George Anca
TURNAVITU
CA UN SFÂRȘIT
UNDE-AM FOST RAIULE
FIINȚA FIINȚA
TURNAVITU
Ca un sfârșit (ultimul
capitol, 18, al monografiei ANCA de Marian Popa) – unde-am fost raiule – cu
desaga – creierul mi se prefăcuse – nimeni Tla nici Antonioni – Gange în
Holderlin – eram tineri – prozodic sinucis – străin mirosind a ceapă divină –
nemișcați sărbătorilor – tune-ți ziua treisprezece – pe Pier – câinele
negru - norilor maică – picuri mascați – bine a zis Albert – din
mormânt până diseară – nu mai plouă – traductologin – în șura ta din Ligonier –
hitopadesha – mărturisitor Mahatma – Diogene sau Serapis – trup din sămânță –
taina – până la moarte – râd de liniștea voastră – nu vei avea nour – capul
șarpelui – această piatră – scara – după spargerea ulciorului – cine mă oprește
a spune – ființa ființa – horcăitul – proaspăt rași – regula – ce e fals și ce
e adevărat
- fluviul curge
în ocean – adevăruri ce nu pot să nu fie – ne-am îngrozit – în Roma femeile –
scribul citind – semnificația piesei – lumea se poate răci – sper s-o mai
ascultăm – m-am jucat ades cu omul – privirea de-ar putea fecunda – Turnavitu –
la căderea nopții – tors ploii – din unirea sacră – scenometrii Draghicesco –
ce vrea cuvântul acela – Holi – plâng trupuri
18.
CA UN SFÂRȘIT
(ultimul capitol al monografiei ANCA)
Cine mai citește astãzi? O întrebare curentã. Alta este: când și unde. Acasã, pe vreo plajã, în ședinþe, în trenuri, autobuze, avioane,
într-un rãgaz postorgasmic. Huxley trata practic problema, în felul lui
britanic: bucãțile epice scurte și poeziile sunt consumabile pe distanțe mici de drum. Azi sunt în trend și anecdotele de o
mie de pagini, cu semn de carte pus din loc în loc: un bilet de cãlãtorie, o
felie de salam, un condom. N-ar fi rãu însã dacã se va introduce printre
tipurile ideale textele dodiate de Anca, cel mai radical producãtor de text din
seria deschisã virtual de Eminescu, dezvoltatã cu Urmuz, la împlinirea cãreia
au contribuit Constantin Fântâneru filosoful, Eugen Ionescu absurdul,
Cugler-Apunake, George Dan (Oamenii din lande, manuscris în 1946,
editat în 2011), Șerban Foarțã hologramaticul. Anca: autor citibil, recitibil,
suspendabil, suprimabil, completabil, abil labil, digerabil, dispepsiabil.
Atari cãrți au un indiscutabil avantaj: ele pot fi începute de oriunde,
întrerupte oriunde temporar sau definitiv, reluate, fãrã a li se leza
totalitatea, aceasta în mãsura în care haosul este uneori confundabil cu
infinitul, care nu mai este infinit decât dacã se extrage din el infinitul
pentru a rãmâne un alt infinit. Texte ca niște maladii absolute, ce pot suporta prin lecturã
statutul singular, endemic și cronic. Amestecuri, cu aparențe de sincope; o afirmație în cazul acestor
texte impune neutralizarea și variația liberã: citãrile pot fi scurte sau foarte lungi,
fiind egal dacã vor fi luate dintr-un poem, roman sau eseu, fiind salutar și experimentul comutãrii: pasaje cu dimensiuni
variabile dintr-un oarecare text sunt integrabile cu șanse zero de identificare în altele.
Postdemocrația își creeazã o postliteraturã. Una din formele ei este produsã de Anca, în
dauna altora. Ceea ce înseamnã cã nici nu se mai poate scrie o alta care sã nu
fie epigonicã. E scrisul fãrã drept de apel și fãrã drept la egal, care ignorã aroganța elitarã,
meschinãria șmechereascã frivolã postmodernistã, conformismul mercantilizat al scrisului
de larg consum. Altfel, un text care nu poate fi plagiat, compilat sau
parodiat. Acest autor contribuie în felul lui la extinderea interactivitãții. Textele
permit unui cititor sã greșeascã dacã vrea pagina, fãrã a fi observat, poate sfida legile
copyrightului raționalitãții.
Un alt avantaj: prin textele dodiate este insinuabil orice, pentru cã
nu sunt lizibile cum au fost scrise. Autorul poate înjura temeinic pe oricine
din lume fãrã teama de a fi sancționat, poate ataca orice tabu, poate folosi
vocabula pulã, cum o și face într-un poem al cãrui titlu nu va fi aici indicat,
poate grafia conspirativ cele 99 nume secrete ale Creatorului Suprem rostite
într-un colț de templu de un inițiat. Din aceastã operã laxã nu lipsesc urâtul,
grotescul, brutalitatea sexualã abundentã în epocã, dar perspectiva e totuși aceea a des
evocatului Hanuman care, chiar și când este furios avântat militant, va acoperi
în mișcarea-I impetuoasã marea cu flori și petale.
Textele dodiate sunt plasabile ca dodii și în categoria radicalizãrilor
criptologice. Existã texte pe care Cryptanalysis & Raketeering Records Unit
nu le-a putut descifra nici cu ajutorul celor mai moderne tehnologii informaționale. Litere, cifre, semen
ortografice, acolade, linii, cratime, intercalãri, secționãri, hieroglife: așadar, manuscrisul
Voynich din secolul XV, Ricky McCormick, obiectul artistic Kryptos creat pentru
CIA de Jim Sanborn, cu concursul unui criptolog pensionar al instituției. Cine cripteazã
mai bine? Amatorul, s-a constatat. “Profesioniștii sunt previzibili, amatorii sunt primejdioși”. În plus: trebuie analizat enciclopedismul celui ce cripteazã:
literar, artistic, politic, gastronomic, economic, științific, monden, erotic,
de participant sau observator al ceremonialelor religioase și laice etc. Ce face Anca poate fi luat și ca o zãpãcire a criptãrii, cãreia îi
extinde bazele clasice: valorificã literele în noile cuvinte formate, dar mai ales în formațiile de cuvinte:
cuvinte fãrã sens, cãrora li se poate distribui prin consens, bunãvoințã sau ignoranþã
unul la alegere și la întâmplare, cuvinte pentru obiecte inexistente, cuvinte necunoscute
pentru obiecte existente. Dodii? Francesco Flora afirma cã este imposibil sã nu
existe undeva în Univers creaturile din Infernul dantesc, argument fiind faptul
cã ele au fost prezentate de un om. Este afirmabil același lucru despre
relate, dar și despre scrisul bazat pe relații stabilite prin raționamente asimetrice.
Schlegel: Spiritul idealismului este universalitatea și originalitatea (totalitatea în plus);
tot restul este literã/ Buchstabe. Idealismul face din interioritate
empirie și din exterioritate teorie. Orice sistem este numai o empirie.
Realitatea se aflã în indiferențã. Ce nu-i încã poetizat, nu se știe încã pe drept; mai întâi ne vine cunoașterea cea mai profundã
din inconștient în fața ochilor. Ce se poate modifica din aceste propoziții? Un singur cuvânt va trebui înlocuit:
poetizat cu dodiat. Dacã se mai încearcã o asociație, textele lui Anca sunt mașini în sensul
automatelor lui Claude Shannon. A crea sisteme smucite pentru a produce
nonpragmatic. Pentru cã tot ce-i practic e consumabil. Se consumã alimente și se produc excremente, se consumã
cuvinte și se produc demagogie și minciuni, tabloide și reclame, teorii, doctrine scadente și hârtie reciclabilã.
Termenul experiment este de asemenea rezonabil pentru definirea
acestei opere. A fost folosit pentru muzicã, literaturã, arte vizuale. În acest
caz, poate fi evocat și sensul științific și anume în sens dramatic. Probabil cã 99% din proiectele de cercetare știinþificã experimentale eșueazã; eșecurile sunt importante,
fiindcã indicã altor cercetãtori ce nu trebuie sã mai încerce, cum sã aleagã
alte drumuri. În literaturã și arte este altfel, chiar invers. Cine încearcã imposibilul relevã
numai eșecul altora, cu același rezultat: asta nu trebuie s-o mai faceți, am fãcut-o eu.
Voi puteți doar sã parodiați Mona Lisa. Anca este îndreptãțit sã facã contemporanilor un Sîc! substanțial.
Scriitorul ãsta perfecționeazã limbajul compozit multilingv. Pentru
cine o face? Pentru cititorul român al viitorului, care deprinde mai întâi
limba englezã cântând interjecții. Sau pentru cel familiarizat cu engleza, care va învãța româna înjurând,
în vederea parvenirii la o Comunã de Aur a Dodiilor. “Profetule dodietule construiește pentru viitor scuze” (Rechinuri). “dodii de nouã viațã/voi sã vã predați/noi sã vã învãțãm/când contextul ne va sufoca/pris la peine d’apprendre roumain/declinul și dispariția/unor comunitãți românești/identitatea omului spulberatã ...”
Scriind cum scrie, Anca utilizeazã cea mai mare cantitate de cuvinte
reale și inventate în literatura românã.
În baza textelor lui e realizabilã cu lux de exemplificãri și o poeticã sau mãcar un dicționar de procedee dodiești, de trucuri
refuzate de logica poeziei conformizate. Descartes este convenabil ca punct de
plecare și pentru sublinierea altei particularitãți, atunci când a decis: Cogito, ergo
sum.
Dar, astãzi, psihologii afirmã: Cogito, deci mã înșel. Prin urmare: Cogito,
deci înșel. Atunci, mai bine și onest: non cogito, deci nu mã înșel și nu înșel. Anca moduleazã
în fals raționamentele în acest sens: “... dacã nu mã înșel, de ce sã mã înșel, cã te înșeli nu mai încape îndoialã, și-atunci, ne înșeli și pe noi cu tone de aberații, nu imaginaþii, cât cã jalea, dacã te viziteazã, ține-ți-le .și pe-alea...”
Ce vor bãnui unii cititori, mãcar inconștient: scrisul lui
Anca este periculos, concretizare a unui comportament cumva asimilabil aceluia
definind pe Cybele, pentru epoca apariției și instituționalizãrii lui Iisus. Un scris care
ignorã trucurile glimfatice, cu care se spune ce este de spus, cu certitudinea
cã oricum, este inutil într-o lume programatã de tembelisme milenare cu
repetate efecte catastrofice.
Nu existã un scriitor care sã fi avut curajul sã scrie chiar așa. Poate și pentru a nu fi taxat de unii sau alții drept nebun. Ca și cum n-ar exista Machbeth, în
care s-a spus: “A tale told by an idiot, full of sound and fury,
signifying nothing.” Textele acestea par a fi ușor de scris, dar
cine va încerca sã scrie astfel va descoperi dificultatea de a-și duce pânã la capãt, douãsute de pagini
de prozã sau de terține din clasa celor dodiate de Anca.
Apoi: orice carte e limitatã de coperți; Anca eliminã neajunsul construind sugestia unui
ilimitat cover. Opera lui dã impresia proteismului; impresie explicabilã prin
tipul de producere a textului. S-a spus: în limite se aflã Maestrul.
Dar limitele pot fi cele indicate de cuvântul limitat la opt litere: ilimitat.
Cu Anca se încheie simetric antiapoteotic un mod al literaturii
române. O operã care ar corespunde pretenției lui Nietzsche: “Ich
will keinen Autor mehr lesen, den man anmerkt, er wollte ein Buch
machen: sondern nur jene deren Gedanken unversehens ein Buch wurden” (Menschliches,
allzumenschliches, II, 121).
Dacã Anca este indrituit sã fie membru al Uniunii Scriitorilor din
România, cum se întreabã un Horia Gârbea? În istoria ei ctitorizatã comunist
sovietic pânã azi, Uniunea Scriitorilor nu a determinat nici mãcar producerea unui rondel
memorabil. Ce a generat, au fost relații conflictuale, ierarhii ale urii, lehamitei, disprețului și imoralitãții.
În Germania, crede Gârbea, “într-o țarã normalã” adicã, “publicarea unui volum de acest fel poate atrage suspendarea
licenței editurii”. Afirmația este ea însãși o dodie ubuescã, dar involuntarã, în
mãsura în care mintea care a emis-o ignorã cu vârf și îndesat realitãțile germane, țara aceasta, în parantezã fiind precizat,
neposedând o Uniune a Scriitorilor. Dacã ar fi citit niște poeme de Oskar Pastior,
n-ar mai fi scris ce-a scris. Sau mãcar un colaj lexical de Herta Müller:
| im|Feld|IST|das|Getreide|müde|
| vom|Getreide|und die|Sandmücken
| m ü d | v o n | d e n | S a n d m ü c k e n | d i e
| B r e n n e r e i | v o n | d e r | B r e n n e r e i | U N D
|DER|Wind|vom|WIND|das |WORT
| UNBEDINGT| ist|MÜD|vom
| Wort|UNBEDINGT|UND|DIE
| Sonne| MUSS|durch|DEN|Rennzirkus,
| d o c h | h i n t e r | d e m | B u s b a h n h
o f | i m
|Getreide|dreht|ein|Vogel
| beide| Augen|hundeschlecht|UND
| stark geschminkt|in| steifer Seide
Desigur, nu ultima expresie a literaturii. Ce mai este inventabil?
Poate imposibilul. Un text în care cuvintele tuturor limbilor și dialectelor planetei sã rimeze și, invers,
nici un cuvânt din suma tuturor vorbelor flectate, neflectate și neflectabile ale limbilor și dialectelor planetei sã nu-și aibã un frate întru rimã; sau toate
cuvintele planetei inventabile în baza alfabetului și hieroglifelor sã fie prinse într-un
infinit palindrom. Ce zici, Anca?
Dar pentru a imagina ultima expresie a literaturii ar trebui apelat și la viziunea Rabinului din Meseritz,
evocat undeva de Gershom Scholem. Atotputernicul a transformat nimicul în Ceva,
într-o Lume, dar asta nu-i totul, de vreme ce este posibil contrariul. “Die
Taten der Gerechten aber, die alles zu seiner Wurzel zurückführen,
verwandeln das Etwas ins Nichts, und das letzte Wunder ist grösser als
das erste.”
Anca pare a fi aproape de acest final intermediary care, este de
presupus, va consta și din acțiunile de eliminare treptatã a literelor care au fost alese pentru a crea
Cuvântul inițial. Una din creațiile sale lexicale cele mai frecvente este ApoKALIpsã. Scris așa, pentru a
semnala o fuziune sau apropieri fãrã recurs, și ele ușchit la mișto dodiabile: “Aceeași apocalipsã, Kali dansând calypso” (Mãslinii din Uffizi). Kali cea neagrã, inaccesibila
Durga, soața lui Shiva, Parvati, Ciamundi, Uma și zeița supremã ca Dewi, care primea jertfe umane de la frãția tâlharilor Thag,
și nu mai puțin Mahischasuramardini, exterminatoarea bivolului-demon
Asura Mahischa, călãrind un leu, cu zece brațe. Cu sau fãrã voia lui, un apocaliptic se aflã în
ultima zi, aceea a mâniei. Anca vede un sfârșit cu zece brațe al timpului și descrie ce vede. Asta, pur și simplu, pentru cã “ne-am creat un
singur creator ne lipsește voința primului pas în stare sã creãm c-am fost creați” (Cenușa din gânduri).
UNDE-AM
FOST RAIULE
*
unde-am fost raiule
unde sunt iadule
pâmântule mormântule
denși nebuni cu oarbă
arbaletă-n barbă
baba și mai oarbă
bunici să ne soarbă
tartor martor trântor
albinele cânt-or
mările sub vânt or
lasă-le la casele
oaselor cu coasele
*
cu desaga
cu desaga la spinare
încolo pe spini călare
capul nici că te mai doare
cântecele de o dare
dacă și-n împreunare
tinerețe gânditoare
bătrânețe plutitoare
greu la val ușor la vale
canarale canavale
guri telale la spitale
vorbe pline vorbe goale
glume proaste portocale
*
unde-am fost raiule
unde sunt iadule
pâmântule mormântule
denși nebuni cu oarbă
arbaletă-n barbă
baba și mai oarbă
bunici să ne soarbă
tartor martor trântor
albinele cânt-or
mările sub vânt or
lasă-le la casele
oaselor cu coasele
*
creierul mi se prefăcuse
în Tatăl nostru
prin locurile lui Cristos
facă-ți-se voia pâine
iertarea ispitire
și credința e abia la început
fereastră deschisă pasăre
pasăre zburată nor
nor potolit de sferă
sferă trasă pe sfoară
sfoară până la capăt
capăt de imaginație
1996
*
nimeni Tla
nici Antonioni
galben vagon
femeie
ucisă ulei înghețat
piogeva ca-n
Montale ca ieri
nu da nu ierta
du-ne-n ispită
nu te mărita cu
mine 47 anni fa
Ipsilanti tăind
pe Vladimirescu
Traian pe Decebal
Basta pe Mihai
Gorbaciov pe
Ceaușescu
*
Gange în
Holderlin
Gandhi în
Montessori
Bălăuca
Borkenstein Dulcineea
sânge amestecat
cu sfială
sub invadatori
stătuți
mă uit în ochii
tăi te trezesc
haide cioară
trage din vioară
că am mare foc la
inimioară
Dinu Filipescu
1810 bal surghiun
la revedere
rituri nici amoc
plutește vinul
ceaiului de mentă
pe Olt și pe
mustața lui Moțoc
haidamaci haiduci
primi secretari
din duci
altcând
monorimuci
ceea ce registru
Nistru
fazani ca la
Stolniceni
gâtițe de
târtițeni
cum nu m-aș
fiziotiza
fizicalist cine
nu list
în Marea Neagră
parclist
*
eram tineri beam bere nu reziști vitezei
grecii fără
centură și ministrul muriră
uite că-mi tremură și mâna la scris paharul
o agitație
interioară pe care nu mi-o pot explica
n-avem nevoie de
succes nici de neînțelegere
n-o să te mai
urmez fără o țidulă rezonabilă
altfel să-ți dea
Dumnezeu minte cu alții
cât nu-ți mai
poate salva părinții
toată libertatea
ne costă ni se păruse
și acum
neconstrânsă ți-ai dat drumul
pe de altă parte
avem nevoie de toate ursitele
ajunseră la
ajutor social cu talpa îndurerată
măcar și consulii
știu ce să îndrepte pe
piața chineză a
condamnaților români
nu-mi povesti în
aulă coama leului nisipos
de trei ori
bucuria și apoi miez doctrinei
ăștia își dau cu
tăvile-n cap douăzeci de minute
dinspre secol pe
altă theosofie vindecătoare
sub nume de știință
metafizică la colegiu
insigna țăranului
român verde America
eram pe vas
perpetuu aveam acces la
căpitan ca
tânărul Baudelaire în Cape Town
adio masonerie
bate vântul păpădie
nu te zice nu te
scrie minte din copilărie
*
prozodic
sinucis căderii
de dinainte de
război
în casa nașterii
puzderii
fotografia peste
noi
v-am spus un vers
ați fi asediu
oceanului
scăldând delir
deschidă ochii
evul mediu
la zona lunii pe
șair
singurătăți
distante
al densității
melos
ruine cu infante
nerelaxate-n
Delos
*
străin mirosind a ceapă divină
din spectrul incinerărilor
aștept cu ochii și glia ceasul
dansului dezbălsămat
mă tem de poeții infernului
și-i amăgesc în uitare
cred în încruntate inscripții
ce nu-mi vor șopti veacul lor
astfel usturați și liberi globii
roșii precipitați spre homeopatie
se vor închide în neodihna
de mai apoi când zadarnic
fumul parfumurilor va dărui
viață sufletului singur pe lume
acum te cânt inimii ancoră
luciditate smoală în dorință
îți petrec inteligența în market
culegem plopilor perele
răchitelor micșunelele
bumbăcim anteporțile
și ne binecuvântăm ghirlănzile
când să-ți mai șoptesc o iubire
se face cald cald cald
la vară va lua foc dumnezeu
ne vom face umbră umbrei
dar vom nimeri frânți în brațe
trupuri de ceară înamorată
tăcerea dintre muzică și dans
dintre viață și moarte
dureri de sunet pași de pașă
întru o amintire musulmană
înfrântă de o fată
de zei sedusă veșnic
la glasul harului
de poezie vizitat
în serile apuse
doar aparent ne
cuprind și azi și mâine
ca dorul de totdeauna
și trist și marmoreic
mântuitor o viață
*
nemișcați sărbătorilor femei înghițindu-se frați nevăzuți împărăția
fețe răsfețe galenți agalenți gali papagali aramă aramaică onomaști
Roxana că slăbise aveai altul petrecere în ceață al treilea te desperechea
invazilanția anzimelor emailări căzi de baie duloaica albă tărtărie
credințe talii pe scoborâtoare dalii retro santa a nu mai suferi suferire
sinonimie avatarică a da a dat în transgayatri de mine und' ești ceațo
tarabostes neglijabili din pleaznă arabilă ce ne mai țară arțară păcară
la anu' capelanu' vaca vacarmului karma voi ai țărilor
imnice schimnice
banta lui Bento panta în Agrigento nimic nedistrus cramponate copite
rămași filosofiei mulți ai cărții tale de ne-o trăirăm căzuți în scrisori
înjumătățită ființă de ce n-oi mai fi în scris pe înțelesul mâinilor
cornute
nemai ajuns la teatru de la funeralii explorare neinvazivă pacienți
eroici
prostioarele sale salice zurbaralice filocalice virebelalice minus olfalice
interschimbabile bile izbindu-se la noroc pe săbii că genele nu se lasă
tușiți orarelor a ne trezi fierarilor pe dealuri meșterul spirit de gală
algă
chiar mă apropii de ora mea o pronunț pe a petrecutei de-om mai citi
scrisori
*
tune-ți ziua treisprezece
plus două garoafe anii
agramate de berbece
rânduri alias metanii
zburasei de pe spinarea
boului transpirat
rusoaica marea
și-a petrogradat
liniști stei ne-nțepene
sămânță de pepene
ce pe ne de lene le
cânte ce balenele
cum n-ai scire literar
cu o viață printre morți
nebăgați în buzunar
sat cu sat din porți în porți
văzusem meci vorbisem epi
scopal mormânt numai atât
vibrându-și tâmplele de sepii
propolisul ținându-i de urât
ce invitații spre orice
esenței putrede prohod
iubească-ți bicicletele
rostogolirea și pe pod
erați taraf erați taraf
a doua oară arătare
gerontologică pe jaf
memoriei măturătoare
eu îți voi trimite
albele termite
cărților de vers
față și revers
deci mai trăim cârlig de viață
neauziților din ceață
tu inversezi iradieri
de sub castani corăbieri
ruginita-ne teroare
la uciși din floare-n floare
nemâncați îndoliați
sinucișii din Urlați
ale voastre aure
laure balaure
declarată scabie
dracul nud o sabie
sete de fâtâni visezi
nord sudiților mai trezi
ne aude arma leoarcă
de un sânge ca de țarcă
cerul cerb pe munte serb
de când versul verb inverb
pușcătură văile
cornul lunii dă-i-le
val sărat pe dulce vad
mi-e de picurii ce cad
vii demult și povestiți
mai azi-noapte la sudiți (1988)
*
pe Pier opresc tigrul dau drumul oceanului peste pește
pe al câtelea suflet încărunțind al mărilor zburător penaj
niciun val nu se duce toate vin aerul se respiră cu șerpii
la ce sân ne mai născurăm soru-meo aur pe ouate bălți
din albeața norilor turban în Durban ursitoarea a mică
am zis happiness singurul negândind-o vai pe invers
pământ fricii sub valuri diminutive suntem pe la noi
te vede toată lumea lemuriană haos pană de ordine
dodo pianisto cod pierderii spre tine podidesc dodii
mama mea erai ocean pe când dispăreai o țâră în rai (2002)
*
câinele negru pe masă
al nostru a murit Christ
rouă piatră înrourată
ceață dansați nisipul
să fac și eu o poză la
nenorocirea asta de inși
se vede apa de pe scaune
maree apostolică
pe ce foame ajunserăți cățelul
crezu că am scris comestibil
dacă nu te și mușcă spre coloană
treaba însoririi la vedere eleată
zburătoria personajelor
împietrite mamă de piatră
cum ar pleca s-ar întoarce
nu s-ar mai clinti de lume
umbre leagănului pereche
blagoslovind în Strâmba
fără dialog cu potrivnicul
cu Hristos în el degeaba
trecem prin lucruri vedem
cine mai stă de vorbă
pe ce scaun de pace reci
tativă până la sufocare
cenușa nu mișcă la înviere
vreodată m-ați vedea strigoi
culegeți zestre cu zestre
întâmplări până-n Brescia
pe o hârtie cât voi mai scrie
sărbătorindu-ne mai la deal
într-o cizelare până la Dumnezeu
și ne-om cinsti cu bătrânul
timp frumos în pofida vremurilor
desfere nețărmurirea țării în
refrenul trezviei zadarnice
soarta epică aproape nesperată
cum de avem lecturi diferite
cum ni s-o fi improvizat inde
pendența și pe noi nu noapte
ca la venire călcând recitalul
încă un câine negru sezonului
pereche de întuneric în călduri
cine spunându-și ura de politică
lăsarea cu pace ne vorbeam ( 2007)
*
norilor maică morilor taică
news moreni swedenborgeseni
nicio închipuire de puire fără chip
capriciu decapitare cu briciu' per pe tra re
peripeție transmontana peripatetică prana
doina canzona sinus într-o coajă sibilinus
răcorească-se norule
fiara de ne răcește
insufle-ne doda
de-om sudifica soda
reverbere
bere vere
acum e altfel am fost
și eu în delegație la Suceva
contractoare la Botoșani
și maică-ta mai zice
și la femei săru'mâna
apoia argo
sinembargo
scara de lemn
în scara de piatră
ori păianjen
până sus cu Nicolae
pe-a lui a ne prăbuși
împăcare în parcare
nu-mi iei tigrul la purtare
plesni-se-va seva
de-o frunte ca de țuică
afumarea destinului
endelirios dodii
some silence as bait
spread my ash
on my tango
damă adamă atma
sufixează mahatma
amnezie vedică
nesfârșit cormoran
prin viață ca prin Buenos
m-am împătrit cu o patrie
se roagă argonautul nu rumegătorul
înjură burgundul nu gurmandul
petrece cațaveica necum recipisa din Pisa
necunoscând hamul nu ne serbăm hramul
I have an uncle George not an aunt Sharill
but a good friend Africa but Joyce from Australia
good luck sister Anca chiar în Pampa vin duda
Belas Artes de la Boca Plazoleta de los suspiros
vapor pavor acasă potăi pe aici ne vedem deverul
n-om fi de așteptare stradă depresia dezastrului
mă respingi te resping dințoaso copta n-o mai amestec
poți da cu ochii de aranjamente poți da cu capul
întoarce-te Sisife ce ne-om fi plătind pălind
n-am chef mă bântuiți singur mă bântui fără voi
te arunc lepădării
avort dirijabilul
antihomeric
lumânări gaucho
para todo continente
latino americano
chinezul miroase
a băutură eu
pomană lui Ladea (2004)
*
picurari mascați ne trecem piruete
catalane tarantule tarantele
falanga numărătoare de stele
cu David înainte de Solomon
Zahei în fetele teologiei
Terente replică lui Iov
homosexualii de voie
încununați de cei de nevoie
biserici din târfe de piatră
shakti în ishwara zaheic
în mai haos șarjam sadhu
saudad liberând poate Matheus
nopțile mama muzelor
nevindecare fără Beatrice
proslăvească virginele pe Zahei
nu Caliopi ori ale Brândușei
nu dumnezeu ce tirthankara
a nu ne sinucide a nu
mai mânca pe Mahavira
Hristos nu mai cinăm
fiți sănătoși cât om mai ține
apoi crăpați neîntâmplarea
în întâmplări subiective
fantezie nemuritoare pe față
lăsat de Ramayana în jaina
Shiva shiftat tot în urmă
tăcere de Zahei de n-a râs
de orbire cu ochii și-om vedea (2007)
*
bine a zis Albert
obsesie berberă
cafe Antipa cu pârtie
hai c-o s-ajungă
frustrări împușcate
scrisul bașca
chipurile scris
de lumină ți-s
nescrisă Piaf
ne topim înnegrito
pană zăpezilor
și pe scenă (2014)
*
din mormânt până diseară
după ce m-aniversară
lăzărică tămâioară
soare de Bârsești că ară
Gheorghieș fete-l dansară
grigorească mama mară
spre Marin din Gâltofani
dorule de la mulți ani
Felix ne simeze fani
nemâncați și marocani
ah berberii măciucani
pe ladino dacosani
hăț hățiș hoțiș soprani
de la Athos nu din gruz
peron unu doi Vaduz
oblic pas din văi de cer
pe obrazul semincer
Tudore de ce-am mai fi
și rămas nici morți nici vii
capră-n Râmnic și Găești
cu maeștri măgărești
picătură ne exiști
scot umbrela mână briști
mântuie Elisaveta
clanareta alfa veta
pe o trecere în treacăt
ne descuie taica lacăt
pe ostatici verzi țipari
pescărușii lapidari
rugăciune de ne pasă
cale pe tăiș de coasă
să vedem la-ntoarcere
parcele în carcere
stronțiu pe afacere
de la Houston la mormânt
pe pământ peste pământ
poate mă închid temei
suflet inimii corei
una două nu mai plouă
ba mai rouă peste nouă
de câte ori cerul mic
înfășoară borangic
al pământului buric
ce ne cade cade neaua
să ne piște piteșteaua
corectată tată steaua
tâtă mare grinda sare
peste val de neagră mare
întreruptu-ne-am de neam
canto catalan flancam
Zanto imn poesc cathar
dau numai de nor și zar
darurile din Cioflec
ferite de piteștec
sârbularomânogrec
totdeauna luna duna
Argeșului cataluna
cargoșonului șaguna
țandără de totdeauna
micii macilor miceni
poate în știință sceni
negri delureni pesceni
lăstărite crengi albandre
în atingeri salamandre
fundul puțului Lisandre
ne ardea verde mixandre
că să nu zici că să Nae
iar nu Nae ba Danae
ci calcanu încovoae
înverziri același mic și
mare până-n zarzăr lincșii
că topologanții icșii
cimitirului distinșii
ce mi-ai viață ce ți-am mort
norul cerului consort
croncănește sortul ort
tot din raven prin Newport
traista trust aer contrast
zala pâlcului albast
clăile d'iconoclast
surlele fără surlast
înainte ne vedeam
că vă intervievam
cât să nu-mi ajung coment
tatuaj arborescent
tușului constituent
copie nepergament
doar nu-mi pare rău c-ajung
pe ce dungă pe ce jung
*
nu mai plouă nu mai tună
abstinență de-o nebună
soare grâului arvună
creștinună sakyamună
prispă crispă grigorească
nu m-aude taicu mască
îmi scot țeasta arde iască
și amnarul mă renască
ai găsit un leagăn rupt
eliadian dasgupt
predicii sanscrituire
Gayatri ne pomenire
coșului de flori indire
*
traductologin
stil cerbatin
măciniu
în al devremelui târziu
prăvală de zefir demand
în demândare reprimand
azi nu mai vii
mâine învii
foi de ceapă
la agapă
cui de paște
șapte moaște
nu mai vezi oraș frumos
în cerul lui Iisus Hristos
ce petrecere până jos
gene geneze
făcuși d-izvor argheze
la mai toți
iahwioți
drac nemajuscul
mefist mafi pușcu-l
vedeme de fân
constructului rămân
cu unu
gărgăunu
une sune
aleluia rune
avem al treilea bălă
bănindu-se trămbălă
doi cu șofer trior
la prima eu cobor
*
în șura ta din Ligonier
ajungă-te Măciuca
din Năsăudul
coșbucer
de să-ți întoarcă
duca
și mai un revelat
de recitat
boemii securiști
în cort
încaleci calul
sau te bat
cu suididere de
mort
și uite că învie
ia-l
la ăi cu bere
revizori
actori de-o tinerețe
bal
tot recitând pe Lazăr zbori
și vii tu să îmi
ceri ce-mi dași
de-abia acum la
preț te cer
ca de artist pe
la apași
trai pe vătrai în
Ligonier
*
hitopadeșa învăț mântuit
secundă naștere
purtării
degetul mic
numărătorii
opresiunea
soarelui
întemnițarea
elefantului
sărăcia
talantatului
sortită goliciune
somn pe șarpe
ucis brahman
ucigaș de vaci
mâna în formă de
calamitate
nu te încrede în
râuri
sfârșit de viață
miros de lampă
stinsă nu steaua
Arundhati
*
mărturisitor
mahatma vineri
ahimsa în orice
împrejurare
bârfesc uneori nu
mint niciodată
tatăl vostru
diavolul
cugetul trupului
moarte
ai ucis și ai
moștenit
fără ură
învinge-ți dușmanul
urăște răul nu
răufăcătorul
chiar de-i ești
victimă
maica relelor
filantia
flămândul
nălucește pâine
pismașul năcazuri
pismuitului
nu cadă nimeni
pradă fricii
n-am teamă să
mă-ncred în opozant
rău e a-mbrățișa
răufăcătorul
moartea-i
despărțirea de Dumnezeu
umbra morții
viața omenimii
azimă cu lăptuci
amare
*
Diogene sau
Serapis
condamnă artele
știința politețea
pe cei ce ne vom
mântui
ne prinde
îndelungarea zilei
gătit-ai înaintea
mea masă
oamenii fac zeii
le împrumută
veșmintele
vocea și formele
*
trup din
sămânță
suflet din sânge
feciorelnic
plânge patruzeci
de zile
înainte de
împreunare
și patruzeci după
margos născut
din putreziciune
între pământ și
apă
mănâncă la pământ
până îl găurește
și iese la vedere
moare în trei
zile
alte trei plouă
și revine la
viață
făcea multe semne
n-au crezut
și au râs de el
*
taina
îndumnezeirii
ne fie ținta
pentru tine
Doamne
murim în fiecare
zi
ca oile de
junghiere
el nu îngăduie
niciunei
amintiri
supărătoare
să se
întipărească în minte
voi grăi
dacă Dumnezeu
îmi va da cuvânt
*
până la moarte
să nu te încrezi
în trupul tău
culcarea pe jos
starea în
picioare
privegherea
să ne aducem
aminte
de moarte ca de
răsuflarea
proprie
cine mă va
izbăvi de trupul
morții acesteia
*
râd de
liniștea voastră
cei ce nu pot
să se liniștească
monahii din India
i-au scris lui
Ioan Carpatiul
avva Filimon se
ischisese
într-o peșteră
alături de
lavra romeilor
stând într-un loc
să nu te miști de
acolo
până la apolis
locuind în mai
multe pustiuri
în liniștea cea
mai deplină
am făcut și
făgăduințele lepădării
n-am îngăduit
gândului meu
să iasă din
chilie
*
nu vei avea
nour
să-ți facă umbră
în timpul
rugăciunii
nu vor sta câinii
când stăruiești
în convorbirea cu
Dumnezeu
stă de vorbă cu
el
de-a pururi
cum ar sta cu un
tată
ești încă un
mirean
înfrumusețând
cortul pe din
afară
Dumnezeu își este
absența
cum seceta își
este apa
dumneata îți ești
*
capul șarpelui
pândește călcâiul
să împingă omul
nu ieșiți din
casă
nu plecați la
câmp
sabie de jur
împrejur
cei patru iau
robi pe cei cinci
cei cinci se
aruncă
în fântâna de
smoală
găurită urechea
cu sula
să nu primească
în auz
vreun gând de
libertate
tăiată mâna
femeii apucând
de cele rușinoase
pe un bărbat
când se bate
*
această piatră
nu are pe ea
nicio însemnare
două infinituri
eul de jos
sufletul
eul de sus
dumnezeu
legănat de
arcurile
trăsurii
nemaiauzind
zgomotul mulțimii
mâhnit și jignit
că nu fusese
invitat
la consiliul de
război
a trebuit să
renunțăm
la nemișcaea
noastră
în spațiu
*
scara jumătate în soare
jumătate în umbră
urcă spre o ușă
s-a convenit în
principiu
că papa și
împăratul
ar fi două
jumătăți de Dumnezeu
camera nupțială a
cerului
lepădarea întâi
a doua și a treia
reptilele
neîndemânatice
nu fuseseră în
stare
să dispară la
timp
le primești
dragostea
și te folosești
de ea
împotriva lor ca
de un bici
acest dans
a fost imitat
de mulți
ai câștigat
întregul
univers și ți-ai
pierdut sufletul
la procesul
hienei
s-a rupt ciocanul
judecătorului
litania
pelerinilor
pornind cadența
sacră profană
cei ce și-au
întors inimile
n-au mai văzut
pământul apathiei
*
după spargerea
ulciorului
maestrul artei
dramatice
luminează scena
cu o lampă
o voi a căror
bogăție e asceza
nu voi putea
nicidecum
să epuizez tema
teatrului
nu există un loc
mai sigur decât
cerul
de unde cad
îngeri
silește-te cel
puțin să păzești
legea veche
spunându-ți
ia seama la tine
însuți
în erezie și hulă
din tulburare și
veselie
cunoaștem
teomahia demonilor
ne rășchirăm
așchii
din ascundere
neîntâlniți
neaflate
idolatrii
*
cine mă
oprește a spune și a grăi
cuvânt cu cuvânt
cele ce-mi sunt cunoscute
prea minunată
răpire alergătorule către cer
sămânța stropul
episodul
incidentul
deznodământul
sunt cele cinci
elemente ale intrigii
pământul să fie
plin de roade
să piară
necazurile și bolile
pacea să
domnească peste vaci
spiritul uman nu
se mulțumește
cu verităție de
fapt
ci reclamă
verități de drept
ordinea din
natură este
manifestarea
exterioară a unei
ordini logice
interioare
o eră nouă cu o
nouă ordine
de viață și cu o
nouă înțelegere
a esenței
lucrurilor
ignoranța pretext
întru cele
pe care ar trebui
să le știi
vei fi bătut
pentru că nu ai învățat
tabloul din
barieră calculul
axiome matematice
înnăscute
și
indemonstrabile a priori
*
FIINȚA
FIINȚA
ființa ființa pură
neantul neantul
pur
sunt totuna
aștepta să i se
vorbească
și i se părea că
aude voci
care nu existau
aici la intrare
se întâmplă toată
înăbușirea și
pimejduirea
ai văzut oarecum
luminarea
cunoștinței
în viața cealaltă
această sete de
răstignire
chinuiește o
ființă
care nu crede în
cruce
nimic nu mă
oprește
a continua
istorisirea
în marea sărată a
morții
izvor fără de apă
plin de broaște
egiptene
și mai ales de
cărbuni
încă povățuiești
mergi înaintea
noastră
urcând scara
*
horcăiul se va reprezenta prin
clipiri repetate
râgâit convulsii
rostirea unor
sunete nedeslușite
paralizia se va
interpreta
prin încetarea
activității
tuturor
simțurilor
producătorul de
teatru
trebuie să știe
că poporul
este autoritatea
ultimă
nu zgomot nu
mișcare
nu incident sala
plină
și succesul e
numit divin
defect de
legalizare piesa
nu ține seamă de
limbajul
și costumele
regiunii
adevărații
spectatori de teatru
mulțumiți de
mulțumirea altora
întristați de
întristarea altora
*
proaspăt rași călugării
sfetnicii capelanii
indiferenții la plăceri
barbă frumos aranjată
bărbații divini regii
cei mândri cu propria tinerețe
barbă neagră îndurerații
că nu și-au putut ține o promisiune
loviții de nenorocire
barbă stufoasă asceții
bărbații sub un legământ
îmbrăcați în scoarță de copac
proaspăt rași călugării
sfetnicii capelanii
indiferenții la plăceri
barbă frumos aranjată
bărbații divini regii
cei mândri cu propria tinerețe
barbă neagră îndurerații
că nu și-au putut ține o promisiune
loviții de nenorocire
barbă stufoasă asceții
bărbații sub un legământ
îmbrăcați în scoarță de copac
*
regula alcătuită de mine
este pentru cei ce vor trăi în viitor
pentru că vor avea mai puțină energie
s-a ivit apoi din același
principiu al subiectivității
mântuirea lumii
termodinamic lumina
este produsul ultim
al declinului energetic
starea staționară
neagă starea inițială
mai menținând devenirea
timp scurgându-se
pretutindeni neîncetat
fără început fără sfârșit
este pentru cei ce vor trăi în viitor
pentru că vor avea mai puțină energie
s-a ivit apoi din același
principiu al subiectivității
mântuirea lumii
termodinamic lumina
este produsul ultim
al declinului energetic
starea staționară
neagă starea inițială
mai menținând devenirea
timp scurgându-se
pretutindeni neîncetat
fără început fără sfârșit
*
ce e fals și ce e adevărat
poartă asupra
îmbinării și diviziunii
în cuvântul șoarece
șoa nu înseamnă ceva
este doar o glăsuire
rugăciunea este o rostire
dar nu e nici
adevărată nici falsă
niciun om nu e alb
orice om este alb
există un om alb
om non-om orice om
non-orice om
non-omul nu este drept
se enunță este despre
Homer în sensul că este
poet dar nu în sine
mijlocirea lui este
de la a fi ființă
este comună tuturor verbelor
sensibilul până
la formă și alcătuire frumoasă
nu până la gândirea pură
îmi sunt mie nemărginit
existența mea este proprietatea mea
recunoașterea mea ca persoană
trezirea spiritului
din starea lăuntrului
la conștiința de sine
contradicția orientală
dintre lumină și întuneric
transpusă asupra spiritului
nefericirea necesară
unității omului
cu Dumnezeu
participând la adevăr
este un moment
al ideii divine
poartă asupra
îmbinării și diviziunii
în cuvântul șoarece
șoa nu înseamnă ceva
este doar o glăsuire
rugăciunea este o rostire
dar nu e nici
adevărată nici falsă
niciun om nu e alb
orice om este alb
există un om alb
om non-om orice om
non-orice om
non-omul nu este drept
se enunță este despre
Homer în sensul că este
poet dar nu în sine
mijlocirea lui este
de la a fi ființă
este comună tuturor verbelor
sensibilul până
la formă și alcătuire frumoasă
nu până la gândirea pură
îmi sunt mie nemărginit
existența mea este proprietatea mea
recunoașterea mea ca persoană
trezirea spiritului
din starea lăuntrului
la conștiința de sine
contradicția orientală
dintre lumină și întuneric
transpusă asupra spiritului
nefericirea necesară
unității omului
cu Dumnezeu
participând la adevăr
este un moment
al ideii divine
*
fluviul curge în ocean
tulburat de regele
elefanților
elefantul se preumblă
cu tânăra-i pereche
la poalele muntelui
elefantul în rut
vine fără perechea sa
unde au secat mlaștinile
auzind bubuitul
tunetului
elefantul se înfurie
bătut cu bice de fulgere
cerul plânge
cu stelele stinse
în cingătoare de fulgere
șirag de păsări albe
norul elefant pe cer
*
adevăruri ce nu pot să nu fie adevăruri
pe care toți cei ce deschid ochii
le văd în ei înșiși
întrebai silabe
răspundeam elefanți
nicio deșertăciune
de-ai fi unul din dușmanii mei
încetează de a mai fi
în fața cenușii mele
sălbăticia plebeiană
și infamia curtenilor
își găsesc justificare în religie
conceptul forței
devine real prin
dedublarea în două forțe
forța reală nu este
nimic altceva decât
o suprimare a ei înseși
devenirea neidentică
a identicului și devenirea
identică a neidenticului
pedeapsa infamantă
se transformă în iertarea
care păstrează esența omului
adevăruri ce nu pot să nu fie adevăruri
pe care toți cei ce deschid ochii
le văd în ei înșiși
întrebai silabe
răspundeam elefanți
nicio deșertăciune
de-ai fi unul din dușmanii mei
încetează de a mai fi
în fața cenușii mele
sălbăticia plebeiană
și infamia curtenilor
își găsesc justificare în religie
conceptul forței
devine real prin
dedublarea în două forțe
forța reală nu este
nimic altceva decât
o suprimare a ei înseși
devenirea neidentică
a identicului și devenirea
identică a neidenticului
pedeapsa infamantă
se transformă în iertarea
care păstrează esența omului
*
în urma unui
accident
Dumnezeu a
pierdut omnisciența
și o reface prin
știința umanității
nu mai putea
rosti niciun cuvânt
făcea semne unora
și altora
capul sus semne
din ochi
spațiile dintre
elefanți
spaima
călăreților
pedestrașii
călcați în picioare
a vorbi frumos
despre Homer
e putere divină
te pune în
mișcare
concordatio
complexatio explicatio
via negativa
coincidența
contrariilor
străin predicator
vrăjitor
rezistență
persecuție triumf
tu însuți te-ai
fi convertit
grecii începutul
filosofiei
Hegel
desăvârșirea ei
apoi
descompunerea
tenente de război
te lasă
țintei
împrimăvărarea marș
verzimea ochilor
prin scuturi
*
ne-am îngrozit cuprinși
de o frică
zadarnică
în fața unei
măști false
întruparea
femeilor celeste
sub blestem
ori pentru a avea
urmași
cei ce-au murit
în război
fără a fi lăsat
copii vor fi lăudați
precum copiii
nemuritori
leproși curățați
diavoli sugrumați
credincioși
împărați
te vei milostivi
de mine
pe lumea asta
și în cea de
dincolo
Catullus m-a
povățuit
să rostesc din
suflet cuvinte
frumoase despre
educatori
cei ce nu
pedepsesc pe cei nelegiuiți
să nu aducă
sacrificii
ofranedele lor să
nu fie primite
fie că trăiesc
fie că mor
nu sunt Osiris
*
în Roma femeile
au întotdeauna în
mână
Republica lui
Platon
este de prisos
ori ba îndemnul
oracolului din
Delphi
cunoaște-te pe
tine însuți
Socrate este
viețuitor
omul este
viețuitor
în chip
întâmplător viețuitor
se plimbă în chip
întâmplător
respiră
în chip necesar
lumina pură
împrăștie
simplitatea ca o
infinitate
de forme și se
sacrifică
omul divin
individual
are un tată
existând în sine
și numai o mamă
reală
în cursul
ambasadei
Demostene ceru cu
stăruință
să ia parte la
masă alături de noi
susținea că eu
l-am îndemnat să ne unim
spre a preda
împreună pe fiara de Filocrate
îndemn cu totul
plăsmuit de el
ne încredință că
va vorbi astfel încât
va închide gura
lui Filip
cum ar fi cusută
cu papură uscată
*
scribul citind
poporului primul
din voturile înregistrate
rostește numele
celui
ce-a semnat cât
și al tatălui
și al demos-ului
lui
jură în fața
consiliului că
el felicită
cetatea că a trimis
în ambasadă
asemenea oameni
prin bunic ar fi
un
dușman al
poporului după
mamă un scit
vorbind grecește
legiuitorul
îndepărtează de la
purificarea
lustrală din agora
pe cel ce refuză
serviciul militar
pe cel lipsit de
curaj și pe dezertor
și nu-i permite
să fie încoronat
și nici să ia
parte la sacrificii publice
iar tu chemi în
orchestră
în timpul
reprezentării tragediilor
pe cel ce a
predat dușmanilor templele
*
semnificațiile
piesei
pătrund în
auditorii
cu ajutorul
interpretării
starea emotivă
pătrunde
trupul precum
focul
în lemnul uscat
frica la vederea
elefanților
auzirea bufniței
noaptea
întunecoasă
se va interpreta
prin
tremurul mâinii
zvâcnirea inimii
sila trebuie
subliniată
prin acoperirea
nasului
stânjeneală și
junghi
cel dezolat are
chipul
și ochii jalnici
de oftat
ca yoghinul în
meditație
rușinea se va
reprezenta
prin acoperirea
feței
roaderea
unghiilor
panică din semne
rele
elefanți turbați
atac dușman
aroganța se va
interpreta
prin iritare
nerăspundere
priviri peste
umăr
disperarea se va
reda prin
căutarea unor
tovarăși
născocirea unui
mijloc de scăpare
interpretarea
violenței
se face prin
ucidere
întemnițare
amenințare
certitudinea
scripturilor
se va interpreta
prin
instruirea
discipolilor
chibzuirea prin
interogații
planuri secrete
judecăți contra
lucruri contrare
înțelepciunea e
ceva bun
înțelepciunea e
ceva rău
*
lumea se poate
răci sorii să se stingă
dar este vorba de
a menține înăuntrul
nostru ceva ce nu
poate pieri
mințile celor
fără de minți le întregești
sănătate
demonizaților le dăruiești
pe neînțelepți
prea înțelepți îi arăți
sortite să
dispară trupurile
în materia universală
amintirile
în nemărginirea
timpului
teoriile unui
artist
îl seduc să
iubească ce nu iubește
și să nu iubească
ce iubește
*
sper s-o mai
ascultăm curând pe
signora
puțin probabil
deoarece signora
a murit
azi-dimineață exact la ora două
uneltiseră
împotriva intereselor noastre
și-și
îndepliniseră misiunea lor
altfel decât
hotărâse votul vostru
lăsați-mă să-mi
fac meseria
păcatele vă sunt
atât de prețioase
a le comemora cu
un sort de pietate
se vorbește zice
Dumnezeu
de imitația lui
Iisus Hristos
imitația fiului
meu de către oameni
a nu se uita că
fiul meu
începuse prin
această
singulară
imitație a omului
nu iubesc pe cel
ce știe mai bine
ca mine
ce voi face mâine
sanctificetur
nomen tuum
adveniat regnum
tuum
fiat voluntas tua
sicut in coelo et in terra
*
m-am jucat
ades cu omul
zice Dumnezeu ce
mai joc
încă mai tremur
Dumnezeu juca a
mântui
tremuram și eu
de a nu-l putea
salva
el vrea să piardă
eu vreau să
câștige
jucăm de-a cine
pierde câștigă
le fac război
pentru a-i
împiedica
să piardă bătălia
îl prea susțin nu
mai e liber
nu îl susțin cade
îi expun ori
libertatea ori mântuirea
am creat
libertatea omului
după chipul și
asemănarea
propriei mele
originare libertăți
tremur de iubire
fiul meu a murit
pentru ei
cum ei au murit
pentru el
îți este sortit
să viețuiești
la curtea
împărătească
și acolo se poate
trăi cinstit
*
privirea de-ar
putea fecunda
morții de-ar
putea ucide
străzi pline de
cadavre și borțoase
cum aș putea să
mă culc cu această
femeie cum să fac
să nu râvnesc
să mă culc cu
această femeie
zeii nu doresc să
fie lingușiți
ci au în primul
rând dorința ca toate
ființele
raționale să li se asemene
un păianjen se
mândrește
că a vânat o
muscă un om că
un iepure altul
că o zglăvoacă
altul că a vânat
un porc mistreț
altul că vânează
urși
iar altul sarmați
îngădui ca partea
divină
din tine să fie
înfrântă
de partea
muritoare
sferă desăvârșit
rotundă mândră
de surâzătoarea
ei statornicie
TURNAVITU
Turnavitu
paraponisitu
n-ai gânditu
arrité ocara
lumii englegé
afierosit isterit
li-am jertfit
se zarifefsește
se pudurește
punga nu-l
embodisăște
să nu fie
strănțuros
întoarce
bernevecii pă dos
antereu caftan
din ziua lui Cefan
conțeș din zilele
cui
în letopiseți
nu-i
gingășii
d-epilepsii
amețăsc se sluțăsc
afumă cu pene
gene
năbădaica
vine
biciu bun la sine
una sută bine
nouăzăci la vine
șaizăci la spati
c-o umple de
sănătati
schimbarea
costumației
împrumută râsuri
noi
vapori capriții
teribilitate
țiganca
vrăjitoare baba hârca
vâră în cazan doi
drăcușori
și scoate un
înger
primo comic
martor și bătrân
și tată nobil
să mă tai
pus de
trei crai
că nu-i bună
de-o pricină
îl anină
de-mpărătești
heretisești
logos facă
Marea Albă
voinic șocaric
lângă dânsul
nu-ți ții râsul
veste
de răsmiriță
că este
balaur
scrâșni
strășnicii
tunuri fumuri
trăznet pleznet
păr din creștet
cântă sfântă
heruvimească
îngerească
neîbârzoiată
se ivește
pupupăiește
dintru
aflate
cetate
uriaș
gustă
lăcustă
căși mese
ș-altare
zăifeturi
ș-ospețe
la păhărele
istețe
aleși direși
carte parte
pă hârtie să fie
ahele măsele
bere părere
ajută sută
a hărțuire
doao mâni
duh în plămâni
tâmplare ne
tâmpineze să să
scoale nescare
cu cale
nește dârdale
ha dă pă urmă
o nătărie
ș-o ciocârlie
cha câr
Sânt-Ilie
săgeată arată
în găvălie
corb mort
sătana
astupându-și rana
câte stele
cu jele
ahastă năpastă
dada Dumnezieu
să-l ierte
să să certe
creștet șede
dă a crede
bine de tine
cumplite țintuite
șatră de vatră
capete sparte
odinioară
acum ocară
om fi doară
soi
cum el
în gunoi
înțăleagă șagă
cu una cu doao
făcuți din oao
antifoane
ce ți-e
Spiridoane
nu vedeți
perit-au
nu e țară
o asină
Sân-Spiridoane
sui călare
rămăsăi
în viață
vorbeață
face
sfadă
după pradă
poate
zăuitându-și
de toate
*
la căderea
nopții
porni cu barca
spre corabie
furișându-se pe
portița aceea mică
fără să simtă
nicio strângere de inimă
în fața
porturilor patriei pe care le părăsea
lipsite de
apărarea
la care avea
datoria să
vegheze
s-a dedat la
răspândirea știrilor false
prin fuga lui a
dăunat societății
nu jurați
strmbătate cu mâna pe altar
au venit corăbii
s-a aflat
că cetatea
noastră
n-a căzut pradă
este drept ca voi
să pedepsiți cu moartea
pe omul care n-a
găsit de cuviință să ia parte
la înmormântarea
celor care au murit
pentru libertatea
și salvarea poporului
aceștia n-au avut
parte de înmormântare legiuită
în măsura în care
aceasta depindea de el
la alte popoare
veți găsi
în piețele
publice ridicate
statui de atleți
la voi vedeți pe
cele
ale strategilor
învingători
și pe ale celor
ce-au omorât tirani
dintre acele două
urne așezate în fața voastră
una e a trădării
și alta a
salvării
voturile voastre
vor hotărî sau
ruina patriei
sau siguranța și
fericirea ei
țara și arborii
ei vă imploră
porturile
arsenalele și zidurile
cetății vă cer
stăruitor
templele și
altarele vă roagă
fierbinte să le
veniți în ajutor
amintindu-vă
crimele lui Leocrate
*
tors ploii
de afară
a doua oară
sculptură topită
ochi albaștri
pas în-tors
învățătoarea
dându-ne nota
altei
recunoștințe
Paul va deveni
creatorul misterului
evreiesc
evreii au procurat Dumnezeu
Tatăl
evreii schismatici Dumnezeu
Fiul
și elenismul filosofic Sfântul
Spirit
Fiul este de origine mixtă
iudeo-elenic
pentru că în el ideea de Mesia
a profeților se reunește cu
Logos
aproximativa lor
coincidență
între opera lui Iisus și a
sfântului Paul
și opera lui Cezar și a lui
August
dorința de iubire
este un artificiu
prin care geniul
speciei asigură
continuitatea
acesteia
omul a fost creat
nu pentru
a se bucura de o
fericire terestră
ci pentru a
îndeplini o misiune divină
gândirea este
sursă
de bucurie dar
câte
bucurii nu
tulbură ea
fericirea este
cauza reală
a progresului dar
nu îi este
nici scop nici
rezultat
sinuciderile
cresc în raport
direct cu
progresul
civilizației și
culturii
*
din unirea sacră a Persefonei
și a
tatălui ei Zeus
se
naște Dionysios-Zagreus
suferințele
și învierea lui Zagreus
ca o
promisiune de imortalitate
preafericită
după suferințele vieții
din
mitul lui Zagreus
doctrina
păcatului
originar
şi a mântuirii
titanii
ucigaşi ai
lui Zagreus sunt
strămoşii
umanităţii
Zeus
îi trăzneşte şi
din
cenuşa lor
au
ieşit primii oameni
umanitatea
pângărită
prin
vechea crimă
*
scenometrii Draghicesco & comp
transduse acoperăminte
acatistominte
neignorării gnoza în tranșeu
vai de cap de jansenist
pe prinse dentro
ațică atică timpanul
next scit exercit
Xerxes a exersa arsen
*
bucuria penetrează sufletul
suferința cedează locul
unui sentiment triumfal
extazul sufletului
devine principiul
inteligenței
întoarcere
la viața
anterioară
*
democrația a
năruit
libertatea și
prosperitatea
orașelor grecești
democrația
republicană
a Romei a dus
vastul imperiu
pe marginile
abisului
democrația este
simptomul
sigur al
disoluției
statelor
naționale
dictatori de
tipul Traian Antoninus Pius Marc Aureliu
vor fi totdeauna
posibili în capul unei societăți
de oameni
cultivați și de înaltă moralitate
*
timp de mai mult de trei secole
opt expediții armate au însângerat
raporturile între Orient și Occident
lupta creștinătății cu
mahomedanismul punea
două divinități în conflict
dacă Dumnezeul creștin este singurul adevărat și real
cum a putut el să-și abandoneze partizanii
și să-i lase masacrați de către infideli
din lupta între mai multe
religii credința rămâne
veritabila victimă
judecând Creștinismul sub unghiul Islamului
și Islamul sub unghiul Creștinismului
el a ajuns la concluzia că toate religiile erau imposturi
acest rege de pestilență afirmă deschis
că lumea a fost înșelată de trei impostori
Iisus Hristos Moise și Mahomed
mai mult el a îndrăznit să pretindă
că sunt proști aceia care își figurează
că un Dumnezeu s-a putut naște dintr-o virgină
*
totul identic nimic nu există
singurul irațional
realitatea ontologică
degradarea
energiei
dispariția realității
în neantul omogenului
singură moartea
când toate formele
vivante vor fi dispărute
gândirea
o încercare
de regândire
domnia unei inteligențe supreme
punctul de plecare al descoperirii
principiului de acțiune mai puțină
prehensiunea
denecunoscutului
deneconceputului
inefabil
fețe extaziate
ale primilor creștini
în catacombe
*
ce vrea
cuvântul acela
ce am eu de-a
face cu el
de ce îmi întinde
mâinile însângerate
numai un laș
moare
pentru republică
un iacobin ucide
pentru ea
într-o republică
numai
republicanii sunt
cetățeni
regaliștii și
străinii sunt dușmani
n-ai luat bani de
la nimeni
nu te-ai culcat
cu femei
Robespiere ești
revoltător de cumsecade
domnișoara
Rosalie e un tors
restaurat din
care numai șoldurile
și picioarele
sunt antice
nimicul s-a
sinucis
creațiunea e rana
nimicului
noi stropii ei de
sânge
marele cadavru
trebuie înmormântat
cuviincios de
către preoți
nu de către
asasini
*
Holi 25 martie indian
c-a venit luna
lui mai
nor în păr de
ploi pe cai
c-a venit bun
timp de veac
nuzii munții
junii trag
cu pistoalele de
apă
și cu vocile de
mamă
fetele Holi-ka-ok
trag cu pușca nu
i-a foc
în valuri cânt
culori de pământ
cu mama și Vasile
în mormânt
sub acoperământ
noaptea mă mai
înspăimânt
ca de un veninos
prielnic vânt
e timp să mori nu
e cuvânt
mai am o vară mă
avânt
tăcere glasul
frânt
singură viață
amintire
de când trăiam cu
altă fire
fără părinți de
pomenire
sau fluturii sau
norii
viață moarte
amintire
cum trăiam în
altă fire
de veșnică
pomenire
părinți fluturi
cimitire
cântecul de
pomenire
părinți veșnici
altă fire
fluturi viață
amintire
nici moarte nici
cimitire
cântecul de
amintire
părinți fluturi
viață fire
24.III. 1978
*
Plâng trupuri amante alcooluri scrisori
cadaverice
taci un zeu, o
linga, mai dureros, de nimic
zăpăcite femei în
vis decăzut pornografi impotenți
transfugi
siberieni fără pereche stabilă
pionieri ai
judecății de apoi constrictori
și în junglă o să
ne auzim doar cerul dispărut
flăcările o să ne
înghită fără poftă oricum
fata o să
citească în cenușă viitorul palmelor
care printre
păcate o amenințau cu bătaia
iubito reînviem
într-un cor de îngeri
nu-mi face mie
scandal amândoi avem datoria
să cântăm,
aceasta e nașterea noastră
portative de
oase, armonii de carne
gâtlejuri aromind
raportul divin
îmi spuneai îți
spuneam orgă ori iarbă
cine cu cine pe
cine în cine de cine la cine
fără sine peste
sine de la sine
aceasta e limba
română poate fi cântec
să ne aducem
aminte cum cântă
eu sunt cine, tu,
sine, noi cine
de-om juca ping
pong pe tabla de șah
să ne zădărnicim
micile respirații
cu hohote –
păsări ascultate în trecut
așa mai cuminte,
fără noima de viață
într-o altă
cântare prea tristă romantic
îmbucurătoare
după experiențele țărilor
ce s-au numit și
morminte și păci.
Bolnavi de viață
cuvinte fără povești am spus
ochi fără peisaje
am închis graiuri
nerostite am
auzit dinspre fumuri mecanice
acum am iuți
pașii pe malul râului
amețiți de văzul
undelor adeveritoare
Eram copii
îndrăgostiți îndrăgostiți
fără naștere și
zei doar așa
pentru credința
minunaților.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu