JAIPUR
Colocviu - Mihai Eminescu – Arun Pumnul – Liviu
Rebreanu – Vasile Voiculescu - Om Gupta – Moș Nelutzu G - Ben Todică – Ion
Miclău-Gepianu – Popescu - Gheorghe
Nistoroiu
Centrul
Cultural MIHAI EMINESCU
Str. Jean Louis Calderon nr. 39
27 noiembrie 2018, 5 pm
Anul X nr. 9
(106)
Tema:
LA
ARON PUMNUL
Recital Puși Dinulescu
Intervenții:
George Anca: Aron Pumnul, Liviu Rebreanu, Vasile Voiculescu născuți
în 27 noiembrie
Vasile Menzel: Bună seara, Mozart
Andreea Fanea: Eroinele
României Mari
Mircea Coloșenco: Debutul lui Rebreanu la 110 ani
Viorel Speteanu: Cucerirea Bucureștiului în noiembrie 1916
Teatru de poezie: Gabriela
Tănase, Doina Boriceanu, Liliana Popa, Bianca Nema, Puși Dinulescu, George
Lupașcu, Sorin Stratilat, Baba Novac
Prezentări de carte:
Gheorghe Lupașcu: Poeme în manuscris, Editura Pastel, Brașov
Vasile Mandric: Sonete absurde, Editura Pim, Iași
Coordonator: Dr. George
Anca
MIHAI EMINESCU
La
mormântul lui Aron Pumnul
Îmbracă-te în doliu, frumoasă Bucovină,
Cu cipru verde-ncinge antică fruntea ta;
C-acuma din pleiada-ți auroasă și senină
Se stinse un luceafăr, se stinse o lumină,
Se stinse-o dalbă stea!
Metalica, vibrândă a clopotelor jale
Vuiește în cadență și sună întristat;
Căci, ah! geniul mare al deșteptării tale
Păși, se duse-acuma pe-a nemuririi cale
Și-n urmă-i ne-a lăsat!
Te-ai dus, te-ai dus din lume, o! geniu nalt și mare,
Colo unde te-așteaptă toți îngerii în cor,
Ce-ntoană tainic, dulce a sferelor cântare
Și-ți împletesc ghirlande, cununi mirositoare
Cununi de albe flori!
Te plânge Bucovina, te plânge-n voce tare,
Te plânge-n tânguire și locul tău natal;
Căci umbra ta măreață în falnica-i zburare
O urmă-ncet cu ochiul în tristă lăcrimare
Ce-i simț național!
Urmeze încă-n cale-ți și lacrima duioasă
Ce junii toți o varsă pe trist mormântul tău,
Urmeze-ți ea prin zboru-ți în cânturi tânguioase,
În cânturi răsunânde, suspine-armonioase,
Colo, in Eliseu!
Cu cipru verde-ncinge antică fruntea ta;
C-acuma din pleiada-ți auroasă și senină
Se stinse un luceafăr, se stinse o lumină,
Se stinse-o dalbă stea!
Metalica, vibrândă a clopotelor jale
Vuiește în cadență și sună întristat;
Căci, ah! geniul mare al deșteptării tale
Păși, se duse-acuma pe-a nemuririi cale
Și-n urmă-i ne-a lăsat!
Te-ai dus, te-ai dus din lume, o! geniu nalt și mare,
Colo unde te-așteaptă toți îngerii în cor,
Ce-ntoană tainic, dulce a sferelor cântare
Și-ți împletesc ghirlande, cununi mirositoare
Cununi de albe flori!
Te plânge Bucovina, te plânge-n voce tare,
Te plânge-n tânguire și locul tău natal;
Căci umbra ta măreață în falnica-i zburare
O urmă-ncet cu ochiul în tristă lăcrimare
Ce-i simț național!
Urmeze încă-n cale-ți și lacrima duioasă
Ce junii toți o varsă pe trist mormântul tău,
Urmeze-ți ea prin zboru-ți în cânturi tânguioase,
În cânturi răsunânde, suspine-armonioase,
Colo, in Eliseu!
GEORGE ANCA
Aron Pumnul,
Liviu Rebreanu, Vasile Voiculescu născuți în 27 noiembrie
200 de ani de la naștere
S-a
născut în anul 1818, într-o familie de țărani iobagi din Transilvania. După 4 ani petrecuți la Odorhei, unde a urmat cursurile unei școli începătoare, Aron Pumnul își
continuă studiile la Gimnaziul din Blaj (1836) unde a făcut 5 clase și apoi la Cluj, unde absolvă cursurile de filozofie. În 1843 este numit profesor de filozofie la Blaj și în
același an este trimis ca bursier la Institutul
Sfânta Barbara din Viena, pentru a
face studii teologice. Pe lângă studiile teologice se ocupă și cu studiul
filozofiei, istoriei și filologiei. La întoarcerea de la Viena în 1846 își reia activitatea de profesor de filozofie la
gimnaziul din Blaj și devine colaborator al lui Timotei Cipariu alături de care ia parte la întemeierea ziarelor:
Organul luminărei (1847, devenit, în
1848 Organul Națiunale), primul ziar
românesc cu litere latine și Învățătorul
poporului (1848).
Ca
participant la Revoluția
de la 1848 - 1849 din
Transilvania, Aron Pumnul a avut un rol mare ca mobilizator al primei adunări
populare din 18-30 aprilie care a precedat adunarea națională din mai de pe Câmpia
Libertății. Din Transilvania,
prigonit de vrăjmașii săi, fuge în Țara Românească, în acel timp ocupată de
ruși, apoi, prin Moldova, ajunge la Cernăuți.[2]
În 12
februarie 1849 a fost numit profesor suplinitor de l. română la Institutul
teologic, ținând gratuit cursuri și la gimnaziu până în 1852, când a fost numit
ca profesor definitiv. (O. Lugoșianu, op. cit. ).
La
sfârșitul lunii noiembrie 1848, este numit prin concurs primul profesor de
limba și literatura română la liceul german din Cernăuți, unde îl are elev pe Eminescu — tânărul poet care, la moartea lui,
avea să scrie elegia "La mormântul
lui Aron Pumnul"[3]. La scurt timp își reia activitatea publicistică
în ziarul "Bucovina", devenind redactorul părții românești.
OPERA
Lepturarĭŭ
rumînesc I, 1862 Viena.
Aron
Pumnul a fost adept al etimologismului,în Cernăuți publică în 1850:Convorbiri
între un tată și fiul lui asupra limbei și literelor românești[3].
A
alcătuit prima antologie de literatură română (Lepturariu rumînesc cules de'n scriptori rumîni, 5 vol., 1862 -
1865), publicată la Viena, fiind unul din întemeietorii istoriei literare
românești[3].
A
elaborat și o gramatică a limbii române, în limba germană, tipărită la Viena: Grammatik der rumänischen Sprache für
Mittelschulen, Viena, 1864
Liviu Rebreanu
Liviu
Rebreanu (n. 27 noiembrie 1885,[1][2][3] Târlișua, Austro-Ungaria – d. 1 septembrie 1944, Valea Mare, România) a fost un
prozator și dramaturg român, membru titular al Academiei Române.
La 1
noiembrie 1908 a debutat în
presa românească: la Sibiu, în revista Luceafărul,
condusă de O. Goga și O. Tăslăuanu,
a apărut povestirea Codrea (Glasul
inimii). În aceeași revistă, Rebreanu a mai publicat nuvelele Ofilire (15 decembrie 1908), Răfuială (28 ianuarie 1909) și Nevasta (16 iunie 1911).
De o
sută de ani se propovăduieşte "europenizarea" noastră pe toate
cărările. Oameni de Stat, scriitori, filosofi, artişti, încântaţi de
binefacerile civilizaţiei, ne-au impus tot ce s-a făcut aiurea în mod organic.
Avem Constituţie belgiană, legi franceze, parlamentarism britanic, literatură
futuristă, pictori expresionişti, democraţie, capitalism... Avem de toate şi,
totuşi, simţim toţi că n-avem nimic. Constituţia noastră belgiană, legile
noastre franceze, parlamentarismul nostru britanic au rămas vorbe goale, care
se repetă papagaliceşte la întruniri şi prin ziare; literatura şi artele, cu
cât mai extravagante, cu atât mai izolate şi fără nicio înrâurire asupra celor
cărora se adresează: democraţia noastră nu trăieşte decât în ideologia câtorva
naivi, precum capitalismul nostru e un nume nou pentru vechea robie a celor
mulţi de către o mână de îndrăzneţi.
Vasile Voiculescu
n. 27
noiembrie 1884, Pârscov, România – d. 26 aprilie 1963,București. A fost scriitor
și medic român. În domeniul
literar s-a distins ca poet și prozator (a fost și dramaturg).
Trec vremile
Trec vremile... ca nişte ape Şi faţa lumilor o spală... Se luptă sufletul să scape Din furtunoasa-nvălmăşeală Şi din şuvoaiele de apă. Ca-n încleştarea agoniei S-afundă iar şi iar se suie. Izbeşte-n porţile veciei, Dar taina nimeni nu-i să-i spuie, Şi iar s-afundă... şi se suie! |
OM GUPTA
Respected
Dr. George Anca Ji,
I am blessed to inform you that “Second
International Ramayana Conference” will be organized on 5-6 January 2019
at IIIM Jaipur. You are invited to present a paper and participate in the
deliberations. Papers can be on any topic related with Ramayana. A complete
paper is desirable, but not necessary to submit. What is required is submission
of abstract of your talk/paper in about 100 words. Talk can be given in English
or Hindi.
In order to submit abstract of your paper/talk, please
visit http://www.ramacharit.org/irc2/abstract.asp
Please feel free to forward this information to your contacts that may
be interested in Ramayana.
MOȘ
NELUTZU G
Nebunia
Solitară suferinţă
maladia socială,
nebunia,...
enigmatica fantezie
ce face norma
să pară nebunie.
maladia socială,
nebunia,...
enigmatica fantezie
ce face norma
să pară nebunie.
BEN TODICĂ
Căile Domnului sunt
misterioase
(Dialog misterios de adevărat)
- Numai Dumnezeu ştie cum tu rezişti,
campion, în plină furtună promovându-te ca Maradona, că numai stăruința şi
voința ta te țin cu capul sus, că-n România sunt manieri, schimbări la porta
nouă a lui Păcală, că tu explici acțiunea bine-dispus deşi pensiile şi
salariile nu ştiu cum se face, că nu cresc valoric, că nu-i o minune şi nici la
o minune, că n-avem cum ne aştepta în atâtea tergiversări, combinații care de
care între mari probleme pe la frizărie, că nu se mai face să se îngroape
groparul, cum zice Mureşanu după ce i se cunoaşte valoarea pus în față cu zdrobul
de sare deasupra copilului pus în ciupă la îmbăiere pentru prima de Crăciun ca
să aducă zâmbetul pe fața oamenilor, că nu-i penibil doar băiat de mingi. Tu te
bucuri de viață ştiind ce-i important, găsind o soluție, deşi norii n-au
sentimente, nu trăiesc bucurii ca oamenii în combinațiile lor ca super vedetele
tentante de la Buftea, din industria cinematografiei româneşti decimate, pusă
la pământ, breaz, ca să mă decepționeze, că noi tot ce-i bun distrugem, ca să
ne facem nefericiți ca hoții de buzunare, care fur mireasa de anume şi nu doar
asta pot românii (ce vorbă-i asta dând totul din casă, ca cei de la Meteo, că-i
ceață în mintea lor şi-i risc să pierdem apocliptic tot ce avem).
- Când eram copil proiectam diafilme în
spatele blocului din bucătărie prin fereastra pe peretele opus, pe care
vopsisem un ecran cu var. Seara când venea întunericul se aduna lumea din
șantier cu scaunele afară și începeam proiecția basmelor realizate de
Studiourile Alexandru Sahia. Cineva din grup citea cu glas tare subtitlurile ca
să înțeleagă povestea și cei care nu știau să citească, devenind astfel bucurie
de grup. Lumea s-a obișnuit atât de tare, încât după ce am terminat cele
aproape o sută de diafilme dăruite de nașul fratelui meu mai mic, un fost pilot
de aviație militară din Constanța, am hotărât să-mi fac eu diafilmele mele,
poveștile mele. Aveam vreo 10 ani. Aveam numai nota 10 la desen. Devenisem așa
de bun încât copiam bacnote de un leu cu creionul și culoare sub lupă de nu se
prindeau babele în piață care vindeau semințe și mere. Sigur că nu era mare
pierdere pentru o bătrână un leu când se descoperea ca e fals, însă pentru mine
era un leu muncit din greu, iar cei care au obținut acei lei desenați de mine
și îi mai păstrează azi, le ofer 100 de dolari americani pe unul. Mai ofer 100
de euro pe o fotografie din sala de spectacole din Oțelul Roșu unde s-a ținut
Bienala teatrală ”Ion Luca Caragiale”, unde echipa de teatru din Oravița a
câștigat locul trei pe țară cu piesa de teatru Comedie cu Olteni, în care l-am
interpretat pe Tiron (Ciron). Am desenat multe scheciuri din creion cu Charlie
Chaplin, Stan și Bran etc. De mic copil mi-a plăcut să-i fac pe cei din jur să
râdă; la școală, îi imitam pe profesori. Am fost și prins de câteva ori și tras
de urechi. De fapt comedianții spun adevărul. Dumnezeu ne privește cu atenție
și spune adevărul, El ne-a dăruit și minciuna, însă doar ca reper pentru
înțelegerea adevărului. Noi folosim minciuna ca să ne ascundem, iar dacă treci
prin viață fără să minți, însă conștient de ea, atunci devii înger, treci
examenul. Și atunci când am ajuns la sfârșitul celor o sută de diafilme, am
realizat că trebuie să mă apuc să-mi realizez eu propriile mele povești, ca
să-mi continui aventura. Și am primit inspirație de la Creator; la doar 10 ani,
eram specialist în falsificări, deci puteam să-mi falsific și diafilmele.
De-acum încolo îmi scriam poveștile mele prin desene pe bucăți de hârtie albă
tăiată la lățimea filmului de 35 de milimetri, desenam fotograme cu imagini din
poveștile mele și chiar scriam și subtitrări. Toate sub lupa de la
diaproiector. Bineînțeles că poveștile mele erau cu farfurii zburătoare, feți
frumoși, cowboys și țărani români la coasă. După 10 fotograme înmuiam hârtia în
untură albă de porc ca să devină semitransparentă, o ștergeam de grăsime cu o
sugativă, iar seara aveam o nouă poveste. Râdeau oamenii de se tăvăleau pe jos.
Unii se mai și țucau. Se vedea foarte bine proiecția pentru că la noi, serile
din România erau într-adevăr foarte întunecate. Trebuie să ai curajul să aduci
ceva nou în povestea clasică pentru că nu avem multe stiluri oferite de Biblie.
Noi, ca specie umană suntem singura dintre specii care putem ieși afară și
aduce ceva nou în scris și tu ai acest curaj, l-am văzut în tine, lucru de care
nu sunt capabili cei care spun că scrisul tău miroase. Ei nu înțeleg cu ce fel
de tip de poveste te lupți tu, că tu încerci să introduci ceva în sistem, însă
sistemului îi este frică de necunoscut și de nepredictibil, de necontrolabil.
Ei sunt răi cu tine sau geloși. Toți avem capacitatea să fim răi, dar așa cum
am spus-o mai sus, noi cei care încercăm să luptăm să fim buni înspre
eternitate, o folosim doar ca punct de referință. Noi nu vindem ambalaj sau
schelete. Bunătatea din tine e produsul, cu cât cunoști mai mult rău, cu atât
îți vei crește limita de bunătate. Înainte de a te cunoaște și respecta trebuie
să-ți afli lungimea nasului, să-l cunoști pe Satana din tine. Puterea de a fi
bun cu diavolul din tine este FORȚA! Ca să fii bun trebuie să fii foarte
disciplinat. Când comedianții îi imită pe politicienii care spun “adevărul”,
atunci râdem. Noi românii nu mai știm să râdem decât la prostie. ATUNCI VA
APĂREA UN COMEDIANT ADEVĂRAT CARE SĂ NE VADĂ. Sper că e suficient material de
râs în ultimii 30 de ani, care să ne trezească.
IOAN MICLĂU-GEPIANU
Un vers a
lui Eminescu…!
Un vers a
lui Eminescu mi-a pătruns în ființa mea de copil. Acum am pășit pragul celor 79
ani, și încă îmi amintesc cu emoție
sentimentul care l-am încercat atunci.
Cite-am din poeziile lui Eminescu, de data asta poezia “Pe aceeași ulicioară”.
Și acum să o iau în ordine.
Profesorul meu de Limba Română,
dl. Parghel Constantin , Dumnezeu să-l
odihnească fiindcă a trecut de mult în lumea Drepților – avea pretenția ca noi elevii clasei a 7-a,
înaintea începerii orei, să scriem pe
tablă cuvintele noi, pe care nu le
înțelegeam din cărțile pe care le citeam în timpul liber! Domnia sa la intrarea
în clasă, primul lucru pe care îl făcea
era să ne explice deci
sensul etimologic al fiecărui cuvânt notat de elevi
cu creta pe tablă!
Eu am notat intr-o bună zi cuvântul “zaplaz”. Domnul Profesor după ce
privi la tablă zise zâmbind : ”Cine a
scris acest cuvânt cu siguranță a citit poezia lui Eminescu, “Pe aceiași
ulicioară”. Eu am rămas fascinat,uluit,
cum poate profesorul nostru
după un simplu cuvânt să
recunoască și poezia și autorul? M-am ridicat sfios în picioare și am
recunoscut că întradevăr citesc
cartea de poezii a lui Mihai Eminescu,
și am și început să recit din poezie! Și acum recit din memorie: “Pe aceiași
ulicioară/ Bate luna în ferești/ Numai tu de după gratii/ Veșnic nu te mai ivești/ Și aceiași pomi in floare/
Crengi întind peste zaplaz/ Numai
zilele trecute/ Nu le faci să fie az/.
Mi-amintesc cum Domnul Profesor răspunse doar atat: “Frumos”. Apoi
explicația: zaplaz sau gard. Și așa mai departe cu celelalte cuvinte. Mi-e însă mi-a rămas în minte pe veci
plăcutul vers eminescian “Și aceiași pomi in floare/Crengi întind peste zaplaz”,
doar mai târziu simțisem eu frumusețea artistică ieșită din acel vers
atât de simplu dar atât de real! A fost o mare scântee pentru mine și
imaginația mea. Poate tot restul vieții, fiindcă zburasem cu acea navă a
copilariei în sfere arcadiene pe care încă nu le înțelegeam, nu mi le puteam explica; dar baza trainică a imaginației mele prinse o
embrionare a simțului artistic, din care vremea și anii mi-au șlefuit o
simplitate anume prin care îzvorâ valoarea reala a versului meu autentic! Așa
încerc eu a crede a fi ajuns la poezie! Așa mi-am imaginat și acea poezie
”Mielul”. Și de atunci, o viață întreagă
alergai după muza mea!
Dar
de sfântul pământ al Ardealului, cum îl numea Eminescu, am rămas întotdeauna
legat, și în aceeași măsură de acea
perlă geografică Crișana, de acel oraș istoric Oradea, unde mi
s-au născut copiii și am avut căsuța noastră
de pe Aleea Călinului.
POPESCU
Povestea literei
"P''
- Cum te numesti, domnule ?
-
- Petru Popescu, poreclit
Parpanghel...
-
- Si ce lucrezi ?
- Prepar peste prajit pentru pescari.
- Bine, si ce anume faci ?
- Pun pestele pe placi, pisez piper, presar
piper peste pesti, potrivesc placile pe
plita; pentru
pestele prajit pregatesc piure; pun pestele pe
platouri;
pentru placul pescarilor pun pahare pentru
palinca.
- Dar de ce vorbesti numai cu
"P"?
- Poftim ?
- De ce vorbesti numai cu "P"?
- Pot pronunta pe P perfect perceptibil.
- Ei, asta e acum ! Pun ramasag ca la
intrebarile mele vei gresi.
- Primesc provocarea.
- Pe cat ?
- Pun pariu pe patru poli !
- S-a facut. Spune-mi ce-ti place sa mananci
?
- Pastrama, papricas, parjoale, pui pane,
porumbei, piftie
piperata, peste plachie, prefer
pastravi, potarnichi, papanas, paparai.
- Si ce iti place sa bei ?
- Palinca, pinot, pelin, porto;
- Si la desert ?
- Placinte, prajituri, piscoturi,
pepene, prune, pere, portocale,
piersici, papanasi;
- Dar inghetata obisnuesti ?
- Putin; profiterol, parfait;
- Spune-mi cum iti petreci timpul liber ?
- Primavara prefer plimbari prin
parcuri, pe poteci, prin padure, prin
poiana;
- Dar vara ?
- Plaja, pescuiesc.
- Si iarna ?
- Prefer patinajul.
-Te pomenesti ca poti sa-mi spui si o poezie
numai cu litera "P"?
-Pot.
-Asta nu o mai cred. Spune-o!
Poezia poetului Petru Popescu, poreclit
Parpanghel
"Prin paduri, peste poiene,
Prin pustiuri, peste pietre
Pasari, palcuri pribegesc
Parasindu-si puii proprii
Pe pamantul parintesc
Prima pasare, pilotul,
Plescaind puternic pliscul,
Plutea privind pamantul
Pajistea, padurea, piscul."
- Bine, bine !
Dar nevestei, cand ai plecat de acasa, ce i-ai
spus ?
- Paraschivo, plec pripit; pentru pranz
presara putin patrunjel proaspat
peste pestele prajit; pa papusa!
- Vad ca am pierdut .
- Pardon, pentru pariul pierdut platesti
patru poli !!!
- Platesc.
- Pune paralele pe portofel.
- Inca o intrebare.
- Poftim !...
- Ce adresa ai matale ?
- Prelungirea Popa Petrescu,4, parter, plecand
prin Pangrati, peste pod.
GHEORGHE NISTOROIU
Artur Silvestri
„Sub
cerul ţării, cătrănit sinistru,
s-a răstignit Hristos ca la-nceput,
cu palma stângă sângerând pe Nistru,
cu palma dreaptă înflorind pe Prut.”
(ANDREI CIURUNGA)
Tăcerea şi
grăirea Cuvântului, fie în Cer, fie pe
Pământ fiinţează ca o paradigmă a Gândirii, a Libertăţii, a Adevărului, a
Iubirii, a Frumosului în Viaţa harică asumată ca smerenie, tăcere, răstignire,
prin Crucea şi Învierea Omului întrupat întru Hristos.
Tăcerea pare a fi un atribut al Divinităţii, de
aceea ea este însuşită mai mult de Oamenii lui Dumnezeu, cei care-L iubesc cel
mai mult: Sihaştrii şi marii Mistici.
Tăcerea este natura gândirii alese, o însuşire
sacră, dar şi o artă a desăvârşirii.
Tăcerea este un simţământ sfânt care te apropie de
Dumnezeu și prin Cuvântul frumos grăit te îmbrăţişează călduros şi părintesc
Atotcreatorul-LOGOS.
Tăcerea Sihaştrilor este divina miere dacică a
Pustiei roditoare de asceţi şi mistici.
În închinarea smerită, lăuntrică, emoţională,
noetică fiinţa lor rămâne trează, iar persoana li se transfigurează, se umple
de reverenţă, îmbrăţişând o gratitudine suavă şi o serafică cutremurare, ce
umple totul de splendoare şi inefabil.
Tăcerea este Nufărul Alb al smereniei ortodoxe
creştine ce creşte din apa limpede, liniştită, neclintită, sfinţită, fără nici o undă din inima isihastului verde
carpatin.
Cei care se încumetă să păşească pe Calea
Teologică, Duhovnicească, a meditaţiei Filosofice, a Poeziei sublime vor fi
mereu însetaţi de această sacră Tăcere.
Cel ales de Mântuitorul nostru Hristos după Chipul Său, va urma
menirea Trandafirului care, în
bobocul său, Rosa mistica, subt
veşmântul regal al jertfei adună toată mireasma divină, deschizându-şi petalele
înlăuntru şi în afară, precum Floarea Sufletului ce primeşte miraculoasa
culoare, primeneşte expresia angelică şi parfumează tot ce trăieşte diafan în
inima sa, înflorind tăcerea în grăirea divină.
Simfonia
Tăcerii din inima cutezătorului smerit urcă în arpegiile
celeste ale Munţilor Carpaţi de sub poalele Cerului dacic, planând peste
oglinda marilor Fluvii valahe spre o apoteotică întâlnire cu Miracolul, cu
Inefabilul.
Gânditorul dacoromân poartă în sânul său marea sa
tăcere a grăirii Cosmosului.
În istoria Creaţiei, două Fiinţe supreme străbune
traco-dace au avut cultul Tăcerii: Fecioara MARIA şi Zeiţa egiptenilor
MERET-SEGER-„cea care iubeşte tăcerea.”
Două
mari fenomene îl prefac pe Om într-un stălp al tăcerii: Minunea şi Femeia.
Există şi o distincţie a Tăcerii: a tăcea, ca tăcere voită ori impusă
precum în regimul concentraţionar ateo-comunist din România şi tăcerea-grăire a sinelui, minunea
sublimă prin a fi îmbrăţişat de tăcere.
Tăcerea este
Matca Cuvântului !
Duhul Sfânt crează prin energia Sa necreată
Gândul, această Mireasă a Tăcerii în care se întrupează Cuvântul, Mirele ce se
naşte ca o supremă Grăire, ca o angelică Libertate, ca o Frumuseţe
macrocosmică.
În Tăcerea Imaculatei Necreaţii grăieşte Dumnezeu
ca Logos al sublimei Creaţii.
Cuvântul în Om se naşte ca un Dor al cunoaşterii,
dar şi al întâlnirii cu Dumnezeu.
Cuvântul în Era Creştină a Ortodoxiei lui Iisus
Hristos devine Creaţie şi Revelaţie.
Logosul-Dumnezeu a dat Fiinţă nefiinţei, iar prin
Hristos a dăruit Fiinţei veşnicia Sa.
Logosul-Dumnezeu a creat Crucea Bisericii Sale ca
Trup universal al lui Hristos.
Sufletul care a devenit Biserică a Duhului
trăieşte pin Tăcerea şi Cuvântul Inimii.
Inima trebuie astfel mereu primenită pentru a-i
grăi Dumnezeu, Învăţătorul, Conducătorul înţelept, Profetul, Poetul, Preotul,
Teologul, Artistul, Filosoful, Sfântul.
Creştinul ortodox dacoromân trăieşte autentic
plenitudinea întru Hristos, atâta timp cât el este Armonia dintre Tăcerea şi
grăirea Cuvântului.
Această inefabilă Împărăţie a Tăcerii şi a grăirii
Cuvântului este Moştenirea spiritual-religioasă, Testamentul veşnic al
Străbunilor noştri Daci nemuritori.
Revenirea la Matcă, la Tradiţie, la Credinţa
străbună-Ortodoxia, a fost preocuparea de mai târziu a Gânditorului Artur Gabriel Silvestri pentru o regenerare morală şi spiritual-religioasă a
Elitei naţionalist-creştine atât din ţară, cât şi din diaspora.
Afinitatea surprinzătoare, fulgerătoare, covârşitoare
cu spiritualitatea dacică devenită reper şi simbol l-a catapultat pe Artur
Gabriel Silvestri spre redescoperirea Frumosului creat, cuprins ca o forţă
vulcanică în Rugul Aprins al Scriitorilor Creştini Ortodocşi, ca un Far de
lumină ce atrage depărtările-apropiate ale Omului culturii.
Provocările sale de spirit, invitaţiile la
elocinţă au declanşat în scriitorii de factură eminamente creştină confruntarea
Omului cu el însuşi, devenind un povestitor al sacrului, al imensei împărăţii a
sinelui în care se leagănă sacralitatea infinitului dacic.
Din adâncurile înţelepciunii astrale ale Neamului protodac, Artur Gabriel Silvestri a ţâşnit ca un foc sacru al dăruirii de
sine, confidentă a jertfirii întru Suferinţă şi Iubire pendulând între Chronos
şi Kairos, între timpul ce se prelinge şi vremea sacră a apropierii de
Dumnezeu, astfel ca timpul să-l slujească permanent pe Omul creaţiei în aşa fel
ca meditaţia sa literară să devină o confesiune de credinţă, iar metafora un
fel de amvon în care autorul sacerdot, cu recursul său generos la Străbuni, să
confere evenimentului o Filocalie a Neamului prin renumiţii asceţi smeriţi ai
gândirii ortodoxe.
Prin prodigioasa sa producţie literară de un înalt
rafinament stilistic şi de o adâncime mistică întâlnită doar la marii Creatori,
la cei puţin Aleşi, prin Asociaţia Română pentru Patrimoniu, Artur Gabriel Silvestri face ca OPERA
sa, un Testament de taină al unei Românii Tainice, de înviere spirituală,
individuală de Elită naţionalist-creştină de la care se aşteaptă verdictul unei
Românii Creştine Viitoare.
Chemarea expresă a discipolilor săi a fost aceea
de a se regăsi în sine contemplat de har pentru a irupe în lumină un
subconştient fantastic literar, împodobit într-o mistică a trăirii emblematice
sub o cupolă estetică a unei bucurii plenare, unde destinul să se împlinească
sub albastrul senin al misiunii, al vocaţiei coslujitoare.
O căutare a fervorii naţionalist existenţialiste
în metafizica dacoromânului netejeşte amplitudinea creatorului în care se înteţeşte
atitudinea unui fior naţional, creştin ortodox aşa cum o cântare dulce, suavă
umple spaţiul sideral al conştiinţei, unde sufletul se umple de chemarea
Străbunilor săi milenari cereşti.
Spiritualitatea creştină a gânditorului ortodox
promulgă în dialectica trăirii ecumenice un aspect psihologic, terapeutic
pentru armonia vieţii într-o mărturisire interdisciplinară a gândirii spre
cultură, spre cult, ca un recurs la unitatea creştinilor.
Şi în cadrul naturii spirituale a Mărturisirii de Credinţă Literară,
privind raportul de creaţie întru Tradiţia străbună moştenită dintre pământ şi
cer, libertate şi har, responsabilitate şi credinţă, adevăr şi jertfă, iubire
şi cruce, rugă şi înviere, are loc cuminecarea cuvântului omului
creştin-ortodox întru Cuvântul lui Dumnezeu-Hristos, astfel încât grăirea
inspirată a gânditorului responsabil pentru fiecare cuvânt gândit, rostit,
scris, ca reflectare sublimă a Logosului, să recreeze lumea cu întreaga ei
spiritualitate ortodoxă, nu ca doctrină, ci ca dogmă de viaţă înnoită întru
Frumos.
Omul creştin ortodox dacoromân, fie gânditor, fie
poet, fie scriitor, fie teolog, fie artist, fie sacerdot, fie naţionalist
trebuie să redevină fiinţă rugătoare, Homo religiosus, cum inspirat l-a
definit profetul Mircea Eliade, purtătorul
Rugăciunii Inimii Hristice,
cu ceasurile ei de foc şi cu timpurile astrale unde se pogoară şi bate; tic,
tac simultaneitatea: întrebarea Omului ce se închină răspunsului lui Dumnezeu.
Numai spiritualitatea-liturgic Hristică ne umple
clipa trăirii ortodoxe de eternitatea mărturisitorului, a trăitorului mistic,
prin rugă permanentă, omologând realul în ideal, înălţându-se sacru, muritor,
jertfitor, crucial spre îndumnezeire.
„Ora
scriitorului” nu este „ceasul
marilor singurătăţi”, ci orologiul clipelor de har pogorâte de Duhul Sfânt
în sufletul curat al creatorului, căruia-i conferă nemurirea.
Cronicarul de la „Luceafărul” s-a aureolat de nimbul Demiurgului Profet Mihail
Eminescu, a iniţiat o arheologie literară proto-română, devenind promotor de
seamă al unor proiecte de elită spirituală, cultural-sociale, fondatorul unei „noi geografii literare”, într-un areal
spiritual-religios, ctitorind astfel Asociaţia
Scriitorilor Creştini din România şi al editurilor de referinţă: Carpathia Press, Intermundus, Kogaion.
Cu o
formă de relief metafizico-mistică ce se răsfrânge în apele
filocalico-sofianice din vasta Culturii Ortodoxă, Artur Gabriel Silvestri, intuind voinţa lui Dumnezeu, dragostea mea
pentru El şi Iubirea de Neam, m-a dăltuit „noii
geografii literare”, în care mi-am definit, redefinit vocaţia, misiunea,
slujirea întru frumuseţea Cuvântului.
La „ora scriitorului”, către Zorii
surâzători ai dimineţii, cu graba unei ninsori celeste, Gânditorului i se
revelează ca o frescă celebră bizantină, ca un cântec angelic, lucrarea
mirifică „Mărturisirea de Credinţă Literară”, aşa cum la ceasul
rugăciunii de dimineaţă marele mistic Ieroschimonahul Daniil/ Sandu Tudor a
auzit cântecul păsării unice.
Lucrarea, ca o mărturisire, ca o comuniune în care
Omul creativ se naşte în lumină, se renaşte în mireasmă de har, se cuminecă în
Dumnezeu, se cuminecă în ceilalţi ce cu adevărat îl slujesc pe Mântuitorul
Hristos, se cuminecă în sine ca o împărtăşire de Fecioara Maria şi de Neamul dacoromân
preaales.
Imboldul Proniatorului i-a grăit Filosofului
culturii Artur Gabriel Silvestri
titlul Mărturisirii..., la
care a adăugat heraldic hieroglifa Cuvinte pentru Urmaşi, ctitorindu-şi
sinele în Sinele naţional, universal al spiritualităţii religioase ortodoxe,
unde se decantează sublimul ca esenţă a Frumosului revelat în slujitorii
Cuvântului.
„Aproape
fiecare cuvânt însemna ceva şi însemna şi mai mult atunci când potrivirile lor
îşi reflectau semnificaţii subsidiare şi aluzii orânduite strat după strat,
dezvăluindu-se în misterul lor constitutiv. Aşadar, era întâi de toate o metafizică a scrisului unde ar fi
trebuit să încapă deopotrivă iniţierea prin cuvânt şi dezvăluirile prin
creaţie, amândouă fiind noţiuni ce nu aparţin vieţii obişnuite şi, deci,
contigentului. Apoi, apărea însăşi ideea de participare la enigmă şi prin
aceasta o încifrare de înţelesuri ce sunt doar vehiculate de cel ce le însemnează, adică le transformă în urmă şi în simbol. De aici rezultă misiunea, adică „răspândirea gândului scris” în Neamul ce îl făcuse posibil, adică <<la Români>>.” (Mărturisirea
de Credinţă Literară, vol.I, Carpathia Press-2006, p. 4)
Daimonul socratic, geniul spiritualităţii
traco-scito-geto-dacice, care atât de profund s-a reflectat în Socrate,
Eminescu, Ianolide, Virgil Maxim, Băncilă, Bernea, Ţuţea, sfătuitorul de taină,
inspiratorul haric al gânditorului creştin ortodox amplifică imaginea
armonioasă a spiritului religios creativ ce se răsfrânge ca o sinteză între
miracol şi firesc, ca o frumuseţe estetică ce devine arhetip celest al
eternităţii valahe.
Frumuseţea creaţiei spirituale crează emoţia
estetic religioasă care umple sufletul.
Intuiţia este un fel de prezent continuu al
prezentului haric, o chemare ontologică, o muzică astrală, o cântare sublimă,
un chip angelic, o icoană sacră, o natură vie răsfrântă în toată splendoarea
Creaţiei divine, o vibraţie a armoniei serafice, o emoţie celestă străfulgerată
de o cultură cultică, superioară, cerească, a Duhului Sfânt.
Primirea darului ceresc al Ortodoxiei lui Hristos
de către Neamul nemuritor al Fecioarei Maria a provocat o revoluţie, o
revelaţie, o mutaţie cu caracter spiritual.
Vremea creaţiei în amvonul inimii coboară unda
expresiei într-o unduire poetică, filosofică, teologică care atrage azurul
heruvimic punându-ne într-o vorbire cu sinele, într-o convorbire misterioasă,
într-o tăcere de taină, meditând, stând în braţele gândului alb, unde cuvântul
grăieşte cu sine, pentru ca apoi să se aprindă ca spirit religios, astfel încât
creatorul să devină un mare sacerdot al aurei Luminii Cuvântului.
În Altarul Luminii Cuvântului arde permanent
Frumuseţea vieţii lui Hristos, Ortodoxia întru Hristos, aserţiune ce vizează
Sublimul ca vocaţie a nemuririi dacice.
Viaţa lui Hristos întrupează, îmbrăţişează Viaţa
celor ce şi-o închină întru Hristos, dăruind totul pentru a afla totul, dăruind
libertatea pentru a întâlni Libertatea, oferind certitudinea pentru a primi
Adevărul, dăruind curajul temerar pentru a primi dreapta Credinţă, dăruind
viaţa pentru a primi Viaţă, dăruind Iubirea pentru a primi Dragostea.
„Viaţa lui
Hristos cuprinde în sine o frumuseţe negrăită, greu accesibilă, însă atunci
când este simţită, atât de profundă, încât unii s-au lipsit de toată averea lor
pentru a o putea îmbrăţişa sau şi-au dat chiar viaţa, ca martiri şi mucenici.” (Valentin Bassarabescu, Vocaţia nemuririi, Ed. Expansion-Armonia 2000, p.152)
Vremea creaţiei
este o Taină a Timpului Nemărginit,
cum genial a subscris Filosoful Culturii Artur
Gabriel Silvestri, cel care a făcut o emblemă conceptuală a spiritualităţii
gândirii sale, cel care a „aşezat-în fiinţă”, în fiinţa timpului sacru dacic
nemuritor, ca şi o pădure multiseculară,
impunătoare prin tăcerea ei misterioasă, <<Mărturisirea
de Credinţă Literară>> „Cuvinte
pentru Urmaşi”, Modelul Omului Mare, Vremea
seniorilor, Athanor, Arhetipul Călugărilor Sciţi, Semne
şi peceţi, Memoria ca un concert baroc, coslujitor ca atâţia alţi Urmaşi
ROMÂNI, al Profetului Mihail Eminescu
în „eminescianitatea”
dacoromână, creînd o metafizică a
scrisului, o mistică a culturii, sanctificând „scrisul ca religie la Români.”
Vremea creaţiei sale a excursului gândirii, a
culturii sale şi-a trăit timpul sacru, trăindu-l încă limpede, luminos,
continuu deasupra timpului, ca o Bucurie a timpului.
„Bucuria
timpului, o binecuvântare a ierarhului Boier, Calinic Argatu-Argeş, această vreme dăruită nouă, bună de lucru
grabnic, atât cât mai este ziuă, neuitând să răscumpărăm timpul, că zilele sunt
puţine şi rele, cum spune de veacuri multe, cerescul Pavel Apostolul. Acum este vremea mântuirii noastre, acest acum
este un prezent pe care să-l înveşnicim în lucrările şi purtările noastre de zi
cu zi, pentru a nu plânge din cauza risipirii timpului dăruit nouă cu atâta
bunătate dumnezeiască!” (Mărturisirea
de Credinţă Literară, op., cit., p. 15)
Căutările şi împlinirile sale literare,
filosofice, artistice, spirtituale, mistico-religioase legate de perihoreza
arhetipală a Călugărilor Sciţi i-au
netezit Calea spre teoză, spre jertfa supremă, nu ca o Vocaţie a Căii Singuratice, ci ca o Destinaţie a comuniunii, ca o
cuminecare cu Potirul Crucii şi-al Învierii, împlinirii întru Dumnezeu şi
Neamul său.
Artur
Gabriel Silvestri-Filosoful culturii
ortodoxe creştine naţional-universale a conştientizat permanent prezenţa
continuă a lui Dumnezeu lângă el, întru Neamul nostru, gătindu-l pentru marea
jertfă, pentru nemurirea profetică pe care i-a pregătit-o, pe care i-a făcut-o
ca Testament dacic ceresc Mărturisirii sale de credinţă:
„Doamne, cercetatu-m-ai şi m-ai cunoscut. Tu ai
cunoscut şederea mea şi scularea mea. Tu ai priceput gândurile de departe.
Cărarea mea şi firul vieţii mele Tu le-ai cercetat şi toate căile mele mai
dinainte le-ai văzut. Că încă nu este cuvânt pe limba mea şi iată, Doamne, Tu
le-ai cunoscut pe toate şi pe cele din urmă şi pe cele de demult. Tu m-ai zidit
şi ai pus peste mine mâna Ta. Minunată este ştiinţa Ta, mai presus de mine;
este înaltă şi n-o pot ajunge. Unde mă voi duce de la Duhul Tău şi de la faţa
Ta unde voi fugi? De mă voi sui în cer, Tu acolo eşti. De mă voi coborâ în iad,
de faţă eşti. De voi lua aripile mele de dimineaţă şi de mă voi aşeza la
marginile mării şi acolo mâna Ta mă va povăţui şi mă va ţine dreapta Ta.” (Psalmul 138, 1-10)
Binecuvântat este Bunul Dumnezeu întru Profeţii Neamului nostru nemuritor!
Binecuvântată este Maica Domnului întru Florile alese ale Alesei Sale Grădini!
Binecuvântat este Artur Gabriel Silvestri întru Aleşii Cerului serafic ai lui Hristos!
„Destul!... Opreşte, Doamne, căderea,/ Sau poate
degeaba mă rog, că lumea/ Ţi-a scăpat din mâini/ Şi-aştepţi, ca şi mine, să
se-mplinească minunea!// La început ai spus să se facă lumină, şi s-a făcut;/
Azi lumea rătăceşte prin beznă/ Şi-aşteaptă de la Tine lumină,/ Şi lumina nu
vine.// Odată ai poruncit să se retragă apele,/ Şi, la porunca Ta, apele s-au
retras;/ Azi lumea se-neacă şi-aşteaptă de la Tine/ Cuvântul,/ Şi Cuvântul nu
vine.//
Opreşte, Doamne, căderea,/ Porunceşte să se facă
lumină,/ Să se retragă apele răului,/ Şi, dacă e nevoie, ia-Ţi crucea/ Şi urcă
din nou pe Golgota,/ Căci se găsesc şi acum ucenici să Te vândă,/ Şi preoţi
să-Ţi pună cunună de spini,/ Şi tâlhari să Te însoţească,/ Şi cine să Te
împungă între coaste/ Ca să primească binecuvântare.// Sau, poate, degeaba mă
rog,/ Căci lumea Ţi-a scăpat din mâini/ Şi-aştepţi, ca şi mine, să
se-mplinească minunea.” (DEMOSTENE
ANDRONESCU, Peisaj lăuntric-versuri
din închisoare, Psalm IV. Fundaţia
Sfinţii Închisorilor, Piteşti-2014)
+ Ovedenia
Praznicului Intrării în Biserică a Maicii Domnului;
+ Sf.
M. Mc. Ecaterina; Sf. M.Mc. Mercurie.
+
Sfinţirea Sf. Altar al Catedralei Naţionale a Mântuirii Neamului.
+ Un
deceniu de la urcarea la Ceruri a Fiului României Tainice, Artur Gabriel Silvestri.
* Fond de carte,
bibliofil Dumitru Ionescu-Bucureşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu