George Anca
ANTROPOLOGI
PE MARELE ZID
Orientopoetica
în 3 acte
Lu Cian - Spătarul
– Palat și Zid
PERSONAE
Spata
(Spătarul Milescu)
Lao Tze
Confucius
Wu Cheng’en
Iezuitul
(Ferdinand Verbiest)
Lu Cian
(Lucian Blaga)
Za Lo
(delegat de pe Zalomit)
E Ric (Eric
Sunderland)
Ha Ri (Ion
Desiderius Sârbu)
Inchizitor
(Pavel Apostol)
Antropologi
(din 40 de țări)
Mottouri:
Lao
Tze: Cuvintele sincere nu sunt
totdeauna elegante, cuvintele elegante nu sunt totdeauna sincere.
Confucius:: Există trei metode de a deveni înțelept:
Meditația - cea mai nobilă. Imitația -
cea mai simplă. Experiența - cea mai amară
Wu Cheng’en: Sun Wukong și Xuanzang ating starea de Buddha, Sha Wujing
devine un Arhat, calul dragon se face un Naga
Nicolae Milescu: descrierea
așezării, a naturii, a întinderii
împărăției chineze, în afara zidului cât și înăuntrul lui...
Mhai Eminescu: „Vestitul La-o-tse,
filozoful chinez, în carte a intitulată Tao-te-king (Cărarea pr virtute),
era un aprig protecționist. El nu voia nici import nici export și, dac-ar fi
putut aranja poporul – cel chinezesc, se-nțelege – dupe statul său ideal,
nicicând un fir de grâu chinezesc n-ar fi ieșit din Împărăția Mijlocului,
nicicând botină engleză n-ar fi pătruns în regiunile Fiului Soarelui.”
Lucian
Blaga: "Orice aforism al său (Lao Tze), oricât de potențial ca articulație
și înfățișare, cuprinde de fapt o trăire a sensului cosmic. Aforismul nu e de
aceea capricios, arbitrar, făcut să uimească cu orice preț."
Adrian Maniu:
Cândva,
un logofăt de prin meleagul nostru,
pribeag,
biet moldovan surghiunit
A
drumeţit răzbătând depărtarea
până
la capătul zării depărtatului răsărit.
Împăraţii
găzduindu-mi-l acolo
îl
dăruiră cu multe comori mult prea minunate
Dintre
care mai de preţ în nesfârşire
decât
laolaltă mândre comorile toate
Fost-a
cartea lui, în care însemnat-a cele
câte
în călătoritul chitai a învăţat.
Abstract
Un congres mondial de antropologie este găzduit de
Hotelul Olimpic din Beijing, timp de o săptămână, și cu ieșire la Marele Zid.
Peste trepidantele comunicări se așterne o dramatizare în versuri, anume o
orientopoetică, punând în vedetă spirite precum Lao Tze - Blaga, Confucius -
Milescu, insinuând și un poem-zid poate psiho-conflictual.
I
LU CIAN
1
Antropologi
tradiționaliști
a b c d
a
Herodot
le-o fi zis indieni şi la chinezi
şi
după ei tracii cu dacii
aa
cu
Eminescu Blaga şi Lao-tzâ
aaa
cu
Brâncuşi Călinescu Confucius
a
poate
vreau să fiu gata
nu
mă mai despart
de
înfrigurata
b
infinitatea
respectului
de
sine până la
autodistrugere
c
cei
mai mulţi vrem să
fim îngropaţi în propria
comunitate când vine moartea
cc
noi
tradiţionaliştii avem soluţia
să
reconstruim în oraş ce era la ţară
ccc
se
întâmplă în Brazilia
femeile
în gaucho
c
o
nostalgie a vieţii la ţară
Sartre decadent ideas
venite
în Brazilia
d
profesore
foloseşti prea mult praf de puşcă
ţi-am
spus să nu mă împuşti în faţă
dd
neprosternându-mă
spătare
abia
azi a ta admirare
în
ce limbă în ce amintire
sugerată
şi de vremuire
dd
o săptămână dar spătarul
trei luni mai repezi
trei ani pe drum
a
laotzieni
Eminescu Blaga
confucieni
Spătaru Călinescu
aa
Li-Tai-Pe
taiwanian
d
voi
vă suportaţi centrul
eu
nici periferia
pisez
timpul în
hotelul
olimpic din Beijing
2
Lu Cian, Ha
RI, Inchizitor
Lu
Cian: Acum
povestește, Ha
Ri, tot, tot,
tot...
Ha
Ri: „Fiindcă mă
apărasem de bătaia cu cravașa unui plutonier (pe nume Pisică), «pentru
lovirea superiorului în timp de război», mi s-au întocmit acte spre a fi
judecat și împușcat. Și aș fi fost împușcat dacă nu aș fi reușit să o sun
pe frumoasa mea colegă Măriuca Țenghea-Enescu. I-am explicat în ce
pericol sunt și am rugat-o să anunțe imediat pe Blaga și pe rectorul
Hațeganu... I-a anunțat. Blaga era în relații excelente cu Comandantul
Pieței din Sibiu, un colonel pe nume Paul Constant . Acesta a făcut
pierdut dosarul meu de la Procuratura Militară. Plutonierul Pisică a
trebuit să îmi dea drumul din carceră, nu înainte, totuși, de a-mi aplica
cele 25 de «trăgători» la fund, conform regulamentului. Era prima bătaie ce
o primeam. Dar nu și ultima...“.
(1944) „Frontul era în mișcare, norocul meu era că știam bine rusește, altfel nu
aș fi scăpat să fiu prins și împușcat. Dar Blaga mă rugase, nu puteam să îl
refuz. Ca într-un roman de detectivi, la Lugoj, am reușit să dau de urma
unui administrator (cam hoț) al casei Blaga, din Vatra Dornei. Bătându-l un
pic, l-am convins să-mi arate unde a ascuns cele cinci lăzi mari în care
era tot ce putuse salva, la refugiu, familia Blaga. Am reușit să duc lăzile
la gară și, călătorind zece zile, fără bani, fără hrană rece, am adus cu
bine lăzile la Sibiu. Între timp, hainele mele civile fuseseră furate de la
cămin.“
(Blaga îl răsplătește pe I.D. Sîrbu cu 40.000 de lei).
(1945) (I.D. Sîrbu este licențiat magna cum laudae în Filosofia
Culturii, cu teza De la arhetipurile lui C.G. Jung, la categoriile abisale
ale lui Lucian Blaga.)
lovirea superiorului în timp de război», mi s-au întocmit acte spre a fi
judecat și împușcat. Și aș fi fost împușcat dacă nu aș fi reușit să o sun
pe frumoasa mea colegă Măriuca Țenghea-Enescu. I-am explicat în ce
pericol sunt și am rugat-o să anunțe imediat pe Blaga și pe rectorul
Hațeganu... I-a anunțat. Blaga era în relații excelente cu Comandantul
Pieței din Sibiu, un colonel pe nume Paul Constant . Acesta a făcut
pierdut dosarul meu de la Procuratura Militară. Plutonierul Pisică a
trebuit să îmi dea drumul din carceră, nu înainte, totuși, de a-mi aplica
cele 25 de «trăgători» la fund, conform regulamentului. Era prima bătaie ce
o primeam. Dar nu și ultima...“.
(1944) „Frontul era în mișcare, norocul meu era că știam bine rusește, altfel nu
aș fi scăpat să fiu prins și împușcat. Dar Blaga mă rugase, nu puteam să îl
refuz. Ca într-un roman de detectivi, la Lugoj, am reușit să dau de urma
unui administrator (cam hoț) al casei Blaga, din Vatra Dornei. Bătându-l un
pic, l-am convins să-mi arate unde a ascuns cele cinci lăzi mari în care
era tot ce putuse salva, la refugiu, familia Blaga. Am reușit să duc lăzile
la gară și, călătorind zece zile, fără bani, fără hrană rece, am adus cu
bine lăzile la Sibiu. Între timp, hainele mele civile fuseseră furate de la
cămin.“
(Blaga îl răsplătește pe I.D. Sîrbu cu 40.000 de lei).
(1945) (I.D. Sîrbu este licențiat magna cum laudae în Filosofia
Culturii, cu teza De la arhetipurile lui C.G. Jung, la categoriile abisale
ale lui Lucian Blaga.)
Lu Cian: Gary, uite, dacă înveți nemțește bine, să poți
citi fără dicționar filosofie, noi te trecem
la examene!
la examene!
(Ha Ri:) „Citeam 18 ore pe zi. Într-o cameră
izolată, pe care mi-a găsit-o tata, lângă cimitirul din Petrila. Doar
duminicile mergeam la masă, acasă, la mama, în rest mi se aducea mâncarea
cu sufertașul. În această cameră am învățat ce înseamnă Sitzfleischul
pentru un cărturar, ce înseamnă să nu-ți fie frică nici de imensitatea
fluviului și nici de înălțimea muntelui“
Hary:( În 1946, Universitatea „Regele Ferdinand“ revine la Cluj, odată cu ea și
I.D. Sîrbu. ): „aerul era compus din oxigen, azot și frică, apa era alcătuită din hidrogen, oxigen și frică.”
Lu Cian: Te-am chemat ca să afli de ce sunt aici. Bolnav de
uremie. Nu am uremie, dar mi s-a propus, de sus de tot, să accept să fiu
președintele unui nou partid politic: PNP (Partidul Național Popular). Eu
toată viața am refuzat să fac politică. Știu ce pot, știu ce nu pot.
L-am refuzat pe Carol II, părăsind diplomația. Am refuzat legionarii, am
refuzat și pe Antonescu. Cum să accept acum să mă mut din Catedrala
sistemului meu ca să ajung să semnez afișe electorale într-un cort militar
rusesc... Am refuzat! Dar sunt foarte amenințat, mi-e frică, mi-e frică să
nu fiu ucis“.
izolată, pe care mi-a găsit-o tata, lângă cimitirul din Petrila. Doar
duminicile mergeam la masă, acasă, la mama, în rest mi se aducea mâncarea
cu sufertașul. În această cameră am învățat ce înseamnă Sitzfleischul
pentru un cărturar, ce înseamnă să nu-ți fie frică nici de imensitatea
fluviului și nici de înălțimea muntelui“
Hary:( În 1946, Universitatea „Regele Ferdinand“ revine la Cluj, odată cu ea și
I.D. Sîrbu. ): „aerul era compus din oxigen, azot și frică, apa era alcătuită din hidrogen, oxigen și frică.”
Lu Cian: Te-am chemat ca să afli de ce sunt aici. Bolnav de
uremie. Nu am uremie, dar mi s-a propus, de sus de tot, să accept să fiu
președintele unui nou partid politic: PNP (Partidul Național Popular). Eu
toată viața am refuzat să fac politică. Știu ce pot, știu ce nu pot.
L-am refuzat pe Carol II, părăsind diplomația. Am refuzat legionarii, am
refuzat și pe Antonescu. Cum să accept acum să mă mut din Catedrala
sistemului meu ca să ajung să semnez afișe electorale într-un cort militar
rusesc... Am refuzat! Dar sunt foarte amenințat, mi-e frică, mi-e frică să
nu fiu ucis“.
Inchizitor:
«Dumneata, tovarășe Sîrbu, vei scrie un articol contra lui
Lucian Blaga. Un articol tare, dărâmător...»
Lucian Blaga. Un articol tare, dărâmător...»
Ha Ri (încercând să scape prin tangentă.) «Pot să scriu
nu unul, ci o sută de articole despre sistemul lui Blaga. Pot chiar să-i critic
anumite poziții, dar…» Iar el mi-a replicat:
Inchizitor: «Nu ne interesează acum sistemul lui filosofic. Noi îți cerem un articol
prin care să-l demaști, să-l compromiți ca om, ca bărbat, ca cetățean…»
Ha Ri:«Cum?»
Inchizitor: «Nu ne interesează acum sistemul lui filosofic. Noi îți cerem un articol
prin care să-l demaști, să-l compromiți ca om, ca bărbat, ca cetățean…»
Ha Ri:«Cum?»
Inchizitor:«De pildă, poți să afirmi că face baie gol,
împreună cu fiica sa nubilă…»
Ha Ri :«Cum să fac așa ceva? Blaga mă iubește, Blaga m-a
ajutat, îi datorez enorm…»
Inchizitor: (Îmi sări în ajutor): «Te înțeleg. Dacă nu
vrei să scrii despre Blaga, nu ai decât să scrii despre Liviu Rusu. Și el are
fete».
Ha Ri: «Refuz! Refuz categoric!»
Ha Ri: «Refuz! Refuz categoric!»
Inchizitor:«Atitudinea dumitale, tovarășe Sîrbu, nu este
marxistă!» (strigă
bietul inchizitor.)
bietul inchizitor.)
Ha Ri: «Poate că nu este marxistă, (am strigat și eu),
dar este
în orice caz morală!»
în orice caz morală!»
Ha Ri: (Blaga) „Mergea cu capul în pământ, cu mâinile la
spate, ca un
înțelept oriental. Când avea, ronțăia boabe de cafea prăjită (acesta a fost
singurul «viciu» pe care i l-am descoperit). Pe parcursul acestui drum,
prin centrul Clujului, eu îi număram poeții tineri, universitarii tineri,
criticii tineri (și mai vârstnici), care, văzându-l de departe, treceau
discret pe celălalt trotuar. [Din frică, din jenă, din minus respect – nu
are importanță. Blaga zâmbea amar, dar vesel. «Toți acești începători, îmi
spunea, când se vor coace, vor simți nevoia să se laude că mi-au fost
contemporani.» «Nu cred, îi răspundeam, există pete de conștiință ce nu se
pot șterge!» «Ba da, află de la mine că orice rahat, după ce se usucă, are
dreptul să își scrie neapărat memoriile sale de trandafir»
înțelept oriental. Când avea, ronțăia boabe de cafea prăjită (acesta a fost
singurul «viciu» pe care i l-am descoperit). Pe parcursul acestui drum,
prin centrul Clujului, eu îi număram poeții tineri, universitarii tineri,
criticii tineri (și mai vârstnici), care, văzându-l de departe, treceau
discret pe celălalt trotuar. [Din frică, din jenă, din minus respect – nu
are importanță. Blaga zâmbea amar, dar vesel. «Toți acești începători, îmi
spunea, când se vor coace, vor simți nevoia să se laude că mi-au fost
contemporani.» «Nu cred, îi răspundeam, există pete de conștiință ce nu se
pot șterge!» «Ba da, află de la mine că orice rahat, după ce se usucă, are
dreptul să își scrie neapărat memoriile sale de trandafir»
(Pe 28 decembrie 1949, la avizierul Facultății de
Filosofie a apărut o notă că următorii sunt destituiți din posturile lor:
Lucian Blaga, D.D. Roșca, Liviu Rusu și asistentul acestuia, Ion D. Sîrbu. )
Lu Cian: „... se poate emite ipoteza că în
viaţa psihică-spirituală a fiecărui individ uman arhetipurile şi factorii
stilistici sunt efectiv prezenţi ca nişte „puteri”. Cînd între aceste puteri se
declară un dezechilibru, în sensul că, prin energia inerentă lor, factorii
stilistici nu mai sînt în stare să domine arhetipurile, este dată posibilitatea eşuării individului în
psihopatie. ”
3
Antropologi
laotseni
e f g h, Za Lo, Eric, Zhuang Kongshao
e
citesc
a treia oră
nestrivirea
ce ajută
ee
Blaga ce-l port şi eu
manifest
ahimsa-tao
e
nu-mi ajunseră maeştrii
ee
am adus teoria tentaţiilor
a lui Mircea Vulcănescu
e
o regină cu multe capete
nu ştiu dacă aş iubi-o că e regină
Za
Lo:
una nu ştie decât chineză
în această limbă îmi fură
traduse şi mie trei texte
vrea să cunoască mari savanţi
din Europa şi na că eu primul
pe ce citea ea în ideograme
gata nici întrebare nici răspuns
aveţi aici datele
publicaţiile atât
şi mic mă face ţara mea mică
eu mic ea mare acolo
de aici ea mică eu nimică
E Ric:
aici o fi lucrând şi
interdicţia
Za Lo:
sindromul
Cernăuţi să trăiască
dar pe ce vână
luasem
poemul prim al
lui Blaga
cât despre voi
vorbitorii şi şefii
numai dintr-o
parte şi încă una
nonagenarul Gold
şi Soho
scăpai de
partea stângă
stricam Blaga
pe ăştia
ce struguri că
nu-i ajunsei
E Ric:
viitorul
umanităţii oraş
to live better
longer more comffortable
Za Lo:
cred că-l vor traduce pe
Blaga de nu l-or pune
pe numele meu
ne prins
E Ric:
Ia
un cd Bach
mă opreşte şi Tomoko
îmi dă invoice la party
*
Za Lo:
sună
telefonul
de la institut
te căutam
cineva a citit
poemul
avea cartea congresului versiunea
chineză şi
suferea de admiraţie
prietenul lui
pe acolo
căutându-i că mă recunosc ei
păşisem biodansatorii
un decan cu plete chineze
mă opreşte
şi-mi arată pe doamna sa
cu gesturi s-o
dansez
fineţe de
tango paşi în plus
pluş exact o şi bobim
dansul se deşurubează
noroc că se sfârşi
prinsesem gustul
i-am pupat mâna
sigur va
povesti ceva
Zhuang Kongshao:
pun studenţii
să traducă poemul lui Blaga
poem antropologic în China
Za Lo:
nu găsesc
medicamente lui taică-meu
poate de vin
dumnealor
şi cu girofar
să deparalizăm
Eric:
acuma şi eu Eric bătut de peste
tot pe colonialismul englez rar
pe imperialismul chinocultural
Za
Lo:
te-am recitat Blaga de strigau
chinezii vai acum văd
vorbeau de Luceafărul lui Eminescu
de-or fi zis că tot eu sunt
poate nu e hyperion
la ce m-aş fi retras din tao
aşa că mâine tot pe
marele zid
tot în poem în
povârnirea înapoi
n-oi fi putut fără
China ori ea fără mine
II
SPĂTARUL
4
Dao Oom
Fiinţa este şi nu este, n-a fost şi este, nu este şi va fi. Rămân în
locul de unde nu pot pleca. Vană deplasare, plin lin, umor. Bananier în
meditaţie, frunze întinse, mai întinse. Generează înăuntrul fiinţei neantul
formei sale de răsărire fără rădăcină şi înflorire fără tulpină. Fiinţa zeului
întru zeiţă face semn.
Ea este aici, respiră lumină, este lumină, are lumina în faţă, aproape,
un soare. Lumină aproape, aici, în sine şi pretutindeni, mai departe decât a
mers vreodată, până într-a doua lumină, alta. Din nou. Respiră lumină, este
lumină, împrejur la nesfârşit lumină, totul e lumină. Ea este deodată
întunecoasă. Totul în jur lumină. Respiră. Se vede în padma, întuneric. Totul
întuneric în jur, se luminează. Respiră.
Respiri (ca ieri) lumină (respiri ieri), ai în faţă soarele, eşti în
lotus, eşti lumină dinaintea altei lumini. Este întuneric în juru-ţi cât lumina
tuturor sorilor şi cât altă lumină. Respiră, eşti înconjurată de o lumină mare, eşti respiraţia tuturor
copiilor. Sunt în lumină, respir, lotus, lunec, apă, aer, padma, respir, rod,
mă ridic, lunec. Lumină. Ochi drept. Ochi stâng. Ooomm.
E cald. Mi-e sete. Merg către apa ţâşnind. N-o găsesc. Privesc iar
într-acolo. Îmi torn fiinţa privirii, cad în fântână, se rup izvoarele, mă
scufund până în fundul pământului. Sorbirea în adâncul absolut lansase aripi
părăsite în crânguri, cu care nici pasăre nici înger nu zburară. Pe cer se
zărea un munte, când alb, când albastru. Miri străluciră. Nuntă să fi fost?
Mama ar şti să reînvie toate nunţile, numai pe a ei nu.
Străinul nu te înţelege, te face să te simţi străin. Te priveşte de sus,
te tentează gândirea lui. Încetezi dedublarea într-o decadenţă schimbată pe
contemplarea mirilor din izvoare. Pierderea mi-o măsor în cântec de temelie
irosită, funia clopotului, pielea morţilor, flăcările comorilor. Naiba o fi
violând mormintele să se nască oameni nebuni.
Recită tirada, rogu-te, cum ţi-am
rostit-o eu, uşor curgător; ci dacă o răcneşti, aşa cum fac mulţi dintre
actorii ăştia, mai bine îl pun pe crainicul oraşului să-mi recite versurile...
Nu fi nici prea moale, ci lasă-te călăuzit de bunul simţ pe care-l ai:
potriveşte-ţi gestul după cuvânt, cuvântul după gest... Iar cei ce fac pe
paiaţele, să nu spună un cuvânt mai mult peste ce este scris; căci sunt unii
care se apucă să râdă, ca să facă o liotă de spectatori nerozi să râdă şi ei,
deşi tocmai atunci se joacă o scenă importantă la care lumea ar trebui să ia
aminte: asta-i o ticăloşie şi dovedeşte o ambiţie vrednică de milă la
neisprăvitul care se dedă ei...
5
Za Lo
Za Lo:
pe zid în vest în est
în templul lui Lu Zu
voi poematiza pe
spătar
ca pe o
neschimbătoare vedere
o săptămână la congresul
antropologic din Beijing
m-am gândit la
voi în crăpătura
uşilor
templului Lu Zu
6
Antropologi
a e
i o u
a
mongolii-chinezii
goniră
mii de ani pe
cai
în Beijing opt
milioane de biciclete
e:
do not think
the death is a distant
country that
death is a stranger
semne şi minuni
signs and wonders
exact sintagma
din Luceafărul
i
la marea neagră
aromânul
Spătaru într-o
amintire
de prin China
asta
o
mareşalul
subţirel I am glad to see you
mi-aduse
geanta la prezidiu
să şi vadă cât
e de grea
ajunse cu bine
aşa şi eu
e vorba să fim
patru peste
o jumătate de oră
până atunci ce
scrisoare îţi
închipui că
scriu importantule
clienţi s-or
găsi din atâta populaţie tot
cartela geaba
aş recepţiona-o
şi de unde
m-aş mai întoarce
Lupaşcu ar
pune-o în muzeu
u
decodându-ne
putem descoperi
previzionate
evenimente
fără
preştiinţa noastră personal
nu măestria mă
căutase negăsindu-mă
nu m-a aflat
nici zbuciumul
unicatelor
suprasimbolice
Călinescule cu
vocea ta
China te putea
audia
împărăţia se
mai ţinea
7
Spata, Za Lo
Za Lo:
ce căutai spătare
ce glumeai
puţini eşti
obligat să-i suporţi
un scop ar fi
trecerea timpului
altul oprirea lui
până la o
strofitură de
stropitură
satul Phoenix pe
apa Phoenix
cu faţa spre muntele Phoenix
Spata:
acestea ce zicem până aici
pentru alţi doară se pare
că am ieşit din vorba noastră
însă nu
gândesc că fără cale sunt puse
de vreme ce
acestea şi mult
mai multe ca
acestea
măcar de am putea sci luminând mintea noastră
cu cale ce în lume mari fapte de mari oameni
scrise au rămas şi acestea voia lui Dumnezeu
îngăduindu-le
ca iar prin oameni
minunile sale
să săvârşească
şi să rămâie
cunoscute rodului omenesc
toată învăţătura şi sciinţa descoperindu-le
şi în lumină puindu-le şi lăsându-le
ca să putem încă cunoasce şi să scim
lucrurile
bunilor şi a reilor
a vrednicilor
şi a nevrednicilor
ale
legiuiţilor împăraţi şi ale tiranilor
ca pre cei buni şi vrednici să lăudăm şi bine să cuvântăm
şi pe cei răi şi cruzi să-i ocărâm şi rău să-i pomenim
aşişderea ca relele să gonim şi să fugim
iar bunele să
îmbrăţişăm şi să urmăm
astea spuse
iar actorul neprăbuşit
caută pe
feţele noastre învăţul
8
(Buia Spată 1304 aromân Nicolae grămăticul
Nicolae Cârnul fost mare spătar în
Ungrovlahia
Spăt 1661 Nicolaus Spatarius 1664
Nicolai
Milescu Spathari molda-volaccone
laconian lacon
lacedomonian
Enchiridion
sive Stella Orientalis Occidentali
Splendens
moldovlakon moldavolakon moldovlah
molda-volahos moldavolaccone greşeală de tipar
român din Peloponez aromân nu exista cuvânt special
familia
princiară aromână Spata
viţa princiară
a familiei Buia-Spată 1304
de mâna mea a
lui Nicolae spătarul
la vărful nasului ce i-a fost tăiat ca pedeapsă
rhinotmeza crestarea nasului pedeapsă
bizantină pentru pretendenţi la tron
ce cu
hamgeriul lui Ştefăniţă vodă i-au tăiat
nasul
I s-a făcut
onoarea de a fi însemnat la nas
tăierea
nasului 1661 plecarea în Rusia 1671)
9
Za Lo
spătare supratereştri
şi mai barbari îţi înconjoară
trezia dimineaţa asta
erezia ca o hidră cu multe capete
în inima bisericii asemenea calului troian
arse provincii şi curţi regale
antiohieni
primul nume al creştinilor
greci
moldoveni valahi georgieni şi chiar ruşi
barbari
cei unsprezece mii de călugări de la Muntele Athos
10
(în prezenţa ambasadorilor
a regilor şi principilor
creştini din Europa
o mică
rugăciune de seară
tradusă în
româneşte
pentru
folosinţa domnitorului Gheorghe Ştefan
Doamna Ştefanida neveasta Ţaria Alekseia Mihailovicia
frumoasa văduvă a lui Gheorghe Ştefan
la Moscova într-o mănăstire)
11
Za Lo, Spata
Za Lo:
numit la 14
decembrie 1671 pentru veşnicie
traducător din
greaca veche şi noua latină
şi
română/moldovenească la Posolski Prikaz
în
departamentul soliilor
mai mare peste
traducători
cu salariu de
100 ruble pe an
sărutând mâna
împăratului i se mări la 132
de tradus actele
diplomatice secrete
depus jurământ în
Biserica Sf. Nicolae
că va traduce
întocmai
nu va comunica
duşmanilor
nu va vorbi cu
străinii
1672 în
Semionovskii dvor în locul
episcopului
Paisie Ligaridi agent
secret al
propagandei catolice
compas
astrolab carte de optică
dicţionar
chinezesc secretari
pentru scrieri
preot
Spata:
această
regiune a Ieniseiului este de altminteri
foarte
frumoasă s-ar zice că e ţara Moldovei
şi râul acesta
îmi aminteşte Dunărea
mongolii sunt
aceia pe care Biblia
îi numeşte Gog
şi Magog căci numele
pe care şi-l
iau este Magol
munţii din Lena merg spre Lumea-Nouă sau
Indiile occidentale zibelina animal pe care vechii
greci şi romani îl numeau lâna de aur
pentru care
s-a făcut expediţia astronauţilor
şi hermină
duceai hanului
poate mai
gândindu-te la Medeea
acest Gantimur este cel mai bun dintre toţi tunguzii
om mare şi viteaz s-ar zice un titan
are nouă femei şi peste treizeci de fii
fără să mai
socotim fiicele
tribul său
numără 300 de oameni
toţi înarmaţi
cu arcuri şi lăncii
le-am arătat scrisoarea împăratului
pusă într-o cutie cu mătase galbenă
ridicând-o cu respect la vederea acesteia
toţi cei
prezenţi au căzut în genunchi cu mare
groază
şi au apropiat
cutia de capetele lor
aşa cum fac
preoţii cu Sfânta Împărtăşanie
oamenii din suita spătarului
cântau pentru chinezi cântecul Dunării în ruseşte
iar aceştia cântau la rândul lor melodii chinezeşti
marele zid
chinezesc trece pe deasupra colinelor
şi munţilor
chinezii spun
că după construirea lui n-a mai
rămas
piatră-n
munţi nisip în deşerturi apă-n râuri
arbori în păduri
12
Împăratul, Verbiest, Spata
Ferdinand
Verbiest şi încă patru iezuiţi
din nevăzut
împăratul te primi în audienţă
te îmbrăcasei în
veşmânt de zibelină
se uitau la
veşmânt
cazaci opriţi
să bea
portretul domniei voastre
în haine de gală cu sabia
şi buzduganul în mână
marele autocrat al întregului imperiu chinez
întreabă
dacă majestatea sa autocrată
a
tuturor Rusiilor este sănătos
- ce vârstă are majestatea sa ţarul
– cincizeci
- ce talie
- înalt şi plin de calităţi alese
- şi de când domneşte
– treizeci
- ce vârstă are domnia ta - 40
majestatea sa
era de talie mijlocie ciupit puternic
de vărsat
foarte brun cu mici mustăţi negre
tronul era din
lemn sculptat în relief
vorbe grele în scrisoarea către ţar de la Verbiest
toate secretele Chinei garamatică hartă şi soarta
asemănându-şi-o cu a lui Ovidiu
spătarul
i-a dat lui Ferdinand icoana
Sfântului
Mihail cu plăci din argint
pentru
biserica iezuită din Pekin
13
Spata, companie
Spata:
3 ianuarie 1678 în capitala trimiţătoare
lecţii de greacă iar nu de magie
în lanţuri mă mai ameninţase şi cu cnutul
Dosithei a interzis învăţatul
limbii latine
greaca ortodoxiei latina ereziei
ar fi trebuit arse toate cărţile
latine
pe când tu o Chină în latineşte
o conversaţie cu Ferdinand Verbiest
o pozare de o zi prin pantohan
lumina vine din Grecia
Petru cel Mare proteja latina
Jurii Krijanici cu panslavismul
Comp:
Moscova a treia Romă balivernă
fă un mare imperiu autocrat
afară cu toţi străinii din spinare
cucerirea Ucrainei
apoi ocuparea Moldo-Vlahiei
luarea
Constantinopolului şi a Ierusalimului
trupele ruseşti la
Dunăre şi Chilia
cum Pausanias şi Xenofon descriseseră călătoriile lor
ţarul grecii a stăpâni Sfântul Mormânt din Ierusalim
Ioan Comnen de la curtea lui Brâncoveanu
numai
ţarul avea voie să-i cunoască descrierile
Hrisant China supusă de
tătari Nicolae Spătarul
moldo-vlah polihistor şi
prim-traducător al ţarului
să ne elibereze din mâinile necredincioşilor
pe pragul morţii trupeşti şi sufleteşti
să întindă mâna sa dreaptă în ajutorul nostru
Nicolae confucean
Dosoftei laozian
amândoi aromâni sub
Dosithei
de le scrisese apostolul
Pavel
Duca voia blănuri de vulpe neagră
Dosoftei tipografie cu litere şi teascuri de la Moscova
bunului prieten Gheorghe Kastriota în 1698
Sava îi trimisese în
ascuns trei sclavi arabi
din Constantinopol lui
Milescu prin Moldova
spre a-i dărui unor
demnitari ruşi
cel mai mic dintre aceşti arabi este creştin
se numeşte Abraham şi este al familiei
domnului Munteniei cel mai mare este încă
mahometan
Spata:
grecii nu au nici ţara
liberă
nici arme nu au decât
invidia celorlalţi
la sfârşitul vieţii Dosithei cerea
ca rapoartele sale să fie
traduse de ruşi şi nu de spătar
Nicolaus
spatarius moldavus
vir
et polyglottus et polypragmon
pereruditus
moldo-vlah valah
fiind străin la Moscova nu are
se pare îndrăzneala să dea o copie
după povestirea călătoriei sale
latinii înşişi
sunt obligaţi să studieze
în academiile
lor pe autorii greci
Ptolemeu
Euclide Demostene Homer Hypocrate
după ce ai învăţat greaca nu mai e primejdios
să înveți latina este mare primejedie pentru credinţă
numai în cazul în care ai învăţa latina mai întâi
studiul
limbii greceşti străluceşte
în
Veneţia Padova Paris Londra
Louvin
Praga Roma Corfu Hios Zante
scurtă demonstraţie spre a dovedi că ştiinţa şi
limba heleno-greacă sunt mai folositoare decât ştiinţa
şi limba latină şi care este câştigul pentru poporul slavon
o antipatie
naturală între ruşi şi latini
şi
tot ce vine de la ei este privit cu duşmănie
Krijanici
vedea în greci pe duşmanii slavilor
Comp:
după jurnalul de călătorie în
China această lucrare polemică
este cea mai importantă operă a spătarului
a
murit la Moscova 1n 1708 în vârstă de 72 de
ani
după ce a
servit 37 de ani pe ţarii Rusiei
a lăsat doi
fii dintr-o căsătorie cu o rusoaică
III
PALAT
ȘI ZID
14
Spata, Za
Lo
Spata
Dumnezeu părintele scie rescumpăra
sângele fiului său unuia-născut plătind păcatul
părinţilor pe feciori până la al treilea şi al patrulea neam
puţine rele şi
grele fericirile Corvinilor
limba romană
încă la ei tot mirosesce
şi nici cum de
tot nu o părăsesc
luptau şi se certau nu atâta pentru viaţă
cât pentru paza şi starea limbei
şi încă până acum într’aceşti Daci şi Goţi
urmele limbei
romane se păzesc
cărora acum
pentru sciinţa bine
a săgeta
Valahi le zicem
între varvari cufundaţi erau
iară ceştia români ori-cum
şi cum prin atâtea călcări
sdrobiri şi nespuse
rele
ce au trecut
şi i-au călcat
tot este până
astăzi cum s-au zis
că tot încă de nu se afla atâta fericiţi şi slobozi de tot
încă şi domnie şi stăpânire şi limba aceea a romanilor
tot stă şi se ţine se vede stricată cum şi alte limbi
aceşti români
cum s-au ţinut şi au stătut
până astăzi
aşa păzindu-şi şi limba
şi cum au
putut şi pot şi pământurile acestea
locuiesc
care aceasta la puţine limbi şi neamuri se vede
şi mai vârtos atâtea roduri de oameni străine
şi barbare peste dânşii au dat şi au stricat
carii peste
alţii aşa dând nici numele nici
alt nimic nu
se mai scie nici se mai
pomenesce de
aceia cum iată şi mai sus am zis
Birebisca Decebal Traian
viind până la marginea Dunării
din jos de Kladova s-au apucat
a
face podul de piatră stătător peste Dunăre
căruia şi până
astăzi şi dincoace de Dunăre
şi dincolo i
se văd marginile şi începuturile
cum au fost şi drept ce loc au fost
mai văzându-se zic când scade apa la mijloc
şi alte colţuri ca nişte picioare de zid
lângă care pod
este şi cetatea Severinul
dincoace mai
sus oareşice care era făcută de
Sever
împărat mult
încoace mai pe urmă decât Traian
acest pod mare minune şi mare lucru au fost
şi aievea semn e de nespusa-i putere
ce a avut acea împărăţie
Za Lo:
metoda audienţei reversibile
dubla curiozitate a diferenţei
sau cine ştie
în ce dodii lux
diplomatic mai
nespionul
din paragonul
cu iezuiţii la extrem
muzică schimb cântecul Dunării pe melodii
chineze
pe
marginea seminţei prăpăstioase
scăpându-ne
din rime soro moarte
în
aşteptarea contrariilor rărite
când
şi cu Milton ce discutaţi
zilnic
de cântec barocul baroc
asta
ţi-e sfoara Spafari
n-aveai cum să te faci rus
n-aveai cum să nu te faci rus
după ce-ţi muri rusoaica
între
doi împăraţi credincioşi lui Cristos
şi
misterul naşterii tot împărăteşti
care
şi moartea vieţii cu destin
a stat de vorbă cu mai marii
le-a tradus o viaţă secretele
i-a învăţat împăraţi de mici
şi
peste neamul său nu turci din
ortodox
final latin apus cu
a
iezuiţilor conversaţie imperială
în lux traducătorul secretelor
din drum în drum marele drum
nu-ntr-un oraş nu-ntr-o vreme
15
Cantată
nicio
literatură nicio limbă niciun război
spătarul
trăia în viaţa de apoi
barocul
tăcerilor de-a eroi
al morţii văz atribuire neagră
confuciană ritualitate încheagră
ceremonii amestecul de agră
mai
India putere năvădită
să
ai a porecli o Nivedită
de-o
chinezoaică închinată chită
nu-mi spui din gest pe de mormânt
absenţă din fantomă tac
şi m-aş mira de cel cuvânt
cu
machedonul fără dac
întors
hangerului cutumă
până
în zilele darac
de nici o marfă a şti dumă
pe răpăiala juvenirii
citrakavya chită chitaumă
nedănţuindu-ne
amirii
decât
destin crestat la ac
s-or
decima şi triumvirii
romanţa fanteziei sac
pui concentrarea unghi ungher
ai spus discret dai de dalac
dalac
talak glumeţ divorţ
deşertul
mărcuind esenieni
cu
peştii-n sexul Sarei ghiorţ
de Marco Pavel marţieni
ce lolăiţi doi lei partaj
ai părtinirii cilieni
din
patriarh cu Toma-n Raj
ierusalimian
morman
de
capete în demaraj
demolator demolatran
carstic olatul castru cast
a castei iască pe catran
polcovnic
neiconoclast
al
penei dictator amar
de
n-o-ngropase în balast
mamară slava cheagul chiar
pe
risipire ghemul mur
Vasluiului plecatul star
împărăţie
împrejur
tot
dincolo şi înapoi
de
te-am ajuns pe sub azur
erai pe bicicletă buduroi
argonaut cu verde lână
copacilor în ramuri sloi
că
nu te căutasem în ţărână
doar
munţii zidului verzimi
taluzu’
urlătoarei pe sub mână
că templelor de-a surda zi-mi
traducătorule de vremi
treimii neîmprejurimi
16
Stanțe Dao
pe
necitite nescrise întârziere dao
mai
plină noaptea de golul nostru
speli
şi vopseşti deodată
lâna
altfel o subţiezi
cu
dao adaos
de-a
clapele pâclei rupea crupa Adrian Maniu
pe
beţia din crabi litaipenaţi
clară arsura aminte la prea traducerea
întâlnirii
dintre Lao zi şi Kong zi
am
însemnat îngropăciune Brahma cu Buddha
uit paralizia în faţa palatului interzis
a te interzice pe sine pătrunzând
pe
sub icoana
albastră
simţisem
Putna
poarta meridianului pe mijlocul
Beijingului
în chip de fenix cinci turnuri clopot
de trei ori pe an împăratul în templu
mască secretelor
ne mai spui naţii
ne ţinem de-a fraţii
colibatule cenuşa fiului spaţierea
spătarului
în grabă toropire corinturi de
tenacitate
găurile negre chineze dong o pagodă
în
munţii Pekinului nimicirea chinului
în
munţii Gilortului nemurirea mortului
te
însori dacă ai casă lacăte schimbate
tao plin scheletul
morţii nemoarte
treaptă pe treaptă
tată
la popas spată la taifas zidul
în
zidiri trepte pe suiri urci în sine
sfaturi
de minune a nespătărime
nimic mai frumos decât Lu Zu
armonia cerului rădăcină
rostogolindu-ne la porţile tale
închise
nici
zid nici templu
ucidere
spre înalt
tao
taos haos
citind poemul
trece şi timpul
şi libertatea
stupi
la floarea zidului
străpungere
mesajului
zidul
e dao zidao
zidul e tao
tao nu e
zidul
templul
de rădăcină al lui Lu Zu nu era deschis
nici
închisă complexitatea policromă înstrăşinată
etajat
pagodă cât natura tot ca-n Blaga sofianică
steagul verde Ming
Valdi Vivaldi
tao între lumi
o
roată de bicicletă
pentru
fiecare umbră
de
pe lume
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu