George Anca
CE-AM CAUTAT ÎN AUSTRALIA
Decembrie 2009
Colindele lăsate copiilor pe
drumuri. Modernizarea statului, restabilirea valorilor. Nu va fi linişte.
Dreptul la protest. Pe cine să tot accepţi să te asasineze? Vă pun ştampilă,
ieşiţi. Ba încă, nici nu mai eram, nici nu zisesem. O fi post. Crăciun
represat-represiv. Ne arătarăţi Luna şi Jupiter. Pierduşi inelul de la mine.
Cicăle-mă. Cine se naşte, cine se ucide. Dacă eşti vie, fă struguri.
Ianuarie 2010
Silvia, noaptea vieţii. Nevasta
chinezoaică. N-am scris de 31 de ani româneşte. Dialect bănăţean. Coelho.
Conceptul de altar legat intrinsec de jertfe. Ceva românesc. Eliade. Harry.
Gaiţă. Forza Benonino!
Să-ţi faci o metodă. Porneşti de la
personaj. În Hamlet e Hamlet, în O scrisoare e Caţavencu, cutare în cutare. I
se întâmplă o porcărie, o situaţie aproape fără ieşire. Zoe şantajată. Am
personajul/subiectul, am piesa. Aoleu, îmi vine să mă cac. Iartă-mă, mai
vorbim.
Nae, marţi. Par-impar, or o fi zis
că voisem s-o văd. Dodii jupiteriene sub Saturn-Pluton, c-ar veni şi vremea mea
de (n-)oi muri. Neagra, nici măcar Ioneasca. Asasinare holocaustică. Asta
depresie. Îţi spune ceva numele ăsta? Se vede că nu. Vor mierli-o în linia
întâi. Deţinuţii penitenciarului Târgu-Jiu îl vor evoca pe poetul Mihai
Eminescu pentru menţinerea contactului cu exteriorul, sensibilizarea
persoanelor private de libertate faţă de actul de creaţie, personalităţile,
valorile cultural-artistice şi educaţionale naţionale, impact. Fost-am vreodată
creştini?
Ban la ban şi căruţa la ţigan. Slab
de înger. A filmat şi s-a cărat. Încep piesele, nu reuşesc să le mişc, e ca
atunci când nu ţi se scoală pula. Mijeşte. Fac teoria. Când ştii foarte mult e
foarte greu. N-am fost bun la examen la Savin pentru că prea mult ştiam. La jaluzie
ca jaluzea de grie.
Marton, jder, ba biber, împărat
înaripat, viaţa pe amor, amorul pe libertate. Da' unde e piesa? Momentul de
cumpănă. Nu va mai candida. Gelozie. Mioara. Râsul de singur intelectual. Toţi
dacii nimiciţi, 1812. Lexicon, Tentamen. Literatura ca tabu. N-am decât să
citez şi pe Maiorescu. Îmi fac de lucru. De ce trebuia să fiu zburat discret de
la universitate?
Februarie 2010
Venise pe la minister, unde lucram.
Îl însoţea un neam sau securist. Era slab. Vorbea de o carte a mea. Niscai funcţionari
făceau repetiţie într-o cameră apropiată. S-a dus careva să-i facă să tacă,
degeaba. Iar s-a supărat slăbănogul. Încă unul să-i oprească, nimic. Mă duc eu,
a zis. Am mers cu el – se vor şoca văzându-vă şi nu se vor opri, să nu vă
supăraţi. Am intrat, se risipeau, terminaseră corul, ieşeau prin altă uşă. Am
intrat în altă aripă, grăunţe pentru pisici pe jos, ele mâncau. A vrut să ies
cu el, am mers pe trotuar incognito, tot îi dădeam cu şocatul, dar îl
pupincuream că eu am venit la minister pentru el, părea să aprecieze. L-am dus
ce l-am dus, m-am întors, am dat de el prăvălit spre un şanţ mare, sub cârje,
l-am ridicat, le-am luat, spusese rezolut – ce să-l mai sprijine altcineva, da'
uite că-l dărâmaseră şi ele. Ne întorsesem la minister, unde aghiotantul iar îi
dădea tonul să-mi laude cartea, ca pe Clarel. Clarel pelerinând Palestina, după
revelarea ermetică a păcii ierusalime.
Mostre de măduvă. Im Herzen waren
wir Riesen – în inimi au fost uriaşi. Poetul falnic ştiutor de multă carte.
Democratizarea democraţiei, viaţa existenţei. Căpitanul filosofic. Fatalitatea
etnică. Lăsaţi pleava să se autoeduce. Murire lămurire. There's no free lunch.
Scutecul rusesc pe scutul american. Filosofia naţional-ortodoxă e un nonsens.
Rol.
Capacele de pe gurile de canalizare
au fost sudate. Nu vise umede de cancer, ci Boeing 707 (1974). Închisoare
pentru provocare de avalanşe. Unbotanium, totem, thanator, wiper wolves.
Imaginarium. The Damned United. Crane shot. Final cut. Vidu lunecă şi se
prăbuşeşte din cupolă. En parapante.
Ce se vede se spune la timpul
prezent. Să nu se confunde începutul cu mijlocul şi sfârşitul. Să ţii interesul
asupra trebii. Oboseşti spectatorul. O treabă care depăşeşte 5-10 pagini are
nevoie de un plan. Fără o strategie nu termini cursa. La sprint e o magmă. Îţi
trebuie forma. Apelezi la conştient. E riscul facilizării. Ideal e să scrii aşa
o chestie de 3 rânduri, pe urmă 5, 10, 20, sinopsis. 20 pagini. Bă, am un
scenariu. N-am timp, lasă-mi 2-3 pagini, mai discutăm. Interesant. Nuţi, ia vezi
ce telefon are zăpăcitul ăla, stai, nu, stai, mă, ce pula mea ai în cap, n-am
timp, îi dau consilierului meu Puşi Dinulescu, şi ăla e ocupat. N-ai treabă cu
tehnica. Dialogul te fură
Plajă. Furtună. Întoarcere (drive).
Oslo. Pazvante, Pandele, Vizante. Mari şi Vic, de nu Virginica. Elemer
parapantist. Fiord. Şcoala Vahl. Cimitir. Gară. Căutători de mucuri. Catedrală.
Singuraticii. Librărie. Vis flash. Dansul morţii. Brand, erou sau criminal. I
Plajă-fiord-ipse II Sinucidere Bicicliştii Fii tu însuţi ipse Ibsen III Ondina
Odin Pavane Dodism IV Radha-Krishna Houston Honolulu V Rebreanu Midland
Ramayana.
Ibsen Ramayana. Ne rezolvăm pe
Ravana et comp. Sinuciderea Sitei ca bărbat? Paparuda în New Orleans? Ce curaj
să mai am la dialoguri? Ibsen a murit carbonizat, ba paralizat. Pezmetul Berini
îl papă Berni. Hai repede la baia respectivă. Oslo la rând. Povestea abia
începe. Ibsen, is wake up call. Fiordul e ca Dracula. Tango în fiord. Linia
Oslo-Bergen. Brazi mulţi,norvegieni puţini. Digitation is not risk free.
Disaster have no respect. Clingende, clinchete. Rună pe zăpadă. Foetuşi
amnistiaţi. Man Birjovan, operaen den norske.
Ai şantajat o dată şi ai făcut unul
din filmele mele. Acum să-l strâng de coaie, îmi eliberez drumul, l-am prins cu
un furt. V.I. Lenin, cine e cu noi. Şi Isus. Am văzut cum şi cât fură – ia
mită. Numa în flagrant. Calculul hârtiei. Să umble cu poşta neagră. E meci de
curve. L-a şantajat cu vânzare de copii. Bă, copile, stai uşor, dacă eu ies...
Că e nasol. Stai cuminte. Povestea să fie concretă. Dacă omul nu înţelege
produci discomfort. Scoate zgura, dezvoltă spuma, cum e ploşniţa parazitară şi
ai vomat treaba, vorba lui Chitic. Iar dai drumul subimperiului inconştient, ca
la aur, mai multe tentaţii, să-ţi iasă mai multe chestii. Lope, arta de a scrie
comedii e să scrii o singură poveste. O poveste însărcinată. Caţavencu, şantaj,
ăia şantaj, o poveste cu altă poveste în burtă. Noi suntem scriitori. Şantaj cu
noroc. L-ai prins. Povesteşti în două cuvinte. Îmi prezinţi întâi o lume. Vizante
cu Irina, Oslo, cât mai succint, îi faci o porcărie, îl bagi în căcat, cum se
zbate să iasă ori se îngroapă total. Poştaşul morţii, mesagerul important. Colo
la Gabrovo, trei inşi. Se cheamă nemţii. Ţi-l trimit.
Mobile, piane, case de bani şi
diferite obiecte. Vizitaţi bazarul obiecte de ocazie. Oltenii în protest
împotriva interzicerii lor. Dimineaţa când e umbra lungă. Piaţa de usturoi. Ia,
neamule, taslaua, ia, neamule, tămâioasa. Dacă aveai un şorţ te numeai
vânzător. Vorba canibalului, avea şi părţile lui bune.
Lewis Carrol, The Hunting of the
Snark. An Agony in Eight Fits
They hunted till
darkness came on, but They found
Not a button, or feather, or mark,
By which they
could tell that they stood on the ground
Where the Baker had met with the Snark.
In the midst of
the world he was trying to say,
In the midst of his laughter and glee,
He had softly and
suddenly vanished away -
For the Snark was a Boojum, you see.
Expatriot. Un actor american, cu
apariţie de 4 secunde într-un film, proiectează scrierea şi producerea unui
film în România, împreună cu o actriţă (tava dusă lui Dinică într-un film de
Veroiu). Îşi schimbă pe e-mail, la telefon ori telepatic, replici. Ea îl
vizitează în America, el vine în România după ce ea se măritase. Filmul, înscenat
eventual de servicii, de exemplu, doborârea uşoară a lui Moby de o Dacie,
simetrică doborârii unui cuplu de către un Ford, dar şi altor coborâri, precum
prăbuşirea de pe cupolă a lui Vidu, care asculta predica Papei.
Întoarcerea în Hiroshima foarte bine
pregătită, să fie treabă sănătoasă. O desfăşurare temporală normală, amănunte,
firul poveştii, şmecheria nu ţine, aştept în gară să vină cutare, vine, ce i
s-a întâmplat, chestie limpede, interior enigmă, bancă de personaje, alegi unul
singur, două în Pescăruşul de Cehov, Trigorin se sinucide, am mulţi
sinucigaşi, personaj, grup de personaje, îşi povestesc visele, roman cu
sertare, a tiroir, Decameronul, heptam, 1001. O poezie e sprint, o
nuvelă semifond, scenariul (nu ca un roman), genul mediu. Poveste cinstită. 60
p. 2-3 fraze, 1-5 p, dialogurile se bagă la urmă, când ai ajuns pe la 20-30 de
p intră gagmanii, chiar la regie, unii numai decupajul, se dă la regia de
filmare şi pe la story boardman.
După stagiul bucureştean, Moby
trebuie să plece (dispare), nu mai dă semne, apare în filme/secvenţe lucrate
(de Vizante?) sub jocul virtual al lui Moby, ca o prezenţă. Astfel, în
proiectul iniţial (incipient) subiectele (întâlnirii) între cei doi (grupuri)
nu sunt corecte, se autocenzurează des. Mai rămân câteva. Moby e dat afară din
casa părinţilor Corinei. Proiectul continuă fără el, mai specios, pe puşcărie
politică, vapor în gheţuri, ameninţare cu moartea.
Se spovedeşte, a intrat în comă, a
crăpat, a fost strigoi. Mai bine nu făceam revoluţia (boschetarilor). Dansezi
tango (Tanzanian Association of Non-Governmental Organizations). Dacă nu eşti
şantajabil, nu intri în guvern. Probabil de-asta le e frică străinilor. O ţară
plină de agenţi şi dosare. Specialist în autoşantaje, o coteşte sau se dă
accidentat. Încercaţi şi voi să prindeţi ce discută mai mulţi deodată şi
scrieţi toate ideile exprimate, inclusiv ideile proprii.
Scenariul n-are fir, nu poveste,
doar pasaje rupte, fără cratimă. Şi eu sunt expatriot. Nu există mişcare. Fire
to Bucharest. Gentlemen and gentlewomen. Diploma de sinucidere. Activitatea
obiectivului. Plâng nemişcarea. Tu eşti, mă taică? Whitman-Dracula. Hello from
the traffic hell. A close shave. Ne împăcăm pe bani. Să-i fie zăpada uşoară.
Scenariu – subiect – schemă şi un
hăţiş. Treabă picarescă, Lazarillo de Tormes. Orice hăţiş ţine. Partea cu
schema – comunicarea cu ceilalţi. Bobul merge pe o albie. Problema e o albie.
Adu-ţi aminte de Fragii sălbatici, o călătorie. Marfa şi banii. Vizante să fie
el călcat de Bugatti ca Teo Peter.
Martie 2010
Nu s-au supus somaţiei. Faptele s-au
prescris. Setznaz. Atâtea corpuri neidentificate. Îţi ştergi mucii cu dosul
palmei. Să moară toţi duşmanii tăi ca să scape de tine. Degeaba trăieşti fără
creier. Al doilea popor ales. Bucuria comparaţiilor filologice. Film în film.
Ne faultăm de unii singuri şi cerem tot noi lovitura de la 11 m.
Impas de scenariu, tirade rupte,
grupuri (ibsenieni, upanişadişti, fulbrighţi). Bugatti spre spectatori. Sărăcie
de mişcare. Bun cu schemele, n-ai hăţiş. Te controlezi prea tare.
Vizante Rana, comparatist aflat la
un congres în India, primeşte telefon de la soţia lui, Virginica, în legătură
cu o scrisoare de ameninţare venită din Iran. La întoarcere, doi agenţi îl
întreabă dacă vrea să intre în diplomaţie, iar el refuză. Familia Rana
găzduieşte pe pe Moby Ribb, din Ohio. Fiica lor, acum căsătorită, proiectase
mai demult pe e-mail cu oaspetele nepoftit, un film despre întâlnirea unor
expatrioţi americani cu tineri din România. El are, de fapt, bilet pentru
India, Bucureşti-Mumbay. În primele lui drumuri prin Bucureşti, o Dacie roşie
îl doboară uşor pe Moby, în faţa Ambasadei Americane. Înscenare? Receptarea
României de către american se schimbă, chiar dacă e întâmpinat cu simpatie în
diferite cercuri din Bucureşti, Braşov, Iaşi, Constanţa. Ajuns în Kerala,
urmează tratamente şi masaje pentru coloană, pregătindu-se, în patru labe, de
întoarcerea în America. Între timp, Vizante ţine workshop-uri comparatiste cu
tineri, Corina şi Ovidiu îl iau la mare, la corturi, când ei sunt plecaţi se
iscă o furtună, iar el, singur, pe alee, un Bugatti cu toată viteza
apropiindu-se de el.
Fermez la porte. The
oversimplification of Europe. Why are there no Arab democracies? Sinopsisul
tău, sunt probleme. Bugatti este destinul, cărămida căzută la cutremur în capul
lui Ivasiuc după ce plecase de la Petroveanu. Tangoul tigrului s-a şters, magia
dispariţiei, nenorocirea perfectă, cum că nu mă mai puneam înaintea vreunui
Bugatti. Unde e mult Hegel (Radio Hegel) este şi nebunie. Zidurile dintre
personaje s-or fluidiza.
Memoriile se scriu cel mai uşor. La
senectute. Şi Dinu. Şi muzică uşoară. Ivaşcu, ce om minunat. Hai, domnule, să
scriu, să-mi văd de treabă, da da' degeaba, fără noi nu ajungeţi prea departe.
Racolare, ciripire. Oricine cu propensiune socială e suspect, nu chestii la
vedere, aşa-zişi disidenţi. O proteză pierdută. Paiaţa a ieşit pe strasse în
populime.
Cuplul V & V primeşte vizita lui
M, care are bilet pentru India, peste două luni. V îl introduce la clubul
Fenomen, Miandra îi arată Iaşiul. M pleacă în Kerala. V primeşte ameninţare din
Iran. Fiecare în căutare de sine, ipse (ipsaţionişti labagii). Fulgeră. V mai
vede venind spre el în viteză...
Familie conspirată reflex. Diclose
to. Cut to. Imaginarium. Parnassus. Poliţistul a pus alarmă la pivniţă şi sună
într-una. Se cutremură casa de manele. Şi nu vrei să-l bag în film. Preşedinte
e gardianul. Exploratorium. Doamne, dacă eu uit de Tine, Tu să nu uiţi de mine.
Personajul nu are toate ţiglele pe casă. Caricaturi desenate cu o mână
epileptică. Nu voi mai traduce în engleză. Au investit ca înecaţii în sistemul
de contaminare. Munca e sănătate curată, să muncească bolnavii.
Pariezi pe cenţii tăi. Pumnul în
gură. Acceptul scris al candidatului. Ingineri de building care adună gunoiul.
Scenariul, prima chestie. Plânge-te că ai ceva de plătit. La fotograf plăteşti
înainte, ce să facă el cu pozele, se cacă pe ele. În general să nu vinzi ceva
la un nobelist. Şi la service cu maşina, manopera pe oră. Kruger cedează.
Atamanul, Călina. Babel, Bulgakov şi Şuşkin.
Ce e suflul romanesc? Capacitatea de alunecare, nu bălteşte. Îţi trebuie
suflu să ţii un roman. Că n-am. Tocmai că am. Îţi pune etichetă din mers, că
dacă nu s-a auzit de mine n-am suflu romanesc. Gaşca are suflu, o citeşti cu
sufletul la gură. Te-a sunat din Germania, aveai suflu.
Îi jucau ochii de parcă învinsese
moartea în persoana duşmanilor săi. În casă vorbim româneşte cât putem. Poate
într-o zi o să am nevoie. Paradisul alungării din paradis sub filtrul
seducţiei. Dictango, şarpele tanghează alterparadisul zburător Evei. Misa
Tango. Cum ne-am întoarce etern în paradis spre a fi alungaţi, asurziţi de
gloria muzicii. Incantaţii extatice. Agnus Dei. Benedictus.
Nomine odiosa. I-ai scris. Oricum
îţi erau duşmani în stare latentă fără să le fi făcut nimic. Îşi bagă pula în
patrie. Ochi de cataractă. Nişte greve. Să fiu teafăr şi să nu se mai întâmple
nimic. După '90 n-am mai ţinut jurnal. Am spus nişte aproximaţii. Era mai
boncoş, agreabil. M-a îmbobinat Rabelais. Mă compara cu ce ştia el. Mâhnire
până la zi de grea decepţie. Iau condeiul şi îl las, 5 cuvinte. Amân o lună. În
fiecare zi mă dau cu capul de pereţi.
Mare nostrum. Little dark bay.
Wheelor. Ambling. Equus caballus. Ţi-am tradus mânzul cabal, rabbi. Borges:
Tangoul este un cântec trist, dar care se poate dansa. Konzertina. Îşi dădea cu
ciocanul peste degete. Horia Sima şi Crişan. Mă, şi tu eşti în criză, cârpă-n
cur. Nu-i bat în uşă. S-au dus la Buda să-l predea. Platner. Îşi esenţializează
singurătatea în România. Un artist trebuie să fie bine îmbrăcat. Eu (Pasi) am
simţit toată viaţa pulsul publicului. Bizet. Limberea. Impichment de copyright.
The legend. Mai mult te spionează decât te păzesc. Popor de adunături mondiale.
Şi nu mai povesti altora chiar toate aşa. Of corz.
Aprilie 2010
Regina
virtuţii, îndoiala sceleratei, fenomene funeste. Vierge de doute, essence
magique. Solitons and fractals. Comunicarea cu publicul nu cu tine însuţi (asta
în poezie). Îţi taie capul. Îţi trebuie o minciună. O minciună trebuie crezută.
Schema e clară, se întâlnesc, în actul doi se fut, act trei se despart, metfora
jocul de-a vacanţa, vis al morţii-eterne. În teatru, treaba e mai
conservatoare. Visele unora devin deviaţia altora, vilă medievală în Italia sau
vilă nouă în ţară medievală.
Poporul e mereu tânăr cu pula
calului pe umăr. Tu eşti clavecin şi eu pian. Frontiera Curtici bate cu 28 la 1
Şoimii Lipova. Juvenal. Cam tot la Vitebsk. Fiu decapitându-şi tatăl. Preoteasa
i-a luat locul lui Fantek. Panti l-a avertizat pe Ghiţă să nu plece (ce facem
cu ăilalţi?). Nu suntem la stomacul multora. Câţi ca tine am găurit cu ăsta,
numai să nu fie beţi, pot să facă orice, monstru şi tatăl şi fiul şi nora
adulteră incestuoasă. Numai cazaci bătrâni rămaşi în sat operau nurorile.
Ecaterina, m-aş da la tine dar n-am palton. Corupţii din parlamentul românesc
trebuia să fie în avionul polonez. Vă
urez numai bine, dom' doctor, şi poporului român la fel.
Schemă simplă, un bărbat întâlneşte
iubirea vieţii lui, faza a doua, el e extrateretru şi i s-a încheiat stagiul.
Brodează orice demenţă. Ea are planuri de concediu la Paris. El îi spune că
trebuie să plece, ea nu-l crede, are pe altcineva. Demersuri la centrală
(demiurg), el vrea să rămână pe pământ chiar dacă pierde câteva mii de ani. Mai
apare un bărbat, ea se încurcă cu el. Lumea toată-i o ţâgare.
Rabbi, găsii toate cuvintele, minus
praeputium. Baragladina godmother. Să-şi înşele nevasta în faţa poporului, dar
nu şi poporul în faţa nevestei. Spurcat fenomen. A venit să ne ameninţe. Să mai
activeze cârtiţe până la Tuzla, scutul, cizma. Pedepsită purtarea tricolorului,
create instincte managerial-patronale la securişti, figuranţi în scenele lor,
la coada lanţului trofic. Noroc cu apocalipsa.
Poţi să spui de pulă şi pizdă da' nu
te umpli de malahie. Cele mai sfinte. Pe muche de cuţit. Stelele sunt nişte
pizde. Disciplină mai mare decât la cuvintele acceptate. Blaga, altă zonă. Raţa
sălbatică nu e o piesă rea. Hugo are şi o teorie. Vulcan erupt, „ca islande
caste norii”. Să te linişteşti de miasme, să scoţi pula şi să te pişi pe toţi.
Iolanda, a doua Islandă. La antipozi, la antipozi, la anipozi el a plecat, l-a
durut în cur de mine, disperată m-a lăsat”. Mama mă-sii, contaminat de sintagme
engleze pe leviatan l-ai înecat. The Three Princes of Serendip (1754).
Australis-southern, Oz, Aussi, terra
australis incognita, 1625, hunters-gatherers, belief in Dreamtime, Penal
Colony, stolen generations. Driest, flatest. Tinerii mai religioşi decât
bătrânii. Patrick White. Melbourne, 1835. Athos. Iviron, foc 1856. Vatopedos,
copilul din tufiş. Dezlegare la untdelemn. Muntele ispitei. Poporul român m-a
dezamăgit. Ai primit şi pumni în gură. Bine că n-am un frate. Pozele astea să i
le arăţi lu' mă-ta în America. Omorâţi bătrânii, omorâţi câinii, omorâţi tot ce
puteţi, criminalilor. Plec pe 28 mai, ajung pe 29. Didgeridoo. Waltzing
Matilda.
Mai 2010
A convict then a free man / I became Australian.
Waltzing
Matilda
A.B. Paterson
Cobora
cândva un hoinar în billabong
La
umbră de eucalipt şi
Cânta
cu ochii l'al său billy în clocot
Cin'
să vină o waltzing Matilda aci
Cor
Cin'
să vină o waltzing Matilda cu dor
Cin'
să vină o waltzing Matilda aci
Waltzing
Matilda s-aducă apă-n urcior
Cin'
să vină o waltzing Matilda aci
Coborî
berbecel să bea apă din baltă
Sus
călătorul îl înşfăca vesel şi
Cânta
vârându-l în raniţă
Cin'
să vină o waltzing Matilda aci
Cor
Coborî
vătaful pe cal de rasă
Coborâră
poteraşi un' doi trii
Al
cui e mielul din traistă
Să
vii o waltzing Matilda de-aci
Cor
Însă
hoinarul sus şi s-aruncă-n bulboană
Înecându-se
lângă eucalipt şi
Strigoi
îl auzi cântând în billabong
Cin'
să vină o waltzing Matilda aci
Malurile Condominei
baladă de tufiş
Oh,
i-auzi, câinii latră, iubire, de ziuă se crapă
Băieţii
toţi plecară în trupă nu mă mai aşteaptă
Mă
duc şi eu cu zorii până ce soarele lumine-i
S-ajung
părtaşii Roma pe malurile Condominei
Oh,
Willy, scumpe Willy, mă lasă cu tine a veni
Părul
de in tăia-mi-voi părtaşă tot a fi
Răbojul
ţi-oi socoate, iubire, în urmă ţine-i
Şi
moleschini spălaţi-voi pe malurile Condominei
O,
Nancy, scumpă Nancy, cu mine nu pot să te iau
Dădură
ordin lorzii femeile că voie n-au
Trup
gingaş ai, iubire, nu zdravăn ca mine-i
Să
ţină piept tigreşte pe malurile Condominei
Atunci,
scump Willy, dragu-mi, rămâi cu mine-aci
Ne-om
ridica rodirea, soaţă de fermier oi fi
Om
dezghioca porumbul, iubire, ţi-oi găti ce bine-i
Să
uiţi berbecul Ramstag pe malurile Condominei
O,
Nansi, draga-mi Nansi, nu mă lăsa la urmă
Aşteaptă
toţi băieţii, trebui' să-i prind la turmă
Aceasta-i
sărutarea, iubire, pentru tine-i
La
ultim miel părtaşi fim pe malurile Condominei
Puşi: George e
prozator adevărat, în dâra lui Matei. Criminalul ăla de Ţepeş. Cum te cheamă,
Stelniţă, nume de stea da' sună ploşniţă. Călifar, Steinbeck. Falsa
recunoaştere. George: voluptatea de a se compromite a multor scriitori români.
Turturică s-a angajat pe şantier să cunoască viaţa. Ne-a făcut-o meseriaşul, să
i-o facem şi noi şi furau mai mult. Piaţa Ovidiu Picadilly. Prost să fii, da'
să-ţi revii. Bă, Catrina era mama Gherghinei, să nu fim şi noi nebuni.
Abocalipsă. Banjo. Adio dodii. Zero e mult. Aiureli ca-n Isaia ăla. Cul et
pognon. Şi ce să faci în stradă? Am să te strâng de gât, aligatorule. Când nu
dorm, se uită la filme porno. Logica loviturii de graţie.
Eureka. Yarra. Loop.
Dome. Alexandra. Opera (neagră). Cities of literature: Edinburgh, Melbourne,
Iowa. The Age. Kilda. Kill all. Ni huia tebia. Angy Pinguins. Dandenong.
Doveton. Wallachian voivode Dracula. Michael Becheim. Murim sau emigrăm. Visezi
vals vienez cu un mort. Sugetar. Partidul comunist condamna diaspora. Ne-aţi
alungat. Să nu vii în North America. Voi acolo la kgb lucraţi din patriotism.
Eşti pa. Frock me. Vintage bolşevic. Ai semnat ca primarul propria condamnare
la moarte.
Dolarul e hârtie
igienică. Îi dai în cap, chemi salvarea. Ortodoxia. Fiţi creatori şi economi în
micul spaţiu individual. Arunca-v-aţi de pe stauia libertăţii. Nostalgici ai
comunismului şi consumismului. Se pune jar în palmă. Ca şi democraţia,
rusaliile sunt o sărbătoare a nimănui. Stai în pytulice. L'avenir du crime.
Etnosociologia excluderii imaginare. Violenţa contagioasă. Violenţa de sine,
violenţa celorlalţi. Wolfgang Doeblin. Să moară satanele. Patroană de bordel
reproşându-le angajatelor că nu sunt virgine. Se laudă cu beţia ca alţii cu
două facultăţi.
Ura şi la Melbourne.
Waltzing Matilda. Alertă de tsunami în Pacific. 35 de ore pe drum, în paşii lui
nea Romică. Ne blindăm cu declaraţii. Trebuie mers la Chişinău. Vezi ce faci cu
pizdele, pizda de la nevastă e cea mai bună. Etnologie recroi-vom începând de
Sânziene. Voi aşterne liber ce să cern la întors, şi mirări regizabile. Numai
în Australia nu fusesem. Aerofagia antropologia. La întoarcere mă ia Costică.
Rusu şi Cârligeanu pentru Air Moldova. Acum Ardelean şi Maximilenzio. Se
apropie plecarea din ţară.
Din Austria în
Australia. Cloudy day în Viena. Ai dreptate cu Măiastra. Căderea în etnologie
în locul turbulenţelor. Comandantul Gavril. Star alliance. Vom vorbi mai mult
la întors despre ce ne va înfrumuseţa bătrâneţele sau tinereţea despărţirii.
Oaia mea era Gilda, a ta, Pitulicea, Matilda să nu fi fost a lui taică-meu.
Fierarul îi punea potcoave la gât, tâmplarul, de-al lui Isus, tot waltzing.
Greu de ajuns la sinucidere prin părţile noastre altfel decât să te laşi
omorât. Şi ăl înecat, preţ să nu se dea viu, cum le-ar fi oferit tot moartea.
Matilda – viaţa – tuckerbag, sinuciderea – billabong, descântată-neuciderea.
Ţi-ai furat mâncarea morţii. Înecaţi la mâna Vienei în sânge iobag mieluşel.
Glob valseze-ne oceanul cum s-a născut lumea din coral.
Înecul, formă de acces
la profunzime. Ajungem noi în Gallipoli. Enjoy rotary, Gheorghiţă. Lions Club
Caritas. Valsă, valsă, moş Martine, că-ţi dau canguri cu măsline foarte
eucaliptine, bumeranguri, guri de mine şi de cine ne pe şine. Cristina, Ionică,
Maria canceroşi lângă billabong. Valţurile morii, moira muririi. Hai, Vlade, în
golfurile sudului, să ne împăcăm. Meals prepared according to Islamic
principles.
În moschee, citate din
nobilul Coran, ceas-calendar, orarul zborurilor. Rugaţi-vă, nu dormiţi.
Rugăciuni militante. Poate mai mormăiţi budhiştii prin toată Nirvana, plus
Eminescu. Orice rugător se clatină şi desfiinţează spre a fi reconstruit din
credinţă. Ascultând, la plecare, The Band Played Waltzing Matilda, am
pantomimat tăierea ambelor picioare. Ci mergem la Melbourne, la antipod, ne vor
legăna turbulenţele ca ursitorile. Rase amestecate în aeroporturi. Se umple şi
se goleşte moscheea aeroportului din Doha. Umbrele reflectate în peretele de
sticlă îndesesc rugătorii la răsăritul invizibilităţii dumnezeeşti. Care în
costum, care în courta, care cu copilul, care hindi între arabă, femei în negru
împingând copii. Scris de Apolodor, nisipul se luminase slăvind peninsula. Mă
dau antropolog zero în materia islamică, de-am iubit Coranul nu o dată. Şi câţi
fac trimitere la sufişti. Din adâncul Arabiei respir Bucovina, discursul etnic,
moscheea neoprind respectul efemerului ultim, spor sper. Confund lungul drum cu
întâlnirea de sine, altfel pierdere în deşert ajuns oceanului cenuşă
Nu mai scriu, văd
filme indiene şi chinezeşti peste americane. Benjamine ages backward. She Bungs
the Drums. Ghost Town. Did you miss 2010. Catedrala ortodoxă în fostă biserică
anglicană, cumpărată. Cor femeiesc. Aprind lumânări. Intru în filmul lui
Benedictus. Tatăl nostru cântat. Praznicul tuturor sfinţilor, mucenicie şi
sânge, duhul se coboară în chipul focului. Petromanuanţu din Petroma.
Mormintele eroilor fugiţi. Nu ştiai că lumânările se aprind separat la vii şi
la morţi. Şi lui Eminescu. Două nunţi, două botezuri, un invitat,eu. Am zis de
sfântul voevod Constantin Brâncoveanu, de sfânta Filofteia şi de Eminescu, de
victimele puşcăriilor comuniste şi ale emigrării forţate. Popa, că părul meu
plin.
Grija chinezească de
român. Southern Cross. Indiae imperatrix died 1901. De ce ai mâna tăiată?
Heracles & Apollo. Dodiile sunt surori cu probabilităţile, Harry, vezi şi
cartea lui Puşi, Einstein şi îngerul contabil.
Mai toţi cu puşcării
de transfugi în ideala Australie cu gratuite cursuri de engleză şi altele,
trăitori din real estate. Sudură 30 de ani, cu banii – film şi radio. Pastorul
pe camion. Poetul în oţelărie. Imnul l-a făcut un ceh, nu ştie nimeni decât
refrenul şi prima strofă. Ming Ming nu condusese două luni în Shanghai şi
tocmai la venirea mea a ciocnit o maşină, fără persoană, o să repare. Cui oi fi
purtând şi eu noroc, cine mi-o fi purtând şi mie.
Euphemisms, how not to
say what you mean. Aaron's rod the penis, zoo a brothel, academy idem, Acapulco
gold marijuana, Acteon one who cuckolds another, visible minority a black,
Vatican method contraception, scalp to kill te scalpez la Găeşti, sauna parlour
sapphic, peace a preparation for violence, in Abraham's bossom dead. Fratricid
adultery incest in exile. Only a stranger can reveal who we really are. A world
where the wolf is always at the door.
Iunie 2010
Nu mă prinse Maria de pe urmă. Pe tine te apără Magdalena pe Swan
Street. N-o fi să ne întâlnim. Aşteptare românească. Şi cerşetorul. Flux de pe
Collins spre Little Lonsdale. Îţi spusesem de vineri. Maria la euthanasie. Îţi
cumperi blugi. Murise Maria când v-aţi mutat vizavi de oficiul primilui
ministru. Cercul protestului împotriva morţii calului, pentru interzicerea
curselor. Ai vrut să-mi plăteşti cărţile lui Puşi Dinulescu. Slujită cenuşa
Mariei şi aici şi la Stâlpu.
Pe Bourke, we want
justice, a resolution to fight is undertaken. George Gallaway. Free Palestina.
Libertate australiană. A fiasco, virtues of pessimism, blame game, leg-pull, anglosphere,
xenotext. Ăştia abia aşteaptă să fie împuşcaţi. Toată pleava la uraniu. Unu-i
făcea nevesti-sii pizda cu creion chimic şi cauta pe toţi la pule să vadă care
sunt scrişi. Pricess Highway. Maşină de generat hidrogen. Toţi lucrează în
ascuns. Roboţi pentru Ford Nissam Toyota. Feldioara. Philip Adams.
Vă insuflaţi hormonul
ori chiar amiciţie. De ce nu-ţi electrizezi salteaua. Business la golf. Suflet
peste roboţi selfmade necomercializabili. Pui piesa şi se sudează singură.
Ţi-ai scos ochelarii, nu ochii. Profilul plat, clapele degetelor în dans,
ghilotina verticală. Din faţă, vrăjitoare. Fâşii de patimă a ne mai vedea. Urcă
treptele râzând. Prima nevastă îţi semăna cu Michelle Pfeipfere, s-a sinucis
din amor. Uniţi în dispariţie. Genii sfărâmicioase. Uite cine vine la şcoală.
Mulţi greci, italieni, puţini români.
Wurudjeri people of
the Kulin nations, the traditional owners of the land on which the university
stands. Cate din Sydney, well, George, you did almost everything. Faraday
Street. Ce zi frumoasă să mori. Imax. Carici pe varză. Femeia nu ştia şah,
mutase totuşi o piesă, i-am aratăta L, pentru cal, iar ea, la picturi, s-a
oprit la tabloul cailor. Interesat în trecerea zilelor mai scurte de la sud. Ai
dreptate, în scris nu sunt de pe pământ. Îmi uit visele, nu numai paşii. Mi se
apropie bumerangul. Azi de-aş fi de-o zi acasă aici aş muri nenăscut.
Graţiile urâţeniei,
altfel copilăroasă. The Troat by John Montague. Say your salam to the prophet.
Hai, irlandezule! Her tender robe touch. Urlet. Epilepticul căzuse în timp ce
irlandezul îşi recita coma (la mine, minute înainte, coma oceanului). Mai apoi,
Nino, cu l'alba che muore un piccolo fiore. Puşi, Ezra ţi-e Ivănceanu.
Corin: I am the boss
in this house and I have my wife permission to say so. Tradiţia îi ţine.
Miroase a peşte. A pizdă. Astăzi vom mâca un peşte. Ceata de reverenţi. Că omul
nu este numai materie. Adam e sedus de o femeie, Eva e sedusă de Lucifer. The
Great Ocean Road. Lorne. Apollo Bay. De intrat în rezonanţă, minereu la suprafaţă,
câinii mai valoroşi ca omul. La miezul nopţii va veni Isus. Fieştecare-n lucrul
lui. Oamenii ăştia muncesc din greu pentru biserică şi vizitatori.
First Baptist Romanian
Church of Australia, Endeavour Hills. Cel ce totul vede nu te va lăsa. Cina Domnului.
Să-l pomenim nu numai pe buze, ci din adâncul inimii. O, de-aş avea eu limbi o
mie. Sunt mai mulţi samariteni. Oi în mijlocul lupilor. Mă pocăiesc, mă
mântuiesc. Veneam de la Caracal cu maşina. Nu există creştin nepocăit. Ne
cufundăm în moartea lui Isus Hristos. Nu poţi să fii pecetluit cu două peceţi
(la adresa cui?) Verificaţi-vă viaţa cu ce e scrisă în scripturi. Nişte
necuraţi, nişte leproşi. Cui i se iartă mult iubeşte mult. Dă-mi şi mie
siguranţa vieţii veşnice. Salutări de la Mocanu. Sophia Loren a deschis aici
Spaghetti Carbonara.
Psalm 118. Fraţii de
la Harul n-o să vă lase la Brisbane, vine fratele Mânzat. Lărgirea împărăţiei
lui Dumnezeu. Colectă specială pentru acel copilaş. Tatăl tuturor, amin. O,
dă-ne o harfă. Fratele Marin va predica. Nu v-aţi plictisit. De ce iubesc
crucea? Unii n-au nicio credinţă, au draci. Poeţii români au crezut în viaţa de
dincolo. Îţi mulţumim pentru moartea ta. În locul meu muri Cristos. Sticks and
stones will break my bones but woods (?) will never do.
Helen, de trei ori
botezată. Pastorul cu ţara în camion. Zaharia cu prăjituri şi nevastă frumoasă.
Dom' prof din lancrimă. Şi câtă strungăreaţă. Mai urcă. Suburbii, pământ în
scumpie, Chapel Street, chinezuţa cu ochii închişi. Mai urcă vile, nu-n
tramvai, lucruri numărate macro. Vecina veinătăţii pe-al meu scris. Ţară de
muncă, în '78 nu era pregătită să primească poeţi. Traversate grădini, terenuri
de golf, mausoleul. Laud ce-o să tac. Vă recunosc ca pe Lupaşcu după şapte ani
de secetă.
Bibeloul bătrâneţii frumoase
coboară în Flinders. Duceţi-vă-n brânză. Carne macră de cangur, fragedă de
crocodil de 400 de ani. Echilibrul în coadă. Dans.Sârbiţă-Sir-Puţă, mai mic
decât ăilalţi c-o zi, venit aici să le fie leat, dar mort să-i fie penultimă
ultima zi. Outback town of Leonora. World Oceans Day. Das Paradies und die
Perl. Mă închid cu pleopele ca indienii cu obloanele în Mauritius, în Kamla
Nagar. Mi se mai limpeziră, making eyes. Supăraţi incineraţii.
Pe William, de sus,
tai Bourke, les Lees Tailors & Invisible Patch. Trecut de Eagle nu sar
rând, naivităţi nemaidând, de ardei, de inimă rea, căcatul nu se mai supunea,
Mirceo la Moscova. De ajunsesem vizavi, şi mai şi, am singurul fâş din
Australia. Ce-o fi rămas de noroc, diseară recitator. Cât mă închinai în budă
că supremul e în noi. Dai banii pe parcare în faţa bisericii. Olderfleet la
antipozi. În conservare securitatea. Zi mohorâtă, oceanul departe, cine l-o
înota după moarte.
Dandenong e şi
departe. Ploaia lăcuie străzile. Nu se mai scula el Tom de noapte să ia
Bucureştii la metrouri. Norocul Melbourne-ului cu mine. Cafea long cu
studenţii. Negativitate. Vă învăţa cum să vă ţineţi minte visele. Să-mi fie
frig mai ca în Argentina sub vara de la noi. O graţie ne-om improviza din
aventură. În oglinda geamului, la intercepţie, sate ardeleneşti australiene.
Vărsare în frig. Tot n-am nimic de făcut. În loc să scriu demăsurat răsură. Buy
Australian. Ca indienii. Puţini şi mult. Rase decartate. Gene dominante.
Vorbărie. Nu ne merităm. Bravează tu că râd eu. Fato, mă vezi bătrân, ori ce-ţi
închipui. Mâna nu mi-o vezi condei. Trăsei în bojdeuca din Doveton. Voinic,
asiatinca, fata popii, sinuciderea sinuciderii.
Groovy tunes
underground sounds. Dumas: Ces mots si simple en aaparence. Flaubert: Il doigt
vingt mille francs a un orfevre. George Sand: Ne vous accusez pas. Starbuke.
Photo. Yes. Mulţi copiază. Adică eu spy. Sorry. Be. Nimeni în shop. Copiezi
purcei sfârtecaţi. Mai şi aruncai căcatu' cât să nu mă laşi să laud Australia.
Banjo. Coming south. Avort cosmic. Ce timp om pierde de ne înghesuim asiatic.
Green elephant. Old jail. Yellow flag. Sunt mai mult Cristina. Suntem mai mult
asiatici. Viaţă de marsupiu fără viitor. Pakenham. Mi-o fi părut bine că vin,
nu-mi pare rău că plec. Umblu în paşii lui Ionică de dragul Cristinei de-i
plăcuse în Italia. Îmi stăteai la mână, te pozai grână. Oi fi având ce-mi aduc
aminte. Sudură după sudură. Năpârlit incinerare. What's wrong with anzac? The
militarization of Australian history. O zbugheam, eram mort.
EA
PLECĂ
ea
plecă ploaie cu beznă
dansatoare
într-o gleznă
din
cascadă geam geamie
altei
predici bagdadie
zacă
zarca vulcăneşte
în
Pacificul cu peşte
lese
lese-ne câineşte
în
peştele fără deşte
tir
pe arte cărăuşe
trage-te
pe stânga duşe
roţii
radiourilor
morţii
necadourilor
n-am
parâma Parma zamă
Gaza
raza şi-o destramă
stăm
pe ploaie catifea
roşie
art center prea
australian
accent
reginei
adiacent
Femei pe înalt verii
opuse. Mai un strănut, o razie. Sentiamo vorba de muzică. Oraş muzical la
diapazon european. Apărare de demoni. Muzica subliminalităţii saxone peste
Pacific. Ascunsă muzica de mine. Lumea îşi respectă picioarele, serenada
paşilor. The long portrait gallery. Tea and Zen, Chadao
when
are the crimson leaves?
Only
a little hut on the long
curving bay
stands
in the serenity
of an autumn evening
Ăle mai bune vieţi pe
Golgota pocăinţei. Recunoştinţa venitului, neplecatului. Fiecare să-şi vadă
câlţii. Avem bani, nu-ţi fă probleme. N-avem nimic unul cu altul. Futaiul de pe
lume. E excalibur, te taie, zbori prin perete şi-ţi dă de cap grăsoaia.
River's Terrace.
Sadness never goes away. Guardians of gift of light. Eureka rămâi de mine. Pe
Blaga i l-am dat Fionei. Bănci în Washington, ba-n Melbounre, de eucalipt.
Libertate cu imigranţi. Preţuri lăsate pe spate, oarecare respectabilitate.
Biserica plecării. Intense nostalgia and the fear of the unknown. The fresh
water tortoise. Fear of aging. A dream within a dream. Accross the desert. Walk
and don't look black. O rogi pe Helen să te traducă, eu revăd originalul. Şi în
chineză. Mi se va sfârşi Australia regretului de Australia. De n-oţi fi fost
primii oameni a vă denatura ultimii. Iar se puse ploaia, m-apucai de scris,
used syringes here please. Albă Melba, Dalida. Benedictus. A crea în virtutea
lovirii. Nu voiam să-i dau poante măiestre lui Philip Adams. Colonişti în zale
pe mătasea deşerturilor. Repatriere la antipozi.
în floare de
ce-mi erai
pasăre te
răscântai
diseară mă
ahimsai
din Hristos ne
mioreai
moira de o mureai
Aici am crezut că avem libertăţi. Nu
există să nu fii primit ca alb. Îi mănânci mâncarea, îi fuţi muierea. Tulnice,
soprane. Disperat că nu voi fi auzit. Ileana mi-a adus cartea lui Sică. Popa
- şi ăsta apostolesc - cu sluga la doi
stapâni. Părintele Bosif vă va mirui, să mergem la hol. Părinte, tu eşti singur
cu dracu. Văduva ţi-a dat Mlaştina disperării. Infinitatea de mii de îngeri la
Philadelphia. Cu Isus vom zbura.
Pornisem spre locul sinuciderii.
Ţi-am spus să rogi pe Corin să folosească o puşcă, să fim mai siguri. Doina
glonţului. Imnul ortodoxiei româneşti voievodale. Australia primeşte criminali,
daţi-ni-i nouă, ăştia sunt. Ghicito, evantaiul. Alte personaje. Adânceşte. Stăm
un spălat. Imigraţie, libertinaj, multitoleranţă. Uite cum facem, o să le zic.
Interzis în catedrală. Rămâne vocea
evangheliei. După baptişti, exil la penticostali. Apele plâng clar izvorând,
dacii se nasc, vai nu mai mor. Secătuirea crucii. Voi merge pe jos în Arabia.
Gritty and stylish. Spiral Mozart. Cu cât mai departe cu atât mai viermănos,
rămaşi ouă de muscă în praful criminalităţii. Nor cu apă de întuneric.
Nerostire. Satul munţilor, părinţilor. Pacific misogin. Covânt prin instinct
decât conştiinţa limbii materne, plus estetică.
Anglie mai peste apă. Psihologii
aborigenilor. Necunoscutele australianizării în hăţişul placerismelor de
ghetto, totuşi românesc, împins la protestantism şi ajutor de şomaj. Nici când
am ajuns n-am crezut că sunt acolo. How to train your dragon, vecino.
Atât-mai-rostirile de subconştient al hazardului nepetrecut. Sinecdoca.
Adam-Amsterdam, Austria-Australia. Talpă-n talpă, cap în cap, clone de Turcu.
Cum să se mai transfigureze diaspora interioară, cum ar fi recunoaşterea în
limba română a lui Dumnezeu şi a poporului dispreţuit în patrie, regenerat la
antipozi, peste atavismele asasine pândind eminenţele originare, cum nu mai
ştiu copiii din Australia numele lui Eminescu. Cei din vâltorile Pacificului
n-au motive să ne iubească şi parcă totuşi o fac, paradoxal, din altă patrie ce
n-o dislocă sufleteşte pe cea născătoare şi înnăscută.
Ce români s-or fi ducând la operă, a
se recunoaşte australieni, iarba nisipului. Vor mai rămâne rânduri pentru
totdeauna. Europa ierbii pe muzee, orânda norilor pe pajişti, dulceaţă de
războaie înroşite în obraji, proaşca lehamitei şi ce mai respingând nu ne-am
înţeles. Beste ingredienzien. Filmând epilepsia.
*
NESCRIŞII
nescrişii
pinguini pufini
carnet
în Jersey voi nestrini
no
Ben Nobel prin camberrini
ne
ţinem film în Dandenong
la
venezuelean oblong
al
Petcăi slab ca tine song
ai
scrie cum îţi scriu dicteu
pe
sfinte la futai ateu
din
pleznitoare ochiul bleu
suiţi
economiei de prozod
prozod
altcând mormânt în pod
pe
film şi soră-sii alt plod
încinsă
zi plecării vară
din
iarna ce mă împresoară
sans
voce evangheliară
restrângem
caţa din rechini
numai
ocean sub paladini
lăsaţi
de contingente crini
ce
vin în sud a scrie mud
pretenţiei
de paprud
cu
Sânziene Ioane ud
iubire
sub bătaie toi
ci
scriitura de apoi
Ileana
la copii stiloi
brâncuşian
la staţie
cărăuşit
nataţie
din
golf în levitaţie
de
n-am respir înghesuit
din
pieptul minei răsărit
aer uraniu
antracit
se va sculpta
computer sant
portretelor
trăit desant
alergătură
adamant
din sub în sub
prietenii
pe drojdii
salt salate scrii
pe Kilda
pinguinii chinezii
neaustralei
cauze
închipuind
aplauze
în cricket
fără pauze
de antrenori
less piei englezi
pe dragii
aboriginezi
buldozere de
vii retezi
nu te-o ajunge
cosa nostra
sub zarzavat
drogată mostra
noatratic
rostul a sa rostra
la lucru voi
eu singur cri
şi pinguini a
drăgăli
cigale de
Europa gri
ce dren că
nu-ţi primii din flu
poveştile cu
sfinţi adu
şi fute-le
până acu
strânşi
sfintei ape cabotin
sorbindu-ne
arginţii vin
în două ore
scrisul spin
pe ce
filosofii bard lanţ
veniţilor din
şanţ în şanţ
cât vă
uitaseţi de Bizanţ
filme de voie
ochii alţi
flăcăilor
demult înalţi
mai negre
mâini în bălţi de balţi
ce-mpuie
statua hotar
pe hat tătari
spre Călifar
femeii
sinucidere de s-ar
Rodari lângă
aparat
copiilor voi
fi predat
nu numa-n
India arhat
toţi
preşedinţii de acad
mi se văzură
camarad
şi tu în
australiad
mai şi ajungem
orei opt
cu bănăţeni şi
moţi la copt
Cluj nevăzut
în Melbourne stopped
din Bega Yarra
barca parcă
torcându-te să
te întoarcă
a nu te scrie
Gyr libarcă
de host
neplatei zarcă
somonului pe
arcă
nalt sudul ne
încearcă
fluenţa
strămoşească
amnar zbucnit
în iască
mai apa ne
trăiască
nu mă închipui
din dor
pe sarea apei
comandor
al
desalinizărilor
cu
piedică judecător
mă controversă
vărsător
de după sud
versuitor
de
suitor la mirador
pământ oceane
Maldoror
ce voci sub
lume lagăr or
agora
a gomorilor
sodomelor şi
tu sudor
pas tras în
piept glonţ inodor
pe nespălate
sânge cor
drag de băgaţi
la rotisor
cum şi-o
seduce ora or
verso
pământului mă dor
o doară aurora
nor
în coarnele
toreador
ţi-oi fi recurs
d'al vostru por
Mariei
depresiv ocolitor
cu blugii
cumpăraţi amor
dentistei
că-ţi atârnă flor
Flagstaf ca
Falstaff mai uşor
şi Flinders
catedral călăritor
ce ne mai
paşii de aviator
plictisul
masculinilor
tu macho da'
doar narator
de autor
neştiutor
or southern
cross întorcător
metalice
reţelelor
din neatenţie
odor
trecui şi
prapure mă lustrui
că Australia
austru-i
mă las şi
intersecţiilor
piano
mama lecţiilor
*
DIDGERIDOO
cum s-a
născut
cum s-a născut
lumea
din coral şi s-a
înecat
la un vals
împiedicat în Viena
Mehta dirijează
Turandot în Beijing
de nu la Sydney
în paralel etnic
înecul formă de
acces la profunzime
staroste Strauss
în Galliopoli
Horia spre roată
swagman
strigoii
supărării pe împărat
Matilda valsând
în roată
enjoy Rotary
Gheorghiţă
şi cine-ţi mai
barde bardă
Înainte
de a pleca în Australia, mi-a venit în minte Costache Popa, ginere al lui
Sadoveanu, pregătindu-se, pe strada Delavrancea, de dimineaţă, să ajungă seara
la Viena la concertul lui Celibidache, lăsând-o pe Profira acasă, dânsa chiar
dându-mi mie un interviu. M-o fi aşteptând, evident, nu ca pe el, Melbourne
Symphony Orchestre? Ori, mai degrabă un didgeridoo, confundabil pentru tot
românul cu buciumul, când colo, Dingo însuşi se aude astfel ca din Hadesul de sub
deşert, tronând – muzical? - peste alte fiinţe ancestrale, chiar peste şarpele
curcubeu.
Afişe
din belşug. Vieneze. Melbourniene. The Band Who Knew Too Much. Schubertiade.
Songs of Travel. Last Waltz (including Brahms and Haydn). Swan Lake (a new ice
age). The Soul of Genius Requiem Mass in D Minor Wolfang Amadeus Mozart.
Schumann Panorama. Haendel's Messiah. Romantic Symphony. Mikelangelo and the
Black Sea Gentlemen. La Sonnambula. Shen Yun. Grungada („gathering”. Conceived,
performed and composed by Mark Atkins – one of Australia finest didgeridoo
players and member of the Black Arm Band). 2010 Melbourne International
Festival.
Românii
au coruri la bisericile ortodoxe, iar la cele protestante cântă toţi, ori
vorbesc în limbi. Tudor Gheorghe le-a furat inima în două rânduri. Hip „n” body
rock poţi prinde, patriotic stoker-ean, la Dracula's, pe Victoria Street. Pe
cine să întrebi de un concert de vioară al Deliei Diaconescu?
Interpretul
la didgeridoo respiră circular, pentru a obţine un sunet continuu, întrebuinţează
tehnici pentru inducerea unor multiple rezonanţe armonice. Faimoşi sunt Djalu
Guruwiwi, Mark Atkins, William Borton, David Hudson, Jol Geia şi un virtuoso
alb, Charlie McMahon. Didgeridoo este cel mai vechi instrument din istoria
muzicii. Dezavantajarea aborigenilor în Australia urbană se vede şi aude,
eufemistic, în filmul „Wrong Side of the Road”, pe muzică interpretată de Us
Mob sau No Fixed Address. Cântecele
Clanului, în anume ordine, ajută la deplasarea în deşert. Visul şi cerul nopţii
sunt sursele poveştilor, legilor, muzicii.
Cum
ar şterge băştinaşii visele noilor veniţi, între terra nullius şi black
transnationalism. Ca la schimb cu generaţiile de copii – 1869 – 1969 - furate
de guvern şi misionari (scuze atât de recente, pe când şi 21% din puşcăriaşii
Australiei sunt indigeni, adică 2% din populaţie). Măcar kava ar fi o
alternativă mai sigură la alcool şi tot înainte cu inhalarea petrolului „opal”.
La
plecare, comutasem succesul barzilor australinazaţi de pe Waltzing Matilda – am
citit-o în taducere românească la un festival de la Australian Poetry Centre –
cu The Band Played Waltzing Matilda. Cum să mai valsezi fără picioare lăsate la
Gallipoli? Dar fără didgeridoo?
Campioni
şi campioane, Lionel Rose (box), Evonne Goulagong (tenis), rugby, atletism,
Indigenous All Stars, Flying boomerangs. Pe bancnota de 50 de dolari: Polimath
David Unaipon.
O
întâlnire ceremonială, corroborre, vis-cântec: balga, wangga, linga, jurba,
ilma. Digeridoo e doar o onomatopee sunând aborigen (cf. emu, goanna-iguana).
Cuvinte englezeşti de origine australiană aborigenă: boobook, coolibah, dingo,
gang-gang, gidgee, kangaroo, koala, kookaburra, kurrajong, wonga-wonga,
boomerang. Cooee (vino aici) dă cheia crimei, muzical, cocainomanului violonist
între raţionamente Holmes.
Vis-cangur,
vis-rechin, vis furnică de miere, vis-totem, vis-lege tribală. A mişcat
copilul, spiritul-vis intră el în luna a cincea a sarcinii.
Timp-vis-alcheringa. Şarpele curcubeu coboară din Calea Lactee şuierând luminos
din întunecat prin ploaie. Spre a deveni adulţi, copiii sunt înghiţiţi de
fiinţa ancestrală. Visul ordonează cosmosul prin cântece tingarri. Timp fără
timp, creaţie necreată, tjukurpa, wapar. Bibliografie: Sandra McDonald, The
Outback Stars, The Stars Down Under, Startrek, John Constantine in
the Dreamtime, albume „Dreamtime” - formaţiile The Strangles sau The Cult,
Daryl Hall.
Din
didgeridoo, vocalic peste lătratul acela monosilabic, se aud chiar numele-vis
ale lui canis lupus dingo antarcticus: Tingo, Joogong, Mirigung, Noggum,
Boolomo, Papa-Inura, Wantibirri, Maliki, Kal, Dwer-da, Kurpani, Aringka,
Palanganwari, Repeti, Warigal.
Didgeridoo.
And the Band Played Waltzing Matilda.
Citind
în Ţara Kangurilor de Mihail Sadoveanu despre „Australia stutterilor” te
afli în miezul mioriţei coloniale, aceştia sunt cei cărora nevrând să se dea
viu, swagman-ul (fratele ciobanului) se sinucide şi, strigoi, mai cântă din
bulboană acompaniat din dreamtime-vis-eon de didgeridoo. Poţi auzi chiar şi
cele şapte porta-voci noi trimise de doamna Petrescu-Makakis din Sydney şi
folosite în Piaţa Universităţii din Bucureşti, 1990.
*
Cu
inima mai puternică decât glonţul, prin muncă fizică sponsorizându-şi faptele
intelectuale, fenomen. Fericire banii, tocmai, limba noastră-i o comoară. Somnoroase
păsărele. Waltzing Matilda-Mioriţa. Diaspora pe vatra universală.
Internaţionalizarea dialectalismului. Sânge, apă de Pacific. Am lipsit două
săptămâni din sinea casnică, m-am întors, ah, sacrosancte headquarters
anti-Eminescu, anti-aborigeni. Căutat de adrenalină. Muzicalităţi tăiate în
papgali şi mierle-Messiaen. Desecurizarea diasporei.
Deşertul
visează. L-ai auzit cum respiră, în Tunisia, Puşi. „Şi mă încălzeam numai când
deliram” (Cezar Ivănescu). Preda îl plăcea, i se bădase sub piele. Era foarte
singur, bătea la uşă, cum adică, să-ţi aperi sărăcia. Pământuri, nume propriu.
Şi Calu. Cu un singur l Belinda, mai autohton, ţi-a zis Preda-ţi. Aceeaşi
operaţie la 7 secunde, timp de zece ore pe zi. Pornografie de idei. Davai
paşli. Ce spui, praleo? Saul Paul. Voci pozate. Urcăm zece etaje şi recităm
Paşa Hassan. Trădarea păsării. Arderea cărţilor. Patriotism horror. Ghiuzel.
Dreamtime. No matter who you are. Artist independent.
Vise
magnetizate de minge. Printre cei niciodată căraţi. Sub aceeaşi bombă. Umbrela
o lăsasem deschisă, cineva a închis-o. Pleiada transfiguratorilor deplânşi de
propriile personaje în replică. Prea insistaşi cu ştersul ochelarilor. Plouă cu
morţi. Mi-oi trece pisicile dincolo când aş mai merge până la capăt. Aborigeni,
Gallipoli. Vise şterse.
*
BENEDICTUS
Ben Todica
I
1
SINUCIDERE
Vezi tu ca eu am fost complet
singur, aveam tot ce-mi trebuie, material, aveam emisiunea la radio care imi
aducea un fel de satisfactie profesionala si de a contribui, insa eram singur,
iar comunitatea nu,ts, nu raspundea cumva muncii mele, sa dea telefoane, sa
spuna le-a placut nu le-a placut, sa-njure, sa felicite. Si faceam asta de ani
de zile si de fiecare data ma intorceam acasa intr-o casa goala, ma asezam pe
marginea patului si stateam pana se intuneca afara si ma gândeam la rostul
vietii. Ce rost au astea toate, să fii singur.Dar vezi tu ca muncind sa-ti
castigi existenta si sa contribui si la munca voluntara, la munca asta
artistica cerand un efort deosebit si timp, intr-un fel te izoleaza de o viata
reala, adica, la urma urmei, eu traiam intr-o lume virtuala. Si intr-o zi am
zis ca nu mai are rost si am simtit ca nu mai are sens nimic in jurul meu si am
zis ca o solutie ar fi poate sinuciderea.
Si ma si imaginam deja pe un scaunel
cu o franghie legata de gat, deja umblam dupa ele in gandul meu prin casa, prin
garaj. Si cand am fost decis s-o fac, suna telefonul. care ma deranjeaza de la
drumul meu si chiar am vrut sa-l ignor, sau poate-l ignoram daca telefonul nu
insista, fiind in alta camera. Si m-am dus cu intentia sa-l deconectez. Si,
punand mana pe el, am raspuns intr-un fel automat. Inauntru o voce de doamna cu
un accent, vorbea in engleza, de sarboaica am dedus eu, care ma intreaba daca
eu sunt dl Benedictus de la radio si ma roaga sa nu ma supar dar ca a auzit
despre mine de la o familie si c-ar vrea sa se intalneasca cu mine sa stam de
vorba.
Mi-a spus ca e austriaca, are doi
copii, c-a avut recent un accident de masina in care sotul i-a murit, ca au o
fabrica de paine, ca are mici probleme si ar vrea sa ma cunoasca sa stea de
vorba cu mine. Are nevoie de ajutorul meu, daca pot s-o ajut. Bineinteles ca
n-aveam eu chef sa ies din casa la ora aia, ca eram pornit pe un alt drum. Insa
ea a insista ca sa ne intalnim acum si am zis ca haide s-o ajut, sa vad ce
vrea, si pe urma...
Si mi-a dat intalnire intr-o
suburbie la vreo zece km de casa, in Charlston, la jumataea drumului, la un
McDonald. Zic, cum o sa va cunosc. Dar ea avea o voce, cum am zis, de femeie de tara, un accent sarbesc, un om
mai simplu, nu elevat. Si ea mi-a zis, nu-ti fa probleme, eu o sa te recunosc
pe tine, ma astepti in parcare si doar iesi din masina sa te vad. Pentru ca ea
mi-a vazut poza la familia respectiva si ma cunoaste.
M-am urcat in masina mea Nissan Gazel
si m-am oprit in parcarea din Charlston, de la McDonald. Am stat si am
asteptat, afara, ma uitam la fiecare masina care intra si fiecare persoana care
iesea imi imaginam ca aia e persoana si incercam dinainte sa prezic sau sa
deduc ce probleme avea, cum s-o ajut. Aratarea si felul sa sugereze de ce
natura sa fie ajutorul meu.
Si la un moment dat apare in
parcare un BMW decapotabil alb si o
pustoaica de vreo 18-19 ani, superba, care parcheaza langa masina mea.
Bineinteles ca eu m-am uitat peste ea, mai departe, asteptam o femeie necajita,
femeia din telefon. Gagica asta se da jos din masina si vine ea la mine, in loc
să intre in Mc Donald. Si-mi spune, d-stra sunteti Ted Benedictus. La care,
automat, m-am gandit ce drac de ajutor
sa-ti dau eu tie , cand eu sunt un parlit, iar tu cu masina asta luxoasa si
figura, corpul, aratarea ta poti sa futi o juma de strada, sa te umpli de bani
si sa-ti rezolvi problenmele oricat de mari ar fi.
Si ea ma invita inauntru, daca am
timp, sa stam la o cafea. Si incepe sa-mi povesteasca problema ei. Ca ceva timp
in urma a avut un accident de masina si i-a murit sotul si ca a ramas singura
impreuna cu business-ul si copiii si ca umbla sa caute sa gaseasc pe cineva cu
care sa-si uneasca viata si ca a auzit ca sunt cinstit si stau singur. Si imi
propune sa vada daca vreau sa ne cunoastem. Ce drac sa-i zic. Asta era o
intorsatura nu stiu cum. Ciudata. BMW.
Frumusetea asta din fata, Vernusu', business-ul, ea are bani, nu trebuie
sa faca nimic.
Acum juma de ora cautam franghia
prin casa. Si ii zic, bine, o sa ne cunoastem si dau sa plec, sa ma ridic. Mai
imi dai telefon si vedem, nu stiu cand esti tu libera, cand sunt eu liber. Dar
imi zice, nu, acum vreau sa vin cu tine acasa, sa vad cum stai, este posibil?
Pentru ca nu vreau ca sa-ti dau timp sa te pregatesti tu sa ma primesti. Vreau
sa-l cunosc pe adevaratul tu. Este posibil?
Ok., n-am nimic de ascuns, poti sa
vii. Si a zis, uite, tu mergi in fata si eu te urmez. Si-am adus-o acasa, am
intrat, am aprins luminile, i-am dat voie sa inspecteze casa, i-am aratat cum
stau. A fost impresionata de cantitatea de muzica si varietatea pe care o
aveam, i-am arata si poze de familie, cum a cerut. Cerceta cu mult interes tot.
Bineinteles ca nu-mi trecea nimic prin cap pentru ca pentru mine era oricum un
sfarsit de drum.
Si pe urma i-am pus niste muzica, am
servit o cafea, una-alta, si cu o
incantare cumva s-a apropiat de mine si mi-a spus ca sunt ceea ce isi doreste.
Si mai un pahar de vin, mai un dans, am inceput sa ne sarutam, si-am inceput sa
ne dezbracam si sa stingem lumina, muzica, si nu-mi venea sa cred cum o tipa cu
un corp, un copil, aparent, ca aratare, practic, si frumoasa, sigur ca ne-am inclestat si am facut dragoste, si
bineinteles ca pe urma am inceput iar sa bem si sa stam de vorba dezbracati in
pat, la un pahar de vin, si, la un moment dat, imi spune ca-i place foarte mult
de mine si nu stiu ce, si ca vede ca sunt un om foarte onest, cinstit. Zice ca
ar vrea sa-mi destainuie ceva, dar nu stie cum reactionez.
M-am schimbat dintr-odata la 90 de
grade, mi s-a urcat sangele la cap si i-am zis, te pomenesti ca tu nu esti
maritata si n-ai nici copii, si ca esti fata cuiva, ca poti sa ai 17 ani sau 18
ani, si ma poti baga in belea. Ea a zis, nu-i asta, m-a asigurat ca nu e problema
asta. Si mi-a dat mai multe ghesuri (guessings, guess) sa vada daca ghicesc, sa
vada, hai, care-i problema pe care o am?
Si cand a vazut ca sunt asa de
ingandurat si serios, a zis ca nu poate sa-mi spuna - maine, s-a sculat, s-a
imbracat si a plecat.
2
MICHELLE PFEIFER II
Copilul batea la usa. Tipul l-a vazut
prin vizor si s-a intors inapoi ca si cum nu s-ar fi intamplat nimic. Ea, din
dormitor, il intreaba, cine e, draga, la usa. Nu e nimeni.
O fetita de cativa anisori se
rostogoli pe perna in partea cealalta continuandu-si somnul. El a stins lumina.
A doua zi de dimineata, el o lua de
gat si incepu sa tipe. Dumnezeii ma-tii, sa nu-l mai prind pe fi'tu, sa faci
ceva, ce trebuie sa-ti car eu cozile, si incepu s-o loveasca violent cu pumnii,
era fost boxer. Cu fata umflata si plina de lacrimi, Michelle se aranja in
oglinda, avu o senzatie de voma, gandindu-se cu durere la un alt avort, si
pleca la lucru.
La Fabrica de vopsele din Sinaia nu
erau niste conditii prea grozave ca muncitoare pentru o femeie care fusese
odata campioana de sah la tineret a Romaniei si directoarea cinematografului
din Ciudanovita. Eu ii scrisesem in mai multe randuri, in cinci ani de cand
eram in Occident, si ea ezita mereu de frica sa nu-i iau copilul. Copilul de la
usa a fost fructul primei noastre iubiri, iar ea era haituita de situatia in
care ea era incoltita de ideea ca eu o sa-i iau copuilul si n-o sa-l mai vada
niciodata, iar tampitul de langa ea nu-l accepta in casa. Fetita din pat era a lor, facuta cu boxerul, asta o tinea prada
sau inlantuita, ii tinea spiritul ei liber, c-ar fi vrut sa zboarte, dar n-avea
unde.
Eu ii scriam scrisori adresandu-ma
fiului meu, iar ea imi raspundea la ele ca si cum ea era fiul meu. Aici a fost
momentul cand eu am iertat totul si as fi dorit-o inapoi, dar acum era prea
tarziu. In vest, dupa ce m-am maturizat un pic, iesind de sub vraja
traditionala, am realizat ca totul nu e decat un joc copilaresc chestia cu
gelozia, iar cei cinci ani de viata petrecuti impreuna erau de neegalat in
comparatie cu un rahat din asta de gelozie sexuala.
Deodata se auzi o sirena puternica
in toata fabrica si lumea se intreba innebunita ce se intampla. Ea era cazuta
jos ca o pasare, cu fruntea descretita, senina, ca o pasare care si-a luat
zborul spre ceruri sau spre libertate. Se otravise. S-a sinucis. Acum copilul
era al meu, nu mai era singur si fetita era a boxerului, dar amandoi orfani de
mama.
3
A doua zi, Sinucidera m-a invitat la restaurant. Dansam
inlantuiti si recitam versuri in limba romana, daca ai sti tu ce-ti spun,
nemtoaico, n-or fi atat de dulci chiuiturile elvetiene, fata iti radiaza sub
hipnoza stihurilor mele, o hipnoza dubla, ca, de fapt, eu eram hipnotizat ca un
soricel in ochii sarpelui, totul sclipea in jurul ei si a fetei sale. Eram pe
scena ei. . Era in control. Eram
paralizat ca de sarpe. Ea controla totul in jurul ei si facea sa straluceasca.
Era o hipnoza.
Pe urma ne asezam la masa si imi
spune viata ei. Sigur, pentru ca eram si eu curios, ce vrea sa--mi
povesateasca, de ce-i e frica de reactia mea daca imi spune adevarul. Mi-a zis
ca are doi copii. Sunt pe picioarele lor, sa nu ma sperii la propunerea ei de
a-si uni viata cu mine, cumva, stii. N-o sa duc lipsa de nimic, are doua
fabrici de paine, una in Australia si una in Elvetia, numai sa fiu loial. Sotul
a iubit-o foarte mult si ea l-a iubit pe el, dar viata merge inainte si...
Si ne-am ridicat si am plecat in
parcare si, sarutandu-ne, am inceput s-o dezbrac de atata eleganta de pe ea, de
parca dezbracam imparatul Frantei, spre sani, ca pe drumul de ea forjat deja in
noaptea trecuta. Actul asta odata initiat era intrerupt de zgomotele
trecatorilor, mame cu copii, nu era o parcare mica. In momentul in care eram
impletiti pe calea asta euforica, depuierea ei fiind in trepte, cu fiecare
parca desfaceam o ceapa de fiecare data avand o senzatie extraordinara, si pe
urma mai aparea unzgomot din afara care ne distragea si mai genera un strop de
adrenalina in sangele nostru, era un fel de dragoste cu sare si piper.
Dar natura parca era in favoarea
noastra, care ca o floare de lotus a-nvaluit toata masina si toate directiile
intr-o perdea groasa de ceata si acum, ca sa ne protejeze, sa ne dam drumul, ne
vedeam protejati vizual si nu ne mai interesa ce e afara. Am inceput s-o dezbrac
mai adanc, am lasat scaunul meu jos si, sarutand-o, am trecut-o usor peste schimbatorul
de viteze in poalele mele. Cu hainele frunzarite pe ea, arata ca o lebada. Acum
sa descriu actul sxexual, cum i-am infipt-o.
S-a lasat cu ochii inchisi, si si-a
dat drumul in jos ca sa nu piarda niciun rand din boabele stiuletelui care a
futut-o aseara. Ia uite ce fericita sunt, parca-mi spunea Sinuciderea, si tu
voiai sa pleci dupa franghie in garaj. Si nu ne mai saturam. Da' tu stii ca
chestiunea asta cu tinerea futaiului atata de mult, cu atata adrnalina futaiul
tine cat vrea dumnezeu, aici chinezii sun mesteri. Ca futiul nu este numai
datul din cur, e mult mai complex.
Am dus-o la masina si a plecat
acasa.
4
Noi facem tolstoism din
postmodernism. Ne pitulam intr-o maretie tolstoiana. Kareniana era pe urmele
mele? M-a luat pe mine pentru ca sunt un baiat bun si cei din jur au convins-o
sa vada si alte laturi ale unui barbat decat cele dupa care alergau pustoaicele
Sinaiei, calitati pe care nu le aveau toti. Ii placea de mine pentru ca eram
inocent, baiat din Ciudanovita, nu din oras rafinat, ea era mai versata, vindea
cravate la fabrica, iar unchi-sau era mare goanga la partid in inchisoare. Toti
care o cunosteau pe Michelle ii spuneau Fatsa.
Eram casatoriti de cinci ani si
tocmai sosisem din delegatie de la Feldioara, la uzina R, de prelucrare a
minereului de uraniu, din care Ceausescu voia sa obtina bomba atomica, viitorul
Romaniei, zicea el. Si, printre altele, jucandu-ma cu fiul meu, care avea cinci
anisori, imi spune ca mamica se joaca cu nenea sub plapuma in patul celalalt si
ca pe el il lasa singur in patul asta sa doarma. Si-atunci mi-a atras atentia,
am devenit curios, am zis ca nu vorbeste el bine. Dar rautatea din om nu te
lasa, stii, ca daca treceam cu vederea, poate ca era in viata, si eram
impreuna, daca nu insistam sa spuna copilul mai mult, poate era taticul, nu,
era altcineva...
Si pe urma am luat-o pe ea la
intrebari si i-am tras o palma, pana mi-a spus ca e un fost prieten din
copilarie si a venit sa lucreze si el la mina, ca n-a putut sa scape de el, nu
stiu ce. Am aflat si pe urma l-am cunoscut pe tipu' si ne-am luat la bataie.
Chestiunea este ca tipu' a fost un las, a scos cutitul si m-a taiat.
Nevasta-mea a fugit acasa, era la o vecina unde se framnta de ce o sa urmeze,
iar eu am fost dus cu salvarea la spital.
Sigur ca a doua zi a venit la mine
la spital ca o vaduva trista, imbrobodita, si atunci poate ca era momentul s-o
iert. Dar cum eram in salon cu inca opt persoane sau zece, aia cunoscand
de-acum povestea astuia taiat din pat, au inceput sa strige dupa ea, curvo, s-o
umilească. Ce, ti-ai adus ibovnicul ca sa-ti omoare barbatul? Sigur ca ea mi-a
lasat plasa, imi adusese niste fructe, eu priveam in tavan cu ochii
inlacrimati, ea s-a intors si a parasit salonul, pasind drept, plangand cu
demnitatea muntencei care infrunta umilinta pe care o merita cumva.
Asta era un moment pentru care o
admir, in care era inconjurata de toti lupii care o huiduiau, din care orice
persoana ar fi plecat vaicarindu-se sau tinandu-se de pereti. Si din momentul
asta ne-am intalnit doar la tribunal. Ea a ramas acasa cu baiatul si eu m-am
mutat la parinti. Eram de-o seama, aveam 25 de ani.
M-am cerut din nou acasa, unde erau
radiatii. Viata spre moarte, dupa fiecare intrare in mina mureai cate o zi, era
o moarte lenta, ca la o mie de metri adancime nu poti sa gasesti o groapa mai
adanca decat asta, cavou de cosciug.
Dupa ce tribunalul i-a dat copilul
ei, pentru ca in Romania copiii se dadeau mamei pana la varsta de 11 ani,
netinandu-se cont de partea vinei, si-abia la 11 ani copilul este intrebat unde
vrea sa stea, cu tata, sau cu mama, asta m-a pus pe liber sa pot pleca in jurul
pamantui. Judecatoarea sau avocata care m-a aparat pe mine era sotia
inginerului Iulian Topala, un om cu mare viitor pentru industria miniera
romaneasca, ale carui inventii si inovatii eu le filmam in subteran si le
prezentam la conferintele nationale si internationale pentru promovarea
tehnologiei miniere romanesti in strainatate.
Bine, ca acum ce sa intru la rusi,
pentru ca rusii au plecat la ei si au luat, deci, tehnologia pe care rusii au
folosit-o in exploatarea miniera, ei nu au mai vrut sa o mai delivreze
Romaniei, si atunci Romania a fost obligata sa-si formeze din franturi si ramasite
de la rusi sa-si creeze propria lor tehnologie pentru exploatarea miniera. Si,
fii atent, odata cu caderea lui Ceausescu, sperantele si proiectele si visele
acestui inginer Topala, prabusindu-se, el s-a spanzurat de clanta de la usa
dormitorului, unde l-au gasit sotia si copiii intorcandu-se acasa.
Copil fiind, gasisem in garajul
flotilei de basculante un sofer spanzurat cu cureaua de la ventilator pentru ca
isi prinsese femeia futandu-se in pat cu altul. Era nemtoaica gagica. Mai si
planuisem, cu o gagica unguroaica, cum sa-l omoram pe barbatu-sau. Ca sa vezi
cat de proasta e lumea, si ei aveau doi copii frumosi. Si bunicul meu, padurar
din Moldova, tot din curvaraie, l-au prins in padure si l-au batut cu patul
pustii pana si-a scuipat plamanii. Toti de la uraniu, in afara de bunicu'.
5
Trebuie toate tinute ca si varfuri
de munti, mai cobori intr-o vale, nu le uniformizam, nu devin orizontala.
Tocmai cumintenia ma interupe de la sinucidere. Am gasit usile si geamurile
sparte acasa la Sinucidere, dupa ce, cu zi inainte, ma chemase la ea acasa s-o
cunosc, ma tratase si vizual si fizic cu o atmosfera de eleganta si
aristocratie care impunea respect si calm si liniste. Era o bucatareasa
superba, toate erau la locul lor, in bucatarie, in baie, in dormitor, de parca
faceam parte din casa asta de nu stiu cand, ca toate erau pe placul meu si mi
se potriveau, aveam si pijama, halat de noapte, papuci, parca venisem la mine
acasa.
Dupa dus, m-am dus in dormitor, ea
era sub plapuma dezbracat, luminile de carte aprinse, si sigur ca am inceput sa
facem dragoste, era in pielea goala, si sigur ca am luat-o in toate stiulurile,
si cateleste, si pozitia misionarului, cracii la umar, figura 48, nu stiu, si
ea deasupra, kama sutra, chestiile astea, pana am cazut frant. Totul era
enjoyment total. Am cazut pe perne, vorbeam, nu stiu de ce am aprins lumina si
ea era fericita, fata ei era toata plina de incantare si n-a realizat pentru
moment ce se intampla, ca privirea mea a aluneca in jos pe corpul ei frumos
modelat, si a inceput sa scaneze cicatricile de cutit chirurgical de pe corp,
lucru care m-a infiorat, la care ea a realizat, a tras plapuma si s-a acoperit.
Vazusem pentru moment pe Frankenstein si monstrul lui. O taietura de deasupra
sanilor pana jos la putsa, o taietura in cruce sub sani, si una pe mijlocul
stomacului la buric. Dar cusaturile erau de asa proasta calitate ca acuma se
vedea ca un sac de cartofi cusut cu ata de canepa, ca acum din acea zana si
fecioara devenise monstru.
Si a inceput sa-mi povesteasca de ce
sunt toate astea, a inceput sa-mi spuna adevarul. C-a vazut ca m-a pierdut. A
scos albumul cu poze si a inceput sa-mi arate copilaria ei, ca e olteanca, ca
vine dintr-un satulet din Oltenia, ca era o fata grasa, cu tate mari,
flescaite, si buci mari, un ghindoc, si ca toata viata a lucrat in fabricile
din Austrsalia si acum la urma ca bucatareasa la spital, si toti banii pe care
i-a agonisit i-a bagat in operatii estetice, pentru ca n-o iubea nimeni.
Avusese peste vreo zece operatii, fiecare la 10-15 mii de dolari. N-am stiut ce
sa mai cred, mi se facea mila de povestea ei si o respectam. Mi-a castigat
compasiunea si respectul, ca, la urma urmei, Sinuciderea e si ea o fiinta care-şi
cauta dragostea, incerca sa se faca iubita.
Insa a doua zi, cand am gasit usile
sparte, i-am spus ca eu nu pot face parte din povestea ei, ca secretul ei
ramane cu mine, ca si cum nu s-ar fi intamplat nimic, si ne continuam fiecare
drumul sau. Ea m-a mai sacait de cateva ori de-atunci, venindu-mi la usa
eleganta foc, insa eu acum eram in realitate. Si, mai tarziu, dupa ce a iesit
de la puscarie, nu stiu pentru ce delict, m-a sunat, a raspuns fiul sotiei
mele.
II
1
Nu pot sa vorbesc la persoana lui.
Ce le leaga pe-alea doua, Sinuciderea, invazia personala, iarasi sinuciderea
aborigenilor in puscarii. Pune intrebarea daca nu cumva statisticile de
sinucidere ale australienilor nu sunt cumva determinate de durerile acestora.
Pentru ca ei sunt un spirit liber de 40 de mii de ani si dintr-o data am aparut
noi cu civilizatia, cu orasele noastre de beton si claustrofobice ca niste
Bastilii si dirijarile astea regimentale ale populatiei in infrastructura
vestului i-a facut sa ne deoache, sa ne directioneze spre chestiile astea de
autosinucidere, pentru ca ei nu ne pot rezolva pe noi fizic, decat spiritual.
Faptul ca am venit noi si i-am deranjat
de la pescuit, le-am mai luat si copiii, am intrat in viata lor si-i mai acuzam
si de incest si alcoolism, tragandu-i prin tribunale si puscarii, sinucidere
sigura pentru ei, care nu accepta sa li se ia libertatea, pentru unul atat de
liber ca aboriginalul. Este ca si cum ai acuza un rechin ca te-a insfacat de
picior, tu fiind infractorul care i-ai invadat teritoriul, el nefacand nimic
anormal, doar natural, i-ai fost hrana, erai in teritoriul lui si el te-a
halit.Si atunci, de doua sute de ani, rasa alba a hotarat ca daca nu poate sa-i
distruga fizic, sa-i invadeze prin incrucisare, luandu-le copiii si
transformandu-i in slugi si copii de infiat, incrucisandu-i cu albi. Pui
corciturile sa intre in ei. Nu mai fac parte nici din ei, nici din tine. Poti
sa-i comanzi.
Nu rare au fost cazurile cand
aboriginezi maturi au venit sa-si claimuiasca sotiile ca legitime prin
hotatarea lor tribala si multimilenara. Acestia de multe ori fiind arestati si
dusi in tribunale, acuzati de incest si rape, viol. Unii chiar omorati la fata
locului de administratia sau justitia locala.
Ei au o cultura orala. Fara scriere.
De 50 de mii de ani, datina si istoria le este transmisa verbal printr-un
mecanism social numai al lor, unic, in care familia clasica, de mama, tata si
copii este formata din trei soti la aboriginezi. Intotdeauna in familie se vor
afla doua sotii sau doi soti. Intotdeauna va fi un sot sau sotie student si un
sot sau sotie invatator, incorporand in acest invatamant si scoala. Noi albii
fiind imprastiati cu scoli, bunici, mamici, tatici, bla-bla - parintele batran
aboriginez sau aboriginal, whatever, initiindu-l pe cel tanar in arta
supravietuirii, transmitandu-i prin
povesti, cantec, joc si secretele unei casnicii fericite, toata istoria
milenara a parintilor sai.
Nu cumva toata aceasta karma se
resfrange asupra noastra, a albilor, care am venit si i-am disturbat din
evolutia lor? Nu este o poveste a mea, dar ei poate ma pun sa ma sinucid.
Si acum ma duc inapoi in povestea
mea. De la aborigenii batuti in custodie, la o nemtoaica incinsa din bataie, pe pulpe in sus, din
gelozie, de ... Pentru el, iarasi am un respect deosebit, si n-as vrea... Sau asiaticul iradiat de la Ciudanovita care isi manjea femeia la buzele pizdei cu
creion chimic, ca la baia comuna a minerilor cand ieseau din mina, sa-i
urmareasca pe toti la pula sa vada carte e
manjit cu creion chimic si sa i-o traga cu o coada de tarnacop.
Care suntem nebunii, noi
ciudanovitenii sau noi, Vestul? Dupa ce a iesit
de la puscarie, Neigel, aboriginez, s-a casatorit cu o englezoaica si o
fetita. Dupa nasterea ei, s-a trezit cu politia acasa, care i-a interzis sa mai
locuiasca cu ele impreuna, fortandu-l sa se mute, iar sotia lui il viziteaza
zilnic cu fetita, pentru ca e tatal ei.
2
Iordan Tasov , cu care m-am imprietenit in
campul de refugiati din Latina, venind special de la Camberra, unde era student
la geologie, sa ma vada in Melbourne, s-a revoltat la faptul ca un om ca mine,
cu un palmares in lumea filmului, sta si lucreaza la Philips., complacandu-se
cu un salar si o viata modesta dar lipsita de griji. Repede m-a ajutat sa
impachetez valizele. A doua zi m-am lichidat de la fabrica si am plecat la
Canberra, sa locuiesc cu el si sa-mi incep cursurile de limba engleza.
In Melbourne-ul multicultural nu
aveam nevoie de engleza, pentru ca lumea muncitoreasca era dominata de greci si
italieni. Ori eu vorbeam italiana. Insa daca vroiam sa intru in lumea artelor,
sa-mi fac practic meseria, trebuia sa vorbesc engleza. Si asa am ajuns la The
Red Taffe College in Camberra, unde am cunoscut-o pe sotia unui avocat in
varsta de 35 de ani, care-mi preda engleza, care m-a uimit cand mi-a spus ca ea
in viata ei n-a fost nicaieri din Canberra. Mie, celui care am colindat
jumatate de planeta si traiam inconjurat de oameni ca mine nu-mi venea sa cred.
Iordan studiase arhitectura la
Moscova, iar in anul trei, la intoarcere spre Bulgaria, a luat ruta
Polonia-Iugoslavia, in ultima cerand azil politic. Si astfel, iugoslavii l-au
dat italienilor. In camp, el avea un regim foarte militar. Si intr-o dimineata,
pe la 5, neavand somn, am luat-o la fuga in jurul Campului. Si intr-un desis,
intr-un cotlon al campului, l-am zarit pe Iordan juggling bottles si ne-am
salutat, noi fiind singurele vituitoare treji din cele 2000 de persoane cate
erau in camp. Si ne-am imprietenit, de acum intalnindu-ne in fiecare dimineata,
alergam impreuna cate zece kilometri si dupa amiaza jucam tenis.
Ba chiar s-a potrivit ca am venit in
Australia in acelasi avion, stand unul langa altul. Numai ca el a vea
destinatia Sydney iar eu Perth si la Melbourne ne-am despartit.
Nu mai auzisem de el de doi ani in
ziua cand mi-a batut la usa. Ma gasise prin departamentul de emigrare.
Filmul cu cainele il facusem inainte
de a ma duce la scoala la Canberra.
Ce-a fost la urma? Canberra. Da.
Incerc sa intru pe un fagas, pe care din ele? Teoria lui ca sa vin la scoala,
ca scoala este totul, este cheia succesului nostru cade tocmai prin el care renunta
la meeseria de geolog si se apuca de varuit case, care in scurt timp il face
milionar. Milioanele sunt bune pentru a fi visate, insa nu oricine le poate
tine in frau. Pentru ca, plecat intr-o croaziera in jurul lumii, ajunge in
Columbia, isi pierde toti banii la un cazinou, joaca pe datorii si devine
prizonierul ideii de milionar, al
milionarismului, fiind arestat, nemaiavand nicio sansa de a se intoarce in
Australia.
Si cum m-a surprins la inceput, in
ziua cand mi-a batut la usa, tot asa a facut-o printr-un telefon in care-mi
spune ca este prizonierul unei infractiuni create de banca columbiana si-mi
cere sa contactez media australiana ca sa-l contacteze si sa salveze cetateanul
australian kidnapped in Columbia. Eu il cred, si de asemenea media, la
convingrerea mea, si sub presiunea articolelor din media, a interviurilor si
insistentelor presei, statul columbian si organele locale de acolo, probabil ca
sa scape nu de un paduche ci de un insignfiant ciot sau trouble maker, ii da
pasaportul inapoi si-i da drumul sa plece. Dupa cum stim, Columbia are mult mai
importante probleme cu drogurile sa se incurce cu un milionar amator.
3
Rujita, nevasta lui Iordan, devenit
Jordan Atkinson, vazandu-ma singur si baiat cuminte, s-a gandit sa ma introduca
la o fata necajita si cuminte, Biserca, o croatianca - i-am pus o coronita, la
croata. Avea o fetita de 8 ani care ne pandea prin gaura cheii. Dupa ce o
imbrac, cu gustul de artist, incepe sa fie curtata in comunitatea croatiana -
inca o coronita - si la scurt timp dispare. Deci eu cand am cunoscut-o ea era
imbracata ponosit, taraneste si fara gust. Dar in pielea goala era o pasare
maiastra. Si sigur ca intr-un costum de casa de moda a devenit un star. De ani
de zile era singura, n-o baga nimeni in seama. Ca sa vezi puterea modei.
Pasarile lui Brancusi din Galeria
Nationala a Australiei ma consolau de fiecare data, in vizitele mele de refacere sufleteasca, spirituala,
erau singurul mod de a fi in Romania, de a fi acasa. Si nu numai atat, dar, im,
dinamismul lor, of, im, catre o directie, oricand posibila, iti dadea un sens
de libertate si speranta, parca spunandu-ti, priveste spre cer si vei fi
salvat.
Bineinteles ca partea aceata spirituala din mine era mereu
stimulata de studiile mele pe care le
faceam in biblioteca nationala de peste drum, unde imi petreceam ore intregi
studiind marii cineasti ai lumii. Si in aceasta perioada nu pot sa nu-l revad
pe Serghei Eisenstein in experientele sale spirituale din Sud-America si
America Centrala.
Jordan se intoarce din Columbia,
vinde casa, se desparte de sotie, casatoria parandu-i-se o pierdere de vreme,
ca sunt in viata asta multe posibilitati de a se ajunge si pleaca, si dispare
fara urma. Nici in ziua de azi, 11 iunie 2010, nu mai stiu unde e. Nici de
sotia lui si nici de Biserca.
In aceste momente, destinul meu
ramanand tot atat de putin conturat, nedefinit, ca al celor doua pasari
brancusiene si al legendei maharajahului din Indore care le inconjura. Sa fie
oare faptul ca, de cate ori am trecut pe langa ele, le-am mangaiat, si, precum
sfera de cristal a printului de lotus care are puterea de a incatusa duhurile
rele, au putut sa-mi transmita sau sa-mi ia nefericirea din jurul meu? Sa fie
oare in ele ascunsa iubirea maharajei pentru maharani, sau razbunarea cuiva, sa
fie un bad karma pentru mine, sau de fapt norocul? A fost oare destinul nostru
sa ne intalnim aici in Canberra toti trei, perechea si eu.
A doua zi am plecat spre Melbourne.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu