George Anca
ALOHA BAUDELAIRE
Canon în două acte
I BAUDELAIRE II ALOHA
La Nature est un temple où de vivantes pilliers
Laissent parfois sortir de confuses paroles...
Baudelaire
S-a stins viața
falnicei Veneții,
N-auzi cântări,
nu vezi lumini de baluri.
Eminescu
1
După Eminescu, Ovidiu este “martir al amorului”. Baudelaire îl văzuse
printre sarmați pe frescele lui Delacroix, după cum Dante îl întâlnise cu Homer
și Horațiu, pe malul Acheronului, în limb:
Pe-un mal eram, al tristei văi ce-adună
în jalnica prăpastie – un infinit
echou de vaiuri ce deapururi
tună.
(Infernul, IV, 7-9,
trad.G.Coșbuc)
Însuși Ovidiu, pe malul danubian, poematizase
cadavrul:
În aste văgăune sălbatece și dure
Săgeata-nveninată e singurul condei
Ce scrie-n vastul spațiu poeme sângeroase
Având în loc
de versuri cadavre puse-n șir
(Pontice, III, 8,
Darul Dunării,
trad.B.P.Ha]deu)
de viciu incapabili românii
lui Baudelaire
beţia amintită ucisului pe
fler
Alda Zaira morţii şi-i numără
părinţi
de i ne oferirăm intrându-ne
în minţi
de ibsenieni antractul în
blouse din New Orleans
ne salutăm copilul de vaca
sfântă lins
cum nemişcat şi sare din stana
soaţă Lot
sunt un evreu cu Borges şi
ochiul hotentot
mă rătăcesc în firul întins de
Ariadna
până la fata noastră
privindu-l pe mahatma
ne învăţăm prinosul de ne-ai
ameninţa
puţin rămasul poncho la gât pe-o iminea
2
noi ne vedem aici de un fel de Ganesh copil
până să-i fi tăiat capul dumnezeu,
ne pregătim să fim un cap de elefant
care urechi, care
trompa, care a-ul
ne găzduiesc vechi juzi și negustori de vinuri
au dispărut gropile și ne primesc juzi și nu ne
dau vin,
ci noi avem să dăm seama de gropi și de vinuri duse pe râpă
copil nemaifemeie s-o găzduiască vechi juzi
3
Ana, Rat / toga șobolanului lui Ganesh
În obscuritatea depozitului, o plasă pentru
șobolani. Crește spațiul dintre rafturi, telescopic, virginal - cromatografia
afinității. Afară, o vânătoare, pușcașii, duduie, holurile surorii. Șobolanul
pe umăr.
Nu mai găse]ti extravagantă toga,
soro.
Șobolanul suge țâța ca-n fiecare zi.
Aceea tăiată nu este de departe. Liniștea îți răsplătește așteptarea. Totul să fie declarat după moartea mamei, numai ea simte toga șobolanului. Ucid copilul, copilul mă ucide și el.
Doamna cu șobolanul, eu, nici un
scaun cu patru picioare, imitat după șobolanul alergându-și cele patru picioare peste sânul care mi-a rămas,
biet șobolan, eu nu puteam rămâne fără subvenție, tu n-ai fi venit în termeni nesubvenționați, atunci blana ta de togă, peregrinările celor două suflete ale noastre, unul chiar tu, altul respirația mea, nu-ți face griji, nu mă sperii, nimic.
Borges prive]te în Villa Borghese la
doamna cu șobolan.
Toga e pentru mort. Va să zică Ana nu se simte bine. Nebunul ei de șobolan.
Tocmai. Ca tine. - Ce? Ouă de Paște. Aduse de Toma Necredinciosul. - Nu, de Ana. - Rea fata, da? - Asta e alta.
Frunze verzi afară, în stație, deasupra Anei, în picioare, când Rat îi viziteaz` singurul sân, și vorbește pe malul râului, el are-n sarcină apărarea de invazia șobolanilor de apă.
Acknowledge: Let me know that you have received and
understood this message. /
Affirmative: Yes, or Permission granted. /
Break: I hereby indicate the separation between
poritons of the message. / Correction:
An error has been made in this transmission (or in the message indicated). The
correct version is Ana stays, Rat moves. /
Go ahead: Proceed with your message. How do you read:
(Self-explanatory). (The readability scale is as follows: 1. Unreadable 2.
Readable now and then 3. Readable but with difficulty 4. Readably 5. Perfectly
readable. / I say again (Self-explanatory) / Negative: No, or Permission non
granted, or That is not correct. / Over: My transmission is ended and I expect
a response from you. /
Out: This conversation is ended and no response is
expected. Read back: Repeat all, or the specified part, of this message back to
me exactly as received. / Roger:
I have received all your last trasmission. /
Say again: Repeat all, or the following part, of your
last transmission. /
Say again: Repeat all, or the following part, of your
last transmission. /
Speak slower: (Self-explanatory)/ Stand by
(Self-explanatory) This is correct (Self-explanatory) /
Verify: Check colding, check text with the originator,
and send correct version. /
Wilco: Your last message (or message indicated)
received, understood and will be compiled with words twice (a) - (as a request)
Communication is difficult. Every word in this message will be sent twice.
Rat a sedus-o întâi pe Ana. Lui Rat i-ar fi plăcut să fi fost și altă lume pe plajă demult. Foamea încetinită de cel
de-al doilea sân al
Anei. Și Ana în frumoase imortalități. Rat și femeile surâzând spre toate colțurile hărții. Ana nici nu putu să moară la timpul și locul potrivit.
Unde-ai văzut mercenarii,
Ana? -
Quirinus a părăsit raftul, Trypherus a scăpat cuțitul în Suburra, vecinul lui Himet pare
liniștit, vocea lui Statius e încântătoare, Sabina se scaldă în lapte, Heliodor își taie testiculele, lucesc
chipurile lui Dacicus și
Germanicus, zoé kai psihé, my soul, Eol s-a mutat în peșteră... -
tu vigoroso hai saputo resistere
al dolore, e però ti assolvo; tu debole vi hai ceduto, e però ti condanno.
Ana sub toga muzicală în Nizamudin.
Rat se înconjoară de judecători și bucătari,
supraviețuiește tot numai prin
cuvinte,
a extins depozitul până la piața neagră,
hoții de legi n-au făcut revoluție,
parcă el l-ar fi omorât pe sfântul Toma, nu cancerul,
i-ar sta bine înger într-o scorbură a malului.
Rat devorând sânii lunari, transmutați minuscul pe o catifea de perfecțiune la ceai.
Il numero dei partecipanti deve
essere dispari ma non piu di nove,
la polarità deve essere alternata
(cioè, attorno al tavolo devono sedersi alternativamente un uomo e una donna),
le gambe non devono essere
incrociate per non anulare l'evocazione,
l'ambiente deva essere fumigati
con erbe prescritee seconso il giorno, bisognerebbe
preferire la notte del venerdi,
il segno di croce deve essere
fatto dal medium al centro del tavola... sorcellerie...
de nuit... en secret...
le bruit comun est presque
infaillible en fait de sorcellerie...
le juge... que le sorcier ne lui
touche point la main...
ou bien ne le regarde le premier,
afin que le sorcier ne le corrompre en cette façon...
et le font raser partout... à
raison du sort de Taciturnité, qu'il se portent caché sur eux...
il y en a d'autres qui pratiquent
le bain...
visite l'accusé par tout le
corps... marque sur lui...
tous les sorciers sont ordinairement
marqués:
mais il faut avoir un chirurgien
fort expert
pour ce que ces marques sont fort
difficiles à trouver...
resserrer en une prison fort
obscure et etroite...
venir en confession, notemment
s’il s'agit de jeunes gens...
ils ont encore des réceptes pour
empêcher qu'ils se sentent aucune douleur... qu'aujord'hui
la torture est presque inutile...
que la confession volontaire est
toujours de plus grand poids...
signes (indices) légeres... jette
les yeux fixement par terre...
le regard affreux... est nés de
parents sorciers... est marqué...
se dépiter, blasphemer et faire
autres exécrations...
fait semblant de pleurer... point
de larmes, on qu'il en jette bien peu...
n'a point de Croix à la
torture... jusqu'a trois fois, et non plus...
à la negative... le renvoyer à
pur et à plain...
qui peut deposer de sabbats et
assemblées nocturnes
que les sorciers eux-mêmes...
le fils est admis à porter
témoignage contre le père, et le père contre le fils...
Nu veniți
în peșteră, Rat roade sâni, strivește șobolani, pielea mea e făcută să fie mângâiată.
Nu am putere să scriu
romanul. Rat nu era cu mine, nu mă exprim nici pe mine În soare, Rat îi taie azi
ori nu Anei sânul canceros.
4
el – ea / ecou, cor
plâng nemișcarea ce se abătu vineri asupra casei noastre,
creierul părăsind cu pași de pisică oasele uscate
nu mă mișc, nu există mișcare sau nu exist mișcare,
tu ești, nu ești, eu sunt, am simțit că nu mă mișc,
nu ești sincer, aceasta este să simți, nu ești sincer,
sunt, nu vreau, lasă-mă să fiu,
nu se poate să nu te miști, ești mișcare,
vreau să fiu mișcare și deodată văd că nimic nu se mișcă în jurul meu
și că nici eu nu mă mișc,
laptele dă în foc dar nu se mișcă,
ia uite că se mișcă, spiritul meu se mișcă
unde se mișcă,
chiar se mișcă, se mișcă, se mișcă,
nu se mișcă,
chiar tu spuneai că mișcările sunt în unghi, în cerc, în vârtej
spre a nu mai fi, a fi nemișcare,
spiritul nu e de la tine, e de la
indieni,
da, de la indieni poate să fie dar eu am simțit în mine, nu ai voie să simți asta dar am simțit,
ce se va spune despre tine că susții că nu există mișcare,
nu există,
ce fel de filosofie e asta și vei suferi, ești tată de copil,
a, crede-mă că am simțit că nu e mișcare, planta crește, nu se mișcă, este nemișcarea perfectă, atunci creșterea nu e mișcare,
nu e dar spiritul se mișcă,
tocmai că nu se mișcă, nici n-ar îndrăzni, este parte a nemișcării,
aceasta este o nebunie furioasă, există mișcare adevărul adevărat,
adevărul pe care nu-l simți e mișcare,
să mergi până la, să imigrezi în, dar nu poți impune acest adevăr
e tot una
m-am obișnuit să cred că eu nu gândesc,
nu gândesc pentru că nu simt,
nu simt pentru că nu vreau să simt,
nu vreau să simt pentru că nu vreau să trăiesc,
nu vreau să trăiesc
pentru că nu trăiesc,
nu trăiesc pentru că n-am făcut nimic,
n-am făcut nimic pentru că mi-a fost lene,
mi-a fost lene pentru că așa m-am născut,
m-am nșscut așa
pentru că așa meritam,
și meritam pentru că aveam nevoie de o pedeapsă,
aveam nevoie de o pedeapsă pentru că hotărârea nu poate fi niciodată a mea, hotărârea nu poate fi a mea pentru că nu poate fi a nimănui,
nu poate fi a nimănui pentru că nu e timp,
nu e timp pentru că bântuie altceva,
bântuie altceva pentru că nu poți trăi tu
singur,
nu trebuie să poți trăi tu singur pentru că nu poți trăi tu însuți,
nu poți trăi tu însuți pentru că nu poate trăi el însuși,
nu poate trăi nimeni el însuși pentru că trăiești tu,
tr`ie]ti tu pentru c` nu ]tii c` tr`ie]ti,
nu ]tii c` tr`ie]ti pentru c` tr`ie]ti,
trăiești pentru că știi că nu trăiești,
știi că nu trăiești pentru că nu știi,
nu știi pentru că nici
eu nu știu
pentru că n-ar fi avut rost,
n-ar fi avut rost pentru că așa e mai bine,
așa e mai bine pentru că totul e dat,
totul e dat pentru că eu nu doresc
într-adevăr nimic, nu doresc într-adevăr nimic
pentru că dorind mă înșel, mă înșel dorind,
mă înșel pentru că nu am încotro,
nu am încotro pentru că nu
sunt de capul meu,
nu sunt de capul meu pentru că a apărut viața pe pământ,
a apărut viața pe
pământ pentru că n-am vrut eu,
n-am vrut eu pentru că nu aveam nevoie de ea,
nu aveam nevoie de ea pentru că nu rezolva, nu mă rezolva,
nu rezolva, nu mă rezolva pentru că n-am posibilitatea s-o
rezolv eu
n-o rezolv eu pentru că sunt înăuntrul ei, pentru că mi-e tot una,
mi-e totuna pentru că oricum nu i-aș pătrunde în vreun fel învelișurile,
oricum nu i-aș pătrunde în vreun fel învelișurile pentru că n-am șanse,
n-am șanse pentru că mi se
pare a avea altcineva,
mi se pare a avea altcineva pentru că așa e mai ușor,
e mai ușor pentru că îmi place să sufăr, să sufăr
îmi place, să sufăr pentru că n-am suferință,
n-am
suferință pentru că n-o caut,
n-o caut pentru că nici nu iubesc,
nici nu iubesc pentru că nu sunt om
și nu sunt om pentru că mi-e teamă să fiu
și mi-e teamă să fiu pentru că așa am învățat,
așa am învățat pentru că n-am avut de unde altfel,
n-am avut de unde altfel pentru că altfel e aproape imposibil,
altfel e aproape imposibil pentru că a fost probabil posibil și poate nu mai este,
a fost probabil posibil și poate nu mai este pentru că umplându-se spații urma să se demonstreze golul,
umplându-se spațiul urma să se demonstreze golul pentru că timpul nu lucreaz deloc,
timpul nu lucrează deloc pentru că n-are ce
n-are ce, pentru că nu găsește,
nu găsește pentru că nu cere,
nu cere pentru că n-are de la cine,
n-are de la cine pentru că nu se uită,
nu se uită pentru că ar fura văzul,
ar fura văzul pentru că i-ar face trebuință numai
lui,
i-ar face trebuință numai lui pentru că l-ar folosi,
l-ar folosi pentru că nu i-ar fi de ajuns,
nu i-ar fi de ajuns pentru că n-ar ști ce este,
n-ar ști ce este pentru că n-ar
avea de unde,
n-ar avea de unde pentru că alții au pentru că li s-a dat,
li s-a dat pentru că a fost,
a fost pentru că s-a întâmplat,
s-a întâmplat pentru că nu se mai întâmplase,
nu se mai întâmplase, pentru că era ordine,
era ordine pentru că nu se poruncise,
nu se poruncise pentru că nu se simțea nevoia,
nu se simțea nevoia pentru că era devreme,
era devreme pentru că nu se dărâma nimic
nu se dărâma
nimic pentru că nu se zidise nimic,
nu se zidise
nimic pentru că prisosea,
prisosea pentru că era neprevedere,
era neprevedere
pentru că nu existase vreun început,
nu existase vreun
început pentru că nu se povestea nimic,
nu se povestea
nimic pentru că ar fi apărut pripeala, pentru că ar fi apărut o începere, ar fi apărut o începere pentru că s-ar fi rupt ceea ce nu
fusese,
s-ar fi rupt ceea
ce nu fusese pentru că fusese fără să fie,
fusese fără să fie pentru că mai fusese fără oprire,
mai fusese fără oprire pentru că n-avea față,
n-avea față pentru că ar fi provocat legea,
ar fi provocat
legea pentru că s-ar fi compromis,
s-ar fi compromis
pentru că s-ar fi pus de-a curmezișul sieși,
s-ar fi pus de-a curmezișul sieși pentru că nu se avea,
se vizitase
zadarnic, n-avea chip,
n-avea chip
pentru că lâncezise,
lâncezise pentru că își dăduse drumul
II
ALOHA
5
(Laure, George)
Sólo para iniciados
Lorsque Alexandre le macédonien et Cléopâtre l'égyptienne décident de
doter le pays d'un nouveau ręve multimédia, les luttes fraticides au
sein de
la dynastie bobo font monter en puissance les troupes du César
americain
faisant de la Gaule une province romaine et celle-ci tombe sur la
tutčle
américaine.
Mais Cléopâtre la séductrice ne se suicide pas, les perses n'arriverent
pas
et lui voler son ręve et décida de changer les cours de l'histoire.
La hawaianne et la malabaraise
je
me trouve a Honolulu en me imaginant un hawaiian macedonian cleopatrien
je
lis de Laura Garcia la melodie que Pacific l'attand et j'ecoute egalement les
ondes
la
fondation Paul Claudel en Pacific m'entrentiens par le fils
de
Jean Charlot John Pierre le perre a ete
honorary
president et je pense bien sur a Mira de mon Ramnicu Valcea
morte
ici et enterree dans le cimitiere Makiki en 1978 eh bien elle a ete la
presidente
pas
la presidente de Baudelaire comme elle etait mignogne voir Laura mais
celle
de B. la geante
on
souviens le vers je te salut vieill ocean et Laura
Mira Baciu-Simian Scholarship
annually up to & 4000
French literature and culture
preferance will be given
to those candidates wishing to
study or research
the Romanian influence on
European literature and culture
Paul Claudel a Hawaii Main
Author Mira Baciu
Mira Baciu Ionesco et le
Paradis perdue
La
naissance des obsessions fondamentales d’Eugene Ionesco
Ştefan a arhaizat modernismul
Mira surfa cu Paul Claudel în
Pacific
Baciu la Arcadia mergea cu
cadru
altfel
welcoming cu plete fluturate
în Pacific la o masă ne
iscălirăm cu toţii pe un vârf de ac
Tigmandru până-n miez de
Waikiki dorule de unde-mi vii
Flori de plumeria la pensie-au
ieşit boemi şi piccoli şi regi
Tegucicalpa Turnu Măgurele
cinci caterinci
lilieci chiţăie în violine
guri fără dinţi îndrugă poezii
căzut cu paraşuta în Piaţa
Lahovary aşteptând un dric
balada omului care n-a ajuns
nimic din ce-a vrut să fie
noi suntem propria-ne stafie
ieşim din ieri şi nu intrăm în azi
din
Honolulu-n piaţa Lahovary ochelarii Paix Palhefa
6
Home by Ștefan Baciu
Home is an apple
in a Japanese grocery window
on Liliha Street
in Honolulu, Sandwich Islands
or a gramophone record
heard in silence in Mexico
--Maria Tanase beside the volcano Popocatepetl--
home is Brancusi's workshop in Paris
home is a Grigorescu landscape
on an autumn afternoon in Barbizon
or the Romanian Rhapsody heard on a morning
in Port au Prince, Haiti
and home is the grave of Aron Cotrus
in California
home is a skylark who soars
anywhere
without borders and without plans
home is a Dinu Lipatti concert
in Lucerne, Switzerland, on a rainy evening
home is this gathering of faces
of events and sounds
scattered across the globe
but home is
especially
a moment of silence.
This is home.
Home is an apple
in a Japanese grocery window
on Liliha Street
in Honolulu, Sandwich Islands
or a gramophone record
heard in silence in Mexico
--Maria Tanase beside the volcano Popocatepetl--
home is Brancusi's workshop in Paris
home is a Grigorescu landscape
on an autumn afternoon in Barbizon
or the Romanian Rhapsody heard on a morning
in Port au Prince, Haiti
and home is the grave of Aron Cotrus
in California
home is a skylark who soars
anywhere
without borders and without plans
home is a Dinu Lipatti concert
in Lucerne, Switzerland, on a rainy evening
home is this gathering of faces
of events and sounds
scattered across the globe
but home is
especially
a moment of silence.
This is home.
7
(Mira,
Ștefan)
baci pacific balenelor în
floare latin
primeşte rămăşiţa vieţii mele
morţii tale
Sub Tâmpa în Honolulu un
braşovean în
Arhipelagul
Sandvich-Hawaii
îngerul malagambist din insula
Oahu
palmierii de pe dealul
melcilor
îl vizitară Anania Lungu
Ursachi
toate ar fi de bine cum şi de
rău sunt
din Rohia în Oahu din mormânt
în cenuşă
între Steinhard şi Baciu între
Rohia şi Honolulu
între mormânt şi cenuşă dus-întors
prea mulţi vâlceni în Hawaii
unul să nu-l fi
contras din suprarealismul
neafin
când nouă genele şi înnaşterea
dodiază
les neiges d’antan poate
copilăria noastră
les neiges d’antan sfinţenia
vieţii a aventurii a iubirii
nimic nu mai este ca înaine
nici măcar zăpezile
8
Catedrala Pacificului
pe evantaiul Pacificului Paul
Jean Ştefan
Mira netrecută în registrul de
înmormântări
popa
era plecat la New York
Respected
Rev. Dr. Gamvas,
Kindly refer to my visit to the Greek Orthodox
Cathedral of the Pacific, together with
Dr. Mihail and Marianna Klimenko. I thank you for your kind promission that the
name "Mira Baciu" will be written in the register with the deceased
in 1978. I will also be grateful for your high intervention that the cross of
Stefan and Mira Baciu in the Makiki Cemetery will be put in a vertical position
(presently it is inclined).
tiny cross is inclined being
not the tower of Pisa
I realized lately that Simian
House in
Râmnicu Vâlcea is just the art
museum
Mira a fost o Simian nu o simiană
în Pacific cu Paul Claudel
doar i-a ghicit ţiganca mări şi ţări
Mira în Pacific
cruce i-a pus Ştefan
şi i s-a alăturat după 15 ani
altfel de-o vârstă cu părinţii
mei
făcându-mi părinţi din Mira şi
Ştefan
sunt
evreu după mama lui
Klimenko mult şi-l aminteşte
pe Anania
care
pe Mira o preferase lui Ştefan
nici de psihogramă rostul
dodie nimic moloh
cu aloha în fereastră Goe-n
Marcea e paroh
ce şi tata să mă rupă cu
fiordul mai acum
şcoala arse-nvăţătura ce ne
facem doar de scrum
într-o insulă-n Pacific din
destule şi mai şi
şcoala s-a aprins vacanţei pe
ziarele făclii
aşa ne paşte clima cu
polinezienii
mala şi micronezii danseze
caloienii
că de pe urmă dreptul adio
hawaiienii
doar că renasc în copii
trăiască râmnicenii
pot să le spun istorii de
doamna doctor Morris
am scris lui Bron şi versul
Baudelaire că ai lui norii-s
9
da
băiatu’ te prinseşi că sunt un scriitor / păi ce să scriu / păi poezie romane
studii / tu că procuror îţi place să citeşti / mult mai bine
te-ai
prins acuzatorule nu mă întrebaţi ce
părere am de americani că nu ştiu ce vă spun
o
cetăţenie americană o green card ca Bron treaba voastră nu ştiţi să iubiţi da’
deloc
vă vorbeşte Vivekananda vă iubesc şi eu în
pofida voastră
Omorât să fi fost, nu e un subiect,
nici holocaust românesc în Honolulu. Ne-am împăca în Râmnic. A lui e Thalassa, al meu e Kalidasa .
întrevăzusem caldul prea
luminos şi-americ’
să-mi fi trecut prin linişti
un sunet de-ntuneric
sării peste depresii îmi
cauţionară
bătrâne leat cu mine şi
ignorata-mi ţară
la tine vin Grigore
Alexandrescu zi de
Ştefan şi Mira Baciu de peste
Atlantide
Pacificului clasici nu îi mai
presărară
arhaic modernismul său de
odinioară
la Paul Claudel cultivă al lui
Charlot amic
mexicanist cu zidul nu Chaplin
tiriplic
prinserăţi fenomenul ca-n puşcărie rime
memorizare vie nici moartea
s-o suprime
Pacificului peştii zeificaţi
corali
ni s-ar părea şi Darwin şi
păruiţi bacali
parodiază Baciu pârnaia din
exil
Hawaii vaii taftă caftanului
tractil
i-am vizitat mormântul ce rar
năvod năvadă
Pacificului cură perechea să
şi-o vadă
10
ce-mi trebuia America şi României cine-i
trebuie şi ideea de sine în răscrucea eidosului
cea
mai neinteresantă limbă ca toate urâtele să te dezvirgineze omenire
soldat
român îţi mai aduci aminte unde ai murit mormântul te aşteaptă din copilărie
părinţii fraţii nici război să te omoare ruşii frigul tocmai mă aflu la
americani
salut
copii ai mileniului patru număraţi rima aratru
niciun
zgomot mai mare ca America nici o
linişte mai penibilă ca România
viaţă
întreruptă pe Mississippi fără Mark Twain
avantajul
morţii cu Dumnezeu în faţă ai cânta blouse.
odâr America rămâi cui eşti
şi nu întoarce capul spre
Găeşti
cu dusul şi întorsul te saturi de Hawaii
acolo tot transportul îţi
fluştură toţi caii
Ruthe americane te taie de pe
listă
nici tu nici România de parcă
nu există
vorbiţi a plictiseală sării de
pagini rare
ne-om doplosi aleanul fără
bacoviare
nu bande funerare prin galbene
frunzare
cum v-ar răpi Katrina din
naşterea pe mare
nici nu se mai lasă ploaia pe
pârâul Mississippi
cu amica lui Katrina luna ta
şi a aripii
11
Dragi
americani, să vă dea D-zeu sănătate.
Dragi
chinezi, să vă recunoască lumea, o să mai predăm şi noi limba română.
Dragi
indieni, dhanevad pentru menţiunea ca distinguished guest. Mama mea e India.
Dragi
norvegieni, încă este anul Ibsen. I-am spus numele de faţă cu fostul profesor
de rusă din Honolulu. L-a repetat admirativ.
Dragi
români, vă salut din America tineretului nostru. Păcat de ei şi de noi.
I didn’t enter this world with
the permission of justice
am venit pe lună plină
plec pe lună nouă
unul şi unul cajunul
francezul jazzul
comandă-mi doamne
un cântec pe gustul tău
l-am văzut pe dumnezeu
doamne cu tine vorbesc
ai tăcut şi dumnezeu
12
(răboj)
dive into my luna sea kimi ga
ima saigo no megami ni mieru
at 7:55 on the sunny morning
of Sunday December 7 1941
183 Japanese planes swooped
out of a cloudless sky and demolished
the US Pacific fleet docked at
Pearl Harbour
it was this single catastrophic
event
not the invasion of Poland the
battle of Britain
or the persecution of the Jews
that
finally dragged the United
States
into World War II
Oahu submarine Waikiki Banyan
Condos Discovery Bay to snorkel
history of Polynesia and
Central Pacific
whaling center headquarters
for Christian missionaries
and the home of Royal Hawaiian
Family in 1893 a group
of armed American businessmen
wrested political
control from Queen
Lilinokalani pronouncing monarchy defunct
menehunes cf elves leperchuns
and fairies
waikiki spurting water
Kamehameha Sandwich Isles
Hawaiians consume Spam
Hornell’s spiced ham
13
For Bronwen
Solyom
it
was about not drinking evening
I
thought if this poem will do
nothing
knowing of it but you Bron
see
Baudelaire's clauds on Hawai'i
no
poet like us to thoughts reading
still
only you in not drinking evening
lost
hula in Jules Verne's Tasmania
got
some three couples of vocation
I
happen to be less antiAmerican than Laura
antipodes
from here in Romania not Africa
we
missed a globe you figured it between us
Charlot
played it again with the muralist
yet
the sonnets went all with Laura
yet I did sent to you the birds aloha
By George Anca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu