George Anca – Surender Bhutani – Daniel
Turcea – Marin Beșcucă – Nae Ionescu – Viorel Roman – Cicero – Adrian Bucurescu
– Șerban Foarță – Gabriela Tănase – Florin Costinescu – Vișan Dragoș – Costel
Drejoi – Consuelo Jimenez – Nicolae Turtureanu – Adelina Fleva – Dumitru Velea
– Moș Nelutzu G
George Anca
cine citind
cine citind nu înţelege textul nici cât autorul mii de scuze
o antisemnificare e binevenită întru dragostea
trecerii
liniştite a panicii din toate părţile vom mai avea
viaţă
nedorită şi-n contexte ale aceluiaşi deznădăjduit
uman
1
părinţii-n risipire copiii laolaltă un iog tradus
în sârbă
sunteţi rusoaică sunt româncă get beget iubind în
Cernăuţi
cum te-o fi dus sterilizarea bărbaţilor cu gândul
la Hitler
am stat de vorbă despre dhvani pompieri biroul
senatului
nota mergea mai departe pircoteam cum poţi să spui
aşa ceva despre tata
s-a dus să bea ceva cu tataia e aici domnul domnul
doarme
atunci se poate înregistra ei cum poţi spune şi
asta am uitat
unde rămăsesem mă gândeam la feminitate şi maioneză
dreptatea oboselii fastul pe uitarea şantajului şi
diferenţei
pe unde-oi scoate vreodată cămaşa când altfel de
vânt
în temperamentul plopilor nu se va mai auzi
avem idee de mai rău şi luând-o înapoi povestiri
biologice
mi-ai închis uşa parcă spunând la revedere îţi
începi sărbătoare
ne vei povesti ordinea copiilor dezordinea
distracţiilor
comunică şi câţiva părinţi în pofida excesivităţii
embargo pe băutură ne-om lăsa întâmplării
niciun amuzament niciodată fără nevoie de
explicaţii
măcar mă prefăceam în cutare cum
nu ne vom mai uita după întâmplare ori din Bosfor
întorcându-te bătrâneşte te-ai aduce în copilărie
crinului
sar vocile deja pe observat şi mai ales cu
sentiment
vârstă şi fete băieţi toleraţi uşa închisă
încotrova
jocul de cameră dublează în spirit aleea nicio
căinare
la o adică nu e casă de bani nici cheia pierdută cu
tăiere
e singuratic fraţii la fel aşa şi fata dumneatale
de zici a nu fi bine să când ea a nu te fi vizitând
îi place acasă vrea s-o şi schimbe altele-s snoabe
m-am dus şi la stupi ce face bine alte discuţii
2
dacă las din viaţa mea gesturile neînsemnate în
rând
mărturisirea o dărâm neantului fără of or sistemă
mă bate gândul morţilor ce s-ar întoarce în mine
a nu-mi mai afla intimităţi dublu părăsite
când pornesc în vreo amintire sunt de-al lor
şi pot să-i întreb de nu-i supără o persoană
dintre ei care-aş fi eu de se vrea cineva umbra
de-oi fi
în cuvinte nedescriptive obişnuiam dizarmonii
obiective
ceea ce impresionează prost e o etichetă
post-mortem
mai ales atunci strigoii şi încă se plimbă după un
orar
ce Vetala alatăieri şi încă n-au încăput în muzeu
din raţiuni de timp eclipsată composiţia omonimă
altfel zis inspiraţia în loc sunete crezi tibetane
onorat fiind la gând mitomanie denivelată
opţiunea tăcerii alte câteva scurse a raport
singura haină nedezbrăcată mi-amintesc năduşeala
nu numai liber de teme nici teme libere niciun
canon
nu-mi visez se petrecea un proces de intenţie mutat
între generaţii personalizate cu ajutorul
inconştientului
acum treisprezece ani nu căutasem şoricelul
notam conversaţia şi tot fără haz se uita
nestându-mi în caracter niciun fel de comerţ
de unde şi incompatibilitatea cu toată curgerea
soru-mea cum aş ruga-o să citească şi printre ce
3
copiii vor să se distreze părinţii dau în primire
de-o parte
nici nu se amestecă nici nu-şi aduc aminte întocmai
cum nu mai ştiu ei jocuri de societate jucate de
ceilalţi
întreabă cocoanele de tine vii mai târziu şi
răspuns
între acestea îmi vine în minte copilul lui Tagore
mai
masonic încât îl scrisese în limbă străină a
scenariu propagandistic doctrină contra doctrină
zilele trecute am auzit caseta cu Sisir
eliberându-i-se
nu te mai cuprinde un sentiment pe nume starea
vânată
nesiguranţa formală ai schimbat-o pe renunţarea în
chinuri
curgerea societăţilor abia surâs întârziind
sinucideri
sună de pe vremuri şi asta mulţime de ani umflă
venele
măcelarii vorbesc latineşte se zgârie femei pe un
pumn de păstăi
numai cei cu iluzii n-ar urî de zece ani Bucureştii
anecdotele ce ni se întâmplă suntem noi în permisiune v-a
plăcut frunză verde şi-un dudău cine şade la bulău
explicaţii
recursul la călătoria externă la arest la vedere la
autocitare
repovestirea momentelor şi curajoase şi paradoxale
băutul ceva pe căldură şi seara ness-ul rece şi ce
fel de public atunci ca la Lausanne cum ştiusei
avem expusă deosebirea dinspre Moldova zadarnică
vorba
nordul extins transilvan notaţie admirativă de-a nu
ne înţelege
cine pierdut cine pierzându-se prin empatie
nevolnică
destinul altceva decât soarta şi apoi citase doar
soarta
4
la doină era palid îi era palidă şi barba invitatorului
a invitatului albise strategic cu alibiul
legitimaţiei
cum demult o pornise încoace de nu te mai poţi
cunoaşte
de ultimul rând mă deosebesc uitându-mă la primul
pe vremuri muzicale dicteuri speriindu-mă apoi
bucurie
o dată de două ori în familie drum de întoarcere
mâine-poimâine împinsă duioşie pe urme şi-aici
îşi va călca stilizându-se întru felul de a fi fost
simple mâncătoriile biserici cariere scleroze
benigne
tensiunea lăsată ultimei şanse de-acum senecte
dicteuri
modeleze-se-n albii nepregătitoare ceatul poetic
metaforiza ori livresc şi încă mi-l aduc pomenire
nu e de vină duminica mari mutilaţi douăzeci şi
patru şi şapte
sau invers nicio zi nicio oră cu adevărat luate în
seamă
brodeam tonuri reţineam bănuieli de inspiraţie
naltă
doamne fereşte să mă mai caut pe dinţi dăruindu-mă
rândul încheiat năşiei pat ridicat de ultima
vertebră
nu pot să scriu recurge la memoria pentru oricine
cele mai bune milarepisme a se da vieţii româneşti
ce-are Ionuţ se căinase Nana s-a întins pe o
scândură
ce-a pleznit cu poezia frumoasă în gluma pacientă
bârfisem pe Lucian Tudor Domniţa şi restul
din partea noastră Vera Aurora Gabriela epoci
învrednicindu-se de sine în umbra Veturiei
vizită după fenilbutazon străinez sfătuitoarea
lipsă cu întârziere venise taxi-ul aţi plecat
de mai discutam consolări de împotrivire istoriei
cu toatele compensate până la nesperanţa sintezei
copii prea cuminţi şi mai şi la filmul american
celor de-afară bonsoir mes amis cu traducere şi
efect
deodată nu mai sunt puţini invitaţi şi unii vor
întinde-o
cât mi-am dorit să-l aud măcar certându-se hai mă
dă-te la o parte
impresii de gazdă reduse oaspete ce deschidere
specific părintesc dublură puştimii claste
alura adultă şi a învăţării de românească până mai
au
încă la concurenţă amicală generaţiile în casa re
traşi bătrâni speranţa tot de growing la televizor
văzusem stress pe nu au ce mânca obârşia întâi
călătorii cară căutarea a ceea ce fusese al lor
la una mişcătoare i-a sărit vertebra şi tot aia
i-o-ndreaptă
se spun nimicuri spre binele nimicului suveran
mulţumescumimu-ţi doamne fără de nimic încoace
în furtuna de aseară la Ploieşti pe stadion morţi
pe drumul găzarului un dandi cu nasturele
cusut afară de rând priveai modelul pe inspirare
femeie masivă la întoarcere iar te uitai
când i-a zvâcnit cotul şi ţi-a buşit umărul
de-ai fost să cazi şi te-ai dus n-ai zis nimica
5
asta ţi-aş fi povestit-o când a venit taxi-ul nu-i
nimic
de regretat într-o povestire în plus sau în minus
barbari ne învrednicim în colecţii de epos înţeles
caldului sangvin osemintelor din malul undelor
o mal de unde cum nu ne întoarcem refrenelor
ce cântece purtară totdeauna cursuri reci şi rele
mai blestemate lacuri întinse în vecinătăţi de
ciumă
întinsă punct cu punct perfecţiune shizofrenică
şi-n văguni s-ar şti cum tot ar fi trecut o rată
găsisem la pahar că intimaseţi mai apoi cum
toţi i-au cunoscut pe toţi m-am întors totuşi
nu e a ta împărăţia nu al tău eşti totuşi spune
păcat de vertebră să se transforme-n lamentaţii
de îngropăciune din vechi şi din stele veninde
zău se întâmplă rigorile să se transfigureze căzând
ridicând căderi de o greutate sfărâmătoare şi
totuşi
mi-e lene după apă cu ornament de vodcă am luminat
răcoarea
aştept vederea ritmul pocirii ca un scris izvor de
repede
o vagă stimulare acordeoane bat cu voci folk
versare
o fi fost bine altădată ceea ce şi-n timpul nostru
trece
la ce ne-am crede vii la ce ne-am crede morţi la ce
ne-am crede
să vezi cum am luat-o anapoda şi ai fi fost o
glorie
în rece dodie de dodeială singuratică placebo
pozitiv
nepregătitei fraze inanalizabile de haos cu un
adjectiv
iniţial inaraldizabil araldizare nepetrecută
trecută saptă
mi-aparţine nu vorba oarecarea stagnare-n verosimil
unde eram toţi ceilalţi se vădiseră cu strigoii
recuperaţi
principiu militar subpământean că mare-i dumnezeu
nimic şi tot din mântuire slavă disvieţizând prin
quante
ce vă scandalizează atâta magdalena n-am înţeles
aluzia
out of fashion doll de vă supărase ce văd puştii
filmul
decepţie rostul distracţiei de sine stătătoarelor
temperamente
postumă umblătoare printre alambicate materialităţi
de o substanţă însingurătoare narcişii din benzină
de-am înţeles teroarea şi replica asemeni din
practica lui Iisus
îmi dau şi cu părerea şi cu cotul doar se duse ziua
6
prin coruri disperarea sărbătoresc-adultă
vindece-se
efectul de cunoaştere oprită şi recunoaşteri
globulare
pe dilatări de corpuri împrumutate lunecării
în lentă rotunjire de ţeastă încăpăţânându-şi
mâinea
din cronica de chefuri abia fără începutul
salvează-l
răcoarea de-ar sfâşia suavitatea înserării tot
calde
fluieră cheflii neînvinşi muzica interbelic
piratizată
noi ne dăm drumul din vitalitate şi domestic impuls
supărarea neinvitării personale evită minimă
psihoză
în loc de normalitatea teoretizată post-intelectual
ăştia ca sfinţii de mici compensaţia te cutremură
de-ar lua-o razna unul câte unul mai curând altora
cu epic rime şi mitologie un poem înfrăţeam
antroporfismului din afara programului ultim
învăţare de continuitate un telefon actorului nume
de copile cu fraţi de ne interesează o socrire
altfel forţându-ne înţelegerea sindrofiilor
nedureros
cu prinderea cuprinderilor de aprinderi sfioase
fără de voie şi program poate altceva literă de
literă
cum înghesui colţurile din toate surprizele
pământene
mai adiate jocuri neetalându-ne nici pe tăcerea
mică
până la urmă un băiat şi sora altuia întârzie în
ospeţie
cât se întinde gestul discreţiilor comasate vivat
acelaşi musical box devreme peregrinaseră spre
papagal
de spaimă nu mai zicea nici pâs bună ziua noapte
blue
cine ce mai joacă întrebările iananalizabile tandru
tu ce faci sfială plină de speranţă şi urare
mişcare de prudenţă un părinte alt părinte birthday
ca şi cum nu s-ar mai simţi fără celebrare
asta se întâmplă din tinereţe în amurg bătrână
amintire consolând pretimpurii părăsiri de lirism
grădini parterele adulmece deasupra zvânturaţi-vă
niciun îndemn şi scrisul la fel nedirecţionat
teama de rugăciuni şi toată influenţa răul
perfecţiunea ignorării-alături violenţa în de ea
o pantomimă nimeni masificată neam de bine
7
te-ai fi lăudat cu un poem mâine-poimâine stăruisei
în deruta văduvindelor muze alegerii de-au lăsat
crescendo zare restul te priveşte plictisul şi
refuzul
un fel de zi tema dizgraţiei până la atentat la
chef
ambiguă dilema de deunăzi împărtăşită inconsciu
cele bune nu s-ar gusta fără cele rele te-a ajutat
Africa
neoprirea viaţa independenţei în entităţi
nemediocre
cu platitudinea la rang pe formalisme denunţate
de-aţi specula ocolul din poetici şi cavernă
salvatoare
cum împotmolita-mi alankara sculptată-n coşmar
note de sine-n India şi mai şi în vara hibernării
cobite din Australia-n tropic din tropic în cui
tablourile le erau fixate în câte trei cuie pictori
Iaşi
acum la Paris la Weimar cunoscusei pe Fritz
de care n-aveam loc la National School of Drama
am zis Delhi că se reunea şi-n departament Brecht
cazuistica de voiaj e din atmosfera cronicei
întoarceri
palmele roşii gesticulează ficatul printre malarie
destulă invitaţie şi anul viitor deget înţepat
pacienţă oferită de necât cu tot dinadinsul în
cunoştinţă de ridicol măcar grafomania
de balans ce nu mi-l contrazic mâine schimb
săptămâna neagră pe o zmuceală ironic departe
biografia se depersonalizează amarnic neiertător
văd bună-voia anilor copii în preumblarea antigloriei
lună cu trecut şi o zi s-a învins regiei de
exteriorizare
a scrisului copilăresc socializare insensibilă
pierdere
favorabilă creştere netulburată deschidere de uşă
ele merg cu mine le e frică să meargă singure
i-aş le-aş conduce încheierea neînceperii hai Nana
că ele vor să vie caută sacoşa cu vezi Nana
nu e asta vreo ambiţie nu te supăra frate ia vezi
cine citind nu înţelege textul nici cât autorul mii
de scuze
o antisemnificare e binevenită întru dragostea
trecerii
liniştite a panicii din toate părţile vom mai avea
viaţă
nedorită şi-n contexte ale aceluiaşi deznădăjduit
uman
ce-şi va permite dragi aniversări mai canonizate
ne-am dus mască ne-am întors faţă din decădere
săritura în lungime după încheierea antiprogramului
n-am mai încăput locul cine şi unde-ar mai încăpea
16.6.'85
To Mr President
My president
call us on that day
when you are silent on twitter
let people have some expectations
let the truth may set you free
when you are silent on twitter
let people have some expectations
let the truth may set you free
A heart weary
of hate and despise
can't learn how to love the people
if you ask wrong questions all the time
you are guaranteed to get wrong answers
can't learn how to love the people
if you ask wrong questions all the time
you are guaranteed to get wrong answers
You have
possibilities to be angry every day
how you manage digital memory, no one knows
in the face of impending doom or gloom
what choices you have left for the people!
how you manage digital memory, no one knows
in the face of impending doom or gloom
what choices you have left for the people!
Documented
nightmares are a routine now
you are completely inconsiderate to reality
you are obsessed with the power of myth
we deserve agony because we have not accepted you
you are completely inconsiderate to reality
you are obsessed with the power of myth
we deserve agony because we have not accepted you
Daniel Turcea
ETERN ACUM
ziua
a opta
fără sfârşit
pogorându-se
acum
potirul se-aprinde !
ce nu văd
ce nu trăiesc
ce nu ştiu
e viaţă
ce nu văd
e lumină
lângă ochii mei
lângă buzele mele
şi sub pleoape
acum !
Marin
Beșcucă
Națiunea!
fragment
dintr-o conferință susținută de profesorul Nae Ionescu în temnița de la
Miercurea Ciuc, în anul 1938:
"Când un popor capătă conştiinţă de sine, încetează de a
mai fi un popor şi devine naţiune, adică o realitate spirituală, conştiinţa de
sine necunoscută în trecut. O naţiune, ca o colectivitate organică şi
spirituală, are anumite legi fireşti. Acestea trebuie realizate în formă
optimă, căci nu se poate cădea la tranzacţie în realizarea lor. Această
realizare a lor în formă optimă se cheamă ideal. O naţie trăieşte în timp şi
spaţiu, în istorie, în veac. Cel mai mare cerc colectiv din care face parte
omul este naţiunea. Omul trăieşte în mai multe colectivităţi: familia,
biserica, meseria etc. Biserica şi naţiunea la noi, ortodocşii, se suprapun.
Pentru individ deci, adică în istorie, naţiunea este un absolut.
Naţiunea, având legi fireşti, acestea se impun aşa cum sunt ele, după state, nu cum vrem noi. Adevărul în privinţa acestor legi nu e la noi, indivizii, ci în consemnul colectiv, în ceea ce gândeşte naţia. De exemplu: unirea tuturor românilor era o lege firească, nu o dorinţă a oamenilor – motiv politic. Dumnezeu a făcut neamuri, toate cu o singură datorie, de a realiza legea firească pe care Dumnezeu a pus-o în ele. Pilda talanţilor, căci astfel realizează pe Dumnezeu, în istorie, în veacul de acum, nu în cel viitor, când va fi o turmă şi un păstor, realizând legea firească pusă de Dumnezeu, ca orice existenţă lăsată de Dumnezeu. Deci o naţiune trebuie să se realizeze în legile sale fireşti".
Naţiunea, având legi fireşti, acestea se impun aşa cum sunt ele, după state, nu cum vrem noi. Adevărul în privinţa acestor legi nu e la noi, indivizii, ci în consemnul colectiv, în ceea ce gândeşte naţia. De exemplu: unirea tuturor românilor era o lege firească, nu o dorinţă a oamenilor – motiv politic. Dumnezeu a făcut neamuri, toate cu o singură datorie, de a realiza legea firească pe care Dumnezeu a pus-o în ele. Pilda talanţilor, căci astfel realizează pe Dumnezeu, în istorie, în veacul de acum, nu în cel viitor, când va fi o turmă şi un păstor, realizând legea firească pusă de Dumnezeu, ca orice existenţă lăsată de Dumnezeu. Deci o naţiune trebuie să se realizeze în legile sale fireşti".
Viorel Roman
Dramă lirică
in trei tablouri inedite
În loc de editorial
de IOAN BABA
LUMINA LXXII, Seria
nouă, nri 4-6/2019
IRONIA SORŢII
Şi astăzi omul este
persifl at
Cu gindul răstignit
spre desţărare
Nu trage nici
clopotele
Să-şi anunţe
neamurile
Irozii continuă să
taie sforile
Vetrele rămin pustii
scindate
Gindul mai persistă
apriat
Cum să urce treptele
Spre podul neted din
văzduh
Să-şi adune
seminţele
Harinic să
le-mprăştie pe alte oagoare
Doar porumbeii albi
vor să il ajute
Din piscul lor să
incolţească peste mări
Norocul pe un petic pertinent
Sau inmulţit irozii
Copiii au pleacat şi
tot mai pleacă
Spre-o altă apoteoză
Iar părinţii cainici
sculptează-n aer
Vieţuiesc şi cresc
in specimene
Trist numără la zile
fără de sfirşit
VISUL BRODAT PE
HARTA EUROPEI
(pentru) Prof. dr.
Viorel Roman
Obştea a treia de
jos
Cu plaga-n spinare
Flămindă Desculţă
Setoasă
Tot urcă in sus
Soarta şi-o poartă
tatuată
Cu spini pe tabanuri
Dulce ca sarea şi
oţetul pe rană
Iute ca mierea din
sora soarelui nudă
Tinjind spre
frumosul fără obuze
Stropit cu agheasmă piine
şi sare
La o agapă fără
culpaşi
Sub un crepuscul de
vrajă
Fie la stinga spre
Brixel
Fie ciudat la
dreapta spre Moscova
Sperăm ca in
tranziţia suprareală
Imperialii domni să
mai dezbine
Binele şi piinea de
Rău şi neghină
Precum in rai aşa şi
pe pămint
Deşi harta terestră
a lumii
Rămine imagine
brodată cu singe
Cind
durerile-nrămate ţipă din capete de oase
in oglinda spartă a
unui capital turbat
TESTAMENT
APOCALIPTIC
Tiptil se mişcă
plăcile tectonice globale
Aşa cum pe furiş ne
cresc unghiile
Iar coafori şi
coafeze ca noii Cristobalii
I-au foarfeca lui
Noe
Şi-n loc de păr ei
decupează terestrele maluri
Harta rămine lipsită
de busolă
Şi bucăţile se
busculează
in alte cimpuri
magnetice
Australia alunecă in
stinga
Făcind o punte cu
India şi Africa
Lumea a treia in sus
spre centrul Europei
Africa o ia la
fugă-n stinga spre Havana
Americile plutesc
spre Rusia şi China
Patagonia spre
Scandinavia
Apele incep să
clocotească
Oceanele devin
enorme
Cu milioanele de ani
imaginari
Paleomagnetismul cu
plăci dezorientate
Apare-ntr-o oglindă
cu văi şi munţi
in străfunduri de
gheţare
Se profi lează ca
Proxima Pangaea
Deducem că viaţa
este o navigaţie
Printre dragoni cu
trăsnete din cercul Cind omul in verigi de milenii
insoţit de soarele
ce se ineacă in oceane
Caută o barcă pentru
civilizaţie
Un leagăn O luntre
solară
Sau e sortit la
barca lui Caron magic
Văd lumea cu mina
stingă ridicată
in dreapta o cruce
cu ansă
Sortită să
traverseze prin gherdapuri subterane
Căutind la turnuri
de biserici şi pangare
Fără ramura de
măslin din Arca lui Noe
Doar un porumbel ce
singerează
in Noul Testament al
Lumii
Prof. Dr. Viorel
ROMAN: Frontiere celeste și terestre
Vizita papei
Francisc și Catedrala Mântuirii Neamului, lângă Palatul lui Nicolae și Elena
Ceaușescu, vor delimita și armoniza frontierele celeste și terestre ale tuturor
romanilor. Cerul firește n-are limite, granițe, dar cine se uita la realitatea
pământeană, vede umbrele frontierelor celeste și nori sumbrii, ca la slavii de
sud, unde același neam cu aceiași limbă, croații catolici se războiesc cu
frații lor, sârbii ortodocși sau bosnieci musulmani. Conflictul religios dintre
israeliți, suniți și siiți în Orientul Apropiat și Mijlociu este fără sfârșit.
Marile conflictele sunt religioase, tot așa cum alianțele durabile, credibile
sunt numai ale partenerilor de aceiași credință.
România este de jure
în mai toate organizațiile occidentale. Moldovenii, cu toate ca au un
Mitropolit moscovit, își doresc, ca și valahi din Serbia, aceiași orientare,
spre vest, nu spre est, dar asta nu schimba faptul ca greco-pravoslavnicii au o
alta viziune decât occidentali asupra lunii, vieții, mântuirii. Singura lor
oportunitate de a ieși în lume a fost vizita generoasa a Fericitului papa Ioan
Paul II, care a acceptat toate condițiile de la București știind ca are de a
face cu latini izolați și traumatizați de un mileniu, de la Marea Schisma, în
Grădina Maicii Domnului. Dar oferta de refacerea unității creștine, mâna
întinsă a Romei a rămas până acum fără răspuns, cu toate că ea urmează să aibe
loc „fără condiții“, papa Francisc, pentru ca pentru Sf. papa Ioan Paul II
oricum creștinismul respira cu doi plămâni, ortodox și catolic, oriental și
occidental.
Revolutia din 1989,
democratia occidentala, economia de piata, societatea civila sunt Forme fara
fond. Ati mintit poporul (si pe occidentali) cu televizorul! La Revolutie,
tigani, romanes, romi i-au inlocuit pe nationalisti olteni. O alternativa
ocidentala romaneasca, credibila nu exiata fara Biserica unita cu Roma
interzisa de ortodocsi. Mimarea apusului cu reforme pe hartie a esuat. Nu numai
Presedintele Frantei cand il vede pe omologul sau roman o ia la fuga. Creditul
greco-ortodocsilor a scazut atat de dramatic, ca si ei se intreba daca mai
merita maimutarea, acceptarea umilintelor si a mofturilor din vest. N-ar fi mai
buna teocratia orientala, decat o democratia a la Westminster.
Clasa politica
ortodoxa moldo-valaha se legitimeaza mereu cu am primt ordin de la Inalta
Poarta, Constantinopol, Berlin, Moscova, FMI, UE, fara sa ascunda ca este azi
in pectore adepta modelului greco-pravoslavnic, autoritar si autocefal a lui
Putin si Erdogan, Moscova si Istanbul. China mandarinilor rosii, India castelor
fara de scapare si Rusia au succese si nu sunt democratice, adepte ale
economiei de piata si nu intretin nici macar parazitii societatii mimetice,
civile. Pe de alta parte modelul SUA sau cel vesteuropean a pierdut din
atractivitatea din timpul Razboiului rece, pentru ca nu mai face fata
drepturilor handicapatilor, imigrantilor, femeilor, somerilor, pensionarilor.
In fond lipseste acum elanul marelui proiect al refacerea unitatii crestine. In
locul lui, a unitatii dintre ortodocsi si occidentali s-a instaurat o dictatura
a materialismului, a relativitatii paralizanta si un sentiment general de jena
generat de pierderea unei mari sanse istorice.
In ciuda tuturora,
romanii se folosesc de libertatea de miscare. De bine de rau occientalii ii
sprijina pe romani, oricum ei nu pot parasii UE/FMI/NATO pentru ca s-ar prabusi
in gol: dezmembrarea tarii, mizerie materiala, convulsii sociale, dictatura. De
aceea singura lor speranta este in Biserica si in vizita papei Francisc. Pentru
ca fara un dialog in vederea refacerii unirii, nu ca in anul 1700 sub patronaj
nesincer austriac, maghiar si adversitate pe fata greco-pravoslavnica, ci ca in
anul 2019 cu toate drepturile si indatoririle unui stat crestin cu frontiere
celeste si terestre garantate de Roma si civilizatia occidentala, din care va
face parte nu numai de jure ca pana acum, ci si de facto, model pentru toti
romanii si tarile din Balcani.
Prof. Dr. Viorel
Roman, consilier academic la Universitatea din Bremen
Bătrânețea după
Cicero
Cicero spune că, în general,
bătrâneţea e socotită odioasa pentru patru
motive.
Primul este
că trebuie să te retragi din viaţa activă. Contra-argumentele lui Cicero sunt
de ordinul următor: retragerea e, de fapt, o şansă, pentru că poţi să te dedici
integral vieţii contemplative, adică vieţii de reflecţie, de analiză şi de
înţelegere pe care n-ai putut s-o practici câtă vreme erai angajat zi de zi în
viaţa cetăţii sau în viaţa ta profesională.
Cum vă
spuneam, şi creativitatea celui care se concentrează pe viaţa contemplativă
este integrală, când omul este, totuşi, sănătos. Dar şi când e bolnav.
Bach, care
a compus lucruri formidabile la bătrâneţe, avea toate bolile imaginabile, de la
diabet până la o serie de atacuri cerebrale; dar nimic nu l-a impedicat să facă
ce a făcut.
Sofocle,
când era bătrân, a provocat enervarea moştenitorilor lui când au vrut să
dovedească în faţa tribunalului că s-a prostit, că nu mai e capabil să
administreze treburile familiei, ale gospodăriei ş.a.m.d. Pentru a se apăra,
Sofocle a venit în faţa tribunalului şi a citit cu voce tare ultima lui
producţie – Oedip la Colona, una din marile lui piese. După ce a terminat
lectura, i-a întrebat pe cei din juriu dacă socotesc că cel care a scris un
asemenea text este inapt să funcţioneze normal în familia lui. Aşadar, obiecţia
cu retragerea din viaţa activă nu ţine, pentru că ai beneficiile contemplative
specifice.
Al doilea lucru trist: şubrezirea
corpului. Nu putem să fim atât de optimişti încât să spunem că bătrâneţea e
scutită de neplăceri. Adevărul e că sunt foarte multe neplăceri. Şi că n-ai cum
să nu te plângi din ce în ce mai des. Exerciţiul lamentaţiei devine o ocupaţie
zilnică. Te plângi că nu mai ai puterea tinereţii, că nu mai ai memoria de
altădată etc. Însă câtă putere vrei? Vrei să fii puternic ca un elefant? Ai
vrut în tinereţe să ai puterea unui elefant? Şi ce fel de putere vrei? Dacă ai
avea de ales – spune Cicero – între a fi gladiator şi a fi Platon, ce ai
prefera? Să nu-mi spuneţi că aţi vrea să fiţi Platon cu nişte muşchi de
gladiator, pentru că nu ţine, trebuie să vă specializați, la un moment dat.
În orice caz, e un pasaj
foarte frumos în Iliada în care Homer spune că ar fi mai multă nevoie la Troia
de zece Nestori decât de un Ajax, adică mai multă nevoie de zece înţelepţi,
decât de un mare combatant. Depinde ce înţelegem prin „putere”, depinde de
funcţionalitatea ei, depinde de modul cum o folosim.
Al treilea necaz:
declinul plăcerilor senzuale. Cicero ne reaminteşte că toată viaţa noastră ni
s-a spus, de cei mai vârstă, de profesori şi maeştri, că e bine să ne controlăm
senzualitatea, că e bine să ne purtăm atent cu această ispită, care e atât de
atrăgătoare şi atât de riscantă. De obicei, nu reuşim. Ei bine, la bătrâneţe
căpătăm pe gratis ce n-am obţinut prin efort la tinereţe. Să zicem mersi că,
fără nici un fel de bătaie de cap, suntem, în sfârşit, în situaţia de a deţine
virtutea.
Bătrâneţea se
bucură de alte plăceri. Una dintre ele e să fii înnconjurat de tineri şi
să fii iubit de tineri. Nimic nu e mai răsplătitor pentru un om bătrân decât
entuziasmul unor tineri care îl respectă şi care descoperă în acest fel câteva
virtuţi pe care le pierd, în general, oamenii în ziua de azi: politeţea,
respectul, filialitatea ş.a.m.d.
În
sfârşit, a patra problemă
legată de bătrâneţe e că se simte pe aproape moartea.
Cicero se
străduieşte să ne vindece de această spaimă.
Replica lui
Constantin Noica la acest subiect era: „E foarte curios - Se moare de milioane
de ani şi lumea nu s-a învăţat cu asta”.
Cicero spune
că sunt, în fond, două variante: dacă sufletul nostru, după moarte, devine
neant, atunci problema morţii e neglijabilă, nu contează, nu poţi să te
lamentezi că devii echivalent cu un zero glorios. Dacă nu e aşa, atunci
probabil că moartea e dezirabilă pentru că sufletul scapă, prin ea, de una
dintre marile piedici când e vorba de gândire, înţelegere, cunoaştere: scapă de
corp. Dacă sufletul poate gândi în limitele corpului, cu această povară asupra
lui, cu atât mai mult va putea gândi când va fi liber de această povară. În
consecinţă, sufletul nu are decât de câştigat.
Cicero mai spune un lucru
supărător de adevărat: ideea că moartea se cuplează strict la bătrâneţe e un
exces. Când moare un bătrân, spune el, ai sentimentul unei flăcări care se
stinge de la sine, fără violenţă, fără intervenţii brutale din afară. Dramatică
e moartea tinerilor. Când moare un tânăr, ai senzaţia unei flăcări peste care
cade un torent. Şi, de fapt, se moare la toate vârstele. Ideea că nu se moare
decât la bătrâneţe este o legendă, iar moartea la alte vârste decât la
bătrâneţe este infinit mai dramatică, mai supărătoare, mai greu de explicat
decât moartea unui bătrân care, în fond, e la un sfârşit de ciclu, la un
sfârşit de recoltă şi nu se poate aştepta să rămână pe scenă la
nesfârşit.
Cicero
vorbeşte şi de nemurirea sufletului ca fiind un argument liniştitor: oameni,
mult mai inteligenţi decât noi toţi la un loc, au crezut în acest argument.
Dacă Pascal a crezut asta, dacă Toma d’Aquino a crezut asta, dacă Cicero a
crezut asta, n-o să fiu eu de partea lui Lenin, care nu crede asta.
Închei cu o
vorbă de duh a unui psiholog american, James Hillman, care a scris o carte
întreagă despre bătrâneţe: „A fi bătrân e o aventură. Să ieşi din cadă şi
să ajungi la telefon sau pur şi simplu să cobori câteva trepte implică tot
atâtea riscuri ca o călătorie prin deşertul Gobi, călare pe o cămilă”.
Vă doresc să
aveţi puterea, curajul şi curiozitatea să parcurgeţi această aventură bine
dispuşi.
Adrian Bucurescu
Apa
neîncepută. Mărturia voievodului Dimitrie Cantemir
În capitolul ”Despre religia Moldovenilor”, din ”Descrierea Moldovei”, Dimitrie Cantemir relatează că locuitorii contemporani cu el ”se mai închină și acuma în poezii și cântece, la nunți, îngropăciuni și alte întâmplări știute, la câțiva zei necunoscuți și care se vede că se trag din idolii cei vechi ai Dacilor”. Apoi, după ce numește și descrie obiceiurile legate de astfel de divinități, învățatul voievod istorisește și două întâmplări senzaționale, înfăptuite prin acte magice:
Vreau să povestesc aici ceva ce-am văzut eu însumi în patrie. Cămărașul cel mare al răposatului meu tată avea un cal de mare preț, care fusese mușcat pe câmp de un șarpe și i se umflase într-atât trupul, că nimeni nu mai trăgea nădejde să scape. A chemat o vrăjitoare bătrână, care a poruncit stăpânului calului să caute un izvor și să aducă din apa aceea neîncepută, cât o putea mai degrabă. Pentru că el voia să trimită pe o slugă ca să aducă apă, vrăjitoarea cea bătrână i-a zis că nu trebuie să facă în așa chip, că stăpânul trebuie să se ducă el însuși să ia apă, dacă voiește să-i scape calul cu viață. În cele din urmă, tânărul i-a dat ascultare și a adus babei un ulcior mare cu apă. Apa aceasta a descântat-o cu un descântec neînțeles și i-a dat tânărului să bea. El n-a făcut prea bucuros ce i-a poruncit, fiindcă adusese prea multă apă. După ce a băut-o, îndată a văzut cum calul său, care zăcea la pământ, aproape mort, nu departe de el, își venea în fire iarăși, însă el se umfla și îl apucase niște dureri de nesuferit. După ce baba a mai descântat o dată, într-un sfert de ceas s-a însănătoșit și calul, iar tânărul a vărsat apa, fără să-i lase vreo urmă de durere sau de boală. Altă babă a vindecat pe de-a-ntregul în câteva zile un grajd întreg de cai, care se umpluse de râie - cu toate că se afla la o depărtare de trei zile de drum - prin descântece pe care le-a rostit deasupra unui smoc de păr de cal.
Pentru cei ce se îndoiesc de harul apei neîncepute și de forțele magice cu care erau înzestrate vrăjitoarele noastre de odinioară, trebuie subliniat că întâmplările de mai sus nu sunt povestite de fitecine, ci de marele savant care a fost Dimitrie Cantemir, primul academician român. Deci faptele sunt cât se poate de adevărate.
Eu însumi, în copilărie, am cunoscut forțele miraculoase ale apei neîncepute și ale descântecelor. Dar vremea minunilor a apus, iar astăzi lumea e complet desacralizată, lacomă de bani, plină de kitsch, de minciunile politicienilor, de false personalități, de hoții, de perversități, de prostie... De parcă ar mai conta ceva pe lumea aceasta în afară de grația Cerului!
Ape descântate
În mitofolclorul nostru se pomenește de mai multe ape fermecate, una dintre cele mai importante fiind Apa Vie, cu care Făt Frumos și alți eroi ai basmelor pot învia. Și nu este oare Apa sursa vieții pe Pământ?
În multe descântece, Apa nu este doar elementul principal pentru a vindeca, dar și pentru a diagnostica boala. Însă nu toate apele sunt tămăduitoare, ci numai cele speciale, printre care: apa de topilă, adică din balta în care se topește cânepa; apa din urmă de vită, aruncată cu dosul palmei către ochi, întrebuințată în descântecele de dor de ochi; apa rămasă de Duminică, folosită în farmece împotriva greierilor; apa din sticla care stă lângă o răscruce; apa în care au stat flori, luate de la biserică de la o înmormântare; apa adunată din nouă vaduri; apa sfințită la Bobotează; apa luată dintr-o vale cu apă curgătoare, din locul unde se face sfredel sau vârtej; apa de la o fântână sfântă; apa din nouă izvoare; apa în care se omoară un pui de șarpe; apa neîncepută, de la trei izvoare, etc.
La Meglenoromâni, se descântă de diochi în apa de sub roțile unei mori ce se întoarce spre stânga, adusă fără a vorbi cu nimeni în drum. Bănățenii folosesc apa specială în vrăjile de dragoste: ”Fata sau feciorul, care voiește să-și facă de dragoste, ia în ziua de Sfântul Gheorghe, dis-de-dimineață, o uiagă; se duce apoi și ia dintr-un loc, unde se îmbină două ape, trei linguri de apă, și le pune în glajă, trei linguri dintr-un loc unde se întoarce apa, și trei linguri dintr-un vas cu apă scos în curte la amiazi, ca uitându-se cel ce vrăjește în el să se vadă și să vadă și Soarele, zicând:
Cum văd Soarele,
Așa să fiu văzut(ă),
Și cum lucește pe cer Soarele,
Așa să lucesc și eu la N.!
Apa din glajă o pune într-un blid pe care îl așează în vatra luminii, punând în el trei flori furate din trei grădini, trei jordițe, care, aplecate fiind de la trunchi, au fost legănate de apă, în credința că, precum s-au bătut în apă, așa și N. să se bată după N.N.”.
Vâlcenii întrebuințează apa întâlnită, luată de unde se întâlnesc trei pâraie. În Bucovina, ”descântătoarea, înainte de-a începe a descânta de Dânsele, se duce la un râu curgător, c-o bucățică de pâne, cu un drobușor de sare și c-o cofiță sau oală nouă în mâna dreaptă. Ajungând la râu, bate într-un loc pe mal, în contra curgerii apei, trei metanii, aruncă din pâne și din sare ceva în undele apei, apoi cu cofița sau oala ie un pic din apa ce-a curs peste pânea și sarea aruncată. Pe când bate ea acele trei metanii, zice următoarele cuvinte:
Apă curgătoare,
Eu te sorocesc
Tot cu pâne și cu sare,
Să lecuiești pe cutare
Din cap până-n picioare
Cu leac
Cu sănătate și veac!
De-aice apoi se duce mai la vale pe râu, și apa în trei locuri după olaltă bate de trei ori câte trei metanii, și pe când bate metaniile, repețește cuvintele de mai sus și ie apă cu cofița. După ce a făcut ea aceasta, și după ce și-a împlut cofița cu apă, fără ca s-o fi observat cineva, se întoarce spre casă, dară și acuma fără a vorbi cu alții sau de a căuta îndărăpt, toate operațiunile sale n-ar mai avea nicio putere”.
Meglenoromânii folosesc și apă mută. La alți Români, apa neîncepută se aduce de la o fântână sau de la un pârâu; în unele sate, apa neîncepută se aduce de la trei fântâni, în trei vase noi, de trei fete mari, fără a se uita îndărăt când au luat-o. În Muntenia, strachina cu apă neîncepută se pune pe o fereastră din partea de unde răsare Luna pe cer și se așteaptă așa până vine Luna în dreptul ferestrei și în direcția strachinei. Când a ajuns de se vede bine Luna în apă și în fundul strachinei, atunci se începe a descânta de purici. În Romanați, apa în care s-a descântat de friguri se varsă pe gard, în partea de Miazănoapte, zicând:
Cum nu ține parul apă,
Așa să nu ție frigurile pe cutare,
Și să rămâie curat,
Luminat,
Ca Maica Precista ce l-a lăsat!
În unele sate din lunca Ialomiței, fata care vrea să facă farmece de dragoste, se duce noaptea, pe Lună, când e cald afară, fără s-o vadă nimeni, la un lac sau la o apă curgătoare, se dezbracă de tot, intră în apă aproape de mal, și descântă astfel:
Lună, Lună,
Vârgolună,
Lună luminoasă,
A nopții crăiasă,
Eu descânt în apă curată,
Tu fă-mă cea mai râvnită fată,
Fă-mă cea mai frumoasă,
De N. să fiu aleasă,
Lui N. să-i fiu mireasă!
Lună luminoasă,
A nopții crăiasă,
Eu descânt în apă curată,
Tu fă-mă cea mai râvnită fată,
Fă-mă cea mai frumoasă,
De N. să fiu aleasă,
Lui N. să-i fiu mireasă!
Adrian Scroafa în copac şi porcul zburător
Deşi porcul şi scroafa sunt unele dintre cele mai inteligente animale, renumele lor în popor nu prea e de invidiat. Scroafă, cu varianta purcea, este un epitet injurios la adresa unei femei nesimţite, curve, fără caracter ş.a.m.d. Tot aşa, porcul este un epitet depreciativ pentru un om obraznic, grosolan, neruşinat, josnic, ticălos, mişel. Pe de altă parte, într-o ciudată simbioză, porc de câine e un om de nimic, netrebnic, ticălos, nelegiuit. Duce porcii la jir se spune despre cineva care sforăie în somn. A tăcea ca porcul în păpuşoi înseamnă a tăcea prefăcându-se că este preocupat de ceva foarte important, spre a nu răspunde la aluzii sau la învinuiri directe. A face albie de porci pe cineva înseamnă a-l mustra, a-l ocărî. Născut în Zodia Porcului se spune despre un om foarte norocos. O plantă de leac se numeşte popular plăcinta-porcului.
Deşi poate doar la catastrofe naturale, cum ar fi inundaţiile, s-o fi văzut vreo scroafă căţărată într-un arbore, se spune că s-a suit scroafa în copac despre un parvenit înfumurat, Scroafă i se spune şi contrabasului. Poarca e un joc de copii. Există şi o pasăre cu denumirea scroafă-de-baltă.
Mai de mirare e zicala beat ca un porc, deşi acest biet animal nu obişnuieşte să frecventeze cârciumile sau să se îmbete acasă. Apoi, evenimente dintre cele mai năstruşnice sau de-a dreptul imposibile se vor petrece când o zbura porcul! Însă atât porcul cât şi scroafa sunt salvaţi şi eternizaţi de astre. Astfel, Hyadele formează o constelaţie deosebită, numită de români Vierii, Porcii sau Scroafa cu Purcei, iar steaua Aldebaran, din constelaţia Taurului, se numeşte popular Steaua Porcului, Luceafărul Porcului sau Luceafărul Porcesc.
În capitolul ”Despre religia Moldovenilor”, din ”Descrierea Moldovei”, Dimitrie Cantemir relatează că locuitorii contemporani cu el ”se mai închină și acuma în poezii și cântece, la nunți, îngropăciuni și alte întâmplări știute, la câțiva zei necunoscuți și care se vede că se trag din idolii cei vechi ai Dacilor”. Apoi, după ce numește și descrie obiceiurile legate de astfel de divinități, învățatul voievod istorisește și două întâmplări senzaționale, înfăptuite prin acte magice:
Vreau să povestesc aici ceva ce-am văzut eu însumi în patrie. Cămărașul cel mare al răposatului meu tată avea un cal de mare preț, care fusese mușcat pe câmp de un șarpe și i se umflase într-atât trupul, că nimeni nu mai trăgea nădejde să scape. A chemat o vrăjitoare bătrână, care a poruncit stăpânului calului să caute un izvor și să aducă din apa aceea neîncepută, cât o putea mai degrabă. Pentru că el voia să trimită pe o slugă ca să aducă apă, vrăjitoarea cea bătrână i-a zis că nu trebuie să facă în așa chip, că stăpânul trebuie să se ducă el însuși să ia apă, dacă voiește să-i scape calul cu viață. În cele din urmă, tânărul i-a dat ascultare și a adus babei un ulcior mare cu apă. Apa aceasta a descântat-o cu un descântec neînțeles și i-a dat tânărului să bea. El n-a făcut prea bucuros ce i-a poruncit, fiindcă adusese prea multă apă. După ce a băut-o, îndată a văzut cum calul său, care zăcea la pământ, aproape mort, nu departe de el, își venea în fire iarăși, însă el se umfla și îl apucase niște dureri de nesuferit. După ce baba a mai descântat o dată, într-un sfert de ceas s-a însănătoșit și calul, iar tânărul a vărsat apa, fără să-i lase vreo urmă de durere sau de boală. Altă babă a vindecat pe de-a-ntregul în câteva zile un grajd întreg de cai, care se umpluse de râie - cu toate că se afla la o depărtare de trei zile de drum - prin descântece pe care le-a rostit deasupra unui smoc de păr de cal.
Pentru cei ce se îndoiesc de harul apei neîncepute și de forțele magice cu care erau înzestrate vrăjitoarele noastre de odinioară, trebuie subliniat că întâmplările de mai sus nu sunt povestite de fitecine, ci de marele savant care a fost Dimitrie Cantemir, primul academician român. Deci faptele sunt cât se poate de adevărate.
Eu însumi, în copilărie, am cunoscut forțele miraculoase ale apei neîncepute și ale descântecelor. Dar vremea minunilor a apus, iar astăzi lumea e complet desacralizată, lacomă de bani, plină de kitsch, de minciunile politicienilor, de false personalități, de hoții, de perversități, de prostie... De parcă ar mai conta ceva pe lumea aceasta în afară de grația Cerului!
Ape descântate
În mitofolclorul nostru se pomenește de mai multe ape fermecate, una dintre cele mai importante fiind Apa Vie, cu care Făt Frumos și alți eroi ai basmelor pot învia. Și nu este oare Apa sursa vieții pe Pământ?
În multe descântece, Apa nu este doar elementul principal pentru a vindeca, dar și pentru a diagnostica boala. Însă nu toate apele sunt tămăduitoare, ci numai cele speciale, printre care: apa de topilă, adică din balta în care se topește cânepa; apa din urmă de vită, aruncată cu dosul palmei către ochi, întrebuințată în descântecele de dor de ochi; apa rămasă de Duminică, folosită în farmece împotriva greierilor; apa din sticla care stă lângă o răscruce; apa în care au stat flori, luate de la biserică de la o înmormântare; apa adunată din nouă vaduri; apa sfințită la Bobotează; apa luată dintr-o vale cu apă curgătoare, din locul unde se face sfredel sau vârtej; apa de la o fântână sfântă; apa din nouă izvoare; apa în care se omoară un pui de șarpe; apa neîncepută, de la trei izvoare, etc.
La Meglenoromâni, se descântă de diochi în apa de sub roțile unei mori ce se întoarce spre stânga, adusă fără a vorbi cu nimeni în drum. Bănățenii folosesc apa specială în vrăjile de dragoste: ”Fata sau feciorul, care voiește să-și facă de dragoste, ia în ziua de Sfântul Gheorghe, dis-de-dimineață, o uiagă; se duce apoi și ia dintr-un loc, unde se îmbină două ape, trei linguri de apă, și le pune în glajă, trei linguri dintr-un loc unde se întoarce apa, și trei linguri dintr-un vas cu apă scos în curte la amiazi, ca uitându-se cel ce vrăjește în el să se vadă și să vadă și Soarele, zicând:
Cum văd Soarele,
Așa să fiu văzut(ă),
Și cum lucește pe cer Soarele,
Așa să lucesc și eu la N.!
Apa din glajă o pune într-un blid pe care îl așează în vatra luminii, punând în el trei flori furate din trei grădini, trei jordițe, care, aplecate fiind de la trunchi, au fost legănate de apă, în credința că, precum s-au bătut în apă, așa și N. să se bată după N.N.”.
Vâlcenii întrebuințează apa întâlnită, luată de unde se întâlnesc trei pâraie. În Bucovina, ”descântătoarea, înainte de-a începe a descânta de Dânsele, se duce la un râu curgător, c-o bucățică de pâne, cu un drobușor de sare și c-o cofiță sau oală nouă în mâna dreaptă. Ajungând la râu, bate într-un loc pe mal, în contra curgerii apei, trei metanii, aruncă din pâne și din sare ceva în undele apei, apoi cu cofița sau oala ie un pic din apa ce-a curs peste pânea și sarea aruncată. Pe când bate ea acele trei metanii, zice următoarele cuvinte:
Apă curgătoare,
Eu te sorocesc
Tot cu pâne și cu sare,
Să lecuiești pe cutare
Din cap până-n picioare
Cu leac
Cu sănătate și veac!
De-aice apoi se duce mai la vale pe râu, și apa în trei locuri după olaltă bate de trei ori câte trei metanii, și pe când bate metaniile, repețește cuvintele de mai sus și ie apă cu cofița. După ce a făcut ea aceasta, și după ce și-a împlut cofița cu apă, fără ca s-o fi observat cineva, se întoarce spre casă, dară și acuma fără a vorbi cu alții sau de a căuta îndărăpt, toate operațiunile sale n-ar mai avea nicio putere”.
Meglenoromânii folosesc și apă mută. La alți Români, apa neîncepută se aduce de la o fântână sau de la un pârâu; în unele sate, apa neîncepută se aduce de la trei fântâni, în trei vase noi, de trei fete mari, fără a se uita îndărăt când au luat-o. În Muntenia, strachina cu apă neîncepută se pune pe o fereastră din partea de unde răsare Luna pe cer și se așteaptă așa până vine Luna în dreptul ferestrei și în direcția strachinei. Când a ajuns de se vede bine Luna în apă și în fundul strachinei, atunci se începe a descânta de purici. În Romanați, apa în care s-a descântat de friguri se varsă pe gard, în partea de Miazănoapte, zicând:
Cum nu ține parul apă,
Așa să nu ție frigurile pe cutare,
Și să rămâie curat,
Luminat,
Ca Maica Precista ce l-a lăsat!
În unele sate din lunca Ialomiței, fata care vrea să facă farmece de dragoste, se duce noaptea, pe Lună, când e cald afară, fără s-o vadă nimeni, la un lac sau la o apă curgătoare, se dezbracă de tot, intră în apă aproape de mal, și descântă astfel:
Lună, Lună,
Vârgolună,
Lună luminoasă,
A nopții crăiasă,
Eu descânt în apă curată,
Tu fă-mă cea mai râvnită fată,
Fă-mă cea mai frumoasă,
De N. să fiu aleasă,
Lui N. să-i fiu mireasă!
Lună luminoasă,
A nopții crăiasă,
Eu descânt în apă curată,
Tu fă-mă cea mai râvnită fată,
Fă-mă cea mai frumoasă,
De N. să fiu aleasă,
Lui N. să-i fiu mireasă!
Adrian Scroafa în copac şi porcul zburător
Deşi porcul şi scroafa sunt unele dintre cele mai inteligente animale, renumele lor în popor nu prea e de invidiat. Scroafă, cu varianta purcea, este un epitet injurios la adresa unei femei nesimţite, curve, fără caracter ş.a.m.d. Tot aşa, porcul este un epitet depreciativ pentru un om obraznic, grosolan, neruşinat, josnic, ticălos, mişel. Pe de altă parte, într-o ciudată simbioză, porc de câine e un om de nimic, netrebnic, ticălos, nelegiuit. Duce porcii la jir se spune despre cineva care sforăie în somn. A tăcea ca porcul în păpuşoi înseamnă a tăcea prefăcându-se că este preocupat de ceva foarte important, spre a nu răspunde la aluzii sau la învinuiri directe. A face albie de porci pe cineva înseamnă a-l mustra, a-l ocărî. Născut în Zodia Porcului se spune despre un om foarte norocos. O plantă de leac se numeşte popular plăcinta-porcului.
Deşi poate doar la catastrofe naturale, cum ar fi inundaţiile, s-o fi văzut vreo scroafă căţărată într-un arbore, se spune că s-a suit scroafa în copac despre un parvenit înfumurat, Scroafă i se spune şi contrabasului. Poarca e un joc de copii. Există şi o pasăre cu denumirea scroafă-de-baltă.
Mai de mirare e zicala beat ca un porc, deşi acest biet animal nu obişnuieşte să frecventeze cârciumile sau să se îmbete acasă. Apoi, evenimente dintre cele mai năstruşnice sau de-a dreptul imposibile se vor petrece când o zbura porcul! Însă atât porcul cât şi scroafa sunt salvaţi şi eternizaţi de astre. Astfel, Hyadele formează o constelaţie deosebită, numită de români Vierii, Porcii sau Scroafa cu Purcei, iar steaua Aldebaran, din constelaţia Taurului, se numeşte popular Steaua Porcului, Luceafărul Porcului sau Luceafărul Porcesc.
Rainer Maria Rilke
CÂNTECUL
ORFANEI
Sunt
un nimic şi-am să rămân nimic.
Să fiu fiinţă, regnu-mi e prea mic;
dar, şi crescând, voi fi tot o umilă
faptură… Mame, taţi, fie-vă milă!
Să fiu fiinţă, regnu-mi e prea mic;
dar, şi crescând, voi fi tot o umilă
faptură… Mame, taţi, fie-vă milă!
Cine m-ar lua în grijă, oare?
M-au secerat ’nainte să fiu pâine.
E prea devreme, astăzi, să-i fiu folositoare
cuiva, şi prea târziu e mâine.
M-au secerat ’nainte să fiu pâine.
E prea devreme, astăzi, să-i fiu folositoare
cuiva, şi prea târziu e mâine.
Nu
ies din inu-acestei prea vechi rochii:
pare a-i fi eternă pânza;
cred că vedea-mă-vor şi ochii
lui Dumnezeu din ceruri, tot într-însa.
pare a-i fi eternă pânza;
cred că vedea-mă-vor şi ochii
lui Dumnezeu din ceruri, tot într-însa.
Averea-mi
e acest lung păr,
podoabă făr’
de-nsemnătate, – dragă cândva unui iubit.
podoabă făr’
de-nsemnătate, – dragă cândva unui iubit.
Acum,
de nimeni nu mai e iubit.
[Trad.
Ş. F.]
Noaptea ca un ciclop cu ochiul cat luna
La
umbra florilor ma voi odihni
luna ca un ochi de ciclop îmi va rascoli amintirea
ma va cauta la fereastra luminată pana tarziu
si fiindcă va gasi întuneric
va privi spre străduțele copilariei
unde o fetita mângâie bobocii florilor de cires
si pietricelele colorate din albia râului
in care si-a pierdut papucii
asezati barcute pe apa
nici nu i-a plâns
fiindcă si ei i-ar fi placut sa calatoreasca
dar stie ca încă nu e timpul
asa ca recită versuri mici
puilor de prigorii si buburuzelor
pana ce luna ca un ochi de ciclop
răsare tremurând in albia râului
si o conduce protectoare spre casa
ea urca fericita scările si ii face din prag un semn mic
apoi deschide fereastra
si cat timp pielea intunecata a ciclopului
se incarca de stele
ea ii lipeste versuri
bandaje pe suflet.
luna ca un ochi de ciclop îmi va rascoli amintirea
ma va cauta la fereastra luminată pana tarziu
si fiindcă va gasi întuneric
va privi spre străduțele copilariei
unde o fetita mângâie bobocii florilor de cires
si pietricelele colorate din albia râului
in care si-a pierdut papucii
asezati barcute pe apa
nici nu i-a plâns
fiindcă si ei i-ar fi placut sa calatoreasca
dar stie ca încă nu e timpul
asa ca recită versuri mici
puilor de prigorii si buburuzelor
pana ce luna ca un ochi de ciclop
răsare tremurând in albia râului
si o conduce protectoare spre casa
ea urca fericita scările si ii face din prag un semn mic
apoi deschide fereastra
si cat timp pielea intunecata a ciclopului
se incarca de stele
ea ii lipeste versuri
bandaje pe suflet.
Duhul lui Pan
O colină
creşte-descreşte
în bătaia soarelui- solz de peşte,
uriaş, sclipitor, uite-o cum nu e
ascunzându-se după o gutuie,
după o prună,
după un măr ionatan,
ca o piază bună
colina e duhul lui Pan,
cântător din arome divine,
ca din fermecate flaute
tot bănuindu-te a plecat
să te caute,
e acolo şi aici
pe unde te poartă
tălpile mici
prin grădinile viscolite
de floare,
duhul lui Pan
este o boare
mereu crescătoare
şi descrescătoare,
mereu te pierde,
mereu te găseşte,
tinereţea noastră – colină
ce creşte- descreşte...
în bătaia soarelui- solz de peşte,
uriaş, sclipitor, uite-o cum nu e
ascunzându-se după o gutuie,
după o prună,
după un măr ionatan,
ca o piază bună
colina e duhul lui Pan,
cântător din arome divine,
ca din fermecate flaute
tot bănuindu-te a plecat
să te caute,
e acolo şi aici
pe unde te poartă
tălpile mici
prin grădinile viscolite
de floare,
duhul lui Pan
este o boare
mereu crescătoare
şi descrescătoare,
mereu te pierde,
mereu te găseşte,
tinereţea noastră – colină
ce creşte- descreşte...
Vişan Dragoş
to
|
|
to
|
La
ce bun "roșul"
în poziție de drepți,
când i se scurge soldatului
săgetat de parți sciți ori sarmați?
.
La ce bun Corinna
aceste nimicuri pe fugă
să-ți zgândăr tot mai mult
orgoliul ce ți se-ndeasă
burtica jos transpirată
până să-ți vin în alcov?
Pe soț nu-l poți potoli
mă înjugi între picioare vrând orgasme
gândește-te și la unul mare al meu
cadourile versuri nu-ți mai ajung
și de ce iei păr de la sclave
de la femeile goților
să-ți faci peruci
pentru amanți?
.
La ce oare
nebun să mor pentru țară
când Augustus e demon
Livia o scorpie șantajistă iar Iulia
fiica Scriboniei
o mare destrăbălată?
.
La ce să mai fug
de la Pontul Euxin
cand aici se vor duce
ofrande secrete zeilor
în cântece
sugubețe?
în poziție de drepți,
când i se scurge soldatului
săgetat de parți sciți ori sarmați?
.
La ce bun Corinna
aceste nimicuri pe fugă
să-ți zgândăr tot mai mult
orgoliul ce ți se-ndeasă
burtica jos transpirată
până să-ți vin în alcov?
Pe soț nu-l poți potoli
mă înjugi între picioare vrând orgasme
gândește-te și la unul mare al meu
cadourile versuri nu-ți mai ajung
și de ce iei păr de la sclave
de la femeile goților
să-ți faci peruci
pentru amanți?
.
La ce oare
nebun să mor pentru țară
când Augustus e demon
Livia o scorpie șantajistă iar Iulia
fiica Scriboniei
o mare destrăbălată?
.
La ce să mai fug
de la Pontul Euxin
cand aici se vor duce
ofrande secrete zeilor
în cântece
sugubețe?
Consuelo JIMÉNEZ
FĂRĂ
CHEAG ŞI FĂRĂ MAȚE
Ajung la timp pentru-a încetini şi-a
exploda
printre bătăi de inimă cu respirație opacă.
Mă sufocă modalitatea de a fi adevărat.
Ah, minciuna!
Ah, adevărul!
Sună a cântec, a fetiță,
a pin şi pon *,
a minut la ceas.
A versuri fără curaj.
A cheag.
A carne fără os.
A temniță fără zăbrele.
A libertate.
A bârfă.
A rău.
A plin.
A sărac.
A bombăneală.
A gumă de mestecat.
A noptieră fără noapte.
A firimituri.
A caiet.
A carte nouă.
A prospețime.
A litera A.
A superficial.
Ah, poezia!
Ah, poeții!
Ah, iluştrii!
Ah, stângacele linii
ale diferenței,
ce-ncolțesc pe templul a ceea ce e valoros. Totul pare să sune a fetiță,
a răzvrătire,
a nepereche.
A nu...
A pin şi pon.
A forme fără forme.
A modalități.
Nu e cântec, nu e.
printre bătăi de inimă cu respirație opacă.
Mă sufocă modalitatea de a fi adevărat.
Ah, minciuna!
Ah, adevărul!
Sună a cântec, a fetiță,
a pin şi pon *,
a minut la ceas.
A versuri fără curaj.
A cheag.
A carne fără os.
A temniță fără zăbrele.
A libertate.
A bârfă.
A rău.
A plin.
A sărac.
A bombăneală.
A gumă de mestecat.
A noptieră fără noapte.
A firimituri.
A caiet.
A carte nouă.
A prospețime.
A litera A.
A superficial.
Ah, poezia!
Ah, poeții!
Ah, iluştrii!
Ah, stângacele linii
ale diferenței,
ce-ncolțesc pe templul a ceea ce e valoros. Totul pare să sune a fetiță,
a răzvrătire,
a nepereche.
A nu...
A pin şi pon.
A forme fără forme.
A modalități.
Nu e cântec, nu e.
*
nume de păpuşi (n. tr.)
SIN
CUAJO, NI TRIPAS
Llego
con el tiempo justo de frenar y estallar
entre latidos de opaco respiro.
Me ahoga la manera de ser verdad.
¡Ah! la mentira.
¡Ah! la verdad.
Suena a canción,
a niña,
a pin y pon,
a minuto en el reloj.
A versos sin tripas.
A cuajo.
A carne sin hueso
A cárcel sin rejas.
A libertad.
A regañina.
A mala.
A lleno.
A pobre.
A mascullar.
A chicle.
A mesita sin noche.
A migas.
A cuaderno.
A libro nuevo.
A frescor.
A letra A.
A superficial.
¡Ah! la poesía.
¡Ah! los poetas.
¡Ah! los ilustres.
¡Ah! los torpes trazos
de la diferencia,
que brotan sobre el templo de lo valioso.
Todo parece sonar a niña,
a rebeldía,
a dispar.
A no...
A pin y pon.
A formas sin formas.
A maneras.
No es canción, no lo es.
entre latidos de opaco respiro.
Me ahoga la manera de ser verdad.
¡Ah! la mentira.
¡Ah! la verdad.
Suena a canción,
a niña,
a pin y pon,
a minuto en el reloj.
A versos sin tripas.
A cuajo.
A carne sin hueso
A cárcel sin rejas.
A libertad.
A regañina.
A mala.
A lleno.
A pobre.
A mascullar.
A chicle.
A mesita sin noche.
A migas.
A cuaderno.
A libro nuevo.
A frescor.
A letra A.
A superficial.
¡Ah! la poesía.
¡Ah! los poetas.
¡Ah! los ilustres.
¡Ah! los torpes trazos
de la diferencia,
que brotan sobre el templo de lo valioso.
Todo parece sonar a niña,
a rebeldía,
a dispar.
A no...
A pin y pon.
A formas sin formas.
A maneras.
No es canción, no lo es.
Numărătoare inversă
Un
oraș roșu
sub briza albastră,
un oraș ancorat de pescăruși –
parașute tremurătoare –
sub briza albastră,
un oraș ancorat de pescăruși –
parașute tremurătoare –
Pe cînd elicopterul survola sate
clădite în cuiburi de vultur
sufletul meu încerca să plutească
pe marea liniște
clădite în cuiburi de vultur
sufletul meu încerca să plutească
pe marea liniște
eram
pe pămînt și aș fi vrut să fiu
în cer
în cer
eram
nefericit și aș fi vrut să fiu
și mai nefericit
și mai nefericit
singur
eram pe malul Ohridului
și aș fi vrut să fiu și mai singur
și aș fi vrut să fiu și mai singur
numai
ochii tăi îmi semnalizau
de departe
cetăți în declin,
minaretele stînd gata de lansare...
de departe
cetăți în declin,
minaretele stînd gata de lansare...
cine
mai știe
cînd a început
numărătoarea inversă?
cînd a început
numărătoarea inversă?
Adelina Fleva
şarpele
din floare
şi
nu mai am destui arginţi şi ploi
să-mi scot credinţa de la amanet
mi-am întors buzunarele pe dos
dar n-am găsit decât vreo trei patru pistrui şi nişte vechi dureri
de şale rămase înnodate de la furtuna de acum două veacuri.
să-mi scot credinţa de la amanet
mi-am întors buzunarele pe dos
dar n-am găsit decât vreo trei patru pistrui şi nişte vechi dureri
de şale rămase înnodate de la furtuna de acum două veacuri.
(stau în întuneric la poalele crucii
şi-mi număr păcatele
de la stânga la dreapta
sperând să câstig la loz în plic borcanul cu miere)
de la stânga la dreapta
sperând să câstig la loz în plic borcanul cu miere)
Doamne
de când nu mai am credinţă în vrăbii şi-n pietre
îmi strig viitorul pe nume şi îmi răspunde trecutul (ca un semn
de întrebare ca o naştere abandonată într-o respirare ca o
umbră care umblă continuu şi rece şi vie pe marea cea mare)
de când nu mai am credinţă în vrăbii şi-n pietre
îmi strig viitorul pe nume şi îmi răspunde trecutul (ca un semn
de întrebare ca o naştere abandonată într-o respirare ca o
umbră care umblă continuu şi rece şi vie pe marea cea mare)
Dumitru
Velea
PROPUNEREA
OMULUI CU MAIMUȚE
Maimuţele
mele au băut apă din fluviul murdar şi sărat
şi-au început să se înmulţească în neştire:
în prima lună, dintr-o pereche s-a născut o pereche,
în a doua lună, din cele două perechi alte două perechi,
în luna a treia, din cele patru perechi alte patru perechi,
în luna a patra, din cele opt perechi alte opt perechi
şi tot astfel cu fiecare lună încât
nu pot să le mai joc în funii şi nici să le mai număr.
şi-au început să se înmulţească în neştire:
în prima lună, dintr-o pereche s-a născut o pereche,
în a doua lună, din cele două perechi alte două perechi,
în luna a treia, din cele patru perechi alte patru perechi,
în luna a patra, din cele opt perechi alte opt perechi
şi tot astfel cu fiecare lună încât
nu pot să le mai joc în funii şi nici să le mai număr.
- Rege al
Regilor,
dă-le drumul pe pod, peste fluviul murdar şi sărat,
să umple Athena – sufocaţi, locuitorii să le preia obiceiul
să joace în funiile tale,
până între ei se va găsi unul care să poată să numere
maimuţele şi funiile,
funiile şi oamenii –
până le va curge din carne fluviul murdar şi sărat.
dă-le drumul pe pod, peste fluviul murdar şi sărat,
să umple Athena – sufocaţi, locuitorii să le preia obiceiul
să joace în funiile tale,
până între ei se va găsi unul care să poată să numere
maimuţele şi funiile,
funiile şi oamenii –
până le va curge din carne fluviul murdar şi sărat.
Moș
Nelutzu G
Cititul nu dăunează sănătăţii
“A plecat de la Parepa noaptea, cu nea Petrică, servitorul
dedicat şi fără simbrie al fecioarei din satul din marginea Bărăganului.
Regreta că nu s-a dus s-o vadă. Ar fi fost interesant să afle cum arată o
fecioară la nici patruzeci de ani. Prea târziu pentru regrete. Altă dată!
Drumul, cu pietrele luminate de secera lunii, despica valurile unei mări misterioase, cu sfârşitul în peretele negru aflat la doi paşi înainte, perete care, împins de oişte şi de frunţile cailor, se retrăgea. Sau se prelingea pe părţi, ajungând să-i împingă de la spate? Un balon cosmic uriaş şi negru! Eu, nea Petrică, căruţa, caii… Toţi şi toate, în balon! Cosmosul ne luase în balon! Eram lăsaţi să credem că înaintăm.
Caii înaintau în trap plictisit, ca mânaţi de-o inerţie cosmică. Din când în când li se-auzea strănutul şi zgomotul produs de scuturarea coamelor, ca şi cum ar fi vrut să se lepede de praful de stele şi să scape de căpestre.
Vocea tărăgănată a lui nea Petrică îi apăsa genele. Plutea într-o lume stranie, în care patru urechi de cal despicau întunericul, dansând, în cadenţa impusă de un toboşar nevăzut, stânga-dreapta, stânga-dreapta. Pe deasupra pământului.
- O ajuţi pe fecioară? S-a născut aici? De când o ajuţi?
- Păi, aici, unde altundeva?! De când s-a mai înălţat şi a avut nevoie. Fetei ăsteia, de mică, i s-a arătat Dumnezeu. I-a spus să le zică oamenilor să înalţe sfântă biserică. Să se roage pentru alungarea răului şi a diavolului, care a pus stăpânire pe ţară şi pe oameni. Şi asta face. Cum să n-o ajuţi?!
- Spune-mi despre ea. O fi extraterestră…
- Matale îţi arde de glume. E pământeană. Ca mine, ca mata: Maria a lu’ Petre. A văzut lumina zilei în ‘23, în sectembre, două stămâni după stămărie. Spre sfârşitul lui august, de Ziua Tăierii Capului Sf. Ioan Botezatorul, nu împlinise 12 ani, se juca cu copiii pe deal lângă lac. I s-a făcut sete şi a plecat spre casă. Când cobora dealul, a văzut pe cer un nor alb, care o însoţea, apropiindu-se de ea. S-a oprit din fugă şi s-a uitat în jur. Cerul era albastru, ăla de venea spre ea era singurul nor. A zis că i s-a făcut frică. A luat-o la fugă. A vrut să ţipe după ajutor, dar n-a putut scoate nici un sunet. Cică - ne-a spus când s-a trezit - norul s-a apropiat repede de ea, cuprinzând-o. A căzut în genunchi.
Când prietenii de joacă s-au plictisit şi au luat-o spre casă au dat peste ea. Zăcea fără suflare. Câţiva au rămas s-o păzească, ceilalţi s-au năpustit urlând spre casele lor. Aflând, părinţii fetei, urmaţi de vecini, au gonit către fată. Au găsit-o. Moartă! Aşa a stat toată săptămâna. Îmbrăcată în mireasă şi pusă pe masă. A venit preotu’, de i-a făcut slujbă.
- Păi, cu să stea moartă o săptămână? Măi, nea, nu exagerezi?!
- Stai să-ţi zic. Nu a fost îngropată pentru că era caldă, respira şi-i trecea o lumină pe sub pleoape. Veneau părinţii, babele, felcerul şi-o ascultau cu urechea. Cădeau în genunchi, se închinau şi plângeau.
În a şaptea zi, pe-nserat, cei care stăteau de vorbă în faţa casei au văzut cum cei din casă au ieşit urlând. Cei mai curajoşi au intrat la moartă. Au înlemnit. Stătea nemişcată, cum fusese pusă, dar cu ochii deschişi.
- De unde ştii mata chestiile astea? S-a trezit din moţăială.
- Cum, de unde?! Am văzut cu ochii mei. Aveam 16, poate 17 ani. Munceam de zece ani cu tata la câmp. Vă mai zic?
- Zi, bre, că te ascult.
- Văd c-ai aţipit.
- Zi, că te aud.
- Când a fost în stare să vorbească a povestit că, după ce a căzut în genunchi, a văzut în faţa ei un bărbat cu ochi albastri şi barbă albă. Era îmbrăcat tot în alb şi înconjurat de ingeri, aşa, incolori, ca fumul, da’ îmbrăcaţi cu haine. Şi de porumbei în zbor. Cică i-a vorbit: „Nu te teme, fiica mea, Eu sunt tatăl ceresc. Te-am ales, că eşti curată şi cuminte. Să spui oamenilor ce-ţi zic. Spune-le că vreau să ridice biserică. Spune-le să se pocăiască şi să nu lase diavolul să se facă stăpân pe ei“. Aşa i-azis. Cică noii conducători ai ţării ar fi vânduţi diavolului şi îl vor huli pe el.
A trăit fecioară toată viaţa. Adică până acum, când vorbim. Avea perioade în care cădea în leşin. Când se trezea, povestea că s-a întâlnit cu Dumnezeu, care o îndemna să spună oamenilor să fie mai buni, să nu se încreadă în vânduţi şi necredincioşi.
Din când în când, mulţimea venită de departe ca s-o audă vorbind, ca s-o atingă, a fost martoră la evenimente care nu pot fi explicate: trei porumbei albi care apăreau deasupra uşii casei şi stăteau acolo cât timp fecioara stătea adormită, când fecioara se îndrepta spre fântână, de unde vorbea, un porumbel ieşea din fântână şi se aşeza pe umărul fecioarei.
- Asta cu fântâna şi porumbelul mi-a spus-o şi mama. A fost adusă de tatăl său, cu trăsura de la Ciorani, cu mai mulţi. S-a trezit spunând. Şi imediat şi-a adus aminte că nu mai fusese acasă de două săptămâni şi maică-sa probabil că este îngrijorată.
- Mai îţi spun, sau ai adormit de-a binelea? Atunci dormi, că tac.
- Zi, bre, că te ascult cu atenţie. Ce, dacă tac înseamnă că dorm? Zi, că ascult.
- În 1946, a început construcţia bisericii, însă, în 1948…
- Aveam eu cinci ani. Ne arsese casa de la o bombă şi stăteam pe unde apucam…
- Mai zic?
- Tac şi ascult.
-… Conducerea a ordonat sistarea. Fecioarei i s-a interzis să mai vorbească despre visurile ei, despre întâlnirile cu Dumneteu şi mai ales despre noii conducători, despre sovietici. Era persecutată. S-a vorbit însă despre semne, care veneau să întărească ideea că la Parepa se petrec minuni: în 1946, când fecioara încerca să construiască lăcaş pentru mănăstire, un bărbat din sat a furat cărămizi din zidul care abia se ridica. Pe drum, s-a oprit la o fântână cu cumpănă. A băut, iar când să dea apă cailor greutatea cumpenei s-a desprins, parcă luată cu mâna, şi a căzut în capul lui, ucigându-l pe loc. De atunci, fântânei i s-a spus „Fântâna pustiită“.
Dar pân-s-ajungă la casa sfintei, maşina tovarăşei Ana Paucher s-a înţepenit. Aşa, din chiar-Doamne. Nu era telefon ca acu’, să cheme pe cineva în ajutor, aşa că primaru’, unu de p-aci, căzut prizoner şi venit cu armata roşie, a făcut rost de doi boi. I-a înjugat la maşină, cu gândul s-o ducă târâş pân-la Mizil. Dar, la ieşirea din sat, ce să crezi?! Motoru’ şi-a dat drumu’. Singur şi-a dat drumu’. Minune Dumnezeiască! Tovarăşa a dat ordin să-ntoarcă, dar când s-o ia spre casa sfintei, iar sfâr, sfâr, fâs, a murit motoru’. Din nou boii. Iar târâş spre drumu’ Mizilului. Iar prrr, poc, poc, motoru’ a pornit. Nu ştiu la ce s-o fi gândit, ce-o fi înţeles tovarăşa, că nu s-a mai întors să-şi ducă planu’ pân-la cap.
Profiriul, băut în neştire cu ruda abia descoperită, chipul lui Dumnezeu, venind fâlfâind, în trup de porumbel alb, deasupra fântânii, care luase proporţiile întregului pământ şi hurducăturile îi încurcaseră circumvoluţiunile, răvăşind din culcuşul lor amintiri, speranţe, disperări. Ce-oi fi căutând eu aici?!
Caii au fornăit scurt. Au smucit de hamuri, scuturându-şi coamele. Căruţa a înţepenit.
- Aţi ajuns, don’ prifisor. A auzit, venind din înaltul cerului negru, spuzit de stele, glasul lui nea Petrică.
- Nea Petrică-n cer?! I-a simţit mâna sub pătura aspră pusă pe genunchi. O mână ca scândura nedată la rindea. A ţinut-o strâns până a pus piciorul pe spiţa roţii, apoi a scăpat-o. Moş Petrică se ascunsese, mogâldeaţă, în Lună. Pământul s-a scuturat, ca şi cum ar fi vrut să-l arunce din spinarea sa. A făcut doi paşi, a alunecat în hăul şanţului, încă unul căznit, ca să iasă la pietre şi încă doi. Clanţa! A recunoscut-o şi a apăsat. Poarta s-a deschis larg, ca în faţa împăratului. Lătratul atât de cunoscut i-a confirmat că ajunsese unde trebuie. Şi-a scos pălăria şi s-a înclinat până la pământ în faţa domnului Lupu, aşteptând să-l lingă, cum îi era obiceiul. Nu l-a lins. S-a dat înapoi, mârâind contrariat.
Îndurerat de pierderea afecţiunii uriaşului, s-a îndreptat spre scări. I-a înjurat cu năduf pe cei care făcuseră cele trei trepte care duceau la intrarea spre odaia sa. Le-a înfruntat însă, gonit din întuneric de fantome.
În cameră, mirosul de răşină arsă, ca-n biserică, amestecat cu cel de gutui l-a făcut să se simtă în siguranţă. N-a mai aprins lampa. Ştia orice colţişor. Şi-a scos hainele şi şi-a pus pijamaua. Şi-a aprins țigara, urmărind cum fumul se caţără pe razele Lunii. Ajuns la ferestre căuta ieşire, răsfirându-şi trupul pe întreaga suprafaţă a geamului, înceţosându-l. În ciotul de rădăcină din care făcuse o scrumieră rustică, ochiul incandescent al ţigării era un reper. S-a apropiat cu spatele de marginea patului. Când a simţit-o la pulpe, a împins plapuma spre perete şi s-a prăbuşit spre moliciunea pernelor. Un ţipăt scurt, urmat de ghionturi puternice în coaste, l-au smuls din mrejele lui Bahus şi l-au aruncat în hăurile lui Hades. A sărit în mijlocul camerei, încercând să-şi dea seama unde se află.
Razele Lunii, care priveau curioase pe fereastră, se plimbă pe deasupra plăpumii. O umbră neagră, în mijlocul căreia se mişcau, se aprindeau, se stingeau, două luminiţe, se lăţea nemişcată. În spatele acesteia, o alta, uriaşă, căţărată pe perete, se mişca, ameninţând să-l înghită. Din groaza care îl paralizase, l-a extras un behăit subţire, jalnic, ca un ţipăt de ajutor. Întreaga sa fiinţă, împreună cu întregul său univers îngust au fost depuse de tornada, care le ridicase într-un cer duşmănos, pe cearceaful răcoros. Camera, cu miros de gutui pe care îl recunoştea, cu radioul, maşina de spălat, vitrina cu jalnicele bibelouri din ceramică smălţuită, televizorul, pe care le bănuia în întuneric, întreg satul pe care nu era zi să nu-l blesteme, dar mai cu seamă plapuma moale şi cearceafurile mătăsoase şi foşnitoare, i-au răspuns cu prietenie, îmbrăţişându-l ocrotitor.
Aşa-mi trebuie, dacă l-am învăţat pe ieduţul Ică în casă! S-a răzbunat! Destul a ascultat nesfârşitele lui tânguiri. Ce-i păsa lui de soartă?! O accepta şi gata. Şi tocmai cu asta îi împuia puţina minte de după corniţe. Soarta lor; a căpriţei negre cu steluţă-n frunte şi a lui, homo sapiens, fără stea şi fără noroc. S-a trezit de-a binelea şi l-a luat în braţe. I-a cerut iertare şi l-a ţinut strâns ca să-i domolească tremurul trupului plăpând.”
(din romanul „Trecutul continuu” de Ioan Groşescu – Editura Karta graphic, 2010)
Drumul, cu pietrele luminate de secera lunii, despica valurile unei mări misterioase, cu sfârşitul în peretele negru aflat la doi paşi înainte, perete care, împins de oişte şi de frunţile cailor, se retrăgea. Sau se prelingea pe părţi, ajungând să-i împingă de la spate? Un balon cosmic uriaş şi negru! Eu, nea Petrică, căruţa, caii… Toţi şi toate, în balon! Cosmosul ne luase în balon! Eram lăsaţi să credem că înaintăm.
Caii înaintau în trap plictisit, ca mânaţi de-o inerţie cosmică. Din când în când li se-auzea strănutul şi zgomotul produs de scuturarea coamelor, ca şi cum ar fi vrut să se lepede de praful de stele şi să scape de căpestre.
Vocea tărăgănată a lui nea Petrică îi apăsa genele. Plutea într-o lume stranie, în care patru urechi de cal despicau întunericul, dansând, în cadenţa impusă de un toboşar nevăzut, stânga-dreapta, stânga-dreapta. Pe deasupra pământului.
- O ajuţi pe fecioară? S-a născut aici? De când o ajuţi?
- Păi, aici, unde altundeva?! De când s-a mai înălţat şi a avut nevoie. Fetei ăsteia, de mică, i s-a arătat Dumnezeu. I-a spus să le zică oamenilor să înalţe sfântă biserică. Să se roage pentru alungarea răului şi a diavolului, care a pus stăpânire pe ţară şi pe oameni. Şi asta face. Cum să n-o ajuţi?!
- Spune-mi despre ea. O fi extraterestră…
- Matale îţi arde de glume. E pământeană. Ca mine, ca mata: Maria a lu’ Petre. A văzut lumina zilei în ‘23, în sectembre, două stămâni după stămărie. Spre sfârşitul lui august, de Ziua Tăierii Capului Sf. Ioan Botezatorul, nu împlinise 12 ani, se juca cu copiii pe deal lângă lac. I s-a făcut sete şi a plecat spre casă. Când cobora dealul, a văzut pe cer un nor alb, care o însoţea, apropiindu-se de ea. S-a oprit din fugă şi s-a uitat în jur. Cerul era albastru, ăla de venea spre ea era singurul nor. A zis că i s-a făcut frică. A luat-o la fugă. A vrut să ţipe după ajutor, dar n-a putut scoate nici un sunet. Cică - ne-a spus când s-a trezit - norul s-a apropiat repede de ea, cuprinzând-o. A căzut în genunchi.
Când prietenii de joacă s-au plictisit şi au luat-o spre casă au dat peste ea. Zăcea fără suflare. Câţiva au rămas s-o păzească, ceilalţi s-au năpustit urlând spre casele lor. Aflând, părinţii fetei, urmaţi de vecini, au gonit către fată. Au găsit-o. Moartă! Aşa a stat toată săptămâna. Îmbrăcată în mireasă şi pusă pe masă. A venit preotu’, de i-a făcut slujbă.
- Păi, cu să stea moartă o săptămână? Măi, nea, nu exagerezi?!
- Stai să-ţi zic. Nu a fost îngropată pentru că era caldă, respira şi-i trecea o lumină pe sub pleoape. Veneau părinţii, babele, felcerul şi-o ascultau cu urechea. Cădeau în genunchi, se închinau şi plângeau.
În a şaptea zi, pe-nserat, cei care stăteau de vorbă în faţa casei au văzut cum cei din casă au ieşit urlând. Cei mai curajoşi au intrat la moartă. Au înlemnit. Stătea nemişcată, cum fusese pusă, dar cu ochii deschişi.
- De unde ştii mata chestiile astea? S-a trezit din moţăială.
- Cum, de unde?! Am văzut cu ochii mei. Aveam 16, poate 17 ani. Munceam de zece ani cu tata la câmp. Vă mai zic?
- Zi, bre, că te ascult.
- Văd c-ai aţipit.
- Zi, că te aud.
- Când a fost în stare să vorbească a povestit că, după ce a căzut în genunchi, a văzut în faţa ei un bărbat cu ochi albastri şi barbă albă. Era îmbrăcat tot în alb şi înconjurat de ingeri, aşa, incolori, ca fumul, da’ îmbrăcaţi cu haine. Şi de porumbei în zbor. Cică i-a vorbit: „Nu te teme, fiica mea, Eu sunt tatăl ceresc. Te-am ales, că eşti curată şi cuminte. Să spui oamenilor ce-ţi zic. Spune-le că vreau să ridice biserică. Spune-le să se pocăiască şi să nu lase diavolul să se facă stăpân pe ei“. Aşa i-azis. Cică noii conducători ai ţării ar fi vânduţi diavolului şi îl vor huli pe el.
A trăit fecioară toată viaţa. Adică până acum, când vorbim. Avea perioade în care cădea în leşin. Când se trezea, povestea că s-a întâlnit cu Dumnezeu, care o îndemna să spună oamenilor să fie mai buni, să nu se încreadă în vânduţi şi necredincioşi.
Din când în când, mulţimea venită de departe ca s-o audă vorbind, ca s-o atingă, a fost martoră la evenimente care nu pot fi explicate: trei porumbei albi care apăreau deasupra uşii casei şi stăteau acolo cât timp fecioara stătea adormită, când fecioara se îndrepta spre fântână, de unde vorbea, un porumbel ieşea din fântână şi se aşeza pe umărul fecioarei.
- Asta cu fântâna şi porumbelul mi-a spus-o şi mama. A fost adusă de tatăl său, cu trăsura de la Ciorani, cu mai mulţi. S-a trezit spunând. Şi imediat şi-a adus aminte că nu mai fusese acasă de două săptămâni şi maică-sa probabil că este îngrijorată.
- Mai îţi spun, sau ai adormit de-a binelea? Atunci dormi, că tac.
- Zi, bre, că te ascult cu atenţie. Ce, dacă tac înseamnă că dorm? Zi, că ascult.
- În 1946, a început construcţia bisericii, însă, în 1948…
- Aveam eu cinci ani. Ne arsese casa de la o bombă şi stăteam pe unde apucam…
- Mai zic?
- Tac şi ascult.
-… Conducerea a ordonat sistarea. Fecioarei i s-a interzis să mai vorbească despre visurile ei, despre întâlnirile cu Dumneteu şi mai ales despre noii conducători, despre sovietici. Era persecutată. S-a vorbit însă despre semne, care veneau să întărească ideea că la Parepa se petrec minuni: în 1946, când fecioara încerca să construiască lăcaş pentru mănăstire, un bărbat din sat a furat cărămizi din zidul care abia se ridica. Pe drum, s-a oprit la o fântână cu cumpănă. A băut, iar când să dea apă cailor greutatea cumpenei s-a desprins, parcă luată cu mâna, şi a căzut în capul lui, ucigându-l pe loc. De atunci, fântânei i s-a spus „Fântâna pustiită“.
Dar pân-s-ajungă la casa sfintei, maşina tovarăşei Ana Paucher s-a înţepenit. Aşa, din chiar-Doamne. Nu era telefon ca acu’, să cheme pe cineva în ajutor, aşa că primaru’, unu de p-aci, căzut prizoner şi venit cu armata roşie, a făcut rost de doi boi. I-a înjugat la maşină, cu gândul s-o ducă târâş pân-la Mizil. Dar, la ieşirea din sat, ce să crezi?! Motoru’ şi-a dat drumu’. Singur şi-a dat drumu’. Minune Dumnezeiască! Tovarăşa a dat ordin să-ntoarcă, dar când s-o ia spre casa sfintei, iar sfâr, sfâr, fâs, a murit motoru’. Din nou boii. Iar târâş spre drumu’ Mizilului. Iar prrr, poc, poc, motoru’ a pornit. Nu ştiu la ce s-o fi gândit, ce-o fi înţeles tovarăşa, că nu s-a mai întors să-şi ducă planu’ pân-la cap.
Profiriul, băut în neştire cu ruda abia descoperită, chipul lui Dumnezeu, venind fâlfâind, în trup de porumbel alb, deasupra fântânii, care luase proporţiile întregului pământ şi hurducăturile îi încurcaseră circumvoluţiunile, răvăşind din culcuşul lor amintiri, speranţe, disperări. Ce-oi fi căutând eu aici?!
Caii au fornăit scurt. Au smucit de hamuri, scuturându-şi coamele. Căruţa a înţepenit.
- Aţi ajuns, don’ prifisor. A auzit, venind din înaltul cerului negru, spuzit de stele, glasul lui nea Petrică.
- Nea Petrică-n cer?! I-a simţit mâna sub pătura aspră pusă pe genunchi. O mână ca scândura nedată la rindea. A ţinut-o strâns până a pus piciorul pe spiţa roţii, apoi a scăpat-o. Moş Petrică se ascunsese, mogâldeaţă, în Lună. Pământul s-a scuturat, ca şi cum ar fi vrut să-l arunce din spinarea sa. A făcut doi paşi, a alunecat în hăul şanţului, încă unul căznit, ca să iasă la pietre şi încă doi. Clanţa! A recunoscut-o şi a apăsat. Poarta s-a deschis larg, ca în faţa împăratului. Lătratul atât de cunoscut i-a confirmat că ajunsese unde trebuie. Şi-a scos pălăria şi s-a înclinat până la pământ în faţa domnului Lupu, aşteptând să-l lingă, cum îi era obiceiul. Nu l-a lins. S-a dat înapoi, mârâind contrariat.
Îndurerat de pierderea afecţiunii uriaşului, s-a îndreptat spre scări. I-a înjurat cu năduf pe cei care făcuseră cele trei trepte care duceau la intrarea spre odaia sa. Le-a înfruntat însă, gonit din întuneric de fantome.
În cameră, mirosul de răşină arsă, ca-n biserică, amestecat cu cel de gutui l-a făcut să se simtă în siguranţă. N-a mai aprins lampa. Ştia orice colţişor. Şi-a scos hainele şi şi-a pus pijamaua. Şi-a aprins țigara, urmărind cum fumul se caţără pe razele Lunii. Ajuns la ferestre căuta ieşire, răsfirându-şi trupul pe întreaga suprafaţă a geamului, înceţosându-l. În ciotul de rădăcină din care făcuse o scrumieră rustică, ochiul incandescent al ţigării era un reper. S-a apropiat cu spatele de marginea patului. Când a simţit-o la pulpe, a împins plapuma spre perete şi s-a prăbuşit spre moliciunea pernelor. Un ţipăt scurt, urmat de ghionturi puternice în coaste, l-au smuls din mrejele lui Bahus şi l-au aruncat în hăurile lui Hades. A sărit în mijlocul camerei, încercând să-şi dea seama unde se află.
Razele Lunii, care priveau curioase pe fereastră, se plimbă pe deasupra plăpumii. O umbră neagră, în mijlocul căreia se mişcau, se aprindeau, se stingeau, două luminiţe, se lăţea nemişcată. În spatele acesteia, o alta, uriaşă, căţărată pe perete, se mişca, ameninţând să-l înghită. Din groaza care îl paralizase, l-a extras un behăit subţire, jalnic, ca un ţipăt de ajutor. Întreaga sa fiinţă, împreună cu întregul său univers îngust au fost depuse de tornada, care le ridicase într-un cer duşmănos, pe cearceaful răcoros. Camera, cu miros de gutui pe care îl recunoştea, cu radioul, maşina de spălat, vitrina cu jalnicele bibelouri din ceramică smălţuită, televizorul, pe care le bănuia în întuneric, întreg satul pe care nu era zi să nu-l blesteme, dar mai cu seamă plapuma moale şi cearceafurile mătăsoase şi foşnitoare, i-au răspuns cu prietenie, îmbrăţişându-l ocrotitor.
Aşa-mi trebuie, dacă l-am învăţat pe ieduţul Ică în casă! S-a răzbunat! Destul a ascultat nesfârşitele lui tânguiri. Ce-i păsa lui de soartă?! O accepta şi gata. Şi tocmai cu asta îi împuia puţina minte de după corniţe. Soarta lor; a căpriţei negre cu steluţă-n frunte şi a lui, homo sapiens, fără stea şi fără noroc. S-a trezit de-a binelea şi l-a luat în braţe. I-a cerut iertare şi l-a ţinut strâns ca să-i domolească tremurul trupului plăpând.”
(din romanul „Trecutul continuu” de Ioan Groşescu – Editura Karta graphic, 2010)
Păi, da. Nu te da, nu te lăsa! Să-şi lase omenirea cititoare macula pe monitoare. Că de alteceva nu-s buni aceşti scârţa-scârţa cu biţii ordinatoarelor. Decât să se vâre în cristalinele oamenilor. Adică, brava ţie! Halal să-ţi fie.
RăspundețiȘtergere