Poetul Constant Tonegaru |
CRUCIERA
CONSTANT TONEGARU
Cruciera
Nu
incepuse inca ora lepadarii de sine
si de sase ori se desfrunzise catargul -
in asteptarea zilei a saptea langa cei mai carunti
de pe vantrele masuram cu compasul largul.
Plugar pe ape cernite semanam deznadejdea, scuipatul rosu al tragatorilor de la rame; cateodata iarba de pusca, alteori calendarul, iscodind eczema ce se intindea pe armuri si pe arme.
Un demon nou mai mare peste nimic
trecu incet cu doua ancore in loc de brate;
era un vaiet lung de iasme si huliti
nascuti pe valuri din scuipat de demon sa se-agate.
Mi-aduc aminte cum n-am mai ajuns la mlastini
dusi de corsarul cu palarie de pictor flamand;
avea mereu fata acoperita cu catifea lata de-o palma
ce tainuia o pecingine cat baza noastra de la
Helgoland.
Ganduri aspre scartaiau rasucindu-se in fiecare din noi asteptand ceasul lepadarii de sine -ascultand ciudate glasuri ce veneau de sub ape pluteam stapani peste
Curtea lui
Neptun in ruine
Ma bantuiau in cusca mea de crengi frunzele uscate si misterele fluturau din colt in colt prin inchisoare pana cand orbite de lumina dinspre mlastini fapturile namolului au iesit cu mii si mii de topoare.
si de sase ori se desfrunzise catargul -
in asteptarea zilei a saptea langa cei mai carunti
de pe vantrele masuram cu compasul largul.
Plugar pe ape cernite semanam deznadejdea, scuipatul rosu al tragatorilor de la rame; cateodata iarba de pusca, alteori calendarul, iscodind eczema ce se intindea pe armuri si pe arme.
Un demon nou mai mare peste nimic
trecu incet cu doua ancore in loc de brate;
era un vaiet lung de iasme si huliti
nascuti pe valuri din scuipat de demon sa se-agate.
Mi-aduc aminte cum n-am mai ajuns la mlastini
dusi de corsarul cu palarie de pictor flamand;
avea mereu fata acoperita cu catifea lata de-o palma
ce tainuia o pecingine cat baza noastra de la
Helgoland.
Ganduri aspre scartaiau rasucindu-se in fiecare din noi asteptand ceasul lepadarii de sine -ascultand ciudate glasuri ce veneau de sub ape pluteam stapani peste
Curtea lui
Neptun in ruine
Ma bantuiau in cusca mea de crengi frunzele uscate si misterele fluturau din colt in colt prin inchisoare pana cand orbite de lumina dinspre mlastini fapturile namolului au iesit cu mii si mii de topoare.
PETRU ROMOȘAN
Ăl mai tare om din lume sau Tot Banatu-i fruncea!
Timişoara şi Banatul îşi vor
avea Boc-ul lor, ba chiar şi, de ce nu, Iohannis-ul lor. Pentru că şi
Timişoara, asemenea Sibiului, va fi capitală europeană în 2021 şi va
capitaliza. Investiţiile vor fi dirijate, discret sau pe faţă, de noul
prim-ministru şi viitor preşedinte (cel puţin al PSD !), susţinut de bănăţeni,
către Timişoara, Timiş şi întreg Banatul. În loc de bancuri cu ardeleni, lenţi
şi mărginiţi, vom avea bancuri cu bănăţeni, mărunţi (la minte, la suflet),
zgârciţi şi foarte ocoşi (mândri). „De ce au bănăţenii un singur copil ? Răspuns
: pentru că nu pot să facă doar o jumătate de copil.” Sau : „Banatul îi
fruncea, zice o vorbă românească. Din păcate, zilele astea la mare căutare e
ceafa.” Să notăm că un membru al comunităţii săseşti numeşte prim-ministru un
român din regiunea şvăbească. Orice s-ar spune, orientarea României e clar spre
Vest.
Din nou transilvănenii vor
conduce România (cu UDMR la pachet), iar Moldova şi Oltenia se vor afunda şi
mai mult în sărăcie, uitare, dispreţ. În primele şase luni va curge lapte şi
miere. Arendaşul de Teleorman a pregătit o listă mare de cadouri pentru cei
care au votat corect, dar şi pentru cei care nu au votat deloc. Salarii şi
pensii mărite, taxe fără număr tăiate. Trai nineacă pe banii bugetului de stat!
Austeritatea doamnei Angela Merkel, una dintre protectoarele lui Klaus
Iohannis, va fi doar o sinistră amintire. Dar traiul cel bun promis de PSD şi
de jupânul Dragnea nu va dura prea mult. Scadenţa, decontul, socotelile vor
veni repede, înspre sfârşitul lui 2017. Veselia şi cheful PSD-ului se vor fi
încheiat, iar Colonia România îşi va vedea mai clar faţa în oglinda economiei.
Cea care nu iartă.
Pentru o vreme, programul
exaltant de cheltuieli al PSD-ului (aprobat entuziast de electorat) îi va veni
mănuşă tânărului bănăţean Sorin Grindeanu, care va putea fi un adevărat Moş
Gerilă generos. Spunem Moş Gerilă, şi nu Moş Crăciun, pentru că el însuşi a
urmat exemplul apropiat al tatălui, fost preşedinte PSD Caransebeş, şi nu
exemplul îndepărtat al bunicului deţinut politic. Adică, tânăr activist, a ales
PSD-ul, şi nu PNŢCD-ul, care la vremea aceea (1996), aduna cei mai buni tineri
în politică. Cu toate astea, noi credem că singurul capital moral cu care
porneşte la drum vine de la bunicul său, un cunoscut luptător în munţi.
Totuşi, poate ar trebui să-i
dăm cu toţii o şansă prim-ministrului Sorin Grindeanu. Aceeaşi şansă pe care
i-a dat-o, de fapt, electoratul social-conservator şi liberal (ALDE) din
România.
La Anul şi La Mulţi Ani !
ION COJA
Cât grijania mamii lor or să mai
tacă ?!
„Ție, popor ingrat,
nu-ți va rămâne nici cenușa mea!”
Circulă pe
internet, tot mai des postată, suspect de des, aș zice, o vorbă atribuită
Mareșalului Ion Antonescu:
„Ție, popor ingrat, nu-ți va rămâne nici cenușa mea!” În fapt, este un citat, vorba aceasta a
spus-o Scipio Africanul, marele general roman, adresându-se Romei mame, căreia îi adusese
servicii atât de mari!
Scipio a avut
motive să rostească asemenea cuvinte înainte de a-și curma zilele! Dar Antonescu nu avea
niciun motiv ca să se pronunțe cu aceste cuvinte despre români: popor ingrat!... De
unde și până unde?!... Care să fi fost ingratitudinea poporului român față de Mareșal?! Poporul
român nu a avut nicio legătură cu cele petrecute la 23 august 1944 sau la procesul
mareșalului! Vinovat pentru tragedia de la 23 august 1944 fusese regele Mihai!
Și însuși Mareșalul,
la drept vorbind! Ca militar, trebuia să se aștepte la orice trădare și să se păzească!
Mareșalul nu
putea nicicum să invoce ingratitudinea poporului român! În plus, nimic din ce a
mai declarat sau scris Mareșalul Ion Antonescu nu „rimează” cu o judecată atât
de severă și, slavă Domnului, atât de nedreaptă, la adresa românilor: popor
ingrat!... Exclus! Asemenea cuvinte nu au fost rostite de Mareșal! Asemenea
cuvinte, slavă, Domnului, nimeni nu le poate rosti la adresa românilor!
Acestea fiind
zise, mă întreb cât de autentic este așa zisul Testament al lui Ion Antonescu?
Nu cumva măcar parțial, pe ici colo, este un text apocrif, un fals? Unde se
află originalul? Cine i-a verificat autenticitatea?! Când se face prima oară
mențiunea privind existența acestui „testament”?... Și alte întrebări,
legitime, la care eu nu am un răspuns, îl aștept de la specialiștii
noștri.
Cum spuneam,
fraza pusă în discuție de mine circulă tot mai des pe Internet! Nu singură, ci
în bună companie cu alte cuvinte asemănătoare, de dezicere de neamul românesc,
de repudiere a românilor, texte atribuite unul lui Octavian Goga, altul lui
Petre Țuțea, amândoi mari naționaliști!
Citatul din
Octavian Goga – pe care nu-l mai reproduc, ca să nu fac astfel jocul inimicilor noștri, este o
frază pe care Octavian Goga n-a publicat-o niciodată, în niciun text. A găsit-o
un istoriograf în arhiva Goga, notată pe un petec de hârtie! Un bruion căruia
Goga însuși nu i-a dat vreo valoare, nu l-a inclus în textele sale publicate
sau măcar duse până la capăt și rămase în
manuscris! O asemenea notiță răzleață nu știi niciodată ce rost și ce valoare
avea pentru cel care a înseilat-o.
...M-am întristat
foarte tare când am văzut însă ce importanță exagerată i-a dat colegul istoric!
În numele
„sincerității” cică! L-am tras de mânecă atunci pe colegul istoriograf, istoric
cu oarece merite,
dar care în niciun caz nu a fost un istoric sincer în tot ce a scris și, mai
ales, sincer în tot ce
nu a scris! Da, sinceritatea și obiectivitatea, respectul pentru adevăr, se măsoară la istorici nu numai pe textele
publicate, ci și pe textele ne-scrise, pe subiectele ne-abordate,
ocolite cu mare grijă, nu cumva să deranjeze „împărăția”!
Să fii istoric
specialist în epoca modernă și contemporană a României și să nu „ataci” tezele
și textele care atacă demnitatea românească prin minciuni și calomnii
scelerate, să nu răspunzi acestor acuzații scandaloase numai pentru că acele
minciuni au ajuns subiecte tabu, interzise de niște guvernanți politici
trecători și ticăloși, să nu ai nicio obiecție, bunăoară, la acuzația de„holocaust”
în Transnistria prin care suntem puși cu spatele la zid fără nicio dovadă, fără
nicio probă serioasă, această veritabilă dezertare de la imperativele morale
ale muncii de istoric este un semn de obediență penibilă, rușinoasă, semn de
supunere mercenară la incorectitudinea celor care au adus Țara în pragul
dezastrului! Semn de colaborare cu ocupantul Țării!... Pe cine slujesc
istoricii noștri, care de care mai academic, prin lacunara și selectiva lor sinceritate?!
În niciun caz adevărul! În niciun caz Neamul!
Singura scuză a
istoricilor noștri de azi este că exact așa au procedat și profesorii lor,
toți!, precum și
majoritatea colegilor sau studenților lor! ...Am zis majoritatea, adică nu
chiar toți, cu gândul la
Gheorghe Buzatu și alții, nu mulți, dar autentici, ca oameni și istorici!
Istoricul de care
am pomenit nu mi-a răspuns la învinuirea că a greșit grav când a dat importanță unui
petec de hârtie și a pus în circulație un text infam, care a devenit infam abia prin publicare,
sinonimă cu un atac ticălos la persoana lui Octavian Goga, dar și la imaginea /
icoana Neamului. Păcat! Mare păcat, să vezi cum poate cineva să răstoarne
șiștarul plin cu lapte!...
...Cât privește
citatul cel mai circulat, atribuit lui Țuțea, să precizăm că este vorba de un comentariu făcut
de Țuțea imediat după alegerile din 20 mai 1990. Și se referă de fapt la „poporul de
imbecili” care l-a votat pe Iliescu și FSN-ul!... Apare într-o înregistrare
video, îmi pare. Țuțea a mai trăit un an și ceva după ce a făcut acel
comentariu „viral”! L-am discutat cu Țuțea însuși și i-am explicat de ce eu,
spre deosebire de domnia sa, am fost satisfăcut de atitudinea și votul
românilor din Duminica Orbului! Voi veni cu acele explicații cât de curând!...
Petre Țuțea le-a luat în seamă și cu siguranță s-ar fi dezis de cele afirmate
dacă ar fi putut bănui că din acele vorbe nevoiașe unii vor încerca să facă un
fel de testament al său!...
În orice caz, era
vorba de o vorbă spusă de Petre Țuțea la supărare, cu adresă precisă: electoratul
FSN-ului. Nu poporul român!... Un asemenea comentariu nu trebuie să conteze așa
de mult! Dar iată că contează! De ce oare?
Pentru că, pentru
că, oameni buni!, această vorbă, răstălmăcită și scoasă din context, le servește la fix
celor care au gândit și lucrează la strategia de demoralizare a românilor! Le servește de
minune cauza ticăloasă, netrebnică!
Noi, românii,
„popor de imbecili”?!... Sigur că avem și noi „imbecilii noștri”! În fruntea
lor îi pun pe imbecilii care nu cred, nu văd și nu pricep că împotriva neamului
nostru românesc funcționează de
câteva decenii o strategie de descurajare și depreciere a tot ce este „mai” românesc, o
strategie de demoralizare a spiritului civic, de contestare sau măcar de
ocultare a meritelor și izbânzilor cu care totuși ne-am învrednicit și noi în
istorie! O strategie ticăloasă, bazată tocmai pe numărul mare de români
imbecili, gata să participe cu toată „sinceritatea și luciditatea” la
demitizarea istoriei noastre și a mentalului românesc! Veritabilă spălare a creierilor
sub egida autorității celei mai prestigioase!
În fruntea lor tronează imbecilii academici
care acceptă unanimi să fie acuzat Antonescu de crime de război
inventate, acceptă să fie acuzați legionarii de o ideologie criminală, ei care
au făurit ideologia cea mai generoasă, cea mai spiritualizată, cea mai dedicată
binelui comunitar, național, și care au fost răsplătiți prin cea mai criminală
prigoană din istorie!!
Imbecilii
academici care tac și acceptă fără să clipească acuzația că românii sunt
autorii unui holocaust, ai
unui genocid halucinant! Că holocaustul a fost inițiat de militarii români!... Imbecili care
l-au copleșit cu onorurile academice cele mai înalte pe cel mai vehement detractor al
Neamului, al Istoriei noastre!... Un avorton, un eșec al speței umane, o rușine
a neamului
evreiesc, în fața căruia s-au făcut preș academicii noștri de azi pe mâine!
Imbecili
academici programați, adică răsplătiți și stimulați ori șantajați ca să tacă și
să nu vadă comportamentul cristic al românilor față de evrei, față de
prizonierii de război, față de adversarii ajunși
la mâna lor?! Șantajajați sau răsplătiți ca să tacă și să îngăduie cele mai abjecte calomnii
și acuzații deversate vreodată în capul mult prea răbdătorului nostru popor!...
Cât grijania
mamii lor or să mai tacă acești imbecili super titrați de la care tot Neamul
încă mai așteaptă
cuvînt de mântuire și de întărire?! De la acești fătălăi cu laurii nemuririi
pleoștiți pe scăfârlia goală?!... Acești înțelepți trădători de Neam și Țară?!
Acești savanți dezertori de la serviciul în slujba Neamului... Acești...
Acești...
Cât, mă,
nefericiților?! Până când?!
Băi, domnule
academic, cine îl neagă azi pe Eminescu este deranjat de ideile sale politice,
ale gazetarului, ale liderului nostru politic în eternitate! Hienele culturale
care sar la gâtul Poetului nu se
încurcă în generalități și platitudini, ci atacă precis ținta care li s-a
ordonat: nu cumva să se
prindă publicul cititor că „proza politică” a Poetului este azi mai actuală
decât pe vremea când a fost scrisă! Lupta pro sau contra Eminescu acolo se
duce, pe terenul prozei politice a
Poetului! Vă obligă
titlurile academice ca, din An în Paște, să interveniți totuși în apărarea
Poetului? Foarte frumos!
Atunci poftiți în arenă și apărați-i ideile și textele politice, comentați-i atitudinea
politică, mereu alături de nevoile Neamului, cu orice risc! Asta este
moștenirea, lăsata
eminesciană cea mai de preț: opera sa de gazetar, de analist pătimaș și avizat
al zbuciumatei vieți
publice de pe vremea sa! Opera sa de teoretician și îndrumător al românismului, al
naționalismului. Moștenire despre care nu suflați o vorbă sub cupola Academiei! Ce
rușine!...
Dacă chiar vă simțiți solidari cu
Poetul național, luați-vă curajul și pronunțați-vă limpede și fără rest asupra tragediei pe care o
trăiește azi nu numai Neamul românesc, ci întreaga planetă! Raportați-l pe Poet la această
tragedie și minunați-vă cât a fost de lucid și de clar văzător. Și întindeți degetul acuzator spre cei pe care Poetul i-a identificat cu atâta directețe că ne sunt
dușmani neadormiți! Dușmani nu numai ai Românilor, ci și ai Omului! Sunt astăzi mai vioi și mai activi
ca oricând acești dușmani de moarte, pe care voi, înțelepții Neamului, vă prefaceți că nu există,
că nu-i vedeți cum sapă nestingheriți la temelia ființei noastre naționale și umane!... Au un
singur adversar acești asasini de neamuri, un singur „ciot” de care se mai împiedică:
proza politică a lui Mihai Eminescu... Subiect tabu la Academia Română! În Universități! În
mass media!...
...Eminescu?!
Măcar nu-i mai
pomeniți numele, farisei ce sunteți!... Haimanalelor!... Golanilor!
Ion Coja
De Crăciun 2016
George Anca
PROBABILITĂŢI SUPRAPUSE ÎN INVIZIBIL
mai 1989
Vestală albă în umbra
Chindiei. Scenarii dedublate, autoupanişade. Reabilitarea lui Platon,
kaironomie, Gelderode (nu se ştie rolul principal). Se dactilografiază versuri.
Mihăilescu-Courriol îl confirmă pe nea Sandu Cerna-Rădulescu a propos de
Yourcenar. De ce n-ai spera, cu puterea golului absolut, orice?
Biodiversity, adaptational biology, the Human Genome, coevolution, dynamiscs of extinction, biology
of knowledge. 1989 as Year of the Young Reader.
Mizanscena
mizantropului, după tornadă. Parchetul putrezit. Să prind trenul, mărfar,
pierderea lui schimbă rolurile, v-aş face rău cu, îmi faceţi rău fără, hăţuri
scăpate (mă încolţiţi).
A sunat de două ori Didona. Gitagovinda –
alta în călduri pe malul Yamunei cu apele lent curgătoare / cu mînă forte îl
dezveşmântă de mantă-ntre trestii /.../ brăţările la glezne ding-ding
clinchetau când el mă pătrundea-despătrundea / se zdruncină, strigă de dragoste,
vaieră, tremură, gâfâie / chibzuie zvârle închide ochii, cade se sfârşeşte.
Ochelari căzuţi-necălcaţi,
de neînchipuit cu atâtea tălpi nevrozate. Las’ că vă-nvăţ eu rezistenţă.
Lucrare de control la fiecare capitol. L-am prins şi pe Aramă predând aceeaşi
prostie. După 30 de ani, unul nu mai era în poliţie, toţi erau în proiectare.
Poemin de Vinod. Eşti al
şaptelea pe listă, şapte zile cu Freud (Elisabeth Promenade). Filosofia trebuie
făcută într-o limbă moartă, ca sensul să nu se schimbe. Idem teologia.
iunie 1989
E ciobanul violent? Mai violentă e
mioriţa, că-l bate la cap, să ia şi câine. În zorii morţii raze şi păsări. Unii
cu Nostradamus, unii cu Eminescu. Blestemele cresc. Tema agoniei perpetue şi a
căderii spre centru. De-aş găsi, pentru astă-seară, vreo intrare în Nirvana.
Aglaia voia s-ajungă-ntâi la cimitir, o interesa coroana academiei, nu găsise
România literară.
Din Theragatha & Suttanipata.
Patibhana/improvizaţie de Va(n)gisa în
lauda lui Sariputta, discipol al lui Buddha:
Adânc înţelept al Căii şi al relei căi
Sariputta înalt cugetător împărtăşeşte
schimnicilor învăţătura;
El se rosteşte concis, mai şi amănunţeşte
îşi
împărtăşeşte patibhana precum
cântecul păsării
Prin vocea lui frumoasă, blândă şi
aţâţătoare,
gândurile nevoitorilor le înalţă în
mângâioasă auscultaţie
În lauda lui Buddha însuşi:
Mia de schimnici ascultă la Bine-venitul
grăindu-le clar doctrina, Nirvana, fără de
vreo teamă.
Sunt numai auz la bogata învăţătură
spusă de cel deplin iluminat;
Câtă glorie-i Buddha în faţa adunării de
schimnici!
O, Stăpâne, numele tău este naga (dragon),
cel mai bun înţelept,
cum, precum norul, ploaie reverşi peste
învăţăcei.
Lăsând odihna după-amiezii din dorul
de-a-şi vedea învăţătorul,
erou magnific, discipolul tău ţi se pleacă
la picioare
Contemporan cu Vagisa:
Precum cel căzut în râu –
val pieziş învârtejindu-l
şi născându-se în curgere –
nu poate ajuta pe alţii să treacă,
la fel cel ce învăţătura adevărată n-o
auzi,
n-a ascultat vorba învăţatului,
însuşi neştiutor, netrecut de-ndoială –
cum ar putea el face pe alţii să vadă?
Iar cel ce are o luntre zdravănă,
echipat cu lopeţi şi parâme,
va trece pe mulţi pe celălalt mal –
înţelept, bine descurcându-se oricând.
La fel cel ce are cunoaştere şi şi-o
creşte,
învăţat, avântat,
el, ştiind, va face pe alţii să vadă
pe când transmigrează pe cine ascultă.
Terre-a-terre, Theragatha. Apucata,
apokatha. Probabilităţi suprapuse în invizibil. Oedip, Kalidasa, Dochia. De ce
vrei să vorbeşti în faţa altora? Spui mereu aceleaşi lucruri. Proiectează adevăr
deschis. Studiu-scenariu pentru regizori. Ai pus doi lei, în loc de unul, la
Piaţa Unirii, te atacai până în Piaţa Sudului, unde te-a asurzit zgomotul
tigvei de ciment. Mi-a căzut şi mie ţigara abia aprinsă. Era fumător cel ce se
stinsese în aburul amurgului. Alt cuplu, şampania, canasta, cartea reanimării
mamei. De-a soldaţii şi China. Acum ai telefonat muntelui numelui.
Iulie 1989
Condor, Baia spre Găina, Thomas &
Cythera, microroman, rarefiată patimă, operă de fum, oglindiri tremurate,
comentarii la rece, contradictorii, a câta oară, păreri pe minotaur, s-ar
apropia de leu în drum spre catolicism – şi-a scos certificat de botez, după 49
de ani, dând din cap că pleacă (în Grecia? altă încuviinţare), tot o plecare
din ortodoxie (exemple, ceartă, simplificare, altă ceartă şi-n absenţă,
respectul părerii altuia, gen moderaţie): ca opera asta mai rar, nici il satan
conduit le bal, şi-ăştia cu zilele lor.
Mă uit la paginile goale, nu-s de roman,
are alt început, vă voi lua roza, case de culori, scrise, nescrise. Pasticcio
Haendel – Martinetti.
aseară toto pentru pars
Zarand cu virşle şi vin ars
cârnaţi pe româneşte ţuică
azi cal pe sărutată muică
de guguştiuc ascult pân’ mierla
opreşte prima oară gherla
Snagov, Bela, Cart, Dorina. Acum un an
l-au avut şi pe Răstimp. Cel mai bătrân cal are 43 de ani şi şase luni. Iobagii
lui Horia dădeau o oaie din zece, acum una din patru.
Altădată căutam oralităţi legendare. Cum,
Hemingway nu-l ştia pe Iancu, pe Horia, ciuberele? tu le-ai şti, află că el
prindea umanitatea, ai admirat-o şi tu pe Alina călare, plus jocurile de
piatră, ouăle, dorul lui Cezar Baltag la radio, lipitura destinului, când n-ai
mai iubi, unde cazi, tulnicărese din Avram Iancu, Găina cântată văi de văi, cu
fantezia unei femei plină de moaţe, se zice, în căutare, te-nsori, nu acolo se
mărită fetele, păi nu între ele. Nuntă în Bratca, Mihalţ, Lupşa.
O laşcă pe Găina. Ba
carnavalul copiilor din Niculiţel. Pentru ţară şi popor ne bătem în dormitor,
ne bătem cu ghetele să nu doarmă fetele ... cu castraveţii... nici băieţii...
cu furculiţa.... doctoriţa... cu basculanta... comandanta... cu scobitoarea...
directoarea... cu cuierul... şoferul, ne bătem şi cu borcanul să nu
doarmă-americanul (americanul eram eu).
Consumasem episodul degetului în babă, public
(ţi se oferă falusul-Toader de a-l vârî în babă?). 12 divizii. Zilele sunt ale
cailor, călăriţi de cei din corturi., veniţi de seara (nu le-ar fi hrănitoare
barba caprei). Cucurbăta se înnourase pe la prânz şi mirosea a ploaie. Doniţi
şi ciubere peregrine, nimbul glorificator al vieţii moţilor.
Violenţe iubitoare de creştere şi
amintire. Numai când bea e creativ. Poartă o mare tăcere. Muntelui Găina
nemaipoet, însingurare de sinele vechi (împreună cu altcineva), vâltoare
nevăzută peste cupluri târguindu-şi eternitatea maritală. Eşti acceptat fără
teorii postmoderne, ţi se oferă toaderul de-l vâri în babă, apoi cazi-vin-ars
în Bulzeşti river. Sub sânul fără sutien al Bulzului. Scena yoga, tibo-tib,
niciun vot pentru sărutarea profei.
La centenarul lui Iancu, în 1972, se
zidise obeliscul acesta. Sălcii tăiate de tril, de-a valma vorbe în dodii şi
copii între obelisc şi catedrala pustie. Nu mai sună ora. Mela udă asparagusul
în veranda înflorită. Iertare înnăscută pe nespovedite. Am căzut în Criş.
Plecarăţi pe cai, pacofleţilor. Hai pe la Emi – no, du-te tu. Lupu îl scrofăle
pe doctor din gunoi că nu i-a castrat scroafa. Ce ţi-ai cumpărat, Aluna, de la
Găina? – Un cocoş. Vocile răstite sunt de femei. Trage, boule, joacă-te,
copile, fumează hârtie. “Vorbim şi noi ce ne trece prin minte”. Dihănii şi
băhănii. Mergi în bobote, degeaba vii, degeaba te duci. Goliciunea
întristătoare a Ciricului. Acolo a compus doina. Om şi el cu un singur rând de
haine.
Ecouri între tulnic şi balenă. Camionul
zguduie casa-obeliscul-catedrala. Creangă subconsciu, râs yogic. Peste prima şi
ultima suflare, între mănoasele păpuşi. Nu mai vorbim aşa frumos. Oglinzi
ruginite. Pocnetele sunt ale petalelor bătute scuturându-se. Doruri sălbăticite
sub călcâi.
Pân’ a venit o femeie pentru care uşa nu
există, m-am strecurat, ea s-a aşezat în a doua bancă-n faţă, eu în ultima din
fund. Ianoş evanghelistul, Ieşuş Criştuş, replici de la credincioşi nevăzuţi ,
dispuşi în altar, femeia din faţă s-a ridica, m-am ridicat şi eu, a mai intrat
una, s-a dus tot în faţă, pe dreapta, padre a băut dintr-o cupă, un anteriu
negru a ieşit din absidă, am deschis să ies, n-am închis, că mai intra o
născută catolică. Două poezii scurte de Joseph Attila, bătute la maşină, le
adusese pe soare în academie, am citit literele, versurile, în timp ce
închinarea îi venea de jos în sus, lipită, pe o ascultare ce nu-mi spunea, îi
spunea, canapeaua de piele se vaporizase, pătura din păr de capră îi rodea
şalele, şi-a pornit şi ea părul spre spulberarea literelor-sunetelor, obosisem
de confuzie şi patetism religios cumva, de-a nu te opri, ca din soartă, mai
târziu asta i-a fost amintirea, cât că-şi dorea noaptea, o apăsau zilele, vezi,
se întărise odată pe întuneric, femeile-ţi cer până la urmă o noapte,
rugăciunile pe zi prelungindu-se aşa probabil, cum e aşezarea asta, cântă
cocoşii, liturghia abia începea, ungureşte, rozele-şi mai desfăceau din
bătrâneţe o petală, dans încet, ai cunoscut încăpătoare scene cu gesturi până
la isterie ce nu s-ar admite în felul cuminţit-cuminţitor din partea asta, cine
ştie, un şofer accidentase mortal o fată, era-n cercetări, ieri s-a spânzurat
pe malul Crişului.
Fută-l Dumnezeu să-l omor pentru un lemn
(faţa-i fusese zgâriată, vasul cu lapte între genunchi, capacul nemişcat, plasa
cu morcovi – avea nepotul diaree ca şi la trei luni, când, intrând în spital
ginerele s-a-ncurcat cu o curvetă de doctoriţă în mână), cumnaţii (moldoveni)
dispăruseră. Pe când azi n-am decât a bănui tatăl nostru şi jertfiri ale
Domnului în ungureşte, pentru primele vorbe ascultate cu un fel de dragoste
prescrisă din religie în religie, peste cadavre tinere sau de 59 de ani, cum
inventariasem (în limba înţeleasă) – verbalizarea Babilonului – să fi amuţit.
M-am gândit iar la zarul rotund. Ca astrele sorţii, nejactabile în joc. Azi e
nor deocamdată, încă trei zile şi veţi rămâne voi în împărăţie, veţi mai
telefona după fiu, prin examene şi meciuri, ales de tăcere, cu moştenire încă
neînflorită.
Toată viaţa am ocolit orice subiect
(anume), le-am lăsat să se excludă între ele şi să pot trece neoprit spre clipa
următoare – îmi pare că fericirile în copilărie şi în lume – a la Creangă (nu
s-o fi plictisit nicicând, a avut ceva oricând de făcut, de glumit, de suferit)
– sunt ameninţate de aventura inaccesibilă, pe alte intervale, a cuiva din
nevăzut, îngeraşul visat atunci, sexualizat, sexualizat mai apoi, cu
harnaşamente de stea veştedă într-un târziu. Şi nu reveria (cu ce s-a
spânzurat? niciun răspuns; antropologia vinarsului; hainele lui Iancu din
basorelief; reia colajul)
de la această biserică mi s-au dat la această biserică le
dau
la întâlnirea viticolă toţi oratorii
băteau apa-n piuă
chiar ca pungaşul cela din Paris
eu ştiu un lucru şi anume că n-ar fi rău
să fie bine
cum n-a dat primarul autorizaţie să umble
păpuşele
se ucisese Cusminschi prietenul favorit al
lui Eminescu
glumeţ peste fire gura lui clopot ochii
săgeată
sparg ferestrele pe drum şi capetele
oamenilor
pedagogia nu-i pentru toţi ticăloşii şi
răii ci pentru firele blânde
o poveste o poveste
Creangă intră în conversaţie şi discurs,
crengizarea are aer de redescoperire, se aminteşte copil, cu actualizare
brâncuşiană, aducător de mit propriu. Unul din sceptrele sculptate în lemn de
Aurel Petrişor din Ocişor – Dumnezeu-Zeus-Decebal-Ştefan-etc. – îl are în vârf
pe “Maestru Ion Creangă”, ofertă către profesorul de română Liviu Lucaciu. În
descindere, prima bolgie: Moş Ciorpec Ciubotarul, Dascălul Iordache, Părintele
Humulescu; a doua bolgie: Mătuşa Mărioara, Vărul Ionel, Copilul Ion Creangă (cu
clop); următoarea, o cădere din rai (cireşul înalt cât arborele cerului,
Mărioara o nesfârşită Kali, copilul un Adam): La cireşe. A patra bolgie, două
trupuri spate-n spate, o dată îmbrăcat, o dată nud: Pupăza din Tei / La
scăldat.
Ferirea erosului, pe
româneşte, şi invenţia de amintiri tabu (până la prilejul ex/in-contextual) ni
se întâmplă şi cu femeia oprindu-se la banca noastră (spre deosebire de preotul
catolic şi automobilişti), cum a venit de dimineaţă să-mi ceară o vişinată, nu
mai am decât un pahar, ajunge atât, doamnă, şi după masă se spânzură, tu nu te
spânzuri? Bătrânul a-njurat-o s-o bată, că are ortac, se tachinau de copii,
când el, şi arăta arătătorul, îi vârâse, nu se auzea, plus dialectalismul
feroce al limbajului sexual. Nu răspunde, e la Tu-tu – Fututu (de nevastă-mea).
Hulubăie-l, era să-ţi dărâme cazanul cu salamul lui hahamul.
Baia de Criş – Râbiţa
(fostă Crişan, fostă Vaca) – Brad, prin mai toate aurăriile, platină de
Australia, diamant sud-african, , cuarţuri, întorcându-ne pe jos pe şosea, via
mormântul lui Iancu – gorunul lui Horia, un izvor, cimitirul ortodox cu un
singur mormânt înalt auriu la floare, restul paragină, peste drum cel catolic,
unguresc, dar şi cu stela de 16.000 a lui Gh. Grivei – zece ani în plus la data
naşterii, 1884 (s-a vorbit cu Iustina, care moare primul îl îngroapă pe
celălalt unde vrea, a murit el şi ea a hotărât unde vor fi împreună, dacă trăia
el o îngropa la ortodocşii lui, de le făcuse şi gard).
tălpărăliile de la Humuleşti precupiile
braşoveniile căldărăriile ciubotăriile
Iţic jidov coace pâine moldovenească
văzduhul curat clima rece nesupusă lipicioaselor
boale
catihetul este îndatorit a paradosi catihisul
neguţitor fiind de cea a treia stare
a se însoţi prin legiuită cununie cu Iliana, fată
mare, în vârstă de 15 ani
m-am văzut arestat ca cel mai mare criminalist
nu recunoaşte autoritatea protoieriei în această
afacere
un mormânt clasa I pentru a se înmormânta pe
defunctul Creangă
Plouă de-aseară. Pe zi, pe
drum, numai Iancu, în casă, numai Creangă. De la un mormânt la altul. Cum mai
doinea şi Iancu nebun până râsetelor lui Creangă li se înnădeau, ca de pupăză,
strigăte epsilon-epsilon-pedepsie. Cum e de mută drama pe din trei, Creangă,
Eminescu, Iancu, lipsindu-şi-prisosindu-şi fiecare, exprimându-le ori lăsând
speranţele tuturor să urle întru câte unul din ei ori în toţi. Fata hâdă,
betocă, de se năpustise-n pat la nonagenara naşă, fugise de lângă maică-sa
paralizată-n spital. Se-mbătase la crâşmă şi se credea înapoi unde nimerise,
vârându-se în culcuş, iar scoasă-n ploaie, lângă obelisc, urlase mai jalnică
decât o lupoaică rănită şi cu puii împuşcaţi, măcar spre Căraci, fata cu nişte
copii, răpită, ea găsită, ei nu, violată, nu, or convins-o cu vorbele
păpuşarilor. Florile şi spiritele inocente n-au pudoare. Se puse în căutarea
proştilor şi a nevinovaţilor. Iar eu, culcat pe cuptor, nu puteam să adorm
ceasuri întregi.
Un glas îi striga vorbele şi el le scria,
ştergea şi recompunea frazele ca un Flaubert al Humuleştilor. Făcea parte mai
întotdeauna din opoziţie. Peste zi, o veselie nemaipomenită, boala mai
totdeauna noaptea-l apuca. Tare mi-i deşanţ. Strâmbii mănâncă ţara şi drepţii
n-o lasă..
Şed voinici îngânduraţi / gândurile mi-i
fac fraţi. Stă să mi se desfâşie inima. Nu este râu mai limpede ca Arieşul,
popor mai frumos şi mai bun ca moţul, , nu sunt femei mai frumoase ca
buciumanele, soldaţi mai voinici ca vidrenii şi scărişorenii şi peşti ca
păstrăvii (Iancu în “salon” la Axente Sever).
Ne-am pierdut mama. Trecusem prin
Tălmaciu, de tălmăcisem şederea ei, trimisă de spital în ţesătorie. S-o fi
refăcut vreodată complet? Cum, mă, că avea mintea mai clară ca a oricui, parcă
eu fusesem bătută în cap. Dacă trăia ea, altfel mergeam acum. Cadavrul cu aură,
mort viu. I-am dat de pomană pentru mama. Pâine puţină şi pentru morţii de
cancer.
Şi totuşi vom merge la Blaşiu. Să mă
desrobesc de ideile melancolice. Astăzi cu bucurie românilor cântaţi. Cu armele
împreunate a vendeca teroarea cu teroare. Ochi recunoaştere. Sitar în zăpadă.
Unde-neunde Sujata. Bicicleta m-ar duce şi pe mine peste Olt. Bântuie clorul.
Cercei de sare. La ştrand, doar eu şi sarea. Coşul morii e larg, da’ pui în el
cât ai. Pe drumul căruţelor, văd mama recruţilor.
August 1989
Puşcărie, puşcărie, arderea-ai din
temelie, să rămână numai parii să mă bat cu poliţarii. Modernizarea aduce
prăpastie. Cad în coaliţie cu ăsta. Nu există frecvenţă mai populată ca radio
şanţul. Mi se ridică sifonul politic. Ai dat în lecţia politicii inverse, te-ai
îngrăşat. Isai-isai, bidineaua. Pe la noi pe la Vârtoape, fetele sunt curve
toate, babele a treia parte, nevestele jumătate. Dă-mi benzină şi ulei şi te
duc pe unde vrei. Nu mai bate doamne omu, că-l bate vinu şi somnu, vinu-l bate
când e beat, somnu, când e-amorezat. Hai, mândruţo, tu pe luncă să culegem de-o
urzică să dăm la puii de curcă. De la sticla de parfum, ajunsei să dorm pe
drum. Helerim de puldarim, heliş beliş, cum venişi cum o belişi, că dacă nu
veneai n-o beleai. Om aş fi de n-ar fi gura, mândrele şi băutura, băutura
bat-o-amaru, mândrele şi cu paharu.
Ţară învinsă, picătură de ploaie în neant,
insomnioasă foame, glezne umflate, lepturariu românesc în India, de departe
valori universale, de aproape insatisafacţii fertile, cărţi nescrise, necitite
şi totuşi interzise, subiectul în vreo parabolă lipsă.
Braşoveanca nu mă scotea din şaman. Oraşul
mic, cum îţi închipui că nu te urmăreşte cineva? Sibianca va traduce probabil
John Hopkins, la sugestia mea. Mă matrafoxasem, veţi face echitaţie. I-am
aruncat un salut papagalului. Fata cu falca fracturată-n v la mare. Intrat de
patru ori la medicină, îşi vânduse locul. Petria îmi adusese la plecare două
jumătăţi de ţuică şi un litru de vin. Stabilizare – scleroză structurală.
Ai-n-ai
iubi (altă) femeie, bucurie atemporală, teremiantă. Are fata asta convulsii cum
am eu. Stors furuncul (şi creieri, nimeni cu bani, că de-ar ieşi atâţia cât
puroi). Iubirea ba la creaţie, ba la credinţă. Cine ce distruge mai greu decât
ar construi. Când stai pe elefant gândind La înţelesurile Vedei, Visezi mereu
ca tot iubind Să te întorci la gustul vedrei (Sergiu Purice). Iago e poet, nu
Desdemona, nu Ofelia. La blanche Ophelia flotte comme un grand lys (Rimbaud).
Mi-e dor de ficţiune, că nu-mi mai are loc în ficat. Turnul zguduie toată
împrejurimea. Vin şamanii, vin brahmanii călărind pe cai de foc. Mai muşcă
vreodată-un peşte În râul ce se cheamă Olt Şi dintr-o sesiune doar poveste Va
trece toate gârlele înot.
Mi-am făcut ceai, gândeşte-te frumos la
toate, cum se strecoară ele unele în altele să te consoleze, ţigări politice,
autoizolări, somnolentul nostru câine. Îţi voi servi povestea publică a
servirii banilor contra intimităţii recuperative, pe rupte, de nu ţi-a-nvăţat
ştiinţa, puiala socială, cum în amor nu se bat boxerii între ei pe categorii cu
mănuşa femeii ce-i dispută. Agresivitatea o comutasem lupului sosit din
criminalitate, din poligon, ţintă (încă) nedoborâtă. Papagalul signalează.
Fusese de poem. Lapsus. Să fii poet chiar când nu faci pe prostu’.
Niciun frate îndemnându-te, avanti, nu se
mai gândi la tine poemul, explozii în turn de troscot, şi ce de pomi s-au pus
în ţenterim, cine ştie cum am izbutit de m-am îngropat în ţărână, de Sfântul
Foca la o clacă de dres drumul, care cărau cu tărăboanţele, care cu căruţele,
care cu covăţile, ori mi-or da feciorii după moarte, ori ba, mai bine să-mi dau
cu mâna mea.
În Teremia aş vrea să vorbesc şi de
Eminescu şi de Creangă şi de India. Cum vorbeşti cum eşti. Splina malariei,
infidelitatea ca metodă în iubire, triunghiuri imposibile. Ne-ai primit cu drag
şi oboseală. Păcat că nu mai trăieşti. Dudul neînnegrit anul ăsta. Mai sunt
soldaţi germani. Ei ucid pe cine n-au văzut niciodată - zice şi Budai-Deleanu,
şi Beaumarchais. Cât poate strica o confidenţă şi cât salvează educaţia. Gaşca
ta eram noi, câte-o idee, câte-o poveste, câte-o reacţie, câte-un rac fericit.
48% din familii au maşini de cusut, 6 %
războaie. Consumatori, nu creatori de cultură. În creştere rata divorţialităţii
dar şi a nupţialităţii. Surse de incoerenţă (eroare) a modelului teoretic.
Definirea nivelului de profunzime a schimbării. Praguri de semnificaţie,
populaţie de evenimente. Eludări etnice-spirituale (de nevoie): esenţa vieţii
(şi în Teremia), orizonturile interioare ale subiecţilor. Cu Neacşu discutasem
despre transferul de comportament, modelul ca obstacol, metoda biografică.
Privilegii ilirice. Caravlaşca, România
Neagră. Cult (tabu), gust. Dodii-raţie. Câmpia Machiavelli. Exces de sincronie
eterată. Care India (zahăr, arbori pentru orbi)? Condominas ar învăţa trei
limbi într-un an. Semnale ale spiritului, bancuri etnice.La noi în grajd a fost
o iapă Venus şi dintr-o neglijenţă a rămas gestantă. Premiu pentru cal
începător. Căruţă normală cu un cal. Tere(za)m(ar)ia.
Voi sunteţi ca doi porumbei pe-o baligă.
Roza şi Renate bombănind noaptea pe terasa lui Dinu. Marienfeld. Nr. de alcool.
Până pârjolim iarba, preferi conurile de brad să le dai jos cu degetul mic.
Străiarbă. Ochiul deschis în pântecul verbului. Înserarea. Nichita naş la
Severin în noaptea morţii. Fiecare piatră rămâne grea cu muntele. Ne-am înmii
Nichita. Şapte mii de oase saltă fioroase. Et ego in Teremia perennis. Ai ştiut
muri. M-ai făcut să cred cuvântul.
Zâmbeşte măiastru picturii cu sfinţi
bănăţeni şi nesfârşită pustă. Cu totul surprinzător. Cu admiraţie. Deşi frig,
cele văzute ne-au încălzit mâinile. Aşa cum ştim, un tablou este o frumuseţe,
concentrată şi totuşi liberă. Să pleci altul. Misionarism. Monument al gândirii
logice. Willy Heinz. Culoare de doliu peste ochiul Nichita. V etom muzee,
Alexander Sadoo, Literaturnaia gazeta, 4 avgusta 1989. Possessio Theremy.
Noi ne-am dat după fiecare, să trăim. N-am
avut nimic şi ne-am descurcat din ce în ce mai bine. Pentru legumicultură
trebuie timp liber mai mult. Ce-a pus el în grădină am pus şi eu. Alimentele
mici egale cu cele mari. Să
fie de la ţigan în sus, să fie om. Care trăiesc numai din salariu, ăia-s
rataţi. O minoritate-n comună care nu poţi să te uiţi la ei. Inima Alinei
pentru nenea Anca.
Seri pe graniţă, nopţi cu dumitriţe. Ieri
14, alaltăieri şapte (crima creşte peste milion).
clopotul din Teremia
nu te asurzească timpul
dimineaţa viaţa ci a
pe câmpie stat Olimpul
numai umbră şi o dreaptă
cruce astă primăvară
anii din poet aşteaptă
pomenindu-ne-n afară
Cetitorilor şi următorilor, salutare.
Rugăm apoi pre următori a ne ierta greşelile şi presupunerile, şi cari în
viitor să vor potea îndrepta şi întregi după adevărul istoric. Dugosello,
Dugosilişte, Nerău, amintirea primă: 1582. Susceptat încă în 20 Iuliu 1701 în
şematizmul diecezei romano-catolice de Cenad (actuală dieceză romano-catolică a
Timişorii) deşi de fapt atunci era numai pustă şi odaie. La finea anului 1748
chinezul sârb din Timişoara Maleniţa Iosepoviciu face ofertă a o lua în arendă
pe şase ani
Sigiliul vechi avea formă ovală. În partea
de din jos era un patru unghi ciontut la colţurile de sus. În acest patru unghi
se aflau literile mari latine “C” şi “D”. Privatim am aflat că există o chartă
în carea e indicat drumul Furcilor spre cetatea Cenadului. Nerău...răi şi deci
din pedeapsă... chiar numirea locului... că nu răutatea...colonizaţi în un loc
mult mai fruptifer. De era la mijloc pedepsire, îi coloniza de sigur la un loc
mai steril căci atunci erau de bună seamă şi pedepsiţi. Urmează deci că
tradiţia cu reinţa coloniştilor din Nerău este de provenienţă dujmană şi în
urmare neadevărată. Delăturând defăimarea răutăţii lor... alipirea mare a
românului faţă de biserică... parohia matră a Nerăului... rubrica “milostenie
de bună voie”... măestrul aurar şi pictor Boereanu... prin rezoluţiunea prea
înaltă din 29 Noiembrie 1774 se aprobă planul şcoalelor rurale din Banat.
Nerăul avea magister, deci şi şcoală.
Şicanarea
confesiunei... susţinea că băncile sunt slabe, lumina nu intră
corespunzător în sala de învăţământ şi –
minunea minunilor – că intrarea în sală se face prin aer din ambit...plata în
bani gata şi în naturalii (grâu, pământ, încălzământ, cvartir)... prin anul
1880 s-a introdus, pentru economizare, încălzământul cu cărbuni... prin 1900
s-au introdus încălzământul cu lemne... a avea la inimă întotdeauna binele,
atât cel vremelnic cât şi cel vecinic al parohienilor... străinul oligarh...
morbos şi suferind... cel ce mâhneşte şi înveseleşte... Astra extinsă pe aceste
plaiuri din marginea românismului... arhimişelul Basta... marea din tren ne
apare ca a doua pădure de stejar şi de o coloare verde întunecoasă e marea
neagră... pre vapor, în mijlocul mării, pre timp de furtună cunoaşte omul
micimea sa... puncte negre sau momente întristătoare... pe unde a curs apa, va
mai curge... e crud războiul, dar mai crudă revoluţiunea... sub ierarhia
străină şi maşteră... revoluţia din Nerău.
Manuscrisul lui Siviu Bichicean (până-n
1935, continuat până-n 1965 de urmaşi), preotul din Nerău, fost senator, aduce
în lumea lui Eco, le-am spus-o piteştenilor, localnicilor şi echipei. Istoria
contrasă pe terenul Nerăului, scenă de teatrum mundi, sinceritatea gândirii
dihotomice a martorului mitic dintre însemnări calamitare pe cărţi şi judecăţi
încrustate în sensurile mari ale existenţei.
Adam Muller Guttenbrunn, “Schilflieder”/
Cântecele trestiei. Und in Winde bebt das Rohr. Lucian Blaga: Şvabii au dat
literaturii române doi mari scriitori, care au deosebită importanţă şi pentru
noi românii. Întâiul a fost Lenau, poetul melancoliilor şi al duioşiilor cu
glas de trestii, cu al cărui suflet se simţea aşa de înrudit Eminescu în
cântarea iubirii, a naturii şi a amintirilor cu patimă elegiacă. Prin Eminescu
s-a răsfrânt iubirea noastră asupra lui Lenau mai mult poate decât asupra
oricărui alt liric german. Al doilea scriitor şvab de însemnătate pentru noi a
fost Adam Muller-Guttenbrunn, care în Banat ne-a cunoscut de aproape rosturile
şi ne-a înfăţişat în scrierile sale totdeauna într-o lumină simpatică, arătând
iubirea noastră de pământ şi de cer, stăruinţa noastră întru obiceiurile vechi,
însuşirile dârze ale sufletului nostru care nu rareori s-au descărcat în
luptele politice ale bănăţeanului.
Gerta Muller (2009, Nobel):
M-am gîndit la roza robustă din inimă
la sufletul nefolositor ca o sită
dar proprietarul m-a-ntrebat:
cine cîştigă-n povestea asta
am spus: scapă pielea întreagă
el a ţipat: pielea nu-i
decît
un fleac de batist ofensat
cu
mintea haihui
În zadar căutasem foaia veştedă în original, fata
învăţase Schilflieder la şcoală, fata învăţase Dorinţa la şcoală, transcriu
traducerea trestiei (Erwin Lesse şi Valentina Dima):
Dincolo apune soarele
Şi ziua obosită a adormit
Aici sălciile s-au aplecat în locul
Atât de adânc şi atât de liniştit
Şi eu trebuie să renunţ la ce mi-e drag
Curgi lacrimă curgi
Trist murmură şoptesc sălciile
Şi în vânt tremură trestia
În suferinţa mea adâncă liniştită
Luminezi tu în depărtare
Cum luceşte luceafărul de ziuă (Abendsternes)
Acum prin trestii
De sete scapi cu vin şi cu
struguri. Setea de noapte, o
piesă de teatru. Strugurii şi
moldovenii, cinci copii. Mai bine transcrie trestia Lenau, mai trist decât
Pascal, ori cine ştie.
Drueben geht die Sonne scheiden,
Und der muede Tag entschlief.
Niederhangen hier die Weiden
In den Teich, so still, so tief.
Und ich muss mein Liebstes meiden:
Quill, o taeno, quill hervor!
Traurig saeulseln hier die Weiden
Und in Winde bebt das Rohr.
In mein stilles, tiefes Leiden
Strahlst du Fernes hell und mild,
wie durch Binsen hier und Weiden
Strahlt des Abendsternes Bild
În India, cu Vinod, Tereza
pentru yoga, am dat cu fruntea plânsă de pereţi în amintirea mamei,
Eminescu-Lenau. Iubeam şvabii. Hans Gebel îi cunoscuse pe Herta Muller şi soţul
ei Wagner. Mi-a povestit
reacţia familiei la poemul „Baia şvăbească“. Recitase „Der orfane Schaunk“. Am
plecat spre datornica Dorina, oprise o maşină neagră, ca-n Punjab, la nuntă, şi
m-a dus cei o sută de metri. Trei generaţii beau bere şi cafea sub umbrarul de
vie. Într-un timp, am rămas cu paznicul Jurcă, fiică-sa proaspăt măritată cu un
student. În Banat, la nuntă, plata e de 800-1000 de pereche. El nu se făcuse
nuntă – Siberia, Tatra.
Când vine primăvara am uitat Siberia până toamna până
toamna
Laud şvabii în sunetul Glocken de Heimat aus Kabale und
Liebe
Greierii Iancului în noaptea mare până la Bucureşti mâine
Ţebea
Some
obviousness with our feelings cât ne apropiasem apropiaţilor
Biserica
bătută de patru clopote şi vânt plus orologiul Dunăre dragoste
Ce
nu v-am spus spunându-vă totul este însăşi viaţa cea adevărată
Nimic
spunându-mi ce nu mi-aţi spus este botniţa câinelui juma de bilet
Cinci minute absenţa gospodăriei probabil o oră şi te
scriu muncită
De-ai suferinţei păstrăvi nu mi-a venit transcrierea
replicilor sărut
Vara asta n-a plouat satele s-au întomnat cu păcat fără
păcat
Jurăminte câmpia foşnet clopotul te-am văzut pe sub umbră
Vizitată mângâiere bună ca la înviere maniere grănicere
Păcat de înjumătăţirea credinţei uraniu transpirând porii
s-o schimba trecutul de ne suntem dragi gura lumii nu ne-o asurzi
Esenţa pură (de parfum) şi Lunar Space de Spielberg, până la trei noaptea
în aşteptarea (părinţii nu-i puteau să doarmă) lui Michi, plecat de joi, fără
bani, fără acte, înainte de examenele restante (că nu mai poate învăţa,
oboseală, panică), tatăl vorbise la trecut. Aşa continuase noaptea. Voi trece
la albastru din roşul Teremiei. Căţelul nu mai mirosi brânza, papagalul râse cu
mine fluierând. Nici din parc nu vine vreo adiere. Respecte în forţă prin
blonde termite. Salt pe fereastră, călcâi lui Ahile, femeile-şi îndurerează pe
zile. Voiam ziarele. Toride vaiete caduce, nu vine cine s-o mai duce.
Haina, chiar pe scaun, speria vizitatorii. Vizita de stană până la două. La
trei fără un sfert, anunţat că nu mai am invitaţie, nici toţi rectorii. Şedinţă
de zece minute, pe pat mă aşezasem, am scos haina. Am luat-o pe Plata de la
Curtea Sticlarilor, mă tratase cu o cico. La big, prune viermănoase,ardei,
mărar, vafă. Fifi nu s-a întors şi e a cincea zi (la 055: n-a fost niciun caz
cu un tânăr). Missing in action. De trei zile vorbim puţin, mai deloc, vedem
filme, la drogare, să treacă timpul, azi – a şasea zi de când nu se întoarse
fiul lor mare. Police story, dumnezeule, alb-negru, îl pusese popa la Nerău,
color, după ce urcasem în clopotniţă şi deschisesem şi ceasul în bătaie, acum
am urmărit, cu tine nu, dansul bătăii hong-kongheze. Oarecare tandreţe peste
tot, cât să te înţelegi în orice cu oricine – de unde libertatea crimei măcar
de a iubi entra Unione Sovietica e Alemania hitlerista, contra crima de a trăi
în pofida naşterii.
Septembrie 1989
Multe veveriţe în pădure –
an cu furtuni, boli, epidemii. I weep as your pent-up lust savages
my deepest principles (Fowles / Mantissa). Salute, o Satana (Carducci). Vues et
bevues. Methodik der Transkription. Mestre
Manole (Luciano Maia). Acum douăzeci de ani înflorea ce-mbobocire-ar. Politică
antropologică a formelor simbolice. Pasărea cântând, floarea înflorind,
pădurile de-ar mai fremăta.
Moartea vine la telefon,
pe-o mutare de Alehin. Alegeţi coşmarul, umorul în iubire, iubirea în umor, în
ghetto. Ce faci cu turbinca dacă bei palinca. Suxileps, numai la farmaciile de
sector, alibiul psihozei. San A. cu şapte lei în Deva, i-ai dat zece. Eminescu
în Aurora. Cer şi cerşetorii între ei. Dumnezeu n-a vorbit rifmiceskii, no
prosto, Moise în ritmuri, Platon: multe spune iudeul dar cu dovezi nimic nu
dovedeşte. O cunosc de pe glas. Arsură pentru arsură. Vorbeşti în dodii, ori
vrei să şuguieşti?
Am văzut Caligula la
video-Luca. Aseară jucasem canastă, până pe la 11, iar la două aţipeam în
răsfoirea însemnărilor pe cărţi, transcrise – ziua de ieri în mai multe locuri,
cea de azi în mai multe poveşti. Aşa că vină alegerile mâine seară, cu defulări
în aer, ce s-au mai zbătut, tot una. Ţiganul jidănit, prin alianţă, a dat şi un
interviu, o să coloreze timpane săptămâna viitoare. Altfel, replici puţine. La
Orhei, monument Eminescu.
Ţigări albaneze (pachete
deschise de miliţie). Cerneală violetă. Răcoare, stoluri de ogive. Am bilet de
avion pentru mâine la trei. O fată se roagă într-un altar lateral. Pogăuceanu
că să-mi arate ce e Clujul. Mai ajunsei într-o catedrală catolică, mai mică
decât Sfântul Ştefan din Zagreb. Mi-am vândut gloanţele contra calculatorului. Am ieşit, am intrat, când am auzit orga n-am mai
plecat.
Locul întinsorii mrejii
(Iaşii). Învăţătură din gură în gură (paradosis).Stare împrejur (peristatis).
Chipuirea minţii (fantazia). Dimitrie Cantemir: Deci, precum s-au pomenit,
fietecarea cu ciata sa, în partea monarhului să alegea, şi una după alaltă la
orânduiala sa să alcătuia; iar mai pre urmă decât toate, Liliacul urma, carile
cu aripile ce zbura şi cu slobodzeniia prin aer ce înbla, spre ciata
zburătoarelor, adecă supt stăpânirea Vulturului a fi îl arăta, iară amintrilea
într-însul alalte hirişii socotindu-să, în niamul jigăniilor supt domnia Leului
îl da.
A murit legându-se la pantofi, avea 89, se născuse în 1900.
Femeie făcută din lumină de ochi şi piele de pizdă. You meak, vom vorbi în
engleză, tot tace papagalul. El general en su labirinto. Dacă te uiţi înapoi, pe munte, urcând, eşti
pierdut. S-a spălat în Leman, cu copilul. Povestea Camilopardalului pentru apa
Nilului. Istoria ipotezei (antropologice). Suppunere, lucrul pe care altele se
sprijinesc. Aşijderea, ipothesis să
înţălege arătarea şi materia, carea cele mai de treabă capete supt dânsa
strânge. Iar la ritori să înţălege întrebare hotărâtă şi sfârşită pre lângă
carea toate marginile întrebării să învârtejesc. Ipoteză şi kairos, de la
Cantemir la Noica. Irminiutica studiată de Creangă la Socola. Ştiinţa prafului
stârnit de căluşari.
Casandrizarea gării, apoi cadâne de ficaţi în piatră. Creierul aruncat pe
fereastră. Tabloul unei vieţi pe care eu (ea) n-o înţeleg. Supus ca un câine şi
înamorat ca un cărăbuş. Am făcut
deja două băi de mare. Identic cu sine în tot ce făcea. De la Mozes Gaster la
Mozes Rosen, Eminescu, adevărat, prieteni dintr-o existenţă, duşmani în alta.
Sărutată mâna similei şi a tatălui lui Belizarie. Soseau cu o mladă, suflu,
suflet, bătaia ipotezei, furnici, rat, turnante berbere, antropologie animală,
pasă bună pentru Cantemir şi ipoteză, supradevenire la Pârvan, în supraactual. Arta de conţinut faţă de arta de simplu ritm al intuiţiei
geniale subconştiente. Viaţă de simplu ritm al materiei. Ultim capăt al
devenirilor Nirvana. Popperian sau simplu creştin, Pârvan cu a sa devenire din
devenire. Vasile Pârvan: Se luptă oamenii pentru pâine sau pentru gânduri? Sunt
devenirile omeneşti simplu ritm biologic influenţat numai din când în când de
spirit, sau sunt ele complicat ritm spiritual, împiedicat numai, continuu, de
structura odios de greoae a materiei.
Hypo/sub thesis/poziţie. Hypocraniu. Symbolos. Prin symbole se intellegu
omenii, când nu se potu intellege prin vorba sau scriptura (Laurianu &
Massimu).
Octombrie 1989
Eminescu, Opere VII. Citeam şi transcriam într-un caiet numit fragmentarium
toate pasagele câte-mi plăceau (p.320). IX. Pân-acuma auzim că d. Conta a
primit în privirea cărţii sale o scrisoare de la renumitul Charles Darwin şi o
altă de la materialistul german Louis Buchner (372). XI. Omenirea, încă de la
începutul ei, a căutat să-şi creeze un trecut imaginar, o lume în care ideea de
individ organic superior, cuprinzând în ea sfera ideii de om, este mai naltă,
mai nobilă decât aceasta. Fiinţele supranaturale, ficţiunile teologice,
îngerii, iată creaţiuni ale închipuirii omeneşti. Ce a determinat aceste
creaţiuni, pe ce substrat s-au întemeiat ele? Şi oare nu erau aceste creaţiuni
o intuiţie a dezvoltării ulterioare, o clarvedere a viitorului? Aceasta este
neapărat o fantezie a noastră, o privire ipotetică. Dar acele creaţiuni n-au
avut alt câmp decât spiritul omenesc, au fost clădirile proprii ale gândirii
speţei noastre. Apoi organul acelei gândiri, unde se produc întrebările mari
înşirate mai sus, unde se frământă problema “existenţii”, trebuie să aibă şi el
legile lui de lucrare şi este foarte important să le cunoaştem. (409).
XII. Această cumunitate de cultură cu Europa este pentru români de o
necesitate aşa de absolută încât încercarea de a o slăbi ar însemna astăzi
paralizarea oricărui progres al şcoalelor noastre şi, în genere, al statului
român. XIII. Teoria ondulaţiunii universale, concepută cu atâta predilecţie de
inteligenţa lui, nu e nouă nici în aplicarea la ordinea mecanică a lumii, căci
este ideea fundamentală a filosofiei lui Eraclit din Efes, nici în aplicarea la
ordinea morală, căci se regăseşte în fragmentele lui Protagoras din Abdera,
care-a aplicat doctrina lui Eraclit despre “eterna curgere a tuturor
lucrurilor” şi la lumea intelectuală. Plato, în anticitate încă, combătea
amândouă teoriile, numindu-le “o generalizare nejustificată a teoriei
relativităţii” (107). XIV. Aspiraţiunea şi valoarea polihistorismului consistă
numai în cunoştinţa fragmentară a lucrurilor; însă o sumă grămădită de
aşa-numite cunoştinţe, o memorare a unei sume de material faptic din cutare sau
cutare ştiinţă e un semn care însoţeşte cultura, nu este însă un semn esenţial
sau epuizant al ei. (921).
Romulus mi-a adus adresa, editoarea se retrăsese din conversaţie (proiect
eminescologic). S-a aşezat, fumam, închide fereastra. A luat scrisorile de la
Suhodolski, un profesor italian, portughezul Mesquitela, plicul de la Chie
Nakane venea după-masă. Pălăria pe servietă. A ieşit de la academie
pierzându-se încoace. Maşina mare oprită în stânga lui în faţă. Aia mai plină e
a mea, orice plină e mai plină ca una goală, e complet goală? nu, are chiloţi.
Urcaţi, dom’ profesor. Urcă. Ce viteză, conduceţi de mult? prima oară, uite ce
e, de unde mă cunoşti? v-am fost elevă la Colegiul francez, n-o să-mi pară rău
dacă merg cu tine în împărăţia îngerilor, bagă viteză, maestre, totul e contra
cronometru. Mă întreabă atotputernicul, bine, păcatele tale, da ceva bun
ţi-aminteşti? Profesorul a zis, ce bine că mi-ai încălzit căciula, roiu-n
maşina arabului.
Balcoane în şoaptă, nesigur cuplu. Cine-i, Ana Felicia? mi s-a părut, do
you like this? să nu poţi să răspunzi, vă torn literaturii, de necitit, îmi
pare rău, ar trebui să sun tocmai când s-ar ivi paradisul pe după mărul
dijmuit, p-ăsta-l iubesc, păcat că nu mai trăieşte, şi-a luat dicţionarul şi
l-a aşezat lângă antropologia artistică, lângă mitologia matale,domnule, da,
şi-o fi zis fie că nu-l iubesc, fie că e viu, crâşmăriţo, poftim? crâşmăriţo,
maică-sa cântă, judecată pe seară, prea veselă în de sine, n-o observa absenţa,
pelinaş, tot ce obiect strângi tot, tăt, hai că ai musafiri, şi e şi roşu, o singură
sticlă? două, bine, treci în camera ta, măcar acolo să n-am nimic de făcut,
doar n-o să-i ţii într-una loc, hainele nu, şi profu’, Ana Felicia, profu’, vă
faceţi o idée despre trântor, of Doamne, uite-aşa, renunţat story, acum ce
faci, spăl vasele, şterge bine pe masă şi mătură aici, aniversatule, vanilie cu
zahăr pudră, hai, copii, patru gutui, trei flori, am uitat să-i spun să cumpere
sare, da’ nici n-o mai trimit, mă duce U, bine, da’ fă mai întâi ce ţi-am spus,
v-aş fi încurcat, telefon, mai peste treabă, oi fi luat leafa Corei, aţi
lungit-o la Romconsult, pe drum, o lolăirăţi, nu vă plâng, păsări verişoare,
codrul cât mai e.
Numit de prezidiu şi,
după 20 de ani, schimbat – doar şase votanţi – de femeia aia, de aici
împărţirea, jurişti şi olteni octogenari (tinerii spre cincizeci, găsite
reclame). Bazbuzucie, ultima chestie de pe lung, nimic mai rău şi mai urât, nu
glumesc, cui îi place maioneză fără nimic în afară de mine, înăuntru de tine,
vrei? Nu, pa, deh, haide, Ana, steaua copilăriei, hai bre, Răzvane, mai repede,
ceva-n aer ca luna nouă în amurgul de-acum două dimineţi, judecaţi neţigăneşte,
hainele înapoi, de unde ai cămaşa asta, de la mortul cutare, termină ce-ai
început, înlătură sentimental unei povestiri căpătuite, nu te-ai auzit
ţipându-ţi în somnul pământului cereasca solie de-o muzică pe înălţatele, te
crezi credincios, te vezi orb, te auzi consoană, te miroşi imaginaţie, te pipăi
scurtcircuit, ţopăi în plasticitatea mandalei, te grăpează preşlagărele
copiilor, paginezi amintirea din verb cu verb. Ţăcăneai intemperia cu scuipatul spre ipoteză, că nu era
istoria certitudine. Renunţi. Scăpat de fir. Te-ai ascuns, nu mai am gust de
sare, floarea albă de pe şorţ îţi umbreşte mângâios sexul. Ceva întru binele
acestui text – abuzată ieri Katha Upanishad. Erosologie. O trântesc de nu se
vede. Ana luase bătaie. Dacă nu pui covoarele cum trebuie, ştii cum te pun eu
pe tine. Eu nu mai mătur, eu i-am spus, dacă se mai repetă chestia asta, m-ai
auzit, nu mai plânge, a pornit-o Ana. Scandal, pune mâna şi mătură pe jos, şi
tu potoleşte-te, Răzvane, un sunet dacă aud o iei groaznic de ziua ta, totul
scoţi, ai auzit, Ana, fă ce-ţi spune, dă-l încolo, eşti complet neserios, păcat
că ai muncit atâta că acuma te prosteşti în halul ăsta, ai auzit ce ţi-am spus?
Păcat de munculiţa ta, linişte, mamă, şi unde-i pun, îi dau lui s-o pună unde
vrea, are dreptate şi el că le-ai aruncat prea de tot, nu pleci nicăieri, toată
casa praful şters, eu am musafiri sau voi? Gata, te duci, sunt inspirat de ziua
ta, peste 10, 20, apoi treizeci, tot copil, 40, spre mine, ce faci? Măscărici,
numeri, cine vrea o bucăţică de blat de tort, ai şi tu un desert, mi-a rămas de
la tort, ce faci, Ana, acolo, ce trânteşti, hai, mă Răzvănele mami, Ana, ai
şters praful? în camera din mijloc, peste tot, în special în camera voastră, nu
mai am zahăr nici măcar de cafea, ba da, că mi-am păstrat, e bun? Totul e
perfect, bine, cum termin trimit copiii, să fie şi covoare-ntinse, ai vrut să
vezi cum se fărâmează nucile, stai să vin şi eu, Răzvane, vrei să mai vezi? ce?
Cum se balinează nuci, Ana, mestecă-ntr-una nuci, şi ce multe lucruri o să se
întâmple până la patruzecii tăi şi tot o să-ţi aminteşti de când ai avut zece,
aici n-ai ce citi, vă pregăteaţi, o secvenţă, bioritmul, cel mai bun de ziua
fiecăruia, pufnind ieşişi pe balcon, tu sau soră-ta, lecţia nucilor de tine
sparte, cu ciocănituri, în bucătărie, ia uite, Răzvi, suni într-o ţeavă, retezi
ceva pe cântec, soare şi răcoare, cronica voastră, merita frumuseţe, nu aşa,
zilele noastre cu Eminescu se făcură ale lui cu voi, pe nerecitate, nimic,
freci fiare tribologia lui şapte octombrie, ai trecut pe pervaz, îl pileşti, o
găină şi-un pui mi-aduseşi, Ano, deci pilangiul era fratele, aniversatul, o
loaşi pe tâmplărie, toate meşteşugurile maică-tii, cremă, bis, nu mai fi
supărat, pocneşti mătura, probabil faci curăţenie, n-aveţi pretenţie, mă
ignoraţi cu un fel de iubire, e şi ca de consumat, muţenia de ajutor, nicio
sobrietate, acolo, niciun timp de epică sau epistemologie, şi asta, îi place?
Ai revenit cu pufnet nou, ai închis fumul şi pe fumător, delir de hrană în de
voi, aşa şi clătinările, pierdut Egiptul, Mesopotamia, aristocraţia, le trebuia
mâncare, deci arheologia societăţilor post-foame nu mi-o serveşti bucuriei
de-un subţire menisc în frământ şi atingere absenţă, s-o fi apropiind pagina
tratatului, oridecare, mai ştim noi, eviţi ca Paypes, or so, nevastă-sa,
Noica-l citea altfel decât dânsa, ce-o fi vrut, societatea celor 40.0.000, cât
story, ce armată I do, Loyola, stai la un loc, am terminat torturi, ai terminat
tortu? ia, hai Răzvane, c-a terminat mama tortu, Ana, fă-ţi treaba, hai mai
repede, Ana Felicia, la frigider nici eu nu ajung, nu vă cramponaţi de
nemuncirea mea, măcar scriu, ai măturat, Răzvan? ţi-o voi dedica pelteau,
bătaia-n uşă, n-auziţi, de unde-am rămas, cine e? Carmen, Camen? Iese Oana
afară, Alis, veniţi şi voi la ziua lui Răzvan, la vreo şase, spuneţi-le
părinţilor, am auzit că e ziua ei, Carmen, vii şi m-anunţi dacă vii, ţi-am adus
fete, dragă, n-aveai fete, închide uşa şi şterge praful, auzi? Aud, ce monstru
şi mai şi scrie, ce cârpă, stai că-ţi dă mama, aia albastră, nu mai fă aşa că
se supără doamna Georgescu, uşa de la balcon deschisă
dacă eu mai aud aceasta între tine şi Ana, iese cu bătaie, dacă vrei s-o
inviţi pe Viki, invit-o, initaţi pe cine vreţi, oftezi şi tu, s-acopăr aia, în
juma de oră am terminat, nici juma de oră, mă şi când o să pun pe masă şi-o să fie mai nimic, o să
fie, aşa, când nu poţi să faci friptură, acel surâs free printre-atâta
roboteală vijelioasă, verdele ochilor sfidând toamnele veacului, aş arhaiza, aş
picura cosmos nemaiîntunecat, hai repede, Răzvane, să speli pe jos şi gata,
dedicaţii de-o viaţă altor vieţi, te superi dacă stau şi eu de-o ţigară, sunt
obosită, Ana face o partidă de vorbit singură, ştii ce spune? eu am făcut atâta
treabă şi tot pe mine mă trimite la piaţă, am ras ţelină, morcovi, mere, dar
gutuia, nu, o să scriu pe-o listă, ţi-oi citi-o, la ordin, permiteţi, există
centru, se vine din concediu, lasă delegaţia obcinelor, chiar criză de timp,
optzeci la sută aceleaşi preparate, altfel conservatorismul copiilor mă
mănâncă, singura îngheţată în bloc, Ana, ai terminat? nu, şterg praful
Două zile miroase ţuica, iartă-mă, am băut azi-noapte whiskey, nu-mi place,
nu voia să-l deschidă, plecase în Irak, nu ca mine în India, să-şi ia ghiul,
lănţig, o cruciuliţă, uite ghiulul ăsta de cinci grame, deschide sticla, tot el
că paharul spart, s-a spart şi al meu, un căpăcel, ca-n Basrah, căpăcel mai
mare, aţi lucrat în echipă, aşa o să fiţi toată viaţa, clan (Marquez), ţi-am
fost pe teritoriu şi când mi te născusei, şi eu sunt sentimental, linişte, te
duci dacă vrei, câtă muncă pierdută, ziceai aproximativ, vă transcriu din dragoste,
impulsurile nu vi le întorc, vizitatorie, lipitul copiilor, vreo imagine a
întregului, câinele Patrick a intrat la noi în Olimp un pic.
Romulus i-a dat un manual mai nou, îi trebuie din anul producţiei, că ăştia
schimbă câte ceva în fiecare an. Gustă salata să văd dacă îţi place, îmi place,
gustă că e a ta, vai, ce încăpăţânat eşti. Că nu mi-e subaltern ci supraaltern,
taie-i dom’le o ureche şi nu e Van Gogh. Te introduc pe temei de personaje, cum
silnic am întins un deget şi spre atmosfera impersonal-anti-indi-pen’că-soc,
sperios cinci ani în America de-a Joyce, n-a docto, nu l-a, altceva, toţi fac,
pe româneşte, cine-n locul meu, titularule, parcă apăruşi, revii, tu-mi
dovedeşti stereotipurile. Îţi sunt dator, o să regăseşti ce-am vorbit, vei învăţa.
Altă partidă. Am căzut. Linişte.
Voi nici n-aţi mâncat azi de prânz, cui i-e foame? Păi ce, mâncăm odată cu
copiii, la ole-oleieşte, paria-ra, obriorioraksayana, ra. Dec! în rând cu
noisemnelor, sedilagolului, unireareală. Adio, dra-du-dra- ba da, baa etc.,
oo-a. Desfăşoară o stampă – ce prostie de tablou a mai (des)făcut Hil, aşa zice
şi mama că-i urât, e frumos sau urât? urât că nu-i cu culori frumoase, alea
n-au nicio vină, intrarăm în pictori, lumea ta, vernisajele pensionar-tinere,
ciorba de urzici, vă decorez aşa-şi-aşa, serbare.
Paginile voastre, copii uitaţi-vă la mine, Răzvane, dacă pleci, dacă nu, nu
mai pleci, Ana, cât durează aranjarea unor pantofi, hai că vreau să plec, hai
că sunt nişte bani pe birou, scrii? da, ce scrii? o povestire, tu? mă duc la
piaţă, nicio mamă până nu aranjezi pantofii, lasă-mă că mă arzi, am douăzeci de
lei, salată, ne râde, ţi-ajung, că ştii că nu se mănâncă aşa mult, ridică
imediat covorul, banii, m-ai chemat asistentă, plânge, hai, du-te, Răzvănel,
ridică portmoneul de jos, ia mai mulţi şi ia şi usturoi, ieşi şi tu, 16-17 lei,
ia-ţi o sacoşă şi du-te, mamă, să nu-mi iei o verzitură, hai şi tu, copilaş,
termină, ce-ai să ieşi tu, ce faci cu banii ăia, că d-aia ne-am certat, mă laşi
să-i pun în puşculiţă? hai că mai am de spălat aici, fac o maioneză şi gata,
uite ce fetiţă cuminte ai fost, se poate la sfârşit să plângi? aşa fată bună nu
se găseşte oriunde, trebuie mult de umblat să găseşti aşa un copil muncitor,
săritor, cât e ceasul, Hil, trei, şi cât, fix.
Tu te îmbraci în rochia de prinţesă, nu-mi e mică, vezi că nu vreau să mi
se vadă, o, să nu ţi se, da, mamă, ştii tu ce, în şoaptă, mă duc, spăl, eu,
unde, în hol da? în hol da, aragazul, ce-a ieşit, aia e, copiii ăştia, au
murdărit şi aragazul, vraşc tacâmurile (ştiam c-o să se întâmple ceva, nu mai
termin, dă-le să le spăl din nou), pândă mereu, în crescendo, până la
respălare, morcovi, asta oricum, sunt şi alte teorii acordeoniste, nu-mi spune,
chiar că ghinion, hai, gata, adă ligheanul, aduci coşul, pe ceas, în zece
minute ieşi afară, pe promisiune, alee – olaa, te-ai aruncat la scuturat
covoare, dezgustatu-te-am, speli coşul şi făraşul şi pe urmă eşti liberă, ne-am
blocat în casă şi asta ar fi una, multe s-ar rezolva, te faci c-o-nchizi şi-o
deschizi, tu nu ştii asta de-atâta timp, merci, cu plăcere, cântă pe hol,
muzica spălatului de vase, pocneşte ritmic găleata, un iureş pe sfârşite spre
quickesteală, simbolică, în lipsă de alt cuvânt, o să te mănânce Patrick, să
spună că eşti o pisicuţă, termin aragazul şi ieşi afară, ce greu merge aici, ce
are, dom’le, scrisul dinaintea amorului-trântor-muncitoare, fantezia îngerului
cu lumânarea pe umăr.
Intrasem în raţional, planuri de berbec dinaintea fecioarei, taică-meu, nu
numai, nu l-ar fi numit nimeni, zărite ajutoare leneşului curajos, trimisă
contribuţia de contribuit, publicarea ok, oghei, încă o repetare şi gata, ai
făcut ce ţi-am spus eu? ieşi afară, nu, că eu clătesc coşul, nu o oră, se
murdăreşte din nou, aşa e, că mai am atâta ordine de făcut în lucruri şi în baie,
gata? nu, să vărs apa, aşa, aşa, te speli bine pe mâini, cu săpun, bravo,
mulţumesc, adă hârtia aia, asta absolut fenomenală, draga mea, grozavă eşti, e
cceva cu copilul ăsta, în două minute a spălat o bucătărie şi out, gata, Ana,
stai să clătesc cum trebuie, hai, du-te, du-te, la re, la re, pa,pa,pa, trebuie
să mai, poftim, nu, se mai aude recitativul ca pe vremea pianului, la treabă,
lasă pianul, Ana, hai, ieşi afară, pune-l acolo, bravo, ultimul răsuflet, ieşi,
la comanda dumneavoastră, hai că şi eu termin acum spălatul aici şi intru în
baie, cât de cât, ştii, maică, a plecat, se duce Ana? a plecat, Hil, închide
uşa, mieradorul, sasinucisa, spală scaunele, stai şi te chinui pe-un covor c-o
măturică, iartă-mă dar trebuie şi asta făcută, vine lume, nu, se intră-n baie
sigur, nu te mai uita pe balcon, ţi-e foame? nu, m-am săturat, că dacă ţi-ar fi
foame ţi-aş pune tot chiftele, la un an jumate revin crimele, razie, slăbire,
crime, sociolog în casă somat să dea portmoneul cu cuţitul, femeie, bea cu noi,
cuplu care bea, asta e-n anchetele domiciliare, am avut mare noroc cu ei, Hil,
hai Răzvănuţă, poza de-a 12-a, toţi au intrat la facultate, proful de mate
avusese trei divorţuri şi coşuri pe faţă.
Mai înainte, ochii regăsindu-se, nici aventuri pe o volută, Răzvătrice, hai
copilaş, numai de careva ţinută minte, tot în toată viteza contextului, subiect
schimbat, egalizator, să-l prinzi pe Cezar la telefon, să-i aminteşti de
casetă, Răzvănel, hai să punem covorul, de ce nu m-ai chemat pe mine, de ce
n-am sărit, sunase telefonul, colegul sechestrat, pa, explicaţii cu scuzele
întrebării, te-ai supăra dacă nu, să mă omori dacă, mort omorâtorul, în avans,
de ce mă chemasei, de ce venisem, rezişti, grea, mijlocul durerii de mijloc,
sâmbăta viitoare, vor începe să vină, vom şueta vieţi diferite în rumoarea
copilărească, era programul, hai Răzvane să, sau lasă că singur, câte pagini
scrii duminică, ai trei sute de caiete, nu, două-trei pe an, curate dar rupte,
greu e cu susul şi josul, Răzvănele, dă-te la o parte, copilaş, lasă, dom’le,
mâncatul, te pui la masă şi mănânci, că-mi faci fărâmituri în toată casa,
de-abia am scuturat, palpitată, lasă uşa şi eu ies să scutur, întinde drept, cu
mâinile, Răzvănuţă, iar conversăm, cărţi, ai luat bani, nu, cât e, o să-nceapă
să vină copiii, trebuie să mă-mbrac, mai am încă două şi am terminat, al doilea
telefon, le malheur est bon a quelques choses, îmi scuturi mochetuţa aia şi-ţi
dau să te îmbraci, aoleu, roşii neumplute, sora bucătăreasă, fiul în Irak, întinde
frumos, ce să fac eu mai întâi, hainele, că, dacă se vine, să nu fie la cine,
să-ţi dau haine, gata, cu apă rece, da, cu ce apă e, n-o să-ţi dau să citeşti
dar îţi dedic paginile astea, dă mai încet apa că e prea tare, aşa, da, unde,
un sfat prietenesc, ce pantalon, maron, cămaşă albă, nu, copii, în fiecare zi,
galbena purtată o dată, ţi-o spăl acum, spală la intrarea-n sufragerie, afară e
soare, eu ţi-o calc udă, arată superb, ca şi apretată, ţi s-a părut
beţie-manie, nu, am observat, că nu deosebesc băuturile, dialogul se inversează
în transcriere sau la niciodată lectură, ai zis că nu mai fac nimic, spre
plâns, ai refuzat cămaşa, nici fantezie ce-o credeai, cum mi-aş fi putut
permite, nici dezintimarea capului obsesiv tabuistic, spunerea ceasului când e
cât trebuie, cevaul bărbaţilor cu nume de adulţi contra copii, modelul este
mereu unic, o casă pe lângă scris, o redactare a oaselor spre tiparul
mijlocului rupt, înscrierea în timp, nu în sex, cum îţi năzărea, cititorule,
prescriitorule, cu vise neţinute minte în prima noapte la întoarcere în ţara
înnăscută, ce aspru, străbuni care nu ştiau româneşte, aventură etnică tot
individuală
Vine sindrofia, niciun banc, ascultarea odihnei, întoarcerea şmotrului,
joaca epuizării sărbătoritului, nu mai vrea să pornească maşina, ţi-am spus ce
maşină vreau să-mi cumpăr când voi fi mare, Dacia 500, cea mai mare pasiune a
mea, maşinile şi timbrele, am văzut maşini străine şi am vrut să aflu ce viteză
au şi cum arată, ah, am stors cârpa pe mine, pe pantalonul meu, cum cu ăsta nou
să mă pun în genunchi, să spăl pe jos? înaintează maşina, a, ligheanul, stop
maşina, mamă, pot să intru? au, gata, ai terminat, am cam terminat, hai să-l
suni pe Cezar, de casete, lasă-mă şi pe mine, mamă, să le fac într-o ordine,
da? n-aveţi casete? o cârpă uscată, când eşti îmbrăcat, bătăi pe covoare, pe
sărbătoritele şi weekend, ce gust, admiraţia e a mea, amoralistă, scuze,
succes, finalul n-are cum, noroc că e cald afară, o să accepţi să se usuce
cămaşa pe tine, joacă fără joc.
Mamă, nu mai aştept după căruţa care nu mă aşteaptă, aş fi putredă demult.
Ne-a luat pastrama, carnea moale. Pocită, paralizată. Cred că taicu a fost
lovit de idee. O fi zis c-o jumoale şi pe mama. Domnule doctor, nu e nebună, e
bătută. De necaz că a scăpat fie-ta-n Târnăveni, îţi omor şi eu viţelul în
vacă. Fantomă
aşternută-n invizibil. Global Change and the South-West Pacific / University of
Tasmania. De zece minute,
vita dolebi. Zbor peste obcine, conversaţie-Africa, semioză post-coitum. O mie
de rupii de la hawaiian. Rupere fictivă în ambiguitatea simbolurilor. Mai grea
inima dimineaţa. Nişte sfinte, domnule, iradiază demonia. Văzul lumii se
învârtejeşte, piesa consoleze-ne, unde e autoarea, o fată de 16 ani nu discută,
vom merge la Dalles. Aibi fericire, succes, copii. Cât
suflet, cât timp, cât sex. Iubirea peste lutul galben trecut-a.
De ce nu-ţi auzise
vorbele secretara de paritd, (ieşise), te-ascultam clar (deja), nu vă
plăcuseţi, gluma de-a blestemele şi jurămintele. Cât să nu-mi vină să te sun,
ce zi cu soare ne-ntâlni, pe ce ploaie ne despărţim. Dreptate, fusesem singuri
în putinţa fractalilor dubli.
Paşii în calculul
cocoaşei umbritoare p sub gene de venin-vecin-vaccin. Trei milioane repararea corpului A. Lupul întors pe unde
a mai mâncat două-trei oi. Doamna e fana lui C.I.Istrati şi a romaşcanilor,
domnul e din Transilvania, dânsul din Oltenia, eu sunt cu evreii, ăl mai bine.
Orfeu cu lira Lear la lire. Evlavia via Iugoslavia. Fata a început prost de
luni, n-a ştiut când s-a născut ăla, marţi a luat un trei la mate, miercuri îşi
pierdu ceasul. Băiatul Gheorghiţei a scris 47 de pagini la fizică (trei ore,
medicină). Clopotniţă botniţă. Na hanya te. O să fie inginer când nimeni nu va
mai şti de Hagi, cine-l mai ştie pe Dobrin, de Dobrin se va şti totdeauna, aşa
şi copiii tăi, te-ai luat după cel mare, abia a făcut zece ani. Mi-a fost
norocul cât nenorocul, prea mulţi deschizători de ochi, închizători, vezi şi
tu, fără obcine, Târgovişte întoarsă, showul, făcutul pantofilor cu periuţa de
dinţi. Infinituri arse de iubire ca norii de fulger. O domnişoară te caută de
patru zile. Ce v-a venit să vă plombaţi exteriorul? Ne spunem lumea dintre noi.
Excelenţa abisală a adaptabilităţii, elveţieneşte ca Jung, brazilieni prin
cafeaua Irakului, scrie-i doamnei Amrung pentru versiunea thai a Luceafărului.
Îţi place jacheta? Banii pentru Eminescu şi Mallarmee, ce bani, o sută, ia-o,
cincizeci comision pentru deranj. Aluzie a nu-i fi vândut Parinior. Euforia
rupturii. Platină lui Plătinaru. Mă platinează la creier.
Social learning theory (Protagoras, Socrates), postmodernism, feminism and
education – the need for solidarity (te simt pe undeva, altădată înăuntru, acum
suprapusă fetelor din semiobscuritate, soarele toarnă umbre peniţei), discourse
of others, incomplet project, death of politics. Doi ochi lângă
alţi ochi spre obcine. Nicio problemă, m-am gândit, v-am citit comunicarea, e
bună, nu deranjează pe nimeni? nu, vă urez succes. Mi-am luat pieptiş
nenorocita libertate ce mi-au dat-o iubiţii tăi de dinaintea mea, îmi sunt
dragi cei de după mine, duşmani de dragoste cu ochii obcinelor în oglinzi. M-a
şi iubit, mi-a şi spus că nu mă mai iubeşte. De scris nu mai am mână nici vedere, vidya. Attică
îngenunchiere sufocându-mă, see page 2nd. Te-oi transcrie mantrelor, fractal erotic.
Câte-o umilinţă cu câte unul răzbunată pe toţi ceilalţi. Plătinaru se arătase
perfect cilindric, învelit în hârtie colorată, după alte reprezentări, în
staniol, imponderal, dar cu gând că e de platină pe dinăuntru. Astăzi sexul
numai floare, ai şi soaţă ai şi frunze, rădăcina şi tulpina le-om mai discuta.
Deflorarea copacului se mântuie spre urşi. Nelămurirea muzicii anunţându-se în
vecini, eşti rece, a intrat moartea în tine. Viduşaka, Mutul/Căluş,
Nebunii/Tarot, simboluri provocatoare de râs, mergi cu mine, după calc şi după
măşti, cam soare pentru cisme, never mind, îndepărtate obcine, părtinească-ne
lumina.
Noiembrie 1989
Phoney scris Calafat. Fata
că la teatru se simte acasă. Cancer cu Shirley Mc Lane şi Jack
Nicholson. Esenţele tari se ţin în sticluţe. Rhetoriqueurs. Ein dichter.
Cireaşa băută pe Găina, nedeie morţii-diminutiv-mioriţei. Când intri în
romanele amicilor – probă a imposibilităţii prieteniei? Creangă repovestit alchimie. Biblioteca asta de-o locuia
Micescu şi noaptea. Conservatoriştii în căminul de aici îşi răsfoiau şi în somn
partiturile. Frugalitatea adulteră a castităţii ascunse.
Decembrie 2009
Nu mai contează trecerea
zilelor, poate nici guenonismul ghinionist al lui Vasile al doilea-treilea
(Lupu, Conta, Pârvan, Voiculescu, Văduva, Paleolog, Lovinescu). Chiar ţi-a
murit un băiat de leucemie? Mistreţii vieţii nu se lasă neîmpuşcaţi de iubire.
Te văitasei şi tu de joasă hemoglobină. Am de gând să ţin cel mai frumos
discurs despre Creangă, la Cantemir, joi. El Filibusterismo. Ce ţi-e şi cu
femeile. Pe cine vezi ai mai văzut, pe cine n-ai văzut vei mai vedea. N-ai
citit meditaţia Gangelui cu vocea din an-Canaan a lui Ion Creangă. Naşu-n
ajutor nu-ţi sare din copac de peste mare naşa de-o exliberare libris-hybris
somnul har e.
ţeava grea uşoară grea
cătare nu căuta
vicii cântecului horn
pe englez acasă corn
nourii amarului
cioara-n susul parului
note prin contrarii sună
dimineţile de lună
incorecţii cizelura
capului pozat de-a dura
bani de film numai vedere
fără-a morţii mângâiere
Păi nu?!
RăspundețiȘtergere