LA COLOCVII
cu
George Anca
26 iulie 2016
5 pm Calderon 39 colocviu CLASIC – recital Rodian Dragomir și Marilena
Apostu; intervenții: Puiu Dănilă, Ștefan Dimitriu, Puși Dinulescu, George Anca,
Dinu Dumitrescu, Constantin Poenaru, Viorel Speteanu – teatru de poezie Puși
Dinulescu, Gheorghe Dănilă, Gabriela Tănase, Vali Pena, Liliana Popa, Cătălin
Codru, Vali Ortan, Florentin Streche – lansare de carte Rodica Anca
eseuri Puși Dinulescu, ziarul național
FB 22.7.2016 (like) – Florin Costinescu, Pavel
Șușară, Daniel Vorona, Doru Braia, Adrian Majuru, Aurel Buricea, Vali
Pena/Rodica Anca, Doina Cernica, Murgeanu Ion /Ion Vinea, Elena Popescu/Adrian
G Sahlean, Dorin Croitor, Dumitru Ichim.
Interviu – Călin Georgescu
George Anca blog – Mariana Gurza
Gheorghe Dănilă, Puși
Dinulescu, Gabriela Tănase, Vali Pena, Liliana Popa, Catalin
Codru, Vali Ortan, Florentin Streche
Parteneri:
Asociația Culturală Româno-Indiană, Academia Internațională
Mihai Eminescu,
Societatea de Etnologie din România, Societatea
Medicilor Scriitori și Publiciști Români, Fundația
Alexandru Philippide, Asociația Culturală Aromâmească, Fundația Dumitru Drăghicescu,
Fundaţia Culturală Ithaca, Liceul de Artă Dinu Lipatti, Centrul Român de Istoria
Presei, Teatrul
Robert Calul.
Puşi Dinulescu
Prin literatură...
Mă gândesc ce siguri sunt de ei oamenii care au reuşit în viaţă, sau care ,
cel puţin, aşa cred ei, că au reuşit în viaţă. Şi nu numai ei cred asta, ba şi
nevestele, iubitele, copiii, bunicii, iar uneori chiar şi subalternii.
Majoritatea acestor
indivizi, din păcate, sunt nişte imbecili perfecţi. Dar sunt,
totuşi, şi ei, oameni, pentru că nu există castori sau muscoi imbecili, nici
cârtiţe sau leoparzi, cu atât mai puţin albine sau furnici.
Şi totuşi, imbecilii
ăştia sunt aşa de aproape de fraţii noştri din mediul animal!
În primul rând,
pentru că nu-i interesează decât mâncatul, sexul şi, hai, să zicem, onoarea. Fiindcă, orice s-ar
spune, leii sau tigrii au onoarea lor, nu sunt ca bondarii şi boii, care se
pare că nu sunt interesaţi la capitolul ăsta.
Dar, de fapt, nu e
vorba de onoare, ci de fudulii, aşa cum au şi taurii,
dar boii, nu.
Deci e o chestiune
tot sexuală, tot instinctuală.
Dar de ce mă refer la ăştia? Când, de fapt, eu
vreau să vorbesc acuma despre literatură, că ăştia nici vorbă să citească, cel
mult vor să facă asta, pentru că dă bine.
Gabriel Liiceanu,
prietenul de odinioară al domnului Băsescu,
definea undeva cu strălucire prostia ca încremenire în proiect. Probabil că
nici asta nu citise încă domnul Băsescu atunci, când afirma, în 2009,
că tocmai citeşte Levantul
lui Mircea Cărtărescu, deşi mai afirmase şi cu vreo doi-trei ani în urmă că
trudeşte la această distinsă lectură. Încremenise oare în proiect sau pur şi
simplu minţea, fiindcă să joace rolul lui Sisif, care tot încearcă aşa, în
prostie, să urce un deal absolut inutil, nu mi se pare a fi în firea fostului
nostru preşedinte. Dar cum să mintă, oare, un preşedinte al unei ţări atât de
civilizate şi rafinate, chiar, ca spirtul, cum este fascinanta şi iremediabila
noastră Românie? Nu, nu, eu nu cred. Eu cred, mai decrabă, că o fi avut, bietul
om, cele mai bune intenţii şi o fi vrut să-şi înţeleagă intelectualii. Dar ce
să vezi? Se aşezase, desigur, într-u fotoliu d-ăla, în care se intră până-n
gât, îşi luase populara lui stacană cu whisky, în care plutea un cub de gheaţă
mult mai puţin periculos decât cel care lovise Titanicul, dar... dar... veni
şi-un somn dulce şi uşor crocant, ca o prăjitură cu nuci, făcută de bunica şi pe-aici ţi-e drumul, prin ţinuturile
parfumate ale Sudului, prin lupanarele din porturi îndepărtate sau în braţele
suave ale vreunei blonde cu popou mare, cu ţâţe mari şi cu surâs de zeiţă...
Experienţa asta se pare că-l încântă peste măsură pe imprevizibilul nostru
de-atunci preşedinte şi de câte ori se simţea mai împovărat de grijile ţării,
mai descurajat din luptele voiniceşti cu primul lui ministru, se ducea iar la fotoliul acela adânc, pe măsuţa
de lângă care îl aştepta nepreţuita carte, deschisă şi crăcănată pe primele
pagini. Servitoarea venea iar cu stacana, blocuşorul plutea pe lichidul
arămiu... O zilele frumoase de la Aranjuez...
Iar
preşedintele de azi nu prea pare interesat de
literatura modernă, păstrând o distanţă politicoasă faţă de intelectuali.
Ce
face atunci bardul nostru naţional de ocazie?
Mai suportă chiar mofturile preşedintelui perpetuu al scriitorilor, care până
la urmă îi dă totuşi un premiu naţional de literatură, blagoslovit doar de un
secretar de stat din Ministerul Culturii, însă... O, unde-s vremurile când un
ditamai preşedinte-jucător se apleca peste paaginile lui, din fotoliul ăla
adânc... unde?
Dar,
lasă, poate-l citeşte odată şi odată chiar doamna
MerKel, care văzând cât sunt de groase
cărţile poetului de la Dunărea de jos, dă un telefon şi ea la Stockholm şi
printre altele le zice şi de băiatul nostru...
Mai
ştii? Că altfel cum?
Cit jeg e in literatura româna!
Luati ca pe o birfa ce-o sa va povestesc. N-am confirmari, dovezi,
trei surse, asa cum rigiie deontologii. Herta Müller e foarte suparata pe
români, desi n-avem nicio vina ca tatal ei ar fi fost ofiter Waffen SS (repet,
nu validez informatia) si l-au condamnat rusii. Asta ni s-a intimplat tuturor,
am patimit cu totii din cauza rusilor, mai mult sau mai putin. Iliescu, deloc.
In orice caz, ma bucur pentru Herta Müller. Nu fiindca a luat Nobelul, ea nu
merita nici mentiune la Arici Pogonici, ci pentru ca a scapat de rapanoasa lume
culturala din România. Vine, frige, urla o mostra de jeg, domnilor! Schita
“Lantul slabiciunilor”, a lui Caragiale, e jucarie in comparatie cu grozavia
prezentata mai jos. In ultimul numar din “România Literara”, Alex Stefanescu il
marteleaza pe Pusi Dinulescu, deoarece acesta a publicat o carte in care il
dezbraca pe Nicolae Manolescu la poponeata tavalita prin toate baltoacele
interesului. In aceeasi revista, dar pe prima pagina, Manolescu il slaveste pe
Stefanescu, dar nu fiindca ar avea vreun merit. Vrea sa-l anihileze, spera ca
subalternul lui sa nu candideze la presedintia Uniunii Scriitorilor, functie pe
care o detine autorul Istoriei de gasca a Literaturii Române. Ăsta e motivul
pentru care acesti (ma sfiesc sa-i numesc ticalosi, deoarece ii respect) domni
se cobzaresc intre ei. Cind am citit “România Literara” si am vazut magaria, am
ramas mut. Dar nu cunosteam dedesubturile. Le-am aflat din “Academia
Catavencu”, fiind dezvaluite de Stefan Agopian. Si aici intru eu in mocirla.
Pusi Dinulescu e prieten bun cu Dan Dumitrescu, Dan cu mine, iar eu am fost
coleg de clasa, la Sfintul Sava, cu Ioana Fruntelata. Pe vremea lui Ceausescu,
Stefanescu a lucrat sub conducerea lui Nicolae Dan Fruntelata, la “Scinteia Tineretului”.
Cind domnului Fruntelata i-a aparut un volum de poezii, Stefanescu l-a
glorificat ca pe Baudelaire. Dupa ce s-a transferat la “Flacara”, obiectivul
Stefanescu a facut muci urmatorea carte de versuri a lui Fruntelata. Sper ca va
dati seama ca-mi iesea demonstratia si fara sa ma bag pe mine in culisele
viciate pe unde bintuie Stefanescu. Dar am preferat sa fiu sincer. Si sa va
avertizez ca acest mare intelectual ceausist, care a zis, in 1996, ca si-ar
dori sa fie portar la Cotroceni, pentru ca devenise presedinte Emil
Constantinescu, este salteaua pe care s-au odihnit toti sefii lui.
FB 22.7.2016
like
Florin Costinescu
VÂNZĂTOAREA DE ROUĂ
Vindea o florăreasă rouă
la colţul unei străzi subţiri:
“Aceasta-i rouă de pe nalbe,...
aceasta-i de pe trandafiri…”
la colţul unei străzi subţiri:
“Aceasta-i rouă de pe nalbe,...
aceasta-i de pe trandafiri…”
Sclipeau rotunde boabele fluide
pe raze înşirate lunecând
“Am rouă proaspătă, de floare
culeasă-n zori, la primul vânt…”
pe raze înşirate lunecând
“Am rouă proaspătă, de floare
culeasă-n zori, la primul vânt…”
Ce clipă-a plâns-o-n destrămare,
ce aripi au purtat-o, moi,
spre masa-ngustă-a florăresei
ce ne îmbie şi pe noi?
ce aripi au purtat-o, moi,
spre masa-ngustă-a florăresei
ce ne îmbie şi pe noi?
Să cumpărăm de măr sălbatic
puţină rouă luminând,
în palmă ne va crşte fructul
din floarea ce-o avem în gând,
puţină rouă luminând,
în palmă ne va crşte fructul
din floarea ce-o avem în gând,
Dar florăreasa unde este?
Dar strada unde-a dispărut?
Ne scufundăm încet în roua
a unui ultim început…
Dar strada unde-a dispărut?
Ne scufundăm încet în roua
a unui ultim început…
Pavel Susara
Brigăzile antitero tocmai scotocesc printr-o
moschee din Paris, in cautare de ceva arme, simpla recuzită pentru rugăciunile
dreptcrediciosilor. Dar corectii politic si tot neamul de alti labagii
progresisti, stangisti, feministi, gaysti etc. sa nu-si facă probleme, fiindcă,
asa cum se stie, moscheile nu au nicio legătură cu islamul, sunt exclusiv
institutii supuse depresiei, crizelor de singuratate si altor disperari, atât
de explicabile când încă mai exista prin preajmă nist...e chestii satanice,
care se avanta spre cer si pe care necredinciosii le numesc catedrale. E
dreptul lor, nu, al moscheilor, sa facă un mic depozit de arme fiindcă le-au
stresat groaznic cruciadele acum vreo mie de ani, asa că trebuie să se mai
elibereze si ele cumva de acest stres istoric de neimaginat! Haideți, bagati
proteste, imbalosati monitoarele, urlati la agresorii albi si crestini sa-si ia
labele de pe sărmanii islamisti care nu pot ajunge, individual, la Allah decât
dacă sunt insotiti de cohorte de cadavre creștine.
cu pumnii strânşi mă uit la tine
(şi) cu ochii închişi te părăsesc
(şi) cu ochii închişi te părăsesc
.
...
*
nişte oameni au desenat o pasăre pe asfalt
după trei zile
pasărea a zburat oamenii au rămas cu aţa
după trei zile
pasărea a zburat oamenii au rămas cu aţa
.
...
:nu e joi ca un pelerinaj la o moară dispărută în miezul
târziu al zilei
şi eu am un ochi închis pentru mine am un ochi deschis pentru alţii
am părul nepieptănat de parcă aş cere iertare
cerealelor integrale dar eu urăsc cocorii şi nu-i
frumos să urăsc frumos este să scuip pe toate
la timpul lor pe jertfa noastră umană mituită ca o fanfară învinsă am
stat aşezaţi multă vreme sub formă de triunghi
ca nişte grămezi de cărbune ca nişte animale
tolănite la piciorul pianului îmbrăcat în civil nu-i
cunoşteam gamele nici simţ baroc nu aveam era frumos pentru că
puteam urî retraşi în lumina neoanelor stinse a florilor şi-a ierburilor
.
(eram atât de trişti încât devenisem gri
parcă eram de plastic coclit
şi nimeni nu ne-a spus nimic deosebit)
şi eu am un ochi închis pentru mine am un ochi deschis pentru alţii
am părul nepieptănat de parcă aş cere iertare
cerealelor integrale dar eu urăsc cocorii şi nu-i
frumos să urăsc frumos este să scuip pe toate
la timpul lor pe jertfa noastră umană mituită ca o fanfară învinsă am
stat aşezaţi multă vreme sub formă de triunghi
ca nişte grămezi de cărbune ca nişte animale
tolănite la piciorul pianului îmbrăcat în civil nu-i
cunoşteam gamele nici simţ baroc nu aveam era frumos pentru că
puteam urî retraşi în lumina neoanelor stinse a florilor şi-a ierburilor
.
(eram atât de trişti încât devenisem gri
parcă eram de plastic coclit
şi nimeni nu ne-a spus nimic deosebit)
ps
acum sau niciodată în nopţile de vară vine o umbră la mine
(o fi tot
ea pasărea o fi tot ea amăgita) şi îmi şopteşte a
poruncă decât o democraţie bolnavă mai bine o dictatură sănătoasă
ea pasărea o fi tot ea amăgita) şi îmi şopteşte a
poruncă decât o democraţie bolnavă mai bine o dictatură sănătoasă
*
cu un vapor pe cap vom urca pe
scară sau vom alerga prin noroi
scară sau vom alerga prin noroi
.
...
:joi mă urc la mare doar acolo mă dau cu fruntea de zid ca
un eretic în afară
de sânii tăi alte femei îmi vor lumina
ochii atunci când voi ieşi de sub clopotniţa de apă şi sare cu alge sub unghii
până la desfigurare vor spăla batiste
vom aprinde focul nu vom scoate o vorbă vom plimba câinii şi ne vom fluiera
.
(în cântecul meu subjugat de tine
fir cu fir şi suplimentar ca laptele roșu
sub lupă memorăm mari tulburări)
.
tu ieşi despletită identică şi goală din haine şi miroşi toată a lină lumină
scoborând din calendar eu zic mişcă-ţi fundu' să îţi studiez mersul triumfător
celălalt tată al meu (din pământ) strigă la mine mă învaţă obrăznicătura
.
am tăiat valul te-am căutat din piatră de șapte ori am
strigat - mã las a fi înspre mine -
dar numai în lumina luminii lumină fiind eu te-am aflat
.
(am ieșit din foc mi-am
luat crucea şi am venit)
de sânii tăi alte femei îmi vor lumina
ochii atunci când voi ieşi de sub clopotniţa de apă şi sare cu alge sub unghii
până la desfigurare vor spăla batiste
vom aprinde focul nu vom scoate o vorbă vom plimba câinii şi ne vom fluiera
.
(în cântecul meu subjugat de tine
fir cu fir şi suplimentar ca laptele roșu
sub lupă memorăm mari tulburări)
.
tu ieşi despletită identică şi goală din haine şi miroşi toată a lină lumină
scoborând din calendar eu zic mişcă-ţi fundu' să îţi studiez mersul triumfător
celălalt tată al meu (din pământ) strigă la mine mă învaţă obrăznicătura
.
am tăiat valul te-am căutat din piatră de șapte ori am
strigat - mã las a fi înspre mine -
dar numai în lumina luminii lumină fiind eu te-am aflat
.
(am ieșit din foc mi-am
luat crucea şi am venit)
ca sã plec din nou mai
tânãr mai
neviermãnos mã întorc
.
nepieptănată de un secol tu plângi lângă un pian de
parcă această
comuniune de păsări n-ar fi martoră la un cutremur
.
sting lumânarea îmi dau jos pantalonii de lemn cu care măsor o
adâncime a oglinzii spontan mă risipesc în tine ca şi cum mi-aş cere iertare
ca şi cum aş intra într-un cort ca şi cum aş intra într-o mănăstire
.
îmi ceri sânge și rãzbunare până spre seară altcineva împrãștie
melancolii și alte insecte înfășurate în cămăși de bumbac
(în jurul mulțimii sughit subțire ca un câine mângâiat de stãpân)
.
nu aprind o ţigară car bomboane cu o pălărie pentru
aceia şi pentru acelea care
cântă pe stradă cu ochii închişi ca într-un cor creştin
tânãr mai
neviermãnos mã întorc
.
nepieptănată de un secol tu plângi lângă un pian de
parcă această
comuniune de păsări n-ar fi martoră la un cutremur
.
sting lumânarea îmi dau jos pantalonii de lemn cu care măsor o
adâncime a oglinzii spontan mă risipesc în tine ca şi cum mi-aş cere iertare
ca şi cum aş intra într-un cort ca şi cum aş intra într-o mănăstire
.
îmi ceri sânge și rãzbunare până spre seară altcineva împrãștie
melancolii și alte insecte înfășurate în cămăși de bumbac
(în jurul mulțimii sughit subțire ca un câine mângâiat de stãpân)
.
nu aprind o ţigară car bomboane cu o pălărie pentru
aceia şi pentru acelea care
cântă pe stradă cu ochii închişi ca într-un cor creştin
ps
ţi-ai uitat umbra în apa despletită şi goală femeie balsam
rece ca un biopotasium
nu te cunosc nu vreau să te aud
trupul tău este o mare acoperită de alge (mi se împăiejeneşte privirea) se
iluminează frigul orele zilele anii
trupul tău este o mare acoperită de alge (mi se împăiejeneşte privirea) se
iluminează frigul orele zilele anii
îl rog pe Dumnezeu să-mi fie numai mie voce numai în iubire
să-mi prefacă ura
*
capul întors înspre clanța smulsă de la a șaptea ușă
.
:eu m-am fost născut fără motiv pentru a putea muri...
ca o pasăre kivi ca o pasăre elefant am luat
dictatorul de ceafă am să-l îngrop în oala de noapte
ca o pasăre kivi ca o pasăre elefant am luat
dictatorul de ceafă am să-l îngrop în oala de noapte
Doru Braia
P R E C I Z A R E
Aflu, prin intermediul unei
postări a dnei Narcisa Iorga,
că un post TV ar fi lansat ideea și revendicarea de a se organiza pentru Radu
Beligan funeralii naționale și a se declara chiar și doliu național, comparat
fiind cu Maria Tănase.
Fac precizarea că, în 1963, la înmormântarea
Mariei Tănase au participat, într-adevăr, sute de mii de oameni (ca și la
Corneliu Coposu, dealtfel), dar nu au fost funeralii naționale și nici nu s-a
decretat doliu național !
Adrian
Majuru
Salonul – o poveste de viaţă
Ce ar putea însemna în istorie două-trei
decenii de pace? Care ar fi putut fi modificările de substanţă ale vieţii de
acasă pentru aceia care puteau investi în propriul confort? Salonul, de bal sau
literar, de întâlnire şi taifas, se naşte dintr-un sincretism cultural şi
necesitate socială, într-o perioadă de relaxare socială. La 1800 salonul nu
exista în reşedinţele urbane din Valahia şi Moldova. Apare timid în marile
palate aristocratice, în locul unor camere vaste cu divane orientale pentru
oaspeţi neprevăzuţi cum erau ofiţerii armatelor austriece sau ţariste. Aceasta
se întâmpla către anii 1806 şi 1815. Urmează o perioadă de tranziţie, când
primele saloane proiectate şi frumos ornamentate după modelul lor european, au
apărtu şi la bucureşti dar fără să fie iubite de protipendadă. Erau numai
pentru străini. O descriere fidelă a acestei perioade, cuprinsă între 1816 şi
1835 o avem de la pictorul Barabas Miklos.
Acesta ne-a lăsat mărturii despre boierul Cantacuzino, care, „aparţinând şi el înaltei aristocraţii române, se cerea să imiteze moda europeană şi deoarece casa lui era frecventată şi de generalii ruşi, şi-a aranjat-o cu mobile moderne, căci portul european nu prea se potrivea cu divanele turceşti late, pe cari oamenii se aşterneau fără papuci. Vizitându-l odată după această metamorfoză, de abea mi-am putut reţine râsul întrând în odaia lui, unde am văzut vreo zece boieri fumând din nişte ciubuce lungi, însă şezând fiecare turceşte lângă câte un scaun pe jos, dar cu jobenul pe cap şi cu aripile fracului tăvălite pe duşumulele odăii! Cantacuzeno însuşi şedea pe canapea, însă celorlalţi boieri le şedea mai bine să stea pe pământ cu picioarele încrucişate după moda lor veche şi fiindcă pe atunci nici turbanul nu se lua de pe cap, uitaseră să-şi ia jobenul. Această scenă era aşa de ridicolă, încât ar fi meritat să o desenez”. (Andrei Verres, «Pictorul Barabas şi Românii», Cultura Naţională, Academia Română, Memoriile Secţiunii Literare, seria III, tomul IV, M.E.M. 8, Bucureşti, 1930, pp.379-381).
După 1835 şi mai ales începând cu mijlocul secolului al XIX-lea reşedinţele aristocratice ale Bucureştilor şi Iaşilor au fost remodelate în interior astfel încât salonul devine pe deplin piesa de rezistenţă a socializării oficiale dar şi de alcov. Într-un astfel de salon a concertat Franz Liszt în februarie 1847, şi anume în reşedinţa prinţesei Cleopatra Trubetzkoy de pe podul Mogoşoaiei, casă pe care o putem admira si azi. Deloc somptuoasă şi fără etaj. Peste 50 de ani, către 1900, Salonul formase déjà două generaţii de “consumatori” fideli. Nu era numai locul de cunoaştere, de intrare în societate, de reprezentare şi afişare, era şi cel mai potrivit loc pentru a începe cariera sau pentru a o consolida, mai ales în cazul literaţilor, muzicienilor, pictorilor, intelectualilor în general. Dar era şi un spaţi al tranzacţiilor, al negocierilor, al preliminariilor oricărei afaceri.
Limba de salon a fost la începuturi greaca înlocuită treptat de limba frnaceză către anii 1830-1860. Piesele de mobilier şi costumele, eticheta, gesturile şi atitudinea, regulile scrise şi cutumele trec de la o generaţie la alta. Pentru fiecare individ socializarea de salon era un examen social prin care trebuia să-şi personalizeze cât mai bine vestimentaţia şi accesoriile ei, vocabularul, direcţia şi variaţiile conversaţiei în funcţie de fiecare vorbitor şi fiecare subiect; discreţia elegantă a flirtului dar fără să-l elimine definitiv din aşteptările celuilalt.
Dincolo de eticheta obligatorie societatea de salon oferea fiecăruia şi posibilitatea de a fi “altfel” mai ales după 1920, când se impune jazz-band-ul, foxtrotul, shimmy-ul, dansuri venite de peste ocean. Patefonul va înlocui treptat orchestra şi instrumentiştii. Salonul cândva aristocratic s-a multiplicat în replici mai mici, în majoritatea reşedinţelor interbelice, şi urma să intre într-un adevărat rulaj de cotidian urban al clasei mijlocii. Regimul comunist a interzis socializarea de salon, arestând pe toţi aceia care se adunau “clandestin” pentru a asculta muzică la patefon sau pentru a juca un rând de cărţi. Privilegiaţii regimului însă s-au bucurat discret de confortul burghez al spaţiului şi al tipurilor de socializare şi distracţie pe care le presupunea viaţa de salon.
Acesta ne-a lăsat mărturii despre boierul Cantacuzino, care, „aparţinând şi el înaltei aristocraţii române, se cerea să imiteze moda europeană şi deoarece casa lui era frecventată şi de generalii ruşi, şi-a aranjat-o cu mobile moderne, căci portul european nu prea se potrivea cu divanele turceşti late, pe cari oamenii se aşterneau fără papuci. Vizitându-l odată după această metamorfoză, de abea mi-am putut reţine râsul întrând în odaia lui, unde am văzut vreo zece boieri fumând din nişte ciubuce lungi, însă şezând fiecare turceşte lângă câte un scaun pe jos, dar cu jobenul pe cap şi cu aripile fracului tăvălite pe duşumulele odăii! Cantacuzeno însuşi şedea pe canapea, însă celorlalţi boieri le şedea mai bine să stea pe pământ cu picioarele încrucişate după moda lor veche şi fiindcă pe atunci nici turbanul nu se lua de pe cap, uitaseră să-şi ia jobenul. Această scenă era aşa de ridicolă, încât ar fi meritat să o desenez”. (Andrei Verres, «Pictorul Barabas şi Românii», Cultura Naţională, Academia Română, Memoriile Secţiunii Literare, seria III, tomul IV, M.E.M. 8, Bucureşti, 1930, pp.379-381).
După 1835 şi mai ales începând cu mijlocul secolului al XIX-lea reşedinţele aristocratice ale Bucureştilor şi Iaşilor au fost remodelate în interior astfel încât salonul devine pe deplin piesa de rezistenţă a socializării oficiale dar şi de alcov. Într-un astfel de salon a concertat Franz Liszt în februarie 1847, şi anume în reşedinţa prinţesei Cleopatra Trubetzkoy de pe podul Mogoşoaiei, casă pe care o putem admira si azi. Deloc somptuoasă şi fără etaj. Peste 50 de ani, către 1900, Salonul formase déjà două generaţii de “consumatori” fideli. Nu era numai locul de cunoaştere, de intrare în societate, de reprezentare şi afişare, era şi cel mai potrivit loc pentru a începe cariera sau pentru a o consolida, mai ales în cazul literaţilor, muzicienilor, pictorilor, intelectualilor în general. Dar era şi un spaţi al tranzacţiilor, al negocierilor, al preliminariilor oricărei afaceri.
Limba de salon a fost la începuturi greaca înlocuită treptat de limba frnaceză către anii 1830-1860. Piesele de mobilier şi costumele, eticheta, gesturile şi atitudinea, regulile scrise şi cutumele trec de la o generaţie la alta. Pentru fiecare individ socializarea de salon era un examen social prin care trebuia să-şi personalizeze cât mai bine vestimentaţia şi accesoriile ei, vocabularul, direcţia şi variaţiile conversaţiei în funcţie de fiecare vorbitor şi fiecare subiect; discreţia elegantă a flirtului dar fără să-l elimine definitiv din aşteptările celuilalt.
Dincolo de eticheta obligatorie societatea de salon oferea fiecăruia şi posibilitatea de a fi “altfel” mai ales după 1920, când se impune jazz-band-ul, foxtrotul, shimmy-ul, dansuri venite de peste ocean. Patefonul va înlocui treptat orchestra şi instrumentiştii. Salonul cândva aristocratic s-a multiplicat în replici mai mici, în majoritatea reşedinţelor interbelice, şi urma să intre într-un adevărat rulaj de cotidian urban al clasei mijlocii. Regimul comunist a interzis socializarea de salon, arestând pe toţi aceia care se adunau “clandestin” pentru a asculta muzică la patefon sau pentru a juca un rând de cărţi. Privilegiaţii regimului însă s-au bucurat discret de confortul burghez al spaţiului şi al tipurilor de socializare şi distracţie pe care le presupunea viaţa de salon.
Aurel Buricea
AUD - CUM - PLANGE – DUMNEZEU
singuratatea ma invata pe de rost...
toate gandurile imi sunt memorate
si posteste cu mine ultimul post
chiar si tristetea are acum frate
toate gandurile imi sunt memorate
si posteste cu mine ultimul post
chiar si tristetea are acum frate
tata s-a cuibarit intr-un colt de cer
chipul lui trece prin visele mele
dreptatea plange printre gratii de fier
invata viitorul marsuri rebele
chipul lui trece prin visele mele
dreptatea plange printre gratii de fier
invata viitorul marsuri rebele
toamna aduna umbra celor ce-au fost
peste inima mea bolnava de dor
maine voi gasi in taina adapost
peste inima mea bolnava de dor
maine voi gasi in taina adapost
prin viscolul de lumina calator
spiritul meu , iubito , aproape-i de tine
de-aud cum ninge Dumnezeu prin mine
spiritul meu , iubito , aproape-i de tine
de-aud cum ninge Dumnezeu prin mine
Vali Pena
O, Părinte,
Caută-mi inima în răsuflarea gheţarilor
închişi de veşnicii în negurile peşterilor;
Caută-mi inima în răsuflarea gheţarilor
închişi de veşnicii în negurile peşterilor;
Caută-mi gândurile în crucea
văzduhului...
unde se lovesc toate stihiile împărăţiei Tale;
unde se lovesc toate stihiile împărăţiei Tale;
Caută-mi trupul umflat şi
murdar sub
rădăcinile păcatelor ce cresc ca sălciile
găunoase lângă apa vieţii;
rădăcinile păcatelor ce cresc ca sălciile
găunoase lângă apa vieţii;
Găseşte-mi-le, Doamne, şi
adună-le dinaintea
bunătăţii Tale, spală-mi-le cu lacrimile Tale
de Părinte iertător şi purifică-mi-le cu
flacăra puterii Tale divine de tot ce e rugină
şi putreziciune în ele şi lasă din mine, doar
un pumn de cenuşă curată;
bunătăţii Tale, spală-mi-le cu lacrimile Tale
de Părinte iertător şi purifică-mi-le cu
flacăra puterii Tale divine de tot ce e rugină
şi putreziciune în ele şi lasă din mine, doar
un pumn de cenuşă curată;
Amestec-o cu sângele din
rănile palmelor
Tale şi plămădeşte din ea un nou Adam,
purificat, iar pe mine nu mă mai scoate
din coasta lui, ci lasă-mă să trăiesc în el
şi prin el, până la sfârşitul lumii
Tale şi plămădeşte din ea un nou Adam,
purificat, iar pe mine nu mă mai scoate
din coasta lui, ci lasă-mă să trăiesc în el
şi prin el, până la sfârşitul lumii
Rodica
Anca
Doina Cernica
Vasile Alecsandri a fost sărbătorit la 195
de ani de la naştere la Mahala - Cernăuţi, în aşezarea Aniţei Nadriş, condusă
azi de descendenta sa, primăriţa Elena Nandriş, printr-o frumoasă manifestare
care a adunat împreună talente locale, reprezentanţi ai Bibliotecii Regionale
,,M. Ivasiuk" (Natalia Fileag, Maria Dovhan), ai Bibliotecii Bucovinei
,,I. G. Sbiera Suceava (Gabriel Cărăbuş, Alis Niculică) pe Gheorghe Botă,
primarul Cernaucăi, pe scriitorii şi publiciştii Maria Toacă, Doina Cernica,
Dimitrie Covalciuc, precum şi responsabile ale unor biblioteci româneşti din
regiunea Cernăuţi regiunea
Cernăuţi
Murgeanu Ion
Ion Vinea – Declin
O tristeta întarzie în mine
cum zaboveste toamna pe câmp,
nici un sarut nu-mi trece prin suflet,...
nici o zapada n-a descins pe pamânt.
cum zaboveste toamna pe câmp,
nici un sarut nu-mi trece prin suflet,...
nici o zapada n-a descins pe pamânt.
Cântecul trist, cantecul cel
mai trist
vine cu clopotul din asfintit,
îl auzi în glasul sterp al vrabiilor
si raspunde din umilinta talangilor.
vine cu clopotul din asfintit,
îl auzi în glasul sterp al vrabiilor
si raspunde din umilinta talangilor.
E toata
viata care doare asa,
zi cu zi pe întinderea stepelor
între arborii neajunsi la cer,
între apele ce-si urmeaza albia,
între turmele ce-si pasc soarta pe câmp
si între frunzele care se dau în vânt.
zi cu zi pe întinderea stepelor
între arborii neajunsi la cer,
între apele ce-si urmeaza albia,
între turmele ce-si pasc soarta pe câmp
si între frunzele care se dau în vânt.
Elena Popescu
Hymn to Life
(Imn Vieţii)
(Imn Vieţii)
I
We long forever for the Sea...
from the sea of Remembrance
We long for the Distance
from the distance to the Horizon
from the sea of Remembrance
We long for the Distance
from the distance to the Horizon
We long forever for the Sky
from the sky of Memory
We long for the Ephemeral
from the ephemeral in Nature
from the sky of Memory
We long for the Ephemeral
from the ephemeral in Nature
We long for the unborn
In what is born
Or the unknown
in what is known
In what is born
Or the unknown
in what is known
II
Within you lies the poet
Within you, poetry
Within you lies the prophet
Within you, the prophesy
Within you, poetry
Within you lies the prophet
Within you, the prophesy
Within you lies the voice
Within you the silence
Within you lies the thought
Within you the never-thought
Within you the silence
Within you lies the thought
Within you the never-thought
Within you the quest
Within you the fathomless
Within you the question
Within you lies the answer
Within you the fathomless
Within you the question
Within you lies the answer
III
Nothing unchanged
Nothing impermanent
Nothing undiscovered
Nothing ignorant
Nothing impermanent
Nothing undiscovered
Nothing ignorant
IV
Remembrance lies hidden
in all that is unknown
Immortality is hidden
in all that has been lost
in all that is unknown
Immortality is hidden
in all that has been lost
Find the truth
In what was forgotten
Only He is all-knowing
of all that is created.
In what was forgotten
Only He is all-knowing
of all that is created.
ELP
English version by Adrian G Sahlean
English version by Adrian G Sahlean
Dorin Croitor
Şi timpul te-nghesuie-n umbră
ca spuza zăpezii copacul la rod învoit prea târziu,
te cerni prin propria viață
chibzuit ori nemeritat,
căutând aur, de cele mai multe ori galben,...
scormonind alte vieți cu propria ta furtună,
lăsând dovezi, cel mai adesea nesincere
că ai sau ai fost iubit.
Nu plecăm cu remuşcări dar trăim cu ele,
ca vântul în lațul orgei
căutând să-şi definească recviemul,
ca salcia plângând despletit şi prostește
deasupra apei propriei vieți.
ca spuza zăpezii copacul la rod învoit prea târziu,
te cerni prin propria viață
chibzuit ori nemeritat,
căutând aur, de cele mai multe ori galben,...
scormonind alte vieți cu propria ta furtună,
lăsând dovezi, cel mai adesea nesincere
că ai sau ai fost iubit.
Nu plecăm cu remuşcări dar trăim cu ele,
ca vântul în lațul orgei
căutând să-şi definească recviemul,
ca salcia plângând despletit şi prostește
deasupra apei propriei vieți.
Dumitru Ichim
PSALM, DIN NOU, AL RUGULUI
Să-i crezi tot nevăzutul, altfel iubire nu e,
Că inima nu doare, cum un copac ar spune.
Pe unde-a căzut gândul, e boarea Ta ce suie,...
Mai mult decât de-o ușă, n-ai cum vorbi de strune.
Că inima nu doare, cum un copac ar spune.
Pe unde-a căzut gândul, e boarea Ta ce suie,...
Mai mult decât de-o ușă, n-ai cum vorbi de strune.
Eu Te iubesc când visul de coajă se dezbracă
Parfum, nu înflorire de-abecedar cu teascul.
Am numai două brațe spre cina mea săracă,
Nu soarele orbește, ci-orbita lui - Damascul!
Parfum, nu înflorire de-abecedar cu teascul.
Am numai două brațe spre cina mea săracă,
Nu soarele orbește, ci-orbita lui - Damascul!
De ce mi-o faci țepușă? Sunt propria mea vină,
De parcă-adânc de codri mă strigă: Saul, Saul!
Tu dacă-mi ești lumină, din altfel de lumină,
De ce-ai noptat cu-ascunsul în ieslea unui staul?
De parcă-adânc de codri mă strigă: Saul, Saul!
Tu dacă-mi ești lumină, din altfel de lumină,
De ce-ai noptat cu-ascunsul în ieslea unui staul?
Nemistuit Ți-e rugul, din frumuseți străine,
Că te descalți pe cruce, ca să ajungi la mine!
Că te descalți pe cruce, ca să ajungi la mine!
Preşedintele Clubului de la Roma, pe
Europa
Dr. Călin Georgescu: "În ultimii 25 de ani, sufletul
românesc a fost trecut prin sabie"
Dr. Călin Georgescu este unul dintre cei mai
importanţi experţi români în dezvoltare, şi anume în dezvoltarea durabilă.
Între 1997 şi 2013 a fost director executiv al Centrului Naţional pentru
Dezvoltare Durabilă din România, iar din anul 2013 este preşedintele Clubului
de la Roma (Centrul European de Cercetare din Viena, Austria). Clubul de la
Roma este o denumire simbolică pentru o organizaţie al cărei scop este să
supună atenţiei întregii lumi diverse aspecte referitoare la viitorul planetei.
Acuzat că urmăreşte regionalizarea şi unificarea întregii lumi, în realitate
Clubul s-a răzvrătit împotriva „ignoranţei sinucigaşe” a omenirii cu privire la
adevărata ei condiţie. Dr. Călin Georgescu, deşi deţine o funcţie
internaţională atât de înaltă, nu a uitat că e român, şi încă unul dedicat cauzei
naţionale. A elaborat strategia de dezvoltare durabilă a României pe următorii
30 de ani. Strategie din care nu s-a pus în operă nici măcar un paragraf. Nu
întâmplător, d-l Georgescu a fost propus, la începutul lui 2012, să-l
înlocuiască pe Emil Boc în fruntea guvernului României, dar interese obscure
s-au opus. A fost o şansă pierdută de toţi românii. Reproducem, în cele ce
urmează, pledoaria de tip clasic, „prin noi înşine”, a domnului Georgescu,
pentru schimbarea României.
„Acum, în
România, omul devine «resursă umană»”Aţi detectat, în scrierile dv., „războiul nevăzut“ din lume şi din România. Cum arată acest război?
Criza actuală oferă unei umanităţi îngenuncheate de
atâtea rele prilejul de a medita asupra propriei supravieţuiri, pe unica sa
planetă. După ce a „îmblânzit“ natura, omul este supus acum manipulărilor de
tot felul, spre profitul celor care stau la cârma şi, mai ales, în spatele
marilor corporaţii. Nu se poate fura fără a controla mintea victimei. Discutăm
azi de un război dus la nivelul minţii. Este purtat de marile corporaţii şi de
politica neoliberală care au creat şi menţin în continuare criza. Lăcomia marii
finanţe a produs actuala instabilitate economică şi socială. Marile corporaţii
nu au nevoie de minţi libere, ci de roboţei care, motivaţi doar de cucerirea
unei poziţii în ierarhie şi de avantajele unei vieţi luxoase, se înclină
obedient la preceptele „politicilor corecte“. Personal, sfidez corectitudinea
politică de toate culorile. Spre exemplu,
Nestlé controlează peste 70% din apa îmbuteliată din lume, printre care Périer,
San Pelegrino, Vittel. Este o acţiune neoliberală şi postcolonială care
atentează la un drept fundamental al omului - accesul primar la apă. Poate fi
un drept uman transformat în marfă, cu etichetă şi preţ?! Se pare că da... În
România, ca şi în alte ţări eliberate de comunism, cetăţeanul este stăpânit
prin frică. Ne este frică pentru că nu mai avem credinţă adevărată. Când
ne rugăm şi cerem ca Dumnezeu să ne „dea“ miracole, confundăm credinţa cu
magia. Fără muncă asiduă şi jertfă, nu-ţi poţi lua zborul către orizontul
demnităţii. Pasărea născută în colivie crede că
a zbura este o boală! De acest fapt s-a profitat după ’89 şi aşa s-a
perpetuat mentalitatea că, atât timp cât ai ce consuma, e bine. Burta plină stă
mai presus de libertate! Spun încă o dată: acum, în România, se trăieşte sub
imperiul fricii. Când nu rămâi ferm în credinţa creştinească, se naşte un gol
prin care pătrunde groaza de moarte. Şi atunci
omul devine „resursă umană“ - un individ manipulat, fabricat prin înrobirea
minţii. Alimentele procesate industrial conţin substanţe care acţionează
subtil asupra sistemului nervos, imitând efectul drogurilor. Omul care mănâncă
produse concentrate artificial devine dependent: în căutarea plăcerii, mănâncă
tot timpul, fără să se hrănească. Mintea, sufletul şi inima îi devin captive.
Sistemul educaţional de stat contribuie şi el din plin la încătuşarea minţii şi
a spiritului. După ce sunt şcoliţi conform prejudecăţilor cultivate de adulţi,
denumite eufemistic „programe naţionale”, elevii devin de-a dreptul incapabili
să gândească sau să acţioneze în alt mod decât cel pe care l-au impus
formatorii lor… Eu, în aceşti 25 de ani, am văzut în România doar promovarea
malignă a incompetenţei. O perioadă în care sufletul românesc a fost trecut
prin sabie. De aceea, cred că se impune urgent reprofesionalizarea României şi
restabilirea valorilor morale ireproşabile, de care, în istoria sa, poporul
nostru a făcut dovadă prin fapte.
Aţi identificat
„reţeta” şi „cheia” succesului României: micul producător, ţăranul. Pe ce vă
bazaţi în acest scenariu?
A te baza pe micul producător, pe ţăranul care a dat
identitatea românilor, înseamnă să contracarezi asediul corporaţiilor, care îţi
dictează ce să mănânci, ce să bei, cu ce să te îmbraci, ba chiar şi cum să
gândeşti. Ţăranul îşi organizează singur propria producţie. Te salvezi tu, ca
ţară, şi îi mai ajuţi şi pe alţii care vor să o facă şi nu mai au cum. Micul
producător contribuie la însănătoşirea României. Graţie lui vom rezolva, în cea
mai mare parte, problema şomajului. Toată lumea va avea ceva de făcut. Dacă
ştii să faci ceva cu mâna ta, nu depinzi de nimeni, eşti autonom. Acum, românii
bat drumurile Occidentului, slugărind prin străini, în loc să muncească şi să
prospere în ţara lor. Tot ce ar trebui să
facem, ca guvern naţional, ar fi să promovăm micul întreprinzător, breslele şi
meseriile larg răspândite, ajutate de o industrie performantă şi nepoluantă.
Acţiuni precise, nu bătut apa în piuă pe marginea unor generalităţi. Micul producător
ne oferă, prin urmare, definiţia succesului.
„Cei ce
conduc România sunt făcuţi, nu născuţi. Sunt nişte mutanţi, o altă specie”Ce „definiţie” ne oferă politicienii care au condus ţara în ultimii 25 de ani?
Prădătorii care au condus şi
conduc ţara ignoră viitorul şi nu ne pregătesc pentru el; pe ei nu-i
interesează decât prezentul, să poată fura acum, când mintea poporului este
încă înrobită. Cei ce conduc România sunt făcuţi, nu născuţi. Ei sunt
omul nou, creat înainte de ’89. Sunt nişte mutanţi, o altă specie! Din păcate, asistăm la o disoluţie totală a ţării. Iar
intelectualii păstrează o tăcere complice. Rar găseşti un intelectual integru.
Mare parte dintre cetăţenii României pot fi comparaţi cu robii care servesc
unui sistem mafiot. Politicienii, ca şi intelectualii, caută „să vorbească
frumos“, ca să nu „deranjeze”, toţi vor să fie politic corecţi. Oameni buni, nu
mai priviţi la culoarea cenuşie ca la un simbol al cuminţeniei, este timpul să
ne trezim! Totul s-a transformat într-un imens crematoriu unde sunt incinerate
libertatea şi viitorul neamului românesc. Ridică-te, Gheorghe, ridică-te,
Ioane!
Dar „Ion” şi
„Gheorghe” sunt ignoraţi, statul român ascultă de alte „glasuri”... Care este
contextul internaţional în care România ar putea să-şi folosească atuurile
proprii, naturale?
Se recunoaşte la
nivel european că toate modelele de până acum au erodat capitalul natural.
Singura soluţie este dezvoltarea durabilă sau, mai corect spus, sustenabilă,
pentru că vorbim de obiective pe termen lung. Dezvoltarea nu trebuie să se facă
prin epuizarea resurselor, ci la niveluri şi în ritmuri care să permită
regenerarea acestora. Criza actuală este o
criză de sistem, ea va continua mult timp de acum înainte, până la schimbarea
profundă a paradigmei economice mondiale. Consumul de resurse este problema pe
termen scurt şi lung a omenirii. Mare parte a ecosistemelor planetei sunt
distruse. Unul din trei alimente pe care le avem pe masă se datorează
contribuţiei albinelor. Dispariţia acestor mici vietăţi poate duce la stingerea
vieţii. Polenizarea artificială se practică deja în China, prima ţară
unde aceste insecte excepţionale aproape că au dispărut. Pe acest fond se duce
o luptă aprigă pentru ceea ce numim resurse
strategice, adică apa şi hrana, dar şi energia verde. Or, România mai
deţine încă posibilităţi importante de utilizare a acestor resurse. Ştim ce
urmează; întrebarea este dacă suntem pregătiţi să întâmpinăm acest val al
schimbării. Din păcate, în politica românească postdecembristă, lipseşte cu
desăvârşire o viziune pe termen lung. Lipseşte harta viitorului. Dacă România
ar înţelege ce şansă uriaşă are în plină criză, ar face un salt gigantic, nu
doar pentru refacerea ei, ci şi pentru a ocupa o poziţie de lider imbatabil,
cel puţin în zona balcanică. Am putea restaura dreptatea socială, apăra
suveranitatea ţării şi conserva tradiţiile neamului românesc. Să nu uităm că România nu este o ţară
oarecare. Noi, românii, suntem o civilizaţie. De aceea, necesităţile
politicii externe ale României sunt, mai ales, păstrarea identităţii statului
în faţa atacului entităţilor non-statale, adică a corporaţiilor şi
„investitorilor strategici“ de genul fondurilor speculative. România are nevoie
de un stat care îşi serveşte cu abnegaţie cetăţenii, şi nu de unul care slugăreşte
capitalul internaţional. Consolidarea şi dezvoltarea statului naţional unitar
modern trebuie să fie deviza noastră, aşa cum a fost a înaintaşilor noştri.
Întărirea statului este esenţială în vremurile pe care le trăim. Binomul
stat-cetăţean este cel pe care a funcţionat mare parte din istoria omenirii;
dacă un stat colapsează, se produce şi o prăbuşire a societăţii, cetăţeanul
fiind confruntat cu o situaţie de anarhie ca cea din Somalia. Statul român nu
trebuie să se îndepărteze sub nici un motiv de rădăcinile sale şi de istoria
neamului. Când statul serveşte „corectitudinea politică“ şi trimite jandarmii
să-i bată pe truditorii pământului care-şi apără dreptul la apă şi hrană – cum
se întâmplă la Pungeşti –, ne aflăm deja în faţa unei trădări de ţară. Poporul
nu mai poate rămâne indiferent!
„200 de
companii multinaţionale sunt mai puternice decât 150 de state la un loc”Românii din Pungeşti şi din alte localităţi se luptă cu una sau mai multe corporaţii. Acolo s-a ajuns deja la dictatură. Ce rol joacă politicul în acest context?
Corporaţiile dictează la ora
actuală politicului în cea mai mare parte a lumii. Urmărind doar propriul
profit, ele ascund realitatea, subminând viitorul generaţiilor tinere şi
privând naţiunile de lideri autentici şi de patrioţi. 200 de multinaţionale
sunt mai puternice decât 150 de state la un loc! Domeniul
economic este condus de FMI, Banca Mondială şi Organizaţia Mondială a
Comerţului. Troica aceasta a dus la prăbuşirea economică şi la dezastru
ecologic în multe locuri din lume. În loc de politici economice
serioase, românilor li se oferă pâine şi circ: să cumperi marfa altora şi să
crezi că trăieşti bine. Aceasta, pe un fond de sărăcie şi decădere morală fără
precedent. Cantitatea de pâine vândută a
scăzut cu 25% faţă de 1990, iar numărul cărţilor, cu 85%. Sunt cifre care
vorbesc de la sine despre starea precară şi lipsa de viitor a României în
actuala situaţie. România are nevoie de o
conducere capabilă să se opună proiectelor geopolitice care vizează distrugerea
statelor naţionale şi transformarea ţării într-un teren de vânătoare economică
(masacrarea faunei, vânătorile cu acte mai mult sau mai puţin în regulă sunt un
capitol la fel de trist). România trebuie să găsească o poziţie de echilibru
între forţele geopolitice globale şi să înveţe să negocieze cu puterile lumii,
având ca ancoră doar interesul naţional. Putem să spunem, fără teama de
a greşi, că destabilizarea prezentă a Ucrainei, prin proteste violente
dirijate, este pe punctul de a declanşa un nou Război Rece între Rusia şi SUA.
Un „război ascuns“ mocneşte deja în Asia, între China şi principalul aliat din
Asia al SUA, Japonia. În acest nou context, extrem de tensionat, România, în
loc să fie un factor de stabilitate, apare, prin scandalurile politice la zi,
ca un no man’s land, un fel de tărâm al nimănui care poate oricând exploda,
aruncând în aer întreaga regiune sud-estică a Europei. Iată de ce, mai mult ca
oricând, avem nevoie de lideri respectaţi pe plan internaţional, capabili să
întărească statalitatea României şi să găsească alte surse de finanţare decât
vânzarea pe nimic a bogăţiilor naturale şi activelor naţiei. În prezent, ţara
se află într-o situaţie atât de jalnică, încât sunt aplaudate chiar şi
investiţiile „europene“ în gropi de gunoi, pompos numite „sistem integrat de
management al deşeurilor“, amenajate în satele cele mai pitoreşti şi cu mare
potenţial agro-turistic (vezi cazul comunei Fărcaşa din judeţul Maramureş).
Practic, România se află sub asediul marilor corporaţii. Acţiunea de la
Pungeşti este relevantă. Statul apără o corporaţie împotriva propriilor săi cetăţeni.
Oamenii sunt bătuţi în curtea lor. Este mai rău decât într-un război împotriva
unei puteri străine! De câteva luni, statul îşi terorizează cetăţenii care nu
se pleacă în faţa interesului celor fără de ţară. A luat cumva UE poziţie faţă
de această încălcare flagrantă a celor mai importante drepturi ale omului, faţă
de o acţiune criminală fără precedent?
„România
este o ţară prea bogată, cu un pământ prea fertil, ca să fie păstrată fără
luptă!”Unde se află astăzi ţara noastră pe harta financiară şi economică a lumii?
România are nevoie de un sistem
financiar care să-i aparţină, de o politică monetară care să răspundă nevoilor
specifice şi de o politică fiscală dictată de realităţile noastre. În ţara
noastră bătrânii sunt umiliţi, copiii nu au viitor, pământul este vândut
străinilor, iar credinţa strămoşească este călcată în picioare – iată
realitatea! Dezastrul este băgat sub preş. Se dau cifre, care de care mai
umflate. Una sunt cifrele, alta economia reală. De pildă, se tot scrie că am
ieşit din criză. Cum să iasă din criză statul român, când cheltuielile cu
bunurile şi serviciile au atins, în 2013, nivelul din 2008, anul în care se
arunca cu bani în stânga şi în dreapta?! Cheltuielile bugetului general
consolidat, cu bunuri şi servicii, au atins în 2013 nivelul de 6,2% din PIB,
apropiate de cele din 2008, când au însemnat 6,5% din PIB. Se impune o simplă
constatare: România nu va prospera decât prin introducerea disciplinei
financiare. Astăzi, România este o ţară
în faliment, care trăieşte pe datorie.
Ce fel de stat
este statul român de azi? Care sunt deciziile pe care le poate lua, cu privire
la propria dezvoltare?
Statul român actual este un stat slab. Acţionează
conform unor mituri şi prejudecăţi, ia decizii importante pe bază de wishful
thinking (gândirea deziderativă ce distorsionează realitatea în funcţie de
propriile dorinţe). Societatea românească diferă de economiile mature din
Europa, în sensul că, dacă în Europa se schimbă un guvern, nu se întâmplă nimic
grav, economia merge înainte, structura instituţională funcţionează. Pe când în România nu avem management performant, iar
managementul înseamnă viziune, perspectivă. Statul român actual nu mai există,
pentru că nu mai funcţionează instituţional. Accidentul aviatic din Munţii
Apuseni este o dovadă a inexistenţei statului.
Aţi afirmat că
redresarea statului nu se poate face decât prin patriotism în limitele
adevărului, reluând formula interbelică „prin noi înşine“. Mai putem invoca
acest concept în epoca globalizării?
Totul ne este permis, dar nu totul ne este şi de
folos, spunea Sfântul Apostol Pavel. Şi mai spunea că omul întreg, puternic,
chiar dacă totul îi este permis, nu se va lăsa stăpânit de tot ceea ce-i este
îngăduit. Totul, dar absolut totul se face doar semănând dragoste, nu ură şi
trădare. Lucrurile au mers prea departe din
cauza modului total inadecvat de conducere a ţării în ultimii 25 de ani. Cei
care au deţinut puterea au urmărit doar interesele lor, personale şi de grup, şi
nu cele ale ţării. Or, nu ai cum să fii de folos ţării tale dacă nu o iubeşti
şi dacă nu-i vrei binele! Formula „prin
noi înşine“ nu poate fi transpusă în practică de către cei care duşmănesc
România. Sunt ţări importante care, în ultimii 20 de ani, s-au dezvoltat
spectaculos pe baza modelului „prin noi înşine“. În anii ’70, Finlanda
era la coada ţărilor scandinave, acum este în fruntea lor. La mijlocul anilor
’90, economia Rusiei a fost aproape ruinată de globalişti, cu reţetele lor
neoliberale, dar şi-a revenit spectaculos când ţara a adoptat modelul „prin noi
înşine“. Japonia, Norvegia, Polonia, Ungaria sunt alte exemple grăitoare de
ţări care nu au cedat presiunilor „terminatorilor“ internaţionali şi au reuşit
să prospere economic. A ne dezvolta prin noi
înşine înseamnă în primul rând a investi în om. Or, aceasta a lipsit cu
desăvârşire. Românul trebuie lăsat să facă ce poate el mai bine, nu ce cred de
cuviinţă nişte funcţionari de la Bucureşti sau Bruxelles, şi atunci toată ţara
va înflori. De ce oare românii sunt foarte apreciaţi în multe locuri importante
din lume, iar în ţara lor nu au un loc de muncă? În acest sens, exemplul
istoric paşoptist ne stă la îndemână. Este greu, dar se poate! Insuflă-i tânărului mândria pentru
istoria neamului său! Când ne vorbea profesorul la şcoală de Mihai Viteazul, de
Ştefan cel Sfânt, intram în pielea lor ca eroi şi doream, noi, copiii, să facem
la fel pentru ţara noastră. Numai aşa va deveni tânărul responsabil. Din
păcate, istoria este minimalizată; pur şi simplu s-a tăiat panglica istoriei,
s-a întrerupt legătura cu eroii şi martirii neamului, uitându-se că fiecare
generaţie făureşte istoria celor următoare.
„Capitalul
gigantic al României este dat de resursele naturale”Vorbiţi, alături de mulţi alţi futurologi, de marea criză alimentară şi a apei. Dar Chevron forează pentru gaze de şist în Dobrogea, unde există un fluviu subteran de apă dulce, cât Dunărea. Nu va fi pusă această resursă în pericol?
Criza apei şi a hranei, din zona anilor 2020, va fi
mult mai serioasă şi mai devastatoare decât criza economico-financiară de acum.
Suntem pregătiţi să o întâmpinăm? Aceasta este întrebarea. Aurul României nu
este cel mineral, îngropat sub munte, ci stratul subţire de sol fertil, la care
se adaugă apa şi condiţiile geomorfologice excepţionale ale ţării noastre.
Politic vorbind, e nevoie să ştii să cânţi la orgă, adică pe mai multe
claviaturi simultan, ca să poţi conduce o ţară. Pentru că o decizie greşită se
poate răsfrânge negativ în alte locuri. Prevenţia, anticiparea ne stau la
îndemână. Cunosc resursa uriaşă de apă din Dobrogea. Sigur că poate să fie
afectată, şi încă grav, dacă se permite această afacere a Chevron, extrem de
nocivă, adevărat atentat la adresa vieţii. Este un exemplu tipic de acţiune
de-a dreptul criminală a unei corporaţii. Wall Street-ul este numai minciună,
lipsit de strategie şi de viziune, un uriaş cu picioare de lut. Exemplul
Californiei este grăitor în acest sens: deşi, în ultimii doi ani, în toată
California, persistă o secetă devastatoare, politicul a permis demararea
forărilor pentru gaze de şist.
În context
economic global, cu ce valori naturale vine România în concertul naţiunilor?
România este o ţară prea bogată, cu un pământ prea
fertil, ca să fie păstrată fără luptă! Ştiinţific, din 9 regiuni bio-geografice
ale Terrei, România deţine 5, având cea mai importantă eco-regiune la nivel
global. Mai mult de jumătate din Carpaţi, cei mai sălbatici ca natură, sunt în
ţara noastră. Peste jumătate din carnivorele mari ale Europei sunt în România.
Avem apoi Delta Dunării, zonele umede şi pădurile – un tezaur. Capitalul
gigantic al României este dat de resursele naturale. Şi, în special, de baza
genetică pură pe care o are, fiind printre foarte puţinele ţări din Europa care
deţin aşa ceva. Dacă numesc doar cele 220.000 de ha de pădure virgină, apoi
cernoziomul ciocolatiu, cel mai productiv dintre toate tipurile de sol, aflat
cu predilecţie în Dobrogea, se poate vedea capacitatea sigură de a dezvolta
durabil ţara. Nu poţi avea dezvoltare durabilă fără fundamentul dat de
resursele naturale pure. Sub acest aspect, România se înscrie în zona marilor
negociatori, fiind un potenţial multiplicator genetic pentru ţările care au
doar resurse financiare, dar nu şi pe cele naturale. Sau au pădure, dar nu au
codru. Lumea occidentală este disperată să aibă
hrană şi apă de foarte bună calitate pentru cetăţenii ei. Doar astfel îşi
asigură continuitatea ca neam. Toţi sunt conştienţi de pericolul alimentaţiei
industriale, plină de E-uri şi aducătoare de boli pe care medicina actuală nu
le poate trata.
„Ţăranul
român reprezintă nu doar şansa redresării României, ci însăşi speranţa
renaşterii lumii occidentale”Între factorii care subminează identitatea românească şi viitorul naţiunii române aţi numit distrugerea ţărănimii. Ce mai reprezintă ţăranii? Mai sunt ei un element identitar al românilor?
Ţăranul român reprezintă gena
autentică a civilizaţiei mileniului actual. El reprezintă nu doar şansa
redresării României, ci însăşi speranţa renaşterii lumii occidentale, care
încearcă cu disperare să-şi îndrepte nesăbuinţele trecutului. Ţăranul român a
fost în mare parte distrus de febra consumistă şi de supermarketurile care s-au
înmulţit enorm la nivelul întregii ţări. Apoi a fost redus la tăcere, fiindu-i atacat cadrul
natural, de care depinde existenţa sa. A fost jefuit orbeşte, s-a vândut pe
nimic resursa naturală primară. Prin urmare, eu nu aş promova industria
alimentelor bio, ci gospodăria ţărănească tradiţională. Prin ea am ajunge la
bio în mod natural. România, ţară bio! Cu ea aş
cuceri lumea toată! Roşia românească – cultivă această roşie în Germania.
Pune-l pe neamţ să o facă! Ei bine, nu poate, cu toată tehnologia lui, pentru
că nu are pământul ţării noastre, care este cel mai roditor. Şi, peste asta,
este un pământ sfânt. Dacă se pune la punct agricultura ţărănească
tradiţională, exporturile de grâne româneşti se vor face nu pe bani, ci contra
aur.
În acest caz,
de ce nu sprijină băncile din România ţărănimea?
Cum să sprijine băncile esenţa
dezvoltării noastre, când peste 80% din ele sunt străine? Nu au nici un interes
să o facă. Decapitalizarea băncilor româneşti s-a făcut cu bună ştiinţă.
Dezbaterea politică cea mai frecventă din societatea românească este cea legată
de putere. Problema este că, atunci când deţii puterea şi nu ştii ce să faci cu
ea sau nu ai cu cine să faci ceea ce ţi-ai propus, intri în impas. Ieşirea din
această dilemă nu poate fi dată decât prin cultivarea profesionalismului
autentic. Acelaşi lucru este valabil şi în cadrul sistemului bancar. România este
poligon de încercări pentru sistemul bancar internaţional. La filialele din
ţara noastră, băncile-mamă trimit cadre de conducere slab pregătite
profesional, dispuse la experimente, care duc o politică de jecmănire a
populaţiei, şi nu de dezvoltare. S-a ajuns la situaţii absurde: dacă
„economiseşti” la o bancă, ajungi să retragi, la sfârşit, mai puţin decât ai
depus! România ar trebui să aibă o instituţie de credit agricol, aşa cum a
propus Take Ionescu în documentul „România în anul 3000“, încă din 1920. Ce
oameni, ce viziune, ce dăruire faţă de ţară!
Se ştie că aţi
elaborat Strategia de dezvoltare durabilă a României. Cum ar trebui să fie şi
ce puncte ar trebui să alcătuiască această strategie?
În primul rând, trebuie să gândeşti Adevărul, să
spui Adevărul şi să iubeşti Adevărul. Cheia succesului în dezvoltarea ţării stă
în dragoste, unire, întărirea familiei şi micul producător. Restul sunt
detalii. Strategia ţării se poartă în inimă şi are câteva puncte, care încap pe
o pagină: 1. Întărirea legislativă şi
constituţională a statului. Legi administrate eficient de funcţionari în a
căror autoritate populaţia să aibă încredere. 2. Lansarea cercetării şi
dezvoltării cu implicarea universităţilor. 3. Politici monetare şi fiscale
ferme. Nivelul taxelor să fie scăzut. Păstrarea monedei naţionale este un mare
atu, care nu trebuie neglijat. Şi sub nici o formă nu trebuie aderat la
moneda euro! 4. Dezvoltarea căilor de transport. 5. O politică externă
regională şi globală de promovare a concilierii. 6. Transformarea unui handicap
în avantaj de nişă economică: agricultura românească. Protecţia pădurilor şi
conservarea mediului. Dezvoltarea durabilă – concept naţional. 7. Securitatea
persoanei: strategia de sănătate bazată pe prevenţie, hrană sănătoasă, educaţie
prin mişcare, politică demografică stabilă. România deţine Strategia Naţională
pentru Dezvoltare Durabilă (SNDD) încă din 2008, dar nu s-a pus în practică
nici o propoziţie din acest document. SNDD este un pas spre civilizaţie, este
strategia interesului comun, care ar trebui să primeze asupra confruntărilor
politice şi momentelor electorale. SNDD stabileşte cadrul de manifestare a
ambiţiei de dezvoltare, care nu poate fi programată şi garantată decât pe
termen lung. Dificultăţile în elaborarea documentului nu au constat în
introducerea de idei noi, ci în efortul de a scăpa de cele vechi. Un
ultim aspect esenţial este politica demografică, neglijată total de toate
forţele politice din ţară. Pierderea demografică a însumat, între 1990 şi 2014,
peste 3 milioane de oameni. Aceasta a făcut să avem 19 milioane de cetăţeni
acum, iar consecinţele pe viitor, dacă nu se iau măsuri imediate, vor fi
dramatice.
„Laşitatea
conduce România! Să stăm bine, să stăm cu frică, să luăm aminte!”V-aţi opus economiei extractive. Guvernanţii actuali se grăbesc să demareze o serie de proiecte miniere, crezând că asta va genera dezvoltare şi locuri de muncă. Ce propuneţi în schimb?
Pe plan economic, avem nevoie de
măsuri pentru a pune în valoare avantajele competitive reale de care mai dispune
România, prin consolidarea capitalului naţional, întărirea regimului
proprietăţii şi încurajarea iniţiativei antreprenoriale. Aceasta înseamnă o
economie civică, moleculară, care ţine cont de faptul că prosperitatea unei
naţiuni depinde de prosperitatea fiecărui individ în parte. Cu alte cuvinte, nu
am nevoie de 5 latifundiari în agricultură, ci de 500.000 de ţărani viguroşi
care să dezvolte o ţară întreagă. Nu am nevoie de o economie extractivă cum
este acum, în care doar se vând resursele naturale şi activele existente. Dacă
îţi vinzi tot ce ai în casă, unde ajungi, cum mai trăieşti? Este nevoie să
produci, deci întrebarea care ar trebui pusă fiecărui român este: ce ştii să
faci? Un proiect minier sănătos nu înseamnă să vindem resursele pe nimic, ci să
folosim noi resursele – asta înseamnă proiect valabil. Prin noi înşine! Mina
de la Roşia Montană se poate deschide şi exploata numai de către România,
apelând la tehnologia clasică şi prietenoasă cu mediul, dând de lucru la toată
lumea printr-o investiţie de numai 100 de milioane de euro. Dar se
vrea aşa ceva? S-a vorbit mult despre reforma statului, a clasei politice. După
25 de ani, există impresia că se urmăreşte doar o redistribuire a puterii şi
dobândirea de avantaje pentru cei care o deţin. Acum, mai mult ca oricând, avem
nevoie de un dialog real, de o conciliere naţională.
V-aţi declarat
îngrijorat că statul român s-a privatizat. Ce presupune această privatizare?
După 1990, statul român s-a privatizat şi nu mai
poate răspunde corpului social, pentru că nu mai are ce vorbi cu el decât
atunci când îi cere voturile. Cine deţinea, înainte de
1989, controlul informativ al obiectivelor economice a trecut din barca
comunistă în cea a capitalismului extractiv, însuşindu-şi, prin „privatizare“,
ceea ce deţinea sub control în comunism. Şi nimeni nu spune nimic. Laşitatea
conduce România! Să stăm bine, să stăm cu frică, să luăm aminte!
„România este un vultur închis într-o colivie”Astăzi, toţi politicienii noştri sunt profesori, de regulă la universităţi private. Ce părere aveţi despre nivelul ştiinţific al acestor universităţi?
Conducătorii vremelnici ai României au distrus ţara.
Iar puţinii profesori adevăraţi pe care îi mai avem au mâinile legate. Şcoala
românească actuală este în suferinţă. Dacă vrei să înrobeşti o ţară, îi
distrugi educaţia. Aşa s-a şi întâmplat. Dacă ai educaţie performantă, eşti, ca
popor, liber. România este un vultur închis într-o colivie, din care nu poate
să-şi întindă aripile, să zboare. Universităţile particulare ar trebui
desfiinţate, fără excepţie. Sunt doar o industrie de diplome fără acoperire,
urmărind doar profitul şi spălarea creierelor. Au fost viciate, evident, şi
universităţile de stat. La Medicină, înainte de ’89, se tragea linia sub
ultimul intrat la 9,80. Acum se intră şi cu 4. Cum să mai comentezi aşa ceva?
Manuale alternative? O samavolnicie! Istoria poporului român este cumva
alternativă? Geografia ţării este cumva alternativă? Mama ta este alternativă?
Avem cumva alternative sau dileme cu privire la adevărurile morale? Mai toţi
politicienii noştri, da, sunt „profesori“ – nu de gimnaziu, nu de liceu, ci
profesori universitari. De unde până unde? Pe vremea lui Spiru Haret, ca să
obţii titlul de profesor, treceai prin examene foarte dure, trebuia să înveţi
pedagogie, iar la final numirea era semnată de Rege. Astăzi, învăţământul
superior din România scoate pe bandă rulantă absolvenţi interesaţi doar de
diplomă. Se citeşte foarte puţin. 1,5% din adolescenţi citesc cel mult 2 cărţi
pe an. Camera Deputaţilor a votat 28 de milioane de euro pentru cumpărarea de
stick-uri de memorie pentru calculatoarele şcolare, în condiţiile în care 50%
din şcoli nu au apă caldă şi căldură. Totul este absurd în România!
Analizând
sfertul de veac de când suntem liberi, ce puteţi spune? Am câştigat sau nu
libertatea? Am ajuns să iubim competiţia între valori, şansa de a alege?
Competiţia minţilor din Occident a
fost transformată în România într-o cursă nebună după profit. Societatea s-a
transformat într-una de consum, supusă unei manipulări masive. S-a înlocuit
ştiinţa cu miturile şi s-a pledat pentru libertate fără responsabilitate, spre
a acoperi fraudele. Sub toga câtorva profeţi din ţara asta se ascund frauda şi
manipularea cea mare. România nu este o ţară liberă
atâta timp cât presa, în cea mai mare parte, este dirijată. Mulţi şi-au vândut,
pentru 30 de arginţi, şi sufletul, şi ţara. Dacă vrei să-i înveţi pe
oameni să fie liberi, învaţă-i o meserie. Or, în România nu mai sunt meseriaşi,
sunt doar afacerişti.
„Roşia
Montană şi gazele de şist nu sunt proiecte, ci afaceri murdare, antinaţionale
şi jefuitoare de suflete”La capitolul „realizări“, în cei 25 de ani de democraţie, consemnăm alarmaţi retrocedările de proprietăţi, făcute pe baza legii restitutio in integrum. Cât şi cum s-a retrocedat?
„În mintea strâmbă şi lucrul drept se strâmbă”,
spunea părintele Arsenie Boca. Pentru pământul ţării, eroii neamului şi-au dat
viaţa, iar contemporanii noştri îşi vând sufletul pentru un pumn de arginţi.
Instituţia proprietăţii este dinamitată în România. Democraţie fără proprietate
privată nu există, iar proprietatea privată fără instituţia care să o
înregistreze şi să o apere, şi anume cadastrul general, nu există nici ea. De
25 de ani, nu a fost pusă ordine în cadastrul general, pentru că este nevoie de
haos. Unde este haos este şi interes, pentru că, în toţi aceşti ani, statul a
retrocedat păduri, terenuri, ape, clădiri, în valoare de peste 60 de miliarde
de euro! Legea 247 şi Legea 1 din 2000 au distrus pădurile ţării. Încă
mai sunt valabile ordonanţe ale lui Horthy, din 1940.
În acest
context, cum vor ajuta proiectele Roşia Montană şi gazele de şist, în caz de
realizare, economia românească?
În primul rând, nu sunt proiecte, ci afaceri murdare
ale celor de la Gold Corporation şi Chevron, în strânsă legătură cu clasa
politică românească ticăloasă. Iar Chevron este unul din cei mai mari poluatori
privaţi din istorie, urmat de Exxon şi British Petroleum. Sunt afaceri
antinaţionale şi jefuitoare de suflete, pentru că i-au aruncat pe oameni în
război, român contra român, în propria lor ţară. Nu au nici o substanţă
ştiinţifică şi sunt total non-ecologice şi distrugătoare de vieţi prin
consecinţele ulterioare. S-a scris mult pe tema asta, dar eu vă spun un lucru:
aceste intenţii nu se vor pune în aplicare. Punct. Şi Roşia Montană, şi
Pungeşti sunt pământ românesc şi aşa vor rămâne! Iar cei ce le apără sunt eroi.
Nu vorbesc de ecologie aici, n-am ce vorbi, eu discut despre pământul meu, care
nu este al generaţiei mele, ci al urmaşilor mei şi al urmaşilor urmaşilor mei,
în veacul vecilor! Cea mai jalnică este prestaţia clasei politice. Pe 2
decembrie trecut, la Pungeşti, se loveau românii pe români cu ciomegele, dar în
Bucureşti era bal cu toalete de mii de euro, purtate de cocotele politice şi
corporatiste. Este greţos! Şi un ultim aspect: unde este poziţia BOR faţă de
situaţia de la Pungeşti? Cum au fost susţinuţi cei câţiva preoţi şi monahi care
s-au opus cu mare curaj fărădelegilor? Din păcate, la noi, românii, tăcerea
este un nărav vechi al clerului.
Este pământul
ţării de vânzare? Se pare că politicienii şi unii proprietari români nu au
nimic împotriva vânzării pământului către străini.
Pământul ţării este sfânt prin eroii, martirii şi
sfinţii pe care îi adăposteşte în adânc, spunea părintele Iustin Pârvu. Nu este
de vânzare nimănui şi nicicând. Cu toate acestea, de la 1 ianuarie,
politicienii români au dat drumul să se vândă! Dacă nu iubesc glia străbună şi
nu au lucrat niciodată pământul, cum să-l apere? La fel este şi cu oamenii: îţi
dai afară copiii din casă? Este o luptă teribilă pentru putere. Or, o ţară care
are 12% analfabeţi şi încă până la 20% analfabeţi ştiinţific, persoane care
citesc, dar nu înţeleg nimic, este uşor de manipulat. Guvernanţii au nevoie de
o masă amorfă, care să pună ştampila pe buletinul de vot; în acest scop,
populaţia este instrumentată să răspundă pavlovian la pomeni electorale gen
ulei, zahăr şi pui.
Ce aţi dorit să
spuneţi prin afirmaţia făcută într-o conferinţă: „românii au uitat să trăiască
vertical“?
Ne-am uitat tradiţiile şi de unde am venit. Suntem
vânduţi corporaţiilor, care vor doar să cheltuieşti, fără să înţelegi de ce.
Oamenii nu mai au exemple tari de virtute, şi atunci îşi iau lumea în cap. Nu
există un proiect comun, ci doar planuri individuale. Fiecare pentru el.
Pierderea verticalităţii vine din lipsa noastră de dragoste faţă de pământul
nostru şi de înţelegere a rostului neamului românesc. Spre exemplu, SUA au transmis de curând că investitorii americani vor
veni în România numai dacă se va semna un nou acord cu FMI şi va fi votată o
legislaţie permisivă pentru exploatarea gazelor de şist. Cât tupeu trebuie să
ai, ca să faci o asemenea declaraţie? Şi câtă slugărnicie ca să o accepţi? Dar
„brazii se frâng, nu se îndoiesc“, spunea un erou al neamului, Ion Gavrilă
Ogoranu. Eu zic că românii nu vor sta îndărătul gratiilor, până ce
bătrâneţea şi rutina vor pune stăpânire pe ei, iar vitejia va rămâne amintire
şi dorinţă neîmplinită. Pentru menţinerea
verticalităţii, familia este de bază. Şi aici s-a săpat adânc, pentru
distrugerea ei. Peste 2 milioane de români lucrează în afara ţării şi trimit
bani acasă. Dar acasă au rămas familii distruse, divorţurile s-au înmulţit
peste măsură, ca şi copiii abandonaţi şi oamenii bolnavi sufleteşte şi
moraliceşte.
„Conştiinţa
poporului român nu suportă politica publică a trădării şi înrobirii”De ce credeţi că România este o ţară „condamnată la neputinţă”?
Statul nu pune în practică ce spune sau ce spune
legea. Prin urmare, încrederea în instituţiile
statului este zero. Dacă ai o
lege, îţi mai trebuie una care să o pună în aplicare. Cum să ai încredere în cineva care te fură şi te
umileşte permanent? Politicul în România stăpâneşte bine arta
manipulării şi a dezinformării, pentru a se menţine la putere. Se schimbă doar
politicienii, ei între ei, pentru că în spate au acelaşi scop anticreştin. Iar
efectele se văd nu doar în sărăcia şi umilinţa trăite de români în ţară, ci şi
în afara ţării. De multă vreme, „român“ este în Occident un calificativ
depreciativ, şi nu denumirea unui neam demn de stimă. Supremaţia politicului
este în România un semn de pierdere a orientării creştine. Omul a pierdut
nădejdea mântuirii, iar politica a devenit un fel de mântuire socială.
Compromisul în gândire şi vorbă, nepăsarea în faptă au deschis drum liber
absurdului în societatea românească.
Ce nădejde
aveţi în refacerea României? Cum vedeţi viitorul ei?
Sunt oameni
pregătiţi în această ţară să facă istorie, şi nu spectacol ieftin. La ora
actuală, în România este un soi de văicăreală cronicizată. Trebuie făcută
diferenţa între văicăreală şi atitudine. Toţi se văicăresc că nu au bani, se plâng de
ticăloşia clasei politice, dar nu ies în stradă pentru unire şi schimbare. Nu
puneţi, ne îndeamnă Mântuitorul, petic de postav nou la haina veche, pentru că
se rupe, şi nici vin nou în burduf vechi, pentru că se crapă. Schimbarea, ca să
fie efectivă, trebuie să fie totală. Conştiinţa poporului român nu
suportă politica publică a trădării şi înrobirii. Să luăm aminte, vremea
refacerii se apropie! Speranţa este mare numai pentru cel ce are credinţa mare.
Chiar dacă hoţii şi impostura par astăzi de neînvins, greu de înlăturat, chiar
dacă par că sporesc zilnic în putere, chiar dacă avem impresia că a dispărut
credinţa, viitorul României va fi demn şi luminos, pentru că pe dedesubtul viiturii
rău mirositoare de acum curge fluviul credinţei strămoşeşti. Trebuie
doar să îndrăznim!
N-am reuşit să aflu autorul materialului din Naţional, însă are dreptate sută la sută. Şi din 2009, de când este scris articolul, treaba s-a împuţit şi mai rău. România te iubesc! Şi ce?
RăspundețiȘtergere