DURGA PUJA
Om Gupta – Eugenio Montale – Samuel Taylor Coleridge - Dylan Thomas –
Poeți născuți în octombrie – Alexandru Macedonski – Ioan Miclău-Gepianu – Doina
Boriceanu – Cetate la Arad – Ion Antonescu
OM GUPTA
Respected Dr. George Anca Ji,
This is Navaratri time- a period when believers
immerse themselves in the worship of Goddess Durga, also known by numerous other names. Sanatana
Dharma is perhaps the only religion where women are worshipped with the same
devotion and zeal as are men.
However, in reality, atrocities against women do
not seem to cease. Every day, we hear stories of gruesome incidents that are
hard to believe. Recent disclosures on #MeToo are simply beyond comprehension.
On one hand our sisters, mothers and daughters continue to suffer; on other we
worship woman in form of Goddess Durga, Who herself is an Epitome of Shakti
(the power).
Few years back a gruesome incident happened in
Delhi that shook the conscious of India and the world. I had then written the
following poem. It is unfortunately most of it still as relevant. I share this
with you and request your thought on the same.
Wish you a very happy Navaratri and Durga Puja.
May She bless all our sisters to become strong and fearless!
Om
Houston, USA
PS: Please feel free it
to forward to others, post on Face book and other social media if you so wish.
द्वापर युग की बात है, कल की
जैसे बात है.
धृतराष्ट्र दरबार सजा, दुर्योधन
ने ध्यूत रचा.
शकुनि ने माया फैलाई, द्रुपद
सुता तब बुलबाई.
दुशासन करने निर्वस्त्र लगा, मानवता का
हृदय फटा.
भीष्म पिता ने मोड़ी आँखे, द्रोण
गुरु बगले झांकें.
मानवता का नाश हुआ, मानव
पापों का दास हुआ.
कृष्णा ने केशव याद किये, प्रभु ने
आकर चीर दिए.
द्रुपद सुता की लाज रखी, मानवता की
रक्षा की.
---
द्वापर कब का बीत गया, दुर्योधन-दुशासन अब भी राजा.
नारी अब भी लज्जित होती, होता
द्वापर फिर से ताजा.
अंतर अब केवल इतना है, कृष्ण
नहीं अब आते हैं.
दुष्टों से मिलने में अब तो, भगवान
स्वयं कतरातें हैं.
नारी, तू माता पुत्री, दुष्टों
के पापों को पड़ता सहना.
पुरुष वर्ग धृतराष्ट्र हुआ, रक्षा कौन
करे तेरी बहना.
अपनी रक्षा तुम स्वयं करो, माँ
दुर्गा का रूप धरो.
लो खड्ग हाथ में तुम अपने, दुष्टों
का संहार करो.
दुष्ट दृष्टि जो भी डाले, दृष्टि
हीन कर दो उसको.
अपशब्द यदि कोई बोले, गिरा हीन
कर दो उसको.
हाथों से पापी स्पर्श करे, भुजा हीन
कर दो उसको.
नारी तू बनकर चंडी, पुरुषत्व
हीन कर दो उसको.
तेरे भीतर है शक्ति अपार, आह्वान
करो उसका बहना.
युग-युग से अत्याचार सहे, और नहीं
तुझको सहना.
डॉ
ओमप्रकाश गुप्ता, ह्युस्टन, नवरात्रि
२०१८
प्रकाश
गुप्ता, ह्युस्टन, नवरात्रि २०१८
EUGENIO MONTALE
Arsenio
Vârtejuri spulberă praful
peste acoperișe, moriști, spații
goale, unde cai înglugați
adulmecă pământul, oprind întâi
la geamuri de hotel lucinde.
Pe corso, în fața mării, descinzi
în această zi
sau poaie-piovorno, acum aprinsă, printre flashuri
tulburând orele,
Vârtejuri spulberă praful
peste acoperișe, moriști, spații
goale, unde cai înglugați
adulmecă pământul, oprind întâi
la geamuri de hotel lucinde.
Pe corso, în fața mării, descinzi
în această zi
sau poaie-piovorno, acum aprinsă, printre flashuri
tulburând orele,
în strâns egal complot, un ritornello
di castagnette.
Și semnul unui alte orbite: tu-l urmezi.
Cobori la orizont ci, mai presus,
o trompetă de plumb, naltă peste bulboane,
cele mai multe vagabonde: sarea nimbus
învârtejit, suflat de rebelul
element al norilor; face ca pasul
Cobori la orizont ci, mai presus,
o trompetă de plumb, naltă peste bulboane,
cele mai multe vagabonde: sarea nimbus
învârtejit, suflat de rebelul
element al norilor; face ca pasul
să scârțâie prin pietriș împiedicându-se
de ghemul algelor: acel moment
poate mult așteptat te scapă
de a-ți sfârși călătoria, zaua unui
lanț, mers nemișcat, oh prea familiar
delir, Arsenio, de imobilitate ...
poate mult așteptat te scapă
de a-ți sfârși călătoria, zaua unui
lanț, mers nemișcat, oh prea familiar
delir, Arsenio, de imobilitate ...
delirio, Arsenio, d'immobilità...
Ascultă printre palmieri tremurul
viorilor, stins de rotirea
tunetului cu un freamăt de lamă
bătută; furtuna e dulce atunci când
țâșnește steaua albă a Caniculei
în depărtat cer albastru asupra serii
apropiate: dacă fulgerul o sfâșie
Ascultă printre palmieri tremurul
viorilor, stins de rotirea
tunetului cu un freamăt de lamă
bătută; furtuna e dulce atunci când
țâșnește steaua albă a Caniculei
în depărtat cer albastru asupra serii
apropiate: dacă fulgerul o sfâșie
ramuri cad ca un arbore prețios
în lumina ce se împurpură: și țambalul
în lumina ce se împurpură: și țambalul
țiganilor picurând silențios.
e
il timpano
degli tzigani è il rombo silenzioso
Coboari prin întunericul ce precipită
și mută amiaza întru o noapte
de globi aprinși, legănându-se la țărm -
și în afară, unde o umbră singură ține
Coboari prin întunericul ce precipită
și mută amiaza întru o noapte
de globi aprinși, legănându-se la țărm -
și în afară, unde o umbră singură ține
mare și cer, din lotci risipite palpită
acetilena -
până ce o picătură trepidă
cerul, fumegă solul ce te va adăpa,
totul în jur se zbuciumă, se zbat
perdelele moi, un foșnet imens rade
pământul, jos se moleșesc scârțâind
felinarele de hârtie pe străzi.
până ce o picătură trepidă
cerul, fumegă solul ce te va adăpa,
totul în jur se zbuciumă, se zbat
perdelele moi, un foșnet imens rade
pământul, jos se moleșesc scârțâind
felinarele de hârtie pe străzi.
le lanterne di carta sulle strade.
Astfel pierdut printre răchite și rogojini
picurătoare, rogoz radacinile
trăgându-și, jilave, nemai
svelte, tremuri de viață și înaintezi
într-un gol răsunând de lamente
sufocate, capcana te înghite
în veche undă ce te caută; și încă
Astfel pierdut printre răchite și rogojini
picurătoare, rogoz radacinile
trăgându-și, jilave, nemai
svelte, tremuri de viață și înaintezi
într-un gol răsunând de lamente
sufocate, capcana te înghite
în veche undă ce te caută; și încă
tot ce te reprinde, stradă verandă
perete oglinzi te împing într-o solitară
multitudine de morți,
și dacă un gest te înfioară, o vorbă
îți cade aproape, aceasta e poate, Arsenio,
în ora când se topește, semnul unei
vieți strangulate de soarta ta, și vântul
o poartă cu cenușa astrelor.
e
il vento
la porta con la cenere degli astri.
SAMUEL TAYLOR COLERIDGE
Kubla Khan
În Xanadu dă Kublai Khan
Decret de dom și huzurare:
Cât Alph se varsă, sacrosan,
Prin peșteri fără cot uman
În josul mării fără soare.
Cinci cu cinci mile rodnic sol
Ziduri și turnuri dau ocol:
Grădini iluminate sinuos,
În floare arbori de tămâie;
Vechi codri dealurile cos,
Petec solar să nu rămâie.
Ziduri și turnuri dau ocol:
Grădini iluminate sinuos,
În floare arbori de tămâie;
Vechi codri dealurile cos,
Petec solar să nu rămâie.
Dar oh! adânc romantic hău doboară
Pe deal de-a curmezișul cedru verde!
Un loc sălbatic! sfânt de-l fermecară
Precum sub luna gata să dispară
Bocelile femeii demonul de-și pierde!
Și din acest abis, în zvâcnet clocotit,
Pe deal de-a curmezișul cedru verde!
Un loc sălbatic! sfânt de-l fermecară
Precum sub luna gata să dispară
Bocelile femeii demonul de-și pierde!
Și din acest abis, în zvâcnet clocotit,
Parcă suflând pământul greul gâfâit,
Puternică fântână de-ndată se munci:
Prin iutea-i izbucnire sacadând
Hălci mari boltiră ca sub grind,
ori cereale întru treier rând:
Și printre pietrele dansând risipă
Sfânt râul se zvârli în pripă.
Puternică fântână de-ndată se munci:
Prin iutea-i izbucnire sacadând
Hălci mari boltiră ca sub grind,
ori cereale întru treier rând:
Și printre pietrele dansând risipă
Sfânt râul se zvârli în pripă.
Cinci mile șerpui prin labirint
de văi și codri râul sacrosan
Până la peșteri fără cot uman,
Se scufundă tumult în mort ocean:
Și prin tumult Kubla aude noi
Voci ancestrale profețind război!
Umbra cupolei de huzur
Pluti pe valuri împrejur;
Unde chemară mână-n mână
Mixate peșteri și fântână.
Minune fu pe rară vrere,
de văi și codri râul sacrosan
Până la peșteri fără cot uman,
Se scufundă tumult în mort ocean:
Și prin tumult Kubla aude noi
Voci ancestrale profețind război!
Umbra cupolei de huzur
Pluti pe valuri împrejur;
Unde chemară mână-n mână
Mixate peșteri și fântână.
Minune fu pe rară vrere,
Gheață-caverne-dom-plăcere!
O fată cu un dulcimer
În vis văzui cândva:
Era o abisiniană,
la dulcimer cânta
de Muntele Abora.
Putea-voi învia în mine
cântul și simfonia ei,
atât încânt mă cuceri
că-n aer domul aș zidi,
solarul dom, caverne, gheață!
Oricine ascultând
le va vedea
Strigând , Ia seama! Ia!
Ochi fulgerând, păr fluturând!
Țesut în cercuire nouă,
Închide ochii-n sfânt abis,
Că s-a hrănit cu miere-rouă
Și lapte a băut din Paradis.
DYLAN THOMAS
BALADA NA(IA)DEI CU PICIOARE LUNGI
Prorele-n jos, al coastei castru
Negru de păsari mai privea cum
Pleca – păr smuls, ochi
albalenastru;
Oraşul tocit din pavele-i ura drum
bun,
Adio-atunci filopescare
Corăbii – ancora iute la larg –
Pasăre-n carlig de mare,
Naltă-smaltă-n vârf de catarg,
Drăgăstosul nisip murmura
Şi pe orbitul chei – bastionade.
De dragu-mi du-te, nu privi-n urmă,
Zise ţărmu-n ocheade.
Pânze băură vântul, el
alb lapte
Goni în bezna betivă;
Vest soarele naufragiu-n perlă
Şi luna înot peste ogivă.
Coşuri, catarte se-nvârtejiră.
Adio celui de pe puntocean
Gutei de aur cântându-i pe mosor
Na(ia)dei din sacul de golan,
Că-l vazuram zvârlind dulcii unde
O fată vie cu şpăngi prin buze;
Toţi peştii erau raze de sânge,
Ziseră nave n-auze.
Adio, coşuri si cornuri,
Matroane-n fum torcânde,
Orb fu la ochi de lumânări
Din geamuri de pe unde,
Dar îşi auzi nada trezindu-se,
Cum în nor de dorinţe geme,
Acum varga zvarliţi că marea-i
Numai coline-balene.
Dor e ea printre îngeri si cai,
De peştele curcubeu bucurată,
El pluta catedrala din plai
Clopote balizele de piatră.
Unde ancora tanga albatros
Mile lunatica barcă
Păsări ţipând pogorau jos,
Un nor de ploaie din gât vărsa
leoarcă;
Văzu furtuna morţii tos
Cu arc de fum berbec de gheaţă,
Foc steaua, vătrai al lui Crist os;
Şi nimic pe-a apei faţă
Doar mir şi fir de lună
Picând şi-nţepând pe cale
Momitul peşte-n spumă
Ales c-o sărutare.
Balene-n trezire scalp Alp
Cutremurară rău hău acerb,
Buşiră nada stuf
cu buze ploi în palp
Zburară solzii tonilor cu gheb
Şi-amoru-n adânc le ţesu.
Oh, Ierihonul în plămâni le căzu!
Ea ciupi, se-adânci-n al iubirii
caer
Toarsă m(en)inge cu picioare lungi
de aer
Pân’ orice fiară salt urla
Pân’ ce ţestoasa carapacea-şi fărama
Pân’ orice os în mormânt se ridica
Cucuriga şi se îndăra’!
Noroc la mâna de pe cange,
Tunete sub mari degete
Guta de aur fir de fulger
Mosoru-i cânta răgete,
Vârtejul bărcii-n sângele-i ars
Din plasă în plăsea guiţă
Oh barcătaiat metatars
Oh buhaii Biscayei şi-a lor viţă
Fac din neveste sub verde val pus
Frumoasă nadă cu lungi picioare
Sparg negre veşti pictează pe-o velă
sus
Uriaşe nunţi din mare
Deasupra veghei a ţâşni
Deasupra grădinilor de-a largul
Se zvârli-n sus a delfinului zi
Clopot turla mi-e catargul
Neted lin pe punte doba
Cantă apa spusă prova
Caracatiţa călca amoeba
Vulturul polar cu pas de neoma’.
Din cioc sărat în pupa joasă
Cânta de foca pupându-si mortul!
Lung plumb mireasa clipe pasă
Din vechi în patu-i ortul.
Pe cimitir din mare
Nunţi galerii lahare
Hiena-privighetoare
Săltând la moartea mişcătoare
Cânt urla-n nisip anemone
Vale-sahara-n ghioc
Oh vruta carne, demone,
O aruncaşi mării cu fata boboc
În vechi ca apa, şes c-al tiparului;
Mereu adio pâine-picioare-lungi
Franţa-n cărări de deal ale lui
Cum păsări sărate fâl-gâl în pungi
Şi sâmburi nalţi li se-nspumară-n
ciocuri;
Mereu adio de pe faţă focuri,
De-a racul mort pe fundul mării
ridicat
Pe ochii ei a sabordat,
Privire oarbă-n cleşti ţine
Vicleanul sub geană
Vădind adormitelor sine
Catart-luna-nudana
Călcand pe doruri cu drag doar jenă
Amuţi-n flama-i de mirese.
Suzana se-necă-n barbhienă
Şi nimeni pe Sheba n-o culese
Ci flămânzi regii mareelor;
Păcatu-n chip de femeie
Doarme pân’ liniştea sparge nor
Şi apele saltă meree.
Lucifer pasăre picând
Din părţi septentrionale
Topindu-se în gând
În bolta respiraţiei sale
Stea Venus zace la ea-n rană,
Anotimpuri ruinele senze
Peste lumea lichidă ecrană,
Primăveri albe în bezne.
Mereu adio-n ghioc strigă corul,
Adio mereu, carnea-i sloi
Şi pescaru-şi deşiră mosorul
Cu tot atât dor cât un strigoi.
Noroc mereu se ruga solzul în penet
Pasăre dup-amurg, peste rada-rada,
Velele băura grindină din tunet,
Fulger coada-lungă-aprinde prada.
Corabia în climă ani şase,
Vântu-şi îngheaţă rafala fastă.
Vezi guta d-aur ce trase
De sub munţi şi galerii la creastă!
Vezi ce-atârnă-n păr si scalp
La treacătul betei veliere!
Statuile ploii stau Alp,
Coline-s fulgii-n cădere.
Cântă şi bat, hold-aduni
Plecând barca-n nea de pară!
Punţile lui numai minuni.
Oh, minuni peşti! De mult muşcară!
Din urnă măsură de om
Din cameră greaua-i silă
Din casa cu oraş sodom
În continentul fosilă
Unul şi unu-n praf de prapur,
Ecouri seci, feţe-cărabuşi
Penele-i mâna fetei învapur
Şi mâna moartă duce la cei duşi,
Duce precum prunci şi climate
Pe vârfuri rotiţe în ceţi;
Veacurile-şi dau părul pe spate
Şi moşii cântă cu buze de noi feţi:
Timpul naşte alt fecior.
Ucide timp! Ea-i iaraşi dor!
În ghindă gorun taie,
În ou omoară şoimul gaie.
Cel ce marele foc porni
Şi muri în şuier de flame
Ori pe glie-n amurg păşi
Numărând gliei calame
O prinde de păr şi-o întinde;
Cine cânt le învăţară buzele
Plânge ca răsărit soarele
Din trib de coruri lichide.
Se-ndoaie varga, dând de ţărână,
Târand prin ape despărţite
Grădina la ea în mână
Cu pământ şi vite
Cu bărbaţi, femei, cascade,
Pomi umbroşi în al navei aval
Năuc şi lin pe verdele val cade
Nisip cu eres virginal
Şi profeţi dune aţâţă;
Văi şi insecte îi strâng pulpele
Timp, loc îi înşfacă os sub ţâţă
Anotimpuri şi nori s-o spulbere;
Brăţară-i mâna izvororb
Cu peşti iuţi şi pietre-amurge
Sus şi jos mai mare sorb
Alt râu respiră şi curge;
Bate şi cantă holda-i pe câmp,
Talaz de orz şi secară,
Cirezile pasc al spumei dâmb,
Colinele unde zvântară,
Cu iepe marine şi ude căpestre
Cu mânji săraţi şi brize-n limburi
Toţi caii prin prăzi măiestre
Galopează-n arc pe verzi câmpuri,
Trap şi galop sub pescăruşi
În coame trăznete.
Roma, Sodoma, Londra-acuşi,
Cetăţi mareei-s petice
Şi turle-nţepând nor pe umărul ei
Şi pieptănate de pescari făgaşe
Când carnea picioarelor lui era vânt
pe scântei
Şi şalele flame hăitaşe
‘Ncolăciră părul ei din răscruci
Şi grozav acas’ viu îl duci
Risipa casei ei în spaima lui,
Aprig abator amorului.
Jos, jos, jos, dedesubt
Sub pluta satelor
Se-nvârte-n lanţ de lună, de-apă
supt
Metropolisul peştilor,
Nimic rămas, ba-al mării son,
Vocală mare sub pământ,
Pe pat de-ogrăzi corabion,
Na(ia)dei întru clăi mormânt,
Glii, glii, glii, nimic îndure-se
Din pas marin doar predică
Şi-n sapte morminte gureşe
Jos ancora printr-o biserică.
Adio, noroc, zic ancore si lună
Pescarului singur pe lunci
Stă-n pragul casei ţinând în mână
Inima lui cu picioare lungi.
Versiuni românești de George Anca
POEȚI
NĂSCUȚI ÎN OCTOMBRIE
Wallace
Stevence, 2, 1879 – 1955; Mihail Lermontov, 3, 1814 – 1841; Eugenio Montale,
12, 1896 – 1981; Virgil, 15, 70 – 19 BC; Heinrich von Kleist, 18, 1777 – 1811;
Arthur Rimbaud, 20, 1854 – 1891; Samuel Coleridge, 21, 1772 – 1834; Dosoftei,
26, 1624 – 1693; Dylan Thomas, 27, 1914 – 1953 / Sylvia Plath, 1932 – 1963;
Andre Marie de Chenier, 30, 1762 - 1791 / Ezra Pound, 1885 – 1971 / Larry
Woiwode, 1941; John Keats, 31, 1795 – 1821.
ALEXADRU MACEDONSKI
Noptea de octombrie
Unde oare se tot duce apa ce din
matcă-afară
A ieșit de-atâta vreme sfărâmând orice zăgaz,
Întinzându-și nimicirea din o țară-n altă țară,
Și în veci fără cruțare, neavând, nici dând răgaz?
În zadar se-ncearcă unii drumul ei să-l stăvilească,
Nu mai e putere-n lume revărsarea să-i oprească.
Și e groaznică urgia, însă e dumnezeiască.
Șterge-n clipă o cetate, trece munții dintr-un salt.
Lasă-n urmă numai leșuri și târăște-ncoa și-ncolo
Dărmături muiate-n sânge cu popor după popor...
Se cutremură pământul zguduit de-un lung fior,
Iar toți zeii vechi se surpă, ș-amuțit e chiar Apollo.
Printre țipete și lacrimi lumea-ntreagă se scufundă,
Ce-a rodit de veacuri mintea este astăzi dus la fund,
Unde-au fost ogoare-odată este-o mare fără fund.
A ieșit de-atâta vreme sfărâmând orice zăgaz,
Întinzându-și nimicirea din o țară-n altă țară,
Și în veci fără cruțare, neavând, nici dând răgaz?
În zadar se-ncearcă unii drumul ei să-l stăvilească,
Nu mai e putere-n lume revărsarea să-i oprească.
Și e groaznică urgia, însă e dumnezeiască.
Șterge-n clipă o cetate, trece munții dintr-un salt.
Lasă-n urmă numai leșuri și târăște-ncoa și-ncolo
Dărmături muiate-n sânge cu popor după popor...
Se cutremură pământul zguduit de-un lung fior,
Iar toți zeii vechi se surpă, ș-amuțit e chiar Apollo.
Printre țipete și lacrimi lumea-ntreagă se scufundă,
Ce-a rodit de veacuri mintea este astăzi dus la fund,
Unde-au fost ogoare-odată este-o mare fără fund.
IOAN MICLĂU-GEPIANU
Portarii Europei
Neamul ăsta dur ca piatra,
Nu-L mișcară nici vulcanii,
Nici n-o să-i potoapă vatra,
Veacurile și dușmanii.
Știu românii, știu prea bine,
Din istoria cea grea,
Ce-nsemna vorba “vecine”,
“Iar nu ești din strada mea!
El, portarul Europei,
Creanga asta românească,
Dupa-nțelepciunea vorbei:
“E născuta să trăiască!”.
El, stejarul Europei,
Ce din Dunăre și Ron,
Își hrănea tulpina viței,
Și de Dac, dar și de om!”
Astfel, dragi europeni,
N-aveți cum a striga-n lume,
Că sunte-ți cumva mai demni,
Ca portarul ce își pune
A lui viață la strâmtoare,
Ca să aibă lumea mare,
Zile lungi de sărbătoare,
Nobilind cu semeție, pe cutare
sau cutare!”.
DOINA BORICEANU
Lasă stâna
câine, câine, lasă stânile,
treci pe lângă troițele
ce ne cheamă la-nchinare viețile.
treci nevăzut pe la biserici
și-ți închină muntele
unde țipau ierbile
de-mpietrire în bolovănire.
lasă drum muntelui, chiuit stâncii
și fugi ecoului...
vino să-i spui întregul cerului pădurii
ce câmpia o ascultă în muțenie
când păsările se pun pe ramură de încleștare.
acolo se rodește ploaia multă
și scrisuri din ierburi se scriu une peste alte,
poveste-veste de petrecute prin întâmplată...
vreau să stăm pe treapta visului,
cea mai de jos, jos
și să mai cred într-un apus-sărut ce-a fost.
vino câine, vino câine, mergi cu mine,
nu pleca la uși storcite din fire,
cheamă-ți neamu-n scotocire
să găsim loc-minune cu pâraie
care tremură pe vrăjite coarde
ce emoții spun de oglindite ape-stele,
coborâtele printre poteci cu apele.
ape tremură nebunește pe coarde,
din ape sunt scrise notele și notele,
din foc ascuns de stea privirii, versurile.
am obosit drumului, ne sare în cale piatra,
stai aici lângă mine nelipsit
să citim în ochi unul altuia
cum era când de stihii fugeam
și pădurea la piept ne ascundea...
lasă, câine, lasă bătucite stâncile,
vino lângă inima-mi ba rătăcită, ba tăcută,
acu bate, acu se stinge, acu gâlgâie de sânge,
dar tu știi că mereu în dor te-ascultă.
și toate se țin parcă de noi
și toate ne dau în traistă drum
de apăsătoare mâncări...
mie... și câinelui scăpat de suspicioase oi....
și unde-am duce-o viața
de am pleca acum?
atârnă greu, peste poate, ceața,
un foc în cale, ne ghicim în fum
vino, câine, să ne ținem de drept drum.
să lăsăm pădurea să doruiască după noi
zi și-o zi, zăvoi de zăvoi...
cetate veche de 3.400 de ani și mai
mare decât Troia
O echipă de arheologi români și
germani a făcut o nouă descoperire în județul Arad, unde a fost scoasă la
lumină o cetate antică, de proporții gigantice.
Locul sitului arheologic este în localitatea Sântana, din
județul Arad, iar cetatea despre care acum s-au aflat mai multe detalii ar avea
o vechime de 3.400 de ani, deci datează din Epoca Bronzului.
Prin urmare, arheologii au numit construcția antică Cetatea Veche și se pare că se
întinde pe o suprafață de aproape 90 de hectare, o caracteristică impresionantă
pentru o cetate antică din acea perioadă.
Primele săpături la acest sit arheologic au început prin 2009,
dar se știe de existența unei cetăți de mai multe decenii. Lucrări arheologice
s-au intensificat abia în urmă cu doi ani, bineînțeles, tot sub imboldul
străinilor.
O cetate veche de 3.400 de ani
Cel care conduce operațiunea de cercetare este profesorul german
Rüdiger Krause, de la Universitatea Goethe din Frankfurt, și care a lucrat
alături de profesorul Florin Gogâltan, de la Institutul de Arheologie și
Istorie a Artei al Academiei Române din Cluj-Napoca. Fiecare a întrunit câte o
echipă de cercetare și împreună au ajuns la concluzia că această cetate a fost
ridicată în secolul XIV î.Hr., adică în urmă cu 3.400 de ani.
„Ne-am propus să facem cercetări la
Sântana pentru o perioadă de trei ani de zile. Lucrările arheologice
beneficiază de finanțare din partea landului Hesse, din Germania. Cetatea de la
Sântana este una dintre cele mai mari fortificații realizate în perioada
menționată. Scopul nostru este să aflăm de ce a fost realizată această
fortificație, de ce a fost nevoie de o asemenea construcție”, a explicat profesorul german.
Cetatea depășește
chiar și dimensiunile Troiei
Una dintre cele mai
interesante caracteristici comparative este că Cetatea Veche este chiar mai
mare decât Cetatea Troiei, despre care s-a vorbit mult timp de-a lungul
istoriei și a făcut subiectul unor opere literare legendare și a unor filme celebre.
„Troia avea o suprafață de 29 de hectare, Cetatea de la Sântana
are nu mai puțin de 89 de hectare. Clădirile din Troia au fost realizate din
piatră. La Sântana, construcțiile au fost realizate din lut și lemn, semn că
civilizația era mai dezvoltată și se adapta la materialele de construcție de
care dispunea. Cetatea de la Sântana a fost împrejmuită cu șanțuri de apărare
adânci de peste patru metri, dar și cu valuri de pământ de peste 20 de metri.
Ne aflăm în fața uneia dintre cele mai mari și impunătoare cetăți din Europa”, explică profesorul
Gogâltan.
Cetatea va fi transformată
în muzeu
Arheologii au scos la
lumină doar o mică parte din imensa cetate și au avut nevoie de cele mai noi
tehnologii de scanare arheologică și
măsurători magnetometrice:
„Am cercetat aproximativ 55 de hectare din cele aproape 90. Și,
în urma măsurătorilor, am descoperit rezultate care ne sperie: un palat uriaș,
cu lungimea de 100 de metri și lățimea de 40 de metri. Vrem să continuăm
săpăturile și, pe cât posibil, vrem să facem această cetate să fie măreață, la
fel cum a fost în urmă cu peste 3.000 de ani. Pentru că trebuie precizat faptul
că, la vremea respectivă, cetatea de la Sântana era o capitală a Europei”, a declarat profesorul
român.
Cetatea ar putea avea
un important potențial turistic pentru Arad și pentru localitatea Sântana: „Putem vorbi chiar de un muzeu în sit, cum
sunt multe alte cazuri în Europa. Vrem să valorificăm o parte din situl
arheologic. Este imposibil să punem în valoare întreaga fortificație. Dar,
potrivit cercetărilor efectuate, monumentul în sine s-a păstrat foarte bine,
este intact”, a explicat Constantin Inel, directorul Complexului Muzeal
Arad.
Ion Antonescu, „Scrisoare de răspuns
adresată lui C.I.C. Brătianu” (29 octombrie 1942)
Puteam să vă răspund, aducând justiţiei pe toţi vinovaţii de
catastrofa morală şi politică a ţării, printre care sunteţi, în primul rând, şi
dumneavoastră.
Naţia o doreşte şi o aşteaptă de la mine. Nu am făcut-o totuşi,
fiindcă nu am voit să aţâţ şi mai mult spiritele şi, mai ales, nu am voit să
dau un spectacol care ar fi fost speculat de inamicii noştri.
Am lăsat ziua acestor răfuieli mai târziu.
Abuzaţi, însă, de răbdarea, de tăcerea şi de înţelepciunea mea şi,
rând pe rând, la scurte intervale de timp, îmi trimiteţi, când dumneavoastră,
când dl. Maniu, avertismente, sfaturi şi acuzaţiuni.
În virtutea cărui drept? Ce reprezentaţi în această ţară ,
dumneavoastră, toţi foştii oameni politici, în afară de interesele
dumneavoastră egoiste şi un trecut politic total compromis şi dureros?!
Uitaţi, domnule Brătianu, că eu sunt omul muncii
mele şi martirul greşelilor acelora care au primit în 1918 România Mare şi
au dus-o, după 22 de ani de conducere, în prăpastia
de unde am luat-o eu în 1940, pe când dumneavoastră sunteţi din
profitorii şi dărâmătorii unei moşteniri mari.
În mai puţin de un sfert de secol, fiecare în parte şi toţi la un loc,
aţi prăbuşit lupta, sacrificiile şi suferinţele duse şi îndurate, 20 de secole,
de poporul nostru, pentru a face unitatea sa politică.
Orice apărare încercaţi şi orice diversiune faceţi
dumneavoastră, conducătorii politici de ieri, purtaţi pe umeri această
răspundere.
exercitată direct şi indirect, de pe băncile ministeriale,
din birourile băncilor şi din culisele politice, aţi dus ţara la catastrofa din
1940.
Staţi faţă în faţă cu conştiinţa dumneavoastră, depănaţi cu
corectitudine, pas cu pas, atât actele dumneavoastră, cât şi pe ale acelora cu
care, rând pe rând, v-aţi întovărăşit şi v-aţi acuzat,
Pentru a vă uşura munca, vă reamintesc, domnule Brătianu, că,
împreună cu dl. Maniu, v-aţi acuzat public şi zilnic, în presă, în întruniri,
în parlament, de: „incapacitate”; „tâlhărie”; „falsificări” şi „furturi de
urne”, în Bucureşti, pentru obţinerea puterii; „demisii în alb”; „bătăi şi
omoruri”; „călcarea legilor şi Constituţiei”; luări de comisioane” la toate
furniturile statului; „traficările de influenţă” practicate de partizanii,
deputaţii, miniştrii şi preşedinţii corpurilor dumneavoastră legiutoare;
„scandalurile cu contingentările” cu „grâul britanic”; modul cum aţi făcut
reforma agrară şi cum „aţi profitat de ea”; risipa avutului public;
„concesionările oneroase ale bunurilor statului”; „demagogie”; incorectitudine
civică, provocată de faptul că atunci când eraţi în opoziţie dirijaţi ocult
statul, în profitul intereselor d-umneavoastră şi ale jidanilor din ale căror
consilii de administraţie – mari şi mici – făceaţi parte, iar de pe fotoliile
ministeriale încurajaţi şi favorizaţi, acopereaţi şi muşamalizaţi afacerile lor
şi ale d-stră, în detrimentul statului.
Adăugaţi, la acest bogat şi concludent stat de serviciu al
partizanilor şi al adversarilor dumneavoastră de ieri, cu care – ca totdeauna
când vă găsiţi în opoziţie – sunteţi azi prieteni: cazurile, pe care naţia le
ţine numai în dormitoare, ale domnilor Tătărescu, Bârsan, Boilă, Aristide Blank
şi afacerea Skoda; ruinarea poporului, prin dobânzile oneroase care au
prăbuşit economiile, avutul şi munca tuturor, de la ţăran la marele
proprietar, de la micul până la marele negustor român; ravagiile făcute de conversiune
şi de concesionarea bunurilor statului, pe care am început să le răscumpăr eu;
împrumuturile externe, oneroase şi umilitoare; introducerea controlului străin
la Banca Naţională şi Căile Ferate, comisioanele scandaloase etc. etc. şi veţi
avea, domnule Brătianu, imaginea unui trecut tragic, pe care l-am plătit atât
de scump şi pe care naţia întreagă o are permanent în faţa ochilor săi.
Totuşi, domnule Brătianu, cu toţii credeţi
că toate acestea au fost uitate şi, cu perfidia politicianistă de altă dată –
de totdeauna – atât de bine cunoscută, vă aşezaţi cu cinism pe acest
trecut şi – de la cel dintâi dintre dumneavoastră, până la cel din urmă –
încercaţi să acuzaţi şi să sabotaţi, pe sub mână, opera de îndreptare şi
consolidare la care s-a antrenat toată naţiaşi să tăiaţi
elanul unui om care nu a avut, nu are şi nu va avea nici moşii, nici vii, nici
pivniţi de desfacere, nici bani depuşi, nici industrii, nici consilii de
administraţie, nici safeuri, în ţară şi străinătate, nici cupoane de tăiat,
nici timp de pierdut la club şi care nu şi-a pricopsit nici cumnaţii, nici
nepoţii, nici prietenii, nici partizanii, nici adversarii.
Chiar
dacă am greşit, greşesc sau voi greşi, nu pot fi acuzat, domnule Brătianu, de
nici unul dintre dumneavoastră.
Fiţi încredinţaţi, sunteţi înfieraţi şi puşi
chiar de generaţia actuală pe banca acuzaţilor.
Dacă va fi să fiu şi eu pe această bancă, pentru că fac tot ceea
ce un om putea să facă, nu numai pentru a slava un neam de la dezunire şi de la
prăbuşire, dar şi pentru a-l întregi şi a-i asigura o viaţă nouă, în onoare şi în muncă, atunci în nici un caz nu veţi fi dumneavoastră acuzatorii şi în
nici un caz nu voi fi pus alături de dumneavoastră şi acuzat de aceleaşi
greşeli ca dumneavoastră.
Fac această afirmare nu pentru că mă simt vinovat cu ceva faţă de
ţară, dar pentru că ştiu ce au suferit, din antichitate şi până azi, de
la Socrate şi Demostene, până la Clemenceanu, atâţia nenumăraţi – mici şi mari
– oameni care şi-au servit poporul cu credinţă, cu devotament şi cu folos şi, mai
ales, pentru că nu au uitat că în Iaşi, în tragica primăvară din 1918, şi chiar
la Bucureşti, după Unire, s-a cerut trimiterea în judecată şi condamnarea
fratelui dumneavoastră, atât pentru că făcuse războiul, cât şi pentru dezmăţul
creat de nepriceperea dumneavoastră a tuturor, chiar de către aceia care
ceruseră intrarea în luptă; care îl acuzaseră în 1914–1915 de lunga şi
dezmăţata perioadă de neutralitate; care au aplaudat cu frenezie intrarea în
război şi care, ca o culme a cinismului lor, erau ei înşişi vinovaţi de modul
cum fusese administrată şi ruinată ţara.
Eu şi mulţi alţii încă nu am uitat ridicolul
acestei îndrăzneli pe care istoria l-a înregistrat.
Oricum ar fi însă eu nu voi putea fi acuzat de dumneavoastră
şi nici pus pe aceiaşi bancă cu dumneavoastră, pentru că nu sunt nici
profitorul meritelor predecesorilor mei şi nici şeful unei bande de corbi odioşi, care
au ajuns la conducere prin „minciună”, „promisiuni”, „furt de urne” sau prin
„sprijin ocult masonic şi iudaic”, ci sunt omul adus de un trecut onest şi de
voinţa unanimă a unei naţii care, pentru a se slava, a făcut apel la mine, iar
nu la dumneavoastră sau la dl. Maniu, şi nici la domnii care stau în jurul
dumneavoastră şi cu care aţi făcut şi faceţi sistem.
Niciodată, pentru a fi salvată, naţiunea, armata
şi corpurile constituite nu au indicat numele dumneavoastră sau al d-lui Maniu,
în ultimii ani ai tragicei guvernări, care s-a sfârşit la 6 septembrie 1940.
Dumneavoastră v-aţi strecurat şi v-aţi alăturat acestei mulţimi, cu discreţia
impusă de instinctul răspunderii pe care o aveţi şi a dorinţei legitime de a vă
salva şi nu aţi făcut nici un gest pentru a vă valorifica drepturile la
conducere, când această mulţime spulberă un regim care era de fapt al
dumneavoastră şi când aclama un om nou, care eram eu.
Când am intrat în război, cu prudenţă
caracteristică a politicienilor valoroşi nu v-aţi manifestat nici pentru, nici
contra.
După ce am reluat Basarabia şi Bucovina ,
v-aţi grăbit să-mi cereţi, şi dumneavoastră, şi domnul Maniu, să mă
opresc la Nistru.
V-am arătat consideraţiunile militare, politice,
economice şi morale pentru care nu puteam să o fac şi v-am invitat, pentru a treia oară, să luaţi
conducerea, răspunderea şi riscurile unei asemenea acţiuni. Bineînţeles, aţi refuzat.
După omorurile de la Jilava şi imediat după
rebeliune, mi-aţi trimis memorii prin care îmi arătaţi situaţia şi-mi
dădeaţi noi sfaturi.
V-am oferit să luaţi conducerea şi să faceţi cum credeţi că este
mai bine. Şi unul, şi altul v-aţi scuturat. Luându-vă după câţiva ofiţeri, fără
prestigiu militar, care au deraiat după linia principiilor sănătoase
strategice, morale şi politice, pe care poate că nici nu le-au avut
vreodată, mi-aţi cerut să retrag armata din Rusia şi m-aţi îndemnat să mă
„aranjez” cu Anglia şi cu America.
Ar fi o greşeală şi o felonie, iar greşelile şi
feloniile se plătesc scump.
Suntem la peste 1.500 km de ţară, drumurile sunt cum sunt, iarna
bate la uşă, depozitele sunt ale germanilor, căile ferate sunt în mâna lor,
aviaţia are forţa de distrugere pe care ar trebui s-o cunoaşteţi. Retragerea
forţelor din situaţia lor actuală ar însemna părăsirea frontului. Exact ceea ce au făcut ruşii în
Moldova în 1917-1918.
Vă întrebaţi ce s-ar întâmpla dacă germanii ar
face cu noi astăzi în caz de părăsirea frontului, ceea ce am făcut
noi, atunci, cu ruşii?
Vă daţi seama ce s-ar alege de armata noastră de disciplina
noastră, de soldaţii şicaii noştri, de tunurile noastre, dacă am încerca, în condiţiile
arătate mai sus, să părăsim frontul fără asentimentul Comandantului german?
Situaţia aceasta, a oamenilor care la cea dintâi greutate se descurajează, ar
denota uşurinţă totală nepricepere militară şi prostie.
Poftiţi, domnule Brătianu, vă ofer din nou
conducerea statului şi a guvernului. Retrageţi dumneavoastră armata şi
„aranjaţi-vă” cu Anglia.
Numai că trebuie să întreb şi armata şi poporul.
Sunt gata să le pun această întrebare, deschis şi categoric, dacă şi
dumneavoastră sunteţi gata să vă luaţi răspunderea.
A mă fi „oprit la Nistru” şi a „retrage astăzi forţele din Rusia”
înseamnă, pentru un om care mai poate încă judeca, a anihila dintr-odată totul,
sacrificiile făcute de la trecerea Prutului,
acţiune în contra căreia nu v-aţi pronunţat
public; însemnează a ne dezonora pentru vecie ca popor; însemnează a crea
ţării, în cazul victoriei germane, condiţii dezastruoase, fără a ne asigura,
în cazul victoriei ruse, nici provinciile pentru care luptăm, nici
graniţele care vor voi să ni le lase ruşii, nici libertăţile noastre şi nici
măcar viaţa familiilor şi a copiilor noştri; în sfârşit, însemnează, din cauza
nestabilităţii şi a feloniei pe care mă sfătuiţi să o practic – şi
aceasta este cea mai mare crimă – a asigura ţării în viitoarea comunitate
europeană o poziţie morală care îi va ridica drepturile idealurilor sale şi ar
putea să-i fie chiar fatală. Gestul pe care-l cereţi să-l fac, domnule
Brătianu, va face din neamul românesc o victimă a tuturor, fiindcă concomitent
cu dezorganizarea, prăbuşirea şi distrugerea armatei, ar începe instaurarea
anarhiei în ţară. Comuniştii, legionarii, jandarmii, ungurii, saşii ar începe
agitaţiile, lupta, distrugerea ordinei, a liniştei, pentru a profita de ocazie,
pentru a da ultima lovitură de picior unui neam care cu adevărat ar merita
calificativul de netrebnic. Ungurii ar ocupa imediat restul Ardealului.
Iată, domnule Brătianu, la ce ar da naştere
gestul pe care mi-l cereţi să-l fac. Ar fi gestul nefericit al unui soldat
lipsit de onoare şi al unui om de stat, nu numai inconştient, dar nebun.
Conducătorul nefericit al Franţei – şi mai nefericite de azi – a
declarat, într-o recentă chemare la realitatea a unui popor, care a căzut şi el
victimă josnică a unei guvernări venale, iudeo-democratice şi masonice, că are
convingerea că dacă „Germania ar
fi înfrântă, Sovietele ar impune mâine legea în Europa şi s-ar termina astfel
cu independenţa şi patriotismul naţiunilor”.
Am avut şi am această convingere. Rămân la această convingere,
fiindcă noi, mai curând ca alţii, mai total ca alţii, vom fi zdrobiţi: pentru
că suntem punte între slavi şi zăgazul care le stă de secole în calea
expansiunii lor, către vestul şi sud-vestul Europei; pentru că avem bogăţiile
pe care le avem; şi pentru că vom fi trambulina salturilor lor viitoare.
Trăgând învăţăminte din trecut, cunoscând tendinţele slave,
plecând de la consideraţiunile făcute mai sus şi îndrumat de instinctul
de conservare şi de logica bunului-simţ, nu puteam, domnule Brătianu, ca un
conducător responsabil, să mă „opresc la Nistru” şi nici nu pot „să retrag
armata din Rusia”. Ar fi o prostie din partea mea. Este cu neputinţă să o facă
cineva şi ar fi o greşeală ireparabilă pe care nu eu şi dumneavoastră, ci
neamul ar plăti-o scump.
Mareşalul
Petain, într-una din valoroasele sale cuvântări, a dat
speculatorilor situaţiunile grele lecţia care li se cuvenea şi care a fost
aplaudată de toţi oamenii cu conştiinţă clară şi nepătată.
Răspunzând unor critici ale acţiunii sale, el a
spus: „Când Franţa este în
nenorocire, nu mai este loc pentru minciuni şi himere”.
Nici
la noi, domnule Brătianu, nu mai este loc pentru „minciuni şi himere” şi, mai
ales, nu mai putem să ne plătim luxul de a face şi prostii.
V-am răspuns, domnule Brătianu, punct cu punct,
nu numai la scrisoarea dumneavoastră de la 24 septembrie, dar şi la cele
anterioare.
Este răspunsul unui soldat, care nu are nimic de ascuns şi care este conştient de greutăţile
şi pericolele ceasului de faţă, precum şi de îndatoririle şi de
răspunderile lui.
V-am răspuns, cum v-am răspuns, fiindcă nu aţi
înţeles nici ţinuta şi nici înţelegerea cu care am voit să trec atât peste
greşelile trecutului, cât şi peste marii vinovaţi de ele.
Ca oamenii cei mai lipsiţi de păcat, marile şi numeroasele greşeli
politice care s-au comis sub dumneavoastră, continuând a considera
comunitatea românească ca pe o turmă de sclavi,
pe care –
împreună cu celelalte organizaţii politice, cu firmă naţionalistă, însă în acord cu oculta iudeo-masonică,
cu care numai pe faţă eraţi în luptă – aţi exploatat-o, aţi minţit-o, aţi
demoralizat-o, aţi exasperat-o şi, în cele din urmă, din neputinţă, aţi dus-o,
mână în mână cu trinitatea Tătărescu – Urdăreanu – Lupeasca, la catastrofa din 1940
şi la rebeliunea din 1941, îndrăzniţi astăzi, când s-a pus regulă în ţară şi
viaţa nimănui nu mai este în pericol, să ridicaţi capul, de după saltarele
consiliilor de administraţie, ale industriilor şi ale multiplelor
afaceri, pentru a mă acuza.
Ei bine, domnule Brătianu, când cineva a fost şeful unui
partid care, de la mare la mic, de la primăria din sat până la cabinetul
miniştrilor, are răspundereadestrăbălării administrative, dezmăţul moral, a iudeo-masonizării ţăr ii, a
venalităţii, a compromiterii viitorului neamului şi a catastrofei
graniţelor, nu mai are calitatea să vorbească şi în numele comunităţii
româneşti, să dea sfaturi de conducere altora nşi mai ales să-i acuze că
lucrurile nu merg cum trebuie.”
(Arhiva
Istorică Centrală; fond Preşedinţia Consiliului de Miniştri, Cabinet I.
Antonescu,dos. 61/1940, f. 88-221)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu