Teofil
Părăianu - Stéphane Mallarmé – George
Herbert Om Gupta – Liliana Popa –
Puși Dinulescu – George Anca – Genoveva Preda – Silvia Cinca – Ioan
Miclău-Gepianu
TEOFIL PĂRĂIAN
Canonul cel Mare
- Părinte Teofil, Postul Mare este
răstimpul în care omul este chemat să se cerceteze pe sine mai mult decât
altădată, să se apropie mai mult de Dumnezeu. Pentru aceasta Biserica noastră
Ortodoxă ne întâmpină cu slujbe mai multe si mai lungi, dintre acestea Canonul
cel Mare are un loc deosebit. Ce este, de fapt, Canonul cel Mare?
- Canonul cel Mare este un canon mare, cel
mai mare canon din toate canoanele câte sunt în rânduiala Bisericii noastre,
prin lungimea lui, prin bogătia lui, prin alcătuirile din care este compus.
Canoanele Bisericii noastre, canoanele de slujbă, sunt alcătuiri care au în
general opt cântări numărate ca nouă pentru că una lipseste de obicei si anume
cântarea a doua. Canonul cel Mare are si cântarea a doua, de altfel în Triod
sunt mai multe canoane care au toate cele nouă cântări. Nu este vorba de o
singură cântare, ci e vorba de alcătuiri din mai multe ziceri care împreună
formează ceea ce numim noi o cântare, cântarea întâia, cântarea a doua,
cântarea a treia s.a.m.d. Canonul cel Mare are multe alcătuiri de felul acesta
apartinând fiecărei cântări si de pe urma faptului că este lung se numeste
Canonul cel Mare. De fapt, ce înseamnă canon în acest înteles, înseamnă
îndreptare nu înseamnă chinuire, un canon în care te chinui ca să realizezi
ceva sau te chinui pentru că ai făcut ceva rău, ci este vorba de un îndreptar,
de un mijloc de îmbunătătire sufletească, de ceva care te ajută să te faci din
rău bun sau să fii preocupat de îmbunătătire. Acesta e rostul tuturor
canoanelor de slujbă, de exemplu, Canonul de pocăintă care este o rânduială
pentru credinciosi în general, pentru rugăciunea particulară, e acelasi lucru,
adică o rânduială de rugăciune prin care îti propui să nu mai fii rău dacă ai
fost rău sau dacă esti bun, să fii si mai bun, să fii mai angajat într-o viata superioară.
Canonul cel Mare, de fapt, ca si celelalte canoane, nu are atât importantă când
îl realizăm, de exemplu miercuri seara din săptămăna a cincea a postului. Spus
o singură dată pe an nu are mare importantă, însă importanta lui este în
continutul lui, în ceea ce se poate realiza prin continutul lui si de aceea e
important să îl avem la îndemână si să îl studiem, să-l aprofundăm, să ni-l
impropriem prin învătarea anumitor ziceri din cuprinsul canonului, să ne
orientăm după continutul lui. Asa că eu as recomanda să fim cu mai multă luare
aminte nu numai la vremea când se face, pentru că atunci fiind o multime de
idei, ideile urmează una pe alta si am putea zice că într-un fel se
desfiintează una pe alta. Trecem de la o alcătuire la altă alcătuire, cea de la
care am trecut o uităm, cea la care suntem o avem în vedere, dar după ea
urmează alta si alta si asa că acolo sunt, poate, sute de idei care sunt în
folosul nostru, dar care nu sunt lucrătoare în viata noastră pentru că nu ne
rămân. Ne rămâne doar ideea că am participat la un canon lung, la un canon
mare, la un canon care e mare nu numai prin lungime ci e mare si prin
profunzime. E un sentiment de coplesire. Suntem prea mici pentru un canon asa
de mare.
-
Părinte Teofil ce ne propune Canonul cel Mare pentru viata noastră?
- Scurt vorbind, să lepădăm lucrurile
întunericului si să ne îmbrăcăm în armele luminii, să nu mai fim răi, ci să fim
buni, să ne pară rău de răutătile noastre si să adăugăm lucruri bune în viata
noastră.
-
Părinte, vă rugăm să ne tâlcuiti întelesul stihirii următoare din Canonul cel
Mare al Sfântului Andrei Criteanu: "Fie mie scăldătoare sângele cel din
coasta Ta, totodată si băutură si apa iertării ce a izvorât, ca să mă curătesc
cu amândouă ungându-mă si bând si ca o ungere si o băutură, cuvintele tale cele
de viată".
- În această alcătuire vorbim cu Domnul
nostru Iisus Hristos care, pe Cruce fiind, a fost străpuns cu sulita după ce
si-a dat duhul, după ce a murit pe Cruce si din coasta Lui a curs sânge si apă,
ne mărturiseste Sfânta Evanghelie (In. 19, 34). La această apă si la acest
sânge, care a curs din coasta Mântuitorului se referă alcătuitorul acestei
stihiri, acestei ziceri, si spune în rugăciune către Mântuitorul: să-mi fie si
mie sângele curs din coasta ta, mijloc de iertare a păcatelor, să-mi fie si mie
apa care a curs o dată cu sângele din coasta ta mijloc de îmbunătătire, să beau
sângele tău si să mă ung, să mă spăl cu apa ta, să-mi fie scăldătoare, să mă
facă curat sângele si apa din coasta ta, să mă facă curat ca iertat si să mă
facă curat de orice întinăciune. Ne rugăm Mântuitorului nostru Iisus Hristos,
Lui care este Cuvântul lui Dumnezeu, să ne fie nouă cuvintele Lui folositoare
pentru mântuirea sufletelor noastre, care de fapt, e bine să stim, înseamnă mai
ales curătire, mai ales îmbunătătire sufletească. Când zicem mântuire la asta
să ne gândim în mod special: să fim îmbunătătiti, să fim iertati de greseli, de
păcate si să fim curati si să fim mai buni decât am fost atunci când am făcut
cele rele pentru care cerem iertare.
-
Canonul este lung si cere din partea nostră nu numai multă răbdare ci si multă
atentie. Exemplele si pildele din Vechiul si Noul Testament precum si analiza
profundă a sufletului căzut sunt privite de multi dintre credinciosi ca ceva
putin depăsit de timpul în care trăim. Cum trebuie înteles textul Canonului si
mai ales mesajul, îndemnul cuprins în el, de fiecare dintre noi?
- Numai cei care sunt putini credinciosi
pot să facă aprecieri negative fata de ceva atât de înalt si atât de însemnat. Sigur
că cineva care nu este obisnuit cu slujbe lungi, cineva care nu este interesat
de îmbunătătire prin sfintele slujbe, cineva care ar vrea ca înaintarea lui să
se realizeze cumva de la sine, acela poate să coboare si cele înalte si să le
micsoreze din măretia lor, dar cineva care îsi dă seama de importanta acestor
lucruri si de ajutorul pe care îl poate avea din aceste exemple, din exemplul
celor din Vechiul Testament care i-au slujit lui Dumnezeu: să fii primitor de
străini ca Avraam, să fii răbdător ca Iov, să fii ostenitor ca Iacob pentru
împlinirea dorintelor pe care le ai, să fii postitor ca Moise ca să poti primi
legea lui Dumnezeu sau să poti aprecia pozitiv legea lui Dumnezeu, toate
lucrurile acestea sunt lucruri de mare însemnătate si pe care noi, credinciosii
adevărati, le pretuim, iar credinciosii cei cu putină credintă le defaimă sau
le neglijează.
Interviu
realizat la Mănăstirea Brâncoveanu,
7 martie 1998
Brise Marine
Par Stéphane Mallarmé
La chair est triste, hélas ! et j'ai lu tous les livres.
Fuir ! là-bas fuir! Je sens que des oiseaux sont ivres
D'être parmi l'écume inconnue et les cieux !
Rien, ni les vieux jardins reflétés par les yeux
Ne retiendra ce coeur qui dans la mer se trempe
Ô nuits ! ni la clarté déserte de ma lampe
Sur le vide papier que la blancheur défend
Et ni la jeune femme allaitant son enfant.
Je partirai ! Steamer balançant ta mâture,
Lève l'ancre pour une exotique nature !
Un Ennui, désolé par les cruels espoirs,
Croit encore à l'adieu suprême des mouchoirs !
Et, peut-être, les mâts, invitant les orages,
Sont-ils de ceux qu'un vent penche sur les naufrages
Perdus, sans mâts, sans mâts, ni fertiles îlots ...
Mais, ô mon coeur, entends le chant des matelots !
Easter
Wings
Lord, who
createdst man in wealth and store,
Though
foolishly he lost the same,
Decaying
more and more,
Till
he became
Most
poore:
With
thee
O
let me rise
As
larks, harmoniously,
And
sing this day thy victories:
Then shall the
fall further the flight in me.
My tender age in
sorrow did beginne
And
still with sicknesses and shame.
Thou
didst so punish sinne,
That
I became
Most
thinne.
With
thee
Let
me combine,
And
feel thy victorie:
For,
if I imp my wing on thine,
Affliction shall
advance the flight in me.
OM GUPTA
Dear Dr. George
Anca Ji,
Today is Holi – the day when Bhakt
Prahalad was saved from his own evil father by Lord Narasimha Himself! May Lord
protect all of us from all evil tendencies!!
Wish you a very
happy Holi! May your life be holy, Colourful with divinity
and Lord’s blessings!
Om Gupta, Houston,
TX, USA
PS: The poem below is an effort to
describe how we play Holi in Houston! I would love to hear your comments on the
same.
ह्यूस्टन में आनंद
भयो है, होरी को रंग बरसे l
राम सिया भी खेलें
होरी, संग अयोध्या वासी l
हम भी खेलें होली
भैय्या, मिलकर ह्यूस्टन वासी ll
ह्यूस्टन में आनंद
भयो...
ह्यूस्टन की जो
देखी होली, भोले शंकर आए l
संग भवानी को लेकर
के, डमरू खूब बजाये ll
देख के ह्यूस्टन
रंग-बिरंगा, गणनायक ललचाए l
रिद्धि-सिद्धि संग लेकर, वे ह्युस्टन
दौड़े आए ll
ह्यूस्टन में आनंद भयो...
देखी ह्यूस्टन
की जो होली, बरसाना ललचाया l
जगन्नाथपुरी भी चली
आईं, संग द्वारिका लाईं l
नाता जोड़ो राम से
भैय्या, जीवन रंग का दाता ll
होली की देता
तुम्हें बधाई, भरो प्रेम पिचकारी l
प्रेम से खेलो 'ॐ' से होली, हो जीवन सुखकारी ll
ह्यूस्टन में आनंद
भयो...
डॉ ओमप्रकाश गुप्ता, ह्यूस्टन,
होली २०१९
LILIANA
POPA
Exercițiu
cu mine însămi
nu
pot respira înlăuntru
mai bine afară, cu tâmplele
atinse de viscol...
drumul se îngustează
mărginit de prăpăstii.
pe zidurile stîncoase
flori de colț
fluturi amăgiți
caută soarele
printre culorile sfîșiate
de umbrele ascuțite ale piscurilor
gîndurile
sar din piatră în piatră
și curg pe unde ivorii
departe, în pădure
apune soarele
PUȘI DINULESCU
Pescăruşul
lui Andrei Şerban
III
Confratele Leo Butnru, citind pe facebook articolul meu despre spectacolul
acesta, a avut amabilitatea să-mi ataşeze înregistrarea spectacolului cu
„Pescăruşul“, din 2007, de la celebrul teatru Mossoviet din Moscova, în regia
lui Andrei Koncealovski. A fost o splendoare şi o mare încântare.
Deşi nu cunosc limba rusă, decât foarte vag, fiindcă ştiu, totuşi, aceată piesă
aproape pe dinafară, am putut să urmăresc spectacolul cu sufletul la gură.
Koncealovski nu mi-era necunoscut. Fratele lui Nikita Mihalkov, cu cinci ani
mai în vârstă, acum la 82 de ani, are în spate o carieră formidabilă de regizor
de film (Un cuib de nobili, Unchiul Vania, Siberiada etc.), de scenarist (între
care şi la filmul lui Tarkovski Andrei Rubliov), în fine, o personalitate de
mare anvergură.
Şi spectacolul e într-adevăr copleşitor. În primul rând, pentru că lasă piesa
să meargă aşa cum a fost ea scrisă şi pentru că a ştiut să distribuie în rolul
lui Treplev un actor căruia îi vine bine acest rol. Caragiale scria undeva că
pentru un actor rolul este ca o haină. Trebuie pur şi simplu să-i vină bine!
Atât! Iar Camil Petrescu scria undeva că niciodată un actor nu e vinovat pentru
nereuşita rolului. Numai regizorul poate fi vinovat, în primul rând pentru că
i-a încredinţat un rol care nu i se potrivea.
Bogdan Nechifor, actorul care l-a jucat pe Treplev în seara când am văzut
spectacolul, este, desigur, in tânăr talentat, dar, din păcate, nu este
potrivit pentru rol. Dar deloc. Fiindcă nu are candoare. Niciun pic. Şi aici
era cheia acestui personaj, aşa l-a conceput Cehov. Categoric! Altfel,
autosacrificarea lui nu are valoare, nu e pertinentă artistic. În fine, nu face
impresie.
Văzând şi montarea lui Koncealovski, e cu atât mai edifictoer acest fapt.
Dar în rest, Doamne, ce nebunie de actori şi ce întâlnire cu rolurile
încredinţate! Ajunsă la 45 de ani, Mihaela Trofimov este o necunoscută pentru
marea masă a iubitorilor de teatru din România, dar ce întâlnire fabuloasă cu
Arkadina! Analiza, pentru mine, cel puţin, nu poare funcţiona, doar
exclamaţiile îmi stau la îndemănă! La fel şi pentru Constantin Cojocaru, actor
bine cunoscut, dar a cărui interpretare măiastră a lui Sorin, este, tot aşa,
dincolo de orice analiză. Chiar parcă îmi vine să regret că nu se mai acordă ca
pe vremuri, distincţia de artist al poporului. După acest rol, cred că domnul
Cojocaru ar fi meritat-o!
După un început cam ezitant, Alina Rotaru, în rolul Ninei Zarecinaia,
străluceşte şi ea ca o stea veritabilă, mai ales după ce am tot văzut atâtea
ratări a acestui rol fundamental, dar această fată minionă este toată numai
suflet, numai nerv şi până chiar la simbol interpretarea ei ridicându-se, mai
ales că ea în acest spectacol, practic, devine rolul principal şi titular!
Pescăruşul, de fapt, în acest spectacol, este ea şi faptul este posibil,
legitim, mai ales că la sfârşitul actului 2, Trugorin chiar vorbeşte
despre o fată ca un pescăruş, care, ca şi ea, trăieşte pe malul unui lac, pe
care-l iubeşte şi care e nimicită doar din plictiseală de un om care trece
pe-acolo...
Plus că în limba rusă substantivul „pescăruş“ este de genul feminin: se spune
„ceaika“!
Convingător şi strălucitor este Richard Bovnoczki, în rolul lui Trigorin.
Foarte interesant şi cum e făcut rolul Maşei de Sabrina Iaşchevici, ca şi felul
cum e îndrumată să-l joace. Deşi frumoasă, deşi chiar foarte sexy, Maşa, prin
extravaganţa ei, se exclude singură de la masa celor fericiţi sau fericibili.
Mi-a plăcut foarte mult şi Florina Gleznea, tot o apariţie nouă, cel puţin
pentru mine, care, mai ales, în fragmentul regizoral al dansului ei, a fost
cuceritoare. Şi maestrul Gelu Niţu îşi rezolvă cu aplomb şi intensă
personnalitate rolul brutalului şi stupidului Şamraev. La locul lor, bine
distribuiţi şi convingători, Vitalie Bichir în rolul lui Dorn şi Ioniţă Vişan
în Medvedenko.
Sunt şi fragmente regizorale antologice, mai ales cel al spectacolului în
spectacol, alături de dansul Polinei, de care am mai amintit şi totuşi, cu
toate nazurile, pe care le fac eu aici, cam răsfăţându-mă, e vorba, hai, să fim
serioşi, de un mare spectacol, în care şi neîmplinirea cu Treplev, chiar, se
face la un nivel la care majoritatea mare a spectacolelor de pe scenele noastre
nici nu îndrăznesc să viseze.
Înainte de a încheia şi de a îndemna lumea să nu piardă acest spectacol, nu pot
să nu îmi afişez bucuria de a fi văzut costumele Doinei Levintza pe trupul de
zeiţă al Mihaelei Trofimov, de care, mărturisesc, dar să nu spuneţi la nimeni,
m-am îdrăgostit până peste cap!
GEORGE
ANCA
Cheleş
Dumnezeu e omul bun, omul rău e
(Dumnezeu). Să reprezinţi puterea supremă, nu un moşneag. Brâncuşi nu era
vobăreţ, de departe, ziceai că e mut, că nu are ton de vorbă. Dar în sufletul
vieţii lui se ascundeau taine care nu se văd pe faţă. Am fost licenţiat la
liceul de sculptură, la Iaşi; la modelaj în pământ am avut un italian, Celeste
Fabio, la modelaj în lemn, un slovac – Firfibocek.
M-am
întâlnit cu Brâncuşi la Liga naţională a femeilor române. Îl adusese soţia lui
Tătărăscu. Păi uite cine m-a adus încoace, deşi aveam multe treburi, mi-a spus
Brâncuşi. Ea făcuse liceul la Paris – bărbatul ei fusese sărac – şi avea
cunoştinţele ei acolo. Doamnele i-au spus despre Brâncuşi. Deşi e scund, are
calităţi.
Atelierul
unde am lucrat, unde se făceau expoziţiile, se afla în locul Teatrului Naţional
de astăzi, peste drum de Universitate. L-am cunoscut în 1936, când a venit, a
stat în 1937, până în 1938 când a lichidat lucrările. Discuţiile cu el erau în
privinţa artei. Era foarte gânditor, părea că vede ceva în faţă şi deseori se
întrerupea, îşi cerea şi scuze. Pe lângă că citise, avea ceva şi în sufletul
lui, în sângele lui. Parcă era sculptor născut, şi născut era, natural. Era
ţăran. Era un bun modelor. Făcea un modelaj şi apoi căuta să-i dea nişte linii
mai drepte sau mai strâmbe.
Nu avea vicii, nu fuma, nu bea alcool,
dormea puţin, de citit citea foarte mult. Reviste (şi străine), cărţi diferite.
Se interesa de diferite epoci, de domnitori, ce fel de viaţă petreceau. Era
foarte curios în felul lui.
Vorbea cu oamenii, era foarte popular,
dar nu vorbea mult, numai dacă găsea pe cineva să stea de vorbă, altfel nu. Nu
vorbea mult cu fiecare. Cu anumiţi oameni cu care putea să se înţeleagă. Dodii,
îmi dau seama, ceva parcă din Ion Creangă, avea el ceva din felul lui. În
anturajul lui se afla un lucrător venit de la Paris. Şi era şi o femeie. Da'
vorbea franţuzeşte, vobea bine franţuzeşte. Începuse bietul de el puţin de tot
să îmbătrânească. În '38 a lichidat lucrările începute aici, că la Paris avea
lucrări. Tot lucrări care vorbesc mult. Într-o lucrare de-a lui se ascund multe
taine.
Geniu, l-am cunoscut şi chiar m-am şi
convins. De două ori m-a invitat să mă duc cu dânsul la Paris. Discuţiile le
cam aveam pe viaţa asta românească şi că poporul românesc, lumea de jos cum
trăieşte, lumea de sus. Avea felul lui de a deplânge mult sărăcimea. Cheleş, am
făcut asta din modestie, din sărăcie, tăietura asta. Nu mă lăsa sufletul, aşa
trebuia să fac, fiindcă natura asta ne stăpâneşte pe toţi. Viaţa e un bun al
omului cuminte şi cinstit (e vorba lui). Aşa mă prindea (peste umeri): îmi rup
din suflet când îţi spun că trebuie să mergi cu mine. Îţi voi arăta drumul tău.
Din adâncul sufletului am rupt.
Mi-a scris nu numai o scrisoare, vreo
zece, la Iaşi, la Bucureşti. Şi când i-am scris că predau la liceul industrial,
mi-a spus, în răspuns, regreţi că n-ai mers cu mine, acum e prea târziu, nu
poţi să iei calea pe care o luai atunci. Nu mai am scrisorile, pentru că m-am
strămutat de la Iaşi la Bucureşti, m-am retras la Neamţ şi apoi la Argeş. Mi-am
risipit tot. Sculpturi, un pat, nişte figurine.
Am 80 de ani fără câteva luni. În 1916,
la 25 decembrie, m-am dat voluntar. Ce patriot eram eu, dacă credeam că dau cu
nemţii afară? Într-o săptămână, am fost puşcaş mitralior. Atunci nu se murea
prea mult de gloanţe, mai mult de mizerie. După ce a trecut iarna ne-a dat
cojoace şi pâslari ruseşti. Administraţie proastă. Tatăl meu se afla la
garnizoană. Fusese sărac, mama avusese puţin pământ. Am plecat de acasă sărac.
Mă duceam la Paris, dar am avut o soră infirmă.
Până acum am avut elevi la Bellearte.
Corcescu era cu mine la Târgu-Jiu, un băieţel bun. E sculptor monumental şi eu
l-am ţinut la aşa ceva, îl ocroteam, îl ajutam (că directorul nu-l lăsa, îi lua
figurinele şi i le arunca). Şi Ene – în stil românesc era bun. Huţanu – o
bucăţică de român cu mult suflet în el, foarte mult. Are lucrări frumoase. Cu
dânsul am vorbit şi port corespondenţă. Mă, s-avem şi noi un album cum avea
Austro-Ungaria pe timpul gloriei – făcuse o enciclopedie, o aveam eu, am dat-o
directorului de la Urziceni şi n-o mai scot, de doi ani, de la el, dar la
Huţanu a stat 15 ani, o aveam de la tata.
Oamenii spuneau despre Brâncuşi,
fiindcă era retras, că e un dement, dar nu-i aşa. Eu vă spun, sunt om de 80 de
ani, eram tânăr când l-am văzut şi l-am cunoscut, un om destul de întreg şi
cuvintele lui nu le pot uita până mor. (Transcrierea e a patra împărtăşire,
aproximativă faţă de cea dintâi, de la bătrânul Păvălucă – nu mă putea auzi din
cauza răguşelii mele şi a vetei lui din urechi, şi atunci vorbea tare el, în
compensaţie. În drum spre tramvai, a mai afirmat încă o dată:) Cred că era
Dumnezeu. Spunea: Dumnezeu e omul bun, omul rău e dracul. (L-am invitat să-mi
scrie el, dar mai bine i-aş scrie tot eu, orientându-i, măcar şi greşit, cheful
de moldovenizare sublimă a lui Brâncuşi).
GENOVEVA PREDA
Circulă
multe legende, s-au scris și cărți despre iubirile lui Brancuși, deși el n-a
lăsat nici o mărturie. Dar privindu-i statuile am ghicit atracția lui pentru
grația celor pe care le-a sculptat.
El a scris aforismul : „Arta e singura scândură care ne poate salva dintr-un
naufragiu.”
Un prieten i-a replicat : „Eu credeam că dragostea salvează.”
Brâncuși i-a răspuns : „Nu…dragostea e naufragiu.”
El îmi apare ca o furtună din senin, ca o ploaie fericită, dar și plină de
sfâși...eri. A vorbit cu piatra, reusind să o transforme în magie. Alături de
talentul său divin, laconismul e poate tot ce-i mai de preț, mai ascuns în arta
sa. Îi simt însingurarea. Acolo își ascunde creația lui. În loviturile lui cu
ciocanul, ghicesc îmbrățișări, priviri…contopiri. El își șlefuia statuile cu
mâinile dându-le lumină. Le lustruia cum vântul și apele mângâie dorul nevăzut
al pietrelor.
Circulă
multe legende, s-au scris și cărți despre iubirile lui Brancuși, deși el n-a
lăsat nici o mărturie. Dar privindu-i statuile am ghicit atracția lui pentru
grația celor pe care le-a sculptat.
El a scris aforismul : „Arta e singura scândură care ne poate salva dintr-un
naufragiu.”
Un prieten i-a replicat : „Eu credeam că dragostea salvează.”
Brâncuși i-a răspuns : „Nu…dragostea e naufragiu.”
El îmi apare ca o furtună din senin, ca o ploaie fericită, dar și plină de
sfâși...eri. A vorbit cu piatra, reusind să o transforme în magie. Alături de
talentul său divin, laconismul e poate tot ce-i mai de preț, mai ascuns în arta
sa. Îi simt însingurarea. Acolo își ascunde creația lui. În loviturile lui cu
ciocanul, ghicesc îmbrățișări, priviri…contopiri. El își șlefuia statuile cu
mâinile dându-le lumină. Le lustruia cum vântul și apele mângâie dorul nevăzut
al pietrelor.
SILVIA
CINCA
Fragment
din cartea în lucru PERDEAUA DE STICLA
"La
plecare Luci, mi-a spus cu înțeles:
-Ai grijă, e mai bine să crezi și să încerci să scapi, decât să acoperi negând.
-Bine Lucia. Am să te ascult, voi urmări și-ți voi spune. Păstrăm legătura.
Drum bun. ...
I-am dat Luciei îmbrățișarea și am umărit-o până a trecut dincolo de ultimul
control de pașapoarte. Ne-am mai făcut cu mâna, apoi a dispărut pe unul din
coridoarele aeroportului.
Sederea Luciei îmi readuceau în minte stări și fapte trăite în America. Lucia
era crescută acolo, educată acolo. Avea multe calități pe care eu le apreciam.
Unele dintre ele erau în atingere cu gândurile-mi proprii care se nășteau din
experiențe general umane. Gândesc de exemplu că nu trebuie să ai o educație de
zile mari să știi că sinceritatea și respectul sunt două laturi elementare de
conviețuire. Respectul elementar se găsește într-un simplu salut sau în a face
ceea ce este firesc într-o relație existentă. De a răspunde unui bună ziua, de
a considera o simplă întrebare care ți se adresează, a respecta cuvântul dat,
sunt poate cele mai simple și cele mai firești cerințe. Lucia și cu precădere
cei trecuți prin școlile de acolo, învățau fără vorbe aceste reguli de
conduită. Eu sufeream uneori în România de lipsa lor. Imi părea că oamenii nu
dau importanță acestor elementare cerințe în schimb au alte îndeletniciri
privindu-l pe cel de aproape."
RESTITUIRI ISTORICE
Iorga
nu a fost ucis de legionari Preotul, scriitorul, etnologul
și istoricul Mihai-Andrei
Aldea
argumentează foarte bine cum a fost manipulată istoria despre asasinarea lui
Nicolae Iorga care nu a fost înfăptuită de Legionari. Nicolae Iorga a fost ucis din ordinul
lui Carol al II-lea, cu acordul Germaniei şi al
U.R.S.S., de către un grup care colabora cu Siguranţa şi Gestapoul – dar, cum s-a dovedit
ulterior, şi cu NKVD-ul – şi care avea rolul de a submina Mişcarea Legionară.
Ulterior a primit acest ordin, de a-l lichida pe Iorga şi a arunca vina
pe gruparea lui Horia Sima. (reamintesc faptul mereu
ignorat că la acea dată C.Z.C. (Cornelui Zelea Codreanu) murise iar Mişcarea
Legionară se spărsese în mai multe grupări divergente. Deci a vorbi despre “Mişcarea Legionară”
ca despre o grupare unitară după moartea lui C.Z.C. este cel puţin incorect.) Faptul că uciderea lui Nicolae
Iorga a fost organizată la ordinul lui Carol al II-lea şi împotriva dorinţei
conducerilor grupărilor legionare este deja dovedit clar şi voi cita aici,
pentru cei interesaţi, doar câteva elemente:
2.
Horia Sima i-a oferit gardă de corp lui Nicolae Iorga – alcătuită din legionari
– atunci când a primit informaţia că se intenţionează asasinarea acestuia; oferta,
confirmată de soţia lui Nicolae Iorga, printre alţii, a fost respinsă de
Nicolae Iorga; printre altele, DATORITĂ ASIGURĂRILOR pe care le primise de la
Siguranţă că securitatea îi este asigurată de autorităţi !
3.
Ucigaşii lui Nicolae Iorga NU s-au predat – aşa cum au făcut grupurile de
legionari în cazurile Armand Călinescu etc. – ci au încercat să fugă, FIIND
PRINŞI DE POLIŢIA LEGIONARĂ care
i-a predat autorităţilor de stat – Antonescu şi Carol al II-lea.
5.
În vreme ce legionarii refugiaţi în Germania erau trataţi urât, ucigaşii lui
Nicolae Iorga sunt sprijiniţi de germani iar atunci când sovieticii cuceresc
estul Germaniei şi îi prind LE DAU DRUMUL SĂ PLECE ÎN OCCIDENT !
6.
Nici Carol al II-lea, nici Antonescu, nu organizează un proces privitor la
moartea lui Nicolae
Iorga; Antonescu ar fi putut să facă asta măcar
după “Rebeliunea legionară”, ar fi
avut prilejul unei noi “demolări publice” a legionarilor. Nu a făcut acest lucru, aşa cum nu-l făcuse nici
Carol al II-lea înaintea lui.
7. Nici regimul comunist din
România, deşi dă repetat vina “pe legionari” pentru moartea lui Iorga nu organizează
vreun proces pe temă, cu toate că Boeriu, capul asasinilor,
era un om de afaceri prosper în R.F.G. – şi nu numai – astfel încât era uşor de
identificat şi extrădat. Însă, evident, nu era ca oamenii KGB-ului din România
să îl condamne pe KGB-istul din R.F.G.” noteaza Alexandru Bolfa.
IOAN MICLĂU-GEPIANU
CINEASTUL
BEN TODICĂ
Prietenia mea cu Ben mi-a fost
benefică. O întâlnire a talentului peisajului
natural,
cineastul, cu cel al peisajului literar, poetul, s-a transformat în niște
activități
ulterioare, care vor rămâne nu numai amintirea unei prietenii, ci roadele
unei
munci creative deosebite și de continuitate.
BEN, o personalitate de un caracter
ales, simplu, harnic, cinstit, veșnic
îndrăgostit
de locurile natale, de prietenii de altădată ai copilariei sale. În același
timp
un
român-australian care a adus respect și valoare culturii australiene. Rar mi-a
fost
dat să întâlnesc oameni înzestrați cu atâta răbdare, înțelegere față de oameni din jurul lor, adresându-se
întotdeauna tuturor cu cele mai potrivite
cuvinte, ce se vădeau de departe izvorâte dintr-un izvor al unui cuget
simțitor, educat și creștin.
M-am străduit întotdeauna, la rândul
meu, să-i răspund la fel de sincer și cu demnitate. Prin practica și îndemnul muncii
perseverente, cu inimă și dăruire, filmele lui Ben Todica din Melbourne încep a se derula, pe tematicile cele mai
reale si senzationale ale vietii comunitatii etniei române din Melbourne si
apoi din Australia.
Dar, niciodata “Benoni din
Ciudanovița”, cum îmi place să-l supranumesc, nu
a
uitat mica noastră biblioteca “Mihai Eminescu”, și să nu ne trimită o casetă
video a filmului realizat. Niciodată nu a uitat simpla Revista “Iosif Vulcan”,
de la apariția ei și până la sfârșitul apariției. In aceste condiții sănătoase, am reușit și eu
să-mi îmbogățesc activitatea, pe marginea multor filme primite, să
întocmesc descrieri/prezentări, spre a
largi spațiul de informare și înspre cititorii Revistei “Iosif Vulcan”-Australia.
Mă folosesc acum de acest moment inspirator
venit din reamintire, să redau o asemenea prezentare a filmului: “La revedere George” realizat de Ben
Todica, in anul 2003 precum și excepționalul film ”Mormintele cu Crucile”.
“La
revedere George”
“ In aceasta prima jumatate a anului 2003, și
totodată început de nou mileniu, un nou film românesc realizat la Melbourne, cu
ocazia ceremoniei de înmormantare a lui George
Pascu, emigrant român in Australia – sosește drept crestină donație
bibliotecii “Mihai Eminescu”, din
partea dlui Ben Todica. De fapt, la arhiva bibliotecii amintite, avem mai multe
casete video cu filme românesti, din viața noastră
românească traită
aici lângă Tropice, donate de cineastul din Melbourne. Reprezentând diferite
trăiri și evenimente: nunți, botezuri, activități culturale,
cultural-religioase, etc., deci tradiții ce ni le păstrăm și prin care ne
indentificăm si
noi ca aparținând
unei etnii anume.
Primind acest nou film, am reflectat din
nou asupra unui detaliu ce, intuitiv, mi se lumina in minte si anume, imortalizarea
acelui aspect traditional al obiceiului de înmormantare la români, păstrat și
împlinit oriunde ne-am găsi trăitori.
Asezat in fața
televizorului, timp de doua ore și jumatate, am vizionat în întregime
desfășurarea ceremoniei de înmormantare a celui ce a fost George Pascu. Iar
dacă mi-au apărut câteva lacrimi in ochi, nu este o minune, ci o simțire ce o
va incerca fiecare dintre dumneavoastră în fața unui asemenea moment de
pietate, de trecere a acelei linii separatoare, a acelei linii de aur, dinspre
viața pămantească înspre cea a
veșniciei. Realizarea filmului a fost sponsorizată de Wayne Pascu, unul dintre
fii lui
George
Pascu, și desigur, cu
participarea întregii familii, căci bunul Dumnezeu a
binecuvântat casa
lui George cu 7 copii, 5 baieți si 2 fete. George Pascu a fost un român simplu,
a emigrat de tânăr, cand avea 17 ani. S-a căsătorit in Australia, alegandu-și
iubita, o australiană, întemeind o familie frumoasă și trainică. Om plin de
bunătate, iubit de cei din jur, așa cum de fapt în acest film povestesc
prietenii, apropiați si cei ce l-au cunoscut. O descriere a personalității lui
George Pascu a prezentat-o doamna Ileana Stan, apoi numeroși prieteni și
membrii ai comunității române din Victoria au găsit cele mai calde amintiri
despre viața celui trecut la veșnicie. “Să-i fie tarana ușoara!” El nu a fost
nici profesor, nici universitar, dar vizionând filmul, vă veți convinge ca nici
un milionar să fi fost, nu ar fi avut o înmormantare atât de bine și creștin
pregătită, luxoasă chiar, așa cum au considerat cei 7 copii că merita tatăl
lor”(…)
Urmărind in
continuare filmul, din nou trebuie apreciat aspectul de calitate și claritate
al imaginilor. Si cum din fericire realizatorul filmului îmi este bun prieten,
l-am sunat la
telefon, enumerandu-i câteva “ponturi”pe care le-am găsit eu a fi
întradevăr de un
profesionalism deplin, profund și ales, adică de surprindere în spațiu
suficient vizibil, in lumini reale, cu intensitatea culorilor bine reglată pe
tot
timpul filmărilor
făcute de Ben. Naosul(nava)deci interiorul bisericii, soleea de pe care cei doi
preoți ortodocși, Pr.Dumitru Coman si Pr.Cristos Dimulianus oficiau,
Catapeteasma(Iconostasul) înălțate strălucitor si aurit, fizionomiile
Sfinților, fizionomiile credincioșilor prezeții în biserică, totul, totul, erau
redate cu o claritate desăvârșită. Maica cea Sfantă cu Fiul în brațe se apropia
ușor (pe ecran),
încât aveai
impresia că te apropii tu personal spre icoană. In smerenia, duioșia si
spiritualitatea ortodoxă icoanele au un
rol cu totul deosebit. Cinstirea lor a fost întotdeauna o datină și o prezență
vie in viața creștină. Iar noi românii, născuți și crescuți în acelasi leagan al crestinismului suntem ca
niște gemeni acestuia. In sfârșit, recomand românilor-australieni sa vizioneze
aceste filme realizate de Ben, această realitate vie prinsă pe pelicula de
filmare, căci este încă o dovada a
realității de tradiție și libertate a spiritualității ortodoxe române(…) Ioan Miclau- 22.06.2003
“Mormintele
cu Crucile”
film
realizat de Benoni Todică
“Noi nu știm cum a mai trecut un
an, iar această scurgere și grabă mare a timpului trebuie să ne învețe să ne
îngrijim sufletele noastre”.(Pr.Dumitru
Coman – Melbourne)
Printre Crucile Românilor din Cimitirul
mare al orașului Melbourne, se aud iar
cântece
cu rugăciuni pentru pomenirea morților, pentru
binecuvântarea odihnei lor.
“Ei au nevoie de
rugăciunile noastre, de dezlegările noastre, pentru iertarea păcatelor lor și
pentru miluirea noastră de asemeni”! Cu aceste creștinești îndemnuri,
Preotul
Bisericii Ortodoxe Romane din Melbourne, Pr.Dumitru Coman, însoțit de un mare
număr de credincioși, s-au adunat a împlini această îndatorire evanghelică de
pomenire a sufletelor morților și a le aduce flori la mormintele lor, an de an.
Prin strădania omului de inimă
mare, a cineastului Benoni Todică, avem acum imortalizat pe pelicula casetei
video această ceremonie creștină, săvârșită la
mormintele
românilor din cimitirul australian amintit.
Ne aflăm in fața unei Cruci
de marmoră, cu datele
biografice ingenios sculptate, inserată fiind și fotografia celui
a
cărui trup odihnește aici. Citim:
IN LOVING MEMORY
ISAIA LUCHIAN
16.3.1906-30.5.1999
iubit soț(dec.) tată, bunic, străbunic.
Cu
Sfânta Biblie deschisă pe brațe, Preotul Dumitru Coman și Creștinii adunați în
fața
Crucii
mormântului cantau:
“Hiristos
a inviat din morți,
Cu moartea pre
moarte călcând,
Și celor din
morminte
Viață
daruindu-le”.
Frumos
moment. Deși numai vizionam filmul, și ascultam cantecul de speranță in Hristos
Mantuitorul, aveam impresia că sunt alaturi de acei frati creștini români,
cerând miluirea lui Dumnezeu. Intre acei credincioși l-am recunoscut pe Augustin
Luchian, avea ochii și
obrajii plini de lacrimi, cu mâinile îngrija flacăra lumânării ce
o
ținea nn fața Crucii mormântului, unde odihnea cel plecat din familia căreia
aparținea și el. Deodată o ploaie deasă și curată porni să se aștearnă peste
tot. Picurii
ei
loveau frunzele și florile cimitirului, reânoind parcă și spiritul naturii.
Însă ceremonia datinei nu s-a întrerupt. Enoriașii prezenți au deschis repede
umbrelele lor
protejând
Cartea si Duhovnicul lor, iar
preotul parcă mai încărcat de sfințenie, implora miluirea morților și viilor în
numele Tatălui, Fiului și Duhului Sfânt. Legat parcă invizibil dar sufletește
de acest moment, m-am trezit si eu stând în fața televizorului, făcându-mi
semnul Sfintei Cruci. Acest fapt l-am dezvăluit, desigur, bunului prieten Ben Todică,
altfel aspectul rămânând o plăcere interioară și de suflet,
dar
întăritoare!”
Credincioșii au adus prescuri și colaci
și vin, sfințindu-le, le-au mâncat bucuroși între mormintele și crucile spălate
acum de ploaia lui Dumnezeu.
La un moment dat, pe ecran apare o
întrebare: “Ce e viata?” In același
timp, un strop de apă cade în palma unei mâini intinse. Ce-o fi insemnand asta?
m-am intrebat.
Imediat
am recunoscut darul/harul curat al cineastului Ben, care a avut indemnul
intuitiv și metaforic al acestei imagini, ce purta legat in sieși inteleptul
răspuns dat intrebarii: ”o picătură de apă”.
Am
mai retinut apoi in desfășurarea filmului câteva versuri de adânc lirism pe
care artistul le aduce ca pe un motto, duios
dar dureror, și, totuși real pentru statutul nostru
de
emigranți, căci purtam în noi povara grea a dorului si amintirilor natale.
Iată-le:
“Noi am
plecat din țara mamă,
acolo au rămas
munții cărunti,
pădurile cu
doinele,
mormintele cu
crucile!”
“Și am luat cu noi culorile lor, sunetul lor,
versurile și miresmele lor, toate închise in
sipetul
sufletelor noastre”. Și iar ni se spune răspicat, tot prin gura artistului:
“Suntem
responsabili
de visele copiilor noștrii”, fiind acestea recunoașterea continuității și
veșnicei perpetuări în viață a acestui neam al românilor. Ce să pot spune mai
mult decât, a ruga pe Bunul Dumnezeu să țină în iubire Biserica Ortodoxa Romana
din Australia, în aceeași iubire întreaga etnie românească trăitoare in aceasta
frumoasa Țară- Australia (Revista “Iosif
Vulcan”-Australia, 2003)
Cateva titluri de
filme realizate de BEN TODICA, existente la arhiva Bibliotecii
“Mihai
Eminescu”-CRINGILA, N.S.W, AUSTRALIA
- Mormintele cu
Crucile, La revedere George, Nae Georgescu in Australia(intervievat de
C.Crăciun), Nunta-Gavrila și Celina,
Ziua Natională a Romaniei- 1 Decembrie 2000, Mărturisirea Rabinului(The
Rabbi’s Testimony),
Expoziții-pictor
Dorina Bugariu, Vasile Andru(un nume tot mai cunoscut în țară și in
lume), Corin Izvernariu(intervievat
de Ileana Stan), Nunta-Valentin si
Adela,
Emisiunea in Limba
Romana despre poetul Ioan Miclau, Ordinarea Vrednicului
frate Corin
Izvernariu, Pranz cu George, Hramul Bisericii Ortodoxe Române-
Sfinții Apostoli
PETRU și PAVEL din Melbourne-Australia, Înainte-Botezul,
Artholes in Melbourne,
Nae Georgescu în Australia- intervievat de Cristian Crăciun, Loredana, Dor de
Țară-interviu cu d-na Alexandrina Stroiu,
si…,mai multe CD-uri, printre care – Teatrul Național București în
Melbourne, 2004.
Prietene, Ben Todică, “Să fii iubit”
Cu frăție, Ioan Miclău-Gepianu
Cringila, N.S.W,
Wollongong.
2018
|
TEOFIL PĂRĂIAN
Canonul cel Mare
- Părinte Teofil, Postul Mare este răstimpul în care omul este chemat să se cerceteze pe sine mai mult decât altădată, să se apropie mai mult de Dumnezeu. Pentru aceasta Biserica noastră Ortodoxă ne întâmpină cu slujbe mai multe si mai lungi, dintre acestea Canonul cel Mare are un loc deosebit. Ce este, de fapt, Canonul cel Mare?
- Canonul cel Mare este un canon mare, cel
mai mare canon din toate canoanele câte sunt în rânduiala Bisericii noastre,
prin lungimea lui, prin bogătia lui, prin alcătuirile din care este compus.
Canoanele Bisericii noastre, canoanele de slujbă, sunt alcătuiri care au în
general opt cântări numărate ca nouă pentru că una lipseste de obicei si anume
cântarea a doua. Canonul cel Mare are si cântarea a doua, de altfel în Triod
sunt mai multe canoane care au toate cele nouă cântări. Nu este vorba de o
singură cântare, ci e vorba de alcătuiri din mai multe ziceri care împreună
formează ceea ce numim noi o cântare, cântarea întâia, cântarea a doua,
cântarea a treia s.a.m.d. Canonul cel Mare are multe alcătuiri de felul acesta
apartinând fiecărei cântări si de pe urma faptului că este lung se numeste
Canonul cel Mare. De fapt, ce înseamnă canon în acest înteles, înseamnă
îndreptare nu înseamnă chinuire, un canon în care te chinui ca să realizezi
ceva sau te chinui pentru că ai făcut ceva rău, ci este vorba de un îndreptar,
de un mijloc de îmbunătătire sufletească, de ceva care te ajută să te faci din
rău bun sau să fii preocupat de îmbunătătire. Acesta e rostul tuturor
canoanelor de slujbă, de exemplu, Canonul de pocăintă care este o rânduială
pentru credinciosi în general, pentru rugăciunea particulară, e acelasi lucru,
adică o rânduială de rugăciune prin care îti propui să nu mai fii rău dacă ai
fost rău sau dacă esti bun, să fii si mai bun, să fii mai angajat într-o viata superioară.
Canonul cel Mare, de fapt, ca si celelalte canoane, nu are atât importantă când
îl realizăm, de exemplu miercuri seara din săptămăna a cincea a postului. Spus
o singură dată pe an nu are mare importantă, însă importanta lui este în
continutul lui, în ceea ce se poate realiza prin continutul lui si de aceea e
important să îl avem la îndemână si să îl studiem, să-l aprofundăm, să ni-l
impropriem prin învătarea anumitor ziceri din cuprinsul canonului, să ne
orientăm după continutul lui. Asa că eu as recomanda să fim cu mai multă luare
aminte nu numai la vremea când se face, pentru că atunci fiind o multime de
idei, ideile urmează una pe alta si am putea zice că într-un fel se
desfiintează una pe alta. Trecem de la o alcătuire la altă alcătuire, cea de la
care am trecut o uităm, cea la care suntem o avem în vedere, dar după ea
urmează alta si alta si asa că acolo sunt, poate, sute de idei care sunt în
folosul nostru, dar care nu sunt lucrătoare în viata noastră pentru că nu ne
rămân. Ne rămâne doar ideea că am participat la un canon lung, la un canon
mare, la un canon care e mare nu numai prin lungime ci e mare si prin
profunzime. E un sentiment de coplesire. Suntem prea mici pentru un canon asa
de mare.
-
Părinte Teofil ce ne propune Canonul cel Mare pentru viata noastră?
- Scurt vorbind, să lepădăm lucrurile
întunericului si să ne îmbrăcăm în armele luminii, să nu mai fim răi, ci să fim
buni, să ne pară rău de răutătile noastre si să adăugăm lucruri bune în viata
noastră.
-
Părinte, vă rugăm să ne tâlcuiti întelesul stihirii următoare din Canonul cel
Mare al Sfântului Andrei Criteanu: "Fie mie scăldătoare sângele cel din
coasta Ta, totodată si băutură si apa iertării ce a izvorât, ca să mă curătesc
cu amândouă ungându-mă si bând si ca o ungere si o băutură, cuvintele tale cele
de viată".
- În această alcătuire vorbim cu Domnul
nostru Iisus Hristos care, pe Cruce fiind, a fost străpuns cu sulita după ce
si-a dat duhul, după ce a murit pe Cruce si din coasta Lui a curs sânge si apă,
ne mărturiseste Sfânta Evanghelie (In. 19, 34). La această apă si la acest
sânge, care a curs din coasta Mântuitorului se referă alcătuitorul acestei
stihiri, acestei ziceri, si spune în rugăciune către Mântuitorul: să-mi fie si
mie sângele curs din coasta ta, mijloc de iertare a păcatelor, să-mi fie si mie
apa care a curs o dată cu sângele din coasta ta mijloc de îmbunătătire, să beau
sângele tău si să mă ung, să mă spăl cu apa ta, să-mi fie scăldătoare, să mă
facă curat sângele si apa din coasta ta, să mă facă curat ca iertat si să mă
facă curat de orice întinăciune. Ne rugăm Mântuitorului nostru Iisus Hristos,
Lui care este Cuvântul lui Dumnezeu, să ne fie nouă cuvintele Lui folositoare
pentru mântuirea sufletelor noastre, care de fapt, e bine să stim, înseamnă mai
ales curătire, mai ales îmbunătătire sufletească. Când zicem mântuire la asta
să ne gândim în mod special: să fim îmbunătătiti, să fim iertati de greseli, de
păcate si să fim curati si să fim mai buni decât am fost atunci când am făcut
cele rele pentru care cerem iertare.
-
Canonul este lung si cere din partea nostră nu numai multă răbdare ci si multă
atentie. Exemplele si pildele din Vechiul si Noul Testament precum si analiza
profundă a sufletului căzut sunt privite de multi dintre credinciosi ca ceva
putin depăsit de timpul în care trăim. Cum trebuie înteles textul Canonului si
mai ales mesajul, îndemnul cuprins în el, de fiecare dintre noi?
- Numai cei care sunt putini credinciosi
pot să facă aprecieri negative fata de ceva atât de înalt si atât de însemnat. Sigur
că cineva care nu este obisnuit cu slujbe lungi, cineva care nu este interesat
de îmbunătătire prin sfintele slujbe, cineva care ar vrea ca înaintarea lui să
se realizeze cumva de la sine, acela poate să coboare si cele înalte si să le
micsoreze din măretia lor, dar cineva care îsi dă seama de importanta acestor
lucruri si de ajutorul pe care îl poate avea din aceste exemple, din exemplul
celor din Vechiul Testament care i-au slujit lui Dumnezeu: să fii primitor de
străini ca Avraam, să fii răbdător ca Iov, să fii ostenitor ca Iacob pentru
împlinirea dorintelor pe care le ai, să fii postitor ca Moise ca să poti primi
legea lui Dumnezeu sau să poti aprecia pozitiv legea lui Dumnezeu, toate
lucrurile acestea sunt lucruri de mare însemnătate si pe care noi, credinciosii
adevărati, le pretuim, iar credinciosii cei cu putină credintă le defaimă sau
le neglijează.
Interviu
realizat la Mănăstirea Brâncoveanu,
7 martie 1998
7 martie 1998
Brise Marine
Par Stéphane Mallarmé
La chair est triste, hélas ! et j'ai lu tous les livres.
Fuir ! là-bas fuir! Je sens que des oiseaux sont ivres
D'être parmi l'écume inconnue et les cieux !
Rien, ni les vieux jardins reflétés par les yeux
Ne retiendra ce coeur qui dans la mer se trempe
Ô nuits ! ni la clarté déserte de ma lampe
Sur le vide papier que la blancheur défend
Et ni la jeune femme allaitant son enfant.
Je partirai ! Steamer balançant ta mâture,
Lève l'ancre pour une exotique nature !
Un Ennui, désolé par les cruels espoirs,
Croit encore à l'adieu suprême des mouchoirs !
Et, peut-être, les mâts, invitant les orages,
Sont-ils de ceux qu'un vent penche sur les naufrages
Perdus, sans mâts, sans mâts, ni fertiles îlots ...
Mais, ô mon coeur, entends le chant des matelots !
Par Stéphane Mallarmé
La chair est triste, hélas ! et j'ai lu tous les livres.
Fuir ! là-bas fuir! Je sens que des oiseaux sont ivres
D'être parmi l'écume inconnue et les cieux !
Rien, ni les vieux jardins reflétés par les yeux
Ne retiendra ce coeur qui dans la mer se trempe
Ô nuits ! ni la clarté déserte de ma lampe
Sur le vide papier que la blancheur défend
Et ni la jeune femme allaitant son enfant.
Je partirai ! Steamer balançant ta mâture,
Lève l'ancre pour une exotique nature !
Un Ennui, désolé par les cruels espoirs,
Croit encore à l'adieu suprême des mouchoirs !
Et, peut-être, les mâts, invitant les orages,
Sont-ils de ceux qu'un vent penche sur les naufrages
Perdus, sans mâts, sans mâts, ni fertiles îlots ...
Mais, ô mon coeur, entends le chant des matelots !
Easter Wings
Lord, who
createdst man in wealth and store,
Though
foolishly he lost the same,
Decaying
more and more,
Till
he became
Most
poore:
With
thee
O
let me rise
As
larks, harmoniously,
And
sing this day thy victories:
Then shall the
fall further the flight in me.
My tender age in
sorrow did beginne
And
still with sicknesses and shame.
Thou
didst so punish sinne,
That
I became
Most
thinne.
With
thee
Let
me combine,
And
feel thy victorie:
For,
if I imp my wing on thine,
Affliction shall
advance the flight in me.
OM GUPTA
Dear Dr. George
Anca Ji,
Today is Holi – the day when Bhakt
Prahalad was saved from his own evil father by Lord Narasimha Himself! May Lord
protect all of us from all evil tendencies!!
Wish you a very
happy Holi! May your life be holy, Colourful with divinity
and Lord’s blessings!
Om Gupta, Houston,
TX, USA
PS: The poem below is an effort to
describe how we play Holi in Houston! I would love to hear your comments on the
same.
ह्यूस्टन में आनंद
भयो है, होरी को रंग बरसे l
राम सिया भी खेलें
होरी, संग अयोध्या वासी l
हम भी खेलें होली
भैय्या, मिलकर ह्यूस्टन वासी ll
ह्यूस्टन में आनंद
भयो...
ह्यूस्टन की जो
देखी होली, भोले शंकर आए l
संग भवानी को लेकर
के, डमरू खूब बजाये ll
देख के ह्यूस्टन
रंग-बिरंगा, गणनायक ललचाए l
रिद्धि-सिद्धि संग लेकर, वे ह्युस्टन
दौड़े आए ll
ह्यूस्टन में आनंद भयो...
देखी ह्यूस्टन
की जो होली, बरसाना ललचाया l
जगन्नाथपुरी भी चली
आईं, संग द्वारिका लाईं l
नाता जोड़ो राम से
भैय्या, जीवन रंग का दाता ll
होली की देता
तुम्हें बधाई, भरो प्रेम पिचकारी l
प्रेम से खेलो 'ॐ' से होली, हो जीवन सुखकारी ll
ह्यूस्टन में आनंद
भयो...
डॉ ओमप्रकाश गुप्ता, ह्यूस्टन,
होली २०१९
LILIANA
POPA
Exercițiu
cu mine însămi
nu
pot respira înlăuntru
mai bine afară, cu tâmplele
atinse de viscol...
drumul se îngustează
mărginit de prăpăstii.
pe zidurile stîncoase
flori de colț
fluturi amăgiți
caută soarele
printre culorile sfîșiate
de umbrele ascuțite ale piscurilor
mai bine afară, cu tâmplele
atinse de viscol...
drumul se îngustează
mărginit de prăpăstii.
pe zidurile stîncoase
flori de colț
fluturi amăgiți
caută soarele
printre culorile sfîșiate
de umbrele ascuțite ale piscurilor
gîndurile
sar din piatră în piatră
și curg pe unde ivorii
departe, în pădure
apune soarele
și curg pe unde ivorii
departe, în pădure
apune soarele
PUȘI DINULESCU
Pescăruşul
lui Andrei Şerban
III
Confratele Leo Butnru, citind pe facebook articolul meu despre spectacolul acesta, a avut amabilitatea să-mi ataşeze înregistrarea spectacolului cu „Pescăruşul“, din 2007, de la celebrul teatru Mossoviet din Moscova, în regia lui Andrei Koncealovski. A fost o splendoare şi o mare încântare.
Deşi nu cunosc limba rusă, decât foarte vag, fiindcă ştiu, totuşi, aceată piesă aproape pe dinafară, am putut să urmăresc spectacolul cu sufletul la gură.
Koncealovski nu mi-era necunoscut. Fratele lui Nikita Mihalkov, cu cinci ani mai în vârstă, acum la 82 de ani, are în spate o carieră formidabilă de regizor de film (Un cuib de nobili, Unchiul Vania, Siberiada etc.), de scenarist (între care şi la filmul lui Tarkovski Andrei Rubliov), în fine, o personalitate de mare anvergură.
Şi spectacolul e într-adevăr copleşitor. În primul rând, pentru că lasă piesa să meargă aşa cum a fost ea scrisă şi pentru că a ştiut să distribuie în rolul lui Treplev un actor căruia îi vine bine acest rol. Caragiale scria undeva că pentru un actor rolul este ca o haină. Trebuie pur şi simplu să-i vină bine! Atât! Iar Camil Petrescu scria undeva că niciodată un actor nu e vinovat pentru nereuşita rolului. Numai regizorul poate fi vinovat, în primul rând pentru că i-a încredinţat un rol care nu i se potrivea.
Bogdan Nechifor, actorul care l-a jucat pe Treplev în seara când am văzut spectacolul, este, desigur, in tânăr talentat, dar, din păcate, nu este potrivit pentru rol. Dar deloc. Fiindcă nu are candoare. Niciun pic. Şi aici era cheia acestui personaj, aşa l-a conceput Cehov. Categoric! Altfel, autosacrificarea lui nu are valoare, nu e pertinentă artistic. În fine, nu face impresie.
Văzând şi montarea lui Koncealovski, e cu atât mai edifictoer acest fapt.
Dar în rest, Doamne, ce nebunie de actori şi ce întâlnire cu rolurile încredinţate! Ajunsă la 45 de ani, Mihaela Trofimov este o necunoscută pentru marea masă a iubitorilor de teatru din România, dar ce întâlnire fabuloasă cu Arkadina! Analiza, pentru mine, cel puţin, nu poare funcţiona, doar exclamaţiile îmi stau la îndemănă! La fel şi pentru Constantin Cojocaru, actor bine cunoscut, dar a cărui interpretare măiastră a lui Sorin, este, tot aşa, dincolo de orice analiză. Chiar parcă îmi vine să regret că nu se mai acordă ca pe vremuri, distincţia de artist al poporului. După acest rol, cred că domnul Cojocaru ar fi meritat-o!
După un început cam ezitant, Alina Rotaru, în rolul Ninei Zarecinaia, străluceşte şi ea ca o stea veritabilă, mai ales după ce am tot văzut atâtea ratări a acestui rol fundamental, dar această fată minionă este toată numai suflet, numai nerv şi până chiar la simbol interpretarea ei ridicându-se, mai ales că ea în acest spectacol, practic, devine rolul principal şi titular!
Pescăruşul, de fapt, în acest spectacol, este ea şi faptul este posibil, legitim, mai ales că la sfârşitul actului 2, Trugorin chiar vorbeşte
despre o fată ca un pescăruş, care, ca şi ea, trăieşte pe malul unui lac, pe care-l iubeşte şi care e nimicită doar din plictiseală de un om care trece pe-acolo...
Plus că în limba rusă substantivul „pescăruş“ este de genul feminin: se spune „ceaika“!
Convingător şi strălucitor este Richard Bovnoczki, în rolul lui Trigorin. Foarte interesant şi cum e făcut rolul Maşei de Sabrina Iaşchevici, ca şi felul cum e îndrumată să-l joace. Deşi frumoasă, deşi chiar foarte sexy, Maşa, prin extravaganţa ei, se exclude singură de la masa celor fericiţi sau fericibili.
Mi-a plăcut foarte mult şi Florina Gleznea, tot o apariţie nouă, cel puţin pentru mine, care, mai ales, în fragmentul regizoral al dansului ei, a fost cuceritoare. Şi maestrul Gelu Niţu îşi rezolvă cu aplomb şi intensă personnalitate rolul brutalului şi stupidului Şamraev. La locul lor, bine distribuiţi şi convingători, Vitalie Bichir în rolul lui Dorn şi Ioniţă Vişan în Medvedenko.
Sunt şi fragmente regizorale antologice, mai ales cel al spectacolului în spectacol, alături de dansul Polinei, de care am mai amintit şi totuşi, cu toate nazurile, pe care le fac eu aici, cam răsfăţându-mă, e vorba, hai, să fim serioşi, de un mare spectacol, în care şi neîmplinirea cu Treplev, chiar, se face la un nivel la care majoritatea mare a spectacolelor de pe scenele noastre nici nu îndrăznesc să viseze.
Înainte de a încheia şi de a îndemna lumea să nu piardă acest spectacol, nu pot să nu îmi afişez bucuria de a fi văzut costumele Doinei Levintza pe trupul de zeiţă al Mihaelei Trofimov, de care, mărturisesc, dar să nu spuneţi la nimeni, m-am îdrăgostit până peste cap!
GEORGE
ANCA
Cheleş
Dumnezeu e omul bun, omul rău e
(Dumnezeu). Să reprezinţi puterea supremă, nu un moşneag. Brâncuşi nu era
vobăreţ, de departe, ziceai că e mut, că nu are ton de vorbă. Dar în sufletul
vieţii lui se ascundeau taine care nu se văd pe faţă. Am fost licenţiat la
liceul de sculptură, la Iaşi; la modelaj în pământ am avut un italian, Celeste
Fabio, la modelaj în lemn, un slovac – Firfibocek.
M-am
întâlnit cu Brâncuşi la Liga naţională a femeilor române. Îl adusese soţia lui
Tătărăscu. Păi uite cine m-a adus încoace, deşi aveam multe treburi, mi-a spus
Brâncuşi. Ea făcuse liceul la Paris – bărbatul ei fusese sărac – şi avea
cunoştinţele ei acolo. Doamnele i-au spus despre Brâncuşi. Deşi e scund, are
calităţi.
Atelierul
unde am lucrat, unde se făceau expoziţiile, se afla în locul Teatrului Naţional
de astăzi, peste drum de Universitate. L-am cunoscut în 1936, când a venit, a
stat în 1937, până în 1938 când a lichidat lucrările. Discuţiile cu el erau în
privinţa artei. Era foarte gânditor, părea că vede ceva în faţă şi deseori se
întrerupea, îşi cerea şi scuze. Pe lângă că citise, avea ceva şi în sufletul
lui, în sângele lui. Parcă era sculptor născut, şi născut era, natural. Era
ţăran. Era un bun modelor. Făcea un modelaj şi apoi căuta să-i dea nişte linii
mai drepte sau mai strâmbe.
Nu avea vicii, nu fuma, nu bea alcool,
dormea puţin, de citit citea foarte mult. Reviste (şi străine), cărţi diferite.
Se interesa de diferite epoci, de domnitori, ce fel de viaţă petreceau. Era
foarte curios în felul lui.
Vorbea cu oamenii, era foarte popular,
dar nu vorbea mult, numai dacă găsea pe cineva să stea de vorbă, altfel nu. Nu
vorbea mult cu fiecare. Cu anumiţi oameni cu care putea să se înţeleagă. Dodii,
îmi dau seama, ceva parcă din Ion Creangă, avea el ceva din felul lui. În
anturajul lui se afla un lucrător venit de la Paris. Şi era şi o femeie. Da'
vorbea franţuzeşte, vobea bine franţuzeşte. Începuse bietul de el puţin de tot
să îmbătrânească. În '38 a lichidat lucrările începute aici, că la Paris avea
lucrări. Tot lucrări care vorbesc mult. Într-o lucrare de-a lui se ascund multe
taine.
Geniu, l-am cunoscut şi chiar m-am şi
convins. De două ori m-a invitat să mă duc cu dânsul la Paris. Discuţiile le
cam aveam pe viaţa asta românească şi că poporul românesc, lumea de jos cum
trăieşte, lumea de sus. Avea felul lui de a deplânge mult sărăcimea. Cheleş, am
făcut asta din modestie, din sărăcie, tăietura asta. Nu mă lăsa sufletul, aşa
trebuia să fac, fiindcă natura asta ne stăpâneşte pe toţi. Viaţa e un bun al
omului cuminte şi cinstit (e vorba lui). Aşa mă prindea (peste umeri): îmi rup
din suflet când îţi spun că trebuie să mergi cu mine. Îţi voi arăta drumul tău.
Din adâncul sufletului am rupt.
Mi-a scris nu numai o scrisoare, vreo
zece, la Iaşi, la Bucureşti. Şi când i-am scris că predau la liceul industrial,
mi-a spus, în răspuns, regreţi că n-ai mers cu mine, acum e prea târziu, nu
poţi să iei calea pe care o luai atunci. Nu mai am scrisorile, pentru că m-am
strămutat de la Iaşi la Bucureşti, m-am retras la Neamţ şi apoi la Argeş. Mi-am
risipit tot. Sculpturi, un pat, nişte figurine.
Am 80 de ani fără câteva luni. În 1916,
la 25 decembrie, m-am dat voluntar. Ce patriot eram eu, dacă credeam că dau cu
nemţii afară? Într-o săptămână, am fost puşcaş mitralior. Atunci nu se murea
prea mult de gloanţe, mai mult de mizerie. După ce a trecut iarna ne-a dat
cojoace şi pâslari ruseşti. Administraţie proastă. Tatăl meu se afla la
garnizoană. Fusese sărac, mama avusese puţin pământ. Am plecat de acasă sărac.
Mă duceam la Paris, dar am avut o soră infirmă.
Până acum am avut elevi la Bellearte.
Corcescu era cu mine la Târgu-Jiu, un băieţel bun. E sculptor monumental şi eu
l-am ţinut la aşa ceva, îl ocroteam, îl ajutam (că directorul nu-l lăsa, îi lua
figurinele şi i le arunca). Şi Ene – în stil românesc era bun. Huţanu – o
bucăţică de român cu mult suflet în el, foarte mult. Are lucrări frumoase. Cu
dânsul am vorbit şi port corespondenţă. Mă, s-avem şi noi un album cum avea
Austro-Ungaria pe timpul gloriei – făcuse o enciclopedie, o aveam eu, am dat-o
directorului de la Urziceni şi n-o mai scot, de doi ani, de la el, dar la
Huţanu a stat 15 ani, o aveam de la tata.
Oamenii spuneau despre Brâncuşi,
fiindcă era retras, că e un dement, dar nu-i aşa. Eu vă spun, sunt om de 80 de
ani, eram tânăr când l-am văzut şi l-am cunoscut, un om destul de întreg şi
cuvintele lui nu le pot uita până mor. (Transcrierea e a patra împărtăşire,
aproximativă faţă de cea dintâi, de la bătrânul Păvălucă – nu mă putea auzi din
cauza răguşelii mele şi a vetei lui din urechi, şi atunci vorbea tare el, în
compensaţie. În drum spre tramvai, a mai afirmat încă o dată:) Cred că era
Dumnezeu. Spunea: Dumnezeu e omul bun, omul rău e dracul. (L-am invitat să-mi
scrie el, dar mai bine i-aş scrie tot eu, orientându-i, măcar şi greşit, cheful
de moldovenizare sublimă a lui Brâncuşi).
GENOVEVA PREDA
Circulă
multe legende, s-au scris și cărți despre iubirile lui Brancuși, deși el n-a
lăsat nici o mărturie. Dar privindu-i statuile am ghicit atracția lui pentru
grația celor pe care le-a sculptat.
El a scris aforismul : „Arta e singura scândură care ne poate salva dintr-un naufragiu.”
Un prieten i-a replicat : „Eu credeam că dragostea salvează.”
Brâncuși i-a răspuns : „Nu…dragostea e naufragiu.”
El îmi apare ca o furtună din senin, ca o ploaie fericită, dar și plină de sfâși...eri. A vorbit cu piatra, reusind să o transforme în magie. Alături de talentul său divin, laconismul e poate tot ce-i mai de preț, mai ascuns în arta sa. Îi simt însingurarea. Acolo își ascunde creația lui. În loviturile lui cu ciocanul, ghicesc îmbrățișări, priviri…contopiri. El își șlefuia statuile cu mâinile dându-le lumină. Le lustruia cum vântul și apele mângâie dorul nevăzut al pietrelor.
El a scris aforismul : „Arta e singura scândură care ne poate salva dintr-un naufragiu.”
Un prieten i-a replicat : „Eu credeam că dragostea salvează.”
Brâncuși i-a răspuns : „Nu…dragostea e naufragiu.”
El îmi apare ca o furtună din senin, ca o ploaie fericită, dar și plină de sfâși...eri. A vorbit cu piatra, reusind să o transforme în magie. Alături de talentul său divin, laconismul e poate tot ce-i mai de preț, mai ascuns în arta sa. Îi simt însingurarea. Acolo își ascunde creația lui. În loviturile lui cu ciocanul, ghicesc îmbrățișări, priviri…contopiri. El își șlefuia statuile cu mâinile dându-le lumină. Le lustruia cum vântul și apele mângâie dorul nevăzut al pietrelor.
Circulă
multe legende, s-au scris și cărți despre iubirile lui Brancuși, deși el n-a
lăsat nici o mărturie. Dar privindu-i statuile am ghicit atracția lui pentru
grația celor pe care le-a sculptat.
El a scris aforismul : „Arta e singura scândură care ne poate salva dintr-un naufragiu.”
Un prieten i-a replicat : „Eu credeam că dragostea salvează.”
Brâncuși i-a răspuns : „Nu…dragostea e naufragiu.”
El îmi apare ca o furtună din senin, ca o ploaie fericită, dar și plină de sfâși...eri. A vorbit cu piatra, reusind să o transforme în magie. Alături de talentul său divin, laconismul e poate tot ce-i mai de preț, mai ascuns în arta sa. Îi simt însingurarea. Acolo își ascunde creația lui. În loviturile lui cu ciocanul, ghicesc îmbrățișări, priviri…contopiri. El își șlefuia statuile cu mâinile dându-le lumină. Le lustruia cum vântul și apele mângâie dorul nevăzut al pietrelor.
El a scris aforismul : „Arta e singura scândură care ne poate salva dintr-un naufragiu.”
Un prieten i-a replicat : „Eu credeam că dragostea salvează.”
Brâncuși i-a răspuns : „Nu…dragostea e naufragiu.”
El îmi apare ca o furtună din senin, ca o ploaie fericită, dar și plină de sfâși...eri. A vorbit cu piatra, reusind să o transforme în magie. Alături de talentul său divin, laconismul e poate tot ce-i mai de preț, mai ascuns în arta sa. Îi simt însingurarea. Acolo își ascunde creația lui. În loviturile lui cu ciocanul, ghicesc îmbrățișări, priviri…contopiri. El își șlefuia statuile cu mâinile dându-le lumină. Le lustruia cum vântul și apele mângâie dorul nevăzut al pietrelor.
SILVIA
CINCA
Fragment
din cartea în lucru PERDEAUA DE STICLA
"La
plecare Luci, mi-a spus cu înțeles:
-Ai grijă, e mai bine să crezi și să încerci să scapi, decât să acoperi negând.
-Bine Lucia. Am să te ascult, voi urmări și-ți voi spune. Păstrăm legătura. Drum bun. ...
I-am dat Luciei îmbrățișarea și am umărit-o până a trecut dincolo de ultimul control de pașapoarte. Ne-am mai făcut cu mâna, apoi a dispărut pe unul din coridoarele aeroportului.
Sederea Luciei îmi readuceau în minte stări și fapte trăite în America. Lucia era crescută acolo, educată acolo. Avea multe calități pe care eu le apreciam. Unele dintre ele erau în atingere cu gândurile-mi proprii care se nășteau din experiențe general umane. Gândesc de exemplu că nu trebuie să ai o educație de zile mari să știi că sinceritatea și respectul sunt două laturi elementare de conviețuire. Respectul elementar se găsește într-un simplu salut sau în a face ceea ce este firesc într-o relație existentă. De a răspunde unui bună ziua, de a considera o simplă întrebare care ți se adresează, a respecta cuvântul dat, sunt poate cele mai simple și cele mai firești cerințe. Lucia și cu precădere cei trecuți prin școlile de acolo, învățau fără vorbe aceste reguli de conduită. Eu sufeream uneori în România de lipsa lor. Imi părea că oamenii nu dau importanță acestor elementare cerințe în schimb au alte îndeletniciri privindu-l pe cel de aproape."
-Ai grijă, e mai bine să crezi și să încerci să scapi, decât să acoperi negând.
-Bine Lucia. Am să te ascult, voi urmări și-ți voi spune. Păstrăm legătura. Drum bun. ...
I-am dat Luciei îmbrățișarea și am umărit-o până a trecut dincolo de ultimul control de pașapoarte. Ne-am mai făcut cu mâna, apoi a dispărut pe unul din coridoarele aeroportului.
Sederea Luciei îmi readuceau în minte stări și fapte trăite în America. Lucia era crescută acolo, educată acolo. Avea multe calități pe care eu le apreciam. Unele dintre ele erau în atingere cu gândurile-mi proprii care se nășteau din experiențe general umane. Gândesc de exemplu că nu trebuie să ai o educație de zile mari să știi că sinceritatea și respectul sunt două laturi elementare de conviețuire. Respectul elementar se găsește într-un simplu salut sau în a face ceea ce este firesc într-o relație existentă. De a răspunde unui bună ziua, de a considera o simplă întrebare care ți se adresează, a respecta cuvântul dat, sunt poate cele mai simple și cele mai firești cerințe. Lucia și cu precădere cei trecuți prin școlile de acolo, învățau fără vorbe aceste reguli de conduită. Eu sufeream uneori în România de lipsa lor. Imi părea că oamenii nu dau importanță acestor elementare cerințe în schimb au alte îndeletniciri privindu-l pe cel de aproape."
RESTITUIRI ISTORICE
Iorga
nu a fost ucis de legionari Preotul, scriitorul, etnologul
și istoricul Mihai-Andrei
Aldea
argumentează foarte bine cum a fost manipulată istoria despre asasinarea lui
Nicolae Iorga care nu a fost înfăptuită de Legionari. Nicolae Iorga a fost ucis din ordinul
lui Carol al II-lea, cu acordul Germaniei şi al
U.R.S.S., de către un grup care colabora cu Siguranţa şi Gestapoul – dar, cum s-a dovedit
ulterior, şi cu NKVD-ul – şi care avea rolul de a submina Mişcarea Legionară.
Ulterior a primit acest ordin, de a-l lichida pe Iorga şi a arunca vina
pe gruparea lui Horia Sima. (reamintesc faptul mereu
ignorat că la acea dată C.Z.C. (Cornelui Zelea Codreanu) murise iar Mişcarea
Legionară se spărsese în mai multe grupări divergente. Deci a vorbi despre “Mişcarea Legionară”
ca despre o grupare unitară după moartea lui C.Z.C. este cel puţin incorect.) Faptul că uciderea lui Nicolae
Iorga a fost organizată la ordinul lui Carol al II-lea şi împotriva dorinţei
conducerilor grupărilor legionare este deja dovedit clar şi voi cita aici,
pentru cei interesaţi, doar câteva elemente:
2.
Horia Sima i-a oferit gardă de corp lui Nicolae Iorga – alcătuită din legionari
– atunci când a primit informaţia că se intenţionează asasinarea acestuia; oferta,
confirmată de soţia lui Nicolae Iorga, printre alţii, a fost respinsă de
Nicolae Iorga; printre altele, DATORITĂ ASIGURĂRILOR pe care le primise de la
Siguranţă că securitatea îi este asigurată de autorităţi !
3.
Ucigaşii lui Nicolae Iorga NU s-au predat – aşa cum au făcut grupurile de
legionari în cazurile Armand Călinescu etc. – ci au încercat să fugă, FIIND
PRINŞI DE POLIŢIA LEGIONARĂ care
i-a predat autorităţilor de stat – Antonescu şi Carol al II-lea.
5.
În vreme ce legionarii refugiaţi în Germania erau trataţi urât, ucigaşii lui
Nicolae Iorga sunt sprijiniţi de germani iar atunci când sovieticii cuceresc
estul Germaniei şi îi prind LE DAU DRUMUL SĂ PLECE ÎN OCCIDENT !
6.
Nici Carol al II-lea, nici Antonescu, nu organizează un proces privitor la
moartea lui Nicolae
Iorga; Antonescu ar fi putut să facă asta măcar
după “Rebeliunea legionară”, ar fi
avut prilejul unei noi “demolări publice” a legionarilor. Nu a făcut acest lucru, aşa cum nu-l făcuse nici
Carol al II-lea înaintea lui.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu