George
Anca - Ioan Miclău-Gepianul – Petrică Dima – Constantin Valeriu –
Gheorghe Constantin Nistoroiu
GEORGE ANCA
ÎNTRE PSIHOLINGVISTICĂ ŞI PSIHOLITERATURĂ
Între
corespondenţele baudelaire-ene şi „realismul” pirandellian, contextul dinamic
(teoretizat psiholingvistic şi) literaturizat de d-na profesor Tatiana-Slama
Cazacu se învederează şi în cartea domniei sale Rachiu cu parfum de femeie.
Crime asezonate, Capitel, 2004. 13 povestiri „agathacristiene” – a 14-a,
schiţată verbal de către autoare la lansarea de la Tîrgul Gaudeamus: asasinarea
cărţii d-sale Deceniul iluziilor spulberate – recontextualizează o
poetică a „destinului mutilat”, a cuiva alungat din „beletristică” şi (astfel?)
ascensionînd - limbajul de lemn ne
aparţine (să fie unul şi literatura poliţistă sau canonul postmodern?) - culmi
ale ştiinţei. „De ce, atunci, au rămas fără sorţi de publicare, de ce
trebuiau să zacă „în sertar”, aceste Nuvele (şi, virtual, ceea ce ar mai fi
scris autoarea al cărei destin a fost deviat de la „Beletristică”)? („Notă
finală. Un destin mutilat” în 8 patimi, p. 216)... „am încredere
în aceste scrieri, le consider originale, inovatoare (şi „moderne”); aş da
pentru ele jumătate din cele peste 450 de articole şi 40 de cărţi din
publicaţiile mele ştiinţifice (prin care am devenit cunoscută în străinătate,
aşa cum nu voi putea fi niciodată cu textele mele beletristice” (ibidem,
p.218).
Dar,
de exemplu, Stratageme comunicaţionale şi manipularea (Polirom 2000),
operă de ştiinţă - în continuitate cu Limbaj
şi context (1959), Dialogul la copii (1961), La
psycholinguistique. Lectures (1972), Introducere în psiholingvistică
(1968), Analisi contestuale – dinamica del testo letterario (1984), Linguistique
apliquee (1984), Psiholingvistica, o ştiinţă a comunicării (1999)
etc. – este afină şi cu Un copil în vechiul
Bucureşti (Du Style, 1998), roman memorialistic, Meşterii.
Romanteatru (Polirom 2001), 8 patimi. Nuvele de sertar (Polirom,
2001). Vestita (mai mult în lumea largă a lingvisticii aplicate decît în chiar patria
sa literată?) autoare a început publicarea, în ştiinţă, cu volumul Realismul
în teatrul lui Pirandello (1943), semnat „Tatiana Slama”, iar în literatură
cu În Vinerea Mare / Ochii (1947, revista „Provincia”, Turnu-Severin).
Sublimată,
probabil, în ştiinţă, cretivitatea literară a fructificat, subteran, în
capodopere pentru viitor – încă nedecis, parcă, pentru prezent. Povestirile
scrise în vara-iarna anului 2003-2004 seduc irezistibil, mascînd geniul gen
Mateiu-Kafka-Pirandello, disimulînd detectivul în scriitor-maestru-androgin, a
cărui pipă fumegă a la Sherlock Holmes (HS) dacă nu Mircea Horia Simionescu
(MHS), într-un giallo profondo (oricum, iarăşi la lansare, autoarea a
intimat că, dintre denominaţiile detective story, policier, giallo,
o preferă pe cea din urmă). Literatură a curiozităţii, dar şi noiristă
(Neo-Noir), aceste ficţiuni s-ar putea asocia faimosului Grupo 13 al
gialliştilor bolognezi – Publio Aurelio Stazio este un detectiv din Roma
antică, imaginat de Danila Comastri Montanari (DCM) – sau seriei cu Aristotel
detectiv creată de Margaret Doody, dar mai ales propriilor viziuni
„psiholongvistice” ori „sertariale”. De ce n-am vedea în tot scrisul Tatianei
Slama-Cazacu o aplicare a metodei sale de analiză contextual dinamică, o
alternare a cercetării cu pagini de capodopere precum Omul care a zburat (în
8 patimi), Poetul din visul doctoriţei Mia (în Meşterii), Amor
nebun la congres sau Crimă la aeroport (în Rachiu cu parfum de
femeie), dialogul, i-am zice longitudinal, din Un copil în vechiul
Bucureşti, din toată opera slamacazaciană.
Cea
dintîi povestire – care dă titlul cărţii – Rachiu cu parfum de femeie
(cadavrul unei femei se adaugă, în „tochitoare”, ingredientelor materiei prime
a tăriei) se citeşte împreună (la masă?) cu următoarea, Era delicioasă. A
fost de-li-cios, confesiunea unui amor canibalic, psiholiterar, „estetic”
în comparaţie cu îmbucătăţirea ţiitoarei levitului din biblie (Judecători
XIX, 22-29), Pastramă trufanda de I.L. Caragiale, Groază de
Victor Papilian, dacă nu şi cu vampirii grosieri din toate vitrinele
manipulării psihocinematografice. „Amorul nebun”, la un congres (setting-ul
caracteristic al autoarei noastre, prin Viena, prin Mexic, prin Africa,
epitomizată romîneşte, ALA – Asociaţia de Literatură Africană etc) priveşte
ficatul transplantabil al celei seduse, rolurile se schimbă, însă, între
victimă şi criminal. Cum „totul e psihologie” – „e somn? E vis?” -, premoniţia
se pronunţă „premuniţie” (O premoniţie? Ori?...), crima împotriva unei
păpuşi intră în jurisdicţia infantilă, mai ales linvistică, a bunilor prieteni
Fifiţa şi Miţă (Crimă la aeroport), un personaj, mereu
intelectual şi editorialist, nu-şi poate represa o „jalnică formulă de limbă de
lemn” – „Să avem încredere, totuşi, în viitorul acestei ţări – în tinerii
noştri minunaţi” (Milioane de dolari pe gratis).
Profesie, intrigi şi amor: şedinţă ştiinţifică
internaţională, titlul povestirii a 6-a,
unde e vorba de IASFLIS/International Association for the Study of Foreign
Languages in Sleeping/Asociaţia Internaţională pentru Studiul Limbilor Străine
în Somn (cu impedimentul amendabil de a nu se obţine o siglă uşor de citit,
nici umoristică, ori cine ştie:AISLSS), rezumă ironic un univers de enigme
îmblînzite de goma ştiinţei, pe tonalităţi de sarcasm duios ori rîs interior,
poate erasmic, poate swiftian. Povestirile se citesc parcă în amintirea şi
aşteptarea unui roman, dacă nu vor fi închegînd deja unul, psihopolicier, de
lansat la Festival du Cognac. Umorul, cumva tatianagathachristian, rezonase
încă în speranţele operei savante: „Dar cîtă vreme va exista conştientizarea
stratagemelor comunicaţionale pentru manipularea malignă, şi cîtă vreme se va
lupta împotriva acestora fie şi pentru compensaţii de ripostă batjocoritoare,
totul nu este pierdut”.
În
literatura Tatianei Slama-Cazacu, malignitatea se prescrie printre
ingredientele unor crime imaginar-academice. I s-ar putea reproşa genialitatea.
IOAN MICLĂU-GEPIANUL
CHIAR DE OROLOGIU S-A OPRIT!
Sunt cânt pe marginea unei prăpăstii,
Sub care curge fluviu infinit;
Sunt lacrima ce sună în ocean,
Precum secunda-n timpul nesfârșit!
Eu nu-s rotița unui ceas anume,
Ce ruginit mișcarea și-a gripat,
Eu sunt un cânt, o lacrimă comună,
Și curg cu înfinitul poporului meu dat!
Cum o secundă este viața mea întreagă,
Cu-a Neamului ființă s-a unit,
Căci Timpul-Neamul merge înainte,
Chiar de orologiu-mi gongul și-a oprit!
M-aș simți gol, secundă risipită,
De n-aș avea-n iubire a gândului izvor,
Căci nu-mi este de mine, cruțare să câștig,
Ci vreau ca Neamul Românesc să aibă viitor!
EPISCOPUL DE HIPPO
Episcopul de Hippo*,
Sau Sf. Augustin de la Tagaste,
Când descâlci doctrina Maniheismelor,
Și coborând în sieși găsi dualul zel:
”Unul ce-mpinge la păcate,
Și inocent fiind, al doilea din el”.
Ori, altfel zisă vorba,
În Cartagina veche, trăia-ntr-un corp comun,
Atât prințul Luminii cât și al Întunericului,
Iar gândurile lor aveau căi diferite:
”Gând rău spre rău, iubire în gând bun”,
Dar gândul bun era frustat de-al răului ispite!
Așadar când lutul,
Gustă din plăcerile vieții cu necinste,
Omul e iresponsabil de a sale fapte,
Și, deci, fără vreo vină;
Dar Sf.Augustin era păgân,
Pe vremea când Cartage avea acea lumină.
Venind la Roma și Milan,
Primind știința celei mai de sus catedră,
Iar revelatia creștină îi dă un spirit nou,
Și astfel Sf.Augustin de la Tagaste,
Asează pe cântar gândirile lui Platon și Socrate.
Dar fiece cărare
Ducea spre Unul Sfânt în Ceruri, Dumnezeu,
De unde descindea apoi cărarea bună,
Iar Omul e direct răspunzător de fapta săvârșită,
Căci niciodată Unul Sfânt,
Nu-ntinde curse și cale de ispită!
Aflând, deci, adevărul,
Născutul din Tagaste porni spre-al Africii
pământuri,
Căci le iubea ca pe o zi senină,
El dăruindu-se credinței cea creștine,
Cu suflet luminat,
E ridicat ”Episcopul de Hippo” c-un spirit nou de
bine!
*Oraș-port, în Africa de Nord, aparținând
Numidiei, era
Colonie romană.
OVIDIUS
O lume nouă apăsa,
Păgânătatea veche,
Și-un semn creștin se-ntrevedea,
Cum la zenit răsare-o stea,
Drept zorilor pereche.
Se păbușeau toți zeii mari,
Tot Panteonul din Olimp,
Când omul a-nțeles chemarea cea de sus,
De unde Duhul ne-a trimis pe Fiul său Iisus,
Să știm și noi cine suntem,
Și viața de-unde o avem,
Chemați suntem deschis și deopotrivă,
Nu prin fereștri sau cu perdea închisă!
E Duhul viu atotcuprinzător,
Iar omul modelat de sfântul Creator!
Iisus e Orizont,
Secantă între două lumi –
O lume veche ce cădea,
Și una ce abia năștea
Cu zorii ei cei buni!
Uimit, Ovidius luă,
Pe Jupiter de coarne,
Căci prea trăgea zeul la rele,
Când nimfele le preschimba-n vițele,
Iar Juno rătăcea-mprejur,
În brațe-avându-l pe Mercur!
Dar pentru asta poetul, socotit sinistru,
Fu repede trimis în depărtări,
La Tomis, la gurile năvalnicului Istru,
Sprea-și ispăși pedeapsa zeimii ne-ndurări!
PETRICĂ DIMA
Numărătoarea inversă a început
Guvernele post-decembriste care s-au perindat la conducerea
ţării în ultimii 25 de ani, au distrus, au jefuit, au falimentat, au privatizat
defectuos ori au vîndut la fier vechi, peste 1.200 de mari întreprinderi
româneşti. Drept urmare, aproape jumătate din forţa aptă de muncă a plecat în
Italia, Germania, Spania, Franţa…etc. Unii muncesc pentru ei şi pentru
familiile abandonate în ţară, alţii fură, cerşesc, ucid în numele
supravieţuirii…
In anul 1989, România nu numai că nu avea datorii externe, ci dispunea de 18 miliarde de dolari, care se constituiau din lichidități bancare sub formă de rezerve valutare şi de creanţe generate de exporturi. Unde au dispărut aceste sume???
In anul 1989, România nu numai că nu avea datorii externe, ci dispunea de 18 miliarde de dolari, care se constituiau din lichidități bancare sub formă de rezerve valutare şi de creanţe generate de exporturi. Unde au dispărut aceste sume???
Eu, Cms. sef(r si rtg) DIMA PETRICA, cetăţean român, vă acuz pe
voi politicienii ce aţi condus România în ultimii 25 ani de următoarele fapte
abominabile săvârşite împotriva României şi a poporului român:
1. Aţi înşelat poporul spunând ca vreţi să-i oferiţi o viaţă mai
bună.
În fapt aţi vrut o viaţă mai bună doar pentru voi, pentru familiile voastre şi acoliţii voştri Mafioti.
2. Aţi furat miliarde de dolari din bugetul statului deturnând banii de la buget spre conturile firmelor voastre şi ale acoliţilor voştri.
3. Aţi căpuşat vreme de 25 ani toate firmele de stat, distrugând întreaga economie de stat.
4. Aţi încălcat drepturile omului făcând legi strâmbe ce v-au protejat pe voi, pe interlopi şi pe gangsterii ce vă înconjoară şi prin aceleaşi legi strâmbe aţi înrobit poporul.
5. Aţi privat poporul de dreptul la o viaţă decentă, aţi dus o adevărată politică de genocid împotriva acestui popor prin distrugerea intenţionată a sistemului sanitar, prin privarea de asistenţă medicală, prin încurajarea migraţiei medicilor de valoare, prin lipsa de medicamente, prin desfiinţarea spitalelor.
6. Aţi furat dreptul la o bătrâneţe decentă pensionarilor ce au muncit o viaţă şi şi-au plătit asigurările în mod corect.
7. Aţi distrus toată industria românească aducând ţara intr-o prăpastie, fără şansa de a se mai ridica. Aţi distrus industria chimică, industria constructoare de maşini, industria navală, industria electrotehnică, industria de utilaj minier, industria extractivă, industria alimentara, TOT,TOT, TOT.
8. Aţi distrus toată agricultura. România ajungând dintr-un mare exportator, un mare importator.
9. Aţi distrus tot sistemul de irigaţii şi toate serele renumite ale României.
10. Aţi distrus toate livezile şi fondul genetic de excepţie al pomiculturii româneşti.
11. Aţi transformat România dintr-un mare exportator într-o societate de consum, într-un importator care nu mai produce mai nimic în ţară şi importă pînă şi cereale, legume şi fructe.
12. Aţi distrus toată industria turistică a ţării aducând în ruină toate hotelurile şi staţiunile turistice înfloritoare pina în 1990, cu scopul de a va autoîmproprietării voi cu ele, pe preţuri de nimic.
13. Aţi distrus tot sistemul economic privat înrobindu-l cu taxe care să vă asigure vouă bani pe care sa îi puteţi deturna din bugetul de stat.
14. Aţi sufocat sistemul economic privat cu o birocraţie nemaiîntâlnită nicăieri pe planetă cu scopul de a da de lucru, salarii mari nejustificate unor funcţionari, unei caracatiţe clientelare imense.
15. Aţi dat străinilor toate bogăţiile naturale ale ţării, bogăţii pe care străbunii noştri le-au apărat vreme de 2.000 de ani cu preţul vieţii
În fapt aţi vrut o viaţă mai bună doar pentru voi, pentru familiile voastre şi acoliţii voştri Mafioti.
2. Aţi furat miliarde de dolari din bugetul statului deturnând banii de la buget spre conturile firmelor voastre şi ale acoliţilor voştri.
3. Aţi căpuşat vreme de 25 ani toate firmele de stat, distrugând întreaga economie de stat.
4. Aţi încălcat drepturile omului făcând legi strâmbe ce v-au protejat pe voi, pe interlopi şi pe gangsterii ce vă înconjoară şi prin aceleaşi legi strâmbe aţi înrobit poporul.
5. Aţi privat poporul de dreptul la o viaţă decentă, aţi dus o adevărată politică de genocid împotriva acestui popor prin distrugerea intenţionată a sistemului sanitar, prin privarea de asistenţă medicală, prin încurajarea migraţiei medicilor de valoare, prin lipsa de medicamente, prin desfiinţarea spitalelor.
6. Aţi furat dreptul la o bătrâneţe decentă pensionarilor ce au muncit o viaţă şi şi-au plătit asigurările în mod corect.
7. Aţi distrus toată industria românească aducând ţara intr-o prăpastie, fără şansa de a se mai ridica. Aţi distrus industria chimică, industria constructoare de maşini, industria navală, industria electrotehnică, industria de utilaj minier, industria extractivă, industria alimentara, TOT,TOT, TOT.
8. Aţi distrus toată agricultura. România ajungând dintr-un mare exportator, un mare importator.
9. Aţi distrus tot sistemul de irigaţii şi toate serele renumite ale României.
10. Aţi distrus toate livezile şi fondul genetic de excepţie al pomiculturii româneşti.
11. Aţi transformat România dintr-un mare exportator într-o societate de consum, într-un importator care nu mai produce mai nimic în ţară şi importă pînă şi cereale, legume şi fructe.
12. Aţi distrus toată industria turistică a ţării aducând în ruină toate hotelurile şi staţiunile turistice înfloritoare pina în 1990, cu scopul de a va autoîmproprietării voi cu ele, pe preţuri de nimic.
13. Aţi distrus tot sistemul economic privat înrobindu-l cu taxe care să vă asigure vouă bani pe care sa îi puteţi deturna din bugetul de stat.
14. Aţi sufocat sistemul economic privat cu o birocraţie nemaiîntâlnită nicăieri pe planetă cu scopul de a da de lucru, salarii mari nejustificate unor funcţionari, unei caracatiţe clientelare imense.
15. Aţi dat străinilor toate bogăţiile naturale ale ţării, bogăţii pe care străbunii noştri le-au apărat vreme de 2.000 de ani cu preţul vieţii
16. Aţi îndatorat această ţară cu peste 100 miliarde de euro
fără să fi făcut absolut nimic pentru ţară cu aceşti bani.
17. Aţi distrus învăţământul românesc care a ajuns în 25 de ani de pe primul loc în Europa, pe ultimul loc.
18. Aţi favorizat aparitia, dezvoltarea si înmulţirea clanurilor interlope care terorizează oraşele ţării prin violenţă, furt, înşelătorie, jafuri, cămătărie, trafic de persoane, promiscuitate şi taxe de protecţie.
19. Aţi batjocorit istoria acestei ţări impunând în şcoli o istorie mincinoasă ce murdăreşte trecutul acestui popor cu scopul de a-i fura sufletul, demnitatea, mândria si patriotismul.
20. Aţi distrus cultura acestui popor prin subfinanţare şi dezinteres, încurajând proliferarea culturii de cârciumă şi de maidan, a manelelor şi a filmelor de proastă calitate.
21. V-aţi făcut facultăţi private prin care stoarceţi de bani poporul ca să vindeţi aşa zise diplome, în realitate hârtii fără valoare unor tineri dezorientaţi care nu mai înţeleg nimic din principiile selecţiei pe bază de cunoştinţe şi valoare.
22. Aţi făcut de ruşine numele ţării noastre, România fiind azi ruşinea Europei, iar românii cei mai dispreţuiţi cetăţeni din Europa.
23. Aţi provocat cel mai mare exod din istoria acestei tari, aţi transformat românii în ultimul popor migrator al istoriei.
24. I-aţi răpit unei întregi generaţii de copii dreptul la mamă, dreptul la tată, dreptul la familie prin plecarea părinţilor la munca în străinătate.
25. Aţi defrişat pădurile ţării ca să le daţi pe mai nimic străinilor, îmbogăţind doar câţiva politicieni.
26. Aţi înstrăinat tot sistemul bancar al ţării făcând din români slugi la străini.
27. Aţi distrus tot comerţul românesc aducând în ţară marile hypermarketuri care au transformat sute de mii de mici întreprinzători români în sclavi de hypermarket.
17. Aţi distrus învăţământul românesc care a ajuns în 25 de ani de pe primul loc în Europa, pe ultimul loc.
18. Aţi favorizat aparitia, dezvoltarea si înmulţirea clanurilor interlope care terorizează oraşele ţării prin violenţă, furt, înşelătorie, jafuri, cămătărie, trafic de persoane, promiscuitate şi taxe de protecţie.
19. Aţi batjocorit istoria acestei ţări impunând în şcoli o istorie mincinoasă ce murdăreşte trecutul acestui popor cu scopul de a-i fura sufletul, demnitatea, mândria si patriotismul.
20. Aţi distrus cultura acestui popor prin subfinanţare şi dezinteres, încurajând proliferarea culturii de cârciumă şi de maidan, a manelelor şi a filmelor de proastă calitate.
21. V-aţi făcut facultăţi private prin care stoarceţi de bani poporul ca să vindeţi aşa zise diplome, în realitate hârtii fără valoare unor tineri dezorientaţi care nu mai înţeleg nimic din principiile selecţiei pe bază de cunoştinţe şi valoare.
22. Aţi făcut de ruşine numele ţării noastre, România fiind azi ruşinea Europei, iar românii cei mai dispreţuiţi cetăţeni din Europa.
23. Aţi provocat cel mai mare exod din istoria acestei tari, aţi transformat românii în ultimul popor migrator al istoriei.
24. I-aţi răpit unei întregi generaţii de copii dreptul la mamă, dreptul la tată, dreptul la familie prin plecarea părinţilor la munca în străinătate.
25. Aţi defrişat pădurile ţării ca să le daţi pe mai nimic străinilor, îmbogăţind doar câţiva politicieni.
26. Aţi înstrăinat tot sistemul bancar al ţării făcând din români slugi la străini.
27. Aţi distrus tot comerţul românesc aducând în ţară marile hypermarketuri care au transformat sute de mii de mici întreprinzători români în sclavi de hypermarket.
28. Aţi distrus cercetarea românească, una dintre cele mai
competitive din lume în urmă cu 25 de ani.
29. Aţi distrus un întreg sistem organizaţional care fusese construit cu mari sacrificii in epoca socialista.
30. Aţi înstrăinat tot sistemul energetic atentând în acest fel în mod grav la suveranitatea ţării.
31. Aţi pierdut (cedat) cu acte, moştenirea Gojdu – tradare nationala!
32. Atiţi pierdut pentru totdeauna tezaurul României încredinţat spre păstrare Moscovei;
33. sub… conducerea voastră, România a fost scosă de pe lista producătorilor de aur, pierzînd astfel dreptul de a folosi poansonul BNR. În aceste condiţii, orice producator de aur din Romania trebuie sa apeleze la un laborator acreditat, ceea ce înseamnă costuri suplimentare pentru inscripţionarea lingourilor;
34. Ati furat sumele enorme care constituiau fondul de pensii în 1989!
35. Ati furat banii Fondului Solidaritatea!
„În spatele fiecărei mari averi se află o fără-de-lege.” – aprecia Honore de Balzac. Voi cum veţi justifica traiul regesc şi averile colosale pe care vi le-aţi permis?
36. Ati jefuit batranii de casele in care si-au crescut generatii de copii si pe care si le cumparase in mod cinstit, de buna-credinta, iar voi le-ati „RETROCEDAT” unor borfasi sau chiar voua, lasandu-i sa moara pe drumuri.
37. Ati decimat armata romana, schilodind-o si transformind cadrele militare in someri, sclavi si muritori de foame intrucit acestia au fost pregatiti doar sa-si apere patria si poporul chiar cu pretul vietii, nestiind sa se descurce intr-o economie banditeasca pe care ati creat-o.
29. Aţi distrus un întreg sistem organizaţional care fusese construit cu mari sacrificii in epoca socialista.
30. Aţi înstrăinat tot sistemul energetic atentând în acest fel în mod grav la suveranitatea ţării.
31. Aţi pierdut (cedat) cu acte, moştenirea Gojdu – tradare nationala!
32. Atiţi pierdut pentru totdeauna tezaurul României încredinţat spre păstrare Moscovei;
33. sub… conducerea voastră, România a fost scosă de pe lista producătorilor de aur, pierzînd astfel dreptul de a folosi poansonul BNR. În aceste condiţii, orice producator de aur din Romania trebuie sa apeleze la un laborator acreditat, ceea ce înseamnă costuri suplimentare pentru inscripţionarea lingourilor;
34. Ati furat sumele enorme care constituiau fondul de pensii în 1989!
35. Ati furat banii Fondului Solidaritatea!
„În spatele fiecărei mari averi se află o fără-de-lege.” – aprecia Honore de Balzac. Voi cum veţi justifica traiul regesc şi averile colosale pe care vi le-aţi permis?
36. Ati jefuit batranii de casele in care si-au crescut generatii de copii si pe care si le cumparase in mod cinstit, de buna-credinta, iar voi le-ati „RETROCEDAT” unor borfasi sau chiar voua, lasandu-i sa moara pe drumuri.
37. Ati decimat armata romana, schilodind-o si transformind cadrele militare in someri, sclavi si muritori de foame intrucit acestia au fost pregatiti doar sa-si apere patria si poporul chiar cu pretul vietii, nestiind sa se descurce intr-o economie banditeasca pe care ati creat-o.
38. Ati desfiintat obligativitatea stagiului militar de catre
tanara generatia, lipsindu-i de o educatie, de o pregatire pentru viata si
munca, pentru respectarea normelor de convetuire sociala, lasandu-i prada tentatiilor
consumului de droguri, traiului parazitar-infractional, violentelor stradale,
violurilor, talhariilor, etc.
39. Aţi făcut din România o ţară murdară şi poluată, după chipul
şi asemănarea voastră.
Pentru toate acestea va acuz de crimă împotriva poporului român
şi cer organelor de stat îndreptăţite să treacă la anchetarea şi judecarea
tuturor celor responsabili de cele mai sus arătate.
În cazul în care organele de stat îndreptăţite nu vor dori sau nu vor putea să facă dreptate, noi poporul român ne rezervăm dreptul de a face toate demersurile necesare, astfel încit cei vinovati sa fie anchetati, judecati si condamnati.
Cauza legitimă a poporului s-a declanșat!
În cazul în care organele de stat îndreptăţite nu vor dori sau nu vor putea să facă dreptate, noi poporul român ne rezervăm dreptul de a face toate demersurile necesare, astfel încit cei vinovati sa fie anchetati, judecati si condamnati.
Cauza legitimă a poporului s-a declanșat!
Numărătoarea inversă a început!!!
CONSTANTIN VALERIU
Umblarea pe mare - potolirea furtunii
In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului
Duh. Amin.
Dreptmaritori si vrednici de iubire crestini in
Sfanta Biserica a Domnului nostru Iisus Hristos.
Impartasirea de astazi din cuvantul lui Dumnezeu,
din Evanghelia Lui, ne incredinteaza de darul preamarit al lui Dumnezeu, pe
care-l avem in Mantuitorul Iisus Hristos, Dumnezeu si Om. Dar in care, cum
marturisim neincetat, ne descoperim pe noi insine, caci El este adevaratul chip
al omului. Si maretia chipului ne-o descopera in aceasta stralucire neincetata
a Evangheliei, astazi in actul divino-uman al mergerii pe mare, deasupra apelor
marii. Sa ascultam si sa ia aminte fiecare, nu numai cei care sunt mai elevati,
mai sporiti pe calea aceasta a suisului pe scara lui Iacov.
In vremea aceea, Iisus Se afla pe tarmul de
rasarit al Marii Galileei, dupa ce hranise multimile cu cele cinci paini si cei
doi pestisori, din darul unui baietas care le avea puse in traista de mamica
lui, vrand si el sa mearga dupa Iisus, sa-L vada si sa-L auda. Si acolo,
multimile - inaripate in duhul lor, ca, iata, Iisus toate le rezolva pentru ei:
pe bolnavi ii vindeca, cuvant cum nu le graise nimeni le graieste si le mangaie
cautarile sufletelor lor; ba le da si de mancare - au vrut sa-L proclame
imparat, in locul Cezarului de la Roma. Lucru pentru care Il vor si osandi,
spunand ca ar fi vrut sa devina imparat. De aceea asa s-a si scris deasupra
Crucii, ca un fel de indreptatire a lui Pilat in fata imparatului sau: Iisus
Hristos Regele Iudeilor.
Dar Iisus, cunoscand gandurile lor, catre seara,
"a silit pe ucenici sa intre in corabie si sa treaca inaintea Lui, pe tarmul
celalalt" - al lumii acesteia; dar nu numai, caci orice tarm e intai mai
presus de lume si apoi si in lume, cum l-a zidit Dumnezeu in lume: in timp si
spatiu. "Apoi a slobozit multimile", le-a lasat. Asa lucreaza
Dumnezeu: Iti da un dar, apoi te lasa sa-l lucrezi. Totdeauna in Scripturi este
miscarea aceasta intre har si libertate. Harul lui Dumnezeu, darul Lui si
libertatea sa lucrezi, sa intelegi.
De aceea, in darurile Duhului Sfant, dupa darul
intelepciunii este darul intelegerii: "Si va odihni peste El Duhul lui
Dumnezeu, duhul intelepciunii si al intelegerii…" (Isaia 11, 1-3). Adesea
ne-am intrebat de ce mereu in Scriptura dupa duhul intelepciunii urmeaza duhul
intelegerii. Inteleptul a spus: “Intelepciunea Si-a zidit eisi casa”.
Intelepciunea este El, Fiul lui Dumnezeu, iar casa Intelepciunii este Maica
Domnului. Tot darul si intelepciunea de la El este; de la Parintele Luminilor,
prin Fiul, in Duhul Sfant. Iar darul intelegerii ne priveste pe noi:
libertatea, ca sa intelegem darul intelepciunii.
Deci a dat multimilor si paine si vindecari si
cuvant, apoi le-a slobozit: libertatea, pentru a intelege darul lui Dumnezeu. A
sclipit – dupa strigatul inimii tale: Lumineaza-mi, Doamne, intunericul! – ca o
scanteie de intelepciune divina; si tu o intelegi si o lucrezi. Cum simti
impartasania, cum simti cuvantul lui Dumnezeu. Si a dat drumul multimilor, ca
ele sa cugete. Neincetat sa fim atenti la dar si la lucrare! Iar Iisus S-a suit
in munte sa se roage singur. Dar nu insingurat. Caci, inainte de patimire, dupa
Cina cea de Taina, Iisus va spune ucenicilor: “Voi toti va veti risipi si pe
mine ma veti lasa singur. Dar eu nu sunt singur; Tatal este cu Mine.” Si spune
Inteleptul: “Vai celui singur”. Si precum Dumnezeu nu e singur – e Tata, Fiu si
Duh Sfant – nici omul nu e singur vreodata; e neincetat cu Dumnezeu. Nimeni nu
este singur daca e cu Dumnezeu; nicaieri si niciodata, nici in moarte.Se ruga
singur, cu Tatal, deci, si cu ucenicii, cu noi.
Dar in noaptea aceea, cand se roaga Iisus,
“corabia era acum la multe stadii departe de pamant, fiind invaluita de valuri,
caci vantul era impotriva. Iar la a patra srtaja din noapte a venit la ei
Iisus, umbland pe mare. Vazandu-L umbland pe mare, ucenicii s-au inspaimantat,
zicand ca e naluca si de frica au strigat. Dar El le-a vorbit indata,
zicandu-le: Indrazniti, Eu sunt; nu va temeti! Iar Petru, raspunzand, a zis:
Doamne, daca esti Tu, porunceste sa vin la Tine pe apa. El i-a zis: Vino. Iar
Petru, coborandu-se din corabie, a mers pe apa si a venit catre Iisus. Dar vazand
vantul, s-a temut si, incepand sa se scufunde, a strigat, zicand: Doamne,
scapa-ma! Iar Iisus, intinzand indata mana, l-a apucat si a zis: Putin
credinciosule, pentru ce te-ai indoit? Si suindu-se ei in corabie, s-a potolit
vantul. Iar cei din corabie I s-au inchinat, zicand: Cu adevarat Tu esti Fiul
lui Dumnezeu. Si, trecand dincolo, au venit in pamantul Ghenizaretului.” (Matei
14, 22-34)
Ghenizaretul, adica partea dinspre noi: Capernaum,
Tebaida, Tiberiada, de la unele ramase urmele, iar altele ramase pana astazi.
Cine a calatorit pe acolo a aflat tainele lor. Iar noi aflam acum, smeriti,
tainele acestei Evanghelii.
Iubitilor, revin putin la cuvantul de mai inainte:
Iisus hranise multimile, apoi le-a slobozit. Se lasau umbrele serii… Se retrage
in singuratate, cum se ruga adesea. Multimile, jos, la malul marii. Noapte, se
odihnesc. Ca in gradina Ghetsimani, ucenicii dorm, iar El se roaga; El, Care e
viu in veci. Nu te vei simti niciodata singur stiind ca El se roaga si acum in
fata Tatalui, in cer. Iar noi sa ne simtim nu cu cei care se hranisera si
vroiau sa-L faca imparat si dupa aceea au adormit, ci cu ucenicii care erau in
corabie. Noi sa ne simtim in corabie. Cum zice rugaciunea: "Marea vietii
vazand-o inaltandu-se de viforul ispitelor, la limanul Tau cel lin alergand,
strig catre Tine: Scoate din stricaciune viata mea!"
Rugaciunea aceasta, inspirata Parintilor
Bisericii, ne infatiseaza marea furtunoasa, corabia valurita, aruncandu-ne
intr-un fel de cutremur pe care trebuie sa-l privimi intr-o dubla intelegere:
cutremur al pamantului, dar si al sufletului si al duhului. Sa te simti mereu
in aceasta taina vie. Si chiar acest cutremur al pamantului, cand se petrece,
sa nu te mai tulburi. De ce? Pamantul sa ramana incremenit, orb? Doamne
pazeste! Dar nu poate, are si el nelinistea lui, are si el suspinul lui, are
dorul lui de a deveni, precum cerurile, cer nou si pamant nou. E intr-o
neliniste neincetata. Taina a nelinistii, a cautarii, pe care Iisus a cuprins-o
in cuvantul: "Cereti si vi se va da, cautati si veti afla, bateti si vi se
va deschide". Altfel ti se descopera lumea si intelesul ei.
Corabia lor, pe marea vietii, se afla in
neliniste. Si Iisus era singur si nu era singur, ci cu Tatal si cu noi si in
duhul Lui, in rugaciune cu noi toti, ascultand si suspinul marii si vuietul
marii in inimile ucenicilor si freamatul lor si zbuciumul lor. Priveste cu
duhul de pe munte pe mare si-i vede pe ucenici, vede corabia unduindu-se in
valuri. Parca-ti vine cuvantul poetului: “Sta castelul singuratic oglindindu-se
in valuri, iar in fundul apei clare doarme umbra lui de veacuri. Se inalta
printre cetini intre raristea de brazi, dand atata unduire rotitorului
talaz." Dar in talazuri vii.
Asa cum alta data Iisus a zis furtunii:
"Taci, linisteste-te", ar fi putut sa faca si acum. Acum, insa,
altfel lucreaza, dezvaluind alta ipostaza, am zice: Coboara si calca pe
crestetul valurilor. Si spuma valurilor, stralucirea lor e patrunsa acum de
stralucirea cea adevarata a Celui ce calca peste valuri – stralucirea pururea.
Iisus spune: “Parinte, slava pe care Mi-ai dat-o Mie Eu le-am dat-o lor, slava
pe care o am de la Tine mai inainte de a fi veacurile”. Acea slava, cum zice
Sfantul Simeon Noul Teolog, niciodata nu L-a parasit. E pururea, dar El nu o
arata. O arata pentru a ne impartasi noua, care ne schimbam, noua care crestem
ori scadem; care aici, in momente privilegiate, o simtim. Alteori, in
nesimtirea tragica, care e moartea sufletului inainte de a trupului, n-o
simtim. Calcand peste valuri, slava Lui se unea cu stralucirea crestetului
valurilor. Si ucenicii, vazandu-L in acea lumina, acea imbinare divina, unica,
a slavei Lui cu lumina valurilor, se inspaimanta. Si de frica striga: Naluca!
Cum spunea dumnezeiscul Pavel, si cel rau ia chip
de lumina. Adesea s-a aratat in lumina, sa nu ne tulburam. Pustnicii o
marturisesc. Dar cu smerenie, cand venea vreunul sa-i laude, ii raspundeau:
vezi, poate ai fost trimis la altul. Eu nu sunt vrednic de lauda. Alta data,
aratandu-i-se un fel de imitare, momeala a luminii, pustnicul isi face cruce si
se stinge si ca un fulger cade din cer. Astfel intelegem de ce ucenicii au
strigat: Naluca. Nici sa te tulburi, nici sa te inalti, ci, in ispita, in
incercari sa te rogi. Daca e un talhar, fereasca Dumnezeu, dar, din nefericire
se petrece, ca pe mare zici: Doamne Iisuse, miluieste-ma! E cu putinta ca si in
el sa patrunda strigatul si numele lui Iisus. Si sa-ti faci cruce. In degetele
impreunate pentru semnul crucii e si Treimea si doimea divina: Tatal, Fiul si
Duhul Sfant si Dumnezeu-Omul (Fiul lui Dumnezeu). Si atunci, se lumineaza.
Iar Iisus a luminat. Cand au strigat, Iisus stim
ce a raspuns. E greu sa rostesti acest cuvant pe care numai El il poate rosti.
Dar, intrucat si apostolii si evanghelistii Matei, Marcu si Luca rostesc,
rostim. A zis Iisus: “Eu sunt. Nu va temeti. Indrazniti!” Cu un inteles
nesfarsit, infinit, parca ar fi rostit pentru fiecare suflet, din toata
istoria, de pretutindeni, acest cuvant: Eu sunt. Sa-l auzi asa cum l-a rostit
Iisus lui Moisi, la Horeb. Cand Moisi a vazut rugul, acel maracine smerit, care
ardea si nu se mistuia, ci ramanea verde, viu. Caci focul dumnezeirii nu
desfiinteaza, ci transfigureaza, indumnezeieste, chiar firea smerita a unui
maracine. Cu cat mai mult firea ta, pe care a luat-o Cel mai presus de tine. Si
atunci Moise, intrebandu-L: Cine esti, Doamne?, a primt raspuns: “Eu sunt Cel
ce este” - Existenta.
Si acum S-a descoperit ca El este. Sa simti ca-ti
spune si tie: Eu sunt; Existenta. Iar noi, cum spune dumnezeiescul Palama
suntem partasi ai existentei Lui. Caci fapturii ii este daruita existenta, cu
cele trei stari ale ei, cum spune dumnezeiescul Maxim Marturisitorul: starea
daruita intregii fapturi in prima ei chemare, de a exista; apoi sporeste darul
lui Dumnezeu: existenta in har. Noi toti suntem in har, toti suntem botezati,
de la Adam, care a primit suflarea divina de viata; si apoi vom exista in
inviere – a treia stare.
Eu sunt… nu va temeti… indrazniti! – le spune
ucenicilor. Precum Ma vedeti pe Mine indraznind, in furtuna, peste valuri, neinspaimantandu-Ma,
si voi indrazniti! La acest cuvant – indrazniti – a raspuns Petru: “Doamne,
daca esti Tu, porunceste sa vin la Tine pe apa.” Tu ai zis: Indrazniti. Pot
indrazni, Doamne, a merge la Tine, spre Tine, cu Tine? Da. Aceasta indrazneala
e data fiecaruia, in smerenie. Sa vin la Tine pe apa. Precum mergi Tu pe apa,
si eu sa merg. “Vino!”, i-a spus. Iar Petru, coborandu-se din corabie, a mers
pe apa si a venit catre Iisus. A mers Petru o vreme pe apa, venind catre Iisus!
Dar apoi, vazand vantul, s-a temut si, incepand sa se scufunde, a strigat:
“Doamne, scapa-ma!” Iar Iisus i-a intins mana. L-a apucat si i-a zis: “Putin
credinciosule, pentru ce te-ai indoit?” Si au urcat in corabie.
O clipa primeasca dragostea dumneavoastra sa
talcuim acest moment. Indrazniti!… Petru indrazneste; cu privirea catre Iisus,
fata catre fata. Spune Scriptura: “La inceput era Cuvantul si Cuvantul era la
Dumnezeu si Dumnezeu era Cuvantul” – fata in fata cu Tatal. Iar omul, creat
dupa chipul Lui, e fata in fata cu Hristos. Petru, fata in fata cu Iisus, se
impartaseste de harul si adevarul care vine impreuna cu Iisus, si calca
impreuna cu El pe valuri. Si merge. Dar, vazand ca vantul e potrivnic, o clipa
de indoiala, se inspaimanta si se scufunda. Sa intelegem acest moment, intai
duhovniceste.
Nu de la mine, ci de la sfinti. Noi putem da
marturie dupa ei. Ei au si vietuit. Zice dumnezeiescul Isaac Sirul: “Cere de la
Dumnezeu sa-ti dea sa ajungi la masura credintei, faptura prea mica (ce dulce
si duios!). Voiesti sa afli viata? Tine in tine credinta si smerenia, caci prin
ele afli mila, ajutorul si cuvintele graite in inima de Dumnezeu si pe Cel el
ce te pazeste intru ascuns si ramane cu tine si se arata si la aratare. Si
atunci, tu, daca simti desfatarea credintei in sufletul tau, nu-mi este greu sa
spun iarasi: nimic nu te va impiedica sa ajungi la Hristos (cum Petru ajunge la
Hristos). Si nu-ti va fi greu sa fii rapit in tot ceasul de la cele pamantesti
si sa uiti de lumea aceasta neputincioasa (si de furtuna si de valurile din
jur) si de amintirea lucrurilor ei (slabiciunile celelalte). Roaga-te, pentru
acest lucru, fara preget. Roaga-te! Cerseste cu caldura si cere cu multa
sarguinta, pana ce vei primi pe Hristos deplin in tine.
Si sa nu slabesti dupa aceasta (sa ramai staruind
cu fata catre El). Te vei invrednici daca te vei sili mai intai sa arunci grija
ta asupra Lui cu credinta si vei schimba grija ta de tine cu purtarea de grija
a lui Dumnezeu. Si cand vei vedea voia ta ca se increde cu toata curatia
cugetului mai mult in Dumnezeu decat in tine, si ca te silesti sa nadajduiesti
in El mai mult decat in sufletul tau, atunci se va salaslui in tine puterea
aceea necunoscuta de tine (mai presus de aceasta lume). Vei simti puterea Celui
ce este cu tine in chip neindoielnic. Puterea aceea pe care multi, simtind-o,
intra in foc si nu se tem, si calcand pe apa, nu se indoiesc”. In cugetul lor
nici o clipa n-au indoiala, socotind ca se vor scufunda. Nu. Cu El nu te
scufunzi. “Caci credinta intareste simturile sufletului si acesta simte pe
Cineva nevazut, care-l convinge sa nu ia in seama vederea lucrurilor
infricosatoare, nici sa priveasca la vreo vedere ce intrece simturile.”
Cata vreme Petru a simtit ca se increde in
Dumnezeu, nu in el, in vointa Lui, in purtarea de grija a lui Dumnezeu, nu a
sa, a mers pe valuri. Aici e taina negraita a privirii, a impartasirii in
adevar, a vietuirii. Nu furtuna s-a intetit. Putea sa mugeasca… In clipa aceea
el a mutat gandul credintei din Hristos in el. In el s-a produs sfasierea,
indoiala. Ca si in Adam si Eva. In tine se produce o scindare a personalitatii.
Si atunci el s-a intors catre sine. E intoarcere spre Dumnezeu, care-i pocainta
(Intoarceti-va catre Mine si Eu Ma voi intoarce catre voi) si intoarcere catre
lumea aceasta, pamantul din care ai fost zidit. Si a cazut sub lume. Se
scufunda. Atunci striga: Scapa-ma, Doamne!Cateva clipe sa gandim: Petru a mers
pe valuri cum mergea Iisus. Nu dus de mana sau luat in brate, ci calca aievea,
cu Iisus, intr-o altfel de comuniune. Poti sa fii si in bratele Lui. Dar El nu
ne ia in brate cum ia mama pruncul. In bratele harului, adica dandu-ti si tie
din El. Iti da Dumnezeu din El. Asa a creat Dumnezeu lumea – nu din nimic, ci
din voia lui, cu puterea lui, cu harul lui, cu iubirea lui, cu intelepciunea lui,
cu lumina lui. De aceea ne-a daruit si noua lumina, ne-a dat si minte si cuvant
si duh. Si ne-a dat din puterea, din harul, din lumina lui dumneziasca, lumina
deosebita de noi pentru ca e vesnica; dar e unita cu noi. Tocmai pentru ca e
real dumnezeiasca, vesnica, nemuritoare, deasupra acestei lumi create, aduse de
la nefiinta la fiinta, cum se spune. Si sa simti chemarea lui Dumnezeu in tine,
harul lui Dumnezeu in tine.
Aici e adevarul adanc al chemarii mai presus de
lume. Acea prezenta dumnezeiasca inalta. Cum spune dumnezeiescul Ioan
Damaschin, vorbind de teantropie sau divino-umanitate: In noi e si dumnezeiesc
si omenesc, din Hristos, care ne-a daruit si noua sa fim partasi. Si cata vreme
noi, prin harul lui Dumnezeu, simtim si traim si nici o clipa nu provocam
ruptura, sfasierea, prin credinta, pastrand darul lui Dumnezeu in noi, prezenta
Lui in noi, ajutorul Lui, puterea Lui, credinta, nadejdea, dragostea… atunci,
desi in lume, suntem mai presus de aceasta lume. Si e in noi aceasta. Sa n-o
uitam nici o clipa! Sa ne simtim mereu vii!
Doua ganduri vi le mai impartasesc acum spre
final, care-mi stau atat de mult la inima. Zilele acestea cugetam asa: La unele
surori ale noastre apar niste suferinte – chisturi, fie la sani, care au forme
dureroase. Si am fost intrebat ce sa faca, sa se opereze? Da. Spovedania nu
scoate raul din noi? Tot la fel si fizic: scoatem raul din noi. Doctorul, si el
e de la Dumnezeu. Si Mantuitorul spune: N-au trebuinta cei sanatosi, ci cei
bolnavi de doctor. M-am intrebat cum se formeaza, cum apar. E plina presa
noastra si televiziunea de indemnuri catre tineri sa-si “traiasca viata”, sa se
arunce intr-un fel de dezlantuire a trupului acestuia. Caci daca nu-l
dezlantui, zice Freud, aceste dorinte, inabusite, refulate, provoaca nevroze,
psihoze, psihopatii; te imbolnavesti. Si atunci, cum e cu castitatea tinerei?
Noi stim legea de la parinti: castitate pana la
altar, ca sa te poti incununa, si credinciosie in camin toata viata. Si tu,
tinere, asa sa stii: sa nu stii decat de un Dumnezeu si o nevasta. Dar vine
Freud cu prietenii lui, spunand ca se imbolnaveste daca-si pastreaza
castitatea. Si, cugetand, mi-am zis si eu: E posibil ca aceste energii
nedescarcate sa se adune in anumite zone specifice, in legatura cu firea omului
si, acolo, adunate, coagulate, nelucrate, sa formeze aceste locuri, formatiuni
moarte. Atunci, care e calea? Am inteles atunci, si putem face aceasta marturie
inaintea lui Dumnezeu si a intregii lumi. Auzeam astazi la Apostol: “Fratilor,
noi ai lui Dumnezeu impreuna lucratori suntem, iar voi sunteti ogorul lui
Dumnezeu. Zidirea lui Dumnezeu, dupa harul lui Dumnezeu dat mie, eu ca un
intelept mester am pus temelia. Altul cladeste deasupra. Dar fiecare sa ia
seama cum cladeste. Si sa cladeasca fiecare, ca nimeni nu poate pune alta
temelie, decat cea pusa, care este Iisus Hristos”.
Iar Mantuitorul spune: “Tatal meu pana acum
lucreaza si Eu lucrez.” Toata existenta, iubitilor, e o zidire. In fiecare
faptura noi vedem o opera. Nimic nu e static; nimic nu e incremenit, nimic nu e
inchis. Noi am provocat acestea. Pretutindeni e zidire, e viata, neincetat. Dar
in om existenta si viata e pe doua planuri. O, nefericitii care fac atata cult
numai trupului! Ca o obsesie. Or, cum poate scapa omul? Prin viata lui deplina,
iubitilor. De ce un calugar sau o calugarita adevarata nu traieste aceste
fenomene? Mai mult, o calugarita care s-a dus la Sfantul Mormant cu o asemnea
boala s-a rugat si a venit vindecata. Care-i taina? Omul trebuie sa fie viu,
neincetat, dar pe amandoua planurile. Nu numai la nivelul planului bietei
vietuitoare necuvantatoare. Dar si acolo este neincetata viata; este neincetata
eliberare de energii ziditoare. Ce-ar fi bobul de grau daca nu s-ar inmulti?
Ce-ar fi mieluselul?
Aflandu-ma la un vivarium la Bacau, sa tin o
cuvantare, la invitatia unei doamne, la final mi-a spus ca face o teza de
doctorat despre albine. Si eu am pus intrebarea: De ce produsul albinelor –
mierea – e singurul care nu se altereaza? A inceput cu probleme de la gena…
Aceasta structura a mierii… Eu cred altceva, intr-o convergenta intre credinta
si stiinta: Cred ca mierea nu se altereaza pentru ca e produsul fecioarelor. E
savarsit acest dar in cea mai desavarsita curatie.
Atunci, cand o tanara isi pastreaza aceasta
curatie, dar nu incremenind, nu cu spaima: ce ma fac? – asemeni lui Petru, care
s-a inspaimintat de valuri – nu cu teama, ci mereu sa fie in ea viul vietii la
masura omului, atunci nu va aduna in ea energii care acumulandu-se sa produca
raul. Sa ai in tine credinta, nadejdea, dragostea; sa ai mereu fata lui
Hristos, sa te rogi si sa lucrezi dupa chipul lui Dumnezeu in toate domeniile.
Chipul lui Dumnezeu Ziditorul. Si tu sa zidesti mereu. Zidesti sfintenia in
tine, zidesti eroismul moral, jertfelnic, daruindu-te semenilor tai, sarmani, bolnavi,
neputinciosi, sau ca om politic, daruindu-te, servind multimilor. Ca om de
stiinta, ca om al artei, zidind in icoana ta, in cuvantul tau, in toate ale
tale, in muzica… mereu sa fii viu si o clipa sa nu opresti. Energiile tale sa
nu se adune acolo sa faca boala. N-ai timp de asa ceva. Sunt incredintat
desavarsit de acest adevar deplin, al omului.
Atunci calci pe valuri, calci pe cancer, pe toate
acestea pe care tu le-ai produs in lume. Tu, in ceea ce Parintii au numit
uriasii care ucid sufletul: Uitarea – L-ai uitat pe Dumnezeu, ignoranta –
nestiinta si lenea. Nu ramai in lene nici o clipa. Esti viu si calci peste
serpi si peste balauri, peste valurile marii. Si in tine e harul lui Dumnezeu.
Neincetat.
Un doctor, Nae Constantinescu, era preocupat cum
sa dreaga un os; cum sa-l repare, cum sa opereze. Si, in zbuciumul lui,
deodata, noaptea, a scanteiat ca o lumina in el: Maduva rosie la adult contine
celule care poseda capacitatea de a genera un os nou cu maduva rosie la mijloc.
“Ma framantam sa stiu de ce am fost trezit brusc in miezul noptii de o idee
care mi-a fulgerat in cap, provocandu-mi o stare de epuizare fericita, daca pot
spune asa. Ceea ce am observat eu in maduva rosie adulta reflecta ceea ce se
intampla de fapt in perioada embrionara – la zamislirea si la formarea vietii
noastre. Deci celulele multipotente embrionare raman toata viata in peretele
capilarelor sinusale din maduva.” Doamne, cum aceasta, cum s-a petrecut aceasta
luminare? Am inteles ca la toti laureatii premiului Nobel asa le-au venit
ideile: scanteind. Iluminand deodata. Aceasta scanteiere a harului, a luminii
divine care e in noi. Cum zice Sfantul Pavel: Comoara aceasta, pe care o purtam
in vasele de lut; comoara harului; vasul de lut – este al nostru. Sa luam seama
la aceasta scanteiere. Intr-un moment al vietii mele, daca luam seama la
aceasta scanteiere n-as fi facut o greseala in viata mea.
Luati aminte toti: Petru, in fata lui Iisus, era
in fata harului si a mers pe valuri. Indata ce a privit catre el a cazut in
valuri. Luati toti aminte cand va rugati, cand aveti o intrebare, rugati-va si
lumina divina nu va intarzia. Sfantul Serafim, fiind intrebat cum da raspuns,
cuvant cuiva, a raspuns: Eu ma rog si cuvantul care vine intai, acela il spun.
Scanteia divina sa n-o pierdem! Clipa sa n-o pierdem; e clipa harului
Da-ne, Doamne, clipa aceasta a lui Petru, care in
fata Ta calca pe valuri! Aceasta lumina in noi… Noi n-o putem stinge, dar ne
stingem noi fata de ea. Nici o clipa sa nu apuna. Sa nu fie apus, sa nu fie
noapte in noi. Acolo sa fie, cum zice Inteleptul: Eu dorm, dar inima mea
vegheaza. – Veghere neadormita in fata luminii, in fata puterii ajutorului Tau.
Cu Tatal si cu Duhul Sfant, cu rugaciunile Maicii Tale si ale tuturor sfintilor
Tai. Amin.
Parintele Constantin Galeriu
GHEORGHE CONSTANTIN NISTOROIU
FRUMUSEŢEA FEMININĂ ORTODOXĂ ÎNTEMNIŢATĂ LA MISLEA
„Nu vă daţi
seama că faceţi o mare greşeală, obligându-ne să părăsim
mănăstirile. În loc să lăsaţi tăciunii să mocnească în vatra lor, îi
aruncaţi
în lume, unde se vor aprinde înmiit în alte dogoritoare focuri.”
(Maica MIHAELA
PORTASE-Mănăstirea Vladimireşti, mărturie video)
Maica
Mihaela Portase a fost o culme a frumuseţii feminine feciorelnice
valahe şi o cunună mistic-jertfelnică a monahismului ortodox dacoromân.
Frumuseţea
Femeii ortodoxe înveşmântă sufletul ei miraculos în marea splendorii
existenţiale reflectându-se regal în dăruirea ei totală, în nemărginirea ei
divină.
În Icoana frumuseţii ei sălăşluieşte
uimirea, căutarea, poezia şi ruga mistică, ce ţâşnesc ca o corolă a zorilor
peste anotimpurile celui ales.
Din lăuntrul ei, din sufletul ei angelic, din
inima ei smălţuită cu dor, se revarsă marea învolburată a neliniştilor, dar şi
cerul de azur al împlinirilor.
Undeva deasupra tuturor fiorilor, viselor,
chemărilor, năzuinţelor, urcuşurilor, contemplărilor şi alegerilor,
sălăşluieşte deplin în inima ei Dumnezeu.
Cine calcă pe urmele ei,
înşirate mărgăritare, merge pe cărarea unui ideal sfânt.
Femeia ortodoxă dacoromână trăieşte pentru Domnul,
trăieşte pentru familie, trăieşte pentru bărbatul ei, trăieşte pentru toţi cei
aleşi ai Neamului.
Ea îşi revarsă harul trăirii cerului serafic
pentru suferinţa celor dragi, a celor din jur.
Fiorul ei sublim înflorit în mugurele Iubirii este
dragostea dătătoare de viaţă.
Dragostea Fecioarei Maria pentru Dumnezeu este o
absolută Iubire dumnezeiască.
Dragostea Femeii valahe pentru Dumnezeu este marea
ei iubire cerească.
Iubirea Femeii ortodoxe se naşte din frumuseţea
dragostei ei nepământene.
Femeia ortodoxă este însăşi aureola existenţei,
dar şi cerul divin al Iubirii.
Dragostea ei-Grădină de Paradis mângâie privirile
azurului cu mireasma divină a sufletului ei arzând de heruvim.
În corola inimii ei răsar curcubeie de flori în
care se împodobesc toate năzuinţele.
În Dragostea ei-Grădina Dorului înmuguresc
gândurile albe ale verdelui April, unde surâd cuvintele tăinuite în potirul
vieţii din care se revarsă elixirul bucuriei peste seninătatea din jur în care
se preling nepreţuitele daruri dumnezeeşti.
Toată fiinţa Ei este o trăire aprinsă, suavă,
adâncă, profundă, telurică şi cerească din care ţâşnesc înaripatele raze de
lumină, ce-i învăluie frumuseţea nemuririi.
În adâncul Ei de Mare albastră, Astrul cerului
diafan se răsfaţă, asemeni Albatroşilor cu aripi de nea ce se zbenguiesc
deasupra ţărmului înseninat de soare.
Prin pilda iubirii ei emblematice, Femeia ortodoxă
dă o conotaţie vie Suferinţei şi Jertfei întru Hristos, asumându-le în mistica
Libertăţii şi în duhul Adevărului.
Slujirea Crezului ortodox îi dăltuieşte demnitatea
verticală conturând-o ca pe o personalitate vizionară.
Femeia ortodoxă valahă este conştientă că
sacrificiul Iubirii ei creştine, nemărginite este o amprentă sacră a Dragostei
dumnezeeşti nemuritoare.
Crescută la sânul divin al Mamei, legănată în
legendele străbunilor, în cultul Frumuseţii şi Iubirii Fecioarei Maria, Femeia
ortodoxă îşi ţese coordonanta principală a vieţii-iubirea, brodând-o cu jertfa
supremă, cunună a libertăţii depline întru Hristos.
Iubirea Ei ca vocaţie a înţeles că însăşi
simplitatea Dorului îi dă misiunea jertfirii.
Prin viaţa Ei plină de încercări, prin petrecerea
ei întru prigoniri, Femeia ortodoxă dă chip Icoanei în care se reflectă fidelitatea Credinţei şi frumuseţea
Iubirii.
Femeia ortodoxă cernută prin persecuţia religioasă
a regimului totalitar ateu ne oferă o nouă perspectivă a vieţii martirilor,
mărturisitorilor şi a muceniţelor creştine, care se pot întrupa în conştiinţa
noilor generaţii.
Lupta ei, trăirea, suferinţa şi jertfa s-au
modelat în pilde şi seminţe ale rodirii Iubirii.
Curajul ei, demnitatea, mistica suferinţei a
devenit măsura dragostei ei creştine.
Femeia ortodoxă a fost un îndemn, o alegere, o chemare
şi o urmare a martiriului.
Idealul ei tineresc, înverzit pe meleagul
Primăverii s-a frânt în floarea de mai a vieţii, dar a odrăslit apoi într-un
ungher umed ca un crin umil printre zăbrele şi gratii.
MISLEA
Mislea
a fost într-o vreme de glorie o frumoasă mănăstire, împrejmuită de un zid
impunător de cetate. Ulterior progresul
ateu a utilizat-o ca închisoare pentru minori.
După un timp închisoarea a „găzduit” deţinutele de drept comun, iar prin anii 1949-1951, s-au
creat secţii pentru femeile condamnate religios ori politic.
Curtea mare a mănăstirii-temniţă fusese împărţită
în curţi mai mici, cu mai multe clădiri vechi, largi din lemn, curtea
dormitoarelor, magazii, o clădire nouă, celule de pedeapsă, dar şi perla care
se impunea graţios, între cer şi pământ, străjuită de patru castani
seculari-Biserica, cu magnifica ei catapeteasmă lucrată majestos de un minor pe
timpul pedepsei sale. Deşi ateii o transformaseră în magazie, zidurile ei
primitoare atrăgeau ca un magnet deţinutele femei, eleve şi studente pentru
rugăciune.
O temerară a închisorilor, Viorica Pârnac Stănescu
a surprins o tânără femeie, mândră, frumoasă, zveltă şi înaltă din Putna, în
costum naţional bucovinean care se ruga aprins pentru drama vieţii ei: soţul
partizan, ea arestată, odorul ei de cinci ani Vasilică, dus la un orfelinat. „Cu mâinile ridicate la cer, se ruga,
plecându-se apoi cu fruntea în pământ, bătând mătănii. Mi-a tresărit inima...
Era Maria Cenuşă.” ( Lacrima
Prigoanei, vol. I, Ed. Sânziana, Bucureşti-2009, p. 170)
Anul
1948!
Răsfoind paginile Istoriei vechi, moderne şi
contemporane, privind datele fatidice, observăm că ele definesc vieţi, definesc
personalităţi, definesc generaţii, definesc chiar istorii ale diferitelor
naţiuni.
Anii omului sunt ca nişte pietre de hotar în care
se cuprind viaţa, soarta, existenţa, vis-a-vis de data sau de datele fatidice,
concretizate „înainte de...” şi „după ce...”.
„Anul
1948 a fost un astfel de hotar. A fost o generaţie 1948 între o lume care se
prăbuşea şi o alta care începea să se construiască din ruine. A fost o
generaţie 1948 care a suprasaturat temniţele comuniste, o generaţie care prin
suferinţe inimaginabile a încercat să pună stavilă celor mai crude şi celor mai
sângeroase hoarde din cele care s-au tot năpustit peste biata noastră ţară.
Mult încercata generaţie 1948 a trebuit să îndure cel mai perfid experiment ce
s-a exercitat pe biata fiinţă umană, cu atât mai perfid cu cât călăii neamului
românesc veneau ca prieteni, ca eliberatori.” (Aspazia
Oţel Petrescu, Stigat-am către Tine,
Doamne... Memorii/ Anatolie Oţel,
Cântece-Poezii. Ed. Evdokimos-Fundaţia Profesor George Manu,
Bucureşti-2016, p. 11)
Bătrânii, păstorii, monahii, schimnicii citesc în
fenomenele bizare semnele timpului, zodiile nefaste cu uşurinţa cu care
teologii citesc Epistola, ori răsfoiesc Cazania.
Dar şi fenomenele în sine, cele nefireşti
dezvăluie unora tainele şi patimile lor.
Cătunul Şugag-Bârsana, cocoţat la altitudinea de
1400 de metri, înconjurat de o frumuseţe patriarhală, a trăit de două ori
Săptămâna Patimilor Anului 1948. Învierea Domnului în acel an s-a sărbătorit la
începutul lunii Mai.
Aspazia Oţel Petrescu, o mare pătimitoare pentru
Hristos şi Neam care, îşi avea părinţii învăţători, refugiaţi din Cernăuţi, se
aflau cu domiciliul chiar în cătunul Şugag-Bârsana, şi-şi aminteşte,
povestindu-ne:
„Livezile
de pe defileu şi de pe coastele ferite de curenţi erau în floare. Pădurile erau
înverzite, acel verde crud şi strălucitor al reînvierii naturii. Briza de munte
aducea parfum de cetină întinerită iar peste lunci păsări de tot felul se
întreceau în triluri şi fluierături. În acel an Floriile îşi meritau numele,
primăvara coborâse raiul pe pământ. Numai că imediat după Florii a căzut o
zăpadă ca de mijloc de iarnă, cu îngheţ puternic şi toată splendoarea
primăverii se prefăcu în toamnă. Pădurile ruginiseră subit ca în noiembrie,
florile se înecaseră în zăpadă, crengi mari atârnau ca nişte braţe frânte de
greul zăpezii. Era o jale, un prăpăd apocaliptic. Cu timpul frunzele arse au căzut, pomii au
dat muguri noi şi apoi frunze noi, dar flori n-au mai fost. Doar salcâmii şi
teii, arbori care înfloresc după luna mai, au avut belşug de floare.”
(ibid., p. 13)
Profeţia naturii s-a împlinit. Munţi de zăpezi şi
îngheţuri cumplite s-au prăvălit într-un iureş repetat peste Primăvara ţării.
Faptele eroice ale bravilor Fii au încremenit ca nişte flori de cireş într-o
iarnă aspră aşternută neaşteptat peste primăvară. Din oasele mucenicilor
zdrobite în temniţe, ţâşneau din gropile comune, curcubee în azur. Din
trupurile sfârtecate ale ctitorilor de ţară răsăreau crini printre zăbrele. În
malaxoarul hecatombelor sistemului totalitar au fost aruncate deopotrivă toate
categoriile de excepţie, de excelenţă ale Patriei noastre dragi: catapeteasma
clerului slujitor, şirul de mărgăritar al învăţătorilor iluştri, cununa de aur
a profesorilor-formatori de destin, corola de flori a fecioarelor, femeilor şi
mamelor, gloria bravei armate române, elita politică reformatoare, floarea
miraculoasă a spiritualităţii interbelice, tineretul frumos, studios, raţional,
moral, creştin, dârz şi generos, falnica ţărănime-iarba verde a naţiunii şi
mândria satului unde s-a născut veşnicia.
Lanţul greu al încercărilor a sfredelit până la os
glezna înroşită a naţiunii pentru o jumătate de veac şi mai bine. Şi astăzi se
mai aude târâşul sinistru al lanţului înrobitor purtat de la o închisoare spre
o altă închisoare.
Ca să li se curme osânda Fiilor ţării, exista doar
o singură condiţie: trebuiau toţi „zdrobiţi
fără cruţare”!
Metodă ce corespundea întocmai celei mai nobile
sarcini proletare de partid.
Totuşi anul sau anii fatidici pe lângă sentinţa
nefastă programată de ocultă, au şi un sens metafizic, mistic ceresc, dacă
reuşeşti să-i descifrezi misterul ori taina, prin suferinţă, dăruire, iubire,
iertare şi jertfă.
Anul 1948 a fost o bornă fatidică de hotar, dar şi
o piatră de încercare spirituală.
A fost borna fatidică a generaţiei 1948, dar şi
piscul de înălţare spre martiriul.
A fost judecata fariseică precum cea a lui Ana şi
Caiafa, dar şi jertfa Apostolilor.
A fost batjocora şi tortura Securităţii, dar şi
lacrimile de sânge ale Mamelor.
A fost veninul buretelui cu oţet, dar şi iertarea
dumnezeiască a lui Hristos.
A fost calvarul cununei de spini purtată pe
Golgota, dar şi Crucea biruinţei lui Iisus.
A fost uneltirea îngropării Vieţii, dar şi
sacerdoţiul sacrosant al Mironosiţelor.
A fost stânca prăvălită peste mormânt, dar şi cea
rostogolită după Înviere.
Generaţia-1948,
deşi a fost cernută printr-o sită de exterminare cruntă după modelul bolşevic
şi amplificată diabolic de brutele autohtone, a devenit Generaţia de Aur a Neamului
dacoromân care a sfinţit Vatra
Străbună şi a umplut Cerul de Eroi, Mărturisitori, Sfinţi, Martiri, Cuvioşi,
Drepţi şi Muceniţe.
Drumul Calvarului Frumuseţii Feminine Ortodoxe
spre Mislea s-a făcut cu duba. Vagonul-dubă era un fel de închisoare pe roţi de
dimensiune mică, împărţit în încăperi-celule mai mari ori mai mici, prevăzute
de-a lungul lor cu o singură bancă. Din gara Câmpina, Uceniţele Crucii erau
preluate de irozii gardieni ai Mislei, care le încadrau între armele prelungite
cu baionetele lor ameninţătoare.
Oricât de ţanţoşi s-ar fi dorit în faţa şirului
frumos, dar firav gaborii au rămas uluiţi.
„Convoiul
nostru era evident că-i uluise. Poate nu se aşteptau să fim atât de multe,
poate nu se aşteptau să fim atât de tinere şi atât de <<intelectuale>>.” (ibid., p. 91)
Convoiul de „reţinute”
graţie Securităţii au purces fără proces la temniţa Mislea.
Calvarul lor călca peste amintirea anilor frumoşi,
de argint ai copilăriei şi ai adolescenţei de aur, mărşăluind spre hăul
tenebrelor închisori care se surpau peste anii sau chiar viaţa lor mustind de
vigoare, de tinereţe, de cântec, de iubire şi dor.
Un gest mărinimos al unei sătence care le-a
întîmpinat, în locul ştergarului cu pâine şi sare, cu o sită cu nuci proaspăt
decojite, le-a îmbărbătat regal nădejdea:
„-Ce
făcurăţi, maică, de vă puseră la popreală, că tare mai sunteţi tinere şi
frumoase?!
-Suntem studente, maică şi noi credem că n-am
făcut nici un rău...” (ibid., p. 92)
Soarele de pe cer suia coama înspre zenit, iar
soarele lor cobora panta abruptă spre Mislea. Întâlnirea a fost uluitoare. „Închisoarea domina coama lină, aproape
plată, a unei coline, în mijlocul unei grădini cu pomi fructiferi. Iadul ni se
prezenta în înveliş de rai. Pere aurii, mere roşii, lăcuite de lumina apusului,
străluceau festiv în frunzişul încă viu al copacilor.” (ibid., p. 93)
„Pe
lângă plopii fără soţ...” ai lungii alei, tufele de liliac îmbrăţişate de
sărutul rece al brumei se împotriveau ofilirii, etalând paleta multicoloră, ca
nişte ostaşi din garda festivă prezentând tinerelor sosite, compasiunea, admiraţia
şi onorul.
O poartă uriaşă, se deschidea primitoare, peste care cădea umbra albă a turlei clopotniţă ce
domina străvechile şi înaltele ziduri de mănăstire.
Prima cazare
pentru două săptămâni era carantina, obligatorie pentru toate cele care
treceau pragul acelei mănăstirii-închisoare.
Urma apoi repartiţiile fie spre secţiile de
producţie, fie spre secţiile închise.
Aliniat milităreşte pe două rânduri de către
gardieni, convoiul Tinerelor frumoase aştepta întâlnirea cu zmeul-directoare,
care se străduia să fie cât mai de pomină.
„Careuri”,
ifose, „discursuri”, tunete şi urlete
ce se izbeau aprig de zidurile reci.
Directoarea era o individă antipatică, stearpă
prin tot ce ţinea de feminitate. Părul prins în coc se răzvrătea şi el prin şuviţe
rebele. Doar ochii negrii o salvau de la urâţenie, trimiţând săgeţi pline de
venin, sarcasm, cinism, dar şi inteligenţă. Vocea era biciuitoare, dură,
groasă, ce cădea hodorogit pe un trup îndesat şi bondoc.
Mislea
a fost Temniţa în care s-a frânt tinereţea şi s-a vestejit frumuseţea
Româncelor ortodoxe.
Toată închisoarea miresmelor de trandafiri se
ofilise ca un bărăgan plin de ciulini, dar mugurul credinţei lor înflorind în
har a înnobilat sufletul cu viaţa spirituală, devenind esenţială pentru
ridicarea morală a celor sfâşiate şi chinuite.
Acolo, în acel iad concentraţionar unde tot răul
se năpustise asupra lor, hăituindu-le clipă de clipă, sufletele lor s-au
purificat, cum în libertate nici n-au cutezat să caute, înălţându-se miraculos
sufleteşte dincolo de zenitul existenţial.
Inimile lor s-au limpezit într-o înălţare celestă,
provocând bucuria unei comuniuni sufleteşti întru Hristos şi întru suferinţa
lor.
Idei noi îşi făceau loc, cuvinte frumoase se
ţeseau, se conturau interpretări brodate în aur, se fixau repere de curcubeu,
axa vieţii se sprijinea pe un alt univers, iar nedumeririle înfloreau în
deveniri ce fascinau continuu.
Idealul se reflecta într-un nobil Crez, crezul
devenise Mărturisire, mărturisirea Trăire, iar trăirea se amplifica într-o
stare de spirit, într-o mistică a înălţării serafice.
Existenţa aprinsă în rugă, urca în har, suia
mistic pe culmile esenţiale dobândind sclipiri formatoare de spirit, pentru a
se revărsa într-un noian de puritate, ca într-o oglindire de poezie şi
sfinţenie.
Pe acele vârfuri carpatine, isihaste ale
redevenirii creştine, sub apoteoza Imnului divin: Cu noi este
Dumnezeu!, poezia şi sfinţenia sălăşluiesc împreună, devin consubstanţiale, adică dumnezeeşti.
Poezia creştină a marilor Poeţi ai Crucii,
străfulgera de mare profunzime mistică, pregătind inimile curate şi caracterele
alese spre liturghia salvării-mântuirii sufletelor.
„Miluieşte,
Doamne, pe eroii care/ au căzut în luptă pentru crucea Ta/ şi aprinde-n ceruri
pentru fiecare,/ candelă de veghe-câte-un pui de stea.// Inimile bune, frânte
pe vecie,/ fă-le să răsară printre grâne-maci./ Ochii lor ca zarea, risipiţi în
glie,/ în cicori albastre, Doamne, să-i prefaci.// Ei, plecaţi acolo, de-au
căzut în gloată,/ au făcut-o numai pentru visul lor./ Să le fie ţara ca un chip
de roată,/ cerul să le fie mai strălucitor.// Şi ţărâna gropii fă-le-o mai
uşoară,/ nopţile cu lună să le ducă dor,/ asfinţitul verii când o fi să moară/
să se plece-n faţa nemuririi lor.// Miluieşte, Sfinte, sufletele bune/ duse sus
acolo, lângă Tine, lin-/ şi-mplineşte visul lor din rugăciune:/ fă-le ţara,
Doamne, cât un brad. Amin!” (Andrei Ciurunga, Recviem pentru eroii
căzuţi, în Lacrimi pentru Basarabia 1940-1995,
Ed. Arvin Press-2004)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu