George Anca – Nicolae Steinhardt – Alda Zaira – Friță Carp – Lia Stoenescu – Eli Soro – Vasile Deac Bucovineanul – Liliana Nicoleta Dinu – Dimitrie Grama – Octavian Soviany – Lora Levițchi – Sorin Gherguț – Alexia Ema Ema – Vișan Deagoș – Cornaciu Ion -Scotnotis Luminița – Ofelia Prodan
George Anca
PASTIŞĂ ÎN
GRUP
Grupul.
Pastişe. Depastişare. Libertăţile scriitorilor.
Semn şi sens.
Poezie şi muzică. Existenţialism şi structuralism.
Credinţă şi
speranţă. Literatură şi lingvistică. Context
universal
românesc. Atic şi asiatic
Pasticcio, pastiche, pastişă. Opera Parvati
e o pastişă după Kumarasambhava de
Kalidasa. Pastişă? se interesează Olimpiu Nuşfelean. M-a prins, dar am
mărturisit-o, şi n-o fi nici aşa groasă, gen scena europeană ca pastişă a celei
americane, „Contractul cu România”, auzi, pastişă după programul republicanilor
americani „Contract with America”, nici The British Museum Is Falling Down
(1965) de David Lodge – pastişă a „lucrărilor/works” lui Joyce, Kafka şi
Virginia Wolf -, sau măcar Televache Ma
liberte de pisser pastiche de Florent Pagny. (Bibliografie: pastişa
Internet).
Iată pastişa gustului în materie de roman străin în
secolul XX: „Ce gustă scriitorii clujeni?” (Steaua,
6/2005, p.4-13). Potrivit răspunsurilor la „anchetă” a 44 de scriitori clujeni,
autorii cel mai des nominalizaţi au fost, în ordine: Thomas Mann, Gabriel
Garcia Marquez, Marcel Proust, Franz Kafka, William Faulkner. Cele mai „votate”
romane: Maestrul şi Margareta de
Mihail Bulgakov, Muntele vrăjit de
Thomas Mann, Ulise de James Joyce. Dilema Veche (nr.75/2005) inserează 29
(+ 1 în numărul următor, +...) de răspunsuri la „Chestionarul lui Proust”, iar
în nr. 77, „bursa cărţilor de vacanţă”, autori (DV/Târgul de carte) despre
cărţile lor: Centrifuga – T. O. Bobe,
Jules Verne – Paradoxurile unui mit – Lucian
Boia, Bătrâneţe şi moarte în mileniul
trei – Livius Ciocârlie, Al doilea
top – Alexandru Cistelecan, Lindenfeld
– Ioan T. Morar, Cerul din burtă – Ioana
Nicolae, Jean Cheller – Tudor
Octavian, Eul detestabil – Octavian
Paler, Paltonul de vară – Mircea
Horia Simionescu; Forin Iaru a citit Middlesex
de Jeffrey Eugenides, Silviu Lupescu recomandă Stalinism pentru eternitate de Vladimir Tismăneanu, Ordinea lui Alexandru Ecovoiu, Jocul de smarald de Ioan Petru Culianu,
Ioana Pârvulescu este bucuroasă, ca editor, pentru De ce iubim femeile, Bogdan Ghiu a tradus, după 30 de ani, A supraveghea şi a pedepsi de Michel
Foucault.
Am copiat
(pastişat?), odată, multe din însemnările copiştilor tipărite de Gabriel
Strempel. Le reciteam în ocazii felurite, după mănăstirile copierii,
expresivităţile blestemului, remanuscriptizate, dacă nu chiar după tentaţiile
stilului domintant al pastişei:
Eu, fiind om fără de sminteală,
Întinsei condeiul în cerneală
Şi mă apucai a scrie
Această Alexandrie...
( Gabriel Strempel, Copişti de manuscrise româneşti până la 1800, vol I, Editura
Academiei, 1959, p. XXIV)
Grupul: Teologie-Litere III (Claudia, Minodora, Sorina,
Augustin şcl)
Pastişe (ex tempora): In days when I was young and didn’t know the taste of
sorrow; cum se poate spera să se retrăiască marile experienţe creatoare ale
culturilor mari şi mici prin lectură şi meditaţie; noche oscura del alma etc.
Excerpte: ...iei era Pound şi-ţi afli
tămăduirea...uiţi brusc de toate legile imanente ale evoluţiei, de sisteme,
structuri, intertextualitate, principii – uiţi totul, mori şi-ţi sădeşti
cadavrul pe un ţărm îndepărtat, aşteptând să-ţi crească pe mormânt un eucalipt
blond...
...puţini la număr mai citesc un Stendhal,
Baudelaire, Tolstoi, Dostoievski, Thomas Mann, Zola, Dickens... şi le place,
chiar le place experienţa personajelor...şi vorbim despre ei, poate le spunem
şi altora, dar acei alţii nu sunt interesaţi, vorbim în vag, suntem neînţeleşi,
şi totuşi rămân pentru noi, pentru că nu se ştie cum vreodată te apucă nebunia,
dragă studentă, şi vrei să scrii ceva şi ajungi să scrii în stilul vreunui
autor, să vorbeşti ca un personaj, să te comporţi ca altul, să-ţi doreşti viaţa
Annei Karenina, să o trăieşti, să vrei să fii Ispita lui Thomas Mann sau
Logodnica lui Cehov... pe fiecare dintre noi e scris un scris pe care de vrei
să-l ştergi îţi trebuie acel burete care înseamnă: moarte, nebunie, sinucidere,
sau o carte...
...Suntem superficiali în trăiri, implicarea
noastră sau a celor care creează în real este numai una de suprafaţă, suntem
prea grăbiţi în a spune, în a zice sau a face, fără a mai face efortul de a
medita sau măcar a gândi... Probabil că lumea s-a obişnuit cu cenzura, cu
ascunderea a ceea ce ne doare sau nu ne convine...Pur şi simplu, suntem nişte
fricoşi, nişte laşi care se ascund în spatele paravanelor mediocre ale
societăţii... Frica de Dumnezeu nu e frica sclavului faţă de stăpân, ci frica
faţă de tot ce-l ofensează pe Dumnezeu... Prin cuvintele Papei, prin lungul
drum al anilor, el a reuşit să ne ofere nouă, românilor, şi mai ales tinerilor,
un mod de cunoaştere a sinelui...
...Cum spune poetul în ultimul vers – ce frig, ce
timp fain de toamnă -, aşa şi omul...ce zi rece de toamnă...
...Cei care trăiesc cu adevărat în viaţa întunecată
a sufletului, dar nu ştiu, nu cred, nu vor să ştie, nu vor să creadă, privesc
viaţa omului credincios ca fiind noche oscura del alma...Prin cuvintele Papei, prin
lucrurile pe care le învăţ la acest curs şi la altele şi prin slujba mea şi
elevii mei, în fiecare zi şi noapte parcă mă schimb, sunt alta. Sunt oare mai
bună?
Atâta suferinţă
Nu credeam vreodată
A putea să gust.
Suntem prinşi de glasurile superbe ale
recitatorilor.
Şi el spune, şi eu spun
Doar cuvinte în lăstun
... de ce mergi, tată, cu spatele-nainte...
iacă drumul mă duce-napoi, fiule,
vântul mă suflă-n tăcere
ca-ntr-o mare de cucută...
Depastişare
( din notiţele Claudiei)
Flaubert este un scriitor bun, dar nu atinge
cerinţele clasei muncitoare.
O zi din viaţa lui Heminguei: s-a sinucis.
Paul Goma s-a născut la 2 octombrie 1935, cel mai
liber scriitor în viaţă. Toţi cei care se arată mântuitorii societăţii în carte
apar ca nişte bestii, pentru autor, nimeni nu mai este curat. Eugen Ionescu a
scris: Paul Goma este un Soljeniţ român. Firea lui Goma devine un arbitru cu
mari crudităţi. Dă în libertinajul de tranziţie care spală creierii... Cum ne
povestea el în celulă Giois şi eu dormeam. Goma, în Jurnal, e un Savonarola. În
realitate, a fost cel mai represat în puşcării şi cel mai exilat la Paris. Pe
mormântul lui Eugen Ionescu scrie: Cine mă salvează? poate Iisus. La moartea
lui Mircea Eliade: Cărturarul lasă în urmă cărţile, a luat cu el limba română
vorbită; era starea de graţie a limbii române. Paul Goma vorbeşte despre cei
care nu mai vorbesc româneşte într-un pamflet...
Dintre toate temele realismului şi libertăţile scriitorilor, una ar fi: cum
se poate spera să se retrăiască marile experienţe creatoare ale culturilor mari
şi mici prin lectură şi meditaţie? Opriţi ca vasul zugrăvit/Pe-o zugrăvită mare
(Samuel Cambridge); Sufletul îi este obosit de orice, numai de credinţa în
Dumnezeu şi de iubirea arzătoare pentru om nu este obosit (Thomas de Quincey);
Hercule preschimbat în rândunică (Paul Valery); În braţele zeilor am crescut
(Johann Christian Friederich Holderlin); Mi-e uneori ruşine ce slabi suntem în
lume (Alfred de Vigny); Negru soare – melancolia (Gerard de Nerval).
Lev Tolstoi a vrut să-şi dea pământul oamenilor. A
fost în România. Războiul şi pacea există între francezi şi ruşi, război condus
de Napoleon. Ana Karenina este simbolul feminităţii dincolo de libertate.
Când iei opiu, îţi lucesc obrajii. Baudelaire,
Edgar Poe îl imită pe de Quincey. Bogăţia unei naţiuni e dată de suma viciilor
ei. Vicioşii sunt concurenţi ai vindecătorilor. Cea mai tuberculoasă ţară era
Anglia. Laudamum a fertilizat literatura. Crima se consumă cel mai mult în
filme, unde o crimă e mai frumoasă decât alta. Nu Raskolnicov face crima, ci
ortodoxia, ruşii, Dostoievsky. Rhyme – Rima marinarului din vechime. Puşcăria
literaturii, râsul în puşcărie, perversiune. Păcatul în literatură se
transformă în viciu, ne face părtaşi la o anumită mântuire.
Literatura nu mai e a zilelor noastre, dar noi o
aducem la zi. Propagarea s-a realizat în Revista sec. XX. Statuia este un dans
împietrit. Socrate compară dansatoarea cu o flacără. Dansatoarea lui Hercule
este o rândunică.
Semn şi sens. Sartre: omul este altceva decât ceea ce-l face să
fie ce este. Carol cel Mare, părintele Europei, Republica Christiana. J.J.
Rousseau 1761, Emanuel Kant 1795: pacea eternă. Victor Hugo 1851: Statele Unite
ale Europei. Ziarul Ziua 7-8 martie, Guran: rădăcini ortodoxe pentru Europa.
Baudelaire, Corespondenţă, sonnet – Parfum, culoare, sunet se-ngână şi-şi
răspund (simbolismul). Amintire – tradusă de Lucian Blaga – Te ridici şi în
faţă vezi spaima / Amintirea unor ani ce au trecut. A doua elegie. Huntington
(clasicism, creştinism, separarea autorităţii temporale de autoritatea
spirituală, diversitatea lingvistică, statul de drept, individualismul).
Duroselle (dreptul roman, morala iudeo-creştină, arta clasică, umanismul şi
individualismul Renaşterii, romantismul, raţionalismul şi ştiinţa iluminismului).
Braudel (revolta prometeică, mitul eternei reîntoarceri, atracţia originalului,
atracţia faţă de ceea ce este interzis, necunoscut, îndepărtat, încrederea în
raţiune, spiritul critic şi autocritic). Wright (umanismul: omul=scop în sine,
măsura tuturor lucrurilor; liberalismul: încrederea în individ, dreptul
fiecăruia de a dezvolta propriul potenţial; pragmatismul: convingerea că nu
există adevăruri absolute; relativismul: circumscrierea oricărei experienţa
într-un context ştiinţific, social, cultural, care limitează capacitatea
noastră de generalizare). Morin (caracterul dialogic al identităţii europene
rezultă dintr-o serie de antagonisme interne: religie/raţiune,
credinţă/îndoială, Gândire mitică, gândire critică,empirismul/raţionalismul,
existenţa/ideea, particular/universal, problematizare/reîntemeiere,
filosofie/ştiinţă, cultură umanistă/cultură ştiinţifică, vchi/nou,
tradiţie/evoluţie, reacţie/revoluţie, individ/colectivitate,
imanent/transcendent, hamletismul, prometeismul, quicotismul/sancho-pansismul.
Caracteristici: comunitatea destinului istoric, comunitatea valorilor,
comunitatea modului de viaţă, comunitatea socială şi economică, comunitatea
responsabilităţii).
Nimeni să nu ştie ce e în sufletul tău, nici măcar
tu să nu ştii ce e în sufletul tău (G.Anca)
Poezie şi
muzică. Se profilează cultul Enescu prin Oedip. George Enescu: Visez la o muzică
asemănătoare muzicei din ţărmurile greceşti. Modurile antice se regăsesc în
folclorul românesc. Pământul grecesc este făcut din aromâni.
Existenţialism
şi structuralism. Ferdinand de Saussure
comparat cu Panini. Limba este un sistem de semne care exprimă idei, este
sistemul sistemelor. Semeion. Michel Foucault: Generaţia lui Sartre este
înlocuită de generaţia structuralistă. Sistem: un ansamblu de idei care se
schimbă; sistemul este anonim, chiar dumnezeire. În lupta dintre sens şi semn,
literatura scade, devine nimic. Dualul, sensul şi semnul sunt aduse la nondual,
advaita: Dumnezeu/om, literatură revelată/literatură scrisă de mari scriitori.
Credinţă şi
speranţă (Pistis şi Elpis). Lucrări prezentate de studenţi:
Ideea vine vorbind – Dragomir Gurău Claudia; Lemnul în stilul televiziunii
naţionale – Milea Minodora; Hemingueiy (în engleză) – Andronache Andreea
(Margot îşi înşală soţul pentru că era laş, ea este totuşi cea care îl ucide
când acesta doreşte să devină curajos). Propuneri ale domnului profesor pentru
azi: antologie din scrierile părinţilor latini; poezie religioasă italiană;
istoria literaturii creştine vechi greceşti şi latine; Nicolae Balotă – Calea, adevărul şi viaţa; antologie de
poezie religioasă, editura Coresi; poezii româneşti religioase: Rugăciune (Petru Cercel), alţi autori:
Varlaam, Dosoftei. Poezia religioasă este în general modernă. Papa Ioan Paul
II: Martirii care au fost în sec XX au lăsat mesaje religioase care ne-au
învăţat să trăim şi să murim. El Castillo interior – Sf. Teresa din Avila.
Noche oscura del alma – Sf. Ioan al Crucii. Itinerarium mentis in Deum – Sf.
Pavel. Decalog/Ioan Paul II: credinţa, biserica, rugăciunea, iubirea, istoria,
răul, munca, lumea, pacea, religiile. Poeme dogmatice – Sf. Grigorie de Nazianz
– Imn către Dumnezeu. Dumnezeu Fiul este de o Fiinţă cu Tatăl Care L-a
creat/.../Lumină cu neputinţă de privit, dar care priveşte peste tot... Gândul
către Dumnezeu – inspiraţie divin literară. Sfinţenia şi perfecţiunea literară
se întâlnesc la Grigorie de Nazianz, Ioan al Crucii. Religiosul e dedus din
literatură. Dante, un păcătos, a ajuns la perfecţiune prin geniul literar.
Dumnezeu este un subiect infinit. Omiliile despre Fericire au o perfecţiune de
poem. Există o neînţelegere între sfinţi şi poeţi, dar marii poeţi sunt sfinţi.
A face literatură în diavol nu înseamnă că nu vrei să fii purificat, mântuit.
Poezia şi sfinţenia vin de la Dumnezeu. Poeţii blestemaţi fac imnuri satanice,
dar sunt sfinţi. Mişcare christalină (Christ-cristal) – Mor că nu mai mor odată
(Ioan al Crucii). Tereza din Avila, sfântă autodidactă – tot ce spune bun este
de la Dumnezeu, tot ce este rău este de la ea. Papa a validat calitatea apostolică
a României, a dat ţării noastre ceea ce Europa şi America ne refuză:
identitatea. Eminescu afirmă că marii sfinţi scriu imnuri, marii poeţi se
exprimă în rugăciuni. Totus tuus. Libertatea este un rod al păcatului, trebuie
să învingi păcatul ca să ajungi la libertate. Istoria, după Papă, este istoria
mântuirii, Revelaţia învaţă că Dumnezeu voieşte istoria umană. Capitolul
„Tragediile istoriei” vorbeşte despre: civilizaţia vieţii şi a morţii; munca îl
ajută pe om să devină matur; şomajul este un chin, coşmar, deziluzie; lumea e
dornică de mai mult adevăr, iubire, bucurie; omenirea a fost creată de
Dumnezeu; Dumnezeu voieşte mântuirea tuturor oamenilor; cei care nu cred,
necredincioşii, sau cei care cred diferit trebuie să încredinţeze mântuirea
dreptăţii celui PreaÎnalt.
Literatură şi
lingvistică. Psalmul 63 al lui David, 54, 104. „Linguşirea lor
e dulce ca şi mierea de albine / Însă de veninul urii le sunt inimile pline”.
Psalmi (Vasile Militaru). Era Pound. Jocuri (Hesse, Queneau). Christocentrism.
Analiza este mama tuturor literaturilor. „Sunt nebun că m-am dezbrăcat de
nebunie” (Pound). Nebunia e sfântă. „Nici nu-mi închipuiam că moartea poate
doborâ atât de mulţi” (T.S.Eliot). Sădirea cadavrului. Eugenio Montale, poeme
scurte-poeme lungi, distincţia e structuralismul, „carnea de soare devorată”.
La aceste ţărmuri erau dorinţele copilului, „ţâşnet de lăstuni, vagabonzi”,
poem dumnezeiesc. Montale nu are tristeţea lui Leopardi, este aproape de Dante.
Hesse – Jocul mărgelelor de sticlă:
regulile acestui joc se învaţă în câţiva ani; limbajul semnelor şi gramatica
jocului; este un joc care sintetizează toate conţinuturile şi valorile noastre;
cu orga se pot prezenta în joc conţinuturile lumii; jocul sferelor romantice
trece peste diacronie şi simfonie. Literatura este joc. Se aplică metoda joc în
joc. Queneau: O sută de miliarde de poeme
– în 10 pagini a dat cartea cea mai lungă din lume, doar lumea e mai lungă
decât ea (Luca Piţu). De la teocentrism la antropocentrism, sec XXI –
christocentric. Creştinii pot fi socotiţi şi satanişti.
Context
universal românesc. Nefericirea e calea
spre opera genială, viaţa noastră e o karma, un sens divin sau unul demonic.
Uitarea limbii în exil – Şi uit câte puţin latina (Ovidiu). Temele în traducere
se degradează. Tragedie braziliană – Manuel Bandeira – traducere de Maria
Carâp. Irepresibila dorinţă de a împărtăşi lucruri dure. Ironia modernităţii:
dominante mai mult decât dominate. Altă poezie tradusă de d-na Carâp este
„Jose”. Denis Buican, în eternism – Biognoseologia.
Sorin Alexandrescu – personalităţi româneşti: Carol II, Antonescu, Codreanu,
Ceauşescu. Ivo Andrici – Podul de pe
Drina, biografia unei ţări ortodoxe înghiţite de Islam, comunişti; cartea
este tradusă de Gellu Naum. Literaturile apropiate nu ne sunt impuse, fac parte
din literatura noastră. Anii ’50 au fost criminali. Mahabharata – moartea Indiei; o ţară poate fi ucisă ucigându-i-se
capetele. Kazantzakis, prieten cu Panait Istrati, Odisea – 33 333 versuri, Zorba
Grecul se încheie cu o scrisoare, Ascetica nu s-a tradus la noi, biserica
nu acceptă ideea din Iisus rătignit a
doua oară. Noi nu vom pieri, dar ne vom pierde într-un fractal european.
Atic şi
asiatic. Athicos-Asianos-Rodhium. „O, tu, cel făr’ de
noroc,/ Deschideţi mintea şi vorbeşte,/ Striveşte mărăcini sub talpă/ Şi pe
drumul de sânge păşeşte singur” (Rabindranath Tagore”. „Tragedia mi se pare
asemenea unui om îndrăgostit de propria lui înfrângere” (D. H. Lawrence).
Trăsături: circularitatea ideilor limită; diviziune între atic şi asiatic;
culturile arhetipic contrare/antinomiile culturilor arhetip; rodian; teoria
nemonadică a culturilor; mitul arheu; distincţia între filosof şi poet;
cuvântul este totul, nu ideea; frumuseţea poetică; germanitate, rafinament,
supleţe; procesul culturii e ciclic; cultura e un proces stilistic; spiritul
timpului goethean/ i se opune spiritul spaţiului; nimeni nu s-a luminat
vreodată cu întunericul odăii vecine (Vladimir Streinu); unitatea bulbului
original; atic=singur/înghiţit de asiatic/ stil dens şi viguros; asiaticul
substituie/ stil umflat şi gol, fălos şi bombastic, lipsit de judecată; asiatic
– formă a romantismului; aticul – formă a clasicismului; aticul şi asiaticul
devin dublete de concepte: liniar/ pictural; planiform/ adânc; închis/ deschis;
relativ/ absolut; cuvinte noi / idei vechi; daoist/ confucianist. Toate
formulele filosofiei timpului sunt nişte forme spaţiale: corpul izolat; infinit
tridimensional/ cultură occidentală; peştera, drumul labirintic. Percepţia
nelimitării: limitat/nelimitat; atic/asiatic. Combinarea accentelor de valoare.
Adulterarea valorilor atice prin cele asiatice şi viceversa. Noi, românii,
suntem atici, sfere/lotuşi. Viaţa e sfântă. Asia creşte, Europa scade la ora
actuală, cultura feminină o înghite pe cea masculină. Tragedia – o armă mai
puternică decât se cuvine.
Cele trei stadii ale creaţiei: precreaţia, crearea,
distrugerea lumii. Deschiderea e vocalică, stingerea este consonantică (Amita
Bhose despre Eminescu). Alternanţa sugerează. Zeiţa cunoaşterii îi vorbeşte
ginerelui (Şiva) în limba cultă, iar miresei (Parvati) în limba populară (Kumarasambhava de Kalidasa).
Marino-Piţu-Kamban. „I had a little talent for
happiness” (Beckett). Literatura – un cerc care se repetă, o noţiune sinonimică
prin excelenţă. Stratul heteronomic al ideii de literatură/ domeniul valorilor
concurente şi exclusiviste exprimate în scris care pun în pericol specificul
literaturii: a) republica literelor – literatura universală şi naţională / b)
literatura – fenomen social, literatura de expresie/ fenomen economic/ fenomen
ideologic. Doctrină: gândirostivieţuirea. Kamban, împărat al poeţilor, trăieşte
în Dumnezeu.
Nicolae
Steinhardt:
"Despre Răutatea Umană"
"Despre Răutatea Umană"
Când un om reușește să facă ceva ce
i-a solicitat mult efort, în el începe să lucreze trufia. Cel ce slăbește, se
uită cu dispreț la grași, iar cel ce s-a lăsat de fumat răsucește nasul
disprețuitor când altul se bălăcește, încă, în viciul său. Dacă unul își
reprimă cu sârg sexualitatea, se uită cu dispreț și cu trufie către păcătosul
care se căznește să scape de păcat, dar instinctul i-o ia înainte! Ceea ce
reușim, ne poate spurca mai ceva decât păcatul însuși. Ceea ce obținem poate să
ne dea peste cap reperele emoționale în așa manieră încât ne umple sufletul de
venin.
Banii care vin spre noi ne pot face
aroganți și zgârciți, cum succesul ne poate răsturna în abisul înfricoșător al
patimilor sufletești.
Drumul către iubire se îngustează
când ne uităm spre ceilalţi de la înălțimea vulturilor aflați în zbor.
Blândețea inimii se usucă pe vrejii
de dispreț, de ură și de trufie, dacă sufletul nu este pregătit să primească
reușita sa cu modestia și grația unei flori. Tot ce reușim pentru noi și ne
aduce energie, este menit a se întoarce către aceia ce se zbat, încă, în
suferință și-n păcat.
Ochii noștri nu sunt concepuți pentru
dispreț, ci pentru a exprima cu ei chipul iubirii ce se căznește să iasă din
sufletele noastre.
Succesele nu ne sunt date spre a ne
înfoia în pene ca în mantiile statuilor, ci pentru a le transforma în dragoste,
în dezvoltare și în dăruire pentru cei din jur.
Dacă reprimi foamea în timp ce
postești, foamea se va face tot mai mare. Mintea ta o să viseze mâncăruri
gustoase și alese, mintea o să simtă mirosurile cele mai apetisante chiar și în
somn, pentru ca în ziua următoare, înnebunită de frustrare, să compenseze lipsa
ei printr-un dispreț sfidător față de cel ce nu postește. Atunci postul devine
prilej de trufie, de exprimare a orgoliului și a izbânzii trufașe asupra
poftelor. Dar, dincolo de orice, trufia rămâne trufie, iar sentimentul
frustrării o confirmă.
Dacă ai reușit în viață, nu te agăța
de nereușitele altuia, pentru a nu trezi în tine viermele cel aprig al
orgoliului și patima înfumurării. Reușita este energia iubirii și a capacității
tale de acceptare a vieții, dar ea nu rămâne nemișcată, nu este ca un munte sau
ca un ocean.
Îngâmfarea și trufia reușitei te
coboară, încetul cu încetul, de pe soclul tău, căci ele desenează pe cerul
vieții tale evenimente specifice lor.
Slăbește, bucură-te și taci! Lasă-te
de fumat, bucură-te și taci! Curăță ograda ta, bucură-te de curățenie și lasă
gunoiul vecinului acolo unde vecinul însuși l-a pus. Căci între vecin și
gunoiul din curte există o relație ascunsă, niște emoții pe care nu le cunoști,
sentimente pe care nu le vei bănui vreodată și cauze ce vor rămâne, poate
pentru totdeauna, ascunse minții și inimii tale.
Între omul gras și grăsimea sa există
o relație ascunsă. O înțelegere. Un secret. Un sentiment neînțeles. O emoție
neconsumată. O dragoste respinsă. Grăsimea este profesorul grasului. Viciul
este profesorul viciosului. Și în viața noastră nu există profesori mai severi
decât viciile și incapacitățile noastre.
Acum știu, știu că orice ură, orice
aversiune, orice ținere de minte a răului, orice lipsă de milă, orice lipsă de
înțelegere, bunăvoință, simpatie, orice purtare cu oamenii care nu sunt la
nivelul grației și gingășiei unui menuet de Mozart… este un păcat și o
spurcăciune; nu numai omorul, rănirea, lovirea, jefuirea, înjurătura,
alungarea, dar orice vulgaritate, desconsiderarea, orice căutătură rea, orice
dispreț, orice rea dispoziție este de la diavol și strică totul. Acum știu, am
aflat și eu…
Alda Zaira
Cuvantul diaspora a ajuns un fel de injuratura.
Sa-ti fie rusine daca traiesti si muncesti in strainatate! Auzi! Bai frate,
patriotismul asta dus la fanatism este inteles complet aiurea. Toti care judeca
diaspora sunt mancati de propria neputinta si lipsa de initiativa. Nu esti un
erou daca ramai in tara de bastina si nu esti un tradator daca pleci in alta
parte. Migratia a avut loc din totdeauna, este un proces natural. Nu mai dati
vina pe altii si nu mai proiectati propria incompetenta pe altii. Din 90 e
fiecare liber sa traiasca unde vrea. Terra e mai mica decat credeti! Nu merge
rau Romaniei din cauza „plecatilor“ ci din cauza celor ramasi care nu sunt in
stare sa se organizeze si sa practice o politica rezonabila. N-ati urlat toti
in 89 ca „noi suntem Poporul“? Coruptia se petrece la orice nivel in Romania.
De dat din gura suntem cei mai tari dar sa nu mai iei spaga, sa nu angajezi pe
pile, sa fii respectuos si fata de alte pareri, sa nu promovezi parasute, sa-ti
ajuti vecinul cu fapte nu cu share si sa nu mai judeci prost ce e in afara
perceptiei tale nu apartine patrimoniului national roman! In loc sa va lingeti
ranile de eroi martiri parasiti de diaspora in propria tara, pune-ti mana si
spalati-va: intai pe ochi, in urechi, spalati casa, strada si...parlamentul. Si
lasa diaspora, cu tot dreptul ei de vot, ca nu in ea se sting sperantele
natiunii si nici societatea nu se usuca de dorul ei!
Friță Carp
Mergeam
prin pădurea care leagă două îndumnezeiri, satul Slănic-ARGEȘ de mănăstirea cu
același nume, treceam printr-o lume a arborilor care e tot un dat al
Divinității, o binefacere pentru trecătorul negrăbit, dornic și capabil să se
bucure de ce îi este dat. Copaci de tot felul sprijineau cerul cu semeția lor
iar printre ei, ca niște copii porniți înainte de vreme către maturitate, își
alungeau vârfurile să fie mângâiate de azur câteva tulpini ca niște liane. S-au
lungit după lumină, m-a lămurit însoțitorul, un prieten cunoscător al
sufletului pădurii.
Eram într-un crâng de oameni când l-am văzut prima dată. Părea un însigurat în mulțime, chiar lumina ochilor săi era altfel decât luminile din ochii celorlalți. Mi-a povestit apoi, într-o altă întâlnire, incredibila dramă, pierderea unicului fiu. De atunci l-am revăzut în mai multe rânduri și îl asemăn tot mai mult cu un arbore în căutarea luminii. O găsește adesea în cuvinte, scrisul său e o lumină care ne trage sufletele spre bolta neasemuită a bucuriei de a citi. O lumină este omul Tudor Amza, cel care a găsit în lumina creației puterea de a merge mai departe, o lumină este și metafora sa, întregitoare a sufletului său ales.
Merg îngândurat printr-un codru de gânduri. De peste tot, ca niște avalanșe, fulgi mari de întuneric îmi taie calea. Discuții înalte, cu argumente joase adesea, aproape în fierbere toate, discuții în care toți au dreptate și celălalt, numai celălalt e de vină, discuții cu verbe care atacă bunul simț, cu conjugări, aproape fără excepție, care sar la gâtul preopinentului. Alegerea președintelui este la ordinea zilei, dar mai bine zis la ordinea nopții, un întuneric greu curge de peste tot. Aș alege lumina, dar nu o văd nicăieri.
Undeva, în centrul capitalei, candidează cineva la funcția de președinte al Republicii scrisului. Acolo poate fi lumina. Ajung la timp. Votez Nicolae Grigore Mărășanu. Trilogia sa COMEDIA VALAHĂ e lumina acestei seri.
Eram într-un crâng de oameni când l-am văzut prima dată. Părea un însigurat în mulțime, chiar lumina ochilor săi era altfel decât luminile din ochii celorlalți. Mi-a povestit apoi, într-o altă întâlnire, incredibila dramă, pierderea unicului fiu. De atunci l-am revăzut în mai multe rânduri și îl asemăn tot mai mult cu un arbore în căutarea luminii. O găsește adesea în cuvinte, scrisul său e o lumină care ne trage sufletele spre bolta neasemuită a bucuriei de a citi. O lumină este omul Tudor Amza, cel care a găsit în lumina creației puterea de a merge mai departe, o lumină este și metafora sa, întregitoare a sufletului său ales.
Merg îngândurat printr-un codru de gânduri. De peste tot, ca niște avalanșe, fulgi mari de întuneric îmi taie calea. Discuții înalte, cu argumente joase adesea, aproape în fierbere toate, discuții în care toți au dreptate și celălalt, numai celălalt e de vină, discuții cu verbe care atacă bunul simț, cu conjugări, aproape fără excepție, care sar la gâtul preopinentului. Alegerea președintelui este la ordinea zilei, dar mai bine zis la ordinea nopții, un întuneric greu curge de peste tot. Aș alege lumina, dar nu o văd nicăieri.
Undeva, în centrul capitalei, candidează cineva la funcția de președinte al Republicii scrisului. Acolo poate fi lumina. Ajung la timp. Votez Nicolae Grigore Mărășanu. Trilogia sa COMEDIA VALAHĂ e lumina acestei seri.
La barza chioara ii face Dumnezeu cuib" (1)
Pot intelege ca multi s-au saturat sa tot auda/ citeasca potop de
vorbe, mai mult sau mai putin mestesugite, mai mult sau mai putin radicale, de
o parte sau de alta a baricadei care desparte romanii de romani, in propria lor
tara.
Asa ca isi pun lehamitea-n bat si, daca mai pana de curand se faceau ca ploua, pe o vreme providential de frumoasa pentru noiembrie, de data aceasta s-ar putea chiar sa ploua.
Doar ca acasa, in Romania, sectiile de votare sunt la o azvarlitura de bat de casa.
Pe cand ASTIA din Diaspora au de parcurs, in majoritatea cazurilor, sute de kilometri, pana la cea mai apropiata sectie.
Pe care nu se dau in laturi sa ii faca, pe cheltuiala lor, pe timpul lor, chiar pe riscul lor, ca sa isi exercite un drept fundamental care, in tarile in care se afla acum, este tratat cu respect si seriozitate, si care acolo este considerat nu numai un drept, ci si o obligatie fundamentala.
Romanii dinafara tarii au capatat, in urma experientei occidentale, o alta perceptie a constiintei civice.
Care constiinta civica, pentru multi romani din tara si, mai ales - o spun cu amaraciune - pentru tineri, este sublima, dar lipseste cu desavarsire.
Daca, in urma cu multi ani, cei mai multi dintre noi, ramasii in tara, ii percepeam pe ASTIA plecati dincolo ca pe niste intrusi care vor cu tot dinadinsul sa vedem cu ochii lor, ca si cand ramasii la vatra am fi fost orbi, acum pot spune, cu toata responsabilitatea, ca DA, am fost orbi si inca au mai ramas orbi cata frunza si iarba.
Orbi si surzi la strigatele lor disperate DE DOR, DE NEPUTINTA, DE REVOLTA fata de pasivitatea cu care acceptam sa ni se puna belciuge in nas si sa ne invartim in nepermis prelungitul tragic dans al ursului cazut in sclavie unor specimene "cu fata umana".
Ne-am invartit, ani si ani, in acest dans pe care ni l-am asumat, mistic, ca pe un "dat de la Dumnezeu" caruia nu are sens sa i ne impotrivim.
Paguboasa senina filozofie mioritica!
Intre timp, am inceput sa simtim din ce in ce mai apasator de dureros pe pielea noastra intelepciunea populara care spune "cum ti-ai asternut, asa vei dormi".
Am inceput sa deschidem ochii si, la inceput, lumina soarelui ne-a buimacit. Nu al soarelui comunist, ci al soarelui daruit noua, oamenilor, ca sa ne bucure cu lumina si caldura sa si sa ne purifice.
Am inceput sa intrevedem, apoi chiar sa vedem, adevarul, cand ochii ni s-au deschis suficient cat sa putem panorama cu privirea si intelegerea mareata societate in care unii, cei multi, am dansat cu belciuge in nas, in timp ce putinii alesi ei intre ei, prin ignoranta noastra, ne-au acaparat totul: padurile stramosesti, izvoarele, animalele domestice, animalele salbatice, pasarile, pestii, aerul, apa... tot, tot...
...S-au trecut ani peste noi, ne-am trecut noi insine, unii dintre noi definitiv...
Imprejurul nostru romanesc incepe sa semene, din ce in ce mai mult, cu un camp din apropierea laboratorului atomic: PUSTIU.
Asa ca isi pun lehamitea-n bat si, daca mai pana de curand se faceau ca ploua, pe o vreme providential de frumoasa pentru noiembrie, de data aceasta s-ar putea chiar sa ploua.
Doar ca acasa, in Romania, sectiile de votare sunt la o azvarlitura de bat de casa.
Pe cand ASTIA din Diaspora au de parcurs, in majoritatea cazurilor, sute de kilometri, pana la cea mai apropiata sectie.
Pe care nu se dau in laturi sa ii faca, pe cheltuiala lor, pe timpul lor, chiar pe riscul lor, ca sa isi exercite un drept fundamental care, in tarile in care se afla acum, este tratat cu respect si seriozitate, si care acolo este considerat nu numai un drept, ci si o obligatie fundamentala.
Romanii dinafara tarii au capatat, in urma experientei occidentale, o alta perceptie a constiintei civice.
Care constiinta civica, pentru multi romani din tara si, mai ales - o spun cu amaraciune - pentru tineri, este sublima, dar lipseste cu desavarsire.
Daca, in urma cu multi ani, cei mai multi dintre noi, ramasii in tara, ii percepeam pe ASTIA plecati dincolo ca pe niste intrusi care vor cu tot dinadinsul sa vedem cu ochii lor, ca si cand ramasii la vatra am fi fost orbi, acum pot spune, cu toata responsabilitatea, ca DA, am fost orbi si inca au mai ramas orbi cata frunza si iarba.
Orbi si surzi la strigatele lor disperate DE DOR, DE NEPUTINTA, DE REVOLTA fata de pasivitatea cu care acceptam sa ni se puna belciuge in nas si sa ne invartim in nepermis prelungitul tragic dans al ursului cazut in sclavie unor specimene "cu fata umana".
Ne-am invartit, ani si ani, in acest dans pe care ni l-am asumat, mistic, ca pe un "dat de la Dumnezeu" caruia nu are sens sa i ne impotrivim.
Paguboasa senina filozofie mioritica!
Intre timp, am inceput sa simtim din ce in ce mai apasator de dureros pe pielea noastra intelepciunea populara care spune "cum ti-ai asternut, asa vei dormi".
Am inceput sa deschidem ochii si, la inceput, lumina soarelui ne-a buimacit. Nu al soarelui comunist, ci al soarelui daruit noua, oamenilor, ca sa ne bucure cu lumina si caldura sa si sa ne purifice.
Am inceput sa intrevedem, apoi chiar sa vedem, adevarul, cand ochii ni s-au deschis suficient cat sa putem panorama cu privirea si intelegerea mareata societate in care unii, cei multi, am dansat cu belciuge in nas, in timp ce putinii alesi ei intre ei, prin ignoranta noastra, ne-au acaparat totul: padurile stramosesti, izvoarele, animalele domestice, animalele salbatice, pasarile, pestii, aerul, apa... tot, tot...
...S-au trecut ani peste noi, ne-am trecut noi insine, unii dintre noi definitiv...
Imprejurul nostru romanesc incepe sa semene, din ce in ce mai mult, cu un camp din apropierea laboratorului atomic: PUSTIU.
*
ASTIA din Diaspora fac totul, chiar cu
supramasura, ca noi sa intelegem sa le prindem mainile cu care ne ofera
ajutorul preaplinului sufletelor lor romanesti si al dorului de ACASA.
INTELEGE-V-OM, OARE?
Nu avem decat sa ne dezbracam de lasitate, de indiferenta, de neimplicare.
Exista un inceput pentru un adevarat IMPREUNA!
Fie ploaie sau ninsoare, DUMINICA eu ma voi duce din nou SA VOTEZ!
Stiu bine ca nu voi fi singura care o face, doar ca, inceputurile nu se fac cu jumatati de masura si nici cu pasi impleticiti.
Pe cei ramasi acasa si pe ASTIA de dincolo ne uneste acelasi sange romanesc.
Si noi, cei de aici, suntem niste ASTIA!
Fie ca duminica, noi, #ASTIA de aici, aidoma cu #ASTIA din Diaspora, SA VOTAM cat nu pot "dumnealor - stim bine cine" sa cuprinda in cercul de o raza la patrat al catindatei de care si-au legat (mai cu catuse, mai fara, dar nu-i timpul pierdut...) nadejdea ca isi vor salva "onoarea nereperata".
Sa demonstram ca nu le suntem Miticii de care si-au ras in parvenitismul ingrosat ca o talpa tinand loc de obraz!
Gata cu "La barza chioara, ii face Dumnezeu cuib", suntem capabili sa ni-l facem noi insine, cu ochii larg deschisi!
INTELEGE-V-OM, OARE?
Nu avem decat sa ne dezbracam de lasitate, de indiferenta, de neimplicare.
Exista un inceput pentru un adevarat IMPREUNA!
Fie ploaie sau ninsoare, DUMINICA eu ma voi duce din nou SA VOTEZ!
Stiu bine ca nu voi fi singura care o face, doar ca, inceputurile nu se fac cu jumatati de masura si nici cu pasi impleticiti.
Pe cei ramasi acasa si pe ASTIA de dincolo ne uneste acelasi sange romanesc.
Si noi, cei de aici, suntem niste ASTIA!
Fie ca duminica, noi, #ASTIA de aici, aidoma cu #ASTIA din Diaspora, SA VOTAM cat nu pot "dumnealor - stim bine cine" sa cuprinda in cercul de o raza la patrat al catindatei de care si-au legat (mai cu catuse, mai fara, dar nu-i timpul pierdut...) nadejdea ca isi vor salva "onoarea nereperata".
Sa demonstram ca nu le suntem Miticii de care si-au ras in parvenitismul ingrosat ca o talpa tinand loc de obraz!
Gata cu "La barza chioara, ii face Dumnezeu cuib", suntem capabili sa ni-l facem noi insine, cu ochii larg deschisi!
|
|
|
Vasile Deac Bucovineanul
Cert e că a plecat singur. Mic, călare pe un cal înalt. Aşa spun documentele. Februarie, 1886. A trecut prin zăpezi munţii Dornelor, apoi Ardealul şi Apusenii. Şi apoi toată Ungaria şi mai departe… Crăcănat în şa, iţarii strânşi pe picior abia-i ajungeau până-n scări. Îl vezi în poză: scundac, mustaţă vârtoasă, bundă de dihor, chimir lat. Ţăran analfabet, se semna cu degetul. Dar figura-i e dârză, decisă să treacă de orice obstacol. Trei zile jumătate a făcut până la Viena. Purta în desagă planurile unei localităţi pe care o visa să fie de talia marilor staţiuni balneare ale Franţei, Germaniei sau Italiei. Mici machete din lemn, cu fiecare clădire-castel în parte. Studii detaliate, realizate vreme de peste 5 ani, de un grup de austrieci, renumiţi în domeniul lor: balneologul Loegel, arhitectul Brang, inginerul Ziffer, chimistul Ludwig şi geologul Stür, directorul Institutului Imperial de Geologie, adus cu greu de la Viena, spre a cerceta apele vindecătoare ale Dornei. Savanţi iluştri, cărora ţăranul bucovinean le câştigase încrederea cu entuziasmul lui. Îi convinsese că odată ajuns în audienţă la Împărat, îl va face să accepte proiectul cel îndrăzneţ.
Până ca acest Vasile Deac să fie primar, Vatra Dornei era un biet sat uitat pe crestele unor munţi de la marginea împărăţiei. Prin el, a devenit un oraş-staţiune celebru în toată Europa. Acest om a fost singurul primar de sat (şi român pe deasupra) care a luat vreodată masa cu Împăratul Franz Joseph. La sfârşitul unei singure conversaţii, Deac l-a convins pe Împărat să investească în târgul lui bucovinean, în ciuda refuzurilor autorităţilor, speriate de anvergura proiectului. Toţi i-au fost împotrivă, dar el nu s-a lăsat. În epocă, s-a vorbit că a fost un miracol. Un om. Un singur om a făcut toate astea.Clădiri ca în Viena
Cert e că a plecat singur. Mic, călare pe un cal înalt. Aşa spun documentele. Februarie, 1886. A trecut prin zăpezi munţii Dornelor, apoi Ardealul şi Apusenii. Şi apoi toată Ungaria şi mai departe… Crăcănat în şa, iţarii strânşi pe picior abia-i ajungeau până-n scări. Îl vezi în poză: scundac, mustaţă vârtoasă, bundă de dihor, chimir lat. Ţăran analfabet, se semna cu degetul. Dar figura-i e dârză, decisă să treacă de orice obstacol. Trei zile jumătate a făcut până la Viena. Purta în desagă planurile unei localităţi pe care o visa să fie de talia marilor staţiuni balneare ale Franţei, Germaniei sau Italiei. Mici machete din lemn, cu fiecare clădire-castel în parte. Studii detaliate, realizate vreme de peste 5 ani, de un grup de austrieci, renumiţi în domeniul lor: balneologul Loegel, arhitectul Brang, inginerul Ziffer, chimistul Ludwig şi geologul Stür, directorul Institutului Imperial de Geologie, adus cu greu de la Viena, spre a cerceta apele vindecătoare ale Dornei. Savanţi iluştri, cărora ţăranul bucovinean le câştigase încrederea cu entuziasmul lui. Îi convinsese că odată ajuns în audienţă la Împărat, îl va face să accepte proiectul cel îndrăzneţ.
Până ca acest Vasile Deac să fie primar, Vatra Dornei era un biet sat uitat pe crestele unor munţi de la marginea împărăţiei. Prin el, a devenit un oraş-staţiune celebru în toată Europa. Acest om a fost singurul primar de sat (şi român pe deasupra) care a luat vreodată masa cu Împăratul Franz Joseph. La sfârşitul unei singure conversaţii, Deac l-a convins pe Împărat să investească în târgul lui bucovinean, în ciuda refuzurilor autorităţilor, speriate de anvergura proiectului. Toţi i-au fost împotrivă, dar el nu s-a lăsat. În epocă, s-a vorbit că a fost un miracol. Un om. Un singur om a făcut toate astea.Clădiri ca în Viena
Coborâm
în „Gara Castel”, Vatra Dornei-Băi, exact în centrul cunoscutei staţiuni
montane. Mulţi copii, vilegiaturişti, oameni veseli – amplu tablou în culori
vii pe zăpezi. Deşi e sfârşit de februarie, încă mai vezi schiori pe cele trei
pârtii. Din gară, sunt doar câţiva paşi până la marele Pod peste Dorna, de pe
care se sinucideau pariori faliţi la ruletă. Pe celălalt mal, chiar pe faleza
înaltă, e ruina maiestuosului Cazinou, celebru în tot Imperiul. La inaugurarea
lui au venit chiar împăratul Franz Joseph, împreună cu fiul său, arhiducele
Franz Ferdinand.
Cazinoul e azi în paragină. Pardosit cândva cu marmură de Carrara, cu imensele lui policandre din cristal de Murano, coborând din tavane… Sală de teatru, bibliotecă imensă, spaţii de utilitate publică, cofetărie şi restaurant elegant… În Europa, prin dimensiunile şi fastul său, rivaliza doar cu celebrul cazinou german de la Baden-Baden.
Cazinoul e azi în paragină. Pardosit cândva cu marmură de Carrara, cu imensele lui policandre din cristal de Murano, coborând din tavane… Sală de teatru, bibliotecă imensă, spaţii de utilitate publică, cofetărie şi restaurant elegant… În Europa, prin dimensiunile şi fastul său, rivaliza doar cu celebrul cazinou german de la Baden-Baden.
Pe
la sfârşitul secolului, aici veneau cei mai înstăriţi nobili din Viena, Praga,
Berlin, Lvov sau Budapesta. Conţi, baroni, prinţi… baluri fastuoase ce ţineau
până la ziuă… În spate, se întinde Parcul imperial, cu marile izvoare minerale,
ce încă îşi păstrează frumuseţea. Şi veveriţele, domesticite parcă „genetic”,
de sute de ani, care coboară din copacii bătrâni şi îţi mănâncă din palmă.
Adesea poţi să le atingi, să le mângâi. Lângă Cazinou, Hotelul balnear Carol,
cu cele patru turnuri pe colţuri. Refăcut, de cinci stele. Pornind de-aici,
de-o parte şi de alta a râului, sunt plasate şi celelalte monumente austriece:
Gara-Castel, Palatul Comunal, Palatul Naţional Român, Biblioteca, Biserica
Catolică, Teatrul Evreiesc, Policlinica Balneară, Farmacia Franz Joseph,
Izvorul Ioan, Izvorul Sentinela… Nu e exagerare: sunt, într-adevăr, palate!
Clădiri somptuoase, cu alură imperială, cum vezi în mijlocul Vienei. Miracole
în România, pentru secolul XIX! Şi toate se aflau atunci în desaga acelui
primar legendar. Toate înălţate de un ţăran care, prin forţa personalităţii
sale, a reuşit să adune mai multe „fonduri europene” decât au făcut-o toţi
primarii ce i-au urmat. Detalii despre viaţa lui au fost descoperire abia acum
câţiva ani, în arhivele imperiale. Un destin incredibil.
„Apăi, Diac îi cel mai bun!”
„Apăi, Diac îi cel mai bun!”
Dornean,
prin naştere, fiu al ciobanului Pentelei Deac. Născut la 10 aprilie 1824.
Copilăria şi-a dus-o mai mult prin munţi, doinind din trişcă. De flăcăuan, îi
plăcea să stea printre bătrânii satului, să le asculte sfaturile. Revista „Deşteptarea”
din Cernăuţi îi consacră un amplu articol în anul 1894. Aflăm că, foarte tânăr
fiind, era luat de mai-marii aşezării la întâlnirile cu mandatarul şi deputaţii
austrieci, fiindcă „băiatul era curajos şi avea mintea înţeleaptă”. Fiindcă
avea dârzenia să iasă în faţă şi să ceară cu diplomaţie drepturile comunei. În
cele din urmă a fost angajat cu săptămâna, la mandatarul regiunii,
supraveghiindu-i acestuia toate rânduielile. „Nu s-a spurcat niciodată nici cu
rachiul, nici cu ţigara sau luleaua”, cele două mari rele care strică averea,
mintea şi sănătatea omului. Când au fost alegeri comunale, toţi dornenii l-au
vrut primar, dar el a zis nu. A convins populaţia să aleagă un om mai bătrân,
el rămânând doar sfetnic în comitetul sătesc. Asta, până în anul 1875. Înainte
de acele alegeri, comitetul nu găsise niciun om potrivit pentru o asemenea
funcţie. A fost trimis la Vatra Dornei, ca să rezolve problema, prefectul
provinciei Bucovina, care s-a întâlnit cu intelectualii ţinutului. Toţi i l-au
propus pe Deac.
Întrebându-l,
prefectul, pe cine socoteşte el că ar fi bun de primar, ţăranul a răspuns cu
sinceritate: „Dacă mă întrebaţi, eu socot că aş fi cel mai bun”. La auzul
acestui răspuns, toţi cărturarii au strigat: „Da, dacă Diac primeşte să fie
primar, apoi el îi cel mai bun!” Prefectul s-a înfuriat. Nu putea accepta ca în
fruntea unei comune bucovinene să fie un analfabet. N-a mai făcut alegeri în
ziua aceea, ci le-a amânat pentru două săptămâni. Dar şi atunci, tot Deac a
fost propus şi ales cu unanimitate. 27 de ani la rând, până ce s-a retras,
dornenii l-au vrut în fruntea lor doar pe el. Într-un sejur de-o lună la Dorna,
în anul 1888, marele A.D. Xenopol scria: „Acest primar nu ştie carte, însă
prin inteligenţa lui şi spiritul lui practic, bate pe mulţi ştiutori de carte.
Toate socotelile comunei le ştie pe de rost, umblă în toate părţile ca să vadă
personal nevoile aşezării, nu deschide punga comunei decât pentru trebuinţe
stricte şi s-a jurat să nu facă, cât va fi el primar, nicio datorie. (…) Acest
om fără carte preţuieşte învăţătura. La un ospăţ dat de dânsul pentru
realegerea sa ca primar, el a ţinut o cuvântare pe care ar putea-o invidia
mulţi oratori. El închină un pahar spre propăşirea învăţăturii, sfârşind cu
următoarele memorabile cuvinte: «În vremea mea, era veacul întunericului,
acuma e cel al luminii!»”.
Performanţele
lui Vasile Deac au uimit lumea. Încă din al doilea an de mandat, a introdus
iluminatul public. A făcut drumurile. Podul nou peste Dorna. În 1878, s-au
deschis două farmacii şi s-au început lucrările la Policlinică. În acelaşi an,
Deac l-a convins pe ministrul Agriculturii, contele Julius Falkenhein, asupra
necesităţii ridicării la Vatra Dornei a unui stabiliment balnear modern. Iar
în 1880, a înaintat Ministerului de Interne austriac lista cu semnăturile
populaţiei, prin care se solicita statutul de oraş.
O staţiune! Una de nivel internaţional! Ăsta a fost visul acestui ţăran analfabet, care şi-a luat de partea lui toţi savanţii epocii. Cercetători precum Brang, Loebel, Ziffer, Ludwig, Stür erau elita Austriei în domeniu. I-a ţinut la Dorna ani la rând, finanţându-i să studieze în amănunt apele minerale şi toate oportunităţile locului. Apoi să plece în vizite de documentare în Franţa, Germania şi Italia, spre a analiza cum sunt făcute alte staţiuni de prestigiu. Aceştia au realizat macheta întregului oraş. Primarul Deac a asigurat fondurile necesare pentru lucrările de investiţii, prin valorificarea materialului lemnos din pădurile comunale, plus dobânzile din sumele depuse în bănci. Cu toate astea, Ministerul de Interne s-a opus vehement. I-au pus piedici lui Vasile Deac. L-au refuzat şi amânat. Până la urmă, au aprobat doar construirea unei staţiuni balneare modeste, de nivel local (regional). Dar primarul, sprijinit de cercetările oamenilor de ştiinţă austrieci nu s-a mulţumit cu atât. Întrucât toate insistenţele şi încercările de negociere eşuaseră, nu mai era decât o singură soluţie: un drum la Împăratul.
O staţiune! Una de nivel internaţional! Ăsta a fost visul acestui ţăran analfabet, care şi-a luat de partea lui toţi savanţii epocii. Cercetători precum Brang, Loebel, Ziffer, Ludwig, Stür erau elita Austriei în domeniu. I-a ţinut la Dorna ani la rând, finanţându-i să studieze în amănunt apele minerale şi toate oportunităţile locului. Apoi să plece în vizite de documentare în Franţa, Germania şi Italia, spre a analiza cum sunt făcute alte staţiuni de prestigiu. Aceştia au realizat macheta întregului oraş. Primarul Deac a asigurat fondurile necesare pentru lucrările de investiţii, prin valorificarea materialului lemnos din pădurile comunale, plus dobânzile din sumele depuse în bănci. Cu toate astea, Ministerul de Interne s-a opus vehement. I-au pus piedici lui Vasile Deac. L-au refuzat şi amânat. Până la urmă, au aprobat doar construirea unei staţiuni balneare modeste, de nivel local (regional). Dar primarul, sprijinit de cercetările oamenilor de ştiinţă austrieci nu s-a mulţumit cu atât. Întrucât toate insistenţele şi încercările de negociere eşuaseră, nu mai era decât o singură soluţie: un drum la Împăratul.
Liliana Nicoleta
Dinu
Stimate domnule profesor,
Ma numesc Liliana
Nicoleta Dinu si impreuna cu Ionut Daniel Barbu, dr. in teologie, ambii de la
biserica Dobroteasa din Bucuresti, incercam sa elaboram un material despre
clericii si profesorii de la Facultatea de Teologie care au activat si au
trecut la Domnul in capitala.
Pe lista
noastra apare si dl. prof. Mihai Radulescu (1936-2009), cel care a predat
limbile franceza si engleza studentilor de la Teologie.
Am reusit sa gasesc
pe internet numarul de telefon al dlui dr Dimitrie Grama (0046 76 423 05 67) cu
care am vorbit in aceasta seara, Domnia-sa mi-a spus ca mai tine legatura cu
domnia-voastra si m-a indemnat sa va contactez din partea sa, in speranta ca
l-ati cunoscut pe dl. prof. Radulescu si ca ati sti unde este inmormantat, respectiv
poate mai aveti si alte informatii despre acesta.
Noi am incercat sa
identificam locurile de veci ale catorva dintre profesorii de la Teologie si
ne-am si ingrijit de acelea care se aflau in paragina (de exemplu, al pr. prof.
Dimitrie Fecioru, unul dintre marii traducatori ai lucrarilor Sfintilor
Parinti).
V-as ramane
indatorata daca ati avea cunostinta si mi-ati putea spune unde a fost
inmormantat dl prof Mihai Radulescu.
Dimitrie Grama
Tonya
...cine oare a venit noaptea
trecuta
pe cand eu dormeam
si a deschis larg portile tarcului
de fapt trei grinzi orizontale
grele, unsuroase cu resturi
de par si balega pe ele...?
imi intorc privirea de
jur-imprejur
nu vad pe nimeni
imi strig pe nume vecinii
imi chem in ajutor demonii
dar nu am putere in glas
si nimeni nu-mi raspunde...
acum caii mei de lupta, centaurii
si bivolii de ceara
s-or fi pierdut in ceata
s-or fi cerand afara
din lumea mea de vise....
ovaz imi pun in brate
si sare si secara
si plec sa-i caut pe lunca...
pe drum de dimineata
aproape goala si desculta
o fata-mi iese-n cale
-sunt Tonya imi spune-
alerg prin lumi de paie
nu stiu ce caut
hai spune-mi tu, straine!-
nu stiu ce cauti
nu-mi pasa!
eu stiu ce caut dar
parca acuma simt
cautarea mea desarta
fara de rost, trecuta...
ce faci, ma ti de mana?
dece imi spui
ca-n tine acuma se-ascund
si cai si bivoli si demoni
fiorosi?
dece ii vad mai bine
prin ochii tai albastri?
- nu stiu-
imi spui lipindu-te de mine.
asa ne prinde seara
si noaptea, dimineata
si doar asa e bine!
lipica
Paradisul
ar putea semăna
foarte bine cu lipica
unde caii
sunt mai numeroşi decât oamenii.
Numai
umbrele habsburgilor îi mai
încalecă câteodată.
Mă uit la dânşii cum pasc
cu umilinţa şi pietatea
unor călugări
care-şi
citesc breviarele
şi nu m-aş mira
să-i văd într-o zi
că îngenunchează şi murmură,
îmtr-o limbă omenească aproape
un Pater Noster sau
un Ave Maria.
În muzeul trăsurilor e curent.
Femeia care vinde tichete
are un neg oribil
deasupra buzei de sus.
ar putea semăna
foarte bine cu lipica
unde caii
sunt mai numeroşi decât oamenii.
Numai
umbrele habsburgilor îi mai
încalecă câteodată.
Mă uit la dânşii cum pasc
cu umilinţa şi pietatea
unor călugări
care-şi
citesc breviarele
şi nu m-aş mira
să-i văd într-o zi
că îngenunchează şi murmură,
îmtr-o limbă omenească aproape
un Pater Noster sau
un Ave Maria.
În muzeul trăsurilor e curent.
Femeia care vinde tichete
are un neg oribil
deasupra buzei de sus.
LISTA LUI SCHINDLER
Dulce amară-i a instinctului sămânţă pentru supravieţuire
Sădit-o-am în mai mulţi în îndârjirea mea de a lupta pentru dreptate,
Mă deplasez pe tâmplele cărunte ale timpului ce trece în neştire,
Ca şi un fulger răstignit pe cer, stârnesc prin nori, furtuni de sentimente despuiate,
Sfidat-am zâmbind pe drumul Golgotei hohotul ce m-a trimis la moarte,
Urc hotărât purtându-mi crucea de granit în spate,
Treaptă cu treaptă înaintez pe drumul către mântuire.
Sădit-o-am în mai mulţi în îndârjirea mea de a lupta pentru dreptate,
Mă deplasez pe tâmplele cărunte ale timpului ce trece în neştire,
Ca şi un fulger răstignit pe cer, stârnesc prin nori, furtuni de sentimente despuiate,
Sfidat-am zâmbind pe drumul Golgotei hohotul ce m-a trimis la moarte,
Urc hotărât purtându-mi crucea de granit în spate,
Treaptă cu treaptă înaintez pe drumul către mântuire.
Rebelii sunt manipulați să vadă numai griuri,
În alb şi negru lumea parcă-i demodată,
Cu o nesocotinţă totală, regulile lumii sunt date pe sub mână, pe cartele,
Vieţile oamenilor sunt târâte de gât, pe drum cu mărăcini şi pietre către moarte,
Înfing ca la năpârce, mâna în ceafă boroilor puterii,
Ce se ascund de teamă, după insignele conducătorilor de lumi,
Ce îşi acoperă picioare descărnate sub fustele pliate.
În alb şi negru lumea parcă-i demodată,
Cu o nesocotinţă totală, regulile lumii sunt date pe sub mână, pe cartele,
Vieţile oamenilor sunt târâte de gât, pe drum cu mărăcini şi pietre către moarte,
Înfing ca la năpârce, mâna în ceafă boroilor puterii,
Ce se ascund de teamă, după insignele conducătorilor de lumi,
Ce îşi acoperă picioare descărnate sub fustele pliate.
În căutarea veşniciei păcii, îmi continui sensul,
Aş vrea de aş putea să construiesc castele,
În care: ura, foamea, sărăcia, boala, chinul, suferinţa,
Cu destoinicie, pe veci să fie închise,
Cheia de la a lor poartă să o arunc definitiv în stele.
Aş vrea de aş putea să construiesc castele,
În care: ura, foamea, sărăcia, boala, chinul, suferinţa,
Cu destoinicie, pe veci să fie închise,
Cheia de la a lor poartă să o arunc definitiv în stele.
Simt pulsul pădurii inocente oxigenată după ploaie,
Un verde-nchis miroase reavăn a pământ,
Schimbarea lumii se face din buncăre fără vedere,
Iară copacii tineri şi falnici, tăiaţi la rând, cad seceraţi,
Vulturii care-au scăpat, privesc salvarea către pisc de munte,
Unde doar câţiva vor ajunge a poposi nesfărâmaţi;
Războinicii cu cioc de criţă, ajung doar papagali, de curve mângâiaţi,
Veninoase jocuri sunt făcute prin aruncarea zarurilor puterii,
Viitorii mucenici, la masa ovală, sunt făr de milă condamnaţi.
Un verde-nchis miroase reavăn a pământ,
Schimbarea lumii se face din buncăre fără vedere,
Iară copacii tineri şi falnici, tăiaţi la rând, cad seceraţi,
Vulturii care-au scăpat, privesc salvarea către pisc de munte,
Unde doar câţiva vor ajunge a poposi nesfărâmaţi;
Războinicii cu cioc de criţă, ajung doar papagali, de curve mângâiaţi,
Veninoase jocuri sunt făcute prin aruncarea zarurilor puterii,
Viitorii mucenici, la masa ovală, sunt făr de milă condamnaţi.
Nimic nu pare că ne apropie de adevăr,
Cu cât mai tare ne zbuciumăm să ne înălţăm,
Guri de canale ne trag la fund ca şi nisipuri mişcătoare,
De semnul fiarei tot mai mulţi ne lăsăm însemnaţi;
Doar ţipătul celor ce îngropaţi de vii au fost,
În temniţi comuniste ori de atei forţaţi ca să sfârşească spânzuraţi,
Spală din karma neamului îngenunchiat,
Unde măcelul ajuns-a să se-ntâmple până şi-ntre fraţi.
Cu cât mai tare ne zbuciumăm să ne înălţăm,
Guri de canale ne trag la fund ca şi nisipuri mişcătoare,
De semnul fiarei tot mai mulţi ne lăsăm însemnaţi;
Doar ţipătul celor ce îngropaţi de vii au fost,
În temniţi comuniste ori de atei forţaţi ca să sfârşească spânzuraţi,
Spală din karma neamului îngenunchiat,
Unde măcelul ajuns-a să se-ntâmple până şi-ntre fraţi.
Și aşa cin' le va spune copiilor c-odată,
Râurile obişnuiau a curge apa vie în pocale de cristal,
Umplut de răni şi cicatrici pământul geme, se zbate să reînvie,
Drumul doreşte a ne arăta prin ochii plânşi ai poporului mirean,
Ce-n alte vieţi avut-an el esenţă de stejar.
Râurile obişnuiau a curge apa vie în pocale de cristal,
Umplut de răni şi cicatrici pământul geme, se zbate să reînvie,
Drumul doreşte a ne arăta prin ochii plânşi ai poporului mirean,
Ce-n alte vieţi avut-an el esenţă de stejar.
Trăim în vremi lipsite de virtuţi, unde-i banal ce e
dumnezeiesc,
Păcate grele se ridică mai înalte ca munții dincolo de munți,
Și nu există nici un sfârșit mai la vedere ce nu-i grotesc,
Nevoia de întuneric vine dintr-o falsă pudicitate,
Munţii de rele se întâmplă sub acoperire,
Şi aşa se propaghează cu nesimţire tot ce-i mişelesc.
Păcate grele se ridică mai înalte ca munții dincolo de munți,
Și nu există nici un sfârșit mai la vedere ce nu-i grotesc,
Nevoia de întuneric vine dintr-o falsă pudicitate,
Munţii de rele se întâmplă sub acoperire,
Şi aşa se propaghează cu nesimţire tot ce-i mişelesc.
Şi cum se-ntâmpla ca lumea să meargă cu ochi-nchişi spre
hău,
Şi nu putem nicicum să ne îndepărtăm de rău
Zdrobitu-ne-am a noastre oase dar n-am uitat de Dumnezeu,
Semnăm cu vieţi de semeni drumul plin de hârtoape spre Golgota,
A lumii păcate se ridică mai înalte ca munții dincolo de munți,
Și nu există vreun sfârșit frumos ce-i la vedere,
Avem nevoie de lumină sufletelor ce-s pure,
Ca să putem pe cei misei să-i biruim salvaţi fiind de sfinţi.
Şi nu putem nicicum să ne îndepărtăm de rău
Zdrobitu-ne-am a noastre oase dar n-am uitat de Dumnezeu,
Semnăm cu vieţi de semeni drumul plin de hârtoape spre Golgota,
A lumii păcate se ridică mai înalte ca munții dincolo de munți,
Și nu există vreun sfârșit frumos ce-i la vedere,
Avem nevoie de lumină sufletelor ce-s pure,
Ca să putem pe cei misei să-i biruim salvaţi fiind de sfinţi.
Timpul în vieţi de oameni se lasă sculptat,
Trece prin ale noastre vene cu rost precis lăsat de Dumnezeu,
Puhoaie biblice stau gata ca să vină să spele tot ce-i rău,
Ţi-am strecurat printre răvaşe cheia ce duce către izbăvire,
Zâmbeşte-le frumos la cerberi când vei pleca din iad,
Eu îţi promit că totul va fi bine,
Copiii noştrii sunt filoane de dragoste şi de iubire,
Drumul Golgotei va fi umplut de copaci tineri de poveste,
Crescuţi din inocenta lor şi de-a lor râsete fost-au-nmiresmaţi.
Trece prin ale noastre vene cu rost precis lăsat de Dumnezeu,
Puhoaie biblice stau gata ca să vină să spele tot ce-i rău,
Ţi-am strecurat printre răvaşe cheia ce duce către izbăvire,
Zâmbeşte-le frumos la cerberi când vei pleca din iad,
Eu îţi promit că totul va fi bine,
Copiii noştrii sunt filoane de dragoste şi de iubire,
Drumul Golgotei va fi umplut de copaci tineri de poveste,
Crescuţi din inocenta lor şi de-a lor râsete fost-au-nmiresmaţi.
În nuanţe de roşu, galben și albastru, noaptea vine, prin
vise sihastre,
Sunt ușă către cer, ce am primit clarviziunea ca şi moştenire,
A noastre nume fost-au de îngeri, în lista lui Schindler înscrise,
Îţi mulţumesc că eşti un camarad de arme, alăturea de mine,
Un alt sens lucrurilor ce nu le ştii am să le dau de mâine,
Noaptea de-acum-nainte la tine va fi în nuanţe profunde de albastru,
Eu sunt oceanul ce-aduce apa cristalină în albia-ţi ce a secat.
Sunt ușă către cer, ce am primit clarviziunea ca şi moştenire,
A noastre nume fost-au de îngeri, în lista lui Schindler înscrise,
Îţi mulţumesc că eşti un camarad de arme, alăturea de mine,
Un alt sens lucrurilor ce nu le ştii am să le dau de mâine,
Noaptea de-acum-nainte la tine va fi în nuanţe profunde de albastru,
Eu sunt oceanul ce-aduce apa cristalină în albia-ţi ce a secat.
cub (rubik)
cub (rubik) c-o
față de platină
față de aur
față de argint
față de bronz
față de fier
față lipsă
față de platină
față de aur
față de argint
față de bronz
față de fier
față lipsă
take 2
cub (rubik) c-o
față de aur
față de argint
față de bronz
față de fier
față de tablă
față de aur
față de argint
față de bronz
față de fier
față de tablă
Alexia Ema
Ema
to
|
to
|
|
părul tău de fum acoperă orașul
ne facem prizonieratul ca dulceața în miere. nici un om să
vină
se ne elibereze, nici un om să guste, să turbeze. alături
într-un urlet s-au strîns
se ne elibereze, nici un om să guste, să turbeze. alături
într-un urlet s-au strîns
cîinele creierului meu mușcînd pe al
tău pînă nebunia rămîne
fără trup. zdrobitoare, chinuitoare, senzația de maximă excitație
a bărbatului cu penisul mîngîiat
de femeia întrupată din cel mai intim vis.
fără trup. zdrobitoare, chinuitoare, senzația de maximă excitație
a bărbatului cu penisul mîngîiat
de femeia întrupată din cel mai intim vis.
nu avem scăpare, închiși în spermatozoidul care va
repopula
omenirea. singuri, prin toți oamenii umblînd ca printr-o peșteră cu
milioane de tuneluri și fără nici o ieșire întocmai
ca timpul.
omenirea. singuri, prin toți oamenii umblînd ca printr-o peșteră cu
milioane de tuneluri și fără nici o ieșire întocmai
ca timpul.
părul tău de fum acoperă orașul și eu nu mai am interior
sunt doar un punct pe care se sprijină spațiul o aluniță făcută cu
dermatograful pe partea dreaptă a pubisului, eu nu mai am nici un organ
intern, totul e în afara mea, interiorul meu ești tu.
sunt doar un punct pe care se sprijină spațiul o aluniță făcută cu
dermatograful pe partea dreaptă a pubisului, eu nu mai am nici un organ
intern, totul e în afara mea, interiorul meu ești tu.
ne facem prizonieratul în capsula cu otravă din gulerul
unei cămăși nepurtate. nimeni să vină să turbeze, să ne urle trupurile
de aburi și frig peste pădurile bolnave de holeră
cu frunze de funingine.
unei cămăși nepurtate. nimeni să vină să turbeze, să ne urle trupurile
de aburi și frig peste pădurile bolnave de holeră
cu frunze de funingine.
părul tău de fum ninge peste întreg orașul iar eu sunt mic
și bi
dimensional ca o înțepătură de ac în pelicula fină și neclintită
a unei oglinzi umede.
dimensional ca o înțepătură de ac în pelicula fină și neclintită
a unei oglinzi umede.
și tu și eu îmbătrînim ca o lume în care viața se
transformă
în petrol. va veni o vreme în care primăverile vor fi o toamnă
în petrol. va veni o vreme în care primăverile vor fi o toamnă
în care frunzele nu vor îngălbeni și cireșii dau rod încă
o dată.
Vişan
Dragoş
to
|
to
|
|
Nebun mai eram
.
Cinci sute de metri fără nicio oprire
de la lacul Ciuperca
mă duceau pașii pe șina ferată - mă lăsam
pe-un picior lăsăm pantalonii în vine
făceam pe cealaltă șină-ncinsă jetul
umbla tuc-tuc
la Tulcea trenul personal (azi orice Regio)
intră și așa acum în Dealul Taberii dinspre gară
colnicul vegheat sus de Combinatul Metalurgic
dar și de Liceul Naval din cartierul "Dallas"
.
Odată am văzut trei fete ce culegeau corcodușe
chiar dacă erau din partea locului
din "Dallasul" poluat colorat
se vede că alții cărăbăniseră fructele de pe deal
și ele veniseră lângă traverse
că erau destui pomi și jos
.
M-am pitit după tufe
și după o jumătate de oră
răbdarea de-a prinde libelule cu cozi roșii
și fluturi codița rândunicii ochi de păun de zi
cosași gușteri mi-a fost înzecit răsplătită
.
Am văzut cum a făcut una dintre ele
cea mai mare
pipi la cinci metri
deasupra mea
.
Avea o deltă sub fusta înflorată
și-un desiș
negru
monumental
de bogat
.
Altădată am luat-o ca-ntr-un vis
spre cealaltă extremitate a Tulcei
mă făcusem holtei
urcasem deznădăjduit
pe Colnicul Horei
.
Cine nu știe ce-i asta
nu trebuie să caute
îi spun imediat - este delușorul Monumentului
de la independență
Dorobanțu' cu acvila
o sculptură de bronz reconstruită după 1918
după ce pacea i-a gonit înapoi
de la noi pe bulgari
un obelisc uriaș ce veghează Gurile Dunării
sau stă de-un veac la Poarta de aur
a Orientului
.
Era să mă arunc
de pe stâncile înnegrite
amețisem
eram chiar un pic sedat
tata mă aștepta
pe scările-n zig-zag
să ne întoarcem în oraș
nu știu ce m-a ținut
să n-o termin cu viața
la douăzeci de ani
.
Cinci sute de metri fără nicio oprire
de la lacul Ciuperca
mă duceau pașii pe șina ferată - mă lăsam
pe-un picior lăsăm pantalonii în vine
făceam pe cealaltă șină-ncinsă jetul
umbla tuc-tuc
la Tulcea trenul personal (azi orice Regio)
intră și așa acum în Dealul Taberii dinspre gară
colnicul vegheat sus de Combinatul Metalurgic
dar și de Liceul Naval din cartierul "Dallas"
.
Odată am văzut trei fete ce culegeau corcodușe
chiar dacă erau din partea locului
din "Dallasul" poluat colorat
se vede că alții cărăbăniseră fructele de pe deal
și ele veniseră lângă traverse
că erau destui pomi și jos
.
M-am pitit după tufe
și după o jumătate de oră
răbdarea de-a prinde libelule cu cozi roșii
și fluturi codița rândunicii ochi de păun de zi
cosași gușteri mi-a fost înzecit răsplătită
.
Am văzut cum a făcut una dintre ele
cea mai mare
pipi la cinci metri
deasupra mea
.
Avea o deltă sub fusta înflorată
și-un desiș
negru
monumental
de bogat
.
Altădată am luat-o ca-ntr-un vis
spre cealaltă extremitate a Tulcei
mă făcusem holtei
urcasem deznădăjduit
pe Colnicul Horei
.
Cine nu știe ce-i asta
nu trebuie să caute
îi spun imediat - este delușorul Monumentului
de la independență
Dorobanțu' cu acvila
o sculptură de bronz reconstruită după 1918
după ce pacea i-a gonit înapoi
de la noi pe bulgari
un obelisc uriaș ce veghează Gurile Dunării
sau stă de-un veac la Poarta de aur
a Orientului
.
Era să mă arunc
de pe stâncile înnegrite
amețisem
eram chiar un pic sedat
tata mă aștepta
pe scările-n zig-zag
să ne întoarcem în oraș
nu știu ce m-a ținut
să n-o termin cu viața
la douăzeci de ani
Cornaciu
Ion
to
|
to
|
|
CAND PLANGE-O MAMA...
Când plânge-o mamã, se-ntristeazã Sfântul,
Şi Universu-ntreg, plânge cu ea...
Cã lacrima de mamã-arde pãmântul,
Cã-i izvorâtã din durere grea!
Şi Universu-ntreg, plânge cu ea...
Cã lacrima de mamã-arde pãmântul,
Cã-i izvorâtã din durere grea!
Când plânge-o mamã, plânge de durere,
Cã sufletul îi arde din ţâţâni...
Ea plânge, cã nu are mângâiere,
Tu, te grãbeşte, lacrima-i s-aduni!
Cã sufletul îi arde din ţâţâni...
Ea plânge, cã nu are mângâiere,
Tu, te grãbeşte, lacrima-i s-aduni!
Şi plânge mama...când şi-aduce-aminte,
Cã pentru puiul ei, de-atâtea ori,
Îşi punea corpul, tot mereu, 'nainte,
Din spini, fãcându-i drumul, numai flori!
Cã pentru puiul ei, de-atâtea ori,
Îşi punea corpul, tot mereu, 'nainte,
Din spini, fãcându-i drumul, numai flori!
Ea, plânge...cã de multe ori în noapte,
Când puiul ei, micuţ, din somn plângea,
Îl alinta cu blândele ei şoapte,
Şi îl punea la piept, de-l alãpta.
Când puiul ei, micuţ, din somn plângea,
Îl alinta cu blândele ei şoapte,
Şi îl punea la piept, de-l alãpta.
Şi plânge mama...pentru cã e Mamã...
Iar, dac-aude puiul ei cum plânge,
Chiar, de pe patu-i, moartea, de o cheamã,
Ea se ridicã şi la piept îl strânge.
Iar, dac-aude puiul ei cum plânge,
Chiar, de pe patu-i, moartea, de o cheamã,
Ea se ridicã şi la piept îl strânge.
Acum, ea-şi strigã-n lacrimi, neputinţa,
C-al ei copil, strãin îi e de mult...
Şi plânge-ncet, în suflet cu dorinţa,
Cã el, va fi din nou cum l-a crescut!
C-al ei copil, strãin îi e de mult...
Şi plânge-ncet, în suflet cu dorinţa,
Cã el, va fi din nou cum l-a crescut!
O mamã, plânge doar atunci, când n-are,
Ceea ce ea la rându-i, dãruia,
Iubire, şi respect, şi alinare...
Gândeşte-te la ea...şi n-o lãsa!
Ceea ce ea la rându-i, dãruia,
Iubire, şi respect, şi alinare...
Gândeşte-te la ea...şi n-o lãsa!
Pr. Elisei
absurda mea însemnare
ţi-am zidit în lumină
din durerea mea drum
să te am dulce tihnă
de iubire parfum
din durerea mea drum
să te am dulce tihnă
de iubire parfum
să te simt ca o boare
străvezie-n tăcere
de cuvinte culoare
şi albastră-nviere
străvezie-n tăcere
de cuvinte culoare
şi albastră-nviere
te suspin în decorul
altor timpuri aflate
chip în care şi dorul
cade-n spaţii deşarte
altor timpuri aflate
chip în care şi dorul
cade-n spaţii deşarte
te-am zidit în lumină
timp ce-n carne mea doare
c-o speranţă de tihnă
rai de vis şi culoare
timp ce-n carne mea doare
c-o speranţă de tihnă
rai de vis şi culoare
să păşeşti veşnicind
drumul Sfintei Lumini
nu să spinteci crezând
că te speli de rugini
drumul Sfintei Lumini
nu să spinteci crezând
că te speli de rugini
în solfegii de stări
mistuind dăruirea
ţi-am zidit nu din gări
ci din suflul meu firea
mistuind dăruirea
ţi-am zidit nu din gări
ci din suflul meu firea
să te am reîntregire
de nuanţe-n detaliu
ning din bezna-mi uimire
plâng scrumiri în travaliu
de nuanţe-n detaliu
ning din bezna-mi uimire
plâng scrumiri în travaliu
mi-e posacă puterea
o absurdă însemnare
dar mă-ntorc că-mi eşti vrerea
cea din urmă scăpare
o absurdă însemnare
dar mă-ntorc că-mi eşti vrerea
cea din urmă scăpare
Ofelia
Prodan
to
|
to
|
|
vasile
vasile e cu un cap mai înalt decât
mine. miroase puternic a colonie
rusească. trece strada ca un bolid.
cu capul înainte. maşinile claxonează.
vasile râde. vasile e un monstru.
îşi aranjează cravata cu mâna
stângă şi cu dreapta îşi face
loc printre oameni. vasile e în birou.
stă pe scaun. deschide calculatorul.
pe monitor vasile vede cu ochii
întredeschişi o tipă mişto cu sâni
mari care îl imploră să facă sex cu ea.
vasile refuză. vasile e un monstru.
mine. miroase puternic a colonie
rusească. trece strada ca un bolid.
cu capul înainte. maşinile claxonează.
vasile râde. vasile e un monstru.
îşi aranjează cravata cu mâna
stângă şi cu dreapta îşi face
loc printre oameni. vasile e în birou.
stă pe scaun. deschide calculatorul.
pe monitor vasile vede cu ochii
întredeschişi o tipă mişto cu sâni
mari care îl imploră să facă sex cu ea.
vasile refuză. vasile e un monstru.
o nouă ecuaţie
vasile şi-a cumpărat un costum, o
cravată
şi o pereche de pantofi. îşi pune costumul
tacticos, apoi se uită în oglindă. vasile oftează.
îşi pune cravata, apoi se uită iar în oglindă.
vasile oftează. îşi pune pantofii cei noi şi se ridică
fix o jumate de metru deasupra parchetului.
vasile pluteşte în pantofii cei noi. vasile e fericit.
se vede deja printre colegi. se priveşte în oglindă
şi zâmbeşte larg ca un director prosper de bancă.
dar oglinda reflectă doar un costum, o cravată
şi o pereche de pantofi nou-nouţi. de ciudă vasile
se aruncă pe fereastră. cade în jos
atras de forţa gravitaţională a pământului
şi se opreşte brusc la o jumate de metru
deasupra asfaltului. vasile îşi priveşte
cu satisfacţie pantofii cei noi şi aterizează
uşor pe asfalt. trece strada. ajunge în birou.
se închide în birou şi stă nemişcat vreo
două secunde. prin geam colegii pot zări
un costum care dansează, apoi se ridică în aer
şi pluteşte fericit. vasile râde. în mintea lui vasile,
se configurează o nouă ecuaţie:
costum + cravată + pantofi = – vasile.
şi o pereche de pantofi. îşi pune costumul
tacticos, apoi se uită în oglindă. vasile oftează.
îşi pune cravata, apoi se uită iar în oglindă.
vasile oftează. îşi pune pantofii cei noi şi se ridică
fix o jumate de metru deasupra parchetului.
vasile pluteşte în pantofii cei noi. vasile e fericit.
se vede deja printre colegi. se priveşte în oglindă
şi zâmbeşte larg ca un director prosper de bancă.
dar oglinda reflectă doar un costum, o cravată
şi o pereche de pantofi nou-nouţi. de ciudă vasile
se aruncă pe fereastră. cade în jos
atras de forţa gravitaţională a pământului
şi se opreşte brusc la o jumate de metru
deasupra asfaltului. vasile îşi priveşte
cu satisfacţie pantofii cei noi şi aterizează
uşor pe asfalt. trece strada. ajunge în birou.
se închide în birou şi stă nemişcat vreo
două secunde. prin geam colegii pot zări
un costum care dansează, apoi se ridică în aer
şi pluteşte fericit. vasile râde. în mintea lui vasile,
se configurează o nouă ecuaţie:
costum + cravată + pantofi = – vasile.
prizonierul
vasile e într-o stare profundă de
letargie.
nu mai răspunde la apeluri, capul îi atârnă
pe umăr, mâinile şi picioarele lui parcă
sunt ale altcuiva. vasile visează. chestii
care nu se pot întâmpla decât într-un
univers paralel. între timp primeşte sute
de apeluri şi mesaje. vasile însă visează.
o colegă trece în grabă pe lângă trupul
inert al lui vasile. îl atinge uşor cu părul
lung şi roşcat pe faţă. vasile simte adierea
dragostei. tot trupul i se înfioară, deschide
ochii, se ridică în picioare ca un arc, zâmbeşte,
dar nu vede nimic. se freacă buimac la ochi.
degeaba. vasile nu vede nimic. vasile se sperie.
crede că a rămas prizonier într-un univers
paralel. lucru perfect adevărat.
nu mai răspunde la apeluri, capul îi atârnă
pe umăr, mâinile şi picioarele lui parcă
sunt ale altcuiva. vasile visează. chestii
care nu se pot întâmpla decât într-un
univers paralel. între timp primeşte sute
de apeluri şi mesaje. vasile însă visează.
o colegă trece în grabă pe lângă trupul
inert al lui vasile. îl atinge uşor cu părul
lung şi roşcat pe faţă. vasile simte adierea
dragostei. tot trupul i se înfioară, deschide
ochii, se ridică în picioare ca un arc, zâmbeşte,
dar nu vede nimic. se freacă buimac la ochi.
degeaba. vasile nu vede nimic. vasile se sperie.
crede că a rămas prizonier într-un univers
paralel. lucru perfect adevărat.
Sacrificiul
lui vasile i-au crescut două cocoaşe.
una pentru a tasta mai eficient când îşi
ţine laptopul pe genunchi, cealaltă fiind
un fel de acumulator din energia
căruia funcţionează tot departamentul.
colegii trec unul după altul pe sub ochii
ieşiţi din orbite ai lui vasile. colegii sunt
convinşi că aceste semne sunt
doar nişte deformaţii profesionale.
vasile crede la fel. dar suferă în tăcere.
cocoaşa cu energie e cu greu suportabilă.
vasile face mari eforturi în timp ce
degetele lui tastează uimitor de repede
documente financiare. vasile
scrâşneşte din dinţi, laptopul îi cade
de pe genunchi şi prima cocoaşă dispare.
vasile se simte mai uşor dintr-odată.
vasile zâmbeşte şi furnizează energie
în continuare. e în puterea lui vasile
să oprească energia. dar vasile zâmbeşte.
una pentru a tasta mai eficient când îşi
ţine laptopul pe genunchi, cealaltă fiind
un fel de acumulator din energia
căruia funcţionează tot departamentul.
colegii trec unul după altul pe sub ochii
ieşiţi din orbite ai lui vasile. colegii sunt
convinşi că aceste semne sunt
doar nişte deformaţii profesionale.
vasile crede la fel. dar suferă în tăcere.
cocoaşa cu energie e cu greu suportabilă.
vasile face mari eforturi în timp ce
degetele lui tastează uimitor de repede
documente financiare. vasile
scrâşneşte din dinţi, laptopul îi cade
de pe genunchi şi prima cocoaşă dispare.
vasile se simte mai uşor dintr-odată.
vasile zâmbeşte şi furnizează energie
în continuare. e în puterea lui vasile
să oprească energia. dar vasile zâmbeşte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu