Reforming the D.N.A.
Kiki Skagen Munshi – Ion Coja – Constantin Dulcan – Cristian Petru Bălan
ION COJA
Anti-românism și anti-semitism
Legea în sine, cât și
motivarea cu care s-a înfățișat dinaintea plenului de parlamentari, dar și a
publicului românesc, au stârnit acordul deplin al parlamentarilor, unanim, dar
și proteste numeroase, aproape unanime și ele, din partea publicului internaut.
Mass media clasică, adică presa și radio-televiziunea, au escamotat subiectul,
nu au suflat o vorbă despre aceste proteste, dovadă că interesele evreiești
sunt apărate în presă printr-un control riguros din partea cercurilor
evreiești, așa cum susțin mulți dintre „anti-semiții” vizați de legea
respectivă. Numai că ideea respectivă este susținută nu numai de ieri-de-azi,
și nu numai de voci din România, ci din lumea întreagă. Cine nu cunoaște că
există acest control, acest veritabil monopol pe care instanțele evreiești
internaționale l-au instituit asupra mass media din majoritatea țărilor
„democratice și civilizate”. Monopol care, ca orice lucru omenesc, nu
funcționează perfect, mereu se produc breșe în acest monopol. Exemplul cel mai
bun este internetul de pretutindeni.
Ce a stârnit supărarea
publicului internaut din România? Mai înainte de orice calitatea submediocră a
textului legii: o înseilare agramată, lipsită de rigoarea stilului juridic. Mai
apoi, obiectul legii, obiect inexistent, obiect inventat de autorul proiectului
de lege: antisemitismul din România. Zilele trecute un amic din Israel îmi
povestea că agențiile de turism din Israel care trimit vizitatori în România nu
ezită să-și facă reclamă cu destinația propusă afirmând că România este țara
europeană cea mai sigură pentru turiștii israelieni, țara în care pe nimeni nu
deranjează grupurile de evrei hălăduind zgomotoși pe străzile de interes
turistic. Pe cine apără această lege?! La ce necesitate răspunde trecerea
acestei legi în regim de urgență prin vămile Parlamentului?!...
Nu m-aș mira să fie vorba de
o diversiune, clocită de câțiva evrei zănateci și descurcăreți. Oricum, Aurel
Vainer, ca mentor al deputatului Vexler, autorul inițiativei legislative, nu
poate fi imaginat în afara acestei aiureli. Își are locul într-un asemenea grup
infracțional și Alexandru Florian , care a șicanat, a exasperat chiar opinia
publică românească prin intervențiile sale povocatoare, obraznice și
nerușinate, a căror orientare anti-românească este mai mult decât evidentă.
Indivizi care generează, unii chiar și prin însuși fizicul lor porniri
anti-semite, aversiune și saturație. Desigur, la persoane mai puțin raționale,
mai spontane, mai instinctive. Mai fruste în reacții!
Ce au urmărit inițiatorii din umbră ai acestei provocări? E greu
de intrat în logica unor asemenea indivizi. Și nici nu ne ostenim s-o facem,
știm cu cine avem de-a face. Indivizi care nu cunosc limitele și măsura, bunul
simț. Nu ne mirăm nici că dintre evrei, dintre evreii normali și cuviincioși,
nici unul nu îndrăznește să se dezică public de aberațiile cu care ies în lume
așa zișii lor lideri și reprezentanți. Evident, în interiorul strict al
comunității evreiești o reacție critică se va fi produs. Cineva s-o fi găsit să
le bată obrazul și să-i oblige la un gest de reparație! Atât pe strategii evrei
de la conducerea comunității, cât și pe strategii din Parlamentul României atât
de atenți la mofturile evreiești! Cineva le-o fi atras atenția asupra
reacțiilor de pe internet, semnate îndeosebi de protestatari tineri, al căror potențial
de respingere a abuzurilor nu mai poate fi ignorat. Cineva i-o fi convins pe
alde Vainer și gașca sa să nu se joace prea mult cu focul!
Așa se face că după ce ni s-a vârît pe gât această lege rușinoasă
și nerușinată de așa zisă combatere a antisemitismului, ne pomenim cu o nouă
propunere legislativă, o lege de
combatere a anti-românismului. Elaborată în mare pripă, pentru a calma
spiritele, o lege mai prostească decât prima, cu care face pereche. Este în mod
evident gândită și redactată de aceleași minți școlite pe dai boje! E trist să
constați că nici măcar staful tehnic al Parlamentului nu se ridică deasupra
titularilor din sălile de ședință. Toți o apă și-un pământ ca incompetență și
impostură crasă!
Textul de prezentare a legii pentru combaterea anti-românismului
îi dă de gol pe autori că sunt aceiași care au pritocit și legea cu
antisemitismul. Însăși expunerea de motive pune alături cele două legi, ca și
când antisemitismul și anti-românismul sunt două fenomene comparabile, expresii
asemănătoare ale unor atitudini de aceeași speță. Confuzie mai mare nici că ne
putem imagina!...
Ne punem deci întrebarea cât de corectă este apropierea dintre
anti-semitism și anti-românism, pe care ne-o propune legiuitorul de la
București. Răspunsul nu poate fi decât unul: sunt fenomene complet diferite,
născute din cauze diferite!
Anti-semitismul este străvechi, din antichitate consemnat, în mare
măsură stârnit de practicile evreiești inerente condiției de popor nomad.
Practici de cele mai multe ori dezonorante, în absolut vorbind. Țiganii și
evreii, principalele popoare nomade cunoscute în istorie, au intrat în
contradicție și, deseori, în conflict cu popoarele gazdă, popoare exponente ale
mentalității generate de statornicia pe un teritoriu identificat ca vatră
strămoșească, ca patrie. Vorbim însă numai de antisemitism, ca fenomen de
amploare, în măsura în care evreii, spre deosebire de țigani, au ajuns să
stârnească resentimente mult mai puternice la „ceilalți” prin preceptele lor
religioase, prin liderii lor religioși sau politici, ale căror numeroase
declarații de un rasism exclusivist sunt fără pereche de provocatoare, de
exagerate, pline de ură și desconsiderare față de celelalte popoare și rase.
Iar pretenția evreilor că Dumnezeu i-ar fi ales ca să fie neamul care va
stăpâni planeta și va face din celelalte seminții slugi și servi ascultători nu
poate stârni sentimente de recunoștință și prietenie, de fraternitate la
celelalte neamuri.
Clamată de revoluția franceză, mult râvnita fraternitate planetară
este respinsă de Talmudul iudaic, de mentalitatea multor evrei care pretind a
fi lideri reprezentativi pentru iudaism.
Firește, la nevoie, se poate demonstra că e vorba de declarații
ale unor exaltați, dar nu se poate contesta faptul că în interiorul comunității
evreiești asemenea exaltați sunt tolerați cu multă înțelegere, că nimeni nu se
dezice de ei.
În fapt, e bine știut că fiecare evreu duce o viață dublă: una
publică, la vedere, ca supus al autorității publice din statul al cărui
cetățean este, și altă existență ca supus al Cahalului, al comunității
evreiești, organizată după legi și reguli necunoscute celorlalți, ne-evreilor,
Goimilor. În mod semnificativ pentru exclusivismul rasial practicat de evrei,
în limbajul evreilor este foarte frecvent cuvîntul GOI(M), pentru a-i denumi pe
„cei care nu sunt evrei”. Nicio limbă eropeană nu are echivalent pentru acest
cuvînt, nu are un cuvînt care să însemne „nefrancez”, „negerman”, „nerus” și
așa mai departe. Vorbitorii acestor limbi „normale” nu au simțit nevoia să
distingă la tot pasul între „ai săi” și restul omenirii. În schimb, țiganii au
și ei un cuvînt asemănător ca structură semantică, cuvîntul GAGIU, cu sensul
„persoană care nu aparține etniei țigănești”.
Asemănările dintre mentalitatea evreiască și cea țigănească sunt
mai multe, rezultând din modul nomad de viață. (Vezi inventarul făcut de evreul
Yurii Slezkin, în cartea sa Le siecle juif.) Dar deosebirile
sunt esențiale: spre deosebire de țigani, dar și de celelalte popoare, evreii
și-au fixat o țintă pe care o urmăresc cu o tenacitate și o credință greu de
înțeles: acapararea de bogății, acapararea de puterea care însoțește deținerea
puterii financiare. Pe banii marilor bancheri evrei s-au produs în lume mari
revoluții și războaie, încheiate cu milioane, cu zeci de milioane de victime
dintre goimi. Sunt vinovați pentru asta și evreii de rând, adică toți
evreii?...
Indiferent ce răspuns vom da la această întrebare, trebuie să
acceptăm că în aceste condiții apariția sentimentului antisemit este explicabilă,
ca reacție firească de apărare a goimilor, care se simt vizați de aceste
veritabile agresiuni ale lumii iudaice. Formele acestei agresiuni sunt mai
multe, unele sunt deosebit de subtile, insesizabile de omul de rînd. Unele, nu
puține, nu corespund realității, au fost scornite din „elan antisemit”! Căci
reacția antisemită nu putea să nu dea naștere la exagerări, la represalii și
replici disproporționate. Nimic mai greu decât să te descurci în acest hățiș de
evenimente și să stabilești cu exactitate cine este de vină!
Ne oprim aici cu inventarierea păcatelor care se pun pe seama
evreilor din România. Trebuie să menționăm însă și concluzia autorului citat
mai sus: evreii sunt pe cale să-și însușească valorile care au dat noblețe
popoarelor statornice în vatra lor, tot mai mulți evrei se leapădă de obsesia
banului, a bogăției de dragul lui „a avea” și părăsesc ghetto-ul, ascultarea
oarbă față de rigorile Cahalului. Intră azi în rândurile lumii cu care s-au
simțit antagonici încă din antichitate.
În concluzie, antisemitismul nu are nimic cu „ura” viscerală față
de evrei, ci are explicațiile, ba chiar justificările
sale, recunoscute de cei care au studiat acest fenomen. Inclusiv mari evrei,
mari autori.
Revenind la spațiul românesc, putem vorbi de o atitudine critică
față de entități și persoane sau personalități evreiești, atitudine pe care o
au nu puțini români, care nu trec cu vederea păcatele și greșelile puse pe
seama evreilor. În fruntea acestor români care au comentat critic isprăvile
evreilor din România trebuie precizat că s-au aflat români dintre cei mai
reprezentativi.
Iată ce le reproșăm noi, românii, compatrioților noștri evrei:
- implicarea decisivă a evreilor în structurile criminale ale
statului comunist bolșevic, imediat după 23 august 1944, până pe la mijlocul
anilor 1960;
- implicarea decisivă a evreilor în deturnarea evenimentelor din
decembrie 1989;
- implicarea evreilor în jaful post-decembrist;
- minciuna lansată și susținută de evrei cu privire la
„Holocaustul din Transnistria” și alte represalii anti-evreiești inventate,
neadevărate: Abatorul, rebeliunea legionară, pogromul de la Iași;
- activitatea provocatoare, anti-românească a lui Alexandru
Florian, acceptată tacit de ceilalți evrei;
- folosirea nejustificată a acuzației de antisemitism referitoare
la evenimente și persoane față de care publicul românesc nutrește sentimente de
respect și prețuire;
- cenzura instituită în România cu privire la faptele reprobabile
ale unor evrei. Deși sunt mulți evrei al căror rol pozitiv în viața românească
nu-l neagă nimeni, acesta nu poate fi un motiv pentru a escamota partea
nefastă, negativă a prestației altor evrei, nu puțini.
- gestul cel mai anti-românesc care se pune pe seama unor lideri
evrei este proiectul nesăbuit de a instaura Israelul pe pământ românesc,
proiect care a vizat porțiuni întinse din teritoriul național românesc. Ultima
încercare s-a petrecut în vara anului 1940 când s-a intenționat declararea
Basarabiei ca republică socialistă sovietică evreiască... De altfel, comportarea
evreilor din Basarabia față de românii autohtoni ajunși la cheremul
bolșevicilor după iunie 1940 este un capitol dintre cele mai jenante din
istoria noastră comună.
Toate subiectele de mai sus sunt mai degrabă ocolite sau ascunse
de comentatorii din presa și din istoriografia românească. A aborda aceste
subiecte stârnește imediat acuzațiile stereotipe de antisemitism. Asemenea
acuzații sunt inacceptabile însă, oricâte legi de combatere a antisemitismului
se vor mai scoate.
*
Despre antisemitism s-au scris mii de pagini, ne oprim aici. Este
un fenomen complex, care nu poate fi stăpânit printr-un text de lege sau mai
multe, indiferent de calitatea acestor texte. Iar atunci când aceste texte mai
sunt și penibile, jalnice, deopotrivă nerușinate și rușinoase, nu ai în fapt ce
comenta!
Cu anti-românismul care este situația?
Pe la mijlocul anilor 1980, când am dat un text spre publicare la
„România literară”, Gabriel Dimisianu mi l-a respins printre altele și pentru
că foloseam în text cuvîntul anti-românism, cuvînt inexistent în
limba română. Și m-a trimis la DEX-ul din acea vreme. Lipsea! Se pare că nici
ediția ultimă a DEX-ului nu înregistrează acest cuvînt. L-am căutat chiar azi
și nu m-am priceput să-l găsesc. Ne aflăm, se pare, în situația hilară de a ni
se propune o lege în al cărei titlu apare un cuvînt inexistent în limba română,
neîntregistrat în dicționarele limbii române!... Situație care ar putea fi
interpretată ca o dovadă că faptele care pot fi adunate sub denumirea de
antiromânism nu au o vechime prea mare, se petrec numai în ultima vreme!
Conștiința publică nu a înregistrat suficient de multe cazuri de anti-românism
pentru a pune în circulație o denumire a acestui fenomen, a acestei realități.
Oare aceasta să fie situația?
Expunerea de motive care însoțește textul de lege propus debutează
cu următoarele afirmații, pe care nu le putem trece cu vederea:
„De curând, Parlamentul României a adoptat o Lege privind
unele măsuri pentru prevenirea și combaterea antisemitismului.
Prevederile acestei legi sunt cât se poate de valabile și identic aplicabile pentru prevenirea și combaterea antiromânismului, un curent susținut care se manifestă și proliferează tot mai agresiv.
Antiromânismul este o formă de luptă împotriva tuturor expresiilor de afirmare a identității românești, de contestare a suveranității naționale legitime a națiunii române, cât și de exprimare a unor idei, concepte, doctrine ori politici publice care vizează xenofobia în raport cu poporul român ori discriminarea negativă a acestuia.”
Prevederile acestei legi sunt cât se poate de valabile și identic aplicabile pentru prevenirea și combaterea antiromânismului, un curent susținut care se manifestă și proliferează tot mai agresiv.
Antiromânismul este o formă de luptă împotriva tuturor expresiilor de afirmare a identității românești, de contestare a suveranității naționale legitime a națiunii române, cât și de exprimare a unor idei, concepte, doctrine ori politici publice care vizează xenofobia în raport cu poporul român ori discriminarea negativă a acestuia.”
Nu pot accepta afirmația inițiatorilor legii cum că a combate
antiromânismul „este cât se poate de valabil și identic” cu combaterea
anti-semitismului. Cu alte cuvinte, resping ideea că cele
două atitudini și fenomene sunt „identic” de greșite, de aberante, de nocive,
de străine de legile normalității și ale cuviinței. Acuzația de antisemitism
adusă unor români deseori a avut în vedere reacția de legitimă apărare a acelor
români față de acțiuni sau activități cu caracter vădit anti-românesc ale unor
evrei, nu puțini la număr, care sistematic s-au dedat la acte pline de dispreț
și de nepăsare față de românii aflați pe post de victime ale unor fărădelegi
cinice, inumane, comise de unii evrei. Vezi cazul arendașilor evrei de la 1907,
al torționarilor evrei din anii de glorie ai lui Nicolski & comp.
O mai spunem o dată: nu negăm nicio clipă aportul evreilor, al
unor evrei din România la cultura și civilizația românească, le arătăm toată
cinstea și recunoștința noastră. Dar nu putem trece sub tăcere reversul trist al
medaliei: activitatea altor evrei, lipsiți de scrupule, care nu au arătat nicio
simpatie sau recunoștință față de gazdele lor atât de primitoare
atunci când românii s-au aflat la greu, sub ocupație străină. Nu poate exista
text de lege care să ne împiedice să spunem adevărul despre crimele săvârșite
împotriva poporului român! Indiferent care ar fi autorii acelor crime! Iar
legea recentă de combatere și prevenire a antisemitismului acest scop servește:
să împiedice aflarea adevărului despre crimele și răutățile săvârșite împotriva
românilor de către unii evrei!
Autorii proiectului de lege au considerat, pe bună dreptate, că se
cuvine să dea exemple de acțiuni și atitudine anti-românești! Au prezentat
câteva cazuri care îi incriminează pe maghiari, pe sași, pe ruși. Cazuri mai
mult sau mai puțin corect prezentate. Lipsesc din acest trist pomelnic
manifestările de antiromânism ale unor evrei, ale unor instituții evreiești,
cum ar fi Federația Comunităților Evreiești din România, principala vinovată
pentru acțiunea anti-românească cea mai gravă comisă după 1990: minciuna cu
holocaustul petrecut în România, neadevărurile intens mediatizate despre
situația evreilor din România în anii guvernării lui Ion Antonescu. Este o
crimă de neiertat să acuzi de o crimă înfiorătoare oameni
nevinovați, să-i acuzi pe români de genocid antisemit, în loc de a spune adevărul, anume
că românii i-au salvat de genocid pe evrei, iar evreii au datorii de
recunoștință față de români neonorate nici până azi.
Mulți evrei, dintre cei mai importanți evrei, la vremea respectivă
și mai apoi, chiar și în zilele noastre, au recunoscut meritul unic, singular în
Europa, al comportamentului românilor față de evrei! Chiar și azi, înalte
oficialități israelite se pronunță în termeni asemănători la adresa României, a
românilor!
Cu excepția evreilor din
conducerea comunității evreilor din România care se situează pe altă poziție.
Aceștia, după 1990, la inițiativa rabinului de tristă amintire Mozes Rosen au formulat
acuzația de holocaust, de genocid, la pachet cu pretenții exagerate de
despăgubiri. S-au strâns în jurul „rabinului roșu” o gașcă de escroci care
trăiesc în huzur de pe urma evreilor „uciși” de români în acei ani! A le
demonstra acestor infami cât sunt de nocivi pentru evrei în primul rând înseamnă
a combate un complot anti-românesc nedemn de secolul în care trăim! În niciun
caz nu se poate vorbi de antisemitism în cazul respingerii și repudierii unor
indivizi de teapa lui Alexandru Florian sau Aurel Vainer, indivizi care intră
la orice oră sub incidența legii de combatere a anti-românismului.
Adevărul nu poate fi nici
anti-semit, nici anti-românesc! Acest principiu lipsește din textul
celor două legi. De legea de combatere a antisemitismului nu aveam nicio
nevoie, domeniul este suficient de bine acoperit de alte acte normative. Și ce
este prea mult strică.
De o lege pentru
identificarea și combaterea actelor de antiromânism aveam însă nevoie, chiar și în forma
penibilă prezentată. Dar
mai este timp să fie adusă la o fomă decentă. Nimeni nu se va grăbi s-o adopte cu rapiditatea cu care a fost
adoptată inutila lege de combatere a antisemitismului...
Ion Coja
17.07.2018
Dr. Constantin Dulcan: Avem nevoie de bucurie ca
de pâinea cea zilnică
"Gândul, cea mai puternică forţă din univers"
- În "Inteligenţa materiei", prima dvs. carte, aţi demonstrat cu argumente ştiinţifice că, dincolo de toate lucrurile vizibile, concrete, există un câmp de energie şi lumină, coordonat de o minte inteligentă. Cu alte cuvinte, că nu suntem singuri în univers, că Dumnezeu chiar există. V-a afectat certitudinea aceasta modul în care vă trăiţi viaţa de zi cu zi?
- Odată ce am înţeles că, de fapt, noi ne creăm propria realitate, felul în care priveam lumea s-a schimbat. Descoperirile fizicii cuantice au arătat că mintea noastră e cea care face să colapseze undele de energie şi le transformă în particule, adică în materie. A gândi înseamnă a transforma nevăzutul în văzut. Gândul e creator, e cea mai puternică forţă din univers. Iar Dumnezeu ne-a dat puterea ca, din milioanele de realităţi posibile, care există în stare latentă, să aducem pe pământ, cu gândurile noastre, doar una. Pe cea care seamănă cel mai mult cu gândurile noastre.
- Vreţi să spuneţi că ceea ce ni se întâmplă e oglinda a ceea ce gândim şi simţim?
- Exact. Când făceam cercetări pentru prima mea carte, am ajuns la concluzia că celulele au inteligenţa lor. Şi m-am speriat. Celulele reacţionau la gândurile şi sentimentele celui în cauză. S-a făcut şi un experiment în Occident, cu un eşantion de ADN, recoltat de la un individ şi dus la 1000 de km distanţă, într-un laborator. Persoana în cauză a fost pusă să privească un film frumos, cu imagini minunate, care stârneau bucurie. În acelaşi timp, la 1000 de km distanţă, măsurătorile arătau cum spirala de ADN se relaxează. Când imaginile au fost schimbate cu un film de groază, ADN-ul a început, brusc, să se restrângă, contractându-se. Aflând asta, m-a chinuit o întrebare: cum ştie corpul nostru ce e rău şi ce e bine? Dacă organismul nostru reacţionează pozitiv la bine şi negativ la rău, nu există decât o singură mare concluzie.
Legea binelui
- Care e aceea?
- Înseamnă că universul întreg are ca fundament o lege morală, legea binelui. Abia acum vă pot răspunde la prima întrebare. Da, ca să fim fericiţi şi sănătoşi, nu e nevoie decât să ne construim viaţa după legea aceasta.
- Cu alte cuvinte, un stil de viaţă sănătos începe de la a gândi şi a făptui binele?
- Când comit un act contrar acestei legi, îmi creez singur mecanismele biochimice care duc la boală. Cinci minute de mânie sau suferinţă imobilizează pentru 5, 6 ore celulele gardian ale sistemului imunitar. Timp de 5-6 ore, organismul nostru e lipsit de apărare, iar milioanele de celule moarte, viruşi şi bacterii circulă libere prin organism, se pot localiza undeva şi declanşa boala.
- Se şi spune în popor că "a murit de inimă rea". La asta se referă oare?
- Stresul, care azi a luat proporţii gigantice, ura, mânia, îndoiala, neîncrederea în ceilalţi, invidia, gelozia provoacă în corp un pH acid, favorabil bolii. Depresia are şi ea un efect nociv asupra organismului, nu doar că împiedică vindecarea, dar poate favoriza debutul altor boli. Dar ştiaţi că şi frica ne face rău? Este bine cunoscut experimentul lui Avicenna. Într-o cuşcă s-a pus un miel şi într-o cuşcă alăturată s-a pus un lup. Mielul a murit în scurt timp de stresul provocat de frică. Orice dezechilibru emoţional aduce, mai devreme sau mai târziu, boala.
- În "Inteligenţa materiei", prima dvs. carte, aţi demonstrat cu argumente ştiinţifice că, dincolo de toate lucrurile vizibile, concrete, există un câmp de energie şi lumină, coordonat de o minte inteligentă. Cu alte cuvinte, că nu suntem singuri în univers, că Dumnezeu chiar există. V-a afectat certitudinea aceasta modul în care vă trăiţi viaţa de zi cu zi?
- Odată ce am înţeles că, de fapt, noi ne creăm propria realitate, felul în care priveam lumea s-a schimbat. Descoperirile fizicii cuantice au arătat că mintea noastră e cea care face să colapseze undele de energie şi le transformă în particule, adică în materie. A gândi înseamnă a transforma nevăzutul în văzut. Gândul e creator, e cea mai puternică forţă din univers. Iar Dumnezeu ne-a dat puterea ca, din milioanele de realităţi posibile, care există în stare latentă, să aducem pe pământ, cu gândurile noastre, doar una. Pe cea care seamănă cel mai mult cu gândurile noastre.
- Vreţi să spuneţi că ceea ce ni se întâmplă e oglinda a ceea ce gândim şi simţim?
- Exact. Când făceam cercetări pentru prima mea carte, am ajuns la concluzia că celulele au inteligenţa lor. Şi m-am speriat. Celulele reacţionau la gândurile şi sentimentele celui în cauză. S-a făcut şi un experiment în Occident, cu un eşantion de ADN, recoltat de la un individ şi dus la 1000 de km distanţă, într-un laborator. Persoana în cauză a fost pusă să privească un film frumos, cu imagini minunate, care stârneau bucurie. În acelaşi timp, la 1000 de km distanţă, măsurătorile arătau cum spirala de ADN se relaxează. Când imaginile au fost schimbate cu un film de groază, ADN-ul a început, brusc, să se restrângă, contractându-se. Aflând asta, m-a chinuit o întrebare: cum ştie corpul nostru ce e rău şi ce e bine? Dacă organismul nostru reacţionează pozitiv la bine şi negativ la rău, nu există decât o singură mare concluzie.
Legea binelui
- Care e aceea?
- Înseamnă că universul întreg are ca fundament o lege morală, legea binelui. Abia acum vă pot răspunde la prima întrebare. Da, ca să fim fericiţi şi sănătoşi, nu e nevoie decât să ne construim viaţa după legea aceasta.
- Cu alte cuvinte, un stil de viaţă sănătos începe de la a gândi şi a făptui binele?
- Când comit un act contrar acestei legi, îmi creez singur mecanismele biochimice care duc la boală. Cinci minute de mânie sau suferinţă imobilizează pentru 5, 6 ore celulele gardian ale sistemului imunitar. Timp de 5-6 ore, organismul nostru e lipsit de apărare, iar milioanele de celule moarte, viruşi şi bacterii circulă libere prin organism, se pot localiza undeva şi declanşa boala.
- Se şi spune în popor că "a murit de inimă rea". La asta se referă oare?
- Stresul, care azi a luat proporţii gigantice, ura, mânia, îndoiala, neîncrederea în ceilalţi, invidia, gelozia provoacă în corp un pH acid, favorabil bolii. Depresia are şi ea un efect nociv asupra organismului, nu doar că împiedică vindecarea, dar poate favoriza debutul altor boli. Dar ştiaţi că şi frica ne face rău? Este bine cunoscut experimentul lui Avicenna. Într-o cuşcă s-a pus un miel şi într-o cuşcă alăturată s-a pus un lup. Mielul a murit în scurt timp de stresul provocat de frică. Orice dezechilibru emoţional aduce, mai devreme sau mai târziu, boala.
- Cu emoţiile nu-i de glumit. Cum ne putem proteja?
- Eu am învăţat să le stăpânesc. Încerc să nu mă implic afectiv intens, să nu mă enervez. Dacă cineva îmi greşeşte, fac un efort să-l iert, gândindu-mă că poate într-o zi va înţelege şi el ceea ce înţeleg eu acum. Să iertăm, fiindcă iertarea face ca pH-ul corpului să vireze spre unul alcalin, favorabil sănătăţii. Sigur că sunt şi suferinţe care nu pot fi evitate. Dar e important să rămânem conştienţi că fiecare minut de suferinţă sau stres ia din viaţa celulei noastre.
Relaxare şi respiraţie
"Tratamente" cu flori
- Statisticile arată că stresul profesional e azi una din marile surse de boală. Munca în exces ameninţă să ne omoare lent.
- Dacă nu ne putem lua mici vacanţe, regulat, să ne luăm măcar pauze de zece minute, la fiecare oră, în care să ne golim mintea şi să respirăm adânc. Putem să ne ridicăm de la birou şi să privim ceva frumos pe fereastră. Sau, în loc să bem trei cafele cu ochii în computer, să bem un ceai fără să ne gândim la nimic altceva. Să ne bucurăm de gustul şi aroma lui. Cu timpul, înveţi să te relaxezi în orice condiţii. Beduinii, de pildă, se odihneau mergând pe cămile. Şi eu scriu şi citesc de dimineaţa până seara. Dar când simt că începe să se aşeze oboseala pe mintea mea, mă opresc şi aplic câteva tehnici de relaxare.
- Ne puteţi da şi nouă un exemplu?
- Toate tehnicile de relaxare se bazează pe respiraţie. Oboseala vine şi dintr-o lipsă de oxigenare a creierului. Stau câteva minute cu ochii închişi, încerc să îmi reprezint oboseala ca senzaţie la nivelul creierului şi apoi, cu fiecare expiraţie profundă, îmi imaginez că o elimin. Fiecare îşi poate crea propria lui tehnică. Eu nici pentru durerile de cap nu iau pastile. Mă relaxez, mă concentrez pe starea de bine şi cald, o trec prin inimă şi apoi o trimit acolo unde mă doare. Fac asta de câteva ori şi durerea dispare.
- Să-ţi vizualizezi boala pare o condiţie foarte importantă pentru vindecare.
- Bernie Siegel, reputat oncolog din SUA, a luat mai mulţi bolnavi de cancer în ultima fază şi i-a învăţat tehnica imageriei: de mai multe ori pe zi, trebuia să-şi imagineze că distrug cancerul din corp cu un foc, cu un animal care-l mănâncă, fiecare după cum dorea. După şase luni de zile, 40% din ei s-au vindecat. La testele psihologice, s-a dovedit că cei care s-au vindecat erau cei optimişti, cei care credeau în Dumnezeu şi cei care erau calmi. Îndoiala este un obstacol în calea oricărui succes şi mai ales a vindecării.
"Rugăciunea - o realitate fizică"
- Aţi amintit de Dumnezeu. Credinţa e şi ea parte din ecuaţia stării de bine?
- Rugăciunea e o realitate fizică, e un fel anume de a vorbi cu universul. Am testat eu însumi asta, de nenumărate ori, şi am rămas înfiorat văzând că poţi obţine un răspuns. Prin rugăciune, realitatea din jur se transfigurează, aducem la noi lumina din univers. Există cazul celebru al neurochirurgului american Eben Alexander, care, la 54 de ani, a făcut o meningoencefalită bacteriană gravă. A stat o săptămână în comă, timp în care foarte multe persoane s-au rugat pentru el. După ce şi-a revenit, a spus că în tot timpul cât era în comă a văzut în jurul lui siluete umane care păreau să stea în genunchi şi de la care veneau spre el valuri de energie. Rugăciunile altora l-au vindecat. Dar şi propriile noastre rugăciuni ne ajută. Credinţa mobilizează, în mod cert, întreg sistemul imunitar. Nu spunea Iisus "credinţa ta te-a vindecat" ?
- Nutriţioniştii pun şi ei pe listă o condiţie a sănătăţii: ce, cum şi cât mâncăm. Ţineţi cont de ea?
- Eu respect o regulă care se ştie încă de la Hipocrat: să mănânci fără să satisfaci complet senzaţia de foame! Adipocitele aşteaptă semnalul că te-ai săturat ca să-şi extragă din alimente grăsimea. Dacă nu te saturi, nu te îngraşi. Studii de ultimă oră arată că lungimea telomerilor de la extremităţile cromozomilor, de care depinde durata vieţii, e influenţată favorabil de alimentaţia cu puţine calorii. Mănânc legume, icre de peşte, iaurt, lapte de soia, pe care îl beau dimineaţa, cu cereale integrale, mazăre, linte. Mănânc foarte rar carne. Nu beau, nu fumez, nu consum zahăr. Şi am grijă să ţin, din când în când, câte o zi de post, în care beau doar ceaiuri şi las organismul să se refacă. Dar, înainte de orice, am grijă să nu mă aşez niciodată la masă supărat. Masa ar trebui să fie o sărbătoare, să fie prilej de bucurie alături de ceilalţi. Sigur că azi nu ne mai potrivim toţi la masă, dar atunci când preparăm ceva de mâncare, s-o facem cu drag. Gândurile gospodinei trec şi-n bucatele pe care le găteşte.
- Din tot ce aţi spus, trag o concluzie: cele mai bune medicamente ne sunt, de fapt, la îndemână.
- Aşa e. Dumnezeu ne-a dat deja totul. Dacă vrem să rămânem sănătoşi şi fericiţi, e suficient să păstrăm în minte câteva lucruri: să mâncăm sănătos, fără să ne îmbuibăm, să facem mişcare, să ne odihnim corect, să fim optimişti şi plini de speranţă. Să fim perseverenţi cu pasiunile noastre, să ne antrenăm intelectual şi să ne ferim de rutină. Să facem constant schimbări în viaţa noastră. Şi să nu uităm că trebuie să păstrăm în permanenţă un echilibru între energia consumată prin efort şi energia obţinută prin odihnă şi activităţi care ne fortifică. Gândurile rele ne iau din viaţă, bucuriile ne dau viaţă. Să căutăm bucuria, avem nevoie de ea ca de pâinea noastră zilnică. Chiar dacă, uneori, n-o putem avea decât în imaginaţie.
- Statisticile arată că stresul profesional e azi una din marile surse de boală. Munca în exces ameninţă să ne omoare lent.
- Dacă nu ne putem lua mici vacanţe, regulat, să ne luăm măcar pauze de zece minute, la fiecare oră, în care să ne golim mintea şi să respirăm adânc. Putem să ne ridicăm de la birou şi să privim ceva frumos pe fereastră. Sau, în loc să bem trei cafele cu ochii în computer, să bem un ceai fără să ne gândim la nimic altceva. Să ne bucurăm de gustul şi aroma lui. Cu timpul, înveţi să te relaxezi în orice condiţii. Beduinii, de pildă, se odihneau mergând pe cămile. Şi eu scriu şi citesc de dimineaţa până seara. Dar când simt că începe să se aşeze oboseala pe mintea mea, mă opresc şi aplic câteva tehnici de relaxare.
- Ne puteţi da şi nouă un exemplu?
- Toate tehnicile de relaxare se bazează pe respiraţie. Oboseala vine şi dintr-o lipsă de oxigenare a creierului. Stau câteva minute cu ochii închişi, încerc să îmi reprezint oboseala ca senzaţie la nivelul creierului şi apoi, cu fiecare expiraţie profundă, îmi imaginez că o elimin. Fiecare îşi poate crea propria lui tehnică. Eu nici pentru durerile de cap nu iau pastile. Mă relaxez, mă concentrez pe starea de bine şi cald, o trec prin inimă şi apoi o trimit acolo unde mă doare. Fac asta de câteva ori şi durerea dispare.
- Să-ţi vizualizezi boala pare o condiţie foarte importantă pentru vindecare.
- Bernie Siegel, reputat oncolog din SUA, a luat mai mulţi bolnavi de cancer în ultima fază şi i-a învăţat tehnica imageriei: de mai multe ori pe zi, trebuia să-şi imagineze că distrug cancerul din corp cu un foc, cu un animal care-l mănâncă, fiecare după cum dorea. După şase luni de zile, 40% din ei s-au vindecat. La testele psihologice, s-a dovedit că cei care s-au vindecat erau cei optimişti, cei care credeau în Dumnezeu şi cei care erau calmi. Îndoiala este un obstacol în calea oricărui succes şi mai ales a vindecării.
"Rugăciunea - o realitate fizică"
- Aţi amintit de Dumnezeu. Credinţa e şi ea parte din ecuaţia stării de bine?
- Rugăciunea e o realitate fizică, e un fel anume de a vorbi cu universul. Am testat eu însumi asta, de nenumărate ori, şi am rămas înfiorat văzând că poţi obţine un răspuns. Prin rugăciune, realitatea din jur se transfigurează, aducem la noi lumina din univers. Există cazul celebru al neurochirurgului american Eben Alexander, care, la 54 de ani, a făcut o meningoencefalită bacteriană gravă. A stat o săptămână în comă, timp în care foarte multe persoane s-au rugat pentru el. După ce şi-a revenit, a spus că în tot timpul cât era în comă a văzut în jurul lui siluete umane care păreau să stea în genunchi şi de la care veneau spre el valuri de energie. Rugăciunile altora l-au vindecat. Dar şi propriile noastre rugăciuni ne ajută. Credinţa mobilizează, în mod cert, întreg sistemul imunitar. Nu spunea Iisus "credinţa ta te-a vindecat" ?
- Nutriţioniştii pun şi ei pe listă o condiţie a sănătăţii: ce, cum şi cât mâncăm. Ţineţi cont de ea?
- Eu respect o regulă care se ştie încă de la Hipocrat: să mănânci fără să satisfaci complet senzaţia de foame! Adipocitele aşteaptă semnalul că te-ai săturat ca să-şi extragă din alimente grăsimea. Dacă nu te saturi, nu te îngraşi. Studii de ultimă oră arată că lungimea telomerilor de la extremităţile cromozomilor, de care depinde durata vieţii, e influenţată favorabil de alimentaţia cu puţine calorii. Mănânc legume, icre de peşte, iaurt, lapte de soia, pe care îl beau dimineaţa, cu cereale integrale, mazăre, linte. Mănânc foarte rar carne. Nu beau, nu fumez, nu consum zahăr. Şi am grijă să ţin, din când în când, câte o zi de post, în care beau doar ceaiuri şi las organismul să se refacă. Dar, înainte de orice, am grijă să nu mă aşez niciodată la masă supărat. Masa ar trebui să fie o sărbătoare, să fie prilej de bucurie alături de ceilalţi. Sigur că azi nu ne mai potrivim toţi la masă, dar atunci când preparăm ceva de mâncare, s-o facem cu drag. Gândurile gospodinei trec şi-n bucatele pe care le găteşte.
- Din tot ce aţi spus, trag o concluzie: cele mai bune medicamente ne sunt, de fapt, la îndemână.
- Aşa e. Dumnezeu ne-a dat deja totul. Dacă vrem să rămânem sănătoşi şi fericiţi, e suficient să păstrăm în minte câteva lucruri: să mâncăm sănătos, fără să ne îmbuibăm, să facem mişcare, să ne odihnim corect, să fim optimişti şi plini de speranţă. Să fim perseverenţi cu pasiunile noastre, să ne antrenăm intelectual şi să ne ferim de rutină. Să facem constant schimbări în viaţa noastră. Şi să nu uităm că trebuie să păstrăm în permanenţă un echilibru între energia consumată prin efort şi energia obţinută prin odihnă şi activităţi care ne fortifică. Gândurile rele ne iau din viaţă, bucuriile ne dau viaţă. Să căutăm bucuria, avem nevoie de ea ca de pâinea noastră zilnică. Chiar dacă, uneori, n-o putem avea decât în imaginaţie.
Cristian Petru BĂLAN
DESCRIERI COMPARATIVE DESPRE LIMBA
ENGLEZA ȘI LIMBA ROMÂNĂ
Întâi despre engleză:
Desigur, Shakespeare a jucat un rol
covârşitor în dezvoltarea limbii engleze, dar pe timpul lui se ştie că engleza
nu era o limbă internaţională. în Europa acest rol ÎI juca, la acea vreme,
limba latină, iar, din sec. al XIX-lea,până după cel de-al doilea război
mondial, franceza devenise deja limba numărul unu pe Terra. Aproape brusc,
odată cu Înfiinţarea ONU-lui în anul 1945 şi cu stabilirea sediului acestuia la
New York, franceza şi-a pierdut prioritatea şi limba engleză a început să se
impună din ce în ce mai puternic şi mai rapid. Dar şi alţi factori au
contribuit considerabil la răspândirea ei. Este suficient să amintim numărul
mare al populaţiei din fostele colonii britanice, faptul că Anglia devenise
regina mărilor şi a oceanelor, iar ulterior factorul decisiv a fost lansarea
dolarului ca moneda cea mai importantă a omenirii (o consecinţă a faptului că,
devenind puterea industrială cea mai mare din lume, USA şi-a dezvoltat şi cele
mai mari, mai puternice şi mai numeroase bănci, de toate tipurile). Miile de
filme americane şi engleze, răspândite pe tot globul, muzica uşoară din aceste
ţări, au contribuit de asemenea la răspândirea limbii engleze. Desigur, nu spun
aici ceva absolut nou, deoarece aceste cauze sunt deja cunoscute şi au mai fost
explicate detaliat şi de alţii înainte.
S-a vorbit însă mai puţin despre felul cum particularităţile lingvistice ale aceştei limbi germanice din grupul vestic au jucat, la rândul lor, un rol esenţial. Dacă am considera engleza după caracteristicile ei fonetice, ortografice şi lexicale, ea ar fi departe de a îndeplini rolul unei limbi ideale, cu atât mai puţin rolul de limbă internaţională de prim rang, mai ales dacă ţinem seama că engleza nu are reguli exacte de pronunţie, precum franceza, spaniola ori germana (practic, ea nu are reguli ferme de pronunţie, fiecare cuvânt trebuie învăţat separat cum se scrie şi cum se citeşte, iar substantivele proprii, numele de persoane, denumirile geografice etc., vor trebui în mod obligatoriu spell-uite, adică dictate literă cu literă). însăşi topica frazei este rigidă, căci nu prea ne permite să schimbăm, după bunul nostru plac, locul părţilor de vorbire în propoziţii şi fraze ca în alte limbi, iar dacă ne referim la fonetică, engleza rămâne una dintre cele mai dificile de pronunţat, având 9-11 vocale, numeroşi diftongi şi 22-26 consoane (opinii lingvistice diferite), 2 semiconsoane (singura, împreună cu islandeza, din grupul germanic, care a păstrat spirantele dentale surdă şi sonoră; aspiraţia care însoţeşte realizarea fonetică a oclusivelor nu are nici ea rol distinctiv); accent fonologie dificil, cu pauze şi intonaţii distinctive, o limbă foarte idiomatică, cu multe polisemantisme care, de obicei, dau mare bătaie de cap traducătorilor ce pot încurca lesne polisemiile; un idiom cu extrem de numeroase idiolecte, cu numeroase cuvinte omofone şi omonime, cu numeroşi „false friends” foarte derutanţi, ce pot produce uşor confuzii vorbitorilor români etc., etc. în plus, numeroşi lingvişti - într-un fel exagerat sau nu - au considerat franceza, italiana şi spaniola mai muzicale şi mai uşor de pronunţat decât engleza şi, de aceea, cu mult mai îndreptăţite de a fi, oricare din ele, numărul unu pe glob. Am auzit chiar şi afirmaţia - perfect plauzibilă - că, în cazul în care Germania hitleristă ar fi câştigat ultimul război mondial, atunci în mod categoric germana ar fi fost astăzi limba internaţională care ar fi ocupat primul loc. Realitatea este că nu s-a întâmplat aşa şi că, în pofida dorinţei anglofobilor, cu toate neajunsurile ei, de „limbă destrăbălată”, cum i-au zis unii, engleza s-a impus cu fermitate drept limba mondială a secolului al XX-lea, vorbită ca idiom matern de peste 700 de milioane de oameni, devenind preferata limbă oficială şi de lucru a Adunării Generale a ONU, cu şanse mari de a-şi menţine prioritatea şi în secolul/secolele următor/ următoare (nu este obligatoriu ca o limbă să domine toate secolele).
Dar cred că, folosind din nou termeni ştiinţifici şi trecând peste defectele ei, una din marile cauze pentru care limba din arhipelagul britanic s-a impus cu atâta forţă este acea calitate extraordinară a englezei - şi anume caracterul ei de limbă analitică, după unele păreri, ori de limbă aglutinantă foarte economică şi simplă, după alte păreri, tinzând spre tipul izolant (rol foarte important al auxiliarelor şi al tuturor tipurilor de modificatori). Ştiţi ce înseamnă aceasta? înseamnă că engleza este foarte economică la vorbit şi foarte simplă, situându-se, din punct de vedere tipologic, între caracteristicile mongolei şi ale chinezei şi având tendinţa ştergerii graniţelor între părţile de vorbire (unele cuvinte pot trece simplu de la o parte de vorbire la alta, precum în chineza modernă). Mai înseamnă că, în cuvinte scurte şi în fraze incredibil de con-centrate, putem spune multe şi putem vorbi mai rapid şi mai legat decât în alte limbi.
Comparaţi, de pildă, un text de
aproximativ cinci cuvinte englezeşti, cu traducerea lui în română sau
franceză... Traducând cele cinci cuvinte în aceste două limbi, constatăm că
textul apare în general cu mult mai lung, necesitând zece sau douăsprezece
cuvinte pentru a acoperi exact înţelesul formulat în engleză. Aşa se explică de
ce anglofonii vorbesc destul de rapid şi degajat, fără multe câcâieli,
majoritatea vorbitorilor (mai ales dacă sunt culţi) imprimându-i limbii lui
Shakespeare o impresionantă muzicalitate, un ton ferm şi bărbătesc în timpul
conversaţiilor. în plus, engleza dispune de un lexic foarte bogat - cca 250.000
de cuvinte simple ce pot servi ca bază pentru o pluritudine de derivate şi de
juxtapuneri, la rândul lor productive, admiţând creaţii noi prin combinaţii
foarte maleabile.
De asemenea, gramatica este ceva mai simplă
decât în alte limbi. Nu putem trece cu vederea că engleza este totodată şi o
limbă mixtă, având cca. jumătate de vocabular de origine romanică, puternic
influenţată de franceză, deşi vocabularul esenţial este germanic, permiţând în
continuare împrumuturi din limbi clasice (latina, greaca) ori din multe limbi
moderne: franceza, italiana, spaniola, portugheza, olandeza, iar în America din
limbile amerindienilor - ş.a. Influenţa franceză asupra englezei a fost foarte
mare, îndeosebi la curte, în administraţie, în învăţământ, în biserică şi
literatură (să nu uităm că din 1066, timp de două secole, franceza a fost limba
oficială a Angliei şi nicidecum engleza!).
Din cauza împrumuturilor multiple,
engleza americană a devenit chiar şi mai bogată decât cea britanică (The King's
English), dezvoltând în paralel un slang încărcat, însoţit de interesante
argouri, ca să nu mai vorbim de importantele variante ale unui complex limbaj
tehnic, printre care limbajul computerelor, limbaj în continuă îmbogăţire şi
evoluţie, ce se foloseşte exclusiv în engleză. Computer language a fost
standardizat în orice ţară a lumii numai în engleză, fără a mai fi tradus. Cert
mai este că, în ciuda tuturor dificultăţilor, toţi copiii emigranţilor veniţi
în America deprind limba oficială extrem de repede, ajungând până într-acolo
să-şi uite limba părinţilor. Cu alte cuvinte, engleza atrage într-un fel
misterios pe toată lumea, aproape fiecare pământean dorind să o ştie cât de
cât. în acest sens, s-a vorbit despre vraja hipnotică a limbii engleze,
hotărâtă de Dumnezeu ca limbă planetară.
Şi totuşi, la orizont, apare un mare „inamic”, puternic şi serios, al englezei, care, după unii specialişti, ar putea-o detrona într-un viitor mai mult sau mai puţin apropiat. Este vorba de limba spaniolă care se răspândeşte cu o viteză incredibilă chiar în interiorul Statelor Unite. Dacă nimeni nu va putea opri asaltul spontan al spaniolei, care se dă cu putere de la sud la nord, atunci la sfârşitul secolului următor sau chiar mai curând, numai 40-45% din americani vor mai vorbi englezeşte. în acest caz, întreaga lume modernă s-ar putea vedea silită să-şi aleagă o nouă „Miss Univers” între limbi, cea nouă detronând-o pe cea veche. Există şi legi lingvistice ciudate pe care, după cum se vede, oamenii le cunosc încă prea puţin.
Despre limba română:
Limba română este cel mai mândru şi
mai frumos monument pe care latinitatea l-a ridicat în estul Europei. Armonia
ei aminteşte de dulceaţa severă a limbii strămoşilor noştri latini, veniţi prin
aceste locuri din Roma, acum două mii de ani. Cursivitatea şi bogăţia ei nu
sunt cu nimic mai prejos de cea a limbii franceze, din care fluviul lingvistic
românesc s-a alimentat selectiv până la refuz.
Uşoara ei asprime, aproape lusitană,
păstrează ceva din patina idiomului geto-dac, iar sporovăiala specific
românească, plină de înţelepciune şi de veselă spontaneitate, o face egală în
sonorităţi cu incantaţiile melodice ale italianei şi spaniolei. Afinitatea ei
firească faţă de nou şi repeziciunea cu care adoptă toate neologismele de
ultimă oră o fac tot atât de modernă, tot atât de bogată în termeni
internaţionali pe cât este engleza, limba cea mai vorbită pe glob în zilele
noastre.
Dar, mai presus de toate acestea,
lipsită aproape complet de barierele dialectale ale surorilor ei neolatine şi
chiar ale englezei, limba română păstrează de veacuri o unitate şi exactitate
lexicală uluitoare, cimentată de vicisitudinile istoriei, însuşire cu care nici
o altă limbă nu se poate mândri întotdeauna.
--------------------------------
Cristian
Petru BĂLAN
Glen
Ellyn, Illinois, SUA
31August 2018
Ziua Limbii Române
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu