Puși Dinulescu – Vișan Dragoș – Streche Nicolae
Florentin – Lora Levițchi – Ion Lazu – Ioan Miclău Gepianu – Gheorghe
Constantin Nistoroiu – Katha Upanishad – George Anca
Puși Dinulescu
FINAL DIFINITIV
GEORGETA:
Nu se
poate! Şi să fie ea, acolo, cu Sandu!?
MATEI:
Uite toporul! (Îl ia și fuge cu el)
GEORGETA
(urlă):
Matei! (Se aud lovituri de topor în ușa
apartamentuluiu de lângă). Sandu! (Vrea
să iasă din casă)
VIORICA
(tăindu-i
calea):
Nu
ti dușe!
GEORGETA:
Mă duc!
VIORICA:
Nu!
(Se aud bătăi. Urlete. Urlă Matei, urlă Emilia, urlă Sandu. Apoi,
liniște. Matei se-ntoarce răvășit, cu toporul plin de sânge. Îl aruncă pe
podea)
GEORGETA
(se repede la el):
Amândoi?
MATEI:
Gata!
GEORGETA:
Boule!
MATEI:
Întoarce-te la mine!
GEORGETA:
Nici moartă! (Urlă): Sanduleeee!(Iese în fugă din casă)
MATEI:
Iartă-mă!
VIORICA
(uluită):
Io? (Deodată, foarte practică, dar și mămoasă): Auzi, bre, du-ti
ș-aruncî, Doamni iartî-mî, toporu` ista! Întăi trebie sî-l ascunzi, mî, bouli!
Mî-nțălegi?
Ascunde-l!
MATEI:
Unde? Da-l duc la gunoi!
VIORICA:
La gunoi? Da` fuji,
Doamni iartî-mî, du-ti departi! Șî-l arzi! Șî-l arunși cât mai diparti! Cumperi
șî niște benzinî șî-i dai foc, undiva, diparti, sî-i ardî coada macar! Șî-l
îngropi!
MATEI
(plângând):
Unde?
VIORICA:
La dracu! Unde? Fugi!
MATEI
(scoate din sân o sacoșă de plastic plină cu
bani și- o răstoarnă pe jos):
Bani? Hă-hă! Uite banii!
I-am furat de la fondul de rulment! Hă-hă! Vroiam să fug cu Georgeta! Hă-hă!
VIORICA:
Șel mai bini o ramas
tușâca, c-o ramas cu banii!
MATEI
(urlă și dansează pe banii de pe jos):
Fi-r-ar ai dacului de bani! Numai banii! Atât! Banii!
Unde-s banii? La cine-s banii? De ce-s la ei? Ce? Eu n-am inimă? N-am suflet?
N-am burtă? N-am cap? De ce să n-am și eu bani? De ce? Că am tot, numai bani
n-am! Ba am! Uite banii!
VIORICA:
Lasî banii! Fugi!
MATEI
(din ce în ce mai dezumflat):
Dacă
n-ai bani, n-ai nimic! Nici suflet, nici inimă, nici burtă, nici
nimic...Nimic...Un` să fug?(Crescendo):
Unde? Unde? Unde?(Urlând):
U-u-nde-e-e-e?
(Se prăbușește plângând,în timp ce
Viorica începe să adune gospodărește banii risipiți și să-i îndese în sacoșă.
În timpul acesta începe să îngâne un bocet de la ea de-acasă. Matei se lasă în
genunchi și o ajută să strângă banii .Îi ia. Se ridică amândoi. Viorica se
proptește cu sânii în el și-l sărută. El lasă să-i cadă banii din mână)
VIORICA
(îi ridică):
Las` c-acu` tot nu-ți
mai trebie! Și sî fași cu ei la pușcărie!? Dă-ni-i mie cî n-am cu șè
m-întoarșe-acasî! Îți urez multî sanatati, cî-i mai bunî di cât toati! (Îl îmbrățișează scurt și se îndepărtează
rapid, intrând în camera ei. Matei se duce și el spre ieșire, foarte încet,
gârbovit, îmbătrânit parcă dintr-o dată. Viorica iese grăbită din camera ei,cu
geamantanul cu care a venit, îi face, veselă, un semn
prietenesc, cu mâna și iese.Cu un gest obosit, el îi răspunde la salut, deși ea
nu mai e acolo. Se întoarce, culege toporul de pe jos și iese cu el)
Vişan Dragoş
to
|
to
|
|
Vreascurile zmeura și urșii Zamorei
.
Vrăjitoarele se nasc la munte de oriunde săgeți
și n-au voie să schimbe cuvinte în ritual veverițele
Marianele după ceasuri de ploaie apar de prin soare
blana acoperă patimile lăbuțele puternice descântă
dacă am plecat supărat de la pensiune vreascuri rupte
se iau și ele când trec după mine parcă mă vor oprit
ierburile fac pe alocuri un scut tot mai înalt zgârie-nori
în pantofi camuflaj de la H&M roua din frunze băltește
hai că n-a trecut prea mult îmi iau un băț de pe drum
în sfârșit am regăsit marcajul dar uite-o pe ursoaică
se joacă printre doi lungi bușteni jocul prăbușirii
meleul dintre tată și Harap-Alb imaginat de Gopo
o fi de actualitate aici sus trei sute și ceva de metri
peste cei 850-900 ai stațiunii din fața Bucegilor
aș vrea să fumez iarăși Carpații ori Mărășeștii
ca între șaptesprezece și nouăsprezece ani
să o privesc nonșalant exhibiționist să-i arăt curul
și cred că asta și fac mănânc zmeură mă ușurez
nici gând să fug pe pantă în jos ca turbatul fricos
ciugulesc fragi ca pe stropii căzuți de pe frunte
apoi îmi dau jos cămașa leoarcă de sperietură
maieul îl agăț de-un brad micuț pantalonii trening
boxerii soarele nu face acum decât să alunge beția
ursoaicei malace ea vine spre mine mă mângâie
ridicată pe labele bine înfipte în clisă printre rugii
de zmeură îmi arată țâțele dar îmi face semn clar
că nu mai alăptează de mult a intrat la menopauză
dar ea pentru mine e în stare să iasă
cum la naiba să ieși din condiție și din
moartea sexuală o întreb zgâriat ca de-un condei
de șuvițele cu sângele închegat de la un căprior halit
se îndeasă mai mult bestia vrea s-o și sărut pe bot
recompensa că nu m-a mușcat de moarte e aproape
are pielea cam neagră pe sub blană nu prea e aeriană
îi trebe tăt spațiul vital baby baby my dear old man
vreau să-ți dau o lecție să nu te aventurezi la mine
chiar nu știi când am fătat ultima dată și vârsta mda
nu mi-e scrisă în cercurile pe care le privești pe față
pe ceafă ori gât ci doar în labele mari ce te vor scalpa
de nu mă pătrunzi ce nu-ți plac dosul meu coapsele
voiai altele nu nu nu acum varsă-ți în mine toți lapții
na prinde și doza asta de Ursus nepasteurizat stai
să te întind așa așteaptă mă întorc cu făcătoarea
te ung să îmi fii cavaler pe vecii și dă-ți drumul tot tot
la iarnă te anunț pe instagram cu poză câți pui avem
.
Vrăjitoarele se nasc la munte de oriunde săgeți
și n-au voie să schimbe cuvinte în ritual veverițele
Marianele după ceasuri de ploaie apar de prin soare
blana acoperă patimile lăbuțele puternice descântă
dacă am plecat supărat de la pensiune vreascuri rupte
se iau și ele când trec după mine parcă mă vor oprit
ierburile fac pe alocuri un scut tot mai înalt zgârie-nori
în pantofi camuflaj de la H&M roua din frunze băltește
hai că n-a trecut prea mult îmi iau un băț de pe drum
în sfârșit am regăsit marcajul dar uite-o pe ursoaică
se joacă printre doi lungi bușteni jocul prăbușirii
meleul dintre tată și Harap-Alb imaginat de Gopo
o fi de actualitate aici sus trei sute și ceva de metri
peste cei 850-900 ai stațiunii din fața Bucegilor
aș vrea să fumez iarăși Carpații ori Mărășeștii
ca între șaptesprezece și nouăsprezece ani
să o privesc nonșalant exhibiționist să-i arăt curul
și cred că asta și fac mănânc zmeură mă ușurez
nici gând să fug pe pantă în jos ca turbatul fricos
ciugulesc fragi ca pe stropii căzuți de pe frunte
apoi îmi dau jos cămașa leoarcă de sperietură
maieul îl agăț de-un brad micuț pantalonii trening
boxerii soarele nu face acum decât să alunge beția
ursoaicei malace ea vine spre mine mă mângâie
ridicată pe labele bine înfipte în clisă printre rugii
de zmeură îmi arată țâțele dar îmi face semn clar
că nu mai alăptează de mult a intrat la menopauză
dar ea pentru mine e în stare să iasă
cum la naiba să ieși din condiție și din
moartea sexuală o întreb zgâriat ca de-un condei
de șuvițele cu sângele închegat de la un căprior halit
se îndeasă mai mult bestia vrea s-o și sărut pe bot
recompensa că nu m-a mușcat de moarte e aproape
are pielea cam neagră pe sub blană nu prea e aeriană
îi trebe tăt spațiul vital baby baby my dear old man
vreau să-ți dau o lecție să nu te aventurezi la mine
chiar nu știi când am fătat ultima dată și vârsta mda
nu mi-e scrisă în cercurile pe care le privești pe față
pe ceafă ori gât ci doar în labele mari ce te vor scalpa
de nu mă pătrunzi ce nu-ți plac dosul meu coapsele
voiai altele nu nu nu acum varsă-ți în mine toți lapții
na prinde și doza asta de Ursus nepasteurizat stai
să te întind așa așteaptă mă întorc cu făcătoarea
te ung să îmi fii cavaler pe vecii și dă-ți drumul tot tot
la iarnă te anunț pe instagram cu poză câți pui avem
Streche Nicolae Florenti
Ca în cinema -
Alain Delon
Alb și negru,
exterior, noaptea pe Jaguar,
ca în cinema,
pune obiectivul pe mine !
ca în cinema,
pune obiectivul pe mine !
(Am spus multe povești
intre „Lupul tânăr” și „Ghepardul”,
de multe ori era destul de banal,
dar este suficient pentru a face rău,
există planuri apropiate, imagini neclare,
adevărul este chiar mai jos...
Ce se poate spune despre un om ca mine?
Spunem ce vrem, eu nu mă voi schimba !)
intre „Lupul tânăr” și „Ghepardul”,
de multe ori era destul de banal,
dar este suficient pentru a face rău,
există planuri apropiate, imagini neclare,
adevărul este chiar mai jos...
Ce se poate spune despre un om ca mine?
Spunem ce vrem, eu nu mă voi schimba !)
Câteva cuvinte
ce-ar putea schimba scenariul,
ca în cinema,
pune obiectivul pe mine !
ca în cinema,
pune obiectivul pe mine !
(Cadre apropiate,
muzică de fundal,
uneori ne obișnuim cu secvența,
nici trecut simplu, nici trecut complicat,
imi combin viața cu imperfectul !)
uneori ne obișnuim cu secvența,
nici trecut simplu, nici trecut complicat,
imi combin viața cu imperfectul !)
În lumina
reflectoarelor,
lipsă de căldură,
este cu atat mai rău pentru actori...
lipsă de căldură,
este cu atat mai rău pentru actori...
(Dar când sunt
singur în fața oglinzii,
in spatele cuvintelor, în spatele imaginii,
nu mai este vorba de-o vedeta,
si tot ce se întâmplă în interior
asta se mai numește decenta.
Cel mai bun rol al unui om public
este ca niciodată sa nu fie aidoma criticilor săi.
Eu insumi sunt ca toată lumea,
nu sunt sigur,
dar am vise pentru viitor.)
in spatele cuvintelor, în spatele imaginii,
nu mai este vorba de-o vedeta,
si tot ce se întâmplă în interior
asta se mai numește decenta.
Cel mai bun rol al unui om public
este ca niciodată sa nu fie aidoma criticilor săi.
Eu insumi sunt ca toată lumea,
nu sunt sigur,
dar am vise pentru viitor.)
Proiectoare
colorate
pentru a-i face pe mincinoși să viseze,
Mai multe proiectoare !
Opriți motorul,
este prea periculos pentru inimă !
pentru a-i face pe mincinoși să viseze,
Mai multe proiectoare !
Opriți motorul,
este prea periculos pentru inimă !
(Aș dori doar ca
într-o zi
sa te întorci, ca sa-mi vorbește-mi despre dragoste,
camerele de filmat ar rămâne la locul lor
si am sparge raceala dintre noi.)
sa te întorci, ca sa-mi vorbește-mi despre dragoste,
camerele de filmat ar rămâne la locul lor
si am sparge raceala dintre noi.)
Pentru că, dacă
te iubesc din fundul nopții mele americane,
este mai mult despre cinema.
Pune obiectivul pe tine !
este mai mult despre cinema.
Pune obiectivul pe tine !
(Deci pentru
tine, pentru mine,
am renunța la comedie
si am scrie un roman pentru toată viața.
Haide, închide ochii,
si pe ecranul pleoapelor mele închise,
deci, cu siguranță, tu vei vedea ceva....)
am renunța la comedie
si am scrie un roman pentru toată viața.
Haide, închide ochii,
si pe ecranul pleoapelor mele închise,
deci, cu siguranță, tu vei vedea ceva....)
MOARTEA CARACATIŢEI
Măi monştrilor,
voi nu puteţi să fiţi etern pe capul nostru domnitori,
Deşi tentacule vă cresc prin razgâiaţii fii, nepoţi ai vostrii,
În permanenţă caracatiţa sistemului cu -nversunare v-o regeneraţi,
Pe noi, lasatu-ne-a-ţi şi despuiaţi şi goi;
Copiii de sub ai noştrii ochi, acuma ni-i luaţi,
Îi umiliţi, îi traficaţi, îi torturaţi, şi-i omorâţi!
Deşi tentacule vă cresc prin razgâiaţii fii, nepoţi ai vostrii,
În permanenţă caracatiţa sistemului cu -nversunare v-o regeneraţi,
Pe noi, lasatu-ne-a-ţi şi despuiaţi şi goi;
Copiii de sub ai noştrii ochi, acuma ni-i luaţi,
Îi umiliţi, îi traficaţi, îi torturaţi, şi-i omorâţi!
Voi,
criminalilor, v~aţi infiltrat,
Cu nesimţire în funcţiile cele inalte-n stat,
N-aveţi vreun scrupul şi prin indolenţa voastră pângăriţi,
Ai îngerilor suflete de tineri, ce-n '89,
În ploaie de gloanţe, la Domnul au plecat,
Gândind la libertate şi la scăpare de blestem,
De jale de neam, de foame,
De eliberare de prizonieratul minţii,
De -un viitor nedeochiat,
Ce îl purtăm şi-acum îngenunchiaţi total,
Având a noastre grumazuri strâns vârâte-n juguri,
Cu care de atâtea decenii am arat,
Ogoarele mănoase, dar şi sterpe, acoperite-n ruguri,
Şi le-am însămânţat cu carnea noastră,
Cea aruncată în aer, cu-o simplă semnătură de obuz,
Şi le-am udat cu al nostru sânge,
Care ne strigă de sub cripte acuma: "mama", "tata",
Eroii morţi în '89 dorit-au, sa nu trăim confuz!
Cu nesimţire în funcţiile cele inalte-n stat,
N-aveţi vreun scrupul şi prin indolenţa voastră pângăriţi,
Ai îngerilor suflete de tineri, ce-n '89,
În ploaie de gloanţe, la Domnul au plecat,
Gândind la libertate şi la scăpare de blestem,
De jale de neam, de foame,
De eliberare de prizonieratul minţii,
De -un viitor nedeochiat,
Ce îl purtăm şi-acum îngenunchiaţi total,
Având a noastre grumazuri strâns vârâte-n juguri,
Cu care de atâtea decenii am arat,
Ogoarele mănoase, dar şi sterpe, acoperite-n ruguri,
Şi le-am însămânţat cu carnea noastră,
Cea aruncată în aer, cu-o simplă semnătură de obuz,
Şi le-am udat cu al nostru sânge,
Care ne strigă de sub cripte acuma: "mama", "tata",
Eroii morţi în '89 dorit-au, sa nu trăim confuz!
Dar voi,
hainilor, cameleonic, haina v-aţi schimbat,
Şi tot aceiaşi aţi rămas,
Pe-a noastre grumazuri, mai tare jugul umilinţei şi al foametei aţi apăsat,
În fiecare zi ne biciuiţi fără de milă,
Ne umiliţi, ne ponegriţi, ne râdeţi în faţă, luându-ne din gură şi ultim dumicat,
De pe a voastre piedestale politic cartonate şi din pridvorul a-lor voastre buncăre de case,
Mâncând scofeturi de import şi promovând snobisme,
Mototolind destinul 'cestui neam dintotdeauna greu 'cercat,
În, de unică folosinţă, a vostre mucoase batiste.
Şi tot aceiaşi aţi rămas,
Pe-a noastre grumazuri, mai tare jugul umilinţei şi al foametei aţi apăsat,
În fiecare zi ne biciuiţi fără de milă,
Ne umiliţi, ne ponegriţi, ne râdeţi în faţă, luându-ne din gură şi ultim dumicat,
De pe a voastre piedestale politic cartonate şi din pridvorul a-lor voastre buncăre de case,
Mâncând scofeturi de import şi promovând snobisme,
Mototolind destinul 'cestui neam dintotdeauna greu 'cercat,
În, de unică folosinţă, a vostre mucoase batiste.
Ne tânguim, ne
doare şi alergăm la doctori,
Şi aceia devin agenţi vânzări, casapi de Pharma mult plătiţi,
Ne sunt îmbolnăviţi mai grav bătrânii, părinţii şi copiii în spitale,
Iar alţii sunt pur şi simplu, omorâţi, c-au devenit,
În studii clinice, fără de voia lor, cobai!
Şi aceia devin agenţi vânzări, casapi de Pharma mult plătiţi,
Ne sunt îmbolnăviţi mai grav bătrânii, părinţii şi copiii în spitale,
Iar alţii sunt pur şi simplu, omorâţi, c-au devenit,
În studii clinice, fără de voia lor, cobai!
Suntem şi
molestaţi şi agresaţi, la instituţia Poliţiei cu speranţă apelăm,
Dar majoritatea poliţiştilor, sunt lupi să ţină-n ţarcuri, oi ca noi,
Subordonaţi penalilor fiind, ei execută ordine a celor politic implicaţi,
Lingând cu pietate, călcâiele corupţilor din sistem ce-s promovaţi!
Dar majoritatea poliţiştilor, sunt lupi să ţină-n ţarcuri, oi ca noi,
Subordonaţi penalilor fiind, ei execută ordine a celor politic implicaţi,
Lingând cu pietate, călcâiele corupţilor din sistem ce-s promovaţi!
Şi-atunci ne
ducem în instanţă, la Parchete şi Judecătorii,
Dreptatea să ne-o cerem acum, acolo, cât suntem vii,
Dar nici aici n-avem vreo şansă, câştig ca să avem,
De nu suntem tentacul de caracatiţă, a mişeilor din sistem,
Stupefiaţi realizăm, c-ajungem cu dreptatea în mână să murim!
Dreptatea să ne-o cerem acum, acolo, cât suntem vii,
Dar nici aici n-avem vreo şansă, câştig ca să avem,
De nu suntem tentacul de caracatiţă, a mişeilor din sistem,
Stupefiaţi realizăm, c-ajungem cu dreptatea în mână să murim!
Şi-n disperarea
noastră la preoţi alergăm,
Căci n-avem bani de psihologi,
Dar ce sfaturi soluţii, din maldere de burţi sătule, ascunse-n robe aşteptăm,
Când tocmai Biserica prin 'cesti reprezentanţi,
A devenit şi-aceasta parte dintr-un aşa sistem corupt?!
Căci n-avem bani de psihologi,
Dar ce sfaturi soluţii, din maldere de burţi sătule, ascunse-n robe aşteptăm,
Când tocmai Biserica prin 'cesti reprezentanţi,
A devenit şi-aceasta parte dintr-un aşa sistem corupt?!
Şi plângem către
D-zeu, suntem ca boii la jug din zori şi până~n seară,
Munciţi şi obosiţi, aşa ca la patron,
De toate acuma bunătăţuri găsim în galantere,
Dar ce folos, la omul cinstit se plimbă vântu-n portofelul veşnic gol.
Munciţi şi obosiţi, aşa ca la patron,
De toate acuma bunătăţuri găsim în galantere,
Dar ce folos, la omul cinstit se plimbă vântu-n portofelul veşnic gol.
Şi biruri tot mai
mari şi legi tot mai plăpânde pentru ceşti hoţi politici,
Apar pe zi ce trece, ei mână-n mână sunt cu clanuri de interlopi mizeri,
Îşi dau noroc sub mese, şi-o sângerândă mână, pe alta spală de orori,
Doar cu săpun şi apă rece, cutremurat din toti rărunchii sunt cand ma gandesc!
Prin media şi presa, tot praf în ochi ni se aruncă,
Abominaţiile, că-ntr-o hipnoză totală, de-ndată să uităm!
Apar pe zi ce trece, ei mână-n mână sunt cu clanuri de interlopi mizeri,
Îşi dau noroc sub mese, şi-o sângerândă mână, pe alta spală de orori,
Doar cu săpun şi apă rece, cutremurat din toti rărunchii sunt cand ma gandesc!
Prin media şi presa, tot praf în ochi ni se aruncă,
Abominaţiile, că-ntr-o hipnoză totală, de-ndată să uităm!
Toţi hoţii,
agresorii, criminalii au fost eliberaţi de voi penalilor,
Ori niciodată condamnaţi, fără de teamă stau de puşcarii,
Bătute, violate ori omorâte în ziua amiaza mare,
Ne sunt a noastre fiice, bunice, mame,
Ne este teamă să murim, dar şi mai teamă ne este, să stăm vii!!
Ori niciodată condamnaţi, fără de teamă stau de puşcarii,
Bătute, violate ori omorâte în ziua amiaza mare,
Ne sunt a noastre fiice, bunice, mame,
Ne este teamă să murim, dar şi mai teamă ne este, să stăm vii!!
În cine să mai
credem, cu cine să votăm?!
Subordonate politic sunt instituţi de stat ce ne duc la măcel,
Iar noi cu capete plecate, din munca nostră o viaţă biruri le plătim,
În Primarii, Poliţie, Parchete, Judecătorii,
În Armată, Parlament dar şi Guvern,
S~au infiltrat penalii ce colcăie în tupeu,
În grosolană corupţie şi servialitate,
Această caracatiţă crescută în sistem,
A dat pe toţi profesioniştii la o parte
Lăsând frumoasa noastră Românie,
La voia sorţii şi delapidată~n toate.
Subordonate politic sunt instituţi de stat ce ne duc la măcel,
Iar noi cu capete plecate, din munca nostră o viaţă biruri le plătim,
În Primarii, Poliţie, Parchete, Judecătorii,
În Armată, Parlament dar şi Guvern,
S~au infiltrat penalii ce colcăie în tupeu,
În grosolană corupţie şi servialitate,
Această caracatiţă crescută în sistem,
A dat pe toţi profesioniştii la o parte
Lăsând frumoasa noastră Românie,
La voia sorţii şi delapidată~n toate.
Ne~am săturat să
ducem juguri internaţionale,
Să fim doar sclavi ai altor naţii, subiectul batjocurii globale,
Cu ce sunt alte neamuri mai bune decât noi,
De ce sistemul lor e funcţional,
Al nostru, gândit de mercenari, îi, apă de ploaie?!
Să fim doar sclavi ai altor naţii, subiectul batjocurii globale,
Cu ce sunt alte neamuri mai bune decât noi,
De ce sistemul lor e funcţional,
Al nostru, gândit de mercenari, îi, apă de ploaie?!
Ne~am săturat să
fim pe faţă de ipocriţi prostiţi,
Trataţi de către 'cesti penali ca, o ţară de tâmpiţi!
Ne-am săturat că n-avem unde munci, trăi în ţara noastră,
Că toată bogăţia sa a fost furată,
Şi împărţită între cei, cu semnul fiarei 666 însemnaţi.
Trataţi de către 'cesti penali ca, o ţară de tâmpiţi!
Ne-am săturat că n-avem unde munci, trăi în ţara noastră,
Că toată bogăţia sa a fost furată,
Şi împărţită între cei, cu semnul fiarei 666 însemnaţi.
Voi, monştrilor
furaţi, delapidaţi şi omorâţi cât mai puteţi,
Căci roata a început în sensul invers să se~nvârtă,
Sentinţa morţii voi aţi semnat~o făr să vreţi,
Pentru a voastre beizadele puturoase de copii.
Căci roata a început în sensul invers să se~nvârtă,
Sentinţa morţii voi aţi semnat~o făr să vreţi,
Pentru a voastre beizadele puturoase de copii.
Voi seama nu vă
daţi că aţi crucificat,
Prin ale voastre acţiuni de incompetenţi,
Nu numai pe noi, mulţii, de muncă istoviţi,
Şi~ngenunchiati de multe neajunsuri şi nevoi,
Pe roata a voastre lighioane de copii, de legea divină vor fi traşi,
I-aţi condamnat la moarte, penalilor, în lăcomia voastră, făr să ştiţi.
Prin ale voastre acţiuni de incompetenţi,
Nu numai pe noi, mulţii, de muncă istoviţi,
Şi~ngenunchiati de multe neajunsuri şi nevoi,
Pe roata a voastre lighioane de copii, de legea divină vor fi traşi,
I-aţi condamnat la moarte, penalilor, în lăcomia voastră, făr să ştiţi.
Ion Lazu
Buburuza
Buburuza este o gâză minunată din copilăria noastră. Să-i fi spus insectă, suna cam sec, nu? Iar să-i fi spus gânganie în nici un caz, sună despectiv...
O gâză minunată, dintre puținele minuni ale copilăriei. Să
le numeri pe degetele de la o singură mână. Dacă aș găsi cele cinci minuni din
copilăria mea, apăi Buburuzei i-aș rezerva vârful degetului mic. I se chiar
potrivește. Fiind o minunăție, cum spuneam, însă mică-mititică, să aibă în
total 3 sau 4 milimetri, nu mai mult. Un elipsoid pe jumătate, însă blindat sub
cele două elitre portocalii, cu niște enigmatice puncte negre, cât gămălia de
ac, ceva misterios, între precizia maximă și fantezia pură.
Acum, să ne înțelegem: nu mulți ne amintim de Buburuza din
copilărie, unii nu-și amintesc pentru că nu au meritat impactul cu emblematica
Buburuză; iar alții nici măcar nu au aflat în vreun fel de existența ei.
Soarta, iar mai bine spus: firea lor, i-a lipsit de această șansă.
Nu mai departe decât alaltăieri, răzlețit în Rezervația
naturală Văcărești, am dat să mă apropii de un scaiete în floare, să-i fac
niște prim-planuri foto. Când colo, pe o astfel de măciulie
pufoasă-țepoasă-albind, zăresc o Buburuză. Și nu una oarecare, ci parcă mai
mică de cât m-aș fi așteptat, o Buburuză aproape simbolică. Cumva contrariat de
acest decalaj bătător la ochi (deși îl simt ca atare, ori de câte ori îmi
reamintesc lucruri din copilărie), am prins-o cu două degete și am dat să o
desprind de pe măciulia alb-înflorită. Nici gând să se desprindă, cum era încleștată
cu zecile ei de piciorușe ultrasubțiri și gălbui; pentru o clipă am crezut să e
moartă și s-a încleștat acolo, definitiv. Dar s-a desprins dintre ghimpi - și
am debarcat-o în palma stângă, unde cu câteva minute înainte ținusem patru
corcodușe în pârgă, însă de culoarea vișinei, la derută...
Buburuza a rămas imobilă în palma mea, o lungă vreme. Cât
să-mi iau orice nădejde... Și brusc a dat semne de viață. De parcă ar fi luat
energie de la căldura palmei mele. A făcut niște pași, vreau să înțelegeți corect:
mii de pași micrometrici, până spre marginea palmei. Și nu se știe ce surprize
îmi mai pregătea. De mirare și de bucurie, spun drept, căci voram să o transfer
pe cealaltă palmă, am cam scăpat-o pe jos. Ce mai, căzuse din palma mea și se
rostogolea: o și vedeam în iarbă, între tălpile mele. Iar eu, neiertându-mi
lipsa de îndemânare. Și când colo, să vezi și să nu-ți crezi ochilor: Buburuza
își desfăcuse elitrele ultra-fotogenice și de dedesubtul lor a pus în funcțiune
niște aripioare subtirele, aburoase și bine mototolite. Și cum-necum, s-a
lansat în zbor, evoluând la nivelul genunchiului meu stâng. Și eliberându-mi
sufletul de o mare apăsare, parcă din totdeauna. Așa cu Buburuza, la orice
vârstă, dacă îți e în fire să te copilărești.
Poetul Radu Cange este acel om în toată firea, chiar aspru
la chip, intimidându-i pe mocofani - însă pe care, știu numei ele de ce,
îl vizitează din când în când Buburuzele din copilărie. Și cu ele,
momentele de inspirație: Poezia.
Semnat: Ion Lazu
Ioan Miclău Gepianu
Calea Luminilor !
Privesc la norii tulburi, privesc la
oameni tulburi, apoi la pomii din gradina mea.
Încerc
filosofia omului simplu din popor, căci cu cei din cultură și educația de azi nu te poți prea prinde a
filosofa. Totul e ceva de nedescris, pare un întuneric ce se stratifică spre a atinge neapărat
punctul de rupere a norilor. Aceasta rupere are sa fie, vorba lui Nemoianu,
apropierea de adevăr, iar eu o numesc “Calea luminilor”.
Unii pomi din gradina mea, sunt așa de
bătrâni încât li se usucă crăngile, nu
mai
dau nici fructe. Primul semn care mă face sa sesizez uscarea este ipotența și
lipsa
de
sevă din care să înmugurească noi
frunze/idei vorbind despre oameni!
Aceasta
mă face să mă gândesc la noi și tinere
plante, care răsar în gradină/Țara,
căci
despre această gradină vorbesc, așadar mă preocupă grija de creșterea acestor
tinere
mlădițe ce vor aduce în continuare rod și înfrumusetarea gradinii dădătoare de
viață!
Se apropie ruperea, vânturile sunt și mai
aprige, și înțelegem limpede ceea ce ne avertizează Adrian Botez, despre acea agresiune contra
tinerilor, contra acelor mlădițe cu
misiunea naturală și sfântă a asigura
continuitatea vieții grădinei Maicii Sfinte,
a îngrijirii rădăcinilor/tradțiilor Neamului, căci tinerii sunt pomii
acestei grădini romanești atât de necesară a fi îngrijită.
Calea luminilor se întrezărește, iată,,
fulgerele ce spintecă norii tulburi/apogeul
uscării
politice la popoare! Fulgerele din lume, lunecarea apelor și pământurilor, din orbecăirea
“de-a baba oarba” între țările Europei, uscarea financiara a băncilor năpădite
de corupții și înșelăciuni. Dumnezeu vede, și știe că, îndreptarea minților oamenilor lepădați de
acea iubire, de acea cale a păcii din suflete, trebuiesc refăcute! Dumnezeu este Gradinarul cel harnic și
sârguincios care va îngriji grădina
Maici Domnului, curățind-o de uscături…, înșelătorii și îmbogățiri din
furturi, dar si de profeții mincinoși cărora le sclipesc ochii la vederea averilor și luxului.
Să nu ne alipim întunericului, ci să observăm
luminile adevărului ce se apropie!”
Părinților,
și numai părinților le revine sarcina creșterii sănătoare a copiilor lor!”
Cu
revoluțiile s-au văzut impactele, întindeți-Vă mâinile frățește cu cei de-o
seamă,
păstrați-Vă
sângele și sufletele, iubiți-Vă familiile, vatra, casa și masa, căci acestea
merită marile sacrificii! Iar scaunele domniilor sunt în mâna lui Dumnezeu,
care-i
ridică
sau îi coboară după faptele lor! Păcatele sunt ale tuturor, răsplata nu a
lipsit
însă
niciodată, chiar dacă vine mai încet ori mai cu răbdare, și să nu uităm căci
aceasta,
spun Sfintele Scripruri, poate ajunge până-n a patra generație a unui făcător
de
multe rele poporului sau aproapelui!” Și raiul și iadul sunt realități
pământene,
omul
pământean și le face, căutând după bine
dă răul altora!
”Conducătorul
bun este acela care-și iubește sincer pe cei ce-i cârmuiește,
iar
pe vecini săi cu ură nu-i vorbește”.
(i.m.gepianu)
SCARA MINȚII
Neștiută ar fi
lumea,
De n-ar fi omul s-o
știe,
Frumuseți, iubiri
asemeni,
Negăsite-ar fi să
fie!
Omu-i geniul
naturii,
Rază-n infinit și
mare,
Un Phoenix ce de-a
pururi
Naște din granit și
zare.
Secoli mari, cu
minți și genii
Se tot trec spre
infinit,
O plimbare de
imperii
Închise-ntr-un
circuit!
Calea-i însă cu
victorii,
Sau cu-nfrângeri
presărată,
Omenirea-I când în
glorii,
Când în lacrimi
aruncată!
Noi, sperând pe
muchea gropii,
Visăm aripi
îngerești,
Și-nălțându-ne ca
plopii,
Dorim stelele
cerești!
Fiul Sfânt acolo
este,
Să privim cerul
sublim
Și dumnezeeasca
zestre,
Ce prin inimi s-o
iubim!
Din
aforismele cinicului
-
Nu poţi îngenunchea un popor deprins să se târâie.
-
Nu-i greu să ademeneşti soţia altuia. Greu e să i-o dai înapoi.
-
Prietenia care nu cunoaşte hotare se cheamă expansiune.
-
Oficierea căsătoriei este o formalitate absolut necesară pentru pronunţarea
divorţului.
-
Alcoolism e atunci când nu vrei să bei, dar trebuie.
- Bărbaţii şi
femeile sunt de acord într-o singură privinţă: n-au încredere în femei.
-
Dacă munceşti din greu şi te remarci opt ore zilnic, ajungi şef şi munceşti
şaisprezece ore.
- Banii pentru
salariile şi pensiile mari ajung întotdeauna. Nu ajung banii pentru salariile
şi pensiile mici.
- În viaţă, e
loc şi pentru eroism. Totul e să te ţii departe de el.
- Omul care
crede că dragostea poate fi cumpărată cu bani n-a avut niciodată câine în casă.
- Avem un singur
fel de a ne naşte şi milioane de feluri de a muri.
- Oglinda este
lucrul care o ajută pe femeie să întârzie.
- Cei mai buni
zece ani din viaţa unei femei sunt între 28 şi 30.
- Computerele
rezolvă toate problemele pe care nu le-am avea dacă n-ar exista computerele.
- Fiecare om are
dreptul să trăiască atât cât poate.
- Furtul ideilor
unei persoane e plagiat, iar al mai multor persoane, cercetare ştiinţifică.
-
Toţi ne naştem uzi, goi şi flămânzi. Şi acesta e doar începutul.
- Copilăria grea
nu se termină niciodată.
- Un prieten
adevărat nu poate fi cumpărat, dar poate fi vândut.
-
Cumpără deodată trei sticle de votcă şi n-o să te trimită nimeni după a doua.
- Dacă n-ar pune
întrebări, copiii n-ar afla niciodată cât de puţin ştiu părinţii.
-
O ţigară scurtează viaţa cu o oră, o sticlă de votcă o scurtează cu trei, iar o
zi de muncă o scurtează cu opt
- Viaţa se
compune din zilele pe care le ţii minte, nu din zilele care au trecut.
- De orice fel
ţi-ar fi sănătatea, ea îţi ajunge până la sfârşitul vieţii.
- Dacă vrei să
ai o nevastă deşteaptă, frumoasă şi bogată trebuie să te însori de trei ori.
- Posibilităţile
medicinii sunt nelimitate, limitate sunt doar posibilităţile pacienţilor.
- Burta mare nu
e de la bere, e pentru bere.
- Femeia poate
să-l facă repede milionar pe orice miliardar.
- Între primul
şi al doilea pahar, e destul timp ca să mai bei vreo şase.
- Ignoranţa e de
trei feluri: când nu ştii nimic, când ştii numai prostii şi când ştii ce nu
trebuie.
KATHA UPANISHAD
domnul miluiască miruie-ne pre noi nevoi-vom a prinde taina
dintru scripturi ne lumineze împăcarea doamne –tihnă-odihnă-tihnă
I
1
Vajasravasa lacom de cer îi dădu tot avutul un fiu Nachiketa pe nume avea (1)
precum
urmărea cele daruri spre jertfă la preoţi băiatul îşi simţi mintea întru
sraddha trezvită (2)
cel
ce ofrandă face vaci slabe nemaiadăpându-se nemaipăscând fără lapte nefătătoare
ajunge în rele locuri (3)
tată
zise atunci cui mă vei da a doua a treia oară morţii te-oi da (4)
mulţimii
în frunte din mulţi mai bunul mă-ndemn ce veste lui Yama trmite-se-va azi cu
mine (5)
adu-ţi
aminte străbunii plecaţi vezi-i pe cei ce sunt şi-or veni fiinţe grâne
muritoare iarăşi veşnic răsărind-înfrăţind (6)
oaspe
de foc un brahman intrând în cămin gazda îl omeneşte adu apă fecior al lui
Vivasvat-soarelui-domn (7)
cel
ce ţine flămând un brahman în casa-i îşi pierde speranţa şi dorul frîţia şi
duhul vieţuirii
roadele
jertfei şi bunelor fapte şi odraslele şi cirezile i se iau acelui nebun (8)
(Yama:)
brahmane
oaspete de vază de-ai petrecut flămând trei nopţi în casa-mi mă plec
dezleagă-mă şi a împlini îmi cere trei dorinţe (9)
(Nachiketa:)
sfânt
Domn al morţii drept binele dintâi doresc împăcare tatălui Gautama
nemânios
recunoscându-mă şi primindu-mă la întoarcerea de la tine acasă (10)
(Yama:
)
prin
mila-mi tatăl tău Anddalaki fiu lui Aruna te-o recunoaşte blând ca mai nainte
când
întorce-te-vei somn tihnit dormind noaptea (11)
(Nachiketa:)
întru
raiul svarga-loka unde nu-i spaimă tu nu eşti nici bătrâneţe nu foame
sete
nici mizerii acolo afli mângâiere întru svarga-loka (12)
ştii
domn al morţii de Agni cum îndrumă spre Svarga rogu-te rosteşte-mi-l pe
de-a-ntregul credinţei
cum
de se ţin nemuritori cei din Svarga-loka aceasta mi-e a doua voire (13)
(Yama:
)
o
Nachiketa rosti-ţi-voi taina lui Agni de-ndrumă spre plai de rai recunoaşte-l
spre
vârful necuprinsei trancendenţe şi rostul ultim şi-n fundul inimii oricărui
(14)
deplin
desluşi pe Agni izvor izvodiră apoi altar de crez lemnul arderii zilnice
băiatul
repteă ce-aude ci al morţii domn îi spune mai departe (15)
cu
drag de-acum agni se va chema şi cu-al tău nume mahatma
mai
primeşte şiragul acesta în feluri de culori şi chenare (16)
Trinachiketas
trei scrieri trikarmakrit îmbie petrecerea prin naşteri şi muriri
Brahmaja
atotştiutor înluminează întru sine tihna fericitoare (17)
Treinachiketa
într-unul Nachiketa vieţuind se deznoadă de suferinţă
încă
în trup înainte de moarte cu bucuria raiului Svarga-loka (18)
aceasta
e o Nachiketa cvalea lui Agni spre svarga ce ţi-a fost a doua dorire
lume
o va chema pe numele tău Nachiketa cere-mi al treilea bine acum (19)
(Nachiketa:
)
e o
îndoială despre cel dus de pe lumea asta mai trăieşte ori nu mai trăieşte
aceasta
vreau s-o aud drept a treia plinire (20)
(Yama:
)
drag
Nachiketa descumpănitu-s-au înşişi zeii străbuni la taina aceasta prea greu de
pătruns
mai
bine tăcere cere-mi altă dorinţă a-ţi împlini (21)
(Nachiketa:
)
grăieşti
domn Yama de-a zeilor înşişi descumpănire la taina aceasta greu de pătruns
ci
învăţător mai bun ca tine întru acestea nu se află şi n-am dorinţă mai mare de
împlinit (22)
(Yama:
)
copii
şi nepoţi cere-mi trăitori o sută de ani cirezi elefanţi aur şi cai
moşii
întinse cere-mi şi viaţă lungă ani cît ţi-e voia (23)
orice
alt dar cere-mi avere viaţă pe viaţă poţi Nachiketa fi stăpân al largului
pământ
bucurându-te
de toate plăcerile (24)
iar
şi iar cere-mi toate podoabele grele de pe-a muritorilor lume
uite
răpitoare codane în car cu lăute nici un bărbat nu le ajunge ia-le îndată ţi le
dărui
ci
Nachiketa nu mă ispiti de suflet după moarte (25)
(Nachiketa:
)
domn
morţii trecătoare sunt toate acestea secătind tăria simţurilor omeneşti
se trece
viaţa în clipă ţine-ţi dar caii şi carele dansul şi muzica (26)
nu
satură pe om averea niciodată Yama chiar dacă în putere îţi stă să-mi dai toată
bogăţia
am
singur dorul dinainte-ales şi ţie rogu-mă doar pentru a sufletului înadeverire
(27)
acel
ce întru moarte veştejindu-se aici dedesubt află de firea necăzătoare a
nemuritorilor
cum
s-ar mai bucura într-o prea lungă viaţă la ce-ar mai cădea pe gânduri de
plăcere frumuseţe şi amor (28)
domn
al morţii cumpăneşte-mi descumpenirea oamenilor petrecerea sufletului după
liberarea fără întoarcere
aceasta-i
plinirea de taină şi de neînţeles eu Nachiketa cerându-ţi-o (29)
2
(Yama: )
două
căi sunt una spor minţii cealaltă plăcerea simţirii neasemenea ci amândouă omul
legându-l
bine-i
de cel ce apucă pe drumul gândirilor bune pe când cel dedat plăcerilor cărnii
îşi pierde ţinta omenească
(dinaintea
insului a cădea i se aştern două neasemenea drumuri unul bun întru duh altul
frupt trupesc fără mai om) (1)
tot
omul e e două ori or frupt or duh preya or sreya
cel
văzător de cumpănă o ia pe calea sreya cel înşelat de lume-apucă preya (2)
norocul
harului te fericeşte Nachiketa părelnica ferice înfruptare de-ai lăsat
şi
n-ai luat-o pe cărarea îmbuibării-n vipt de-o înglotează oamenii (3)
cel
întru har ştie oarba avidya cum se desparte de văzătoarea vidya
te
însetează Nachiketas de vidya cât şi-ar hălădui kama ispita (4)
cei
de avidya orbi în părere amarnic zadarnic se cred cu mintea întreagă
îndură
pe bâjbâite drumul precum orbul de orb îndrumat (5)
poteca
plinirii-ntru har nu-i răsare împătimitului de-avere mândritor
a lui
e lumea asta alta nu-i şi iar şi iar sub sabia-mi (6)
rar
norocoşii a auzi călăuzirea-ntru har rari a pricepe printre cei ce aud
ferice
de rostitorul vederii şi învăţăcelu-i auscultător (7)
slava
de dincolo în neadevăr ar rosti-o înlumitul de sine nălucit
suflet
şi suflet întru har mai ascuns ca ascunsul adeveri-va (8)
treaza-ţi
vedere n-ai pregândit-o pricepe-se numai prin preaînaltă rostire
adevăr
adeverind de laudă învăţăcel preaiubit Nachiketa bună-venire (9)
ştiu
trecătoarea cunună a lumii fără drumnălucire spre nemişcătoarea eternitate
astfel
mistuitu-m-am cunună întru focul tău Nachiketa lăuntrică bucurare în infinire
(10)
tu
Nachiketas ştiinţă avut-ai preafericirea a adeveri dor plin temei universului
jertfirilor
noimă tărâm de laudă neînfricoşat învietor lăsat-ai tot întru viaţa harului
(11)
n-auzi
nu vezi celui de sus asemănare ci sufletul dintâi pe cale nesmintit înalţe-se
presus
bucuriei şi durerii din trup întru nemărginit ascunsul inimii atoateţiitor (12)
cel
ce aude din gură sacră petrecerea adevărului plin pricepându-l
îmbrăţişează
fântâna nestinsului izvor din fericire-ţi Nachiketa (13)
(Nachiketa:
)
dincolo
de dharma dincolo de adharma dincolo de cauză şi efect
dincolo
de ieri şi de mâine unde îţi afli a ta fire Yama (14)
(Yama:
)
Veda
rostitu-s-a desăvârşita fire îndurările vieţii de brahmacharya
întru
adevărul adevărului rostitor întâi aum (15)
acesta
este desăvârşitul Brahma acesta este desăvârşirea fără săvârşire
acesta
este sat-chit-ananda-vigraha adevărul atoateîmplinitor (16)
această
silabă poarta raiului este şi deschiderea porţii
această
silabă este slava lui Brahma şi întruslăvirea (17)
nu
naştere nu moarte mai apasă pe înslăvitul nenăscut nenăscând
suflet
dintâi de pe urmă nemoartea la-a trupului strivire (18)
cel
ce strivitor se crede sau se crede strivit nu crede
duhul
de sine de nestrivit nestrivind na hanyate (19)
fărâma
nemargine tainei de suflet ci însufleţita slavă-i mai de nepătruns deasupra
şi-n inima fiinţelor toate
numai
cel fără dor de mântuire şi înălţare nesmintit nevoindu-se întru haru-i petrece
presus durerilor (20)
aici
durează dar departe se mişcă deodată în lume şi dincolo
de el
ales îl ştiu în binecuvântare întru suferinţa fiinţelor (21)
fără
trup dar în trupul fiinţelor toate din zare în zare
pe
lume desăvârşitul har cine-l poartă suie durerile (22)
întru
harul slăvit nu scripturile poartă nici şcolirea nici ascultarea cea nesupusă
domnul
alege omul binecuvântându-l cu întruchiparea-şi (23)
nedezlipitul
de rele neînfrânatul cel afară de calea credinţei încrezut
n-ajunge
harul oricât de învăţat s-ar numi printre predici (24)
dacă
brahmanii şi kshatriya ţin credinţa şi tot mor
dacă
domnul morţii chiar şi supus pieirii cine mai afle harul (25)
3
sinele
sinea amândouă sălăşluie întru tainiţa inimii îndumnezeite
umbră
şi lumină rostesc brahmanii încincit jertfitorii şi-ai focului Trinachiketas
(1)
priveghează
focul întreit-Nachiketas puntea jertfei
peste
vieţuirea samsaara întru slăvit slăvitorul brahman (2)
ştii
sinele-i stăpânul carului trupul carul
duhul
căruţaşul mintea frâiele (3)
simţirile
spune-nţeleptul la carul trupului sunt caii însimţi-drumul
sufletul
întru trup dat minţii şi simţirilor culege rod făptura (4)
frână
şi cumpănă minţii cine nu-şi pune
sălbatici
caii simţurilor o iau razna la car (5)
necumpănitul
în har necurăţia minţii în veac
nu-l
fericeşte ci se tot naşte-n samsaara (6-7)
cel
cumpănit întru har cu mintea curată şi inima
se
desăvârşeşte şi nu s-o mai naşte nicicând (8)
cumpănitul
în har vizitiu trupului înfrânând calul minţii
străbate
samsaara de-ajunge ăntru slăvitul Vishnu ultim alin (9)
presus
de simţuri cincimea firii şi mai presus mintea
deasupra
harul iar peste toate mahaan atma sinele sufletului trnascens (10)
mahat-tattva
împrejmuind născut-nenăscutul sine de suflet
ci
mai presue e purusha nimic mai presus de purusha ultim alin (11)
raza
harului în tot sufletul luminează pe neştiute
vederea-i
lăuntrică suflet preaînţelept de-o ştie (12)
lăuntric
văzătorul simţurile strângă-şi la lumina minţii
mintea
îndrepte-şi la glasul harului întru singură tihnă (13)
treziţi-vă
întru sine suflete luminaţi-vă la auzul petrecerii harului
rostindu-se
de alt înţelept în de sine pe tăioasă potecă şi tare-a străbate (14)
presus
e harul de sunet atingere formă gust miros neştirbit în vecie
neînceput-nesfârşit
nălucit în mahat-tatva ci neîntrupat mântuind din ghearele morţii (15)
cel
ce aude din sfinte buze ori rosteşte sufletelor însetate
această
străveche poveste a lui Nachiketa la sfat cu Yama ajunge raiul Brahman (16)
cine
credincios credincioşilor le rosteşte această minunată petrecere
la
vremea comândului shraddha mult se învredniceşte (17)
II
1
harul
prefăcu fiinţele spre plăcere întoarse afară nu înlăuntru privind
cum
dar a-l simţi afle-l în tainiţa inimii iluminatul reîntorcându-se în sine (1)
ieşitul
din minţi rătăceşte plăcerea-n mreaja morţii
clarvăzătorul
nelacom de viaţă strânge nemoartea (2)
frumuseţe
gust miros sunet atingere şi împreunare ştie-le
sufletul
în cădere ce-i mai rămâne ultim alin de-l voiai (3)
săvârşit
visul privegherea din urmă sufletul nemaiîndurerând
clarvăzătorul
se împărtăşeşte întru harul atotţiitor (4)
sinele
cine şi-l ştie rodind întru harul atotţiitor
mângâietorul
şi scutul din tainiţa inimii nu-l mai pierde (5)
sinele
suflet-răsuflet însimţind-dumnezeind rod făptuit
ci
sufletul sufletului lumea săvârşeşte-desăvârşeşte (7)
focul
de jertfă se-ncinge frecând două surcele femeia naşte copilul şi-l alăptează
la
fel cel trezit îşi creşte crezarea peste simţuri întru har suprafiresc (8)
din
el răsare soarele în el apune
dă
viaţă zeilor ci nimeni nu-l petrece fie laudă lui (9)
trup
pe pământ har veşnic în cer tot unul e cel de sus
din
moarte-n moarte trece cine-i desparte (10)
mintea
iluminată vede împreună întruparea şi harul neîntrupat
din
moarte-n moarte se-mparte cine duhul întrupat desparte (11)
de-un
deget purusha în tainiţa sufletului domneşte
întru
har ce-a fost ce va fi cine-l află nu-l pierde laudă lui (12)
de-un
deget purusha străluceşte flacără fără fum
ţine
trecutul şi viitorul el acelaşi azi şi mâine laudă lui (13)
unul
har luminează toate fiinţele cum una cade ploaia în vârful muntelui pe coaste
cel
ce în toate nu-l vede unul cade pieirii (14)
cum
apa de izvor pe apă de izvor e una
la
fel sinele văzător al unui muni e seamăn harului o Gautama (15)
2
harul
şi între unsprezece porţi ale trupului veşnic născut domneşte
cne
astfel îl află trece durerea ferice laudă lui (1)
har
veşnic atotţiitor în viu soare văzduh altar oaspete-n casă în om în zei în
toate cele bune
e-n
jertfire e-n cer e-n fiinţele apei pământului munţilor e totul în toate (2)
harul
deget splendorii în tainiţa inimii
duh
insuflării şi răsufletului zeii-l adoră (3)
sinele
din trup şi din duh liberându-se
cine-l
apără de nu harul sufletelor liberate (4)
nicicând
muritorul nu trăieşte cu prana doar
în
suflet-răsuflet ci harul lăuntric de sine poartă suflarea vie (5)
rosti-ţi-voi
Gautama încă o dată suprafirescul Brahman
petrecerea
sufletului după moarte (6)
necredincioşii
după moarte în pîntec reintră
cum
le-a fost karma şi gândul din urmă nici unul iarbă ori pom (7)
cel
treaz când totul doarme dor de dor dăruind la trezire
acel
adevăr în veac preacurat se cheamă Brahman cu toate lumile în sine nimeni
suindu-le harul laudă lui (8)
focul
în lume flăcări-flăcări schimbă după ce arde
ci
harul prin fiinţe-fiinţe unul e vieţuind şi deasupra-le (9)
aerul
în lume nouri-nouri schimbă după ce umple
ci
harul prin fiinţe-fiinţe unul străbate vieţuind şi deasupră-le (10)
precum
soarele ochiul lumii nu se spurcă de spurcăciunea din ochii noştri
astfel
harul nemurdărit de lume se petrece durerilor (11)
haricul
atma presus de tot şi întru toate fiinţele în felurite chipuri adeverind
cel
ce-l află cu învăţătoru-i veşnic se mângâie nu şi aceia căzuţi încântării (12)
har
veşnic izvor fiinţei în taina inimii fiinţelor toate
cei
ce-l află nesfârşită le e mângâierea nu acei căzuţi încântului (13)
clarvăzătorul
vede necuprinderea harului nesfârşit mângâietor
de
peste vedere cum îl voi afla simţi revela (14)
în
lumina de sine a harului nici soarele nici luna nici stelele tari nici fulgerul
necum focul nu pâlpâie
ci
arderea lor din har izvorât-a din har lumea toată
3
sus
rădăcinile jos ramurile lumea-arbor părelnic nepieritoare
pe
când Brahma nemutat mângâietor întru taină
nimeni
petrecându-l nimic vieţuindu-i în afară laudă lui (1)
firea
toată tresare întru harul înfricoşatul trăznet
fiinţe
legiuind cel ce-l împărtăşeşte nu moare (2)
întru
harul înfricoşat arde Agni luceşte Surya
fiinţează
Indra Vayu al cincilea Yama domn morţii (3)
cel
dintru har împărtăşit înaintea căderii din trup
mântuie-se-n
locaşuri de slavă nemainăscându-se-n soartă (4)
har
în suflet străveziu chip în oglindă oglindă în apă şi vis pe lumea gandharva
har
plin în slavă lumină în cer pe pământ umbră (5)
cel
despărţind făptură suflet nălucite a pieire
de
sine întru har nu suferă nici moarte nici renaşte (6)
peste
simţuri domneşte mintea peste minte trezvia
dincolo
de trezvie e sufletul iar deasupra sinele harului (7)
asupra
harului nenăscutul fără de chip mare purusha
cel
ce întru har îl împărtăşeşte i se mântuie (8)
harul
ascuns ochiului ci mintea străvezie-ntru crezul din tainiţa inimii-l
împărtăşeşte
cei
ce astfel vederea-şi adeveriră ajuns-au ultim alin (9)
când
cele cinci simţuri şi mintea se întorc din lume
şi
sinele întru har se împărtăşeşte atunci paraagati însufleţeşte (10)
întoarsă
din lume simţirea intră-n yoga cea adevărată
yoginul
liberat de rătăcirea minţii distruge neştirea (11)
harul
nu se împărtăşeşte cu vorba cu mintea cu ochii
cum
altfel dacă nu întru crezul ăncrezătorilor (12)
încrezătorul
crezând vorbelor învăţătorului întru veşnic har
încrezătorul
harul veşnic întru sine împărtăşeşte (13)
cel ce
kama din inimă-şi taie atunci de moarte nemuritor
harul
Brahma în ultim alin împărtăşeşte (14)
cel
ce taie nodurile inimii se dezrobeşte de moarte
nemuritor
acesta-i învăţul de căpătâi al sripturilor (15)
o
sută un fir se ridică din inimă numai unul urmând
până-n
creştetul soarelui duce-n nemoarte celelalte aiurea (16)
de-un
deget harul nemuritor în tainiţa inimii află-l cu grijă
presus
de suflet fir de munja crescut lăuntric (17)
domnul
morţii încredinţându-i marele adevăr Nachiketa întru har împărtăşitu-s-a
în
ultim alin cum şi cel ce acestea le aude urmându-le (18)
domul
miluiască miruie-ne pre noi nevoi-vom a prinde taina dintru scripturi
ne
luminează împăcarea doamne-tihnă-odihnă-shanti
Traducere de George Anca
ŞCOALA LITERARĂ de la TOMIS-între primele
Universităţi ale lumii creştine
(partea a III-a)
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
„Se spune despre sufletul desăvârşit că
este,
într-adevăr, ca un crin în mijlocul
spinilor.”
(Sf. Ier. THEOTIM I
Filosoful)
„Aduceţi-vă mereu aminte de
învăţătorul şi
părintele vostru, la al cărui sân şi
în ale
cărui braţe aţi crescut”.
(Sf. IOAN CASSIAN)
Şcoala
de la Tomis purtătoare a spiritualităţii milenare a înţelepciunii
pelasgo-thraco-geto-dace s-a impus prin teologia, filosofia şi literatura sa
ortodoxă în mod imperios în Pantheonul Culturii Creştine Universale, prin
autorii ei de un colosal prestigiu, care i-au dăruit opere geniale, capodopere,
prin abundenţa semnificaţiilor religios-spirituale, prin revelarea cunoaşterii
ştiinţifice, dar şi prin încântarea şi frumuseţea valorilor estetice care le-a
conturat cu desăvârşire sublimul în imanenţa şi transcendenţa moştenirii lor
nemuritoare.
Secţiunea
I-a:Personalităţi teologico-literare ale vestitei Şcoli a Pontului Euxin.
1.
Sf. BRETANION de TOMIS.
Sursele
privind biografia sa atestă două variante: prima afirmă că viitorul ierarh s-ar
fi născut în prima parte a veaculului al IV-lea, undeva în Dobrogea şi că ar fi plecat la Domnul pe la începutul secolului al V-lea. Cea
de-a doua variantă atestă că ar fi venit pe lume în Capadocia thracă, iar la
Tomis a ajuns cu unii coloni sau funcţionari
imperiali.
Istoricul
thrac Sozomen face referire la personalitatea ierarhului dobrogean de excepţie
BETRANION – VETRANION – VRETANION, prezentându-l ca pe „un bărbat destoinic şi renumit prin virtutea vieţii sale, după cum
mărturisesc şi sciţii înşişi.” (Sozomen, Istoria
Bisericească )
Când
Sozomen prezintă campania împăratului Valens, de erezie ariană, împotriva
goţilor situaţi în nordul Dunării de Jos, relatează şi confruntările religioase
de la Tomis. În drumul său de la Noviodunum – Isaccea – Tulcea, Valens s-a
oprit la Tomis încercând să-l convertească pe ilustrul ierarh, care nu numai că
nu s-a înclinat în faţa imperatorului, dar l-a mustrat aspru pentru rătăcirea
sa. În faţa represaliilor ereticului Valens, ierarhul Betranion s-a retras cu
poporul său credincios. Împăratul a cedat însă permiţându-i ierarhului să
revină în scaunul de la Tomis, de frica revoltei dobrogenilor, „ştiind că ei sunt viteji, iar prin părţile
locului, necesari Imperiului Roman, fiind aşezaţi ca un zid de apărare în faţa
năvălirilor barbare.” (idem)
Ierarhului
dobrogean îi aduce venerare şi istoricul bisericesc Teodoret al Cirului
(392-458), pe care îl găseşte „plin de
credinţă..., a înfruntat stricarea dogmelor şi fărădelegilor săvârşite de
Valens împotriva sfinţilor”, (creştinilor ortodocşi).
În
Ierarhia Spiritualităţii episcopul dobrogean urcă de la măsura erudită înspre
culmile Teologiei până la Corola Sfinţilor ortodocşi dacoromâni şi universali.
2.
Sf. THEOTIM I FILOSOFUL – episcopul Tomisului.
Isvoarele
istorice consemnează prin acelaşi reputat istoric Sozomen, faptul că Sfântul
Theotim I, s-a născut undeva între Dunăre şi Mare, pe la mijlocul veacului al
IV-lea şi a murit la Tomis în 403. Istoricul îl numea Scitul, şi păstorea peste Tomis şi toată Scythia Minor,
remarcându-se prin profunda smerenie, prin asceza regulilor monahale, prin
mistica înţelepciunii teologice, prin cunoaşterea învăţăturilor filosofice,
prin purtarea părului lung, kometes, prin
îmblânzirea hunilor: „În această zi, 20
Aprilie, se face pomenirea lui Theotim Scitul, care conducea Biserica de la
Tomis şi din restul Scythiei, bărbat cultivat în filosofie (s.n.), pe care barbarii huni care locuiau lângă
Dunăre, copleşindu-l cu laude şi admiraţie pentru virtutea lui, îl numeau
Dumnezeul romanilor (Theon Romaion onomaton).” (Istoria Bisericească, VII, 27)
Informaţia
este confirmată şi de Nichifor Calist care susţine că Sfântul Theotim I „era bărbat de neam scit.” (Istoria Bisericească XII, 45)
Fericitul
Ieronim (347-420) l-a apreciat într-un mod cu totul de excepţie pe confratele
său, dobrogeanul ortodox pentru autoritatea şi înţelepciunea în semnificativa
sa lucrare De viris illustribus...,
<<Theotimus Scythiae Tomorum episcopus>> - „Theotim, Episcop de
Tomis în Scythia”.
Istoricul
Socrate, la fel avea numai cuvinte de laudă despre personalitatea, diplomaţia,
înţelepciunea şi cultura filosofului ierarh. (Istorie bisericească VI)
În
Corola admiratorilor s-a numărat şi Sfântul Ioan Damaschin (650-789), care prin
vasta sa operă a îmbrăţişat teologia dogmatică, logica, liturgica, imnologia,
muzicologia, iar în Sacra Parallela -
Sfintele paralele, îl preţuieşte foarte mult pe marele filosof, ierarh de
Tomis, citându-i caracterul etic şi moral: „În
mintea tulburată şi plină de griji, nu se află nici un gând frumos şi nu se
revarsă peste ea harul lui Dumnezeu. A ajunge la desăvârşirea sufletului
înseamnă a-l elibera de griji, căci datorită grijilor se nimiceşte. De aceea se
spune despre sufletul desăvârşit că este, într-adevăr, ca un crin în mijlocul
spinilor. Căci crinul din Evanghelie înseamnă sufletul lipsit de griji, care
nici nu se osteneşte, nici nu toarce, şi totuşi s-a îmbrăcat mai frumos decât
slava lui Solomon.” (Matei VI, 28-29; Cuvintele
unui Sfânt român, în Scara, Revistă de Oceanografie Ortodoxă, Bucureşti,
an. II, Febr. 1998)
Cu privire la Sinodul de la Stejar – Calcedon, unde mitropolitul
Epifanie Pentaglotos de Constantia Salamina – Cipru, instigat de patriarhul
Teofil al Alexandriei care dorea Scaunul patriarhal al imperiului, l-a acuzat
public pe patriarhul Constantinopolului Sf. IOAN GURĂ de AUR (398-404), de origenism. Cel care l-a apărat ferm prin
adevărul dogmatic, după sfinţii Vasile cel Mare (329-379), Grigorie
de Nazianz (335-390), Evgarie Ponticul (346-399), Didim cel Orb
(313-398), Rufin (345-410), Ioan II de Ierusalim (386-417), Ieronim
(342-420), Eusebiu de Cezareea (263-340), a fost filosoful nostru
Sfântul Theotim I : „Eu, Epifanie,
nu vreau să necinstesc pe acela care a adormit de mult (Origen) în chip frumos şi nu îndrăznesc să săvârşesc
o blasfemie, condamnând lucruri pe care cei dinaintea noastră nu le-au
înlăturat, mai ales că ştiu că în cărţile lui Origen nu se află nici o
învăţătură rea.” A scos apoi o lucrare a savantului teolog Origen şi a
lecturat-o, fluturând-o în faţa celorlalţi confraţi, continuînd: „Cei ce insultă acestea uită că insultă
chiar acele lucruri (textele biblice) despre care tratează aceste cărţi.” (Socrate, Istoria Bisericească VI, 12)
Se cuvine o precizare tulburătoare, dar apa care nu se tulbură
nu se limpezeşte. Ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Universale, nefiind infailibili ca vicarii lui Hristos, catolicii au comis o serie de fără de legi
religioase, condamnând post mortem Titani ai Ortodoxiei, cum a fost cazul
marelui savant teolog Origen, dar şi pe confraţii lui care l-au venerat pentru
integritatea scrierilor lui deosebit de profunde.
Cine era Origen? Origen era fiu de
martir, cel mai de seamă şi cel mai original gânditor teolog-filosof al Şcolii
Creştine din Alexandria, a cărui strălucire nu s-a întins până astăzi şi chiar
mai departe, dincolo de hotarele imanenţei. Episcopul Demetriu al Alexandriei
îl numeşte decanul Şcolii din Alexandria la vârsta de 18 ani, şi-l
supranumeşte, graţiei culturii şi vieţii ascetice, Adamantius – „Omul de oţel”, dar mai târziu tot el îl cateriseşte, fiindcă
a fost hirotonit preot de către ierarhii Alexandru de Ierusalim şi Teoctist de
Cezareea. Eusebiu de Cezareea îl reabilitează
încredinţându-i timp de 20 de ani noua Şcoală din Cezareea. Este
persecutat, prigonit, închis şi torturat sub tiranul Decius. Origen a scris
capodoperele: Hexapla, Tetrapla, Enneapla, Filocalia, Despre Principii sau
Despre lucrurile fundamentale, a conceput şi impus veşniciei termenul homoousios, adică deofiinţimea
Fiului cu Tatăl şi naşterea Fiului din Tatăl deîndată, denumirea lui Hristos ca
Dumnezeu-Om, precum şi comunicarea atributelor, communicatio idiomatum. Termeni exclusiv divini. Dacă anumite
argumente sunt conceptele sale proprii, fără a le impune Bisericii, cum a fost apocatastaza – adică restaurarea universală a tuturor lucrurilor
la starea lor originară pur spirituală sau preeexistenţa sufletelor, el s-a străduit să dea o explicaţie raţională a elementelor
doctrinare creştine, dar subliniază cu deplină autoritată evanghelică,
faptul că , „Numai acel lucru trebuie
acceptat ca adevăr, care nu se deosebeşte în nici o privinţă de tradiţia
bisericească şi apostolească.” (J. A. Robinson, The Philocalia of Origen, Cambridge-1893, trad. de T. Bodogae, N.
Neaga, Z. Laţcu, C. Galeriu în P.S.B. vol. 6,7,8,9; H. Crouzel, Theologie de l’mage de Dieu chez Origene, Paris-1956)
Origen
a scris peste 6000 de suluri de lucrări.
-
De fapt de ce a fost excomunicat Origen, la câteva secole de la urcarea sa la
ceruri alături de Prietenii lui Hristos?!
Şi de către cine? De către micimea reprezentanţilor Ortodoxiei şi de
către Anastasie, pontiful Bulă, printr-o epistolă bulimică-pascală.
BISERICA
este în primul rând trupul mistic al lui Hristos, apoi soborul creştinilor,
corola Sfinţilor şi doar ierarhia coslujitoare şi coslăvitoare a lui Dumnezeu,
a Maicii Sale şi a Ierarhiilor cereşti.
Pericolul
Origen de fapt, nu erau Apocatastaza sau predestinarea sufletelor, ci aşezarea textelor vechi
testamentare pe şase coloane, faţă către faţă, în cele şase limbi sacre:
aramaica, protodaca, sanscrita, hebraica, greaca, protolatina, în
capodopera sa HEXAPLA, care reflectau întocmai originalul, evitând pericolul
falsificării ulterioare a creaţiei biblice, după o versiune pământeană,
aparţinând chiar ultrarabinilor, reprezentanţii fideli ai „poporului
ales”.
Excomunicarea
dată de anumiţi ierarhi ortodocşi este un fel de ardere pe rug spirituală. Deci
un nou model de Inchiziţie.
Cine
erau amicii anatematizaţi ai
marelui savant Origen?
Îi
aflăm printr-o prezentare pe scurt:
Didim
cel Orb (313-398), şi-a pierdut vederea la 4 ani, dar ajunge unul dintre
cei mai mari văzători cu duhul ai lui Dumnezeu, alături de erudiţia şi
enciclopedia sa în aritmetică, filosofie, geometrie, gramatică, logică, muzică,
retorică, teologie. Rufin îl considera profet,
bărbat apostolic, compunând numeroase opere nobile, plura et nobilia, Despre Sf. Treime, Despre Sfântul Duh, Împotriva
maniheilor etc (cf. Ieronim; Istoria Lausiacă 4) Sf. Atanasie cel
Mare l-a apreciat şi l-a numit decanul Şcolii catehetice din Alexandria. Didim
cel Văzător a fost anatematizat de orbii Sinodului V, ecumenic de la
Constantinopol din anul 553.
Eusebiu
de Cezareea (263-340), episcop, supranumit Părintele istoriei bisericeşti. Graţie culturii şi preocupării
ştiinţifice dobândită sub îndrumarea magistrului Pamfil, Eusebiu a devenit
favoritul împăratului Constantin cel Mare, onorând cu mare cinste domeniile
filosofiei, teologiei, istoriei, geografiei, filologiei, exegezei,
paleografiei, dovedindu-se a fi după cum îl aprecia savantul Fotie, patriarhul
de Constantinopol, un mare om de cultură.
Opera sa vastă cuprinde: lucrări istorice (Istoria
bisericească fiind capodopera sa), panegirice (Viaţa lui Constantin, Cuvântul împăratului Constantin către adunarea
sfinţilor, Laudele lui Constantin ş.a.),
apologetice, biblice şi exegetice, dogmatice, oratorice, corespondenţa.
Evgarie
Ponticul (346-399), geto-dac get beget, a fost unul dintre cei mai vestiţi
asceţi, conturat într-o personalitate complexă de excepţie. A fost un apropiat
al sfinţilor Vasile cel Mare şi Grigorie de Nazianz şi colaborator al
patriarhului Nectarie de Constantinopol. Are o aventură cu o frumoasă
aristocrată, apoi exilul la Ierusalim la mănăstirea celebrei Melania Romana,
din nou revine pentru scurt timp în viaţa mondenă, apoi se retrage în munţii
Nitriei-Egipt, 14 ani la Kellia. Refuză cârja de episcop, trăind din scris.
Evgarie a lăsat o operă fundamentală, devenind „întemeietorul misticii monahale şi cel mai fertil şi cel mai
interesant autor duhovnicesc al deşertului egiptean.” (Ierom. Gabriel
Bunge, Evgarie Ponticul. O introducere, studiu
introductiv şi traducere diac. Ioan I. Ică jr., Ed. Deisis, Sibiu-1997)
Opera
sa prodigioasă: Antirrheticos-Combaterea
celor opt duhuri ispititoare, Monahul, Sentinţe metrice pentru monahi şi
monahii, Probleme gnostice, Despre rugăciune, Comentarii biblice, Corespondenţa
etc., a suferit alături de autorul ei, având aceeaşi soartă ca şi cea a lui
Origen şi Didim cel clarvăzător, pecetluindu-le orbii de
la Sinodului V ecumenic, din 553.
Fericitul Ieronim (342-420),
s-a născut la Stridoniu, localitate aflată între Dalmaţia şi Panonia. A studiat
la Roma, unde îl cunoaşte pe Rufin, apoi călătoreşte în Antiohia, fiind iniţiat
în tainele monahale răsăritene de Apolinarie de Laodiceea. Alege pustia Chalcis
la sud de Alep. Merge din nou în Antiohia unde este hirotonit preot, apoi
ajunge la Constantinopol şi-l cunoaşte pe Grigorie de Nazianz, iar prin acesta
pe marele Origen. Discipola sa, aristocrata Paula a întemeiat lângă Betleem 3
mănăstiri de călugăriţe pe care le-a condus şi una de călugări păstorită de
Ieronim. A tradus în 405, Biblia din ebraică şi greacă în latină şi a
transferat Patristica grecească lumii apusene, continuând cu istoria
bisericească, De viris ilustribus şi
vestitele sale traduceri din personalităţile proeminente ale Bisericii
Răsăritului.
Ioan
II de Ierusalim (386-417), episcop, învinuit de Epifanie de Salamis de origenism. În aparenţă se justifică, dar
rămâne tributar lui Ieronim. A scris celebrele Catehezele mystagogice. N-a fost ars pe rug, nici de catolici, nici de ortodocşi.
Rufin
(345-410), s-a născut la Concordia-Aquileia în familie creştină. A studiat la
Roma, unde îl are coleg pe Ieronim. Devine monah şi pleacă în Egipt, petrecând
cca. 4-7 ani, vreme în care a audiat cursurile celebrului Didim. Ajunge în
Palestina – Ţara Sfântă, stabilindu-se pe Muntele Măslinilor la o mănăsrire
fondată de Melania cea Bătrână. Ioan episcopul Ierusalimului l-a uns preot în
anul 390, perioadă când se îndepărtează de Ieronim. Şi-a dedicat viaţa
traducerilor din marii Stâlpi ai Biserici lui Hristos, completând Istoria bisericească a lui Eusebiu, până
la moartea împăratului Teodosie din anul 395.
Revenind
la firul nostru, alături de prietenia cea mare a Sf. Ioan Gură de Aur şi de
cele câteva Epistole adresate reciproc, Opera sfântului Theotim I Filosoful s-a
încununat sub formă de predici şi dialoguri înveşmântate somptuos în frumoasele
cugetări în limbile latină, gotică, geto-dacă, acordând o deosebită importanţă „gândului frumos”, cupolă a „minţii conducătoare”, din care culegem
câteva:
1.
„Lucru cu greutate nu este să suferi
mult, ci să suferi pe drept.”
2.
„A-ţi aminti de Dumnezeu înseamnă a-ţi
aminti de viaţă, iar a-L uita înseamnă a muri.”
3.
„Nu este fericire mai marte pentru un creştin decât cunoaşterea lui
Dumnezeu.”
4.
„Când stăruim cu adevărat în gânduri
strălucitoare şi înflăcărate, atunci suntem îmbrăcaţi în purpură, dar când
suntem atraşi de cele trecătoare, atunci ne acoperim de gunoaie.”
Bibliografie selectivă (3)
Sozomen,
Istoria Bisericească VII;
Studiu
introductiv, traducere, note şi comentarii, Pr. Prof. Dr. Ioan Rămureanu, la
Colecţia Părinţi şi Scriitori Bisericeşti,
vol. VII, Ed. I. B. M. al B.O.R., Bucureşti-1982;
Mitropolit
Nicolae Corneanu, Episcopul Betranion al
Tomisului, în vol. Studii patristice,
Aspecte din vechea literatură creştină, Ed. Mitropoliei Banatului,
Timişoara – 1984;
Artur Silvestri, L’Ecole litteraire de Tomis, în Revue Roumaine, Bucureşti, XLIe Annee, Nr. 7/ 1987;
Nichifor
Calist, Istoria Bisericească XII;
Iordanes,
Getica, Geografia VII;
Iosif Flavius, Antichităţile iudaice XVII;
Fericitul Ieronim, De viris illustribus;
Socrate Istorie bisericească VI;
J. A. Robinson, The
Philocalia of Origen, Cambridge-1893, trad. de T. Bodogae, N. Neaga, Z.
Laţcu, C. Galeriu în P.S.B. vol. 6,7,8,9;
H. Crouzel, Theologie de
l’mage de Dieu chez Origene, Paris-1956;
Ierom.
Gabriel Bunge, Evgarie Ponticul. O
introducere, studiu introductiv şi traducere diac. Ioan I. Ică jr., Ed.
Deisis, Sibiu-1997;
G.
Rowekamp, Johannes II von Jerusalem, în
LACL;
Cross,
Rufinus, Tyrannius or Turranius, în
ODCC;
Scara, Revistă de Oceanografie
Ortodoxă, Bucureşti, an. II, Febr. 1998;
Remus
Rus, Dicţionar Enciclopedic de Literatură
Creştină din primul mileniu. Ed. Lidia, Bucureşti-2003;
Pr.
Prof. Dr. Ioan G. Coman, Scriitori
bisericeşti din epoca străromână, Ed. I.B.M. al B.O.R., Bucureşti-1979,
cap. Theotim de Tomis, Episcop misionar,
prieten al Sfântului Ioan Gură de Aur, Scrieri, doctrină.
Fond de carte, bibliofil DUMITRU
IONESCU-Bucureşti
ŞCOALA
LITERARĂ de la TOMIS-între primele Universităţi ale lumii creştine
(partea a III-a)
GHEORGHE CONSTANTIN
NISTOROIU
„Se spune despre sufletul desăvârşit că
este,
într-adevăr, ca un crin în mijlocul
spinilor.”
(Sf. Ier. THEOTIM I
Filosoful)
„Aduceţi-vă mereu aminte de
învăţătorul şi
părintele vostru, la al cărui sân şi
în ale
cărui braţe aţi crescut”.
(Sf. IOAN CASSIAN)
Şcoala
de la Tomis purtătoare a spiritualităţii milenare a înţelepciunii
pelasgo-thraco-geto-dace s-a impus prin teologia, filosofia şi literatura sa
ortodoxă în mod imperios în Pantheonul Culturii Creştine Universale, prin
autorii ei de un colosal prestigiu, care i-au dăruit opere geniale, capodopere,
prin abundenţa semnificaţiilor religios-spirituale, prin revelarea cunoaşterii
ştiinţifice, dar şi prin încântarea şi frumuseţea valorilor estetice care le-a
conturat cu desăvârşire sublimul în imanenţa şi transcendenţa moştenirii lor
nemuritoare.
Secţiunea
I-a:Personalităţi teologico-literare ale vestitei Şcoli a Pontului Euxin.
1.
Sf. BRETANION de TOMIS.
Sursele
privind biografia sa atestă două variante: prima afirmă că viitorul ierarh s-ar
fi născut în prima parte a veaculului al IV-lea, undeva în Dobrogea şi că ar fi plecat la Domnul pe la începutul secolului al V-lea. Cea
de-a doua variantă atestă că ar fi venit pe lume în Capadocia thracă, iar la
Tomis a ajuns cu unii coloni sau
funcţionari imperiali.
Istoricul
thrac Sozomen face referire la personalitatea ierarhului dobrogean de excepţie
BETRANION – VETRANION – VRETANION, prezentându-l ca pe „un bărbat destoinic şi renumit prin virtutea vieţii sale, după cum
mărturisesc şi sciţii înşişi.” (Sozomen, Istoria
Bisericească )
Când
Sozomen prezintă campania împăratului Valens, de erezie ariană, împotriva
goţilor situaţi în nordul Dunării de Jos, relatează şi confruntările religioase
de la Tomis. În drumul său de la Noviodunum – Isaccea – Tulcea, Valens s-a
oprit la Tomis încercând să-l convertească pe ilustrul ierarh, care nu numai că
nu s-a înclinat în faţa imperatorului, dar l-a mustrat aspru pentru rătăcirea
sa. În faţa represaliilor ereticului Valens, ierarhul Betranion s-a retras cu
poporul său credincios. Împăratul a cedat însă permiţându-i ierarhului să
revină în scaunul de la Tomis, de frica revoltei dobrogenilor, „ştiind că ei sunt viteji, iar prin părţile
locului, necesari Imperiului Roman, fiind aşezaţi ca un zid de apărare în faţa
năvălirilor barbare.” (idem)
Ierarhului
dobrogean îi aduce venerare şi istoricul bisericesc Teodoret al Cirului
(392-458), pe care îl găseşte „plin de
credinţă..., a înfruntat stricarea dogmelor şi fărădelegilor săvârşite de Valens
împotriva sfinţilor”, (creştinilor ortodocşi).
În
Ierarhia Spiritualităţii episcopul dobrogean urcă de la măsura erudită înspre
culmile Teologiei până la Corola Sfinţilor ortodocşi dacoromâni şi universali.
2.
Sf. THEOTIM I FILOSOFUL – episcopul Tomisului.
Isvoarele
istorice consemnează prin acelaşi reputat istoric Sozomen, faptul că Sfântul
Theotim I, s-a născut undeva între Dunăre şi Mare, pe la mijlocul veacului al
IV-lea şi a murit la Tomis în 403. Istoricul îl numea Scitul, şi păstorea peste Tomis şi toată Scythia Minor,
remarcându-se prin profunda smerenie, prin asceza regulilor monahale, prin
mistica înţelepciunii teologice, prin cunoaşterea învăţăturilor filosofice,
prin purtarea părului lung, kometes, prin
îmblânzirea hunilor: „În această zi, 20
Aprilie, se face pomenirea lui Theotim Scitul, care conducea Biserica de la
Tomis şi din restul Scythiei, bărbat cultivat în filosofie (s.n.), pe care barbarii huni care locuiau lângă
Dunăre, copleşindu-l cu laude şi admiraţie pentru virtutea lui, îl numeau
Dumnezeul romanilor (Theon Romaion onomaton).” (Istoria Bisericească, VII, 27)
Informaţia
este confirmată şi de Nichifor Calist care susţine că Sfântul Theotim I „era bărbat de neam scit.” (Istoria Bisericească XII, 45)
Fericitul
Ieronim (347-420) l-a apreciat într-un mod cu totul de excepţie pe confratele
său, dobrogeanul ortodox pentru autoritatea şi înţelepciunea în semnificativa
sa lucrare De viris illustribus...,
<<Theotimus Scythiae Tomorum episcopus>> - „Theotim, Episcop de
Tomis în Scythia”.
Istoricul
Socrate, la fel avea numai cuvinte de laudă despre personalitatea, diplomaţia,
înţelepciunea şi cultura filosofului ierarh. (Istorie bisericească VI)
În
Corola admiratorilor s-a numărat şi Sfântul Ioan Damaschin (650-789), care prin
vasta sa operă a îmbrăţişat teologia dogmatică, logica, liturgica, imnologia,
muzicologia, iar în Sacra Parallela -
Sfintele paralele, îl preţuieşte foarte mult pe marele filosof, ierarh de
Tomis, citându-i caracterul etic şi moral: „În
mintea tulburată şi plină de griji, nu se află nici un gând frumos şi nu se
revarsă peste ea harul lui Dumnezeu. A ajunge la desăvârşirea sufletului
înseamnă a-l elibera de griji, căci datorită grijilor se nimiceşte. De aceea se
spune despre sufletul desăvârşit că este, într-adevăr, ca un crin în mijlocul
spinilor. Căci crinul din Evanghelie înseamnă sufletul lipsit de griji, care
nici nu se osteneşte, nici nu toarce, şi totuşi s-a îmbrăcat mai frumos decât
slava lui Solomon.” (Matei VI, 28-29; Cuvintele
unui Sfânt român, în Scara, Revistă de Oceanografie Ortodoxă, Bucureşti,
an. II, Febr. 1998)
Cu privire la Sinodul de la Stejar – Calcedon, unde mitropolitul
Epifanie Pentaglotos de Constantia Salamina – Cipru, instigat de patriarhul
Teofil al Alexandriei care dorea Scaunul patriarhal al imperiului, l-a acuzat
public pe patriarhul Constantinopolului Sf. IOAN GURĂ de AUR (398-404), de origenism. Cel care l-a apărat ferm prin
adevărul dogmatic, după sfinţii Vasile cel Mare (329-379), Grigorie
de Nazianz (335-390), Evgarie Ponticul (346-399), Didim cel Orb
(313-398), Rufin (345-410), Ioan II de Ierusalim (386-417), Ieronim
(342-420), Eusebiu de Cezareea (263-340), a fost filosoful nostru
Sfântul Theotim I : „Eu, Epifanie,
nu vreau să necinstesc pe acela care a adormit de mult (Origen) în chip frumos şi nu îndrăznesc să săvârşesc
o blasfemie, condamnând lucruri pe care cei dinaintea noastră nu le-au
înlăturat, mai ales că ştiu că în cărţile lui Origen nu se află nici o
învăţătură rea.” A scos apoi o lucrare a savantului teolog Origen şi a
lecturat-o, fluturând-o în faţa celorlalţi confraţi, continuînd: „Cei ce insultă acestea uită că insultă
chiar acele lucruri (textele biblice) despre care tratează aceste cărţi.” (Socrate, Istoria Bisericească VI, 12)
Se cuvine o precizare tulburătoare, dar apa care nu se tulbură
nu se limpezeşte. Ierarhi ai Bisericii Ortodoxe Universale, nefiind infailibili ca vicarii lui Hristos, catolicii au comis o serie de fără de legi
religioase, condamnând post mortem Titani ai Ortodoxiei, cum a fost cazul
marelui savant teolog Origen, dar şi pe confraţii lui care l-au venerat pentru
integritatea scrierilor lui deosebit de profunde.
Cine era Origen? Origen era fiu de
martir, cel mai de seamă şi cel mai original gânditor teolog-filosof al Şcolii
Creştine din Alexandria, a cărui strălucire nu s-a întins până astăzi şi chiar
mai departe, dincolo de hotarele imanenţei. Episcopul Demetriu al Alexandriei
îl numeşte decanul Şcolii din Alexandria la vârsta de 18 ani, şi-l
supranumeşte, graţiei culturii şi vieţii ascetice, Adamantius – „Omul de oţel”, dar mai târziu tot el îl cateriseşte,
fiindcă a fost hirotonit preot de către ierarhii Alexandru de Ierusalim şi
Teoctist de Cezareea. Eusebiu de Cezareea îl reabilitează încredinţându-i timp de 20 de ani noua Şcoală din
Cezareea. Este persecutat, prigonit, închis şi torturat sub tiranul Decius.
Origen a scris capodoperele: Hexapla, Tetrapla, Enneapla, Filocalia, Despre
Principii sau Despre lucrurile fundamentale, a conceput şi impus veşniciei
termenul homoousios, adică
deofiinţimea Fiului cu Tatăl şi naşterea Fiului din Tatăl deîndată, denumirea
lui Hristos ca Dumnezeu-Om, precum şi comunicarea atributelor, communicatio idiomatum. Termeni exclusiv
divini. Dacă anumite argumente sunt conceptele sale proprii, fără a le impune
Bisericii, cum a fost apocatastaza –
adică restaurarea universală a tuturor
lucrurilor la starea lor originară pur spirituală sau preeexistenţa sufletelor, el s-a străduit să dea o explicaţie raţională a elementelor doctrinare
creştine, dar subliniază cu deplină autoritată evanghelică, faptul că , „Numai acel lucru trebuie acceptat ca
adevăr, care nu se deosebeşte în nici o privinţă de tradiţia bisericească şi
apostolească.” (J. A. Robinson, The
Philocalia of Origen, Cambridge-1893, trad. de T. Bodogae, N. Neaga, Z.
Laţcu, C. Galeriu în P.S.B. vol. 6,7,8,9; H. Crouzel, Theologie de l’mage de Dieu chez Origene, Paris-1956)
Origen
a scris peste 6000 de suluri de lucrări.
-
De fapt de ce a fost excomunicat Origen, la câteva secole de la urcarea sa la
ceruri alături de Prietenii lui Hristos?!
Şi
de către cine? De către micimea reprezentanţilor Ortodoxiei şi de către
Anastasie, pontiful Bulă, printr-o epistolă bulimică-pascală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu