ISRAEL
Părintele Calistrat – Klaus Iohannis – George
Anca – Bianca Andreescu -
Dictatul de la Viana – Adrian Bucurescu –
Liliana Popa – Daniel Vorona – Mihai Traistă – Corina Dașoveanu – Ramona Muller
– Mirela Minuța – Costel Stancu – Emanuel Petrescioiu
BRADUL DE
CRĂCIUN
Tradiții, obiceiuri sau
spiritualitate?
- Bradul este falnic, reprezintă
puterea și demnitatea, bărbăția și curajul, înfruntă furtunile, vijeliile,
vitregiile, stă tot falnic și verde fie vară, fie iarnă.
- Bradul rămâne haina verde a
munților, fala codrilor și a naturii, prin frumusețea lui veșnică.
- Bradul de Crăciun, creşte destul de
greu şi se taie destul de repede,aceasta trebuie să ne dea și de gândit, timpul
de a creea un lucru frumos și timpul de al distruge, neavând suficienta
înțelepciune, face mari erori de conjunctură.
- Însă odată adus în casele noastre
și decorat cu luminițe, ghirlande, dulciuri, globuri strălucitoare, el este
bucuria copiilor și dă viață momentului solemn al sărbătorilor de iarnă.
- Deși profane fiind toate acestea
sau simple tradiții, noi putem sui prin ele mintea la Dumnezeu, contemplând la
cele duhovnicești.
-Luminiţele, să ne gândim că toate
acele luminițe care strălucesc sunt "Sfintele Împărtăşanii", pe care
le-am primit de-a lungul vieţii noastre, începând de la steaua de sus din
vârful bradului adică de la Sfântul Botez, când am descoperit credința și pe
Hristos, în copilărie apoi mai mărișori, până la coroană de jos a bradului,
care semnifică bătrâneţea sau apropierea de țărâna din care suntem zidiți.
- Când împodobim bradul cu dulciuri,
să ne gândim ca acelea pot fi toate vorbele bune și dulci pe care le-am dăruit
celor întristați sau în necazuri.
- Globurile strălucitoare sunt toate
faptele noastre bune și minunate care au răspândit în jur credință, lumină și
model altor oameni.
- Cum trebuie să fim noi în lumea
aceasta în calitate de creștini?
- Buni, blânzi, smeriți, iubitori și
îngăduitori, în aşa fel încât cei care ne-au cunoscut să le pară rău că am
plecat dintre ei, să lăsăm în sufletele altora, acea amintire frumoasă.
- Amintiri de pietate și evlavie care
s-au desfăşurat pe drumul de la leagăn la mormânt,( cartea faptelor bune), apoi
între altar și cimitir, când ne naștem în veșnicia lui Dumnezeu.
Iohanis trimite ambasador în
Israel
de Andreea Diochetanu
Presedintele
Klaus Iohannis a anuntat, marti, ca il va promova pe Radu Ioanid in functia de
ambasador al Romaniei in Israel.
"Aceasta chestiune (numirea unui ambasador in Israel - n.red.) a fost in atentia mea tot timpul si pot sa va spun astazi ca intentionez sa il promovez in aceasta pozitie pe Radu Ioanid, care va intra in procedurile diplomatice poate chiar in saptamana asta si la inceputul anului sa avem un ambasador al nostru in Israel", a declarat seful statului, la Palatul Cotroceni, dupa ce s-a intalnit cu Adrian Zuckerman, noul ambasador al SUA in Romania.
Radu Ioanid este un istoric si filozof de origine evreiasca, originar din Romania si stabilit in Statele Unite ale Americii.
Precizam ca postul de ambasador la Israel este vacant de peste trei ani.
De altfel, in luna septembrie a acestui an, rabinul Comunitatii Originarilor din Romania, Josef Wasserman, a facut un apel catre presedintele Klaus Iohannis si premierul de atunci Viorica Dancila sa lase la o parte divergentele si sa ajunga la un consens politic in vederea desemnarii ambasadorului Romaniei in Israel.
"Vreau sa fiu clar: Lipsa unui ambasador pe un timp asa de lung - peste trei ani - nu este o diploma de onoare pentru Romania. Eu nu pot da niciun raspuns atunci cand sunt intrebat, de multe ori pe an, in cadrul diverselor activitati din Ierusalim - cum s-ar fi simtit Romania daca Israelul n-ar fi trimis ambasador timp de trei ani", a spus acesta atunci, printre altele.
"Aceasta chestiune (numirea unui ambasador in Israel - n.red.) a fost in atentia mea tot timpul si pot sa va spun astazi ca intentionez sa il promovez in aceasta pozitie pe Radu Ioanid, care va intra in procedurile diplomatice poate chiar in saptamana asta si la inceputul anului sa avem un ambasador al nostru in Israel", a declarat seful statului, la Palatul Cotroceni, dupa ce s-a intalnit cu Adrian Zuckerman, noul ambasador al SUA in Romania.
Radu Ioanid este un istoric si filozof de origine evreiasca, originar din Romania si stabilit in Statele Unite ale Americii.
Precizam ca postul de ambasador la Israel este vacant de peste trei ani.
De altfel, in luna septembrie a acestui an, rabinul Comunitatii Originarilor din Romania, Josef Wasserman, a facut un apel catre presedintele Klaus Iohannis si premierul de atunci Viorica Dancila sa lase la o parte divergentele si sa ajunga la un consens politic in vederea desemnarii ambasadorului Romaniei in Israel.
"Vreau sa fiu clar: Lipsa unui ambasador pe un timp asa de lung - peste trei ani - nu este o diploma de onoare pentru Romania. Eu nu pot da niciun raspuns atunci cand sunt intrebat, de multe ori pe an, in cadrul diverselor activitati din Ierusalim - cum s-ar fi simtit Romania daca Israelul n-ar fi trimis ambasador timp de trei ani", a spus acesta atunci, printre altele.
George Anca
(pribeag)
Nansi, la Sighișoara, plecată de noapte. Cele șase zile împreună, cu ea bolnavă
- eu? Șora, Mateescu, Stratilat. Catharina Blum de Heinrich Boll. Legitățile
trecerii la socialism, de Kolescov – irespect românității. Viața romanțată
a lui Dickens, la tv, și Frank Sinatra, duminică, Sorin Titel. Miu: „Ți-ai
făcut mai mult decât datoria.”
Melancolia
de odinioară nu s-ar recunoaște. Nana a bătut la mașină. Mesele parșive – dacă
nu Șive – ale scriitorilor - să nu mai înțeleg naționalismul de cafenea?
Caste comunicante – mi-a zis Clipici: cel mai mare reclamagiu. Raportul
dactilografiat. Mircea Martin: „umbli, domnule!” Gramatica fanteziei, în
tipografie, de mai an.
Perfectarea
contractului. Bun, foarte bun (Jurconi – cui?). Pupat, București – Ion Iuga
spre zilele Pushkin. Umblu prin patrie, patria umblă prin mine. Versuri de o
muzică închisă și zăvor adjectiv. Precis ceva nu mă iartă. Îmi sugerez dușmani
ziditori? Mai bine-aș scrie un articol. „Șapte anotimpuri în India”.
După
zece zile. Voi rezista. Romulus Vulcănescu are presentimentul „tragic” că mă
voi întoarce acolo. Aș cunoaște ce să aștept și ce mă așteaptă. S-a pus ploaia
nemusonică. Simt și o liniște, jinduind la fericirea Nanei. Am dactilografiat
articolul. Am reînceput să scriu în caiet. Iuga pleacă la noapte, cu trenul, în
Rusia. Ploaia se mântuie.
M-am
întors acasă din India – și-am zis floare de salcâm peste garduri – prieteni de
sărbătoare în mai de Sfântul Constantin Brâncuși. Nevasta și fata se
întorseseră acasă din India pe vifor una intrase în spital pe nicio amintire
din copilărie de-am plâns și m-am întors acasă din India înainte de Sfântul
Constantin Brâncoveanu.
Vaal
se retrage un pas: unde e dosarul, n-am avut un dosar? Nu. Dosarul cu diploma
mea honoris causa din Nisa, explică. Nu, niciun dosar. Să ne întoarcem. Norii
s-au îndepărtat. Îl așteptăm respirând mulțumiți. Apare cu o cutie roșie
garanță din care scoate Apprentisages și recită patru poeme în franceză,
după, „Timp și vreme” în românește, la capătul străzii vorbind de condițiile
epigramatice ale cunoștinței – ceea ce chiar nu era cazul – drept care mai
citește una, iar apoi, pe traversă, recităm în sanscrită și latină, Rgveda și
Vergiliu.
Spusesem,
într-o doară, la început, o, e cineva Vaal care a grăit: Jeane Duval, Parisul
și India înseamnă poezia baudelaireană. „Eu sunt”, gemuse el. Cei care nu l-ar
fi înțeles: nimeni. „Visages de Paris”. Poezie modernă. Academică? Decadentă?
Ocazională? „Sunt eu”. Bineînțeles. Ginerele domnului Eminescu. Teii grei. La
Voie Lactee...
Apare
șansa unor întâlniri de o pasionantă intimitate, las India în sine și mă dedic
vechii glorii pensionare a desantului parizian în Vatra Luminoasă. Rămân la
șahul bătrânilor culturii moderne – ei au îndemnuri de o adâncă
provocativitate. Irealizabilă. Pedanterie? Tristețe? Revelație? Viață în
reverența stilului? Intervocație? Flică aruncă povestea lui Georgică, nepotul
lui Paulică, aia cu alămitul holenderului.
Ce
voi face cu caietele? Cărțile de indologie? Mi-aș multiplica de grabă cursul.
Plus literatura. Plus moartea. Joia primește S.G. Se pare că o văd. Cu alți
ochi? Mithu e cam pustnic, interoghează. Nu există fericire, câte-o bucurie în
absența tristeții. Îmi zice M.F. „Ce faci Eliade junior?” Aș datora scrieri? Ce
nu se publică? Imobilizarea gândirii și recăderea în lirism. Neșansă. Pisici pe
dinainte. Orientalistică occidentalizantă.
Nicu
Filip, important. Puiu Velcescu, același, poate sublim. Ioana Diaconescu scrie
poezie cu șerpi. Rachici a tradus din Iqbal. Icoanei, cu N. Zberea – harta în
față, să străbatem pe jos pădurile dintre Comana și Prundu. Seara îi citesc
„schița” „În căutarea absolutului. Pe urmele unui moldovean plecat în India la
mijlocul sec. 19”. Întrerupsesem lectura pentru a conversa cu Nansi și cu Gabi
despre venirea tatălui meu, mâine. Măriuca se supără pe Nana că râde privind,
la televizor, un jongleur.
Din
nou spre India. Doba de câlți (mme Fodor) bate zobios. „Nu conta pe noi” (G.
Macovescu). „Nu ți-a plăcut?... Viața e grea oriunde” (M. Malița). Mamutul
literar mă dinosaurizează. Un oaspete de mare valoare va fi aici în 14 iunie,
MM vrea să mă angajeze pentru el – voi vedea în 11 ce vrea. Care scriu,
scrie-mi-s-ar scrumul în India. Iar în ieslea secției de poezie, nu s-ar găsi
destul fân de semănat de editurile papugiilor. Și dacă supraviețuiesc?
C. Mateescu
vrea să mă viziteze în India. Vom fi vâlceni răzbunați. „A fulgerat”, spune
Nana, aproape într-una. Nu-i e frică. „În India fulgeră tot așa?” Să fi uitat.
Fulgerele nu-și amintesc nimic, vor străbate, cât lumea, întunericul norilor
spre pământul nostru de acum și de totdeauna, misterioase, dezvăluitoare.
Ieri, Marin Preda prefera, oare, dodiilor
bobotele? Ne vedeam pentru India (Mulk, Sahitya), a se traduce Întâlnirea din Pământuri (mi-a scris
pe un bilețel că e nume propriu). Traducerea lui Mișu l-ar fi făcut pe
Moromete, din șmecher, „imbecil”. Mă întrebase Malița, cum nu mă disciplinase
India? L-am vizitat și pe Paul Niculescu-Mizil în cabinetul său de ministru al
finanțelor – familiar, surâzător, încurajând.
Picurare. Tel.
Amita B. Voind să mă cunoască. Ne vedem la Muzeul de literatură, pentru Eminescu.
S-o întreb cine crede că este Jundandel? Vom avea, oricum, ce ne spune, și în
românește. M-am indianizat, totuși, destul de tare ca român? Cât să se fi
românizat și ea?
Amita
Bhose, venită întâi, în 1959 aici, este o româncă anti-indiană, ori indo-românistă
la București, eminescolog, tagore-ist, paremiolog (nu știe Țiganiada).
Vorbește cu nerv muntenesc pro-bengalez. Depășește cu inteligență amintiri
neplăcute, îmi cere cărți din India, nevăzându-mă bine la salariul de acolo, o
găsesc formată aici pentru pretutindeni.
E
o noapte de moarte eminesciană. Marin Bucur a convins devoții spre
scandalizarea lui Cioculescu, care a scandalizat și el vorbind la urmă, nu de
tot – când soluția s-a extins într-un comentariu asupra lui Marx și a
legionarilor. Simt o piedică uriașă până și în dusul pașilor. Îl văzusem pe
Iuga, și mă salutase, beat, Velea, iar Jebeleanu ne urase noapte bună, la Casa
Scriitorilor.
Cărțile
acestei femei, ca și viața ei redescoperită, cu inteligența care o face
laborioasă și încrezătoare, cu o tenacitate acoperită de sensibilitate și adâncire în subiecte de orizont
occidental, conștientă de o aură - „se poate vorbi rău despre mine?” - toate,
până la urmă, contrazic, până la altă deprimare, deprimarea de spirit indian,
probând o tărie românească portretizată furibund, în zare Eminescu, de Marin
Bucur aseară.
A-ți
pierde credința în români – ea să și-o fi pierdut în indieni? - este a nu mai
avea în inimă pe Eminescu? Utopia ce mi s-a întregit în minte cât am viețuit în
India renaște, când și când, acasă. Aud că apelul pentru păstrarea
lectoratului, ici și colo, ar fi deranjat ministerul trimițător, speriat că-l
voi bombarda, din nou, cu scrisori din India. Citesc Pascal și Budai, iar acum scriu despre Amita.
În 2 ianuarie am plecat din Otopeni cu
Tarom, conduși de T. Geoabă, Gh. Și M. Rizoiu, Ion, F. și B.D. Iuga, S. Mircea.
Nansi a plâns cumplit la despărțire. În avionul de Moscova eram patru persoane
– a patra, o rusoaică măritată tot pe strada noastră. Dinner în ruble pe
Șeremetievo. Toată noaptea în zbor până la Delhi (aterizare mai puțin lină
decât cea românească la Moscova).
Neanunțați (și neprimiți la
universitate). Două nopți într-un apartament deminud al ambasadei. A treia, la
Guest House. Aici, ca și cu ani în urmă, l-am visat pe Vasile Văduva, era
bolnav, într-un timp nu mai era decât o schiță de schelet, apoi un convalescent
incurabil, discutându-și savant agonia, în fine, un copil al refacerii memoriei
în alergări și fripte cu copiii, cu noi toți, recuperându-ne în Anul Ăsta
(internațional al disbled-ilor), insinuându-ne, cine știe, conversația
kieviană, netresărirea la toată reîntoarcerea într-un loc atât de familiar, cu
toată absența, găsindu-ne totuși schimbați, iar el ni se alătura capricios ca
totdeauna, același.
Sardarul vicecancelar m-a primit cu
căldură. În departament, 41 studenți înscriși. În bibliotecă, un raft masiv, la
vedere – fosta bibliotecă „Eminescu” - măcar cu atât s-au soldat insistențele
și absența mea. Prolog la Continua: bibliotecară de la biblioteca Universității-mamă din
București – doar acolo puteam consulta primul volum Eminescu din ediția
Perpesicius, scurtă vreme, cât să-mi copiez Doina, într-un carnețel vernil (apoi,
într-un caiet de matematică, tip școală, pentru India). Atât de-ar dura amintirea
blândei Continua.
Prima
clasă. 5 studenți fără românească – vom mai vedea. Fără cărți – consum multă
cretă. Fonetică, vocabular, tot. După ore, bătrânul sardar italienist Alhuvalia
se interesaează serios de dodie. Parasnis, de franceză – cinematografic. TOI
despre înghesuiala la un film maghiar, o carte a departamentului de romani,
„Roma”, revista țiganilor, Chandigarh. Recitare, gri, cu insistență pe „Fie
vreme bună rea / Mie-mi curge Dunărea. Eminescu, Arghezi, Sadoveanu.
În
toată Kamla Nagar, cu Nana, după cărți de-a doua („Twenty froggies went to
school”). Ne vizitează Martin Bharat (2 ani), Marek și Edward, apoi Ajay. Noi,
la Masih (Rajesh, Anita, Parita, Richard și d-na). Nana va merge la Queen Mary
College, ca o creștină ce e. O maimuță în vizită la Vice (TOI: ca și cum nu
erau de ajuns greviștii). Nansi a visat pe tataia Nase cu capul tăiat.
St.
d. p. M.E(liade), nu știm ce presiune ne-a împins din nou în I(ndia), pentru
încă patru ani. Paranteza noastră indiană – de doi ani – petrecută în patria
mamă nu ne-a adus vreo explicație specială a vieții, nici a suferinței. Am
tipărit abia o carte - Gramatica
fanteziei de Gianni Rodari – pe care o tradusesem din italiană încă din
1974, ceva articole, literatură mai deloc. E drept, am confernțiat ici și colo,
ca pentru o consolare în surdină; ca slujbă, am funcționat la Facultatea de
ziaristică unde am predat română și la africani și arabi; la un moment dat,
pentru 12 zile, am participat la lecții de tv ale unui profesor de la
Universitatea dv. din Chicago.
Conferințele
despre India, prin diferite orașe, mi-au confirmat setea generațiilor tinere
pentru opera dv., protestul de a nu-și putea procura cărțile (Zalmoxe) dv. -
distribuite confidențial. În ce mă privește, mi-am adus acel mirific M.E. Reader,
pentru care încă vă mulțumesc, împreună cu multe kilograme de cărți și foi
tăiate din zeci de volume românești. În atmosfera de acasă, nu mi-a mai dat
mâna să-l văd pe d-l Noica, altfel celebrat (neoficial) ca filosoful nr. 1.
L-am văzut pe M. Ș., care cred că v-a trimis Sarea pământului. Pe Grig.
P., de asemenea. Un spalt, De la Eminescu la Mircea Eliade, i l-am cedat
lui M. Ș.
De unde vine Bianca Andreescu
O echipa a postului Radio Canada a
venit in Romania pentru cateva zile din dorinta de a intelege de unde
provine Bianca Andreescu.
Desemnata recent cea mai buna sportiva a anului in Canada, Bianca se bucura de toata atentia.
Iar jurnalistii de la Radio Canada au venit special in Romania, tara in care Bianca a facut primii pasi in tenis. Aici, ei au descoperit ca romanii o asimileaza pe sportiva in varsta de 19 ani ca fiind de-a lor.
"Am avut un feeling extraordinar cu ea. E foarte important sa-l ai. Avea calitati care sunt rare si de multe ori native. Seriozitate, ambitie, foarte tenace, exact cum este si acum pe teren. Nu stiu daca este romanca sau nu, dar mie nu imi pasa", a spus Gabriel Hristache, primul antrenor al Biancai.
Apoi, canadienii au mers si in Vaideeni, satul din care provin parintii Biancai. Printre vacile care se plimba pe ulitele comunei, ei au descoperit ca Bianca are un adevarat fan club format din varstnici.
"Este un fenomen Bianca, este o minune! Am facut tensiune, am avut pulsul mare! Bianca a fost ca o explozie! E din sangele nostru, din Romania pentru Romania! Gena ei este de la Vaideeni! Asa au fost vaideenii din totdeauna!", a spus doamna Elizabeta, care s-a prezentat ca fiind un fan infocat al Biancai.
Apoi a urmat o vizita si la bunica Biancai, aflata tot in Vaideeni.
"Are ambitie, curaj! Am trait cu emotii, mai si plangi, mai si plangi. Cam asta e mama", a spus bunica Biancai.
De altfel, canadienii amintesc si faptul ca Bianca se mandreste tot timpul cu radacinile romanesti.
"Simt toata iubirea din Romania si din familia mea, dar si toti prietenii mei de acolo", a comentat Bianca.
C.S.
Desemnata recent cea mai buna sportiva a anului in Canada, Bianca se bucura de toata atentia.
Iar jurnalistii de la Radio Canada au venit special in Romania, tara in care Bianca a facut primii pasi in tenis. Aici, ei au descoperit ca romanii o asimileaza pe sportiva in varsta de 19 ani ca fiind de-a lor.
"Am avut un feeling extraordinar cu ea. E foarte important sa-l ai. Avea calitati care sunt rare si de multe ori native. Seriozitate, ambitie, foarte tenace, exact cum este si acum pe teren. Nu stiu daca este romanca sau nu, dar mie nu imi pasa", a spus Gabriel Hristache, primul antrenor al Biancai.
Apoi, canadienii au mers si in Vaideeni, satul din care provin parintii Biancai. Printre vacile care se plimba pe ulitele comunei, ei au descoperit ca Bianca are un adevarat fan club format din varstnici.
"Este un fenomen Bianca, este o minune! Am facut tensiune, am avut pulsul mare! Bianca a fost ca o explozie! E din sangele nostru, din Romania pentru Romania! Gena ei este de la Vaideeni! Asa au fost vaideenii din totdeauna!", a spus doamna Elizabeta, care s-a prezentat ca fiind un fan infocat al Biancai.
Apoi a urmat o vizita si la bunica Biancai, aflata tot in Vaideeni.
"Are ambitie, curaj! Am trait cu emotii, mai si plangi, mai si plangi. Cam asta e mama", a spus bunica Biancai.
De altfel, canadienii amintesc si faptul ca Bianca se mandreste tot timpul cu radacinile romanesti.
"Simt toata iubirea din Romania si din familia mea, dar si toti prietenii mei de acolo", a comentat Bianca.
C.S.
Culisele Dictatului de
la Viena --1940
Pe 26 iunie 1940, Guvernul Regatului României primea prima notă
ultimativă din partea reprezentanților URSS, în ceea ce privește cedarea
Basarabiei și Memoriul lui Iorga din 2 iulie 1940 cu privire la pierderea
Basarabiei și a Bucovinei de nord Crime, jafuri, torturi, copiii dintr-un
spital aruncați pe geam, profanări de biserici: Atrocitățile comise asupra populației
și armatei române în 1940 în timpul retragerii din Basarabia și Bucovina de
Nord. Documente OFICIALE ale statului român
La 77 de ani de la dictatul
care a dus la separarea - vremelnică - a unei părți a Ardealului de Țară, este
bine să cunoaștem cât mai multe detalii despre ceea ce s-a întâmplat atunci.
Cu cât știm mai multe, cu atât
avem mai multe șanse să nu repetăm ceea ce am greșit atunci.În acest sens,
trebuie să precizăm că vara anului 1940, cu cedările teritoriale către URSS și
Germania, a fost punctul culminant al unei politici falimentare, ce nu a ținut
cont de schimbările politice de pe continent de la momentul psihologic al
Primului Război Mondial.
Revenind la momentul 30 august
1940, colonelul (r) Alesandru Duțu, unul dintre cei mai redutabili istorici
militari ai țării, a publicat câteva dintre culisele acelor evenimente nefaste
pentru noi.
Astfel, printre detalii, iese
în evidență termenul de „gândire”, pe care Germania nazistă l-a oferit României
pentru „acceptarea arbitrajului”: 5 minute!
De asemenea, reiese importanța
pe Hitler și Germania o puneau pe petrolul României, de unde și dorința
extraordinară a acestora ca țara noastră să nu riposteze militar la un atac al
Ungariei. De altfel, cancelarul Germaniei chiar preciza că Ungaria nu are șanse
într-o confruntare militară cu România, iar un conflict dintre cele două ar fi
degenerat într-o conflagrație mai mare, care nu ar fi fost în interesul
nemților. Mai mult Hitler considera imperioasă existența continuării existenței
statului român, în timp ce la „negocieri”, colaboratorii Fuher-ului anunțau
partea română că dacă nu acceptă condițiile, Germania va lăsa România în
mâinile Rusiei pentru a fi distrusă.
Aceste mărturii demontează
teoria oficială, servită în școli și în public, a „imposibilității”
rezistenței românești în fața agresiunii maghiare și care se dovedește a fi
doar un pretext pentru a ascunde lașitatea Regelui Carol al II-lea și a
camarilei sale.
Iată textul colonelui (r)
Duțu, marcând evenimentele în ordine cronologică (sublinierile ne aparțin):
26 - 27 august 1940. Cine,
unde și cum a stabilit traseul viitoarei linii de demarcație româno-ungară
impusă prin dictatul de la Viena.
Adolf Hitler: „Trebuie să
impresionăm deci România și Ungaria cu urmările grave pe care le-ar avea pentru
ele persistența într-o atitudine intransigentă”.
La 26 august 1940, preocupat de
,,cursul pe care-l lua controversa dintre Ungaria și România” și dorind să
,„evite cu orice preț o criză în Balcani”, Joachim von Ribbentrop a telefonat
lui Galeazzo Ciano propunându-i să convoace la Viena pe miniștrii Afacerilor
Străine român și ungar și ,,să li se dea sfaturile amicale ale Axei în vederea
găsirii unei soluții”. Oferta trebuia însoțită și de un ,,avertisment”: „cel
care nu acceptă sfatul ia asupra sa întreaga responsabilitate a consecințelor
viitoare”. Având acceptul lui Benito Mussolini, ministru italian de Externe s-a
declarat de acord.
A doua zi, convocat de urgență
în Germania, la castelul lui Joachim von Ribbentrop, Wilhelm Fabricius a
indicat o linie de demarcație prin care România pierdea unele regiuni de
graniță. Considerând că teritoriul oferit Ungariei era prea mic, Joachim von
Ribbentrop a adăugat și orașul Cluj. Carl Clodius a plusat însă pentru
Budapesta reușind să convingă pe von Ribbentrop că și „regiunea secuiască
trebuie să aparțină neapărat Ungariei”. Seara, spre Germania s-a îndreptat și
Galeazzo Ciano având „deplină libertate de acțiune” din partea Ducelui.
La Obersalzburg, Joachim von
Ribbentrop și Galeazzo Ciano prezintă lui Adolf Hitler propunerile privind
teritoriul românesc care urma să fie atribuit Ungariei. Conform stenogramei
întocmită de Paul Otto Schmidt, neștiind dacă amenințările Ungariei la adresa
României erau serioase, Führer-ul a apreciat că în evaluarea situației generale
trebuiau luați în considerare mai mulți factori: „Un factor pur material, care
are însă o importanță extraordinară pentru continuarea războiului:
aprovizionarea cu petrol, care este extrem de importantă, atât pentru Germania cât
și pentru Italia. Este limpede că la primul foc de armă vor înceta toate
expedițiile de petrol din România către Germania și Italia. Natural că o
Românie în război cu Ungaria nu-și va mai putea exporta produsele prin
Iugoslavia sau pe Dunăre. Un al doilea element este problema extinderii
războiului... Aceasta va duce la înrăutățirea considerabilă a situației
Germaniei și Italiei în viitor. Dacă se va ajunge la un conflict armat, Ungaria
se va lupta fie singură, fie cu ajutor străin. Dacă Ungaria va rămâne singură,
atunci, având în vedere gradul ei de pregătire militară și situația ei în alte
privințe, victoria nu este deloc sigură... Rezultă limpede că un conflict în
Balcani nu poate fi decât defavorabil Germaniei și Italiei și de aceea ambele
țări au tot interesul să facă totul pentru a evita un astfel de conflict.
Aceasta este și părerea generalilor germani, deoarece nici ei nu consideră
posibilă victoria ungară, cum o socotesc cei de la Budapesta”.
În final s-a considerat că
pentru protejarea intereselor germane se impunea șantajul.
„Trebuie să impresionăm deci
România și Ungaria - a continuat Hitler - cu urmările grave pe care le-ar avea
pentru ele persistența într-o atitudine intransigentă. Trebuie să li se arate
limpede că un conflict ar fi în dezavantajul ambelor țări și că Germania și
Italia își vor apăra în orice caz interesele, dacă va fi cazul. Este deci
oportun pentru ambele țări să accepte compromisul. Ungaria trebuie să accepte
efectiv orice compromis deoarece nu ar obține nimic prin propriile ei eforturi,
ci datorează satisfacerea revendicărilor ei exclusiv fascismului și
național-șovinismului. României trebuie să i se arate limpede că un compromis
cu Ungaria înseamnă totuși salvarea unui teritoriu național care, la urma
urmelor este încă destul de mare... De altfel, Italia și Germania trebuie să se
gândească dacă nu ar fi indicat să dea o asigurare în legătură cu existența
statului român în continuare, deoarece, după reglementarea conflictului,
integritatea teritorială a acestui stat este efectiv în interesul Italiei și
Germaniei”.
În final, Führer-ul a decis ca
noua linie de demarcație româno-ungară să corespundă intereselor și planurilor
viitoare de acțiune germane: stăpânirea (prin intermediul Ungariei) a crestelor
Carpaților Orientali, pătrunderea până în apropiere de Brașov, pentru a
„proteja” zona petroliferă, dezbinarea Ungariei și României în așa fel încât
ele să fie ținute ca „două bucăți de fier incandescente și de a le modela
în interesul Germaniei”, așa cum avea să recunoască Joachim von Ribbentrop.
Cu același prilej s-a hotărât
să nu se ducă convorbiri cu nici una dintre cele două delegații, ci ,„la un
moment dat, să se supună părților română și ungară o hartă comună
germano-italiană, cu linia de demarcație stabilită, care să nu mai constituie
un subiect de discuție”.
Odată stabilită procedura,
Joachim von Ribbentrop și Galeazzo Ciano au împachetat harta și au plecat la
Viena.
Pentru a fi sigur că planul va
fi aplicat cu orice preț, Adolf Hitler a ordonat și măsuri militare
corespunzătoare.
29 august 1940. Dictatul
de la Viena (I).
După primirea invitației
guvernului german ca ministrul român al Afacerilor Străine să participe, la
Viena, la ,„o convorbire asupra relațiilor româno-ungare”, regele Carol al
II-lea a cerut să se insiste pentru aplicarea principiului etnic și a
schimbului de populație (s-au luat în calcul și limitele eventualei cedări de
teritoriu: între10 000 și 18 000 kmp).
Pe o poziție asemănătoare s-a
situat și Ion Gigurtu (în scrisoarea personală trimisă lui Joachim von
Ribbentrop, prin Mihail Manoilescu): „Noi stăm pe punctul de vedere al
schimbului de populație. Drept cea mai largă concesiune am consimțit ca îndată
după acceptarea acestui principiu să avem o propunere pentru o eventuală
frontieră astfel concepută să fie socotită ca un compromis și drept urmare să
fie mutată încoace și încolo judecând-o prin prisma punctului de vedere
teritorial”.
La 29 august 1940, în Capitala
Austriei, Joachim von Ribbentrop și Galeazzo Ciano au discutat mai întâi cu
delegația ungară condusă de Csáky István căruia i-a propus ca diferendul să fie
soluționat prin „arbitraj”. Cerând „un timp de gândire”, ministrul de Externe
ungar și-a întrebat guvernul dacă „este de acord să primească ca irevocabilă hotărârea
pe care o va lua această instanță”, dând asigurări că „arbitrii” au lăsat să se
înțeleagă că „cunosc pretențiile Ungariei și că vor căuta să le ia în
considerare atunci când își vor forma decizia juridică”. Întrunit în ședință
extraordinară, guvernul ungar a decis „să se supună fără condiții” deciziei
luate de „tribunalul” german și italian.
„Arbitrajul” a fost propus de
Joachim von Ribentrop și lui Mihail Manoilescu, asentimentul guvernului român
fiind cerut până la „ora 8 seara” (cu precizarea că nu trebuia cifrat deoarece
„ar cere prea multă vreme”).
După ce ministrul român al
Afacerilor Străine a dezmințit faptul că guvernul român ar fi cerut vreodată
arbitrajul, Joachim von Ribbentrop a vorbit „în termeni impresionant de
apăsați” de „atacul concomitent al Rusiei și al Ungariei ca de un lucru ce ar
fi înțeles între aceștia” și a atras atenția că dacă „Majestatea Sa regele ar
fi rău sfătuit și nu ar primi acest arbitraj, atunci ar fi în câteva zile
sfârșitul României”. După ce a precizat că germanii nu mai puteau să facă nicio
presiunea asupra ungurilor, care „ar intra a doua zi în război”, a cerut ca
România să nu considere acest lucru „ca un bluf, pentru că Führer-ul nu face
bluf”.
La rându-i, Galeazzo Ciano a
arătat că era autorizat de Benitto Musssolinni să declare că în situația în
care România nu ar accepta arbitrajul s-ar crea ,„dificultăți Axei și ei vor
socoti atunci România printre dușmanii lor”.
În același sens, Wilhelm
Fabricius a precizat lui Valer Pop că în caz de război Germania și Italia vor
fi de partea ungurilor.
Neacceptând explicațiile lui
Mihail Manoliescu, Joachim von Ribbentro a scăpat „o vorbă” despre suprafața
care ar fi trebuit cedată de România și a declarat că viitoarea graniță nu
putea fi „pur etnică” deoarece schimbul de populație era dificil de realizat. A
conchis că soluția trebuia să consta într-o „sinteză între principiul
teritorial și principiul etnic” și a precizat că teritoriul ce trebuia cedat de
România se situa între68 000 kmp, cât a cerut Ungaria, și25 000 kmp, cât a
oferit România.
La protestul lui Mihail
Manoilescu că „noi n-am vorbit niciodată de așa ceva”, ministrul german de
Externe a atenționat că în caz contrar „veți face război și veți pierde toată
Transilvania”.
Apoi a transmis la București:
„Situația este mult mai rea... Toate încercările mele de a schimba sau atenua
hotărârea au fost zadarnice”.
În timpul celei de-a doua
întrevederi cu Mihail Manoilescu, Joachim von Ribbentrop și Galeazzo Ciano au
făcut cunoscut că „Arbitrajul urmează să fie acceptat fără nici o rezervă și
condiție, sau respins”. Cei doi au mai comunicat că în caz de neacceptare a
„arbitrajului” Axa „se va dezinteresa de soarta sud-estului Europei și
consecințele pot fi pentru România o totală distrugere a ființei sale de stat”.
În cazul acceptării, Germania și Italia ofereau „garantarea frontierelor
României față de oricine, prin totalitatea forțelor lor armate”. Au comunicat
că ultimul termen era la ora 24.
Noaptea târziu, după ce Mihail
Manoilescu i-a declarat lui Wilhelm Fabricius că nici „rușii nu ne-au tratat în
felul acesta, fiindcă, la urma urmei, ne-au dat un ultimatum de trei zile pe
când ei ajung să ne socotească răgazul cu orele și minutele”, acesta i-a atras
atenția că Joachim von Ribbentrop „nu se culcase încă așteptând comunicarea
noastră”.
Peste ani, Mihail Manoilescu
consemna în memoriile sale: „Niciodată n-am simțit mai dureros ce rău este să
fii o țară mică, care nu-și poate croi singură destinul, și să atârni de țările
mari care hotărăsc soarta lumii”.
Puțin după miezul nopții (29
spre 30 august 1940), la București, Consiliul de Coroană a început să dezbată
„comunicările cu caracter ultimativ făcute de guvernele german și italian”.
Față de această inspirată
formulare, Mihail Manoilescu consemna în memoriile sale: „Nu știu cine a avut
inspirația să înscrie aceste cuvinte laconice, care definesc atât de exact
situația și denunțau în fața lumii întregi siluirea și brutalitatea la care
fuseserăm supuși. Dar știu că autorul acestei formule a binemeritat de la
viitorime, fiindcă a creat chiar din acea clipă baza unei revizuiri și a unei
anihilări morale și politice a monstruosului act de la Viena. Acest comunicat a
iritat însă până la exasperare pe Ribbentrop și Ciano”.
În timpul dezbaterilor, Ernest
Urdăreanu a intrat în sală și a citit o telegramă în care se făcea cunoscut că,
la Viena, Wilhelm Fabricius a atras atenția că Germania „nu-și ia nicio
răspundere dacă în termen de cinci minute nu dăm răspunsul”.
În final, pentru primirea
,,arbitrajului” au votat 21 de participanți, 10 au fost împotrivă, iar unul s-a
abținut.
Hotărârea a fost comunicată la
Viena la orele 3.50, fiind înmânată lui Wilhelm Fabricius, care aștepta cu
nerăbdare.
La orele 12.00, Pellegrino
Ghigi și Wilhelm Fabricius au prezentat proiectul definitiv al scrisorilor de
garanție: ,,În numele și din ordinul guvernului german (italian) am onoare a
comunica Excelenței Voastre că Germania și Italia asumă cu începere din ziua de
azi garanția de inviolabilitate și integritate a statului român#. Cu același
prilej, ministrul român al Afacerilor Străine a fost obligat să semneze două
scrisori referitoare la situația germanilor din România, respectiv renunțarea
la Cadrilater în favoarea Bulgariei.
Apoi, la orele 13.30,
delegația română a fost condusă de Wilhelm Fabricius spre hotelul Belvedere,
unde fusese convocată și delegația ungară.
În timp ce Paul Otto Schmidt
se pregătea să citească textul „arbitrajului”, Mihail Manoilescu a cerut
cuvântul pentru a prezenta o declarație de protest, dar Joachim von Ribbentrop
i-a răspuns ,,scurt și brutal” că va vorbi la sfârșit.
După citirea textului
,,arbitrajului”, în limbile germană și italiană, delegației române i-a fost
prezentată o hartă românească pe care era trasată viitoarea linie de demarcație
româno-ungară.
„Ochii mei – rememora Mihail
Manoilescu – căutau tăietura de la granița de vest pe care cu toții o așteptam.
Mi-am dat seama că este însă altceva. Am urmărit cu ochii granița care pornea
de la Oradea către răsărit, alunecând sub linia ferată și am înțeles că
cuprindea și Clujul... Am început să nu mai văd. Când mi-am dat seama că
granița coboară în jos ca să cuprindă secuimea am mai avut, în disperarea mea,
un singur gând: Brașovul! O mică ușurare: Brașovul rămâne la noi. Când am
privit în toată grozăvia împărțirea Transilvaniei, am înțeles că puterile, care
îmi erau mult slăbite, mă părăsesc cu totul. Tabloul dinaintea ochilor s-a
făcut neclar, ca un nor galben cenușiu, negru... În clipa aceea mi-am pierdut
cunoștința”. Și-a revenit după ce i s-a adus un pahar cu apă.
Când i s-a prezentat actul
pentru semnare a scos stiloul cu cerneală verde și a iscălit fără să citească.
Profitând de de starea în care se afla, Joachim von Ribbentrop nu i-a mai dat
cuvântul.
Cu greutate, ministrul român
al Afacerilor Străine s-a ridicat din fotoliu (susținut de Valer Pop), fiind
condus într-o cameră unde doctorul Eisen Schiemeleisen i-a luat pulsul și
tensiunea, ultima fiind între 6 și 8.
După ce Joachim von Ribbentrop
a încercat să-l consoleze, Mihail Manoilescu a replicat: ,,Ceea ce mă
îngrozește nu este judecata istoriei, ci soarta ce se deschide acum atâtor
români care trec sub stăpânirea maghiarilor”.
„În felul acesta, mișelește,
prin fraudă și surprindere, ca de tâlhari în miez de codru – avea să consemneze
Raoul Bossy – a fost vremelnic ucisă România Mare, mai întâi de Stalin, apoi de
Hitler și Mussolini prin uneltele lor, Ribbentrop și Ciano”.
Eroarea lui Joachim von
Ribbentrop avea să fie recunoscută de Wilhelm Fabricius, în cursul nopții, când
a precizat că cifra de25 000 kmp nu a fost propusă niciodată de România.
În final, ministrului român al
Afacerilor Străine i s-a pus următoarea alternativă: „Sau primim arbitrajul
astăzi, sau cel mai târziu în cursul nopții, așa ca mâine să se poată da
hotărârea și în cazul acesta ne vom bucura de garanția absolută a puterilor
Axei pentru integritatea României împotriva tuturor, chiar și de la răsărit,
sau dacă nu primim vom fi mâine atacați de Ungaria și de Rusia și va fi sfârșitul
României”. Acest lucru avea să fie repetat de mai multe ori.
Consternat și deprimat după
discuția cu miniștrii de Externe german și italian, Mihail Manoilescu a revenit
printre colaboratori și le-a declarat: „Este îngrozitor; ni se cere un arbitraj
pe care trebuie să-l acceptăm până astă-seară și care pune în discuție o
cesiune între 25 000 și 65 000 kmp. Dacă nu-l acceptăm va fi sfârșitul
României. Mi-au spus-o clar”.
Adrian
Bucurescu
Cărți
ticăloase
După evenimentele din
Decembrie 1989, au apărut nenumărate cărţi, în condiţii grafice deosebite şi cu
preţuri cât de cât accesibile. Nu este vorba aici de conţinutul lor, benefic
sau malefic, şi nici de talentul autorilor lor. E bine că au apărut sau au
reapărut şi cele care fuseseră interzise pe vremea comunismului, şi care erau
greu sau imposibil de procurat.
Tot
în acest răstimp, fie din cauza greutăţilor financiare, fie din alte motive,
unii români şi-au vândut cărţile anticarilor profesionişti sau unor vânzători
la tarabe. Faptul are şi părţile lui bune pentru cei care le caută, mai ales că
multe astfel de cărţi au preţuri mici. Problema este că printre ele se
strecoară şi cărţi ticăloase, otrăvite, care au intoxicat, la vremea lor,
câteva generaţii de cititori.
Am
văzut pe tarabe operele complete ale lui Marx, Engels, Lenin şi Stalin, cărţi
de sau cu Mao Zedong, Ceauşescu şi alţi descreieraţi cu veleităţi de
”filosofi”, dar şi cărţi de literatură, mai ales sovietice, traduse în
româneşte, precum şi autohtone, de pildă ”Mitrea Cocor” de Mihail Sadoveanu,
”Lazăr de la Rusca” şi ”Minerii din Maramureş” de Dan Deşliu, poezii de Nina
Cassian, Veronica Porumbacu, Alexandru Jar, Victor Tulbure, Eugen Frunză, proză
de Titus Popovici, V. Em. Galan, Petru Dumitriu etc.
Am
găsit şi celebra carte ”Aşa s-a călit oţelul” de Nikolai Ostrovski, tradusă în
foarte multe limbi, al cărei personaj principal, Pavel Korceaghin, a fost impus
ca model suprem de ”om sovietic”. Ostrovski nu era lipsit de talent, şi acest
lucru îl face extrem de periculos şi astăzi. Poate că el chiar va fi crezut în
comunism, dar cartea rămâne extrem de subiectivă, întrucât prezintă numai
punctul de vedere oficial al puterii sovietice, care era şi al lui I. V.
Stalin. De altfel, chiar titlul original al cărţii conţine cuvântul rusesc stal
”oţel”, de la care şi-a luat pseudonimul şi călăul sovietic, pe numele lui de
familie adevărat – Djugaşvili.
Pe
lângă multe astfel de volume, am găsit la o tarabă şi altă carte, considerată
extrem de importantă în anii ’50 ai secolului trecut, ”Pasiunea lui Pavel
Corceaghin”, subintitulată ”Eseuri critice”, de Ion Vitner, apărută la Editura
de Stat, 1949. Autorul a fost un reprezentant zelos al realismului socialist şi
proletcultismului din Republica Populară Română.
Acest
Vitner socotea că, prin silinţă, se poate deveni ”un adevărat educator al
maselor, un propagandist al ideilor socialismului, un agitator şi un
mobilizator al elanului eroilor muncii din viaţa noastră de fiecare zi”. În
revista ”Contemporanul”, nr. 40, 27 iulie 1947, el a publicat un articol, cu titlul
”Poetul culorilor sumbre”, în care Mihai Eminescu era contestat, fiind declarat
”nebun” şi acuzat că este ”exponent al marii boierimi şi al tedinţelor ei
retrograde”, ”un caz tipic de intelectual în derută, care, în ura sa împotriva
burgheziei, în loc să utilizeze armele claselor de jos, utilizează armele marii
latifundii. (...) Mesajul său poetic... este mesajul unei clase decadente,
agonice...”. ”Nu, zău!”, am putea spune noi astăzi şi, desigur, şi-or fi spus
atunci şi unii admiratori ai poetului nostru naţional.
Volumele
din anul 1949 ale lui Ion Vitner, ”Pasiunea lui Pavel Corceaghin” şi ”Critica
criticii”, în care a adunat articolele publicate până atunci în presă, au fost
primul ghid al dogmatismului proletcultist în România. Din anul 1948, Vitner a
lucrat la Universitatea din Bucureşti, înlocuindu-l pe George Călinescu (!!!),
pentru a se putea impune o ”nouă intelectualitate”, care să-i ia locul celei
”vechi”. Tot prin acei ani, acest ”critic de tip nou” a atacat şi aşa destul de
fragila cinematografie autohtonă.
În
prefaţa volumului ”Pasiunea lui Pavel Corceaghin”, autorul le dezvăluie
cititorilor de ce l-a trecut în titlu pe eroul lui Nikolai Ostrovski: ”Pentru
autorul acestei cărţi, ”Pasiunea lui Pavel Corceaghin” nu este un simplu titlu
pe care l-a găsit mai bun, sau mai original, decât oricare altul, ci este un
principiu de viaţă şi de creaţie literară concretizat în figura celui mai
uluitor personagiu al literaturii contemporane. (...) El este imaginea fidelă a
omului într-adevăr nou, a tânărului revoluţionar de tip stalinist, pentru care
nu există greutăţi de netrecut, nu există piedici de neînlăturat, nu există
impasuri morale de nerezolvat, în lupta aprigă dusă împotriva exploatatorilor
lumii muncitoare. (...)
”Aşa
s-a călit oţelul” este un manual al vieţii, cum istoria literaturii nu a mai
cunoscut până la dânsul, cu excepţia ”Mamei” lui Gorki. Pavel Corceaghin
ilustrează o nouă atitudine faţă de viaţă, caracteristică numai proletariatului
revoluţionar. (...) Măreţia acestei figuri a literaturii sovietice constă în
faptul că nu este un personagiu ”creat”, ci unul ”trăit”, este însăşi viaţa,
aşa cum istoria a înregistrat-o cu fidelitate. Zoia Cosmodemianskaia, căpitanul
Gastello, Liza Ceaichina, Alexandru Matrosov, tinerii eroi din Krasnodon, sunt
numai câţiva din miile de corceaghini pe care umanitatea i-a putut cunoaşte”.
Mai
departe, după ce-l face pe Titu Maiorescu ”antipopular”, Vitner îl dă ca
exemplu pozitiv pe criticul care a adus marxismul în România: ”Dintr-un soare
înflăcărat cum a fost în timpul lui Dobrogeanu-Gherea, critica noastră literară
s-a transformat – cu încetul – într-o palidă lună”.
După
prefaţă, urmează capitolul ”În jurul fenomenului decăderii literaturii
burgheze”, unde Vitner bate câmpii în continuare: ”Un marxist, un om format în
lumina învăţăturilor lui Marx, Engels, Lenin şi Stalin, nu se opreşte însă în
aparenţa lucrurilor, ci caută să coboare în adâncimea lor şi nu operează cu o
falsă conştiinţă, ci cu o conştiinţă adevărată şi fermă care caută să facă
legătura nimerită între activitatea spirituală şi activitatea socială şi
politică a oamenilor dintr-o epocă dată”.
Apoi,
”criticul” trece în revistă literatura franceză modernă, căreia îi face o
analiză ”marxistă”, atacându-i pe unii dintre cei mai mari scriitori moderni ai
lumii. La rândul lor, curentele care încă nu-şi epuizaseră resursele creatoare
pe vremea lui Vitner – dadaismul, calificat ca ”o diversiune ideologică”,
futurismul, denumit ”pseudo-revoltă”, suprarealismul accesibil numai ”snobului
cu foarte mulţi bani”, existenţialismul ş. a. - sunt violent contestate.
În
acelaşi sens, după Vitner, ”romanul burghez din zilele noastre a devenit un
instrument perfid în lupta antidemocratică, antipopulară a imperialismului”. În
capitolul ”Limitele decadentismului în cultura românească” le vine rândul şi
scriitorilor noştri. Şi iar este lăudat jalnicul critic marxist C.
Dobrogeanu-Gherea, ”care, în numele proletariatului în creştere, loveşte în
instituţiile burghezo-moşiereşti, loveşte şi demască reacţionarismul, inflluenţa
dăunătoare a curentului junimist în problemele ideologice”.
În
acest mizerabil capitol, cum sunt de altfel şi toate celelalte, Vitner atacă şi
”purismul barbian”, cu cuvinte dintre cele mai otrăvite, care l-ar fi putut
trimite pe marele poet Ion Barbu la închisoare sau chiar în faţa plutonului de
execuţie: ”El a reuşit într-adevăr să facă un serios prozelitism literar şi să
deturneze de la adevărata menire a literatorului o întreagă generaţie de
scriitori. În labirinturile formalismului purist şi-au găsit naufragiul
numeroşi scriitori, iar firul Ariadnei i-a condus, spre deosebire de
”avantgardişti”, nu către făgaşul salvator al luptei proletariatului, ci către
smârcurile pestilenţiale ale fascismului”.
După
Ion Barbu, este lovit, cam cu aceleaşi invective, scriitorul Nichifor Crainic,
care se afla deja în închisoare. Iată ce mai scria Vitner, în acelaşi capitol,
despre oameni de ştiinţă şi de cultură cu care astăzi România se mândreşte: ”În
ştiinţă, autoritatea neştirbită este Paulescu, autorul unui galimatias
mistico-ştiinţific, în filosofie, figura dominantă este Lucian Blaga, autorul
unei întortochiate şi obscure metafizici cu colorit german şi cu puternice
rădăcini în mistica rurală. În poezie şi în proză, asistăm la o adevărată orgie
cu iz teologal, drapată în culorile cele mai întunecate, în critica literară la
instalarea criteriului rasial cu critica lui D. Caracostea şi Ovidiu Papadima.
O literatură a descompunerii omului, a propovăduirii inutilităţii intevenţiei
umane în destinul istoric al umanităţii, a desnădejdii şi a regăsirii omului în
forţele supranaturale. Este sămânţa din care se dezvoltă mătrăguna
legionarismului”.
Vitner
publică în volumul ”Pasiunea lui Pavel Corceaghin” şi articolul ”Poetul
culorilor sumbre”, apărut mai înainte în presă, unde încearcă din răsputeri să
maculeze geniala operă a lui Mihai Eminescu: ”Mesajul său poetic, prin decepţia
profundă pe care o închide, prin mistica pe care o afirmă, prin cultul morţii,
prin idealizarea trecutului îndepărtat, prin evaziunea din cadrul realităţii cu
ajutorul visului, constituie o încercare de ieşire din cercul strâns al
realităţii concrete, agitată de mari contraziceri economice, sociale şi
politice, mesajul unei clase decadente, agonice. Opera poetică a lui Eminescu
ne transmite astfel efigia fină, lucrată cu desăvârşit meşteşug, a unei
iremediabile înfrângeri”.
Ei,
şi aici intervine una dintre ciudăţeniile istoriei: în 1950, la numai un an de
la apariţia odioasei cărţi a lui Ion Vitner, Mihai Eminescu a fost sărbătorit
cu mare fast în România, cu prilejul împlinirii unui veac de la naşterea lui. O
explicaţie a acestei întoarceri cu 180 de grade a opticii asupra operei
poetului ar putea fi şi faptul că, în acelaşi an, el a fost sărbătorit, tot cu
fast, şi la Moscova. De altfel, opera lui Mihai Eminescu s-a bucurat şi se
bucură şi astăzi de admiraţie din partea multor cititori ruşi.
Ticălosul
volum al lui Vitner a fost aruncat, chiar înainte de prăbuşirea comunismului,
la lada de gunoi a istoriei. Ar mai fi, totuşi, o problemă, legată tot de
Eminescu: detractorii lui de astăzi îi atacă opera cu aceleaşi ”argumente” ca
ale lui Ion Vitner! Oare pe ce lume trăim?
Liliana
Popa
Arghezi se intilneste, in preajma
Cismigiului, cu Victor Eftimiu, drapat in mantaua lui larga si insotit de
citeva fete, care il 'ingrijeau' acasa (sotia, actrita cunoscuta, ii murise de
o vreme): il pieptanau, il masau, ii taiau unghiile, si celelalte...
"Draga, iti prezint pe secretarele mele", zice Eftimiu, cu o formula
pe care o socotea convenabila pentru a putea scoate fetele in lume. Iar
Arghezi, cam porc (ca intodeauna): "Ce spui, draga, tot mai secretezi, tot
mai secretezi?..."
Tudor Arghezi nu-l aprecia sub nici
un chip pe Demostene Botez, nici ca avocat, nici ca scriitor şi, de câte ori avea
prilejul să se întâlnească cu el, i-o spunea în faţă.
Într-o zi, Arghezi venea la Uniunea Scriitorilor, unde s-a întâlnit cu Demostene Botez, care tocmai ieşea, şchiopătând de un picior. Văzându-l aşa neajutorat, Tudor Arghezi i se adresă:
– Măi, Demostene, ce-i cu tine? Ce-ai păţit?
– Nu vedeţi, maestre? Sunt cu un picior în groapă ! se vaietă el.
– Nu-i nimic! Ţi-a rămas intact piciorul cu care scrii, îi replică Arghezi.
Într-o zi, Arghezi venea la Uniunea Scriitorilor, unde s-a întâlnit cu Demostene Botez, care tocmai ieşea, şchiopătând de un picior. Văzându-l aşa neajutorat, Tudor Arghezi i se adresă:
– Măi, Demostene, ce-i cu tine? Ce-ai păţit?
– Nu vedeţi, maestre? Sunt cu un picior în groapă ! se vaietă el.
– Nu-i nimic! Ţi-a rămas intact piciorul cu care scrii, îi replică Arghezi.
Dramaturgul Constantin Kiriţescu,
director ani în şir în Ministerul Instrucţiunii Publice, căuta să-şi impună
numai punctul lui de vedere şi, din această cauză, se făcuse nesuferit
majorităţii oamenilor de cultură.
– Mare idiot trebuie să fie Kiriţescu acesta, judecând după mutră, zise furios într-o zi Ion Minulescu.
– Nu te lua după aparenţe, îl sfătui „ blând ” Tudor Arghezi. Mutra te înşeală. E cu mult mai idiot decât arată.
– Mare idiot trebuie să fie Kiriţescu acesta, judecând după mutră, zise furios într-o zi Ion Minulescu.
– Nu te lua după aparenţe, îl sfătui „ blând ” Tudor Arghezi. Mutra te înşeală. E cu mult mai idiot decât arată.
Când avea nevoie de bani, Mateiu
Caragiale se ducea în strada Sf. Ionică să amaneteze ceva. Într-o zi a luat de
acasă o pipă veche şi s-a prezentat la „Muntele de Pietate”. Un domn sobru a
examinat pipa şi i-a dat pe ea 60 lei. Mateiu Caragiale a fost mulţumit de
preţ.
Trecând pe strada Bărăţiei, a zărit, în vitrina unei dughene, o pipă la fel cu cea pe care o amanetase. Intră şi află că pipa costă 15 lei şi că negustoraşul de „antichităţi” mai avea destule piese de acest gen.
După vreo lună, când Mateiu se afla din nou în jenă financiară, luă pipa pe care dăduse 15 lei în strada Bărăţiei şi plecă cu ea la „Munte”. Evaluatorul o cântări în palmă , clipi şiret pe sub ochelari şi-i plăti 60 de lei. Mateiu încasă banii şi o şterse, venindu-i să sară pe stradă de bucurie că-l păcălise pe evaluator.
Peste câteva luni iar nu avea bani. Dădu fuga pe Bărăţiei, cumpără o pipă cu 15 lei şi iar se prezentă la „Muntele de Pietate”. După ce-şi încasă suma şi plecă fericit de trucul „infailibil” pe care îl descoperise, evaluatorul îi spuse unui prieten care asistase la această scenă:
- E fiul mai vârstnic al lui Ion Luca Caragiale. De un an de zile îmi tot aduce pipe de 15 lei bucata de pe Bărăţiei şi eu îi dau câte 60 de lei pe fiecare. El crede că mă prosteşte, dar pot eu să-i ofer fiului marelui nostru Caragiale câte 15 lei? Şi acesta flutură un zâmbet blajin şi atotînţelegător către amicul său care se prăpădea de râs.
Trecând pe strada Bărăţiei, a zărit, în vitrina unei dughene, o pipă la fel cu cea pe care o amanetase. Intră şi află că pipa costă 15 lei şi că negustoraşul de „antichităţi” mai avea destule piese de acest gen.
După vreo lună, când Mateiu se afla din nou în jenă financiară, luă pipa pe care dăduse 15 lei în strada Bărăţiei şi plecă cu ea la „Munte”. Evaluatorul o cântări în palmă , clipi şiret pe sub ochelari şi-i plăti 60 de lei. Mateiu încasă banii şi o şterse, venindu-i să sară pe stradă de bucurie că-l păcălise pe evaluator.
Peste câteva luni iar nu avea bani. Dădu fuga pe Bărăţiei, cumpără o pipă cu 15 lei şi iar se prezentă la „Muntele de Pietate”. După ce-şi încasă suma şi plecă fericit de trucul „infailibil” pe care îl descoperise, evaluatorul îi spuse unui prieten care asistase la această scenă:
- E fiul mai vârstnic al lui Ion Luca Caragiale. De un an de zile îmi tot aduce pipe de 15 lei bucata de pe Bărăţiei şi eu îi dau câte 60 de lei pe fiecare. El crede că mă prosteşte, dar pot eu să-i ofer fiului marelui nostru Caragiale câte 15 lei? Şi acesta flutură un zâmbet blajin şi atotînţelegător către amicul său care se prăpădea de râs.
Magistrat tânăr, Alexandru Cazaban nu
ştia cum să plece mai repede de la Judecătoria de Ocol din Răducăneni. Cum în
acel timp, Barbu Ştefănescu Delavrancea era ministrul Justiţiei, la intervenţia
lui Alexandru Vlahuţă, Delavrancea l-a primit în audienţă pe Al. Cazaban.
- Răducăneni… Răducăneni …, făcea Delavrancea cu ochii în sus, gânditor. Niciodată n-am admirat un răsărit de soare mai măreţ ca la Răducăreni! Şi, mă rog, de ce vreţi să plecaţi de acolo? Aud că sunteţi scriitor…
- Pentru că, vedeţi, Excelenţă – a explicat Al. Cazaban grăbindu-se să nu piardă poanta şi să meargă drept la inima dramaturgului ajuns ministru – acolo n-am ocazia să admir.…un Apus de Soare…
Delavrancea a savurat poanta rozându-şi mustaţa şi a scris pe cererea de transfer a tânărului magistrat: „Se aprobă.”
- Răducăneni… Răducăneni …, făcea Delavrancea cu ochii în sus, gânditor. Niciodată n-am admirat un răsărit de soare mai măreţ ca la Răducăreni! Şi, mă rog, de ce vreţi să plecaţi de acolo? Aud că sunteţi scriitor…
- Pentru că, vedeţi, Excelenţă – a explicat Al. Cazaban grăbindu-se să nu piardă poanta şi să meargă drept la inima dramaturgului ajuns ministru – acolo n-am ocazia să admir.…un Apus de Soare…
Delavrancea a savurat poanta rozându-şi mustaţa şi a scris pe cererea de transfer a tânărului magistrat: „Se aprobă.”
Pe când era profesor la Facultatea de
Filologie a Universităţii din Bucureşti, George Călinescu a invitat doi
studenţi la el acasă. Aceştia nu au venit în ziua fixată, ci a doua zi, la
aceeaşi oră. Deschizându-le uşa, doamna Alice Călinescu i-a întrebat ce doresc,
iar ei au răspuns că au fost invitaţi, dar n-au putut veni cu o zi înainte din
cauza unor obligaţii la facultate şi au întrebat:
– Domnul profesor este acasă?
Din pragul uşii, amfitrioana şi-a întrebat soţul:
– Eşti acasă, dragă?
– Nu, dragă, nu sunt acasă!
– Aţi auzit băieţi, nu e acasă! le-a spus candid doamna Călinescu.
– Domnul profesor este acasă?
Din pragul uşii, amfitrioana şi-a întrebat soţul:
– Eşti acasă, dragă?
– Nu, dragă, nu sunt acasă!
– Aţi auzit băieţi, nu e acasă! le-a spus candid doamna Călinescu.
Inscris la Facultatea de Litere şi
Filozofie, Şerban Cioculescu urma în paralel şi Dreptul pentru a-i face plăcere
bunicului său. Teroarea studenţilor era dreptul roman şi profesorul Ştefan
Longinescu care avea mania clasificărilor şi subclasificărilor, subîmpărţirii
în diverse paragrafe de tipul I, II, III, IV etc, 1, 2, 3, 4 etc., A, B, C, D
etc., a, b, c, d etc. La examen, dacă subiectul compara cinci subdiviziuni, el
nota fiecare răspuns ridicând câte un deget de la mâna stângă strânsă pumn.
Un astfel de subiect ce compara cinci subdiviziuni i-a căzut la examenul de drept roman lui Şerban Cioculescu, care a început, transpirând, să le enumere în timp ce profesorul ridica câte un deget. Sărind peste diviziunea a doua, dar enunţându-le pe celelalte, a rămas un deget nedesfăcut de la mâna profesorului, el făcând gestul invers închizându-le la loc pe celelalte patru degete şi arătându-i degetul respectiv îl întrebă necruţător:
- Ce e acesta?
La care Cioculescu i-a replicat:
- Degetul arătător.
Ilaritatea a fost generală, profesorul a zâmbit sardonic şi i-a dat bilă roşie, trântindu-l la examen.
Un astfel de subiect ce compara cinci subdiviziuni i-a căzut la examenul de drept roman lui Şerban Cioculescu, care a început, transpirând, să le enumere în timp ce profesorul ridica câte un deget. Sărind peste diviziunea a doua, dar enunţându-le pe celelalte, a rămas un deget nedesfăcut de la mâna profesorului, el făcând gestul invers închizându-le la loc pe celelalte patru degete şi arătându-i degetul respectiv îl întrebă necruţător:
- Ce e acesta?
La care Cioculescu i-a replicat:
- Degetul arătător.
Ilaritatea a fost generală, profesorul a zâmbit sardonic şi i-a dat bilă roşie, trântindu-l la examen.
Mihail Dragomirescu, pe când era şi
director al Institutului de Literatură, intră odată satisfăcut în aula
Fundaţiei Universitare, unde dădu cu ochii de Șerban Cioculescu, veşnicul său
rival în dispute.
– Ei, ce zici, Cioculescule, teoriile mele se discută la congresul de la Copenhaga...
– Ce să zic, domnule profesor, decât că e ceva putred în Danemarca! a fost replica lui Cioculescu.
– Ei, ce zici, Cioculescule, teoriile mele se discută la congresul de la Copenhaga...
– Ce să zic, domnule profesor, decât că e ceva putred în Danemarca! a fost replica lui Cioculescu.
La
„Capşa”, Şerban Cioculescu şi Alexandru Cazaban se duelau verbal, bineînţeles
în glumă.
Zice Cazaban:
– Eu nu scriu, ca unii, pentru şer-bani!
– Nici eu nu scriu, ca alţii, numai cazaban-alităţi! i-a întors-o Cioculescu.
Într-o zi, la o şuetă cu Al. Cazaban şi Corneliu Moldovanu, Ion Minulescu, dorind să le facă sânge rău interlocutorilor săi, strigă să-l audă toată lumea:
- Mă, voi ştiţi că eu m-am născut în anul când a murit Eminescu?
Replica lui Cazaban a fost promptă:
- Două mari nenorociri în acelaşi an.
Zice Cazaban:
– Eu nu scriu, ca unii, pentru şer-bani!
– Nici eu nu scriu, ca alţii, numai cazaban-alităţi! i-a întors-o Cioculescu.
Într-o zi, la o şuetă cu Al. Cazaban şi Corneliu Moldovanu, Ion Minulescu, dorind să le facă sânge rău interlocutorilor săi, strigă să-l audă toată lumea:
- Mă, voi ştiţi că eu m-am născut în anul când a murit Eminescu?
Replica lui Cazaban a fost promptă:
- Două mari nenorociri în acelaşi an.
îți este sete tată timpul netrăit îmi ucide cu mâna mea fiii și fiicele
mă tulbur
să comunic cu lumea celor duși mănânc
pește și multă smântână
să nu trezesc cancerul din termometru cu un cuțit înfipt în
piatră duminica la ora 12.00 mă ridic spre cer ca o rază de lumină
să nu trezesc cancerul din termometru cu un cuțit înfipt în
piatră duminica la ora 12.00 mă ridic spre cer ca o rază de lumină
(te caut în
altcineva)
altcineva)
sunt vinovat pentru că această
pictură nu a ieșit perfectă ca femeia
cu capul răsturnat pe un butuc îmi zici că
sunt rasist eu mângâi
o pisică și tu faci foarte mulți paşi înapoi
îți fur banii de pe ochi calc peste mine (am devenit ținta represiunii)
cu capul răsturnat pe un butuc îmi zici că
sunt rasist eu mângâi
o pisică și tu faci foarte mulți paşi înapoi
îți fur banii de pe ochi calc peste mine (am devenit ținta represiunii)
(te caut în
altcineva)
altcineva)
azi dimineață am hrănit vrăbiile cu
pâine
nu îndeajuns doar
pentru altă vreme
(Dumnezeu s-a uitat la mine și m-a uitat)
nu îndeajuns doar
pentru altă vreme
(Dumnezeu s-a uitat la mine și m-a uitat)
mi-e sete tată timpul
netrăit îmi ucide cu mâna mea fiii și fiicele care ne-au născut te tulburi tată
netrăit îmi ucide cu mâna mea fiii și fiicele care ne-au născut te tulburi tată
*
:port pe umeri capul unui dac de
câlți decolorat de soare și de tristețe
să fac rost de pene ți-am cumpărat din congo un papagal care suferă
de arsuri gastrice -- dacă ești nevinovată dezbracă-te
la fel de des
ca mine și scoate-mi cuțitul ăla din gură ca să-ți tai un
sân -- până se răcesc florile din întâmplare sunt proprietarul ultimului
rege cu care am vorbit la un pahar de țuică parcă eram proștii satului
să fac rost de pene ți-am cumpărat din congo un papagal care suferă
de arsuri gastrice -- dacă ești nevinovată dezbracă-te
la fel de des
ca mine și scoate-mi cuțitul ăla din gură ca să-ți tai un
sân -- până se răcesc florile din întâmplare sunt proprietarul ultimului
rege cu care am vorbit la un pahar de țuică parcă eram proștii satului
*
nu eram normali la cap când am
ridicat capul pasărea mirosea a bun simț și
din loc în loc a bizanț -- am dat perdelele într-o parte și am aruncat cu pietre
din loc în loc a bizanț -- am dat perdelele într-o parte și am aruncat cu pietre
patriarhul cânta aliluia eram
aproape
invizibili totul devenise ecou
aproape
invizibili totul devenise ecou
(am
șters unul altuia cenușa de pe ochi am ales să ne urâm fără comentarii)
ps
pasărea era albă și era din lemn
șapte mirese în doliu mă duceau în spinare
*
:aproape viu aproape mort mi-am
aruncat crucea în spinare am venit am
plecat ---- ventilatorul tău cu patru viteze era
mai greu decât Dumnezeu
am hotărât că trebuie să mă întorc ---- șapte
mirese aflate în grevă îmbrăcate în negru ca pe un mire m-au întâmpinat
plecat ---- ventilatorul tău cu patru viteze era
mai greu decât Dumnezeu
am hotărât că trebuie să mă întorc ---- șapte
mirese aflate în grevă îmbrăcate în negru ca pe un mire m-au întâmpinat
*
:am văzut o mireasă târând după ea o
trotinetă care semăna cu isaac newton
.
renumărându-mi oasele -- ideea nu contează
ceea ce văd eu nu se vede -- acum șapte ani
am prins gustul sării (sunt hram al desfrânării)
.
țară frumoasă tu
ești o țară urâtă
.
oh
dacă
nu ar fi
așa frig aş
sta toată ziua
cum stă căpușă pe mort cu coatele rezemate de celălalt prag al lui Dumnezeu
.
renumărându-mi oasele -- ideea nu contează
ceea ce văd eu nu se vede -- acum șapte ani
am prins gustul sării (sunt hram al desfrânării)
.
țară frumoasă tu
ești o țară urâtă
.
oh
dacă
nu ar fi
așa frig aş
sta toată ziua
cum stă căpușă pe mort cu coatele rezemate de celălalt prag al lui Dumnezeu
Colind
Se apleacă brazii în munții Carpați,
bucurie mare – pace între frați.
Cetina-i mai verde, lerul e mai ler,
azi se naște Domnul, bucurie-n cer.
bucurie mare – pace între frați.
Cetina-i mai verde, lerul e mai ler,
azi se naște Domnul, bucurie-n cer.
Colindul răsună pe Vișeu în sus –
mare bucurie, se naște Isus.
Răsună colindul pe Tisa în jos –
bucurie mare, se naște Hristos.
mare bucurie, se naște Isus.
Răsună colindul pe Tisa în jos –
bucurie mare, se naște Hristos.
Colindul răsună pe Iza și Mara,
colindă creștinii – veselă ni-i țara.
Azi se naște Pruncul cel Sfânt și român,
și renaște țara pe un braț de fân.
colindă creștinii – veselă ni-i țara.
Azi se naște Pruncul cel Sfânt și român,
și renaște țara pe un braț de fân.
Moldova colindă – seara-i de Crăciun,
în Ardeal răsună un colind străbun.
Dunărea albastră, colindă și ea,
Româneasca țară, străluce ca o stea.
în Ardeal răsună un colind străbun.
Dunărea albastră, colindă și ea,
Româneasca țară, străluce ca o stea.
Cetina-i mai verde, lerul e mai ler,
azi se naște Domnul, bucurie-n cer.
Se apleacă brazii în munții Carpați,
bucurie mare – pace între frați.
azi se naște Domnul, bucurie-n cer.
Se apleacă brazii în munții Carpați,
bucurie mare – pace între frați.
e liniște albă
în iarna noastră de dragoste
de parcă
raiul a văruit cu îngeri
aerul.
în iarna noastră de dragoste
de parcă
raiul a văruit cu îngeri
aerul.
foșnesc doar zăpezi
în cearșafuri,
în ningeri
de " îmi ești" și " îți sunt".
în cearșafuri,
în ningeri
de " îmi ești" și " îți sunt".
gurile noastre se gustă,
se alintă pe piele
a fiori de omăt dulce cu lapte
se alintă pe piele
a fiori de omăt dulce cu lapte
uneori se mai ridică în aer un braț
ca o eșarfă de abur.
ca o eșarfă de abur.
e un basm de zăpadă
pe care ne-o șoptim
... odată ca niciodată
eu,
tu.
pe care ne-o șoptim
... odată ca niciodată
eu,
tu.
imaculat.
ce clipă albă
amintirile petrec Crăciunul
dintr-o emisferă în alta
cu beteală ce dialoghează silabisit
după propriul advent
dintr-o emisferă în alta
cu beteală ce dialoghează silabisit
după propriul advent
ursită mireasă peste ghețari
dinții mei de lapte
mușcă din varul hibernal
așteptând cariile să fie umplute cu vise
dinții mei de lapte
mușcă din varul hibernal
așteptând cariile să fie umplute cu vise
plătesc tributul iernii
și mă ning în crizantemele albe din noi
și mă ning în crizantemele albe din noi
mă dor zăpezile de altădată
mă dor troienile de-acum
mă dor troienile de-acum
ce clipă albă
Când clopotele trag de sărbătoare,
În lacrimi, mama coace pâine dulce...
Pe alb prosop s-o tămâie la cruce,
Când soarele nu-i încă dat în floare.
În lacrimi, mama coace pâine dulce...
Pe alb prosop s-o tămâie la cruce,
Când soarele nu-i încă dat în floare.
Grădina, ce-a rodit mărgăritare,
De dor își plânge verdele caduce,
Când clopotele trag de sărbătoare
Și-n lacrimi, mama coace pâine dulce.
De dor își plânge verdele caduce,
Când clopotele trag de sărbătoare
Și-n lacrimi, mama coace pâine dulce.
Ea-și șterge fruntea plină de sudoare
Și gânduri către ceruri prind să urce,
În rugi, spre acea țară din hotare
Unde doar Dumnezeu o poate duce...
Și gânduri către ceruri prind să urce,
În rugi, spre acea țară din hotare
Unde doar Dumnezeu o poate duce...
Când clopotele trag de sărbătoare.
Costel Stancu
tu şi pasărea nu v-aţi văzut
niciodată
totuşi ceva din ea recunosc
în felul tău de a mă părăsi
după ce speli cămaşa şi îţi rămîne
şira spinării mele între degete,
ce să faci tu cu acest colier de oase?
pune-l la gît sau
fă-l să nu mai fie dacă poţi
risipeşte-mă hai risipeşte-mă femeie
cum arunci sare în ochii privighetorii
ce cîntă sub pălărie, năucă, fără hotar,
din altă lume. eu rămîn aici
leg o aţă de dintele celui din oglindă
şi e cît pe ce să fiu tras înăuntru
iubito, tu şi pasărea nu v-aţi atins niciodată
totuşi eu mă trezesc dimineaţa
cu urme de gheare pe piept –
o scriere nesfîrşită a visului
ori neputinţa de a-mi păzi trupul cînd dorm?
totuşi ceva din ea recunosc
în felul tău de a mă părăsi
după ce speli cămaşa şi îţi rămîne
şira spinării mele între degete,
ce să faci tu cu acest colier de oase?
pune-l la gît sau
fă-l să nu mai fie dacă poţi
risipeşte-mă hai risipeşte-mă femeie
cum arunci sare în ochii privighetorii
ce cîntă sub pălărie, năucă, fără hotar,
din altă lume. eu rămîn aici
leg o aţă de dintele celui din oglindă
şi e cît pe ce să fiu tras înăuntru
iubito, tu şi pasărea nu v-aţi atins niciodată
totuşi eu mă trezesc dimineaţa
cu urme de gheare pe piept –
o scriere nesfîrşită a visului
ori neputinţa de a-mi păzi trupul cînd dorm?
Emanuel Patrascioiu
te voi povesti strigătului
(tu îmi vei simți ecoul
ascunsă-n toate spicele de grâu)
(tu îmi vei simți ecoul
ascunsă-n toate spicele de grâu)
voi fi între coapsele tale,
fredonându-ți geamătul
și ochii tăi de ploaie,
fredonându-ți geamătul
și ochii tăi de ploaie,
îmi voi adăposti palmele
pe sânii tăi fără cer
pe sânii tăi fără cer
iar
T
U
U
îmi vei
promite pe veci
buze
ce descriu iasomia,
promite pe veci
buze
ce descriu iasomia,
arată-te iar
în umbra cărnii mele
(să-ți fiu ceea ce par)
în umbra cărnii mele
(să-ți fiu ceea ce par)
*
taci
dă-mi sânul tău stâng
să-l îngemănez cu gura mea flămândă,
da-mi-l să-l strâng într-o mușcătură,
să simt cum viața din tine
se scurge pe-un geamăt
să-l îngemănez cu gura mea flămândă,
da-mi-l să-l strâng într-o mușcătură,
să simt cum viața din tine
se scurge pe-un geamăt
vreau iarăși
să-ți simt căldura, femeie
să-ți simt căldura, femeie
îți sunt, îți sunt
îmi tot repeți.
iar eu te descopăr în tremur
îmi tot repeți.
iar eu te descopăr în tremur
simt cum sângele tău se strânge
în forma inimii mele
în forma inimii mele
mă mângâi pe piept
mă povestești gleznelor tale
mă povestești gleznelor tale
nu-ți fie frică
sunt aici să te țin de suflet
și carne
sunt aici să te țin de suflet
și carne
combină silabele
ce mă rostesc
și fluturii
cu geometria
de Mai
ce mă rostesc
și fluturii
cu geometria
de Mai
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu