SENATUL AMERICAN
Jeremy Seligson:
Pilgrim
After the
fantasy wedding
a red~bearded
Parisian hippie
says, “If you wish
to find your soul,
go to Mathura
It’s the birthplace
of Lord Krishna!”
...
A man or spirit stands
behind, pressing on
your shoulders
You soar
out of body
through the
temple roof
above Mathura
and out-lying
villages, where
the Yamuna
loops through
jungles
jungles
*
"Sharing Heritage" -
European Cultural Heritage Year 2018 - the concept
(source : Deutsches Nationalkomitee für Denkmalschutz)
The aim of the European Year of
Cultural Heritage is to share our common cultural heritage and its
potential for identification, participation and development in the light
of a heterogeneous European society and against the background of current political
and economic challenges. The European Year of Cultural Heritage builds
in particular upon the fact that our shared cultural heritage is always
both local and European. The European Year highlights this dimension and
uses it to respond to current challenges. lt also builds on new
opportunities to preserve and develop cultural heritage while underscoring
the need to do so, because our cultural heritage is an essential, unique
part of Europe's social and economic potential which is closely tied
to many other fields and is thus the foundation of our shared development
in Europe.
The programme focus for the
European Year is "Society in Transition'', which reflects
ongoing and diverse social change in Europe and makes c!ear that the discussion
should focus on people. Three aspects in particular are to be discussed during
the European Year: cultural diversity, demographic change and sustainability.
This will give the European Year its political and economic relevance.
The European Year will provide
the opportunity for a comprehensive exchange between European partners at
all levels. The European Year will be organized by the European Union in
cooperation with the Council of Europe. All European countries as well as all
political, professional, social, regional and other institutions and civil
society will be invited to become actively involved, especially via
participatory procedures.
SENATUL AMERICAN
Americanii au vrut Moldova lângă România
Citiți
documentul ascuns opiniei publice de politicienii din România şi Moldova și
observați cu atenție motivele!
„CONGRESUL 102
SESIUNEA 1 Rezoluţia Senatului 148
Pentru
a exprima convingerea Senatului că Statele Unite trebuie să susţină dreptul la
autodeterminare al poporului din Republica Moldova şi Bucovina de Nord.
ÎN
SENATUL STATELOR UNITE 28 IUNIE (ZI LEGISLATIVĂ, 11 IUNIE), 1991 Dl. PRESSLER
(pentru el însuşi şi Dl. HELMS) a depus următoarea hotărâre, care a fost
trimisă Comitetului pentru Relaţii Internaţionale
HOTĂRÂRE
Pentru
exprimarea convingerii Senatului că Statele Unite trebuie să susţină dreptul la
autodeterminare al poporului din Republica Moldova şi Bucovina de Nord.
Întrucât
principatul românesc al Moldovei a apărut ca stat independent în secolul al
XIV-lea;
Întrucât
Moldova a fost invadată în 1806 de către Armata Rusă şi anexată de către
Imperiul Rus în 1812 ca rezultat al Tratatului Ruso-Turc de la Bucureşti;
Întrucât
la 15 noiembrie 1917 Guvernul Sovietic a proclamat dreptul la autodeterminare
al popoarelor din Imperiul Rus şi înfiinţarea unor state separate;
Întrucât
la 2 decembrie 1917 Sfatul Ţării, adunarea constituantă moldovenească aleasă în
mod democratic, a proclamat Moldova ca stat independent;
Întrucât la
9 aprilie 1918 Adunarea Constituantă a votat unirea Moldovei cu Regatul
României;
Întrucât
Statele Unite, Franţa, Italia, Marea Britanie, Japonia şi restul statelor
aliate au aprobat şi au recunoscut în mod explicit reunirea Moldovei cu România
în Tratatul de Pace de la Paris din 28 octombrie 1920;
Întrucât
forţele armate ale Uniunii Sovietice au invadat Regatul României la 28 iunie
1940 şi au ocupat estul Moldovei şi Bucovina de Nord şi Herţa, încălcând Carta
Ligii Naţiunilor, Tratatul de la Paris din 1920, Tratatul General pentru Renunţarea
la Război din 1928, Pactul Româno-Sovietic de Ajutor Reciproc din 1936,
Convenţia pentru Definirea Agresiunii din 1933 şi principii general recunoscute
ale dreptului internaţional;
Întrucât asupra anexării Moldovei, a
Bucovinei de Nord şi a Herţei s-a hotărât în mod prospectiv în anumite
protocoale secrete dintr-un tratat de neagresiune încheiat între Guvernul
Uniunii Sovietice şi Imperiul German la 23 august 1939;
Întrucât
între 1940 şi 1953 sute de mii de români din Moldova şi Bucovina au fost deportaţi
de Uniunea Sovietică în Asia Centrală şi Siberia;
Întrucât Guvernul Statelor Unite şi-a
exprimat în mod repetat refuzul de a recunoaşte ocuparea de teritorii în urma
termenilor aşa-zisului Pact Stalin-Hitler, inclusiv anexarea Estoniei, a
Letoniei şi a Lituaniei în 1940;
Întrucât Guvernele Regatului Unit, Uniunii Sovietice şi Statelor
Unite sunt părţi ale Cartei Atlanticului din 14 august 1941, în care
semnatarele şi-au declarat „dorinţa de a nu fi martore la schimbări teritoriale
care nu concordă cu voinţa exprimată în mod liber a popoarelor interesate” şi
şi-au afirmat dorinţa „de a fi martore la restaurarea drepturilor suverane şi a
autoguvernării către cei care au fost vitregiţi cu forţa de ele” în timpul
celui de-al Doilea Război Mondial;
Întrucât la 31 august 1989 Consiliul Suprem
al Moldovei a declarat limba română ca limbă oficială a Republicii şi a repus
în drepturi alfabetul latin, interzis de Guvernul Sovietic în timpul ocupaţiei,
ca alfabet al românei scrise;
Întrucât în martie 1990 poporul român al
Moldovei a putut vota, în alegeri libere şi corecte, deputaţi pentru Consiliul
Suprem al Moldovei; Întrucât la 27 aprilie 1990 Consiliul Suprem al Moldovei a
reinstaurat steagul românesc ca steag oficial al republicii;
Întrucât la 23 iunie 1990 Consiliul Suprem
al Moldovei a declarat Republica Moldova stat suveran;
Întrucât la 16 decembrie 1990 peste opt
sute de mii de români s-au strâns la A Doua Mare Adunare Naţională în capitala
Moldovei, Chişinău, să declare independenţa naţională a românilor din
teritoriile ocupate;
Întrucât
poporul Moldovei a refuzat să ia parte la referendumul sovietic din 3 martie
1991, în ciuda eforturilor guvernamentale sovietice de ameninţare şi intimidare
a poporului moldovean spre a accepta un nou tratat unional;
Întrucât
statele semnatare ale Actului Final de la Helsinki au acceptat principiul
egalităţii între popoare şi dreptul acestora la autodeterminare;
şi
Întrucât,
în temeiul articolului 8 din Actul Final de la Helsinki, „toate popoarele au
mereu dreptul, în deplină libertate, să-şi hotărască, când şi dacă doresc,
statutul politic intern şi extern, fără ingerinţe exterioare şi să îşi
urmărească după propria voie dezvoltarea politică, economică, socială şi
culturală”:
Aşadar, să fie decis, în momentul de faţă,
că este convingerea Senatului că Guvernul Statelor Unite trebuie
1) Să susţină dreptul la autodeterminare al
poporului Moldovei şi al Bucovinei de Nord, ocupate de Uniunea Sovietică, şi să
emită o declaraţie cu acest scop;
şi
2) Să susţină eforturile viitoare ale
Guvernului Moldovei să negocieze în mod paşnic, dacă aceasta le este voia,
reunificarea României cu Moldova şi cu Bucovina de Nord, după cum s-a stabilit
în Tratatul de Pace de la Paris din 1920, în normele predominante ale dreptului
internaţional şi în conformitate cu Principiul 1 al Actului Final de la
Helsinki.”
***
Rezoluţia
Senatului american are o importanţă crucială pentru recunoaşterea
internaţională a dreptului României şi Moldovei de a se reuni. Aceasta este
atitudinea oficială a SUA, exprimată în Congresul american.
Chiar
dacă au trecut 26 de ani de la adoptarea rezoluţiei Senatului, ea nu a fost
abrogată de alt act emis de aceeaşi autoritate. Documentul dovedeşte că în 1991
exista pe plan internaţional un orizont de aşteptare şi recunoaştere a Reunirii
Moldovei cu România.
Fostul ambasador al României la Chişinău,
Aurel Preda, afirmă că Mircea Snegur a trimis de două ori delegaţi la Bucureşti
pentru a negocia cu Ion Iliescu Reunirea Modovei cu România, cerând o funcţie
de vicepreşedinte al României pentru Snegur, însă partea română a refuzat.
Aurel Preda a participat la redactarea
declaraţiei de independenţă a Republicii Moldova din 27 August 1991 şi a fost
primul ambasador al României la Chişinău, ceea ce conferă credibilitate
afirmaţiilor sale. Un lucru este cert, România a ratat în 1991 o şansă uriaşă
pentru Reunificarea ţării.
În
Moldova exista atunci un curent favorabil Reunirii, la fel ca în România.
Liderii politici moldoveni au propus Reunirea, desigur în schimbul unor
avantaje politice, cerinţe fireşti în negocierile politice. Statele Unite ale
Americii au recunoscut oficial dreptul la Reunificare al României cu Moldova,
iar în cancelariile europene Reunirea era aşteptată.
Deşi au existat premise favorabile Reunirii pe plan internaţional, ea
nu a avut loc. De ce? Cel puţin un răspuns este cert: Ion Iliescu, preşedintele
României în 1991, avea relaţii prea strânse cu Moscova şi a trădat interesul
naţional al României. Sigur Ion Iliescu cunoştea Rezoluţia Senatului SUA din 28
Iunie 1991. De ce nu a exploatat-o în interesul naţional?
Istoria îl va judeca pe Ion Iliescu ca trădătorul care a ratat Reunirea
Moldovei cu România în 1991. Ion Iliescu nu a reprezentat interesele poporului
român în 1991!Rezoluţia nr. 148 a Senatului SUA este un document de o
importanţă politică excepţională şi trebuie să stea la baza oricăror negocieri
viitoare pentru realizarea Reunirii Moldovei cu România.
*
„Înainte să mor vreau ca toată lumea să ştie
Elie Wiesel,
supravieţuitor al Holocaustului sau impostor ordinar?
Articol de: Catalin Nistor la data: 01/06/2012 14:44:00
.
Elie Wiesel s-a născut în Sighet, România, în 1928. Avea 15 ani când el şi familia sa au fost deportaţi la Auschwitz. După război, Wiesel a studiat în Paris, devenind ulterior jurnalist. În timpul unui interviu cu marele scriitor francez, Francois Mauriac, el a povestit despre experienţele sale din lagărele naziste. Rezultatul a fost cartea de memorii” Noaptea”, tradusă în numeroase limbi. În 1978, Jimmy Carter l-a numit preşedinte al Comisiei prezidenţiale a Holocaustului. În 1980 a devenit preşedinte fondator al Muzeului Memorial al Holocaustului, iar în 1986 a fost distins cu premiul Nobel pentru Pace. Dar oare chiar aşa de onorabilă şi imaculată să fi fost viaţa şi atât de profundă suferinţa acestui om?
Articol de: Catalin Nistor la data: 01/06/2012 14:44:00
.
Elie Wiesel s-a născut în Sighet, România, în 1928. Avea 15 ani când el şi familia sa au fost deportaţi la Auschwitz. După război, Wiesel a studiat în Paris, devenind ulterior jurnalist. În timpul unui interviu cu marele scriitor francez, Francois Mauriac, el a povestit despre experienţele sale din lagărele naziste. Rezultatul a fost cartea de memorii” Noaptea”, tradusă în numeroase limbi. În 1978, Jimmy Carter l-a numit preşedinte al Comisiei prezidenţiale a Holocaustului. În 1980 a devenit preşedinte fondator al Muzeului Memorial al Holocaustului, iar în 1986 a fost distins cu premiul Nobel pentru Pace. Dar oare chiar aşa de onorabilă şi imaculată să fi fost viaţa şi atât de profundă suferinţa acestui om?
Scriitorul
american, Elie Wiesel, a fost dat în judecată de un supravieţuitor al
Holocaustului, Grüner Miklos, pe motiv că purtătorul Premiului Nobel din 1986
şi-ar fi însuşit identitatea deţinutului A-1773.
Grüner Miklos, stabilit în localitatea suedeză Malmo, susţine că are dovezi certe că Elie Wiesel nu este persoana cu care a petrecut aproape un an la Auschwitz. „În 1986, după decernarea Premiului Nobel, presa suedeză a început să caute supravieţuitori ai Holocaustului. Aşa m-au găsit pe mine, la Malmo. M-au întrebat dacă vreau să mă revăd cu colegul meu de lagăr, Elie Wiesel. Numele de Elie nu îmi suna cunoscut. Mi-au spus că pe vremea aceea figura sub numele de Lazar Wiesel. Timp de un an am fost închis cu Lazar în aceiaşi baracă la Auschwitz. Apărem amândoi pe acea fotografie făcută în lagărul de la Buchenwald pe 16 aprilie 1945, care a făcut înconjurul lumii, Wiesel cu Haft-Nr.123565 (n.r. foto. al 7-lea din al doilea rând), iar eu cu Haft-Nr.120762 (n.r primul în colţul din stânga). Îl ştiam foarte bine, dar de atunci trecuseră 40 de ani. Întâlnirea organizată de suedezi a durat 10 minute şi a avut loc pe 14 decembrie 1986. Normal că eram doi oameni schimbaţi, dar el refuza să vorbească cu mine în ungureşte, deşi în lagăr doar limba aceasta am folosit-o. Mi-a vorbit într-o engleză cu accent franţuzesc şi în momentul în care nu a vrut să îmi arate tatuajul (A-7713), căpătat de toţi deţinuţii din Auschwitz, am început să am dubii mari că acesta ar fi Lazar Wiesel. La finalul întâlnirii mi-a dedicat cartea sa „Noaptea”, despre care susţine că el a scris-o, dar eu am spus tuturor că omul acesta nu este Lazar Wiesel”, spune Grüner Miklos.
Grüner Miklos, stabilit în localitatea suedeză Malmo, susţine că are dovezi certe că Elie Wiesel nu este persoana cu care a petrecut aproape un an la Auschwitz. „În 1986, după decernarea Premiului Nobel, presa suedeză a început să caute supravieţuitori ai Holocaustului. Aşa m-au găsit pe mine, la Malmo. M-au întrebat dacă vreau să mă revăd cu colegul meu de lagăr, Elie Wiesel. Numele de Elie nu îmi suna cunoscut. Mi-au spus că pe vremea aceea figura sub numele de Lazar Wiesel. Timp de un an am fost închis cu Lazar în aceiaşi baracă la Auschwitz. Apărem amândoi pe acea fotografie făcută în lagărul de la Buchenwald pe 16 aprilie 1945, care a făcut înconjurul lumii, Wiesel cu Haft-Nr.123565 (n.r. foto. al 7-lea din al doilea rând), iar eu cu Haft-Nr.120762 (n.r primul în colţul din stânga). Îl ştiam foarte bine, dar de atunci trecuseră 40 de ani. Întâlnirea organizată de suedezi a durat 10 minute şi a avut loc pe 14 decembrie 1986. Normal că eram doi oameni schimbaţi, dar el refuza să vorbească cu mine în ungureşte, deşi în lagăr doar limba aceasta am folosit-o. Mi-a vorbit într-o engleză cu accent franţuzesc şi în momentul în care nu a vrut să îmi arate tatuajul (A-7713), căpătat de toţi deţinuţii din Auschwitz, am început să am dubii mari că acesta ar fi Lazar Wiesel. La finalul întâlnirii mi-a dedicat cartea sa „Noaptea”, despre care susţine că el a scris-o, dar eu am spus tuturor că omul acesta nu este Lazar Wiesel”, spune Grüner Miklos.
De
la întâlnirea cu Wiesel, Grüner Miklos nu a mai avut o zi de linişte. Timp de
25 de ani a căutat dovezi, care să confirme ipoteza sa, pe care le-a publicat
într-o carte.
„În luna mai a anului 1944, am fost deportat, de la
Nyiregyhaza la Auschwitz Birkenau. Imediat mi s-a tatuat pe antebraţ un număr
de înregistrare. În câteva zile mi-am pierdut toată familia, atunci am ajuns‚
în grija fraţilor Wiesel, Lazar şi Abraham. Cei doi proveneau din Sighetul
Marmaţiei. Lazar era născut în 1913 şi avea numărul de înregistrare A-7713, în
timp ce Abraham, în 1900 cu numărul de înregistrare A-7712. Ei m-au luat sub
aripa lor şi au avut grijă de mine, pe cât se putea în astfel de condiţii. În
momentul în care nemţii au început să se retragă, au luat şi oamenii din
Auschwitz. Eu am fugit cu Lazar, asta ne-a legat şi mai mult. Am ajuns în
localitatea Glivice, pe timpul iernii năprasnice din ianuarie 1945. Foarte
mulţi au murit pe drum. Ne-au băgat în vagoane supraîncărcate şi până am ajuns
la Buchenwald, mulţi au decedat, printre ei şi Abraham. Aici am stat până pe 8
aprilie 1945, când ne-au eliberat americanii, de atunci nu mai ştiu nimic de
Lazar Wiesel. Am ajuns într-un sanatoriu din Elveţia, apoi în Australia”,
îşi aminteşte Grüner despre perioada petrecută cu Wiesel.
Grüner Miklos susţine că la
Auschwitz nu a existat nici un deţinut cu numele de Elie Wiesel. „În 1955,
bunul meu prieten Lazar Wiesel a publicat cartea -Lumea tace-, la Paris, sub
numele de Eliezer Wiesel. În 1958, cartea a fost rescrisă în franceză şi
engleză sub denumirea de The Night (La Nuit- Noaptea) de Francois Mauriac.
Cartea iniţială avea 250 de pagini, acum avea doar 115 şi era semnată de Elie
Wiesel. Această carte a devenit un bestseller cu peste 10 milioane de exemplare
vândute, Wiesel primind şi Premiul Nobel în 1986, plus alte distincţii, în timp
ce s-a pierdut orice urmă a prietenului meu Lazar”, spune Grüner.
Acesta s-a deplasat în America, la Oficiul pentru Evidenţa Populaţiei, dar nu a găsit nici un act care să ateste existenţa pe teritoriul american a unei persoane cu numele de Lazar Wiesel sau Elie Wiesel. Grüner l-a denunţat pe Wiesel şi la FBI. Aceştia i-au cerut un răgaz de 14 zile înainte de a-i oferi un răspuns, însă au trecut anii fără un semn de la autorităţile americane.
Acesta s-a deplasat în America, la Oficiul pentru Evidenţa Populaţiei, dar nu a găsit nici un act care să ateste existenţa pe teritoriul american a unei persoane cu numele de Lazar Wiesel sau Elie Wiesel. Grüner l-a denunţat pe Wiesel şi la FBI. Aceştia i-au cerut un răgaz de 14 zile înainte de a-i oferi un răspuns, însă au trecut anii fără un semn de la autorităţile americane.
„Primesc constant telefoane de
ameninţare că voi fi împuşcat dacă mai continui investigaţiile, dar eu am
trecut deja prin moarte, nu mă mai sperie nimic. Înainte să mor vreau ca toată lumea să
ştie că Elie Wiesel este un impostor. Lazar Wiesel, A-7712, cu care am fost la Auschwitz, care apare
în fotografie, s-a născut la data de 4 septembrie 1913, în timp ce pe
certificatul de naştere a lui Elie Wiesel, scrie 30 septembrie 1928”, a spus
Grüner, autorul cărţii „Povestea unui premiu Nobel furat cu
identitate falsă”
În plângerea
depusă, Grüner Miklos susţine că Abraham Wiesel (A-7712) a fost fratele lui
Lazar şi nu tatăl, aşa cum declarase Elie. „Din documentele obţinute din
România, reiese că tatăl lui Lazar Wiesel a fost Salamon Wiesel. Eu vreau ca
instanţa să spună clar dacă Elie Wiesel a fost vreodată încarcerat la
Auschwitz, fiindcă eu mă îndoiesc”, a încheiat Grüner.
Cazul Wiesel a intrat în atenţia mai multor supravieţuitori ai Holocaustului. În 1986, Eva Kor a trimis o scrisoare către Muzeul Auschwitz în care solicită informaţii despre deţinutul A-7713. Kazimierz Smolen, directoarea Muzeului Auschwitz i-a răspuns într-o scrisoare datată la 15 martie 1987:
„În lagărul de concentrare Auschwitz, cu numărul de identificare A-7713 figurează domnul Lazar Weisel, născut la data de 4.09.1913. Este un evreu din Ungaria, născut la Marmarossziget (Sighetul Marmaţiei). El a sosit la Auschwitz în data de 24 mai 1944. A stat închis până la finalul anului 1944 în KL Auschwitz III – Monowitz. În momentul evacuării lagărului a fost transferat la KL Buchenwald, fiind înregistrat în ziua de 26.01.1945”.
În data de 7 iulie 2003, Muzeul Auschwitz i-a trimis o scrisoare lui Grüner Miklos în care apar următoarele date de identificare: „A-11104 Grüner Miklos, evreu din Ungaria, născut la data de 6 aprilie 1928 la Nyiregyhaza, A-7712 Wiesel Abraham, născut la 10 octombrie 1900 la Marmarossziget (Sighetul Marmaţiei), A-7713 Wiesel Lazar, născut la 4 septembrie 1913 la Marmarossziget (Sighetul Marmaţiei).
Cazul Wiesel a intrat în atenţia mai multor supravieţuitori ai Holocaustului. În 1986, Eva Kor a trimis o scrisoare către Muzeul Auschwitz în care solicită informaţii despre deţinutul A-7713. Kazimierz Smolen, directoarea Muzeului Auschwitz i-a răspuns într-o scrisoare datată la 15 martie 1987:
„În lagărul de concentrare Auschwitz, cu numărul de identificare A-7713 figurează domnul Lazar Weisel, născut la data de 4.09.1913. Este un evreu din Ungaria, născut la Marmarossziget (Sighetul Marmaţiei). El a sosit la Auschwitz în data de 24 mai 1944. A stat închis până la finalul anului 1944 în KL Auschwitz III – Monowitz. În momentul evacuării lagărului a fost transferat la KL Buchenwald, fiind înregistrat în ziua de 26.01.1945”.
În data de 7 iulie 2003, Muzeul Auschwitz i-a trimis o scrisoare lui Grüner Miklos în care apar următoarele date de identificare: „A-11104 Grüner Miklos, evreu din Ungaria, născut la data de 6 aprilie 1928 la Nyiregyhaza, A-7712 Wiesel Abraham, născut la 10 octombrie 1900 la Marmarossziget (Sighetul Marmaţiei), A-7713 Wiesel Lazar, născut la 4 septembrie 1913 la Marmarossziget (Sighetul Marmaţiei).
Mincinosul mincinoşilor
Dar
aceasta nu este singura acuzaţie care i se aduce lui Wiesel, fiind bănuit şi de
faptul că “memoriile” sale sunt împânzite cu minciuni grosolane.
În volumul Noaptea, Wiesel povesteşte
cum a văzut cu ochii lui cum nemţii descărcau copii mici din camioane în fata
unor şanturi în care ardeau flăcări gigantice şi în care aruncau copiii ca sa
ardă de vii. Într-un şant alăturat erau aruncaţi adulţii ca să ardă de vii, şi
victimele care-şi aşteptau rândul la marginea şanţului trebuiau să asiste la
„agoniile prelungite” ale celor care ajunseseră la marginea şanţului înaintea
lor. El însuşi, ne povesteşte Wiesel, a înaintat la trei paşi – la doi paşi –
la numai un pas doar de groapa cu flăcări mistuitoare, când în mod miraculos i
s-a ordonat să se reîntoarcă la baracă.
Mai sunt şi alte miracole în
mărturiile d-lui Wiesel. Astfel, la Babi Iar, în Ucraina, unde zice el că
naziştii au masacrat evreii, „lună după lună, s-a cutremurat pământul într-una,
şi din când în când ţâşneau din pământ fântâni arteziene de sânge”
Alt
miracol a fost felul în care la Buchenwald, unde fusese internat un răstimp,
deşi naziştii exterminau 10.000 (zece mii) de evrei zilnic, el personal era
întotdeauna printre ultimele sute care erau întorse din drum şi trimise înapoi
în barăci („Author, Teacher, Witness”, in revista Time, 18 Martie 1985). Astfel a fost salvat pentru a da omenirii înaltele sale
lecţii de iubire şi morală.
Acelaşi
Wiesel declară că a fost eliberat de la Dachau ( Jewish Telegraphic Agency, 11
April 1983), de la Buchenwald (NYT, 2 Nov. 1986) şi de la Auschwitz (NY Post,
23 Oct. 1986 and NY Times, 4 Jan. 1987).
Dar ura nestinsă pentru întregul popor german din adâncurile
preistoriei şi dincolo de sfârşitul veacurilor nu l-a împiedicat de Elie Wiesel
atunci când se afla internat la spital la Birkenau, Polonia, în ianuarie 1945
din cauză că avea o banală infectie la un picior, unde tatăl său îi ţinea
tovărăşie până la însănătoşire, la apropierea trupelor sovietice, să prefere să
se retragă în Germania împreună cu trupele naziste.
Mai avem un caz de „oarecare
exagerare”: la 7 Februarie 1996 i s-a înmânat un doctorat de onoare din partea
Universităţii franceze Jules Verne din Picardia, ocazie cu care, spune dânsul, „sute de anti-semiţi virulenţi şi înrăiţi, bine
organizaţi şi bine finanţaţi, demonstrau împotriva mea.” Aceste sute de
antisemiţi înrăiţi şi bine finanţaţi care au manifestat împotriva lui erau în
realitate în număr de trei, Pierre Guillaume, Serge Thion şi profesorul Robert
Faurisson, care ofereau amatorilor un articol tipărit.
Elie
Wiesel este nu numai un mare moralist, este şi un mare intelectual. El ne
povesteşte cum, eliberat recent de la Buchenwald, la 18 ani, a citit Critica
Raţiunii Pure de Kant – în idiş. Dar Critica Raţiunii Pure de Kant n-a fost
niciodată tradusă în idiş. Astfel
îi povesteşte unui reporter de la un ziar evreiesc că de multe ori răguşea şi
îşi pierdea vocea pentru că citea aşa de multe cărţi în gând. Unui redactor de la New York Times i-a povestit cum 1-a
lovit o maşină de-a zburat sus prin aer mai multe sute de metri, până pe strada
cealaltă, de unde 1-a ridicat ambulanţa, rănit dar nu prea grav. „Eu spun
adevărul gol-goluţ”, suspină Wiesel. „Nu pot face altfel”.
Aflat
la o televiziune franceză în anii ’80, a declarat că, „în aprilie 1944 , la Sighet, familia îi fusese arestată,
trimisă la Auschwitz de către…jandarmii români”.
Atunci când Eugen Ionesco i-a
atras atenţia că Transilvania de Nord, unde se găsea şi Sighetul, „fusese, între 30 septembrie 1940 şi primăvara anului
1945 sub ocupaţie maghiară”, şi că jandarmii
nu erau români, ci unguri, Wiesel, a
replicat că nu contează amănuntul, oricum francezii nu cunosc istorie”.
Ellie Wiesel nu este nici pe
departe singurul “supravieţuitor” care se cam încurcă în propriile
fantasmagorii.Cel mai cunoscut caz este “Jurnalul
Annei Frank”. Acest aşa zis «Jurnal» este un fals dovedit. În 1980,
Oficiul Federal German de la Wiesbaden a analizat «manuscrisul» original, scris
cu un pix cu pastă, adică o cerneală inventată în 1951 şi a ajuns la concluzia
că a fost scris de tatăl acesteia, Otto Frank. Acesta a scris de
fapt două opere literare cu acelaşi titlu, una în limba olandeză, cealaltă în
germană. În cadrul Fundației Anne Frank din Amsterdam, tineri olandezi și
germani se întâlnesc spre a discuta despre idolul lor Ana Frank. Pentru tinerii
olandezi, Ana Frank se comportă ca orice fetiță de 13 ani; pentru tinerii
germani, micuța Ana Frank este deja o adultă libertină cu moravuri discutabile
şi cu întinse cunoştințe literare și muzicale. În iulie 1988 au fost
descoperite două scrisori și o carte poştală scrise de Ana Frank și de sora ei
Margot în 1940, o lună înainte de sosirea nemților. Cele trei documente,
autentificate de către Fundația Anne Frank din Amsterdam, aveau un cu totul şi
cu totul alt scris decât cel din”Jurnal”.
Un
alt exemplu este cazul polonezului Jerzy Kosinski, autorul cărţii The Painted
Bird, scrisă în englezeşte în Statele Unite unde Kozinski imigrase după 1945.
Cartea este o descriere pornografică a unor torturi sexuale sadice pe care,
sustine Kosinski, le-a suferit el, orfan evreu fiind din partea ţăranilor
polonezi pe când rătăcea singur prin Polonia în timpul celui de-al doilea
război mondial. În realitate s-a dovedit că Jerzy Kosinski n-a fost niciodată
orfan, n-a rătăcit niciodat singur pe nicăieri, iar ţăranii polonezi pe care-i
acuză de torturi sexuale sadice au riscat mult ca să-1 protejeze şi să-1
adăpostească pe el şi pe familia lui, care au trăit bine mersi tot timpul
războiului. La apariţia cărţii lui Kosinski, Elie Wiesel a salutat-o
ca pe „unul dintre cele mai bune ” acte de acuzare a epocii naziste, „scris cu
adâncă sinceritate şi sensibilitate”. Nici măcar după ce s-a dovedit că nu era
decât o colecţie de minciuni patologice, Elie Wiesel n-a încetat să laude din
răsputeri „această operă remarcabilă”
Alt fabricant de „autentice“
mărturii holocaustice este Marek Halter, despre ale cărui “vitejii” aminteşte
Paul Goma în monumentala Săptămână Roşie. În 1983, Halter a publicat La Mémoire
d’Abraham, care, în anul următor, a obţinut premiul Prix du Livre Inter şi în
care vorbeşte despre vasta sa experienţă în cadrul ghetoului din Varşovia.
Despre acest ghetou vorbeşte, însă, şi ziarul francez Libération care ne
asigură că micuţul a părăsit Varşovia, la vârsta de trei ani, în 1939, împreună
cu mama lui. Marek Halter afirmase că părăsise Varşovia nu înainte de începutul
războiului mondial, ci doi ani mai târziu, în 1941. Ancheta ziarului Libération
l-a dat peste cap, scoţând la iveală şi alte detalii picante. Pe lângă faptul
că Halter a părăsit Varşovia înainte ca nemţii să constituie ghetoul din capitala
polonă, cartea mincinoasă a lui Halter a fost scrisă de o altă persoană,
Jean-Noël Gurgan.
Există totuşi o perioadă în viaţa lui Wiesel în care
amintirile nu-l trădează dar preferă să le treacă sub tăcere. Este vorba despre
perioda în care era jurnalist la ziarul organizaţiei teroriste Irgun, condusă
de un alt premiat cu Nobel pentru Pace, Menahin Begin, responsabilă pentru
bombardarea hotelului King David, unde au murit 91 de victime nevinovate, şi
pentru masacrul de la Deir Yassin, unul dintre cele mai crude, sângeroase şi
barbare acte de terorism, din 9 aprilie 1949.
Dar,
pe lângă aportul literar şi imensul bine pe care l-a făcut omenirii, aceste
lucruri sunt lipsite de importanţă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu