a crede ca să fie muntenii intrat aÈ™a nesâmÈ›iÈ›i, fiindcă la taberi să pun străji din afară È™i din lăuntru, care la o întâmplare ca aceasta dau semne È™tiute de larmă, de departe. Căp. 

a) Turcii atunci n-avea teamă de munteni, văzând că ei s-ascund È™i nu ies la războiu. Mândrilă.”
“CereÈ™tii călăreÈ›i. AceÈ™tea era Sân Giorgiu cu Sân Medru. M.P. 

a) Ce basnă! Și pentru ce? dacă fără această ajutorință Vlad Vodă putea să biruiască. Apoi Dumnezieu putea să ajute într-alt chip. A tria: nicăiri nu să află scris de aceasta. Apistos.

b) ÃŽntii: Scriptura învață È™i VieÈ›ile SfinÈ›ilor arată că arătări de acest feliu a sfinÈ›ilor au fost nu o dată. A doao: s-află È™i la cronica Moldovii de aceste; È™'a tria: cel ce nu crede aceste, nici altele va crede. P. Evlaviosu.”

“Toate cărÈ›ile bisericeÈ™ti întru aceasta să împreună, că S. Mihail Arganghelul este povățuitoriu oÈ™tilor cereÈ™ti.” 

“Fiindcă oamenii lucrurile duhovniceÈ™ti nu-È™i pot închipui numai trupeÈ™te, iar' lucrurile nevăzute, omeneÈ™te È™i cu oarecare închipuire vederată, pentru aceasta È™i poetul vrând să scrie bătaia îngerilor cu duhurile necurate, face asemănare după oÈ™tile omeneÈ™ti; È™i precum au oamenii tunuri È™i artilerie, aÈ™a pune È™i la îngeri, precum au făcut È™i alÈ›ii. Musofilos.” 

“Aici va să obrăzuiască poetul bătaia duhurilor curate È™i a celor necurate È™i zice că îngerii cu sabii de pară bătea pe draci, iar tunurile vărsa foc nestins pre dânÈ™ii. ÃŽn urmă nu putură diavolii È›inea războiul È™i începură a să îndupleca; atunci Sătana scoÈ›ind ieteganul, să răpezi între îngeri răcnind, iar îngerii îi întinsără scuturile È™i-l opriră. Aceste toate le-au spus poetul, după preceperea noastră, È™i trebue a să înțălege alegoriceÈ™te, adecă că Sătana au vrut să pătrunză È™i să biruiască cetele îngereÈ™ti, dar n-au putut. Musofilos.” 

“Poetul prin aceasta va să arete preputernicia lui Mihail Arhanghel asupra Sătanei, care are È™i e dată de la Atotputernicul, căci cu o palmă îi frânsă nebuna trufie. Părintele Orthodoxos.”

*

Ah! căruntă vechie cinstită!
Unde-s a tale sânte tocmele?...
Ce urgie-acum lumea-întărâtă
Ș-o-înneacă-întru cel noian de rele?
Perit-au credința cea bătrână!
Ah! lume-întoartă! vreme păgână!
*

Alta era junia română
Pe vremea lui Vlad-Vodă, ce frânsă
Tabăra lui Mahomet păgână
Cu vărtute și-în bătaie-adinsă,
Dar' au perit acea voinicie,
Și tu gemi supusă, Muntenie!...

Streinii veniturile-ți pradă,
Vându-te ca marfa prin dughiene!...
Ci, hoha! Să lăsăm această sfadă!...
Văd pe mulți că rădică sprâncene
Și mă tem ca necăutând la rangă
Să nu-mi puie musa supt fălangă.

De care Dumnezieu să ferească!...
Însă, doar' vor avea ei minte
Ș-or precepe-o glumă țigănească!...
Cu toate-aceste musa nu minte,
Ci numa cât are-o gură mare
Și câteodată-i pre cârtitoare.

Cum sunt femeile totdeună,
Când știu ceva despre oarecine,
Ar crepa pe loc să nu o spună
ÃŽncai la pretenele vecine,
Așa-i musa mea! de minte-ușoară,
Iar' de gură tocma ca ș-o moară.
*

Aceste Vlad din limbe È™-iscoade
Înțălegând, toate bagă-în samă,
Cu multe griji dinnontru să roade
Și, măcarcă n-are el vreo teamă,
Totuș' mult să sfătuiește-în sine
Cum È™-ar tocmi trebile mai bine.

Un gând îndrăzneț îș pusă-în minte:
Sângur cu capul să cerceteze
Starea taberii turcești nainte.
Gând vrednic inimii lui viteze,
Dar' primejdios, iar' ce nu poate
Un suflet înălțat preste toate!

Scâmbându-și obraz cu măiestrie
Și chipul, ca prăvătariu să-îmbracă,
Ce din Vidin duce băcălie
La tabără, vorbind limba greacă.
Iar' de-aceasta la nime nu spusă,
Și dă cătră-ai săi pe-ascuns să dusă.

Într-acel chip iscodind el toată
Tabăra cum stă, din care parte
Mai lesne-ar fi năvală să bată,
Fără veste zări nu departe
Alergând norodul cu mirare
Și chiot de bucurie mare:

„Vlad Vodă! Vlad Vodă! l-aduc iacă!"
Iară Vlad fiind aproape caută,
Să tùrbură, stă și ce să facă
Nu știe, că în miejloc de gloată
Să-afla. El sâlea la larg afară,
Dar' gloata striga iară și iară.

Acum era de supt haină să scoață
Fierrul ascuns moarte să-și aducă,
Când zărește-o ceată călăreață
Ducând pe-un rob. Chiotul apúcă
De nou, ca mai nainte, și gloată
S-adúnă-împrejur nenumărată.

Atunci Vlad cunoscu sminteala
Și mestecându-să-întru mulțime,
De prilej luând nerânduiala,
De-acolea nepreceput de nime
Ieși la locurile știute,
Unde-l aștepta de-ai săi trii sute.

Însă robul acela să știe
Că-au fost Argineanul viteaz, care
După ce beusă-apă dulcie
Îndată-l cuprinsă-o tremurare
Și-înspăimat prin codru fuga-întinsă,
Cu mintea de buiguiri aprinsă.

Rătăcind apoi prin cea pădure,
A doao zi cătră dimineață
Timpină pre-un țăran cu săcure
Și purtând o prăjină pe brață:
Amândoi tocma era să iasă
Din pădurea cea nenărocoasă.

Cât voinicul din dumbravă-afară
Păși, iacă-începu-a-ș' vini-în sine;
Mintea i să-însărinează iară,
Toate i să par lucruri streine
Văzându-să-în stare nevoieșe,
Fără cal, făr' arme, făr' cămeșe!

„Ah! (strigă) tâlhari fără de lege,
Ce m-ați desarmat cu viclenie!
Necutezând cu mine de-a vă-alege
Cu arma-în mână de vitejie,
Suflete ticăite și mișele!
Deci ascultați cuvintele mele:

Ascultă, ceriule și pământe.
Ba tartárul negru-încă s-asculte
Că mă jur pe cele ce-s mai sfinte:
Din umeri mânile-mi fie smulte
Cu capul, din cap ochii să-mi sară,
De nu-mi voi izbândi pănă-în sară!
*

Iară când fu cătră prânzul mare,
Oblicește venind de departe
O grămadă de păgâni călare,
Și fiindcă-alerga tare foarte,
Abia cum s-o facă socotește,
Călărimea iacă și sosește.

El deacă vede că sunt aproape,
Tocma-în mijlocul de drum să pune
Strigând: „StaÈ›i, voinici, că-aici-s groape!
Opriți-vă! țineți caii-în frâne!"
Turcii văzând astă-arătătură,
Oprind caii săi pe loc stătură.

„Care-i viteaz! (atunci el adaúsă)
Care-i vrednic armele să poarte,
La harț aici cu mine să iasă
Cu tocmeală ca după-a lui moarte
Armele și calul să rămâie
Ca un preț de biruință mie!...".

Caută păgânii și-încep a râde
De-o nătărie oarbă ca-această
Și că-un om sângur drumul le-închide!
Ba,-în loc de-a fugi, caută năpastă!
Iar' unul ce le mergea-înainte
Cu aceste-i răspunsă cuvinte:

„Feri, țăran miÈ™el! Destul să-È› fie
Că-astă dată-ți dăruiesc viață,
Iar' de te vei mai arăta mie,
Ț-oi tăia, să știi, limba-îndrăzneață."
Și zicând spre dâns' calu-înțetește.
Argineanul stă, nici să clătește.

Atunci turcul aprins cu mănie
Lucind sabia vru să-i zboare
Capul, nici Argineanul să-îmbie
Mai mult, ci puindu-să la stare
De-a sprijini lovitura păgână,
S-ápără cu groaznica prăjină.

Ș-izbindu-i sabia-într-o lovită,
Alta-i întoarsă de-alaltă parte,
Cu mult mai amară și cumplită.
Cade turcul de grabnica moarte

Împresurat și mușcă pământul,
Iară viteazul iute ca vântul
Calul inimos de frâu apucă,
Sare-în oblânc ș-a hărțui-începe.
Turcii uimiți ca și de-o nălucă
De-abia vreme-avură-a să precepe
Că-aicia nu-i treabă țărănească,
Ci caută-în arme să să-ocrotească.

Toți pe dânsul dau și-l împresoară,
Iar el când s-apără, cand lovește,
Și toată lovita lui omoară,
Ș-așa să poartă de vitejește,
Cât din doaozăci care fusese,
Abia doi scăpară-în tufe dese.

Argineanul atunci să pogoară
Și luând arma celui pe care
Întii biruisă, de pe-odoară
Și veșmânt că-au fost de viță mare
Cunoaște. Le ia toate cu sine
Și să-îmbracă cum poate mai bine.
*

Mahomet atunci mănios foarte
Porunci să-l iaie și să-l ducă
La cea mai înfricoșată moarte.
Atunci Argineanul vorbă-apucă:
„Sunt român! Ș-Argineanu mă cheamă,
Om de credință și fără teamă.

Însă tu că ești sultan te-arată!
M-au prins adormit cu viclenie;
Deci, dacă mi-e să moriu, judecată
Alegerea morții lasă mie!
Oștean am fost ș-inima-mi poftește,
Deacă-am să moriu, să moriu voinicește!
*

Ca droaia de lupi când apucă
La mandra cu slabe păcurele,
Și păstorii nu știu să le-aducă
Vreun ajutoriu, larg între ele
Face perire, ucide, strică ș-apasă,
Nici pe una neîncolțată lasă,

Așa muntenii-în oastea turcească
Purcegând din șatră în șatră,
Bieților nice să să trezască
Vreme lăsând, îi figea spre vatră,
De multă moarte cap le-amețisă
Și mâni viteze le drevenisă.

Iară deacă-în urmă să făcu știre
Că vrăjmașul tabăra-împresoară
Ș-a să face de turci înglotire
Începu, deodată răsunară
Din dosul tabării turcești mare
Búcine și dobe cu strigare.

Pentrucă din dos Vlad supusese
Oarecâteva-sute-înarmate,
Cu bucini, și dobe-în tufe dese,
Cu poruncă, când va-începe-a bate
Războiu, și ei să strige, să cânte,
Pe turci de doao părți să spăimânte.

Atuncea, (spun că) și-în văzduh să văzură
Cereștii călărași în veștmânte
Albe, în strălucită-armătură,
Mergând muntenilor înainte
Și hărțuind cu sabii de pară
Pintre păgâneștile ciopoară.

Turcii văzând ici vrăjmașu-în față,
Ș-auzind că-altul din dos năvale,
Cu droaia, făr' de rând și povață,
Să punea muntenilor în cale
Și să gătă de bătaie-adinsă,
Dar apoi inima li să frânsă.

Căci românii, dacă precepură
Că să face-în tabără mișcare
Cu musică și chiuitură
De războiu și de-oști ațițătoare,
Descoperind lămpadele-aprinse
Înnaințară-în șireaguri strinse.

Ca pârjolul ce-întii prin frunzare
Merge nădușit pe zios, cu mică
Flacără, iar după ce din rare
Tufe răzbi-în brădet, să rădică
Bobotind în văpaie,-apoi prinde
Vânt și-în urmă tot codrul încinde,

Așa muntenească-oaste-îndrăznită,
Ce păn acum furiș pătrunsese,
Deacă să vede descoperită
Făr' veste din întunerec iese
Și despre-osăbite părți s-arată,
Ca și când ar fi nenumărată,

Cu strigări adânci triumfătoare
Făcând asemene cu pământul
Toate. Iară turcii de groază mare,
Uitându-și credința și cuvântul
Care sultanului său dedusă,
Răsipiți fugea-în grabă nespusă.
*

Toată tabăra mearsă-în răsipă!
Cei scăpați fug fără contenire,
Morții zac, răniții gem și țipă
Iar' biruitorii cu îndrăznire
Strigă, să-îndeamnă și să-întărâtă
Și nu dau răgaz nici o clipită.

Întracea Sătana cu-îndrăzneață
Leghioana sa iacă sosește
Și pe turci fugari în groasă ceață
Învolgând de moarte-i ocrotește;
Spúmegă de ciudă și mănie
Pentru venirea sa cea târzie.

Iar' Mihail Arhánghel, întia
Cereștilor oștitori povață,
Zărind de parte cum vine-ordia
Dracilor învoaltă-în neagră ceață,
Tot cugetul Sătanei-înțăleasă
Și hotărî nainte să-i iasă.
*

Iar' Arhanghelul deacă vede
Nebuna Sătanei cutezare,
Iute ca fulgerul să răpede
Și-atâta-i șterge-o palmă de tare,
Cât Sătana-i cade denainte
Ca fără suflet și fără minte.

„Nu-i vrednic un tâlhăroiu ca tine
Să-mi spurc armele nemuritoare!
Palma-i pentru proaste, de rușine
Suflete!" (zise) și supt picioare
Îl călcă. Ș'apoi cine știe-unde
Îl zvârli,-în nește peșteri afunde.

Atuncia și din artelerie
Începură-a-împroșca sărindare,
Sfeștanii, paraclise, tămâie,
Moaște sfinte ș-altele de care
Fug diavolii; iar apa sfințită
Ca povoiu mergea pe dânșii stropită.
*

Mamona văzând aspra pălmită
Care Sân-Mihai Sătanei ștearsă,
Nu stete mai mult, ci-întro clipită
Pieri din șireag și iute mearsă
La oastea lui Vlad luând pe sâne
Chipul unei cătane bătrâne.

Pintre șireagurile gonace
Mestecându-să, strigă deodată:
„FraÈ›ilor! ascultaÈ›i, de vă place,
Ce socotesc eu! Iacă-împrăștiată
Fuge turcimea și-în răpezită
Fugă-anevoie va fi poprită.
*

Cum râul de munte primăvara,
Când în pripă neaua să topește,
Dintru nălțime urnind povara
Apelor, să varsă și bujdește,
Toate-înneacă, surpă și prăvale
Și nu-i ce să-l oprească din cale,

Așa Vlad neînvinsul să răpede
Și cu șireaguri nespăimântate
Frânge, taie ce nainte vede,
Surpă, răstoarnă, calcă, străbate,
Și nu-i vărtute, nice tărie
Să-l contenească sau drum să-i ție.

Dar ce folos de atâta vitejie,
Când scăpare avu mai marea parte
Prin a diavolilor măiestrie!
TotuÈ™' a turcilor fu rea soarte,
Căci din tabăra nenumărată,
Abia scăpă jumătate de gloată.




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu