KARMA ULTIMILOR BRÂNCOVENI
Ioan Budai
Deleanu – Nichia Stănescu – Gabriela Tănase – Ioan Miclău-Gepianu – Sorin
Tudorică – Vasile Pop
IOAN BUDAI
DELEANU
Țiganiada
(final)
„Vlade! (strigă cereasca solie)
Așa zice Făptoriul a toate:
„Zădarnică-i a ta măiestrie!...
Vecinice hotărâri nemutate
Vor poporul tău încă să fie
Lungă
vreme-în păgână robie!" "
Aceste zicând îngerul purceasă
Ascunzându-să-în nuor supțire;
Principul înalt, deacă-înțăleasă
Solia și sfânta hotărâre,
Căzând pre față-îndată să-închină
Voios poruncii el să supune.
Pe cei mai încrezuți ai săi cheamă
Și cum să tâmplă pe rând le spune,
Cu mângăioase vorbe-i întramă;
Și defăimând turceasca robie,
Mai
bine-aleasă-a merge-în urgie.
Mergi sănătos, inimă vitează,
Căci oameni și ceriu îți fu-împrotivă!
Poate că va mai luci vo rază
Și țării tale,-însă deopotrivă
Cum au lucit supt tine, n-aștepte,
De nu
vra din somn să să deștepte.
Iar' Brâncovan, pe care pusese
Vlad povață muntenelor cete
Ce era din toate mai alese,
Să să-adune-atunci poruncă dete,
Și cătră toți ce era mii zece,
„O! voinici aleși! soți de-arme și frați,
A patrii de pe urmă sprijană,
Numelui turcesc nepreteni jurați!
Încă viiă gloata musulmană,
Încă pradă dragă țara noastră,
Cruzimea
ei nimică nu pastră!
Pe domnul viteaz ai săi vândură,
Care fu silit a merge-în streini;
Însă mie lăsă-învățătură
Să nu
vă supuiu turcilor păgâni.
Pagubă-ar fi de-a voastră viață,
Pagubă (zisă) și de vărtute,
Să răpuneți pentru-o șugubață
Boierime, suflete vândute;
Ci să cruțați-nalta bărbăție
Spre
mai bune vremi, de-or fi să fie!
Vă mulțumesc dar eu, domnul, țara,
Pentru-a voastră vitează sâlință.
Mergeți dragii mei! Fugiți de-ocară
Ce-așteaptă pe cei fără credință,
Ce s-aruncară la turci în brață!
Lăsați,
după vrednicii să pață."
Așa zâcând cu lacremi pe față,
Cuvânt îi închisă-amara jele,
Iar' în oastea vitează,-îndrăzneață,
Nu s-auzia făr' suspinuri grele.
Toți în adâncă era tăcere,
Nădușindu-și
amara durere.
Când din șireaguri ieși cu-îndrăzneală
Romândòr înainte și stete,
Împregiur cătând fără sfială,
Și sămn că va să grăiască dete,
Romândor viteaz cu fire-isteață
Ca Mart
la războiu, ca ș-Amor în față.
Însă atunci părea că-i scânteiază
Ochii grăind așa cătră cete:
„Oastea lui Vlad, adecă vitează!
Războiu a face-acum va să-încete?
Iar' turcii vor merge cu pofală
Râzându-și
de-a noastră neîndrăzneală?
La-atâta-adecă țara ne-ajunsă
Să-ș' vază muieri, maice, copile
Roabe la turci în saraiu ascunse?
Iar' fii și părinții de zile
Făcuți musulmani sau puși la robie?
Ah!
voinici! aceasta să nu fie!
Nu fie! păn' suntem în viață!...
Să nu să zică vreo dinioară
Că trăind noi și-într-a noastră față
Vrăjmașul ne robi dulcea țară,
Că-oastea lui Vlad întreagă ș-armată,
Patria-și
lăsă la turci argată!
Ș-unde-ți merge răsipiți în lume
Făr' patrie, casă, fără hrană?
Ah' cel mai amar! ba și făr' nume
Purtând cu voi vecinică prihană!...
Nu, dragi voinici! Ori la slobozie,
Ori la
moarte drumul să ne fie!...
Și deacă-i hotărât din vecie,
Patria să cază fără vină,
Aceaiaș' soarte ș-a noastră fie:
Un mormânt ne-astupe ș-o țărână!
Vrăjmașului alta nu rămână
Făr'
pământul și slava română!"
Romândor fârșind, răpști mulțimea,
Ș-un gomot din șireag în șireag
Mearsă crescând, iară călărimea
Desvoalsă-îndată-alb-verdele steag:
„Du-ne (strâgând), măcar în ce parte,
Ori la slobozie
sau la moarte!"
NICHITA
STĂNESCU
Cântec
M-a uitat Dumnezeu, gândindu-mă,...
Până când gândul
mi-a devenit trup.
M-au uitat frunzele
adumbrindu-mă
Până când nevăzutul
mi-a devenit văzut.
Stau ca şi când cineva
ar trebui să-şi aducă aminte de mine
şi-ntre timp, ros de aer şi nins,
mi se stinge lumina-n orice.
(Nichita Stănescu -Necuvintele-1969)
M-a uitat Dumnezeu, gândindu-mă,...
Până când gândul
mi-a devenit trup.
M-au uitat frunzele
adumbrindu-mă
Până când nevăzutul
mi-a devenit văzut.
Stau ca şi când cineva
ar trebui să-şi aducă aminte de mine
şi-ntre timp, ros de aer şi nins,
mi se stinge lumina-n orice.
(Nichita Stănescu -Necuvintele-1969)
GABRIELA
TĂNASE
E verde lumina care ştie gustul soarelui
Doamne,
îţi curge atâta verde din barbă
că plâng îngerii de parcă ai murit...
şi te aşteaptă să creşti din firul de iarbă
e verde lumina care ştie gustul soarelui
taina vieţii şi-a morţii, mirosul pământului
iubirea, punte între cer şi pământ
zâmbetul, în verde, şi-a îmbrăcat
şi parcă miroase a grădină
a copac înflorit şi-a păcat.
îţi curge atâta verde din barbă
că plâng îngerii de parcă ai murit...
şi te aşteaptă să creşti din firul de iarbă
e verde lumina care ştie gustul soarelui
taina vieţii şi-a morţii, mirosul pământului
iubirea, punte între cer şi pământ
zâmbetul, în verde, şi-a îmbrăcat
şi parcă miroase a grădină
a copac înflorit şi-a păcat.
IOAN MICLĂU-GEPIANU
VÂRFUL CU DOR!
( În
amintirea lui Avram Iancu)
Bună Ziua
Munților,
Cu cărări din stânci și flori,
Porți deschideți zorilor,
Căci așteaptă un Neam mare
Să se-nnalțe către soare!
Iancule fecior din munți,
Acei munți vechi și cărunți,
Tu ești acel vârf cu dor
Ce din fluier chemi în noi,
Duhul
bravilor eroi;
Viitorul deșteptării
E-a iubiri sfântă rază
Ce prin vremi ne luminează;
Cu-a lor vârfuri până-n ceruri
Munții noștri aur poartă,
Iancule ne-adu aminte
C-am cerșit din poartă-n poartă,
Și nu vrem să cerșim iar,
Ci pe-a noastră sfântă vatră,
Pe al Patriei Altar
Să zidim o lege dreaptă,
Dramatica
poveste a Regimentului 11 Siret
În timpul războiului româno-maghiar din
1919, peste 500 de eroi români, ostași ai Regimentului 11 Siret, unul de elită,
sunt uciși de către secui și maghiari pe teritoriul actual al județelor Covasna
și Harghita. Ororile sunt de neimaginat: trași în țeapă ori pe roată, ca în
vremea lui Horea, Cloșca și Crișan, cu ochii scoși, cu nasurile tăiate.
”Cadavrele au stat așa patru zile neînmormântate
Regimentul 11 Siret, din Galați, a
participat la Războiul de Independență (1877 1878), cât și la Al Doilea Război
Balcani (1913). În august 1916, prin mobilizarea unităților și subunităților
existente pe timp de pace se naște Regimentul 11 Infanterie, o unitate de elită
la nivel tactic, comandată de colonelul Mihai Angelescu, ce avea să participe,
în timpul Primului Război Mondial, la acțiuni militare pe frontul românesc, în
perioada august 1916 - noiembrie 1918.
Vreme de trei ani, între 1916-1919, ostașii regimentului sunt angrenați în lupte, în ultima perioadă aflându-se pe frontul războiului româno-maghiar. Regimentul 11 Siret face parte din Armata a III-a română, ce pătrunde în Transilvania în august 1916, pe valea Buzăului, ajungând până aprope de Agnita. Până pe 25 septembrie pierduse, deja, peste 2.000 de oameni. Se retrage până pe celebra linie Galați-Nămoloasa-Tecuci, pe care avea să o apare cu succes până la încheierea ostilităților. Urmează, apoi, o perioadă extrem de neagră, aproape necunoscută, despre care nu se discută în cărțile de istorie: conflictul româno-maghiar din 1919.
Vreme de trei ani, între 1916-1919, ostașii regimentului sunt angrenați în lupte, în ultima perioadă aflându-se pe frontul războiului româno-maghiar. Regimentul 11 Siret face parte din Armata a III-a română, ce pătrunde în Transilvania în august 1916, pe valea Buzăului, ajungând până aprope de Agnita. Până pe 25 septembrie pierduse, deja, peste 2.000 de oameni. Se retrage până pe celebra linie Galați-Nămoloasa-Tecuci, pe care avea să o apare cu succes până la încheierea ostilităților. Urmează, apoi, o perioadă extrem de neagră, aproape necunoscută, despre care nu se discută în cărțile de istorie: conflictul româno-maghiar din 1919.
Ororile făcute de către secui și maghiari la Ciucea, în aprilie 1919
Pe scurt, datele sunt acestea: imediat
după finalul primei mari conflagrații a omenirii, Rusia bolșevică preia puterea
în Ungaria. Pe 21 martie 1919 instaurează, deja, un regim de opresiune,
desființat de armata română eliberatoare. Pe 24, trupele ungurești încept
atacuri puternice împotriva regimentelor noastre. Pe 10 aprilie, Marele Cartier
General Român ordonă pregătirea trupelor și trecerea lor peste Carpații
Occidentali, cu scopul clar de a ocupa teritoriul românesc fixat prin
Conferința de Pace de la Paris. Pe 16 aprilie 1919, la ora 3.15, românii
contraatacă. Evident, există numeroase controverse legate de aceste bătălii. Un
lucru este, însă, stabilit: ostașii români capturați în lupte erau torturați
sălbatic, apoi uciși fie prin tragere în țeapă, fie pe roată, exact ca-n Evul
Mediu.
Atrocitățile erau comise de o celebră
”Divizie de secui”, formată din recruți ai districtelor secuiești din
Transilvania, mai ales din comitatele Trei Scaune, Ciuc și Odorhei, respectiv
zona din est, populată de aceste minorități. Se organizează misiuni de tip
”partizani” asupra trupelor noastre, prin care soldații români sunt capturați
la finele a tot felul de ambuscade. Potrivit datelor istorice, peste 500 de
eroi sunt răpiți de către secui și maghiari.
Pe 15 aprilie 1919, pe înălțimea numită
”Parnici", "Garda Roșie de la Budapesta” a ciuruit și a ucis 18
militari români. Declarația este semnată de doi martori oculari din Ciucea,
Petru Brudașcu, și de Sabin Truția. ”Unuia i-au tăiat urechile, străpungându-l
cu baioneta. la altul i-au scos ochii și l-au străpuns, apoi, prin gât...La doi
le-au tăiat nasul și urechile. Pe alți patru i-au chinuit în modul următor:
le-au rupt fălcile, le-au sfâșiat picioarele și mâinile...iar la alți doi le-ai
sfâșiat stomacul, scoțându-le intestinele și întinzându-le peste
gură”...”Cadavrele au stat așa patru zile neînmormântate”...”În ziua de
Sfintele Paști, apropate tot satul a ieșit la locul unde zăceau trupurile
schingiuite ale băieților noștri”.
Soldați din Regimentul 11 Siret privesc la foștii lor camarazi
de arme, uciși mișelește
După 1945, comuniștii ascund ororile. ”Au considerat că ar fi o mare eroare de imagine să se scrie în cărțile de istorie despre luptele dintre români și tovarășii bulgari ori maghiari, mai ales că la mijloc existau pretenții teritoriale. Așa că s-a aruncat gunoiul sub preș”, spune istoricul Alexandru Tudor. ”Nu pot să-mi explic nici acum deunde apare această jenă în abordarea subiectului. Suntem datori să cunoaștem istoria și să o apreciem, mai ales că relațiile cu vecinii noștri nu au fost, niciodată, prea cordiale”, adaugă alt istoric, Cristian Negrea.
Sursa: ”Războiul româno-ungar de la 1919”, Cristian Negrea. Fotografii: Muzeul Național de Istorie a României
Istoria ultimilor Brancoveni nascuti in
Romania
Iubire si
recunostinta Sfantului martir si binecredinciosului Voievod Constantin
Brancoveanu.
Autor Sorin Turturica
Mireasa, în vârstă de aproape 30 de ani, era o aviatoare cunoscută în
epocă. Născută la Viena, la 6/19 martie 1912, era fiica cea mică a lui George
Ştirbey, un politician conservator care se stinsese în timpul epidemiei de
tifos din 1917, şi a soţiei sale Elisabeta (născută Băleanu). Marina a
copilărit lângă munţii Ciucului, la Dărmăneşti, în judeţul Bacău, alături de
mama şi de sora sa mai mare, Alexandra (Sanda, pentru apropiaţi), bucurându-se
de viaţa „la moşie” şi câştigându-şi renumele de fată zvăpăiată. Când a
crescut, s-a lăsat în voia firii ei independente şi îndrăzneţe. A învăţat
tainele aviaţiei în 1935, la Şcoala de zbor „Mircea Cantacuzino” de la Băneasa,
şi a devenit cunoscută publicului prin figurile de acrobaţie pe care le executa
la spectacolele aeriene la care era invitată să participe.
Cei doi miri, Marina şi Constantin, au fost părinţii a doi băieţi,
ultimii Brâncoveni născuţi în România. Primul dintre ei a venit pe lume la 28
ianuarie 1943 şi a fost botezat, aşa cum cerea tradiţia familiei, cu numele de
Constantin. Botezul a avut loc la 21 mai – Ziua Sfinţilor Împăraţi Constantin
şi Elena – la Biserica „Domniţa Bălaşa”, iar naşi au fost bunicul Constantin
(care era unul dintre cei trei efori ai respectivei biserici) şi mătuşa
Elisabeta (sora mai mică a tatălui).
Micul Constantin a venit pe lume într-o perioadă istorică agitată.
Naşterea sa a avut loc imediat după drama trupelor germane şi române de la
Stalingrad. Au urmat bombardamentele anglo-americane, ocuparea ţării de către
sovietici, venirea comuniştilor la putere şi plecarea regelui din ţară.
La începutul anului 1948, în ziua de 17 februarie, a apărut şi cel
de-al doilea băiat, care a fost botezat Mihai. Astăzi, el povesteşte: „Botezul
meu a fost făcut în apartamentul nostru, pentru că mama a fost sfătuită să facă
acest lucru acasă. Veniseră comuniştii şi putea fi periculos să mergem la
biserică. Am fost botezat Mihai pentru că era imediat după plecarea regelui şi
multe familii şi-au botezat atunci copiii cu numele de Mihai” (interviu cu dl.
Mihai Brâncoveanu, aflat în posesia autorului).
Doi copii „duşmani de clasă”
Comunismul a adus vremuri întunecate pentru familiile înstărite, care
au început să-şi piardă casele şi veniturile. Speranţa într-o viaţă decentă,
lipsită de umilinţe, era dincolo de „cortina de fier”, în lumea liberă. Este
motivul pentru care, în primăvara anului 1948, soţii Brâncoveanu au decis să
plece din ţară. Şi-au luat cei doi copii şi au mers la malul mării, unde,
împreună cu alte cinci persoane adulte (soţii Paula şi Vasile Stoica, Olimpia
Zamfirescu, Radu Teodor Creţoiu şi Gheorghe Tambarlidis), au pornit în căutarea
unei ambarcaţiuni care să-i ducă în Turcia. A fost un plan copilăresc, pentru
că litoralul colcăia de agenţi şi informatori ai Siguranţei, aflaţi în căutarea
unor astfel de fugari.
Arestarea a fost inevitabilă. Celor şapte li s-a intentat proces pentru
„tentativă de trecere frauduloasă a frontierei” şi, în mod curios şi chiar
neverosimil pentru ceea ce ştim astăzi că a însemnat stalinismul, doar bărbaţii
au fost condamnaţi. Constantin-tatăl a luat trei ani (Arhiva CNSAS, Fond I,
Dosar 262090, ff.5-7).
Ajuns la Canal, unde era mare nevoie de forţă de muncă, tatăl băieţilor
a fost ţinut – prin decizie administrativă – şase ani, revenind acasă abia în
1954. În tot acest timp, întreţinerea familiei a căzut pe umerii Marinei. În
1949 i s-a confiscat şi restul averii (o parte o pierduse deja la înfăptuirea
reformei agrare din 1945) şi, prin 1951, i s-a stabilit domiciliul obligatoriu
la ultimul etaj al unei case de pe strada Alexandru Popov (astăzi General Henri
Berthelot), unde familia Brâncoveanu a locuit până la plecarea definitivă din
România.
Marina nu s-a ferit de munca fizică. Uneori era trimisă, alături de
alte persoane din fosta lume bună, să lucreze la amenajarea spaţiilor dedicate
unor manifestaţii muncitoreşti. Mai exact, ei erau printre cei care împodobeau
pieţele cu lozinci mobilizatoare şi cu portrete ale mai-marilor ţării. „Într-o
zi, una dintre sarcinile ei era să pregătească locul pentru o mare paradă – 1
Mai sau 23 August. Trebuia să atârne imensele portrete ale grangurilor
comunişti, aşa cum se făcea. Ea lovea cu ciocanul cu o imensă plăcere – aşa cum
ne povestea mai târziu – gândindu-se că le da în cap bestiilor! Până când un
prieten a prevenit-o: «Ia-o mai încet, Marina, că se vede!»” (interviu cu dl.
Constantin Brâncoveanu, aflat în posesia autorului).
De altfel, Securitatea o ţinea sub
observaţie... În dosarul deschis pe numele ei cineva o acuza că „a comentat
duşmănos realizările regimului democrat-popular din ţara noastră, precum şi
evenimentele interne şi internaţionale”.
Cu timpul, băieţii au crescut şi au mers
la şcoală. Firesc, la istorie au învăţat despre voievodul martir Constantin
Brâncoveanu, despre care aflaseră mai întâi din familie: „Se făcea legătura
între domnitor şi noi, ca descendenţi. Şi mă uimea foarte mult cum el era lăudat
pentru contribuţia sa la artă, iar noi, descendenţii, eram văzuţi ca având
«originea nesănătoasă» şi eram consideraţi «duşmani de clasă»!” (interviu cu
dl. Constantin Brâncoveanu).
„Dacă nu bagi de seamă, te trimit unde e tac-tu!”
Revenirea de la Canal a tatălui a mai ridicat moralul familiei (şi
veniturile au crescut, pentru că s-a angajat pe post de cazangiu). Sigur, în
jurul lor Securitatea crease o reţea informativă alcătuită din apropiaţi, care,
sub diferite pretexte, îi vizitau la domiciliu sau le ieşeau „întâmplător” în
cale, deschizând discuţia despre greutăţile vieţii cotidiene sau despre ce se
mai auzea la posturile străine de radio... Răspunsurile vagi date de Constantin
şi de Marina arătau că soţii îşi învăţaseră, se pare, lecţia. Tatăl băieţilor
nu a ţinut însă garda sus tot timpul şi, în august 1959, a fost arestat din
nou, de data aceasta pentru „uneltire contra ordinei sociale”. A fost judecat
de Tribunalul Militar Bucureşti şi condamnat la opt ani de închisoare (Arhiva
CNSAS, Fond SIE, 10367, f.3). Ce făcuse, mai exact? Participase la unele
petreceri cu prietenii şi îşi spusese părerea despre cum se trăia în România.
Iar cei care l-au condamnat au interpretat faptele lui Constantin Brâncoveanu
astfel: „a avut întâlniri clandestine organizate cu diferite elemente şi a
comentat duşmănos realizările regimului democrat-popular”. Opt ani, pentru
nimic!
Şi băiatul cel mare a riscat
închisoarea. Mare amator de muzică, Constantin participa des la spectacolele de
la Operă sau de la Ateneu. Făcându-şi prieteni printre artişti, s-a trezit
implicat în ceea ce este cunoscut drept „Procesul cântăreţilor de la Operă”.
Astăzi, când îşi aminteşte, deşi vorbeşte degajat, o undă de revoltă pare că se
mai simte în vocea sa: „Să fi fost prin 1960... Erau arestaţi Dinu Bădescu, cu
prietena lui, Viorica Cojocaru, care era pianistă, Valentina Creţoiu, Şerban
Tassian şi Cornelia Gavrilescu... Erau acuzaţi că discutau chestii de politică,
nefavorabile regimului de atunci. A venit Securitatea să mă ia şi pe mine, de la
Biserica «Domniţa Bălaşa», unde eram zugrav, ca să mă întrebe ce ştiam despre
Dinu. Şi acolo m-au ameninţat cu multe lucruri, inclusiv că n-o să-mi mai văd
mama. Şi am ajuns martor al acuzării la Tribunalul Militar, când a fost
procesul. Acolo i-am văzut pe soliştii arestaţi ai Operei, arătau absolut
înspăimântător. Erau slabi, palizi, îmbătrâniţi... Şocul mi-a dat curaj şi am
fost de partea lor. Când am fost întrebat dacă am auzit vreodată expresia
«viaţă de câine», am răspuns: «Da, sigur, cu referire la viaţa muncitorilor din
America!». Atunci, preşedintele Tribunalului m-a ameninţat: «Dacă nu bagi de
seamă, te trimit unde-i tac-tu!» Am avut foarte mult noroc, pentru că a venit
ordin de sus să le dea drumul, adică să fie condamnaţi la doar cât aveau de când
erau arestaţi. Şi aşa m-au lăsat şi pe mine în pace! Acei interpreţi nu erau
bine văzuţi de comunişti, pentru că au cântat în anii războiului în Europa
ocupată de nemţi. Dinu Bădescu chiar regreta că nu a rămas la Viena... De fapt,
el rămăsese la Viena după război, dar a avut ghinionul să se afle la Praga în
1948, când comuniştii au pus mâna pe putere. Şi a fost trimis, obligatoriu, în
România, nu a mai putut reveni în Austria...”.
Limbă rusă şi pian
Fraţii Brâncoveanu au urmat cursurile
Liceului „Sfântul Sava” (numit în epocă „Nicolae Bălcescu”). Profesorii i-au
privit cu simpatie pe cei doi (în anii ’30 îl avuseseră ca elev şi pe tatăl
băieţilor). „Am avut nişte profesori extraordinari acolo: pe Bărbătescu la
română, pe Anghelescu la botanică, pe doamna Grom – o minunată basarabeancă –
la rusă. Aceşti profesori, într-un fel, ne apărau, pe Mihai şi pe mine. Ne
încurajau să avem note mari, ca măcar sub acest aspect să nu putem fi atacaţi”,
îşi aminteşte astăzi cel mai mare dintre fraţi.
Constantin a susţinut bacalaureatul în
1960 şi a dorit să urmeze arhitectura (era influenţat în acest sens de unchiul
său, arhitectul G.M. Cantacuzino, soţul Alexandrei Ştirbey). Nu a îndrăznit să
se înscrie la facultate, ci şi-a depus dosarul la Şcoala tehnică de arhitectură,
dar nici acolo nu a fost acceptat. Pentru a-şi câştiga pâinea, a început să
lucreze ca zidar, apoi ca zugrav, la Biserica „Domniţa Bălaşa”.
În 1962 a realizat că singura şansă de a face studii superioare i-o
putea oferi Institutul de limba şi literatura rusă „Maxim Gorki”. „Am decis să
intru la Institut – îşi aminteşte astăzi domnia sa – pentru că aveam talent la
limbi străine şi în liceu am avut note mari la limba rusă. Şi am intrat al
doilea, în 1962. Nu a mai avut nimeni ce să zică... În toamna lui 1963,
institutul s-a desfiinţat, de fapt, s-a transformat în Facultatea de limba şi
literatura rusă, în cadrul Universităţii Bucureşti... La «Maxim Gorki» m-am
acomodat foarte uşor, şi acolo am avut profesori excelenţi. O doamnă, Ita
Grossman, care ţinea la mine mult... Preda limba şi fonetica rusă. Apoi, mai
era Cornelia Comorovski, care a plecat la Paris, şi a venit, în anul II, Zoe
Dumitrescu-Buşulenga. Tot în anul II, la limba română, am avut-o ca profesoară
pe Mioara Avram. Ea era o superbă profesoară şi lingvistă, dar cu o reputaţie
de a fi foarte zgârcită cu notele. Dar mie mi-a dat 10. Şi am aflat mult mai
târziu că a fost chemată de decan – Rudenko îl chema – şi i-a spus: «Tu, care
niciodată nu dai 10 nimănui, te-ai găsit tocmai ăluia să-i dai!»”.
Mihai, fratele mai mic cu cinci ani, a
împărtăşit talentul pentru limbi străine al lui Constantin (amândoi vorbeau
franceza foarte bine, pentru că o învăţaseră în familie), dar şi pasiunea
pentru muzică: „La vârsta de şase ani am petrecut o vară la Ciucea, unde
unchiul meu, arhitectul G.M. Cantacuzino, lucra la Mausoleul lui Octavian Goga.
Atunci am cunoscut-o pe Veturia Goga, care era o persoană foarte drăguţă. Ea
reuşise să-şi păstreze proprietatea. Avea şi livada, şi castelul... În
tinereţe, ea a fost cântăreaţă de operă. Pe vremea când am vizitat-o eu,
asculta muzică la radio, pentru că reîncepuse să se dea muzică bună. Noi nu
aveam un astfel de aparat. O duceam foarte rău, tata era închis... Ea mi-a dat
nişte bani să ne cumpărăm un radio, ceea ce am şi făcut. Apoi am început să
studiez pianul, cam de la vârsta de şapte ani. Am avut o primă profesoară, bună
pentru începători, care, după trei ani, mi-a spus: «Mi-am terminat misiunea,
găseşte-ţi pe altcineva». Şi am continuat cu o celebră pianistă, Nadia Chebap,
rusoaică de origine. Pe vremuri cunoscuse celebritatea, acum nu mai avea voie
să apară pe scenă... Ea i-a fost profesoară şi lui tata”. A doua mare pasiune a
lui Mihai a fost matematica. Când a venit vremea să-şi aleagă cariera, a optat
pentru aceasta din urmă.
„Veste bună”
La începutul anilor ’60 viaţa a devenit
un pic mai respirabilă pentru Marina Ştirbey-Brâncoveanu şi băieţii ei. Nu
numai că fiul ei cel mare şi-a început studiile superioare (fie ele şi de limba
rusă!), dar – la fel de important – ei i s-a ridicat interdicţia de a părăsi
Bucureştiul, pe care o avea de treisprezece ani. „Până în 1963 mama nu putea
ieşi din Bucureşti fără autorizaţie. Norocul nostru orb a fost că i s-a dat
acest DO [domiciliu obligatoriu – n.a.] în Bucureşti şi nu în fundul
Bărăganului, cum au fost multe cazuri ca, de exemplu, [aviatoarea] Nadia Russo,
Pia Zamfirescu etc. Mama s-a prezentat la miliţie pentru a i se ridica acest
DO. În orice caz, era hotărâtă să nu spună «Mulţumesc!» pentru ceva ce era
normal. DO-ul era anormal! În acelaşi timp îşi dădea seama că ceva trebuia să
spună! Soluţia ei a fost genială. Le-a spus: «Veste bună!» Am putut atunci,
Mihai şi cu mine, să avem prima noastră vacanţă cu mama. Am mers cu cortul la
Dâmbul Morii, pe linia Bucureşti-Braşov, după Timiş, cel de Sus si cel de Jos.
Apoi peste dealuri la Câmpulung şi înapoi la Bucureşti. Una dintre cele mai
bune şi reuşite vacanţe din viaţa mea...” (interviu cu dl. Constantin
Brâncoveanu). Trecuseră însă două decenii de când Marina şi Constantin
Brâncoveanu se căsătoriseră la Mogoşoaia. Marina simţea că nici anii care urmau
nu promiteau nimic bun. A hotărât, din nou, să plece din ţară. Mai ales că de
dincolo îşi putea ajuta soţul mai uşor, care era încă închis. De data aceasta a
procedat altfel. Sanda, sora ei mai mare, era în Anglia, iar în Franţa se afla
Matei Brâncoveanu, singurul frate al soţului care mai era în viaţă (doi fraţi
muriseră în război). Cu ajutorul lor şi al Marthei Bibescu s-a pus în mişcare o
întreagă operaţiune diplomatică menită să creeze presiune asupra regimului de
la Bucureşti. Diferite personalităţi din lumea politico-diplomatică occidentală
au cerut autorităţilor să permită familiei Brâncoveanu să plece definitiv din
România. La începutul anului 1964, guvernul român a acceptat.
Vestea că li se permite plecarea a venit
însoţită de o cerere care i-a revoltat, şi pe băieţi, şi pe prinţesa
Brâncoveanu. Membrii familiei urmau să-şi piardă cetăţenia. Mihai Brâncoveanu
îşi aminteşte: „Pe la începutul lui 1964 am primit autorizaţia de a pleca, după
ce rude şi prieteni din străinătate au intervenit, pe căi diverse, pe lângă
autorităţile române. Pentru a părăsi ţara, am fost obligaţi să renunţăm la
cetăţenia română. Este, de altfel, singurul document pe care, deşi minor (aveam
16 ani), l-am semnat singur! Fireşte, nu aveam nicio poftă să semnez; mama mi-a
şoptit la ureche, pe franţuzeşte, că în orice caz semnătura mea n-avea nicio
valoare, având în vedere vârsta mea! Toate celelalte documente erau
contrasemnate de mama”.
Plecarea Marinei şi a celor doi copii a
avut loc la 17 aprilie 1964. Trei bilete au fost rezervate din străinătate, pe
numele lor, la compania aeriană belgiană Sabena. Un prim zbor îl făceau de la
Bucureşti la Bruxelles, iar din capitala Belgiei luau un alt avion pentru
Londra.
Mihai Brâncoveanu: „Noaptea dinaintea
plecării am petrecut-o la hotelul aeroportului Băneasa. Pâna în ultimul moment
mama a sperat că tata va apărea la aeroport şi va călători cu noi. Se pare că
au fost, efectiv, cazuri în care deţinuţi au fost duşi direct din închisoare în
avion... Lucrurile nu s-au petrecut însă astfel. Tata a fost eliberat două luni
mai târziu, cu ocazia unei importante amnistii. Şi-a revăzut părinţii, care
erau amândoi în viaţă, şi a făcut cele necesare pentru a obţine autorizaţia de
a pleca în Anglia, unde a sosit între Crăciun şi Anul Nou. În Anglia, locuiam
într-o căsuţă amabil pusă la dispoziţia noastră de două prietene englezoaice
de-ale mamei, care în anii ’30 veniseră în România. Se afla într-un mic sat din
Kent (East Brabourne), la câteva zeci de metri de casa Sandei Cantacuzino şi la
ceva mai mult de o oră de mers cu trenul la Londra. După circa un an, tata a
fost angajat la BBC, unde se ocupa de emisiunile în limba română: buletin de
ştiri, reportaje despre evenimentele culturale la care participau artişti
români, de pildă soprana Ileana Cotrubaş, care cânta regulat la Covent Garden
sau la celebrul festival de la Glyndebourne. Tata făcea aproape zilnic drumul
dus-întors cu trenul până la Londra, iar mama rămânea la ţară să se ocupe de
casă; totdeauna a detestat marile oraşe... După vreo cinci-şase ani, părinţii
au cumpărat (luând un împrumut) o casă ceva mai mare, cu o grădină, la circa
10-15 minute de mers cu maşina de East Brabourne.
Au rămas acolo până când tata s-a
pensionat, în 1981. În timpul călătoriilor lor în Franţa, unde doreau să se
stabilească o dată ce tata va fi la pensie, au găsit o casă care le-a plăcut.
Era tot într-un cătun, numit Bouloc, în departamentul Tarn-et-Garonne, la circa
o sută de kilometri nord de Toulouse. Au cumpărat-o în 1981, s-au mutat în ea
în primăvara lui 1982 şi au vândut proprietatea din Anglia. Din păcate, tata
n-a profitat decât prea puţin de această nouă casă: în dimineaţa zilei de 18
noiembrie 1983 a murit subit de un infarct. Nimeni nu se aştepta la un sfârşit
atât de timpuriu: sănătatea lui părea excelentă... Pentru mama, mai în vârstă
ca el cu opt ani, a fost o lovitură cumplită. Cu mult curaj, a reuşit însă să
se refacă, să-şi organizeze o viaţă relativ plăcută în sud-vestul Franţei,
înconjurată de prieteni. Fratele meu şi cu mine ne duceam regulat să o vedem.
(...) Până prin 1995 era capabilă să plece singură cu maşina chiar pe distanţe
mai lungi: de mai multe ori a venit până în regiunea Nisei, unde socrii mei de
atunci aveau o casă unde petreceam o parte din vacanţa de vară. Prin 1997,
sănătatea ei a început să se deterioreze. Ultimele şase luni din viaţă le-a
petrecut într-o casă pentru persoane în vârstă, la câţiva kilometri de Bouloc.
A murit pe 15 iulie 2001, la vârsta de 89 de ani. Casa de la Bouloc am
pastrat-o, şi sunt încântat să mă întorc acolo de câte ori am posibilitatea să
o fac”.
Legătura prinţilor Brâncoveanu cu România, reluată după căderea comunismului
Ce au făcut cei doi băieţi în Europa
Occidentală? Mihai, cel mic, a ales matematica şi Franţa. În 1971 a absolvit
studiile superioare la Paris şi s-a angajat la Centrul de cercetare ştiinţifică
în matematică. După zece ani a început să predea la Universitate şi asta face
şi azi. Este specializat în teoria probabilităţilor. Nu a uitat de muzică, dar
nu mai avut timp să studieze cât şi-ar fi dorit. Uneori cântă la pian în public
(a făcut-o şi anul trecut la Bucureşti, la Ateneu, când a interpretat o piesă
la patru mâini împreună cu Dan Grigore). În plus, din 1971 semnează cronici
muzicale în „La Revue des Deux Mondes”, una dintre cele mai vechi reviste
franceze.
În 1984 s-a căsătorit cu Bettina
Funck-Brentano. Primul lor copil, un băiat, s-a născut în 1991 şi a primit
numele de Clement-Constantin. Apoi a venit pe lume o fetiţă, Ana, care s-a
stins la vârsta de patru ani şi jumătate, în urma unei tumori la creier (a
trăit între 1994 şi 1999). În prezent, Mihai Brâncoveanu este recăsătorit cu
Laetitia Le Guay şi au împreună două fete: Isolda (n. 2005) şi Maria (n. 2006).
Constantin Brâncoveanu a ales istoria şi
Anglia: „Ajuns în Occident, am constatat că aici era cerere de oameni care
cunoşteau limba rusă. Am decis să exploatez acest lucru şi aşa am făcut carieră
universitară. În 1964 am susţinut un interviu la King’s College din Cambridge
în ideea de a studia în continuare limbile străine. Am fost acceptat cu rusa ca
limbă principală şi cu franceza ca limbă secundară. Am descoperit [însă] că mă
interesau mai degrabă subiectele de istorie şi de gândire politică decât cele
lingvistice. În toamna lui 1967 am plecat cu bursă în America, la Harvard,
pentru master. Acolo am studiat istoria. După ce am încheiat la Harvard, m-am
întors în Anglia, pentru că nu voiam să pierd perioada de calificare pentru
cetăţenie, care era de cinci ani din opt. Dacă nu reveneam în 1970 pierdeam
momentul şi trebuia să reiau întregul proces. Nu doream, pentru că în acel
moment eram apatrid. Un an am fost la specializare, la Oxford, apoi am primit
primul meu post universitar, la Colegiul Christ Church (Oxford). Am stat acolo
în perioada 1971-1976, după care am plecat la Universitatea din Manchester,
unde am rămas până în anul 2000, când am ieşit anticipat la pensie. După care
am mai predat cinci ani free lance, dar aproape full time, la Universitatea
Sheffield”. În prezent, Constantin Brâncoveanu predă cursuri de vară despre
istoria Rusiei (perioada 1850-1950) în Statele Unite, la Universitatea din
Missouri. Nu a fost căsătorit niciodată.
Legătura prinţilor Constantin şi Mihai Brâncoveanu cu România a fost
reluată după căderea comunismului. Statul român le-a redat cetăţenia (cu
scuzele de rigoare) şi îi putem întâlni uneori – în timpul deselor vizite pe
care le fac în ţara în care s-au născut – în Bucureşti sau la mănăstirile
ctitorite în Oltenia de voievodul martirizat în 1714. Desigur, nu ştim cine
sunt, discreţia fiind una dintre trăsăturile lor...
VASILE POP
Conceptia despre fapte in
Hinduism si Crestinism
De ce trebuie
sa fie o persoana asa de diferita de altele? In Orient la aceasta intrebare se
da un raspuns satisfacator numai prin teoria karman din hinduism. Daca un om se
naste diferit de altul este numai datorita legii karman. Ganditorii europeni,
in afara de pithagoreici si theosofii moderni, nu au fost atrasi de doctrina
karman - doctrina despre fapte.
Karman
determina campul vietii noastre. Datoria noastra este sa facem ceea ce va
determina in bine viata noastra viitoare.
Intreaga lume
a fenomenelor este guvernata de aceasta lege fatala si implacabila. Fapta este
rezultatul moral al unei serii nemasurata de fapte anterioare si punctul de
plecare al unei alte serii nemasurata de acte ale caror efecte vor fi in mod
nedefinit transformate. Sistemul de fapte care constituie personalitatea
temporara se transforma intr-un alt sistem care consta in formare-a unei
personalitati in mod egal temporara.
Datorita
faptului ca nasterea prezenta este rezultatul total al faptelor anterioare
societatea a constatat si a sustinut ca e incapabila de schimbare. Si prapastia
diferentei s-a adancit si mai mult inventandu-se sistemul de caste.
Omul in
conditia sa actuala este un rezultat al faptelor sale dintr-o viata anterioara.
Acest lucru este valabil intregii existente.
Noi avem in
general obiceiul in Europa sa separam dogma dezvoltarii filosofice de cea a
dezvoltarii morale a religiei, stabilind o distinctie intre ceea ce este
obiectul revelatiei divine directe si opera proprie a spiritului uman. In
credintele indiene o asemenea dinstinctie e imposibil de realizat. Totul este
filosofie: dogma si morala.
Karman a
devenit dogma centrala a religiei hinduse. Este o forma invizibila, uimitoare,
extraordinara, care afecteaza sufletul si-l obliga la suferintele unei noi
renasteri, intr-o conditie umana sau animala determinata de calitatea faptelor
trecute. Toate actele, toate intentiile inscriu in persoana un efect care se
urzeste fie in aceasta viata, fie, cel mai adesea, initr-o viata viitoare, si
care constituie destinul de a fi. In sistemele teistice acesta este Domnul care
declanseaza sau conduce karman. Legea karman loveste pe toti cei vii care
inteleg divinitatea. Ea actioneaza intr-o maniera inevitabila: fapta il urmeaza
pe om si-l gaseste fara eroare.
Se pune
intrebarea: "noi suntem ceea ce am facut, noi vom fi ceea ce vom
face", aceasta e o fatalitate absolua? intr-un fel da, cand karman este
produsul actelor trecute; in cazul in care este un efect de viitor, depinde
intr-o mare masura de efortul uman, care se opune destinului ce actioneaza
orbeste.
Teoria karman,
care explica cauzele destinului in acelasi timp in care impune legea, a intrat
profund in mentalitatea indiana, furnizand cadrul unei psihologii. A antrenat
practic la indieni dorinta de a renunta la fapte pentru a evita consecintele,
de unde aparitia unei etici noi care oscileaza dupa doctrinele cu conceptii
activiste si cu vointa, de a trai.
Pentru a da un
suport plauzibil legii karman a trebuit sa se instaureze doctrina
transmigratiei - samsara. Astfel in credintele populare, viata prezenta a unui
individ este conceputa ca una din vietile care traverseaza prin existente
indefinite adunate de karman, fiind un val din fluviul samsara. Mecanismul este
simplu, sufletul revine pe pamant cu relicva karman, care afecteaza conditia
prezenta si oare determina conditia in care vei fi. Epuizarea de karman se face
eliberare - moksha sau mukti. Karman si samsara sunt o taietura in prezentul si
viitorul omului. Ele descopera in individ fapte anterioare si momeala
destinelor ulterioare.
Karman este un
concept central al gandirii indiene. Orice activitate, fie fizica sau mentala,
ce afecteaza in vreun fel ceea ce este inauntrul sau inafara limitei corporale,
este fapta si genereaza alte fapte. Fiind sub actiunea faptei tot ceea ce este
imprejur sufera modificare, inclusiv omul. Nu exista fapte care sa se piarda.
Orice fapta lasa o intiparire si aceasta se inscrie in karmasaya - depozitul
sau rezervorul faptelor. Ansamblul faptelor trecute, prezente sau viitoare,
actuale sau virtuale, karman si karmasaya impreuna, constituie destinul.
In limba
saskrita acelasi cuvant krm denumeste atat fapta cat si destinul. Fiecare fapta
se constituie in destin, iar destinul genereaza noi fapte. La incetarea vietii
prezente existand inca karmasaya, exista inca un destin, iar acesta determina
samsara - ciclul existentelor succesive.
Destinul este
potential si actual. Destinul potential este reprezentat de karmasaya, cel
actual este karman in curs de desfasurare. Orice fapta se inscrie intr-un lant
cauzal. Ea este generata de faptele trecute si genereaza fapte viitoare.
Roada dupa
fapta poate aparea atat imediat, cat si la o vreme dupa ce cauza a incetat.
Faptele bune, merituoase, avandu-si temeiul in virtute, "aduc"
bucurie, iar faptele rele, pricinuite de viciu, aduc tristete, suferinta si
nefericire.
In traditie
exista patru categorii de fapte: kamya - optionale, pratisedha - interzise,
nitya - permanente (de exemplu intretinerea focului sacru) si naimittika -
ocazionale. Ultimele doua se refera in special la ritualuri si produc automat
acumulare de merite. In cazul yoghinului desavarsit rupt de avidya - ignoranta,
nu exista fapte bune sau rele sau aducatoare de roada, ci simplu fapt in sine.
Pentru ceilalti faptele sunt de trei categorii: karma sukla, care pornita din
virtute are ca roada bucuria, karma krsna, care provocata de viciu are ca roada
tristetea, si karma sukla-krsna amestecata. Scoala Yoga cunoaste si fapta
indiferenta karma asukla-krsna.
Dupa Louis de
la Valee Poussin, doctrina despre Karman este foarte veche in India. Ea s-a
rupt progresiv din naturalismul, misticismul si pietatea vedica. Ea a fost
formulata timpuriu in termeni definitivi: ceea ce omul seamana, aceea culege;
nici un om nu mosteneste binele sau raul de la alt om. Roada este de aceeasi
calitate cu actiunea.
Paul Deussen
sustine ca prin karman viata este o ispasire a faptelor dintr-o viata
anterioara, iar moartea nu poate surveni daca exista o cat de mica ramasita de
fapte. Un rol important in contopirea cu Brahman o are si cunoasterea - jnana.
Intreaga
existenta a omului se roteste in jurul dogmei karman. Ceea ce-l face pe om sa
sufere in viata pamanteasca nu este altceva decat rezultatul unor greseli din
vietile anterioare. Iar pentru tot ce savarseste in aceasta viata va plati
intr-o viata viitoare. Nici un fel de fapta nu poate fi distrusa, ci ispasita.
Karman, care
in istoria gandirii religioase indiene va avea o parte atat de importanta ca si
Brahman si Atman, va constitui unul din pivotii tuturor religiilor si
filosofiilor indiene. Pentru prima data apare in Rig-Veda 10, 82. De aici isi
incepe cariera milenara. Daca Brahman este o conceptie mistica, iar atman o
conceptie naturalista, karman este o conceptie pe jumatate clericala, pe
jumatate laica, care in Vede desemneaza atat sacrificiul, cat si actiunea in
general. Expresia "karman face sa castigi cerul" se poate interpreta
in sensul ca se castiga cerul prin sacrificiul adus zeilor. Karman cu
semnificatia de sacrificiu s-a aliat natural cu Brahman si atman.
In Rig-Veda
karman este folosit pentru a desemna opera sacrificiului, dar spre sfarsitul
imnului al zecelea este folosit pentru desemnarea actiunii in general.
In
Atharva-Veda gasim mentionat karman printre lucrurile ce au radacini in
sacrificiu, dar semnificatia practicarii sacrificiului nu e atribuita lui
karman, ci operei de actiune in general savarsita. Imediat apare ca actiune ce
faureste destinul omului, oa actiune a conceptului samsara fara inceput, fara
sfarsit. Karman devine destinul, acea forta care cere o noua incarnare. Numai
cel ce a dezradacinat dorinta din inima sa scapa de karman si se identifica cu
Brahman.
Vedele puneau
accent mai mult pe practicile mantras si pe sacrificiu in ceea ce priveste
detaliile lui rituale. Dar e probabil ca la inceput karman sa fi fost vazuta ca
o virtute magica nevazuta numita adrsta (nevazuta) sau apurva (noua). Modul de
actiune al lui apurva este necunoscut. Treptat a fost asociata cu conceptul rta
- ordinea inviolabila a lucrurilor. Acestea sunt probabil elementele care au
construit teoria karman, care va gasi dezvoltarea in Upanisad.
Deci primii
germeni ai legii karman se afla in sacrificiu ce se numea si kriya, care era o
datorie si o ceremonie, aparand din ordinea cosmica.
In scrierile
Brahmanas karman apare in stransa legatura cu samsara. Totusi raman in
continuare permise sacrificiile de animale. Dar reflectand la procesul ritual,
"cauza si efect", era inevitabil sa pentru ca, dupa moarte,
sacrificatorul va avea acces in lumea zeilor, se descopere ca orice actiune,
prin simplul fapt ca dobandea un rezultat, se integra intr-o serie nelimitata
de cauze si efecte. Insa, odata recunoscuta legea cauzalitatii universale in
karman, certitudinea inte - nas karman desemneaza activitatea rituala si
consecintele sale benefice, meiata pe efectele salvatoare ale sacrificiului se
ruina. "Preexistenta" sufletului in cer era rezultatul activitatii
rituale a sacrificatorului. Se punea intrebarea: unde se "realizau"
roadele tuturor celorlalte acte ale sale savarsite in timpul vietii? Ramane un
numar nelimitat de fapte savarsite in timpul vietii si acestea constituiau tot
atatea "cauze" care trebuiau sa aiba "efecte". Altfel spus,
trebuiau sa se realizeze intr-o noua existenta aici, pe pamant, sau intr-o alta
lume. Concluzia se impunea de la sine: atman dupa ce s-ar fi bucurat de o
post-existenta, fericita sau nefericita, era constrans sa se reincarneze.
Deoarece orice
act, religios sau profan, amplifica si perpetueaza transmigratia, eliberarea nu
poate fi castigata nici prin sacrificii, nici prin legaturi stranse cu zeii,
nici prin asceza sau caritate. Dupa cautari si meditatii s-a descoperit prima
cauza a lui karman, avidya. Cercul era acum complet: avidya forma sau amplifica
karman care producea samsara, iar moksha devenea posibila datorita gnozei -
jnana. De aceea gandirea indiana a inceput de timpuriu sa conceapa diferite cai
- marga - de eliberare.
Intrucat se
stie ca omul este prizonierul lui karman si in acelasi timp posesorul unui
"sine" nemuritor, el descopera in Brahman doua moduri de a fi aparent
incompatibile: absolut si relativ, spiritual si material, personal si impersonal.
Brahmanii insa
nu au putut determina precis ce este aceasta karman. Credinta curenta in
brahmanism este ca omul, dupa moarte, incepe o noua viata in raport cu faptele
sale anterioare.
Deci in
scrierile Brahmanas gasim o completa schimbare. Sacrificiul este unit cu
karman. Fiecare actiune trebuie sa fie reglata cu privire la ea. De acum karman
e o cale a salvarii care intotdeauna poarta cu ea insemnatatea sacrificiului si
a ritualului.
Si in textele
Aranyakas gasim aceste concepte, dar expuse vag.
In textele
Puranas caile de a gasi divinitatea sunt doua - jnana - cunoasterea si karman -
actiunile, faptele. Astfel karman loveste impotriva vechii credinte in
sacrificiu, penitenta si pocainta ca distrugatoare a pacatului.
In legatura cu
activitatea este descris si Visnu ca avand trei feluri de putere: para (putere
fundamentala), apara (putere identica cu efortul individual) si vidya asociata
cu karman. Toate energiile apartin lui visnu si el este prin energiile lui
inceputul a toate cele ce se misca spre activitate.
Dupa
Bhagavata-Purana eliberarea adevarata vine prin dreapta cunoastere, desi trupul
se mentine mai departe, chiar daca n-au fost epuizate toate roadele lui karman.
Aceasta idee va fi preluata de scolile kamkhya si Yoga.
Totusi, ramane
sacrificiul cu o latura foarte importanta. Cei ce ofera sacrificii zeilor si
stramosilor la fiecare sfarsit de timp lunar, indeplinindu-si datoriile, dar
aducand sacrificii cu inima pura si detasati de toate lucrurile lumesti, aceia
trec dupa moarte in sfera solara si de acolo in inceputul universal care este
cauza lumii. Natura aceasta este calificata ca fiind Brahman. Aceia care totusi
sunt obsedati de notiunea dualitatii trec intr-o natura din care sunt renascuti
in lume conform faptelor trecute. Aceia care-si conduc viata dupa dorintele lor
vor trece prin pamantul stramosilor si apoi sunt renascuti pe linia
inaintasilor. Trupul este cel ce se renaste, sufletul ramane acelasi.
Dezvoltarea
invataturii karman o gasim in Upanisade, dar se prezinta tot ca o taina.
Pentru prima
data, in mod clar, aflam invataturile despre calatoriile sufletului si in
stransa legatura cu acestea invatatura despre karman, care trebuie sa si aiba
urmarile cu siguranta unei legi a naturii. Sufletul depinde de karman ce deriva
din conceptul vedic rta. Totul este determinat de karman; individualitatea este
datorita lui karman: "in timp ce tu traiesti nu exista cale de care karman
sa nu se lege de tine".
In Upanisade
sacrificiul vedic "exterior" este total devalorizat; el este karman -
o fapta, si orice fapta, chiar rituala da roade de ordin negativ, caci
actiunile impotmolesc fiinta umana in cicluri samsara. Doar gnoza - jnana - te
elibereaza din ghemul incalcit al vietilor.
Termenul
samsara apare in Upanisade, dar nu i se cunoaste originea doctrinara. S-a
incercat explicarea transmigratiei sufletului prin influentele elementelor
ariene, dar fara rezultat. Insa eliberarea prin jnana, descoperire facuta in
timpul Upanisadelor, constituie esentialul filosofiei indiene ulterioare, desi
imperfect sistematizata. De fapt adevarata cale de eliberare se realizeaza prin
yoga.
In Upanisade
destinul este determinat de karman. Sacrificiile si ofrandele sunt declarate
goale. Fiecare act are efect asupra persoanei. Poti deveni bun nu numai prin
sacrificii, ci si prin fapta: "intr-adevar devii bun prin fapta buna si
rau prin cea rea". Omul "este pe potriva faptei si purtarii sale: bun
este faptuitorul de bine, rau este faptuitorul de rau; curat este prin fapta
curata si rau prin cea rea. Se mai spune: omul este rodul dorintei; precum ii
este dorinta, astfel ii este stradania; precum ii este stradania, astfel si
fapta ce faptuieste; fapta ce faptuieste este si cea din care se
infrupta". De fapt aici este dezvoltarea teoriei karman expusa in
fragmentul anterior.
In legatura cu
asvamedha, care e sacrificiul cel mare, este prezentata teoria karman in sensul
de a faptui ritul: "El a dorit... sa faptuiasca ritul". In spiritul
exegezei brahmanice se stabilesc corespondente intre om si sacrificiu.
Intr-o serie
de imagini se ilustreaza cautarea unitatii de dincolo de multiplicitatea,
Realului, atat de caracteristica spiritului indian: "Asa cum oceanul este
raspantia tuturor apelor, narile sunt raspantia tuturor mirosurilor, limba
raspantia tuturor gusturilor, ochiul raspantia tuturor formelor, mainilor sunt
raspantia tuturor faptelor - karman".
Ca fapta este
cea care determina calitatea vietii se vede din textul urmator: "O suta de
bucurii in lumea fapturilor sunt o bucurie a zeilor prin fapta - karman -, cei
care ajung sa fie zei datorita faptei", si tot fapta este cea oare da curs
lantului transmigrarii: "Acolo merge inlantuitul odata cu fapta - karman -
unde Semnul (corpul subtil), gandul ii este tintuit. Dandu-i de capat faptei,
oricare o faptuieste el aici, din acea lume se inapoiaza intru asta lume, intru
fapta".
Si in
Chandogya Upanisad apare mai intai karman ca ritual: "Cand cineva isi pune
in gand sa invete imnurile (mantras) le si invata; sa faptuiasca riturile le si
faptuieste". Apare evident legatura intre practicile mantras si karman.
Apoi ritualul focului sacru are valoare maxima: "Cel ce aduce de trei ori
jertfa focului lui Naciketas si cunoaste intreita sa natura, acela leapada de
mai inainte lanturile mortii si fiind mai presus de mahnire se bucura de lumea cerului".
Toate faptele
trebuie sa aiba o rasplatire: "Asa cum se pierde lumea de aici cucerita
prin karman, la fel se pierde si lumea de dincolo cucerita prin virtute. Astfel
cei care trec pe aici fara sa-si gaseasca sinele - atman - si dorintele cele
adevarate, au parte, in toate lumile, de nelibertate. Iar cei care trec pe aici
gasindu-si sinele si dorintele cele adevarate au parte, in toate lumile, de
libertate". Nu exista nici o fapta fara rasplata, iar faptele se adreseaza
ambelor siluete, superior si inferior: "Amandoua beau dreapta rasplata a
faptelor", si "cel care stie ca sufletul mananca rodul faptelor sale,
acela nu mai cauta sa-l ascunda".
Eliberarea de
samsara se face prin yoga, constand in retragerea organelor de simt cu care se
savarseste karman de la. obiectele sensibile si interiorizarea lor: "dupa
ce si-a vazut de studiul Vedei si de slujirea - karman - maestrului,
concentrand in sine toate simturile, nevatamand (ahimsa) toate fiintele decat
dupa datina, cel care se poarta astfel cate zile are, intra negresit in lumea
lui Brahman si nu se mai intoarce".
Mahaibhiarata
la fel arata ca seria de vieti este determinata de karman: "Dupa cum
olarul formeaza tot ce vrea dintr-un bulgare de lut, tot astfel omul are parte
numai de acea soarta pe care si-a pregatit-o singur prin fapta sa. Dupa cum
umbra si lumina sunt vesnic legate strans una de alta, tot asa e strans legata
si fapta de faptuitor prin tot ce a savarsit el singur". Fiecare om
trebuie sa culeaga roadele faptelor sale si se renaste dupa felul faptelor pe
care le-a savarsit: "Numai cu doua lucruri trece omul pe lumea cealalta:
cu faptele bune si cu cele rele pe care le-a savarsit". Chiar si fericirea
din cer nu e vesnica. Dupa ce s-a terminat karman, omul trebuie sa coboare
iarasi pe pamant si sa inceapa o noua existenta. Astfel sufletul trebuie sa
treaca prin nenumarate corpuri, calatorind de-a lungul vesniciei prin forme
mereu superioare sau inferioare, potrivit faptelor. Sufletul are de suportat
numai urmarile propriilor sale fapte. El e purtat pe oceanul de renasteri in
voia unei puteri pe care el singur a pus-o in miscare, dar impotriva careia nu
mai poate lupta, fiindca actiunea acestei puteri atarna de faptele savarsite in
trecut. Pe acestea sufletul nu le poate schimba.
Totusi legea
karman nu e oarba in Mahabharata si nici nu se prezinta ca un determinism
mecanic. Legea karman este acceptata a fi cea mai buna decat oricare alta lege.
Fapta
influenteaza si modifica si destinul. Conceptia aceasta este cu totul diferita
de cea greaca, dupa care destinul ramane fix si nimic nu-l poate schimba:
"Care e mai presus destinul sau fapta omului? Asa l-a intrebat Vasista pe
Brahma. Dupa cum ogorul nu da roade daca nu se arunca in el samanta, tot astfel
si destinul nu se implineste fara fapta omeneasca. Samanta este fapta, iar
ogorul e destinul. Daca fapta ar fi fara roade, totul ar fi fara urmari, iar
lumea ar sta si ar privi la destin. Odata ce fapta a fost savarsita ea isi
urmeaza destinul". Orice fapta atrage dupa ea consecintele: "Orice
fapta buna odata savarsita isi urmeaza drumul spre izbanda, insa fapta rea nu
merge pe drumul cel bun. Dupa cum e fapta, tot la fel e si rasplata. Niciodata
nu dispare fapta saivarsita pe lumea aceasta datorita celor cinci simturi.
Acestea sunt marturie vesnica a faptei si dupa ele al saselea, sufletul."
Doctrina
karman s-a dezvoltat de-a lungul timpului si trebuie inteleasa in functie de
imprejurarile istorice date. Daca in Vede si Brahmanas apare dezvoltata de
filosofii brahmani, iar in brabmanismul popular este dezvoltata de
Dharmasastras, doctrina apare expusa filosofic in Bhagavad-Gita, care e de
altfel culmea filosofiei indiene.
Unii filosofi
au sustinut ca Bhagavad-Gita se afla in situatia de a renunta ori la karman ori
la jnana. Dar ea a pastrat amandoua conceptele, dand o noua interpretare lui
karman. Bhagavad-Gita cere fapte in procesul eliberarii, dar trebuie sa fie
dezinteresate. Apoi se intalneste si o conceptie aproape diferita. Jnana-marga
nu mai e singura cale de salvare, ci apare bhakti-marga, calea devotiunii. Deja
karma-marga prin metodele pe care le folosea, desi avea un intreit avantaj (era
practica, usor de inteles si se bucura de sacralitatea unui obicei stravechi),
devenea mult inferioara. Daca jnana-marga implica prin yoga unirea
atman-Braham, bhaktijmarga implica daruirea in iubire totala si plina de
speranta fata de o anumita zeitate. Renuntarea la roada faptei si oferirea
faptelor Stapanului divin devin mijloace de eliberare, precizate de
Bhagavad-Gita.
Doctrina
despre activitatea dezinteresata se numeste karma-yoga. Fapta nu se mai
prezinta cu aspect negativ si este accesibila tuturor prin tehnicile de
desavarsire, cum e yoga. Accentuand fapta dezinteresata Bhagavad-Gita reduce
atat fapta cat si renuntarea la ea la un punct comun: amandoua duc la desavarsire.
Numai cel ce practica yoga se deprinde cu activitatea dezinteresata, caci
renuntarea fara yoga e greu de indeplinit.
Karma-yoga are
doua faze: distingerea tuturor datoriilor sociale si religioase, dar complet
indiferent si fara atasare de rasplata, si detasarea de toate dorintele si
castigarea eliberarii finale. Fapta s-o faci si s-o indeplinesti liber de orice
atasament: "Savarseste fapta ce trebuie facuta, mereu desprins de ea, caci
omul care savarseste desprins ajunge la culme".
Faptele sunt rezultatul
celor trei parti constitutive ale materiei - prakriti - numite gunas:
"Nimeni niciodata nu sta macar o clipa fara sa savarseasca fapte, caci
savarseste fapte fara sa vrea prin tendintele - gunas - nascute din natura -
prakriti".
Dupa exemplul
celor trei gunas - gunas sattva (insusirea bunatatii), gunas raja (insusirea
faptei) si gunas tama (insusirea activitatii sau intunericului) - exista trei
feluri de fapte, trei roade ale faptei, trei feluri de cunoastere, etc.
Eliberarea se obtine cand se trece peste cele trei gunas si se ajunge la
indiferenta. Deci, pe de o parte, Bhagavad-Gita are o atitudine pozitiva fata
de fapta, pe de alta, negativa din cauza ignorantei - avidya - intretinuta de
gunas si de fapta interesata ce leaga sufletul de samsara: "In afara celor
savarsite pentru sacrificiu restul faptelor inlantuiesc lumea; in acest scop
indeplineste fapta eliberat de legaturi (fata de ea)".
Orice fapta
necesita instrumente de faptuire: "ce este fapta, ce este nefaptuirea?
Aici chiar inteleptii sunt incurcati. Cel care vede in fapta nefaptuirea si in
nefaptuire fapta acela este un intelept intre oameni, acela este yoghin (si
totusi) savarseste pe de-a intregul fapta. Despre cel ce trece la orice fapta
fara dorinta si hotarare, ale carui fapte sunt arse ide focul cunoasterii,
despre el cei luminati spun ca este un intelept". Disparand fapta care
leaga apare libertatea, non-fapta sau fapta fara fruct: "Cel unit (in
yoga) parasind fructul faptelor dobandeste pacea suprema; cel neunit legai; de
fruct se inlantuie prin actiunea dorintei".
Deci
Bhagavad-Gita crede in karman si ca lumea s-a dezvoltat datorita ei, dar robia
ei se datoreaza atasamentului de pasiuni sau dorinte, care este un nod.
Problema
faptelor rezolvata realist si pragmatic in Bhagavad-Gita impune o observatie.
Faptele sunt necesare pentru ca sunt efecte ale existentei empirice, dar
solutia eliberarii prin dezinteres fata de rodul fantei dezvaluie nesiguranta
unei actiuni de evaluare simplista a faptei.
Desi cere
fapte dezinteresate, Bhagavad-Gita nu arata mijloacele prin oare se pot rupe
lanturile karman. Considera ca pacate toate faptele noastre ce izvorasc din
dorinta sau atasament fata de lucrurile terestre, dar faptele implinite din
sentimentul supunerii fata de poruncile cartilor sacre sau la datoriile de
casta, nu le socoteste pacate, chiar daca uneori au consecinte rele.
Continuarea
expunerii filosofice a doctrinei karman se face in scolile filosofice hinduse..
In general
scolile hinduse se bazau pe o latura filosofica. Nyaya accepta logica,
Vaisesika se baza pe pozitia fizica, Samkhya recunostea materia, Yoga denumea
pe Isvara, Mimamsa se baza pe dharma si cunoastere, iar Vedanta pe metafizica.
Scoala
Nyaya-Vaisesika combate oarecum karman sustinand ca, daca toate lucrurile sunt
admise sa fie de scurta durata, in comparatie cu timpul, actele nu pot fi
atribuite lor. Un act implica mai multe momente de executie a lui. Daca
lucrurile sunt admise sa fie persistente sau eterne apoi miscarea nu poate fi
explicata. Daca lucrurile sunt admise sa fie intotdeauna miscatoare, apoi ele
vor fi in miscare in timp ce sunt intelese sa fie in repaus, ceea ce e
imposibil. Daca lucrurile sunt in repaus in mod natural nu poate fi o miscare
vibratorie in ele. Motivul principal invocat in respingerea oarecum a lui
karman consta in faptul ca legea karman este privita de buddhisti ca fiind
identica cu sensul particular inteles. Totodata corpul este vehicolul
simturilor, obiectelor si faptelor.
Dupa doctrina
scolii Samkhya-Yoga karman este implicata in insasi existenta umana. A exista
inseamna a face ceva. Insusirile materiei il silesc pe fiecare sa savarseasca
fapte. Inactivitatea nu e un ideal, pentru ca lumea aceasta este prinsa in
lanturile actiunii. Existenta nu-i cu putinta daca nu faci ceva. Existenta e continua
activitate.
Karman
actioneaza si asupra destinului. Ea se opune legii cauzalitatii morale,
dobandind valoare morala in Brhadaranyaka Upanisad 3, 2, 13-14. Ea apare in
legatura cu samsara si e inevitabila. Samkhya o vede ca o forta materiala, ca o
particula infra-atomica, care determina in mod fatal viata cuiva. Viata noastra
e o suma de acte necesare determinata de impulsuri fiziologice capabila de a
crea o noua karman.
Scoala
Samkhya-Yoga fundamenteaza filosofic conceptia morala din Bhagavad-Gita cu
privire la karman. Ca metode de eliberare cele doua sisteme se intrepatrund si
prin aceasta se cauta impacarea intre conceptiile opuse despre fapta si
cunoastere.
In sistemul
Yoga Isvara este neatins de klesa (cauzele suferintei), nu poseda destin
individual si este. nelegat de karman.
In sistemul
Samkhya cele patru legaturi ale oricarui purusa aflat in conexiune cu prakrti
sunt: klesa, karman, vipaka si asaya. Karman este inteles aici ca fapta
prezenta sau faptuirea ce duce la atasarea fata de fruct, atasare ce-si are
originea in klesa. Vipaka este "coacerea" fructului faptei, adica
legatura de cauzalitate intre fapta si efectele ei. Asaya este totalitatea
initiparirilor lasate de fapte in subiectul faptuitor. Ele se acumuleaza in
karmasaya si determina destinul individual de-a lungul tuturor existentelor
pana la eliberare.
Pe de alta
parte, o activitate nu e o singura fapta, ci insusirea discreta a mai multor
fapte provenite din momentele decizionale presarate de-a lungul activitatii. De
aici multitudinea nelimitata a faptelor, intrepatrunderea lor, consecintele ce
apar in urma fiecarei fapte.
Sistemul
Yoga-Vasistha admite urmatoarea formula: Karman nu este nimic decat activitatea
lui manas. Starea activa a lui ananas determina succesiv momentele. Cand o stare
particulara determina o succesiune de stari poate fi considerata ca un
agent-karta, dar, daca aceasta stare este determinata de activitatea starii
precedente, astfel numita karman, se poate spune karman genereaza karta si
karta cu activitatea lui produce din nou karman, astfel incat karman si karta
se determina reciproc. Ciclul se indrepteapa de la karta spre karman si de la
karman spre karta, si nici o prioritate ultima nu poate fi afirmata la una din
ele. Deci, dupa Vasistha, karman nu se datoreaza lui atman, ci lui manas. In
lume miscarea generata de actiuni se cheama karman, dar in realitate e vorba de
manas si activitatea ei. Samanta lui karman trebuie cautata in activitatea lui
manas. Acest punct de vedere pare sa fie cam unic in filosofia indiana.
Scoala Mimamsa
concepe karman atotputernica si nici divinitatea nu o poate inlatura cu puterea
ei. De fapt prima carte a scolii este numita Karma-Mimamsa (alias
Purva-Mimamsa). In acest sistem filosofic karman are un dublu sens: actiunea
sub toate formele, ca sens general, si actiunea rituala prescrisa de Veda, ca
sens tehnic, pentru ca Purva-Mimamsa se limiteaza la interpretarea textelor
vedice. Unii filosofi au sustinut ca, daca are loc o oprire de a performa
faptele de pe urma dorintei (kamya-karma), actele care au fost deja acumulate
se vor opri natural in ele insele cedand roadele si astfel datoriile
obligatorii nu produc o noua karman, natural persoana fiind scapata de karman.
Totusi, contrar acestui punct de vedere, Suresvara sustine ca emanciparea n-are
nimic de-a face cu performanta faptelor. Insa accentul se pune pe cunoastere -
jnana. Unii vad karman mai importanta, altii le vad pe amandoua de o egala
importanta.
Cea care
atinge punctele cheie in doctrina karman este scoala Vedanta, care nu e o religie
cum au incercat s-o defineasca unii.
Credinta
populara este ca filosofia Vedanta inseamna filosofia Upanisadelor, limitand scrierile sacre ale hinduismului, inclusiv
Veda. Dar termenul "Veda" in cazul de fata este folosit sa semnifice
nu o carte particulara, ci "cunoasterea". Vedanta implica literal (in
sanskrita: vid = a cunoaste) "sfarsitul cunoasterii" si filosofia se
cheama Vedanta pentru ca ea explica ce este sfarsitul si cum se poate ajunge la
sfarsit. De fapt ultima realitate a universului este Brahman. Sankara spunea:
"In Veda este adevarata cunoastere a lui Brahman".
Sistemul
Vedanta descrie patru cai prin care omul poate fi ajutat sa ajunga la starea
mukti: Karma-Yoga, Jnana-Yoga, Bhakti-Yoga si Raja-Yoga. Karma-Yoga este pentru
oamenii activi, pentru cei ce vor sa munceasca si sunt gata intotdeauna sa faca
ceva pentru ajutorul altora. Ea releveaza secretul muncii si deschide calea
spre a completa puterea proprie. Jnana-Yoga arata criteriile cunoasterii expuse
in Purva-Mimamsa si Uttara-Mimamsa de Jaimini. Bhakti-Yoga este calea
devotiunii. Raja-Yoga descopera puteri psihice; campul ei de actiune e foarte
vast.
Pentru a
castiga implinirea trebuie admisa teoria reincarnarii. Ea admite o evolutie
gradata a fiecarui suflet care e potential divin si care creste mai mult si mai
mult trecand prin diferite vieti si forme de viata variate, intotdeauna
culegand rezultatele faptelor proprii pana ce se castiga perfectiunea.
Legea karman
include si legea cauzei, a actiunii si a reactiunii, a compensatiei sau
rasplatirii. Prin aceasta lege Vedanta explica in mod rational inegalitatea
naturii, neexplicata de teoria ereditatii. Ceea ce meritam avem acum, ceea ce
vom face vom primi in viitor. Prezentul e determinat de trecut, viitorul e
determinat de prezent.
Sankara
interpretand Bhagavad-Gita afirma ca eliberarea se poate face numai prin
adevarata cunoastere si nu prin cunoastere combinata cu indepliniri sau
datorii.
Nigamanta
Mahadesika noteaza ca legea karman poate conduce spre realizarea proprie a
fiecaruia in mod indirect, prin producerea cunoasterii, sau direct prin
cunoasterea insasi. Cand un om conduce karman de la un sens la o datorie
dezinteresata, karman nu mai e o robie pentru el.
Scoala Bhaskara
sustine: karman pura nu ne poate conduce spre cea mai inalta perceptie a
adevarului Brahman. Cunoasterea - jnana - combinata cu datoriile obisnuite -
jnana-samuccita-karma - ne poate conduce spre cel mai inalt bine. Cunoasterea
lui Brahman e o datorie imperativa. Nu e imposibil pentru cineva sa obtina
eliberarea -mukti- intr-o singura viata, dar omul trebuie sa se perfectioneze
prin meditatie. Unirea cu cea mai inalta treapta este posibila prin yoga.
Scoala
Yamunacarya vede lumea nu ca produsul lui karman, ci ca produsul lui Isvara. De
fapt se urmeaza metoda din Yoga incercand sa se dovedeasca ca lumea este
produsul unei fiinte inteligente, care a avut o cunoastere directa a lumii
spirituale si materiale. Isvara poate fi si negat si poate fi imaginat ca in
acord cu karman lumea s-a ridicat din combinatia originala a lui gunas.
Ramanuja
considera ca asociatia inteligentei pure cu obiectele lumesti este prin
intermediul lui karman. Sufletele care transmigreaza datqrita lui karman sunt
necreate si trebuie privite ca permanente si vesnice. Pentru ca, daca sunt
schimbabile in timpul continuarii in trup, atunci continuitatea activitatilor
ar fi inexplicabila. Si, daca ele sunt, distruse odata cu moartea trupului,
teoria karman, si toate teoriile responsabilitatii morale, trebuie abandonate.
Acele trupuri oare sunt conditionate de karman pot fi socotite ca sufera o
robie. Karman determina si simturile organelor trupului.
Dupa
Meghanadari karman produce roade prin multumirea sau nemultumirea zeului.
Realizarea actelor bune in trecut determina realizarea unor acte similare in
viitor, producand tendinte ajutatoare, iar realizarea unor acte rele in trecut
forteaza pe om sa ia o linie vicioasa in viitor. Multumirea sau nemultumirea
zeului provocata de fapte determina natura bucuriei sau suferintei tot asa de
bine ca si tendintele spre viciu sau virtute in momentul viitoarei creatii.
Nimbarka
socoteste karman o lege mecanica. Sufletul uman este o parte din natura divina
si dependent prin esenta lui de divinitate. Unirea cu divinitatea poate elimina
karman colectata anterior, (kriya-mana karma), dar nu poate elimina karman care
este deja in stare de a da roade (prarabdha karma). Dar totusi divinitatea
creeaza lumea dupa karman si nu e responsabila de suferintele indivizilor, ci
doar ei insisi sunt responsabili datorita faptelor savarsite anterior.
Vijnana Bhiksu
afirma: cauza originala a lui karman este timpul. Cu toate acestea timpul
opereaza in acord cu karman. Exista apoi relatia fara de inceput intre timp si
karman care determina cursul tuturor evenimentelor. Karman in ea insasi este,
de asemenea, un produs al timpului si chiar determina modul viitor al
functionarii timpului. Timpul este un agent superior al actiunilor, iar
actiunile sunt produse in timp. Madhva afirma ca actiunile sunt acelea care
direct sau indirect duc spre merit sau nemerit. Chiar si faptele indiferente
sunt indirect cauzele meritului sau ale nemeritului. Faptele sunt divizate in
trei clase: vihi-ta - placute, nisiddha - interzise si udasina - indiferente.
Vallabha
sustine ca cine vrea sa cunoasca cu adevarat pe Brahman trebuie sa elimine
roadele lui karman. Cea mai mare dorinta de a sfarsi karman este negarea
roadelor ei. Urmasii lui Vallabha au spus ca faptele sunt dependente de
divinitate si dominate de ea, iar binele e cauzat de propria karman.
Si jainismul
si buddhismul au pastrat din hinduism legea karman. Dupa invatatura jaina,
sufletul produce karman care-l patrunde Karman este de mai multe feluri si
determina cunoasterea, credinta, casta, familia, dreptatea si lungimea vietii.
Karman e considerata a fi o materie fina si fluida care determina la renasteri
pana la eliberare Respectarea celor cinci principii morale - ahimsa, satya,
asteya, brah-macarya, aparigraha - pot duce la eliberarea de karman.
Invatatura
despre karman are o insemnatate covarsitoare in buddhism fiind impreuna cu
samsara elementele esentiale in explicarea originii omului. Multe legende si
predicii atribuite lui Buddha se refera la karman si samsara. Sunt douasprezece
cauze care produc karman, si implicit samsara, dintre care doua sunt cele mai
importante: trsna - setea de viata si tanha - dorinta. Starea de eliberare -
nirvana - se face prin cunoastere.
Actele mentale
sunt acte prin excelenta intrucat nu exista act fara actiune mentala. De
asemenea buddhistii considera ca intreg universul cu toate varietatile lui este
opera faptelor. De aceea ei au facut diferite clasificari ale lui karman.
Karman are un
aspect psihologic ca si unul cosmic. Fiecare act produce un efect natural in lume.
In acelasi timp exista o tendinta care inclina spre repetarea faptelor pe care
le-am mai savarsit. Asadar, toate faptele au roade in lume si efectele in
minte. Nu putem scapa de ele oricat am incerca, dar in minte le putem controla.
Omul poseda libertate, ca si focul vietii spirituale, pentru ca are radacina in
divinitate. Cu cat sesizeaza mai mult adevarul divin, cu atat este mai liber.
Karman tratata
ca miscare este privita ca elementul ireductibil al universului. In general
toate actiunile se includ in conceptul universal karman care se manifesta in
diverse forme si conditii. Se poate spune ca legea karman e chiar misterioasa.
Adevarul e ca noi nu stim maniera in care se manifesta bunatatea divina. De
fapt cauza existenta uniform in univers este Brahman.
In momentul in
care se accentueaza caracterul intrinsec al lui karman, care nu actioneaza
inafara, ci inauntrul omului, vedem ca judecatorul nu e inafara, ci inauntrul
omului. "Astfel karman devine putere predeterminatorie, care exclude
metoda unei guvernari oranduite de vointa suverana si drepta a divinitatii.
Karman devine o lege care e o desfasurare a fiintei noastre, o lege
inviolabila, nefiind supusa schimbarii sau intreruperii. Reintruparile cerute
de karman sunt o incercare de a explica cauza vietii".
In felul in
care se prezinta, karman devine un mijloc de explicare a existentei in
totalitatea ei, in lipsa unui Dumnezeu Personal si totodata Creator. Fapta
omului devine absolutizata complet in raport cu divinitatea. Si, daca legea
karman este cauza creatiei universului apare ca persistenta a fortei si ca o
lege inexorabila, ca fiind cea mai buna decat oricare alta lege si transcende
orice lege. Relevata din conceptul rta (ordinea cosmica) karman este legea
conservarii materiei si a energiei morale. Deci totul este empiric. Apoi
datorita lui karman nu te poti elibera din starea de zeu, ci din starea de om.
In acest fel karman apare cu un aspect antropocentrist absolut. Si aceasta
deoarece sub forta acestei legi atman este Brahman.
Si in religia
crestina exista invatatura despre fapte. Faptele sunt acelea care
caracterizeaza pe adevaratul credincios. Faptele sunt si criteriul dupa care
vor fi judecati oamenii la judecata universala (Matei 25, 40; 2 Cor. 5, 10;
Efes. 6, 8).
Faptele sunt
numai de doua categorii: bune si rele. Faptele moral-bune sunt toate actiunile
libere ce se afla intr-un raport pozitiv cu binele, iar faptele moral-rele sunt
actiunile libere ce se afla intr-un raport negativ cu binele.
In general
pentru a savarsi fapte bune trebuie ca fiinta din care vine fapta sa fie
transformata inspre bine. Valoarea faptelor se masoara dupa omul dinauntru.
Faptele nu pot fi dezlipite de inima. Deci faptele au valoare ca manifestari
ale inimii (Matei 15, 18-19).
Izvorand
dinauntru si participand la bunatatea sau ratutatea launtrica, ele contribuie,
totodata, la progresul sau regresul launtric. La fapta se adauga si intentia
faptuitorului.
Criteriile
dupa care sunt analizate faptele sunt in functie de obiect, imprejurari si
scop.
Scopul final
al fantelor este identic cu scopul ultim al vietii noastre: preamarirea lui
Dumnezeu si fericirea omului. Idealul este inchinarea intregii vieti spirituale
si a fiecarei actiuni lui Dumnezeu. Raportarea aceasta la Dumnezeu poate fi
actuala sau virtuala.
Motivul pentru
care savarsim fapte bune e iubirea: iubirea de Dumnezeu, de aproapele, de sine.
Iubirea de Dumnezeu implica si iubirea fata de creatura.
Dupa
invatatura crestina nu exista fapte indiferente, pentru ca si faptele
indiferente primesc, dupa obiect, imprejurari si scop, calificarea de bune sau
rele.
Faptele bune
sunt conditie a mantuirii. Faptele bune sunt savarsite din credinta. De aici
rezulta legatura intre credinta si faptele bune (Iacov 2, 17, 26). Prin credinta si fapte, cu permanenta calauzire a
harului, omul progreseaza in sfintenie. Faptele se savarsesc bune sau rele in
functie de vointa omului (Matei 23, 37; Luca 13, 34; 1 Cor. 6, 12).
Intre fapte si
credinta este o legatura organica. Ceea ce trebuie sa pazeasca crestinul ca sa
poata dobandi viata de veci sunt credinta si faptele bune (Marturisirea
ortodoxa 1, 1-2).
Faptele bune
sunt necesare pentru mantuire deoarece prin ele omul colaboreaza liber si
deplin cu harul. Fapta buna face sa se arate roadele harului primit la botez.
Prin fapta actiunea harului se impleteste si se uneste cu efortul omenesc spre
bine, atat de deplin incat actiunea harului si cea a libertatii umane sa devina
o singura actiune (1 Tim. 2, 4). Iar omul se cunoaste dupa fapta sa (Matei 7,
16).
Intrucat iubirea fata de Dumnezeu si de
aproapele (Matei 25, 40; Mareu 9, 42) constituie esenta faptelor bune, inseamna
ca fara ele nu-i cu putinta mantuirea (Rom. 2, 6-8). Caci unde sunt fapte rele
nu exista iubire.
Bineinteles
manifestarea iubirii prin fapte poate fi uneori impiedicata de imprejurari sau
cauze independente si mai puternice decat vointa omului, dar in aceste cazuri
valoarea ei morala ramane intacta.
Sfintii Parinti
au accentuat rolul faptelor bune in vederea mantuirii, in legatura ou credinta
si iubirea. Iata cateva exemple: "Pietatea consta din doua lucruri: din
dogme pioase si fapte bune" (Sf. Chiril al Ierusalimului); "Credinta
crede cu fapta" (Sf. Ioan Damaschin); "Credinta fara fapte e numai o
forma fara putere. Creddnta dreapta fara fapte este ca un trup frumos si
infloritor, care n-are putere, ci este asemenea trupurilor pictate" (Sf.
Ioan Hrisostom); "Credinta fara fapte la nimic nu foloseste" (Sf. Simeon Noul Teolog); "Izvorul si
criteriul faptelor e iubirea" (Diadoh al Foticeii).
Faptele
izvorasc din iubire, iar iubirea din care izvorasc faptele, si pe care ele o
sporesc, nu poate atinge niciodata un nivel de la care sa nu mai poata creste,
pentru ca iubirea lui Hristos din care se alimenteaza nu are limita, iar
persoana noastra lucrand in iubire nu ajunge niciodata la o limita a cresterii
ei. Raspunsul nostru activ la iubirea lui Dumnezeu se arata prin fapte. Prin
faptele izvorate din iubire firea noastra inainteaza de la calitatea de chip pe
treptele interminabile ale asemanarii cu Dumnezeu. Iar aceasta crestere are lor
in timp.
Faptele
statornice imprima virtuti. Necesitatea faptelor vine si din nevoia de a
raspunde in diferite situatii problemelor semenilor nostri, manifestandu-ne si
noi iubirea ce-si are izvorul in Dumnezeu.
Totusi exista
un paradox : faptele ce izvorasc din iubire sunt un dar, insa, pe de alta
parte, ele sunt si o datorie. Si iubirea este un dar, insa trebuie primita si
insusita activ si aratata prin fapte, caci dupa moarte nu se mai poate face
nici o fapta.
Romano-oatolicismul
considera faptele un adaos la echivalentul juridic aratat de Hristos pentru
pacatele noastre, iar protestantii le resping.
O persoana
este atat de diferita de altele datorita vointei cu care lucreaza fiecare spre
realizarea binelui. Chiar paradoxal fericirea celor puternici si rai si
nefericirea celor smeriti si virtuosi nu sunt consecinte ale destinului sau
norocului, nici ale vreunei fapte savarsite inainte. Conform Scripturii totul e
desertaciune si nu destin (Eccl. 1, 2) si nu se uita o clipa de existenta lui
Dumnezeu (Eccl. 3, 13; 1 Cor. 10, 31). Cei nefericiti nu sunt lasati la voia
intamplarii sau a destinului. Dumnezeu vegheaza asupra lor si asculta
rugaciunea celor care-L cauta (Ps. 9, 9; 141, 5-6).
Asemanarile
gasite de unii intre morala hindusa si cea crestina sunt adesea aparente.
Totusi precepte hinduse ca: "Cine da de mancare din toata inima drumetului
obosit, pe care nu l-a mai vazut inainte, rasplata aceluia pentru fapta sa cea
buna este mare. Prin pomana se capata avere, prin tacere stapanire, prin asceza
placeri, prin castitate viata lunga. Cine bucura pe tatal sau acela bucura pe
zeu, cine bucura pe mama sa acela venereaza pe zeita pamantului. Cine il bucura
pe invatatorul sau acela il venereaza pe Brahma", sunt demne de
crestinism. Insa cand e vorba de scrierile Noului Testament un lucru este
sigur: ele sunt de o originalitate unica si cuprind revelatia supranaturala.
Nimic din literatura universala nu li se poate compara.
Oricat de
inalta ar fi morala hindusa, asa cum o gasim in diferite scrieri, ea nu poate
fi considerata ca ideala si neintrecuta.
Omul nu este
raspunzator decat de faptele sale proprii, savarsite intr-o singura existenta.
Stramosii lui nu-i pot transmite nici binecuvantarea, nici blestemul, nici
pacatele lor, ca in hinduism. Si nu numai atat: chiar si consecintele faptei
rele pe care a savarsit o omul singur si pentru care este raspunzator numai el,
poate fi oprita prin pocainta si rugaciune. in fata razbunarii zeilor si a unui
destin neinduplecat se ridica indurarea si iertarea lui Dumnezeu. Pocainta,
mila si iertare sunt trei elemente care nu apar in hinduism.
Faptele bune
care se cer in vederea mantuirii in crestinism, nu sunt identice cu faptele pe
care le cere procesul mukti. Karma-Yoga se refera la o atitudine de
indiferenta. Indiferenta este mobilul lui karman, legat si de datoria de casta.
Efectul m acest caz nu e transformator. Activitatea omului sub acest aspect nu
mai este de continuare a operei de desavarsire a omului si cosmosului. In
crestinism omul se duce pe sine si lumea spre o desavarsire continua,
colaborand cu Dumnezeu prin energiile necreate. Caci Dumnezeu nu e static, nici
indiferent, ci activ si dinamic, lucrand continuu prin Duhul Sfant. Numai in
Occident, obisnuit cu ascetismul protestant, karma-yoga a impresionat prin
fapte detasate ce nu presupun neaparat insingurarea. In realitate si azi exista
contrastul intre calea faptelor si calea cunoasterii, iar filosofii considera
meditatia ca ultim pas spre eliberare.
In hinduism nu
exista fapta morala buna sau rea. In crestinism ea apare sub cele doua aspecte,
impletindu-se in fapta doua realitati; harul si liberul arbitru. Harul
intareste firea indemnand vointa spre bine.
Faptele bune
sunt rezultatul credintei si iubirii, pe cand in Bhaga-vad-Gita credinta e miai
mult un atasament fata de Krsna. Hinduismul are o credinta ca "act
intelectual". Numai avand temelie in credinta faptele bune sunt spre
mantuire si nu spre neincetate transmigrari.
Faptele bune
stau in crestinism la baza comuniunii, mantuirea castigandu-se in stari normale
de vietuire, nu mortificand opera lui Dumnezeu in scopul eliberarii sufletului.
Mantuirea e rasplata pentru faptele savarsite in aceasta viata.
Teoria
reincarnarii formulata de scoala Vedanta respinge o singura nastere ca in
crestinism, mozaism, islamism. Ea Nu se aseamana cu teoria metempsihozei
acceptata de pithagoreici si platonici. In teoria platonica este indusa si
ideea de progres, de evolutie crescanda si gradata a sufletului de la cele mai
joase, la cele mai inalte. Viata sub imperiul lui karman apare ca
inspaimantatoare, a pedepselor, ca perpetuare eterna a personalitatii false,
fara a cunoaste niciodata odihna.
Doctrina
karman neaga posibilitatea pedepsirii celor pacatosi si rasplatirii celor
drepti. Aceasta doctrina il face pe Dumnezeu partial si injust. Si, aici nu
exista nici un loc pentru initiatorul raului, diavolul.
In hinduism se
vede un pasivism. Nu se da existentei actuale a omului toata importanta,
socotind ca vor exista si alte vieti in care omul va face mai mult oarecum
silit de treptele mai inalte pe care se va afla. Persoana umana este si mai
nesocotita, caci se merge pana la anularea in lantul incarnarilor, care
sfarsesc intr-o contopire a tuturor in esenta impersonala. Ce importanta pot
avea faptele intr-o asemenea conceptie? Daca ele totusi se produc, se produc in
baza unei necesitati naturale, asa cum se produc fenomenele naturii.
Deci, in
hinduism, "eliberarea nu consta intr-un proces de devenire dupa chipul
divinitatii, ci de redescoperire a faptului ca omul e una cu divinitatea (atman
= Brahman), ceea ce se rezuma in ultima instanta la pierderea totala a
caracterului personal si anularea totala a trairii si constiintei de fericire
vesnica".
O. K.
RăspundețiȘtergereSi iubirea este un dar, insa trebuie primita si insusita activ si aratata prin fapte, caci dupa moarte nu se mai poate face nici o fapta.
RăspundețiȘtergere