După ploaie la Moinești de Ș. Luchian
Elena Liliana Popescu – Andreea Mocanu – Paul Julien – Surender Bhutani –
Șerban Foarță – Mariana Marin – Doina Boriceanu – Moș Nelutzu G – Ioana Calotă
– George Liviu Teleoacă – Ovidiu Vasile
ELENA LILIANA
POPESCU
PLOUĂ
Lui Miguel Elías
Nori de vată plumburie...
se cufund-aproape-n mare
şi o pânză argintie,
ţes în fire curgătoare...
se cufund-aproape-n mare
şi o pânză argintie,
ţes în fire curgătoare...
Cer cu mare-ngemănate,
văl de ploaie se prefiră,
peste valuri zbuciumate,
când Eol cântă din liră...
văl de ploaie se prefiră,
peste valuri zbuciumate,
când Eol cântă din liră...
Peisaj ce te-nfioară,
negrăita-i frumuseţe
Pictorul o desfăşoară
cu eterna lui tandreţe.
negrăita-i frumuseţe
Pictorul o desfăşoară
cu eterna lui tandreţe.
Elena Liliana Popescu
***
IT IS RAINING
To Miguel Elías
Clouds of lead-colored cotton wool
almost immerse themselves into the sea
and a silver sail,
they weave in flowing temper...
almost immerse themselves into the sea
and a silver sail,
they weave in flowing temper...
Sky with sea twinned,
vale of rain trickles,
over waves weltered,
when Aeolus plays his lyre...
vale of rain trickles,
over waves weltered,
when Aeolus plays his lyre...
Sight that chills,
its unspoken handsomeness
the Painter displays
with his eternal tenderness.
its unspoken handsomeness
the Painter displays
with his eternal tenderness.
Translated by Andreea Mocanu
***
IL PLEUT
A Miguel Elías
De couleur plomb, des nuages ouatés
dans la mer plongent presque
et tissent une toile argentée,
en fils qui s’écoulent…
dans la mer plongent presque
et tissent une toile argentée,
en fils qui s’écoulent…
Le ciel et la mer gémellés,
un voile de pluie s’infiltre,
au-delà des flots tourmentés,
quand Éole joue de la lyre…
un voile de pluie s’infiltre,
au-delà des flots tourmentés,
quand Éole joue de la lyre…
Paysage qui te fait frissonner,
indicible est la beauté
Le Peintre l’a étalée
avec son éternelle bonté.
indicible est la beauté
Le Peintre l’a étalée
avec son éternelle bonté.
Traduit en français par Paul Julien
SURENDER BHUTANI
My History
History mirrors the narrative of my past
I realize everything I have witnessed
probably it was all inevitable in life...
so nothing should be branded as unexpected
I realize everything I have witnessed
probably it was all inevitable in life...
so nothing should be branded as unexpected
Exigency kept blurring into an adventure
like a damaged individual in a changing phase
I kept on collecting diverse sounds
the way the city kept on unfolding itself
like a damaged individual in a changing phase
I kept on collecting diverse sounds
the way the city kept on unfolding itself
Reverse chronology reveals an agonizing truth
hypnotic freedom took me to different heights
from yearning for sensuality to a mixture of different isms
perhaps I overcooked myself during the journey
hypnotic freedom took me to different heights
from yearning for sensuality to a mixture of different isms
perhaps I overcooked myself during the journey
It seems there was a crack in everything
that is how the light got in
eager to be initiated into deep secrets
I was capable of deflating my ambitions
that is how the light got in
eager to be initiated into deep secrets
I was capable of deflating my ambitions
Now silence is seductive and mysterious
bliss and temptations have equal opportunities
trapped in a three-dimensional space
I still aspire for you in the remaining life
bliss and temptations have equal opportunities
trapped in a three-dimensional space
I still aspire for you in the remaining life
ȘERBAN FOARȚĂ
Două
compuneri de sezon
Roşul pe care-l bei acum, la club,
dintr-un pahar cu talie de doamnă,
soarele-l poate ridica la cub...
sau poate să extragă rădăcina
lui cubică,-ntr-o zi ce dă în toamnă,
când sângele se-ngroaşă ca răşina.
dintr-un pahar cu talie de doamnă,
soarele-l poate ridica la cub...
sau poate să extragă rădăcina
lui cubică,-ntr-o zi ce dă în toamnă,
când sângele se-ngroaşă ca răşina.
Frumoasa cea de
care-ascultă leii
le-ar da să bea, pe marginea aleii,
de n-ar fi a lui Dionysos cupa
din care ea bea numai ca paharnic
al zeului beţiei, – altfel, darnic
şi dornic să-i sărute,-n vie, crupa.
le-ar da să bea, pe marginea aleii,
de n-ar fi a lui Dionysos cupa
din care ea bea numai ca paharnic
al zeului beţiei, – altfel, darnic
şi dornic să-i sărute,-n vie, crupa.
MARIANA MARIN
Poem De Dragoste
,,Ma privesc uneori în oglinda
Pentru ca sa mai fie cineva în aceasta casa
...
ce o urasc de atîta vreme
încît nu mai pot trai fara ea.
Constiinta de sine este în cele din urma
o stare extrem de comfortabila-un somn greu.
Ea nu poate semana decît amintirilor
despre lichidul meu amniotic
pe care le numeam mai demult într-o arta poetica
sau mortii,
ce a spart oglinda
DOINA BORICEANU
Copacul
bătrân, cu crengi de vreme împletite,
stătea Copacul chiar pe zare.
-ce vine oare după timp cu nedorite?
gând de seva-i punea o întrebare.
-Împărății de-ngheț și Iarna lungă
când ardem și zăpada să ne facem cald.
iar eu sub vânt troznesc - vorba-mi c-o nălucă,
mă tem, mă tem să în genunchi nu cad.
vezi bine, port haine preoțești de umbră,
cineva m-ar vrea pe buza gropii-i...
oamenii mor și-ngheață însuși ger, sloi lună,
dar eu pornesc printre troiene, ce cale-i?
și-i pornit Copacul pentru departea chemare...
pe patul morții se lăfăia durerea în mătase
Copacul... seara cade pe acoperișuri ninse,
brutal durerea-i stinsă sub o nemișcare...
nopțile au desigur stele... mai lacrimă,
mai străluciri de astru înfipt în bucurie...
dar de unde vine suflarea fiară
ce se pricepe doar să stingă lumânare?!
înțepeniri sub ger... și sub moarte
ele nu pot de fel să povestească
cum biet copac la groapă îngenunche
soare ger topește, Copacul în lacrimile...
-pune-mi, pune-mi primăvara-aproape
toarnă, vieții înțelepciuni smulse din moarte.
cum alege primăvara chipeșe înfloririle?
vreun sfârșit se sfârșește-n adevăr, și moare?
atâtea câte! au plecat pe drum de Cerurile...
atâtea vise s-au plâns de-o jale...jale...
prea înceata neputincioasa omului chemare,
și n-am putut să-i pun la căpătâi din seve...
în mine tremură din zei lumina sevei
deși cunosc adesea cum din nori
îmi dă ocol cu pașii târșiți gând morții
ce-ar vrea să înfrunzească ea în primăveri...
MOȘ NELUTZU
G
Linia lui Kant
Ceea ce fac gândul a făcut,
ceea ce trăiesc gândul a trăit,
din ceea ce mi se-ntâmplă nimic...
nu mi s-a mai întâmplat.
ceea ce trăiesc gândul a trăit,
din ceea ce mi se-ntâmplă nimic...
nu mi s-a mai întâmplat.
Cel împins de propriul gând afară,
sunt apriorica formă onestă,
întocmai, propriul efect docil,
cauză a infinitei existenţe,
infinită cauză a existenţei…
sunt apriorica formă onestă,
întocmai, propriul efect docil,
cauză a infinitei existenţe,
infinită cauză a existenţei…
La scris, tocul mi-e străin, punctul
se prelungeşte în cuvinte ştiute.
Calc pe gândul împietrit al pietrei
pe propriu-mi gând, la infinit.
se prelungeşte în cuvinte ştiute.
Calc pe gândul împietrit al pietrei
pe propriu-mi gând, la infinit.
Nu e nevoie să
fiu trezit,
linia, punct după punct, gândul
mi-l poartă la infinit,
chiar fără mine, viitorul
îmi ia trecutul pe umeri.
linia, punct după punct, gândul
mi-l poartă la infinit,
chiar fără mine, viitorul
îmi ia trecutul pe umeri.
IOANA CALOTĂ
*Siminică* a plecat acum?...mi -ar fi placut tare mult sa l
cunosc...numai citindu i biografia de mai jos, m a impresionat acest Chaplin al
nostru,smerit,jertfitor,poate chiar genial,total dedicat profesiei pe care a
Iubit o ...
Dumnezeu sa -l odihneasca!
"Siminică (31 octombrie 1936, București) este un artist și acrobat român. Considerat cel mai celebru comic al Circului românesc.
Dumnezeu sa -l odihneasca!
"Siminică (31 octombrie 1936, București) este un artist și acrobat român. Considerat cel mai celebru comic al Circului românesc.
Pe numele său real Simion Avram,
„Siminică” s-a născut într-o cușcă a leilor transformată în vagon de circ.
Bunicul său era instrumentist în Orchestra Circului „Bercuini”, tatăl său cînta
la trombon și realiza pasaje comice iar mama sa era „amazoană” și, în timpul
liber, vînzătoare la case de bilete.
Încă de la vîrsta de 5 ani
Siminică preia tradiția familiei și începe să se pregătească pentru lumea
circului. Doi ani mai tîrziu, pe cînd avea doar 7 ani, își va face debutul în
arenă într-un spectacol în care executa atît numere de acrobație, contorsionism
și diverse giumbușlucuri. Tot în acea perioadă începe să se antreneze executînd
alături de sora sa, Elena, diferite numere de acrobație. Pentru a-și încropi
materialele necesare folosea pentru construirea unui dublu-trapez frînghia
pentru rufe a mamei și un țăruș de fier găsit. Astfel, în scurt timp, Siminică
și sora sa au reușit să execute în arenă, fără lonja de siguranță, cîteva
numere de neuitat de dublu trapez, excentric acrobat sau un număr aerian în
dantură cu elemente de înaltă clasă și foarte periculoase.
Viața tînărului Siminică era însă
foarte grea: trăia pe unde apuca, în diferite case, în barăci demontabile sau
în vagoane. Deseori dormea sub podeaua pe care erau fixate scaunele,
trezindu-se acoperit de mucuri de țigară și coji de semințe aruncate de
spectatori.
Datorită succesului pe care-l
aveau cu numerele de acrobație cei doi deveniseră vedete în programul
circurilor „Bernea”, „Antonio”, „Palladium”, „Franzini” și „Krateyl”, care și-i
disputau aprig.
În 1953 participă împreună cu
sora sa Elena la Festivalul Mondial al Tinereții din București executînd numere
de acrobație.
După ce Elena se căsătorește cu
vestitul acrobat Sandi Bernea, Siminică se retrage lăsîndu-i pe cei doi să
execute împreună numerele de acrobație. Viața Elenei se încheie însă în mod
tragic, la numai 19 ani, în timpul unui spectacol susținut la Râmnicu Vâlcea.
Trapezul la care-și executa numărul se rupe iar Elena, însărcinată în 3 luni,
cade de la 15 metri înălțime, în fața a peste 3 000 de spectatori.
După înmormîntare, în același loc
maestrul Siminică va prelua numărul de acrobație încîntînd publicul.
În 1954 Siminică devine angajat
al Circului de Stat din București.
În 1957 a demisionat din Circul
de Stat în urma unor divergențe politice cu conducerea de atunci a Circului și
ajunge să descarce vagoane cu scînduri în Gara Obor pentru o sumă de 20 de lei
pentru un vagon descărcat.
Reușește într-un final să revină
în Circul de Stat fiind angajat însă... recuziter. Cînd ducea materialele în
arenă toată lumea începea să rîdă crezînd că-l aplaudă pe Siminică în noul său
rol. Pentru acest motiv regizorul tehnic i-a interzis, un timp, accesul în
manej, obligîndu-l să stea în forhang și să aranjeze recuzita. În cele din
urmă, după ce acrobatul Franți Petrescu se îmbolnăvește, trebuind să fie
înlocuit, Siminică revine în arenă cu un succes imens.
Muncind din greu maestrul
Siminică a suferit de-a lungul carierei sale nu mai puțin de 8 fracturi de
mîini și picioare, unul din cele mai grave accidente producîndu-se în timpul
unui spectacol la Turnu Măgurele cînd s-a rupt o frînghie la trapez și a căzut
de la 12 metri înălțime.
Siminică a executat mai toate
meseriile artei circului: zburător, trapezist, looping în doi, echilibristică
la mare înălțime, echilibristică cu bara de bambus în dantură, saltator,
echilibrist la sol, excentric acrobat, etc.
Avînd ca model școala rusă de
circ în 1956, pe cînd se afla într-un turneu în Bulgaria, devinde comic de circ
înlocuind un coleg care se îmbolnăvise. De la bun început a abordat genul comic
modern, fără machiaj, doar cu cîteva elemente de costum și recuzită, parodiind
diferite numere de circ în timp ce în arenă se montau recuzita și aparatele
pentru numărul următor.
În 1987 Siminică se pensionează
revenind însă în arena circului un an mai tîrziu și continuînd să lucreze atît
în țară cît și în turnee în străinătate pînă în 1995.
Despre momentul retragerii lui
Siminică, ziaristul Cornel Nistorescu scria:
„Cu timpul, Siminică a devenit cel mai mare comic al României, un artist
adevărat, care nu s-a menajat o clipă, imaginîndu-și mereu figuri imposibile și
scene care să zguduie lumea de rîs, visînd să zboare pe deasupra sălii ca să
poată face copiilor tot felul de semne. N-a iubit niciodată scamatoria și
dresura. N-a intrat în scena cu prea multă recuzită. Doar el și publicul,
zguduit de cascade de rîs. Și, dintr-o dată, Dumnezeul circului, cel care a
transformat lacrima în zîmbet și
imposibilul în posibil, a făcut o reverență și s-a retras fără să spună că
este ultimul său spectacol, ultima sa reprezentație în arenă.”sursa
wikipedia.
GEORGE LIVIU
TELEOACĂ
Stimate domnule academician
Eugen Simion
Explozia informațională aduce tot mai multe clarificări în toate domeniile,
inclusiv în artă, în heraldică, dar și în lingvistică.
Pentru a încerca să definim astăzi identitatea general europeană, de mare
ajutor ne-ar putea fi criteriul lingvistic, numit în cursul lui Ferdinand de
Saussure etnitism primitiv (primordial). În fapt el corespunde
conceptelor consacrate Ur-volk și Ur-heimat, atât de
necesare aflării acelui centru ontologic în respectul căruia să se recunoască
și să se consolideze unitatea spirituală a întregului european. Cuvântul devine
astfel un foarte eficient și precis instrument de investigare, pentru a cărui
valoare de document, vă rog să aveți în vedere și criteriul lui Theodor
Mommsen.
Ca
alte motive, care ne cheamă la aflarea centrului ontologic al spiritualității
europene, și nu numai, primiți vă rog atenționările ce ne-au fost adresate în
timp de Motru-Iorga, apoi de Albert Camus, iar mai recent de Jaques Delors și
François Hollande.
După cum bine se vede, pentru a funcționa și a dăinui cu adevărat, Uniunea Europeană
are nevoie de unitate lingvistică, așa cum au cerut de-a lungul secolelor nu
numai numeroșii autori ai proiectelor de unitate europeană (Ladislau Gyémánt, Preistoria construcției europene),
ci chiar și ziariști de azi din presa SUA. Cum esperanto sau programe ca
Interlingua I și Interlingua II n-au putut da rezultate, Umberto Eco, pornit Pe urmele limbii perfecte în
cultura europeană (aici e vorba și de cultură), a înțeles și a susținut
necesitatea racordării demersului nostru la origini, acolo unde antinomiile se
compatibilizează, convins că potențialitatea limbii rămasă în centrul ontologic
al spiritualității europene, cumulează potențialitățile tuturor celorlalte
limbi născute din ea, după cum a precizat și Saussure.
Cu deosebit respect
Cercetător George Liviu Teleoacă
OVIDIU VASILE
O altă
Românie
Știați că în lume mai există şi o altă Românie?
Deși poate nu ați auzit până acum, în lume, nu departe de
România
există o altă Românie, care nu este un stat, ci o regiune montană
întinsă, populată cu români (sau vlahi).
există o altă Românie, care nu este un stat, ci o regiune montană
întinsă, populată cu români (sau vlahi).
...
După ce călătorul străbate spectaculoasele chei ale râului
Mojalka, pe
drumul ce leagă Sarajevo de Belgrad, privirea îi este cucerită de o
zonă cu munţi de înălţime medie – Munţii Românija, care se scrie şi se
pronunţă aproape ca în limba română.
drumul ce leagă Sarajevo de Belgrad, privirea îi este cucerită de o
zonă cu munţi de înălţime medie – Munţii Românija, care se scrie şi se
pronunţă aproape ca în limba română.
Primul lucru care străpunge peisajul de un verde smarald
nemaîntâlnit,
este un han, Rumanski Bar, iar, imediat în apropiere, un panou pe care
scrie în engleză: „Welcome to Romanija”.
este un han, Rumanski Bar, iar, imediat în apropiere, un panou pe care
scrie în engleză: „Welcome to Romanija”.
Român fiind, nu ai cum să nu te întrebi mirat dacă nu cumva
privirea
îți joacă feste sau dacă chiar te afli în a doua Românie de pe glob.
îți joacă feste sau dacă chiar te afli în a doua Românie de pe glob.
Romanija din Bosnia este cea mai mare regiune din Republica
Srpska,
fiind locuită de vlahi, de rumâni sau morloci, ciobani care vorbesc o
limbă română veche, similară potrivit studiilor, celei vorbite în
România prin secolele X-XI, în care predomină „r”-ul.
fiind locuită de vlahi, de rumâni sau morloci, ciobani care vorbesc o
limbă română veche, similară potrivit studiilor, celei vorbite în
România prin secolele X-XI, în care predomină „r”-ul.
Din punct de vedere administrativ regiunea
Saraievo-Romanija, care
este una dintre cele șapte regiuni ale Republicii Srpska, parte
componentă a Bosniei de azi.
este una dintre cele șapte regiuni ale Republicii Srpska, parte
componentă a Bosniei de azi.
Orașul Vlasenica, unul dintre cele mai mari din regiune, a
fost unul
dintre principalele centre ale „Vlasilor”, numele dat de populaţiile
slave românilor.
dintre principalele centre ale „Vlasilor”, numele dat de populaţiile
slave românilor.
Nici portul tradiţional nu este departe de cel românesc
autentic,
fiind o combinaţie între cel al moţilor şi cel al macedonenilor.
fiind o combinaţie între cel al moţilor şi cel al macedonenilor.
Principalele oraşe cuprinse în regiunea Romanija sunt Pale
(capitala
Republicii Srpska), Sokolac şi Han Pijesak.
Republicii Srpska), Sokolac şi Han Pijesak.
În Pale există şi un club de fotbal cu numele de FK
Romanija.
Veliko Lupoglav este cel mai înalt varf muntos al regiunii,
situat la
1600 de metri. Zona este fascinantă, cu sate montane presărate
ici-colo, din care răsar case mari cu până la 2 etaje, unele
pierzându-se pe culmile muntoase ale Dinaricilor.
1600 de metri. Zona este fascinantă, cu sate montane presărate
ici-colo, din care răsar case mari cu până la 2 etaje, unele
pierzându-se pe culmile muntoase ale Dinaricilor.
Potrivit lui Varlam, proprietarul hanului „Rumanski”, până
în 1990, în
perioada lui Tito, localnicii nu aveau voie să spună că sunt români.
Li se repeta că Romanija şi România nu au nimic în comun. Cine spunea
altceva era arestat şi putea primi chiar şi 10 ani închisoare.
perioada lui Tito, localnicii nu aveau voie să spună că sunt români.
Li se repeta că Romanija şi România nu au nimic în comun. Cine spunea
altceva era arestat şi putea primi chiar şi 10 ani închisoare.
Acum sunt mândri
de faptul că „limba română” s-a născut mai întâi
aici, şi mai târziu în spaţiul carpatic și iubesc România, pe care o
vizitează destul de des.
aici, şi mai târziu în spaţiul carpatic și iubesc România, pe care o
vizitează destul de des.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu