George Anca
AVATAR
Elisabetei
1
A doua mână neagră. Carisma satanică.
Şeicarişti. Nu se iubesc unii cu alţii. Corpuri găsite în orezării. Tubi.
Crazy. Ştampilime. Spelled out in full. In personam. Pensan Deiseen. Purificare
pupătoare de trădare urlătoare. Chiar linşată ordinara dracului. Pământul va
răsuna de lemnul coşciugului tău. Zvârcolacul. Transformarea de sens. Părintele
cuceritor x. Firul de mătase. Zombiţi, vă rog. Abisul. Bastarzi convulsivi. În
zorii zilei de duminică. Plătitură. Răneşti aproape de moarte. Împuşcă-te. Mai
bine plecaţi la pescuit. Teroare, şi Puşi nu mai sună. Frică de ce va urma.
Surda pe mormânt. Gubernare. În faţa unui pod rupt. Alchimie inversă. Rostros
de mujer. Drosofila. Plictiseală etică. Poluare psihologică. Dacă-i dăm în cap
lui ăsta. „Pe culoarele infinite ale regretului meditativ suprem, să decizi cu
aplomb uciderea semenilor.”
Voinţă gongorică. Alarma
bolnavilor. Cumpărarea la speculă a societăţii. Ajugem să ne omorâm pe străzi
pentru nişte inconştienţi. Teatru de luptă. Şomoiog. Blegalitate. În mod
elementar. Nu puserăm noi piesele, ele
ne căpăcesc de te zbughesc. Nu eram la mare, te chemam la indieni, nu veneai,
venea Pasi. Nu-ţi dă dezlegare la peşte. Eşti fugit de la circ. Lupta răului cu
el însuşi. N-am înţeles unde era Franco. Intraductibilitate. Reputaţie Chivas.
Cheie ramayanică. Ţi-au căzut ţiglele, înghiţi termometre. Eşti pe opiu. Noi nu
existăm. De domeniul nopţii minţii. Gura plină de aşchii. În gerunţi. Cernăuca,
seliţa, suliţa. Iar lipeşti afişe.
Nu te mai speria, îşi
consumă teroarea între ei. Singură şansă, autodenunţul. La vânat şi încasat. Au
dispărut comicii. Scena are un scop. Prazul şi fasolea. Afară plouă. Dispai.
Mi-am adus aminte că am 69 de ani. Marea în crimă la circ. Dacă nu luăm măsuri,
în viitor ne vor conduce intelectualii. Amprente pe arme. Concentraţionare
alb-negre pe retină. Memorie tir. Nervozitatea sarcinii. Pitagoricienii mă
pedepsesc. Teroarea terorismului. Viterbo. Ca la Iaşi. Michel Telo: Ai se te eu
pego.
Ne certăm cu apropiaţii,
cu cei din familie, cu prietenii, cu necunoscuţii. Prin anemia ochilor,
cercurile negre călăresc fiinţa carenţei de fier. În cânepă cu voi. Inamicul
şi-a ferit oştile de insolaţie. When the line is crossed going west, the date
is advanced one day; when crossed going east, the day becomes a day earlier.
Cei care închid şi cei închişi. Spovediţi-vă voi la călugări, şi nu mai
ajungeţi să vă împărtăşiţi. Ca pe vasul olarului le vei zdrobi neamurile.
Mărimu-te cu mărimuri, fericimu-te cu fericimuri, purtătorule de chinuri.
Incendiu răsculativ în
Muntele Frunţii. Vorbe pe din dos. Sonetele catehismului printre personaje
domestice. Versete satanice copiate din manualul revoluţionarului. Vă lasă fără
moaşă. Scufundiş. Les comparisons. Veste tristă, e un mare actor, nu ce spune,
ci cum spune. Divina Relay. Ray. Mercur intră în Fecioară. Caietul de vedenii.
Miros de citrice. Comportament ondulatoriu. Voalul fecioriei. Empatie infra. Pe
când scriam la Ratlow.
Erai la saloane, redundanţă
avatarică, micşuneaua din urmă. Ia avans de-o ştafetă, două, apare, piere, altă
culoare. Aş prinde-o, m-ar aprinde, Rusoaica de-o citeşte Nana, doamna Ratlow.
Mai greu pentru o femeie. Da, da' e shakti. Alkyon-pescăruş-goeland. Golf
înapoi peste hohot. Deodată n-ai mai simţit marea. M-ai învăţat să înot. Îţi
imitam caligrafia. Erai dom' şef. Dinainte, două blonde gemene, le-ai ajuns,
una căruntă, mama. Vii aicea la mini şi toate româneştile. Limbă veche,
întortocheată.
Dumnezeul nostru a fost un
Dumnezeu al războaielor şi numai oştile ne-au mântuit capul (Coşbuc, 1889).
Începutul din Eclipsa. Totul va fi pe întuneric (sora Lucia). Aşa cum există un
teatru de poezie (G. Călinescu). Lucram la Turner (Sorin S.). Cruce în loc de
casă, bordel, punctum. Cruciada copiilor abia acum se pregătește (Nichita
Stănescu). Facem teatru de poezie
(Puşi).
Daca aș fi spus "păcătos", l-aș fi
alintat... Multe vorbe ți se vor aminti
(Otherwords). "Natașa mulge văcuța. în
lac se vede invers." (Panacea). Ce
este sub un milion nu există (Death 45). Gavarit .. Maskvaaaaa ... (Paraipan).
Domnilor.. ne vedem în Vest. (Comunistul).
Pichetarea poate fi bună daca se face în liniste. (VaI II).
Iulie
2012
2
Noaptea ne apucă pe toţi
disperarea aceea ce mântuie, după credinţa fiecăruia dintre noi. Nenorocirea
este că nici ruina şi nici ieşirea din impas nu se mai isprăvesc. Ne socotim
fericiţi că măcar (noi) rezistăm fără voie la lovituri foarte puternice, cum ar
fi suma viselor.
Bătrânul dresor de câini
muri după ce-şi cumpără lapte. La două zile, îmi apare înaintea ochilor, luând
cotul: dricul gol, în ceaţă. Dacă ajung în rai, vreau să privesc în eternitate
dricul gol.
Unde te duci, domnule?
Acasă, pe Orzari. Muncim până pleznim şi n-am ce mânca, vezi că sunt bătrână.
Hienele nu se satură cu bundărele de porc.
Râsete, transpiraţii.
Ascensoare, grohotiş. Sonetul de Shakespeare nu mai are timp să fie lung cât
Ţiganiada de Budai. Petronia a plâns în oraşul săsesc.
Omoară-mi-l, că păţesc
rău. Liber în Dumnezeu. Ierni fără foc. Ceai cu uşa deschisă. Niciun fir de
praf pe munte. Somn la opt paşi de culcuşul ursului. Baia în apă cu floare de
fân. Capre stricate de lupi. Porumbeii de şes.
Ai 82. Haine de culoare
deschisă. Servitoarea ce ţi-e aşa de tânără. Că n-ai trăit pe dedesubtul
pământului. Te-ai întâlni cu Achim, cu toţi Achim Makarovici, de care persoana
domniei tale s-a lovit în masă. O fi ajuns pustnicul Ştefăniţă în munte.
Mă plâng lejer de
Petronia. Îşi admiră inconştientă halatul. Dorm urşii, jumătate mâncaţi.
Pustnicul iar nu şi-a aprins lumina. Îl voi ademeni îndărăt, să i se facă milă
Petroniei.
Ce se întâmplă aici?
Nimic, sunt treburi personale. Unde vă treziţi? Între zidurile cetăţii
petroniene. Vino acasă. Pe cine am de hrănit, cui am onoarea să-i găsesc
ajutoare? Atunci nu veni. Copilaşul fiicei mele are orele lui de somn şi toate
celelalte.
Petronia, fii cu grijă,
apără-te şi vino cât poţi de repede. Voi fi lipsit de onoare dacă ies din casă
şi vin eu la tine, în loc să mă duc unde sunt aşteptat. Uite, plouă, doamnă. E
şi ceaţă, e şi oraş. N-ai ieşit niciodată pe o vreme ca asta. Vântul suflă ca
peste lumânări.
Binaua învinovăţeşte nu
poporul, ci pe pustnicul de-l socoteşte sălbatic şi neînsurat. Pe smintit îl
ruşinează. Pe biata Petronia o plânge neagră. A mâncat o coajă muiată în cafea
neagră. A râcâit în cărbuni, a pus de mâncare, spunând, ce trebuia să plece?
Sunând ca într-un teatru
din acelaşi downtown care n-are teatru. Nici surzii nu sunt scutiţi de ordine
vorbite, în lumea completă, din care a pribegit pustnicul Ştefan. Ci însuşi
adus cu forţa prin omăt, de sus, de pe platou, în casa fostului morar,
văzând-o, după treizeci de ani, soţia morarului i-a apărut ca prima oară. A
intrat în panică.
Provizia lui de mere
sălbatice emana din întuneric mireasma pură ce-ţi provoacă pofta. Te
stăpâneşti, însă, ca spre a cerşi milă de la unul de care ţi-e milă, chiar
fericindu-l a trăi aproape de cer, acolo în munte, sub luna gata să se
prăvălească. L-au distrus, de Anul Nou, chemându-l jos să danseze dansul
pustnicului, de-a pornit-o pe urme vechi încălzite de sobe, mai-mai să ajungă
un fel de biet artist, predicator spontan, mereu îngrijorat de casa lui
nepăzită. Îi furaseră puieţii, puteau să-i batjocorească şi merele sălbatice.
La ce i-o mai fi iubind
atâta. Treaba lui, eu nu sunt vinovat. Caută ceva prin provinciile ţării.
Statornicia românului. S-o fi mişcând doar. O să văd ce-o să iasă. Îi stabilesc
o întâlnire, apoi alta, şi o s-o iau o dată şi pe Petronia.
Dacă în visele urâte,
asupra cărora nici biciul, nici puritatea n-au putere, asemeni tinerilor
dormind cu semnele uniformelor pe ei şi gemând trişti în somn după dorinţele
esenţiale, el ar fi lansat chemări de neauzit, confundabile cu fenomenele sau,
după expresia unui fost croitor ajuns om înţelept, cu crimele naturii, blândele
crime ale naturii, atunci am spune, încredinţaţi de adevăr, că nu mergea nimeni
de bună-voie, de plăcere, din interes, din curiozitate, pentru a cunoaşte, spre
a privi noaptea stelele deasupra stânilor, să plângă după morţii odăilor, şi că
toată lumea ispăşea doar, prin vârfurile ei, însăşi îngâmfarea de a fi
recunoscut efectele binefăcătoare, adică normale, a tot ce se poate face şi
întâmpla, chiar al viselor urâte.
Gândeşti în vis, visezi
gândirea. Nu dai seamă, la trezire. Vei da în alt vis. Existenţa visului nu se
câştigă, visul îşi gândeşte existenţa, basme, Petronia. Te întristezi gândind
în vis domnule, poate cu dureri. Te afli cu doamna mat în mijlocul unei mulţimi
de bal. Ai vrea să intri printre şirurile dansatorilor. Doamna, însă, a fost
invitată de un personaj, uite-i, dansul nu se mai termină, îi pierzi, tragic,
nu-i aşa? Gândeşte mai bine şi visează mai serios. Când nu ştii ce ai visat,
crezi că ai gândit în vis. Şi îţi cunosc gândirea, pe atunci m-ai iubit în
compensaţie.
Fiinţa noastră cea
urmărită e gândirea visurilor. Nemărginitul gând, însă, se va fi aflând în
visele fiinţelor ce nu se mai urmăresc în vecii vecilor. Ori să trăim, ori să
nu mai murim niciodată, Petronia.
3
Încerc să pun ordine în ce
a fost înainte. Ce-o fi fost? I-am spus să ne îmborăşcăim. El îşi căuta
sufragii şi sufragete. La un gest frumos, de nevoie, l-am lăudat anunţându-l că
mulţi vor locui în mormântul său şi că ar fi bine să încerce de a avea inima
tot atât cât e mizeria noastră. După muzici ale ideii, am povestit povestea lui
ispitit de idee cu pieptul gol, desfăcut să-l vadă gloanţele.
Asta a fost imediat
înainte. Mai înainte privisem la televizor crucea cavoului familiei De Gaulle
şi coborârea în pământ a generalului, frate cu fiica lui, la sânul
închinăciunii-pământul. Până după partidele de şah pierdute, ezitasem să plec
într-o călătorie, apoi am călătorit, întorcându-mă la vreo oră, clătinător,
de-am deschis la înhumare.
Plăpândei închipuiri şi
visului din noaptea trecută să le plângem de milă. Să-le. Am coborât nişte
trepte, printre lume. Mama s-a desprins de lângă mine şi s-a îndreptat spre un
prieten al meu, risipit prin mulţime, îngândurat şi cam suferind. Aproape
erotic, încât mi se făcuse ruşine, să fi strigat disperată, „Andrei, de ce ai
făcut asta”, sau, „Andrei, de ce ai plecat”. După cum a ascultat-o el, mi-am
dat seama că nu era ce mă gândisem eu că ar fi. Nu era nimic. Nici nu ştiu,
nu-mi amintesc cum era şi nici n-am putere să-mi imaginez. Dacă mi-aş cunoaşte
visul, cândva nu mi-ar mai rămâne nimic necunoscut. Dar uite-te şi tu...
R. era într-o maşină
condusă de un străin. Tanti I era într-o casă veche, cu soră-sa Lenuţa şi
frate-su Nicolae, morţi. A vrut să iasă când a auzit oblonul de la fereastră.
Nişte copii au dat cu pietre, îi ameninţă. Afară nu mai dăduse bruma. Pietrele
n-au atins-o. N-am niciun dumnezeu, nici în somn nu-mi mai aduc aminte cum era
dumnezeul meu, să dea şi el cu pietre, chiar de nu m-ar atinge, cum aş vrea, că
ele-s veştile.
Aprindeam în voie focul.
Fierbeau oalele şi la o scânteie. Mă grăbesc până în centrul oraşului, de
curând a ajuns şi centrul lumii. S-ar putea să-ţi dau un telefon
ultraimportant. Situaţia reală o să rămână un vis urât. Ce soare, ca o istorie
în capul unui om bolnav, cu pereţi plini de icoane, cărţi încărcate de
biserici, îndeobşte iubit, cu oarecare compătimire a extazului lumesc. Doamne
fereşte să-mi convină cum se petrec aceste zile lungi şi suferinde.
Vitraliu al înseşi
persoanei, sub veşti şi distracţii, în răceli necunoscute, pe rânduri de aştri,
la dureri lunatice, peste clipe trecute, fără recunoştinţă cât de cât, dus de
vreme, leşinat de apatie, cu doliu în creier, răguşinde de-atâta tutun
foşnitor, pac, pac, îngânând un concert de lacrimi colecţionate în amintirea
ochilor usturaţi, preumblându-şi umbra cocostârcilor peste moşioara de iască
lipită cu şamotă rea conducătoare de electricitate, în mirosul cel mai igrasios
şi panicat holeric, ori numai gastric.
Din vârful turnului
subţire şi înalt priveai în jos ca printr-un ochean. Din ce în ce, interiorul i
se lărgea. Aşteptându-l pe taică-meu, mi-am dat seama că nu era el cel mai mare
acolo, nici preţul turnului nu-l dădea el. Se dădea în capelă, peste un timp,
un concert de orgă. Lumea se adunase, plătise, şi acum îşi făcea loc pe nişte
schele, pe oriunde, pasionată, printre capelani de o autoritate implacabilă,
absenţi la culme, indiferenţi la mine, de deasupra, aproape sigur că n-o să pot
asista la ceremonie, după ce îmi fusese urât, după ce mai că înălţasem
rugăciuni să-mi vină tatăl, să vină cine o veni, numai să nu se mai vadă aşa de
goală încăperea lungă a turnului, osul neros al turnului, fără măduvă.
Într-un târziu, a apărut
şi tatăl meu. Nu mai eram deasupra turnului, iar el nici nu dorea de concert,
nici de templul ivit într-o doară, cu
tot ce-i trebuia cât să nu-i lipsească nimic. Am regretat, dar până la urmă am
început să visez la altceva.
La societatea celor care
au terminat engleza, m-am ales cu o antologie scrisă de societari. Am ieşit şi am
străbătut câteva străzi către gară, depăşind şi un miliţian. Înainte de a
ajunge, printre casele rărite, mi-au apărut două vagi cunoştinţe, mamă şi
fiică. Trăgeau după ele şi o capră. În apropiere, un pom nu prea înalt,
încărcat cu frunză şi mere. Fata şi-a făcut rost de un scăunel, să urce să
descuie pomul. A zăngănit un lanţ, o cheie. Pe când se ostenea să descuie, am
observat că multe mere erau pe jumătate tăiate. A rupt unul şi mi l-a dat.
4
Să nu-ţi fie frică. Sunt
şi eu om. Eu iubesc oamenii. Tu eşti salariată şi eu nu sunt. Am liceul. Dar mă fac bine. Mi-a dat măr. Mănânc şi mă
pun pe picioare şi să iau şi eu salar, să mă mândresc şi eu cu mine, să fiu
femeie adevărată.
Să-ţi iei medicamentele în
fiecare zi. Şi eu le iau, să mă fac bine. Să mă facă doctorul bine. Aşa mi-a
zis. Dacă te-ai aşezat lângă mine, eşti prietena mea, eu nu fac rău.
Am un băiat. Îl cheamă Pop
Tiberiu. E la Casa Copilului, la Alba Iulia. Băiatul meu ţine la mine, mă
iubeşte. E orfan de tată, dar are mamă. Mama e mamă. Mama iubeşte mai mult
copilul. O să mă fac bine şi o să-l cresc eu. Am 26 de ani. O să-l iau de la
stat. Am un băiat bun, mă iubeşte.
Când o să ai copil, să
nu-l baţi niciodată. Eu de la 11 ani sunt bolnavă de epilepsie. Am spart un
ceas de perete şi m-au bătut până m-au îmbolnăvit. Să nu-l baţi. Să fii bună.
Să n-ajungi ca mine.
Am un frate. Fratele meu
mi-a spus că cine nu munceşte nu mănâncă. Dacă freatele meu a îndrăznit să-mi
spună aşa. N-am mai mâncat. O să mă fac bine, o să muncesc, să dau statului ceva.
Fratele nu te iubeşte. Mai mult te iubesc străinii decât fraţii.
Soră-mea mi-a spus că am
venit în Bucureşti să mă plimb. Dar eu fac un tratament. Vreau să mă fac bine.
Ea umblă în străinătate, îşi aduce medicamente. Mie nu-mi dă. Ştie multe limbi.
A fost în Ungaria, în Yugoslavia, a fost în Cehoslovacia, în Bulgaria. Îşi
cumpără medicamente bune şi mie nu-mi dă. Suntem oameni toţi. Dacă se uită în
oglindă vede aceeaşi faţă. Avem aceeaşi figură.
Cineva mi-a dat măr. Eşti
bună că te-ai aşezat lângă mine. Eşti prietena mea. Până la urmă, aşa a fost,
cum am spus. Eşti bună. Te mângâi. Nu-ţi fac niciun rău. Să fii cuminte. Şi eu
sunt cuminte. Dacă te uiţi în oglindă...
Sunt şi eu tânără, nu
numai tu eşti tânăr. Mi-a dat măr, da, mi-a dat măr. Mănânc măr. Da, mănânc măr
şi mă fac sănătoasă. Am făcut greva foamei şi acum mi-a dat măr Sunt şi eu om,
ca şi tine. N-am bot, am gură, ca şi tine am. Nu mă bate.
Nu ştii ce ţi se întâmplă,
astăzi sunt nefericită, mâine o să fiu fericită, trăiesc cu speranţa, suntem
egali, dacă te uiţi în oglindă vezi că avem aceeaşi faţă. Suntem egali, mâncăm
aceeaşi mâncare. Să nu mă baţi.
În spital dădeau de pământ
cu mine. Am făcut greva foamei şi mi-au dat drumul, să nu mă mai bată. Mi-a dat
măr. Sunt cuminte. Doctorul a zis să fiu cuminte, şi mă fac bine, mă face bine.
Iau în fiecare zi medicamentele, sunt cuminte.
Eşti tânăr. Câţi ani ai?
16? Eşti mare. Eu am un copil de opt ani. Îl cheamă Pop Tiberiu. Eşti mare. Nu
pot fi mama ta. Nu poţi fi fiul meu. Eşti tânăr. Şi eu sunt tânără. Nu râzi de
mine, aşa e.
Te-ai aşezat lângă mine,
fato, înseamnă că nu ţi-e silă de mine. Ai milă în tine. Simt mila în tine.
Suntem egali. Şi eu sunt om. Dacă te uiţi în oglindă vezi aceeaşi faţă. Suntem
prietene. Eşti prietena mea. Sunt prietena ta. Ea e prietenă cu mine. E bine să
ai prieteni. Ca să nu fie duşmani.
Eşti bună. Eu simt omul,
ca un câine. Câinii simt oamenii după miros. Şi eu simt oamenii ca un câine.
Sunt bună. Nu te ating
nici cu un deget.
5
Întorcând faţa de la
polidemonism, ţara făcându-şi-o anadamaneză, nu rămânea acelaşi? Mi-am pierdut,
de trăznet, bătrânul. De atunci m-a părăsit gândul spre stăpânul trăznetului,
doar sufletul i s-a abandonat. Vin pe rând muzici din morţi generale, podoabele
şi elefanţii, penele de păsări, atlaşii timbrului preclasic. Târziu au loc
nebunii sub cupolele celeste, ape mâloase, friguri, spaime coloniale. Ce mult
se vor schimba aceşti copii răsfăţaţi.
Actul se încheiase.
Otiosus. Soseşte. Cine? Guillaume de Poitiers. Nu mai era niciun act în
vigoare. Zilele sunt fără crime, până vin crimele şi nu mai sunt zilele. Fără
acte ne sunt dramele. Oamenii mei, adică voi, sunt fără destin de la mine.
Săriţi printre spectatori împrăştiindu-vă adresele ca gloanţele.
Nume esoterice, tramvaie,
pe jos. Devin director pentru a-mi spune mie însumi, să trăiţi. Dumnezeu din
cer şi morţii din pământ comunică prin inşi dintre aceştia. Se plimbă cu
bunicele, ele se ascund după inscripţiile direcţiunii. Artistele din corp se
dezbracă. Un mandarin, o Spanie, încă una. În stomacul îndurerat, ca pe o scenă
unde îşi fac meseria tragedienii, se petrece o poveste plină de măreţie. Ieşind
prin pereţi, artiştii se înalţă în ochii milostivi ai consumatorilor. Prietenul
nostru, de-o pildă, pleacă definitiv în Germania. Să bem apă. Dintre bolnavi,
nu bea nimeni? Ah, ce rece e...
O fire nu ţi-e de ajuns,
din Indii până în cer şi înapoi, la muntele fără călugări. Sus e tatăl. La ce
foloseşti rugăciuni monografice în fierbere nedezgropată? Noi te mai invităm o
dată la operă, la şapte fără un sfert, Don Quijote, Don Juan. Am ieşit de la
concert şi am ajuns în fine la operă şi nu mai eraţi, nu mai era nimeni, nici
portarul, nici luminile aprinse şi am traversat piaţa cu pelerina aplecată spre
pământ, domnule. Şi când am băut coniac, băutorii, aveam toţi să-ţi spunem
ceva, ca din grija maicii bătrâne.
Cată să nu te mai sperii
de pantomima din Asia, 1961. Nu vei face o crimă. Nu eşti urmărit. Ocupă-te cu
lucruri pure, oricât ţi s-ar părea că te degradează. Fereşte-te de
monstruozităţi, abţine-te de la ultimatum. Caută continuitate, leagă. Azi, în
loc să gândeşti trebuie să vezi, în loc să afli trebuie să susţii, în loc să
ţii cu ceva trebuie să te ţii. Securitate municipală. Ne vizitează Eliade în
vis. A plouat la Oedip. Bufniţe lăuntrice.
De ce faci literatură
spiritualistă? Unde e legaţia sovietică? Cel mai dureros este a te fi născut în
Europa de acum. Spune-mi în nemţeşte cum e. E grozav, ai citit? Nu eu, domnul
de colo, mărunţelul cu ochii fix în ziar. S-a suflat viaţă într-un manechin.
Neştiind de ce trăieşte. Trei indieni pe cap. Cireadă. Scăldătoare. Filantropie
din vremurile astea. Îmi dau seama, dau seamă. La fel de prăpădiţi, dar ce
pompă. Etnos, etos.
Caracter caracteristic,
atât de plictisitor. Se retrăgeau cei 28 de oficiali de pe scenă. Violonista,
cu o franţuzoaică. Aranjasei ca versul „atât de albă pasăre că nu m-a mai
umbrit” să fie tipărit singur într-o ediţie. Vin şi indienii şi întreabă unde-s
soţia mea şi fetele românce. Oameni ca mine, vă spun eu, sunt necesari întotdeauna.
Vin pe lume cu o socoteală, sfinţi sau dricari, îţi arată cu exactitate strada
căutată. E drept că dacă e necesară venirea pe lume a celor ca mine, eu nu mai
sunt necesar. Mulţi sunt mai tâmpiţi decât victimele lor tâmpite.
Canarii îşi fac din
colivii măşti pentru carnaval. Fum, aruncătură, străzi şi văzduh
impracticabile, masculine cu plural de neutru. Ediţia circulă, cerşetoarea se
apleacă, banii merg în cârje. Carnavalul se ţine ca şi cum s-ar ţine de cuvânt.
Se ţine înăuntru. La o singură fereastră e lumină, la etaj. N-am intrat
niciodată. Invitaţia trebuie să fie la mine, de vreme ce nu mi-am schimbat
hainele. Cunosc din auzite cel puţin două intrări. În întuneric e greu. Cui
să-i spun că am venit? Măcar invitaţia dacă aş găsi-o, aş înfăşura cu ea o
piatră şi aş arunca-o în geam. Sau arunc piatra singură.
Îmi scutur toţi purecii şi
întinde-o de unde am venit. Din loc în loc, licuricii se mişcă de jur-împrejur
în cercuri concentrice. Fluierele ordinii sună reflexul orei de curăţenie. Din pasajul
Victoria spre Arhitectură, pe uşa consignaţiei scrie închis, miezul nopţii şi
jumate, o încerc, aici o văd, nu ca la carnaval. S-a deschis. În orice moment
poate să vină cineva. Risc să se spună că am încercat să sparg consignaţia. Fac
un pas, doi, podeaua se cască, m-am dărâmat în beci. Mai dau de cine, nu ştiu.
Gura podelei se închide. Plecasem la carnaval.
6
Le-am dat prăjiturile
celorlalte bolnave din salon, să-le mănânce ele, că ea nu putea, e suflet
călător. În prourul lui Sfântul Gheorghe, puneam salcă la poartă, nu fag.
Pândarul ne-a prins cu oile în grâne. Eu eram mică. Le-a luat la bătaie pe
fete. Ce le-a bătut. Dup'aia ele s-au pus pe jucat. Bătute. Şi mai şi strigau
după pândar. Fire-ai alimănită, te-am luat de la ţigani pe-un ciur de făină. Nu
mai dădeai dumneata ciurul de făină pe mine.
Pe 19 martie 1970, în faţa
pensiunii în renovare, cum convenisem cu două luni în urmă, pe 19 ianuarie,
l-am aşteptat şi l-am întâlnit pe Constantin Noica. Am bătut câteva străzi,
repede. Îi era frig. Am programat o nouă întâlmire, în cer, nu pe pământ, la
acelaşi termen. Ce-ai făcut, fiule? Pleacă în lume. Nu? Pleacă în cultură. Da?
Îi spun lui Grigore Popa, d-l Noica este un om extraordinar. Şi d-stră sunteţi
un om extraordinar. Dar d-l Noica mi-a dat un pumn. Nu-mi daţi şi d-stră unul?
Iubita mea R., alias mamy,
Nansi, Bec Mov, Buric Mov, Corcotopariţa, încovoiată în faţa acvariului, dădea
să plângă, murea scalarul (ori carasul cu văl?) Costache, după şapte ani de
viaţă. N-a murit. Mulţumiri zeului peştilor. Amintirile lui Mircea Eliade,
apărute la Madrid. Gone with the wind. Aş vrea să fiu o canalie.
Faima lui Pistol a făcut-o
Glonţ. Pistol e cumsecade. Glonţ şi-a înnegrit în pumni tatăl şi cumnaţii,
precum şi pe cel plătit cu cinci kile de ţuică pentru a-i da cu sticla în cap.
Pistol e povestitor de căprioare. A crescut şase iezi. Urăşte lupii, n-a văzut
nici unul.
Atârnă-ţi, dragă, haina-n
cui, haide, tigoare. Ce ai cu haina mea, tovarăşe? Ţi-e cald, nu-ţi dai seama?
De unde ştii cu ce persoane mă întâlnesc, în ce loc? Te rog să mă prezinţi şi
pe mine unde mergi. În halul ăsta? Prefer să nu-mi mai scot eu haina. Vezi?
Florile dansează putorile. Împrumută-mi hainele, pentru nuntă. Mă însor şi eu.
Cu hainele mele. În hainele tale, cu domnişoara Viorica Necşulescu-Zarzăr.
Dezbracă-te acum. Însoară-te, dacă poţi. Sunt dezbrăcat. Să-ţi iei liber.
Am trăit în propria mea
literatură spiritualistă, redus la nefiinţa literaturilor de mai nainte. Nu e
linişte deloc în Vrancea. Lăsat în pace a suferi. În locul poeziei s-a aşezat
un secol. Dispariţia poeziei măreşte credinţa în Dumnezeu. Poetul viu e
raţiunea târziului. Primind un bilet dus-întors Bucureşti-Boston, părintele
Stăniloae n-a avut timp să meargă. Filosoful Noica a întrerupt o conversaţie
foarte folositoare pentru mine când o maşină a Centrului i-a stat, nesperat, la
dispoziţie, dar de ce aproape a fugit, de ce a fost să-şi fractureze un picior,
câteva coaste şi o mână la frânarea troleibuzului?
Subiect pasionant pentru
mine a fost convalescenţa. Aveam concepţie convalescentă. Nu confund arta cu
durerea. Nu şi da. Ştim noi. Broască în apă fiartă. Nu-l cunosc pe Lucian
Blaga. Că-l cunoşti, că nu? Domnule, nu e voie. De Zalmoxis, Rostirea. Am de
jurat pe mai multe decât ar fi permis. Remy de Gourmont, lepros, scriind cu
mănuşi. Am necazuri, nea Brunea. Necazuri are şi lemnul. Saltimbancul are
prăpastia şi moartea în el, nu merge pe sârma de telegraf ca rândunica.
Mecanicul şi cei trei
şoferi, după ce şi-au dus comandantul cu IMS-ul, au hotărât să treacă pe la ei
pe acasă, cam din sută în sută de kilometri. S-au îmbătat pe la casa fiecăruia,
încât, ajungând la conducere, mecanicul vedea drumul cât băţul de chibrit şi,
în fine, au intrat ei într-un pod, unul dintre şoferi rupându-şi maxilarul de
jos, drept care, în faţa batalionului, privindu-l colonelul într-o doară a
crezut că s-a strâmbat la el, dumnezeii mă-tii, fleaşc o palmă.
L-am speriat cu Papini.
I-a dat două palme. Mai încet, că ţi se desface operaţia. Biciclistul beat s-a
apucat să arunce cu pietre după autobuz, pentru care l-a luat miliţianul şi a
intrat doi ani la puşcărie. Trei cu două sute de scandaluri la activ.
Întuneric. I-a dat tatălui său o ulucă, s-o ţină în sus, pentru a-l recunoaşte
şi a nu-l lovi. Să-i lăsăm, că am dat şi eu. Lemn scurt, cuţit cu mâner rotund.
Patruzeci de lovituri în spinare.
Groapă umplută cu nimic.
Dezgroparea gropii. L-am privegheat. Eu fac aici literatură. Cel care-mi bătuse
la uşa băii publice este operat, îşi duce copilul la operaţie. Ochiul stâng nu
i se înhide, gura îi este strâmbată în jos spre stânga. Are obsesia că e tras
pe sfoară. Soacra, că ar fi chior. E fiul fratelui bunicei mele după mamă,
văduva bunicului mort într-o miercuri seara, la începutul lui iulie. Am
întrerupt însemnarea vieţii mele.
Fetiţele şi băieţii se
dizolvaseră în hală. O persoană bulevardieră întreba multe lucruri, fără
scorpiceli, fără să liftuie lifte. Cu cine vorbeşti, pe cine tragi de limbă?
Vrei să ai un coşmar numit Radu? Roagă pe mama dumneatale să îngrijească
pisicile, să aibă grijă de ce facultate să înveţi.
Pe strada Cotrocenilor,
femeia între două vârste, urmată de cineva în uniformă, se oprise în faţa unei
porţi. Cu puţini metri înainte de a o ajunge, parcă amintindu-şi ceva urgent, a
făcut stânga-mprejur şi a pornit-o îndărăt cu iuţeală. Mergea acum în urma
bărbatului. Avea soarele în spate. Se vedea mai limpede că era mai degrabă în
vârstă decât tânără. Ba, pentru că şi grăsuţă, tot se cocoşa, dârdâind nervos
din părţile spatelui, cam independente. Putea fi bătrână bine. De mirare cum se
ţinea pe picioare. Îmbrăcată pe negândite în negru, murise.
Tânărul cu beretă pe cap,
fără veston, se ferea de orice întâlnire cu uniformele superioare. Femeia nu-l
speriase cu aşa ceva. Nu-l speriase de fel. Nici n-o văzuse. Îi venise să se
întoarcă pentru că îi era tot una, necunoscând oraşul. Îşi scoase bereta. Faţa
îi era de copil. Copil, nu adolescent, nici majur. Ba nici copil. Atunci ce mai
rămăsese din el? De unde plecase, la urma urmei? Cine să plece?
Vor fi acasă cei foarte
bătrâni. Unul are o prietenă în Cotroceni, dar a uitat-o spre binele tuturora.
Altul nu-i chiar aşa bătrân, dar are foarte multă minte. Ceilalţi se deosebesc
prin particularităţi singularizate în lungul vieţii fiecăruia. Primul atrăgea
mulţime de pretutindeni plină de sine ca de alte alea. Cel de-al doilea le
lipea tuturor pe frunte o marcă poştală. După ce-i vâra, ca un gropar, în cutii
de tip special, o luai pe drum la deal, la vale. Te strânsesei în adunare, mai
demult, apoi te-ai retras lângă lista goală. După ce şi ultimul timbru fusese
lipit de al doilea bătrân, iar te puteai retrage unde se nimerea, şi nimereai
în acelaşi loc.
7
NB a pătruns şi, ţeapăn de
netrebnic, 10 000 de lei – că dă telefon (după 3). VV – pe la el pentru
licitaţie. R: a dat telefon. ŞL din V (N). ST că vine pe la mine. Eu – la
licitaţie. Mă aşteaptă nişte vinovaţi. Sunt vinovat eu. Mai veniseră şi IG şi
GT. Nu sunt vinovat. Ascetul cu munte are bani să vină în Bucureşti. IG o fi
nebun? Verbiajul. Vorbeşte minunat pentru cine caută obiecte. Câine foarte rău,
două vulpi sfâşiate, una chiar mâncată. Fura lucernă, copiii: ia-l Leu, şi tot
ei s-au apucat să plângă văzând cum câinele tăvăleşte pe hoţ. La copii nu sare.
Cei vii sunt asasinii celor morţi, Sciascia. Eşti chior, mai chioară eşti tu şi
mă-ta, că te uiţi în cruce. După ce-şi pleznise soacra: să ştie că aici se află
un bărbat. Copilul: Dumnezeu' mă-sii, nu vede că aici suntem doi bărbaţi.
Pălăria nemaiîncăpându-i
capul fusese aşezată pe un colţ al tronului. Când să-l încarce în căruţa
împodobită cu crengi de stejar, unul dintre bărbaţi i-a luat pălăria. Apoi, la
indignarea altuia, a pus-o la loc. Pălăria era la capul bătrânului când citea
popa. Nu ştiu dacă cea dinainte. La coborârea în groapă, cu a groparului, se
făcuseră, acolo, pe dunga tronului, două pălării. Când s-au slăbit funiile, o
singură pălărie se scufunda totuşi, cu un bor ieşit de sub capac.
Cămaşa lui proaspăt
spălată mirosea puternic a săpun stricat, scrobeală degradată şi chiar apă
sălcie. Când a coborât, şi cât de încet, ajutat de multă lume, am văzut că
mergea greu în baston, aplecat de spate, sprijinit de o femeie. Îi lipsea însă
pălăria. Profilul său aducea cu al domnului A, mort mâine o săptămână, în
vârstă de 75 de ani, fost notar, printre altele. Nu l-am văzut niciodată cu
pălărie. Prin fiul său îmi dau seama de obiceiul relativ al neamului A de a nu
purta pălărie. Şi uite că nu poţi să intri în groapă, ca într-o şedinţă, cu
capul gol.
Alaltăieri mă făceam
vinovat faţă de cei ce se făcuseră vinovaţi faţă de mine. N-aveau decât să mă
judece. S-a întâmplat, ce să-i faci. Şi nu se întâmplase nimic. Eşti vinovat
dacă stai cu mâinile în sân. Şi mai ales dacă ţi-ai şi scuipat în sân. Victimă
politică, la fel şi muntele. Un mort ori un om plecat în străinătate (sau chiar
pe un munte autohton) pot da de lucru foarte mult celor interesaţi. Aceştia din
urmă sunt nepătrunşi, cu toate că singure glasurile lor vor să le facă auzite,
şi nu numai auzite. Alaltăieri, ca şi poimâine, şi astăzi, indiferent de
nenorocirile ce ne pasc, şi-l pasc şi pe el, omul cu pălărie se aplecase să bea
apă tocmai când a trecut autobuzul pe lângă ţâşnitoarea din faţa primăriei.
Haideţi să susţinem că
este spion. Cum adică, spion ca pictorul Tomaziu? Luaţi seama mai bine. Pe când
eram copil, dracul ne speria oricine am fi fost sortiţi să devenim. Acum ne
sperie spionul, oricine am fi devenit. Imens egal între văzut şi nevăzut. Am
uitat să văd statuia. N-o mai fi acolo. Firma de ceasornice, ori de statui ale lui Kogălniceanu, cu K, să fi
fost compusă în altă limbă? Pe când voiam să ajung ghid intern, numele
Maimarolu îmi plăcea aşa cum îmi place azi numele de Tomaziu.
Am urcat la Agricultori,
am coborât la Italiană. Autobuzele astea noi, cele mai noi de la noi, sunt
importate de unde nici nu mai scrie, ca pe cele dinainte (Merkavim, sau aşa
ceva). În dreapta taxatoarei şi deasupra capului ei stă scris ferm „vom opri”.
Cum scrisul de acolo n-are niciun amestec cu traseul, îţi pare că totul va fi
oprit la o dată bine precizată.
Lângă tumbăraie, cei doi
măturători luau în gură politică internaţională. Ca adevăraţi membri ai
Partidului Comunist Japonez, comentau vorbele de raport ale lui Kenji Miyamoto.
Ce zici, auzi că transformarea sistemului reprezentativ într-un sistem mai
perfecţionat constituie ideea fundamentală a socialismului ştiinţific. Se
poate, dar tu ce zici că există tendinţa de a considera subordonarea faţă de un
anumit partid ca internaţionalism proletar, e? Lasă astea, mai bine, ce zici,
bate echipa noastră mâine? Măturătorii de fund nu sunt în formă, ce zici? Zic
să terminăm cu străzile astea şi pe urmă, când o să bem ceva... La „paişpe craci”, dragă tovarăşe. Îhî, să-ţi
povestesc cum eram plimbat într-un cărucior, când eram mic. Şi cine era
gunoier, că te ştiu orfan din naştere...
Dragii de ei, aveam să-i
întâlnesc în cârciuma noastră, a tuturor oamenilor foarte serioşi, care, numai
fiindcă nu li se recunoaşte seriozitatea recurg la a fi neserioşi pe timpul cât
îşi beau spirtul,cât nu li se recunoaşte iubirea, din moment ce mai primesc şi
chelfăneală de la soţii, de la rude şi chiar de la scumpii lor copii. O
înmormântare de tată costă 3000 de lei. Amenda primită de cel ce s-a pişat în
restaurantul gării (a mai şi spus-o, mă piş pe zvastică, adică pe ce desena el
din urină) se ridică la suma de 3000 de lei.
Ai liberă trecere
constituţională. Beat pe un trotuar, spui tot ce ai pe suflet. N-ai în buzunar
nicio legitimaţie. A doua zi intri în restaurant. Fata şefului şefilor s-a
adăpostit la o masă. Masa vecină e liberă. Te aşezi şi începi să fii sigur,
dacă vrei, te vei însura cu ea. Dar mai mult nu vrei, decât vrei. Şi de ce nu
vrei? Nu deocamdată. Mâine, dacă nu s-o amâna, în adunare. A ieşit scandal până
sus că la noi beau toţi. Băutori de stradă.
8
Migranţi de azi, subterane
fixe, Blaga bănuitul, poporul în fapt de ziuă, lepra lui Remy. Cocoşul dinspre
biserică asociază şi el balul cu sfârşitul lumii. Aş fi pus doi parlamentari să
vorbească. În realitate, gândurile îmi au curăţenia dintr-un spital de ochi.
Fără a lua în seamă cuvântul Direcţiune scris în josul a tot felul de
interdicţii caligrafiate pe tăbliţe de o îngrijire nemiloasă. S-o fi strecurat
mâna mai tânără a asistentelor, cerând să se deschidă bine ochii când se umblă
prin clinică. Surdo-mutei oarbe: curvo. Milogule, te-am scos la lumină.
La ce să ieşi la poartă să
conduci soldaţi? Ce să cauţi, fie că ai de aşteptat, în gară? Fereşte-te de
boli lumeşti. N-am cunoscut filosofii. Mâine mă întâlnesc cu d-l C. Noica. Ce-i
voi spune? Nici filosofii nu mă cunosc. Dar teologii? Ce ştiu eu? Ce ştiu ei?
Trebuia să fiu mai atent şi să răspund invitaţiei d-lui D. Stăniloae. Mi s-a
făcut dor de o nouă scrisoare de la d-l Mircea Eliade. Cum s-o provoc? Legat la
ochi, doctorul îmi spune, Ei, ce facem azi? Dezleagă-mă, să văd cu cine stau de
vorbă.
M-am trezit în braţe cu un
Eminescu şi un Shakespeare. Mi-a venit în minte şi Rabelais. Nu cumva oi fi
Rabelais. N-am fost niciodată în Franţa. Nu m-am amestecat cu nimic sublim.
Poate cândva. Prin amintire, nenorocirile îmi vor fi previzibile. Nu sunt
nenorocit. Ce-aş fi de nu mi-ar fi
întins mâna filosoful? „Cunoaşterea concepţiilor greşite spre a fi depăşite
creator” - şi dau toţi din mâini, să aibă Gulian la ce se uita aprobativ. S-a
terminat emisiunea.
Iar eu am fost la filosof
acasă. În balcon, la etajul unu, văzând un copil, m-am uitat până ce şi-a pus
capul pe balustradă, gânditor, ca în urmă să vină şi soră-sa. Uitasem, şedea la
etajul 3. Mă aştepta. Aşa a fost convenţia, a spus. Îi scrisesem, Vă voi vizita
joi 30 iulie, ora 18, cum s-a şi întâmplat. Părea obosit. Nu era. Era
filosoful. Ce repede a trecut o oră şi jumătate. Am venit după porunci. Nimic.
Discuţie despre Rostire, despre cartea mea Eres, a citit-o.
Pentru dânsul, eu exist,
mi-a spus-o. Apreciază cinstea delirului din cartea mea, care nu e carte,
fiindcă e a unui autor care nu e autor... Când întregul este enigmatic,
detaliul nu trebuie să mai fie enigmatic. Nu mi-a prins cheia. Foi cu capete
tăiate, care strigă Cap! Cap! Să creez în întuneric, cititorul să fie în lumină
şi să creadă în întuneric, să creez în condiţia mea părăsind-o pentru a intra
în condiţia cititorului şi acesta să înţeleagă condiţia mea.
E prerostire, nu rostire,
e fire nu fiinţă, e în sine, nu e în şi pentru sine, n-a trecut de la în sine
la pentru sine şi, întorcându-se la sine, să fie şi pentru sine. Nu am spus să
fie lumină şi lumină se făcu. Am şanse mai încolo, înfundându-mă şi mai mult în
delir şi rătăcire şi haos. Gândul din spatele gândului, ca la Gabriel Marcel,
în jurnal.
Cultură. Mă hrănesc. E ca
fumatul. Deci, pentru dumneata, cultura e un aliment, nu un medicament, cum
este pentru critic. El se vindecă prin cultură. Mi-e teamă să nu păţesc iar ca
atunci când am refuzat propunerea bătrânului profesor de matematică din orăşel
ca eu să înfiinţez cercul de matematică. Atunci ai jignit un archaeu. Acum te
temi să nu mai jigneşti niciun arheu şi-i îmbrăţişezi pe toţi, fără să te opreşti, poate, astfel,
la nici unul.
Deci eu nu ştiu ce am şi
ce-mi trebuie de făcut. S-ar spune că mă înţeleg cu oamenii: ca atunci când
scobeşti în nisipul din râu şi apa se năpusteşte bucuroasă în golul creat
desfiinţându-l spre bucuria celui de sus, a celui ce-a scobit în joacă. Trebuie
să curg. Bun. În afara mea, oamenii curg de bună credinţă în golul scobit în
locul meu. Înăuntru? Acolo tot curgere? Câtă curgere, doamne fereşte. Ah, este
calea mea, uitasem. Şi eu rămăsesm la cealaltă cale, fără să întreprind nimic
şi, acum aflu, fără chiar să-mi fie cu putinţă.
Şi cum să curgă un gol
scobit sub presiunea apei ce se înghesuie? Nu mai este golul gol de-acum. Se
năruie, şi faţa râului e liniştită. Acolo spulberat, i-a fost curegere pieirea?
Şi cum ar curge tocmai din momentul când a fost oprit din ceruri? Poate să nu
fiu astfel. La urma urmei, nu mă interesează cum sunt. Prea mult, nici
polimerii, ADN supra sau subspiralat nu mă intersează. Sunt şi în alcătuirea
mea, de ce mi-ar alcătui gândirea?
Gândirea mea râsul de pe
lume. Simţirea mea nu face nici pasul ce o desparte de plâns. Până şi tatăl
meu, dar mai ales el, dacă stau să mă gândesc, îmi dă sfatul să-mi găsesc
cadenţa spirituală. Pentru asta trebuie să-mi bag nevasta în serviciu!
Interesul oamenilor pentru tine + cine să te apere de ei, de ce? Mai bine
interesul tău pentru ce? A, caietele mele visează la caietele lui Eminescu.
Încep să mă depăşesc. De-aş afla ce vreau prin ce nu vreau. Nu vreau nimic –
înseamnă că vreau ceea ce nu vreau?
Da, a spus filosoful,
pentru mine se potriveşte, altfel spus: non multa, sed multum. Facem planul
scrierii unui trai al orelor. I l-am mărturisit şi R. De ce? Chiar, de ce?
Soluţia ceasului deşteptător, noaptea, care să mă trezească din oră în oră n-a
mers. Nu vom cumpăra ceas, aşa cum n-am cumpărat canapea. Eram chit. Înseamnă
că opera ei e viaţa noastră, a mea ar fi observaţia de sine orară. Am făcut un
asemenea plan tocmai eu, care nu am afirmat măcar o dată în viaţa mea: mă simt
bine.
Ceasul socrului meu nu
merge. Să mă trezească cineva, să angajez 7-8 oameni, paznicul de la securit.
Cum eu aş avea drept obiect persoana mea, sau un fragment al ei, R crede că
asta e de domeniul ştiinţei, să propun la academie. Aş păţi ca măgarul
turcului. Mă sfătuieşte să fiu şmecher, să inventez orele. Vai, după ore, ar
urma măsuri mai mici, starea lirică se măsoară în fracţiuni de secundă. O oră
mi-ar putea cere ani pentru a o însemna reflexiv, argumentat. La 05, să sune
din oră în oră. Întreb un doctor. Dar să fiu şi eu de faţă. Acum e 23.34. A
fost ora 24, radio.
U Thant. De pe podea,
furnicile urcă, în somn, pe tâmplă. Siria nu acceptă planul Rogers. Migrena.
Gromâko-Schell-Moscova. Perechea străină din maşină căuta strada Smârdan,
pentru ADAS. Am transmis un buletin de ştiri. Percuţie. Omor un purice adus de
soldaţi. Gustul purecelui, amestecat cu al săpunului. Mă gândesc să pironesc şi
ceaşca, aşa cum făcusem cu fluturele cornos. Dar el a zburat. Ceaşca o să
asculte cântece boeme pe limbă din Franţa din momentul când voi închide
aparatul de radio.
Până la ora 8, aveam ce
mărturisi. În nucleele mişcătoare ale orelor, mi-aş fi adus aminte Patria,
mintea patriei. Hector lui Glaucos: Vai, şi credeam că eşti cel mai cuminte
bărbat de prin ţara / Rodnică unde domneşti (Homer). În mijlocul unei ore,
aştept altă oră. Era ora nouă – dar aproape imediat după aceea când am privit
ceasul am constatat că era zece (Scott Fitzgerald). Îmi dau drumul vârtos,
scormonind ce e cu ora. E fumul fumat, ceva în plămâni. Corectura cronicii la
DD Roşca, ba carnavalul în ochii lui Goethe, Dante în franţuzeşte 350 lei.
Orele n-au viaţa noastră.
Unde e ceasul? A stat la 4
şi ceva. S-a făcut ziuă şi am deschis aparatul. Nicio oră. O emisiune la care
am colaborat. Am clătinat ceasul, arată de frică o oră. Nici jetul Herăstrăului
nu ţâşneşte ca la Geneva. Noapte, nemurire incognito, din plictis. Supunerea ei
perfidă aduce însorirea pe pământ. Clipa meteorică a trezirii din frica
dureroasă de lumină. Aprinz. Valdemone, 9, Ragaglia. Directorul casei de
cultură a propus să fie mutată gropa. Cele mai frumose propoziţii sunt cu a
vrea, ba cu a presupune.
Stau în mijlocul unui
teren căruia nu-i recunosc existenţa. La plecarea din Bucureşti spre Sinaia, am
citit 8-10 propoziţii kantiene. Ce voi citi
mâine, la întoarcere? Voi chiar scrie o frază – mijloc de transport spre
un sân al naturii afectat treburilor lumii, sân ce s-ar bucura eventual şi de
canalizare - , cât să am motive, odată cu Bachelard şi Nicasius, să umblu după
sisteme filosofice în particulele elementare. Nimicul din cuvânt. Şi după ce nu
mai scriu fraza îmi dau seama de fericirea ce mi-a procurat-o. Cum aş urî rase
stilistice, în fomulele fiziologismului lor, sau mijloace de transport. Legile
canalizării m-au preocupat de-a lungul timpurilor. Altfel, de ce aş fi
amestecat aici Sicilia?
Te aşezi. Pe nepusă masă,
apare fraza. Nebunul vorbeşte moldoveneşte, europeanul zice popa prinde peşte,
unul întru altul. Limbi scoase pe sub nasuri cârne. Lupi alergând după calul de
30.000 lei. Ramolena. Fetele îşi pun chipiul căpitanului. Ia vezi că faci vreo
istorie. Une petite histoire, Auriţo. Eros noctis. Mi-a ghicit gol afară din
casă. Am dat-o cu eresul, puşcărie?
să n-avem niciun gând cuceritor o domnişori
se dau de ceasul morţii patru ninse feţe
ale pământului înghiţitor de săbii
poruncile tăiat-au limbile poruncitorilor
o domnişori cu gând cuceritor la floare neiubită
1970
9
Gândurile sale de om
trecut prin Dumnezeu se adunau pentru a se risipi drept omagiu luminii
spânzurate de vânt în tainiţa Bucureştilor. Apăreţi odată cu eternitatea,
spusese R., care nu amâna niciodată nimic. Tu nu mai termini istoria
prestidigitatorului. Pe 30 martie, în salonul spaniol al restaurantului Athenee
Palace, ai sărbătorit, împreună cu o adunare în întregime evreiască, pe Jean
From Comănescu. Beligan şi Barbu şi-au trimis scuzele.
Cine iubeşte prin ură
neamul său numai să iubească şi Dumnezeu îl va îndreptăţi, cine nu iubeşte
iubindu-şi vătraiul cerşit de la străini şi atât crăpar-ar, crpar-aş. Trebuie
să vii de la centru pentru a fi primit bine şi noi nu ştim de unde venim.
Istoria jeleşte, poezia îşi varsă sângele, filosofia îşi sfătuieşte filosofii
cum să-şi vindece reumatismele căpătate între ziduri. Nu avem fapta, ne credem
a fi o faptă. Vorbele curg în dorul războiului curgător. Când eram în stare de
război, şoferii nu voiau să respecte ordinul de a încărca peste 3 tone de
muniţii pentru Bucureşti, pentru că se făcea un gheţuş prin pădurea îngheţată.
Dumnezeu este cel ce uită
răul. Tu nu ţii minte răul, îţi amintesc preoţii. N-am venit pentru cei drepţi,
ci pentru cei păcătoşi, iar tu alergi spre păcat de teamă că nu a venit Iisus
şi pentru tine, că nu ţi-a piront păcatele pe cruce. Ai păcătuit cu mirosul, cu
pipăitul, cu vreo aprindere. Pentru mântuire am văzut lumina. În întunericul
Caşinului, legat şi dezlegat pe pământ ca şi în cer, gândul urca până printre
zăpezile primăverii de afară, din 5 martie.
S-a întors tovarăşu' Anca?
Soţia îi răspunsese afirmativ. Trecui la telefon la vorbitor. Dacă am văzut
Calendarul Credinţa, nu, am scris un articol, în legătură cu acest articol,
nouă ne-a plăcut, pozitiv sau negativ, pozitiv, noi suntem cu pozitivul, alţii
cu negativul. Cum să ne vedem să facem o discuţie, să mă întâlnesc cu el la ora
18 la Turist. Am trecut pe la prietenul V (bărbaţii sunt hăituiţi, la 27 de ani
sunt aproape bătrân), m-a oprit la prânz şi la şah anume mult după ora
întâlnirii, să se asigure că nu mă duc de frică. La polul nord sau, parcă, în
călătoriile nordice, mor cei care beau alcool să se încălzească, cred ei, dar
arterele li se umflă şi apoi îi omoară frigul – V o să scrie pe undeva lucrul
acesta.
Aseară am cam încurcat
borcanele, îmi spune la telefonul redacţiei. Îi răspund, încurcat, că nu era
propriu locul întâlnirii, prefer unul oficial. De ce, domnule, că e în
interesul dumitale. O să mă cunoaşteţi şi o să vedeţi că nu am uzul barurilor.
Atunci când să ne vedem şi să discutăm nişte probleme? Acum tocmai scriu un
articol. Luni? Luni nu am treburi urgent. E un respiro? Da, un respiro. O să vă
caut eu.
Aş fi scris un act al
Doamnei Ratlow, pe-o replică de genul: Daţi-mi un refugiu forţat. Tare a mai
îmbătrânit şi frumoasă-i. Actul purta sufletul privitorilor destul de aproape
de un ocean nenavigat. Doamna Ratlow ar vorbi cu peisajul, ca şi cum acesta ar
fi o blană de vulpe argintie. Doamna Ratlow ar fi, subit, o refugiată basarabeancă,
strălucitoare altădată prin balurile Kievului sau Moscovei. Cea mai frumoasă
parte ar fi fost monologul Zambilei.
Nu te gândeşti cum te
cheamă. Confunzi binele cu gloria de a fi îngăduit de privirea găurilor din
zidurile medievale de apărare. Ne alegem sfinţii dintre morţi, nu ştim cum
arătau, ca pentru a nu şti pe cine lichidăm. Cu libertatea se aranjează, zice
Jean. Imbecillus înseamnă slab, neputincios. Exact nimeni. D-l Cantacuzino, de
71 de ani, îi spune lui Petre care erau secretarele lui Iorga, din 1920 până la
sfârşit. Doamna cu pricina fusese funcţionară la preşedinţia Consiliului de
Miniştri, trebuie să aibă 75 de ani, iar dânsul n-o cunoaşte pe numele ei cel
nou.
Spunemi tu, spune-mi
spu... A nu îngropa pe dos cu călcâiul boabele de fasole în brazdă. L-ai
desenat pe organist, dar te plângi de fotografia orgii. Mâinile îmi tremură
de-o nerăbdare percheziţionată. Mi-a mai şi prevestit o evreică astăzi că voi
ajunge mucenic. Sunt în retragere, nu în atragere. Iubind cu gramaticile deschise,
apelându-ne măgulitor pentru interesele statului şi ale poporului. Şi pe tine
te voi jale. Am fost în comisia de reabilitare a poetului Ion Prale. Catedra de
bizantinologie s-a aranjat la o conferinţă de presă.
Cu ţara n-ai voie să faci
sadism. Valoarea omului este mai mare decât a creaţiei sale. Micuţul Iulian îl
bârfea pe Ţoanţă, băga beţivii în pământ, arunca pe unul peste casă, altuia îi
dădea cu maşina în cap, iar dacă altul tot se mai calma să dea în el, el, care
are un partid, care nu pleacă nicăieri fără miliţie – vrea să ajungă miliţian
şi nu mecanic auto ca taică-său, pentru simplul motiv că el este însuşi tatăl
său (când avea 4 ani, s-a certat cu maică-sa şi a bătut-o, la rugămintea
acesteia; vine tatăl, dai tu în nevastă-mea, mă? Asta e nevastă-ta?).
Dumnezeu numai să se lase fotografiat nu are timp.
Arta crepusculului? Cu un ochi nu vede decât lumină. Iovciulescu i-a greşit
operaţia. Olteanu îl trimite la Viena. Acum trăieşte numai ce se stinge. Dacă
aş şti că se află undeva, cât de departe, aş face orice să ajung până acolo,
să-l mai văd o dată şi să vorbesc cu el. Dar cine ştie ce are mama să-i spună.
Pentru cine ar juca Pârvan Laus Daedali?
Invitată să ia parte la
adunarea generală în care se comenta noua lege privind pământurile, întorcându-se
acasă, mama află că, între timp, i-au fost tăiaţi prunii din grădină. Uite-o
cum mai plânge, bine că lacrimile sunt de post şi nu se spurcă acum în
Păresimi. Oficialităţile susţin că trei pruni (trunchiurile au fost îngropate
de făptuitori). Mama demonstrează că au fost 24 de pruni, în mai multe feluri,
cu martori sau întrebând de ce au trebuit patru care pentru a-i transporta şi
de ce nu i-au lăsat prunii – legea pedepseşte tăierea pomilor fructiferi –
dintre aceştia, cei mai mulţi puşi cu doi-trei ani în urmă, iar cei 24 de pruni
tăiaţi parcă erau ostaşi pe câmpul de luptă.
Dacă aş fi eu haita şi aş
sfâşia feţele Bucureştiului împrimăvărate sub streaşina soarelui, aş vrea să
mai fiu şi unul dintre hăituiţi venind dintr-o iarnă războinică. Să-nchin
armele la feţele dumneavoastră. Eu creştin n-am omorât. Şi vom cânta pe o pungă
cu bani. La poalele codrului e-un sultan. Mi s-a arătat Socrate. Începe ziua
apărării.
Pe întinderea Curţii Vechi
spre miazăzi iar se dărâma la coborârea amurgului. Parcă zidul coboară din
palma crucii, nu că o poartă. Bat venele tactul. Frumoasă turlă deasupra ta,
Pann. Acoperişurile lunecă din ce în ce spre sfârşitul oraşului. Sunt câmpuri
neprihănit de întinse unde nici aripi de flutur nu se poticnesc ci abia
seminţele de se îngroapă. Ciocănitoarea bate într-un copac nevăzut. Să fie
dumnezeul rudelor sale. Cel de acelaşi neam cu părinţii mei. Ci cântecu
păsărilor să ne fi transformat în lunci. Ochi deschis mai năpraznic decât un
balaur vărsător de foc.
Mă tem de învăţătură ca şi
de instincte, de cultură ca şi de noutate, de românesc ca şi de neromânesc. Mă
tem de miciună, nu şi de mincinoşi. Sunt leneş pentru că mi-e teamă să fiu rob.
Mă tem să nu mă înfurii, mi-e teamă să nu se teamă cineva de mine. Ce-mi
doresc, cu teamă desigur, este o privelişte, mereu aceeaşi pe cât de
necunoscută.
E, când s-a prăbuşit,
într-o noapte, eram toţi strânşi în curtea aceea mare. De unde vă nimereaţi aşa
deodată toţi, în fapt de noapte, să ieşiţi voi din case pe vremea aceea, sau
veneaţi de pe front? Ce se întâmpă, trupul morarului se zvârcolea acolo, sub
gard, iar departe se auzea moara lui, iar noi aveam treabă la moară. Şi aţi
plecat la moară ca la răscoală.
Acum de ce nu vă
răsculaţi? Pentru că nu prea vă mai duceţi nici la moară? E, şi aprindeţi
repede lumina să vedem cine l-a omorât pe morar că nu mai umblă moara. Auzi-o.
Murise morarul cel vrednic pentru că nu mai avea ce măcina, şi noi am
întârziat, chiar cu mâinile goale. Care goale, nu gemeau trăiştile de pâini
aduse de-a gata din alte părţi, sau erau bolovani?
E, şi am murit şi noi, dar
mai rău ne pare de el că a murit atunci. Care bătrâni, unde bătrâni, eu spun să
mergem să-l îngropăm pe morar acum. În timpul morţii sale au venit alţi trei.
Îi vom îngropa împreună tot acum. Şi moara se va auzi tot acum.
S-au dus caprele, şi
Ictor, şi Ţa şi iacătă am rămas noi. Ne închipuim că am îngropat rândurile de
hoţi îmbogăţiţi din jaful sfintelor odăjdii. Şi ne-a venit aşa să-l astupăm şi
pe morarul venetic, să-i punem capac de ierburi până se face de-al nostru şi se
face de lemn tot asemeni piciorului său stângul.
O să aştepte să horcăi, să
mă perpelesc, să scuip către cineva pe care ei nu l-au văzut şi n-au auzit de
el, dar se dau în lături să nu cumva să fie vreunul dintre ei. Dacă le-ar trece
prin gând să mă care în moară... Mă vor păzi un timp, apoi paznicul pus de ei o
să adoarmă şi o să se viseze el morar. Atunci s-a terminat cu mine. Dar voi fi
departe. Cât o să pot de departe.
Socoteşte că nu am pe
nimeni, doar acest picior de lemn, dacă îl mai am şi pe acesta. Că nu am unde
mă întoarce. Şi că nu ştiu ce boală mă doboară din când în când, ca acum. Eu
ştiu tot, văd, aud, simt, îmi fac planuri – ce-i drept, încă nu o iau din loc
să le îndeplinesc, ci, cu o nemaipomenită chibzuinţă, potrivesc să fie totul
perfect – în timp ce, deasupra mea mă iscodesc frângându-şi mâinile şi
schimonosindu-şi feţele bărbaţii, femeile, ba chiar copiii, parcă ar fi toată
făina şi tot mălaiul măcinate de mine.
E limpede, oamenii aceştia
nu meritau să mă apuc eu de morărit, să-mi părăsesc vechea ocupaţie. Mi-a prins
cureaua piciorul. Nu mi l-au tăiat apoi oamenii? Că ăia nu erau doctori, aveau
măşti, asemeni sudorilor sau soldaţilor. M-au amăgit cu tăcerea lor aşa cum şi
eu îi amăgesc acum cu tăcerea mea, însă eu aş vrea să vorbesc – să fi vrut şi
ei. Şi ce le-aş spune?
Ia ascultaţi aici, după
cum vedeţi... uitaţi-vă bine... eu... eu... nu sunt... nu mai sunt morar...
n-am fost niciodată şi nici nu vreau să mai fiu... vedeţi şi voi... piciorul nu
mi l-a prins cureaua... m-am înţepat într-un cui ruginit, roşu ca focul... de
ce râdeţi, doar nu sunteţi doctori... şi ei dau din gură, însă parcă s-ar teme
de mine aşa cum mă aflu, lat, poate printre bălării şi cioburi de geamuri
aruncate la gunoaie... bătrâni, capre, picioare de lemn, altceva nu ştiu
băieţii, salvatorii din vremea nouă... văd că de morar nu li se rupe inima, dar
moara...
Ei uită că veneau să se
încălzească şi să se înţeleagă în şoaptă aproape când urletul motorului era mai
puternic? Erau destui strânşi când unuia i-a apucat piciorul cureaua. Desigur,
cureaua morii mele era în stare să fărâme picioarele tuturor drumeţilor pe o
rază de 100 de kilometri. Sau chiar două sute, să ajungă dincolo de Sibiu.
Dar eu am tăiat-o în acel
moment, cu gândul să nu se sfărâme nici fluierele băiatului de oţelul roţii
unse, cea mai mare roată din câte s-au pomenit în comună, chiar după ce au
năpădit tractoarele peste coteţe şi fâneţe. Şi moara s-a oprit. Danful de
motorină arsă s-a împrăştiat peste sângele curs pe cuie ruginite, peste limbile
caprelor care meheiau afară.
*
Toate aceste personaje vin
de undeva de foarte aproape de mine, încât mi-e imposibil să spun un cuvânt
contra lor, deşi sunt peste poate. Mă dau mai încolo, după ce m-am lăsat atras
de ispita în care m-au chemat, şi ele vin, se înghesuie după mine, în groapă.
1971
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu