George Anca – Om Gupta – Surender Buthani – Vintilă
Horia – Ion Lazu – Nicu Porsena
GANDHI & BLAGA
Moderatorul mesei rotunde, dr.
George Anca, preşedinte al Asociaţiei Culturale Româno Indiene / RICA
(organizatorul dezbaterii) a fost rugat de către vorbitor să dezvolte, în
româneşte, conceptele gandhiene de ahimsa (nonviolenţă) şi satyagraha
(adevăr-fermitate). Întrebările şi comentariile participanţilor au învederat,
în pofida deconstrucţiilor postmoderne, o înţelegere personalist-universalistă,
poate, totuşi, din afară, a mesajului lui Gandhi, până la posibila înnoire de
paradigmă şi în cazul “eşecului” gandhian (Dr. Mircea Aurel Niţă, Şcoala
Naţională de Studii Politice şi Administrative) dar şi că s-a putut asculta ce
nu se găseşte în cărţi (2009).
Revenind la aparenta deconstruire a
lui Gandhi, a Indiei, deja publicată internaţional şi testată şi în România
(primită cel mult condescendent, dar cu evidentă empatie – în Bucureşti, Târgovişte, Rîmnicu Vâlcea),
indianul “nostru” din Varşovia are nu numai povestea personală a unei
prietenii, de care vom nara şi noi mai jos, dar tragica pierdere a tatălui “în
Partition”. Poate această moarte, mai mult decât “dictatura” lui Gandhi, intră
în ecuaţie.
De data asta mi-a propus, ca
subiecte de conferinţe fie alegerile recente din India (tabu, ori transferuri
pe tema că tot dinastia Gandhi rulează India -
în Gândul), fie: “Gandhi, a Supreme Failure?”Deşi îl cam intuiesc, eram
în multe feluri curios ( o fi Indira? Rajiv, Sonia, Rahul). Vorbea chiar despre
Gandhi, nu despre Mahatma?
Ce mai citeşte Gandhi?
Într-un cântec de Sarah-Hudson-Gandhi,
se repetă versul “I wanna find peace like Mahatma Gandhi”. Poetul Bhutani nu
foloseşte nume proprii în recentele poeme scrise în engleză, nici nu pare a mai spera în pace,
sau, cine ştie:
“Ce altceva decât să descopere o
saga tânguioasă?” “în fond, o disperare tristă e o tragedie bazată pe
realitate”; “realitatea ta seamănă / cu imaginaţia cea mai sălbatică a
celorlalţi”; “acum anarhia încolăceşte vieţile ideologilor”; “toate pietrele au
premoniţii aproape întunecate”.
Cum l-a cunoscut Lucian Blaga pe Gandhi
Sala era de mult arhiplină de zumzet
şi de curiozitate. Şi aşteptam. De după nişte draperii grele, din fundul sălii,
apar în cele din urmă nişte inzi, unii în costumul de acasă, alţii în haină
europeană, şi ocupă numai câteva din scaunele din jurul mesei, voind parcă prin
aceasta să pună o sacră distanţă între profet şi ei. Şi iar aşteptăm. Iată-l,
în sfârşit, omuleţul care poartă numele de Marele Spirit, Mahatma Gandhi. Se
iveşte de după aceleaşi draperii din dosul scenei, vine grăbit spre masă.
Îmbrăcat ca într-o togă de lână albă, cu picioarele goale până la genunchi, şi
în sandale. Părea puţin cam zgribulit de frig. Şi tocmai în momentul când
credeam că o să-şi ocupe locul pe scaunul din mijloc, el urcă, spre surpriza
tuturor, pe scaun, şi de aici în picioare pe masă, pentru ca să se aşeze apoi
în poziţie de Budha în mijlocul mesii. Acest fel de a se prezenta s-a produs
atât de repede, cu gesturi atât de naturale, sau mai bine spus atât de fără
gesturi inutile încât în sală s-a stârnit, nu ilaritate, cum ar fi fost de
aşteptat, după intensitatea surprizei, ci tăcere totală, însoţită poate de un
zâmbet blând şi colectiv. Graţia firească cu care ascetul făcuse neaşteptatul
examen de a se urca şi de a se aşeza pe masă în faţa unor europeni neobişnuiţi
cu asemenea spectacole, a învins şi s-a impus tăcerii religioase a publicului.
Gandhi a început apoi să vorbească,
într-un chip care uimea prin simplitate, în primul rând, printr-o simplitate
necăutată, proprie spiritelor care nu mai văd decât esenţele ultime. Nici un
gest de orator, nici o modulaţie retorică în glas, nimic căutat pentru a epata,
nimic din toată gama aceea insuportabilă de atitudini a vorbitorului. Gandhi
vorbea englezeşte în fraze reduse la subiect şi predicat. Nu pronunţa decât o propoziţie,
rar, neostentativ. Un francez traducea, stând în picioare lângă masă, fiecare
propoziţie, şi Gandhi, în ritm monoton, continua. Capul acesta, uluitor de urât
în fotografii, avea ceva transfigurat în realitate, încât nu mai părea urât,
deşi nu mai avea decât câţiva dinţi în gură. În acest om, totul era redus la
esenţial, chiar şi înfăţişarea; chiar şi numărul dinţilor, cei inutili îi
căzuseră. Gandhi dă impresia puternică a unui om care se găseşte într-o
permanentă concentrare lăuntrică, dar pentru care concentrarea nu mai este
efort, ci o stare organică. Figura lui e însoţită de mişcări strict necesare
pentru ca să pară rigidă. Nici un gest nervos sau de prisos. Nici un cuvânt
prea mult. Totul e stăpânit, fără a părea artificial. Gandhi vorbea la fel cum
ar fi putut să şi tacă. În fond, interesa numai foarte puţin ceea ce el spunea,
căci nu spunea decât lucruri pe care cei mai mulţi dintre noi le ştiam. Că a
găsit în Europa stări îngrijorătoare, că faptele aici sunt în dezacord cu
cugetul, şi alte lucruri asemenea. Dar chipul cum rostea ceea ce ţinea să ne
spună era totul. Era un mod total despoiat şi de cele din urmă accente, ce ar
fi amintit tonul declamator. Aveam astfel în faţa mea întâia oară în viaţă
primatul existenţei spirituale faţă de cuvânt. Aveam în faţă nuditatea supremă
a spiritului suprem. Cât am umblat prin străinătăţi, şi o bună parte a vieţii
mi-am petrecut-o dincolo de hotare, am avut ocazia foarte frecventă să văd şi
să ascult celebrităţi: scriitori, artişti, gânditori, critici, oameni de
stat[…]
Totdeauna am avut impresia că opera
este superioară omului. M-am găsit, altfel spus, totdeauna în faţa unei
existenţe acoperite de cuvânt. Întâia şi ultima oară, în faţa lui Gandhi, care,
prin ceea ce spunea, punea doar în relief o totală lipsă de verbozitate, m-a
copleşit sentimentul că stau pironit în faţa unei existenţe superioare şi mai
presus de cuvânt. După ce a încheiat cele ce ţinuse să ne comunice, poate mai
mult pentru a umple golul ce-l crea în jurul său curiozitatea noastră europeană
şi gazetărească, Gandhi a cerut să i se pună întrebări din public, arătându-se
dispus să facă faţă interogatoriilor. […] Într-un târziu, Gandhi ne-a amintit
că trebuie să se retragă să-şi facă rugăciunea. Ceea ce fusese semnalul de
plecare.
Întors la Berna, i-am spus lui
Marti: „Impresia nu se poate descrie, ar fi un sacrilegiu. Află însă că eu,
care totdeauna am avut o pronunţată aversiune faţă de oratorie, am declarat
duşmănie neîmpăcată acestei arte găunoase. Acesta va fi războiul meu de treizeci
de ani.”
Lucian Blaga, “Peisaj şi amintire”
OM GUPTA
Respected Dr. George Anca Ji,
Today is Janmashtami ! It is
believed that Bhagwan Himself appeared on this day in a Human form!
Why does Supreme
Lord take form of an ordinary human being? With this thought, I send you this
poem.
I would welcome your comments! May
Lord Krishna bless you and your family!
Happy Janmashtami! May Prabhu Shri
Krishna bless you and your loved ones.
Om Gupta
PS: I shall be looking forward to
your comments on the poem. If you so kindly write to me, please indicate name
of your town/city.
क्यों जन्मे थे कृष्ण!
हर साल की तरह, फिर जन्माष्टमी आई है l
परमपिता की याद, मन में उभर आई है ll
इस जन्माष्टमी पर, मन में प्रश्न उभरता है l
परमपिता परमात्मा, मानव क्यों बनता है ll
सुना है विद्वानों से, प्रभु का वैकुण्ठ वास है l
जहाँ न दुःख, संताप, मात्र सुख का वास है ll
छोड़ उस धाम को, आते क्यों प्रभु इस लोक l
यहाँ न कोई सुख; मात्र पीड़ा, यातना, शोक ll
आप कहेंगे, यह कैसा बचकाना सा प्रश्न है l
स्वयं श्री भगवान कृष्ण ने गीता में कहा है ll
"यदा यदा हि धर्मस्य ग्लानिः भवति भारत l
अभ्युत्थानम् अधर्मस्य तदात्मानम् सृजामि अहम् ll"
अर्थात, कृष्ण थे जन्मे पापियों का नाश करने l
करने रक्षा की धर्म, अधर्म का विनाश करने ll
बात मैं मानूँ नहीं, भगवन क्षमा मुझको करें ll
सही बात है कुछ और, लीला न प्रभु मुझसे करें ll
कंस शिशुपाल जैसे जंतुओं का नाश करने के लिए l
आपका एक हल्का इशारा, था पर्याप्त निपटाने के लिए ll
हाँ, जन्म लेकर आपने, इनका नाश कुछ ऐसे किया l
जैसे 'बाय-प्रोडक्ट' था जन्म का, मन को मेरे भा लिया ll
जन्मे थे प्रभु आप, हम मानवों को शिक्षा देने l
हम थे भूले-भटके, थे जन्मे आप हमें राह देने ll
कैसे करें आदर बड़ों का, माता, पिता, गुरुजनों का l
कर्तव्य-पालन के लिए, त्याग कैसे करें सुखों का ll
कैसे करें हम प्रेम निर्मल, मन में न कोई स्वार्थ हो l
मनसा वाचा कर्मणा, हर सोच केवल धर्मार्थ हो ll
कैसे निभाएँ मित्रता, सीखें सुदामा प्रेम में l
छोड़ी प्रतिज्ञा स्वयं की, अर्जुन सखा के प्रेम में ll
कैसे करें रक्षा बहिन की, जैसे की द्रौपदी है प्रभो l
दुष्ट-दण्डित कैसे करें, शिक्षा आपने दी है प्रभो ll
त्यागी दुर्योधन की मेवा, स्वीकार साग विदुर का l
छोड़े साथ पापियों का, है गूढ़ सन्देश आपका ll
दी और भी शिक्षा प्रभु, नहीं शब्द मेरे पास हैं l
हाथ मेरा थामिए प्रभु, केवल मेरी यह आस है ll
इस जन्माष्टमी पर प्रभु, बोध मुझको दीजिये l
अनुकरण कुछ कर सकूँ, बुद्धि मुझको दीजिये ll
जन्मे थे प्रभु आप क्यों, ज्ञान सबको दीजिये l
कैसे जीवन जियें हम, पथ प्रदर्शित कीजिये ll
'ओम' चरणों में पड़ा, कृपा-शरण दीजे विभु l
कृष्ण-कृपा सर्वत्र हो, जय जयकार हो मेरे प्रभु ll
ओमप्रकाश गुप्ता, ह्युस्टन
SURENDER BHUTANI
Compromise
In the temple of hindsight,
we are making new rules
and we are breaking all the old rules...
probably in the distant future
there will be no rules left to break
we are making new rules
and we are breaking all the old rules...
probably in the distant future
there will be no rules left to break
Now it is a short step
from the aesthetic jubilation
but we may find ourselves in the midst of
the more exhausting anarchy of ideas
perhaps a simple detail may bring us back
on the unfamiliar ground!
from the aesthetic jubilation
but we may find ourselves in the midst of
the more exhausting anarchy of ideas
perhaps a simple detail may bring us back
on the unfamiliar ground!
Our prophetic truth may crumble
we may have the feeling of
an apocalypse fatigue,
too deranged at times
we have invested heavily with hope
and said openly
"You stop telling lies about us
we will stop telling the truth about you"
we may have the feeling of
an apocalypse fatigue,
too deranged at times
we have invested heavily with hope
and said openly
"You stop telling lies about us
we will stop telling the truth about you"
But so far there is no answer
and we are still waiting for a compromise
and we are still waiting for a compromise
VINTILĂ HORIA
Exil
O sabie-nfiptă-ntr-un pământ străin,
Pe-o coastă aspră, ruptă de puhoaie,
Aşteaptă să se spele de venin
O toamnă grea ţesută-n fir de ploaie.
Tremură-n brize trupul de oţel,
Cu-n strop de sânge pe tăişul supt.
O frunză moartă lunecă pe el,
Un vis, cald încă, piere dedesubt.
Cad raze reci din seară pe tăiş,
E un amurg această spadă vie
Iar toamna care latră din frunziş
Se teme să se-arunce în câmpie.
Un braţ, departe, caută mânerul
Care vibrează-n vânturi ca un crin.
Spada-i departe. Sumbru, cavalerul
Îşi sparge pieptu-ntr-un pumnal
străin.
ION LAZU
Cît am plîns
Cît am plîns pînă la urmă
Într-o viaţă plină ochi de dureri?
Un pumn de lacrimi -
să le termini din trei sorbituri...
Nici măcar n-au ajuns pe pămînt
Să le înghită ţărîna să ajungă la rădăcina
unui fir de iarbă să-l ajute să crească -
S-au uscat pe obraji pe degete
Ori pe reverul cămăşii
Le-a disipat aerul ca de iad
Al acestei lumi meschine -
Le-a șters cu un gest răutatea, sora mai mică a
sălbăticiei...
Într-o viaţă plină ochi de dureri?
Un pumn de lacrimi -
să le termini din trei sorbituri...
Nici măcar n-au ajuns pe pămînt
Să le înghită ţărîna să ajungă la rădăcina
unui fir de iarbă să-l ajute să crească -
S-au uscat pe obraji pe degete
Ori pe reverul cămăşii
Le-a disipat aerul ca de iad
Al acestei lumi meschine -
Le-a șters cu un gest răutatea, sora mai mică a
sălbăticiei...
NICU PORSENA
Regenerarea neamului românesc
Cartea „REGENERAREA NEAMULUI
ROMÂNESC” (prigonită, interzisă, distrusă etc.), publicată la Editura
Cugetarea în 1937 de genialul analist Nicu Porsenna, ne demonstrează că
germenii dezastrului comunist şi postcomunist se dezvoltau în voie, chiar în
epoca interbelică.
-
Lucrarea fostului deţinut politic Nicu Porsenna (1948-1964) ne va face să
acceptăm realitatea dureroasă că dictatura comunistă de ieri şi regimul
postcomunist de azi sunt consecinţele (logice şi biologice!) ale pasivităţii,
iresponsabilităţilor şi laşităţilor de tot felul, manifestate de o aşa-zisă
elită interbelică.
-
Întrebări, chinuitoare azi, pentru teologii, istoricii, politicienii şi
jurnaliştii români : DE CE intelectualitatea zis „creştină” a epocii
interbelice a uitat de făuritorii României Unite (Regele Ferdinand I, Regina
Maria, Ionel I.C.Brătianu şi Iuliu Maniu)?
-
DE CE elita intelectuală zis creştină a „României Întregite” a uitat că Rusia
este duşmanul ereditar al Neamului Românesc, aşa cum ne-au prevenit Domnitorul
Ştefan cel Mare şi Sfânt şi, mai târziu, vârful de lance al gândirii politice
româneşti Mihail Eminescu?
Iată
degenerarea neamului nostru!
„Corupţia-sistem”
„Pe
ruinele interesului obştesc creşte tare, ca mărăcinele, interesul personal,
egoismul omului întors la natura primitivă. E dispariţia dezinteresării
eroice, e imoralitatea şi corupţia publică devenită sistem [...]. Am impresia
că românii şi-au împlinit rolul istoric: după ce au apărat Europa de huni, de
tătari şi de turci, de bolşevismul rusesc şi de megalomania maghiară, se retrag
de pe scena lumii, nemaiputând crea oameni. Scriu aceste rânduri şi-mi pare că
aştern rămasul bun al unui român de la poporul său, care nu va mai fi”.
N.B. Nicu
Porsenna, în 1937, semnala „corupţia publică devenită sistem”! Din 2010
încoace, toţi românii se plâng la unison că... „sistemul e de vină”.
„Slăbiciunea morală”
REMEMBER
N. PORSENNA – 1937 (Capitolul „Lipsa de energie şi de perseverenţă”): „Regula
în viaţa publică e resemnarea, slăbiciunea morală. Din această pasivitate,din
iertarea pe toată linia, a rămas în psihologia românească pomana şi
gratuitatea. [...] Iertarea de datorii şi nicio răspundere [...]. De aceea,
spre deosebire de morala aspră şi neîndurătoare a Occidentului, mentalitatea
românului este Protecţia şi Norocul; iar nu efortul, nu iniţiativa. «Românul se
naşte bursier, trăieşte funcţionar şi moare pensionar» (cf. P.P.Carp)”. [...]
Idealul rasei noastre a devenit câştigul fără muncă (M. Eminescu),
superficialitatea, spoiala. Într-un cuvânt, lipsa de efort. Nu e de mirare că
dacă îţi trebuie un lucrător care să-ţi strice intalaţiile, un secretar care
să-ţi încurce treburile, un avocat care să-ţi piardă termenele proceselor, se
impune să-l alegi român. Îl vrei serios şi capabil? E nevoie să-l iei străin
[...]. În neamul nostru, în orice ramură de muncă, omul stăruitor, corect,
înzestrat cu conştiinţă profesională – este excepţia; leneşul înfumurat,
deşteptul superficial – este regula”.
N.B. Se
mai poate adăuga/comenta ceva după 81 de ani, in caracterizarea mentalului
romanesc?
„Schimbare
sau pieire”
REMEMBER
N. PORSENNA – 1937 (Capitolul „Lipsa concepţiei morale”): „Românul este
complet lipsit de mândrie omenească, cetăţenească şi naţională. Polonezul şi
maghiarul împing orgoliul până la trufie; bulgarul, sârbul şi grecul duc mâna
la cuţit, fac revoluţii.
Singur
românul rabdă, rabdă ca o piatră să fie călcat în picioare, pălmuit, scuipat,
jefuit de oamenii politici, strivit de impozite, insultat în gândul şi simţirea
lui. Şi toate acestea fără nicio tresărire de mânie mântuitoare. [...] Nu.
Românul rămâne pururi cu fruntea în ţărână, el nu are îndrăzneala să ţină
pieptul înainte şi capul sus. E un sclav! [...] În prima ţară din Europa, noi
suntem ultimul popor din Europa! Concluzia se impune de la sine: dacă nu ne
schimbăm, vom pieri!”
N.B. Şi
după 81 de ani, românii comentează între ei faptul că „am ajuns un popor de
sclavi”, că „suntem un popor de laşi” şi fac comparaţii cu popoarele din jur şi
din Occident unde migraţia definitiva a forţei de muncă din România a atins
locul unu în Europa!
„Reforma
caracterului”
REMEMBER
N. PORSENNA – 1937 (Capitolul „Reforma caracterului”): „Este prea cunoscută
lamentabila lipsă de pregătire intelectuală şi morală a tineretului de azi.
Majoritatea acestor tineri nu ştiu, în afară de regulile teoretice ale
sportului, NIMIC. Dezastrul examenelor de bacalaureat e elocvent: 60% din
candidaţi – cad! Rămâne întrebarea: cum li s-a îngăduit să ajungă până la
bacalaureat? ... Licenţiaţi universitari scriu „v-ă ve-ţi duce”, „lam zărit”
etc. ...
N.B. Dacă
mai adăugăm zeul INTERNET, telefonul mobil „i-phone” şi manelele de factură țigănească avem tabloul aproape
apocaliptic al degenerării tinerilor. Tineri a-culturali, a-religioși,
gratulaţi cu un examen de BAC formal (dar şi acela picat în procente similare
celor din 1936-1937) şi cu admiteri la Universităţi de stat fără examen/
concurs!!!
„Ineficacitatea pedagogică”
REMEMBER
N. PORSENNA – 1937 (Capitolul „Ineficacitatea pedagogică”): „În România,
tineretul de după Război n-a fost lipsit numai de o educaţie specială de
energie, ci lăsat să decadă şi din bruma de educaţie ce o primeau generaţiile
înaintate [...]. Copiii de azi, şi oamenii care ies din ei, sunt o grozăvie.
Desigur, nu din vina lor, ci din a acelora care i-au crescut. Părinţii au lăsat
şi lasă libertate absolută ambelor sexe. Spectacolul corupţiei politice
dezvoltă în sufletul copiilor o adevărată floră putrescentă de idei şi
moravuri. La şcoală, profesori ignoranţi şi lipsiţi de interes îşi bat joc de
cursuri; cărţile de şcoală ieşite din oficinele «democratice» sunt o ruşine şi
un pericol; notele se dau pe hatâr şi nepăsare. Astfel, ajung la bacalaureat
elevi agramaţi, necunoscând nici ortografia română [...].Tineretul
nostru decade «în progresie geometrică», alunecând accelerat spre o nulitate
absolută, spre descompunere şi pierzare!”
N.B. Constatări faptice, fenomene
sociale consemnate în 1937, dar parcă citite în presa anilor 2017-2018! Poate
vreun dascăl sau părinte să mai comenteze ceva?
„Tembelism oriental”
REMEMBER N. PORSENNA – 1937
(Capitolul „Bazele materiale ale reformei”): „O vorbă veche românească, ce-şi
păstrează şi azi tot tâlcul, zice despre ţara noastră «Bună ţară, rea tocmeală».
TOCMEALA avea atunci înţelesul de administraţie, întocmire, organizare. Nu se putea spune mai bine
despre ţara aceasta binecuvântată de natură, oropsită de oameni”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu