George Anca
Sătana cade-în melanholie
Socotind asupra sorții sale;
A iadului s-adùnă boierie
Și să sfătuiește
cu ce cale
Va s-ajute turceștilor gloate;
Țiganilor să fârșesc bucate. (Cântecul a
VI)
Sătana îşi audiază diavolii precum Vlad
ţiganii. E, afin cu miltonianul „thief of Paradise”.
Creştin prin prigonitori arhangheli şi sfinţi militari, musulman prin
protejatul Mahomet. Şi zeii Olimpului îşi împărţeau favoruile, poate în lipsa,
încă, a diavolului, demonii homerici ori virgilieni fiind mai prejos decât
zeii, ca şi asuras – printre vârfuri, Ravana .
Şi în comedia subterană sunt recenzaţi mai familiar diavolii, după
biblie, decât disidemonia, suprăstăciunea/superstiţia, fanatismul. Diavolime retorică,
neanturată nici de Arlechino, nici de Diavolii Albştri din Trinidad.
Carnavalul atavic al ţiganilor, nepatronat.
„Aici
pentru mai bună înțălegerea,
trebuie a lua sama că poetul obrăzuind noapte, hotărăște vremea când cântă cocoșii întiaș
dată, adecă cu un ceas sau doao înaintea miezii-nopții;
căci, pe cum spun cărțile
babelor, atunci au putere duhurile necurate. Deci poetul vrând să vie cu
povestea și la Sătana, zice că tocma pe
acea vreme și el au obicinuit a scoate
capul de supt unda focului și
a-ș petrece, căutând cum să
muncesc sufletele păcătoase. Însă (adauge poetu) în acea noapte îi viniră
Sătanei nește gânduri de care foarte s-au
scârbit. Adecă socotind el că oarecând era în raiu și
întru fericire, iară acum în iad, supus chinurilor, să mâhni și așa
răcni, cât tot iadul să cutremură. M. P.”
"Mamona încă nume de diavol ce să află la Evanghelie.
De obște
să zice el duhul lăcomii.
a) Pe Velzăvuv zisă poetul că este hátmánul Sătanei, iar aici pe
Mamona face visternic! ca când și diavolii ar avea în iad acest feliu de
dregătorii!
Idiot.
b) Bagă-le în teacă, vere, ți-am zis nu o dată, nu mai
vinui poetul, când el așa au aflat scris! Onochef.
v) Vedeți dară că bine zisăi eu că aici este o
sateră ascunsă! Criticos.
g) Acum și mie-mi scapă răbdarea când văd luări aminte de acest feliu! Am luat sama mai înainte că care nu înțălege ce este poesia și ce va să zică poetu, acela mai bine să tacă și mai bine să ție cu dumnealui Chir Onochefalos, căci mai multă cinste-ți va face. Unde ar fi izvodirile poeticești a lui Omer, a lui Virghil și, în vremile noastre, a lui Miltón la inglezi, a lui Tásso la italieni și a lui Clòpstoc la nemți, de ar fi socotit aceste învățate noroade de dânșii, cum socotesc acești mai sus cârtitori asupra poetului nostru? Musofilos.
d) Nu ț-am spus, vere, că așa este? Iacă dum. Musofilos înțălege
mai bine decât noi amândoi.”
"Pentru înțălesul tuturor ce zice Velfegor aici,
trebuie a să tălmăci întii, că el zice a fi diavolul credințelor
deșerte;
deci, zice el, eu mă sârguiesc totdeuna că să întunec raza minții
și
a preceperii adevărate care Dumnezieu dede omului când îl zidi. Eu ducând pe om
de la legea adevărată care mintea curată a lui poate să o cunoască, îl abat de
la cale întunecându-l cu năluciri. Și spre aceasta am doao slujitoare, adecă fanatismul
ce va să zică râvna neadevăratei credinți, și suprăstăciune ce va să zică
crezătorie deșartă; alții zic, de pe grecie, disidemonie.
Aceste doao, adauge el, strămută toată adevărata închinăciune a unii adevărate
dumnezieiri, în shime necuvioase și de râs!...
Un poet o zis
odată că mai bine voiește a fi craiu în iad, decât slugă în raiu,
iar' poetul nostru socotește de-împrotivă, că mai bine voiește
a fi slugă în tinda (pridvoriu, antișambră) raiului, decât craiu în iad, cu care și
eu mă învoiesc. M. P.
Am căutat la
orighinal, curios de sunt acolo aceste cuvinte, căci socoteam că doară poetul
le-au pus din capul său; însă pot asigura că așa să află și
la orighinal, prostește. Bag de samă că autoriul n-au vrut să puie
alte cuvinte de cum au vorbit însuș' Corcodel. Preînvățatul Talalău încă așa
socotește,
mai vârtos că la strofa următoare zice Corcodel: „sfătuindu-vă cu gura
goală", apoi zice că „au trecut babele cu colacii!"... proverbie care
și
astăzi este în obiceaiu, când va să zică cineva că acum s-au petrecut ce-au
fost bun!... Erudițian.
De aici să vede
că Corcodel era învățat la vorbe proaste și foarte batjocoritoare, fără
care el nu putea să vorbească, și să vede că și cele mai din sus, de care au
pomenit Erudițian, a lui Corcodel, sunt adevărate. Criticos.”
*
Când cântă cocoșii de cu sară,
Ș-încălecând
mături sau lopată
La Rătezat strigòile zboară,
Când să preumblă cele frumoase
Strâmbând oamenilor dreptele-oase.
*
Viteji protivnici naltei lumine
Ce stăpânește mai sus de stele,
Știu
că v-aduceți aminte bine
De cea vecinică zio cumplită,
Domnia mea când fu cutrupită.
Biruiți
fum cu drept! în bătaie,
Iar' nu supuși, asupriți;
iară
Nice-într-astă pucioasă văpaie
Cu vecinică și nestânsă pară
Suntem plecați, unde fără spaimă
Făptura pe Făcătoriu defaimă.
*
Războiu în tot pământul să fie,
Întunerecul să-întoarcă iară
Cu tot feliu de păcat ș-urgie;
Aceste-s în scurt poftele mele,
Ce răspundeți
voi acum la ele?"
*
Prin acesta cumpăr eu toate
Inimile; cu mici sau mari sume
Neguțez
tot feliu de păcate:
Cela-și
vinde patria pe mită,
Cesta spre ucidere să-învită.
Papa vinde darurile sfinte
Pentru gălbănași, iar' patriarhul
Din Vizánt le cumpără-înainte.
Din episcóp pănă la eclisiarhul,
Toți
își prevând cele cumpărate
Ce trebuiea să fie-în dar date.
Craii și miniștrii
având sete
De-argint, ațâță
războaie crunte;
Aurul ia cununa de la fete,
Sparge căsătorie și nunte;
În scurt, lăcomia nesătulă
Toate ce-s bune le-întoarce-în hulă
*
Dar' numa la cei cu lăcomie,
La suflete de-argint însătate,
Iar Mamona doar' încă nu știe
Că multe și mari trebi pe pământ
Nu să pot isprăvi prin argint,
Ci prin tehne-ascunse și înșelăminte,
Prin intrige, cu sfaturi viclene;
Ceste surpă și pe cel cu minte,
Ceste să-ajute-oștile-agarene.
Ș-acuș' vom vedea prin ispitire
Care știe
mai bine-a gâcire."
Velial
Ș-a
lui Vlad mândrie deșartă,
Eu am
chieea de la cabinét[19]
Și
mai bine cunosc a lor soarte
Decât toți alții.
Știu ș-acea bine,
Cui biruință-în
urmă rămâne!
Intrigele sunt acum făcute
Tocma să piarză turcii războiul
Și
să să vincă mii despre sute,
Căci lung nu va sprijini povoiul
Oștilor
păgâne-o țărișoară
Când va fi să-întoarcă-adoaoară.
Iar' Vlad dintru a sa biruință
Nu poate trage nice-un folos,
Fiindu-i țara cu nepriință,
Dar' dintru toate mai vârtos
Pentru că din țările vecine
Într-ajutoriu nime nu-i vine!
*
Moloh
Rostul său după dânsul deschisă,
Moloh! fântâna cea mai adâncă
A desmierdării trupești, și
zise:
„Nime pe-om așa supus nu ține
Întru rele năravuri, ca mine;
Știți voi bine că eu prin a mele
Măestrii lunecoase ș-ispite,
Măguliri, gâdăliri și momele,
Ochitúri, zâmbiri,
glume-îndrăznite,
Pofte fierbinți ș-îndemnul
trupesc
Acum toată lumea stăpânesc.
Tinerii mă poftesc cu-înfocare,
Bătrânii pe-ascuns îmi voiesc
bine,
Fetele m-așteaptă cu oftare,
Neveste să topesc după mine,
Ba și
călugărul mi să-îmbie
Pitulindu-mă-într-a sa chilie.
*
Velfegor
Stăpânul credințelor deșerte,
Zâcând: „Nu-l opresc eu să să
ducă
Cărui i voia să să mai certe
Odată, dar mie la-împărțire
A fi cu dânsul nu-mi vine-în fire.
Eu mă sârguiesc în tot adinsul
Ca cea mai mică rază de lumină
Care-în om fu născută cu dânsul,
Să-o-întunec să nu fie sărină;
Ș-am
făcut acu multe ispite
Cu tot feliu de-arătări măestrite.
*
Tandaler
Și
cătră voi cu lacreme strigă.
Aici nu vă este-altă scăpare
Fără la mălaiu sau mămăligă!...
Căci gura pruncilor din tăciuni
Nu să poate-astupa cu minciuni!
Cui dară-i voia să mai trăiască,
După mine vie-într-un noroc,
Numai trebuie să să păzască,
Cum l-au păzit mumă-sa dă foc,
Ca dând pă noi vreo străină
gloată
Să nu steie cu gura căscată,
Ci, când oi striga eu de la
frunte,
Toți
în mâni să-ș' aibă-armele gata.
Și
dă-ar hi vrăjmașul
cât un munte,
Să dea pă dânsul dă-a dărămata,
Închizând ochii și dând pă moarte,
Cruciș'
curmeziș', în toată parte.
Cu ochii-închiși e bine-a să bate,
Că nu cauți vrăjmașul
în față,
Nici te temi dă-a lui înfricoșate
Arme sau și căutătură-îndrăzneață.
Nu vezi cine lângă tine pică
Și păn' la moarte nu știi dă frică.
Răcniți,
chiuiți, strigați din gură,
Cât vă-a-încăpea pe grumazi de tare.
Asta-i încă-o bună-învățătură,
Că-așa
să-îmbărbată fieșcare,
Iar' neprietenul să spăimântează
Ș-a să băga-în războiu nu
cutează!"
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu