Memento martie 2017: 200 n Arany Janos - 175 m Stendhal – 110 n Eliade - 100 n Dinu
Lipatti - 100 n Dimitrie Stelaru - 84 n
Nichita Stănescu
În program:
Solo pian Viniciu Moroianu: muzică inspirată, compusă
de Dinu Lipatti
Întâlnire cu Adina Cezar
Recital: Ștefan Opreanu
Intervenții:
Silvia Cinca: La Europa Liberă
George Anca: Fericire Beyle, Arhetipuri Eliade
Mircea Coloșenco: De la Dimitrie Stelaru la Nichita
Stănescu
Valentina Bilcea: Haret-Paris-București
Viorel Speteanu: Răpirea Basarabiei
Teatru de Poezie: Puși Dinulescu,
Florin Costinescu, Gheorghe Dănilă, Gabriela Tănase, Vali Pena
Lansare de carte
Silvia Zabarcencu: nicăieri în
orașul acesta, roman, Ed. Mantaua lui Gogol, 2016 - Lectură:
Doina Ghițescu
Coordonator:
Dr. George Anca
SERGIU CIOIU
(19
mar 2017)
Bună ziua,
Mulțumesc pentru mesajele interesante, unele a tot
inspirante.
Scene Cantos îmi inspiră
un show fantastic suprarealist.
Am deja personajul la care am puțin de lucru, ca să devină absolut independent și spectaculos prin sine insuși.
Ar mai fi nevoie de un pianist virtuos cu deschidere spre experiment, un alter ego al personajului.
Am deja personajul la care am puțin de lucru, ca să devină absolut independent și spectaculos prin sine insuși.
Ar mai fi nevoie de un pianist virtuos cu deschidere spre experiment, un alter ego al personajului.
Experimentele lexicale și
contopirea imaginii în sunet cer un cadru neobișnuit, special. Un decor cu un
orizont probabil... nedefinit.
Cred că se poate crea un asemenea
experiment. Depinde de un producător care să aducă public, oarecum avizat,
într-o sală, deja cunoscută și deschisă experimentului. Poate la Casa
Studenților. În orice caz, e de preferat, una care are un pian de concert sau
măcar un pian cu coadă scurtă bine acordat.
Ar parea puțin snob, pentru zilele noastre, cam greu de argumentat, dar în ton cu nebunia și ciudățenia acestei lumi, în care totul pare imprevizibil. Modalitatea pe care o propun este destructurarea spectaculară.
Ar parea puțin snob, pentru zilele noastre, cam greu de argumentat, dar în ton cu nebunia și ciudățenia acestei lumi, în care totul pare imprevizibil. Modalitatea pe care o propun este destructurarea spectaculară.
Voi fi la București toată luna
mai.
Sergiu
Cioiu
DIMITRIE GRAMA
Dialoguri
…pe inserate
ies la bulevard
miros amestecat
de branza
mici
benzina
si
la gradina
orchestra
de tigani….
ies la bulevard
miros amestecat
de branza
mici
benzina
si
la gradina
orchestra
de tigani….
obligatoriu
o bere
un gratar
o samarina?
o bere
un gratar
o samarina?
acolo
barbati cu ghiuluri
4×4
si burta
de oameni
instariti
fetite palide
si
trase prin inel
se uita
superior
la mine,
ala
doar cu
o cafea…?
barbati cu ghiuluri
4×4
si burta
de oameni
instariti
fetite palide
si
trase prin inel
se uita
superior
la mine,
ala
doar cu
o cafea…?
miros acum
si eu
ca ei
a carne,
bere carlsberb,
mici…
si eu
ca ei
a carne,
bere carlsberb,
mici…
se uita
dar eu
sunt din ce
in ce
mai transparent
ori sunt deja
in alta lume
de-aceia plec
fara
sa privesc
in urma….
dar eu
sunt din ce
in ce
mai transparent
ori sunt deja
in alta lume
de-aceia plec
fara
sa privesc
in urma….
da,
pe inserate
am iesit
la bulevard
acum
ma intorc
incet,incet
acasa
condus
de niste caini
de rasa….
pe inserate
am iesit
la bulevard
acum
ma intorc
incet,incet
acasa
condus
de niste caini
de rasa….
miros inca
a peste
vita
si curcan.
a peste
vita
si curcan.
Dimitrie, Martie
2017
SILVIA ZABARCENCU
Tocmai când citeam din Dickens într-o noapte cu lună
Și ajunsesem acolo unde pe malul Tamisei se adună
Una câte una, umbrele hoinare
Și se furișează în întuneric printre felinare
Când, deodată, pe mine, copilul cu cartea în mână
sub lampa cu gaz
M-a smuls maștera de codițe și m-a legat cu un
lănțug de zăplaz
Împresurându-mă cu stropi din ulcica ținută sub
stele
Și cu o îmbulzire de vorbe-nghiontite spre
mine, colțuroase și grele
Deși, cum spuneam, începusem devreme cu cititul
Femeia aceea umbla să-mi alunge, când va fi să fie,
ursitul.
Și, cum stam potopită sub gard, din deliru-i nebun
Deslușeam că prin ea glogotea-n miezul nopții,
întunecatul Perun
…Roind în jur, cu diferite arii
Îmi zâzâiau la ureche, prietenoși, țânțarii,
Iar din balta de peste grădina cu aracii
Îi tăiau vorbele, din stufăriș, brotacii
Cu partituri înalte, cântate în atac
Încremenind în aer, din zbor, un liliac
Și cernind luna plină, să rătăcească drumul
Blestemele stropșite unul câte unul…
O vedeam cânepie, deșirată în sus
Gata să se destrame sub Crucea lui Iisus
Ce apăru în spate-i, străluminând în beznă
Și slobozind picioru-mi prins cu-un lănțug de
gleznă.
Și m-am întors la Dickens, lăsând-o-n rug
păgân
Urându-i va vorbirea să i se-ntoarcă-n sân.
***
Iubitul meu, ca nimeni ultimul-cel-dintâi!
Crezi că a prins blestemul? Pleci repede ? Rămâi?
Silvia Zabarcencu
VIRGIL TĂNASE
Scrisoare adresată unui prieten francez care iubește
România
O
altă perspectivă asupra demonstrațiilor din Piața Victoriei
Dragă Jean-François,
Îţi mulţumesc pentru
grija cu care ai decupat, din ziarul pe care-l citeşti cu încredere, îmi spui,
articolul despre mişcările de stradă de la Bucureşti. Dar nu-ţi împărtăşesc
bucuria. Altminteri decât crezi, ele nu mi se par o dovadă de democraţie, nici
o pornire sănătoasă împotriva corupţiei. Dimpotrivă: corupţia e de partea celor
care manifestă. Inocenţi în sine, precum rotiţele unui ceas care-şi fac cinstit
meseria, fără să ştie că au fost integrate în mecanismul de declanşare a unei
bombe, aceşti manifestanţi, care se cred, poate, curaţi, sunt elementele
constitutive ale unui jaf atât de uriaş, încât puţini mai văd pădurea, cei de
bună-credinţă plimbându-şi pancartele de copii naivi în hăţişurile care-i
împiedică să-şi dea seama unde se află.
Dar pentru că, din
prietenie, îmi ceri părerea, ţi-o voi da, deşi, în ceea ce mă priveşte, sunt
azi în afara acestor lupte. Socotesc că mi-am făcut datoria riscându-mi viaţa
când a spune lucrurilor pe nume era mai primejdios decât azi şi că e cazul
să-mi văd de literatură, lăsând celor mai tineri misiunea de a păstra ceea ce
generaţia mea le-a dat.
Acestea fiind spuse, nu
mă pot împiedica să nu bag de seamă unanimitatea de păreri a celor citaţi –
fapt neliniştitor din punctul de vedere al obiectivităţii. E totuşi curios că
într-un peisaj politic unde partidul de guvernământ a câştigat atât de larg
foarte recentele alegeri, reporterul nu găseşte pe nimeni care să aibă o
privire diferită asupra evenimentelor. Fireşte, cuvântul meu n-are autoritatea
personalităţilor ilustre care se exprimă în articolul citat. Am însă asupra lor
un avantaj indiscutabil. Dat afară din Universitate, interzis ca scriitor şi
regizor şi alungat din ţară, în momentul în care Nicolae Ceauşescu încerca să
mă omoare la Paris pentru articolele împotriva lui publicate aici (luna
aceasta, canalul de televiziune franco-german Arte a difuzat un nou documentar
privind această tentativă de asasinat în cadrul unei serii intitulate „Les
oubliés de l’Histoire“), distinştii intelectuali din „reportajul“ menţionat
(care nu mai sunt în prima lor tinereţe) se bucurau fără mustrări de conştiinţă
de avantajele sistemului totalitar. Li se părea firesc să li se ofere ceea ce
era refuzat omului de rând şi aduceau, la nevoie, elogii şefului statului în
termeni înduioşători (a se vedea, în acest sens, scrisoarea din 25 mai 1982 a
Dlui Pleşu adresată Dlui Ceauşescu; într-o ţară în care a avea un paşaport era
un miracol, Dl Liiceanu studia la Heidelberg; iar Dna Cârneci, care avea un
post de cercetător într-o disciplină cu implicaţii ideologice, primea în 1986
un premiu de poezie care nu mi se pare că recompensa o disidenţă afişată etc.)
Departe de mine, care ştiu cât e de greu (şi poate inutil) să stai drept în
furtună, de a le face cel mai mic reproş. Dar de aici până la a conchide că o
măruntă aristocraţie intelectuală consideră firesc să trăiască, sub toate
domniile şi orânduirile, la nivel „occidental“ (european, dacă preferi), în
timp ce gloata poate muri de foame, nu e decât un pas.
Pe care nu eu trebuie
să-l fac.
„Orice putere colonială răsplăteşte cozile de topor“
Cum am renunţat de mult
la jurnalismul de investigaţie (pe care l-am practicat mai demult luând câteva
riscuri: eram la Santiago de Chile în timpul lui Pinochet şi la Bucureşti pe 25
decembrie 1989, de exemplu) şi neavând ambiţii politice (politica nu e treaba
scriitorului – după cum explica atât de bine Kundera), îmi îngădui doar, în
calitate de observator obiectiv, să-ţi sugerez câteva direcţii de reflecţie.
Decalajul dintre
nivelul de viaţă al celor ce votează şi cel al pretinselor elite urbane
(tineretul voios) care manifestă este flagrant. Ceea ce explică de ce votul
majorităţii (45,47%), cu douăzeci de procente mai mult decât următoarea
formaţie politică, dă în mod constant puterea celor care, mărind salariile şi
pensiile, bursele studenţeşti, exonerând de la impozit veniturile mici etc.,
repară politica de „austeritate“ a guvernelor de dreapta. E astăzi o evidenţă
că politica de rigoare a Comunităţii Europene sărăceşte deliberat popoarele,
îmbogăţind până la (o) asfixie (proximă) o mână de capitalişti internaţionali.
Îţi semnalez în treacăt
că această politică crâncenă, contestată vehement de o sumă de intelectuali de
vază (de la Jacques Sapir, economist, la Emmanuel Todd, istoric, şi de la
Michel Onfray, filozof, la Michel Houellebecq, scriitor) care prevăd explozii
sociale nimicitoare, a făcut ca opinia publică din mai multe ţări – Anglia,
Franţa (numai 38% de opinii favorabile Europei), Olanda, Italia, Grecia – să
fie azi ostilă structurilor europene din care vor să se desprindă, în pofida
clasei politice, ale cărei avertismente prăpăstioase sunt dezminţite flagrant
de cum merg lucrurile în Marea Britanie. E ceea ce nu pot accepta cu niciun
preţ cei care, în marile oraşe ale României, sunt plătiţi de firmele străine,
beneficiază de binefacerile cu care orice putere colonială răsplăteşte cozile
de topor şi profită de înlesnirile de înavuţire oferite de un sistem care
privilegiază capitalul în detrimentul muncii (alt subiect de dezbatere şi de
nelinişte în Occident). Aceştia se consideră o elită pentru că ţopăie pe
Internet şi gângăvesc în limbajul informatic al mondializării – „mondializare“
despre care trebuie amintit că sporeşte rentabilitatea capitalului din ţările
„dezvoltate“, făcând să muncească pe mai nimic în întreprinderile
„delocalizate“ (şi în România deocamdată) o armată de nefericiţi şi, uneori, în
Asia îndeosebi, copii exploataţi fără milă, ceea ce nu stârneşte proteste pe
bulevardele bucureştene. Dar asta este de acum o altă chestiune, rezumată cinic
de miliardarul american Warren Buffett, care striga cât îl ţinea gura în New
York Times din 14 august 2011: „Lupta de clasă există şi noi, bogaţii, am
câştigat-o“.
„Hoţi de boi umblă să prindă hoţii de ouă“
Ei bine, poate că nu.
Şi e cel puţin abuziv
să califici dorinţa mulţimii de a trăi cât de cât omeneşte ca „populism“,
cuvânt folosit cam des de elitele de la Bruxelles şi care sună cam puturos în
gura celor care conduc Europa fără a fi aleşi. Nu e firesc oare ca într-o ţară
în care PIB-ul cunoaşte o creştere importantă, în timp ce o mare parte a
populaţiei trăieşte de azi pe mâine, venitul social să fie mai echitabil
împărţit? E ceea ce contestă manifestanţii de la Bucureşti care apără
interesele firmelor multinaţionale cărora li s-au vândut, fără să-şi dea seama
(din cauza copacilor, presupun), că participă la o exploatare colonială, cea
mai drastică formă de corupţie, şi că, dintr-o perspectivă mai largă, ei sunt
cei care, hoţi de boi, umblă să prindă hoţii de ouă.
În ceea ce priveşte
felul în care este prădată (şi deznaţionalizată) o ţară (menită să dispară,
dizolvată în supa europeană), mă surprinde faptul că autorul reportajului pe
care mi-l trimiţi, şi de a cărui bună-credinţă nu mă îndoiesc, nu face nicio
referire la anumite pasaje ale scrisorii semnate pe 8 februarie de 84 de membri
ai Academiei Române, deşi aceasta se află nu departe, la numai câteva sute de
metri de piaţa unde vociferează „forţele vii ale României“!
"În democraţie, nu strada guvernează"
„(...) să ceri prin manifestări de stradă demisia
guvernului legitim abia ales?!“
Nu m-aş opri la atât.
Îmi îngădui să-ţi
sugerez câteva întrebări cărora mă feresc să le dau un răspuns, ca să nu fiu
învinuit de parţialitate.
E oare o dovadă de
democraţie să ceri prin manifestări de stradă demisia guvernului legitim abia
ales şi care dispune de o majoritate zdrobitoare? E oare o dovadă de democraţie
faptul că cel care ar trebui să fie preşedintele TUTUROR românilor coboară în
stradă ca să încurajeze o fracţiune minoritară a electoratului? E democraţie ca
acelaşi preşedinte să refuze funcţia de prim-ministru cuiva care nu e mai
condamnat decât Dl Alain Juppé (candidat de dreapta la învestitura pentru
alegerile prezidenţiale franceze) şi care nu e, până la o eventuală nouă
condamnare, mai puţin presupus nevinovat decât actualul candidat al dreptei la
preşedinţia Franţei, Dl François Fillon, anchetat pentru a fi plătit soţiei
sale cam 800.000 de euro din banii statului (şi sume mai neînsemnate copiilor
săi)? Şi atunci cum să nu se nască în electorat (care, în cazul unor alegeri
anticipate, riscă să dea o şi mai largă majoritate partidului de guvernământ)
suspiciunea că e la mijloc o manipulare?!
A cui?
Am toată încrederea în
jurnaliştii ziarului pe care mi-l trimiţi, ca să facă lumină în această
privinţă.
„Aş fi făcut o anchetă să mă asigur că lupta împotriva
corupţiei nu a devenit o armă politică“
Cât priveşte corupţia
şi decretul atât de controversat al Guvernului, mă mir că nu găsesc în
„reportajul“ atât de documentat de la Bucureşti nicio referinţă la
suprapopularea penitenciarelor, reproşată de mai mulţi ani autorităţilor din
România. Nici la limita de 44.000 de euro, cred, dincolo de care amnistia nu se
aplică (a se compara cu cei 800.000 de euro evocaţi mai sus). Nu e vorba nici
de zecile de excepţii (dare şi luare de mită, trafic de influenţă etc.) ale
proiectului de amnistie, care, la o primă vedere, pare mai puţin lax decât lasă
să se creadă revolta celor care preferă lozincile strigate pe trotuar
argumentelor (pe care poate, mai ştii!, nu le au – şi e păcat că toţi
intelectualii de seamă care se exprimă în articolul citat preferă sentimentele
grandioase faptelor precise şi ideilor cu bătaie mai lungă decât lărgimea unei
străzi).
Pe de altă parte, dacă
aş fi ziarist şi dacă aş pleca urechea la ce se spune în vastul spaţiu naţional
care împrejmuiește piaţa unde au loc manifestaţiile, aş fi făcut o anchetă
(jurnalistică), ca să mă asigur că lupta împotriva corupţiei nu a devenit o
armă politică. N-ar fi prima dată şi s-a văzut şi la case mai mari. Cum n-am
făcut propriile mele investigații, nu mă încumet să fac aluzie la zvonurile
care circulă. Mă miră numai, ştiind cât de împărţite sunt lucrurile pe lumea
aceasta, că o dată mai mult toată corupţia se-adună într-o parte şi toată
frumuseţea sufletească de cealaltă, ca-n poveştile cu zâne şi cu scriitori/cineaşti/filozofi
care par nişte Feţi-Frumoşi. Regret că un jurnalist care-şi cunoaşte atât de
bine meseria, cum sunt toţi cei ai ziarului despre care este vorba, nu s-a
grăbit să risipească cu argumente imbatabile suspiciunile care ar putea lăsa să
se creadă că lupta (necesară şi binevenită) împotriva corupţiei e o manevră
partizană.
Cunoscând
obiectivitatea ziarului în care, din câte spui, ai atâta încredere, nu mă
îndoiesc, dragă prietene, că redacţia va face totul pentru a-şi adânci
analizele, ca să nu se pună iarăşi în situaţia penibilă din decembrie 1989,
când anunţa mii de morţi la Timişoara, unde nu erau decât câtva zeci. Ar fi la
fel de neplăcut că redacţia să ia drept luptători pentru democraţie pe cei care
nu acceptă regula jocului decât dacă sunt lăsaţi să câştige – apropo de
democraţie, tot din prietenie, îngăduie-mi să-ţi amintesc ce spunea de curând
recentul nostru fost prim-ministru, Dl Manuel Valls, confruntat cu milioanele
de manifestanţi (printre care şi tu) împotriva legii El Khomri, pe care a
impus-o fără a o trece prin parlament: „În democraţie, nu strada guvernează“.
Decât dacă, Doamne fereşte, Franţa nu mai e o democraţie? Sau România? Sau
Europa? Nu mai ştiu. Dar nu mă îndoiesc că ziarul tău de căpătâi va da un
răspuns satisfăcător acestei întrebări care azi ne chinuie pe toţi.
Cu aceeaşi veche şi
trainică prietenie (care ne-a unitîncă de pe vremea când tu erai socialist şi
eu nu prea),
V.T., Paris, februarie
2017
Virgil Tănase (n. 16
iulie 1945, Galați)
Este un scriitor și
regizor de teatru franco-român. A studiat filologia la Universitatea din
București (1963-1968) și regia de teatru la Institutul de Teatru „I.L.
Caragiale“ (1970-1974). După ce fusese exmatriculat de la Facultatea de Litere
pentru faptul că îl menționase pe Emil Cioran la o conferință a tinerilor
scriitori și după ce a lucrat ca betonist la Combinatul Siderurgic din Galați,
i s-a impus, pentru a fi reprimit la facultate, să ia parte la „supravegherea
informativă a legionarului grațiat Petrișor Marcel“. Dintr-un document din
arhiva CNAS reiese că, după ce a acceptat această condiție, Virgil Tănase nu a
respectat angajamentul luat și, la numai câteva luni după reprimirea lui în
facultate, a fost „exclus din sistemul informativ“. Continuându-și activitatea
de disident, Virgil Tănase a publicat în 1977, în Franța, un roman interzis în
România și a dat, de la București, interviuri în presa străină, criticând aspru
regimul politic românesc. Ca urmare, i s-a dat un pașaport pe care nu-l ceruse
și i s-a impus să plece cu familia în străinătate. La începutul anului 1978,
Virgil Tănase s-a stabilit în Franța, unde nu a cerut azil politic, rămânând
cetățean român și după ce a obținut naționalitatea franceză.
La Paris, Virgil Tănase
a obținut un doctorat în sociologia și semiologia artei (1979), sub conducerea
lui Roland Barthes, și a desfășurat o amplă activitate de scriitor, de
jurnalist și de regizor de teatru. Din 1999, el predă Istoria civilizațiilor la
Institutul Internațional de Imagine și Sunet de la Paris.
A fost, lângă Paul
Goma, obiectul unei încercări de asasinare, pusă la cale de către Securitate,
care l-a însărcinat pe Matei Pavel Haiducu să o execute.
Între 1993-1997 și
2001-2005 a fost directorul Centrului Cultural Român din Paris, Franța.
Premii și distincții
Premiul de dramaturgie
al Academiei Române (1997)
Premiul de literatură
al Uniunii Latine (2004)
Doctor Honoris Causa al
Universității „Dunărea de Jos“ Galați
Premiul „Șerban
Cioculescu“ al Muzeului Literaturii Române pentru memorialistică (2012)
Premiul Salonului de
Biografie de la Hossegor (2013)
Ordinul Artelor și
Literelor din Franța (1987)
Cavaler al Ordinului
„Serviciu credincios” (2002)
Virgil
Tănase
Ce este ”Anti-Românismul”
”Anti-românismul” este orice formă de acţiune sau
de inacţiune, cu intenţie sau fără intenţie, care conduce la devalorizarea
patrimoniului românesc.
Patrimoniul românesc cuprinde ansamblul identitar-biologic-material
construit în milenii de poporul român prin muncă, geniu, luptă, credinţă,
suferinţă şi noroc istoric.
Poporul român constituie totalitatea românilor, indiferent de statul în care s-au născut sau trăiesc.
Poporul român constituie totalitatea românilor, indiferent de statul în care s-au născut sau trăiesc.
Acţiunile anti-româneşti sunt mesaje de orice fel, verbale sau scrise,
imagini, filme, cântece, simboluri grafice, simboluri culturale sau istorice,
elemente arhitecturale, acţiuni religioase, acţiuni economice, acţiuni
legislative, înstrăinarea sau administrarea defectuoasă cu intenţie a
patrimoniului, precum şi orice alte intervenţii care generează efecte prin
Efectele acţiunilor anti-româneşti sunt:
·
scăderea
stimei de sine a românilor
·
crearea
de confuzii şi incertitudini identitare
·
crearea
de percepţii negative faţă de români şi România la nivel internaţional
·
dorinţa
de părăsire a ţării, de ascundere şi de schimbare a identităţii naţionale
·
discreditarea
Bisericii Ortodoxe
·
neaprecierea
şi distrugerea patrimoniului cultural
·
diminuarea
patrimoniului biologic, cantitativ şi calitativ
·
reducerea
patrimoniului material şi apariţia condiţiilor de ”palestinizare” a României
· atrofierea instinctelor care asigură
coeziunea şi continuitatea societăţii: feminitate, bărbăţie, identitate,
datorie, credinţă.
Evoluţia evenimentelor din ultimele trei secole arată că este naiv să se
nege existenţa unor acţiuni organizate şi bine finanţate pentru distrugerea
patrimoniului românesc şi, implicit, a poporului român. Se poate pune şi
întrebarea dacă aceste acţiuni sunt componente ale unei strategii cu un termen
foarte lung de realizare, ceea ce ar însemna că asupra poporului român se
desfăşoară un atac nedeclarat şi greu de identificat, de către un agresor
necunoscut.
Considerăm că orice acţiune anti-românească trebuie să fie identificată şi
contracarată, indiferent dacă este făcută cu intenţie malefică sau e aparent
doar o eroare inocentă. Pe cei malefici trebuie să-i oprim iar pe ceilalţi să-i
educăm, iar în acest fel să ne dovedim prin fapte mândria de a fi român. spionaj
economic din ultimii 40 de ani
10
TOPOSURI-MISTER ÎN ROMÂNIA
1.
Munţii Bucegi Zona Munţilor Bucegi,
considerată ca având o puternică încărcătură energetică, rămâne principala
atracţie a amatorilor de senzaţional din ţară şi străinătate. Mulţi vizitatori
speră să se transforme în descoperitorii tunelurilor secrete, despre care se
crede că pornesc de sub Sfinxul din Bucegi spre alte puncte din Carpaţi. După
cum au opinat cei care studiază fenomene paranormale, tunelurile pleacă chiar
spre piramidele din Egipt. Munţii Bucegi sunt cunoscuţi şi pentru
traseele dificile, precum Jepii Mici, zona unde foarte mulţi iubitori de
drumeţii s-au rătăcit ori şi-au pierdut viaţa. Oamenii locului sunt convinşi că
atunci când e ceaţă densă, pe acest traseu apare o potecă, un fel de poartă
către lumea de dincolo, iar toţi cei care calcă pe această cărare îşi găsesc
sfârşitul. Forumurile sunt pline de poveşti ale căutătorilor de mistere, care
s-au rătăcit în această zonă, unii dintre ei descriind cu lux de amănunte cum
au trecut de la panică la halucinaţii în momentul când au păşit pe acest
traseu.
3. Balta
vrăjitoarelor (Boldeşti, Ilfov) Faima Bălţii vrăjitoarelor a depăşit de
mult timp graniţele satului Boldeşti, căci despre fenomenele inexplicabile care
au avut loc aici au curs râuri de cerneală. Situată în mijlocul Pădurii
Boldu-Creţeasca, lângă Bucureşti, balta despre care se crede că nu are fund
şi-a căpătat renumele de pe urma ritualurilor care desfăşurate acolo de
Sânziene şi Sfântul Andrei, când se crede că se deschid porţile spre lumea
morţilor. Se spune si că vrăjitoarele îşi dădeau întâlnire pe malul bălţii
pentru că doar vrăjile şi blestemele făcute aici aveau efecte sigure.
4. Mânăstirea
Frăsinei, Vâlcea Cunoscută şi sub denumirea de Athosul românesc, Mânăstirea
Frăsinei, din comuna vâlceană Muereasca, rămâne singura aşezare monahală din
România unde femeile nu se pot ruga. Avatonul (n.r. - hotărâre, legământ) de la
Frăsinei este pomenit de credincioşi ca blestemul Sfântului Calinic şi nu
puţini sunt cei care păşesc cu frică în acest loc mistic. Oamenii locului spun
că, de-a lungul timpului, mai multe femei care au ignorat cuvântul Sfântului
Calinic şi au urcat la mânăstire au fost blestemate. Printre poveştile
care le provoacă fiori credincioaselor se numără cea a fetei de 16 ani care,
profitând de faptul că tatăl ei, şofer pe camion, transporta lemne din zonă, a
urcat până la mănăstire. Când tatăl şi fratele au coborât pentru a aprinde o
lumânare, tânăra nu a ascultat poveţele părintelui şi a călcat pe pământul
aflat sub legământ. La întoarcere, camionul s-a răsturnat pe drum drept, iar
fata a murit strivită de buşteni, în timp ce tatăl şi fratele au scăpat ca prin
minune. Recent, o femei în vârstă de 35 de ani a decedat după ce s-a rugat la
mânăstire. La întoarcerea spre casă, femeia a intrat cu bicicleta în peretele
stâncos de pe marginea drumului.
5. Castelul
Iulia Hasdeu, Câmpina Considerat unul dintre cele mai enigmatice
edificii din România, castelul din Câmpina a fost ridicat de Bogdan Petriceicu
Haşdeu în amintirea fiicei sale, Iulia Hasdeu, care a decedat la vârsta de 18
ani, de tuberculoză. După pierderea suferită, savantul a încercat să ia
legătura cu fiica sa cu ajutorul unor şedinţe de spiritism. Se crede că Bogdan
Petriceicu Haşdeu ar fi ridicat castelul cu trei turnuri de piatră crenelate
după planurile pe care fiica sa i le-a trasat în vis. Pe seama edificiului
circulă mai multe povestiri şi nu puţini sunt cei care susţin că pianul ce a
aparţinut Iuliei se poate auzi în miez de noapte.
6. Muntele
care dispare Printre locurile pline de fenomene inexplicabile din România
se numără şi Vârful Gugu, din Munţii Godeanu. Oamenii locului spun că, în
anumite momente, muntele se face nevăzut. Legendele despre acest loc mistic au
apărut încă de pe vremea dacilor, care erau convinşi că în vârful Gugu şi-a
găsit sălaş marele preot Zamolxe. Zona este cunoscută nu doar pentru
producerea unor fenomene neobişnuite, ci şi pentru faptul că Decebal ar fi
ascuns aici o comoară. Renumele Vârfului Gugu a depăşit de mult
timp graniţele ţării, Jules Verne plasând acţiunea romanului “Castelul din
Carpaţi” în această zonă mistică.
7. Peştera
Tăuşoare, Munţii Rodnei Peştera de la Izvorul Tăuşoarelor a fost
descoperită întâmplător la mijlocul secolului trecut, de către un învăţător din
zonă. Explorarea sistematică a dus la descoperirea unei galerii pline de
formaţiuni de gips şi a unor bile de dimensiuni considerabile, încrustate în
pereţi şi podea, despre care nu se ştie exact cum s-au format. Peştera este
cunoscută nu doar pentru “Sala bilelor”, ci şi pentru “Sala Sunetelor”, locul
unde se aud zgomote ciudate, despre care pasionaţii de paranormal au spus că ar
fi de fapt vocile unor copii şi femei. Pe seama acestui loc circulă tot felul
de poveşti, cea mai cunoscută fiind a unui bărbat din Timişoara care şi-a
petrecut noaptea în peştera din Munţii Rodnei, dar s-ar fi trezit câteva ore
mai târziu în Bucegi. „Un eveniment imposibil de explicat s-a
petrecut în vara anului 1987, când un bărbat din Timişoara, fiind fascinat de
misterul bilelor, s-a furişat în peşteră cu un casetofon pentru a înregistra
murmurele. Când noaptea s-a lăsat, murmurele s-au intensificat în intensitatea
şi bărbatul a leşinat de frică. Când s-a trezit de dimineaţă se afla în faţa
peşterii doar că era de fapt o altă peşteră, cea a Ialomiţei din Bucegi. Era
înfăşurat în pătura pe care adormise şi a fost trezit de un călugăr care trecea
prin zonă”,
8. Pădurea
Hoia-Baciu, Cluj Un alt loc care a stârnit imaginaţia căutătorilor de
mistere este pădurea Hoia-Baciu din apropierea Clujului. Pădurea este denumită
“Triunghiul Bermudelor” de România, pe seama acestui loc circulând o poveste
potrivit căreia aici a dispărut un cioban cu tot cu oile sale. Copacii strâmbi
din această pădure, precum şi vocile ciudate care se fac auzite din când în
când din mijlocul pădurii au făcut ca acest loc să fie considerat unul
sinistru. De altfel, Pădurea Hoia-Baciu din Cluj-Napoca a fost inclusă într-un
top 10 al celor mai înfiorătoare locuri din Europa, de cotidianul britanic
„The Guardian“.
9.
Podul lui Dumnezeu Podul lui Dumnezeu (Ponoarele), unul dintre cele mai
mari poduri naturale din lume, s-a format în urma surpării tavanului unei
peşteri. Potrivit legendei, în această peşteră locuia însuşi Necuratul, dar
localnicii i-au cerut cu insistenţă lui Dumnezeu să facă ceva şi să-i scape de
diavol. După atâtea rugăminţi, Dumnezeu a hotărât să surpe tavanul peşterei,
din calcarele prăbuşite formându-se un pod. Potrivit unei alte poveşti care
circulă în zonă, apariţia podului este strâns legată de întemeietorul
Mânăstirii Tismana, Sfântul Nicodim. Cuviosul ar fi vrut să ridice mânăstirea
în comuna Ponoarele, dar sătenii l-au alungat pe motiv că ar fi furat. Pentru
a-l ajuta să scape din mânile sătenilor furioşi, Dumnezeu i-ar fi ridicat
acest pod de piatră.
10. Focurile „vii”
din inima Buzăului Flăcările care ies din pământ reprezintă un fenomen natural unic în Europa,
care se manifestă pe o suprafaţă de aproximativ 400 de metri pătraţi.
Specialiştii explică faptul că apariţia flăcărilor vii lângă satul Terca, din
Buzău, este strâns legată de emanaţiile de gaze naturale din subsol, care, în
urma frecării, se aprind.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu