ROMÂNIA
1934
Doina Boriceanu – Nicolae
Tomoniu -National Geographic – Ioan Miclău-Gepianu – Iosefina Giosanu – Emilia
Țuțuianu
DOINA BORICEANU
STARE DE STARE
te ascult
cu o inimă de nuc
ascunsă în potirul vieții.
plâng cohortele
ceții
peste corăbii de
speranțe.
dă-mi puterea de-a privi
prin norii de
bumbac
- seninul cade
priveliștii de leac -
și întreabă-mă :
ce mai fac?
fă-mă să uit
sărutul tău ca atingerii
de buze firavă
melodie,
să uit ajută-mă
palma ce-mi ține,
chiar și acum,
obrazul... blândie...
prin noroiul
bățos câmpiei
se duc amintirile
verdelui și holdele.
prin horn se
cască ceruri mânate,
podeaua scârțâie
în note răsucite urgiei.
cineva
din afara
Locului, din Afara,
mâna pe umăr îmi
pune
și din visul cu
tine
citește cu mine.
întorc capul
și te văd în
felul
în care mi te-am
dorit
potrivelilor
apăsat ca iubit.
doar corbul
bătrân croncăne,
vorbele se
îndeasă pe sub pene,
apoi largi aripile-i țin ploile
să nu mă zbată, să nu mă
cheme.
NICOLAE
TOMONIU
„PRIN
VREMURI DE RĂZBOI”
un memorial dramatic scris de înv. Ion
Aurariu la intrarea României în Războiul pentru Reîntregirea Neamului
1916-1918
Cartea de faţă este o inedită
şi spectaculoasă reîntoarcere în timp, cu 100 de ani, graţie
carnetelor scrise pe timp de război de proaspătul
absolvent al şcolii normale, seria 1916, învăţătorul
de mai târziu, Ion I. Aurariu.
Intrat, la 19 ani, din şcoală
direct în atmosfera tragică, apăsătoare
şi imprevizibilă a războiului,
normalistul trăieşte
întâmplări
de un dramatism de neînchipuit pentru noi muritorii
civilizaţiei de astăzi. Imortalizarea cutremurătoarelor
evenimente din primul război mondial pe un carneţel
de buzunar, nu este văzută,
totuşi, de autor a fi „o lucrare cu pretenţie
literară”. Din punct de vedere al
mobilului acestei iniţiative aşa
şi e: cum ar putea un copil să se gândească
la literatură când
clopotul bisericii cimitirului Târgu Jiu, cimitir vecin cu
cazarma lui, nu încetează
în a bate anunţând cât
e ziua de lungă, moartea „încă
a unui erou căzut în
luptă în Defileul Jiului”
? Nici timpul, nici starea sufletească nu i-ar permite aşa
ceva când printre cei îngropaţi
sunt unchi sau chiar verişori căzuţi
în prima linie a frontului! Asta, pe lângă
colegii de primară de la Tismana ce luptau în
Reg. 18 Gorj ce va fi decimat în defileu, la câteva
zeci de km de cazarma lui. Unde aşteaptă
să fie recrutat, apoi, poate, trimis şi
el pe front să-şi dea viaţa
.
Dar carneţelele vor fi o mărturie
a faptului că normalistului Ion Aurariu,
treptat, nu-i mai e frică de moarte! El nu se va da înapoi
de la luptă iar cei apropiaţi –
părinţi, rude, prieteni –
să ştie că
i-a iubit şi preţuit şi
că a meritat să lupte pentru ca ei să
nu se gândească niciodată
că i-a dezamăgit!
În febra războiului
dar şi a modestiei unui băiat bine crescut, Ion Aurariu nu-şi dă
seama că relatările din carneţelele
sale vor fi peste un secol, adevărate documente de patrimoniu.
Unele paragrafe pot fi folosite
azi în lucrări multiple: un manual de istorie, un studiu ştiinţific
al dezvoltării speciei umane, ba chiar şi un bun
exemplu de strategie de dezvoltare a unei naţiuni ce
fusese pe trei sferturi analfabetă în urmă
cu doar câteva zeci de ani, dar care, introdusese învăţământul
de stat obligatoriu cu patru decenii înaintea Franţei.
Datorăm acest memorial [1] al patrimoniului cultural al neamului românesc
graţie acestui normalist de excepţie care ştie
să extragă din cotidian exact esenţialul
faptelor, fapte învelite în
sentimentele omeneşti ale momentului. Să
nu ne mire că marii noştri
scriitori, academicieni şi oameni de stat pe care România i-a avut de-a lungul istoriei sale şi
pe a căror operă s-a bazat patrimoniul cultural
interbelic şi chiar cel actual, au trăit
la sfârşitul sec. al XIX –lea
şi începutul sec. XX.
Nivelul de cultură a unul normalist se ridica în
primul război mondial la nivelul unui absolvent de universitate de
astăzi, deşi, cu modestia băiatului
crescut la ţară,
el declară:
„Cele ce am scris n’au
vreo valoare literară, nici ca formă,
nici ca fond. Forma în unele părţi
e chiar caraghioasă, iar fondul obişnuit:
păţanii de-ale mele, reflecţii
simple.”
Produs al unui învăţământ
performant şi al unei societăţi
cu un înalt nivel de cultură, civilizaţie
şi performanţă economică,
Ion Aurariu se dovedeşte
la 19 ani un băiat matur, care n-are nevoie ca
să se deplaseze de la Tismana la cazarmă
decât de căruţa
mamei. La nevoie, Ion Aurariu o apucă pe jos până
la Tg. Cărbuneşti pentru a lua trenul spre
Filiaşi. De unde este retrimis acasă! Iar când războiul
îi rechiziţionează
mijlocul de transport, mersul pe jos la Tg. Jiu printre tunurile ce băteau
din Peştişani în
dealurile Dobriţei, nu-i creează
nicio spaimă. El are ţinta
lui de a participa la stoparea „invaziei teutonilor”
oricare ar fi greutăţile. Nu dă
înapoi nici când e nevoit să
meargă din nou la Filiaşi pentru recrutare, de astă
dată pe jos trecând prin noroaiele din
Ciuperceni, Fărcăşeşti,
Valea cu Apă, Peşteana,
Broşteni, Brăneşti,
Ţânţăreni,
Filiaşi.
Cu trupele „invadatoare germane”
pe urma sa, printre puhoaiele de lume refugiată, sărind
dintr-un tren în altul, uneori pe scara
trenului, alteori pe acoperişul vagoanelor, nu-i lucru uşor
să ajungi în Iaşi
când însăşi
guvernul şi ministerele sale se refugiază acolo.
Apoi, în degringolada Statului Major
al armatei, să te adaptezi rigorilor de
cazarmă, dezafectată şi plină
de păduchi până
când armata noastră va intra în
reorganizare. Cât de matur trebuie să
fii ca să accepţi ca armata din care faci parte
să fie înlocuită
pe linia frontului de armata rusă ? (!!!) Cât
patriotism şi cutezanţă
trebuie să ai la 19 ani pentru ca să nu
pierzi speranţa unei reveniri a ţării
tale în luptă, speranţa
revenirii în satul natal lăsat la 700 km distanţă
?
Ce forţă lăuntrică
trebuie să ai pentru a continua cu sentimentul că
poţi muri oricând în
acest război ciudat pe care nu popoarele Europei l-au declanşat
ci jocurile strategice gândite de monarhii avizi de noi
teritorii, care-şi conduc ţările
ca pe nişte cirezi ? Într-o lume unde criteriile
etnice creează
superiorităţi cum poţi
gândi la o stabilitate pe termen lung ?
Proaspătul absolvent de şcoală
normală, deşi burduf de carte intră
debusolat în vâltoarea războiului.
El a fost educat şi instruit să
ţină la ţara
lui, să o apere şi să
acţioneze pentru propăşirea sa. El, ca şi
ţara întreagă,
nu ştiu însă
tot adevărul ci doar acel adevăr pe care trebuie să-l
ştie. Astfel, în primul său
carnet cu relatările de la începutul
războiului, el foloseşte sintagma „invazia
Austro-Ungară” sau după
caz, „invazia Austriecilor” sau „invazia
Nemţilor”.
Ori, după doi ani de expectativă
şi tatonări, la 14 august 1916, România a fost cea care a declarat război
Austro – Ungariei, alăturându-se
Antantei şi nu Puterile Centrale! Acestea n-au atacat România,
având mereu speranţa că
o să fim de partea lor !
Germania a sărit
în ajutorul austriecilor după trei
zile.
Cu alte cuvinte, absolventul şcolii
normale Ion Aurariu plonjează
într-o Românie insuficient hotărâtă
până la 4 august 1916 de ce parte
va fi în război, insuficient pregătită
strategic pentru un război pe două
fronturi, o Românie cu resursele de
aprovizionare epuizate la 13 aug. 1916, cu data de recrutare a normaliştilor
mereu amânată, cu data de începere
a cursurilor şcolii de ofiţeri
de rezervă mereu amânată
şi ea.
Deziluzia şi frustrările
lui Ion Aurariu vor fi tot atât
de mari pe cât degringolada din România,
generată de decizii discutabile ale generalilor [2] .
Cel mai mult îl mâhnesc
suferinţele părinţilor
tocmai când aceştia se aşteptau
la un ajutor din partea lui şi plimbarea fără
rost de la un centru de recrutare la altul. Apoi, la vârsta
lui ar fi avut nevoie de o relaţie cu vreo fată.
Este emblematic faptul că fiind atât
de fidel acţiunilor legate de recrutare,
abia la centrul militar a observat că Chiţiba,
consătean cu el, scria în fiecare zi câte
o carte poştală iubitei lui. Rămăsese
deci în urmă cu sentimentele adolescentine şi în
consecinţă se hotărăşte
să scrie şi el o adevărată
„carte”, pe care o înmânează
timid „persoanei” doar cu sprijinul eternului
lui prieten Costică.
Mai pudic, ca toţi tinerii din aceea vreme de
altfel, preludiul acestei relaţii de prietenie consta din mici
copilării, descrise în carneţel,
care, din păcate vor fi şterse
la terminarea şcolii de ofiţeri
şi încadrarea lui în
trupele combatante.
Cei care tehnoredactăm această
carte, nu ne-am obosit să refacem acele paragrafe şi
nici să identificăm „persoana”
deşi bănuim cine e. Respectăm această
opţiune, cauzele ei fiind detaliate printr-o notă
la sfârşitul primului carneţel.
NATIONAL GEOGRAPHIC
România 1934
Acum
aproape optzeci de ani National Geographic Magazine, SUA, dedica doua
"Romaniei vrajite", o perla a Europei de Est si o tara plina de
culori, obiceiuri strabune, ospitalitate rar intalnita si un Bucuresti ce
"aduce un pic si cu New York". Descrieri ce trezesc melancolie, zambet,
dar si o oarecare tristete, fotografii "de colectie" ce infioara.
Doua
numere National Geographic de peste 120 de pagini, pline de fotografii
preponderent alb-negru, publicitate la vechi masini Plymouth, frigidere General
Electric sau predecesorii "conversilor", Keds, au ca main story
Romania.
O
Romanie cu Basarabia lipita de "patria muma", o Romanie pitoreasca
plina de folclor si oameni ospitalieri dar si de nelipsitii tigani mai mult sau
mai putin nomazi ce erau deja pripasiti pe meleagurile natale. Se pare ca in
acea perioada National Geographic scria articole mult mai ample decat in
prezent, cu (si) mai multe fotografii, acoperind atat partile importante din
istoria unui popor cat si geografia sa, observatii la nivel personal dar si
obiectiv despre oameni, cladiri si obiceiuri.
In
1934, o echipa National Geographic
incearca sa ajunga, intr-o masina ce acum este considerata in mod clar "de
epoca", in orasul Sibiu. Era dimineata, praful de sub roti se ridica inalt
in timp ce, alene, taranii romani isi manau vitele la pascut. Nu a durat insa
mult pana cand masina temerarilor americani s-a impotmolit intr-una din gropile
ce inca ne fac faimosi in Europa si in prezent.
Chiar si cu
ajutorul mai multor trecatori nu au putut despotmoli masina asa ca au trebuit
sa inopteze in ea, sub ochii curiosi ai trecatorilor si ai cainilor ce nu
pareau prea incantati de prezenta straina. A doua zi insa, cu ajutorul unei
duzini de oameni si a unei pereche de cai, au reusit sa scoata autovehiculul
din sant si sa porneasca la drum, nu inainte de a fi "omeniti" de
romani cu cateva felii de paine si miere, "mana cereasca" pentru ei.
Asa incepe articolul de peste 50 de pagini dedicat Romaniei,
in anul 1934. Un inceput
care, probabil, s-ar potrivi si in prezent, daca ai incerca sa treci prin anumite
catune pierdute de lume, de printre dealuri, unde strazile nu au auzit de pavaj
si unde taranul roman inca mana caruta cu boi pe poteci de padure.
Echipa National
Geographic avea sa petreaca mai multe luni in Romania, pentru a observa cat mai
multe lucruri relevante despre tara.
Bucurestiul
acelor vremuri era parca rupt complet de restul tarii, remarca autorii articolului.
"Desi Paris poate reprezenta Franta, Bucurestiul nu prea se potriveste cu
restul Romaniei. Aceasta capitala nu are aproape nimic in comun cu restul
tarii. Este un oras vesel, cosmopolit, deseori numit din Balcani". Arcul
de Triumf era deja inaltat, construit cu ocazia incoronarii Regelui Ferdinand
si a Reginei Maria.
"Strazile orasului sunt aglomerate
cu femei frumoase si imbracate cu gust,
ofiterii de politie stralucesc in uniformele lor iar strainii contrasteaza
uneori cu tiganii jerpeliti si taranii romani imbracati in portul lor
traditional. Restaurantele si cafenelele, aproape tot timpul pline, rasuna pana
in strada de dialoguri politice si barfe", noteaza National Geographic
1934.
La fel ca
schimbarea garzii din Paris, care are loc si in prezent, aveau loc si in
Bucurestiul acelei vremi parade militare regale, deschiderea Parlamentului de
catre rege si o defilare demna de orice basm de Petre Ispirescu - caleasca
regala, cu sase cai albi, strabateau strazile orasului sub privirile uimite ale
trecatorilor.
"Iarna ni
s-a parut amuzant sa inchiriem o sanie cu zurgalai manata de cai si condusa de
un birjar cu o caciula mare de blana si mantie de catifea. Inca mai sunt cativa
birjari ce traiesc in Bucuresti si care se numesc Scopiti, acum aproape pe cale
de disparitie. Barbatilor li se permite sa se casatoreasca dar la nasterea
primului lor copil, acesta este sterilizat".
In acele vremuri
George Enescu incanta inca Romania cu
rapsodiile sale (el a decedat in 1955 - n.r.) si era asteptat "cu casa
inchisa" si la Bucuresti. Per total, muzica buna strabatea strazile
Capitalei tarii. "Am ascultat un dans fascinant al tiganilor, compus de un
muzician roman foarte popular si care poate rivaliza cu oricare din lume. Il
cheama Enescu, compozitor si violonist ce este asteptat in multe orase din
Europa si America, dar nu cu mai multa iubire decat in tara natala. El ii
incanta pe bucuresteni cu concertele sale in fiecare an", noteaza National
Geographic.
Pe malul Dambovitei se intindea in perioada interbelica o piata mare unde
comerciantii, ambulanti sau ce inchiriau magazine, insurau marfurile. Pentru ca
multi nu stiau sa citeasca, multe magazine aveau atarnate placi cu produsele ce
puteau fi gasite si cumparate inauntru.
In jurul
Bucurestiului, terenurile semanau cu cele din Kansas, de unde venea echipa
National Geographic. Romania era una dintre putinele tari din Europa unde
taranii purtau in mod curent haine populare. "Taranii romani sunt
intotdeauna extrem de placuti. Tot timpul politicosi, veseli, muncesc mult desi
deseori ineficient. Muncesc mult in padure si pe campii, pe ogoare, dar intr-o
maniera primitiva, folosind uneltele stramosilor lor", noteaza National
Geographic, editia SUA din 1934.
"In Predeal, unde am stat la o mica
vila, am fost impresionati de modul de a spala al romanilor. Aruncau hainele
intr-un cazan mare unde duceau apa aproape de clocot apoi le scoteau si le
frecau de lemne speciale. Desi foarte rudimentar, hainele au iesit cum nu se
poate de albe si curate. Apoi, cu un fier incalzit cu carbuni, le-au calcat si
au iesit mai bine chiar decat cu aparatele electrice de care gospodinele din
America sunt atat de dependente".
Din punct de vedere politic, dupa Primul
Razboi Mondial, Romania a ales precum majoritatea tarilor din regiunea
"partea de Est".
Marii
proprietari au fost expropriati si hectare intregi au fost date taranilor pe
bani putini. Rezultatul a fost ca acestora din urma le-a fost data mai multa
putere ca niciodata. Marilor proprietari le-au fost oferite obligatiuni in
schimbul terenurilor insa dupa 1926 moneda nationala s-a depreciat puternic asa
ca acestea nu mai valorau aproape nimic la acea data.
Taberele de tigani
In acele vremuri,
tiganii inaltau multe tabere in Delta Dunarii. "De departe, tiganii pot
parea un popor nomad romantic, placut. De aproape insa, cand ii vezi mizerabili
si imbracati in carpe rupte, realizezi cat de departe este realitatea de
mistic. Insa muzica lor este minunata.
La aproape orice colt de strada poti intalni cate unul care este gata sa iti
cante melodii din vioara pentru cativa lei".
"Iarna
mi-era mila de copiii tigani care, pe jumatate goi, cerseau la un colt de
strada. M-am lecuit insa repede dupa ce i-am vazut pe doi dintre ei razand
fericiti si zdranganind buzunarele pline de bani". Unele lucruri, se pare,
nu se schimba nici cu trecerea deceniilor.
Constanta, cel mai mare
port al tarii, pastra inca urme ale ocupatiei turce, mai ales in hainele unora
dintre muncitorii de acolo. "Romania este una dintre tarile cu cea mai
ridicata productie de petrol din lume, fiind intrecuta in 1932 doar de SUA,
Uniunea Sovietica si Venezuela. Mii de barili de petrol sunt incarcati si
trimisi spre export din Constanta, Galati si Braila", nota National
Geographic. Din pacate, in 1934. Principalele piete de desfacere pentru petrol
erau Turcia, Egipt, porturile Mediteraneene dar si din Europa de Vest. Din
Constanta se livrau si cantitai mari de grane.
Inainte de cel
de-al Doilea Razboi Mondial,Balcic facea
parte, de asemenea, din Romania. Acolo Regina Maria "a construit un superb
palat de vara ale carei gradini sunt minunea coastei de est. Ne-a placut si
Eforia, o statiune relativ primitiva dar unde am putut face baie in Marea
Neagra, uitandu-ne la infinit la culorile in schimbare ale apei".
La Valcov, autorii
National Geographic au fost incantati sa descopere "un pamant mai rusesc
decat in Rusia".
"Valcov
este ca o mica Venetie, canale de apa strabatand orasul pe toata lungimea lui.
Pescarii pleaca la rasarit si se intorc la apus cu barcile pline de pesti. Pe
sezon sunt prinse circa 18.000 de kilograme de peste, dintre care circa 5.000
kg sunt sturioni care ofera caviar, valoros. La New York, pretul pentru micile
oua negre este foarte ridicat. Acesta era locul cel mai bogat in caviar din
Rusia pana cand Basarabia a devenit parte componenta din Romania in 1918",
subliniaza autorii articolului.
Transilvania interbelica
"Odata ce
am intrat in cateva orase din Transilvania, diferentele au devenit clare
deoarece aceasta provincie, candva parte din Ungaria, a decis sa devina parte
din Romania dupa razboi. Se pot vedea costume unguresti si saxone purtate de
barbati inalti cu trasaturi maghiare. Deseori arhitectura este diferita de restul
Romaniei, casele avand o alura germanica. Peste tot, semnele sunt in trei limbi
- romana, germana si ungureste".
Autorii
articolului descriu, in cuvinte de lauda, Brasovul
si a sa "Biserica Neagra" plina de carpete turcesti rare, dar si Sibiul (Hermannstadt) cu cladiri
frumoase, muzee si biblioteci care atrag multi oameni de cultura si Sighisoara, "adevarata bijuterie,
fortareata medievala pastrata aproape intacta de-a lungul timpului".
"Ar fi un
pacat sa mergi in Romania cu trenul. Daca mergi cu automobilul, desi s-ar putea
sa ai probleme cu strazile si indicatoarele, te poti bucura de privelisti
minunate si, de asemenea, de ospitalitatea oamenilor. Deseori este bine sa
mananci feluri traditionale, cum ar fi asa-zisele cu . Aceasta din urma este
considerata mancarea saracilor in Romania".
Mergand cu
masina prin Transilvania, autorii
National Geographic au gasit reminiscente (intre timp disparute) ale tribului
Turanian, trib invaluit in mister. Se presupune ca acestia ar fi facut parte
din armatele cotropitorului Attila, ale carui hoarde se retrageau in
est."Casele acestora sunt construite din busteni si portile din lemn aduc
in mod clar aminte de civilizatiile asiatice. Ne-a fost greu sa ne descurcam in
aceasta zona pentru ca multi nu vorbeau nici romana nici engleza".
In calatoria lor
spre Moldova, echipa National
Geographic a nimerit intr-un catun "de patru-cinci case" unde se
sarbatorea o nunta.
"Erau atat
de curati, fericiti, fara nicio grija, incat problemele financiare si Marea
Depresiune (terminata in 1933 - n.r.) pare sa fie la milioane de mile distanta.
Erau aratosi in hainele lor de sarbatoare, cele mai frumoase pe care le-am
vazut in Romania".
Autorii remarca
si croiala hainelor, a broderiilor si subliniaza ca "intreaga lume"
cunoaste maiestria romanilor in cusatura, croiala sau pictura populara. In acea
vreme, haine croite in lungile ierni se vindeau la preturi mari peste tot in
lume. "Olaritul este la fel de primitiv dar si minunat ca cel al nativilor
indieni din America".
Moldova si minunile sale (inca)
ascunse Europei
Segmentul din
articolul publicat in 1934 privitor la regiunea de nord-est a Romaniei se
potriveste foarte bine si in 2012. O serie de intrebari retorice ar trebui,
probabil, sa dea de gandi Ministerului Turismului.
"Dar ce stie lumea despre bogatia bogatiilor
arhitecturale si artistice din Romania - manastirile medievale, fortificate? De
ce nu vin turistii aici sa se bucure de frumusetile monumentelor bizantine, asa
cum se duc sa vada moscheile din Istanbul, de exemplu? De ce atat de putini
oameni au vizitat si au povestit despre manastirile ce inglobeaza atata istorie
si legenda? Simt ca insusi poporul roman este putin constient de valorile pe
care le are in Moldova, de manastirile ce salasuiesc acolo".
Autorii articolului au facut atunci, poate cea mai buna reclama posibila Romaniei descriind, in termeni
aproape poetici, senzatiile traite la vederea minunatiilor vazute in Bucovina
si Moldova. Manastirile inaltate de Stefan cel Mare, unicul albastru de Voronet
si picturile de o minutiozitate remarcabila sunt considerate "remarcabile
si aproape de incredibil". Mai mult, locul in care domnitorii de alta data
le inaltau era "linistit, departe de orase", astfel incat linistea
era ca dintr-un templu. Legenda sagetii lui Stefan cel Mare si a copacului unde
s-a inaltat ulterior Putna este descrisa exact cum o citeam cand eram copii.
La Sucevita traia pe atunci un preot care, considera autorii,
era probabil "oaia neagra" a tagmei sale. El avea o pisica neagra pe
care o striga "Satana". Venea si pleca atunci cand ii spunea preotul,
asa cum sta bine oricarui animal de casa.
Din alte regiuni, autorii descriu in aceiasi termeni si
Manastirile Neamtu si Cozia, precum si bibliile rare pe care le gazduiau.
Descrierea preotului care, cu piosenie, batea in clopot cu regularitate,
impresioneaza.
Autorii incheie articolul, in cea mai mare parte pozitiv, pe
un ton elogiator care, probabil, nu ar strica nici in prezent.
"Si astfel, in vaile adanci pline de fagi si stejari si
pe crestele inalte ale Carpatilor, se afla aceste rare comori de o frumusete
incomparabila, invaluite intr-o atmosfera de romanta legendar-medievala ce abia
asteapta sa incante pe cel ce are curiozitatea sa le caute".
IOAN MICLĂU-GEPIANU
Cuvinte
”Bătrânii fac
multă vorbărie, de-aia uneori prind calea numai paralel, adică pe lângă minciună, dar și pe lângă
adevăr”.
”Mă supără mai
mult niște prostii scrise ortografic, decât bunăoară o scriere cu adevăr ca aceasta: ”io vă iubesc pe
toți”, fiindcă esența transmisă e o iubire”.
”Șmecheria
îmbrăcată în manta culturală este o steluță a minciunii, infectează educația, obstrucționează psihicul oamenilor, de aceea trebuie eliminată din practica zilei”.
”Este interesant
de observat cum de veacuri învățații și înțelepții nu pot înlătura lucrările drăcești ale minciunii
până nu intervine Dumnezeu cu foc și ape peste toate”.
”Când te împresor
necazurile, înțelept este să ai un pom la spate, pomul fiind simplitatea, pe care obraznicii o
numesc prostie, când tu știi că o prostie la momentul potrivit e
cea mai mare înțelepciune”.
”Când un
politician se desprinde de poporul ce-l susține, el devine o iască pe un copac frumos”.
”E mai folositoare
prietenia unui om neînvățat, decât falsitatea unui învățat, primul zidește, al doilea
distruge”.
”Când bisericile
se ceartă, e semn că sunt în căutare de Dumnezeu”.
”Cei fugători după
glorie pe care nu o merită, o pot câștiga doar cu șiretlicuri, numai că va fi ca pânza de paianjen pe care ușor
o rupe vântul”.
”Nu trece o zi, o
oră, o secundă, să nu auzim în noi acea rugăminte a adevărului. Totuși, de cele mai multe ori o ignorăm, iar de aci intrarea în relele de care ne vom plânge
ulterior”.
”Când obrăzniciei
îi trântești ușa în nas, va fi prima care să te dea în judecată, învinuindu-te de lipsă de bun simț!
Deci are și ea ideea acestei calități, dar nu e pentru ea,
ci pentru alții”.
”Să alegem calea
naturală a iubirii, a bunului simț, să nu ne dedăm obrazniciei față de semenii noștri, căci victoria acestei căi nu va avea durabilitate, ba încă poate sfârșii în suferințe”.(Cine are urechi de auzit să audă, ochi de văzut să vadă).
Un
an sub semnul lui Eminescu în cadrul Centrului Cultural Spiritual Varatic de la
Mănăstirea Varatic
În cadrul Centrului
Cultural Spiritual Varatic, construit în
această grădină a Maicii Domnului, cunoscută ca fiind una din cele mai
importante comunității monahale feminine a Ortodoxiei românești, sâmbătă 28
iulie 2018, a avut loc o importantă
manifestare cultuală: Un an sub semnul lui Eminescu în cadrul
Centrului Cultural Spiritual Varatic de la Mănăstirea Varatic. Întâlnirea
a avut loc în prezența a distinși oaspeți, invitați de notorietate, iubitori ai
Luceafărului poeziei românești, cât și o parte a soborului de maici, slujitoare
și ostenitoare ale Mănăstirii
Cu voia și ajutorul
lui Dumnezeu și cu Binecuvântarea Înaltpreasfințitului Mitropolit Teofan,
s-a aniversat, astăzi 28 iulie 2018 un an
de la inaugurarea acestui Centru
Cultural.
Parcă îl văd și în
acest moment pe dl. Dianu cum radia de bucurie văzându-și visul împlinit, dar
totodată prilej de bucurie și pentru comunitatea noastră, îmbogățindu-se
patrimoniul cu acest Centru Cultural, care este mult apreciat de toți cei
care-i trec pragul.
Ceea ce s-a realizat
aici este o lucrare sinergică între noi, cinul monahal și cel laic. Cinul
laicilor s-a constituit din doua mâini dibace care au lucrat cu timp și fără
timp sub coordonarea noastră și sub ochiul providențial al lui Dumnezeu, şi au
realizat acest edificiu care vine să se adauge și să întregească arhitectura
satului monahal de la Varatic.
Aceste mâini au fost
ale distinsului domn Dianu Sfrijan, român stabilit de mulți ani în Anglia și
ale doamnei Emilia Țuțuianu.
Ctitorul la scurt
timp după inaugurarea Centrului a plecat la Domnul… Nădăjduim că în acest
moment ne privește din cer și se bucură
împreună cu noi…
Mănăstirea Varatic
are o vechime de peste 230 de ani, este făcută de la început cu specificul de a
fi o aşezare monahală pentru călugăriţe.
Maicile ctitore
Olimpiada şi Nazaria ajutate şi îndrumate la organizarea acestei mănăstiri de
marele Stareţ Sf. Cuv. Paisie Velicicovski de la Mănăstirea Neamţ, dându-le de
ajutor pe Sf. Cuvios Iosif pustnicul, care sihăstrea în această poiană numită
„Varatic”, devenind fondatorul şi
duhovnicul acestei aşezări monahale, inspirând trăsătura duhovnicească cu
profundă trăire spirituală.
Mănăstirea Varatic este actualmente un veritabil sat mănăstiresc, cele
400 de călugăriţe trăitoare aici fiind grupate în jurul celor trei biserici:
Biserica principală cu hramul „Adormirea Maicii Domnului” (1808-1812), aflată
în incinta mănăstirii şi încă doua bisericii cu hramurile „Naşterea Sf. Ioan
Botezătorul” (1844) și „Schimbarea la Faţă” (1847).
Viaţa spirituală a
mănăstirii constă în respectarea liber consimţită şi cu conştiinciozitate a
regulamentului monahal. Slujbele
religioase se oficiază după tipicul aşezat de SF. Părinţi. Pe lângă
serviciul divin în comun, fiecare călugăriţă îşi impune și un stil propriu de
exerciţiu spiritual care constă în rugăciuni şi meditaţii de chilie, împletind
munca cu rugăciunea.
De-a lungul istoriei
sale mănăstirea a fost cârmuită de o serie de stareţe de seamă, începând cu
distinsele figuri de „maici duhovniceşti” şi nevoitoare alese, ale
schimonahiilor Olimpiada şi Nazaria, ucenice ale Sf. Paisie de la Neamţ.
Continuând apoi cu lunga şi rodnica stăreţie a Eufrosinei Lazu , ucenica maicii
Olimpiada, cu neobositele truditoare Zenaida Racliş, Irina Lecca şi Pelaghia
Amilcar, adevărate mentore ale operelor filantropice ale mănăstirii în prima
jumătate a secolului al XX şi încheind în zilele noastre cu vrednica de
pomenire stavrofora Nazaria Niţă.
Dintre monahiile
mănăstirii se disting numeroase figuri luminoase cum ar fi: monahia Safta
Brâncoveanu o descendentă a familiei
Brâncoveanu, monahia Evghenia Ştefănescu, sora renumitului episcop Melchisedec
al Romanului și Bacăului, monahia Elisabeta Conta, sora reputatului Vasile
Conta, am putea spune că existenţa unor distinse preocupări cărturăreşti şi
filocalice este probată de numeroasele manuscrise din biblioteca mănăstirii,
copiate şi împodobite de monahiile de la Varatic.
Alături de activităţile
de ordin administrativ, la mănăstirea Varatic s-au manifestat de timpuriu şi
preocupări educative şi culturale, astfel, în cadrul mănăstirii au funcţionat o
serie de şcoli de pregătire generală; , broderie, covoare, tricotaje,
ţesătorie, croitorie bisericească și nu în ultimul rând, şcoala de muzică
bisericească bizantină.
Dacă, multe
mănăstiri care sunt ctitorii voievodale au avut și scopuri strategice, pe lângă
cele de rugăciune și meditație (fiind folosite și ca fortărețe de apărare),
această mănăstire este expresia vieții de libertate și creație. Așa se face că,
la întemeierea acestei mănăstiri nu s-a ținut cont de niște reguli anterioare de a rămâne
închisă între zidurile unei cetăți și parcă sfidând zidurile cu greu de
suportat s-a extins mult și repede în
afară de incintă, formând acest sat mănăstiresc.
Astfel Mănăstirea
Varatic a fost și este o oază de pace și liniște de întărire sufletească a
multor pelerini și oameni de cultură,
care prin filoxenia maicilor, ospitalitatea, generozitatea față de cei ce poposeau în această mănăstire, s-a dovedit în toate
timpurile a fi paradigmatică.
Este ușor de
înțeles de ce, de-a lungul vremii,
numeroase personalități ale culturii românești au poposit la Mănăstirea
Varatic, amintind pe Eminescu, Creangă, Sadoveanu, Calistrat Hogaș, Gala
Galaction, Ionel Teodoreanu, Augustin Z.N. Pop, Bartolomeu Anania precum și
distinsa doamnă academician Zoe Dumitrescu Bușulenga, devenind călugăriță
(Maica Benedicta). Marea majoritate a acestor personalități, au pus în valoare
nu numai peisajul pitoresc și mireasma mereu primăvăratică a florilor și
copacilor acestei regiuni, ci și patrimoniu cultural-duhovnicesc al acestei
cunoscute mănăstiri, patrimoniu ce
structurează identitatea neamului nostru românesc și geniul creativ al unui
popor care a fost răstignit de mai multe ori în istoria sa, dar tot de atâtea
ori a înviat pentru că este un neam de creștini, de voievozi iubitor de
Dumnezeu.
Slujbele minunate,
pitorescul și poezia locurilor eminesciene a pădurii de argint, au constituit
mereu puncte de atracție pentru iubitorii de frumos, liniște și rugăciune. Sunt intrați de acum în legendă celebri
mesteceni care, indică fiecărui pelerin, direcția către Mănăstirea Varatic,
arborii pe care merele poet i-a descris
cu atâta lirism….
,,De treci codri de
aramă, de departe vezi albind,
Și-auzi mândra
glăsuire a pădurii de argint…”
Centrul Cultural Spiritual Varatic: Un an sub
semnul lui Eminescu
Emilia Țuțuianu
.
Ne aflăm
aici, pe tărâmul încărcat de spiritualitate al Mănăstirii Văratic, la 1 an de
la împlinirea unui vis: inaugurarea Centrului Cultural Spiritual Varatic.
Înființarea
unui lăcaș de cultură pentru păstrarea memoriei locurilor, unde generozitatea
și iubirea de frumos să fie la ele acasă, a fost un vis al meu dintotdeauna.
Din nefericire, ajunsesem a-l crede utopic, până când dl Dianu Sfrijan a îmbrățișat acest vis, reușind să susțină financiar
construirea acestui lăcaș intrat în patrimoniul comunității.
Din
dorința domnului Dianu Sfrijan de a onora și păstra vie memoria soției sale,
Sheila, am conceput proiectul acestui așezământ cultural și cu generozitatea
Maicii Starețe Stavrofora Iosefina Giosanu și a Consiliului Mănăstirii Varatic,
ne-a fost oferit terenul pentru viitoarea construcție, pentru a fi amintire și
mângâiere sufletului, astăzi și mâine, generațiilor viitoare, deopotrivă pentru
a conserva bogăția trăirilor spirituale și culturale ale acestor locuri
binecuvântate de Dumnezeu.
Domnul
Dianu Sfrijan, spirit deschis și generos, a dorit și a ales să lase acestei
zone, în România, o mărturie culturală a trecerii soției sale prin această
lume.
Privind
astăzi înapoi, nu pot să nu-mi amintesc, cu emoție, cum în data de 28 martie
2016 Înaltpreasfințitul Părinte Teofan, Mitropolitul Moldovei și Bucovinei,
ne-a acordat aviz favorabil începerii lucrărilor proiectului, nu pot să nu-mi
amintesc de toate zbaterile noastre, împreună cu Maica Stareță Iosefina
Giosanu, în toate fazele de proiectare, ridicare şi finalizare a acestui
muzeu.
În data de
4 iulie 2016 am început execuția construcției, care a avut ca termen de
finalizare luna iulie a anului trecut. Ceea ce astăzi poartă numele Centrul
Cultural Spiritual Varatic este
rodul unei munci titanice și asidue. Împreună cu soțul meu, Dorin Dospinescu,
ne-am documentat, ținând cont de specificul zonei, atât pentru arhitectura
clădirii, cât și pentru decorațiunile interioare. Ne-am dorit, împreună cu Maica Stareța Iosefina Giosanu ca totul să
fie perfect, indiferent de câtă muncă însemna asta, și… sperăm că am reușit.
De acolo
de sus, de printre stele, poate Dianu veghează asupra acestui „lăcaș de vrednică folosință creatoare” și
cu siguranță este mândru de noi, cei pe care i-a „îndrituit în făptuirea acestui proiect”, lăsându-ne „ străjeri și martori peste timp pentru buna
rânduială a cestei așezări”, pecetluind darul său „ca să nu fie clintit niciodată în veac” și să rămână „loc de meditație spirituală, spre bucuria
credincioșilor care vor vizita mănăstirea și Centrul cultural.”
Fără falsă
modestie și cu îngăduința celor care au vizitat și vor vizita așezământul, îmi
place să cred că toată munca noastră este de cea mai înaltă calitate și se
ridică la nivelul așteptărilor chiar și a celor mai severi critici din domeniu,
fie că vorbim de proiectarea clădirii fie că vorbim de saloanele tematice,
amenajările interioare sau de cărțile expuse în rafuri care ne creează o
atmosferă literară amplă.
Centrul
Cultural Spiritual Varatic își propune ca
obiectiv de căpătâi păstrarea valorilor culturale și spirituale ale neamului
românesc și aici la Varatic, vorbind
de fondul de carte al bibliotecii și cel prezentat în vitrinele Salonului
literar, de obiecte vechi, specifice zonei, din Salonul Safta Brâncoveanu.
De-a lungul
timpului, în acest minunat „colț de rai românesc”, la Varatic, personalități
ale culturii și spiritualității românești și-au purtat pașii și gândurile,
găsind liniștea creatoare de care aveau nevoie. Mărturie ne stau operele sau
însemnările celor care au creat aici și au lăsat literaturii și culturii rodul
muncii lor.
Centrului
Cultural Spiritual Varatic, încercă, prin tot ceea ce întreprinde, să
păstreze vie amintirea tuturor celor care au găsit aici la Varatic oaza de
creație atât de necesară minților vizionare, sufletelor lor încărcate de
bucuria creației și frumos.
2.
Pentru
fireasca istorie a locului, iată-ne astăzi 28 iulie 2018, alături de distinși
invitați, cunoscători și cercetători ai fenomenului Eminescu, la o primă
manifestare închinată geniului poeziei românești, care și-a plimbat pașii și
gândurile și pe la Varatic, pentru a semnala lumii academice existența acestui
lăcaș de cultură și înnobilarea lui pe harta culturală a țării, așa cum se
cuvine poetului nostru național.
Am găsit
în dl. Victor Roncea un sprijin moral deosebit, pentru care îi mulțumesc din
suflet, domnia sa facilitând prezența oaspeților noștri, care ne vor destăinui
crâmpeie inedite din viața și opera Luceafărului
poeziei românești.
În
numele Colegiului Director al Asociației Centrul Cultural Spiritual Varatic,
au fost invitați IPS Ioachim, Arhiepiscopul
Romanului şi Bacăului, profesorul Theodor
Codreanu, profesorul Nicolae
Georgescu, profesorul Dan Toma
Dulciu, scriitoarea Veronica Balaj, poetul Petruş Andrei, scriitorul Gheorghe Simon, publicistul Anton Fabian şi jurnalistul Victor Roncea, care au acceptat să
devină membri de onoare ai Centrului Cultural Spiritual Varatic,
întru binele culturii și activităților viitoare ale acestui așezământ de
cultură și spiritualitate.
Înainte
de a începe conferința dedicată poetului Mihai Eminescu, s-au acordat Diploma
de excelență și Medalia jubiliară membrilor
onorifici. Distinșii invitați, prezenți la manifestarea de la Centrul
Cultural Spiritual Varatic, sunt împătimiți eminescologi, trăiesc și
simt eminescian.
În cadrul conferinței s-au prezentat lucrările:
,,Creştinismul
eminescian” - Prof. dr. Theodor
Codreanu:
,,Varatec, locul de naștere al basmului
fantastic românesc” - Prof. dr. Nae
Georgescu
,,Mihai Eminescu
Nevropatii atipice - Aspecte de patologie informațională” - Prof. dr. Dan
Toma Dulciu
,,Eminescu la Timişoara” - Veronica Balaj
Evenimentul s-a încheiat
cu lansarea de carte: ,, Maica
Benedicta - Acad. Zoe Dumitrescu
Bușulenga
Chipuri de lumină la mănăstirea Văratec - Convorbiri cu Fabian Anton" și vizionarea filmului documentar: Maica Benedicta - Dependența de
Cer
Despre
Eminescu, Nicolae Iorga spunea: ,,Eminescu e întruparea literară a
conştiinţei româneşti, una şi nedespărţită.” Născut pe acest pământ
românesc, rupt cu grijă din raiul lui Dumnezeu, poetul nostru nepereche a
cultivat și evocat în opera sa iubirea, natura, geniul, moartea, dragostea de
țară și perfecțiunea absolută a spațiului cosmic, căruia i-a oferit un univers
aparte. Eminescu a asociat spațiului cosmic doar omul de geniu, despre care
spunea: ,,Cugetătorii gândesc spiritul
lumii. Ei nu pot fi văzuți și înțeleși decât de cei care pot să urce o clipă
până la dânșii.”
O
personalitate complexă care n-a putut fi egalată, o valoare universală, Mihai
Eminescu rămâne păstorul dragostei eterne și cetate a creației sublime.
Poetul
nostru nepereche, iubind natura ca nimeni altul, și-a purtat pașii și prin
aceste minunate locuri. Iubirea şi natura au fost pentru Eminescu coordonate
fundamentale ale creației sale, care i-au însufleţit genialitatea, l-au
entuziasmat, l-au împlinit, i-au fost esențiale.
Toată
viața sa, poetul a aspirat la o iubire împlinită, proiectând pe fundalul unei
naturi feerice o poveste de dragoste ideală, în care gesturile se împlinesc
într-un ritual al înţelegerii şi al armoniei depline. George Călinescu spune
că: ,,Eminescu are printre copaci câteva
esenţe la care ţine în chip deosebit şi care înfăţişează, poate, pentru el
însuşirile generale ale copacului.”
Poetul
nepereche a avut un tei la fel de nepereche în parcul Copou din Iași, în
preajma căruia își găsea inspirația într-un fel aparte, special. Teiul lui
Eminescu este un tei argintiu, vechi de circa 250 de ani, numit și „copacul îndrăgostiților”. Și astăzi, la
venerabila vârstă pe care o are, te întâmpină pe aleea parcului semeț, frumos,
impunător și chiar dacă-i ghicești slăbiciunile nu poți să nu-l iubești, să-l
admiri și să-i sorbi parfumul îmbătător din luna sa de glorie.
Pentru
Eminescu teiul a însemnat mireasma iubirii. Ne-am gândit să aducem și la
Varatic această mireasmă a iubirii, plantând astăzi 28 iulie 2018, un tei
argintiu, cu gândul și sufletul la poetul care a simțit românește până dincolo
de moarte.
Felicitări
și mulțumirile noastre, distinșilor exegeți ai Luceafărului și
publicului prezent la Centrul Cultural Spiritual
Văratic!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu