George Anca – Dylan Thomas – Flori Bălănescu – Corina Dașoveanu – Ecaterina Petrescu Botoncea – Vișan Dragoș – Isabela Nicoară – Doina Bonescu – Mihaela Aionescu – Marcel Vișa – Scotnosis Luminița – Cristian Tour
George Anca
CLASICI DIN PARTEA LOCULUI
Bucuresti,1 februarie 1998
Poezie
regional-ontologica. Este un
proiect post-didactic dedicat
valorilor interioare
spatial-temporal. Ar fi absurda rezistenta
profesorilor la studierea -un fel de autostudiu - a creatiilor
celor mai apropiate,intime putem spune.
Clasici din partea locului
Eminescu:Ipotesti-Botosani-Moldova
(IBM) -Romania-America-Crimeea (RAC)
Caragiale:
Haimanale-Prahova-Muntenia-Romania.
Blaga:Lancram-Alba-Transilvania-Romania-Ungaria
(LATRU).
DISCUTIE
In
ultima saptamana din februarie,provocat de ”presedinte”,da,am ingaimat,am
numit,zilele trecute o anume posibilitae
“clasici din partea locului”.Eminescu e din partea Botosanilor dar nu
numai,nici cei mai vestiti eminescologi si,evident,nici denigratorii lor
dilematici.Sa zicem,Emil Dorian,colegi de-ai săi, au dreptul poetului ,de a-si
face un nume pe cont propriu in cercul apropiat,mai intai inchis,apoi cu
deschideri conditionate de destinul individual,de cerc,de sfere,in lume.
Sunase
careva din Piatra Neamt.”Ati auzit de Aurel Dumitrascu (voiam sa verific daca
eu auzisem si-n Bucuresti,cand acesta parca se lansase,si la Piatra cand,mort
de tanar,se “clasicizase”)?Nu,a fost raspunsul.Tocmai citisem,pentru prima
oara,poeme postume ale poetului Emil Vrabiescu din Targoviste,mort la 48 de
ani,fara a fi publicat o carte,dar,dupa virtuti expresive,eligibil pentru a fi
adaugat,ca din partea locului in programa pentru elevii ce-au succedat alor
sai.Oricum,poetii locului bantuie scolile,o sa ni se raspunda,mai ales
impostorii,in consiliu chiar nu vazusem atat de penala nici flora editoriala
judeteana,inspectoriala adesea,dar si cu sanse de ramanere..
Tocmai
se arata o antologie a poetilor damboviteni.Dreptul la aceasta localizare
acordat numai clasicilor,de la Vacaresti la Caragiale (altfel ubicuu si-n
zilele noastre),Vrabiescu se plasa in utopia dintre clasici.
Azi,Andrei
Nestorescu ma intreaba daca am publicat tetralogia de romane,ca altfel o scoate
de la bibliografie,apoi 1848,dupa 150 de ani,Grigore Alexandrescu,spun
“localist”,dar in acel an si-a publicat Andrei Muresan si-a publicat Icoana
cresterii rele,ori ,in absolut,Testamentul Iancului.L-a amuzat cel mai grupat
atac anti-Eminescu,dintotdeauna,la 666 zile inainte de 2000 in
“Dilema”.Prin comparatie cu presa
saptamnii trecute,pe acelasi semnaturi,atunci lista,singurul clasic pe aici ar
mai fi Cornea.
Dylan Thomas
BALADA NA(IA)DEI CU PICIOARE LUNGI
Prorele-n jos, al coastei castru
Negru de pasari mai privea cum
Pleca – par smuls, ochi albalenastru;
Orasul tocit din pavele-i ura drum bun,
Adio-atunci filopescarei
Corabii – ancora iute la larg –
Pasare-n carlig de mare,
Nalta-smalta-n varf de catarg,
Dragastosul nisip murmura
Si pe orbitul chei – bastionade.
De dragu-mi du-te, nu privi-n urma,
Zise tarmu-n ocheade.
Panze baura vantul, el alb lapte
Goni in bezna betiva;
Vest soarele naufragiu-n perla
Si luna inot peste ogiva.
Cosuri, catarte se-nvartejira.
Adio celui de pe puntocean
Gutei de aur cantandu-i pe mosor
Na(ia)dei din sacul de golan,
Ca-l vazuram zvarlind dulcii unde
O fata vie cu spangi prin buze;
Toti pestii erau raze de sange,
Zisera nave n-auze.
Adio, cosuri si cornuri,
Matroane-n
fum torcande,
Orb fu la ochi de lumanari
Din geamuri de pe unde,
Dar isi auzi nada trezindu-se,
Cum in nor de dorinte geme,
Acum varga zvarliti ca marea-i
Numai coline-balene.
Dor e ea printre ingeri si cai,
De pestele curcubeu bucurata,
El pluta catedrala din plai
Clopote balizele de piatra.
Unde ancora tanga albatros
Mile lunatica barca
Pasari tipand pogorau jos,
Un nor de ploaie din gat varsa leoarca;
Vazu furtuna mortii tos
Cu arc de fum berbec de gheata,
Foc steaua, vatrai al lui Crist os;
Si nimic pe-a apei fata
Doar mir si fir de luna
Picand si-ntepand pe cale
Momitul peste-n spuma
Ales c-o sarutare.
Balene-n trezire scalp Alp
Cutremurara rau hau acerb,
Busira nada stuf cu buze ploi in palp
Zburara solzii tonilor cu gheb
Si-amoru-n adanc le tesu.
Oh, Ierihonul in plamani le cazu!
Ea ciupi, se-adanci-n al iubirii caer
Toarsa m(en)inge cu picioare lungi de aer
Pan’ orice fiara salt urla
Pan’ ce testoasa carapacea-si farama
Pan’ orice os in mormant se ridica
Cucuriga si se indara’!
Noroc la mana de pe cange,
Tunete sub mari degete
Guta de aur fir de fulger
Mosoru-i canta ragete,
Vartejul barcii-n sangele-i ars
Din plasa in plasea guita
Oh barcataiat metatars
Oh buhaii Biscayei si-a lor vita
Fac din neveste sub verde val pus
Frumoasa nada cu lungi picioare
Sparg negre vesti picteaza pe-o vela sus
Uriase nunti din mare
Deasupra veghei a tasni
Deasupra gradinilor de-a largul
Se zvarli-n sus a delfinului zi
Clopot turla mi-e catargul
Neted lin pe punte doba
Canta apa spusa prova
Caracatita calca amoeba
Vulturul polar cu pas de neoma’.
Din cioc sarat in pupa joasa
Canta de foca pupandu-si mortul!
Lung plumb mireasa clipe pasa
Din vechi in patu-i ortul.
Pe cimitir din mare
Nunti galerii lahare
Hiena-privighetoare
Saltand la moartea miscatoare
Canturla-n nisip anemone
Vale-sahara-n ghioc
Oh vruta carne, demone,
O aruncasi marii cu
fata boboc
In vechi ca apa, ses c-al tiparului;
Mereu adio paine-picioare-lungi
Franta-n carari de deal ale lui
Cum pasari sarate fal-gal in pungi
Si samburi nalti li se-nspumara-n ciocuri;
Mereu adio de pe fata focuri,
De-a racul mort pe fundul marii ridicat
Pe ochii ei a sabordat,
Privire oarba-n clesti tine
Vicleanul sub geana
Vadind adormitelor sine
Catalt-bluna-nudana
Calcand pe doruri cu drag doar jena
Amuti-n flama-i de mirese.
Suzana se-neca-n barbhiena
Si nimeni pe Sheba n-o culese
Ci flamanzi regii mareelor;
Pacatu-n chip de femeie
Doarme pan’ linistea sparge nor
Si apele salta meree.
Lucifer pasare picand
Din parti septentrionale
Topindu-se in gand
In bolta respiratiei sale
Stea Venus zace la ea-n rana,
Anotimpuri ruinele senze
Peste lumea lichida ecrana,
Primaveri albe in bezne.
Mereu adio-n ghioc striga corul,
Adio mereu, carnea-i sloi
Si pescaru-si desira mosorul
Cu tot atat dor cat un strigoi.
Noroc mereu se ruga solzul in penet
Pasare dup-amurg, peste rada-rada,
Velele baura grindina din tunet,
Fulger coada-lunga-aprinde prada.
Corabia in clima ani sase,
Vantu-si ingheata rafala fasta.
Vezi guta d-aur ce trase
De sub munti si galerii la creasta!
Vezi ce-atarna-n par si scalp
La treacatul betei veliere!
Statuile ploii stau Alp,
Coline-s fulgii-n cadere.
Canta si bat, hold-aduni
Plecand barca-n nea de para!
Puntile lui numai minuni.
Oh, minuni pesti! De mult muscara!
Din urna masura de om
Din camera greaua-i sila
Din casa cu oras sodom
In continentul fosila
Unul si unu-n praf de prapur,
Ecouri seci, fete-carabusi
Penele-i mana fetei invapur
Si mana moarta duce la cei dusi,
Duce precum prunci si climate
Pe varfuri rotite in ceti;
Veacurile-si dau parul pe spate
Si mosii canta cu buze de noi feti:
Timpul naste alt fecior.
Ucide timp! Ea-i iarasi dor!
In ghinda gorun taie,
In ou omoara soimul gaie.
Cel ce marele foc porni
Si muri in suier de flame
Ori pe glie-n amurg pasi
Numarand gliei calame
O prinde de par si-o intinde;
Cine cant le invatara buzele
Plange ca rasarit soarele
Din trib de coruri lichide.
Se-ndoaie varga, dand de tarana,
Tarand prin ape despartite
Gradina la ea in mana
Cu pamant si vite
Cu barbati, femei, cascade,
Pomi umbrosi in al navei aval
Nauc si lin pe verdele val cade
Nisip cu eres virginal
Si profeti dune atata;
Vai si insecte ii strang pulpele
Timp, loc ii insfaca os sub tata
Anotimpuri si nori s-o spulbere;
Bratara-i mana izvororb
Cu pesti iuti si pietre-amurge
Sus si jos mai mare sorb
Alt rau respira si curge;
Bate si canta holda-i pe camp,
Talaz de orz si secara,
Cirezile pasc al spumei damb,
Colinele unde zvantara,
Cu iepe marine si ude capestre
Cu manji sarati si brize-n limburi
Toti caii prin prazi maiestre
Galopeaza-n arc pe verzi campuri,
Trap si galop sub pescarusi
In coame traznete.
Roma, Sodoma, Londra-acusi,
Cetati mareei-s petice
Si turle-ntepand nor pe umarul ei
Si pieptanate de pescari fagase
Cand carnea picioarelor lui era vant pe scantei
Si salele flame haitase
‘Ncolacira parul ei din rascruci
Si grozav acas’ viu il duci
Risipa casei ei in spaima lui,
Aprig abator amorului.
Jos, jos, jos, dedesubt
Sub pluta satelor
Se-nvarte-n lant de luna, de-apa supt
Metropolisul pestilor,
Nimic ramas, ba-al marii son,
Vocala mare sub pamant,
Pe pat de-ograzi corabion,
Na(ia)dei
intru clai mormant,
Glii, glii, glii, nimic indure-se
Din pas marin doar predica
Si-n sapte morminte gurese
Jos ancora printr-o biserica.
Adio, noroc, zic ancore si luna
Pescarului singur pe lunci
Sta-n pragul casei tinand in mana
Inima lui cu picioare lungi.
In romaneste de George Anca
(Nota traducatorului. Versiunea aceasta urmeaza
alteia, din sanscrita, dupa Sundarya Lahari de Shankaracharya. Adjectivul
‘lahare’, utilizat la un moment dat vine de acolo, ca ‘unduitore’. O unitate de
alegere poate fi intarita de preferinta traducatorului pentru poetul celt
suprarealist chiar in legatura cu vizite
recente si intalniri in atmosfera, toate revenite in atmosfera sanscrita).
Flori Bălănescu
cel mai blând paznic
într-o zi a plecat Ileana (Samoilă)
născătoarea Ilenuței pe gerul din 1954
(72 de ore de travaliu printre sloiuri
în Văcărești)
apoi a fost Aurora (Dumitrescu)
(superba Lola care l-a înfruntat pe Vișinescu)
născătoarea Ilenuței pe gerul din 1954
(72 de ore de travaliu printre sloiuri
în Văcărești)
apoi a fost Aurora (Dumitrescu)
(superba Lola care l-a înfruntat pe Vișinescu)
„draga mea, cred c-ar trebui totuși
să ne vedem căci uite
ce feste ne joacă viața și într-o zi ne va fi dor
și ne va durea sufletul ca acum”
ce feste ne joacă viața și într-o zi ne va fi dor
și ne va durea sufletul ca acum”
la unul din capete aștepta de ceva timp Emil (Căpraru)
dar eu nu-l lăsam îi lungeam șederea și ochii lui
fără vedere luminau hăuri de întrebări
(într-o zi de ianuarie bunul pediatru nu a mai răspuns)
a mai fost inginerul Constantin (Ciuceanu)
cel care le-a dat slujbe pușcăriașilor
liberați din teroare în moarte civică
se închinase la Domnul și Aspazia (Oțel Petrescu)
(Pazi, mărturisitoarea neînduplecată în fața caraliilor)
de curând le-a apucat urma Nicolae (Bordașiu)
(preotul martor și mărturisitor)
și câți și mai câte toți îl hrăniseră pe Iisus
(paznicul blând al zăbrelelor)
cu lumina abia pâlpâind din ochii lor
să se strecoare-n recile chilii
să le încălzească întunericul umed de la Neagra
dar eu nu-l lăsam îi lungeam șederea și ochii lui
fără vedere luminau hăuri de întrebări
(într-o zi de ianuarie bunul pediatru nu a mai răspuns)
a mai fost inginerul Constantin (Ciuceanu)
cel care le-a dat slujbe pușcăriașilor
liberați din teroare în moarte civică
se închinase la Domnul și Aspazia (Oțel Petrescu)
(Pazi, mărturisitoarea neînduplecată în fața caraliilor)
de curând le-a apucat urma Nicolae (Bordașiu)
(preotul martor și mărturisitor)
și câți și mai câte toți îl hrăniseră pe Iisus
(paznicul blând al zăbrelelor)
cu lumina abia pâlpâind din ochii lor
să se strecoare-n recile chilii
să le încălzească întunericul umed de la Neagra
Marcel (Petrișor) tânărul care s-a uitat fără teamă
în ochii adânci ai morții în hrubele din casimcă în timp
ce-l scotea din celulă cu Calciu (Dumitreasa) și cu
Iosif (V. Iosif) pe mortul frumos Costache (Oprișan)
îmi spune vrute și nevrute de adolescent etern cum
îl alintă Neculai (Popa) băiatul care a vrut să salveze țara
de comuniști (seara trecută a luat și el urma celor plecați)
în ochii adânci ai morții în hrubele din casimcă în timp
ce-l scotea din celulă cu Calciu (Dumitreasa) și cu
Iosif (V. Iosif) pe mortul frumos Costache (Oprișan)
îmi spune vrute și nevrute de adolescent etern cum
îl alintă Neculai (Popa) băiatul care a vrut să salveze țara
de comuniști (seara trecută a luat și el urma celor plecați)
îl ascult pe Marcel cu inima strânsă până la următorul
gong
până ce nu voi mai putea hrăni ascultarea
între timp la federația lor se strigă iar catalogul
până ce nu voi mai putea hrăni ascultarea
între timp la federația lor se strigă iar catalogul
am 11 minute
de scris,
de pus picioarele poemului
pe pereții mei.
scriu cu ardei iute,
îmi arde limba,
în gust se răsucește
incendiat,
semnul.
de scris,
de pus picioarele poemului
pe pereții mei.
scriu cu ardei iute,
îmi arde limba,
în gust se răsucește
incendiat,
semnul.
au fost ape înainte pe cuvinte.
pe cine iubeam?
ce spuneam mâinilor lui
când frământa amurgul în pântecul meu?
pe cine iubeam?
ce spuneam mâinilor lui
când frământa amurgul în pântecul meu?
am 7 minute să scriu
despre arborele care creștea din podea
spre îmbrățișare
în nopțile sângelui.
inimile mele aveau mâini
și mâinile mele aveau ramuri
în toate falangele.
despre arborele care creștea din podea
spre îmbrățișare
în nopțile sângelui.
inimile mele aveau mâini
și mâinile mele aveau ramuri
în toate falangele.
mai sunt 4 minute
până la oglindă,
cum să înduioșez cerșetoarea
care privește prin mine?
până la oglindă,
cum să înduioșez cerșetoarea
care privește prin mine?
de ce mă lovește umbra?
ființa e însăși ființă,
nu mai e timp,
câte bolți cerești mă acoperă?
nu mai e timp,
câte bolți cerești mă acoperă?
Căruntă
Te privesc lăcrimat, superbă natură,
și mă contopesc cu nesaț în ființă ta pură,
respir cu tot trupul ale tale esențe,
chiar de ești toamnă
și-ai rămas doar în zdrențe,
te pătrund cu ploaia
ce-n brazda ta cade
și-ți colind frământarea
odată cu vântul
ce-n frunzișul galben bine îți șade,
înserarea ta înroșită de sânge
îmi inundă retina
și-n ochiul meu plânge,
iar când auriul tău strălucește în soare,
în fiece gâză și-n mine e sărbătoare,
te cutremuri, adesea, de frig și pustietate,
și-ți petreci bătrânețea în singurătate,
aș vrea să te-acoper cu desișul meu,
să-ți sărut întristarea și sufletul greu,
iar de ești căruntă, te rog, nu fii tristă,
eu știu, sub degetele tale subțiri, de pianistă,
purtate prin scorburi de brad,
stă universuri de vise, spitit adânc,
ce ne va îmbraca, ușor, în translucidul smarald...
și mă contopesc cu nesaț în ființă ta pură,
respir cu tot trupul ale tale esențe,
chiar de ești toamnă
și-ai rămas doar în zdrențe,
te pătrund cu ploaia
ce-n brazda ta cade
și-ți colind frământarea
odată cu vântul
ce-n frunzișul galben bine îți șade,
înserarea ta înroșită de sânge
îmi inundă retina
și-n ochiul meu plânge,
iar când auriul tău strălucește în soare,
în fiece gâză și-n mine e sărbătoare,
te cutremuri, adesea, de frig și pustietate,
și-ți petreci bătrânețea în singurătate,
aș vrea să te-acoper cu desișul meu,
să-ți sărut întristarea și sufletul greu,
iar de ești căruntă, te rog, nu fii tristă,
eu știu, sub degetele tale subțiri, de pianistă,
purtate prin scorburi de brad,
stă universuri de vise, spitit adânc,
ce ne va îmbraca, ușor, în translucidul smarald...
Dacă te
plictisești Demetro...
.
Dacă te plictisești în Munții Olimp
în măreața Tessalie pe dealuri cu pomi și podgorii
mai vino Demetro la noi peste Vlahii Mari
și Vlahiile mici din prezent
cu care am umplut Europa de Vest
Canada Australia până și Extremul Orient
încinge sufletele de păstori pescari și plugari
suntem aceeași cojani plecați către râuri și fluvii
suntem sălbaticii tăi închinători
ți-aducem cununi
de grâne salată și muguri de bambus
pretutindeni pe Glob
te iubim nemuritoare Mare Zeiță tracă și greacă
deși vedem cât suntem
risipiți... trecători
.
Dacă te plictisești în Munții Olimp
în măreața Tessalie pe dealuri cu pomi și podgorii
mai vino Demetro la noi peste Vlahii Mari
și Vlahiile mici din prezent
cu care am umplut Europa de Vest
Canada Australia până și Extremul Orient
încinge sufletele de păstori pescari și plugari
suntem aceeași cojani plecați către râuri și fluvii
suntem sălbaticii tăi închinători
ți-aducem cununi
de grâne salată și muguri de bambus
pretutindeni pe Glob
te iubim nemuritoare Mare Zeiță tracă și greacă
deși vedem cât suntem
risipiți... trecători
De ce vorbești singură
mă iscodește el
Singură prin casa ta din hârtie
M-a intrebat odată un singuratic
Iarba nu uită niciodată de rouă
Vezi ce straniu își schimbă anotimpul culoarea
Și moartea ne umbrește pe toți
Niciodată furnica nu uită de povară
De ce te zbați singură
Ca un iepure beat prin lanul cel vechi de secară
Și nu auzi de bătăile inimii tale secerătoarea de foc
De ce mă iscodește cel simgur
Și se lasă cuprins de somn adânc
Ca unele viețuitoare când le atinge frigul
mă iscodește el
Singură prin casa ta din hârtie
M-a intrebat odată un singuratic
Iarba nu uită niciodată de rouă
Vezi ce straniu își schimbă anotimpul culoarea
Și moartea ne umbrește pe toți
Niciodată furnica nu uită de povară
De ce te zbați singură
Ca un iepure beat prin lanul cel vechi de secară
Și nu auzi de bătăile inimii tale secerătoarea de foc
De ce mă iscodește cel simgur
Și se lasă cuprins de somn adânc
Ca unele viețuitoare când le atinge frigul
ÎNTOARCEREA
S-a intunecat afară, pică ploaia in cotlon
Şura şade intr-o rână si toate-s la unison
Drâmba e pe raftul vechi, baniţa curge niţel
Inşirând pe o cărare bob de grâu in firicel.
Stă hambarul gol-goluţ cocoţat pe doi butuci
De sub el un şoricel fuge iute spre uluci.
S-a intunecat afară, pică ploaia in cotlon
Şura şade intr-o rână si toate-s la unison
Drâmba e pe raftul vechi, baniţa curge niţel
Inşirând pe o cărare bob de grâu in firicel.
Stă hambarul gol-goluţ cocoţat pe doi butuci
De sub el un şoricel fuge iute spre uluci.
Un topor e ruginit, ferestrăul dinţi
nu are
Locul lor e luat de drujbă pusă si ea la păstrare
Roaba este demontată, roata doarme pe lemnar
Numai apa din fântână toarce fus in calendar.
Lângă seceră in cui văd potcoave de la cai
Si in tindă toamna-nşiră frunzele in evantai.
Locul lor e luat de drujbă pusă si ea la păstrare
Roaba este demontată, roata doarme pe lemnar
Numai apa din fântână toarce fus in calendar.
Lângă seceră in cui văd potcoave de la cai
Si in tindă toamna-nşiră frunzele in evantai.
Lampa-i stinsă ,deocheată, de-o vecină ce-a murit
Cucuvelele pe hornuri ţipă ceasul de sfâtşit
Pâlcuri vii de lilieci stau lipiţi pe ziduri ude
Tâlvul plânge pe butoi dar bunicul nu aude
O icoană si-un ştergar mă privesc, zâmbesc timid
Si mă-ntreabă cum mă cheamă si de unde am am venit.
Cucuvelele pe hornuri ţipă ceasul de sfâtşit
Pâlcuri vii de lilieci stau lipiţi pe ziduri ude
Tâlvul plânge pe butoi dar bunicul nu aude
O icoană si-un ştergar mă privesc, zâmbesc timid
Si mă-ntreabă cum mă cheamă si de unde am am venit.
Tac morile. Mă macină între
ele pietrele. Când pe furiș îți scriu
se destramă în zbor
un plâns de rândunele.
ele pietrele. Când pe furiș îți scriu
se destramă în zbor
un plâns de rândunele.
Tac ciutele-n gând. Și eu mă mint.
Mă avânt încă un rând
pe o coajă de pin să mai zăbovesc
într-un trup de fecioară străin
ce încă nu vrea să plece
de tine iubire să se dezlege.
Mă avânt încă un rând
pe o coajă de pin să mai zăbovesc
într-un trup de fecioară străin
ce încă nu vrea să plece
de tine iubire să se dezlege.
Și tac furtunos ca un râu
într-o albie. Și tac până la os
trecută prin sabie.
într-o albie. Și tac până la os
trecută prin sabie.
Și-n acest necuprins barbar
și duios. Ca o gutuie ard
cu bun miros.
și duios. Ca o gutuie ard
cu bun miros.
*Și ard furtunos ca o gutuie cu bun miros
Conexiuni
S-au lichefiat orele pierdute cu ochii în tavan,
se preling încontinuu ca o mâzgă.
Oglinzile, crăpate pe alocuri,
reflectă prezența unor chipuri necunoscute.
se preling încontinuu ca o mâzgă.
Oglinzile, crăpate pe alocuri,
reflectă prezența unor chipuri necunoscute.
Stabilesc, în pripă, conexiuni
stabile
cu umbrele care se lungesc pe sub paturi,
ricoșează din pereți și îmi asediază trupul obosit,
mă învie pe altă frecvență.
cu umbrele care se lungesc pe sub paturi,
ricoșează din pereți și îmi asediază trupul obosit,
mă învie pe altă frecvență.
Stabilesc trainice legături cu lumile de ceară,
aprind fitilul monoton al groazei,
aștept bubuitul ultimei clipe,
al doilea big bang esențial.
aprind fitilul monoton al groazei,
aștept bubuitul ultimei clipe,
al doilea big bang esențial.
Sunt copilul acoperit la naștere
cu solzi de praf și fum.
Aidoma fluturelui de noapte venit de departe să moară lipit de lampa electrică,
m-am atins în mod deliberat de trupul acesta,
ca să TRĂIESC.
cu solzi de praf și fum.
Aidoma fluturelui de noapte venit de departe să moară lipit de lampa electrică,
m-am atins în mod deliberat de trupul acesta,
ca să TRĂIESC.
Am aripile pudrate cu sarcasmul nelipsit
celui care cade a mia oară din cerul A în cerul B, districte diferite în care prizonierii cerșesc libertatea de a simți
durerea.
celui care cade a mia oară din cerul A în cerul B, districte diferite în care prizonierii cerșesc libertatea de a simți
durerea.
Răscolesc aerul unei planete sufocant de încete
În preajmă se iscă turbioane de întuneric
(Dețin timpul necesar și dorința de a mă salva?)
Din sicriele capitonate cu ierburi amare se prelinge o mâzgă ce îmi încetinește deplasarea între districte.
La fiecare pas pierd un trup,
le las în urmă cu părerea de rău a șarpelui care năpârlește.
În preajmă se iscă turbioane de întuneric
(Dețin timpul necesar și dorința de a mă salva?)
Din sicriele capitonate cu ierburi amare se prelinge o mâzgă ce îmi încetinește deplasarea între districte.
La fiecare pas pierd un trup,
le las în urmă cu părerea de rău a șarpelui care năpârlește.
Tresar în somn, iar umbrele se retrag din mine
ca ochii unui melc atins de lungul deget al curiozității.
Simt din nou
atunci când toți se refugiază în virtual ca într-o ultimă redută
Protejați de intruziunea semenilor anemici în sentimente,
preferă să stea ore în șir privind monitorul televizorul sau nefăcând nimic,
iar nimicul li se strecoară sub haine, în carne, în suflet.
Îi vezi rareori pe străzile iluminate obscur,
poartă haine roase la mâneci și un aer indiferent ca accesoriu.
ca ochii unui melc atins de lungul deget al curiozității.
Simt din nou
atunci când toți se refugiază în virtual ca într-o ultimă redută
Protejați de intruziunea semenilor anemici în sentimente,
preferă să stea ore în șir privind monitorul televizorul sau nefăcând nimic,
iar nimicul li se strecoară sub haine, în carne, în suflet.
Îi vezi rareori pe străzile iluminate obscur,
poartă haine roase la mâneci și un aer indiferent ca accesoriu.
Jaful sufletelor începe în virtual (am spus-o mereu)
mega după mega, zi după zi
cineva te downloadează din realitate,
te share-uiește pe rețele în care nu valorezi nimic (Dumnezeu pierde dreptul de autor asupra ta, primești serial number 666),
radiația sângelui slăbește treptat, prin vene îți curge Styx-ul 2.0
Programat să nu vezi, să nu știi, să nu simți, te minți că e bine, cufundat în fotoliu lași timpul să treacă pe lângă
Zi și noapte, noapte și zi ferestrele astupate cu perdele groase de fum te fură luminii
Level 1, level 2, level 3 -cădere completă în beznă
Jocul se termină când nu mai ai nimic de spus
Protejați de intruziunea semenilor
pășim în anotimpul oamenilor fără oameni.
mega după mega, zi după zi
cineva te downloadează din realitate,
te share-uiește pe rețele în care nu valorezi nimic (Dumnezeu pierde dreptul de autor asupra ta, primești serial number 666),
radiația sângelui slăbește treptat, prin vene îți curge Styx-ul 2.0
Programat să nu vezi, să nu știi, să nu simți, te minți că e bine, cufundat în fotoliu lași timpul să treacă pe lângă
Zi și noapte, noapte și zi ferestrele astupate cu perdele groase de fum te fură luminii
Level 1, level 2, level 3 -cădere completă în beznă
Jocul se termină când nu mai ai nimic de spus
Protejați de intruziunea semenilor
pășim în anotimpul oamenilor fără oameni.
*
Cât ne-am îndepărtat unul de altul!
Tu
plecată în nord, la vânătoare de reni,
eu mai la sud de ultima ceartă
Am încropit din scoarță de fag
o streașină pentru gândurile negre
Acum pragul casei e ferit de putreziciune,
iar gâzele, șerpii, șobolanii se șterg pe picioare înainte să-mi dea buzna în suflet, rod frânghiile care ne (mai) țineau legați,
rod peticele de carne putrezită,
iar rana se vindecă.
eu mai la sud de ultima ceartă
Am încropit din scoarță de fag
o streașină pentru gândurile negre
Acum pragul casei e ferit de putreziciune,
iar gâzele, șerpii, șobolanii se șterg pe picioare înainte să-mi dea buzna în suflet, rod frânghiile care ne (mai) țineau legați,
rod peticele de carne putrezită,
iar rana se vindecă.
E toamnă, vietățile se zbat să-mi fie aproape
Încă e cald în mine, mai pâlpâie o lumină, flacără se agață orbește de feștila unsă cu 'sEu
Încă e cald în mine, mai pâlpâie o lumină, flacără se agață orbește de feștila unsă cu 'sEu
Am
rămas cu gândurile mele
purtate în coarne de reni fantomatici,
fugăriți de băștinași lihniți de foame
purtate în coarne de reni fantomatici,
fugăriți de băștinași lihniți de foame
Ocupat
cu vânătoarea de năluci,
am uitat unde mi-am pus caietele de poeme,
le caut de ceva timp prin sertare prăfuite
Mi-a amintit de ele poeta ce desenează ochi deschiși atunci când nu mai știe cine e,
iar ochii aceia clipesc la mine în palmă
Când ei plâng, feștila se unge zdravăn, flacăra crește, lumina umple fiecare cotlon
Ard palmele mele ca atunci când mi-ai ghicit (în ele) prima moarte.
am uitat unde mi-am pus caietele de poeme,
le caut de ceva timp prin sertare prăfuite
Mi-a amintit de ele poeta ce desenează ochi deschiși atunci când nu mai știe cine e,
iar ochii aceia clipesc la mine în palmă
Când ei plâng, feștila se unge zdravăn, flacăra crește, lumina umple fiecare cotlon
Ard palmele mele ca atunci când mi-ai ghicit (în ele) prima moarte.
Scotnotis Luminița
ruptura bocetului tău
negură-n zidul umbrelor arse de soare
s-aude pustiu început
în catacombe de lut reinventat şi nevăzut
rostul memoriei
închisoare pentru îngeri buni şi răi
scapă-mă stea polară
de miresmele dulci ale ulcioarelor sparte
luminează-mi şederea
în largul albastrului cer
inundă-mă infinit
cu puterea slovelor ce-nving depărtarea
că-mi tremură cerneala risipirii în vine
şi nu-nţeleg
de ce mai tălmăceşti izgonirea-mi din labirintul iubirii
n-am încălcat legea judecăţii mele
ca să-mi striveşti ecoul
sub pleoapele-ţi grele de ploi reci
s-aude pustiu început
în catacombe de lut reinventat şi nevăzut
rostul memoriei
închisoare pentru îngeri buni şi răi
scapă-mă stea polară
de miresmele dulci ale ulcioarelor sparte
luminează-mi şederea
în largul albastrului cer
inundă-mă infinit
cu puterea slovelor ce-nving depărtarea
că-mi tremură cerneala risipirii în vine
şi nu-nţeleg
de ce mai tălmăceşti izgonirea-mi din labirintul iubirii
n-am încălcat legea judecăţii mele
ca să-mi striveşti ecoul
sub pleoapele-ţi grele de ploi reci
cum de m-ai dat pădure virgină
în lama toporului
ca să ard întreaga-mi pieire
ca un iad ce îmbrăţişează paşii păcatului prin lume
intrându-ţi în algoritm
eu te-am scris
literă cu literă
iar fantezia-mi căpătând viaţă
a început să-şi caute bolnavele rădăcini
pe cărări de ceaţă
cu sufletul mort de cuminte
pildele dreptăţii îşi caută ţinta
există un glas specific ţie
prin care-şi pot elibera timpul
în lama toporului
ca să ard întreaga-mi pieire
ca un iad ce îmbrăţişează paşii păcatului prin lume
intrându-ţi în algoritm
eu te-am scris
literă cu literă
iar fantezia-mi căpătând viaţă
a început să-şi caute bolnavele rădăcini
pe cărări de ceaţă
cu sufletul mort de cuminte
pildele dreptăţii îşi caută ţinta
există un glas specific ţie
prin care-şi pot elibera timpul
am luptat
să fiu
cum e de trebuinţă
chiar şi un fir de iarbă
acum absolutul tace satisfăcut
revendicându-şi comportamentul
faţă de sine
n-am să te părăsesc doar cu un simplu nu
cum nu m-a părăsit
puterea de-a fi singură
să fiu
cum e de trebuinţă
chiar şi un fir de iarbă
acum absolutul tace satisfăcut
revendicându-şi comportamentul
faţă de sine
n-am să te părăsesc doar cu un simplu nu
cum nu m-a părăsit
puterea de-a fi singură
sunt teribil de ignorată
incandescentă aş spune
şi ilegal de totală
ca strălucirea oaselor tale albe
incandescentă aş spune
şi ilegal de totală
ca strălucirea oaselor tale albe
Cristian Tour
Sfântul Augustin – Viaţa şi opera
Augustin (de Hippona), Sfântul născut
Aurelius Augustinus (13.11.354, Tagasta, Numidia, azi Souk Ahras, Algeria –
28.08.430, Hippo Regius, azi Annaba, Algeria;sărbătorit pe 28 august de
Biserica Romano-Catolică şi pe 15 iunie de Biserica Ortodoxă). Episcop al
Hipponei, unul dintre cei patru Părinţi ai Bisericii Apusene (alături de Sf.
Ambrozie, Sf. Ieronim şi Sf. Grigorie cel Mare), doctor al Bisericii şi
probabil cel mai important gânditor creştin după Sf. Pavel, Sf. Augustin a
adaptat filozofia Antichităţii la învăţătura creştină, creând un sistem
filozofic foarte important şi extrem de puternic. Numeroasele sale lucrări
scrise, dintre care cele mai importante sunt Confesiuni(Confessiones, 397
d.Hr.) şi Despre Cetatea lui Dumnezeu(De civitate Dei), au iniţiat metoda
exegezei biblice şi au contribuit la fundamentarea gândirii creştine medievale
şi moderne. Augustin este considerat remarcabil prin faptele sale şi uimitor
prin ceea ce a scris.
Din
fericire, o bună parte dintre scrierile lui (peste cinci milioane de cuvinte)
au supravieţuit timpului, toate făcând dovada puterii şi a ascuţimii minţii
sale (dar şi a unor limite legate de disciplinele şi de nivelul de cunoaştere),
iar unele având rara calitate de a fi atras şi reţinut atenţia cititorilor,
atât în vremea sa, cât şi astăzi. Stilul lui teologic a modelat creştinismul
apusean într-o manieră excedată doar de Biblia însăşi. Lucrările sale continuă
să fie relevante şi astăzi, parţial datorită apartenenţei sale la o confesiune
predominantă în Apus atât în timpul său, cât şi azi.
Din
punct de vedere intelectual, Augustin reprezintă cea mai semnificativă adaptare
a tradiţiei platonice antice la ideile creştine realizată vreodată în
creştinismul catolic. Augustin a luat contact cu trecutul platonic într-o
manieră mult mai limitată şi mai diluată decât au făcut-o mulţi contemporani ai
săi care erau vorbitori de greacă. Scrierile sale au fost însă atât de citite
şi de imitate în creştinismul apusean, încât sinteza oferită de el privind
tradiţiile creştine, romane şi platonice a definit termenii unor tradiţii şi
dezbateri ulterioare. Atât romano-catolicii, cât şi protestanţii moderni îi
datorează mult lui Augustin, deşi, confruntate cu unele elemente
ireconciliabile din gândirea acestuia, nici uneia dintre cele două comunităţi
nu i-a fost întotdeauna uşor să recunoască deschis această moştenire. De
exemplu, Augustin este recunoscut atât drept un luptător pentru libertatea
omului, cât şi ca un apărător elocvent al ideii de predestinare divină, iar
ideile sale despre sexualitate sunt umane, în intenţie, dar au fost adesea resimţite
ca având efecte opresive.
Viaţa
Augustin
s-a născut la Tagasta, un modest orăşel roman dintr-o vale aflată la 64 km de
coasta Africii, la doar câţiva kilometri de locul unde ultimele semne de
civilizaţie romană dispăreau, înghiţite de dealurile Numidiei. Părinţii lui
Augustin erau membri ai clasei respectabile a societăţii romane, permiţându-şi
să trăiască din munca altora, dar erau adesea strâmtoraţi financiar. Ei au
reuşit, uneori luând bani cu împrumut, să-i dea fiului lor o educaţie foarte elevată
şi, deşi mai avea cel puţin un frate şi o soră, se pare că a fost singurul
copil dat la învăţătură.
A
studiat mai întâi în Tagasta, apoi la şcolile înalte din oraşul învecinat,
Madauros, şi la Cartagina, marele oraş african. După o scurtă perioadă de profesorat
la Tagasta s-a întors îa Cartagina, unde a predat retorica, cea mai importantă
disciplină de studiu pentru un nobil roman, la care, desigur, era foarte
priceput. Aflat încă la Cartagina, a scris o scurtă lucrare filozofică, din
păcate pierdută astăzi, ai cărei scop era să-i pună în evidenţă meritele şi
să-l propulseze în carieră.
Neliniştit
şi ambiţios, în 383 d.Hr., la 28 de ani, Augustin a plecat din Africa, vrând
să-şi facă o carieră la Roma. Acolo a fost scurt timp profesor, înainte de a fi
numit în importanta poziţie de profesor imperial de retorică la Milano. Oraşul,
pe atunci reşedinţa obişnuită a împăratului, era capitala de facto a Imperiului
Roman de Apus şi locul unde se puteau realiza carierele cele mai strălucite.
Augustin povesteşte că el, dar şi numeroşii membri ai familiei, se aşteptau să
primească cel puţin funcţia de guvernator provincial, drept posibilă – şi
profitabilă – recompensă pentru meritele sale. Însă cariera lui Augustin a
cunoscut un eşec la Milano. După doar doi ani, a renunţat la postul de profesor
şi, după o perioadă de relativă inactivitate şi de căutare de sine, s-a întors
la Tagasta. Acolo şi-a petrecut vremea ca un mic boier local cultivat,
ocupându-se de proprietăţile familiei, crescându-şi fiul, Adeodatus, pe care
i-l născuse o femeie din clasele de jos care îi era de mult timp iubită (numele
i-a rămas necunoscut) şi continuându-şi preocupările literare. Moartea fiului
adolescent l-a scăpat pe Augustin de grija pentru transmiterea în bună stare a
moştenirii familiei, aşa că a lichidat proprietăţile şi, la 36 de ani, s-a
trezit literalmente obligat, împotriva voinţei sale, să intre în rândul
clerului din oraşul de coastă Hippona, la nord de Tagasta.
Transformarea
nu era cu totul surprinzătoare. Augustin fusese, într-un fel sau altul,
preocupat de religia creştină, iar prăbuşirea carierei sale de la Milano fusese
pusă în legătură cu intensificarea sentimentelor sale religioase. Toate
lucrările sale, începând de atunci încolo, erau motivate de loialitatea sa faţă
de o formă specială de creştinism, în acelaşi timp convenţională, dar şi
intelectuală. Coreligionarii săi din Africa de Nord au acceptat cu destulă
greutate punctele sale de vedere şi stilul distinct, iar Augustin a ales să
rămână de partea ramurii „oficiale” a creştinismului, aprobată de împăraţi, dar
detestată de cele mai entuziaste şi mai numeroase facţiuni ale Bisericii din
Africa.
Competenţele
literare şi intelectuale ale lui Augustin i-au dat însă puterea de a-şi exprima
ideile despre creştinism într-un mod care l-a diferenţiat de contemporanii săi
africani. Avea darul unic de a scrie la un nivel teoretic foarte elevat, pentru
cititorii cei mai competenţi, dar, în acelaşi timp, putea ţine predici
înflăcărate şi impetuoase, într-un stil pe care îl putea admira şi o audienţă
mai puţin cultivată. În 391 d.Hr., la Hippona, Augustin a fost făcut prezbiter
(preot cu autoritate mai mică decât aceea a un cleric modern cu acelaşi titlu),
iar în 395 sau 396 d.Hr. a devenit episcop, funcţie pe care a ocupat-o tot restul
vieţii.
Hippona
era un oraş comercial, lipsit de bogăţia şi de cultura Cartaginei sau a Romei,
iar acolo Augustin nu s-a simţit niciodată întru totul acasă. Pentru a rezolva
probleme ecleziastice, mergea câteva luni pe an la Cartagina, într-un mediu mai
binevoitor faţă de talentele sale decât oraşul de adopţie. Educaţia pe care o
primise şi mediul cultural îl pregătiseră pentru arta retoricii:manifestarea
forţei sinelui prin limbaj îl diferenţia pe orator de tovarăşii săi şi
convingea mulţimea să îi accepte punctul de vedere. Faptul că educaţia lui
Augustin era în acord cu talentul său natural este cel mai bine observat
într-un episod petrecut pe când avea puţin peste 60 de ani. În timp ce vizita
oraşul Cesareea Mauretanensis a reuşit, prin forţa personalităţii şi a
cuvintelor sale, să calmeze o revoltă incipientă.
Stilul
retoric a reprezentat o constantă pe parcursul funcţiunii sale ecleziastice,
de-a lungul întregii cariere. S-a aflat mereu în centrul unor polemici, purtate
de obicei cu alte persoane de aceeaşi religie. În anii în care trăise retras la
ţară şi la începutul perioadei petrecute la Hippona, a scris o serie de mai
multe lucrări în care ataca maniheismul, o sectă creştină din care făcuse
însuşi parte în adolescenţă şi pe care o părăsise după zece ani, când devenise
imprudent să rămână membru.
În
următorii 20 de ani, din 390 d.Hr. până în 410 d.Hr., s-a luptat cu
perseverenţă pentru a face ca modelul de creştinism creat de el să triumfe
asupra celorlalte forme din Africa. Tradiţia autohtonă a creştinismului african
ajunsese în conflict cu împăraţii creştini care îi urmaseră lui Constantin (d.
305-337 d.Hr.) şi era respinsă ca schismatică;fusese numită donatism, de la
Donatus, unul dintre primii săi conducători. Augustin, împreună cu şeful şi colegul
său din Biserica oficială, episcopul Aurelius de Cartagina, au dus o luptă
continuă şi necruţătoare împotriva lor, prin intermediul cărţilor scrise de ei,
al ajutorului primit din partea capilor Bisericii şi al petiţiilor alerte către
oficialităţile romane. Împăratul care era pe tron în 411 d.Hr. a trimis un
reprezentant oficial la Cartagina, pentru a pune capăt disensiunilor. Între 1
şi 8 iunie a avut loc o dezbatere publică, în trei sesiuni, la care au
participat sute de episcopi din fiecare tabără, şi care s-a încheiat cu o
decizie în favoarea Bisericii oficiale. Restricţiile ulterioare privitoare la
donatism au făcut ca lupta să se termine în favoarea partidei lui Augustin.
Chiar
şi atunci, deşi se apropia de 60 de ani, Augustin şi-a găsit – sau şi-a fabricat
– o ultimă mare provocare pentru el însuşi. Indignat de implicaţiile
învăţăturilor unui anume Pelagius, predicator rătăcitor, Augustin s-a
înflăcărat de o vervă polemică faţă de o serie de idei, pe care Pelagius este
posibil să le fi expus. Alţi reprezentanţi ai Bisericii au fost descumpăniţi de
atitudinea lui Augustin şi au reacţionat cu prudenţă, însă el a perseverat,
ajungând prin 400 d.Hr. să reia atacul împotriva unor călugări austeri şi a
unor episcopi respectaţi. La vremea când a murit, punea la cale un amplu, dar
neclar atac împotriva ultimului şi celui mai civilizat dintre adversarii săi,
episcopul italian Iulian din Eclanum.
În
toţi aceşti ani, Augustin şi-a construit o reputaţie de scriitor, nu doar în
Africa, ci şi dincolo de graniţele ei. Faptul că a cultivat cu grijă pe aceia
aleşi pentru a purta corespondenţă îi făcuse cunoscut numele în Gallia, Spania,
Peninsula Italică şi în Orientul Mijlociu, iar cărţile lui circulau prin toată
lumea mediteraneeană. În ultimii ani de viaţă a alcătuit un catalog al cărţilor
scrise de el, adnotându-le cu multă grijă, pentru a putea respinge orice
acuzaţie de inconstanţă. A avut adversari, dintre care mulţi au lansat atacuri
înflăcărate la adresa lui, deşi, în general, aceştia nu şi-au pierdut respectul
faţă de el datorită puterii şi eficienţei scrierilor sale. În ciuda
celebrităţii, Augustin a murit fără să se realizeze.
Pe
vremea tinereţii sale, sfârşitul epocii Pax Romana era de neconceput, însă în
ultimul său an de viaţă, el şi concetăţenii săi din Hippona au fost asediaţi de
o armată de invadatori care ajunseseră în Africa prin strâmtoarea Gibraltar.
Contemporanii îi numeau vandali, iar forţele lor de atac erau alcătuite
dintr-un grup amestecat de „barbari” şi aventurieri în căutarea unui loc unde să
se stabilească. Hippona a căzut la puţin timp după moartea lui Augustin, urmată
foarte repede de Cartagina. Vandalii, al căror crez creştin era mult mai
particularist decât oricare dintre cultele cu care se răfuise Augustin în
Africa, au stăpânit N Africii timp de un secol, până când armatele romane
trimise din Constantinopol au invadat iar regiunea şi le-au răsturnat sistemul.
Însă moştenirea lăsată de Augustin în ţinutul său natal nu a supravieţuit
practic morţii sale.
Renaşterea
creştinismului ortodox din sec. VI d.Hr., sub protecţia Constantinopolului, s-a
sfârşit în sec. VII d.Hr., odată cu invaziile islamice care au smuls permanent
Africa de Nord din sfera de influenţă a creştinismului, până la încercarea de
recreştinare, timidă şi care astăzi dispare cu rapiditate, făcută de
colonialismul francez din sec. XIX.
Augustin
a supravieţuit prin scrierile sale. Obiceiul său de a le cataloga i-a ajutat
mult pe colaboratorii săi. Volumele esenţiale din opera literară a lui Augustin
au supravieţuit şi au ieşit intacte din Africa. Se spune că rămăşiţele sale
pământeşti au fost duse în Sardinia, apoi la Pavia (Italia), unde sunt păstrate
într-un relicvariu şi venerate. Indiferent care este adevărul, nu este
imposibil ca o parte dintre adepţii lui Augustin să se fi retras în Sardinia,
luând cu ei trupul episcopului şi cărţile sale. Aceasta rămâne cea mai bună
presupunere.
Repovestirea vieţii
Povestea
anilor de tinereţe este bine cunoscută – cu mult mai bine decât a oricărui alt
grec sau roman respectabil. În Confesiunilesale, Augustin îşi povesteşte
tinereţea foarte convingător şi puţini biografi rezistă tentaţiei de a o
scurta, ca să servească scopurilor lor. Totuşi, este o povestire teologică din
punct de vedere structural şi relatată cu un scop complex, alegerea evenimentelor
semnificative fiind făcută cu mare atenţie. Augustin intenţiona, în esenţă, să
se autojustifice şi autocreeze. Deşi a avut un succes modest în timpul vieţii
lui Augustin, lucrarea a devenit apoi tot mai importantă, definindu-i viaţa aşa
cum îşi dorise el, în modalităţi evidente, dar şi subtile.
Pentru
Augustin, momentul de cotitură în viaţa sa a fost cel al convertirii la o formă
puternică şi foarte particulară de creştinism. El menţiona că a trăit
experienţa respectivă la Milano şi şi-a explicat întregul parcurs ulterior al
vieţii punându-l în relaţie cu ea. Însă contemporanilor li s-a părut ciudat că
el a pus în evidenţă tocmai acest moment – într-o perioadă când se afla, în mod
foarte convenabil, departe de Africa şi de privirile curioase care ar fi vrut
să-i cunoască motivaţiile şi acţiunile – ales dintr-o viaţă ce nu părea a fi
fost întotdeauna chiar aşa cum o povestise el. Nici unul dintre puţinii lui
contemporani care au citit Confesiunilenu pare convins de povestea felului
în care distracţiile tinereşti au lăsat loc maturităţii austere.
Augustin
era mereu respectuos şi reţinut. Nici el, nici biografii săi moderni nu au
ajuns la esenţa personalităţii sale. Iar mărturiile pe care le-a lăsat
în Confesiunipentru cei care se ocupă de psihobiografie nu au uşurat deloc
munca cititorilor moderni care vor să-l înţeleagă;în mod ciudat, citirea în
registru freudian a lui Augustin, din sec. XX, a pus accentul pe aceleaşi
evenimente emoţionale pe care le-a povestit şi el, o asemenea lectură devenind
astfel prizoniera intenţiilor de lectură ale lui Augustin.
Faptele
concrete din povestea lui religioasă sunt că era fiul Monicăi, botezată în
creştinism, şi al lui Patricius, care s-a botezat pe patul de moarte, când
Augustin era adolescent. Nici unul dintre cei doi nu era foarte evlavios, însă
Monica a devenit mult mai cucernică la văduvie, iar creştinii o venerează ca
sfântă. Pe când era copil, Augustin a intrat în Biserica creştină ca un catihet
încă nebotezat, iar în diferite momente ale vieţii s-a gândit să se boteze,
însă a amânat momentul din prudenţă. La educaţia lui clasică s-a adăugat şi o
lectură curioasă, însă superficială, a Scripturilor creştine;apoi a făcut o
pasiune pentru maniheişti, bucurându-se de tovărăşia şi de polemicile lor, la care
a luat parte cu înflăcărare, aproape zece ani. S-a asociat cu maniheiştii şi
i-a folosit ca instrument politic, chiar şi după ce a susţinut că s-a
îndepărtat de credinţa lor;ajuns la Milano, i-a abandonat. În acel oraş, unde
Ambrozie devenea vestit ca apărător al ortodoxiei, Augustin a descoperit
ortodoxia – sau cel puţin a considerat că aceasta este satisfăcătoare ca
practică a unui om de bună condiţie. Însă chiar şi când a acceptat să primească
botezul de la Ambrozie, în 387 d.Hr., reunind astfel religia mamei sale şi
practicile culturale ale tatălui, a reuşit să-şi construiască un creştinism al
său, propriu.
Influenţat
într-o anumită măsură de Ambrozie, şi-a transformat creştinismul într-un rival
şi un înlocuitor al austerităţii filozofilor antici. După ce a citit textele
lui Platon şi a înţeles corect o parte a doctrinei acestuia, Augustin a hotărât
că, de fapt, creştinismul era posibil doar dacă el reuşea să depăşească
limitele ce i-ar fi fost impuse de vreo faţă bisericească – aşa că a hotărât să
rămână celibatar, cu toate că era un laic şi nu i se cerea acest lucru. Viaţa
lui lumească, în care avusese o mulţime de iubite, a luat sfârşit, iar Augustin
a acceptat abstinenţa sexuală ca preţ al credinţei. După o iarnă lungă,
petrecută retras din calea ispitelor oraşului, s-a dus la Ambrozie pentru a fi
botezat, iar apoi a plecat pe neştiute din Milano şi în următorii patru ani a
trăit în singurătate. Nu prevăzuse că acest stil de viaţă avea să-l ducă la
intrarea în rândurile clerului creştin şi probabil ar trebui să-l credem când
afirmă că nici nu voise acest lucru.
Era
deja episcop al Hipponei când a început să-şi scrie povestea vieţii, ca o dramă
a căderii şi măririi, a păcatelor şi convertirii, a disperării şi a mântuirii.
Şi-a scris povestea într-o perioadă când nu era înconjurat de suspiciune –
adversarii lui donatişti considerau că era foarte ciudat, sau cel puţin foarte
în interesul lui, că atunci când plecase din Africa era un maniheist nebun, iar
la întoarcere susţinea cu sfiiciune că fusese botezat în Biserica oficială. Se
pare că felul în care şi-a povestit viaţa avea ca scop să-i întărească pe
adepţii lui şi să-i dezarmeze pe adversari. În cazul în
care Confesiunilen-ar fi ajuns până la noi, nu am fi bănuit ce poveste se
află în spatele lor. Ar trebui să învăţăm să o ascultăm fără să lăsăm ca
naraţiunea egocentrică să ne orbească, pentru a putea citi cu un ochi proaspăt
viaţa lui Augustin.
Confesiunile(Confessiones, 397 d.Hr.)
Deşi
povestirea autobiografică ocupă o mare parte din cărţile a noua şi a
treisprezecea aleConfesiunilor, ea este exterioară scopului lucrării. Pentru
Augustin, confesiunile sunt un termen atotcuprinzător pentru discursurile
religioase oficiale:rugăciunea către Dumnezeu, învinuirea de sine, mărturisirea
credinţei. Cartea este o meditaţie bogată în semnificaţii a unui bărbat în
floarea vârstei (abia împlinise 40 de ani când a scris-o) care se gândeşte la
cursul şi sensul vieţii sale. Opoziţia dintre rătăcirile trecute şi noua sa
poziţie oficială, ca episcop, este pusă în evidenţă în multe feluri în cadrul
cărţii, nu în ultimul rând prin faptul că un text care începe ca o povestire
despre copilărie se termină cu o analiză extinsă şi foarte teologică a Genezei.
Prin urmare, firul narativ merge de la începuturile vieţii unui om la cele ale
societăţii umane. Între aceste două extreme, relatarea despre păcat şi mântuire
reţine atenţia celor mai mulţi cititori.
Cei
care încearcă să descopere în ea amintirile unui mare păcătos sunt, invariabil,
dezamăgiţi, fiind adesea zăpăciţi de amănuntele nesemnificative ale eşecului,
care însă îl preocupă pe autor. Relatarea mântuirii are o mai mare importanţă.
Augustin este influenţat mai ales de puternicele predici intelectuale ale
afabilului episcop Ambrozie, un diplomat înnăscut, care împacă, pentru el,
atracţia exercitată de cultura intelectuală şi socială a Antichităţii, de care
Augustin era atras şi pe care o cunoştea ca nimeni altul, cu învăţăturile
spiritual-creştine. Legătura între cele două este felul în care Ambrozie
expune, iar Augustin receptează o parte dintre doctrinele lui Platon, aşa cum
fuseseră ele preluate în Antichitatea târzie de şcoala neoplatonică. Augustin
i-a dat ascultare lui Ambrozie şi a citit, în traducere latină, câteva dintre
operele extrem de dificile ale lui Plotin şi Porfir;de la ei şi-a însuşit o
viziune intelectuală a căderii şi ridicării sufletului omului, o viziune pe
care a găsit-o confirmată în lectura Bibliei, aşa cum o propunea Ambrozie.
Totuşi,
pentru Augustin, religia nu a fost niciodată o problemă strict intelectuală.
Cartea a şaptea din Confesiunirelatează o convertire total satisfăcătoare
din punct de vedere intelectual, însă cartea a opta, absolut extraordinară, îl
ajută să facă necesarul pas înainte. Augustin n-ar fi putut să ajungă singur
să-şi dorească ritualul purificator al botezului, fără să se desprindă total de
dorinţele carnale. Pentru el, botezul presupunea renunţarea la sexualitate în
toate manifestările sale. Augustin relatează înConfesiunică a ajuns la voinţa
de a renunţa la sexualitate după ce a citit epistolele Sf. Pavel. Scena
hotărâtoare a avut loc într-o grădină din Milano, unde a avut impresia că aude
o voce de copil care-i spunea:„Ia şi citeşte”(în
latină:Toile, legere), şi imediat după aceea el a găsit în scrisorile Sf. Pavel
inspiraţia pentru a adopta o viaţă de castitate.
Restul Confesiunilorsunt
în mod esenţial o meditaţie despre faptul că, deşi studiază continuu
scripturile şi încearcă să înţeleagă înţelepciunea divină, tot nu reuşeşte să
atingă perfecţiunea şi despre felul în care, odată ajuns episcop, Augustin face
pace cu propriile defecte. Volumul, îmbibat de limbajul Bibliei, este o operă
de o mare forţă şi măiestrie artistică.
Cetatea lui Dumnezeu(De civitate Dei)
La
15 ani după scrierea Confesiunilor, într-o vreme când Augustin aproape că
pusese capăt îndelungatelor sale conflicte cu donatiştii (ori ceruse sprijinul
autorităţilor pentru a face acest lucru), însă înainte de a începe să se ridice
chiar el împotriva pelagienilor, lumea romană a fost zguduită de vestea unui conflict
armat în Peninsula Italică. O armată de strânsură, avându-l în frunte pe
Alaric, un general de origine germanică şi căruia i se încredinţase conducerea
unei bande „barbare”, încerca de mult să smulgă imperiului anume privilegii,
atacând din timp în timp şi jefuind regiunile prospere ale acestuia. În 410
d.Hr., forţele lui Alaric au atacat şi cucerit chiar Roma, unde au rămas câteva
zile, înainte de a se îndrepta spre S Italiei. Semnificaţia militară a acestui
gest era de-a dreptul nulă – debandada guvernării romane devenise atât de mare,
încât era aproape la ordinea zilei ca bande înarmate să ţină prizoniere
provincii întregi, iar trupele de care vorbim aveau să mai hoinărească vreo
zece ani, înainte de a se stabili în Spania şi în S Franţei de azi.
Însă
efectul simbolic pe care l-a avut cucerirea Romei de către străini, fapt fără
precedent de când galii reuşiseră acest lucru în 390 î.Hr., a zguduit
încrederea multor oameni, preocupaţi de soarta lor, de-a lungul întregii lumi
mediteraneene. Şi, cum acest lucru se întâmpla la nici 20 de ani după edictul
decisiv împotriva „păgânismului”, dat de împăratul roman Teodosiu I în 391
d.Hr., au apărut de îndată speculaţii potrivit cărora poate că Imperiul Roman
greşise faţă de zei. Poate că noul zeu creştin nu era atât de puternic pe cât
păruse. Poate că vechii zei îşi apăraseră mai bine supuşii.
E
greu de spus cât de serioase ori de puternice erau aceste argumente;în vremea
aceea, păgânismul era în derivă, iar creştinismul de neclintit de la cârma
guvernării. Însă Augustin a văzut în murmurele de îndoială o ocazie excelentă
pentru polemică, pe care o căutase îndelung, aşa că a sărit în apărarea căilor
lui Dumnezeu. E destul de improbabil că aceia care se îndoiau şi cititorii lui
ar fi fost păgâni. În cel mai rău caz, e clar că audienţa pe care o ţintea el
era formată din mulţi indivizi aflaţi într-o afiliere exterioară faţă de
Biserica creştină. În următorii 15 ani, edificând o argumentaţie laborioasă, el
a schiţat un nou mod de a înţelege societatea umană, plasând cetatea lui
Dumnezeu deasupra şi împotriva cetăţii omului. Roma a fost detronată – iar
prădarea oraşului considerată fără importanţă – în favoarea Ierusalimului
ceresc, adevărata casă şi origine a cetăţeniei pentru toţi creştinii. Cetatea
omului era condamnată să fie distrusă, iar cei înţelepţi trebuiau să-şi
păstreze „actele” de locuitori ai cetăţii de sus, care trăiesc în această lume
ca pelerini ce tânjesc după întoarcerea acasă.
Despre
Cetatea lui Dumnezeuîmpotriva păgânilor(De civitate Dei contra paganos,
413-426/427 d.Hr.) este împărţită în 22 de cărţi. Primele zece resping
pretenţiile de putere divină ale diferitelor comunităţi păgâne. Ultimele 12
reiau povestea biblică a omenirii, începând de la Geneză până la Judecata de
Apoi, oferind ceea ce Augustin consideră a fi adevărata istorie a cetăţii lui
Dumnezeu, iar istoria cetăţii omului, inclusiv istoria Romei, poate fi
înţeleasă cum trebuie numai dacă este plasată prin confruntare cu cetatea lui
Dumnezeu.
Lucrarea
este prea lungă şi uneori, mai ales în ultimele cărţi, prea discursivă ca să
poată fi citită astăzi cu uşurinţă în întregime, însă este impresionantă ca
întreg şi fascinantă în anumite părţi. Atacul usturător din primele cărţi la
adresa păgânismului este memorabil şi eficient, întâlnirea cu platonismul, în
cărţile 8-10, are o mare importanţă filozofică, iar ultimele cărţi (în special
cartea a 19-a, în care apare viziunea adevăratei păci) oferă o imagine a
destinului uman care avea să rămână convingătoare timp de cel puţin o mie de
ani. Într-un fel, Cetatealui Dumnezeueste (chiar în mod conştient)
reluarea creştină a Republiciilui Platon şi a imitaţiei platoniciene a lui
Cicero, Republica.
Cetatea
lui Dumnezeua fost citită în numeroase moduri în decursul Evului Mediu, unele
puncte fiind considerate în mod virtual un document fondator al ordinii
politice regale şi papale, pe care Augustin cu greu şi-ar fi imaginat-o. Ea
este o viziune extrem de contradictorie a vieţii oamenilor, care acceptă
dezastrul, moartea şi dezamăgirea, păstrând speranţa într-o viaţă mai bună care
urmează să vină, o speranţă ce reuşeşte să uşureze şi să dea un sens vieţii în
această lume.
Revizuiri(Retractationes,
426-427 d.Hr.)
O
carte care, din multe puncte de vedere, este la fel de neobişnuită ca
şiConfesiunile, scrisă în ultimii ani ai vieţii, oferă o lectură retrospectivă
a carierei lui Augustin. Formal, volumul este un catalog al scrierilor sale,
cuprinzând comentarii referitoare la împrejurările elaborării acestora şi
retractări sau rectificări ulterioare. (Unul dintre efectele cărţii a fost că
le-a uşurat cititorilor medievali găsirea şi identificarea operelor autentice
ale lui Augustin;de aceea, ea este un factor important în supravieţuirea atâtor
opere ale sale.) Un alt efect al cărţii
este că le inculcă şi mai mult imaginea vieţii lui Augustin aşa cum a conceput-o el. Foarte puţine lucruri din acest volum sunt false ori neconcludente sau inexacte, însă forma şi prezentarea lor fac din carte una de propagandă. Aşa cum se prezintă aici, Augustin a fost credincios, consecvent şi neşovăielnic, în doctrină şi în viaţă. Mulţi dintre cei care l-au cunoscut ar fi putut detecta la el fie progrese, fie tergiversări, în funcţie de punctul lor de vedere.
este că le inculcă şi mai mult imaginea vieţii lui Augustin aşa cum a conceput-o el. Foarte puţine lucruri din acest volum sunt false ori neconcludente sau inexacte, însă forma şi prezentarea lor fac din carte una de propagandă. Aşa cum se prezintă aici, Augustin a fost credincios, consecvent şi neşovăielnic, în doctrină şi în viaţă. Mulţi dintre cei care l-au cunoscut ar fi putut detecta la el fie progrese, fie tergiversări, în funcţie de punctul lor de vedere.
Despre doctrina creştină(De doctrina christiana, cărţile 1-3 396/397d.Hr., cartea a
patra, 426 d.Hr.)
A
fost începută în primii ani de episcopat ai lui Augustin, dar terminată după
treizeci de ani. În această imitaţie a oratoriei lui Cicero, în scopuri
creştine, el elaborează o teorie a interpretării Scripturilor şi oferă un ghid
practic pentru cei care vor să devină predicatori. Cartea a exercitat o mare
influenţă în Evul Mediu, ca tratat de educaţie ce susţinea primatul
învăţăturilor religioase bazate pe Biblie. Accentul pe care-l punea pe
interpretarea alegorică a Scripturilor, făcută în nişte parametri foarte lacşi,
era în mod special semnificativ, şi rămâne de interes pentru filozofi datorită
modului subtil şi plin de influenţă în care Augustin discută teoria „semnelor”,
precum şi pentru felul în care limbajul reprezintă realitatea.
Despre Sfânta Treime(De Trinitate, 399/400-416/421 d.Hr.)
Cele
mai răspândite şi îndelungate controverse teologice din sec. IV d.Hr. au avut
ca subiect doctrina creştină a Trinităţii – reprezentată prin Tatăl, Fiul şi
Sfântul Duh. Africa lui Augustin a rămas în mare parte în afara acestor
dispute, majoritatea lucrărilor fiind scrise în greacă, limbă pe care teologul
o cunoştea foarte puţin şi, de aceea, nu avea acces la aceste scrieri. Însă el
cunoştea foarte bine prestigiul şi importanţa subiectului, de aceea şi-a expus
propria părere despre el în cele 15 cărţi ale volumului. Augustin adoptă cu
grijă o poziţie foarte în linia oficială, potrivit spiritului timpului său şi
al vremurilor ce i-au urmat, însă adaugă propriile accente în felul în care prezintă
asemănarea dintre Dumnezeu şi om:el consideră că treimea lui Dumnezeu se
reflectă într-o galaxie de trinităţi asemănătoare în sufletul omului şi, de
aceea, vede aici atât setea de meditaţie, cât şi raţiunea profundă a
optimismului referitor la condiţia umană.
Comentarii literale la Geneză(De genesiad litteram, 401-414/415
d.Hr.)
Pentru
Augustin, povestea creaţiei din Cartea Facerii reprezintă scriptura prin
excelenţă. El a scris cel puţin cinci tratate extinse despre aceste capitole
(dacă includem aici şi ultimele trei cărţi din Confesiunişi cărţile 11-14
din Cetatea lui Dumnezeu). Tratatul acesta este rezultatul multor ani de
muncă, de la sfârşitul anilor 390 d.Hr. până prin 410 d.Hr. Noţiunea de
comentariu „literal” poate să surprindă pe mulţi dintre contemporani, căci
expunerea istorică a naraţiunii e scurtă şi se referă mai degrabă la relaţiile
implicite între Adam şi Eva şi omenirea căzută. Este de menţionat că subtextul
tuturor scrierilor lui Augustin despre Facere era hotărârea sa de a valida bunătatea
lui Dumnezeu şi a creaţiei sale împotriva dualismului maniheist.
Predicile
Aproape
o treime dintre lucrările care au supravieţuit constau în predici, care cuprind
peste un milion şi jumătate de cuvinte, majoritatea notate de scribi în timp ce
el vorbea spontan. Predicile acoperă o paletă largă de subiecte. Multe sunt
simple prezentări ale scripturilor, citite cu voce tare în timpul slujbei,
potrivit regulilor bisericeşti, însă Augustin a urmărit şi anumite teme. Există
predici pornind de la cei 150 de Psalmi, adunate chiar de el într-o colecţie
separată, Ennarationes in Psalmos(Enaraţiuni pornind de la Psalmi, 392-418
d.Hr.). Sunt probabil cele mai importante opere ale sale ca autor omiletic,
căci în poezia spirituală înălţătoare a evreilor el descoperă mesaje pe care le
poate aplica în mod consistent la viziunea sa austeră, plină de speranţă şi
realistă despre creştinism. La un nivel intelectual mai ridicat se
află Tractalus in evangelium Iohannis CXXTV(Tratat despre Evanghelia lui
Ioan, 413-418 d.Hr.), care alcătuieşte un comentariu total al celei mai
filozofice dintre Evanghelii. Alte predici sunt grupate mai ales în funcţie de
scripturi, dar merită să notăm că Augustin nu a vorbit prea mult despre
profeţii veterotestamentari, iar afirmaţiile despre Sf. Pavel sunt consemnate
mai degrabă în lucrările scrise decât în predicile publice.
Primele scrieri
Modernii
care au făcut o pasiune pentru naraţiunea din Confesiunisunt foarte
interesaţi de lucrările lui de tinereţe, scurte şi atrăgătoare, multe oglindind
stilul şi maniera dialogurilor lui Cicero, într-un conţinut nou, cel al
creştinismului platonizant:Contra academicos(împotriva academicienilor, 386
d.Hr.), De ordine(Despre ordine, 386 d.Hr.), De beata vita(Despre
viaţa fericită, 386 d.Hr.) şi Soliloquia(Solilocvii, 386/387 d.Hr.).
Aceste opere se aseamănă şi nu prea cu scrierile ulterioare, ecleziastice,
semnificaţia lor istorică şi biografică fiind dezbătută cu patimă, însă aceste
dispute nu trebuie să ascundă faptul că sunt piese încântătoare şi sclipind de
inteligenţă. Şi, dacă numai ele ne-ar fi rămas de la Augustin, el tot ar fi
rămas un personaj foarte respectat, deşi minor, al literaturii latine târzii.
Lucrările polemice
Au
supravieţuit peste o sută de titluri scrise de Augustin, cele mai multe
dedicate discutării controverselor care agitau spiritele ecleziastice în timpul
anilor săi de episcopat. Probabil că, dintre operele scrise împotriva
maniheiştilor, Confesiunilerămâne cea mai atractivă şi interesantă;secta
respectivă este foarte puţin cunoscută azi, din cauza respingerii amănunţite a
doctrinelor sale gnostice, mai pline de idiosincrazii, ca să aibă prea mare
importanţă. Însă polemica dintre Augustin şi donatişti a avut o rezonanţă
modernă, datorită rolului jucat în crearea unei relaţii între Biserică şi stat
(în viziunea lui Augustin, statul şi Biserica folosindu-se reciproc deliberat
pentru a-şi atinge scopurile) şi deoarece a susţinut cauza unei Biserici
universale, împotriva particularităţilor locale. Pentru teologie, în De baptismo
contra Donatistas(Despre botez;401 d.Hr.), Augustin îşi expune mai clar ideile
antidonatiste, însă o altă lucrare, Gesta Collationis
Carthaginensis(Actele Conciliului de la Cartagina, 411 d.Hr.), dă, mai
stenografic, o idee mai clară despre politicile şi impresiile proaste ale
schismei.
Problemele
puse de atacurile lui Augustin la adresa pelagianismului au o istorie lungă în
cadrul creştinismului, ieşind în mod vizibil din nou la suprafaţă în
dezbaterile din timpul Reformei despre liberul arbitru şi predestinare. De
spiritu et littera(Despre spirit şi literă, 41 d.Hr.), scrisă pe la începutul
controversei, este relativ irenică şi îşi expune foarte frumos punctul de
vedere. De gratia Christi et de peccato originali(Despre graţia lui
Hristos şi despre păcatul originar, 418 d.Hr.) este o expunere mai metodică.
Poziţiile cele mai puternice pe care, în ultimii ani de viaţă, Augustin se
plasează în favoarea predestinării sunt prezentate înDe praedestinatione
sanctorum(Despre predestinarea celor sfinţi, 429 d.Hr.) şi De dono
perseverantiae(Despre darul perseverenţei, 429 d.Hr.).
Spiritul şi realizările Sf. Augustin
Influenţa
Sf. Augustin a fost imensă în Evul Mediu. Au supravieţuit mii de manuscrise,
iar multe biblioteci medievale serioase – care nu aveau mai mult de câteva sute
de cărţi – posedau mai multe lucrări ale lui Augustin decât ale oricărui alt
scriitor. Această celebritate este paradoxală cu atât mai mult cu cât multe
dintre ele au fost recuperate după moartea sa, din locuri şi comunităţi aflate
foarte departe de el. Augustin era citit cu lăcomie într-o lume în care
creştinismul devenise atât de important într-un mod pe care el nici măcar nu-l
visase, adică o lume care nu semăna cu cea căreia i se adresau cărţile sale.
O
parte din succesul lui se datorează puterii de necontestat a scrisului său, o
alta norocului pe care l-a avut de a-şi menţine o reputaţie de om al doctrinei
oficiale, nepătată nici de dezbaterile referitoare la cele mai extremiste idei
ale sale;dar, în primul rând, Augustin şi-a găsit vocea în câteva teme pe care
le-a expus elocvent de-a lungul carierei sale. În tinereţe, când,
în Solilocvii, se întreabă ce vrea să cunoască, îşi răspunde:„Numai
două lucruri:pe Dumnezeu şi sufletul”. Astfel, el vorbeşte despre
respectul pentru un Dumnezeu îndepărtat, distant şi misterios, dar şi puternic
şi prezent fără încetare în orice timp şi loc. Totus ubique(în
latină, Totul peste tot) este cuvântul-cheie, mereu repetat, al doctrinei lui
Augustin.
În
acelaşi timp, Augustin surprinde amărăciunea şi nesiguranţa condiţiei umane,
centrată pe experienţa izolată şi individuală a persoanei. Căci, din tot ce
scrie despre comunitatea creştină, creştinul lui stă singur în faţa lui
Dumnezeu, captiv într-un trup şi suflet unic, dureros de conştient de felul
diferit în care se cunoaşte pe sine şi în care poate cunoaşte alţi oameni – de
la distanţă şi cu mare greutate.
Probabil
că Augustin a fost un prieten mult prea autoritar pentru cei care l-au
cunoscut, o forţă vijelioasă, de neînfrânt, dar nu observăm în preajma lui nici
un prieten atât de apropiat cum a fost Atticus pentru Cicero sau Lou
Andreas-Salome pentru Rainer Maria Rilke, ceilalţi doi solitari foarte
elocvenţi. Însă Augustin are o mare capacitate de observaţie. Sinelui său
izolat în prezenţa lui Dumnezeu îi este refuzată chiar şi satisfacţia
solipsismului:sinele nu se poate cunoaşte până când Dumnezeu nu se îndură să le
reveleze fiinţelor umane identitatea lor, şi nici măcar atunci nu este posibilă
nici o încredere, nici o odihnă.
Despre
Augustin şi ideile sale s-au scris mii şi mii de pagini. Datorită importanţei
sale, el este adesea adus în discuţie pe marginea unor subiecte (de la
imaculata concepţie până la etica contracepţiei) pe care cu greu şi le-ar fi
imaginat ori le-ar fi discutat. Însă tema Dumnezeului imperial şi cea a sinelui
condiţionat sunt foarte profunde şi merg departe, explicând refuzul său de a
accepta doctrinele maniheiste ale unui diavol puternic, în război cu Dumnezeu,
particularismul donatist, confruntat cu religia universală, sau afirmaţiile
pelagienilor despre autonomia şi încrederea oamenilor. Ideile sale despre
sexualitate şi locul femeilor în societate au fost testate cu amănuntul şi
găsite în ultimii ani, însă şi ele îşi au rădăcinile în singurătatea unui om
îngrozit de tatăl lui – ori de Dumnezeul lui.
Omul
Augustin şi experienţa lui, atât de viu înfăţişată şi, în acelaşi timp,
învăluită în Confesiunilesale, dispar din faţa noastră, fiind înlocuite de
învăţătorul senin pictat în arta medievală şi renascentistă. Merită să amintim
că Augustin şi-a sfârşit viaţa într-o comunitate care tremura pentru bunăstarea
materială şi că a ales să-şi trăiască ultimele zile singur într-o chilie,
punându-şi pe perete, într-un loc de unde îi putea vedea, cei şapte Psalmi ai
căinţei, pentru a se răfui o ultimă dată cu păcatele sale, înainte de a se
înfăţişa creatorului său.
sursa:http://istoriiregasite.wordpress.com/2012/12/29/sfantul-augustin-viata-si-opera/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu