MÂINELE TRIST
Silvia Zabarcencu
LA ANIVERSARE
La aniversare, o fată a dansat solitar
Nevăzut a dansat, cu-ndrăzniri interzise
Undeva, sub cupola unei clipe de har
Risipită în pulberi de timp și de vise.
Din locul acela ea plecase demult
Neștiută fiind locuia într-un sine
Țiuit ca pustiul resorbit din tumult
Iar solemnele umbre, întrebându-se cine
Unduie aerul zilei înghețat în rigoare,
Își șopteau tăinuit căutând ca prin ceață:
A venit bucuria răspândind sărbătoare
Dezlegare e azi îndrăznirii la viață
Azi e cântec și clinchet. Azi e mâinele trist.
Să ne-nchidem, prieteni, în această părere
Azi e …
ISABELA VASILIU-SCRABA
Figuri ale filozofiei românești:
Alexandru Dragomir și Octavian Vuia
Moto: «Când eram mai tânăr era
așa de frumos: studenții mă atacau tot timpul. Acum, când am devenit celebru,
nimeni nu îndrăznește să mă atace» (Martin Heidegger)
Alexandru Dragomir a avut șansa
de a audia ultimul curs de metafizică ținut de Nae Ionescu. Prezent la
prelegerile faimosului metafizician a fost foarte probabil și Mircea Eliade.
Acesta a reușit incredibila performanță de a păstra cele 22 de prelegeri ale
cursului (început de Nae Ionescu pe 12 ianuarie 1937) până în toamna anului
1985 când i le-a cedat unui profesor de liceu lăsat de Securitate să treacă
dincolo de Cortina de fier spre a-i înmâna pe ascuns oarece consemnare că donația
trimisă din America în 1984 (cca 1000 de volume expediate prin Ambasadă) a
ajuns, după mai bine de un an, în capitala R.S.R. Oficialii culturii comuniste
interziseseră însă alcătuirea vreunui „Fond Eliade” la Biblioteca Centrală
Universitară, precum și proiectul de casă memorială care să adăpostească
biblioteca și arhiva lui Eliade rămasă în păstrarea surorii lui.
Publicarea „Tratatului de
metafizică” (după numele dat de editorii ultimului curs) s-a petrecut în 1999
(vezi cap. „Editarea cursurilor lui Nae Ionescu”, în vol.: Isabela
Vasiliu-Scraba, Metafizica lui Nae Ionescu, în unica și în dubla ei
înfățișare, Slobozia, 2000, pp.175-220). Cititorii români erau dornici să
„devoreze” (după schimbarea de regim) opera întâiului creator de școală
filozofică românească din care s-au retipărit mai întâi primele patru volume
scoase de „Asociația Nae Ionescu” la vremea Războiului pentru Basarabia și
Bucovina, apoi antologii din publicistica naeionesciană și cursurile
litografiate rămase nepublicate de Mircea Vulcănescu, Constantin Floru și
Noica.
Dar primii nouă ani de după
schimbarea de regim au fost abil folosiți (prin institutele de învățământ și
prin mass-media oficială, vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Meandrele receptării
primului scriitor nefrancez laureat al premiului Goncourt) și de
culturnicii antrenați (încă din vremea comunismului) în operația de inoculare a
creierelor tinere cu prejudecăți „reșapate” spre a fi potrivite noului secol 21
„coquin et anti-fascist” (Theodor Cazaban). „Înțelegerea transcendenței în
raport cu lumea de aici” (despre care profesorul Nae Ionescu îi vorbise
studentului Alexandru Dragomir cu ocazia ultimului curs de metafizică) n-a
intrat niciodată în preocupările ideologilor c omuniști cu putere de decizie
înainte și după 1990.
Când în România cultura era
silită a se reduce la literatură, filozofie nu se putea face decât în
clandestinitate sau în străinătate. Cele două alternative s-a întâmplat să fie
reprezentate de doi buni prieteni: Alexandru Dragomir și Octavian Vuia, primul
licențiat în filozofie la București, celălalt la Universitatea din Cluj, ambii
foști doctoranzi ai lui Heidegger. Rămas în exil, Octavian Vuia (1)
a putut lucra peste ani la proiectul său de doctorat în filozofia greacă,
proiect abandonat după excluderea lui Heidegger din învățământul universitar.
Lucrarea sa, Remontée aux sources de la pensée occidentale. Heraclite
.Parmenide. Anaxagore (Paris, 1961), a prins contur într-o formă demnă de
un fost discipol al lui Heidegger, profesor care s-a străduit să-i invețe să
citească filozofie greacă în original, și, mai ales, să-i provoace pe tineri să
gândească pe cont propriu.
În schimb în țara devenită
„gubernie penitenciară” (Virgil Ierunca) în care intelectualitatea (și cea
lipsită de vechime după gratii) era atent supravegheată, Alexandru Dragomir
(1916 – 2002) intuise încă din 1946, de când i s-a refuzat publicarea eseului
despre oglindire, că nu va fi nicicând publicat în comunism. Chiar după moartea
sa, hârtiile cu idei notate de Al. Dragomir n-au fost tipărite ca atare spre a
se vedea, ca și în cazul lui Wittgenstein, care era modul de gândire al
filozofului ce a ales clandestinitatea.
Scrisul a devenit și pentru acest
fost elev al lui Nae Ionescu (si al lui Mircea Vulcănescu, vezi interviul
comentat: https://isabelavs2.wordpress.com/miscellanea/isabelavs-adnotat3-interviu-alxdragomir/
) o activitate semi-interzisă, de care în ultimul său deceniu din viață însuși
filozoful Lucian Blaga (vezi Octavian Vuia, Lucian Blaga și «Lumea
creștină») se putea ocupa doar duminicile, fără nici cea mai mică
perspectivă de publicare. În timpul săptămânii, culturnicii avuseseră grijă
să-i dea marelui Blaga drept sarcină de serviciu o stupidă și obositoare
activitate de catalogare.
Ca să poată fi tipărit de
oficialitățile regimului ateu, Constantin Noica ocolea cu grijă domeniul
religiosului, iar filozoful Alexandru Dragomir, după pensionare, a acceptat
doar postura de conferențiar de salon, pentru un public redus la cele câteva
persoane cu învoire de la stăpânire să-l frecventeze pe filozoful de la
Păltiniș. Noica aprecia adâncimea observațiilor lui Alexandru Dragomir,
singurul partener de discuție de la egal la egal care-i mai rămăsese. La un
moment dat, acesta i-a reproșat transpunerea în ontologic a unor noțiuni logice
ca individual și general (2). Spre a ocoli cumva critica,
Noica a invocat acel substanțialism al logicii aristotelice (Jurnalul de la
Păltiniș, 1983, p.99) de care le vorbise cândva faimosul lor profesor de
metafizică, Nae Ionescu.
Fiind șase ani (din 11dec. 1958
până în august 1964) întemnițat politic după ce a dat redactorului Z.Ornea/
Orenstein manuscrisul despre Hegel la publicare (vezi I. Spânu, Cine l-a
turnat pe Noica la Securitate ? în „Ziua”, 7 aprilie 2007), filozoful
Noica fusese determinat să nu mai facă în clandestinitate pe profesorul de
filozofie, cum făcuse înainte de închisoare când l-a avut „elev” în domiciliul
obligatoriu de la Câmpulung (3) pe Alexandru Paleologu, intrat
și el după gratii (împreună alți 23 de oameni, dintre care doi –muzicologul
Mihai Rădulescu și Barbu Slătineanu, profesor la Institutul de Arte Plastice –
au decedat în timpul anchetării) pentru vina de a fi citit manuscrisul noician
ștampilat ca „material dușmănos”. În campania de culpabilizare a poporului
român inițată după 1990 de profitocrația comunistă (și post-comunistă), unul
dintre vizitatorii lui Noica (și al lui Alexandru Dragomir) nu s-a sfiit
să facă părtașă întreaga românime la decapitarea ei spirituală (4).
Dacă pentru Virgil Ierunca, vârfurile spiritualității românești au fost
condamnate la închisoare de niște «mercenari ai răzbunării» ocupantului
sovietic care orchestra întreg universul concentrațional de pe teritoriul
României transformate «într-o gubernie sovietizată» (Părintele
risipitor, în «Ethos», Paris, nr. IV/1983 ), conform opiniei debitate la
începutul anului 1997 de fostul (1990-1991) viitor ministru (1997-1999) Andrei
Pleșu, românii ar fi consimțit, vezi Doamne, «ca cei mai buni dintre ei
să fie târâți prin pușcării» (A.P., în rev. «Dilema» din 7-13 febr. 1997; a se
vedea si «Patapie-viciul» român? în vol.: Isabela
Vasiliu-Scraba, Contextualizări. Elemente pentru o topologie a prezentului,
Slobozia, 2002, p.51-54).
Supraviețuirea activă a lui
Constantin Noica după ieșirea din închisoare (Eliade, Fragments d’un
journal, Paris, 1973, p. 94), încercarea lui de a face maximum de bine în
condițiile regimului de teroare ideologică și polițienească, ținea cumva de «istorismul
prin resemnare» creionat de Mircea Vulcănescu. În concepția filozofului
care urma să fie omorât prin schingiuiri bestiale în închisoarea din Aiud, «istorismul
resemnării», fără a nega supremația valorilor spirituale, recunoaște
caracterul derivat al preocupărilor legate de viața de zi cu zi. Interesant
este că în conferința pe care a ținut-o pe 8 februarie 1933, Mircea Vulcănescu
îl indica tocmai pe Constantin Noica drept reprezentant al istorismului
resemnării, o atitudine în orice caz deosebită de ipocrizia profitorilor
comozi, dispuși la compromisuri înjositoare «sub masca resemnării».
Alexandru Dragomir nu a fost
întemnițat politic, dar nici nu a trăit cu capul în nori, să nu știe ce-l
așteaptă dacă uzează în public de rafinata sa gândire filozofică, la vremea
când toate creierele trebuiau programate de «impersonalii tuturor neputințelor»
(Lucian Blaga, Luntrea lui Caron) să gândească într-un singur fel: «Te
pricepi să gândești cu creierul altuia? Aceasta este isprava miraculoasă
pe care ți-o cer aceia care vor să-ți impună dogmatic o gândire» (Lucian
Blaga). Despre apariția articolului prin care Blaga s-ar fi compromis, cum s-au
trezit să-l tot acuze unii după 1990, Ierunca scria în 1960: «Așadar au reușit
să-l scoată din muțenia lui de lebădă și de legendă și pe Lucian Blaga. Textul
său intitulat Probleme și perspective literare e căznit, e torturat
-fără orizont nici stil- ocolește sloganul pe măsura posibilului; dar cu atât
mai bine se vede pistolul imaginar al inchizitorului de serviciu îndreptat în
ceafa nobilei victime. Când se va scrie odată istoria unei Românii regăsite,
atentatul împotriva tăcerii lui Balga va trebui rânduit lângă asasinarea lui
Mircea Vulcănescu» ( V. Ierunca, Jurnal, în rev. «Ethos», Paris,
nr. 2 din 1975, p.223).
Îndrumând lecturile unor tineri
comuniști, filozoful de la Păltiniș plătea obolul necesar spre a fi lăsat să
dea curs vocației sale de profesor, chiar dacă acest lucru se întâmpla în cadru
foarte restrâns și cu efecte minime. Fiindcă la nici unul dintre vizitatorii
săi nu s-a putut vedea (încă) depășirea acelei blocări în auto-admirația
provocată de lecturile fundamentale la care i-a îndemnat Noica. «Aici este
veleitarism – le spunea Al. Dragomir vizitatorilor. Pentru că „nu există citire
definitivă a marilor filozofi” (Crase banalități metafizice, 2004.
p.55). Conform definiției lui Dragomir, veleitarul ar fi cel ce-și propune să
facă ceva într-un domeniu în care nu poate face decât „să tot încerce să prindă
o balenă cu o undiță firavă” (Ibidem).
În postura de conferențiar de
salon, Alexandru Dragomir ținea să păstreze distanțele, atacând și delicata
problemă a veleitarismului publicului său în domeniul filozofiei, ceea ce nu
putea să facă mare plăcere celor care îl audiau. Astfel că și peste ani îngrijitorul
Craselor banalități metafizice. Prelegeri reconstruite… (Ed.
Humanitas, București, 2004) nu s-a putut abține să nu scrie cu năduf cât fusese
de «exasperat» că nu avea nici o scriere de-a lui Alexandru Dragomir pe care
s-o citească, s-o privească de sus și s-o expedieze fără argumente, doar cu o
formulare de genul «am conchis repede că nu este cine știe ce» (în volumul
citat, G. Liiceanu, Prefață, p.XLIII). Nu lipsit de semnificație este
însuși faptul că scrierea expediată atât de tranșant ca fiind, vezi Doamne,
lipsită de valoare a fost chiar eseul lui Alexandru Dragomir în marginea căreia
filozoful Mircea Vulcănescu (1904-1952) a schițat un adevărat tratat despre
metafizica oglinzii (apud. C. Noica, în Almanahul literar, 1984).
Noica prefera să facă uitate
suferințele prin care a trecut și umilințele pe care a trebuit să le îndure
pentru a se arăta deplin integrat în comunism, mai ales când îi spunea lui
Sandu Dragomir că filozofia nu este cufundare în gînduri. De ca și cum acei
vașnici păzitori ai ideologiei comuniste (I.C. Gulian, șeful Secției de
Filozofie a Academiei R.S.R. sau Henry Wald, după Noica, adevăratul maestru al
lui G. Liiceanu) abia așteptau să avizeze favorabil publicarea însemnărilor lui
Alexandru Dragomir 91916- 2002) după lecturile făcute din clasicii filozofiei,
însemnări nescoase la lumină nici măcar cu ocazia centenarului nașterii
filozofului.
În comunism, poziția gânditorului
din umbră își avea, desigur, avantajele ei: Alexandru Dragomir își putea spune
părerile în mod liber, fără a menaja orgoliile nimănui. De pildă, n-a ezitat
nici un moment să-i spună tânărului Gabriel Liiceanu că face un amestec
nepermis între tragicul antic și tragicul modern în (controvesata) teză de
doctorat condusă de Ion Ianoși, universitar cu liceul pe puncte și propagandist
cu înalte funcții în ierarhia de partid.
De fermecătorul Octavian Vuia și
de tinerețea lor petrecută în apropierea lui Heidegger, Alexandru Dragomir avea
să-și amintească (public) mult după abolirea comunismului. Abia în 1997 el a
vorbit despre filozoful rămas în exil și devenit profesor la Universitatea din
Muenchen. Conferința sa despre Octavian Vuia, difuzată pe postul de radio
«România Cultural», a reprezentat singurul text care – contrar celor repetate
și răs-repetate de editorul Liiceanu (în Prefața volumului din 2004) –
i-a fost publicat cu știrea și cu voia sa în timpul vieții (vezi
Aristarc, P.S-ul articolului Liiceanisme, în rev. «Jurnalul literar»,
Serie nouă, an XV, nr. 17-20, sept.-oct.2004, p.12).
La emisiunea de radio din 2 iulie
1997 filozoful Alexandru Dragomir constata cum «destinul lui Octavian Vuia s-a
împlinit acolo, departe de țară» (5). Gândindu-se la ce a avut
de suportat în țara ocupată de armata sovietică în care se întorsese ca să
lupte pe front pentru recucerirea jumătății de Ardeal oferită de Hitler
ungurilor, și poate amintindu-și de pâinea cu greu câștigată de atunci și până
la pensionare în posturi mereu inferioare pregătirii și capacităților sale
intelectuale, filozoful născut la Zalău mai spunea: «Nu știu dacă prietenul meu
ar fi rezistat perioadei 1945 până mai deunăzi. Nu cred că ar fi făcut față
împrejurărilor» (A.D.). Într-una din prelegerile sale din 1987, Alexandru
Dragomir vorbise de situația în care un om este nevoit să facă în viață
o dublă alegere, să accepte să aibe o față exterioară și o față interioară.
Ceea ce, recunoștea el din proprie experiență, «nu este cea mai bună soluție
pentru alegerea unei vieți» (Crase banalități metafizice, 2004, p.58).
Și pentru că involuntar oamenii, chiar când vorbesc de alții pe care îi cunosc
foarte bine, se dezvăluie indirect tot pe ei, Alexandru Dragomir zicea la radio
despre filozoful Octavian Vuia că «nu avea o spinare flexibilă, în stare să se
încovoaie și nici nu era un om dispus la concesii.». La fel ca și prietenul său
din Germania capitalistă, sfătuitorul din umbră a lui Constantin Noica nu era
maleabil și nu se cobora la nivelul neștiutorilor într-ale filozofiei spre a-i
face să se simtă știutori.
Cum am amintit deja, în perioada
celui de-al doilea război mondial Alexandru Dragomir și prietenul său, Octavian
Vuia, fuseseră împreună doctoranzi la Heidegger. Format la Universitatea Daciei
Superioare (Cluj), la seminariile despre filozofia greacă ale lui D.D. Roșca și
apoi la Paris, ca membru al Școlii Române din Franța – Octavian Vuia a publicat
în 1942 un studiu elogios despre Martin Heidegger. Alt «latin» (de la
seminariile lui Heidegger pentru avansați) a tradus pe atunci în românește «Was
ist Metaphysik?», ajutat de un sas din Brașov care pregătea un doctorat
în germanistică (v. W. Biemel, Martin Heidegger, în rev «Ethos»,
Paris, nr. 3/1982, p.120-128). La vremea când cei veniți din România îi
frecventau seminariile (6), filozoful german îi prefera pe
«latinii» Dragomir și Vuia. El prețuia observațiile fostului student al lui Nae
Ionescu: «Heidegger era chiar mulțumit când [la seminarul pentru avansați]
Alexandru Dragomir îi făcea opoziție», spunea Walter Biemel (vezi Rămânând
cu Heidegger, în rev. «Orizont», 1997).
Octavian Vuia – prezentând
volumul apărut la Madrid în colecția «Destin»: Omagiul românesc lui Martin
Heidegger –, amintea cum filozofia românească modernă s-a dezvoltat sub
impulsul dat de Maiorescu, și de Eminescu, explicând ritmul ei rapid de
dezvoltare «prin acea mare tradiție bizantină pe care am moștenit-o, încât
filozofia nu ne-a fost cu totul străină». Păreri similare a susținut și Nae
Ionescu la cursurile sale (7). La fel și Anton Dumitriu în Istoria
logicii (8). Despre filozofia românească, Octavian Vuia
mai spunea la radio «Europa liberă» că ea «s-a dezvoltat într-un ritm extrem de
rapid, ca și literatura noastră, de altfel, și în sfârșit am ajuns și noi
contemporani cu marea mișcare filozofică occidentală, depășind decalajul din
trecut» (19 mai 1971).
Fără aspectul unei scrieri polemice,
«Întoarcere la izvoarele gândirii occidentale» este de fapt o replică
la una din părerile lui Heidegger. Octavian Vuia începe prin a propune noi și
sugestive traduceri din greaca veche a celor mai însemnați presocratici, pentru
ca mai apoi, într-un amplu studiu să ofere viziunea sa personală asupra
gândirii europene. Imaginea sintetică pe care filozoful român o propune se
deosebește de cea a lui Heiddegger (din Platos Lehre von der Wahrheit)
care vedea într-o duplicare a adevărului platonic două posibile direcționări
ale filozofiei de după Platon. În credința lui Octavian Vuia, demersul gândirii
filozofice ar fi fost deschis în trei zări diferite, pe urmele câte unuia
dintre cei trei mari presocratici (9). Sfârșitul metafizicii
preconizat de Nietzsche este interpretat de Vuia ca îndemn de întoarcere la
izvoare și nu ca nihilism. Iar momentul marcat în istoria filozofiei de către
Descartes nu-i pare atât de revoluționar pe cât se spune prin manualele de
filozofie. Fiindcă, deși nu-i plăcea scolastica ce se cantonase de prea multă
vreme în gândirea aristotelică, Descartes îi pare a umbla pe drumul pe care se
află și Aristotel, pe acel drum al existenței recomandat de Parmenide în Poemul
său. Diferită ar fi calea lui Anaxagora care a avut viziunea unei gândiri (nous),
înțeleasă ca spirit depășind cele ce există. Acest drum l-ar fi ispitit și pe
Platon în dialogurile sale târzii, în Parmenide și în Sofistul,
unde a încercat să sugereze dialectica unei gândiri ce tinde spre eleatism. Cel
de-al treilea drum îi pare lui Octavian Vuia a fi fost «gândirea adevărurilor
contrare în unitatea lor originară». Asemenea drum, «întortochiat și mereu
schimbător» ar fi fost deschis de Heraklit și întregit de Pascal și Kierkegaard
cu gândirea existenței. Prin dezvăluirea celor trei direcționări într-o sinteză
argumentată cu multă erudiție și ingeniozitate, Octavian Vuia intră cumva în
dialog cu fostul său profesor, ceea ce nu s-a întâmplat nici un moment în
monografia lui Walter Biemel (Ed. Humanitas, 1996) care doar s-a străduit să
povestească ce a înțeles el din Heidegger.
În Platos Lehre von der
Wahrheit, interpretarea adevărului platonic implica „răzgândirea”
filozofului grec, imposibil de argumentat. Teza lui Martin Heidegger
conform căreia adevărul platonic ar fi fost până la un moment dat ceva de genul
«dez-ocultării» (Unverborgenheit) ca pe urmă să devină «corectitudine»
(Richtigkeit) a fost doar enunțată, fără a fi si argumentată. Adevărul
la Platon trădează însă o tendință neștirbită spre contemplare, spre intrarea în
«topos noetos», spațiu-nespațial indicând acea modalitate particulară
de ființare a inteligibilelor.
Cu o mare artă ascunzându-se după
meșteșugite cuvinte, de fapt M. Heidegger este mai puțin original decât ar
apărea la prima vedere, el încercând a pune laolaltă cele două interpretări
tradiționale ale platonismului, prima propusă de Aristotel
și cealaltă de Fericitul Augustin. Ultima a fost susținută în filozofia
românească de un Nae Ionescu, ecouri regăsindu-se și la alți filozofi romîni.
De ex., în notația filozofului de la Păltiniș după care «exterioritatea
Ideilor este o simplă metaforă pentru interioritate». Prima interpretare, cea
comună lui Aristotel și neo-tomismului, transpare și în presupunerea lui
Blaga după care Ideile ar fi fost «tipare supreme ale lucrurilor».
În hermeneutica heideggeriană
adevărul platonic este dedublat pentru a aduna laolaltă aceste două
interpretări diferite ale doctrinei platonice. De aici impresia că la
mijloc ar fi fost o bruscă întoarcere dinspre adevărul metafizicii către un
adevăr ținând de domeniul logicii: Până la un moment dat Platon ar fi pledat
pentru metafizică și pentru dez-ocultarea ce implică acea chintesență
a adevărului care este libertatea. Apoi s-ar fi preocupat de problema adecvării
cunoașterii, pe care ar fi soluționat -o con-siderând deodată că Ideile ar fi
avut un statut asemănător conceptelor. Evident că hermeneutica «globalistă»
propusă de filozoful german intră în contradicție cu faptul că Platon a pledat
mereu în dialogurile sale pentru Adevărul unic și de neatins, identic cu Binele
și Frumosul absolut (vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Mistica platonică a
participării la divina lume a ideilor, Ed. Star Tipp, Slobozia, 1999).
Din păcate «Întoarcere la
izvoarele gândirii occidentale», această extrem de interesantă lucrare a
lui Octavian Vuia, nu este încă tradusă în românește. În schimb, grație
eforturilor lui Nicolae Florescu, oricine se poate iniția în gândirea
filozofică a lui Octavian Vuia parcurgând scrierile acestuia apărute în
post-comunism la Editura „Jurnalul literar (10). Din operele
exilatului român redate autenticei noastre culturi (năpădită de impostură mai
ales în domeniul filozofiei), cititorul va avea ocazia să afle câte ceva și
despre omul de mare frumusețe sufletească a cărui voce poate a auzit-o cândva
la emisiunea «Lumea creștină» (difuzată de la Muenchen de radio «Europa
liberă») fără să știe cine este în spatele ei, cum n-a știut nici Alexandru
Dragomir, ascunsul discipol a lui Heidegger. Rămas în exil, Octavian Vuia a
ajuns în bune relații cu filozoful de la Freiburg. Doar despre clandestinitatea
culturală în care viețuia Alexandru Dragomir a aflat Heidegger abia prin anii
șaizeci. În comparație cu prietenul său întors în țară, Octavian Vuia a reușit
să se împlinească în plan cultural. Cu totul alta a fost soarta filozofului
Alexandru Dragomir care a trăit până la moarte ca un necunoscut ascuns cu mare
vigilență de cei care-l frecventau. Fiindcă tocmai cei care formaseră ani în
șir publicul foarte restrâns al conferințelor sale nu i-au dat nicicând
prilejul să-și citească vreo prelegere înregistrată de ei, – nici în «Dilema»,
publicată eventual de Andrei Pleșu, care scria cu o mare doză de cinism că lui
Alexandru Dragomir nu i-ar fi displăcut «statutul de autor» (p.252),
nici în revista «22» a G.D.S-ului, publicată eventual de Liiceanu -, în
condițiile în care cei doi s-au înghesuit să-i aducă lui Alexandru Dragomir să
vadă (și să admire!) cum arată o astfel de operă provenită dintr-o serie de
prelegeri ținute de Andrei Scrima și înregistrate pe bandă magnetică.
Lui Alexandru Dragomir i se
potrivesc rândurile scrise în 1964 de Emil Cioran: în vreme ce unii «cad în
timp», [conform istorismului prin resemnare] alții cad «din» timp. Din
timp, Alexandru Dragomir a căzut atunci când a renunțat la momentul potrivit să
mai spere că-și va face un nume în țara aflată sub „ocupațiea comunistă”
(Vasile Băncilă). Pe de altă parte, căderea „din” timp mai are în acest caz
sensul că necunoscutul doctorand al lui Martin Heidegger a reușit să se sustragă
istoriei, să «cadă» dincolo de ea, intrând cu bună știință în
clandestinitate culturală, spre a putea continua să gândească liber și să se
preocupe de adevărata filozofie.
NOTE SI COMENTARII MARGINALE
vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Doi
filozofi prieteni: Alexandru Dragomir și Octavian Vuia, pe hârtie în rev.
„Jurnalul literar”, București, decembrie 2004, p.13; on-line: https://www.scribd.com/doc/188004276/IsabelaVScrabaAlxDragomirOctVuia
vezi Isabela Vasiliu-Scraba,
Logică și ontologie la Constantin Noica, în «Revista de filozofie», Nr. 1,
ianuarie-februarie, 1992, Ed. Academiei Române, p. 23-29, precum și vol.:
Isabela Vasiliu-Scraba, Filozofia lui Noica, între fantasmă și luciditate,
Slobozia, 1992.
Despre ceea ce Securitatea a
botezat „lotul Noica-Pillat”, fosta deținută politic Simina Mezincescu spunea
că „între cele două grupuri nu era legătură, dar au fost
conectate fiindcă în jurul lui Dinu Pillat erau și câțiva foști legionari și au
vrut să dea aparența unui complot legionar. Era [pe de-o parte] grupul
moșierilor cu domiciliul obligatoriu la Câmpulung și [mai era] grupul lui
Pillat care erau exilați din Moldova, la Piatra Neamț. Eu [Simina
Caracaș-Mezincescu] încercasem printr-o relație să fac să ajungă în Franța
manuscrisul Povestiri despre Hegel al lui Dinu Noica. M-am trezit
într-un lot imens din care nu cunoșteam multă lume… [25 de persoane:
Nicolae Răileanu, Beatrice Strelisker, Remus Niculescu, Dinu Ranetti, Vlad
Aurelian, Theodor Enescu, Florian Gheorghe, Emanoil Vidrașcu, Nicolae Radian,
Sandu Lăzărescu, Ion Mitucă, Iacob Noica, Constantin Noica, Anca Ionescu, Mihai
Rădulescu, decedat în anchetă, N. Steinhardt, Barbu Slătineanu, prof. univ.
decedat în ancheta dinainte de procesul ce a durat 3 zile, din 20 febr. 1960,
Simina Mezincescu, Alexandru Paleologu, Dinu Pillat, Marietta Sadova, Sergiu
Al-George, Arșavir Acterian, Vladimir Străinu și Păstorel Teodoreanu]. Ca să mă
oblige să semnez ceva grav, anchetatorul [Marin Anghel „care pe
hârtiile de anchetă semna altfel”, apud. Simina Mezincescu ) m-a dat
cu capul de pereți până a căzut tencuiala de s-a văzut cărămida”( http://jurnalul.ro/campaniile-jurnalul/romani-care-mai-au-de-spus-ceva/simina-mezincescu-supravietuitoare-a-ultimului-mare-proces-comunist-noica-pillat-570642.html
, în „Jurnalul național” din 2011, accesat pe 19 mai 2017).
vezi Florin Palas, Bătălia
neokominterniștilor cu Sfinții închisorilor; accesată on-line în 14 martie
2017. Fostul deținut politic Teofil Mija îi spunea lui F. Palas că, după ce a
fost arestat, timp de două luni de zile nu a auzit măcar un anchetator vorbind
limba română. Intrebat la o anchetă securistă din anii cincizeci de profesia
sa, Petre Țuțea i-a replicat anchetatorului (neromân) următoarele: „Eu sunt de
profesie român” (vezi Petre Țuțea –încercare de portret, în „Academia
Universitară Atheneum”, 1992, p.8).
vezi Alexandru Dragomir, Portret
al gânditorului la tinerețe, în volumul: Octavian Vuia, Regăsirea în
Pascal și alte «analize» heideggeriene (Editura «Jurnalul literar»,
București, 1997, traduceri din franceză de Caius Vancea.
vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Din
discipolii necunoscuți ai lui Heidegger: Constantin Oprișan, postfață la
vol.: C. Oprișan, Cărțile spiritului, Ed. Christiana, 2009, pp.81-94.
vezi Isabela Vasiliu-Scraba, Metafizica
lui Nae Ionescu, Slobozia, 2000 și Nae Ionescu și Constantin Noica
în volumul: Isabela Vasiliu-Scraba, În labirintul răsfrângerilor. Nae
Ionescu prin discipolii săi: Țuțea, Cioran, Noica, Eliade, Mircea Vulcănescu și
Vasile Băncilă, Slobozia, 2000.
Filozoful și logicianul Anton
Dumitriu era inregistrat pe ascuns de Securitate pe 23 octombrie 1969 la
întoarcerea de la un congres din Italia spunând următoarele: „la 51 de ani nu
aș fi crezut c-o să ajung…la situația mea de astăzi…Îmi pare rău că zece ani nu
am activat și nu am produs ceea ce de numai 4 ani încoace am făcut-o ca să văd
ce poziție de prestigiu (nu pentru mine personal ci pentru țară, ca răsplata
unei pregătiri temeinice), am ajuns cu o ușurință extraordinară” (vezi rev.
„Oglinda literară”, Focșani, nr. 115, iulie 2011, p.6963). Inainte de congresul
internațional de logică (la care i s-a îngăduit să participe) îi apăruse
volumul de referință Istoria logicii (Ed Didactică și Pedagogică,
București, 1969), aflat în curs de traducere pentru publicarea la o
prestigioasă editură din Anglia, unde a apărut câțiva ani mai târziu (vezi
Isabela Vasiliu-Scraba, Despre Anton Dumitriu ca interpret al ”Cogito”-ului
cartezian, on-line: https://isabelavs2.wordpress.com/anton-dumitriu/isabelavs-descartes3antondumitriu/
.
vezi Octavian Vuia, Remontée
aux sources de la pensée occidentale. Heraclite. Parmenide. Anaxa-gore ,
Les travaux du Centre Roumain de Recherches, Paris, 1961, 124 p.
vezi Octavian Vuia, Întâlnire
cu oameni și idei (Ed. «Jurnalul literar», București, 1995); Întoarcerea
lui Zalmolxe. Meditații dialogice, (Editura «Jurnalul literar», București,
2000), și din cele două volume de publicistică intitulate Aducere-aminte
(Ed. «Jurnalul literar», București, 2002 si 2005).
Cuvinte cheie:
„filozofie”, „Isabela Vasiliu-Scraba”, „Alexandru Dragomir”, „Scoala
trăiristă”, „Nae Ionescu”, „Octavian Vuia”, „scriitori români în exil”,
„discipolii lui Heidegger”.
JAN VAN HELSING
Organizatiile Secrete
si puterea lor în secolul xx
> Jan van Helsing
>
> 1994 URMARE Masa Rotunda.
The Round Table a luat nastere din dorinta magnatului aurului si
diamantelor, Cecil Rhodes, de a instala „un nou guvern mondial”.
Biograful sau, Sarah Millin, o numeste mai concret „dorinta de a guverna lumea”.
> În anul 1890, Cecil Rhodes avea un venit anual de un milion de lire sterline.
> El cheltuia sume enorme.
> Jan van Helsing
>
> 1994 URMARE Masa Rotunda.
The Round Table a luat nastere din dorinta magnatului aurului si
diamantelor, Cecil Rhodes, de a instala „un nou guvern mondial”.
Biograful sau, Sarah Millin, o numeste mai concret „dorinta de a guverna lumea”.
> În anul 1890, Cecil Rhodes avea un venit anual de un milion de lire sterline.
> El cheltuia sume enorme.
Aceeasi carte ne arata ca în
1888 Rhodes a
scris un al treilea testament în care lasa întreaga lui
avere lui Rotschild. În testament se refera si la
întelegerea lor în scris care contine „ceea ce am vorbit
noi între patru ochi”.
Într-un post scriptum catre Rotschild scrie Rhodes: „Cu privire la constituirea unui
asemenea plan, luati modelul Iluminatilor”.
scris un al treilea testament în care lasa întreaga lui
avere lui Rotschild. În testament se refera si la
întelegerea lor în scris care contine „ceea ce am vorbit
noi între patru ochi”.
Într-un post scriptum catre Rotschild scrie Rhodes: „Cu privire la constituirea unui
asemenea plan, luati modelul Iluminatilor”.
Ea s-a numit „Masa
Rotunda” si îsi ducea activitatea în
spatele guvernului englez. Acesti oameni au provocat primul
razboi mondial pentru a fauri guvernul mondial. Dupa
încetarea ostilitatilor, în noiembrie 1918, Woodrow Wilson
a venit în Europa cu consilierul sau, colonelul House,
pentru a constitui Liga Natiunilor. House a luat contact cu membrii „Mesei
Rotunde”, care au fost convocati la Conferinta de pace de
la Paris în 1919. Acest grup a plecat apoi în America unde
au constituit în 1921 CFR (Council on Foreign Relations).
CFR si „Masa Rotunda” se aflau sub influenta Bancii Morgan.
Pregatirea celui de al doilea razboi mondial
În 6 februarie 1929, Montague Morman, presedintele bancii
engleze, a plecat la Washington pentru a purta convorbiri cu
ministrul de finante american, Andrew Mellon. Consecinta a
fost ridicarea imediata de catre Federal Reserve a dobânzii oficiale
spatele guvernului englez. Acesti oameni au provocat primul
razboi mondial pentru a fauri guvernul mondial. Dupa
încetarea ostilitatilor, în noiembrie 1918, Woodrow Wilson
a venit în Europa cu consilierul sau, colonelul House,
pentru a constitui Liga Natiunilor. House a luat contact cu membrii „Mesei
Rotunde”, care au fost convocati la Conferinta de pace de
la Paris în 1919. Acest grup a plecat apoi în America unde
au constituit în 1921 CFR (Council on Foreign Relations).
CFR si „Masa Rotunda” se aflau sub influenta Bancii Morgan.
Pregatirea celui de al doilea razboi mondial
În 6 februarie 1929, Montague Morman, presedintele bancii
engleze, a plecat la Washington pentru a purta convorbiri cu
ministrul de finante american, Andrew Mellon. Consecinta a
fost ridicarea imediata de catre Federal Reserve a dobânzii oficiale
Cei initiati s-au retras de la bursa si
au cumparat aur si argint.
În toamna anului 1929 a sosit momentul când bancherii
internationali au apasat pe buton.
Agentii lor au pregatit propaganda
actiunilor la bursa, tranzactiile au fost enorme, dupa care
a urmat ruina financiara. Ea a aruncat America în
depresiune si în scurt timp, în toata lumea s-a instalat stagnarea si somajul.
Iluminatii au putut cumpara pe nimic firme si terenuri si au avut posibilitatea de a influenta
guvernul american. CFR a început sa atraga în sfera lui de
influenta oameni importanti din lumea afacerilor guvernului,
> presei si armatei.
> Germania, în adânca depresiune economica, ramasese în
> urma cu platile stipulate în tratatul de la Versailles si
> ceruse un moratoriu.
> Acesta a fost respins de aliati: ca
> urmare Franta a ocupat regiunea Ruhr. Muncitorii
>
> însa
> au declansat greva generala si ocupantii si-au dat seama de
> esecul acestei actiuni. Dupa ce Germania a acceptat planul
> Dawes (conceput de Morgan), trupele straine au parasit
> regiunea Ruhr. Germaniei i s-au acordat credite de 800
> milioane dolari. A urmat planul Young (Owen Young -un agent
> al lui Morgan), apoi înfiintarea Bancii internationale de
> plati în Elvetia.
> Sistemul Dawes, Young si Banca
> internationala de plati au fost toate înfiintate cu scopul
> de a realiza profituri. Este un sistem machiavelic: pe de o
> parte bancherii împrumuta bani celor aflati în razboi,
> pentru ca, pe de alta parte, tot ei sa le dea credite cu
> care sa-si plateasca datoriile de razboi. Sumele enorme date
> de capitalul american sub forma de credite au folosit pentru
> a pune pe picioare masinaria de razboi a lui Hitler.
> Sectorul economic american, ce avea o mare influenta, a
> cunoscut natura nazismului; cu toate acestea, l-a sustinut
> masiv în toate domeniile unde a fost posibil, constient fiind
> ca la sfârsit va avea loc un razboi în care va intra si
> America. Acest lucru este astazi dovedit. Au fost publicate
> si stau la dispozitia tuturor celor ce vor sa se informeze
> toate protocoalele si rapoartele „Hearings” ale
> comisiilor congreselor guvernului american si Camerei
> reprezentatilor între 1928-1946. Unele dintre acestea sunt:
> „House Subcommittee to Investigate Nazi Propaganda
> 1934”, „House Temporary National Economic Committee 1941”, „Senate
> Subcommittee on War Mobilization 1946”.
>
>
> Istoricul Edward Griffin demasca
> anii dinaintea celui de al doilea razboi mondial când s-a
> format un Cartel International cu centrul principal în
> Germania, care controla întreaga industrie chimica si farmaceutica din lume, cu
> filiale în 93 de tari, cu numele de I.G.Farben.
>
> Acest
> Cartel este unic în istorie.
> Rockefeller a vândut 546.000
> actiuni ale Standard Oil catre I.G.Farben.
>
> Doi
> ani mai târziu, I.G.Farben a semnat un contract cu Alcoa
> Aluminium. Acest Cartel a fost controlat de Rotschild si
> prin el s-au dat sume imense si SS-ului. În consiliul de
> conducere al Cartelului I.G.Farben se aflau Max si Paul
> Warburg (Federal Reserve), C.E.Mitchell (Federal Reserve) si
> H.A.Metz (Bank of Manhattan). Herman Schimitz, presedintele
> Cartelului, a fost în acelasi timp în consiliul de
> conducere al Deutsche Bank si al Bancii internationale de
> plati din
> Elvetia. Averell si fratele sau,
> Roland Harriman, au finantat SS-ul prin Union Bank, asociata
> cu Thyssen. Din opt directori ai acestei aliante
> Thyssen-Harriman patru erau din organizatia „Skull &
> Bones” si doi national-socialisti. Harriman a finantat în
> acelasi timp pe sovietici si pe nazisti prin Brown Bos.
> Harriman Bank. În consiliul acestei banci era Prescott
> Bush, tatal lui George Bush.
> Pâna
> în 1936 au fost peste 100 firme americane angajate în
> economia hitlerista. Conventia acestora a fost sa nu se ia nici un
> venit din Germania, toti banii sa fie creditati lui Hitler.
>
>
> Abia
> dupa invazia japonezilor în „Pearl Harbor” firmele
> americane au încasat aceste venituri. Dupa cum se vede
> totul a fost planuit pâna în cele mai mici amanunte. Ele
> însa au fost cunoscute numai Iluminatilor. Desi s-au scris
> sute de carti despre tragedia celui de al doilea razboi
> mondial, foarte putini oameni cunosc adevaratele motive ale
> acestui razboi, cel mai costisitor dintre toate.
>
> Istoria, asa cum este scrisa în
> cartile oficiale de istorie din SUA, Germania, Anglia sau
> Japonia are foarte putina asemanare cu realitatea, cu
> adevaratele motive si scopuri ale acestui razboi.
>
> Mass-media, creatoare de imagini cu
> pensula, în numele informatiei si al educatiei, a realizat
> intreaga opera de a arunca nisip în ochii opiniei publice
> si poarta raspunderea pentru nivelul ei de gândire atât de
> scazut, încât poate fi caracterizat ca o „încâlceala
> lipsita de capacitatea de reactie”.
>
>
> Încet si sigur însa adevarul iese
> la iveala. Ceea ce avem la îndemâna sunt date istorice,
> însa numele celor care trag sforile nu sunt pomenite
> nicaieri.
>
> Conform pactului Hitler-Stalin, urma
> ca Polonia sa fie împartita în doua, fapt împlinit de
> Hitler în septembrie 1939. Dupa tratatul semnat cu douazeci
> de ani în urma (clauze în spiritul Iluminatilor) Anglia si
> Franta erau obligate sa intre în conflict de partea
> Poloniei. Chamberlain, socotit un las, a fost înlocuit cu
> masonul si exsionistul Churchill. Acesta a început jocul,
> dispunând bombardarea Germaniei. Hitler nu a fost pregatit
> pentru un razboi cu Anglia, de aceea a cautat cu orice pret sa-l opreasca.
> În 1933, într-o cuvântare, Hitler a asigurat Anglia ca
> daca aceasta va fi amenintata de comunism, el este gata sa o
> apere. În mai 1940, germanii au permis englezilor sa-si
> retraga 335.000 soldati din Dunkirchen. Hess a sosit în
> Anglia cu scopul de a face pace între aceste doua natiuni.
> Omul care stia prea multe si a ramas in inchisoare pe viata
> sa nu divulge ce stia -
> http://ro.wikipedia.org/wiki/
> Rudolf_Hess
> .
> Dar
> alianta Churchill-Baruch a fost mai puternica. Baruch l-a
> convins pe Churchill sa înfiinteze statul Israel.
>
> Churchill a dat ordin pe
> 23 mai 1939 ministrului coloniilor lordului Lloyd sa retraga
> trupele engleze din Palestina si sa permita evreilor sa se
> organizeze militar pentru propria aparare.
>
>
> Adolf Schickigruber si Organizatia
> Thule
>
> Ca sa
> aducem putina lumina în cel de al treilea Reich, învaluit
> în mister, precum si în rolul lui Adolf Hitler, trebuie sa
> pornim mai dinainte. Se vorbeste mereu de doctrina rasiala,
> de nimicirea evreilor, de criminalul Hitler, însa nicaieri
> nu se pomeneste cum si-a format ideologia sa, cine l-a pus
> în pozitia pe care a avut-o si cine l-a finantat. Cartile
> ce contin asemenea informatii sunt imediat interzise sau
> îndepartate.
>
> În
> 1890, personalitati proeminente din Anglia au format
> „Ordinul ermetic al amurgului de aur” („The Hermetic
> Order of the Golden Dawn”). Membrii erau masoni din loja
> Rosacruce ca: Florence Farr, laureatul Nobel pentru
> literatura, B. Yeats, autorul cartii Dracula, Bram Stoker,
> Gustav Meyerink, autor cunoscut, Aleister Crowley, cel mai
> cunoscut magician al secolului si altii. Aceasta organizatie
> se ocupa cu magia si cu stiinta esoterica. O ramura a
> acestei organizatii s-a
> format în Germania în 1917. Rudolf von Sebottendorf a
> venit în 1917 din Turcia (unde a fost recrutat de masoni)
> si împreuna cu alti patru membri, printre care preotul
> Gernot, s-au întâlnit la Viena, unde s-au hotarât sa
> cerceteze misterul Templierilor. Din anul 1307, Templierii
> transmit din tata în fiu secrete legate de învatatura lui
> Cristos si intrarea noastra în mileniul Varsatorului.
>
>
> Pater
> Gernot le-a explicat ca trecerea din mileniul Pestelui în
> cel al Varsatorului sta în legatura cu rotirea Soarelui.
> Asa cum Luna înconjoara Soarele în 12 luni, tot asa si
> Soarele înconjoara „Soarele negru” (un soare central)
> în 12 perioade. O asemenea perioada cosmica numara 2155 de
> ani care fac „anul cosmic” cam de 25.860 de ani. Dupa
> spusele Templierilor, pe noi ne asteapta la schimbarea de
> mileniu un sfârsit de an cosmic si începutul altui an
> cosmic. Dupa 25.860 de ani
> se
> termina anul cosmic al Pestelui care este caracterizat prin
> radiatii slabe ale Pamântului. În anul cosmic cu care
> începe epoca Varsatorului, Pamântul are radiatii mai
> puternice. Totodata, când are loc aceasta schimbare, au loc
> si perturbari religioase, politice, sociale si chiar
> geologice.
> Dupa
> prezicerile Templierilor, anii cu date importante sunt 1934,
> 1962 (când încep radiatii puternice), 1990. Important este
> pentru ei pasajul din Noul Testament unde Cristos spune
> evreilor: „împaratia lui Dumnezeu vi se va lua si se va
> da altui popor care va aduce fructele asteptate” (Matei
> 21, 43, Noul Testament). Acest ordin a convins ca poporul
> despre care este vorba este poporul german. Dupa Vechiul
> Testament, Yahwe este Dumnezeul raului, este satana (Moses
> scrie „Ani ha El Schaddai” El Schaddai = Satana, Moses
> 17,1).
>
> Cu
> asemenea informatii, pentru templieri pozitiile erau clare:
> Dumnezeul din Vechiul Testament este rau, distrugator, cei
> ce cred în el (evreii) distrug lumea, natura si pe oameni.
>
> Convinsi fiind si de textul
> Evangheliei lui Ioan capitolul 8, 30-45 în care Cristos
> spune evreilor: „Voi spuneti ca Abraham este tatal vostru.
> Daca voi spuneti ca sunteti copiii lui Abraham, atunci
> trebuie sa împliniti faptele lui. Dar voi încercati sa ma
> ucideti pe mine care v-am adus adevarul de la Dumnezeu. Daca
> Dumnezeu este tatal vostru, voi ar trebui sa ma iubiti, eu
> sunt trimisul lui
> Dumnezeu. De ce nu vreti sa întelegeti vorbele mele? De ce
> nu vreti sa le auziti?
> Voi
> aveti ca tata pe diavol si faceti ce vrea el! El este un
> ucigas si nu are de partea lui dreptatea. El este tatal
> mincinosilor si voi vorbiti limba lui.”
>
>
> Grupul din jurul lui Sebottendorf a
> format în 1918 la Bad Aibling „Organizatia Thule”. În
> octombrie 1918, un anume Adolf Schicklgruber (Hitler era
> numele de fata al mamei lui) se face remarcat prin talentul
> lui oratoric. Ocultist si esoteric, adera la aceasta
> organizatie, care întemeiaza DAP (grup de activitate
> german), din care mai târziu se naste NSDAP si SS. Acestia
> sunt cei din loja „Soarelui negru” (Schwarze Sonne).
>
>
> Membrii organizatiei Thule (Thule
> este un oras, asa spune legenda, în nordul Europei, populat
> de rasa ariana si scufundat o data cu Atlantis), pe lânga
> practicile luate de la „Golden Dawn” se ocupau cu magia,
> ocultismul, stiintele Templierilor, astrologia. Foarte
> pronuntata era stiinta ariana si în mod special combaterea
> evreilor. Emblema lor era svastica si salutul lor era
> ridicarea mâinii drepte. Teoria si practica celui de al
> treilea Reich era bazata pe principiile organizatiei Thule.
> Membrii cei mai importanti ai organizatiei Thule au fost: R.
> von Sebottendorf, Guido von List, Adolf Hitler, Rudolf Hess,
> H.Goring, Alfred Rosemberg, Hans
> Frank, prof.dr. Hanshofer, Theo
> Morell, Rudolf Steiner, Contessa Westrop si Treibisch
> Lincoln.
> Treibisch Lincoln, evreu ocultist,
> amic al lui Hitler, i-a dat acestuia 100.000 marci în anul
> 1920 cu care Hitler a devenit proprietarul ziarului
> „Observatorul popular”.
>
> Organizatia Thule mai credea ca
> pamântul este gol în interior (ceea ce cred si tibetanii
> cu Dalai Lama), iar aici se afla o permanenta lumina a unui
> Soare: intrarile în interiorul lui erau prin Polul Nord si
> Polul Sud. În timpul celui de al doilea razboi mondial s-au
> facut doua expeditii la poli pentru cercetari. Aceasta
> lumina a unui Soare interior da nastere Aurorei Boreale, apa
> ghetarilor este apa dulce si vântul de la 76° latitudine
> este un vânt cald, de aceea pasarile zboara
>
> spre
> nord peste ghetari si la topirea ghetarilor iese la iveala
> polen de flori. Membrii Thulei luau aceste mituri în
> serios: ideologia guvernantilor celui de al treilea Reich cu
> tema El-Schaddai, persecutia evreilor, proorocirea lui
> Isaia, secretul Templierilor care, se pare, ca aveau mintea
> tulburata. Medicul personal al lui Hitler, Theodor Morell,
> scrie ca înca de la vârsta de 20 ani acesta a fost înclinat spre misticism si
> ca lua droguri. Împreuna cu librarul Pretoche din Viena,
> Hitler lua stupefiante „Peyotl”, pentru ca prin
> halucinatii sa poata patrunde misterele. Morell spune ca în
> ultimii sase ani ai vietii lui a luat stupefiante si
> calmante.
>
> Dupa
> nereusita lovitura de stat din Muchen în 1924, Rudolf Hess
> s-a ocupat de instructia politica a lui Hitler. Haushofer,
> cel mai de seama magician de pe vremea aceea, l-a initiat
> în ocultism. Haushofer a avut o viziune: Hess pasind în salile castelelor
> englezesti si cautând sa faca pace între Anglia si
> Germania. De aici zborul lui Hess în Anglia. Hess s-a
> ocupat si de textul manuscrisului cartii „Mein Kampf” pe
> care l-a redactat la masina de scris. Se spune ca Hitler a
> fost si membru al lojii „Centuria de aur”, o loja de
> gradul 99. Pe glob exista 99 de loji de acest fel. Fiecare
> loja are ca sef un demon: acestia sunt foarte periculosi si
> în strânsa legatura cu magia neagra a tibetanilor. Numai
> astfel se poate explica
> discursul lui Hitler din 30 ianuarie 1945: „În aceasta
> lupta nu va iesi biruitoare Asia, ci Europa. În fruntea ei
> va sta natiunea care de 1500 ani a ridicat Europa mai presus
> de Orient, natiunea germana, marele nostru Reich!”
>
> Cu
> privire la disparitia lui Hitler, faptele sunt neclare.
> Miguel Serranos, ambasadorul Republicii Chile la Viena,
> povesteste ca loja a 99-a l-a ajutat pe Hitler sa fuga în
> America Latina.
>
> În 5
> martie 1979 unele ziare au scris ca s-a gasit avionul sau
> personal în America de Sud.
> Inginerul austriac de aviatie Joseph
> Greiner a publicat în Elvetia în 1945 o carte unde afirma
> ca la vazut personal pe Hitler îmbarcându-se într-un
> avion la Berlin Tempelhof la ora 2 dupa amiaza pe 30 aprilie
> 1945.
>
> Organizatia Thule si SS-ul au
> conlucrat intens cu o colonie tibetana din Berlin. Se
> cunoaste faptul ca Hitler avea contact cu un calugar tibetan
> care purta manusi verzi si spunea ca are cheile tunelului
> Arianei (tunel ce duce prin Himalaia spre interiorul
> Pamântului).
>
> Pe 25
> aprilie 1945, când au intrat rusii în Berlin, au fost
> gasiti într-o cazemata sase tibetani morti, asezati în
> cerc, în mijloc aflându-se un tibetan cu manusi verzi. Se
> pare ca a fost o sinucidere colectiva. Pe 2 mai 1945 au
> descoperit rusii în Berlin peste o mie de soldati tibetani
> morti, care au luptat de partea germanilor.
În toamna anului 1929 a sosit momentul când bancherii
internationali au apasat pe buton.
Agentii lor au pregatit propaganda
actiunilor la bursa, tranzactiile au fost enorme, dupa care
a urmat ruina financiara. Ea a aruncat America în
depresiune si în scurt timp, în toata lumea s-a instalat stagnarea si somajul.
Iluminatii au putut cumpara pe nimic firme si terenuri si au avut posibilitatea de a influenta
guvernul american. CFR a început sa atraga în sfera lui de
influenta oameni importanti din lumea afacerilor guvernului,
> presei si armatei.
> Germania, în adânca depresiune economica, ramasese în
> urma cu platile stipulate în tratatul de la Versailles si
> ceruse un moratoriu.
> Acesta a fost respins de aliati: ca
> urmare Franta a ocupat regiunea Ruhr. Muncitorii
>
> însa
> au declansat greva generala si ocupantii si-au dat seama de
> esecul acestei actiuni. Dupa ce Germania a acceptat planul
> Dawes (conceput de Morgan), trupele straine au parasit
> regiunea Ruhr. Germaniei i s-au acordat credite de 800
> milioane dolari. A urmat planul Young (Owen Young -un agent
> al lui Morgan), apoi înfiintarea Bancii internationale de
> plati în Elvetia.
> Sistemul Dawes, Young si Banca
> internationala de plati au fost toate înfiintate cu scopul
> de a realiza profituri. Este un sistem machiavelic: pe de o
> parte bancherii împrumuta bani celor aflati în razboi,
> pentru ca, pe de alta parte, tot ei sa le dea credite cu
> care sa-si plateasca datoriile de razboi. Sumele enorme date
> de capitalul american sub forma de credite au folosit pentru
> a pune pe picioare masinaria de razboi a lui Hitler.
> Sectorul economic american, ce avea o mare influenta, a
> cunoscut natura nazismului; cu toate acestea, l-a sustinut
> masiv în toate domeniile unde a fost posibil, constient fiind
> ca la sfârsit va avea loc un razboi în care va intra si
> America. Acest lucru este astazi dovedit. Au fost publicate
> si stau la dispozitia tuturor celor ce vor sa se informeze
> toate protocoalele si rapoartele „Hearings” ale
> comisiilor congreselor guvernului american si Camerei
> reprezentatilor între 1928-1946. Unele dintre acestea sunt:
> „House Subcommittee to Investigate Nazi Propaganda
> 1934”, „House Temporary National Economic Committee 1941”, „Senate
> Subcommittee on War Mobilization 1946”.
>
>
> Istoricul Edward Griffin demasca
> anii dinaintea celui de al doilea razboi mondial când s-a
> format un Cartel International cu centrul principal în
> Germania, care controla întreaga industrie chimica si farmaceutica din lume, cu
> filiale în 93 de tari, cu numele de I.G.Farben.
>
> Acest
> Cartel este unic în istorie.
> Rockefeller a vândut 546.000
> actiuni ale Standard Oil catre I.G.Farben.
>
> Doi
> ani mai târziu, I.G.Farben a semnat un contract cu Alcoa
> Aluminium. Acest Cartel a fost controlat de Rotschild si
> prin el s-au dat sume imense si SS-ului. În consiliul de
> conducere al Cartelului I.G.Farben se aflau Max si Paul
> Warburg (Federal Reserve), C.E.Mitchell (Federal Reserve) si
> H.A.Metz (Bank of Manhattan). Herman Schimitz, presedintele
> Cartelului, a fost în acelasi timp în consiliul de
> conducere al Deutsche Bank si al Bancii internationale de
> plati din
> Elvetia. Averell si fratele sau,
> Roland Harriman, au finantat SS-ul prin Union Bank, asociata
> cu Thyssen. Din opt directori ai acestei aliante
> Thyssen-Harriman patru erau din organizatia „Skull &
> Bones” si doi national-socialisti. Harriman a finantat în
> acelasi timp pe sovietici si pe nazisti prin Brown Bos.
> Harriman Bank. În consiliul acestei banci era Prescott
> Bush, tatal lui George Bush.
> Pâna
> în 1936 au fost peste 100 firme americane angajate în
> economia hitlerista. Conventia acestora a fost sa nu se ia nici un
> venit din Germania, toti banii sa fie creditati lui Hitler.
>
>
> Abia
> dupa invazia japonezilor în „Pearl Harbor” firmele
> americane au încasat aceste venituri. Dupa cum se vede
> totul a fost planuit pâna în cele mai mici amanunte. Ele
> însa au fost cunoscute numai Iluminatilor. Desi s-au scris
> sute de carti despre tragedia celui de al doilea razboi
> mondial, foarte putini oameni cunosc adevaratele motive ale
> acestui razboi, cel mai costisitor dintre toate.
>
> Istoria, asa cum este scrisa în
> cartile oficiale de istorie din SUA, Germania, Anglia sau
> Japonia are foarte putina asemanare cu realitatea, cu
> adevaratele motive si scopuri ale acestui razboi.
>
> Mass-media, creatoare de imagini cu
> pensula, în numele informatiei si al educatiei, a realizat
> intreaga opera de a arunca nisip în ochii opiniei publice
> si poarta raspunderea pentru nivelul ei de gândire atât de
> scazut, încât poate fi caracterizat ca o „încâlceala
> lipsita de capacitatea de reactie”.
>
>
> Încet si sigur însa adevarul iese
> la iveala. Ceea ce avem la îndemâna sunt date istorice,
> însa numele celor care trag sforile nu sunt pomenite
> nicaieri.
>
> Conform pactului Hitler-Stalin, urma
> ca Polonia sa fie împartita în doua, fapt împlinit de
> Hitler în septembrie 1939. Dupa tratatul semnat cu douazeci
> de ani în urma (clauze în spiritul Iluminatilor) Anglia si
> Franta erau obligate sa intre în conflict de partea
> Poloniei. Chamberlain, socotit un las, a fost înlocuit cu
> masonul si exsionistul Churchill. Acesta a început jocul,
> dispunând bombardarea Germaniei. Hitler nu a fost pregatit
> pentru un razboi cu Anglia, de aceea a cautat cu orice pret sa-l opreasca.
> În 1933, într-o cuvântare, Hitler a asigurat Anglia ca
> daca aceasta va fi amenintata de comunism, el este gata sa o
> apere. În mai 1940, germanii au permis englezilor sa-si
> retraga 335.000 soldati din Dunkirchen. Hess a sosit în
> Anglia cu scopul de a face pace între aceste doua natiuni.
> Omul care stia prea multe si a ramas in inchisoare pe viata
> sa nu divulge ce stia -
> http://ro.wikipedia.org/wiki/
> Rudolf_Hess
> .
> Dar
> alianta Churchill-Baruch a fost mai puternica. Baruch l-a
> convins pe Churchill sa înfiinteze statul Israel.
>
> Churchill a dat ordin pe
> 23 mai 1939 ministrului coloniilor lordului Lloyd sa retraga
> trupele engleze din Palestina si sa permita evreilor sa se
> organizeze militar pentru propria aparare.
>
>
> Adolf Schickigruber si Organizatia
> Thule
>
> Ca sa
> aducem putina lumina în cel de al treilea Reich, învaluit
> în mister, precum si în rolul lui Adolf Hitler, trebuie sa
> pornim mai dinainte. Se vorbeste mereu de doctrina rasiala,
> de nimicirea evreilor, de criminalul Hitler, însa nicaieri
> nu se pomeneste cum si-a format ideologia sa, cine l-a pus
> în pozitia pe care a avut-o si cine l-a finantat. Cartile
> ce contin asemenea informatii sunt imediat interzise sau
> îndepartate.
>
> În
> 1890, personalitati proeminente din Anglia au format
> „Ordinul ermetic al amurgului de aur” („The Hermetic
> Order of the Golden Dawn”). Membrii erau masoni din loja
> Rosacruce ca: Florence Farr, laureatul Nobel pentru
> literatura, B. Yeats, autorul cartii Dracula, Bram Stoker,
> Gustav Meyerink, autor cunoscut, Aleister Crowley, cel mai
> cunoscut magician al secolului si altii. Aceasta organizatie
> se ocupa cu magia si cu stiinta esoterica. O ramura a
> acestei organizatii s-a
> format în Germania în 1917. Rudolf von Sebottendorf a
> venit în 1917 din Turcia (unde a fost recrutat de masoni)
> si împreuna cu alti patru membri, printre care preotul
> Gernot, s-au întâlnit la Viena, unde s-au hotarât sa
> cerceteze misterul Templierilor. Din anul 1307, Templierii
> transmit din tata în fiu secrete legate de învatatura lui
> Cristos si intrarea noastra în mileniul Varsatorului.
>
>
> Pater
> Gernot le-a explicat ca trecerea din mileniul Pestelui în
> cel al Varsatorului sta în legatura cu rotirea Soarelui.
> Asa cum Luna înconjoara Soarele în 12 luni, tot asa si
> Soarele înconjoara „Soarele negru” (un soare central)
> în 12 perioade. O asemenea perioada cosmica numara 2155 de
> ani care fac „anul cosmic” cam de 25.860 de ani. Dupa
> spusele Templierilor, pe noi ne asteapta la schimbarea de
> mileniu un sfârsit de an cosmic si începutul altui an
> cosmic. Dupa 25.860 de ani
> se
> termina anul cosmic al Pestelui care este caracterizat prin
> radiatii slabe ale Pamântului. În anul cosmic cu care
> începe epoca Varsatorului, Pamântul are radiatii mai
> puternice. Totodata, când are loc aceasta schimbare, au loc
> si perturbari religioase, politice, sociale si chiar
> geologice.
> Dupa
> prezicerile Templierilor, anii cu date importante sunt 1934,
> 1962 (când încep radiatii puternice), 1990. Important este
> pentru ei pasajul din Noul Testament unde Cristos spune
> evreilor: „împaratia lui Dumnezeu vi se va lua si se va
> da altui popor care va aduce fructele asteptate” (Matei
> 21, 43, Noul Testament). Acest ordin a convins ca poporul
> despre care este vorba este poporul german. Dupa Vechiul
> Testament, Yahwe este Dumnezeul raului, este satana (Moses
> scrie „Ani ha El Schaddai” El Schaddai = Satana, Moses
> 17,1).
>
> Cu
> asemenea informatii, pentru templieri pozitiile erau clare:
> Dumnezeul din Vechiul Testament este rau, distrugator, cei
> ce cred în el (evreii) distrug lumea, natura si pe oameni.
>
> Convinsi fiind si de textul
> Evangheliei lui Ioan capitolul 8, 30-45 în care Cristos
> spune evreilor: „Voi spuneti ca Abraham este tatal vostru.
> Daca voi spuneti ca sunteti copiii lui Abraham, atunci
> trebuie sa împliniti faptele lui. Dar voi încercati sa ma
> ucideti pe mine care v-am adus adevarul de la Dumnezeu. Daca
> Dumnezeu este tatal vostru, voi ar trebui sa ma iubiti, eu
> sunt trimisul lui
> Dumnezeu. De ce nu vreti sa întelegeti vorbele mele? De ce
> nu vreti sa le auziti?
> Voi
> aveti ca tata pe diavol si faceti ce vrea el! El este un
> ucigas si nu are de partea lui dreptatea. El este tatal
> mincinosilor si voi vorbiti limba lui.”
>
>
> Grupul din jurul lui Sebottendorf a
> format în 1918 la Bad Aibling „Organizatia Thule”. În
> octombrie 1918, un anume Adolf Schicklgruber (Hitler era
> numele de fata al mamei lui) se face remarcat prin talentul
> lui oratoric. Ocultist si esoteric, adera la aceasta
> organizatie, care întemeiaza DAP (grup de activitate
> german), din care mai târziu se naste NSDAP si SS. Acestia
> sunt cei din loja „Soarelui negru” (Schwarze Sonne).
>
>
> Membrii organizatiei Thule (Thule
> este un oras, asa spune legenda, în nordul Europei, populat
> de rasa ariana si scufundat o data cu Atlantis), pe lânga
> practicile luate de la „Golden Dawn” se ocupau cu magia,
> ocultismul, stiintele Templierilor, astrologia. Foarte
> pronuntata era stiinta ariana si în mod special combaterea
> evreilor. Emblema lor era svastica si salutul lor era
> ridicarea mâinii drepte. Teoria si practica celui de al
> treilea Reich era bazata pe principiile organizatiei Thule.
> Membrii cei mai importanti ai organizatiei Thule au fost: R.
> von Sebottendorf, Guido von List, Adolf Hitler, Rudolf Hess,
> H.Goring, Alfred Rosemberg, Hans
> Frank, prof.dr. Hanshofer, Theo
> Morell, Rudolf Steiner, Contessa Westrop si Treibisch
> Lincoln.
> Treibisch Lincoln, evreu ocultist,
> amic al lui Hitler, i-a dat acestuia 100.000 marci în anul
> 1920 cu care Hitler a devenit proprietarul ziarului
> „Observatorul popular”.
>
> Organizatia Thule mai credea ca
> pamântul este gol în interior (ceea ce cred si tibetanii
> cu Dalai Lama), iar aici se afla o permanenta lumina a unui
> Soare: intrarile în interiorul lui erau prin Polul Nord si
> Polul Sud. În timpul celui de al doilea razboi mondial s-au
> facut doua expeditii la poli pentru cercetari. Aceasta
> lumina a unui Soare interior da nastere Aurorei Boreale, apa
> ghetarilor este apa dulce si vântul de la 76° latitudine
> este un vânt cald, de aceea pasarile zboara
>
> spre
> nord peste ghetari si la topirea ghetarilor iese la iveala
> polen de flori. Membrii Thulei luau aceste mituri în
> serios: ideologia guvernantilor celui de al treilea Reich cu
> tema El-Schaddai, persecutia evreilor, proorocirea lui
> Isaia, secretul Templierilor care, se pare, ca aveau mintea
> tulburata. Medicul personal al lui Hitler, Theodor Morell,
> scrie ca înca de la vârsta de 20 ani acesta a fost înclinat spre misticism si
> ca lua droguri. Împreuna cu librarul Pretoche din Viena,
> Hitler lua stupefiante „Peyotl”, pentru ca prin
> halucinatii sa poata patrunde misterele. Morell spune ca în
> ultimii sase ani ai vietii lui a luat stupefiante si
> calmante.
>
> Dupa
> nereusita lovitura de stat din Muchen în 1924, Rudolf Hess
> s-a ocupat de instructia politica a lui Hitler. Haushofer,
> cel mai de seama magician de pe vremea aceea, l-a initiat
> în ocultism. Haushofer a avut o viziune: Hess pasind în salile castelelor
> englezesti si cautând sa faca pace între Anglia si
> Germania. De aici zborul lui Hess în Anglia. Hess s-a
> ocupat si de textul manuscrisului cartii „Mein Kampf” pe
> care l-a redactat la masina de scris. Se spune ca Hitler a
> fost si membru al lojii „Centuria de aur”, o loja de
> gradul 99. Pe glob exista 99 de loji de acest fel. Fiecare
> loja are ca sef un demon: acestia sunt foarte periculosi si
> în strânsa legatura cu magia neagra a tibetanilor. Numai
> astfel se poate explica
> discursul lui Hitler din 30 ianuarie 1945: „În aceasta
> lupta nu va iesi biruitoare Asia, ci Europa. În fruntea ei
> va sta natiunea care de 1500 ani a ridicat Europa mai presus
> de Orient, natiunea germana, marele nostru Reich!”
>
> Cu
> privire la disparitia lui Hitler, faptele sunt neclare.
> Miguel Serranos, ambasadorul Republicii Chile la Viena,
> povesteste ca loja a 99-a l-a ajutat pe Hitler sa fuga în
> America Latina.
>
> În 5
> martie 1979 unele ziare au scris ca s-a gasit avionul sau
> personal în America de Sud.
> Inginerul austriac de aviatie Joseph
> Greiner a publicat în Elvetia în 1945 o carte unde afirma
> ca la vazut personal pe Hitler îmbarcându-se într-un
> avion la Berlin Tempelhof la ora 2 dupa amiaza pe 30 aprilie
> 1945.
>
> Organizatia Thule si SS-ul au
> conlucrat intens cu o colonie tibetana din Berlin. Se
> cunoaste faptul ca Hitler avea contact cu un calugar tibetan
> care purta manusi verzi si spunea ca are cheile tunelului
> Arianei (tunel ce duce prin Himalaia spre interiorul
> Pamântului).
>
> Pe 25
> aprilie 1945, când au intrat rusii în Berlin, au fost
> gasiti într-o cazemata sase tibetani morti, asezati în
> cerc, în mijloc aflându-se un tibetan cu manusi verzi. Se
> pare ca a fost o sinucidere colectiva. Pe 2 mai 1945 au
> descoperit rusii în Berlin peste o mie de soldati tibetani
> morti, care au luptat de partea germanilor.
Sohan Lal Gandhi
LORD MAHAVIRA AND HIS MESSAGE
(A tribute to his pious memory on the occasion of his 2616th birthday)
Lord Mahavira – the twenty-fourth
Tirthankara of the nonviolent jinist tradition - was a contemporary of Lord
Buddha. Though Jainism is an ancient religion and is said to have been in vogue
thousands of years ago, it gained momentum and popularity with the advent of
Lord Mahavira in 599 BCE. In the twentieth century it shot into prominence when
Mahatma Gandhi used ahimsa as a powerful weapon to gain political freedom for
India. He wrote in his autobiography that the use of nonviolence as a political
instrument was influenced by the revered Jaina layman Raychand Bhai, one of the
three persons – Tolstoy, Ruskin and Raychand Bhai who left an indelible
impression on his mind. A Tirthankara in the Jaina faith is considered to be an
omniscient being (kevali) who has conquered the self by annihilating four
destructive types of karma. In the Acharanga Sutra it has been stated that
Mahavira wore the armour of total abstinence from sinful actions, remained
unruffled by hardships, stood motionless in meditation and moved ahead cheerfully
despite severe hardships and adversities till he achieved kevalya (perfect
knowledge or omniscience).
He was born in a small town
called Khstriya Kundapura in Bihar (India). The name of his father was
Siddhartha and that of his mother was Trishla. His message of ahimsa came at a
time when sacrificial violence (sacrificing animals at the altar of a deity)
was at its peak. He condemned the killing of innocent animals and said that all
jivas (living beings) are equal and have a right to live. Killing even small
insects and microbes is a sinful act. He exhorted his followers to practice
ahimsa in word, thought and deed. According to him mere refraining from
physical violence is not ahimsa (nonviolence). We must avoid mental and verbal
violence as well, which according to him are more devastating and more sinful
than physical violence. Mahavira was named Vardhamana in the beginning of his
life. It is said that the coffers of king Siddhartha began overflowing with
gold coins, diamonds and other jewels soon after the birth of the prince in the
royal family. So he came to be known as Vardhamana meaning “increasing.” Later,
on account of his fearlessness and heroic acts, he was named Mahavira (the
great warrior).
Among the Jains Lord Mahavira
occupies the same exalted status as is held by Lord Krishna among the Hindus,
Lord Buddha among the Buddhists, the glorious Zoroaster among the Parsis, the
noble self-sacrificing figure of Lord Jesus among the Christians and the great
prophet Mohammed among the followers of Islam. Mahavira’s message of Ahimsa for
universal peace continues to reverberate throughout India even after 2616 years
of his death.
Mahavira was a little older than
Buddha. From his day to the present, the Jains, who now number more than ten
millions, have kept steadfast to the doctrine of Ahimsa and have given up
meat-eating and are thoroughly vegetarian. It must be remembered that Jainism
is one of the most ancient nonviolent traditions – which did not begin with
Lord Mahavira but is believed to have been there from time immemorial. He was
the last of the Tirthankaras. There had been 23 Tirthankaras before him. The
first Tirthankara was Lord Risabha. A detailed description of his divine status
is found in the Hindu Puranas as well, especially in the Shrimad Bhagavatam
Purana. This proves that Jainism is not a new institution; it is very old. The
antiquity of this religion is proved by the mention of the first Jain
Tirthankar in the Hindu scriptures of very old time. The Jains believe that the
24 Tirthankaras appear in definite and exactly fixed places with the two cycles
of time known as avasarpini (descending curve of time) and utsarpini (ascending
curve of time) which govern the rise and fall of civilizations on this planet
which in the Jaina terminology is identified as Bharat Kshetra. It is a part of
Jambudvip comprising seven continents. In its center lies Mount Meru. Each
cycle of time has six segments. Each segment of the descending period begins
with the best possible condition but successively becomes worse till it reaches
its nadir. At the start of utsarpini (ascending curve of the cycle of time)
social condition is at its worst, but becomes better as the time passes from
one segment to the other. The Jains believe that the first of the Tirthankara
of the descending curve of time is always born in the third segment (araa) and
the first Tirthankaras of the ascending cycle of time is also born in its third
segment (araa). Lord Mahavira was born in the fourth segment (choutha aara) of
the current descending curve and we are living in the fifth segment (pancham
aara) at present.
Mahavira’s life was not different
from that of a prince of that period. But the Jains believe that though he
lived in a palace, married a beautiful princess called Yasoda and had a daughter
from her, he lived dispassionately and remained conscious of the vain samsara
(the universe) all the time. Deep in his heart he had decided that he would
renounce the world and embank on the ascetic path. But he postponed his
decision till the death of his parents. At the age of 28th he wanted to be an
ascetic, but his elder brother didn’t permit him, so he stayed with him for two
more years and ultimately renounced the world at the age of 30.
For twelve years he wandered into
the region of the savage tribes, endured atrocities perpetrated on him by them
and exposed himself to the inclemency of the weather. He undertook long fasts
and subjected himself to self-mortifications. His only objective was to unravel
the truth. His quest was over when he attained kevalya (omniscience) – the
perfect clear knowledge about the nature of samsara (universe). He spent the
rest of his life preaching and inspiring people to live the good life embedded
in self-restraint and ahimsa.
Mahavira was the embodiment of
truth rather than a historical hero. Our devotion to him is devotion to truth,
for he himself devoted his entire life to the search, attainment and
dissemination of truth. It was he who propounded the great philosophy of
anekantavada which is capable of synthesising the diverse currents of thought
in the world. We will not be able to appreciate him correctly as a great
prophet of ahimsa (nonviolence), and anekantavada (non-absolutism) until we
have tried to practice the two ideals in our own lives. His principle of
anekanta (truth can be approached from many sides) has in it the potential for
reconciliation and peaceful coexistence.
He led a life of “renunciation.”
Although “renunciation” is generally taken to be antagonistic to “active life,”
Mahavira’s mode of practicing renunciation was not passivity, nor was it
quietism or fatalism. On the contrary, his path involved vigorous spiritual
endeavour and perpetual striving for self-purification. That is why he preached
“active renunciation” and stood foremost amongst those who have infused Indian
life with the spirit of great endeavour (purusharth)
His philosophy of life is based
on realism, and as such it illustrates both the aspects of truth – the eternal
as well as the topical. The truths revealed by him, therefore, are of great
significance for the present age of stark reality. The ideals of freedom,
relativity, coexistence, harmony, and equality have already been recognized as
universal values today. To this current of thoughts, let us add one more
current so that it might assume the proportions of a mighty current to vitalize
human life with the spirit of ahimsa and anekanta. This, indeed, will prove
beneficial and blissful to all of us.
Viewing the truth from the angle
of the vision of its result, he said, “The basic problem is that of violence”.
Looking at it from the viewpoint of its origin, he said, “The basic problem is
that of the kasayas (passions).” Kasaya means tainted consciousness and tainted
mind. Mind tainted with attachment is filled with the emotion of love whereas
one tainted with aversion is filled with hatred. Love, in its turn, produces
avarice. An avaricious mind becomes deceitful, lustful and possessive. A mind
tainted with aversion takes pride in riches, caste, power, beauty etc. An
egotistic mind becomes prone to anger and hatred. It feeds the fire of
conflict.
He said that nonviolence is
conducive to the good of all living beings. All benefit from it. It is most
propitious to the Homo sapiens which lead a social life. The more a man resorts
to violence to solve social problems, the more he does harm to his own self and
contributes to social unrest. Violence and acquisitiveness or possession go
hand in hand. His disciple the Ganadhara Gautama once asked Mahavira: “Lord!
Can man attain enlightenment (kevalya)?”
Mahavira said, “Yes, he can”.
Gautama: “Lord! how can he do
so?”
Mahavira: “By renouncing violence
and possessiveness”.
Gautama : “Can man be spiritually
disciplined?”
Mahavira: “Yes, he can”
Gautama : “Lord! how can he do
so?”
Mahavira : “By renouncing
violence and possessiveness.”
Possessiveness and violence,
according to Mahavira, are inseparable. Today, when violence is used against
power and wealth, we think violence is on the increase. In the language of
Mahavira, this is violence against violence. Modern thinkers have begun to
endorse his view that we can put an end to violence only by putting an end to
the monopoly of power and wealth. It can be eradicated only if monopolization
of material resources is stopped and wealth is equitably distributed. Modern
political thinkers take a different view of things. They believe that violence
can be stopped only through the use of force. But experience so far has shown
that force has failed to stop violence and people have now begun to think that
it cannot succeed unless it is supported by a favourable public opinion. The
only graceful way to escape reactive violence is to willingly put a limit to
possessiveness. The natural consequence of this self-discipline will result in
an equitable distribution of possessions on the planet.
Mahavira did not ever acquiesce
in the usurpation of the freedom of man. Usurpation of freedom amounts to
violence. Violence in its turn creates problems and misery. He propounded the
principle of self-discipline in order to free mankind from this misery. He
said, “One should discipline oneself. Self-discipline is undoubtedly most
difficult. He who has disciplined his own self will certainly be happy here and
hereafter. It is better if he controls himself through self-restraint and
penance. It is not good for him to be governed by others under the threat of
imprisonment and death.” Mahavira never considered nonviolence separate from
freedom and freedom from self-restraint and penance.
As soon as man begins to look at
the world through the perspective of ahimsa, equality of all souls which is
generally veiled, is perceived. Gautama asked Mahavira, “Lord! Are the souls of
an elephant and a tiny insect equal?” He replied, “Yes, Gautama, the souls of
an elephant and a tiny insect are equal. The body of an elephant is huge and
that of an insect tiny. The difference in the size of their bodies doesn’t
affect the equality of their souls. One who confuses the innate qualities of
the souls with their external differences such as bodies, sense-organs, colour
and form, caste etc. cannot be a votary of nonviolence. A nonviolent man is he
who finds all souls to be equal in spite of external differences.”
He who does not believe in the
innate equality of all the souls presumes himself to be superior to others and
others as inferior to himself or vice versa. He either hates others or thinks
himself to be hated by others. He either intimidates others or feels himself
being intimidated by others. These complexities of inferiority and superiority
create inequality. Where there is inequality, people resort to violence. The
principle of equality does not disturb social behaviour. On the contrary, it
makes social life smooth and correct. In day-to-day life the more the human
behaviour is permeated with equality, the more love is engendered. Love, in its
turn, makes social organization run smoothly and reduces violence. We lose
sight of the equality of all souls under the pressure of changing situations
and the confusion created by externalities. Lack of self-control creates an
inegalitarian mentality. Mahavira said, “O man! you have been passing through
the cycle of various births from eternity in the course of which you were born
as mother, father, son or brother etc. of each living being. Then, who will you
treat as your friend or foe, high or low, beloved or despicable? You are not
born only now, hence do not adopt a short-sighted view of things from a
timeless perspective. Your soul is eternal and therefore you should try to
experience the relationships between all souls. Try to control your mind by
practicing concentration. By doing so, you will attain equanimity at all levels
of principle, nature and mind. Once you attain equanimity, you will attain
ahimsa. Where there is equality, there will be ahimsa (nonviolence). Both are
proportionate to each other. Equanimity excludes love and hatred, attachment
and aversion, inclination and disinclination. The behaviour of an individual,
whose conscience is entrenched in equality or equanimity is always important.
In the same way a society based on egalitarianism is free from all sorts of
discriminations. Mahavira said, “Nobody likes suffering. Therefore don’t
inflict suffering on anybody. This is nonviolence, this is equality. It is
enough for you to understand this. To understand nonviolence in order to
understand equality and vice versa is the summum bonum of all knowledge.”
Mahavira was not a philosophical
thinker, but he had attained the state of kaivalya and realized the truth in
its entirety. A philosophical thinker does not command a spiritual vision. He
formulates his views only with the help of sruta jñana (empirical knowledge)
and thinking. After having experienced the truth Mahavira said, “He who does
not see, does not look within, does not see himself, cannot realize the self.
His knowledge depends on others. It is attained either on the basis of
srutajñana (empirical knowledge), or through matijñana (articulate knowledge
derived through the sense-organs and the mind). It is not in the form of innate
knowledge. A man who has no direct knowledge of the self cannot practice
righteousness. His behaviour cannot be free from attachment, aversion, and
delusion. There can be no salvation (moksha) except through righteous conduct.
Moksha can be achieved only after attachment and aversion have been completely
annihilated. One who has not destroyed carnal desires cannot attain nirvana
(liberation). The first step in the journey to nirvana is spiritual vision or
self-knowledge. Mahavira said, “Perceive and discover the truth. Do not depend
only on what I say but develop your own spiritual vision.”
Mahavira’s message
for the world torn by strife, hatred, violence and discord is most relevant. It
is like a soothing balm that relieves a man of severe ache. If humanity can
follow the path of nonviolence shown by Lord Mahavira, all our turbulence will
come to an end. On the occasion of his 2616th birthday, I pay my solemn
obeisance to great soul who radiated love and compassion and showed the
humanity the key to happiness.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu