George Anca
Vlad pe-ascuns tabăra cercetează
Turcească.-Arginean la minte-ș' vine,
Apoi scapă cu mână vitează
Din mijlocul oștilor păgâne;
Vlad noaptea pe turci face năvală,
Sân Mihai frânge-a
Sătanei fală. (Cântecul a VII)
Ulis
e Vlad, Diomed – Arginean, contra traci (în armata troiană, Iliada).
Pământeni-divini încleştaţi în război, cartea a şasea, Yuddha Kanda, din
Ramayana înţeleptului Valmiki:
evam tair vaanaraih
shauuraih shauuraas te rajanii caraaH |
dvandve vimR^iditaas tatra daityaa;iva diva okasaiH || 6-43-42
dvandve vimR^iditaas tatra daityaa;iva diva okasaiH || 6-43-42
Astfel
cele viteze maimuţe vanara nimiciră acolo în trânte (dvandeve) tari demoni
rajaniicharaa, iar cei din cer distrus-au în tunet duhurile daitya.
Trei societăţi:
sattvic (Ayodhya – Târgovişte), rajasic (Kishkinda – Constantin/opol), tamasic
(Lanka – Inimoasa). Cf. Vibishana (natură sattvic), Ravana (rajasic),
Kumbhakarana (tamasic).
“Pe
poetul nostru încă l-au apucat nește dorințe deșerte poeticești
care nu pot să fie astăzi; căci ce-ar face astăzi cel mai viteaz voinic, de
care pomenește el, când un copil l-ar putea oborî cu o pușcătură!
Voinicii de care pomenește poetul sunt cei de care ne povestesc
istoriile vechi, precum au fost Ercúl (Iraclie) și Persău, care pribegind căuta
unde sunt tiranii ș-or-cine asupritoriu de oameni, și
biruindu-i le da căzuta pedeapsă. S-au pomenit deacest feliu de viteji și
la poveștile de obște. În vreme după ce várvarii mieziinopții
au cuprins împărăția romanilor, iar au început acest feliu de
povești
a fi primite la norod, și au început acel feliu de cântări a
îndeletnici nu numai pe oamenii de obște, ci și pre cei aleși
din norod. De-aci au avut început poveștile lui Ariosto, în stihuri, la italieni, ș-altora;
și
de atunci, mai vârtos la italieni și la ispani (spanioli), au început a fi
plăcute poveștile despre cavalieri erranti, adecă voinicii pribegi.
Poetul va să zică: pagubă că nu sunt acum de acei viteji ca să mântuiască multe
neamuri din robie. Apoi ca când s-ar îndrepta, zice: însă acestór rele de astăzi,
nu sunt vremile de vină, ci tu însuș', omule; căci, de n-ai vrea tu, nime nu
te-ar asupri, fiind- că ai minte și putere. Dar ce folos, când tu acea minte
întrebuințăzi asupra-ți și puterea-ți împrumuți
celora ce vor să te supuie! Erudițian.
“Gândul poetului
tot, aici nu este altul fără acesta, că pe un neam căzut nu poate să-l rădice
altă la vrednicie, fără vărtutea oștenească!... Și adevărat: pănă când trăiește
aceasta în norod, nu poate să fie norodul supus altor neamuri; iar scăzând
această vărtute, scade și toată slava și mai că poți
zice ființa norodului. Erudițian.”
“Poetul înfierbântându-să începusă a zice unele care pe vremile aceste
ar putea doară să vateme pre oarecarii; pentru aceasta trezându-să să oprește
și
pune vina pe musă, ca când ia ar fi prevorbitoare, cum sunt de obște
muierile, care câteodată mai bucuros ar crepa, decât să nu spuie cele ce știu
despre alții. M. P.”
“Rândul poveștii e așa:
Fiind Vlad Vodă în tabără, supt chip de un prăvătariu, și sămnând cu ochii toate,
deodată să făcu adunare de norod și strigare: „Iacă Vlad Vodă!" La care,
el spăimântat fiind, gândea că cineva l-au cunoscut și l-au dat la gol și
acum să găta să să lipsească de viață, ca să nu cază viu în mânile necreștinilor,
când văzu că o ceată de turci aduc un rob. Întru această turburare de norod
apucând Vlad Vodă prilejul, mearsă din tabără și să tâlni cu ai săi. M. P.
Precum s-arată,
Argineanu nu știea ce s-au făcut cu dânsul și socotea că cu meșterșug
l-au prins turcii și l-au desbrăcat așa, în bajocură. M. P.”
„Turcul să vede a fi fost unul din cei
buni! Eu nu-s turc, dar' să-mi steie unul așa în drum ca Argineanul și
cu cuvinte așa sumețe, nezicându-i nimica, demult i-aș
fi zburat căpățina! Căp. Alazonios.
a) Și doară ți s-ar fi tâmplat ca și
turcului; ba doară nice ai fi ajuns a mușca pământul. Chir Mustrul ot
Puntureni.
Doaozeci de
turci! ca unul sângur să-i dovedească, aceasta-i soră cu povestea. Eu încă am
fost oștean
și
știu
ce poate face un om, cât de tare să fie, dar' doaozăci de turci a tăia nu poate
unul, mai vârtos cu o prăjină! Căpitan.”
“Sultanul nu credea de puterea și
faptele lui, precum îi spunea turcii, ca și cum nu crede căpitanul, dară
apoi să va vedea care are drept.
a) Iacă dar' că Argineanul știea turcește,
dacă au vorbit el aceste lui Mahomet! Onochef.
Bravo! Arginene, acum te iubesc! Eu încăș'
aș
face așa.
Căp. Alazonios.
a) Văzând că unii pun în price vitejia multor voinici din
veacurile trecute, am vrut să-mi spun aici socoteala mea.
Întii, cred eu că acei voinici au fost cu adevărat viteji, căci almintre nu le-ar fi rămas pomenirea pănă acum; însă întru multe i-au înălțat poeții pre deasupra de putința omenească!
A doao, că oamenii cei de demult au fost cu mult mai tari decât cei de acum; deci vitejii lor au trebuit să fie cu mult mai tari și peste crezământul nostru ce avem de puterea omenească. Aceste, împreună socotite cu aceasta, că atuncia nu era pravul de pușcă, cu care și pe cel mai viteaz, cel mai mișel om de departe omoară. Pentru aceasta astăzi nu să pot afla viteji ca oarecând, căci deacă s-ar afla, socotesc eu, am vedea că unul, la vreme de războiu, încă și mai mulți de doaozăci ar putea ucide cu mâna sa. Erudițian.”
Întii, cred eu că acei voinici au fost cu adevărat viteji, căci almintre nu le-ar fi rămas pomenirea pănă acum; însă întru multe i-au înălțat poeții pre deasupra de putința omenească!
A doao, că oamenii cei de demult au fost cu mult mai tari decât cei de acum; deci vitejii lor au trebuit să fie cu mult mai tari și peste crezământul nostru ce avem de puterea omenească. Aceste, împreună socotite cu aceasta, că atuncia nu era pravul de pușcă, cu care și pe cel mai viteaz, cel mai mișel om de departe omoară. Pentru aceasta astăzi nu să pot afla viteji ca oarecând, căci deacă s-ar afla, socotesc eu, am vedea că unul, la vreme de războiu, încă și mai mulți de doaozăci ar putea ucide cu mâna sa. Erudițian.”
“Cumcă Vlad Vodă în vreme de noapte au
făcut năvală pe tabăra turcească, însă cumcă în trii coloane au purces, de
aceasta n-am cetit. Erudițian.”
“Această năvală este asemene ce au făcut Ulìs cu Diomèd în tabăra trațienilor
la Troada. De n-aș fi cetit însuș' adevărate cronice, unde
scriu de această năvală, aș gândi că poetul au împrumutatu-o. Erudițian.”
a) Turcii
atunci n-avea teamă de munteni, văzând că ei s-ascund și nu ies la războiu. Mândrilă.”
“Cereștii
călăreți. Aceștea era Sân Giorgiu cu Sân Medru. M.P.
a) Ce basnă! Și pentru ce? dacă fără această ajutorință
Vlad Vodă putea să biruiască. Apoi Dumnezieu putea să ajute într-alt chip. A
tria: nicăiri nu să află scris de aceasta. Apistos.
b) Întii: Scriptura învață și Viețile
Sfinților arată că arătări de acest feliu a sfinților
au fost nu o dată. A doao: s-află și la cronica Moldovii de
aceste; ș'a tria: cel ce nu crede aceste, nici altele va crede. P.
Evlaviosu.”
“Toate cărțile
bisericești întru aceasta să împreună, că S. Mihail Arganghelul este
povățuitoriu
oștilor
cerești.”
“Fiindcă oamenii
lucrurile duhovnicești nu-și pot închipui numai trupește,
iar' lucrurile nevăzute, omenește și cu oarecare închipuire vederată, pentru aceasta
și
poetul vrând să scrie bătaia îngerilor cu duhurile necurate, face asemănare
după oștile
omenești;
și
precum au oamenii tunuri și artilerie, așa pune și
la îngeri, precum au făcut și alții. Musofilos.”
“Aici va să
obrăzuiască poetul bătaia duhurilor curate și a celor necurate și
zice că îngerii cu sabii de pară bătea pe draci, iar tunurile vărsa foc nestins
pre dânșii. În urmă nu putură diavolii ținea războiul și începură
a să îndupleca; atunci Sătana scoțind ieteganul, să răpezi între îngeri
răcnind, iar îngerii îi întinsără scuturile și-l opriră. Aceste toate le-au
spus poetul, după preceperea noastră, și trebue a să înțălege alegoricește,
adecă că Sătana au vrut să pătrunză și să biruiască cetele îngerești,
dar n-au putut. Musofilos.”
“Poetul prin
aceasta va să arete preputernicia lui Mihail Arhanghel asupra Sătanei, care are
și
e dată de la Atotputernicul, căci cu o palmă
îi frânsă nebuna trufie. Părintele Orthodoxos.”
Unde-s a tale sânte tocmele?...
Ce urgie-acum lumea-întărâtă
Ș-o-înneacă-întru cel noian de
rele?
Perit-au credința cea bătrână!
Ah! lume-întoartă!
vreme păgână!
*
Alta era junia română
Pe vremea lui Vlad-Vodă, ce frânsă
Tabăra lui Mahomet păgână
Cu vărtute și-în bătaie-adinsă,
Dar' au perit acea voinicie,
Și tu gemi supusă, Muntenie!...
Streinii veniturile-ți pradă,
Vându-te ca marfa prin dughiene!...
Ci, hoha! Să lăsăm această sfadă!...
Văd pe mulți că rădică sprâncene
Și mă tem ca necăutând la rangă
Să nu-mi puie musa
supt fălangă.
De care Dumnezieu să ferească!...
Însă, doar' vor avea ei minte
Ș-or precepe-o glumă țigănească!...
Cu toate-aceste musa nu minte,
Ci numa cât are-o gură mare
Și câteodată-i pre cârtitoare.
Cum sunt femeile totdeună,
Când știu ceva despre oarecine,
Ar crepa pe loc să nu o spună
Încai la pretenele vecine,
Așa-i musa mea! de minte-ușoară,
Iar' de gură tocma ca ș-o
moară.
*
Înțălegând, toate bagă-în samă,
Cu multe griji dinnontru să roade
Și, măcarcă n-are el vreo
teamă,
Totuș' mult să sfătuiește-în sine
Cum ș-ar
tocmi trebile mai bine.
Un gând îndrăzneț îș pusă-în minte:
Sângur cu capul să cerceteze
Starea taberii turcești nainte.
Gând vrednic inimii lui viteze,
Dar' primejdios, iar' ce nu poate
Un suflet înălțat
preste toate!
Scâmbându-și obraz cu măiestrie
Și chipul, ca prăvătariu
să-îmbracă,
Ce din Vidin duce băcălie
La tabără, vorbind limba greacă.
Iar' de-aceasta la nime nu spusă,
Și dă cătră-ai săi pe-ascuns să dusă.
Într-acel chip iscodind el toată
Tabăra cum stă, din care parte
Mai lesne-ar fi năvală să bată,
Fără veste zări nu departe
Alergând norodul cu mirare
Și chiot de bucurie mare:
„Vlad Vodă! Vlad Vodă! l-aduc iacă!"
Iară Vlad fiind aproape caută,
Să tùrbură, stă și ce să facă
Nu știe, că în miejloc de gloată
Să-afla. El sâlea la larg afară,
Dar' gloata striga
iară și
iară.
Fierrul ascuns moarte să-și aducă,
Când zărește-o ceată călăreață
Ducând pe-un rob. Chiotul apúcă
De nou, ca mai nainte, și gloată
S-adúnă-împrejur
nenumărată.
Atunci Vlad cunoscu sminteala
Și mestecându-să-întru mulțime,
De prilej luând nerânduiala,
De-acolea nepreceput de nime
Ieși la locurile știute,
Unde-l aștepta
de-ai săi trii sute.
Însă robul acela să știe
Că-au fost Argineanul viteaz, care
După ce beusă-apă dulcie
Îndată-l cuprinsă-o tremurare
Și-înspăimat prin codru
fuga-întinsă,
Cu mintea de buiguiri
aprinsă.
Rătăcind apoi prin cea pădure,
A doao zi cătră dimineață
Timpină pre-un țăran cu săcure
Și purtând o prăjină pe brață:
Amândoi tocma era să iasă
Din pădurea cea
nenărocoasă.
Cât voinicul din dumbravă-afară
Păși, iacă-începu-a-ș' vini-în sine;
Mintea i să-însărinează iară,
Toate i să par lucruri streine
Văzându-să-în stare nevoieșe,
Fără cal, făr' arme,
făr' cămeșe!
„Ah! (strigă) tâlhari fără de lege,
Ce m-ați desarmat cu viclenie!
Necutezând cu mine de-a vă-alege
Cu arma-în mână de vitejie,
Suflete ticăite și mișele!
Deci ascultați
cuvintele mele:
Ascultă, ceriule și pământe.
Ba tartárul negru-încă s-asculte
Că mă jur pe cele ce-s mai sfinte:
Din umeri mânile-mi fie smulte
Cu capul, din cap ochii să-mi sară,
De nu-mi voi izbândi
pănă-în sară!
*
Oblicește venind de departe
O grămadă de păgâni călare,
Și fiindcă-alerga tare foarte,
Abia cum s-o facă socotește,
Călărimea iacă și
sosește.
El deacă vede că sunt aproape,
Tocma-în mijlocul de drum să pune
Strigând: „Stați, voinici, că-aici-s groape!
Opriți-vă! țineți caii-în frâne!"
Turcii văzând astă-arătătură,
Oprind caii săi pe loc
stătură.
„Care-i viteaz! (atunci el adaúsă)
Care-i vrednic armele să poarte,
La harț aici cu mine să iasă
Cu tocmeală ca după-a lui moarte
Armele și calul să rămâie
Ca un preț
de biruință mie!...".
Caută păgânii și-încep a râde
De-o nătărie oarbă ca-această
Și că-un om sângur drumul
le-închide!
Ba,-în loc de-a fugi, caută năpastă!
Iar' unul ce le mergea-înainte
Cu aceste-i răspunsă
cuvinte:
„Feri, țăran mișel! Destul să-ț
fie
Că-astă dată-ți dăruiesc viață,
Iar' de te vei mai arăta mie,
Ț-oi tăia, să știi,
limba-îndrăzneață."
Și zicând spre dâns' calu-înțetește.
Argineanul stă, nici
să clătește.
Atunci turcul aprins cu mănie
Lucind sabia vru să-i zboare
Capul, nici Argineanul să-îmbie
Mai mult, ci puindu-să la stare
De-a sprijini lovitura păgână,
S-ápără cu groaznica
prăjină.
Ș-izbindu-i sabia-într-o
lovită,
Alta-i întoarsă de-alaltă parte,
Cu mult mai amară și cumplită.
Cade turcul de
grabnica moarte
Împresurat și mușcă pământul,
Iară viteazul iute ca vântul
Calul inimos de frâu apucă,
Sare-în oblânc ș-a hărțui-începe.
Turcii uimiți ca și de-o nălucă
De-abia vreme-avură-a să precepe
Că-aicia nu-i treabă țărănească,
Ci caută-în arme să
să-ocrotească.
Toți pe dânsul dau și-l împresoară,
Iar el când s-apără, cand lovește,
Și toată lovita lui omoară,
Ș-așa să poartă de vitejește,
Cât din doaozăci care fusese,
Abia doi scăpară-în
tufe dese.
Argineanul atunci să pogoară
Și luând arma celui pe care
Întii biruisă, de pe-odoară
Și veșmânt că-au fost de viță
mare
Cunoaște. Le ia toate cu sine
Și să-îmbracă cum poate mai bine.
*
Porunci să-l iaie și să-l ducă
La cea mai înfricoșată moarte.
Atunci Argineanul vorbă-apucă:
„Sunt român! Ș-Argineanu mă cheamă,
Om de credință și
fără teamă.
Însă tu că ești sultan te-arată!
M-au prins adormit cu viclenie;
Deci, dacă mi-e să moriu, judecată
Alegerea morții lasă mie!
Oștean am fost ș-inima-mi poftește,
Deacă-am să moriu, să
moriu voinicește!
*
La mandra cu slabe păcurele,
Și păstorii nu știu
să le-aducă
Vreun ajutoriu, larg între ele
Face perire, ucide, strică ș-apasă,
Nici pe una neîncolțată
lasă,
Așa muntenii-în oastea turcească
Purcegând din șatră în șatră,
Bieților nice să să trezască
Vreme lăsând, îi figea spre vatră,
De multă moarte cap le-amețisă
Și mâni viteze le drevenisă.
Iară deacă-în urmă să făcu știre
Că vrăjmașul tabăra-împresoară
Ș-a să face de turci înglotire
Începu, deodată răsunară
Din dosul tabării turcești mare
Búcine și
dobe cu strigare.
Pentrucă din dos Vlad supusese
Oarecâteva-sute-înarmate,
Cu bucini, și dobe-în tufe dese,
Cu poruncă, când va-începe-a bate
Războiu, și ei să strige, să cânte,
Pe turci de doao părți
să spăimânte.
Atuncea, (spun că) și-în văzduh să văzură
Cereștii călărași în veștmânte
Albe, în strălucită-armătură,
Mergând muntenilor înainte
Și hărțuind cu sabii de pară
Pintre păgâneștile
ciopoară.
Turcii văzând ici vrăjmașu-în față,
Ș-auzind că-altul din dos
năvale,
Cu droaia, făr' de rând și povață,
Să punea muntenilor în cale
Și să gătă de bătaie-adinsă,
Dar apoi inima li să
frânsă.
Căci românii, dacă precepură
Că să face-în tabără mișcare
Cu musică și chiuitură
De războiu și de-oști ațițătoare,
Descoperind lămpadele-aprinse
Înnaințară-în
șireaguri
strinse.
Ca pârjolul ce-întii prin frunzare
Merge nădușit pe zios, cu mică
Flacără, iar după ce din rare
Tufe răzbi-în brădet, să rădică
Bobotind în văpaie,-apoi prinde
Vânt și-în
urmă tot codrul încinde,
Așa muntenească-oaste-îndrăznită,
Ce păn acum furiș pătrunsese,
Deacă să vede descoperită
Făr' veste din întunerec iese
Și despre-osăbite părți
s-arată,
Ca și
când ar fi nenumărată,
Cu strigări adânci triumfătoare
Făcând asemene cu pământul
Toate. Iară turcii de groază mare,
Uitându-și credința și cuvântul
Care sultanului său dedusă,
Răsipiți
fugea-în grabă nespusă.
*
Cei scăpați fug fără contenire,
Morții zac, răniții gem și țipă
Iar' biruitorii cu îndrăznire
Strigă, să-îndeamnă și să-întărâtă
Și nu dau răgaz nici o clipită.
Întracea Sătana cu-îndrăzneață
Leghioana sa iacă sosește
Și pe turci fugari în groasă
ceață
Învolgând de moarte-i ocrotește;
Spúmegă de ciudă și mănie
Pentru venirea sa cea
târzie.
Iar' Mihail Arhánghel, întia
Cereștilor oștitori povață,
Zărind de parte cum vine-ordia
Dracilor învoaltă-în neagră ceață,
Tot cugetul Sătanei-înțăleasă
Și hotărî nainte să-i iasă.
*
Nebuna Sătanei cutezare,
Iute ca fulgerul să răpede
Și-atâta-i șterge-o
palmă de tare,
Cât Sătana-i cade denainte
Ca fără suflet și
fără minte.
„Nu-i vrednic un tâlhăroiu ca tine
Să-mi spurc armele nemuritoare!
Palma-i pentru proaste, de rușine
Suflete!" (zise) și supt picioare
Îl călcă. Ș'apoi cine știe-unde
Îl zvârli,-în nește
peșteri
afunde.
Atuncia și din artelerie
Începură-a-împroșca sărindare,
Sfeștanii, paraclise, tămâie,
Moaște sfinte ș-altele de care
Fug diavolii; iar apa sfințită
Ca povoiu mergea pe
dânșii
stropită.
*
Care Sân-Mihai Sătanei ștearsă,
Nu stete mai mult, ci-întro clipită
Pieri din șireag și iute mearsă
La oastea lui Vlad luând pe sâne
Chipul unei cătane
bătrâne.
Pintre șireagurile gonace
Mestecându-să, strigă deodată:
„Fraților! ascultați, de vă place,
Ce socotesc eu! Iacă-împrăștiată
Fuge turcimea și-în răpezită
Fugă-anevoie va fi
poprită.
*
Când în pripă neaua să topește,
Dintru nălțime urnind povara
Apelor, să varsă și bujdește,
Toate-înneacă, surpă și prăvale
Și nu-i ce să-l oprească din cale,
Așa Vlad neînvinsul să răpede
Și cu șireaguri nespăimântate
Frânge, taie ce nainte vede,
Surpă, răstoarnă, calcă, străbate,
Și nu-i vărtute, nice tărie
Să-l contenească sau
drum să-i ție.
Dar ce folos de atâta vitejie,
Când scăpare avu mai marea parte
Prin a diavolilor măiestrie!
Totuș' a turcilor fu rea soarte,
Căci din tabăra nenumărată,
Abia scăpă jumătate de
gloată.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu