LOGOSEMN
Surender Bhutani – Abdelhamid Senui Berecsi – Shhaarraat Shhaarraat – Nicolae Grigore Mărășanu –
Gabriela Tănse -Moș Nelutzu G – George Anca – Moartea invizibilă – Ciprian
Mihai
SURENDER BHUTANI
I met Prof George Anca in Bucharest in 2006. Our
friendship started flourishing during my subsequent visits to Romania. He has
translated and published my 40 English poems into Romanian. He is the most
important Indologist in his country. Once he was a visiting professor to Delhi
University. He has translated Ramayana into Romanian. Still, he has to achieve
much as a scholar.
Thanks to Amb Abdelhamid
Senouci Bereksi, I could entertain George Anca in Bucharest. Abdelhamid went
out of his way to organise a charming evening for me and George. From 2005-2009
he was Algerian ambassador to Romania. Before that, he was ambassador to India
from 1995-2000.
ABDELHAMID
SENOUCI BERECSI
Thank you Surender !
I was a student if George anca sir, In delhi
university and I can say he is a great personality and a foreginer who loves
india very much..I will be happy to meet him again.....
NICOLAE GRIGORE
MĂRĂȘANU
Întru sărbătorirea LIMBII ROMÂNE
Semn,
Mitosemn,
Logosemn,
Logomagie,
Efect logomagic
De vom
admite că Dumnezeu a împărţit fie-cărui neam câte ceva din logosul primar, spre
a-şi fă-uri propria limbă, atunci să-I mulţumim pentru că, din logosul de
început, nouă ne-a dăruit o parte din mie-zul său. Din el, şi după firea
noastră, ne-am făurit lim-ba pe care o vorbim cu toate frumuseţile ei alcătuito-are.
De altfel,
cred că singura noastră fericire în mileniile care au trecut, în cel de azi şi
în cele ce vor veni, a fost, este şi va rămâne limba neamului.
Limba neamului este o fericire perpetuă.
Limba este
locul de adăpost al fiinţei. În adăpostul ei locuieşte omul. Cei ce gândesc şi
fău-ritorii de vers sunt veghetorii acestui adăpost (Martin Heidegger,
Scrisoare despre umanism). Este cel mai puternic argument ce ne obligă să o
iubim şi, mai pre-sus de fire, să o apărăm, azi, când este atât de agre-sată de
aroganţa snoabă, agramatisme, semidoctism, neologisme folosite anapoda şi de
gravă, gravă incul-tură.
În permanentă înnoire, unele dintre
cuvintele vechi ale limbii, se retrag din vorbirea curentă într-un subconştient
păstrător, fără a se pierde. Cuvântul dus e-al limbii vremii duse, / iar cel de
mâine-aşteaptă-o voce nouă (T.S. Eliot, Little Gidding).
Din când în
când, însă, pe poet, făuritor de vers şi veghetor de limbă, îl apucă dorul de
cuvântul dus, de-a limbii vremii duse şi atunci plonjează în adâncul păstrător,
ca pe un alt tărâm, ca într-o fântâ-nă unde stă în adormire o preţioasă comoară
şi de unde aduce la lumină, potenţate, vechi expresii ale limbii.
Ţine de o
nostalgie a logosului să dăm cuvin-telor sensul de început, încărcătura
semantică primor-dială, când cuvântul avea chip de nou-născut, graţie de
fecioară şi sunet de aripă de cheruvim în zbor.
De unde,
nostalgia?
Uneori, prin
folosire îndelungată, cuvântul su-feră transformări sonore, semantice, se
îndepărtează de origini. Golit de virtuţile esenţiale de început, folo-sit
uneori inadecvat, ajunge un schelet fără de carne, nu mai are sunet de harpă
sacră, ci de gramofon dogit, şi iese din uzul limbii. Se retrage în straturile
de jos ale memoriei, într-un subconştiient de Vezuviu inac-tiv. Sarcina
poetului, într-o atare împrejurare, este să recupereze, să revigoreze logosul
pierdut, să-i confe-re virtuţile dintâi, esenţele din care a fost izgonit ca
dintr-un Eden primordial. Este o arheologie a limbii, poetul devine arheolog al
logosului pierdut, ceea ce am încercat să facem şi noi prin recuperarea
idio-lectului brăilean, în volumele Îngeri şi banjouri, Poeme desfrânate, în
trilogia Comedia valahă, întreprindere comentată elogios de regretatul critic
Marin Mincu, într-unul din numerele revistei Lucea-fărul, din 2003: “Nicolae
Gigore Mărăşanu reuşeşte să intensifice actul comunicării poetice prin
antre-narea idiolectului brăilean într-o probă agonală, de resuscitare acută a
energiilor afective. Astfel el este creatorul unui limbaj poetic propriu, care
absoarbe şi însumează specificul acestei zone literare, culturale şi
lingvistice”. Iar în altă publicaţie, acelaşi critic afir-ma: Mărăşanu are
proprietatea sa literară, care se leagă de toposul acvatic, pe care numai el a
ştiut să-l individualizeze şi să-l transfere în textul poetic”. Într-o astfel
de întreprindere, logosul dintâi renaşte din sine, răbufneşte vulcanic la
suprafaţă, sonor, polifo-nic, magic şi înmagiază cu o splendoare ascunsă, ca în
baladele trilogiei Comedia valahă.
Alteori, cuvântul capătă o deplasare
centripetă, adâncind semantica în sens imploziv, asemenea unei mişcări de
rotaţie în jurul propiei sale axe. Aceasta, când înţeles şi cultivat cu
pricepere de cei ce folosesc logosul în ipostaza de rostire, cuvântul se aşează
tot mai bine, temeinic, în propria sa esenţă, ajungând să evolueze de la forme
şi sensuri primare, la forme şi sensuri elevate, de la o semantică sumară la o
seman-tică polivalentă, la plurivocitate. Referindu-se la poe-zia lui Trakl,
Martin Heidegger îi recunoaştea acesteia caracterul plurivoc (mehrdenting) al
limbii poetice; dar această plurivocitate, subliniază filosoful, trebuie să se
adune într-o univocitate superioară, aceasta fiind condiţia marii poezii (M.
Heidegger, Timp şi Fiinţă, p.80).
Poemul care
azi ne-ncântă
Mâine ne
pare desuet,
Că timpul în
cuvânt lucrează.
Iar dacă fost-a menuet,
Nu va fi azi
recviem, odă,
Nici
himeneu, pantum, epodă,
Că timpul în
cuvânt lucrează.
Un
daimon-tartor şi-un poet
Se-ntrântă-n
logos. Şi discret
Cu timpul vor să se împace,
Hlamide alte
să îmbrace,
Memoriei
să-i suie treaptă.
(Poemul ca
tărâm al fiinţei, în Maşinăriile mişcării, Editura Vinea, 2012, p.33).
Dar o astfel
de evoluţiune spre sine a logosului are şi pericole: deoarece poţi pleca de la
o formă a cuvântului (cu o anume semantică) şi să ajungi la o al-tă formă, la
alte semantici, fapt ce scoate cuvântul din esenţa sa.
Limba e un
organism atât de viu, încât dacă ai înregistra evoluţia limbajului în timp,
chiar la propria ta persoană, ai putea constata că într-un fel vorbeai la
tinereţe, altfel la maturitate, iar spre finalul acestei călătorii foloseşti un
cu totul alt ritm de limbaj. Deşi aparent nimic nu pare să se fi schimbat în
limbă. În astfel de clipe revelatoare, logosul dintâi reînvie din sine, ne
înminunează cu o splendoare ascunsă. Iese trezit şi scuturat din zgura
subconştientului păstrător, dintr-o memorie adormită.
Poetul este
arheologul care recuperează această memorie pierdută, curăţă logosul de rugina
timpurilor şi îl oferă, ca pe o nouă splendoare, Poeziei. Iar Poezia devine
astfel nu numai creatoare de limbă, ci şi depozitară a acestui limbaj.
*
În
Eudaimonia, în traducere fericire a sufletu-lui, se petrece un proces de
recuperare a unei memo-rii pierdute. Este vorba de un meta-limbaj: al
semne-lor, logosemnelor, mitosemnelor. Tiriplic, de pildă, personajul din
întinsul poem Reverii în meandrul Tiri-plic, este un faun, log, logosemn, un
pretext până la urmă care mă ajută să aduc pe rând în Eudaimonia, cântecul de
leagăn, cântecul de mahala, descâtecul, blestemul, argoul, altele, toate
logosuri aduse în sce-nă, în viforul poetic, printr-o prelucrare cultă,
deveni-te mărgăritare componente ale limbii.
Toate aceste semne, logosemne, mitosemne
sunt forme de expresie ale unor logosuri primare şi, folosite în poezie, crează
o magie a logosului-cuvât, o adevărată logomagie, iar efectul final nu poate fi
decât un efect logomagic.
Iată un fel
de sistem al acestor logosuri pri-mare:
Logosemnele
chipului: cele legate de des-crierea chipului (neg, căiţă, aluniţă), sunt
credem primordiale: cele dintâi logosemne, care se arată unui nou-născut, sunt
logosemnele ce descriu chipul ma-mei-născătoare. Este primul peisaj privit de
un ochi întrebător care abia s-a deschis asupra lumii.
Logosemnele
pastorale: cele folosite de păstori pentru însemnarea componentelor turmei
(pre-ducea, unghi, furculiţă, chişcătură, romb, igliţă, başca infinita ştearsă
mirosind a carne arsă).
Logosemne
geometrice: cercuri, triunghiuri, pătrate, romburi, steluţe, tot atâtea
simboluri casnice, de înfrumuseţare a vestmintelor: ie, pieptare, sumane,
blide, covoare; sau logosemnele meşterilor cioplitori în lemn, încrustate pe
porţile maramureşene, pe blide, pe alte unelte şi lucruri.
Logosemnele
sacre: cele liturgice, de pe vestmintele clericilor, ori legate de cultul
morţilor – logosemnele sacrale de pe colivă, cruci, prescuratele din lemn ale
căror simboluri se imprimă ca nişte peceţi pe prescuri sau colaci.
Logosemne
ludice: fantaste, semnele ce se arată în ibricul cu cafea, pe care ghicitoarele
le văd, le interpretează, în mod fantast, desigur, le transformă în ziceri şi
mai ales pre-ziceri legate de viaţa oamenilor.
Toate aceste
logosemne şi logografii sunt limbaje ale unui univers uman complicat, greu de
cuprins cu gândul, poate cel mai complicat univers din Marele Univers. Sunt
geometrii şi simboluri pline de semnificaţie care uneori complică sau
optimizează viaţa oamenilor. Ele devin şi descriu forme de recu-noaştere ale
altor existenţe de lângă noi, aşa cum mitosemnele le-am denumit forme de
manifestare ale viului la vibraţia cosmică.
Logosemnele şi mitosemnele sunt graiuri
încifrate, graiuri ce nu ni se comunică prin rostire, prin vocală măiastră, ci
prin semn şi mito-semn, prin semnul care vorbeşte cu noi şi astfel interferează
cu cuvântul, cu logosul şi devine logosemn.
Logosemnul
ludic face un pas mai departe şi prin interpretarea sa fantastă, de către
astrologi, geo-manţi, ghicitori, prin prezicerile lui, prin vocea aces-tor
Parce, devine voce destinală, pentru că un astfel de logosemn prevede sau
descifrează destine umane în desfăşurare şi reverberează din fantast.
Iar în acest
punct, logosemnul devine mito- semn, pentru că a început drumul de la simplu
semn la către mit – mit ce rezidă în poveste, în întâmplările tragice sau
fericite ce urmează să fie parcurse de indi-vid. În stadiul acesta mito-semnul
nu mai este simplu semn, pentru că a părăsit stadiul de semn, dar nu este nici
mit, pentru că încă nu şi-a înmagazinat întreaga poveste, tragică sau fericită,
pentru a ajunge, a deveni mit. Se află deci într-o stare intermediară, de
devenire, de mito-semn.
Înţeleasă în amplitudinea sa, lumea
logosem-nelor şi a mitosemnelor, componente ale logosului, ale limbii, devine
fascinantă. Face ca limba să se elibereze din strânsori convenţionale, uneori
restricti-ve. Şi eliberarea limbii din strânsoarea gramaticii înspre o
configuraţie mai originară a esenţei ei revine gândirii şi poeziei. (M.
Heidegger, Op.citate).
Pe un astfel
de temei ne-am îngăduit uneori să trecem dincolo de unele reguli restrictive
ale grama-ticii, în scopul de a face din limbă un instrument ma-gic. Fapt
apreciat de critici precum Pompiliu Marcea (Flacăra,1979); Gheorghe Bulgăr
(România liberă, 1983); Alexandru Ştefănescu (Flacăra, 1979); Marin Mincu
(Luceafărul, 2003), alţii.
Înmagierea limbii devine astfel un fel
de extază fantastă.
Devine o
fericire a sufletului.
O Eudaimonia!
GABRIELA TĂNASE
Traseu hipnotic
fără ochi
lumea-i o mare de sunete sparte
un înveliş călduros...
până la moarte
degetele pipăie forme de aer
haos şi vaier
nu e bine să te mişti în somn
o doamna ciudată cu un baros
răstigneşte soarele, pune luna pe jos
şi stelele pe rând
le înfige în câte un cui
plutesc îngeri gălbui
lampioane prin aer
bate vântul
în arborele de mătase
degete lungi
nişte crengi scorojite
captureaza un fluture mort.
lumea-i o mare de sunete sparte
un înveliş călduros...
până la moarte
degetele pipăie forme de aer
haos şi vaier
nu e bine să te mişti în somn
o doamna ciudată cu un baros
răstigneşte soarele, pune luna pe jos
şi stelele pe rând
le înfige în câte un cui
plutesc îngeri gălbui
lampioane prin aer
bate vântul
în arborele de mătase
degete lungi
nişte crengi scorojite
captureaza un fluture mort.
MOȘ NELUTZU G
Corabia
De trist
corabia lăsată de tata
pe apa Sâmbetei am pierdut-o,...
iar sâmbăta a curs-o, a curs-o...
corabia lăsată de tata
pe apa Sâmbetei am pierdut-o,...
iar sâmbăta a curs-o, a curs-o...
De la far, printr-un nor, mi s-a spus
că s-a dus, prin fiord, către nord.
De-acolo, curând, rătăcind,
în Marea Duminicii a fost zărită.
De-acolo de-atunci, nici un gând.
că s-a dus, prin fiord, către nord.
De-acolo, curând, rătăcind,
în Marea Duminicii a fost zărită.
De-acolo de-atunci, nici un gând.
S-a zvonit că sub vânt,
sub furtuni, sub întâmplări,
sub noroc sau ce-o fi fost
cu rost sau fără rost,
cu valul, ca apa, de-a harta,
în americi, caraibe, antile, aiurea,
prin doric, cu doruri în Σπάρτα,
de unde, într-un târziu, dând zi după zi,
când apusul lâncezea pe chindii,
încărcată de drumuri şi doruri,
iat-o acasă, în docuri.
sub furtuni, sub întâmplări,
sub noroc sau ce-o fi fost
cu rost sau fără rost,
cu valul, ca apa, de-a harta,
în americi, caraibe, antile, aiurea,
prin doric, cu doruri în Σπάρτα,
de unde, într-un târziu, dând zi după zi,
când apusul lâncezea pe chindii,
încărcată de drumuri şi doruri,
iat-o acasă, în docuri.
Grea, de-i luau pânzele apă
iar catargele, catargele musteau
abia de mai puteau
să ţină pescăruşii
grei de nori.
iar catargele, catargele musteau
abia de mai puteau
să ţină pescăruşii
grei de nori.
GEORGE ANCA
les neiges
baci pacific balenelor în floare latin
primeşte rămăşiţa vieţii mele morţii tale
de te rânduisei aşteptare vitrină Freud după Haret
nesomn cum ne găsise Romeo în India
de ni s-o fi urât cu binele care pe unde
treci ore dar câte zile ţi-au mai rămas refuz
mâine seară la Filarmonică Lobos-Enescu Daisuke-Palmov
scrisei Nadiei ce se preferă Marina Debattista
ar fi Usha Mehra şi Hsieh să le anunţ
voi obosi dinainte bun de adormit în Pacific
mai nici o idee poate respiraţie Hanuman
mi-oi şi agăţa microfonul în buzunar
mitropolitului binecuvântări pe Hawaii pe China
nu-l pecetlui nici pe el ziarismul
cum ne-am descoperi Ibsen
Formosa is a beautiful country exact frumuseţea
stau în Houston la Om Gupta m-aşteaptă
în Honolulu la Hsieh apoi al americanilor românilor
Chinei
piesă de soartă eterna primăvară a paradisului Hawaii
ce-or zice regii zburaţi de americani
pe-aşa mituri până-n Pearl Harbour
cortex mamifer reptilin a patra sinonimie
derezonantă care mai vorbirăţi rariţa
condu-l tu ce-o fi învârtind şi Cedric
moştenire sacră Eduard S. Curtis şi indienii americani
7 iunie ora 18 Muzeul Naţional de Artă Rotonda
Auditorium
there must be a spiritual connection welcome and
welcome
Caroline Kennedy will not be appearing at the ALA
Annual
Conference closing session due to a family conflict
for the opening General Session best selling author of
Madame Secretary
parasomnie văzusem ne-am înălţat forţa
Mira Simian La Depossession by Jacques Borel
Ştefan Baciu pachete cu Mele Kalikimaka
Sub Tâmpa în Honolulu un braşovean în
Arhipelagul Sandvich-Hawaii
noul Ovidiu a ajuns în Paradis
s-a muncit să-şi ţină în viaţă amintirile
n-am literalmente cui să citesc ce scriu
exilaţii şi-au făcut datoria
îngerul malagambist din insula Oahu
palmierii de pe dealul melcilor
îl vizitară Anania Lungu Ursachi
se vor scrie despre mine teze de literatură comparată
Stamatu văzuse transilvanul
mai toţi tânărul poştaşul de unde evreul
cum mergând la o femeie te ţine clientul dinainte
la cimitir n-ai loc de mortul din poză
mai şi trebuie detipărite urmele lui David
toate ar fi de bine cum şi de rău sunt
cât să te pice inspiraţia paracataclismului
lumea are în ureche cantaridă
i-a iubit pe cei ce nu l-om mai iubi
din Rohia în Oahu din mormânt în cenuşă
copie de pelerinaj maramureşan-hawaiian
aşa ne-om vindeca de floarea mirosită
când nervii ne podidiseră la joc
lăuntric plictis al lui Dumnezeu
anahoret îl făcuse Eretescu în Pacific
închinatul guguştiucilor pojghiţă spartă
şi oceanul glumei necăutat citeţ
hawaiienii români de după vizitabilitatea cenuşii
dinainte ne clasicizasem mormântul ahoe
cine a ne mai fi salutând dintre noi
să te văd paşi doliu soare tot înnorat
nu la anii ăştia a mai păcăni
a se căni pe lagăr cu băieţii bravilor
o molimă în oştile ahee sacul de bani sfâşie orice
diegetica Eugenie Ion ţel jalnic ante mortem
porecla Cârlova a lui Vernescu gnosis hybris cronotop
profet osândit să-şi răscumpere tragicul orgoliu
de a media între umanitate şi absolut prin nefericire
şi solitudine
se dizolvă intelectual în lumea imaculată a gândului
bun
nici dorinţa de a schimba faţa lumii nici gândul
salvării prin fapta memorabilă
nu schimbă destinul omului trecător Faust vrea să facă
binele general
dar când deţine puterea ajunge să creeze o lume numai
pentru sine
târgul se risipea într-o privelişte rurală
liniştea de orăşel subcarpatic în drumul pastoral al
oilor
la Mănăstirea Dealului unde se află ţeasta lui Mihai
Viteazu
mitului femeii de 30 de ani i se alătură mitul mamei
vinovate
aminteşte de destinul mamei lui Balzac
fericirea ei fragilă umbrită de culpabilitatea faţă de
copii
Tolstoi orfan de timpuriu s-a bucurat de o copilărie
fericită
Cârlova după moartea timpurie a părinţilor e crescut
de o sora a mamei
în exil Alexandru Ciorănescu şi-a uimit adesea
compatrioţii
îngerii coboară din cer arătând că diavolul a pierdut
prinsoarea
gigant şi uriaş tot de-o însemnătate fiul în lăcaşuri
nelocuite
heruvimul lângă tronul divin serafimul mai aproape de
uman
între Steinhard şi Baciu între Rohia şi Honolulu
între mormânt şi cenuşă dus-întors
chinezoaica retrasă din zid
ce-mi din indieni karma din Cămârzana
oceanului canon de împărţeală
cum o problemă că la nimeni păsări te treziră
Shu mă lăsă în buza nopţii că 50 dolari
taxiul şi condominionul lor în suburbie
pe ieftin în campusul universităţii
cine scriind un poem cu titlul Constantin Noica
n-ar fi cercetat cenuşă empatică
era şi-n agenda lui Romulus Vulcănescu
prea mulţi vâlceni în Hawaii unul să nu-l fi
contras din suprarealismul neafin
când nouă genele şi înnaşterea dodiază
abia negaţi în absorbţie cu Edgar Papu
record în cord o regăsire de resort
în reidentitate milenar tăvălugită
les neiges d’antan poate copilăria noastră
când evocam cu nostalgie zăpezile pe care
le aşteptam şi de care ne bucuram la maxim
peisaj în care ninge cabană înconjurată de troiene de
zăpadă
pârtie de la hambarul cu lemne la uşa intrării în casă
din hornul casei fumul iese drept semn că urmează o
noapte sau o zi geroasă
în casă oamenii pe lângă sobă ori la o
masă rotundă citind sau jucând cărţi sau table
o stare de hibernare totală
les neiges d’antan sfinţenia vieţii a aventurii a
iubirii
evoluţia fulgilor din pufoşi în duri
gândindu-mă la conceptul zăpezile de altădată
ajung la anii copilăriei când nu sunt minciuni
nedreptăţi ură duşmănie invidie ci iubim numai dacă
ne menţinem pe calea iubirii ajungem la sfinţenia
vieţii
odată cu trecerea timpului ca şi zăpezile
anii copilăriei cu sfinţenia lor devin de altădată
timpul oamenii greutăţile ne transformă într-un
bulgăre de zăpadă sau de gheaţă
les neiges d’antan se referă la puterea sfinţirii
vieţii
zăpada având culoarea albă înseamnă puritate dreptate
numai lucruri bune tot ceea ce este imaculat lipsit de
pată
asta ar însemna ca oamenii să se iubească să nu
păcătuiască
pentru că numai astfel vor ajunge să fie asemenea unor
sfinţi
şi ar trebui să respecte poruncile din Decalog
les neiges d’antan ne poartă cu gândul
la ceva demult apus la dezamăgirea şi părerea de rău
pe care o simţim atunci când nu mai putem avea ceea ce
am avut odată
în situaţia de a socia iubirea sfinţenia cu zăpada
zăpezile acoperă toată urâţenia unui loc oferindu-i
strălucire
aşa iubirea şi sfinţenia îmbracă omul cu mantia
nestricăciunii
zăpada cade într-un anotimp în care totul se stinge
iubirea ne protejază de toate gândurile rele
în aceste timpuri nimic nu mai este ca înaine nici
măcar zăpezile
MOARTEA
INVIZIBILĂ A NOII
GENERAȚII
Undele
electromagnetice
Nebunia e şi mai mare, la bloc
sunt multe routere, şi ce-i mai rău, aproape nimeni nu le decuplează dacă n-au
nevoie de internet. Nici noaptea! Lor cine le deschide ochii că trebuie sa le
cupleze doar când au strictă nevoie de internet WiFi?
Wi-Fi: moartea invizibilă care distruge noile
generaţii Ceea ce pare
să fie principala ameninţare
pentru sănătatea noastră şi
care, binenţeles, e cea mai ascunsă de media. O afacere mai mult decât de
miliarde, legată de sectoarele în plină creştere cum ar fi telefonia sau
tehnologia wireless în general, monopolizează informaţia, împiedicând să se
ştie la nivel de mase un înspăimântător adevăr: expunerea la radiaţii de
microunde de mica frecvenţă (Wi-Fi) este cauza demonstrată de daune cerebrale
ireversibile, cancer, malformaţii, avorturi spontanee, alteraţii de creştere a
oaselor. Iar populaţia cu cel mai ridicat risc e reprezentată în absolut de
copii şi de femei. Nu surprinde, deci, că acest fapt este
cunoscut şi documentat în
domeniu medical şi ştiinţific
deja înainte ca tehnologia wi-fi să dea buzna în casele noastre,
ajungând zi de zi la indemâna copiilor.
Efectele
biologice nu doar periculoase, ci letale ale acestei tehnologii au
fost ţinute în secret pentru
public pentru a conserva
giganticele profituri ale companiilor şi pentru a hrăni
buzunarele personajelor ca Bill Gates, Steve Jobs şi Carlo De Benedetti. Cum a
demonstrat profesorul John Goldsmith, consilier al Organizaţiei Mondiale
a Sănătăţii în Epidemiologie şi
Ştiinţe ale Comunicării, expunerea la
radiaţii de microunde Wi-Fi
a devenit prima cauză
de avorturi spontanee: 47,7% dintre cazurile de expunere la aceste
radiaţii au loc înainte de prima săptămână de sarcina. Iar nivelul de
radiaţie care afectează femeile luate în examen pleacă de la 5 microwatt pe
centimetru pătrat. Un asemenea nivel ar putea părea fără sens pentru o persoană
care nu poartă statutul de om de ştiinţă, dar devine
mai important dacă spunem
că este sub ceea ce
marea parte a studentelor primesc ca şi doză într-o
clasă dotată de transmiţător Wi-Fi, în unele ţări plecând de la 5 ani în sus.
Datele puţin mai preocupante sunt că nivelul de
absorbire în cazul copiilor poate fi de zece ori mai mare decât în cazul
adulţilor, pentru că ţesutul
cerebral şi măduva oaselor
unui copil au proprietăţi
deconductibilitate electrică diferite de
cele ale adulţilor din cauza
conţinutului ridicat de apă. Expunerea la microunde de joasa
frecventa permanentă poate induce “stress” cronic oxidativ
şi nitrosativ şi poate
dăuna mitocondriile celulare
(mitocondriopatia).
Acest “stress” poate
cauza daune ireversibile asupra
ADN mitocondrial (acesta e de 10 ori mai sensibil la stres oxidativ şi
nitrosativ decât ADN’ul nuclear). ADN’ul mitocondrial nu e reparabil din
cauza conţinutului scăzut de proteine histonice, deci eventuale daune (genetice
sau de alt tip) se pot transmite la toate generaţiile
succesive prin linia maternă.
Organizaţia Mondială a
Sănătăţii a evidenţiat aceste
riscuri într-un document de
350 de pagini cunoscute
ca şi “International Symposium Research Agreement No.
05-609-04 (“Efecte biologice″şi daune asupra sănătăţii provocate de
radiaţii de microunde – Efecte biologice, sănătatea şi mortalitatea
în exces de radiaţii artificiale de microunde date de frecvenţe radio”).
Secţiunea 28 tratează în mod specific
problemele legate de funcţia reproductivă.
Acest
document a fost clasat drept “Top Secret” şi conţinutul sau ascuns de OMS şi de
ICNIRP (International Commission on non-Ionizing Radiation Protection).
Dintr-un atrăgător articol al lui Barrie Trower publicat de ediţia
italiană a revistei Nexus, se pot înţelege
riscurile principale pentru
copiii expuşi la utilizarea
celularelor sau a tehnologiei Wi-Fi.
Iradiaţia de microunde la joasă frecvenţa influenţează
procesele biologice care dăunează creşterea fătului. În plus, aceleaşi procese
biologice sunt implicate în:
- Bariera hematoencefalica: se formează
în 18 luni şi protejează creierul de toxine. Se ştie că se
alterează.
- Creierul: e nevoie de 20 de ani pentru ca acesta să
se dezvolte şi vă asigur că celularele nu îl ajută în asta.
- Sistemul imunitar: e nevoie de 18 ani ca acesta să se
dezvolte. Măduva oaselor şi densitatea oaselor sunt influenţate în mod
important de microunde de joasă frecvenţa la fel ca şi globulele albe ale
sistemului imunitar.
- Oasele: e nevoie de 28 de ani pentru o dezvoltare
completă. Aşa cum am menţionat, conţinutul de apă în cazul copiilor face
ca pe de-o parte oasele moi, pe de alta măduva să fie atrăgătoare pentru
radiaţiile de microunde. Măduva oaselor produce celulele sângelui.
În mod clar, cei care decid pentru noi, subevaluează
o pandemie de boli infantile până acum necunoscute tuturor celor 40.000 de
generaţii de civilizaţie, care poate implica mai mult de jumătate dintre
mamele/copiii iradiaţi în lume. În legătură cu acest subiect şi cu
previziunile multor oameni de ştiinţă după părerea cărora, dacă se va
continuă cu acest ritm difuzarea necontrolată a sistemelor Wi-Fi, până în
anul 2020 cancerul şi mutaţiile genetice vor fi răspândite în toată
lumea la nivel pandemic, multe ţări adoptă deja soluţii, lansând legi care
limitează pentru copii folosirea celularelor şi eliminând din clase dispozitivele
wireless.
Comitetul Naţional Rus
pentru Protectia de Radiaţiile
Non-Ionizante, într-un document propriu de cercetare
intitulat “Efectele asupra sănătăţii copiilor şi adolescenţilor” a evidenţiat
în copii expuşi la acest tip de radiaţii următoarele:
1) creşterea cu 85% a bolilor Sistemului Nervos
Central
2) creşterea cu 36% a epilepsiei
3) creşterea cu 11% a retardului mintal
4) creşterea cu 82% a bolilor imunitare şi riscuri pentru
făt
În 2002,
36.000 de medici şi oameni de ştiinţă din toată lumea au semnat “Apelul
Freiburg“. După zece ani, Apelul a fost relansat şi pune în gardă lumea
întreagă în mod special împotriva utilizării Wi-Fi şi radiaţiei asupra
copiilor, adolescenţilor şi femeilor însărcinate. Apelul Freiburg este un apel
al medicilor internaţionali care din păcate în România a fost întâmpinat de un
public foarte (exagerat de...) restrâns. Ce e de făcut? Cum să ne protejăm pe
noi înşine şi mai ales pe copiii noştri, de această ameninţare letală
invizibilă?
Vă voi pregăti un document util care să conţină cele
zece sfaturi practice pe care vi le propun :
1. Nu lăsaţi copiii să folosească telefoanele celulare,
decât în caz de urgenţă. Sunt de preferat sms-urile, dar e mai bine să le
reduceţi. În Franţa, nu degeaba a fost interzisă publicitatea telefoanelor
celulare destinată minorilor sub 14 ani.
2. Folosiţi mereu
hands-free cu cablu (nu
cele wireless). Chiar şi
folosirea difuzorului este utilă.
3. În caz de acoperire redusă sau lipsa completă, nu
efectuaţi convorbiri. În aceste cazuri e necesară mai multă putere radiantă, cu
efecte majore.
4. Folosiţi celularul cât mai puţin în mişcare, ca de
exemplu în tren sau în maşină. Riscul constant să se reducă acoperirea, creşte
în aceste cazuri, emisiunea de radiaţii.
6. Nu ţineţi telefonul în buzunarul pantalonilor, în
buzunarul cămăşii sau al gecii pe care o purtaţi.
8. Folosiţi cât mai des, când e posibil, linia fixă, nu wireless, sau
instrumente de instant messaging ca şi Skype sau similare.
Un al 11-lea sfat care, în ziua de azi mi se pare
cel mai dificil de urmat: dacă trebuie neapărat să folosiţi un celular pentru a
comunica cu lumea înconjurătoare, evitaţi smartphon-ul. Este
în absolut cel mai periculos, din
toate punctele devedere!
CIPRIAN MIHALI
„Să supravieţuieşti unei călătorii pe drumurile româneşti este un
miracol“.
„La sfârşitul celor câteva săptămâni petrecute în ţară, mă întorc
în Belgia cu două impresii puternice şi cu o constatare reconfirmată. Prima
impresie vine din agresivitatea uluitoare a tuturor mediilor româneşti. Nu am
întâlnit nicăieri până acum, nici în Senegal, nici în Belgia sau în Franţa
emisiuni atât de agresive, conversaţii atât de violente, voci atât de iritante
sau isterice (masculine şi feminine), imagini atât de şocante, reclame atât de
indecente, o prezenţă atât de obsesivă a mâncării în reclame şi a
medicamentelor pentru reglarea fiziologiei după mâncare – şi peste toate foarte
mult zgomot, ţipete, urlete, voci ridicate şi disperate. Zappând de pe un canal
pe altul, nu ţi-e dat să auzi o voce blândă, calmă, liniştitoare. False
entuziasme şi false disperări, generice brutale, ritmuri muzicale haotice,
televiziunea pare mai mult decât un opium al poporului, pare o condiţie
ineluctabilă a isterizării unei populaţii fragilizate nervos. Aceasta pare
nerăbdătoare şi amnezică, obosită de atâtea bombardamente senzoriale şi
incapabilă să proceseze informaţia, să deceleze între informaţie şi
non-informaţie, să discearnă critic şi să-şi utilizeze mintea pentru a gândi ce
se întâmplă în jur. Televiziunile româneşti dopează şi droghează, stârnesc
senzaţii şi afecte fără suport cognitiv, impun renunţarea la autonomia gândirii
şi creează dependenţe umorale. Sentimentul de a se afla zi de zi în pragul unei
catastrofe produce fără îndoială oboseală şi stres şi, mai ales, incapacitatea
de a distinge între catastrofele reale şi cele simulate în studiourile de
televiziune“. Directorul pentru Europa de Vest al Agenţiei universitare a
Francofoniei la Bruxelles spune că, pentru el, rămâne stupefiantă diferenţa
între conduita pe şosele de la o ţară la alta. „După cele câteva sute de
kilometri parcurşi în România, sentimentul pe care îl încerci este că ai avut
noroc şi de data asta. A rămâne în viaţă după o călătorie pe drumurile
româneşti este un miracol. Nu am putut să-l înţeleg pe tatăl din Timişoara,
însoţit de soţia lui şi de cei doi copii, într-o rablă de Fiat, înverşunat să
depăşească pe linie continuă pe o porţiune unde se circulă cu 100 km/h, pentru
a rămâne apoi în coloană timp de o oră. Sau pe şoferul sucevean cu un Picasso
vechi abia ţinându-se pe roţi din cauza numarului de pasageri, efectuând
depăşiri de fiecare dată la limita impactului cu cel venind din faţă. De unde
acest instinct sălbatic, de unde această nebună rivalitate, suicidară şi
criminală, care îi transformă pe şoferii români în brute inconştiente şi care
te face pe tine, participant la trafic, o victimă potenţială? A nu muri pe
şosele româneşti este cu adevărat o minune care se produce în fiecare zi pentru
unii dintre noi. Pentru alţii nu“. Impresia unui turist care vizitează România
este sumbră: sate, oraşe, drumuri, par încremenite în nedezvoltare. „Cu
excepţia unor vile vopsite cu mult prost-gust şi a televiziunii prin cablu, în
satele româneşti nu s-a schimbat mai nimic în treizeci de ani. Serviciile
publice sunt ca şi inexistente, serviciile private sunt inegale.
Administraţiile locale par paralizate şi dependente de ştabii corupţi de la
judeţ, tinerii sunt plecaţi, iar bătrânii resemnaţi. Cartierele noi din marile
oraşe, ca în Cluj (Baciu, Chinteni, Mărăşti), sunt un dezastru urbanistic. Iar
şoselele, acelea pe care se manifestă bruta la volan, se dovedesc insuficiente
şi insuficient întreţinute. Şoseaua care duce înspre şi străbate Maramureşul
istoric nu a fost refăcută în întregime niciodată. Ea a fost doar cârpită la
nesfârşit şi parcurgerea ei seamănă unei plimbări cu barca pe o mare
învolburată, dar fără parapeţi pe serpentine. Nu scriu toate acestea ca să
idealizez Occidentul în comparaţie cu o Românie eşuată. Ci ca să arăt că cel
puţin o parte din schimbările vitale de care are nevoie societatea românească
depind de fiecare dintre noi. Înainte de a începe să ne plângem de guvern, să
vedem ce e de făcut în imediata noastră vecinătate şi cu resursele noastre
proprii. Reacţionând, protestând, revoltându-ne, refuzând compromisul şi
participând la construcţia unei noi Românii“.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu