ÎN BRONZ
Nicolae Davidescu – Andrei Ciurunga – Gabriela
Tănase – Doina Boriceanu – George Theodor Popescu – Constantin Mosor – Ben
Todică – Valeriu Dulgheru – Constantin Teodorescu – Octavian Mihalcea – Carmen
Brăgaru – George Anca
NICOLAE
DAVIDESCU
Umbra
camerelor
Sunt
camere de-acelea ce sunt pline
De
noi, şi-n care sufletele noastre
Se-mprăştie
tăcute şi senine
Şi se
deschid ca florile prin glastre
În
mijlocul tăcerii lor depline.
În
draperia mobilelor grele
De
pulberea nostalgicelor vise,
Şi-n
galbenul masivelor perdele
De-a
pururea uşor întredeschise,
Ne
risipim ca nişte vechi dantele.
De-aici,
al nostru suflet, când se-adună
Se
furişează pentru-ntâia oară
Prin
draperii, discret, şi se-mpreună
În
leneşele nopţi de primăvară
Cu
strălucirea razelor de lună.
Apoi
nimic; puţină poezie,
Închisă-n
ritmuri de epitalame,
Se-mprăştie
pe-a umbrei trândăvie
Şi
caută ca, pe minore game,
Să
prăfuiască tot ce-a fost să fie.
ANDREI
CIURUNGA
Aşteptare
Iubito,
astă seară te aştept
cu
stelele pe cer îmbobocite
şi ca
să poţi intra pe nesimţite,
deschid
fereastra care dă în piept.
Să nu
te temi că sârma dimprejur
Va
sfâşia în ghimpi mătasea rochii.
Tu
treci hotarul dincolo de ochii
Înveninaţi
ai paznicului sur.
Aşa
cum ştiu că poţi veni acum
Eşti
o lumină numai, o părere,
Întruchipată
toată din tăcere
Când
pleacă magii somnului la drum.
Am
văruit pereţii cu argint,
În
aer simt aripi de libelulă
Şi-acum
presar goaroafe prin celulă
Cu
bucuria crudă că te mint.
Aşează-te
uşor şi nu-ncerca
Să
rupi cu şoapta armonia sfântă.
Claviatura
sufletului cântă
Când
o atingi cu-apropierea ta.
Dar
zorii bat în gene. Mă deştept,
Acelaşi
gol din adâncime suie
Şi ca
să pot ascunde tot ce nu e,
Închid
fereastra care dă în piept.
GABRIELA TĂNASE
Noaptea
Cine mai poate să spună
că are un deal numai al lui
nu foarte mare dar suficient pentru a vedea
lumea în toate anotimpurile și în toate luminile
verde sau galbenă...
violet, aramie, albă sau roz
dimineata, la amiază, în asfințit și uneori noaptea
că dansează pe spatele lui de urs prăbușit
mângâidu-i blana ierboasă și zburlită de plăcere
că adoarme înfășurat într-un cocon de gânduri
pe botul namilei care linge luna
cu haloul ei de sare lichidă
împrăștiată pe urmele pașilor întorși din cer
și se trezește singur
cu spatele arcuit în toate anotimpurile
sub toate luminile
verde sau galbenă
violet, arămie, albă sau roz
dimineata, la amiază, în asfințit
și uneori ...
că are un deal numai al lui
nu foarte mare dar suficient pentru a vedea
lumea în toate anotimpurile și în toate luminile
verde sau galbenă...
violet, aramie, albă sau roz
dimineata, la amiază, în asfințit și uneori noaptea
că dansează pe spatele lui de urs prăbușit
mângâidu-i blana ierboasă și zburlită de plăcere
că adoarme înfășurat într-un cocon de gânduri
pe botul namilei care linge luna
cu haloul ei de sare lichidă
împrăștiată pe urmele pașilor întorși din cer
și se trezește singur
cu spatele arcuit în toate anotimpurile
sub toate luminile
verde sau galbenă
violet, arămie, albă sau roz
dimineata, la amiază, în asfințit
și uneori ...
DOINA BORICEANU
Trupul meu de forma
îndoielii
trec printr-o vâlvătaie de îndoieli
că asta n-ar fi iarna de azi-ieri,
că vara bate repezit la ușă,
că fructelor le-au crescut șoldurile...
iar marea a lene clătinată pe vară,
cum se știe a vis de îmbrățișare înfiorată...
și-o ninsoare-scânteiere țâșnet de pe boltă
ca viață troznind cerului smulsă,
apoi se închide cerul în sine
și zici că nimic nu e!
marea ne traversează în spaima
că dincolo de iubirea noastră
ninge cu zăpăceală încropită din precepte
dar cine în palme să le prindă-accepte?!
ochii tăi nu-mi răspund,
ochii-ți de sete se tulbură, iubite,
îți lași capul în piept
și te afunzi clipei.
când răsufletu-ți -văl mă cuprinde,
ai bea toate izvoarele din ființa-mi.
vino, vino cu mine!
stăm iubindu-ne la gura focului,
pierduți norocului.
-ce-ar fi norocul? suferind o babă
dosnic întreabă
călătoare pe strada tăiată
în neaua gândurilor.
zăpezi se colorează în gândire,
marea își înghiață vântului suspine,
ca o viață de om.
brusc, nu mai sunt cu tine,
îmi cresc ramuri de iubire-pom,
mă aplec peste prăpăstii de timp
și mă oglindesc subțire
și ție mă-ncerc să-ți dau chip
în bălțile adâncului.
am închis lumina oglinzii,
nu răsare în ea decât o unduire,
mă interpretează stelele ninsorii
când noaptea de vară cu rouă plânge.
nu știu dacă acolo eu,
dacă altcineva s-a pus pe desenat,
dacă pipăi cu degetul în frică oglinda...
apare o formă aparte
de așteptare.
căci te aștept iar în iarăși,
peste apele-ape oglinzii vin alte ape
de câte ori îmi întreb pașii
unde să fie, să nu clocot de izvoare...
mă întreb unde izvoarele ce zbor,
unde sărutul sorbit de suflet,
unde fug durerile de nu mă mai dor,
de ce aproape-ți încingere, ba îngheț.
pe obraz de anotimp cresc răstimpuri,
smalț de flori,
stau coborâte duioșite-n ierburi
când roua - cârcei la picioarele mele.
trupul meu bolnav de rouă prin colțuri,
ea ajunsă prin vene la adumbritele.
atunci am unghere tot mai luminoase,
cobor în ziua sângerie alături de tine,
sunt catifelate trepte îndesate-n iederă-iubire.
de sângele iernii - chiag în destinu-mi,
ziua
asta cutezând stă să mă zvânte.
GEORGE THRODOR POPESCU
Zicere I
! cum treci,
învrăjbind aerul acestei seri
spaima își face cuib în oasele mele,
și-mi adumbrește ochiul,
uit cuvintele,
îmi asum visele,
las- să-mi plângă nenorocul în streșini
! ești viața mea care se amână
și-mi doresc șansa aerului pe care-l respiri
- o respirația ta
în care totuși atât de blând se moare -
CONSTANTIN MOSOR
Cere-i pământului iertare
Cândva, demult, când eram blânzi
Ca ochii soarelui de-amiază,
Când le dădeam celor flămânzi
Din când în când un colț de rază,
Ca ochii soarelui de-amiază,
Când le dădeam celor flămânzi
Din când în când un colț de rază,
Când haina noastră, cea cârpită
I-o întindeam celui ce n-are
Nici mămăligă și nici pită,
Nici ghemotoc prin buzunare,
I-o întindeam celui ce n-are
Nici mămăligă și nici pită,
Nici ghemotoc prin buzunare,
Când lumea nu era pierdută
Pe sub frânturi de nelumină,
Când n-alerga după cucută
Care să-i cânte în surdină,
Pe sub frânturi de nelumină,
Când n-alerga după cucută
Care să-i cânte în surdină,
Și Dumnezeu era mai vesel!
Acum privește și suspină.
Ia harul Său, pe tot și țese-l
Chiar nu ți-e sete de Lumină?
Acum privește și suspină.
Ia harul Său, pe tot și țese-l
Chiar nu ți-e sete de Lumină?
Cere-i Pământului să-ți deie
Iertarea ca pe-o mare taină.
Nu-l amăgi cu o scânteie.
Du-te și cumpără-i o haină!
Iertarea ca pe-o mare taină.
Nu-l amăgi cu o scânteie.
Du-te și cumpără-i o haină!
BEN TODICĂ
Omul secolului, sclavul tehnologiei și al
dormirii?
Nu îmi aduc aminte să-mi fi fost așa de bine ca
acum. Am fost copil de miner sărac. Sărăcia te învață să furi sau să devii un
mare artist. Am încercat să învăț să visez zâne și prinți din imaginație și
când am stăpânit arta, nu a mai fost nevoie de ea. Azi nu mai știm să visăm
pentru frumos și liniște. Puțini mai știm să citim în suferință și vânt pentru
a afla direcția spre adevăratul destin. Asta i-am cerut Domnului ca și copil;
să mă ajute să arat fratelui meu crăpătura din zid spre strălucirea soarelui,
lucru deloc ușor de văzut din spatele urâtului și al mizeriei. Nu-i mai vedem
pe cei de lângă noi, incluzând părinții, frații, surorile și chiar prieteniile
adevărate câștigate cu greu de-a lungul istoriei prin educație, dăruire,
îngăduință, iertare și iubire. Toți vorbim în van sau criticăm pe ascuns viața,
însă viața construită azi și impusă este lipsită de conștiință și
responsabilitate. Suntem și acceptăm dezumanizarea în masă, bătând cu ușurință
din palme și strigând “uraaa!” la pocnitul biciului politic, apoi fugim acasă,
în singurătate și egoism, lăcomie și minciună, hoție și trădare. Am fugit de
dracul și am dat peste taică-su, îmi spunea mama: “de la Ana la Kaiafa!”
Societățile cu astfel de caracteristici nu pot duce la un final fericit.
Golanii și trădătorii, vânzătorii de țară nu sunt eroii aleși de părinții
noștri pentru a ne conduce în eternitate. Turnătorii din comunism sunt aceiași
și azi în democrație. Omul secolului 21 este mai amorțit ca niciodată,
“SLUJITORUL dumnezeilor de lemn” de care Iisus ne îndemna să ne ferim; banul,
tehnologia și ciomagul etc. Omul are urgentă nevoie de suflet, de cuvânt bun și
lumină divină pentru a se trezi.
VALERIU
DULGHERU
Rusul își schimbă părul dar năravul ba
„De ce să
tragi ca la galeră/ Să-nveți atâtea fără rost,/ De vrei să faci o carieră,/
Ajunge numai să fii …PROST//”.
(Florentin
Smarandache. Cine râde la urmă e mai încet la minte).
Dar tocmai acest scop l-au urmărit toate regimurile
de ocupație rusești (țarist, sovietic, rus putinist!) în teritoriile ocupate.
Dar cel mai oribil a fost totuși regimul stalinisto-comunist rus care în
„republicile unionale” ocupate și țările socialiste satelit din estul Europei
promovau în funcții de răspundere puține cadre naționale, dar majoritatea „mai
încete la minte”, coruptibile sau compromise pentru a fi mai ușor dirijate. În
acest scop pcus și organele de securitate rusești au elaborat un plan special,
aflat și astăzi în uz.
Mai mulți analiști politici, politicieni vorbesc
acum despre o anumită scădere a interesului Rusiei față de Republica Moldova,
în special, după ce s-a căpătuit cu Crimeea. Ar putea să aibă puțină dreptate
însă ținând cont de năravul acestei specii asiatice nu prea cred. Pur și simplu
în situația ei economică deosebit de precară Rusia încearcă să „scoată
jăraticul cu mâna altora”: în Basarabia cu mâinile unor cozi de topor gen
Dodon. În alte foste republici, de asemenea, prin cumpărarea liderilor. Este
probabil cel mai vechi mod de ați atinge scopul într-o anumită zonă, folosit de
toate imperiile.
La începuturile ei Rusia, prin cumpărarea
conducătorilor popoarelor est-siberiene, cu ajutorul unor cazaci răzvrătiți
precum Ermak și Habar, încetul cu încetul au ieșit la Oceanul Pacific, au ajuns
să domine, să țină în jug o șesime din glob. Un jug cu mult mai crunt ca cel
otoman l-au simțit și românii din noua gubernie rusească – Basarabia, ocupată
la 1812 cu concursul trădătorului cumpărat Moruzi. Pe parcursul a peste 100 de
ani guvernul țarist a folosit cele mai declasate elemente rusești și cozi de
topor naționale. Rusia Sovietică (urss) și-a băgat hoardele, impunându-i și pe
sateliți (cu excepția României!), în Cehoslovacia în a. 1968 la „cererea
guvernului de la Praga” (s-au găsit câteva cozi de topor și acolo!) prin
cumpărarea liderilor țărilor satelit din Europa de Est, implementarea unui plan
special pentru aceste țări privind controlul mișcărilor de opoziție
regimurilor. Îmi aduc aminte o scenă a umoristului rus M. Zadornov: „Dacă ai aptitudini în medicină te duci la
medicină. Dacă ai aptitudini în inginerie te duci la politehnică. Dacă nu ai
niciun fel de aptitudini te duci în komsomol”. Așa era crescută
nomenclatura sovietică. Fidel mentorilor săi (țariști, sovietici!) Putin, ca un
adevărat rus, continuă aceeași tactică în raport cu foștii supuși, astăzi
rebeli.
Recent în rezultatul spargerii de către hackerii
ucraineni a poștei consilierului lui Putin Vladislav Surkov a ajuns să fie
cunoscut planul de destabilizare a situației în Ucraina cu denumirea „Șatun” (o
specie de urși-n.n.). Sunt sigur că și în privința Republicii Moldova a existat
un asemenea plan, luând în considerație fauna politică care s-a perindat la
Chișinău pe parcursul acestor peste 25 de ani de așa numită independență. Și
evenimentele din România (porcăria rusească de la Craiova, mai multe acțiuni
antieuropene ale stângii dragniste, înroșirea Moldovei (de peste Prut!) și
fortificarea campaniei antieuropene ș.a.) fac parte dintr-un alt plan de
destabilizare a situației în România. În document se vede cu ce cinism Rusia își
atinge scopurile geopolitice în regiune.
Când ultranaționaliști ruși gen Jirinovskij, dar și
Putin, declară că Republica Moldova ar putea să se unească cu Rusia (dar doar
în cazul când România nu ar fi dușmanul Rusiei!) ar trebui să ne îngrijoreze.
„Mărul otrăvit” ar trebui refuzat fiindcă scopul adevărat se ascunde în spatele
lui. De menționat că principiile de bază incluse în acest plan nu diferă de
cele ale urss în primii ani de după război practicate în „democrațiile
socialiste” din estul Europei. Se spune că Stalin iar fi propus lui Adenauer să
se unească cu Germania de Est. Mărul otrăvit a fost refuzat, punând în prim
plan libertatea și democrația.
Să spicuim câteva „pierle” din acest plan putinist.
„Minoritățile rutene din Ungaria, Slovacia și România ar trebui să ceară
autonomia rutenilor din Transcarpatia” (observați mărul otrăvit. După ce rușii
staliniști au hăcuit după bunul lor plac spațiul din Carpați acum iar durea
problema rutenilor), acesta fiind elementul de destabilizare în Transcarpatia prin
intermediul statelor vecine, inclusiv România)… Planul acțiunilor concrete
privind realizarea statutului federal al regiunii Transcarpatia… Organizarea
lucrului în diverse grupuri sociale, politice și structuri
regionale...activizarea grupului „Rusinskaia Rodina” (aripa de stânga a
comunității rusinilor)”. Dar parcă în Basarabia minoritatea găgăuză nu a avut
același rol! „Există posibilitatea ca
Donbasul să fie restituit Ucrainei, fapt ce va permite intrarea în parlamentul
ucrainean a persoanelor loiale Rusiei care, ulterior, vor bloca integrarea în
UE și colaborarea cu NATO”.
Dar parcă activizarea lui Dodon (zilele trecute a
plecat la Moscova unde s-a întâlnit cu consilierul special al lui V. Putin, D.
Kozak, (a doua oară în ultimele trei luni!), iar astăzi se afla la Istanbul!)
nu face parte dintr-un plan similar. „Împreună
vom fi mai puternici (desigur, cu cele câteva sute de mii de voturi din
regiunea transnistreană + autonomia găgăuză vei fi mai puternic!). Avem deja o
bună ancoră a statalității (într-un limbaj mai popular se numește talaghir la
căruță) – Găgăuzia…” declarase recent „marele integrator Dodon”. De menționat
că planul Kozak I pentru Voronin includea o cameră a senatului cu un număr de
26 de locuri, împărțite egal între Republica Moldova și regiunea transnistreană
+ autonomia găgăuză. În planul Kozak II pregătit pentru Dodon numărul lor este
de 27 de locuri împărțite: 13 - Republica Moldova și 14 – regiunea
transnistreană + autonomia găgăuză. Observați diferența între obtuzul Voronin
și cățelușul, care se gudură mai bine, Dodon!.
„Informațiile despre actele de corupție ale lui Poroșenco și ale oamenilor din
anturajul său trebuie să fie adevărate, complete și să fie propagate de către
sursele noastre din străinătate – Europa și SUA”. Documentul mai stipulează
intenția de a adopta anumite schimbări în constituție, pentru oferirea unui
statut economic deosebit regiunilor (similar planului de federalizare în
Republica Moldova!): alegerea guvernatorilor, minimalizarea influenței Kievului
asupra situației economice și sociale. O altă direcție a destabilizării
situației va fi ridicarea criminalității la Kiev, stimularea conflictelor
interconfesionale, infiltrarea oamenilor „necesari” în mișcarea voluntară și
Forțele Armate ale Ucrainei (scenariu deja realizat în Basarabia prin Roșca
ș.a.).
„…A duce
discuții cu reprezentanții business-ului mare despre un suport economic din
partea statului rus pentru întreprinderi și politicieni, dar și unul mediatic,
în Ucraina și Rusia”. În Basarabia
se realizează metodic acest plan. Este creat un imperiu mediatic prorus.
Autonomia găgăuză, nemaivorbind de regiunea transnistreană, sunt zonele
„preferate” de investitorii ruși. „Crearea unor grupuri operaționale mobile,
care vor putea fi folosite în timpul manifestațiilor de amploare…”. „…A se
organiza marșuri ale crucii (la noi mai nou a fost organizat „marșul familiei
tradiționale”, marșul „soldatului necunoscut”), unde credincioșii vor purta
portretele lui Nicolai al II-lea (împușcat la ordinul mentorilor lui Putin și
Dodon!), panglicile Sfântului Gheorghe și alte atribute iritante”. „…O atenție
deosebită trebuie acordată afirmațiilor politicienilor din Uniunea Europeană și
SUA: majoritatea materialelor trebuie să înceapă cu cuvintele acestor
politicieni și nicidecum cu afirmațiile politicienilor ruși…”. Chiar dacă acest
plan a fost scris pentru Ucraina să fim siguri că a existat (și mai există!) un
plan similar și pentru Basarabia. Este vizibil cu ochiul liber, văzând cum
decurg lucrurile.
Scriam anterior că comportamentul Centrului
basarabean devine uneori imprevizibil.
Pe 18 octombrie Partidul Democrat propune în parlament modificarea
constituției prin introducerea opțiunii de integrare europeană, care nu a
trecut, iar peste doar trei zile la „marele
show democrat Plahotniuc a declarat despre o a patra cale pentru Republica
Moldova”. Vorbind în stilul „marelui geometru și geograf” D. Moțpan PD s-a
întors la 380o în politica sa. Este clar pentru orice om treaz la minte că este
vorba de o campanie electorală, o a patra cale pentru Basarabia neputând
exista. Este o cale–opțiunea europeană. A doua cale este opțiunea euroasiatică
(în frunte cu Dodon), oricât ar trâmbița el despre moldovenismul lui. A treia
cale ar fi independența Republicii Moldova în această zonă geopolitică. Căi
reale sunt doar primele două. Aici se duce lupta cea mare. Cea de a treia cale
și-a demonstrat imposibilitatea pe parcursul celor 27 de ani de așa numita
„independență”. Actualul stat Republica Moldova este unul falit fără o doctrină
națională clară, fără niciun viitor. Cât de independenți suntem înțelege
oricine care are o cât de cât brumă de logică.
Pe parcursul ultimilor ani am văzut mai multe
piruiete politice ale centrului democrat: de la orientarea totală proeuropeană
(așa au declarat PD pe parcursul ultimilor doi ani!) la așa numita a patra cale
proMoldova care este de fapt o trambulină spre orientarea proRusia. Aceasta se
va întâmpla îndată după alegerile parlamentare din anul viitor dacă PSRM și PD
vor lua majoritatea. Plahotniuc nu iubește ca cei care-i dau bani să mai
întrebe cum sunt ei utilizați. Putin, dacă o să-i dea (doar că n-are de unde),
nu-i va cere socoteală.
Apare însă o întrebare logică: până unde va merge
binomul? Până când o să-i permitem acestui „păpușar” să ne considere drept o
turmă. După developarea completă a lui Iu. Roșca în 2009 trebuia găsit printre
naționali un nou cal troian. Acesta, se pare, e V. Plahotniuc. Vă mai amintiți
cum M. Lupu, devenit proaspăt președinte al PD, îl blama pe Plahotniuc ca fiind
membru al familiei Voronin ca doar după o lună să apară pe locul doi în lista
PD-ului în alegerile repetate din iulie 2009. Sarcina pusă în fața lui era ca
în lipsa pcrm, a lui Roșca, să fie distruse noile partide democratice
promițătoare – PLDM și PL. Să-i dăm cezarului ce-i a cezarului: a reușit. Nu
mai avem astăzi PLDM-ul de la 2010, când a luat 32 de mandate, și nici PL-ul cu
15 mandate. Există o nebuloasă cu multe așchii pe dreapta.
Nicolae Steinhardt scria la 1937 în „Trei
fenomene ale timpului” (timpul parcă s-a oprit. Cât de actuale sunt și peste 80
de ani!) despre „Invazia verticală a barbarilor, domnia proștilor, trădarea
oamenilor cumsecade”. „Primul: năvălesc nu barbarii din alte continente
ci, de jos în sus, derbedeii. Barbarii aceștia preiau locurile de conducere. Al
doilea: au sosit - pur și simplu, în sensul cel mai categoric - proștii și
inculții la putere și în ciuda tuturor legilor economice și tuturor regulilor
politice fac prostii, ca niște ignoranți ce se află. Al treilea: în loc de a se
împotrivi, oamenii cumsecade adopta expectative binevoitoare, se fac că nu văd
și nu aud, pe scurt trădează. Nu își fac datoria. Imparțiali și încrezători
înregistrează și tac. Sunt cei mai vinovați”.
Să nu dea Domnul să ne simțim și noi, dragi
prieteni, „cei mai vinovați” după alegerile din 24 februarie 2019. Nealegerea
doamnei Maia Sandu președinte al Republicii în anul 2016 este în mare parte
vina intelectualilor. Acum se pare că suntem pe calea de a mai călca o dată pe
greblă prin alegerea majoritară a partidului lui Dodon la parlamentare.
CONSTANTIN TEODORESCU
Maria-Daniela Pânzan și poetul Dumitru Ichim
În sfârşit, o carte despre poezia lui Dumitru Ichim(1), o carte ieşită din
„responsabilitatea primei modelări de sinteză a unui univers liric atât de
original”(2). Pentru mine
este „o mare satisfacţie”, o contribuţie importantă la definirea vocabularului
sacralităţii. Demersul eseistic porneşte din convingerea că „Temele şi motivele
religioase, simbolurile şi metaforele revelatorii se închid şi se deschid
cititorului într-un tumult de frumuseţe copleşitoare”(3) şi constată revelarea sacrului în creaţia poetică,
ceea ce îmi aminteşte de cuvintele lui Lucian Blaga: „... sentimentul religios,
indiferent de obiectul spre care este îndreptat, nu se poate concepe fără
sentimentul sacrului”(4).
Cercetarea eseistică se dezvoltă pe motivele şi simbolurile poeziei lui D. Ichim.
Cartea cuprinde secvenţele: Poezia începuturilor (care poartă pecetea timpului ca „totalitate semnificativă”(5) ; Poeme tanka şi poeme haiku sau Grădina cu îngeri a fiinţei; Marile sărbători creştine şi trăirea în ritmul liturgic al vieţii; Coordonatele spaţiului liric: grădina cu livadă, calea iubirii; Ipostaze lirice definitorii: îngerul, îndrăgostiţii, Mirele şi mireasa, regina, dreptul Iov; Peisagistică literară unică: apa, cireşul şi mărul, crinul, melcul; Poezia-rugăciune; Concluzii, fiind o cercetare aplicată care descoperă imaginea „structurii lirice moderne”(H. Friedrich) în creaţia unui mare poet.
Organizarea consistentă demonstrează expresia unei viziuni: înţelegerea motivelor care animă poetul prin convergenţe tradiţionale, moderniste şi postmoderniste în constituirea unui univers liric bogat în semnificaţii, de o mare densitatea a expresivităţii, cu valenţe cognitive şi constante liturgice.
Maria-Daniela Pănăzan nu rămâne la simpla decodificare a simbolurilor şi metaforelor. Prin deschiderile culturale şi estetice, literare şi lingvistice propuse de poet, autoarea pătrunde în semnificaţii creştine şi general umane, stabilind elemente funcţionale în poeme: formele spaţiului liric, ipostaze lirice, elemente de peisagistică literară. Toate acestea se constituie, fără îndoială, în concepte ichimiene urmărite în eseul monografic cu precizia informaţiei şi cu profunzimea analizei, prin care descoperă o patetică ardere culturală creativă, o îndrăzneaţă împlinire a valorilor cu dimensiune de simbol în convieţuire artistică pe baza unor „afinităţi elective”.
În „Notă asupra ediţiei” se precizează: „Am păşit în templul divin al poeziei lui
Dumitru Ichim cu multă sfială. Şi am rămas în rugăciune, realizând cu adevărat
că mă aflu în faţa uneia dintre cele mai profunde şi originale creaţii lirice
prin care autorul devine o voce excepţională în literatura română de azi.”
La sugestia cărturarului şi scriitorului N. D. Petniceanu, încă la prima vizită în Canada, am căutat familia de poeţi Ichim, apoi, prin stabilirea în Kitchener, devenit membru al Cenaclului literar Florica Baţu Ichim, m-am bucurat de o sinceră prietenie, care m-a determinat să văd, în dumnealor, o autentică pasiune pentru cuvântul românesc, o îndrăzneaţă împlinire a valorilor, dimensiune de simbol, convieţuire artistică pe baza unor simţiri comune.
Eseul este o (re)construcţie a.existenţei unei lumi trecute în creaţie lirică, cu aspect monografic, care pătrunde adânc în ramele monografice ale portretului poetului propus de Savatie Baştovoi: „Atemporal ca Shakespeare, fără a părea o icoană; îndurerat ca Voiculescu, fără a fi un militant; zbuciumat ca Arghezi, fără a-şi pierde credinţa; ermetic şi muzical ca Barbu, fără a fi sedus de joc, Dumitru Ichim, acest nume prea puţin cunoscut din pricina smereniei autorului, este, prin aceste sonete, ultimul mare poet român în viaţă carte se înscrie în cea mai solemnă tradiţie a poeziei moderne universale”(6).
Venind cu o bogată experienţă în cercetarea poeziei
religioase(7),
Maria-Daniela Pănăzan descoperă în poetul Dumitru Ichim o fiinţă cu viaţă de
preot şi o creaţie. Cu alte cuvinte un întreg, deoarece analiza estetică nu
putea fi fragmentară. Astfel se va vorbi despre paradigma Dumitru Ichim, un
original complex tradiţional-modern în care sufletul poeziei supravieţuieşte
trecerii timpului, dacă există asumarea rolului de profet.
Se surprind cu fineţe originalitatea mijloacelor de exprimare ale unui magician al cuvântului şi structurile adânci ale semnificaţiei lirice.
Se surprind cu fineţe originalitatea mijloacelor de exprimare ale unui magician al cuvântului şi structurile adânci ale semnificaţiei lirice.
Semnificaţia existenţei în lume este iubirea. Poet modern, Dumitru Ichim depăşeşte înţelegerea iubirii, prin cunoaştere şi trăire, ca mod caracteristic de existenţă. Iubirea e originea creaţiei. Se recuperează existenţa umană a timpului prin poezie
Calea transcendenţei din timpul universal e arta. Prin artă e ceea ce putem fi mai departe.
Neîndoielnic, locul lui Dumitru Ichim este între marii poeţi români. Merită mai mult decât îi acordă această primă carte de cercetare valoroasă.
----------------------------------------
(1) Pănăzan, Maria-Daniela, Poezia lui Dumitru Ichim. Eseu monografic, Prefaţă de Anca Sîrghie, Editura CronoLogia, Sibiu, 2o17
(1) Pănăzan, Maria-Daniela, Poezia lui Dumitru Ichim. Eseu monografic, Prefaţă de Anca Sîrghie, Editura CronoLogia, Sibiu, 2o17
(2) Ibidem, Prefaţa Acrobaţia imaginarului în poezia lui Dumitru Ichim, de Anca
Sîrghie, p. 6
(3) Ibidem, p. 134
(4) Blaga, L., Despre
gândirea magică, Editura Garamond, Bucureşti, 1992, p. 167
(5) Tohăneanu, G. I., Dicţionar de imagini pierdute, Ed. Amarcord, Timişoara, 1995, p. 189
(6) Vezi
Prefaţa volumului de versuri, Ichim, Dumitru, Tu ştii că te iubesc, 150 de sonete prefaţate şi ilustrate de
Savatie Baştovoi, Ed. Cathisma, Bucureşti, 2017
(7)
Pănăzan, Maria-Daniela, Poezia religioasă
românească. Analize şi comentarii eseistice, Editura CronoLogia, Sibiu,
2017 (prima ediţie la editura Reîntregirea din Alba Iulia, în 2006
OCTAVIAN MIHALCEA
Peceți luminoase
Poemele lui Dumitru Ichim fundamentează perpetua
căutarea a Adevărului, apropierea de cele sacre, inexpugnabile. Astfel ne aflăm
pe drumul ce are ca finalitate contopirea cu Fiinţa, cu Numele Focului mereu
invocat. Asistăm la integrarea în fecunda atmosferă care învăluie esenţiala
problematică proprie acestor maximale pătrunderi în lumea Esenţei. Decriptând
mai întâi misterele contingenţei, putem accede în arealul subtil unde primează
criteriul diferenţei de nivel ontologic. Aici, sacrul nu mai poartă aparenţa
unui misterium tremendum ci se înfăţişează eclatant, conform regulilor
Transcendenţei: „Şi mie îmi este dor de
zborul pur/ fără de aer, fără aripă,/ fără de umbră din nou ca să fiu,/ numai
luminii spunându-i numele,/ fără ieri, fără mâine, fără târziu/ totul atât de
rotund,/ însă pe muche de clipă”. În lumina acestor adevăruri putem
înţelege mai uşor traseele existenţiale pământene.
Chiar şi negativitatea are rolul ei bine integrat
în cadrul logicii supramundane, greu de pătruns în stadiul nostru de fiinţe
aflate considerabil sub influenţa unei durate relative: „...şi deodată cele văzute şi nevăzute/ s-au transformat în ceasuri:/
ceasuri de foc, de aer, de apă/ ceasuri de jder, ceasuri de frasin/ Poveştile
se strâmbau în ceasuri de faianţă/ şi toate păsările dădeau ocol unui imens
cadran./ pretutindeni ceasuri, ceasuri, ceasuri...// Nu mă preschimbaţi în orologiu,/
rogu-mă vouă cu izvoare şi biserici de lemn!/ Braţele mele nu le pot îndrepta
spre orele nopţii.//”. Pentru elevare, se impune evadarea din
universul opacităţii şi căutarea neîntreruptă, aflarea pe Cale, reamintirea.
Versurile propuse de Dumitru Ichim oglindesc
înaltele precepte religioase, sublimarea artistică invitându-ne la ample
introspectări soteriologice. E vizată refacerea metafizicelor legături
primordiale şi treptata reamintire a bazelor fiinţării. Natura perisabilă ce
caracterizează materia contribuie la complexitatea procesului de pătrundere a
tainelor, suferinţa umană purtând o misterioasă pecete în tot acest demers
iniţiatic: „Crezi tu?/ Cred, Doamne ajută
necredinţei mele/ şi dacă poţi,/ să nu mă mai pândească/ nici iarba şi nici
steaua,/ iar peste florile-mi de gheaţă,/ ce vor să Te cunoască,/ trage la
noapte, când mă rog,/ ca pe-un amin – perdeaua//”. Fiorul divin,
consubstanţial omenescului, va trebui să primeze în raport cu atât de
cronicizatele drame ce compun imprevizibila condiţie umană. Cu
toate că uneori seamănă cu o vale a scurtei plângeri, parafrazându-l pe Teodor
Pâcă, semnele imaculatei spiritualităţi sunt peste tot.
Oamenii trebuie doar să aibă puterea de a le
recunoaşte. Urmărim idealul redempţiunii, integrator. Nelogodirea invocată de
Dumitru Ichim e starea de la care trebuie să plecăm pe calea dobândirii darului
Christic: „Veniţi de luaţi lumină!/ toată
lumea se închină./ Inimi – clopotele bat/ că Hristos a înviat./ Îngerii în
ceruri cântă/ către Născătoarea Sfântă/ bucuria ce-au aflat/ că Hristos a
înviat./ Ziua Paştelui vă fie/ sănătate, bucurie/ şi cu noi cântaţi frumos/ Azi
a înviat Hristos!//”. Toată această căutare a fundamentelor e învăluită de
Dumitru Ichim cu adierea pregnantă a verbului poetic. Acesta poate ilustra şi
dureroase frământări existenţiale aflate neabătut pe drumul aflării Adevărului:
„Mi s-a rătăcit inima/ atât de departe/
că tare mi-e frică/ dar nu de prăpastie -/ că am căzut destul,/ şi nici de
moarte -/ că i-am dormit destul în pătul -/ ci de Tine//”. Prin
re-întemeierea sacramentală, omul îşi află Rostul, bucuria comuniunii întru
Logos.
CARMEN BRĂGARU
Muzica lui Paul Polidor în casa Familiei
Tarkovski
Într-o după amiază de octombrie mieros, neaşteptat
de cald, mă îndrept spre casa familiei Tarkovski din cartierul de sud-vest al
Moscovei. În faţa acestei spectaculoase toamne aurii, toţi
copacii fac parcă reverenţe adânci, cu crengile până la pământ. Nimic
nu pare să se fi schimbat: aceeaşi linişte în părculeţul din faţa
blocului, aceeaşi voce caldă răspunde la interfon, aceeaşi bucurie sinceră a
revederii mă întâmpină în prag. Printr-o fericită coincidenţă, întâlnirea
de anul acesta s-a nimerit chiar de ziua Marinei Arsenievna. În timp ce o
ascult povestind despre ce a mai scris de când nu ne-am văzut, completată
mucalit din când în când de soţul său, regizorul Aleksandr Gordon, mă umplu din
nou de atmosfera tarkovskiană ce irumpe din fiecare obiect
al apartamentului: din portretul tatălui, poetul Arseni Tarkovski, privind din
ramă sever-scrutător prezentul, din fotografia mărită a fratelui, celebrul
regizor Andrei Tarkovski, din puzderia de poze din care te urmăresc ochi de
copii şi nepoţi cu chipuri de îngeraşi, din oglinzile devenite simbol în
filmele fiului şi amintirile fiicei.
Vine rândul meu să povestesc ce mai e nou prin
România şi să despachetez darurile, mereu tradiţionale, căci acestea sunt
preferate: urcioare, farfurii smălţuite, linguri de lemn încrustat sau ştergare
cusute în roş-alb-negrul nostru specific. Şi tot ca de fiecare dată Marina
Arsenievna se bucură copilăreşte de fiecare obiect în parte, aşezându-l deja cu
ochii minţii în colţul menit. Aproape toate suvenirurile româneşti primite de-a
lungul anilor -îmi mărturiseşte - au fost duse la casa de vacanţă de la Tarusa.
Aşa încât, ori de câte ori mergem acolo, să vă avem aproape. În acea clipă faţa
i se luminează a zâmbet şi mă întreabă: „Ce face iubitul nostru poet român?”.
În prima clipă, ca orice român aflat în străinătate, mă gândesc la Eminescu,
dar nu mă dumiresc de întrebare. Apoi, din amănuntele date de ambii
interlocutori într-un glas, mă lămuresc cu uimire că se referă la Paul Polidor,
pe care îl cunoscuseră cu câţiva ani în urmă prin intermediul profesorului
Dumitru Balan. Micul grup de români fusese atunci într-un turneu la Moscova şi
Reazan unde se întâlnise cu iubitori de muzică şi poezie. Paul Polidor îi
fermecase atunci pe toţi cu melodiile interpretate, compuse pe versuri de
Eminescu şi Esenin. Soţii Tarkovski-Gordon primiseră la despărţire un CD pe
care îl duseseră tot în „colţul” românesc de la Tarusa şi pe care, în atmosfera
rustică a încăperilor, îl ascultă de fiecare dată când poposesc acolo,
nesăturându-se de sonurile calde ale vocii cantautorului(1) român şi de superbele versuri potrivite atât de bine
cu linia melodică(2). Îi
ascult uluită şi nu-mi vine să cred că, la mii de kilometri depărtare, Eminescu
şi Esenin, înfrăţiţi de glasul lui Paul Polidor, răsună pe colindele blânde şi
prin văile străbătute molcom de râul Oka.
————————————–
(1) Corect: compozitor-interpret
(2) Discul conţinea muzică de Paul Polidor pe versuri
de: Serghei Esenin, Mateja Matevski, Mihail Sinelnikov, George Coşbuc, Miljurko
Vukadinović, Grigore Vieru, Bahtiar Vahabzade, Anna Ahmatova; aranjamentul
muzical şi interpretarea în limbile rusă, română şi sârbă – Paul Polidor
GEORGE ANCA
Pe toți i-am turnat în bronz
16
ianuarie 1998 (de-aia şi 1989). Ne-om covârşi deritmat, ca eonii. M-aş
specializa iar în nonsens. Viaţa impopularităţii ne maicasmarice.
Căciula
nu ţi-e şi pe capul meu, reproşaţi-mi acoperişe acoperiţi-mi reproşuri, unde vă
voi găsi adresele, prieteni şi duşmani la răscruce, salvat pe computerul
disperării voastre. Sufletul tânăr în somn pe zbor acum cu biete vapoare
încărcându-ne amurg argo nautic tic împământenească-şi decât să se prefacă tot
suferinţă, el este tatăl meu ea a fost mama mea, te-a urat întâi pe tine, în
Liubliana altei sirene şi de acolo iar în Kalamata scrisurile mele rarefiindu-se.
Bachus
românii tot ca racu-s, croitorie nedezbrăcată geamăn la naştere ultimul
nasture, cine ce să-ţi mai năruie sfârşitei peşteri rugul în ecou. La vârsta
morţii mamei a căderii tatălui încotro s-o apuc spre ea sau spre el de două ori
despărţiţi soru-mea omorând.
La
ce-aş mai întrerupe hazardul obiectiv cu atingeri nisipoase de sunete
netransmisibile ecou ori amintire avatar ori catabază, hibernare capetele
şerpilor în diagonală vacile îngerilor din leprozerie
tu pe mine nu mă chemi
eu îţi vin şi fără nume
în fiinţă după vremi
până-n cealălaltă lume
să-mi fii mamă mai bătrân
m-ai născut nu mai murii
în mormânt pe datul sân
tot învii şi tu şi vii
Caricatura
de educaţie pe care o faceţi voi în şcoli e un pic ambiguă entropică. Pe toţi
i-am turnat în bronz fel de fel de proşti atitudine provincială să sacralizezi
pe Eminescu. Nu te-ntoarce el e-ntors tot timpul, toate cărămizile sunt
dizidente, aquila non capit muscam, senilism şi sete de puţ, arătam atât de
bine de dimineaţă încât era să fac onanie, o să-ţi crească negi pe nas, omorâm
pornograf, vorbeşte de undeva dintre omuşor şi creierul mic, trei zile în
bocanc de spirt dizolvată în alcool cea mai masculină romancieră senzuală
precisă fără prejudecăţi, Severus nu severnâi unu plus unu.
S-a
dus şi Elvira ce început de an nefast, nici englezii nu confirmară, securiştii
se dezlănţuie de aproape şi de departe, la loc comanda premiu de la Severin,
mai rămâne să-mi găsesc buletinul. Rugăm d-nii chestori să roage pe cei de la
presă, moratoriu din birourile permanente, suntem singurii competenţi, aplaudat
de ai noştri, mă simt indignat, protest vehement, să-şi ceară scuze, se
contează prea mult pe naivitatea noastră, aibi răbdare, abuz de interpretare.
I-ai respins că mă respingi niciun destin clar mai stăm de vorbă multul
amorului pe-a târziului delăsare nu numai biologie nu numai psihologie atunci?
e
ţara plină de sindicate ca surda pe mormânt one may say things became difficult
mai gândeşte-te gogoşile viscol pe laudă nu mânca pe ochite am jucat ulcerul pe
bătute scuzele în jumătate de păr şi iar pe mâine altă avalanşă noro ce uichend
fără Vârjoacă a nu mai fi capabil nici de depresie coparalizia părintelui
fiului când lumânarea pâlpâie între apă şi aer moarte şi ardere puţinul
răsculat planetă răsturnată antichitate mormântală ca la joc încinşi ne
despărţirăm în diagonala armaghedonului desprinderea deprinderii de prindere
textualismul femel testemel muieri adiacent ondulaţiei spirala nebuniei
spaţiu-timp în Uzdin de-o fi nins părinteşte copiii din Boian de-or fi corni
podul ascuns cetate cu soare promoroacă entuziasme de retuş mai lasă-ne
croncane
joimăriţe flutur ape
curţi eliptice firmate
bleumarin liceu nu proz
verde uscat pe bani
mai mici peste premiu
cu împrumut fără mese
ce oboseală pe cap de paj
daţi cu banul de prag
imemoriale vedenii trucate
starea de vorbă a zarurilor
în parkinsonul tablagiilor
poate o netiradă prin
îngheţul bostănăriei
plâns traficul iernii
a trebuinţă ancestrală
Eşecul
de aseară nu a fost (numai) al meu, al lui Rajiv şi al lui Marga, iar
ambasadorul Malaeziei şi un fost ambasador al Indiei mi-au căutat compania. Nu
l-aş suna pe Sântimbreanu, că doarme Plata. Mi-ar vedea costumul pe premiu, la
a doua îmbrăcare, după indieni. Mulţumesc, tată, că ai venit, şi eu ţie că n-ai
băut. Mateescu, dacă i-a citit jurnalul. Aveţi sprâncenele lui Nae Ionescu – da,
dar ale lui nu erau încărunţite. Spre monseniorul Robu lume. D-na – eu mai de
sus din Maramureş – oţi fi evreică – aţi văzut evreu catolic? - sunteţi
frumoasă – acum 30 de ani, poate. La aromâni, de dragul cernăuţenilor.
numai
tu şi întuneric neamuri înăsprindu-ne vise nevisându-ne arhaică etnia oii nu
vezi decât racul retrocunoaşterea nu ştii n-ai fost nemaifiind cu capul înapoi
pe dreapta ce alte mituri negative la lăsatul serii ancestral urma soartei
soarta turmei încet învăţul beznei suprapuse poeţii racii şamanii macii ouă
roşii în yoga singuraticilor de mâncare ţinte însnopate ruguri igrasie
omenească puşcăriile plan dediplomatizat pictorul se va face tablou în
depresivitatea tinereţii minoritare du-te timp nu te mai respir chiar m-aş
plimba al soarelui de după viscolul siberian
Nu
mai am răbdare să mă liberez. Nu te juca cu viaţa mea, de astăzi nu mai sunt a
mea. Tu eşti roua dimineţii, fără tine simt că mor, te iubesc, te iubesc, te
iubesc, vreau să fii a mea. Am mai tradus, am mai bătut la camsată, iar ne-au
dat copiii afară de la tv – că aşa făceam şi noi părinţilor noştri, făcuse
Plata. Weekend-viscol, soare, frig, no news, scandaluri de ecran. Quand le corp
est calme, le mentale est calme; Quand le mental est calme, le monde est calme.
greşeala ta doamne şi eu
din a toate-ţi urmă
parcă păstorşte azeu
cu mine neînturmă
răsfăţ zvântat te ajung
d'aur pritocul prin şiră
care orb care ciung
decapitat Yudishtiră
oprit în vâsc dus pe copcă
nu te mai aştept nu mai vii
trage tata să moară hop că
lumânare-i aprind la vii
celule în ziduri în aer
psihologie la metru
mortua est cu Baer
îmbiindu-ne salpetru
Uitate
ceasul, cravata – pe băuta de azi-noapte. Stalingheţ, se uita careva, oi fi
mort, femeile mă fantomau şi s-or fi lipit între ele, foste şolduri personale.
Ţiganca tânără tot ştergea inexistenţa. De ce am închis geamul. Nu iau ziarele
ucraineni. Cozonacul pe engleze. Onorariu de postumi. Vatamaniuc, „tati” vine.
Sântimbreanu are pneumonie. Văideanu va face două conferinţe. Cernăuţenii
bumbăciţi de sindicat. Mahmur, cernăuţenit, sindicizat, Chatterjee, că
ambasadorul e nefericit cu quotation-ul şi să-i cer scuze în scris. Am păţit ca
Vinod cu ţiganul nostru, numai că eu nu sunt certăreţ. Abia-mi pot reveni.
Brăila, cu navaliştii şi Lupaşcu facem manualuţ alternativ. Săptămână de
schizofrenie femelo-hindusă. Împinse amintiri peste tinereţe şi rezistenţă.
Bine că tot mă mai face careva aiurit. Nu-ţi mai citesc niciun ziar de bine
ce-a venit Tavi. Nici poezie, poate psihologie japoneză.
trezeşte-te
şi lasă-te de meserie ori adnotează poeziile lui Ion mare ţi-e tristeţea doamne
singur în atâţia agoni suferi oriunde bucurie că mori tot soarele pe toată
zăpada ieri şi azi doliul topind s-or fi ştiut iarbă corăbierii sunt lacrimi
creieru-m' a câta oară pe mâncarea focului nisip fără întoarcere munţi şi
oceanului nici că-i pasă
O
mare eroare – am crezut că este filosoful Mircea Vulcănescu (nr. 46). Este
Romulus. Chiar el? Sunt emoţionată. Îl ador. Un reportofon. N-am unde să
public. Publicăm noi. El a scris mitologia? Da. Voiam să fac o carte de poezie
pe mituri româneşti – vedeţi care este. Falangele Herăstrăului mă reîncarnau.
Eşti aşa de puternic – gras – că unul singur discută cu mata. Ce să mai fie,
Somadeva. O să-l felicite pe nea Romică la 86 de ani. Regula jocului cu sumă
pozitivă.
acum
îşi intra în mână ca o ieşire din comă ce-l apuca a muzicalitate prin toate
sferele ubicuu ţestele poeţilor şi Saturn înconjurându-i alambicu la loc în
paradis inconştient până se mai poate muri pe toboganul oaselor în jos
decapitare scrisă capăt
când argumente dacă-au fost
scapătă sâmbăta prin bătrâneţe
m-aş întoarce în Creta abia cost
viaţa asta Cnosos crete creţe
măslinii o brumă rari ierarhi
de-o măcelărire turcească
de la Viena vină plutarhi
istoria s-o ziărească
noua vară din ce colonii
paşi a ne covârşi în târziu
Malone dies Polonius colo ni-i
Ieraklion ba Williamsburg fachiu
câtă dispariţie românească nu mai e voie sufletul
nici la purtător darmite la vatră toată româna e greşeală seminţele mărului
pocnesc în ciocul papagalului cuţitele se ascut în tocilărie mi-e frică să te
întreb ţi-e frică să faci ceva n-o să
faci nu mai fac lăsaţi-mă-n pace
timp sepie gen Eugenio
la scala duminică-n dom
arhanghelul sabie genii o
însângerează om genom
ochi cărbunar la nava va Giosue
căpitănia plai de vedenii
sufletul tuturor morţilor sue
argo azi matelot al gheenii
Potcoavele
s-au rânduit. Mme Ivanciu ne-a dat cafele la zece inşi, ca ziariştilor
pensionari – se laudă cu Elveţia şi pe urmă îţi cer de lucru. Nestor face 80,
vrea la mine. Îl serbează pe Geo la 90. Ciel sans couleur, fleur sans odeur,
femme sans pudeur. Femeile şi eu, încă doi ambasadori. Să facem un seminar,
suntem într-o conspiraţie. Venise şi Caius, apoi Dogra – Marga iar telefonase
că are şedinţă. Am trecut la masă, în sufrageria dinspre Dacia. Creveţi, pui cu
mazăre, orez-sos, sarailie, vin alb şi roşu, gargară, ospătar creol şi o grasă
românească. Mai las-o, domnule, că e şi ea mică şi proastă, cu ruşi, nu cu
americani. Cea mai mare prostie e să ne lăsăm comparaţi cu belgienii cei
proşti, că pentru ei şi portughezii le sunt belgieni, în NATO, în UE, mai mici,
mai săraci, saudad. Nu prea avem vaci în Brazilia, au adus din India, iar
păşuni din Africa – stau acum foarte bine. Rajiv nu e pentru triunghi, ci
pentru sangha. Eu dezvoltasem shanti şi ahimsa. Ieronimo îi trăgea cu proiectul
Gandhi-Eliade-Lobos, se băteau turcii la gura lui, şi în franceză. Tot dădea că
dacă-l avem pe George Anca, directorul Macovei (de la Pleşu), Monica, abia apoi
ambasadorii, e, iar Rajiv, că are el infrastructura şi seriile libertăţii, să
nu-i zică marginalităţi fertile, ci moştenire şi viitor (heritage and future),
pe la începutul lui martie. La marginalite fertile – istorie conjuncturală;
retour du sacre; adult cultures; Cow in Columbia; usable past; BRI
(Brazilia-România-India) cultural sangha. Descoperind Brazilia, o civilizaţie
tânără, o perspectivă a timpului în viitor. Nu rezultate materiale, ci aventură
intelectuală. Deviation of focus. Laser enegy. The Romanians don't like small things.
Selfrespect. Heritage and future. Change of politics of image. Romanians
(Tzara) in Brazil. You need strategic elites. Reagan Kantian. Marginal people
enlarge your horizons, your azimouts. Brazilian-Indian solutions (both on the
fourth place). Invasion of the minds – no more of territories, cultural
imperialism, globalisation. România tratată de WB precum Costa Rica ori
Brazilia. Romania is condemned to prosperity. El senhor GA. Romanians not to be
against Romanians, not to commit suicide. You are the best (or the worst?)
geographically. Portugal, an anecdote country. A, aţi luat bovine indiene şi
le-aţi pus în coride, nu, în Portugalia şi nu se omoară taurul, iar în Brazilia
coridele sunt interzise. Bombe de pace. Germania. Nu există UE. PM indian s-a
dus direct la WH că ajută contra Iraq. Pe ici, pe colo, delir după cafea,
creolul înfoiat, în alb, mi-a adus şi un coniac, de-l refuzasem (al doilea, la
garnizoană – unde mai citisem citate masonice unu' şi unu').
Cam
mulţi sperjuri în guvernul ăsta. Dacă ei iau arma în mână, o s-o iau şi eu. Noi
nu am luat un tren din mers. După Greuceanu şi Pupăza din tei, vine o vreme
când trebuie să citeşti şi literatură sud-americană. Jucaţi tenis de picior
când eu făceam legi, ce se întâmplă acum e apocalipsă, domnule. Eu am muniţie
de bună calitate, domnule, plecaţi de la uşa mea, eu la furat n-o să merg
niciodată cu hoţii. Dacă-ncepem cu istoria, n-o să ajungem niciodată în ziua de
azi. Margini de timp, incest cultural, de la 1 la 3.30, o conversaţie în viteză
de bhajan şi samba – ca la lecţia de engleză de dimineaţă la artilerişti,
căpitanul îşi adoră mama adoptivă, pe cea care l-a făcut n-o vede în Vânătoru.
Îi mai duce o pâine, are discuţii cu nevasta, da' ia gâsca, ai ei nu sunt demni
de respect., e, ce să facă, s-o aducă la armată, pe bani mai buni, lângă el, că
eu sunt fin psiholog, şi şase are-n pat, şase acasă, acum opt aici, de n-o fi
prea mult, depinde, după zece ani, cât se mai vor, problema era cu pâinea
pentru mama. Un colonel l-a anunţat să facă rost de cazare pentru 70 de
angolezi. Maiorul suna că să nu fiu eu supărat că plătise puţin. M'apuc de
meseria englezei pentru ofiţeri.
opioide
neuronale percepţie dermooptică stranietăţi paraoniric dragobetiene cum ai fixa
pe ecranul orei-zbor etern rescrisa nonsurpriză ziarele citite vinul băut boa
prin temple cu ochii închişi a ne declara de-ai ritului spusă spuză rugăciune
de lapte aplecarea păcatului pe cadavre toaca în turlă morţii pe lumânări
chipuri sângerânde sfâşiate de lilieci ceara cerului fânuri cânepii sânge
închegat în cărămidă arborele vieţii pe covoare neînnoptarea de după moarte
ciclopi ambliopi compoziţia şi-a trăit
decompoziţa nu ne mai apucăm de nimic de teamă că iar vin ruşii nomura tăcere
orice cuvânt un denunţ
O
croazieră, ca pe Dunăre, pe după girul lumii, cu trenuri şi avioane, eu cu
Plata, mieroşi, crystelici (tot n-am făcut mult în viaţă, n-am condus maşină).
Mai mult vom fi discutat, boiereşte, peisajele. Coborâsem ca la o defecţiune şi
conversam într-o cameră, hai să ne plimbăm prin parc, iarbă, arbori înalţi,
alei geometrice, am luat-o la fugă, eram în chiloţi, luasem viteză, palmele
desfăcute, uuiam cât să şi zbor, unde e Plata, am luat-o în partea cealaltă, am
şi alăturat-o, pe străzi vag portugheze, favelas, ceva, jenă de înfăţişare,
bazar, coastă, cartofi, română cu accent, careva cu defect la mână, vapor,
ocoleşti pe acolo şi întrebi de Titan, ca port, ca vapor, cine ştie, repede jos
să nu mă facă ăştia poştă, da' cumsecade, niscai femei, niciun Titan, m-ar fi
păcălit ăia, într-o hală, careva că Titan, da? m-a luat cu el şi, suiţi pe
scară, mai mult femei, spânzuram de nişte inele pe care trebuia să le împingem
în sus, să le lipim de zid, în timp ce ne ţineam, impoderabili, de inelele din
stânga, eu, parcă se şi plătea, vaporul trebuie să fi plecat, Plata şi fata,
era şi ea, câte nu şi-or fi zis, prin câte, pe unde, cu ce, în Băneasa, o
staţie de unsoare, Miu în inspecţie, eu doar mă interesam ce şi cum, ăla l-a
mânjit pe şef pe toată faţa cu vaselină, şi pe mine şi pe el, pe toţi, mai apoi
tot aşa mânjit eram când v-am ajuns, ca şi'n casă, de v-am povestit, când a
fost? am întrebat.
Diplomaţia
înseamnă politică, militărie, economie, iar cultura abia ajută uneori să meargă
celelalte mai plăcut. Repede o teorie pe Iran, îl fascinează, scrie articole,
arian ca şi India, preindoeuropeni, mai sunt şi alţii, plus emfaza – mărirea
pedepsei lui Rushdie e parte din sistem, chiar dacă noul preşedinte încearcă
noutăţi, că ce puteai face sub Ceauşescu, beh, Kamenei. Parcă se înfiinţaseră
şi Vlad cu Natalia. Ne-a dat o copie – făcută de noi – după un articol al lui
publicat în Calcutta, de vizita lui Emil, cu poza palatului poporului, pe lângă
care trece Dunărea. Părea că nu ştie că Nehru ar fi intervenit, prin U Thant,
pentru eliberarea deţinuţilor politici – că să căutăm documente, ori
Radhakrishnan, la rugămintea lui Eliade, pentru Radu Gyr. N-aveam vreun interes
să-i fac impresie, nici el nu mă impresiona. Venise Sântimbreanu cu vin, mi-a
mai lăsat, a gustat şi Gajendra – Diaconu, nu, un pic Hilohi.
Lectură
sigură, suspans-secret. Două câmpuri luminoase ce se rotesc invers. Centuria
Turya. Muşchi secretomani, tempo anihilant. Confirmarea minutei anterioare.
Informalitate. Nu ameninţaţi niciodată dacă nu aveţi nicio modalitate de a vă
retrage. Agende ascunse. Avocatul diavolului, chiar dacă este de acord,
acţionează ca un oponent. Urmăreşte-mi gândul, nu vorbele. Cea mai absurdă
întrebare este aceea care nu este pusă. Lecturi pe după creier, săpăligi de
mătrăgună, roza cruciană – geaba apărarea lui Pandele. Trec pagina spre mirosul
tot de ceapă.
autohipnoză
întoarsă pe dos căptuşeala feţei copitele îmi flutură urechile falanga valul
fresca unghia turla valul varul vopseaua fresca buricul zidul falanga zgârii
mângâi undui zgâlţâi năclăieşti mângâi tencui sângeri zgârii vălureşti ondulezi
undui
The
Idea as World. Lowendal era aristocrat şi iubea ţăranii noştri. Ceilalţi
prizonieri, cu antropologia lor. Editorul neînţelegând nimic. N-o să mai ţin
nici jumătate din hârţoage, oricum la moarte vor fi aruncate. Le-am adunat,
hârciog, să mă ocup vreodată de ele pe îndelete. Great Writers and the Golden
Mumbay. Mai an şi crâng în Puntul Stâng. Există plăceri şi sub ameninţare.
Păcat de paralizia ta, tată. Gigi Zamfir, cetăţean al Găeştiului cu un concert între
ai lui. Spuneai că nu eşti beţiv, că nu-ţi place să bei singur, tocmai, toată
proza mea e transcrierea pălăvelilor voastre în timp ce mă dădeam inspirat,
asta la trecut, cât despre acum, n-aţi rămas nici geloziei. Mamă indigo
reginei. Ce spirite mă vizitaţi aici staţi. Dacă merită să trăieşti, dacă
trăind degeaba nu ţi-ai ajutat duşmanul care nici nu te bagă în seamă, cum ai
fi mintean de străin. Atunci pe aici se rachetează în neant, nepăsarea,
neapăsarea până poc casapăsarea, fermecătură, staţi dracu' la un loc, ar zice
bocitoarele fiilor lor, întorcându-se spre ucigaşii fiilor lor la care mă
gândii azi.
locul
ne ţine graţie mâţei viaţa ni s-a arătat la refuz nu voi rima făina tărâţei
m-oi concesiona te dezacuz ţine-o-mi radioestezezi lasă-şi capra din iezi cine
atunci animale pe la tâmplele matale dacă e pe-aşa bestii ne bată cu vleştii
mila de noi nu există de existăm pe pistă obsesiile nu se decontează duşmanilor
patriei presă uleiului metresă perverşi dervişi reverşi vârf de ac te atac
cărţi nejucate voce o cenuşă poate lumea are nevoie de încă o sincopă cum îi
spunem ce nu-i spunem nu te gândi la istorie personalitatea expresiei vezi că
nu suntem proşti prostule cât de puţin mă respecţi criminalule pus de criminal
să-mi tulburi existenţa în inexistenţă cât plictis în normalitate altul în cerc
altul în sionism oamenii mai pariază pe cămile dispare povestea din capul
vinului eraţi şi voi o haită fiind politicos biblie neîbătat întrebatul de-oi
vedea această caligrafie idei peste orice justiţie idiotizantă cât vă voi fi de
recunoscător pentru condamnarea la moarte oicine-aţi fi în compania-mi smeură
greură mie-mi place prostia voastră mai mult decât a mea deştepţilor e
nenorocire câtă dezicere oceanelor nu ne crezurăţi os mai ca voi crezând în
Hristos persoana neom Ionică Hrisostom precum în comparaţie aşa şi pe pământ nu
mă mai bucur nu mă mai înspăimânt mi se pare mesajul suprem al tuturor
sugarilor muribunzi în toată actualizarea puerocentrică vorbele ne căşunară
Sahară un rând corundând
students of verossimilitude
thunder masks down poem
by Eminescu in Thule
forgotten statue for tear
joyfully remembering heroes
humorous wounds of mother
mankind in youthood
look at you as for the first time
meet you from side of so many
names fuller like on internet
at least real sound
everything more than real
just beautiful out of jail
long sad story to change
give an idea of happiness
not too much for boring
be it survival with holidays
take this encounter as number
in time of rediscovery
you having your life before you
let me have a good landscape
of advancing silhouets
also hope will turn a sight
for who first time enjoys say
what you will what you did
I heave a word of the same beauty
selfdiscoverylike prayer egocentric
don't mind parents like you
young with no sameness
let the oldest member of you
he may tell an Indian story
on a blond princess as
Eminescu have seen a
Sweedish girl under Himalaya
so happened to him to translate
first from a Sweedish last
from an Indian and us
the bearded sculptor then
ended in endless column
even destroyed now a days
by old finance or so
arts are no more find
a way to save them
o divine craftmanship gone
come with something in place
as Stockholm seen for the first time
by comers from other places
by people of the place even more
Stockholm whatwever I have
to give you would be nothing
but perhaps my love un to God
my love un to beauty may
glitter a while in your air
rememberance of king reaching us
students in spring with big
minds clearing the continent
for our group an Eminescu token
poets of others in encounter
how beautiful the difference
as revelation together
beyond self and other
beyond this century
I will copy this line
and recite in front of you
you will pretend that you like it
then I will sing your eyes
your ears your countries
everything known only to you
and you will forgive the aed
who foolishly took himself
in lineage of Homerus
if not of all jailed poets
translate the light in a photograph
from the unseen before sight
sing rain by sea a rock
on golden ring in paradise
hands flying body constelation
eyes oblivious of cosmos
a day and hour a minute now
what a surprise to exist here
yeasterday as if in dream
tomorrow what a rememberance
how to get to such hereness
providing it is the most beautiful
what a prize of providence
what diluted tragedy of being
an aesthetic return from former pain
an imagination beyond salvation
may the avalanche move us back
yet reflexes would light area
of human quality in photograph
deer dance of the multitude
Ultima
marţi, soldă Thunder în Berceni. Lecturi onirice pe cimentext, detenţie în
criptare. Îl omorârăm pe căpitan. Bine că n-am scris eu. A venit unchiul Marin.
Îl omorârăm pe Iorga. Firmă de retraducere, retrădare. Am iubit o singură
actriţă, aceeaşi pe care o urăsc infinit. Mi-a distrus fiica, dacă ea nu vrea
să răspundă. Nenorocire, fata are părul gras, după belgian. Nu te avem decât pe
tine şi să te decimeze Olgaguy. Te duci oriunde, la bibliotecă nu vă certaţi.
Jignito. Pe urmă, îţi dai seama cam cum o ducem. Fata mândră, noi pleoştiţi,
nici mustaţă, nici arciţi. Mai bine luptă – pierzi – dobândind caracter.
cum
pluteam pe actoria decapitată de Olga tu basta altă decapitare îţi dedic o
pagină precum şi viaţa poate se-alege praful uite-te la iubirea-ne reacţia te
onorează oi duce-o mai departe fără de teatru egalul nu există şi poate nu
murim mi-am dat ceasul în urmă nesigur nici pe al tău dar trebuia să te împac
să ierţi şi câinele când spui că dormeai şi nu-ţi aminteşti bombănelile când
unul când altul te pândeam a explozie ne-om fi plimbat în uitare tenebra
undească vecinii iconice spaime cu plugul în electron ne iubim de nu ne mai
prinde seara vârful de ac o ţară depopulată mor nu ne-ar târâ elocinţa pe
eşafod de dragul capului izbit de zid încă o tiradă la pas caii pe iarbă
copitele plutesc în amintirea unei călătorii
Cele
mai multe derivate au cuvintele faţă (35), moş (31), prost (20), colţ/dascăl
(15), şoim (13), tipar (12), turc (12), chiabur (12), pic (23), şurub (11),
calic (7), franţuz (8), cazac (5), cavaler, lipovean, mojic, poştă (4). Irina
vrea şef de doctorat pentru popa Dumitru. Molecula dopamină a plăcerii.
Proletcultismul era mai onest decât dilematismul cu pretenţii de ton oceanic
prin răgălii - Popa din popice, popicăria se prăvale, păpădii şi săpun pe
murdăria satanismului amator. Irodiada. Când colo, o vizitasem. Ne-a Ion
plecase la groapă când ne-am întors. Am dormit. Ptreceam Anul Nou în cel mai
mare hotel, în cel mai luxos apartament – făceam familie cu Plata, Mialaret şi
Aurelia Diaconu, am început cu bere, aproape uitând şampania, şi ne-am culcat,
cu lumina stinsă, femeile vorbeau între ele de câtă lume e, dacă nu şi de când
am fost pe munte, afară se dansa în horă, burghez, a mai fost vorba de
şampanie, parcă am băut, ştiam bine hotelul, din alte dăţi, ne plictisisem de
lux şi-l dormeam. Vederea n-a ieşit rău. Am primit tablourile franceze, faza
pre-violoncel, enciclopedia de cronţănit cu ochii. Câinele blând, da' nici să-l
mângîi. Şi băiatul era manierat, dublu inginer, iar părinţii te-au făcut
serioasă după primele vorbe, nu era să te dai tu, am zis eu, da, a copilărit în
India, s-a interiorizat. Ştia de Rim. Nu cumva să rămână în America, nu-şi mai
vede familia. La ducere îi pupasem pe bătrâni, la întoarcere şi pe băiatul
bătrân da' simpatic, feciorelnic, de vrea taică-său să aibă copii cu zdrahoana
noastră. Ne-am dus pe Atena încolo până pe Victoriei unde-or fi fost maşinile
alea. Ne salutaseră de pe balcon, toţi trei, ce-o fi fost în mintea lor, e
rândul lui, s-o ceară, vorba Platei. Îi plăcuse trataţia, că se simţise
ţărancă, Plata văzuse amestecul ăla oriental.
cârcei
în ochi de cioară scriu printre elice ai fost povestit vergi de patos de nu ne
mai ştiusem ani de zile lefter proletcult pauză la crimă nu vă deranjaţi n-ai
de ce să te impacientezi nu fă valuri să nu pui mâna pe pahar cuci ruseşti
cumperi câte cranii vrei de la cimitire îţi pui pe birou îţi faci lampă reacţii
la desecraţii post-coloană ţeastă-mască tonusul mortificării
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu