GRIJA MAREȘALULUI
Florin Costinescu – Alexandru Moraru – Victor
Teișanu - Ben Todică
FLORIN COSTINESCU
Române, mai trăiești
Române, mai trăieşti, mai ai suflare ?
Parcă-i purta la cap o lumânare…
Eşti încă viu ? Mai ştii ce-i bucuria ?...
Te-ai cununat cumva cu agonia ?
Parcă-i purta la cap o lumânare…
Eşti încă viu ? Mai ştii ce-i bucuria ?...
Te-ai cununat cumva cu agonia ?
Te văd umblând prin colburi şi paragini,
iar drumul ţi-e de-o vreme pe la margini,
cauţi ceva anume ? Vreo frântură
dintr-o sămânţă pusă, hăt, în arătură ?
iar drumul ţi-e de-o vreme pe la margini,
cauţi ceva anume ? Vreo frântură
dintr-o sămânţă pusă, hăt, în arătură ?
Mai cauţi rodul ? Ia-l de unde nu e…
doar soarele pe boltă încă suie,
tu îl priveşti şi te-amăgeşti cu gândul
că în curând îţi va veni şi ţie rândul,
doar soarele pe boltă încă suie,
tu îl priveşti şi te-amăgeşti cu gândul
că în curând îţi va veni şi ţie rândul,
Tot dai la alții, luându-ți de la gură,
nimic nu mai e-al tău în bătătură,
te uiți mirat cum dispărură toate
si te întrebi- ce fac acuma frate?
nimic nu mai e-al tău în bătătură,
te uiți mirat cum dispărură toate
si te întrebi- ce fac acuma frate?
Acolo unde-i locul gol îți era masa,
la care ți-aduseși cândva mireasa,
iar dincolo, spre pod, era o scară
pe care-ți coborai sacii spre moară...
la care ți-aduseși cândva mireasa,
iar dincolo, spre pod, era o scară
pe care-ți coborai sacii spre moară...
Aveai pe-atunci si regi, aveai regine,
dar te aveai, române, și pe tine...
acum te cauți într-un altădată,
cu viața răstignită și prădată...
dar te aveai, române, și pe tine...
acum te cauți într-un altădată,
cu viața răstignită și prădată...
Nu scapi de Mioriţa ta, ţi-e dragă,
dar ea, sărmana, nu-ţi bagă-n desagă,
iar pentru ea ocări primeşti destule,
și nu porumb sau altele-n pătule.
dar ea, sărmana, nu-ţi bagă-n desagă,
iar pentru ea ocări primeşti destule,
și nu porumb sau altele-n pătule.
Române, mai trăieşti, mai ai suflare ?
Acordă-ţi ţie însuţi îndurare
și somnul lasă-l, plânsul de asemeni,
încearcă după cum ai fost, să-ţi semeni…
Acordă-ţi ţie însuţi îndurare
și somnul lasă-l, plânsul de asemeni,
încearcă după cum ai fost, să-ţi semeni…
Pentru cei proști, române, spune slova,
fie că-i vorba de Ardeal, Muntenia, Moldova,
tu foloseai,distrându-te, ardeiul,
dar pentru hoți și trădători – doar reteveiul!
fie că-i vorba de Ardeal, Muntenia, Moldova,
tu foloseai,distrându-te, ardeiul,
dar pentru hoți și trădători – doar reteveiul!
Acum te-a napadit amar duhul blandetii
de te-ngropara boala ,hotii si scaietii,
Ce mai astepti ,prapastia-i aproape
si Cel de Sus e...sus,n-o sa te scape
de te-ngropara boala ,hotii si scaietii,
Ce mai astepti ,prapastia-i aproape
si Cel de Sus e...sus,n-o sa te scape
ALEXANDRU MORARU
Grija Mareşalului Ion Antonescu pentru repatrierea românilor
deportaţi de sovietici în Kuban şi Crimeea
La sfârșitul lunii august curent, ziarul
Națiunea a publicat articolul semnat de George V. Grigore „Fenomenul Petrache
Lupu de la Maglavit" din care am depistat o secvență despre război și
mareșalul Antonescu. Și anume: „Apoi România a intrat în război şi bărbaţii
au fost luaţi în armată. Lumea a început să se teama, crezând că acesta este
sfârşitul propovăduit de Petrache Lupu. Acum soseau focul, durerea şi
sărăcia, provocate de Dumnezeu. Generalul Antonescu l-a chemat atunci pe
cioban şi l-a luat cu el în avion. Au zburat pe deasupra frontului, şi
Petrache a spus o rugăciune pentru soldaţii români. Generalul i-a arătat pe
pământ un fir argintiu, şerpuitor: era Donul. Unde râul făcea un cot, acolo
era linia întâi a frontului. Petrache a privit şi după ce a spus rugăciunea,
şi-a întors ochii către general: „Războiul se pierde. Vin şi trec
ruşii". Atât i-a spus generalului. La aterizare, acesta a dat ordin să
nu cumva să ajungă aşa vorbă la soldaţi, să îi demoralizeze".
La Cotul Donului a fost de fapt cel mai mare
dezastru al Armatei Române din istorie, unde au căzut mai mult de 200.000 de
ostasi romani (în unele documente și materiale 150.000). Se scriu însă foarte
puţine despre acest subiect. Nu se ştie de ce, dar presupunem că și dezastrul
pe o scară atât de mare a făcut ca opiniile despre eveniment să fie diferite.
Nemții dădeau vina pe români, românii pe nemți, nemții pe nemți, românii pe
români, ungurii pe italieni... ca la razboi. Armata Sovietică, după ce a
primit ajutoare considerabile de la aliați, încerca de luni bune să respingă
forţele Axei și arunca în luptă toate forţele disponibile. Atât de necesară
le era această victorie, încât datorită inconsistenţelor de productie
trimiteau în luptă câte un radio la patru tancuri, celebrul sistem o puşcă la
doi oameni şi comisarii N.K.V.D. cu mitraliera în spatele trupelor ofensive.
Adică, era ori la bal ori la cimitir pentru armata sovietică. Punctele de
trecere peste Don erau două poduri, pe care comandamentul român le-a vrut
distruse, însă din cauza legendarei încăpăținări germane acest lucru nu s-a
întâmplat.
Armata Română epuizase echipamentul de lupta antitanc și cerea insistent aliatului german o reînarmare corespunzatoare pentru a se susține frontul fără pierderi majore, dar nici asta nu s-a realizat.
Pe 19 noiembrie 1942, Armata Roşie a declanşat
Operaţiunea „Uranus". Unităţile sovietice, aflate sub comanda
generalului Vatutin erau constituite din trei armate complete: Prima Armată
de Gardă, Armata a 21-a şi Armata a 5-a de Tancuri, toate având un total de
18 divizii de infanterie, 8 brigăzi de tancuri, 2 brigăzi motorizate, 6
divizii de cavalerie şi o brigadă antitanc. Pregătirile pentru atac au putut
fi auzite de români, care au cerut neîncetat întăriri, dar au fos refuzaţi
din nou. Slab echipată şi copleşită numeric, Armata a 3-a Română a fost pur
şi simplu pulverizată de atacul masiv sovietic după o luptă crâncenă de o zi,
lăsând descoperit flancul Armatei a 6-a Germană. O a doua ofensivă sovietică
a fost lansată la sud de Stalingrad, în zona apărată de Armata 4-a Română.
Această armată, compusă în principal din unităţi de cavarerie a cedat aproape
imediat. Forţele sovietice şi-au continuat înaintarea către vest într-o
mişcare de învăluire, făcând joncţiunea lângă oraşul Kalaci după două zile,
încercuind fără scăpare forţele Axei. Aproximativ 250.000 de soldaţi germani,
români şi italieni, ca şi câteva unităţi croate şi o serie de unităţi
auxiliare de voluntari au fost prinşi în acestă încercuire. Alături de ei
s-au aflat şi civili sovietici şi câteva mii de soldaţi sovietici căzuţi
prizonieri în luptele cu germanii.
Ceea ce nu se prea știe este opinia celor de
atunci, ca au fost trădați. Tradați de către un anume general Constantin
Sănătescu, cunoscut de fapt ca principal oponent al mareşalului Antonescu.
Practic, previziunile ruşilor, atacurile precise de artilerie şi anihilarea
Armatei a 4-a aproape imediată au fost lucruri surprinzătoare pentru armata
română, practic un masacru foarte exact și bine elaborat. Sănătescu a fost
singurul general român, care nu a fost împușcat pentru înalta trădare sau
încarcerat. La întoarcera in țară, Sănătescu a condus primul și al doilea
guvern după arestarea mareşalului Antonescu. Sănătescu a fost ultimul general
al Armatei Române înmormântat, în 1947, cu onoruri integrale datorate gradului
său. La preluarea puterii de către sovietici, a fost înlăturat. Probabil,
ceea ce nu știa, dar a aflat, este că nimeni nu are încredere in trădători,
mai ales cei în a căror favoare ai trădat.
La Cotul Donului - 1942, în această mare
tragedie românească, „s-au scurs un milion de litri de sânge al unor români
nevinovaţi"! (Vasile Şoimaru, patriot și publicist din Republica
Moldova). O mare parte a ostașilor și ofițerilor români, au căzut cu moarte
de erou în acest loc blestemat de toată românimea și au fost îngropați în
gropi comune, majoritatea drept necunoscuți. Sigur că este cunoscută și
cruzimea rușilor, care în timpul războiului, după bătăliile câștigate, adunau
cadavrele celor căzuți pe câmpul de luptă din armata adversă și le dădeau
foc. Cu acest lucru se ocupa un serviciu special, compus parţial din
criminali și tâlhari, eliberați din închisori și aduși pe front, plasați pe
primele linii ale frontului.
Pe frontul Armatei a 3-a române şi a Armatei a
8-a italiene, la 16 decembrie 1942, ruşii au reluat ofensiva la Cotul
Donului, înaintând vertiginos spre vest. Armata a 3-a română a fost scoasă
definitiv din luptă. După aceasta, rămăşiţele celor două armate române au
fost trimise în ţară pentru refacere şi reorganizare. Am menționat că
majoritatea militarilor români căzuți cu moarte de erou la Cotul Donului și
Stalingrad au fost acoperiți cu pământ chiar acolo, pe câmpul de luptă. Cu
toate acestea, în primele zile ale bătăliei, cei morți și grav răniți erau
transportați în spatele frontului, parțial în Basarabia, pentru cei originari
din Basarabia. Acest lucru îl confirmă documentele de arhivă românești,
confiscate de autoritățile sovietice și transmise arhivelor de la Chișinău:
actuala Arhivă Națională a Republicii Moldova (ANRM), actuala Arhivă a Organizațiilor
Social-Politice a Republicii Moldova (A.O.S.P.R.M. - fosta arhivă a C.C. a
P.C.M.), actuala Arhivă a Serviciului de Securitate și Informații a
Republicii Moldova (A.S.S.I.R.M. - fosta arhivă K.G.B. din R.S.S.M.) etc.
În cele ce urmeză, prezentăm câteva documente de
arhivă extrase din fondul arhivistic al Prefecturii județului Tighina, pentru
a depista eroii basarabeni, ostași și ofițeri din cadrul Armatei Române,
căzuți cu moarte de erou la Cotul Donului, Stalingrad, Kuban, Sevastopol și
alte localități.
DOCUMENTUL 1
Lista eroilor martiri din plasa Tighina Se certifică de noi prezentul tabel. Prim-Pretor, Şeful cancelariei, F.112, inv.1, d.2209
DOCUMENTUL 2
PREFECTURA JUD. TIGHINA
TABEL cu eroii din cuprinsul jud. Tighina căzuţi pe câmpul de onoare în lupta contra bolşevismului F.112, inv.1, d.2209, f.246-247
DOCUMENTUL 3
ROMÂNIA
PROTOPOPIA Jud.Tighina 1943 luna Februarie ziua 6 Nr. 295
Priveşte:
Pomenirea Eroilor Căzuţi la Stalingrad DOMNULE PRIM-PRETOR, Motivat de ordinul Nr. 1838 din 6 Februarie c. Al Onor Prefecturei judeţului Tighina. Avem onoare a vă ruga să binevoiţi a aproba şi dispune transmiterea pe cale telefonică, cât de urgent posibil, a următorului ordin, tuturor parohiilor din Plasă: „În conformitate cu ordinul Domnului Mareşal Ion Antonescu, Duminică 7 Februarie c., la ora 11.00 se va oficia Parastas în biserică, în faţa autorităţilor civile şi militare, pentru pomenirea Eroilor căzuţi la Stalingrad". L.Ş. PROTOIEREU (semnătura). D-sale, Domnului Prim Pretor al Plăşii Tighina F.112, inv.1, d.2209, f.14
Deși războiul era în toi, probleme nenumărate în
fața Conducătorului Statului, cu toate acestea mareșalul n-a lăsat fără
atenție repatrierea românilor deportați de sovietici în diferite regiuni ale
U.R.S.S., cum ar fi de exemplu Kuban, Crimeia și alte regiuni. Fără prea
multe explicații, deoarece documentele vorbesc de la sine și fac lumină în
situația creată și efortul administrației românești în susținerea
conaționalilor deportați de sovietici. Propunem un mic set de documente de arhivă
ale timpului, care confirmă grija permanentă a mareșalului Ion Antonescu
pentru toți românii.
Documentul 4
COMANDAMENTUL DE CĂPETENIE AL ARMATEI
DEPARTAMENTUL GUVERNATORULUI CIVIL AL TRANSNISTRIEI Direcţia Muncii Nr. 39273 din 12 aprilie 1943
PREŞIDENŢIA
CONSILIULUI DE MINIŞTRI
Cabinetul Militar B.B.T.
La adresa Dvs. Nr. 571.377/1943, cu privire la
colonizarea în Transnistria a românilor de la Est de Bug, avem onoare a vă
aduce la cunoştinţă următoarele: Propunerile noastre cu privire la
organizarea planului de repatriere a populaţiei de origine etnică română de
la Est de Bug, expuse şi în adresa noastră cu Nr. 25298 din 10 Martie 1943,
sunt următoarele: Pentru a face loc coloniştilor în Transnistria, prin adresa
susmenţionată am propus şi propunem în primul rând evacuarea şi trecerea
peste Bug a evreilor şi ţiganilor, operaţiune care necesită un acord cu
Autorităţile Germane de la Est de Bug şi în al doilea rând evacuarea restului
de populaţie de origine neromână din localităţile destinate colonizării în
alte localităţi ale Transnistriei. Plasarea coloniştilor să se facă nu pe
Bug, cum se prevede în adresa cu Nr. 2683 din 1 Februarie 1943 a
Subsecretariatului de stat al Românizării, Colonizării şi Inventarului, ci pe
malul stâng al Nistrului, în localităţile cu populaţie în majoritatea
ucraineană, situate în regiunile cele mai fertile, în vecinătatea terenurilor
ce oferă multiple posibilităţi de utilizare a braţelor de lucru şi în special
în localităţile cele mai înfloritoare, care vor fi îndeaproape pregătite şi
organizate pentru colonizare. Deplasarea coloniştilor să se facă numai în
mase compacte, concomitent cu deplasarea populaţiei ce se evacuează din
localităţile destinate colonizării, pentru ca populaţia ce se deplasează
să-şi poată continua activitatea şi pentru a se evita fricţiunile între
colonişti şi evacuaţi. Instrucţiunile ce le necesită organizarea colonizării
o vom întocmi după ce vom avea răspunsul la cele propuse prin adresa noastră
cu Nr. 25.298 din 10 Martie 1943 şi prin cea de faţă. În ce priveşte
refugiaţii aflători la Tiraspol şi cei ce vor mai sosi pentru triere, am
dispus încă de la data de 18 Martie 1943 să fie plasaţi provizoriu şi
utilizaţi la diferite munci în regiunea Tiraspol.
L.Ş. GUVERNATOR (semnătura)
DIRECTORUL MUNCII - Dr.Gh.Balcăş (semnătura) F.706, inv.1, d.262, f.168a |
La sfârșitul lunii august curent, ziarul Națiunea
a publicat articolul semnat de George V. Grigore „Fenomenul Petrache Lupu de la
Maglavit" din care am depistat o secvență despre război și mareșalul
Antonescu. Și anume: „Apoi România a intrat în război şi bărbaţii au fost luaţi
în armată. Lumea a început să se teama, crezând că acesta este sfârşitul
propovăduit de Petrache Lupu. Acum soseau focul, durerea şi sărăcia, provocate
de Dumnezeu. Generalul Antonescu l-a chemat atunci pe cioban şi l-a luat cu el
în avion. Au zburat pe deasupra frontului, şi Petrache a spus o rugăciune
pentru soldaţii români. Generalul i-a arătat pe pământ un fir argintiu,
şerpuitor: era Donul. Unde râul făcea un cot, acolo era linia întâi a
frontului. Petrache a privit şi după ce a spus rugăciunea, şi-a întors ochii
către general: „Războiul se pierde. Vin şi trec ruşii". Atât i-a spus
generalului. La aterizare, acesta a dat ordin să nu cumva să ajungă aşa vorbă
la soldaţi, să îi demoralizeze".
La Cotul Donului a fost de fapt cel mai mare
dezastru al Armatei Române din istorie, unde au căzut mai mult de 200.000 de
ostasi romani (în unele documente și materiale 150.000). Se scriu însă foarte
puţine despre acest subiect. Nu se ştie de ce, dar presupunem că și dezastrul
pe o scară atât de mare a făcut ca opiniile despre eveniment să fie diferite.
Nemții dădeau vina pe români, românii pe nemți, nemții pe nemți, românii pe
români, ungurii pe italieni... ca la razboi. Armata Sovietică, după ce a primit
ajutoare considerabile de la aliați, încerca de luni bune să respingă forţele
Axei și arunca în luptă toate forţele disponibile. Atât de necesară le era
această victorie, încât datorită inconsistenţelor de productie trimiteau în
luptă câte un radio la patru tancuri, celebrul sistem o puşcă la doi oameni şi
comisarii N.K.V.D. cu mitraliera în spatele trupelor ofensive. Adică, era ori
la bal ori la cimitir pentru armata sovietică. Punctele de trecere peste Don
erau două poduri, pe care comandamentul român le-a vrut distruse, însă din
cauza legendarei încăpăținări germane acest lucru nu s-a întâmplat.
Armata Română epuizase echipamentul de lupta antitanc și cerea insistent aliatului german o reînarmare corespunzatoare pentru a se susține frontul fără pierderi majore, dar nici asta nu s-a realizat.
Armata Română epuizase echipamentul de lupta antitanc și cerea insistent aliatului german o reînarmare corespunzatoare pentru a se susține frontul fără pierderi majore, dar nici asta nu s-a realizat.
Pe 19 noiembrie 1942, Armata Roşie a declanşat
Operaţiunea „Uranus". Unităţile sovietice, aflate sub comanda generalului
Vatutin erau constituite din trei armate complete: Prima Armată de Gardă,
Armata a 21-a şi Armata a 5-a de Tancuri, toate având un total de 18 divizii de
infanterie, 8 brigăzi de tancuri, 2 brigăzi motorizate, 6 divizii de cavalerie
şi o brigadă antitanc. Pregătirile pentru atac au putut fi auzite de români,
care au cerut neîncetat întăriri, dar au fos refuzaţi din nou. Slab echipată şi
copleşită numeric, Armata a 3-a Română a fost pur şi simplu pulverizată de
atacul masiv sovietic după o luptă crâncenă de o zi, lăsând descoperit flancul
Armatei a 6-a Germană. O a doua ofensivă sovietică a fost lansată la sud de
Stalingrad, în zona apărată de Armata 4-a Română. Această armată, compusă în
principal din unităţi de cavarerie a cedat aproape imediat. Forţele sovietice
şi-au continuat înaintarea către vest într-o mişcare de învăluire, făcând joncţiunea
lângă oraşul Kalaci după două zile, încercuind fără scăpare forţele Axei.
Victor TEIȘANU
UN CATEHISM
POETICO-EPIC
Despre Nicolae Dabija am scris în câteva rânduri,
subliniind de fiecare dată lejeritatea sa de veritabil prestidigitator în
mânuirea limbii române. Noul volum, „Așchii de Cer” (Editura pentru Literatură
și Artă, Chișinău, 2018), reconfirmă cu asupra de măsură această abilitate.
Avem de-a face cu o lucrare-mozaic, adunând între coperți fragmente („așchii”)
de cele mai diverse proveniențe. Sunt 599 de „așchii”, unele sub forma
narațiunii, mai extinse, altele, compuse din cuvinte puține, cu aspect
aforistic. Se circumscriu unor zone care, prin definiție, nu prea consonează :
politică, artă, filosofie, religie, istorie, medicină, educație, democrație și
dictatură, sat și oraș, copilărie și maturitate sau senectute. Toate unite însă
printr-o haină stilistică inconfundabilă și mai ales prin acea ubicuă atitudine
de empatizare sau polemizare cu subiectul.
Așadar, poziționarea lui Nicolae Dabija față de
„așchiile” sale este bivalentă: critică, dacă vorbim de ceva care încalcă
standardele etice ale scriitorului, sau elogioasă, când subiectul abordat se
încadrează în aceste standarde. E limpede însă că autorul se simte confortabil
și ca moralist, în buna tradiție a termenului. Astfel, criteriul moral devine
hegemonic, dictând tonul discursului. Încât și vocabula așchie se încarcă de
emoții cu semn pozitiv : „Nu există Neam mai frumos pe lume ca această așchie
de Neam românesc care m-a înfiat”, afirmă Nicolae Dabija relativ la Basarabia.
Dar o face cu durerea imposibil de vindecat că pământul din stânga Prutului
continuă să fie o „așchie de țară în afara Țării”. Când se numesc „așchii de
cer”, atunci cu siguranță este sugerată, în contul lor, o valoare spirituală.
Însă problema Basarabiei rămâne permanent pe tapet,
devenind obsesivă. Indiferent pe unde ne-ar purta la un moment dat harul său
iscoditor, Nicolae Dabija se întoarce întotdeauna la istoria mutilată a
străvechiului teritoriu românesc înstrăinat. Sistematic, aceasta va fi prisma
prin care sunt priviți și judecați contemporanii, dar și înaintașii, cu toate
faptele lor. Carența morală a prezentului, ne spune scriitorul, vine mai cu
seamă din anihilarea credinței și etosului creștin, săvârșită în lunga perioadă
de ocupație bolșevică și atee: „Ce tristă istorie am avut, dacă la 1665
Chișinăul avea 17 biserici, iar acum, după 350 de ani de zidiri bisericești,
sunt doar 16!”.
Apărând sacralitatea ființei, ca sursă de libertate
și speranță, autorul nu ezită câtuși de puțin să combată totuși festivismul și
excesele îndoielnice din sfera ortodoxiei basarabene. Exemplul ales este
elocvent: cum în stânga Prutului se acceptă atât stilul vechi cât și cel nou al
calendarului, înseamnă că cele 183 de sărbători oficiale, dublându-se, dau
cifra de 366, ceea ce, să recunoaștem, e cam mult pentru un singur an.
Drama Basarabiei cotropite și supuse unui regim de
teroare ocupă în carte un spațiu semnificativ. Referințele sunt în majoritate
despre anii sumbri de după 1940, cu deportări, deznaționalizare și genocid.
Aici găsim pagini memorialistice de impresionantă consistență și diversitate
faptică. Din multitudinea de secvențe, unele aflate la limita senzaționalului,
se încheagă un tablou tulburător, cu ființe umane și destine pulverizate de
malaxorul politic, într-o amețitoare sarabandă tragică. Întâmplările avute în
vedere se întrec în accente zguduitoare, egalând adesea spectaculozitatea
romanelor de aventuri. Spre a le feri de barbaria ocupantului sovietic, preotul
și locuitorii unui sat, în deplin consens, au ascuns odoarele, icoanele și
cărțile bisericești în scorbura stejarului multisecular din curte. De-acolo
bunurile au fost recuperate, de către supraviețuitori, abia după 1990. Într-un
lagăr din Siberia, iarna, din cauza pământului înghețat, sicriele cu morți erau
duse la pădure și fixate cu sfori în rămurișul copacilor, la adăpost de atacul
sălbăticiunilor. Imaginea sutelor de sicrie legănate noaptea de vânt ar putea
inflama până și cea mai palidă imaginație. Sau povestea câinelui Bobu, care-și
așteaptă, fidel, timp de 9 ani stăpânii deportați în ghețurile arctice, apărând
gospodăria de neaveniți și murind apoi fericit, imediat după revederea cu
sărmanii întorși din gulag. În aceeași notă și istorioara cu mărul ajuns
întâmplător pe masa unor deportați: fructul este privit de toți ca o minune
cerească și sacrificat ritualic într-o zi de duminică, spre a fi dăruit
copiilor.
Din capitolul ororilor n-ar putea lipsi episodul cu
fetița de șase ani, surdomută, deportată și ea peste Urali, lângă cei maturi,
deoarece „calomniase puterea sovietică”. Dar este o atrocitate care le întrece
în cruzime pe toate celelalte: aflăm că la 22 iunie 1941, când armata română
trecea Prutul, la Ivdel, închisoarea siberiană pentru basarabeni, au fost
împușcați, ca răzbunare, o mie de oameni dintre deținuți. Alți o mie, când
românii au intrat în Chișinău ; încă o mie, când trupele noastre au trecut
Nistrul. Și tot așa, alte mii când s-a cucerit Odesa, ori s-a ajuns în Crimeea,
apoi la Stalingrad și la Cotul Donului.
Dincolo de ferocitatea torționarilor, reflectând de
fapt specifice metehne totalitare, cititorul va putea savura cu voluptate
pagini narative de maximă acuratețe estetică. Nicolae Dabija pare adesea un
magician al combinațiilor sintactice, generatoare de insolite metafore. Îi
reușesc de minune invențiile cu aspect de calambur, ori numeroasele panseuri de
factură ontică și filosofică, alcătuite din două enunțuri aparent disjunctive,
precum: „Mai ușor poți împăca doi regi
care se ceartă de la un regat, decât două femei care se ceartă de la un bărbat”.
Sau: „Când ești așteptat undeva cu drag,
chiar dacă întârzii, ajungi totdeauna la timp”.
Câteva excelente cugetări dau seamă despre măreția
și superioritatea spiritului în comparație cu materia: „Prin faptul că se reflectă într-o băltoacă, soarele nu devine mai
murdar, nici băltoaca mai curată”, ori „Cei
care scuipă spre Cer nu pot murdări Bolta, oricât și-ar opinti flegma”. Tot
așa cum o amară experiență istorică produce cugetări nu tocmai onorante pentru
făcătorii de revoluții, când în fond acestea „se rezumă, până la urmă, nu la visul sclavului de a fi liber, ci la
visul sclavului de a fi stăpân și de a avea, la rându-i, sclavii săi”.
Amintirile copilăriei, sau evocarea părinților și
bunicilor, dar mai ales a mamei Cristina, sunt momente de grație pentru poetul
și prozatorul care sălășluiesc armonios în ființa lui Nicolae Dabija. Efluvii
nostalgice în tandem cu sentimentul paradisului pierdut, dar dăinuind fabulos
în memorie, ca și amprenta vremii care curge implacabil, se unesc într-o
construcție narativă rezistentă. Rafinamentul elaborat și vibrația trăirii
neîngrădite par a nu se stânjeni reciproc. Așa cum nici șarjele ironice și
umorul abundent, revărsându-se peste tot precum o lavă incandescentă, nu
afectează echilibrul aproape clasic al edificiului, în pofida faptului că
zidarul este un iremediabil romantic.
Artist care surprinde necontenit prin mobilitatea
spiritului, Nicolae Dabija, mereu disponibil la dialog chiar și cu prezumtivii
inamici, oferă aici importante și necesare clarificări literare, ținând de
doctrină și paradigmă. Din multele pagini pe această temă, mustind de
inteligență și fantezie, se rețin sinceritatea și esența morală a mecanismului
său de creație. Ni s-ar părea de asemenea impardonabil să omitem sclipitoarele
sale interpretări din universul biblic. Este, din acest punct de vedere, un
redutabil tâlcuitor,
Ben TODICĂ
BENEDICTUS
(I) (1) SINUCIDERE
Vezi
tu că eu am fost complet singur, aveam tot ce-mi trebuie, material, aveam
emisiunea la radio care îmi aducea un fel de satisfacţie profesională şi de a
contribui, însă eram singur, iar comunitatea nu(ts), nu răspundea cumva muncii
mele, să dea telefoane, să spună le-a plăcut, nu le-a plăcut, să-njure,
să felicite. Şi făceam asta de ani de zile şi de fiecare dată mă întorceam
acasă într-o casă goală, mă aşezam pe marginea patului şi stăteam până se
întunecă afară şi mă gândeam la rostul vieţii. Ce rost au astea toate, să fii
singur. Dar vezi tu că muncind să-ţi câştigi existenţa şi să contribui şi la
muncă voluntară, la munca asta artistică cerând un efort deosebit şi timp,
într-un fel te izolează de o viaţă reală, adică, la urma urmei, eu trăiam
într-o lume virtuală. Şi într-o zi am zis că nu mai are rost şi am simţit că nu
mai are sens nimic în jurul meu şi am zis că o soluţie ar fi poate sinuciderea.
Şi
mă şi imaginam deja pe un scăunel cu o frânghie legată de gât, deja umblam
după ele în gândul meu prin casă, prin garaj. Şi când am fost decis s-o fac,
sună telefonul, care
mă deranjează de la drumul meu şi chiar am vrut să-l ignor, sau poate-l ignoram
dacă telefonul nu insista, fiind în altă cameră. Şi m-am dus cu intenţia să-l
deconectez. Şi, punând mâna pe el, am răspuns într-un fel automat. Înăuntru o
voce de doamna cu un accent, vorbea în engleză, de sârboaica am dedus eu, care
mă întreabă dacă eu sunt dl Benedictus de la radio şi mă roagă să nu mă supăr
dar că a auzit despre mine de la o familie şi c-ar vrea să se întâlnească cu
mine să stăm de vorbă.
Mi-a
spus că e austriaca, are doi copii, c-a avut recent un accident de maşină în
care soţul i-a murit, că au o fabrică de pâine, că are mici probleme şi ar vrea
să mă cunoască să stea de vorbă cu mine... Are nevoie de ajutorul meu, dacă pot s-o ajut.
Bineînţeles că n-aveam eu chef să ies din casă la ora aia, că eram pornit pe un
alt drum. Însă ea a insista ca să ne întâlnim acum şi am zis că haide s-o ajut,
să văd ce vrea, şi pe urmă...
Şi
mi-a dat întâlnire într-o suburbie la vreo zece km de casă, în Charlston, la
jumătatea
drumului, la un McDonald’s. Zic, cum o să vă cunosc? Dar ea avea o voce, cum am zis, de femeie de
ţară, un accent sârbesc, un om mai simplu, nu elevat. Şi ea mi-a zis, nu-ţi fă
probleme, eu o să te recunosc pe tine, mă aştepţi în parcare şi doar ieşi din
maşina să te văd. Pentru că ea mi-a văzut poză la familia respectivă şi mă
cunoaşte.
M-am
urcat în maşina mea Nissan Gazel şi m-am oprit în parcarea din Charlston, de la
McDonald’s. Am stat şi am aşteptat, afară, mă uitam la fiecare
maşină care intră şi fiecare persoană care ieşea îmi imaginam că aia e persoana
şi încercam dinainte să prezic sau să deduc ce probleme avea, cum s-o ajut.
Arătarea şi felul să sugereze de ce natura să fie ajutorul meu.
Şi
la un moment dat apare în parcare un BMW decapotabil alb şi o puştoaică de vreo
18-19 ani, superbă, care parchează lângă maşina mea. Bineînţeles că eu m-am
uitat peste ea, mai departe, aşteptăm o femeie necăjită, femeia din telefon.
Gagica asta se dă jos din maşină şi vine ea la mine, în loc să intre în
McDonald’s. Şi-mi spune, d-stra sunteţi Ted Benedictus? La care, automat, m-am gândit ce drac de ajutor
să-ţi dau eu ţie, când eu sunt un pârlit, iar tu cu maşina asta luxoasă şi
figura, corpul, arătarea ta poţi să fuţi o juma de stradă, să te umpli de bani
şi să-ţi rezolvi problemele oricât de mari ar fi.
Şi
ea mă invită
înăuntru, dacă am timp, să stăm la o cafea... Şi începe să-mi
povestească problema ei. Că ceva timp în urmă a avut un accident de maşină şi
i-a murit soţul şi că a rămas singura împreună cu business-ul şi copiii şi că
umblă să caute să găseasc pe cineva cu care să-şi unească viaţa şi
că a auzit că sunt cinstit şi stau singur. Şi îmi propune să vadă dacă vreau să
ne cunoaştem. Ce drac să-i zic! Asta era o întorsătură nu ştiu cum. Ciudată.
BMW. Frumuseţea asta din faţă, Vernusu', business-ul, ea are bani, nu trebuie
să facă nimic.
Acum
juma de oră căutam frânghia prin casă. Şi îi zic, bine, o să ne cunoaştem şi
dau să plec, să mă ridic. Mai îmi dai telefon şi vedem, nu ştiu când eşti tu
liberă, când sunt eu liber. Dar îmi zice, nu, acum vreau să vin cu tine acasă,
să văd cum stai, este posibil? Pentru că nu vreau ca să-ţi dau timp să te
pregăteşti tu să mă primeşti. Vreau să-l cunosc pe adevăratul tu. Este posibil?
Ok,
n-am nimic de ascuns, poţi să vii. Şi a zis, uite, tu mergi în faţă şi eu te
urmez. Şi-am adus-o acasă, am intrat, am aprins luminile, i-am dat voie să
inspecteze casă, i-am arătat cum stau. A fost impresionată de cantitatea de
muzică şi varietatea pe care o aveam, i-am arăta şi poze de familie, cum a
cerut. Cercetă cu mult interes tot. Bineînţeles că nu-mi trecea nimic prin cap
pentru că pentru mine era oricum un sfârşit de drum.
Şi
pe urmă i-am pus nişte muzică, am servit o cafea, una-alta, şi cu o încântare
cumva s-a apropiat de mine şi mi-a spus că sunt ceea ce îşi doreşte. Şi mai un
pahar de vin, mai un dans, am început să ne sărutăm, şi-am început să ne
dezbrăcăm şi să stingem lumina, muzică, şi nu-mi venea să cred cum o tipă cu un
corp, un copil, aparent, ca arătare, practic, şi frumoasă, sigur că ne-am
încleştat şi am făcut dragoste, şi bineînţeles că pe urmă am început iar să bem
şi să stăm de vorbă dezbrăcaţi în pat, la un pahar de vin, şi, la un moment
dat, îmi spune că-i place foarte mult de mine şi nu ştiu ce, şi că vede că sunt
un om foarte onest, cinstit. Zice că ar vrea să-mi destăinuie ceva, dar nu ştie
cum reacţionez.
M-am
schimbat dintr-odată la 90 de grade, mi s-a urcat sângele la cap şi i-am zis,
te pomeneşti că tu nu eşti măritată şi n-ai nici copii, şi că eşti fata cuiva,
că poţi să ai 17 ani sau 18 ani, şi mă poţi băga în belea. Ea a zis, nu-i asta,
m-a asigurat că nu e problema asta. Şi mi-a dat mai multe ghesuri (guessings,
guess) să vadă dacă ghicesc, să vadă, hai, care-i problema pe care o am?
Şi
când a văzut că sunt aşa de îngândurat şi serios, a zis că nu poate să-mi spună
- mâine, s-a sculat, s-a îmbrăcat şi a plecat.
(I) (2) MICHELLE PFEIFER II
Copilul
bătea la uşă. Tipul l-a văzut prin vizor şi s-a întors înapoi ca şi cum nu s-ar
fi întâmplat nimic. Ea, din dormitor, îl întreabă, cine e, dragă, la uşă. Nu e
nimeni. O fetiţă de câţiva anişori se rostogoli
pe perna în partea cealaltă continuându-şi somnul. El a stins lumina.
A
doua zi de dimineaţă, el o luă de gât şi începu să ţipe. Dumnezeii mă-tii, să
nu-l mai prind pe fi'tu, să faci ceva, ce trebuie să-ţi car eu cozile, şi
începu s-o lovească violent cu pumnii, era fost boxer. Cu fata umflată şi plină
de lacrimi, Michelle se aranjă în oglindă, având o senzaţie de vomă,
gândindu-se cu durere la un alt avort, şi plecă la lucru.
La
Fabrica de vopsele din Sinaia nu erau nişte condiţii prea grozave ca muncitoare
pentru o femeie care fusese odată campioană de şah la tineret a României şi
directoarea cinematografului din Ciudanoviţa. Eu îi scrisesem în mai multe
rânduri, în cinci ani de când eram în Occident şi ea ezită mereu de frică să nu-i iau copilul.
Copilul de la uşa a fost fructul primei noastre iubiri, iar ea era hăituită de
situaţia în care ea era încolţită de ideea că eu o să-i iau copuilul şi n-o
să-l mai vadă niciodată, iar tâmpitul de lângă ea nu-l acceptă în casă. Fetiţa
din pat era a lor, făcută cu boxerul, asta o ţinea prada sau înlănţuita, îi
ţinea spiritul ei liber, c-ar fi vrut să zboarte, dar n-avea unde.
Eu
îi scriam scrisori adresându-mă fiului meu, iar ea îmi răspundea la ele ca şi
cum ea era fiul meu. Aici a fost momentul când eu am iertat totul şi aş fi
dorit-o înapoi, dar acum era prea târziu. În vest, după ce m-am maturizat un
pic, ieşind de sub vraja tradiţională, am realizat că totul nu e decât un joc
copilăresc chestia cu gelozia, iar cei cinci ani de viaţă petrecuţi împreună
erau de neegalat în comparaţie cu un rahat din asta de gelozie sexuală.
Deodată
se auzi o sirenă puternică în toată fabrica şi lumea se întrebă înnebunită ce
se întâmplă. Ea era căzută jos ca o pasăre, cu fruntea descreţită, senină, ca o
pasăre care şi-a luat zborul spre ceruri sau spre libertate. Se otrăvise. S-a
sinucis. Acum copilul era al meu, nu mai era singur şi fetiţa era a boxerului,
dar amândoi orfani de mama.
(I) (3)
A
doua zi, Sinuciderea m-a invitat la restaurant. Dansăm înlănţuiţi
şi recitam versuri în limba romana, dacă ai şti tu ce-ţi spun, nemţoaico, n-or
fi atât de dulci chiuiturile elveţiene, fata îţi radiază sub hipnoză stihurilor
mele, o hipnoză dublă, că, de fapt, eu eram hipnotizat ca un şoricel în ochii
şarpelui, totul sclipea în jurul ei şi a feţei sale. Eram pe scena ei...
Era în control. Eram paralizat ca de şarpe. Ea controla totul în jurul ei şi
făcea să strălucească. Era o hipnoză.
Pe
urmă ne aşezăm la masă şi îmi spune viaţa ei. Sigur, pentru că eram şi eu
curios, ce vrea să-mi povestească, de ce-i e frică de reacţia mea dacă îmi spune
adevărul. Mi-a zis că are doi copii. Sunt pe picioarele lor, să nu mă sperii la
propunerea ei de a-şi uni viaţa cu mine, cumva, ştii. N-o să duc lipsă de
nimic, are două fabrici de pâine, una în Australia şi una în Elveţia, numai să
fiu loial. Soţul a iubit-o foarte mult şi ea l-a iubit pe el, dar viaţa merge
înainte şi...
Şi
ne-am ridicat şi am plecat în parcare şi, sărutându-ne, am început s-o dezbrac
de atâta elegantă de pe ea, de parcă dezbrăcăm împăratul Franţei, spre sâni, ca
pe drumul de ea forjat deja în noaptea trecută. Actul ăsta odată iniţiat era
întrerupt de zgomotele trecătorilor, mame cu copii, nu era o parcare mică. În
momentul în care eram împletiţi pe calea asta euforică, depuierea ei fiind în
trepte, cu fiecare parcă desfăceam o ceapă de fiecare dată având o senzaţie
extraordinară, şi pe urmă mai apărea un zgomot din afară care ne distrăgea şi mai generă
un strop de adrenalină în sângele nostru, era un fel de dragoste cu sare şi
piper.
Dar
natura parcă era în favoarea noastră, care ca o floare de lotus a-nvaluit toată
maşina şi toate direcţiile într-o perdea groasă de ceaţă şi acum, ca să ne
protejeze, să ne dăm drumul, ne vedeam protejaţi vizual şi nu ne mai interesa
ce e afară. Am început s-o dezbrac mai adânc, am lăsat scaunul meu jos şi,
sărutând-o, am trecut-o uşor peste schimbătorul de viteze în poalele mele. Cu
hainele frunzărite pe ea, arata ca o lebădă.
Acum
să descriu actul sexual, cum i-am înfipt-o. S-a lăsat cu ochii închişi, şi şi-a dat drumul
în jos ca să nu piardă niciun rând din boabele ştiuletelui care a futut-o
aseară. Ia uite ce fericită sunt, parcă-mi spunea Sinuciderea, şi tu voiai să
pleci după frânghie în garaj. Şi nu ne mai săturam. Da' tu ştii că chestiunea
asta cu ţinerea futaiului atâta de mult... Cu atâta adrnalina futaiul
tine cât vrea dumnezeu, aici chinezii sun meşteri. Ca futaiul nu este numai datul din
cur, e mult mai complex. Am
dus-o la maşină şi a plecat acasă.
(I) (4)
Noi
facem tolstoism din postmodernism. Ne pitulam într-o măreţie tolstoiană.
Kareniana era pe urmele mele? M-a luat pe mine pentru că sunt un băiat bun şi
cei din jur au convins-o să vadă şi alte laturi ale unui bărbat decât cele după
care alergau puştoaicele Sinaiei, calităţi pe care nu le aveau toţi. Îi plăcea
de mine pentru că eram inocent, băiat din Ciudanoviţa, nu din oraş rafinat, ea
era mai versată,
vindea cravate la fabrică, iar unchi-său era mare goangă la partid în închisoare.
Toţi care o cunoşteau pe Michelle îi spuneau Fatsa.
Eram
căsătoriţi de cinci ani şi tocmai sosisem din delegaţie de la Feldioara, la
uzina R, de prelucrare a minereului de uraniu, din care Ceauşescu voia să
obţină bomba atomică, viitorul României, zicea el. Şi, printre altele,
jucându-mă cu fiul meu, care avea cinci anişori, îmi spune că mămica se joacă
cu nenea sub plapumă în patul celălalt şi că pe el îl lăsa singur în patul ăsta
să doarmă. Şi-atunci mi-a atras atenţia, am devenit curios, am zis că nu
vorbeşte el bine. Dar răutatea din om nu te lasa, ştii, că dacă treceam cu
vederea, poate că era în viaţă, şi eram împreună, dacă nu insistăm să spună
copilul mai mult, poate era tăticul, nu, era altcineva...
Şi
pe urmă am luat-o pe ea la întrebări şi i-am tras o palmă, până mi-a spus că e
un fost prieten din copilărie şi a venit să lucreze şi el la mină,
că n-a putut să scape de el, nu ştiu ce. Am aflat şi pe urma l-am cunoscut pe
tipu' şi ne-am luat la bătaie. Chestiunea este ca tipu' a fost un laş, a scos
cuţitul şi m-a tăiat. Nevastă-mea a fugit acasă, era la o vecină unde se framânta
de ce o să urmeze, iar eu am fost dus cu salvarea la spital.
Sigur
că a doua zi a venit la mine la spital ca o văduvă tristă, îmbrobodita, şi
atunci poate că era momentul s-o iert. Dar cum eram în salon cu încă opt
persoane sau zece, aia cunoscând de-acum povestea ăstuia tăiat din pat, au
început să strige după ea, curvo, s-o umilească. Ce, ţi-ai adus ibovnicul ca
să-ţi omoare bărbatul? Sigur că ea mi-a lăsat plasa, îmi adusese nişte fructe,
eu priveam în tavan cu ochii înlăcrimaţi, ea s-a întors şi a părăsit salonul,
păşind drept, plângând cu demnitatea muntencei care înfrunta umilinţă pe care o
merită cumva.
Asta
era un moment pentru care o admir, în care era înconjurată de toţi lupii care o
huiduiau, din care orice persoană ar fi plecat văicărindu-se sau ţinându-se de
pereţi. Şi din momentul ăsta ne-am întâlnit doar la tribunal. Ea a rămas acasă
cu băiatul şi eu m-am mutat la părinţi. Eram de-o seamă, aveam 25 de ani.
M-am
cerut din nou acasă, unde erau radiaţii. Viaţa spre moarte, după fiecare
intrare în mina mureai câte o zi, era o moarte lentă, ca la o mie de metri adâncime
nu poţi să găseşti o groapă mai adâncă decât asta, cavou de coşciug.
După
ce tribunalul i-a dat copilul ei, pentru că în România copiii se dădeau mamei
până la vârsta de 11 ani, neţinându-se cont de partea vinei, şi-abia la 11 ani
copilul este întrebat unde vrea să stea, cu tata, sau cu mama, asta m-a pus pe
liber să pot pleca în jurul Pământui. Judecătoarea sau avocata care m-a apărat
pe mine era soţia inginerului Iulian Topală, un om cu mare viitor pentru
industria minieră românească, ale cărui invenţii şi inovaţii eu le filmăm în
subteran şi le prezentăm la conferinţele naţionale şi internaţionale pentru
promovarea tehnologiei miniere româneşti în străinătate.
Bine,
că acum ce să intru la ruşi, pentru că ruşii au plecat la ei şi au luat, deci, tehnologia
pe care ruşii au folosit-o în exploatarea minieră, ei nu au mai vrut să o mai
livreze României, şi atunci România a fost obligată să-şi formeze din frânturi
şi rămăşiţe de la ruşi să-şi creeze propria lor tehnologie pentru exploatarea
minieră. Şi, fii atent, odată cu căderea lui Ceauşescu, speranţele şi
proiectele şi visele acestui inginer Topala, prăbuşindu-se, el s-a spânzurat de
clanţa de la uşa dormitorului, unde l-au găsit soţia şi copiii întorcându-se
acasă.
Copil
fiind, găsisem în garajul flotilei de basculante un şofer spânzurat cu cureaua
de la ventilator pentru că îşi prinsese femeia futându-se în pat cu altul. Era
nemţoaica gagică. Mai şi plănuisem, cu o gagică unguroaică, cum să-l omorâm pe
bărbatu-său. Ca să vezi cât de proastă e lumea şi ei aveau doi copii frumoşi.
Şi bunicul meu, pădurar din Moldova, tot din curvăraie, l-au prins în pădure
şi l-au bătut cu patul puştii până şi-a scuipat plămânii. Toţi de la uraniu, în
afară de bunicu'.
(I) (5)
Trebuie
toate ţinute ca şi vârfuri de munţi, mai coborî într-o vale, nu le uniformizam,
nu devin orizontală. Tocmai cuminţenia mă întrerupe de la sinucidere. Am
găsit uşile şi geamurile sparte acasă la Sinucidere, după ce, cu zi înainte, mă
chemase la ea acasă s-o cunosc, mă tratase şi vizual şi fizic cu o atmosferă de
eleganţă şi aristocraţie care impunea respect şi calm şi linişte. Era o
bucătăreasă superbă, toate erau la locul lor, în bucătărie, în baie, în
dormitor, de parcă făceam parte din casa asta de nu ştiu când, ca toate erau pe
placul meu şi mi se potriveau, aveam şi pijama, halat de noapte, papuci, parcă
venisem la mine acasă.
După
dus, m-am dus în dormitor, ea era sub plapumă dezbrăcat, luminile de carte
aprinse, şi sigur că am început să facem dragoste, era în pielea goală, şi sigur
că am luat-o în toate stiulurile, şi căţeleşte, şi poziţia misionarului, cracii
la umăr, figura 48, nu ştiu, şi ea deasupra, kama sutra, chestiile astea, până
am căzut frânt. Totul era enjoyment
total. Am căzut pe perne, vorbeam, nu ştiu de ce am aprins lumina şi ea era
fericită, faţa ei era toată plină de încântare şi n-a realizat pentru moment ce
se întâmplă, că privirea mea a aluneca în jos pe corpul ei frumos modelat, şi a
început să scaneze cicatricile de cuţit chirurgical de pe corp, lucru care m-a
înfiorat, la care ea a realizat, a tras plapumă şi s-a acoperit. Văzusem pentru
moment pe Frankenstein şi monstrul lui. O tăietură de deasupra sânilor până jos
la putsa, o tăietură în cruce sub sâni, şi una pe mijlocul stomacului la buric.
Dar cusăturile erau de aşa proastă calitate ca acuma se vedea că un sac de
cartofi cusut cu aţa de cânepă, că acum din acea zână şi fecioara devenise
monstru.
Şi
a început să-mi povestească de ce sunt toate astea, a început să-mi spună
adevărul. C-a văzut că m-a pierdut. A scos albumul cu poze şi a început să-mi
arate copilăria ei, că e olteanca, că vine dintr-un sătuleţ din Oltenia, că era
o fată grasă, cu ţâţe mari, fleşcăite, şi buci mari, un ghindoc, şi că toată
viaţa a lucrat în fabricile din Australia şi acum la urmă ca bucătăreasa la
spital...
şi toţi banii pe care i-a agonisit i-a băgat în operaţii estetice, pentru că
n-o iubea nimeni. Avusese peste vreo zece operaţii, fiecare la 10-15 mii de
dolari. N-am ştiut ce să mai cred, mi se făcea milă de povestea ei şi o
respectăm. Mi-a câştigat compasiunea şi respectul, că, la urma urmei,
Sinuciderea e şi ea o fiinţă care-şi caută dragostea, încerca să se facă
iubită.
Însă
a doua zi, când am găsit uşile sparte, i-am spus că eu nu pot face parte din
povestea ei, că secretul ei rămâne cu mine, ca şi cum nu s-ar fi întâmplat
nimic, şi ne continuăm fiecare drumul său. Ea m-a mai sâcâit de câteva ori
de-atunci, venindu-mi la uşa eleganta foc, însă eu acum eram în realitate. Şi,
mai târziu, după ce a ieşit de la puşcărie, nu ştiu pentru ce delict, m-a
sunat, a răspuns fiul soţiei mele.
***
Nu
pot să vorbesc la persoana lui. Ce le leagă pe-alea două, Sinuciderea, invazia
personală, iarăşi sinuciderea aborigenilor în puşcării. Pune întrebarea dacă
nu cumva statisticile de sinucidere ale australienilor nu sunt cumva
determinate de durerile acestora. Pentru că ei sunt un spirit liber de 40 de
mii de ani şi dintr-o dată am apărut noi cu civilizaţia, cu oraşele noastre de
beton şi claustrofobice ca nişte Bastilii şi dirijările astea regimentale ale
populaţiei în infrastructura vestului i-a făcut să ne deoache, să ne
direcţioneze spre chestiile astea de autosinucidere, pentru că ei nu ne pot
rezolva pe noi fizic, decât spiritual.
Faptul
că am venit noi şi i-am deranjat de la pescuit, le-am mai luat şi copiii, am
intrat în viaţa lor şi-i mai acuzăm şi de incest şi alcoolism, trăgându-i prin
tribunale şi puşcarii, sinucidere sigură pentru ei, care nu acceptă să li se ia
libertatea, pentru unul atât de liber ca aborigenul. Este ca şi cum ai acuza
un rechin că te-a înşfăcat de picior, tu fiind infractorul care i-ai invadat
teritoriul, el nefăcând nimic anormal, doar natural, i-ai fost hrana, erai în
teritoriul lui şi el te-a halit. Şi atunci, de două sute de ani, rasă albă a
hotărât că dacă nu poate să-i distrugă fizic, să-i invadeze prin încrucişare,
luându-le copiii şi transformându-i în slugi şi copii de înfiat, încrucişându-i
cu albi. Pui corciturile să intre în ei. Nu mai fac parte nici din ei, nici din
tine. Poţi să-i comanzi.
Nu
rare au fost cazurile când aborigenii maturi au venit să-şi claimuiască soţiile ca legitime prin hotatarea lor tribală şi multimilenară.
Aceştia de multe ori fiind arestaţi şi duşi în tribunale, acuzaţi de incest şi rape, viol. Unii chiar omorâţi la faţa locului de administraţia sau justiţia
locală.
Ei
au o cultură orală. Fără scriere. De 50 de mii de ani, datina şi istoria le
este transmisă verbal printr-un mecanism social numai al lor, unic, în care
familia clasică, de mama, tata şi copii este formată din trei soţi la aborigeni.
Întotdeauna în familie se vor afla două soţii sau doi soţi. Întotdeauna va fi
un soţ sau soţie student şi un soţ sau soţie învăţător, incorporând în acest
învăţământ şi şcoala. Noi albii fiind împrăştiaţi cu şcoli, bunici, mămici,
tătici, bla-bla - părintele bătrân aborigen sau aboriginal, whatever, iniţiindu-l pe cel
tânăr în arta supravieţuirii, transmiţându-i prin poveşti, cântec, joc şi
secretele unei căsnicii fericite, toată istoria milenară a părinţilor săi.
Nu
cumva toată această karmă se resfrânge asupra noastră, a albilor, care am venit
şi i-am disturbat din evoluţia lor? Nu este o poveste a mea, dar ei poate mă
pun să mă sinucid.
Şi
acum mă duc înapoi în povestea mea. De la aborigenii bătuţi în custodie, la o
nemţoaică încinsă din bătaie, pe pulpe în sus, din gelozie, de... Pentru el,
iarăşi am un respect deosebit, şi n-aş vrea... Sau asiaticul iradiat de la
Ciudanoviţa care îşi mânjea femeia la buzele pizdei cu creion chimic, ca la
baia comună a minerilor când ieşeau din mână, să-i urmărească pe toţi la pula
să vadă carte e mânjit cu creion chimic şi să i-o tragă cu o coadă de târnăcop.
Care
suntem nebunii, noi ciudanovițenii sau noi, Vestul? După ce a ieşit de la
puşcărie, Neigel, aborigenul, s-a căsătorit cu o englezoaică şi au făcut o fetiţă. După naşterea ei, s-a trezit cu poliţia acasă, care i-a
interzis să mai locuiască cu ele împreună, forţându-l să se mute, iar soţia lui
îl vizitează zilnic cu fetiţa, pentru că e tatăl ei.
(II) (2)
Iordan
Tasov, cu care m-am împrietenit în câmpul de refugiaţi din Latină, venind
special de la Canberra,
unde era student la geologie, să mă vadă în Melbourne, s-a revoltat la faptul
că un om ca mine, cu un palmares în lumea filmului, stă şi lucrează la Philips, complăcându-se cu un
salariu
şi o viaţă modestă... dar lipsită de griji. Repede m-a ajutat să
împachetez valizele. A doua zi m-am lichidat de la fabrica şi am plecat la
Canberra, să locuiesc cu el şi să-mi încep cursurile de limba engleză.
În
Melbourne-ul multicultural nu aveam nevoie de engleză, pentru că lumea
muncitorească era dominată de greci şi italieni. Ori eu vorbeam italiana. Însă
dacă vroiam să intru în lumea artelor, să-mi fac practic meseria, trebuia să
vorbesc engleza. Şi aşa am ajuns la The Red Taffe College în Canberra,
unde am cunoscut-o pe soţia unui avocat în vârstă de 35 de ani, care-mi preda
engleză, care m-a uimit când mi-a spus că ea în viaţa ei n-a fost nicăieri din Canberra. Mie, celui care
am colindat jumătate de planetă şi trăiam înconjurat de oameni ca mine nu-mi
venea să cred.
Iordan
studiase arhitectura la Moscova, iar în anul trei, la întoarcere spre Bulgaria,
a luat ruta Polonia-Iugoslavia, în ultima cerând azil politic. Şi astfel,
iugoslavii l-au dat italienilor. În camp, el avea un regim foarte militar. Şi într-o
dimineaţă, pe la 5, neavând somn, am luat-o la fugă în jurul Câmpului. Şi
într-un desiş, într-un cotlon al câmpului, l-am zărit pe Iordan „juggling
bottles”
şi ne-am salutat, noi fiind singurele viețuitoare treji din cele 2000 de persoane câte
erau în câmp. Şi ne-am împrietenit, de acum întâlnindu-ne în fiecare dimineaţă,
alergam împreună câte zece kilometri şi după amiază jucăm tenis.
Ba
chiar s-a potrivit că am venit în Australia în acelaşi avion, stând unul lângă
altul. Numai că el avea destinaţia Sydney, iar eu Perth, iar la Melbourne ne-am
despărţit. Nu
mai auzisem de el de doi ani până în ziua când mi-a bătut la uşă. Mă găsise prin
departamentul de emigrare.
Filmul cu câinele îl făcusem înainte
de a mă duce la şcoală la Canberra. Ce-a fost până la urmă? Canberra! Da. Încerc să intru pe un făgaş, pe care din
ele? Teoria lui ca să vin la şcoală, că şcoala este totul, este cheia
succesului nostru,
cade tocmai prin el care renunţă la meseria de geolog şi se apucă de văruit
case, care în scurt timp îl face milionar. Milioanele sunt bune pentru a fi
visate, însă nu oricine le poate ţine în frâu. Pentru că, plecat într-o
croazieră în jurul lumii, ajunge în Columbia, îşi pierde toţi banii la un
cazinou, joacă pe datorii şi devine prizonierul ideii de milionar, al
milionarismului, fiind arestat, nemaiavând nicio şansă de a se întoarce în
Australia.
Şi
cum m-a surprins la început, în ziua când mi-a bătut la uşă, tot aşa a făcut-o
printr-un telefon în care-mi spune că este prizonierul unei infracţiuni create
de banca columbiană şi-mi cere să atenționez media australiană ca să-l contacteze şi să
salveze cetăţeanul australian kidnapped in Columbia. Eu îl cred, şi de asemenea media, la
convingerea mea, şi sub presiunea articolelor din media, a interviurilor şi
insistențelor
presei, statul columbian şi organele locale de acolo, probabil ca să scape nu
de un păduche ci de un insignfiant ciot sau trouble
maker, îi dă paşaportul înapoi şi-i da drumul să plece. După cum ştim,
Columbia are mult mai importante probleme cu drogurile decât să se încurce cu un
milionar amator.
(II) (3)
Rujiţa,
nevasta lui Iordan, devenit Jordan Atkinson, văzându-mă singur şi băiat
cuminte, s-a gândit să mă introducă la o fată necăjită şi cuminte, Biserca, o croațiancă
- i-am pus o coroniţă, la croată. Avea o fetiţă de 8 ani care ne pândea prin
gaura cheii. După ce o îmbrac, cu gustul de artist, începe să fie curtată în
comunitatea croațiană - încă o coroniţă - şi la scurt timp dispare. Deci eu
când am cunoscut-o ea era îmbrăcată ponosit, ţărăneşte şi fără gust. Dar în
pielea goală era o pasăre măiastră. Şi sigur că într-un costum de casă de modă
a devenit un star. De ani de zile era singură, n-o băga nimeni în seamă. Ca să
vezi puterea modei.
Păsările
lui Brâncuşi din Galeria Naţională a Australiei mă consolau de fiecare dată, în
vizitele mele de refacere sufletească,
spirituală, erau singurul mod de a fi în România, de a fi acasă. Şi nu numai
atât, dar, în dinamismul lor, of, în către o direcţie, oricând posibilă, îţi dădea
un sens de libertate şi speranţa, parcă spunându-ţi, priveşte spre cer şi vei
fi salvat.
Bineînţeles
că partea aceata spirituală din mine era mereu stimulată de studiile mele pe
care le făceam în biblioteca naţională de peste drum, unde îmi petreceam ore
întregi studiind marii cineaşti ai lumii. Şi în această perioadă nu pot să nu-l
revăd pe Serghei Eisenstein în experienţele sale spirituale din Sud-America şi
America Centrală.
Jordan
se întoarce din Columbia, vinde casa, se desparte de soţie, căsătoria
părându-i-se o pierdere de vreme, că sunt în viaţa asta multe posibilităţi de a
se ajunge,
şi pleacă, şi dispare fără urmă. Nici în ziua de azi, 11 iunie 2010, nu mai
ştiu unde e. Nici de soţia lui şi nici de Biserca.
În
aceste momente, destinul meu rămânând tot atât de puţin conturat, nedefinit, ca
al celor două păsări brâncuşiene şi al legendei maharajahului din Indore care
le înconjura. Să fie oare faptul că, de câte ori am trecut pe lângă ele, le-am
mângâiat, şi, precum
sfera de cristal a prinţului de lotus care are puterea de a încătuşa duhurile
rele, au putut să-mi transmită sau să-mi ia nefericirea din jurul meu? Să fie
oare în ele ascunsă iubirea maharajei pentru maharani, sau răzbunarea cuiva, să
fie un bad karma pentru mine, sau de fapt
norocul? A fost oare destinul nostru să ne întâlnim aici în Canberra toţi trei,
perechea şi eu. A
doua zi am plecat spre Melbourne...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu