NAE IONESCU
Nicolae
Liana – Mereudoina – Adrian Botez – Valeriu Dulgheru – Isabela Vasiliu-Scraba
NICOLAE
LIANA
mai trist ca năluca
nici zi nu avem
duhul ne poartă acasă în
plânsul neplânsul
uitatule neuitat
sănătos nesănătos
glorie neglorie
fericire ignoranță
drumul dispare dansând
Dumnezeu ne controlează
nu ne este teamă
de hățișul deșertului
din timp și așteptare
e făcută iertarea
de n-ar șterge careva
vorbele nevorbele
și crucile uitate...
nici zi nu avem
duhul ne poartă acasă în
plânsul neplânsul
uitatule neuitat
sănătos nesănătos
glorie neglorie
fericire ignoranță
drumul dispare dansând
Dumnezeu ne controlează
nu ne este teamă
de hățișul deșertului
din timp și așteptare
e făcută iertarea
de n-ar șterge careva
vorbele nevorbele
și crucile uitate...
MEREUDOINA
Sunt departe
sunt departe, pe stâncile de iubire,
aici soarele nu apune, nu răsare,
doar
zâmbet se așează într-o candelă
și lumea întreagă dă în floare.
tu strânge-mă în brațe ca atunci.
să-ți simt fiecare fibră tresărind,
fiecare
por deschis să mă cuprindă.
ca
atunci... atunci...
ca și-acum, căci nimic nu s-a zdrumicat,
ziua asta-i lungă cât viața mea,
cu tine-o duci, duci,
cu tine îmi bate în același dangăt inima.
și
toaca inimii îmi pune în palmă șoapta
și
visul meu mă ține printre suspine,
adu-mă,
adu-mă și mai lângă tine.
apropierea
ta aminte aduce parfum
și pe munții din calea serii mă răzbun
și-i
iubesc atunci cu fire de om
ce
piatra ar ști și nu, mă fur în somn,
și
nu aud pietrele cum cântă pădurii
de pustiul sărman al desfrunzirilor.
te
aștept să-mi murmuri ca ieri
la
ureche , să-mi săruți dorul tău de mine
ca
să știu de tine, pe o coardă țintuire.
stânca
se desface,vioara se dedă cântării
piatra
tresaltă punându-mi-te dinainte.
mi-e
bine, acum mi-e bine,
cine
cețurilor să te dea, cine?
mă
cheamă în treaz sălbatic munții
spălați în zeamă aspră și tare de stânci
acolo de-adevărat o să m-aștepți,
dansăm
dansuri ungare lângă Brhams,
deodată
mă porți în tine, în vals-balans.
pe
creste de munți, iacă, cuiburi
erau
de păsări din vânt sau de clipe
căci
timp năștea pui cu duiumul.
și
ce păcat! Deodată pendula moare!
ard
orele în flacără albă, stele înghit fumul.
strâns
am durere țeapănă pumnul,
pe
palma deschisă cât marea apoi,
doar
mângâierile dintre noi.
pământ în despicare i se văd viscerele
din lavă incandescentă arzând nefericirea.
luna
stinge lumea și ție privirea
ochii
stau închiși către mine
poate
pe dinăuntru vezi alte... alte nenumărate.
pe
povârniș cobora zvelt un mesteacăn
se
pusese pe drum spre Țara Fagilor
prin
văi întomnate se ciorovăiau clăi de fân,
o
Babă aprigă țesea la Țara Vrăjitoarelor.
vino,
cum stai într-un loc ce n-ar fi,
vino
în lunca împărățită de vechii nuci...
aici
ciorchinii simțurilor cresc ca-n vie,
deși
parcă nu mai duci drumul, nimic nu duci,
te-așteaptă
vârfuri ascuțite
în
cer de mai ieri înfipte.
și
ce-a fost ieri printre ieri?
ieri
mă ține de vorbă, tu neliniștea închei,
ca
pe o haină o porți neterminat de lungă
sub
priviri străine, peste ochii-ți glugă.
îți
dau ochii, gura și părul
de
le-ai lua... poate le vrei...
gânduri
se născocesc prin frunze răscolite
căci
vânturi se surpă peste noi,
încă suntem amândoi!
simt
sărutul aprins
de
nestins
ceva
mă arde necontenit
e
posibil să te fi munților iubit!
vezi,
mâinile tale peste umerii mei
priviri
le ții dăruire în ochii-mi
și
ce bine mi-e, ce bine mi-e!
și
mă ascund de zi, de noapte,
pe
o bancă printre frunziș toamnei stau.
am
plecat din dezvelită de viață gară,
mă
dau vândută ruginii tăcerii,
vântului c-un flaut mă dau!
eu
cânt din viorile ruginite cu frunza
ele
te cheamă și acum pe nume,
te
cheamă de nu știu când..
roua
plânge pe fir de pământ.
când
ai să apari?pe mâine poate
dar
până atunci citesc povestea rând de rând.
pe
lângă munții iubind cer stâncos
cu
creste lustruite de timp
și
scrijelite de întâmplare,
zărindu-te...
nemaipomenit fior inimii înfipt.
dar
nu... freamătul ăsta s-a petrecut.
munții iubirii mă strâng în brațe nesfârșit.
arcușul
cântă pe vioara stâncii neoprit.
nespus de
neoprit...
ADRIAN BOTEZ
Doina mea
(29
August 2018)
frunză verde salamastră
legătură de Măiastră
şuieră vântul pe coastă
şuieră şi-mi aminteşte
cum în stele se citeşte...
tare-i greu – o – tare-i greu:
nu mă-ngădui măcar eu...
ciuguli-m-ar ciorile
...se-nchid trecătorile...
stau şi cânt şi plâng cucută
nime-n lume nu m-ascultă :
oi fi blăstămat şi eu
ca tot neamul ist al meu...
stau şi cânt şi plâng pe rană
nime nu mă ia în samă
mi să tâmplă numai mie
c-am uitat de omenie...
stau şi cânt şi plâng răzleţ
coşcovit de vechi tristeţi
mi-au rămas să fac răsipă
mărăcinii de pe râpă...
aşa macin în gol eu
necetind pe Dumnezău...
am lăsat să cânte cucul :
ştie rostul – ştie crugul...
cântă el – trezeşte lumea :
eu m-am dat cu spurcăciunea...
am plecat prin ceţuri dese
lumii de mine nu-i pese...
fost-am umbră – nici atât
cenuşă mi-i vorba-n gât...
trec prin ape – nu-s nici vaduri
n-am ştiut asculta sfaturi...
s-a stins lumina din urmă :
mi-a plesnit ultima strună..
Abatele şi visul
...Dau o pagină mai departe, la „Întâmplările ciudate, la
răscrucea dintre lumi” –
şi citesc notaţie
(unică, în felul ei...) a abatelui Bernardo Gaizca Mendieta y Savayo y Alcàntara:
„...Era la o
noapte, după plecarea la ceruri a fratelui meu multiubit, Ambrosio, pe care-l
simţisem, în viaţa monahală, de la abaţia mea toledană, San Juan de los
Reyes…îl simţisem ca pe părintele şi preceptorul, maestrul meu spiritual…da,
acum îmi aduc aminte…era iarnă, la Toledo…iarna anului 1592…Trist, zdrobit de
gânduri şi regrete (că n-am apucat să întreb mai multe, să ispitesc mai adânci
taine ale lumii…), am aţipit…nici nu ştiu cât…o clipă, un ceas…
Am visat că eram conquistador, că aveam
de cucerit, PE ÎNĂLŢIME, pământuri multe, lucruri şi miracole fără de număr,
neimaginate vreodată, de vreun om…
Visam că mă reped, cu rasa franciscană
pe mine, ca o hlamidă grea, pe nişte trepte ale lumii…lumea mea nu era
alcătuită, ca de obicei, din munţi şi văi, ci dintr-o clădire labirintică,
precum Turnul Babilonului…şi mă repezeam, cum vă spun, să urc patru-cinci
trepte dintr-odată…gâfâiam cumplit, ştiam că, din pricina focului negru al
lăcomiei mele, fără hodină, voi crăpa, voi face un infarct, ceva…dar mă
repezeam, ca o fiară, tot mai cumplit gâfâind…tot mai cumplit umplut de lăcomia
Cunoaşterii şi jafului unor alte lumi, situate la înălţimi pe care nu aveam cum
le bănuì, de la caturile, pe care le străbăteam, în salturi de bestie flămândă…
La un moment dat, simţii că mă duc….că
mă sting…gâfâiala îmi sfâşia, îmi sfârteca pieptul…simţeam că am gura plină de
sânge…cât al meu, cât al unor victime nevăzute, pe care le sfârtecasem, în
năvala şi goana mea, verticală…
Se terminase
cu mine, mă răpusese lăcomia, fără saţ, a Cunoaşterii în sus...în sus, însă, nu
mai erau stele, ci erau numai nori de cenuşă, cenuşă pe care, ca pe o lavă, o
azvârleau propriii mei plămâni...orbeam şi gâfâiam...şi, deodată, când am
simţit că Spiritul meu o ia, neabătut, pe o altă cale decât cea a lavei şi
cenuşii, zării o platformă. Nu cu ziduri în jur – ci, pur şi simplu, o Stâncă
plată, cât să-mi încapă gâfâiturile şi sângele în flăcări...
Jur-împrejurul
Stâncii – nimic! Nici un sprijin, nici un perete: o platformă suspendată...şi
atât...o platformă provizorie, care se putea prăvăli, în hăuri, în orice
clipă...şi o voce...o voce puternică...o voce blândă, aproape înduioşată, ca de
părinte...poate vocea fratelui Ambrosio, de dincolo...îmi strigă, fără să-l
facă vizibil şi pe stăpânul ei.
-Frate
abate, vezi ce înseamnă lăcomia? Bestialitatea? Până şi în Cunoaştere, ne
azvârlim precum fiarele înfometate, înnebunite de nesaţ...şi nu ne gândim! - o
clipă, măcar, nu ne gândim...dacă prada cunoaşterii, PRADA-TAINĂ, asupra căreia
ne azvârlim, sângeroşi, foloseşte cuiva, sau dărâmă lumi...aprinde păcate şi
pofte, noi şi nemaiîncercate...Frate abate, frate abate...de mii de ori ţi-am
zis, am grăit, cu răbdare, către tine: întâi discernământul Binelui şi Răului –
şi, abia după aceea, Cunoaşterea...dar o Cunoaştere înţeleaptă, treptată,
blândă...nu una hămesită, cu bale de sânge, scurgându-se, greţos, pe la
marginile gurii tale nesătule...Frate abate, frate abate...astâmpără şi TU
stăpâneşte CUNOAŞTEREA şi CONSECINŢELE EI...fii înţelept, nu fi lacom de
ştiinţă, poate inutilă, poate periculoasă...poate asasină...nu fi orgolios...nu
fi orgolios...nu...
...Şi vocea
se stingea...şi stânca se clătina...eu, încet, îmi reveneam, din durerile
somnului...dar stânca se clătina tot mai tare, şi aproape treaz fiind eu...şi
simţeam, în nări, tot mai insistent şi tot mai puternic, PUTOAREA NEANTULUI...
...Mă trezii
de-a binelea...şi călătoriile mele, în sus şi pe coclaurii platoului pământesc,
scăzură...se făcură mai dulci şi blânde, nu mai aveau iz de pradă, pe care o
înhăţam, egoist şi orb, şi o sfârtecam...meditaţia, imaginarea călătoriilor,
discernământul călătoriilor...crescură, crescură tot mai mult. Mergeam numai
acolo unde slabii ochi ai Spiritului meu nu aflaseră prea multe, despre rană şi
despre strigătul de ajutor, ascultat, cu spaimă cutezătoare, în toate nopţile
şi zilele...în fiecare ceas şi clipire a genelor fiinţei mele, din naştere
răstignită...fără să ştie...fără să ştie despre toate golgotele şi cavourile
Învierii Lumii...
...Mi-era
teamă, de cel pe care-l iubisem cu mult mai mult decât pe mine: ştiam că fiinţa
mea este în custodia lui cerească.
...Abia de
atunci am început să văd Pomii Înfloriţi şi Grădinile Marginilor de
Lume...Grădini clădite, cu socoteală şi Milă
Adevărată: DUPĂ Durere şi ÎNAINTE de Cântec”.
VALERIU DULGHERU
În Basarabia, mama lichelelor este veșnic însărcinată
Este un
trist adevăr. Probabil după numărul lichelelor raportat la mia de locuitori ar
trebui să intrăm în Cartea Recordurilor. Aceste „vietăți” au proprietatea de a-și schimba stăpânul, fiind
întotdeauna cu puterea. Am avut destule pe timpul guvernării lui Voronin care,
în urma declinului pcrm, au trecut la Dodon. Nu neapărat intrând în partidul
lui. Fac acest lucru prin intermediul unor clone gen „Urmașii lui Ștefan” care vrea „să protejeze Moldova de unionism”, „Voevod” ș.a.
Una din
explicațiile acestui fenomen periculos ar fi că acest colț de țară pre nume
Basarabia s-a aflat de peste 2000 de ani în calea tuturor relelor, vorba
cronicarului. Valuri de barbari sălbatici au trecut peste noi: avari, pecenegi,
huni, slavi, unguri, tătari, turci. Fiecare din aceste popoare barbare lăsau
după ei în sângele strămoșilor noștri câte o picătură de sânge otrăvit cu gene
sălbatice. Însă, probabil, cea mai adâncă urmă, cea mai nocivă influență, au
avut sălbaticii contemporani din est – rușii. Pe parcursul a peste 200 de ani,
la început imperiul țarist cu falsa cruce ortodoxă eliberatoare folosită în
calitatea de par de hotar, apoi imperiul roșu comunist cu steaua satanică în
frunte ne-au tot „eliberat”
de toate: de bunăstare, de liniște sufletească, de credință, ei fiind creștin
ortodocși doar cu numele. Strămoșii noștri s-au creștinat în mod natural chiar
de la începutul creștinismului. Strămoșii rușilor au fost creștinați forțat
prin ukazul kneazului Vladimir în secolul al X-lea.
Ei (rușii)
ne tot spun (și astăzi!) că ne-au eliberat, ne-au civilizat (ei, veniți din
fundul Asiei cu o istorie de o mie de ani pe noi care, geografic, ne aflăm
chiar în centrul Europei și avem o istorie multimilenară (cel puțin 5000 de
ani!), ne-au încălțat, ne-au îmbrăcat, iar noi, nerecunoscătorii nu apreciem
această „binefacere”). Ca să vorbești de civilizarea
cuiva, de culturalizare, trebuie singur să ai această cultură, această
civilizație. Să vedem ce valori naționale are acest popor estic cu veleități
civilizaționale și eliberatoare? Această națiune (astăzi de fapt însuși rușii
recunosc că nu mai este o națiune ci un conglomerat de națiuni numit „rossiane” care și-a pierdut
identitatea, rușii reprezentând în acest conglomerat doar apr. 8%!) are un
trecut (dar și viitor!) plin de incertitudini. Deoarece nu puteau să-și formeze
de unii singuri un stat al lor au apelat la serviciile unor scandinavi, care au
fondat în a. 862 prima dinastie la tronul cnezatelor rusești – dinastia
Rurik (de menționat faptul că dacii, strămoșii noștri, au avut regii lor
(de același sânge!) cu o mie de ani înainte – Burebista, Decebal ș.a.!) și care
s-a stins în a. 1598 odată cu moartea țarului Fiodor. În a. 1613 prin urcarea
lui Mihail Alexeevici pe tronul Rusiei a fost fondată prima dinastie rusă –
dinastia Romanovilor. Ultrapatrioții ruși declară că Romanovii au domnit apr.
300 de ani. În realitate, spun istoricii ruși, a durat doar puțin peste 150 de
ani (1762) și s-a întrerupt cu domnia lui Petru al III-lea (Karl Peter Ulrich
von Schleswig-Holstein-Gottorf), nepotul lui Petru I cu Ecaterina I, asasinat
de soția sa Sofia de Anhalt-Zerbst devenită ulterior Ecaterina II).
Astfel, din 1762 până la Revoluția din februarie din 1917, Imperiul
Rus a fost condus de cinci generații din linia Casei de Oldenburg, toate
soțiile țarilor fiind de origine germană.
Și
neoimperiul rus sovietic, rebotezat URSS, nu a fost condus de ruși: la început
de rusul evreu V. Lenin, urmat de georgianul evreu I. Stalin, ucrainenii N.
Hrușciov și L. Brejnev. Și cultura rusească, în mare parte e de împrumut,
făcută, în special, de evrei. Știința – de asemenea. Doar mcele două metropole
– Moscova și Sanct Petersburgul sunt relativ europenizate și asigurate cu de
toate. La doar vreo sută de kilometri de la Moscova întâlnești adevărata
realitate rusească: sate părăsite (se vorbește despre 70000!); căsuțe de lemn
înnegrite de timp gata să se năruie, iar în jurul lor nici pomină de gard,
grădini. Ne vorbesc despre cel mai ortodox ortodoxism rus, despre a treia Romă.
Dar ce s-a întâmplat în Rusia ortodoxă la 1917. Unii ruși vorbesc că de vină au
fost conducătorii bolșevici – sataniștii Lenin, Stalin, Troțki ș.a. Trebuie
însă de menționat că peste 80% din Armata Roșie erau țărani, țărani ortodocși,
care însă nu i-a împiedicat să distrugă zeci de mii de mănăstiri și biserici,
să ucidă zeci de mii de clerici, nemaivorbind de milioanele de mireni
lichidați. Atunci despre care civilizație rusească putem vorbi.
Iar tocmai
acești ultimi nomazi estici au contribuit major la deformarea sufletului
basarabeanului. Anume aceștia au plodit cele mai multe lichele, promovând pe
toate căile nemeritul. Cele mai josnice apucături rusești și-au găsit sol
fertil la lichele: beția, lenevia, curvia, antihrismul ș.a. Râsurile satelor
basarabene din perioada interbelică au fost aduse de regimul de ocupație
sovietic în fruntea lor. Cele mai urâte metehne au devenit „virtuți” apreciate de ocupanți.
Ei au întocmit listele deportaților, incluzând în ele pe cei mai buni gospodari
pentru a le lua bogățiile. Ei au măturat podurile bieților țărani basarabeni,
luând ultimul grăunte, sortind la pieire bătrâni, femei, copii. Ei i-au băgat
pe bunicii și părinții noștri în sclavia kolhoznică (sora mea Elena nu a putut
să continue studiile după opt clase fiindcă nu i-au dat „spravca de la selsovet” pentru
a pleca în satul vecin!). Astăzi în fruntea acestui pseudostat se află
odraslele acelor lichele. Și aceștia ne învață pe noi ce istorie avem, ce limbă
vorbim. Ei, acești mari stataliști care au luptat cu arma în mână împotriva
acestui stat în a. 1991, își permit obrăznicia fiindcă noi, cei mulți, dar
proști, le permitem, fiindcă nu suntem uniți. Liderii de dreapta sunt
surdo-muți și lipsiți de elementara mândrie națională, lăsându-se călcați de
tot soiul de râsuri. Când oare vom scăpa de s(c)lavul din noi.
Deunăzi, un
mucos cu caș la gură, D. Roibu, președintele făcăturii dodoniste „Urmașii lui Ștefan” (să vadă
marele Ștefan cum acești ipocriți îi terfelesc numele capul le-ar sta unde le
stă picioarele!), un agramat care ne învață ce istorie avem, ce limbă vorbim,
cum să fim „patrioți adevărași ai
lui Dodon”, se indigna de niște standuri informative „cu propagandă antistatală” care
îi lezau amorul propriu statalist. Este vorba de niște standuri care cuprind
informații despre geneza poporului român (istoria Basarabiei fiind privită ca
parte integrală a istoriei întregului neam), despre Centenarul Unirii (ei,
acești pavlici morozovi au serbat centenarul puciului bolșevic!), despre
avantajele unirii, totul corect sub aspect istoric. Mă uitam cu milă la copiii
trimiși de șefii de la postul de televiziune NTV să-i stigmatizeze pe cei care
au îndrăznit să aibă alt punct de vedere. Îi întrebam: ce nu e corect scris pe
aceste standuri? Este o opinie subiectivă care are dreptul la viață, dacă
considerăm că trăim într-o democrație. Ei, care au vreo trei televiziuni
proprii și alte vreo zece televiziuni rusești, prin intermediul cărora „minciunesc poporul” cu eroziile
lor despre istoria Moldovei, au cheltuit milioane de lei pentru editarea unor
false istorii în zeci de mii de exemplare distribuite gratis în biblioteci,
zeci de pancarte au împânzit orașul care promovează acest iz stalinist de
„statalitate moldovenească”
(știm noi unde a fost născocită această istorie!), ne vorbesc despre
antistatalism! Ei doresc ca toată lumea să accepte aiurelile lor despre Istoria
Moldovei din sec. al XI-lea. Desigur, conform minților lor bolnave de
s(c)lavism, moldovenii nu puteau să apară înaintea rușilor, despre care pentru
prima oară s-a scris și vorbit în sec. al IX-lea, și aceea erau frații lor mai
mari – ucrainenii. Noi, moldovenii, eram încă cățărați pe copaci. Cu astfel de
nerozii îmbuibă ei creierii tinerilor și a celor rătăciți.
Î-l priveam
deunăzi pe „pătimitul”
Dodon (posturile rusești vorbesc despre un „atentat la viața iubitului președinte”) participant la așa
numitul „congres mondial al
familiei” care ne vorbea frumos despre familia tradițională (cine
din oamenii normali ar fi împotriva familiei tradiționale!). Să ne amintim însă
despre acțiunile mentorilor săi bolșevici, la care se mai închină acest Dodon
(este etalonul duplicității,în aceeași persoană întruchipând satanistul și
creștinul), care declarau la începutul erei bolșevismului despre necesitatea
lichidării familiei privită ca o recidivă burgheză, chiar și despre necesitatea
comunizării femeii. Și astăzi acest Dodon se dă mare apărător al familiei
tradiționale! Dacă ai devenit atât de cucernic (în fiecare an vizitezi Muntele
Sfânt, umbli pe la biserică, ești mare prieteni cu vârfurile clerice
(prorusești!) fă un pas, fie și formal: dezice-te de trecutul comunist,
înfierează-i pe sataniștii Lenin, Marks ș.a.).
Astăzi lichelele se simt confortabil în acest colț de țară pe fundalul
unei divizări fără precedent a societății. Fiii și nepoții lichelelor de ieri,
care ne-au deportat bunicii și părinții în Siberii (1941, 1949, 1951), i-au
lichidat în foametea organizată din 1946-47, își bat joc de noi fiindcă suntem
slabi, dezuniți. Cât se mai poate de vorbit că doar uniți avem șanse de a le
pune pe aceste lichele la respect. Se apropie accelerat timpul alegerilor
parlamentare, iar stimații noștri liderași ai dreptei sunt calmi și liniștiți.
Fiecare dintre ei se vede buricul pământului, unic „salvator al unionismului”. Însă tot mai mulți analiștii
spun că separat, atât PL cât și PUN, vor lua sub 6%, deci nu vor trece pragul.
Unite, împreună cu alte partiduțe unioniste, cu o locomotivă puternică,
grație efectului de atracție a polului unificator, au toate șansele să ia
majoritatea din cele peste 30% de voturi prounioniste. Este necesar de
exercitat o presiune pe toate căile asupra acestor liderași pentru a se uni.
Doamne,
luminează-le mințile, în caz contrar catastrofa în alegerile parlamentare din
24 februarie 2018 este inevitabilă.
ISABELA VASILIU-SCRABA
Concepte-cheie-la-Nae-Ionescu
Motto: „Inițiat în isihie, poetul V.
Voiculescu [martir al temnițelor comuniste] depășea starea de extaz și se
ridica la starea de înmănunchere a sufletului în propriul său interior”
(Valeriu Anania)
La vreo câțiva ani după ce îi apăruse Cordula
sau dovada ultimă (1966), Hans Urs von Balthasar îi spunea lui Vintilă
Horia că la baza crizei creștinismului ar sta dezinteresul pentru mistică
(pentru „viața contemplativă”) care este miezul central al credinței creștine
precum si sclerozarea teologiei moderne eșuată într-un „raționalism
înspăimântător” (V. Horia, Viaje a los centros de la Tierra, ed. II-a,
1976, p. 115) ilustrat, de ex., de Rudolf Bultmann. Căzut în erezia marcionistă
(care nega divinitatea lui Iisus) a fost și darwinistul Ernest Renan. La
Biserica din Drăgănescu, Sf. Arsenie Boca l-a pictat pe Renan în compania lui
Nietzsche (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Ceva despre mistica luminii în
pictura Părintelui Arsenie Boca).
Spre a evidenția autenticitatea trăirii
revelației creștine, Urs von Balthasar subliniase diferența dintre teologii
moderni si unii Părinți ai Bisericii (precum Sf. Maxim Mărturisitorul sau Sf.
Grigore de Nyssa) a căror moarte martirică a dovedit că „trăiau ceea ce
gândeau”( https://www.youtube.com/watch?v=m1ETPlqMCnA
). Scăpat cu viață după cele 14 luni de lagăr de exterminare (la Canalul
”morții”), călugărul mistic Arsenie Boca trecuse în 1952 pe la Mănăstirea
Sihastru. Cu experiența gulagului comunist (de care a avut parte fără vreo
condamnare judecătorească, vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Moartea martirică a
părintelui Arsenie Boca, un adevăr ascuns), fostul stareț de la Prislop si
de la Sâmbăta le-a spus atunci tinerilor călugări că „mănăstirile nu mai pot da
martiri, mucenici. Și nici Biserica. Doar pușcăriile se vor transforma
în catedrale”. Același lucru îl va evidenția Mircea Eliade în romanul
său Noaptea de Sânziene apărut la Paris (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Misterul
totalității la două personaje ale romanului Noaptea de Sânziene : Călugărul
Anisie /Arsenie Boca și filozoful Petre Biriș /Mircea Vulcănescu). Prin
1961-1962, martirajul creștin de după gratiile închisorilor comuniste a fost
transpus pictural de Părintele Arsenie Boca în bolta altarului unei biserici
din mijlocul capitalei (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Martirii închisorilor
în viziunea lui Mircea Eliade și a Părintelui Arsenie Boca).
Condiția umană din perspectivă creștină
a fost unul dintre subiectele predilecte ale filozofului Nae Ionescu încă de
când își pregătea doctoratul în Germania. E drept că teza sa de doctorat
fusese axată pe critica pretențiilor identificării logicii cu matematica, a
logisticii de a se considera un limbaj universal, că bibliografia ei cuprindea
nume ca Russell, Whitehead, Bolzano, Hilbert ori Cantor, și că în final, Nae
Ionescu evidențiase presupozițiile intuitive ale logisticii, ruinând astfel
pretenția de fundamentare a priori a matematicii. Dar perspectiva în care
știuse să înfățișeze problema era, fără nici o îndoială, metafizică (vezi vol.:
Isabela Vasiliu-Scraba, Metafizica lui Nae Ionescu, în unica și în dubla ei
înfățișare, Slobozoa, 2000).
Întâmplarea a făcut ca odată cu ieșirea
României din neutralitate (august 1916), doctorandul să fie reținut, până la
terminarea primului război mondial, într-un lagăr de intelectuali figurând ca
prizonieri de război. ”În lagărele germane, Nae Ionescu a cunoscut numeroși
preoți catolici și protestanți de mare cultură, printre care și monseniorul
Vladimir Ghica. Întors în țară, acesta a vorbit despre el ca despre o mare
personalitate românească.” (vezi Octav Onicescu, Memorii, vol. II,
București, 1984). In discuțiile purtate cu teologii din Germania, tânărul de
26-27 de ani va face dovada unei atât de impresionante cunoașteri a problemelor
religioase încât va fi recomandat să ocupe postul de referent la o editură ce
publica lucrări de profil religios (ibid.).
Din Germania, după susținerea tezei (în
1919), Nae Ionescu se întoarce în țară doctor în fundamentele logice ale
matematicii, dar și în subtile probleme de filosofia religiei. Poate de aceea
el își va ține cursurile de logică -înfățișată în cele mai recente perspective
ale ei (de pildă, “Filosofia gramaticii ca introducere în logică“,
1923-1924; “Logică cu specială privire asupra științelor exacte“,
1926-1927 sau “Logica colectivelor“)-, în paralel cu prelegeri
de filosofia religiei, sau cu renumitele sale cursuri de metafizică construite
în ideea unei contraponderi pentru ratarea mântuirii. Tematica religioasă se
putea însă regăsi chiar și în cursurile de logică, de istoria logicii, sau de
teoria cunoștinței. Ceea ce l-a făcut pe Cioran să scrie în 1937 despre acel
“plâns de clopote” rătăcit într-un tratat de logică (vezi vol.: Isabela
Vasiliu-Scraba, În labirintul răsfrângerilor-Nae Ionescu prin
discipolii săi: P. Țuțea, Cioran, Noica, Mircea
Eliade, Mircea Vulcănescu și Vasile Băncilă, Slobozia, 2000).
Metafizicianul Nae Ionescu abordează probleme religioase și în bogata sa
activitate de jurnalist, nu numai în calitatea sa de universitar făcând faima
Universității bucureștene. Asemenea probleme, apărute colateral în prelegerile
sale, erau -nu de puține ori- regândite cu ocazia scrierii câte unui articol pe
teme religioase.
În cadrul metafizicii ființei pe care o
înfățișează la cursul din 1936-1937, Nae Ionescu ajunge la un moment dat să se
preocupe de natura omului după cădere, evidențiind ideea dezechilibrării
ordinii firești a lumii în care inițial omul a fost pus de Dumnezeu în rând cu
celelalte făpturi ale Sale.
In cea de-a XVI-a prelegere a ultimului
său curs de metafizică, Profesorul încearcă să delimiteze cel mai omenesc “loc
în existență”. Vorbind de pe pozițiile unui gânditor creștin, inițiatorul Școlii
trăiriste va face ca totul să graviteze în jurul interpretării mitului
biblic al păcatului originar. În primul rând, Nae Ionescu prezintă studenților
săi care ar fi sensul interdicției omului de a mânca din pomul cunoașterii.
După interpretarea de atunci, mitul biblic nu ar povesti doar cum Dumnezeu l-a
făcut pe Adam, a făcut-o pe Eva, i-a așezat în grădina Raiului și le-a spus să
nu mănânce dintr-un anumit pom de acolo. Ci cum Dumnezeu, după ce l-a făcut pe
Adam, după ce i-a dat și soție, ar fi zis: “Dar ia să-i pun și o lege!”. Cu
umorul său propriu, subtilul metafizician ridică următoarea problemă: oare
Dumnezeu a făcut legea pe care a făcut-o pentru “a-i face mizerie lui Adam?”
(vezi Nae Ionescu, Tratat de metafizică. 1936-1937, București, 1999,
p.158). Răspunsul, desigur, nu poate fi decât negativ. Numai că soluția acestei
probleme a făcut să difere între ele toate interpretările care s-au mai dat
mitului biblic al păcatului originar.
Cu profunzimea de gândire atât de
admirată de contemporanii săi, filozoful oferă (și de astă dată) un răspuns
surprinzător: prin legea pe care a pus-o după ce a creat primii oameni,
Dumnezeu ar fi exprimat însăși condiția umană. Pasajul în care își expune noua
interpretare este atât de viu și atât de caracteristic lui Nae Ionescu încât
merită să fie citat în întregime: “Dumnezeu nu a spus: <<N-ai voie să
faci cutare lucru>>. Dumnezeu a spus cu totul altceva: Mă omule,
tu trebuie să știi că asta nu e de nasul tău, asta nu e natura ta. Dacă tu faci
asta, tu nu calci legea mea, calci legea ta. Vrei să treci peste condiția ta!”
(p. 159)
La începutul prelegerii vorbise despre
opoziția dintre om și existență care este pornită din necesitatea omului de a
ști. Profesorul subliniase caracterul neutru al opoziției apărute numai întru
cât problema cunoașterii presupune un subiect și un obiect de cunoscut.
Acum, odată ajuns cu interpretarea
mitului la nesocotirea “legii omului”, filozoful anulează caracterul neutru al
cunoașterii, prin care cunoașterea figura ca simplu raport subiect-obiect.
Înaintând în interpretarea mitului biblic, Nae Ionescu arată că mâncând din
fructul oprit, omul nu numai că trece peste condiția lui, întrucât face “un act
de împotrivire față de el însuși”, dar, atacând problema cunoașterii, omul face
și un act dușmănos, odată cu actul „de împotrivire față de Dumnezeu” (p.159).
Pentru a explica de ce problema
cunoașterii are, prin ea însăși, un caracter dușmănos, Nae Ionescu se oprește
la structura actului de cunoaștere. Cunoașterea ar fi, dincolo de polaritatea
subiect-obiect, un act de „luare în posesie” a obiectului de către subiect, o
mânuire, după bunul plac al subiectului, a tot ce poate deveni obiect de
cunoaștere, a tot ce există nu numai în afara subiectului, dar și în opoziție
cu subiectul, ca intrând în câmpul de cunoaștere al subiectului.
Prin cunoaștere, s-ar mai întâmpla însă
ceva: omul ajunge să își creeze pentru sine o situație cu totul specială. Așa
este nesocotită ordinea naturală, omul împotrivindu-se față de Dumnezeu și față
de ordinea firească. Ceea ce-i spusese șarpele Evei, când a ispitit-o să
mănânce din măr, anume că mâncând din măr omul va ajunge asemenea lui Dumnezeu s-a
întâmplat: “Procesul cunoașterii creează pentru om o situație specială, de
aceeași natură ca poziția pe care Dumnezeu o ocupă față de existență (…) Cine
l-a pus pe om aici? Dumnezeu nu l-a pus (…) Din acest moment apare tragedia
umană, prin această rupere, această smulgere, care se întâmplă prin om și
pentru om, în momentul în care intervine procesul de cunoaștere.” (pp.161-166).
Ordinea rațională pe care omul o
introduce în lume își are izvorul în păcatul originar, va scrie Nae Ionescu și
într-un articol publicat în același an (Limitele criticei
teologice, în “Predania”, anul I, nr.5, 5-15 aprilie 1937).
Prin procesul de diferențiere în care omul, ca subiect cunoscător, se instituie
pe sine deasupra celorlalte realități, se anihilează omogenitatea creației, se
produce o ierarhizare a existenței, o oarecare dependență -de om- a existenței
obiective, “cel puțin sub raportul cunoașterii”.
O primă consecință a păcatului originar
va fi așadar instituirea unei deosebiri dintre creație și om. În ordinea
firească, dinainte de păcat, toate erau, nu existențe proprii, ci “existențe în
funcție de Dumnezeu” după cum era vrerea lui Dumnezeu. Nici omul, nici
celelalte făpturi ale lui Dumnezeu nu erau “existențe autonome”. A doua
consecință este însuși conflictul în care se pune omul cu Dumnezeu, a treia
decurgând din conflictul dintre om și existența pusă în contradicție cu natura
ei, în măsura în care ea devine condiționată de ceva diferit de “sursa ei
firească”.
Care ar fi concluzia care se poate trage
de aici? Să renunțe omul la cunoaștere, cunoașterea fiind un păcat? Așa cum
arată mitul biblic, ceea ce s-a întâmplat, s-a întâmplat. Mai mult încă, ceea
ce s-a întâmplat, nu putea să nu se întâmple. Dar raporturile care au început
să existe și care nu erau atunci când fiecare împlinea legea lui Dumnezeu, au
creat o dezordine ireversibilă în univers, iar în om au creat sentimentul unei
ruperi a legăturilor sale organice cu Creatorul său, un sentiment de
înstrăinare, o neliniște.
Ordinea nou creată, chiar „obiectivă”
cum devine ea, nu este, “pentru aceasta, și firească”. Chiar dacă omul
raportează la el întreaga existență, crezându-se stăpân, existența
rămâne ceva “care niciodată nu a intrat în capul oamenilor” (Tratat
de metafizică, 1936-1937, p. 169).
Omul nu este capabil să depășească
falsificarea și sărăcirea lui prin cunoaștere, fiindcă însăși procesul
cunoașterii aceasta implică, atâta vreme cât în cunoaștere omul se socotește pe
sine ca termen ultim al existenței, rațiunea umană instituindu-se în același
timp “judecător și lege”.
Sentimentul însingurării care-l
copleșește pe omul “instalat ca scop al lumii acesteia” nu ar avea alt leac
decât dăruirea persoanei proprii, topirea ființei umane în altceva, căutarea
unui echilibru printr-un punct de sprijin în afara omului (ibid., p.171). Cam
aceasta ar însemna ca omul să existe după cum l-a făcut Dumnezeu: să trăiască
după cum “a vrut Dumnezeu atunci când l-a făcut” și nu la voia întâmplării.
Activitatea metafizică întotdeauna a
tins înspre “dăruirea persoanei tale, înspre topirea ființei tale în
altceva”(Ibid.). În felul acesta, însăși cunoașterea îl poate scoate pe om din
impas. Dar nu cunoașterea-stăpânire, aflată sub robia identității “Eu=Eu” la
care se ajunge pe calea subordonării obiectului de cunoscut la subiectul cunoscător,
ci o cunoaștere izvorâtă din iubire.
În sistemele metafizice cu preocupări
etice, scria Nae Ionescu în “Funcțiunea epistemologică a iubirii“(1919),
iubirea și cunoașterea pot să se întâlnească, ba chiar pot să ia naștere una
din alta, sau să se ajute una pe alta. Filosofia budistă ar considera iubirea
ca “mântuire a inimii”, ca reflex emoțional al cunoașterii “extrarealității”,
ceea poate duce către urmarea că, sub raportul primordialității, “iubire și
cunoaștere sânt unul și același lucru” (Nae Ionescu, Neliniștea
metafizică, București, 1993, p.81). Pentru platonism,
iubirea ar juca rolul unui agent “în virtutea căruia cunoașterea are loc”. De
aici caracterul ei ontic și nu epistemologic. (p. 84)
Lui Nae Ionescu îi părea că în formulele
scolastice din filosofia intelectualistă a Sfântului Thoma din Aquino esența
creștinismului se pierde. Pentru că, pe de-o parte, sub influența filosofiei
grecești, “scolastica a desfășurat imaginea unui Dumnezeu în repaus”. Pe de
altă parte, Sf. Thoma a făcut din iubire “o activitate separată a facultății de
a voi”(p.88), căreia “trebuie să-i preceadă un act al rațiunii”. Ordinea ar fi
așadar: facultatea de a cunoaște și facultatea de a voi cuprinzând, ca
activitate separată, iubirea.
La Sf. Augustin s-ar găsi singura
“fundare filosofică” în care este înțeleasă esența creștinismului. Pentru că,
în opinia lui Augustin, Dumnezeu creează prin iubire. In om ar exista iarăși
primatul iubirii, întrucât iubirea precede atât cunoașterea (reprezentarea) cât
și facultatea de a voi. Nae Ionescu subliniază valoarea și adâncimea concepției
Sfântului Augustin făcând o paralelă cu o constatare din domeniul psihologiei.
Anume că cele cunoscute despre un anumit obiect sunt cu atât mai complete cu
cât interesul și iubirea pentru obiectul de cunoscut este mai mare.
Revenind în 1937 la tema iubirii ca act
de cunoaștere, inițiatorul unicei Scoli filozofice românești va arăta că nu
numai iubirea, dar însăși cunoașterea, poate fi, într-un fel, privită ca
“identificare” a subiectului cu obiectul. Cunoașterea, departe de a fi o
“fotografiere”, este identificare a unui obiect din afară cu o imagine din
conștiința noastră, identificare prin însăși imaginea pe care noi o proiectăm
în afară. “Nu vezi ceea ce este, vezi ceea ce ști tu” ar fi un adevăr datorat
misticii: “pentru ca să vezi ceea ce este, trebuie să devi întâi tu ceea ce
este” (vezi Nae Ionescu, Iubirea-act de cunoaștere,
în “Predania”, anul I., nr. 12-13 din 1-15 noiembrie, 1937).
Și de această dată Nae Ionescu pornește
de la premiza că funcțiunea fundamentală a iubirii ar fi cunoașterea. Înțelegi
mai bine pe cineva iubit, pentru că prin iubire între cei doi poli puși în
prezență s-a stabilit o identificare. Dar, între monopolaritatea iubirii,
interpretarea imanentă a iubirii (în care subiectul se iubește pe sine și
ignoră necesitatea de a trece dincolo de el) și considerarea iubirii ca act
tranzient, act în care se petrece o transfigurare a realității trăită în
funcție de celălalt, se cască o adevărată prăpastie.
Fiindcă, pe de-o parte, în interpretarea
imanentistă se ajunge la destrămarea individului, la panteism, la confundarea
subiectului cu întreaga existență. Iar, pe de altă parte, “orice soluție care
nu contează cu conștiința existenței tale, nu este o soluție metafizică, pentru
că duce la nihilism, la distrugerea omului”(Ibid.).
Teoria iubirii ca act de cunoaștere, așa
cum am văzut, apăruse prima dată în lecția inaugurală din 1919 prin care Nae
Ionescu și-a început strălucita sa carieră universitară. Mircea Eliade, fostul
său asistent, chiar remarcase o anumită constanță cu care această temă era
regândită fie în prelegerile ținute la Universitate, fie în câte un articol
publicat în “Cuvântul” sau în altă parte.
În articolul Iubirea ca act de
cunoaștere (1937), Nae Ionescu își structurează pe câteva nivele gândirea
asupra funcției gnoseologice a iubirii. La început va arăta structura și
funcția metafizică a iubirii, lăsând de-o parte aceea interpretare care
consideră că iubirea ar fi în exclusivitate o acțiune creativă, asemenea interpretare
situând iubirea în domeniul activității voinței și creațiunii. Doar pe urmă el
face diferența între “iubirea ca act de cunoaștere” și “iubirea ca impuls
creator”, care își găsește indestularea în el însuși. Aceasta îl va ajuta să
plaseze contemplația, în care iubirea este drum (metodă), posibilitate de a te
depăși, impuls, în sfera iubirii ca act de cunoaștere, contemplația având “ca
ultim termen înțelegerea, cunoașterea realității”.
Între cele două funcțiuni ale iubiri,
cunoașterea și acțiunea, prima ar fi precumpănitoare, deoarece însăși filosofia
științifică, încercând să explice cum are loc cunoașterea, a căzut peste
adevărul conținut de acel dicton mistic: “nu vezi ceea ce este, vezi ceea ce
ști tu”.
În următoarea treaptă aduce precizarea
că “bipolaritatea actului de iubire este hotărâtoare pentru putința
întrebuințării iubirii ca drum înspre cunoaștere” (op. cit). Apoi arată că “iubește
pe Domnul Dumnezeul tău din toată inima ta, din tot sufletul tău, din toate
puterile tale și din tot cugetul tău, însemnează că nimic din ceea ce
simți și din ceea ce gândești să nu fie îndreptat în altă parte decât înspre
Dumnezeu; …încordarea ta de fiecare clipă să tindă numai înspre Dumnezeu,
înspre acest centru de orientare a tuturor puterilor tale spirituale”. Or, în
măsura în care o asemenea trăire este traductibilă în formule conceptuale, ea
este cunoaștere: “prin urmare, -concluzionează Nae Ionescu, identificarea cu
Dumnezeu prin ajutorul iubirii, este cunoașterea lui Dumnezeu” (Ibid.).
Dar în creștinism, care a apărut ca o
doctrină a iubirii, “începutul și desfășurarea procesului cunoașterii stă la
Dumnezeu. Este anume voia unui Dumnezeu plin de iubire, ca noi să ne mântuim
cunoscându-L, și nu o acțiune spontană a noastră, intreprinsă de noi, din
motive stabilite de noi” (Nae Ionescu, 1937).
Reforma lui Luther și gândirea modernă
de după Renaștere au separat rațiunea și credința, lăsându-le apoi separate,
într-o totală lipsă de legătură între ele. Aici ambele au greșit, observase cu
justețe Hans Urs von Balthasar. Profesorul Nae Ionescu (inițiatorul Scolii
trăiriste) unește credința creștină cu rațiunea traducând trăirile mistice în
forme conceptuale, parcă prevăzând repunerea problemei transcendenței în
termeni cât se poate de reali: Cum a fost, de pildă, ivirea lui Iisus în celule
atestată de mulți deținuți politici martirizați de regimul polițienesc
comunist.
REPERE BIBLIOGRAFICE
-Isabela Vasiliu-Scraba, Faust în
interpretarea lui Nae Ionescu, în rev. „Jurnalul literar”, București,
Serie nouă, an XVI, nr. 20-24, nov.-dec., 2005, p.6-7. https://www.youtube.com/watch?v=we8dUIgk2ck&t=184s
.
-Isabela Vasiliu-Scraba, Nae Ionescu
despre superbia animi, în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul
X, nr. 6 (103), p. 10; https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabelavs-creatiune/
.
-Isabela Vasiliu-Scraba, Primatul
spiritualului în naeionesciana ‘iubire ca instrument de cunoaştere’, în
rev. „Arges”, Pitești, Anul VIII (XLIII) nr.5 (311) mai 2008, p.22.
-Isabela Vasiliu-Scraba, Mircea
Eliade si brațul lung al inchiziției comuniste; https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-eliade/isabelavs-eliadewikipedii5/
; o primă variantă cu titlul „Mircea Eliade în cyberspatiu”, în rev. „Arges”,
Pitești, Anul VII (XLII) nr.6 (300) iunie 2007.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Nae
Ionescu şi Mircea Eliade. Partea I-a în revista “Convorbiri literare”,
Iași, Anul CXXXV, Serie nouă, nr. 2(62), februarie 2001 p.39. Partea a II-a, în
“Convorbiri literare”, nr. 3,(63), martie 2001 p.31.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Nae
Ionescu şi Mircea Vulcănescu, în rev.”Viaţa Românească”, București, Anul
XCV, nr. 7-8 iulie-august 2000, p. 176-181.
– Isabela Vasiliu-Scraba, „Tăcerea
descriptivă” a filozofului Nae Ionescu: https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/isabelavs-vulcannae10-mantuirea/
.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Editarea
cursurilor lui Nae Ionescu, în rev. “Asachi”, Piatra Neamț, Anul IX, nr.
134, aprilie 2000, p. 9-11.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Cu Mircea
Eliade în Europa, în rev. “Viaţa Românească”, București, Anul XCII, nr.
5-6 / 1997, p. 157-158.
– Isabela Vasiliu-Scraba, “In
strictă perspectivă istorică”(despre Mircea Eliade), în rev.
„Origini/Romanian Roots”, USA, vol.VIII, No. 11-12/89-90, Nov.-Dec. 2004, p.62.
-Isabela Vasiliu-Scraba, Martirii
închisorilor în viziunea lui Mircea Eliade si a Părintelui Arsenie Boca,
pe hârtie în rev. „Tribuna” (Cluj-Napoca), nr. 255/2013, pp.9-10, sau, o
variantă mai scurtă, în rev. „Nord literar”, Baia Mare, nr. 2 (93), februarie
2011; http://www.nord-literar.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=998&Itemid=46
-Isabela Vasiliu-Scraba, Nae Ionescu
si Părintele Arsenie Boca ; în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul VI,
nr. 12 (63), p. 7; https://isabelavs2.wordpress.com/parintele-arsenie-boca/isabeavs-boca-nae9/
– Isabela Vasiliu-Scraba, Elemente
pentru o topologie a prezentului, în rev. „Origini/Romanian Roots”, USA,
vol.VII, No. 1-2/67-68, Jan.-Febr. 2003, p.2.
-Isabela Vasiliu-Scraba, Un fals
filosof al religiilor -Andrei Pleșu- despre unul autentic: Mircea Eliade,
pe hârtie în rev. „Tribuna”, Cluj-Napoca, anul XIII, 1-15ian., nr. 272/2014,
pp.15-16; https://www.scribd.com/document/191358853/IsabelaVScrabaEliadePlesu
; sau http://www.isabelavs.go.ro/Articole/IsabelaVS-PlesuEliade10.htm
.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Nae
Ionescu și gândirea occidentală contemporană, în rev.”Viaţa Românească”,
București, Anul XCV, nr. 3-4, martie-aprilie 2000, p. 103-108 ; https://isabelavs2.files.wordpress.com/2017/04/187354528-isabelavscrabanaeoccident.pdf
.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Moartea
spirituală în receptarea din țară și visul premonitoriu al lui Eliade, pe
hârtie în rev. „Argeș”, Pitești, Anul VIII (XLIII), Nr.12 (318), dec. 2008, p.
36; https://fr.scribd.com/doc/234897986/IsabelaVasiliuScrabaReceptareEliade
; si în „Revista Română”, Iași, nr. 55/ 2009, pp 16- 17; http://astra.iasi.roedu.net/pdf/nr55p16-17.pdf
.
-Isabela Vasiliu-Scraba, Mircea
Eliade într-o colaborare cu bucluc, în rev. „Poesis”, Satu Mare,
ian.-martie 2010, pp. 74-78; sau https://fr.scribd.com/doc/188003307/IsabelaVScrabaEliadeCuliBeletristica
; si în rev. „Jurnalul literar”, București, ian.- martie 2010, si https://fr.scribd.com/doc/226206379/IsabelaVasiliuScrabaEliadeCuliBeletristica
.
-Isabela Vasiliu-Scraba, Micșorarea
lui Eliade si gonflarea lui Culianu prin felurite tertipuri, pe hârtie în
rev. „Tribuna” (Cluj-Napoca), nr. 266/2013, pp. 7-8 si nr. 267/ 2013, pp. 5-6,
octombrie; http://www.alternativaonline.ca/IVS1312.html
; sau https://fr.scribd.com/doc/179318328/IsabelaVScrabaMicsorareEliadeGonflareCulianu
.
-Isabela Vasiliu-Scraba, Noica
despre arherul istoric întrupat de Mircea Eliade, pe hârtie în rev.
„Tribuna”, Cluj-Napoca, nr. 253/2013, pp. 4-6; sau http://www.isabelavs.go.ro/Articole/IsabelaVS-8Noica-Tabor.htm
.
-Isabela Vasiliu-Scraba, Noica
printre oamenii mici și mari ai culturii noastre la 25 de ani de la moarte;
http://www.totpal.ro/isabela-vasiliu-scraba-noica-printre-oamenii-mici-si-mari-ai-culturii-noastre-la-25-de-ani-de-la-moarte/
; eseu având 1878 accesări, iar rev.„Asymetria” (Paris); http://www.asymetria.org/modules.php?name=News&file=article&sid=1178
având 1540 accesări.
-Isabela Vasiliu-Scraba, Eliade și
detractorii lui, sau Răfuiala oamenilor de rând cu omul superior,
pe hârtie în rev. „Acoalda”, Satu Mare, nr.4, aprilie 2014, p.15; sau on-line
în rev. „Clipa”, SUA, Anul XXIV, mai 2014; http://www.clipa.com/a7934-Isabela-Vasiliu-Scraba-Eliade-si-detractorii-lui-sau-Rafuiala-oamenilor-de-r226-nd-cu-omul-superior.aspx
; sau https://fr.scribd.com/doc/225083365/IsabelaVasiliuScrabaEliadeDetractori
; o variantă mai elaborată din site-ul personal, http://www.isabelavs.go.ro/Articole/IsabelaVS-EliadeDetractori4.htm
.
-Isabela Vasiliu-Scraba, Lichidarea
lui Eliade prin tertipuri, în rev. „Oglinda literară”, Focșani, Anul VIII,
nr.88, aprilie 2009, p.4362.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Ceva
despre Școala tăiristă inaugurată de Nae Ionescu, pe hîrtie în rev.
„Tribuna” (Cluj-Napoca), nr. 258/2013, 1-15 iunie 2013, pp.4-5; http://arhiva-romanilor.blogspot.ro/2013/07/isabela-vasiliu-scraba-ceva-despre.html
; sau http://isabelavs.go.ro/Articole/IsabelaVS-Memorialistica2Tribuna258.htm
.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Nae
Ionescu și Vasile Băncilă : în revista “Convorbiri literare”, Iași,
Anul CXXXIV, Serie nouă, nr. 7, iulie 2000, p.43; p.39.https://www.scribd.com/doc/190102734/IsabelaVScrabaNaeBancila?irgwc=1&content=10079&campaign=Skimbit%2C%20Ltd.&ad_group=&keyword=ft750noi&source=impactradius&medium=affiliate
– Isabela Vasiliu-Scraba, O inedită
perspectivă asupra timpului (Nae Ionescu), în rev. “Asachi”, Piatra Neamț,
Anul IX, nr. 135, mai 2000, p. 7.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Nae
Ionescu şi Constantin Noica. Partea întîi, în rev. “Asachi”, Piatra Neamț,
nr.136, iunie 2000, p. 9-10. Partea II-a, în nr. 137, iulie 2000, p.12.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Unitatea
fiinţei. Un obscur pasaj din discursul platonic asupra «unului» şi
consideraţiile lui Nae Ionescu despre «nimic», în rev. “Asachi”, Piatra
Neamț, Anul IX, nr. 138, august 2000, p. 5-6 ; https://www.youtube.com/watch?v=SU6kSS8CiZ0
.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Căderea în
cosmos (I). Robia identităţii EU=EU şi cunoaşterea izvorîtă din iubire.
Partea I-a, în rev. “Asachi”, Piatra Neamț, Anul IX, nr. 139, sept. 2000, p.
5-6; Partea a II-a, în nr. 140, oct. 2000, p.5.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Căderea în
cosmos (II). Semnificaţia ontologic-metafizică a principiului creştin al
iubirii, în rev. “Asachi”, Piatra Neamț, Anul IX, nr. 141, nov. 2000, 6-7.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Căderea în
cosmos (III). Deosebirea, cu valenţe mitice, dintre două atitudini în faţa
vieţii. Partea I-a în rev. “Asachi”, Piatra Neamț, Anul IX, nr. 142, dec.
2000, 6-7, Partea II-a, în nr. 143, ian. 2001, p. 7.
-Isabela Vasiliu-Scraba, Wikipedia.ro
confiscată de o mafie cu interese ascunse, pe hârtie în rev. „Vatra
veche”, Anul VI, nr.2 (62), febr. 2014, pp.46-50; http://isabelavs.go.ro/Articole/IsabelaVS-WIKIPEDIAro19.htm
; , sau varianta intitulată Wikipedia.ro citită printre rânduri; http://blogideologic.wordpress.com/2013/06/02/isabela-vasiliu-scraba-wikipedia-ro-citita-printre-randuri/
.
-Isabela Vasiliu-Scraba, Mircea
Eliade la 25 de ani de la moartea acestuia și la 30 de ani după moartea
discipolului său, Sergiu Al-George, pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu
Mare, nr.10, octombrie 2011, p.6, 7, si 26; https://www.scribd.com/doc/167095578/IsabelaVasiliuScrabaEliadeSergiuAlGeorge
: sau http://isabelavs.go.ro/Articole/IsabelaVS-11Precizari-Wendy_despreCulianu.htm
.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Despre
lipsa de individualizare a călăilor, sau Despre lipsa individualizării
anchetatoarei din romanul eliadesc „Pe Strada Mântuleasa”, pe hârtie în
rev. „Tribuna”, Cluj-Napoca, anul XII, 16-28febr., nr. 251/2013, pp.20-21; sau http://fr.scribd.com/doc/172501135/IsabelaVScrabaEliadeStrMantuleasa
.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Academicianul
M. Eliade și neo-iobăgia ideologică post-decembristă; http://www.scribd.com/doc/200150811/IsabelaVasiliuScrabaAcadEliade
; pe hârtie în rev. „Tribuna”, Cluj-Napoca, anul XV, 1-15 aprilie 2016., nr.
326/2016, pp.24-25; https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-eliade/isabelavs-acadmieliade/
.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Despre
Faustul lui Nae Ionescu, pe hârtie în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul VI,
nr.10 (61), octombrie 2012, pp. 18-19; https://www.youtube.com/watch?v=we8dUIgk2ck&t=118s
.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Metafizica
lui Nae Ionescu în unica și dubla ei înfățișare, Slobozia, Ed. Star Tipp,
2000; http://www.worldcat.org/title/metafizica-lui-nae-ionescu-in-unica-si-in-dubla-ei-infatisare/oclc/48753439
.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Contextualizări.
Elemente pentru o topografie a prezentului, Slobozia, Ed. Star Tipp, 2002;
http://www.worldcat.org/search?q=Isabela+vasiliu-scraba&qt=owc_search
.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Filosofia
lui Constantin Noica, între fantasmă şi luciditate, Ed. Ecodava, Slobozia,
1992,.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Inefabila
Metafizică, Slobozia, 1993.
– Isabela Vasiliu-Scraba, O
pseudo-descoperire a unui pseudo-plagiat. Lucrurile şi Ideile Platonice,
Ed. Fundaţiei “Ionel Perlea”, Slobozia,1995 ; https://isabelavs2.wordpress.com/nae-ionescu/sub-pretextul-unor-zvonuri/
.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Isabela, Despre
Existenţă, Fiinţă şi Esenţă, Ed. Mirisa, București, 1996.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Isabela, Filosofie
acroamatică la Platon, Ed. Star-Tipp, Slobozia, 1997.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Propedeutică
la eternitate, Ed. Star-Tipp, Slobozia, 2004.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Atena lui
Kefalos (Eseuri), Ed. Star-Tipp, Slobozia, 1997.
– Isabela Vasiliu-Scraba,
Configuraţii noetice la Platon şi la Eminescu, Ed. Star-Tipp, Slobozia,
1998.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Mistica
Platonică a participării la divina lume a Ideilor, Ed. Star-Tipp,
Slobozia, 1999.
– Isabela Vasiliu-Scraba, În
labirintul răsfrîngerilor. Nae Ionescu prin discipolii săi: Petre Ţuţea, Emil
Cioran, Constantin Noica, Mircea Eliade, Mircea Vulcănescu şi Vasile Băncilă,
Ed. Star-Tipp, Slobozia, 2000.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Eliade și
unul dintre turnătorii săi anonimizați; în rev. „Acolada”, Satu Mare, nr.1
(110), ian. 2017, p.17; https://isabelavs2.wordpress.com/mircea-eliade/secuculieliade/
.
– Isabela Vasiliu-Scraba, La
centenarul nașterii poetului Horia Stamatu: ciudățenii cripto-comuniste;
în rev. „Acolada”, Satu Mare, anul VI, nr.9 (60), 2012, p.19; on-line https://isabelavs2.wordpress.com/articole/isabelavs-centenar10horiastamatu/
.
– Isabela Vasiliu-Scraba, Platon la
doi foști discipoli ai profesorului Nae Ionescu: Mircea Eliade și Mircea
Vulcănescu; pe hârtie în rev. „Tribuna”, Cluj-Napoca, anul XV, 1-15
decembrie 2016., nr. 342/2016, p. 10 și p.31; https://isabelavs2.wordpress.com/vulceliadeplaton/
.
– Isabela Vasiliu-Scraba, False
dispute cu ideile lui Nae Ionescu și ale lui Eliade, pe hârtie în rev.
„Biblioteca Seprentrionalis, Baia Mare, an XXV, nr. 1 (48), iunie 2017, pp.
84-88; https://isabelavs2.wordpress.com/isabelavs-polemicaeliadenae/
.
Cuvinte cheie:istoria filozofiei;
„inițiatorul Școlii trăiriste”; „concepte cheie”; „Isabela
Vasiliu-Scraba”; „Nae Ionescu”, Hans Urs von Balthasar.
Autoare:
ISABELA VASILIU-SCRABA https://isabelavs2.files.wordpress.com/2014/12/fisa-din-wikipedia-ro.pdf
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu