PRIMĂRIA SECTORULUI 2
CENTRUL SOCIO CULTURAL „JEAN-LOUIS CALDERON”
Vă invită
Marți, 31 ianuarie 2017, orele 17.00, la evenimentul cultural
Colocviile de Marţi - „ ÎNTRE GALILEI ȘI
EMINESCU”
Memento 2017: Ianuarie 375 m Galileo
Galilei – 167 n Mihai Eminescu - 125 n J.R.R. Tolkien – Februarie 100 n Ioana
Radu - 100 n Oleg Danovski Martie 200 n Arany
Janos - 175 m Stendhal - 100 n Dinu
Lipatti - 100 n Dimitrie Stelaru Aprilie 75 n Virgil
Mazilescu - 25 m Vintilă Horia - Mai 100 n Aurelio
Roncaglia - 75 n Vasile Andru Iunie 150 n Luigi
Pirandello – 128 m Mihai Eminescu - 100 m Titu Maiorescu Iulie 200 m Madame
de Stael - 50 m Tudor Arghezi - August
150 m Charles
Baudelaire – 100m Calistrat Hogaș - 100 n Alexei Mateevici – 100 n Horia
Lovinescu - 100 n Alexandru Piru - Septembrie 425 m Robert
Green – 200 n Mihail Kogălniceanu - 100
n Edgar Degas Octombrie 525 m Piero
della Francesca – 125 m Gheorghe Sion - 125 n Tache Papahagi – 25 m Amita Bhose
Noiembrie 350 n
Jonathan Swift – 150 n Grigore Antipa - 100 n Indira
Gandhi Decembrie 375 n Isaak
Newton – - 175 n Iacob Negruzzi - 125 n
Cezar Petrescu – 100 n Heinrich Boll.
Programul
cuprinde:
·
George
Anca: Grațierea lui Galilei si
Eminescu?
·
Viorel
Speteanu: Unirea și masoneria
·
Gabi
Lungu: Rezistența prin matematică
Ø
Teatru de
poezie: Pusi Dinulescu, Magda Catone,
Gheorghe Dănilă, Sorin Stratilat, Gabriela Tănase, Vali Pena, Ștefan Opreanu.
Ø
Lansare de
carte – „Și profesorii sunt oameni”, autor Carmen Ilie, editura
Virgiliu, 2016. Prezintă: Dumitra
Oros, Andreea Chiriac, Dan Tudor.
În speranţa că veţi da curs
invitaţiei noastre, vă aşteptăm cu drag la
Centrul Socio - Cultural ”Jean-Louis Calderon” , din Str. J.L. Calderon
nr. 39, tel. 0213156670.
*
Relatarea unei familii cehe despre un sfârșit de
săptămână în Paris acum !
Povestea jurnalistului Martin Kohout
care a vizitat Parisul în weekend și a surprins câteva lucruri șocante în
timpul călătoriei.
„Recent am mers cu soția la Paris
pentru weekend. Nu am mai vizitat acest oraș pentru mai mult de 10 ani. Un alt motiv pentru care am decis să ne diversificăm nițel sfârșitul de săptămână a fost costul extrem de mic al biletelor Air France.
Biletul de întoarcere pentru o
singură persoană a fost la numai 100$, inclusiv comisioanele, și asta ar trebui să fie un semn de alertă, dar din păcate, nu am considerat nimic dubios în afacerea planificată intenționat.
Zborul spre Paris a decurs normal și
ajunși la aeroport, ne-am urcat în trenul care trebuia să ne conducă spre centrul orașului. După sosirea la Gara de Nord, eu și soția mea am avut primul șoc: pretutindeni dezordine și haos și cel mai important – niciun francez alb.
Ne-am urcat în metrou și am mers să
vizităm principalele obiective turistice. În timpul unei călătorii cu metroul de la Grand Etoile la muzeul Luvru, ne-am dat seama dintr-odată că din tot vagonul doar 2 persoane erau albe – eu și soția mea. Acțiunea s-a desfășurat în ziua de vineri, la ora 14.00. La intrarea în muzeu nu puteai găsi pe cineva cu cine să poți împărtăși viziunea asupra artei, în schimb peste tot patrulau soldați înărmați până în dinți cu arme de foc, cu degetele fixate pe trăgaci. La scurt timp am aflat de la un prieten că Franța se află într-o stare de urgență de acum un an..
Mai târziu am luat prânzul cu
prietenii la câțiva pași de Grands Boulevards, pe strada căruia am întâmpinat doar migranți.
Seara ne-am îndreptat către Turnul Eiffel, unde, ca de obicei, puteai da de zero turiști și de un duium de solați și jandarmi, care îi percheziționau corporal pe toți turiștii cu excepția femeilor mulsumane acoperite cu straie din cap până-n picioare – probabil că astfel se manifestă egalitatea franceză. În schimb în cartierul Trocadero am trăit iadul pe pământ – pretutindeni ne poticneam de vânzători africani ciudați „de suvenire”, vagabonzi din Africa și România și hoți de buzunare arabi.
Poliția închide ochii la
infracțiunile mici. Seara, în apropierea Turnului Eiffel imigranții arabi au violat o tânără franțuzoaică. Firește, la noutăți aceste eveniment s-a menționat în treacăt. Probabil, cele întâmplate reprezintă un fenomen normal în cadrul îmbogățirii culturale…
În dimineața următoare, i-am sunat
pe prietenii mei cu propunerea de a ne întâlni la un picnic în centru, ca pe vremurile anilor de studenție. Aceștia mi-au răspuns că e mai sigur să ne întâlnim într-un restaurant pentru că picnicul poate fi foarte periculos. Nu prea am înțeles despre ce era vorba, dar am acceptat invitația și ne-am îndreptat spre Bastille. Aici din nou am dat peste mizerie, murdărie și un cârd de refugiați.
Punctul culminant al serii a fost
vizita la un bistro mic unde ne-am oprit pentru a savura câte un pahar de vin. Dar un bărbos „francez” de undeva de prin Algeria ne-a spus că nu va vinde niciodată alcool în țara lui, după care i-a înjurat pe blestemații „creștini”. După o asemenea discuție am preferat să revenim cât mai curând la hotel. Era abia sâmbătă, însă noi eram în așteptarea
duminicii și plecării acasă. Franța de odinioară a luat aspectul Africii musulmane, în care noi nu mai aveam dorința să revenim…
Weekendul la Parisul de azi a fost o
experiență cu adevărat teribilă. Nici nu-mi pot imagina ce s-a făcut din orașele Calais și Marseille unde imigranții de facto au capturat și au preluat controlul acestora. Franța va trăi fie o dictatură, fie un război civil. Adio, dulce Franța! Noi vom face totul, ca Republica Cehă să
nu experimenteze ceea ce suportă actualmente țara modei și a parfumului!”
*
Punct de vedere deloc sofisticat şi dureros de adevărat !!!
DIMITRIE GRAMA
Cu toate ca nu sunt asa de bine
informat ca si un autohton, am unele retineri la aceste concluzii.
Romania are inca multe resurse
umane bune, chiar fantastice, dar din pacate, nu are multi dascali buni.
Intelectualii romani sunt
inca timorati si handicapati in actiune si mai ales in unitate nationala. Nu
exista un partid national care sa aibe puterea sa insufleteasca si sa
organizeze, adune, intelectualitatea romana.
Romanii nu au antrenament in
jocul politic si vina intelectualului este aceea ca este egoist si foarte
multumit de concluziile lui personale, facandu-l victima necolaborarii, si a
neacceptantei altor concluzii.
Comunistii, securistii au fost
antrenati 50 de ani de fostul sistem sa urmeze un "lider", chiat
prost, dar uniti, ei intotdeauna sunt la putere, pe cand "iliminatii"
intelectuali se cearta intre ei si nu-si pot niciodata uni fortele.
Nu pentru ca sunt prosti sau
sarlatani intelectualii romani, ci pentru ca sunt pre "destepti" si
prea "corecti". Nu se pot si probabil ca nici intr-un viitor oarecare
prevezibil, nu se vor putea uni intr-o miscare nationala, pentru ca nu inteleg
importanta "uniunii" si nu inteleg ca partidele mici (briliante
chiar) fara unitate, nu vor avea niciodata ceva de spus si nu vor putea decide
soarta unei natiuni.
Am mai scris sin acum 20 de ani
pe aceasta tema!
D.Grama
pdv. Doru Pop - Conf.
universitar la Babes-Bolyai Cluj:
manelizarea Romaniei sau cum a explicitat Madalin Voicu cu ani in urma:
"tiganii, din nationalitate conlocuitoare vor deveni nationalitate
inlocuitoare"..,
in loc sa se romanizeze tiganii, se tiganizeaza romanii, e mult mai
simplu si pe intelesul tuturor.
România "ne-resetabilă" şi moştenirea "neamului
prost"
"Resetarea" societăţii în care trăim nu este posibilă pentru
că pur şi simplu nu există resursele umane pentru a o realiza.
Marea problemă a României contemporane este golirea demografică.
Catastrofa noastră este una biologică, ceea ce produce cumplite efecte
politice.
Aşteptând această resetare, demonstrăm că suntem o comunitate care
aşteaptă minuni din nimic.
Pare o constatare cinică, dar e o tristă realitate: România nu are
oameni, nu are fondul genetic pentru a fi altceva decât ceea ce este acum.
De trei ori România a fost secătuită de cele mai
bune resurse umane ale sale. Oameni de calitate, bărbaţi curajoşi şi femei
inteligente, cetăţeni bine educaţi şi intelectuali formaţi de-a lungul câtorva generaţii au fost ucişi sau au
fugit din acestă ţară. Am asistat nepăsători la decimarea biologică a celor mai
buni dintre noi.
Naţiunile şi popoarele nu sunt un sac fără fund,
bazinul lor genetic nu regenerează la nesfârşit. În teoria politică există o
ştiinţă numită demografie politică, specializată în studierea efectelor transformărilor care au loc la
nivelul structurii populaţiei asupra societăţii în ansamblul ei.
Funcţionarea unor sisteme politice sau
disfuncţionalitatea socială nu pot fi înţelese fără studierea dinamicii populaţionale.
În întreaga lume asistăm la nişte transformări
demografice fără precedent, iar dezechilibrele demografice au fost mereu o
sursă pentru marile conflicte globale sau regionale.
Al Doilea Război Mondial
Aş vrea să atrag atenţia asupra
efectelor negative ale acestei schimbări demografice pentru istoria recentă a
naţiunii noastre şi asupra modului cum arată instituţiile publice şi private de
la noi. Pretutindeni vedem surogate de profesionişti publici, fantoşe de
politicieni, profesori contrafăcuţi, medici incompetenţi.
De unde provin aceste defecte congenitale, extinse
la nivel naţional?
Din epuizarea demografică!
Prima golire demografică s-a produs la începtul
secolui trecut şi a fost o consecinţă nefastă a celor două războaie mondiale.
În urma conflagraţiilor mondiale, România a pierdut,
cumulat, aproape 10% din populaţie, mai ales de sex masculin.
Conform estimărilor, în urma primului conflict
global am pierdut peste 600.000 de oameni (civili şi militari), iar în cel
de-Al Doilea Război Mondial au murit peste 500.000 de oameni (civili şi
militari).
La pierderile cumulate trebuie
să adăugăm şi victimele Holocaustului şi pe cele ale pogromurilor rasiale, ceea
ce înseamnă cel puţin încă 1,2 milioane de oameni.
Catastrofa demografică a
continat şi în România stalinistă. Urmând modelul sovietic, statul român a
demarat un proces de epurare demografică pe criterii de clasă, orientându-se mai ales împotriva elitelor sociale şi intelectuale.
Astfel, conform evaluărilor din Raportul Tismăneanu, se pare că ar fi
vorba de 350 de mii de victime - deşi alţi cercetători susţin că între 1948 şi
1989 au fost ucise 1,2 milioane de persoane.
Oricum încă 10% din cetăţenii statului român au fost eliminaţi, şi nu
vorbim doar despre elita politică.
A fost distrusă o întreagă pătură medie, inteligentă şi valoroasă: săteni
bogaţi, preoţimea educată, precum şi o mare parte a intelectualităţii urbane
(medici, avocaţi, jurnalişti).
Evreii şi etnicii germani
La aceste victime politice se adaugă cumplita dispariţie a unor etnii
întregi, care are consecinţe grave pe ansamblu.
Pierderea irecuperabilă a cel puţin două etnii foarte importante pentru
structura socială a statului român modern, evreii şi etnicii germani, este
incomensurabilă.
În aceeaşi
perioadă au plecat din România aproape jumătate de milion de evrei (conform
statisticilor din 1947 erau peste 400 de mii de evrei în statul român), dar distrugerea este şi mai mare, dacă
ţinem cont că în 1930 România Mare număra peste 750 de mii de etnici evrei, în
timp ce astăzi mai există doar 6.000 de persoane care se declară de această
etnie.
Evreimea românească a avut un rol de urbanizare, de
racordare la valorile cosmopolite şi de stimulare a vieţii artistice, culturale
şi economice.
Să nu uităm nici că Nicolae Ceauşescu a
primit jumătate de miliard de mărci pentru alţi aproape 200 de mii de etnici
germani, pe care i-a vândut ca pe nişte bunuri de export.
Numai că, tot conform recensământului din
1930, ştim faptul că România avea peste 745 de mii de etnici germani. Astăzi
mai sunt puţin peste 60.000.
România a mai pierdut aproximativ 10% dintre cetăţeni,
dintre care mulţi reprezentau o elită socială, modele publice de comportament.
Exodul după 1989
A treia şi cea mai mare golire demografică a avut loc
după 1989. Deşi statisticile nu sunt concludente, pentru că mulţi români şi-au
luat lumea în cap, pur şi simplu au plecat fără să se mai uite în urmă şi fără
să oficializeze această plecare, se estimează că undeva între 2,5 şi 3 milioane
de concetăţeni au emigrat în ultimii 25 de ani.
Numai în 2007 au plecat voluntar aproape o jumătate de
milion de români.
Şi nu au plecat infractorii, leneşii sau
ignorantii. Au plecat tinerii de până în 35 de ani, oameni educaţi şi bine
pregătiţi profesional, bărbaţi şi femei curajoşi şi cu iniţiativă, cu profil
psihologic de învingători, indivizi gata să muncească, dispuşi să facă eforturi
remarcabile de adaptare la o nouă societate. Iarăşi, ce aveam mai bun din punct
de vedere demografic.
Golirea etnică a dus şi la atingerea limitelor morale şi
etice. Pentru că mârlănia şi primitivismului comportamentelor nu se schimbă
peste noapte.
Lipsa de decenţă şi eleganţă în
comportamentele publice nu pot fi predate sau învăţate din manuale de
"bune maniere".
Cine a luat locul acestor oameni, pentru că, de fiecare
dată, după fiecare golire demografică, locurile goale au fost umplute de
cineva?
Din păcate în locul unor oameni cinstiţi şi
educaţi, instituţiile româneşti au fost populate cu hoţi şi şarlatani. În locul
unor intelectuali de calitate am fost obligaţi să punem analfabeţi şnapani, în locul unor oameni capabili să
dialogheze civilizat, am adus făpturi care urlă şi creaturi care înjură şi
scuipă, ghiolbanii şi primitivii i-au înlocuit pe oamenii inteligenţi şi
serioşi, urmând vechea
filosofie mioritică: nimeni nu este de neînlocuit, cum nu se poate mai FALS.
Cu cât te pricepi
mai puţin la un lucru, cu atât ai şanse mai mari să fii pus într-o funcţie care
să-ţi permită să administrezi acel domeniu. Incompetenţa a devenit la noi o
formă de calificare.
Miliţienii au ajuns profesori
de democraţie, turnătorii au devenit instructori de etică şi morală, iar
nulităţile s-au transformat în modele de comportament.
Cand vulgaritatea
şi nesimţirea sunt substitutele bunei-creşteri, nu mai e nimic de făcut, nu mai
poţi dobândi deprinderi civilizate la doctorat.
Pseudo-intelectualitatea
compusă dintr-o clică nepotistă s-a instaurat definitiv şi confortabil în
fotoliile lăsate libere de oamenii de calitate, diverşi mitocani iau drept
libertate de exprimare sudalmele, şi orice semianalfabet care crede că vorbirea
este egală cu inteligenţa îşi dă cu părerea despre cum ar trebui să arate
lumea.
Farsorii
dansează goi pe scena publică, mimând societatea civilă, iar mass-media este
plină de ipochimeni care nu cunosc regulile de gramatică elementara, nimic nu-i
împiedică să debiteze aberaţii.
Impostura academică
pe care o vedem expusă zilnic este doar vârful de aisberg, cu cât coborâm mai
jos în infrastructura demografică a ţării în care trăim, vedem pretutindeni
dezastrul.
Din păcate, el se produce de
mai bine de o sută de ani, de un secol şi mai bine asistăm cum se instalează
domnia neamului prost - mai ales din punct de vedere moral, nu doar
organizaţional sau administrativ. Daca astazi suntem o natiune distrusa, nu e
din cauza disparitiei fabricilor si uzinelor, aceasta fiind doar o consecinta,
ci din cauza factorului UMAN, calitatea acestuia din urma stand in numarul de
like-uri pe Facebook..
Am înlocuit neamul bun cu
neamul prost, iar neamul prost continuă să se perpetueze. Democratia are
multe plusuri, dar si un urias minus, lipsa oricarui criteriu de selectie a
liderilor.
Acolo, în rădăcina ADN-ului
nostru, reformele şi resetarea sistemului nu mai înseamnă nimic, Romania este o
colonie.., vasala multora, dar mai ales neamului prost.
*
Revista
National Geographic din 1934 despre Romania
Acum aproape optzeci de ani, National
Geographic Magazine, SUA, dedica doua numere “Romaniei vrajite”, o perla
a Europei de Est si o tara plina de culori, obiceiuri strabune,
ospitalitate rar intalnita si un Bucuresti ce “aduce un pic si cu New
York”. Descrieri ce trezesc melancolie, zambet, dar si o oarecare
tristete, fotografii “de colectie” ce infioara.
Doua numere National Geographic de peste
120 de pagini, pline de fotografii preponderent alb-negru, publicitate
la vechi masini Plymouth, frigidere General Electric sau predecesorii
“conversilor”, Keds, au ca main story Romania.
O Romanie cu Basarabia lipita de “patria muma”, o Romanie pitoreasca
plina de folclor si oameni ospitalieri dar si de nelipsitii tigani mai
mult sau mai putin nomazi ce erau deja pripasiti pe meleagurile natale.
Se pare ca in acea perioada National Geographic scria articole mult mai
ample decat in prezent, cu (si) mai multe fotografii, acoperind atat
partile importante din istoria unui popor cat si geografia sa,
observatii la nivel personal dar si obiectiv despre oameni, cladiri si
obiceiuri.
In 1934, o echipa National Geographic
incearca sa ajunga, intr-o masina ce acum este considerata in mod clar
“de epoca”, in orasul Sibiu. Era dimineata, praful de sub roti se ridica
inalt in timp ce, alene, taranii romani isi manau vitele la pascut. Nu a
durat insa mult pana cand masina temerarilor americani s-a impotmolit
intr-una din gropile ce inca ne fac faimosi in Europa si in prezent.
Chiar si cu ajutorul mai multor trecatori nu au putut despotmoli masina
asa ca au trebuit sa inopteze in ea, sub ochii curiosi ai trecatorilor
si ai cainilor ce nu pareau prea incantati de prezenta straina. A doua
zi insa, cu ajutorul unei duzini de oameni si a unei pereche de cai, au
reusit sa scoata autovehiculul din sant si sa porneasca la drum, nu
inainte de a fi “omeniti” de romani cu cateva felii de paine si miere,
“mana cereasca” pentru ei.
Asa incepe articolul de peste 50 de
pagini dedicat Romaniei, in anul 1934. Un inceput care, probabil, s-ar
potrivi si in prezent, daca ai incerca sa treci prin anumite catune
pierdute de lume, de printre dealuri, unde strazile nu au auzit de pavaj
si unde taranul roman inca mana caruta cu boi pe poteci de padure.
Echipa National Geographic avea sa petreaca mai multe luni in Romania,
pentru a observa cat mai multe lucruri relevante despre tara.
Autorii articolului remarca inca din prima pagina influentele culturale
ale tuturor cotropitorilor ce au invadat, cu sau fara succes, tara
noastra de-a lungul secolelor – romanii, hunii, tatarii, turcii – toti
si-au lasat marca asupra poporului.
Bucurestiul acelor vremuri era parca rupt complet de restul tarii,
remarca autorii articolului. “Desi Paris poate reprezenta Franta,
Bucurestiul nu prea se potriveste cu restul Romaniei. Aceasta capitala
nu are aproape nimic in comun cu restul tarii. Este un oras vesel,
cosmopolit, deseori numit «Micul Paris» din Balcani”. Arcul de Triumf
era deja inaltat, construit cu ocazia incoronarii Regelui Ferdinand si a
Reginei Maria.
“Strazile orasului sunt aglomerate cu
femei frumoase si imbracate cu gust, ofiterii de politie stralucesc in
uniformele lor iar strainii contrasteaza uneori cu tiganii jerpeliti si
taranii romani imbracati in portul lor traditional. Restaurantele si
cafenelele, aproape tot timpul pline, rasuna pana in strada de dialoguri
politice si barfe”, noteaza National Geographic 1934.
La fel ca schimbarea garzii din Paris, care are loc si in prezent, aveau
loc si in Bucurestiul acelei vremi parade militare regale, deschiderea
Parlamentului de catre rege si o defilare demna de orice basm de Petre
Ispirescu – caleasca regala, cu sase cai albi, strabateau strazile
orasului sub privirile uimite ale trecatorilor.
“Iarna ni s-a parut amuzant sa inchiriem o sanie cu zurgalai manata de
cai si condusa de un birjar cu o caciula mare de blana si mantie de
catifea. Inca mai sunt cativa birjari ce traiesc in Bucuresti si care se
numesc Scopiti, acum aproape pe cale de disparitie. Barbatilor li se
permite sa se casatoreasca dar la nasterea primului lor copil, acesta
este sterilizat”.
In acele vremuri George Enescu incanta inca Romania cu rapsodiile sale
(el a decedat in 1955 – n.r.) si era asteptat “cu casa inchisa” si la
Bucuresti. Per total, muzica buna strabatea strazile Capitalei tarii.
“Am ascultat un dans fascinant al tiganilor, compus de un muzician roman
foarte popular si care poate rivaliza cu oricare din lume. Il cheama
Enescu, compozitor si violonist ce este asteptat in multe orase din
Europa si America, dar nu cu mai multa iubire decat in tara natala. El
ii incanta pe bucuresteni cu concertele sale in fiecare an”, noteaza
National Geographic.
Pe malul Dambovitei se intindea in perioada interbelica o piata mare
unde comerciantii, ambulanti sau ce inchiriau magazine, insurau
marfurile. Pentru ca multi nu stiau sa citeasca, multe magazine aveau
atarnate placi cu produsele ce puteau fi gasite si cumparate inauntru.
In jurul Bucurestiului, terenurile semanau cu cele din Kansas, de unde
venea echipa National Geographic. Romania era una dintre putinele tari
din Europa unde taranii purtau in mod curent haine populare. “Taranii
romani sunt intotdeauna extrem de placuti. Tot timpul politicosi,
veseli, muncesc mult desi deseori ineficient. Muncesc mult in padure si
pe campii, pe ogoare, dar intr-o maniera primitiva, folosind uneltele
stramosilor lor”, noteaza National Geographic, editia SUA din 1934.
“In Predeal, unde am stat la o mica vila, am fost impresionati de modul
de a spala al romanilor. Aruncau hainele intr-un cazan mare unde duceau
apa aproape de clocot apoi le scoteau si le frecau de lemne speciale.
Desi foarte rudimentar, hainele au iesit cum nu se poate de albe si
curate. Apoi, cu un fier incalzit cu carbuni, le-au calcat si au iesit
mai bine chiar decat cu aparatele electrice de care gospodinele din
America sunt atat de dependente”.
Din punct de vedere politic, dupa Primul Razboi Mondial, Romania a ales precum majoritatea tarilor din regiunea “partea de Est”.
Marii proprietari au fost expropriati si hectare intregi au fost date
taranilor pe bani putini. Rezultatul a fost ca acestora din urma le-a
fost data mai multa putere ca niciodata. Marilor proprietari le-au fost
oferite obligatiuni in schimbul terenurilor insa dupa 1926 moneda
nationala s-a depreciat puternic asa ca acestea nu mai valorau aproape
nimic la acea data.
Taberele de tigani
In acele vremuri, tiganii inaltau multe
tabere in Delta Dunarii. “De departe, tiganii pot parea un popor nomad
romantic, placut. De aproape insa, cand ii vezi mizerabili si imbracati
in carpe rupte, realizezi cat de departe este realitatea de mistic. Insa
muzica lor este minunata. La aproape orice colt de strada poti intalni
cate unul care este gata sa iti cante melodii din vioara pentru cativa
lei”.
Romania anului 1934: o calatorie cu National Geographic
“Iarna mi-era mila de copiii tigani care, pe jumatate goi, cerseau la un
colt de strada. M-am lecuit insa repede dupa ce i-am vazut pe doi
dintre ei razand fericiti si zdranganind buzunarele pline de bani”.
Unele lucruri, se pare, nu se schimba nici cu trecerea deceniilor.
Constanta, cel mai mare port al tarii, pastra inca urme ale ocupatiei
turce, mai ales in hainele unora dintre muncitorii de acolo. “Romania
este una dintre tarile cu cea mai ridicata productie de petrol din lume,
fiind intrecuta in 1932 doar de SUA, Uniunea Sovietica si Venezuela.
Mii de barili de petrol sunt incarcati si trimisi spre export din
Constanta, Galati si Braila”, nota National Geographic. Din pacate, in
1934. Principalele piete de desfacere pentru petrol erau Turcia, Egipt,
porturile Mediteraneene dar si din Europa de Vest. Din Constanta se
livrau si cantitai mari de grane.
Inainte de cel de-al Doilea Razboi Mondial, Balcic facea parte, de
asemenea, din Romania. Acolo Regina Maria “a construit un superb palat
de vara ale carei gradini sunt minunea coastei de est. Ne-a placut si
Eforia, o statiune relativ primitiva dar unde am putut face baie in
Marea Neagra, uitandu-ne la infinit la culorile in schimbare ale apei”.
La Valcov, autorii National Geographic au fost incantati sa descopere “un pamant mai rusesc decat in Rusia”.
“Valcov este ca o mica Venetie, canale de apa strabatand orasul pe toata
lungimea lui. Pescarii pleaca la rasarit si se intorc la apus cu
barcile pline de pesti. Pe sezon sunt prinse circa 18.000 de kilograme
de peste, dintre care circa 5.000 kg sunt sturioni care ofera caviar,
valoros. La New York, pretul pentru micile oua negre este foarte
ridicat. Acesta era locul cel mai bogat in caviar din Rusia pana cand
Basarabia a devenit parte componenta din Romania in 1918”, subliniaza
autorii articolului.
Transilvania interbelica
“Odata ce am intrat in cateva orase din
Transilvania, diferentele au devenit clare deoarece aceasta provincie,
candva parte din Ungaria, a decis sa devina parte din Romania dupa
razboi. Se pot vedea costume unguresti si saxone purtate de barbati
inalti cu trasaturi maghiare. Deseori arhitectura este diferita de
restul Romaniei, casele avand o alura germanica. Peste tot, semnele sunt
in trei limbi – romana, germana si ungureste”.
Autorii articolului descriu, in cuvinte de lauda, Brasovul si a sa
“Biserica Neagra” plina de carpete turcesti rare, dar si Sibiul
(Hermannstadt) cu cladiri frumoase, muzee si biblioteci care atrag multi
oameni de cultura si Sighisoara, “adevarata bijuterie, fortareata
medievala pastrata aproape intacta de-a lungul timpului”.
“Ar fi un pacat sa mergi in Romania cu trenul. Daca mergi cu
automobilul, desi s-ar putea sa ai probleme cu strazile si
indicatoarele, te poti bucura de privelisti minunate si, de asemenea, de
ospitalitatea oamenilor. Deseori este bine sa mananci feluri
traditionale, cum ar fi asa-zisele «sarmale» cu «mamaliga». Aceasta din
urma este considerata mancarea saracilor in Romania”.
Mergand cu masina prin Transilvania, autorii National Geographic au
gasit reminiscente (intre timp disparute) ale tribului Turanian, trib
invaluit in mister. Se presupune ca acestia ar fi facut parte din
armatele cotropitorului Attila, ale carui hoarde se retrageau in
est.”Casele acestora sunt construite din busteni si portile din lemn
aduc in mod clar aminte de civilizatiile asiatice. Ne-a fost greu sa ne
descurcam in aceasta zona pentru ca multi nu vorbeau nici romana nici
engleza”.
In calatoria lor spre Moldova, echipa
National Geographic a nimerit intr-un catun “de patru-cinci case” unde
se sarbatorea o nunta.
“Erau atat de curati, fericiti, fara nicio grija, incat problemele
financiare si Marea Depresiune (terminata in 1933 – n.r.) pare sa fie la
milioane de mile distanta. Erau aratosi in hainele lor de sarbatoare,
cele mai frumoase pe care le-am vazut in Romania”.
Autorii remarca si croiala hainelor, a broderiilor si subliniaza ca
“intreaga lume” cunoaste maiestria romanilor in cusatura, croiala sau
pictura populara. In acea vreme, haine croite in lungile ierni se
vindeau la preturi mari peste tot in lume. “Olaritul este la fel de
primitiv dar si minunat ca cel al nativilor indieni din America”.
Moldova si minunile sale (inca) ascunse Europei
Segmentul din articolul publicat in 1934
privitor la regiunea de nord-est a Romaniei se potriveste foarte bine
si in 2012. O serie de intrebari retorice ar trebui, probabil, sa dea de
gandi Ministerului Turismului.
“Dar ce stie lumea despre bogatia
bogatiilor arhitecturale si artistice din Romania – manastirile
medievale, fortificate? De ce nu vin turistii aici sa se bucure de
frumusetile monumentelor bizantine, asa cum se duc sa vada moscheile din
Istanbul, de exemplu? De ce atat de putini oameni au vizitat si au
povestit despre manastirile ce inglobeaza atata istorie si legenda? Simt
ca insusi poporul roman este putin constient de valorile pe care le are
in Moldova, de manastirile ce salasuiesc acolo”.
Autorii articolului au facut atunci, poate cea mai buna reclama posibila
Romaniei descriind, in termeni aproape poetici, senzatiile traite la
vederea minunatiilor vazute in Bucovina si Moldova. Manastirile inaltate
de Stefan cel Mare, unicul albastru de Voronet si picturile de o
minutiozitate remarcabila sunt considerate “remarcabile si aproape de
incredibil”. Mai mult, locul in care domnitorii de alta data le inaltau
era “linistit, departe de orase”, astfel incat linistea era ca dintr-un
templu. Legenda sagetii lui Stefan cel Mare si a copacului unde s-a
inaltat ulterior Putna este descrisa exact cum o citeam cand eram copii.
La Sucevita traia pe atunci un preot care, considera autorii, era
probabil “oaia neagra” a tagmei sale. El avea o pisica neagra pe care o
striga “Satana”. Venea si pleca atunci cand ii spunea preotul, asa cum
sta bine oricarui animal de casa.
Din alte regiuni, autorii descriu in aceiasi termeni si Manastirile
Neamtu si Cozia, precum si bibliile rare pe care le gazduiau. Descrierea
preotului care, cu piosenie, batea in clopot cu regularitate,
impresioneaza.
Autorii incheie articolul, in cea mai mare parte pozitiv, pe un ton elogiator care, probabil, nu ar strica nici in prezent.
“Si astfel, in vaile adanci pline de fagi si stejari si pe crestele
inalte ale Carpatilor, se afla aceste rare comori de o frumusete
incomparabila, invaluite intr-o atmosfera de romanta legendar-medievala
ce abia asteapta sa incante pe cel ce are curiozitatea sa le caute”.
*
George Anca
IERUSALIM
*
Depresie în jur, nici
Shakespeare. Să-mi fi muiat mâinile în Dunăre, ca fata, în Nistru. Mergi pe
vârfuri. Pulbere-Dunăre-Lautreamont. Nici lor nu le e limpede. Mi-a spus şi
ăsta că nu se sinucide. De credincios. Ai chicotit la ciorile din tablou. Ieri
am făcut o conferinţă metapoetică. Lume atenta. Gazda a zis – minunatul
discurs. Nu mă împuşcară, vezi.
Welcome to Elsinore. In so
profound abysm. God, how mine eyes throw gazes to the east. Ce poezii nebunilor
şi paji, femeile pe moarte, ca în Raj. M-ai ucis. Ei,da, ce-s eu, Shakespeare?
Marea Moartă aşteaptă Sfântul Mormânt. Copii muriră de Purim, noi ne ducem la
Ierusalim, la al doilea sabat în Ierusalim. Shalom, Jerusalem! Sarea înoată
moartea. Cine vrea apă?
Vă datorez o lumânare.
Mi-a dat, de zece şekeli, ieri opt, azi nouă lumânări. Te duci de 11 ori la
bere şi o dată la sfântul mormânt. Fire-am piele de căprioară de mai nainte
rescrisă, recurşi cu apa lemnului pe rămasul intact al pietrei. Îmi placi,
Mediterano. Turuiam tatăl nostru mai ca pe ram-ram. Semne de pace explozivă
biblic. Speriaţi-vă. Două leagăne în nemişcare.
*
De s-ar şti vreodată
despre ce e vorba. Şi dacă războiul ne
vrea în persoană. Desfacerea pomenii în autopsie. Descompusu-m-am în Ierusalim
în semn de alte semne, cum vom fi lichidaţi sau lăsaţi de aceeaşi sămânţă. M-am
retras.
Drama se face cămaşă.
Furia creşte unghiile. Edentata cerşeşte patru şekeli pe engleză. Bere Macabee. Ruşi furioşi-unghioşi.
180 de păcate-şekeli lipsă. Ochi deschişi în apă – sentimentul mamei. Lunecasem
pe stânci proptindu-mi capul într-o văgăună, are you all right, yes, are your
sure? Viaţa devine poveste de furturi în pielea goală.
Soldaţii apărură în hotel
ca asigurările de sănătate produse de Tomer în pustiu. Bătrân cu tichiuţă, în
poarta casei Ben Gurion. Ne poartă marea pânzele albe. Parcul Spiegel, pămătuful
Abesalom. Regress approach. L'illuminateur. Lupta cea mare, retradusă. Cât
trăiesc, pierd bariu. Vis uitat. Milhama. Dacă începe cu 9, nu eşti din Tel
Aviv. Am vrut să intru, n-aveam tichie. Am luat trei beri Macabee, rest 8 + 10
+ 20 + 100, ajuns în cameră, caut să dau o datorie de 20, nimic, bine a zis Ben
Gurion, când nu avem hoţii noştri nu putem fi ţară serioasă.
Nu e sfântă până n-a venit
încă Mesia. Eşti evreu, nu, l-am cunoscut pe Ilie Grinberg, prieten cu
Ceauşescu. Am intrat în mare după ea, şi am făcut temperatură. Când m-am
măritat eu la Moineşti, nu ştiam că trebuie să-mi fie teamă că sunt evreică, şi
nemţii ziceau zigoineri despre români, că nu ştiau să facă ce ziceau ei, eu
ştiam germană şi traduceam, nu mă mai lăsau, Frau, vino şi ajută-ne. Fata
trebuie să tragă de băieţi, o fecioară e ipohondră, tu eşti în 22, Reveca în 23
şi Yaşar în 24 noiembrie. Dacă pune mâna pe tine, pune pe tinere, şi dacă pune,
eşti invitatul meu, astea vorbesc de nu te mai spală Iordanul.
Pe Jabotinski, motociclist
întins pe spate, cu scuterul peste picioare, capul şi cămaşa în sânge. Îl
ocolesc maşinile, doi îl feresc, lume puţină. Deodată mişcă. Nu e mort. Chiotul
şuierător al salvării, fetele cu targa. Îi scot băieţii casca, au ridicat
scuterul, genunchii în triunghiuri ţepene. Două perne ca de box, vârâte
dedesubt, targă tare pe targa moale, glisat, suit, la vedere, anchilozat –
exact cum eram eu când am venit prima oară în Israel. Eu trebuia să fiu în
locul lui. Nu spune. În aceeaşi clipă erau sute, spun ce-am simţit. Şi eu am
căzut cu bicicleta în Berkley.
*
Îmi dă o zi noaptea. M-aş
da vieţii ne de pe lumea asta. Pe alţii, duşmănia de noi îi propulsează. Vă
cunoaşteţi după alegerea cobailor. Mă trage de mânecă manuscrisul în persoană,
sculpturalizat, Eli Ino, dacă inox e culoare, neasemănare-n zenit, chip şi
asemănare în persoană. Cine mai intră în rugăciune? Dumnezeu, străinul cel mai
mare.
Ai văzut soldaţii? Nu mă
mai impresionează nimic. Măreţi faţă de civili. De la ONU. Does man progress in
discarnate life? Nu poţi despărţi masa Ierusalimului de energie. Când eşti
numai spirit, eşti toţi la un loc. Unde este Iisus acum? E acolo unde este
Dumnezeu, peste tot şi nicăieri. Haiducii făceau o faptă rea şi una bună. Piaza
rea nu văzuse soldaţii, eu da, i-am auzit vorbind nemţeşte, câte-o vorbă în
engleză, ce mai, the Impending New Age of interplanetary exploration. Tabăra
militară aproape goală, cu încăperi neumblate, de castru, dacă nu buzzattiene a
la Masada.
I-or fi închis botul
câinelui, că nu se mai aude, a sosit frizeriţa să-l tundă. Când îmi rânjeau şi
mie stâncile căzând, iar cel ce m-a întrebat are you all right, yes, are you
sure? înotase înaintea mea şi eu tocmai nu-l lăsasem să ajungă pe dig tot
înainte, o tăiasem peste stânci. Nu cumva tot el era dansatorul indigen, înalt,
pus pe contra româno-ruşilor mişculanţi? Îi crescuse doar chelia, nu m-oi fi
bunghit data trecută.
Măcar şi cazarma goală
adineauri, misiune sabbathică, eram în Ierusalim, săptămâna trecută. Ca şi acum
aproape trei ani, ne-am plimbat pe corso-ul pustiu vinerei, spre 11 noaptea.
Oraşul se popula cu tineri şi amintiri meridional-biblice. Voi acolo tundeţi.
Ne întoarcem, încet-încet, la câinii noştri, chiar dacă povestirea asta,
neaparţinându-mi, mă poate întoarce ea prin părţi contrapuse, între privelişti
de pe plăci tectonice lunecânde, în de ele. Veniţi de pe Saturn, ziceai.
Nadine, şi ea, că poate facem o bucată de drum împreună, până-n America, sau să
rămân eu la Chicago, ea continuând, singură, până la L. A.
*
Congeografii de predispoziţii.
Cum mi-aş fi ţinut repiraţia, potopindu-mă când mantric în Tatăl nostru, când
mării-mormânt-sfântului pe bătăile inimii cu mamă. Până şi ima ima strigau
copiii pe plajă, şi ei. Eu, în apă, în aer de smirnă, de-l înnebunea, ca pe
dracu', pe palmier (Tomer), cât să ridiculizeze pe fălosul călugăr grec ori
scara de la stau quo, mai simpatizant, altfel, cu kopţii şi chelarul musulman.
Ambasadorul Tripathi mi-a
trimis filmul Gandhi de Attenborrough, pe casetă, în ajunul căderii de la
putere a Partidului Congresului – Janata zindabad, altfel, cum şi funcţionasem
sub Morarji – plus revenirea Indirei, totuşi – da' acum prea s-a pupat în piaţa
Ti An Men Elţân cu Li Peng, seamănă a cauză efect. Regele părăsit, Ilaşcu
părăsit, ţara părăsită. Ce le rămâne tinerilor, prin cine?
Bogdan l-a spălat, pe
bunicu-său, fără ca ăl bătrân să-şi dea seama, de ramolit. Acum asistă la
tunsoare. Eu am misiunea să nu dau drumul motanului, că-l irită pe Bulă.
Mâncasem o ceapă – atunci s-o fi pripăşit pe canapea, surd, empatizând
vibratoriu cu fratele câine. Trena verde bate orice nuntă.
Mai nicio glumă în
literatura mea. Umor de nevoie, văicăreli contextuale, refuzul direcţiei. Nici
raţiune, nici delir. Amalirism dolorist. Pretextualism fractal-clepsidric. Din
Zarand, oi trece şi prin Fălticeni. Vară de păcate, visul frunzişurilor în
floare. Când nu-ţi vine, n-ai timp să scrii, iar când, totuşi, îţi dai drumul,
cum nu te mai interesează subiectul, nici pierderea labirintică nu te mai adie decât a la fie ce-o fi.
Dublul era de grup, cu
obsesia zecelui în unu, cu paralelul, 20. Câte combinaţii şi acoperire, pe
psihoză rămasă, de filaj-turnătorie în foc continuu, destructivism. Revers
înnobilat, pe-o panoplie de agată, tomuri de comptains, roire de ţânţari,
Sfinţii Apostoli. Aţi tuns şi telejurnalul, fetelor – mai bine, ne-om uita în
alte părţi, poate chiar pe la Popescu. M-am uitat cu religiozitate la frunze.
Chiar iarna parcă înfrunzeam ramurile din ochi, ori găseam paralelul bătrâneţii
în tării. Toată săptămâna n-am avut loc în pustiu, nici în mine. M-au purtat,
săraţi, destui soldaţi.
*
De ce trebuia să ajung a
doua oară în ţara lui Israel? Jidanule, zice Liviu, şi, repede, o săptămână în
Zarand. Cioara-n tei. Perechea ta de stăncuţe, în plop? Plaja Tela Aviv-ului
cum aş mai uita-o? Spre neuitare şi dublajul esoteric. Scrisul frumos nu m-a
găsit, dacă m-o fi căutat. De la contele Nelidov la Vâşinski.
Cheia însoţirilor spre
Ierusalim ţi-am povestit-o abia acum, cât că şi acum trei ani o văzusem: icoana
naşterii, cu stea, în iesle, cu Maira şi Iosif, el şi cu baston, cu aure, cu
pruncul cel mai de lumină, înfăşăţel. Era la urcarea din locul cu candelă al
naşterii, prin altar, mare, rară. Eu n-o mai ştiu decât din casa părintească,
de i-am spus zilnicele rugăciuni ale copilăriei. Ce premii, ce habotnicie, ce
scrisuri din Mu să mă mai comute la relele tulburări rituale?
Oi fi spus de zeci de ori
Tatăl Nostru în Bethleem şi pe Golgota. Data trecută eram schilod şi m-am
deznodat, acum ajunsesem întreg şi mi-era să nu mă frâng. L-am comparat pe Iov
cu Arjuna. Icoana ne aduce Ierusalimului. M-am născut în lumina naşterii din
icoană. Am trăit cum a dat icoana. Frică ne-a fost până la gândul lui Dumnezeu.
Ia-mi abulia. Pierde-mă în
pierderea frunzelor. Piesele cele scrise n-au cum te împinge în scenă.
Nemişcarea ta, şi la mine. Dezbară muzica în muţenie.
Gyr. Blestem Vitleem
Ierusalim Heruvim Troii strigoii. Piatra mă înfulecă. Ne aşteaptă-n luceafăr
Iisus. Vedenii gardienii.
Necomutat nadir. Ştampilă
fără tuş. Blestem convertibil în naştere-moarte. Noduri atârnând de nadir
nativ. Stând de vorbă mormânt la mormânt. Hanuman zboară cu un munte în
apărarea lui Rama. În peşterile de la Marea Moartă, păstorul îşi face aripi de
pergamente scrise mare vie. Masca deşertului, meditaţia la nimic, meditaţia
măştii, nimicul deşertului.
Mai
1996
*
Ocult golit, kenotic. Nu
sunt postmodernist? Ba da, Puşi (GB, 1980). Oprise în faţă la La Calu. Nu
deschid sticla de vin de la el. Mâine. Secretul să stea în tine cum îţi stă
sângele-n vine, Florentine. Eram jos, în ultimul orizont, la punctul cel mai
adânc. Mitică, arde mina. A falsificat poeziile, nu respira. Norocul meu a fost
cu Romică şi al lui Romică cu mine. S-o ucidem pe Latifa pentru a salva
poporul. Da, răspunse cu glas stins naşul Ion. Scris mai vizibil, mai pline
rândurile. Ceaţă neagră cu sclipiri verzi. Arde gheaţa, Hristo.
Comunicare prin vise, uiţi
ce scrii despre altcineva, cum ar fi citit. Nu ne mai auzirăm de ani. Retenţie
psiho. Nicolaide s-a luat de Kusturiţa. Cine e Nicolaescu? Ch'io mi scordi di
te. Realitatea e comică, da' lumea se crispează. Cum ai merge pe gheaţă. Popor
masochist, leprezentat, merry wives, deleni-văleni. Superstiţia macho de
cuviinţă. Moartea tatălui, Dumnezeu-Hrostos. Nimeni la busturi. Moartea cărţilor.
Caietele, miile de pagini, cin' să le scaneze, pe ce lectură, descifrare? Cazul
să mai despart steno de asteno.
Mantre onirice cosmosului
cameral, în cer cu Shaun Davey, în iad cu Downey, hai dislexie. Bereta proprie,
neitaliană, numai pe scenă şi-n localuri, nu la radio, un folclor. Şi castrat
şi birjărea contele rus la şosea. Înscrisuri, telegraf, berbera Piaf. Ai lui
Sică, diegeză mai aproape de lumea lui Caragiale, o singură femeie care
contează, placa turnantă. În domeniul teatral sunt mai ai dracului ca în
literatură. Lumea l-a plăcut că e frumos. Matilda nu-l pomenise în scris şi la
telefon, cât că scrisul o fi al lui şi o semnase numai pe ea. Vine în baston,
a-şi citi strigăte-mantre din puşcărie.
Să nu mă refuzi, dau un
şpriţ. Dă-mi amănunte, patru personaje se cănăstec, unul dintre ei e poet,
restul, copie după natură. Scrisei 2,5 p., blocată tasta, terminate bateriile
Duracell. Nu pot nici trimite. Îl sun. Mă duc după baterii. Mă întorc, adaug un
final, cum femeile îl ucid numeric, amazoane. Răaspude că a râs, Bergson, să
mai scriu două – făcusem corp 16 – cu amănunte de canastă. Plata, că absurd,
bineînţeles. Partea a doua, cu sculptură, inventez administraţia canastei,
repreyentată de Tanda, fără Prist.
*
Peştii nu mă însetară, îi înecai în ceai.
Manifesto necitit, cine l-o fi pastişat. Că l-am semnat în prefaţă, să scriu şi
la piesă, în compensaţie, anonim, indent. A murit el Burebista şi nu am plâns.
Mingiarii. Antigen australian. Leo Tenguma. Gabriel Cadis. I-au fost atribuite
mai multe sedative.
Corectură onirică de grup.
Exerciţii gnomice pentru ochi. Nimeni să nu vadă, să n-audă, uit tot. Basilica
plină, femei pe stânga, bărbaţi pe dreapta, clopote. Fragmentarea conduce la
circulaţia transnaţională suboptimă. Profesionişti transfrontalieri.
Fertilizarea încrucişată a ideilor. Lignina. Centenar Ilie Cleopa, Bram
Stocker. Un rictus care nu e în regulă. Dacă n-ar fi suferinţa.
Mantra minţii exilate în
creanga de aur. Nedeia, aliteraţie a Indiei. Bebe înfăşurat într-un steag cu
chipul lui Eminescu. Spirală negativă. Nu aţi vrut să faceţi imediat
armistiţiul. Sunt băiatul căpitanului. De-aţi fi văzut Ozana. Să procedeze aşa
ceva. Azi e cu bani, mâine e gratis. Ia cu lămâie, bea cu sifon. La ordinul
bocancilor roşii. A murit că aşa au vrut ruşii. The global struggle. Moş
Martin. Dar ce scriem pe bannere? Diaspora subterană. O ţară k afară. Salvează
lumea cu un like. Nu este de controversat despre recursul la violenţă.
Vizitaţi-ne mai repede.
Când ne scăpaţi de ăştia.
Cel puţin o jumătate de drum împreună. Bulevardul Lascăr Catargiu este blocat,
bulevardul Ana Ipătescu este, la fel, blocat (nume nou, nume vechi). Fură prin
rotaţie. Tom la Acenture, în China. Libertate pentru Swoboda. Tot mai multe
petarde. Aceste zile minunate. Arme Albe. Orban se crede Voican. Soluţia
Islanda. Jimenez, Marcos, Fujimori. Cu revolverele în ham. O feerie. Il treno
dei desideri nei miei pensieri all incontrario va (Adriano). I traveled each
and ev'ry highway (Frank). Hera I am in the land of the morning star
(Scorpions). Ascensiunea radicalilor.
Toate mulţimile sunt iraţionale. Nu-şi poate permite să mai aştepte.
Antisistemism la modă. Legea interesului de stat în Italia. Sânmărtean,
politicos cu vilegiaturiştii, n-a fost cancer, a rămas alăptarea. Copiii lui
Kaufmann. Pierdut bolnavul. M-a sunat din dubă. Mineri îmbrăcaţi în jandarmi.
Soarele mineral. Pancarte nescrise. Iniţiere alawită, fraternitatea lui
Hyperion. Tradus la o comandă blitz chiar de mine. Să nu mă mai sfădească baba
că apar la televizor.
Ou roşu. O schinare de
lovele. Legalizaţi iarba. Poporul vă cunoaşte mai bine. Suflă-mi în cimpoi.
Vocile sunt groase. Marchează banul gros. Treponema palladium. Toate alegerile
sunt anticipate, şi cele spontane. Doar şerpii s-au apropiat. Nimic nou în lupta
cu poporul. Rămâi la subiect, nu divaga. Mănânc seminţe, că e plictiseală.
Nimic legitim. Cocălarul legumă. Ce naiba se întâmplă? Nu are zvâc. Oul
zburător. Ţară, nu coafor.
Pluteam în fum, alkyon
stone, până mă văzurăţi. Se lăţi vestea. Hai prin nori şi stânci, la o
platformă de oracol. Terenul meditaţiei alergat interior, lansarea levitanţilor
în mers decolant. Bravo, retardule. Tu eşti prototipul turnătorului comunist de
pe vremea comunismului. Totalitarismul este evident în media. Butthead. Am făcut
o grămadă de greşeli ortografice când am văzut ce tupeu are tipa. A dat gata
juma de Bucureşti. Piatra beţivă. Guzganii eunuci. Dacă nu aveai nume de maşină
nu te lua.
Peştii nu mă însetară, îi înecai în ceai. Manifesto necitit, cine l-o fi
pastişat. Că l-am semnat în prefaţă, să scriu şi la piesă, în compensaţie,
anonim, indent. A murit el Burebista şi nu am plâns. Mingiarii. Antigen
australian. Leo Tenguma. Gabriel Cadis. I-au fost atribuite mai multe sedative.
Corectură onirică de grup.
Exerciţii gnomice pentru ochi. Nimeni să nu vadă, să n-audă, uit tot. Basilica
plină, femei pe stânga, bărbaţi pe dreapta, clopote. Fragmentarea conduce la
circulaţia transnaţională suboptimă. Profesionişti transfrontalieri.
Fertilizarea încrucişată a ideilor. Lignina. Centenar Ilie Cleopa, Bram
Stocker. Un rictus care nu e în regulă. Dacă n-ar fi suferinţa.
Mantra minţii exilate în
creanga de aur. Nedeia, aliteraţie a Indiei. Bebe înfăşurat într-un steag cu
chipul lui Eminescu. Spirală negativă. Nu aţi vrut să faceţi imediat
armistiţiul. Sunt băiatul căpitanului. De-aţi fi văzut Ozana. Să procedeze aşa
ceva. Azi e cu bani, mâine e gratis. Ia cu lămâie, bea cu sifon. La ordinul
bocancilor roşii. A murit că aşa au vrut ruşii. The global struggle. Moş
Martin. Dar ce scriem pe bannere? Diaspora subterană. O ţară k afară. Salvează
lumea cu un like. Nu este de controversat despre recursul la violenţă.
Vizitaţi-ne mai repede.
Când ne scăpaţi de ăştia.
Cel puţin o jumătate de drum împreună. Bulevardul Lascăr Catargiu este blocat,
bulevardul Ana Ipătescu este, la fel, blocat (nume nou, nume vechi). Fură prin
rotaţie. Tom la Acenture, în China. Libertate pentru Swoboda. Tot mai multe
petarde. Aceste zile minunate. Arme Albe. Orban se crede Voican. Soluţia
Islanda. Jimenez, Marcos, Fujimori. Cu revolverele în ham. O feerie. Il treno
dei desideri nei miei pensieri all incontrario va (Adriano). I traveled each
and ev'ry highway (Frank). Hera I am in the land of the morning star
(Scorpions). Ascensiunea radicalilor.
Toate mulţimile sunt iraţionale. Nu-şi poate permite să mai aştepte.
Antisistemism la modă. Legea interesului de stat în Italia. Sânmărtean,
politicos cu vilegiaturiştii, n-a fost cancer, a rămas alăptarea. Copiii lui
Kaufmann.
*
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu