Teatru
de poezie
Puși Dinulescu, Puiu Dănilă,
Gabriela Tănase, Vali Pena, Liliana Popa, Ștefan Oprescu
Lansări de carte
Vladimir
Udrescu, îmblânzitorul de lumini, Editura TipoMoldova, 2013
Dorin
Croitor: Cina
ratată cu îngerul Aznavour
Coordonator: Dr. George Anca
Către
sfârşit de vară...
de Felix SIMA
Către sfârşit de vară,
aşadară,
Adoarme Maica Vieţii, an de an...
Se odihneşte şi-nfioară
Pe un urcuş de sălcioară,
Pe un căluş de la vioară,
Precum şi noi... din zi în zi...
Ce-o fi... o fi... Ce-om mai găsi...
Adoarme Maica Vieţii, an de an...
Se odihneşte şi-nfioară
Pe un urcuş de sălcioară,
Pe un căluş de la vioară,
Precum şi noi... din zi în zi...
Ce-o fi... o fi... Ce-om mai găsi...
Va fi trezită, cu uşor,
De un cocoş prevestitor
(Al zânelor, al nopţilor)
Ce va cânta a treia oară,
De peste pietre de hotară,
Spre-a-ndeplini un ritual...
Pe un inel... pe un caval...
Cu florile de măr... în păr...
*
Cum doarme trupul Maicii...
Tulpină veştejită...
Şi viaţa ei se cerne,
Ca şi a mea, prin sită
Şi înghiţită, mai apoi,
De-un cal cu ham,
De-un car cu boi,
Într-un sicriu
Ce nu-l mai ştiu,
La cumpăna ce-o face pasul
Şi se-ntrevede, palid, glasul
Şi se aşterne: Parastasul...
*
Sufletul meu rămâne treaz
Sărind acelaşi vechi pârleaz,
Aerian subpământean,
Purtând de grijă, an de an,
Copiilor ce cresc la foc,
Spălaţi pe faţă la un scoc,
Stropiţi cu fir de busuioc,
Aduşi la nuntă, la soroc,
Fecundizaţi din loc în loc
Şi alăptaţi din vechea oală
Ca dintr-o ţâţă vegetală
Ce descompune şi iveşte
Sămânţa care ne hrăneşte,
Sămânţa care ne uneşte...
În chip ascuns... cu Hram de Peşte,
*
Maică Bună şi Bătrână,
Ţi-o fi brâul tot de lână
Descusută de pe Lună...
Mă-nfioară, mă-ncunună...
Maică Blândă, Brâu de scamă,
Caii, singuri, se deshamă...
Şi rămâne Trupul gol...
Oase albe... la subsol...
Iar mai sus, la Dumnezeu,
Oasele Tatălui meu...
Sfinte sunt, pe sub pământ,
Pe sub Cer...
sub Legământ...
De un cocoş prevestitor
(Al zânelor, al nopţilor)
Ce va cânta a treia oară,
De peste pietre de hotară,
Spre-a-ndeplini un ritual...
Pe un inel... pe un caval...
Cu florile de măr... în păr...
*
Cum doarme trupul Maicii...
Tulpină veştejită...
Şi viaţa ei se cerne,
Ca şi a mea, prin sită
Şi înghiţită, mai apoi,
De-un cal cu ham,
De-un car cu boi,
Într-un sicriu
Ce nu-l mai ştiu,
La cumpăna ce-o face pasul
Şi se-ntrevede, palid, glasul
Şi se aşterne: Parastasul...
*
Sufletul meu rămâne treaz
Sărind acelaşi vechi pârleaz,
Aerian subpământean,
Purtând de grijă, an de an,
Copiilor ce cresc la foc,
Spălaţi pe faţă la un scoc,
Stropiţi cu fir de busuioc,
Aduşi la nuntă, la soroc,
Fecundizaţi din loc în loc
Şi alăptaţi din vechea oală
Ca dintr-o ţâţă vegetală
Ce descompune şi iveşte
Sămânţa care ne hrăneşte,
Sămânţa care ne uneşte...
În chip ascuns... cu Hram de Peşte,
*
Maică Bună şi Bătrână,
Ţi-o fi brâul tot de lână
Descusută de pe Lună...
Mă-nfioară, mă-ncunună...
Maică Blândă, Brâu de scamă,
Caii, singuri, se deshamă...
Şi rămâne Trupul gol...
Oase albe... la subsol...
Iar mai sus, la Dumnezeu,
Oasele Tatălui meu...
Sfinte sunt, pe sub pământ,
Pe sub Cer...
sub Legământ...
Capela, secol XX
Ne întâlnim din an în an
Cu preacinstitul Anton Pann
Ce trage fesul peste noi
Ca peste turme când vin ploi.
Când nu vom fi nu vom zări
Nici drum de noapte şi de zi
Pe care tot mai mergem dar
Ieşim dintr-un Abecedar
Al lui Antim cu Didahii
Şi georgianul dintre vii
Care pe deal se pârguiesc
Şi-n scaun tot mitropolesc...
Cu preacinstitul Anton Pann
Ce trage fesul peste noi
Ca peste turme când vin ploi.
Când nu vom fi nu vom zări
Nici drum de noapte şi de zi
Pe care tot mai mergem dar
Ieşim dintr-un Abecedar
Al lui Antim cu Didahii
Şi georgianul dintre vii
Care pe deal se pârguiesc
Şi-n scaun tot mitropolesc...
Din an în an, din bani în bani,
Să mai trăim... contemporani...
Că nu e alta de trăit
Decât un fel de om cinstit
Şi-o naştere, a doua-n cer,
Peste născutul efemer...
Acolo unde-i cuib cu pui...
Să mai trăim în proza lui,
A Boului de piatră... deci...
A fost un secol XX...
Înaintând în labirint,
Unde de mult mă simt, te simt,
Să-o luăm, adesea, de la cap...
În el, mai multe ne încap:
Când am plecat, când am sosit?
Ne paşte zilnic un sfârşit...
Un scrib balcanic, secular
O lună legănată-n par,
Tăciuni aprinşi, enibahar,
Sticle de lampă, rom, pahar,
Moara lui Ghelci şi căruţaşi,
Altar, trăsuri, nuntaşi, clăcaşi,
Zapcii, zugravi, zarafi, ocnaşi,
Fierari, rudari, ţigani sadea,
Un lampadar, lulea, perdea,
Văcari, căprari, oieri şi hoţi,
Scufiţe roşii, strănepoţi
Şi boschetari şi idioţi,
Dricarul ce îi vrea pe toţi...
Şi Macul roşu, Trei mustăţi,
Un casier ce face plăţi...
Să mai trăim... contemporani...
Că nu e alta de trăit
Decât un fel de om cinstit
Şi-o naştere, a doua-n cer,
Peste născutul efemer...
Acolo unde-i cuib cu pui...
Să mai trăim în proza lui,
A Boului de piatră... deci...
A fost un secol XX...
Înaintând în labirint,
Unde de mult mă simt, te simt,
Să-o luăm, adesea, de la cap...
În el, mai multe ne încap:
Când am plecat, când am sosit?
Ne paşte zilnic un sfârşit...
Un scrib balcanic, secular
O lună legănată-n par,
Tăciuni aprinşi, enibahar,
Sticle de lampă, rom, pahar,
Moara lui Ghelci şi căruţaşi,
Altar, trăsuri, nuntaşi, clăcaşi,
Zapcii, zugravi, zarafi, ocnaşi,
Fierari, rudari, ţigani sadea,
Un lampadar, lulea, perdea,
Văcari, căprari, oieri şi hoţi,
Scufiţe roşii, strănepoţi
Şi boschetari şi idioţi,
Dricarul ce îi vrea pe toţi...
Şi Macul roşu, Trei mustăţi,
Un casier ce face plăţi...
Ogrăzi de meri, de
pruni, de peri,
Bărbaţi în pomi... mai jos... muieri,
Sutane sfinte, lumânări,
Icoane-n ceruri, închinări,
Copii pierduţi, case de bal,
Sifonerii, pescari, spital,
Margini de sat... şi de oraş
La mijloc: Bobul ucigaş,
Un arhivar, un pompier,
O farmacie pe sub cer,
În aer liber aşadar
La seminar: un calendar...
Şi ceară-n preot, în amvon
Şi domnişoare-n pension...
Fântâni cu apa ca vioara,
În ele se scufundă Ţara
Şi-o scoatem noi, cu o găleată
Şi-o dăm, pe jgheab, la lumea toată...
Fântâni cu apa ca vioara,
În ele se scufundă ţara...
Şi-o scoatem noi, cu o găleată
Şi-o dăm, pe jgheab, la lumea toată...
Bărbaţi în pomi... mai jos... muieri,
Sutane sfinte, lumânări,
Icoane-n ceruri, închinări,
Copii pierduţi, case de bal,
Sifonerii, pescari, spital,
Margini de sat... şi de oraş
La mijloc: Bobul ucigaş,
Un arhivar, un pompier,
O farmacie pe sub cer,
În aer liber aşadar
La seminar: un calendar...
Şi ceară-n preot, în amvon
Şi domnişoare-n pension...
Fântâni cu apa ca vioara,
În ele se scufundă Ţara
Şi-o scoatem noi, cu o găleată
Şi-o dăm, pe jgheab, la lumea toată...
Fântâni cu apa ca vioara,
În ele se scufundă ţara...
Şi-o scoatem noi, cu o găleată
Şi-o dăm, pe jgheab, la lumea toată...
*
Univ
Oxford 1890
• In orice polemica stiintifica, sociala sau politica, discutia trebuie sa
se rezume la schimbul de idei si numai la acele idei care au contingenta cu
problema respectiva.
• Partile aflate in polemica folosesc drept argument fie teorii stiintifice, fie fapte concrete din realitate care sunt relevante in ceea ce priveste problema discutata.
• Partile nu au dreptul sa aduca in discutie caracterul, temperamentul sau trecutul adversarului, deoarece acestea nici nu infirma, nici nu confirma validitatea ideilor pe care le sustine.
• Partile nu au dreptul sa puna in discutie motivele care determina atitudinea ideatica a adversarului, deoarece se abate discutia de la problema in sine.
• Etichetarea adversarului prin mentionarea scolii de gandire, clasei sociale, organizatiei profesionale sau partidului politic din care acesta face parte constituie o incalcare a regulilor polemicii si dezvaluie slabiciunea lipsei de argumente.
• Intr-o polemica civilizata conteaza numai argumentele invocate de adversar ca persoana si nu ca membru al unei scoli sau organizatii. Nu ai dreptate pentru ca esti ganditor materialist, patron sau laburist, ci numai daca argumentele tale sunt convingatoare sau nu (Univ Oxford 1890)
• Partile aflate in polemica folosesc drept argument fie teorii stiintifice, fie fapte concrete din realitate care sunt relevante in ceea ce priveste problema discutata.
• Partile nu au dreptul sa aduca in discutie caracterul, temperamentul sau trecutul adversarului, deoarece acestea nici nu infirma, nici nu confirma validitatea ideilor pe care le sustine.
• Partile nu au dreptul sa puna in discutie motivele care determina atitudinea ideatica a adversarului, deoarece se abate discutia de la problema in sine.
• Etichetarea adversarului prin mentionarea scolii de gandire, clasei sociale, organizatiei profesionale sau partidului politic din care acesta face parte constituie o incalcare a regulilor polemicii si dezvaluie slabiciunea lipsei de argumente.
• Intr-o polemica civilizata conteaza numai argumentele invocate de adversar ca persoana si nu ca membru al unei scoli sau organizatii. Nu ai dreptate pentru ca esti ganditor materialist, patron sau laburist, ci numai daca argumentele tale sunt convingatoare sau nu (Univ Oxford 1890)
*
Linia norocului
Sau coada splendida si neagra a unei pisici
prinsa intr-un pendul stricat de aici
din peronul unei gari absurde...
cu un singur tren care merge niciunde
la lumina stelei febrile din cui
a fetei de fum lunecos si galbui
care a rasarit goala si nerusinata
dintr-o valiza uitata incuiata
cu milioane de bilete cochete
spre destinatii ultrasecrete
cu lume
admirabila si deplorabila
dezirabila si indezirabila
visatoare si disperata
adaptata si neadaptata
opresiva si depresiva
anonima si obsesiva
cu firesc si burlesc
pe care o iubesc
o iubesc si o iubesc.
prinsa intr-un pendul stricat de aici
din peronul unei gari absurde...
cu un singur tren care merge niciunde
la lumina stelei febrile din cui
a fetei de fum lunecos si galbui
care a rasarit goala si nerusinata
dintr-o valiza uitata incuiata
cu milioane de bilete cochete
spre destinatii ultrasecrete
cu lume
admirabila si deplorabila
dezirabila si indezirabila
visatoare si disperata
adaptata si neadaptata
opresiva si depresiva
anonima si obsesiva
cu firesc si burlesc
pe care o iubesc
o iubesc si o iubesc.
*
Dezvoltarea
capitalui intelectual in conditii de constrange
1. Herta Muller, nu apartine Germaniei si nici Romaniei, a devenit cetatean al tarii numita Clubul marilor creatori ai cunoasterii.
2. creatorul si fabricantul tunurilor, ardeleanul Orban Valahul, nefiind finantat de cavalerii crestinatatii a produs pe banda rulanta tunuri pentru cucerirea Bizantului si apoi tarii sale de bastina.
3. Hanri Coanda a furnizat Angliei inventii pentru construirea avionelor care au contribuit, in cursul celui de al doilea razboi mondial, la bombardarea tarii sale.
4. romanul Nikola Tesla, parintele curentului alternativ, wireles, roboticii si a altor unelte de lucru devenite uzuale in debutul societatii bazate pe cunoastere a favorizat dezvoltarea USA.
5. Generalul George Pomut, unul dintre parintii USA, declarat astfel oficial, a contribuit la extenderea teritoriului patriei adoptive cu circa un sfert.
6. exemplele pot continua cu Brancusi, Enescu, Palade.
7. creatorul nu apartine, in sens ingust poporului sau, el apartine creierului umanitatii, omului in general si se dedica, oriunde ar fi, idealului universal de scurtare a asteptarii alocata intampinarii semenilor de pe alte areale ale universului.
8. Herta Muller ar fi cucerit marele premiu neplecand din Timisoara sau mutandu-se in orice alta tara. Herta a refacut drumul stramosilor sai care, candva, pentru conditii mai bune de existenta au emigrat in Romania. Herta tot pentru conditii mai bune a reemigrat in Germania.
9. Sa fi crescut in partea comunista a Germaniei ar fi prezentata efectele laboratului comunist standardizat de Marx si Engles. Nascandu-se si traind in Romania, in partea mai putin oprimata a tarii, a descris efectele aplicatiei marilor teoriticieni germani instrumentate, prin via ruseasca,de dictatori romani.
10. Practic Herta Muller descrie, in opera sa spiritul doctrinar al comunismului marxist implantat si in Romania de sovietici. Transferul sau de pe terenul aplicatiei teoriei de factura marxista in locatia elaborarii acesteia prin sinea sa constituie o drama similara cu intoarcerea unui cetatean japonez de etnie americana, locuitor al Hirosimei, in USA.
11.s-a instapanit pacea, de 2 decenii tarile exmarxiste pot gandi, oarecum libere, desi oamenii inca se autocenzureaza.
12. in cadrul adevaratei libertati europene drumul model Herta Muller, model cetateanului japonez de etnie americana, care se intorc in patriile de origine a parintilor in care au trait elaboratorii sistemelor de distrugere a elitei, creatorilor de componente de capital intelectual nu vor mai fi posibile.
13.asteptam de la autoarea marelui premiu o opera in care sa prezinte efectele mediului in care producatorii de constrangeri a evolutiei umanitatii au uzinficat cele mai antiumane sisteme.
14. a venit timpul sa cercetam nazismul si marxismul, ambele bine teoritizate si standardizate cu rigore in Germania, patria istorica a stramasilor laureatei pentru literatura si prin dreapta judecata sa vedem ce tip de opresiune a fost mai violent si mai inuman.
15. Herta, si sute de milioane de oameni au trait zi de zi in lagarul comunist, denumit astfel de concretizatori. In redarea maiestrita a crampeilor de laborator se regasesc cobaii marxismului. Lucrarile Hertei nu apartin numai literaturii ci si istoriei, sociologiei, psihologiei si filosofiei.
16. A nu se intelege ca opinia este indreptata impotriva euroconcetatenilor germani dimpotriva Germania este una dintre cele mai democrate tari de pe planeta care a permis coexistenta sistemelor opuse. Faptul ca la un moment dat, in decursul istoriei s-au exircita extremele dovedeste ca sunt necesare, in debutul erei cunoasterii si inovarii, noi institutii de gestionare a elementelor de capital intelectual in folosul intensificarii dezvoltarii umanismului si confortului economic.
luca gherasim 07 48 59 59 14, www.manecognitiva.ro ,Manecognitiva - agentia europeana de capital intelectual si inteligenta artificiala. Romania. ne a reemigrat in Germania.
1. Herta Muller, nu apartine Germaniei si nici Romaniei, a devenit cetatean al tarii numita Clubul marilor creatori ai cunoasterii.
2. creatorul si fabricantul tunurilor, ardeleanul Orban Valahul, nefiind finantat de cavalerii crestinatatii a produs pe banda rulanta tunuri pentru cucerirea Bizantului si apoi tarii sale de bastina.
3. Hanri Coanda a furnizat Angliei inventii pentru construirea avionelor care au contribuit, in cursul celui de al doilea razboi mondial, la bombardarea tarii sale.
4. romanul Nikola Tesla, parintele curentului alternativ, wireles, roboticii si a altor unelte de lucru devenite uzuale in debutul societatii bazate pe cunoastere a favorizat dezvoltarea USA.
5. Generalul George Pomut, unul dintre parintii USA, declarat astfel oficial, a contribuit la extenderea teritoriului patriei adoptive cu circa un sfert.
6. exemplele pot continua cu Brancusi, Enescu, Palade.
7. creatorul nu apartine, in sens ingust poporului sau, el apartine creierului umanitatii, omului in general si se dedica, oriunde ar fi, idealului universal de scurtare a asteptarii alocata intampinarii semenilor de pe alte areale ale universului.
8. Herta Muller ar fi cucerit marele premiu neplecand din Timisoara sau mutandu-se in orice alta tara. Herta a refacut drumul stramosilor sai care, candva, pentru conditii mai bune de existenta au emigrat in Romania. Herta tot pentru conditii mai bune a reemigrat in Germania.
9. Sa fi crescut in partea comunista a Germaniei ar fi prezentata efectele laboratului comunist standardizat de Marx si Engles. Nascandu-se si traind in Romania, in partea mai putin oprimata a tarii, a descris efectele aplicatiei marilor teoriticieni germani instrumentate, prin via ruseasca,de dictatori romani.
10. Practic Herta Muller descrie, in opera sa spiritul doctrinar al comunismului marxist implantat si in Romania de sovietici. Transferul sau de pe terenul aplicatiei teoriei de factura marxista in locatia elaborarii acesteia prin sinea sa constituie o drama similara cu intoarcerea unui cetatean japonez de etnie americana, locuitor al Hirosimei, in USA.
11.s-a instapanit pacea, de 2 decenii tarile exmarxiste pot gandi, oarecum libere, desi oamenii inca se autocenzureaza.
12. in cadrul adevaratei libertati europene drumul model Herta Muller, model cetateanului japonez de etnie americana, care se intorc in patriile de origine a parintilor in care au trait elaboratorii sistemelor de distrugere a elitei, creatorilor de componente de capital intelectual nu vor mai fi posibile.
13.asteptam de la autoarea marelui premiu o opera in care sa prezinte efectele mediului in care producatorii de constrangeri a evolutiei umanitatii au uzinficat cele mai antiumane sisteme.
14. a venit timpul sa cercetam nazismul si marxismul, ambele bine teoritizate si standardizate cu rigore in Germania, patria istorica a stramasilor laureatei pentru literatura si prin dreapta judecata sa vedem ce tip de opresiune a fost mai violent si mai inuman.
15. Herta, si sute de milioane de oameni au trait zi de zi in lagarul comunist, denumit astfel de concretizatori. In redarea maiestrita a crampeilor de laborator se regasesc cobaii marxismului. Lucrarile Hertei nu apartin numai literaturii ci si istoriei, sociologiei, psihologiei si filosofiei.
16. A nu se intelege ca opinia este indreptata impotriva euroconcetatenilor germani dimpotriva Germania este una dintre cele mai democrate tari de pe planeta care a permis coexistenta sistemelor opuse. Faptul ca la un moment dat, in decursul istoriei s-au exircita extremele dovedeste ca sunt necesare, in debutul erei cunoasterii si inovarii, noi institutii de gestionare a elementelor de capital intelectual in folosul intensificarii dezvoltarii umanismului si confortului economic.
luca gherasim 07 48 59 59 14, www.manecognitiva.ro ,Manecognitiva - agentia europeana de capital intelectual si inteligenta artificiala. Romania. ne a reemigrat in Germania.
*
Liliana Popa
Asteptind absurdul
Linistea
adoarme pe luciul apei
Coboara din cer nestiuta
Sa nu tulbure sarutul
Oprit la poarta mintii.
Stelele clipesc a uimire
Si surd e valul lunii.
Coboara din cer nestiuta
Sa nu tulbure sarutul
Oprit la poarta mintii.
Stelele clipesc a uimire
Si surd e valul lunii.
Fluturi
de seara
Danseaza in culorile iubirii
Si numara florile de tei.
Ma cufund in noapte
Ca intr-o ie de borangic.
Danseaza in culorile iubirii
Si numara florile de tei.
Ma cufund in noapte
Ca intr-o ie de borangic.
Ma cufund in noapte
Ma cufund in ochii tai
Sa ascult toate povestile curcubeului,
Asteptind absurdul
De teama unui nou burlesc.
Ma cufund in ochii tai
Sa ascult toate povestile curcubeului,
Asteptind absurdul
De teama unui nou burlesc.
*
1. Un caricaturist care caricaturizează
caricaturi caricaturistice nu poate caricaturiza caricatura sa.
2. Duc în bac sac de dac, aud crac, o fi
rac? O fi drac? Face pac, aud mac, aud oac, nu e rac, nu-i gândac, nu e cuc,
nu-i brotac, îl apuc, îl hurduc. E tot drac.
3. Un cocostârc s-a dus la
descocostârcărie, unde se descocostârcăreau şi alţi cocostârci
nedescocostârcăriţi, ca să se descocostârcărească de cocostârcăria lui.
4. Cosaşul Saşa când coseşte, cât şase
saşi saşul coseşte. Şi-n sus şi-n jos de casa sa, coseşte saşul şi-n şosea. Şi
şase case Saşa-şi ştie.
- Ce şansă!... Saşa-şi spuse
sieşi!
5. Rege Paragarafaramus, când te vei
desoriginaliza? Mă voi desoriginaliza când cel mai original dintre orginali se
va desoriginaliza. Dar cum cel mai original dintre originali nu se va
desoriginaliza, regele Paragarafaramus, nu se va desoriginaliza.
6. Colo-n vale p-un pitroi sta o
codobătură si un codobăturoi,codobăturoiu codobătureşte codobătura,codobătura
nu poate codobături codobăturoiu...
7. Un bal fără egal cu final fatal la un
halal carnaval estival cu scandal epocal dintr-un opal oval, pal, real şi
natural, fără rival, egal si actual.
8. Spre sfânta sa soră Suzana se suie,
Spăşită din suflet suspinu să-şi spuie, Şi-n susul sarcastic suspinu-şi
şopteşte, Şi-odată pe scara sucită se opreşte
9. Boul breaz, bârlobreaz, lesne-a zice
boul breaz, dar mai lesne-a dezbârlobrezi bârlobrezitura din boii
bârlobrezenilor
10. Până când a cărămidărit cărămidarul pe
cărămidăriţă, a cărămidărit cărămidăriţa pe cărămidar
11. Sighitibum ala bim bum bam,strigatul
cilipanezului în căutarea baldibuzului omorât de un cris cras, într-un stil
abracadabrant pentru că nu a vrut să-l omoare pe hipocate-elefanto-camerosul,
ascuns după un camilolabilolabalascop deoarece mâncase citopiperazina si se
brohănise cu brohoteele în drămandău.
12. Unilateralitatea colocviilor desolidarizează
conştiinciozitatea energeticienilor care manifestă o imperturbabilitate
indiscriptibilă în locul nabucodonosorienei ireproşabilităţi.
13. Papucarul papucăreşte papucii nepapucăriţi
ai papucăresei, dar papucăreasa nu poate papucării papuci nepapucăriţi ai
papucarului care papucăreşte papuci nepapucăriţi.
14. O SAPĂ LATĂ, 2 SAPE LATE, 3 SAPE LATE , 4
SAPE LATE , 5 SAPE LATE , 6 SAPE LATE 7 SAPE LATE ŞI ÎNCĂ ALTE SAPE LATE ŞI
ALTE SAPE LATE ŞI ÎNCĂ ALTE 7 SAPE LATE
15. O coropişniţă şi`un coropişniţoi se
coropişniţeau la noi pe gunoi. Nu coropişniţa coropişniţea pe coropişniţoi ci
coropişniţoiul coropişniţea pe coropişniţă.
16. Ştiu că ştii că ştiuca-i ştiucă
Dar mai ştiu că ştiuca-i
peşte
Şi că ştiuca se mănâncă
Şi că ştiuca se prăjeşte.
17. Nu-i greu a zice titiridva tidva, da-i greu
a destitiridvi titiridvitura titiridvei tidvei.
18. O mierliţă fuflendiţă fuflendi-fuflendăriţă
nu poate să fuflendească fuflendi-fluflendăreasacă pe mierloiul fuflendoiul
fuflendi-fluflendăroiul. Dar mierloiul fuflendoiul fuflendi-fluflendăroiul
poate ca să fuflendească fuflendi-fluflendăreasacă pe mierliţa fuflendiţa
fuflendi-fuflendăriţă.
19. Ceea ce cerea celebrul Cicero gemând geniilor
degenerate ,n-au acceptat-o Cezar şi ceata ingeniosilor cetăţeni certaţi cu
cerinţele cercurilor centrale
20. Cupă cu capac, capac cu cupă.
21. Balaban Bălăbănescu bâlbâieşte bâlbâituri
bâlbâite pe negândite.
22. Şase saşi în şase saci soseau pe şosea.
23. Stânca stă-n castan ca saşa Stan
24. Un sas cu glas de bas cam gras şi ras pe nas
sta la taifas de-un ceas la parastas despre un extras din pancreas.
25. Unui tâmplar i s-a-ntâmplat o întâmplare.
Alt tâmplar, auzind de întâmplarea tâmplarului de la tâmplărie a venit şi s-a
lovit cu tâmpla de tâmplăria tâplarului cu întâmplarea.
26. Ţânţarul soţ însoţi soaţa ţâţâind
sancţionând înţepând nesăţios.
27. O babă bălană mănâncă o banană babană.
28. Soră Sară, n-ai sărit aseară să vezi carnea
cum se sară?
29. Creaţă isteaţă, zâmbitoare şi glumeaţă,
scandează cu dicţie fără interdicţie fel de fel de poezii - azurii - cu copii
şi făclii, pe hârtii, mii şi mii apoi pe-un cal merg la bal triumfal.
30. Capra neagră calcă-n clinci. Clinciul
crapă-n cinci, crape capul caprei-n cinci, precum a crăpat clinciul-n cinci.
31. Arhiepiscopul din Constantinopol a încercat
să se dezarhiepisconstantinopolizeze.
32. Capra paşte lângă casă. Capu caprii crape-n
şase! Capra noastră n-are lapte. Crăpa-i-ar coarnele-n şapte!
33. Fofiţă fondofirliţă, forofifo - fenderliţă
şi fifoi fondofirloi, forofifo - fenderloi
34. Paradimetilaminoanzobenzensurfonic.
35. Patrusprezece pritocitori într-o
pritocitorică mică!
36. Primprejur plimbările prin ploaie
prilejuiesc plăceri proprietarilor provinciali.
37. Când am zis c-am zis c-om zice, că tu zici
c-am zis c-om zice, nici n-am zis c-am zis c-om zice , da tu zici c-am zis c-om
zice.
38. Sisoie se suie seara sus să sară scara
singur scara sigur
39. -Spune-mi cine soseşte pe şosea?
- Pe şosea soseşte un sas cu
un sac şi aici mai sunt şase saşi cu şase saci..
- Cum? pe şosea soseşte un
sas cu un sac şi aici mai sunt şase saşi cu şase saci?
-Da, pe şosea soseşte un sas
cu un sac şi aici mai sunt şase saşi cu şase saci!
-Aha, dacă pe şosea soseşte
un sas cu un sac şi aici mai sunt şase saşi cu şase saci,deci vor fi şapte saşi
cu şapte saci
40. Armura arămie a asprului atrid Agamemnon,
atârnată asupra altarului atic, atrăgea, aşadar atenţia armatorilor anatolieni,
amici ai anticilor armate arhaice, aşteptând atenuarea aţâţărilor anarhice ale
aprigului Achille.
*
Bungalowul
în care s-a născut George Orwell va fi reamenajat. Ţinta este atragerea turiştilor
într-unul dintre cele mai sărace state din India, scrie The Telegraph.
Autorul cărţilor "1984" şi "Ferma animalelor" s-a născut în 1903, în Motihari, localitate din districtul Champaran. Tatăl său, Richard, era angajat al unei fabrici coloniale de opiu.
Autorul cărţilor "1984" şi "Ferma animalelor" s-a născut în 1903, în Motihari, localitate din districtul Champaran. Tatăl său, Richard, era angajat al unei fabrici coloniale de opiu.
Doar un an în India
George Orwell a locuit un singur an pe pământ asiatic, deoarece mama sa a hotărât să îşi crească fiul în Anglia.
Autorităţile din statul Bihar doresc să construiască un muzeu dedicat lui Orwell, iar o campanie
de strângere de fonduri pentru
renovarea sărăcăcioasei case este în derulare.
Monument protejat
Fosta locuinţă a familiei lui Eric Arthur Blair (numele adevărat al scriitorului) a fost deja declarată monument protejat. Motihari are însă parte şi de un alt eveniment marcant.
Campania de rezistenţă a lui Mahatma Gandhi a fost lansată pentru a veni în sprijinul fermierilor locali, forţaţi să planteze opiu pentru fabrica unde era angajat tatăl lui Orwell. (Dan Arsenie)
*
George Anca
Ovidiu Shakespeare Lawrence
tot mai aştept progeneraţia
daţi cu vizeta libertate
ne împărţim leşinul comparaţiei atâta interdicţie lizibilităţii mannies
nannies sfântul pământului focul jurământului Catullus morţii stază deochiului
te lasă vatră vadră Almodovar cu încă un nume de circar şi dreptatea
perversiunii stâlpi şuetei şi să stăm să se facă loc de mai păşisem scrisul
lumea şi-o zice se văzuse indisponibilitatea spunerea de ce e cu exactitate
plictisul românesc în lume furie muncă şi pedeapsă biserici înfipte în colivă
n-am epic nu suspans flori de aşteptare greier acufen
cuptorul vânăt focul vedic
buşteni de plută dovleci
porumbi la capăt somn sfârâind
mătasea pe cânepă zile
discreţia topirii păstoase
de subacvatic dialect
pahari nemailimbă ca avhadi
mittili bojpuri folcloric
aţi prins o neovedă să trăiţi
în Guardian text aşezat
în versuri
ce greu se merge
cu autobuzul englez pierzi bani
cunoaştem viciile ţărilor super
se vaită cu talentul imitabil
de talente incomparabile pe mizerie
apa gâldanului în cascadă imaginară
a lacului-şarpe gealăul
şi noi îl glisam pe banc
n-am mai povesti măsurarea
bărbăţiilor fără a observa
sfieli de mai târziu
casele dărâmate morţi înaintaşi
a nu-i plânge a nu-i încredinţa
de-o urâţenie pregetată
cultul morţilor respectuos
se întreţine cu desecratorii
învierea nu e o soluţie
cum am aflat numai din cărţi
întrebaţi-ne şi nu de unde
ape de uitare pe prundiş de haos
kojeviană pasmanterie
liberată şerpuire
caravana se Isaia
dănţuieşte general între patru ochi
castă culoare sociabilism
când mai treceţi prin Evatfer
apelativele ne trădau cum
s-o fi exprimat decidentul
pe îndelete sau brusc
vreo furie confuciană marţial
lingvism de dor pe
sărirea discriminării
şopârlele măcelărite ridicate căpiţă
n-ar fi încleftat nici mortarul din zidurile
tatei John Shakespeare n-am loc
tinerimea s-ar fi ramanestat
auzii şi uite-i pe creştinii
vizitând siriacii ucigând
se descrie grupul se caută voluntari
să trăiască printre ei pe faţă şi pe dos
lumina vieţii bătrânilor preamericani
stă coasa ba gresia pe cine
mai chemi învaţă de toate nu
ştii ce mai ştie nevoia
serializarea exagerării tematice
limitative în derâderea curentelor
dominante oricât de caduce
susţinerea partizană a
predicatorilor individualişti
spre totalitarism religios
datul în cap în bară în bobi
shehenai în asemănarea
sborurilor avionului corsar
şi ce mai comunicare fără
măsurarea retroversa(ti)lităţii
vă voi fi părând americobezat
atâta şi designul prescură obscură
te uiţi la covorul în drumul uşurării
expresia nu-ţi aparţine tot silă
s-au aşezat unii lângă alţii în
costume cu cravată ar fi
acultat şi până la moarte
mai trebuia sanstan
copii de crescut încotro
raci în toate părţile
neexistent înapoi înainte
vârfuri printate birocratic
scriere conscripţiei
nu mai adorm călcare
pe atragerea atenţiei
cu victime ăsta le e rostul
în vizită pe abţinere
cine vă aduse la apogeu
nu vă mai rămâne mâine
văzuşi şi româneasca
troscot pe neîmpăcate
păcate pe coate raclate
îmbrăcăminte frigului din oase
nerimată cristic pluralitatea
descriptivismului electronic
avem înţelegerea înapoiei
pe căutate oriunde a o
păstra şi treaba ei depeşa
aglomerate doze de gloată calabreză
flamenco pauză părinţii
din plictisită virginitate
mai inteligenţa crap-crăbească rac-drac
sărac de n-ai mai pledat spre juri
versificaţi vrânceneşte Soveja
Kojeve recunoaşte Coşvana
o jefuită sarajevă
safai inelar pe bancnote
hărţile chino-descoperitoare
pe ce tenacitate predatori silitori
cătarea suspinată glonţeşte
cronometrarea supunerii la masă
rotunde şi catolice Secundar
sundaram ceramică de Corund
agrafa o tandreţe cercelului puit
până-ntre-ale sufletului de cheltuială
paporniţe arătătoare de milenar
încarcă-le vegetarian până
o servi dumnezeu la masă
în contextul reneformei „sale”
nu ne-am fi permis recrudescenţa
asasinatului de fondator tăbăceam
piesele din tragismul pieselor copile
cine mai moare cine mai
trăieşte cu ocazia acestei
întrebări ce pricopseală Rick
avem scoarţe pentru câini jupuiţi
pe sub prunii ageni unul
cuptoarelor roşii în balanţă
pedepsiţi cu popă iarba de şanţ
păcatul să nu cadă adânc
o tăia să crească iertarea
paznic de-un verde viol
apei din cracii fântânii
şi ochitorii tasaţi tunel
căderea-n cer oprită de sufletele morţilor
contraste în conversaţia horă
spargem din vioară cotul domnului
pe drept neenervarea
crâmpoţirii parapanta voioşind
frigul când s-ar prea nălţa
prohod din pridvor cruci
scrise concomitenţă neaşteptată
comenzi postraţie
scapăre scăpare capsare
nu sare paisare chalisare
o regie şi prindem scena
se poate juca tracul dracul
ne convertim subconştientul
de câte ori pe secundă
separaţia părţilor în părţi
inegale pe omor uitat
retrăirii de vizigoţi
abstracţii cresteze memorialism
în onoarea lui Ogoranu
pozându-ne în bibliotecă
n-o s-o vedem din prima pe Mariza
poate niciodată şi din întâmplare
pe-o apăsată predestinare fado
într-un târziu nefătata vacă
avea să fie sacrificată c-o
împunsese pe fătătoare şi ea
mai plângi mai fugi în vârful părului
fantezie pe viaţă a picioarelor depărtate
şi aurul perelor reîntunecat
peste apă o noapte Palladi virtual
de gravură nudul pe greier
repetându-l potenţă lăuntrică
studioul districtual puţinul sânge
lumina săracă drumul mătăsii
de ne stătu zidul bătrâneţe
mai baltă ce-n Mahabharata
s-ar fi sărbătorit treacă
şi valurile lahari shakti
tu când ai zis de Urmila spune
drept Ramayana ori persoana
dintre noi ai spupus-o
lumina fereastra uşa
între şi nudul poetalei
în susul viziunii advaitine
pe-ale mele le luai mă mai
cafeleai sexualităţilor interval
numai icoane palladiene
pe frunzişul cepelor
în podul fluturilor
sub tremurul trupurilor
ţi-auzeam coapsele în Giurgiu
surâzătoare necoptului
far sub scara scorpiei Fux
ne-am sfiit şi deodată trăieşti
păturită desfăcută creastă
şi ce dacă doamne nu feri
iar altcui bombată codobatură
pe irepetabil onorariu
ba atunci canciul
rasă palisada roşu de Birmingham
răscrucea toridă sudoare
pe recunoaşterea inel
focul te profila pe
libidoul mării martore
unei uitări fiziologice
surcelele îmblânzite
în catifeaua worshipped
pe răspântia de-o viaţă
pustnica toropita nezisă
păduri din zilele zilelor
frunzele frunzelor pătrunzelor
rugul violat pe o înţelegere
de încercare aminte
şi capul cortizonului
elefantul fecundându-şi moarta pereche
tragi perdeaua maharajahului
înfigi cuţitul în caraulă
părinţi de iască amnar amar
să-i despotmolim răzoare
brazdă mama tată Rama
puşca laur spânzuraur parcă-n cearcăn
zânele izânele mândrele hâdele
ochi deschişi pe cel pântec
te uiţi nu te crede îmi rezum
puţinul multului tăvălit
într-o strânsură de trăsură
nisip arsura croncănind-o spargere
orbită la întrebare sora voastră
când şi deschise a fi fost cu un negru
de două ori din zece la 15 ani
dublu şi fantezii răpuse
cât mâţâirea postpuberelor
mortului meteor la vatră noaptea
beată mai perpetrată tartă
ligheanului deşertată corlată
fă-ţi de capul prostelei ne
bunia tratamentului cu
hormoni şi tot trece
mi te uiţi că nu fereastră
cum te ţii de îmbornată
şi napoi cu scaunul town-ul
baia pluta pe întuneric
o scufundare mormânt
conacul solar ibovniciei
cocaina pictatu-te-a pe
albăstrime shakespeariană
Guiness e bere nu vin
demenaja nu şi din fado
în întreirea ţipătului
cu îngheţată ureche
retractilă feştilă o filă
albirii lui Builă
Almorei Zambibilă
porumbul nalt crâng între
cuiburi poale-nfoiate
o mizerie de renunţare
chanson şiroite umbrare
de ascultare luminată
în târzia schizofrenie
urarea de zi foarte frumoasă
şi dumnezeu şi-o aduce
aminte păcatele oamenilor
rude nude apelor paparude
o înţelepţită despăturire
deasupra oceanelor zburate
la taina vorbei somnul bârfei
şi jaf de ochi cu mâna
revisatelor maternităţi
stazione ba Kogălniceanu te gândeai
te întinsesei cu tată şi fiu
în aceeaşi zi că de nebună
satul târgul capitalele praştie
de-o piatră cântărită penultim
pe nişte zaruri de nazuri
acum zigzagându-ne turbulenţa
dinspre aterizare o perdeluire
peste Fuji nesinuciderii încă
se prefăcea neauz cartof
crep franţuzesc de
China ne tăiarăm
verb în herb în ochi imberb
joaca pe insinuarea plasticităţii
aceluiaşi ovidianism sotto
lămurită lamură mălura
malurilor şi ce vorba
honolulueană auziţi-mi-o
zăpezile hawaiiene în floare
şi-n cleştele racului reculul
săracului fiertului pe dracului
păţaniei deposedate sedate
nu-mpărtăşesc îi desantez
creola creolină crin
n-am pran am îmi descojesc
parfumul bătrâneţii pe bete
scriituri încrustaţii taţii
patru scrise clasic
altădată nicio
de bozii amforă artă
ne şi bătătorim aerul rămas
caut candid mahakavi
Victoria Square pe nou
ihwwl valah toate limbile mor onomatopeea e metaforă râul
chimist dublu standard la vioară nume zgâriate pe geamul lui Shakespeare
codicologie poricologie rozmarinul nu respectă poruncile ceapa jură pe fratele
usturoi nepotul ridiche şi cuscrul praz strugurele a minţit sentinţa târâş pe
arac sătmărean râmnicean antimian tehnocratură medievistică la prânz şi tot va
fi devreme să mă gândesc ce spun lui Strempel nemurirea distrugerii tărâţa
târtiţei fervide a nu avea de ajuns la timp în târziul invitaţiei gerontice poricologos
neporc devotamentul eficient numele se confundă cu opera tiraj topit liniştea asta mare biblioteca mirosea a brad
Carpaţi linoleumul dat cu ceară înghesuiala anilor norma elementară o casă un
copil o carte ne-am limitat mişcările a-mi scrie cosmologia eminesciană Sanatan
fiul lui Brahma ardeleni masoni bibliotecari mazil azil razil vă salut de
cicncizeci de ani şi nu-mi răspundeţi trandafir
decapolit în peştera liliecilor
fete călugăre răchitei arnotene
cine crede nu e niciodată singur
shakespearieni
slujbaşi în Stratford
make the world go away
Brahma Vishnu Shiva
Rig Veda
Voluspo Luceafărul
Strigoii Memento mori
devenirea nihilistă bhava vibhava
invagination hymen pharmakon
archetypal resonance astrohaiku
încă o săptămână nechinezească
leului de aur china town
altor supravieţuiri gondolă
Perseide Perseu’s mantle
astronomical arts Magellanic cloud
tot vorbim numai de morţi
numai în braţele lor
ne-am dezmărmuri solaritatea
sidi Aissa egal Vasile Lovinescu
mare întunecată haos ou
trup tăiat în cer şi pământ
archaic Sanskrit musical Nirvana
*
VALENTINA BILCEA
Carte şi
inovaţie în secolul al XVII-lea
Se vorbeşte în literatura de specialitate despre
“complexele” culturii române, între care Adrian Marino – în Prefaţa la Carnete europene – detectează “complexul Dinicu Golescu”,
definit prin “conştiinţa unei deosebiri
de standard economic şi cultural” faţă de Occident, prin “permanenta comparaţie
critică” şi prin “impuls reformator”, pe care-l consideră “infuz în întreaga
conştiinţă română modernă” [1].
Simptomele acestui proces pot fi depistate – diagnostichează Mircea Martin –
înainte de Dinicu Golescu, înaintea contactului direct cu realităţile şi
mentalităţile apusene [2],
adică în secolele XVII-XVIII. Evident, problema nu se reduce doar la identificarea
şi tratarea “maladiilor locale”, ci, mai ales, se impune identificarea şi
destrămarea clişeelor mentale aplicate nu doar culturii române, dar şi celei
sud-est europene: clişeul “stagnării” din vremea Turcocraţiei şi cel al
“occidentalizării” din secolul al XIX-lea [3].
Modernizarea iese la suprafaţă abia în veacul al XIX-lea
însă “impulsul reformator”, inovaţia culturală este detectabilă cu mult timp
înainte, fiind legată de deschiderea spre Europa modernă, experimentată de
cultura română. Cum se explică, caracterul moderat – prin raportarea critică la
ce se întâmplă în afară – al acestei modernizări? Invocăm două argumente care
să faciliteze înţelegerea situaţiei: pe de o parte, un sentiment ambiguu de
atracţie-repulsie inspirat de Occident cărturarului român, sentiment provocat
de neliniştea faţă de inconvenientele educaţiei în străinătate, motivat
religios de riscul înstrăinării de Ortodoxie, sentiment pe care-l întâlnim,
surprinzător, la învăţatul stolnic Constantin Cantacuzino, trecut el însuşi prin
Universitatea padovană: “Ei în ţara frâncească se duc şi acolo ştiinţile
învăţând, unii ca să folosească rodul lor ceva şi înapoi să întorc şi pre alţii
învaţă, de la carii şi până astăzi pe ici şi pe colo să vede că au câte o
şcolişoară de învaţă, iar alţii, acolo rămâind, să papistăşesc, şi ale
împotriva ortodoxiei cestorlalţi a îmboldi şi a înghimpa să ascult şi să scriu”
[4]. Aceeaşi
atitudine de rezervă faţă de influenţa occidentală, dublată de o anume
suficienţă, ce denotă încrederea întemeiată religios în virtuţile neamului, în
înţelepciunea inspirată de “predoslovie” a conaţionalilor săi, şi din care face
subiectul unei certe superiorităţi şi nu obiectul unui reproş, o întâlnim la
Grigore Râmniceanu, viitorul episcop de Argeş. Opinia este surprinsă în Prefaţa la Triodul din
1798, adecvată însă şi secolului al XVII-lea: “Ţara Românească […] se află
într-o aleasă parte a Europei, trage un aer sănătos şi subţire, se vecineşte şi
cu neamuri care se laudă şi se răsfaţă
în ştiinţe filosoficeşti, toate acestea mijloace lesnicioase dă a ridica şi pre
fiii patriei acesteia la treptele laudelor de multe ştiinţe ale celorlalţi
evropeni. Dar iar cu toate acestea, lăcuitorii rumâni ai acestei păzite de
Dumnezeu ţări nu s-au abătut a se zăbovi ceva într-acelea. Ei […] s-au
îndeletnicit mai mult cătră întemeierea credinţei în ţara lor …. Ei , fără a nu
învăţa felurimi de ştiinţe, ca alţi evropeni, fără a nu se pedepsi de dascăli
meşteşugăreşti, că numai cu cele dese luări-amintela prefacerile stărilor
omeneşti şi cu supunerea lor, au aflat pricinile de care trebuie a se feri şi
cu care se cade a sluji. Ei cunoscând în faptă cum că frica lui Dumnezeu
luminează ochii şi înţelepţia cea din afară, de a împlini toate însuşirile ce
dau gheografii la Evropa… . [5]
Lacunele sunt recunoscute, dar “complexele” culturii române sunt voalate
religios.
Un al doilea fapt care poate explica şi scuza
“neîmplinirile” este cel al incapacităţii mediului aulic de a asigura
stabilitatea necesară continuităţii unui patronaj asupra culturii, nestatornicie
care îi este caracteristică domniei veacului al XVII-lea. Ea este surprinsă de
cronicar – oficial, al curţii, sau aflat în preajma curţii domneşti – în
contextul mai amplu al meditaţiilor asupra întâmplărilor vieţii şi
evenimentelor istorice, asupra destinului în genere, în care întâlnim cu
insistenţă motivele antice ale instabilităţii şi fragilităţii vieţii omului,
ale perisabilităţii realizărilor lui (fortuna
labilis, ubi sunt): “nu sunt vremile supt cârma omului, ce bietul om supt
vremi”, sau mai concret “nu stăm de scrisori, ce de griji şi suspinuri” (Miron
Costin) [6]. El
apreciază o stare de lucruri internă, starea unei ţări “mişcătoare şi
neaşăzate”, iar comparaţia cu alte locuri e implicită. Ajungem, astfel, la acea
“permanentă comparaţie critică” anunţată de Adrian Marino(!).
Şi nu putem să nu recunoaştem că inovaţiile cărturăreşti din secolul al
XVII-lea sunt raportate la domniile stabile, puternice, supuse într-o mai mică
măsură opresiunii puterii suzerane şi factorilor politici şi sociali din
interior, unele de “monarhică autoritate”, relativ îndelungate, cu
disponibilităţi financiare menite să asigure domniei asumarea patronajului
inovaţiilor în domeniul culturii. Avem în vedere acele acţiuni subordonate
programelor culturale ale unor domni, precum Matei Basarab, Vasile Lupu, Şerban
Cantacuzino şi Constantin Brâncoveanu.
“Complexele” culturale sunt recunoscute în epocă, scuzate
sau scuzabile, modernizarea întârzie, dar noutăţile apar încă în veacul al
XVII-lea; decalajul faţă de Occident se încearcă a fi compensat în cele două
ţări româneşti, fiind impus autorilor – domnului şi celor de la curte, care iau
iniţiativele, care animă şi dezvoltă activitatea culturală – un model exterior,
căutându-se identificarea cu faza de
dezvoltare din Apusul Europei, nu cu stilul
de dezvoltare occidental.
Inovaţiile culturale nu rezolvă decalajul faţă de Vest,
dar fiind situate la nivel ideologic anunţă o adevărată “revoluţie”; ea
cuprinde centrele de producţie culturală: curtea domnească, tipografiile,
şcolile, bibliotecile. Întreaga activitate centrată pe carte, desfăşurată în mediul aulic sau având legătură cu acesta.
■
Cartea reprezintă
un depozit de idei, un produs al măiestriei meşteşugăreşti-artistice, mărturie
a nivelului atins de tipar şi de artele adiacente acestuia, în ultimă instanţă,
un obiect preţuit pentru toate componentele lui: cuprins, tipar, hârtie,
grafică, calitatea compactării.
Inovaţiile vizând cartea se situează la nivelul
conţinutului şi formei în care ea se prezintă. Primul aspect permite o
clasificare pe categorii de cărţi, pornind de la modul în care oamenii din
secolele XVI-XVIII delimitau grupele de “literaturi” [7]: o
literatură sapienţială care oferea pilde de viaţă şi îndrumări concise, o
literatură istorică menită să refacă destinul poporului, o literatură de
delectare care reconstituia lumea în sfera imaginarului, o literatură
epistolară ce facilita comunicarea directă şi imediată, o literatură juridică;
o literatură religioasă, populară şi istorică, pe care istoricii literari şi
filologii au echivalat-o unei diviziuni moderne aplicate unei culturi scrise cu
o structură deosebită de mentalitatea oamenilor de acum patru secole, pentru că
ea nu a format un bloc compact, de vreme ce în compoziţia ei au intrat genuri
eteroclite (literatură de ritual, de învăţături, acele damaschine sau cazanii,
de edificare şi istorică didactică, acele cărţi de cult folosite în şcolile
parohiale).
În atenţia noastră stau acele categorii care suscită
interesul mediului aulic şi în care noutăţile nu întârzie să apară. Avem în
vedere, pentru început, literatura sapienţială sau scrierile “de înţelepciune”,
formată din cărţi care au furnizat cititorilor precepte de comportare în viaţă,
explicaţii ale fenomenelor majore din destinul omului şi ale colectivităţilor,
sub formă concisă de maxime, proverbe, sentinţe şi pilde. Este, totodată, o
“literatură etică-politică” (Al.Duţu), deşi formează, prin excelenţă, o
literatură filosofică în înţeles larg, pornind de la caracterizarea pe care
Paul Lemerle o dădea unui întreg domeniu de activitate intelectuală din Bizanţ:
“un domeniu pe care n-aş putea să-l caracterizez decât prin cuvântul grecesc politeia: o anumită artă a vieţii
sociale, presupunând totodată sensul statului, al ordinii sociale, desăvârşirea
instituţiilor, a ştiinţei administrative şi o anumită imagine a omului privit
în mijlocul semenilor săi. O etică politică pentru formularea căreia
creştinismul s-a alăturat antichităţii, îmbogăţind-o” [8]. O
literatură care-şi are locul ei în ideologia princiară, care propune o serie de
precepte din care putem desprinde imaginea principelui ideal, scrieri care
ofereau “sfaturi către sine însuşi”, de aceea numite “oglinzi ale principelui”.
Această categorie nu poate fi identificată cu cea apărută în cultura occidentală,
deoarece a accentuat valoarea etică mai mult decât cea politică, şi de aceea o
parte din scrieri a fost subsumată lucrărilor religioase, iar cealaltă parte a
fost asimilată de lucrările juridice.
Dacă această literatură nu a constituit o noutate în
secolul al XVII-lea – avându-şi începuturile în Învăţăturile lui Neagoe Basarab adresate fiului său -, ea
dobândeşte semnificaţie majoră, conotaţii ideologice clare, acum. Întâietatea
aparţine principelui muntean Neagoe Basarab, opera sa, transformată într-o
“chestiune homerică” a literaturii române, fiind pusă în circulaţie, nu
întâmplător, în secolul al XVII-lea. Scrisă în limba slavonă, difuzată în limba
greacă, traducerea românească a fost realizată în prima jumătate a secolului al
XVII-lea de cărturarii curţii lui Matei Basarab, într-o epocă în care, între
programele prioritare ale cărturarilor români se afla şi acela care propunea
recuperarea în româneşte a textelor elaborate în slavonă în veacurile
anterioare, semn al asumării şi al “reluării în posesie” a acestor bunuri în
“haină naţională”; este vremea când instituţiile statului, consolidate de
aceste achiziţii cărturăreşti, îşi căutau coerenţa, când aula princiară declara
nevoia de model, cum este cel
lăuntric, şlefuit din sugestii bizantine şi din experienţe voievodale locale,
modelul Basarabilor, codificat în vremea lui Neagoe şi propus cu insistenţă lui
Matei Basarab de învăţatul său cumnat şi consilier, Udrişte Năsturel [9].
Cărturarii din preajma domnului [10] au
alcătuit un codex în care au fost alăturate
Învăţăturilor, Viaţa Sf.Nifon şi
– în alte manuscrise- inscripţiile de la Argeş, ceea ce îndreptăţeşte
aserţiunea că scopul alcătuirii lor era de a oglindi politica religioasă,
literară şi artistică a unui strălucit predecesor. Opera a fost tradusă de
cărturari pentru a fi oferită principilor; era cunoscută de Constantin
Brâncoveanu şi – în mod cert – de cel care a încercat să-i continue “monarhia
culturală”, Ştefan Cantacuzino, precum şi de principele fanariot Nicolae
Mavrocordat, pentru care, cărturarul Radu Lupescu, realiza în 1727 un fel de Digest al Învăţăturilor. Astfel, citite de aceşti principi, “oglinzile”
traduse în limba română confirmau autoritatea lor, care decurgea din caracterul
personal al domniei, întemeiată pe e o harismă; continuitatea acestei
autorităţi, pe care principii români o întemeiau şi pe genealogia reconstituită
ce stabilea o descendenţă neîntreruptă a Brâncovenilor şi Cantacuzinilor din
Matei Basarab, care, la rândul său, îşi găsea un străbun în Neagoe Basarab,
menţinea actualitarea sfaturilor pe care ctitorul mănăstirii Argeşului le
dăduse fiului său Teodosie [11].
Oferind “sfaturi către sine însuşi” urmaşului său, autorul Învăţăturilor compusese o scriere de meditaţie, mai curând, decât o
lucrare cuprinzând norme sacre.
Dimpotrivă, accentuând caracterul lor sacru şi datorită
autorilor care provin din mediul ecleziastic, alte scrieri parenetice din
secolul al XVII-lea se vor inspira din Învăţăturile
lui Neagoe Basarab, precum şi din scrierile bizantine de gen. Se includ în
seria “cărţilor de comportate”, Sfaturile
către Alexandru Iliaş date de Matei al Mirelor, acel grec învăţat, ajuns
egumen al mănăstirii Dealu, care a realizat o operă de caligraf, moralist,
cronicar şi poet. Scrisă în versuri greceşti, lucrarea sa, considerată “a doua
creaţie parenetică originală din literatura română” (George Ivaşcu), cuprinde
observaţii privind starea social-politică a ţării, iar sfaturile sale sunt ceva
mai mult decât un “simplu act de consiliere. Ele îndeamnă spre o necesară
civilizare, între care pledoaria autorului pentru şcoală şi carte – o şcoală
generos înzestrată şi întreţinută, o “carte” care să asigure bunele ei oficii
pe toate nivele societăţii – urcă uşor spre metaforă: “Fă, dar, acest bine,
dacă ţi-e pe voie, Doamne prea luminate, ca să trăiască numele tău. Fă să curgă
apa care răcoreşte mintea fiecărui om şi luminează sufletul. Dezveleşte soarele
care este întunecat, acoperit cu un nor greu. Acest nor mare şi greu al
neştiinţei a acoperit învăţătura şi slava înţelepciunii […]. Litera este vie,
dă viaţă şi altora, pe cei umiliţi îi înalţă, pe cei mici îi face mari …” [12]. Tot un
“om al bisericii” îl consiliază pe “stăpânitorul laic” şi în Predoslovia Triodului ales, tipărit în 1631 la
Kiev, text ce enumeră concis o serie de sfaturi pe care Petru Movilă,
arhimandrit al Lavrei Pecerska, viitor mitropolit al Kievului, le dădea, în
slavonă, fratelui său Moise Movilă, abia urcat pe tronul Moldovei; sunt
îndatoriri ce revin celui care deţine “domnia asupra celor duhovniceşti împreună
cu cele lumeşti”, ierarhizate strict, întâietate acordându-se datoriilor
“politiceşti”, mai apoi celor “dumnezeieşti” [13]. Ambele
scrieri sunt alăturate Învăţăturilor lui
Neagoe, datorită asemănărilor dintre aceste compuneri, de apartenenţă la
acelaşi gen şi de strădania de a contura un model monarhic.
Tot un “manual de comportare” sunt şi Sfaturile creştine politice, pe care mitropolitul Antim Ivireanul
le-a scris în greceşte pentru Ştefan Cantacuzino şi pe care le-a tipărit în
1715 la Bucureşti. Scrierea în “stihuri politice”, “pentru ca să fie mai uşor
de înţeles şi cu mai înlesnire ţinute minte”, este prezentată de autor drept o
“antologie”, afirmând că a adunat numai cugetările “bune” din maximele
înţelepţilor, adică acelea care “curăţă sufletul, cinsteşte pe om şi
înfrumuseţează pe domnitor pe veci”. Apelul la “zisa” filozofilor dă valoare
sfaturilor, dar structura compoziţiei nu e străină de cea a Învăţăturilor lui Neagoe, în care
capitolele sunt presărate cu rugăciuni. Opusculul lui Antim nu a avut succesiune,
nefiind reeditat şi nici curând tradus în limba română, “tocmai datorită
funcţiei de moment pe care tipăritura a îndeplinit-o, cea de opoziţie faţă de
procesul de diversificare a preocupărilor intelectuale care nu mai putea fi
stăvilit de biserică” [14].
Evident, nu putem încheia lista scrierilor parenetice,
fără a aminti de Sfătuirile fericitului
principe domnului domn Alexandru Voievod Mavrocordat date fiului său domnului
domn Constantin Nicolae voievod, mai înainte de a fi domn, în anul mântuirii 1725,
a căror paternitate nu e discutabilă, scrise cu un ochi pe textele
“clasice” – Capete de învăţătură
atribuite împăratului Vasile Macedoneanul sau celor ale lui Agapet, cunoscute în mediul curţii
domneşti – şi pornind de la propriile experienţe domneşti [15].
Scrierile de acest gen [16] au
consemnat concluziile unei maturităţi culturale, întrucât ele au contribuit la conturarea unui nou
domeniu în cadrul procesului de diversificare a preocupărilor cărturăreşti ce
se desfăşura acum.
În climatul cultural deschis înnoirilor, curios de
noutăţi şi în căutarea unor instrumente culturale şi politice care să întărescă
o domnie autoritară, putem înţelege mai bine apariţia primelor coduri de legi
din Ţara Românească şi Moldova, în vremea domniilor lui Matei Basarab şi Vasile
Lupu: Pravila cea Mică, tipărită la
mănăstirea Govora în 1640, de aceea cunoscută sub numele de Pravila de la Govora, Carte românească de învăţătură […] pravilele
împărăteşti, tipărită la mănăstirea Trei Ierarhi din Iaşi în 1646 şi Pravila cea Mare a lui Matei Basarab sau
Îndreptarea legii, apărută la
Târgovişte, în 1652.
Prima dintre acestea şi cea mai veche, nu-şi are
iniţiativa în mediul aulic muntenesc, ci în cel bisericesc, traducerea slavonă
de către călugărul Mihail Moxa sau Moxalie fiind realizată la îndemnul
episcopului Teofil de la Râmnicu-Vâlcea; pravila este o traducere după
nomocanoane bizantine destinată preoţilor, întrucât dispoziţiile privesc mediul
ecleziastic [17].
Am menţionat-o, tocmai pentru că ea constituie precedentul în alcătuirile
juridice din Ţara Românească în vremea lui Matei Basarab.
În cazul celorlalte două pravile, iniţiativa întocmirii
lor a aparţinut domniei, având semnificaţii ideologice evidente –
consolidarea şi, pe această cale, a
puterii centrale – dar şi utilitare, reclamate de necesitatea organizării
justiţiei şi înlăturarea abuzurilor dregătorilor. Sunt primele legiuiri scrise,
elaborate în mediul aulic românesc, tipărite în limba română, marcând
modernizarea sectorului juridic şi, implicit, prin cuprinsul lor asemănător,
ideea unităţii românilor.
Pravila lui
Vasile Lupu din 1646 sau Carte românească
de învăţătură este deosebită ca deschidere culturală şi spirit de aceea
contemporană din Ţara Românească, mult mai tradiţional–bisericească, fiind mai
modernă, mai laică. Ea nu este o operă originală, ci o compilaţie de texte
greceşti şi latineşti din jurisprudenţa romano-bizantină şi medievală – Institutele lui Iustinian, Prescurtarea legilor a împăraţilor Leon
şi Constantin, Legea agrară a
împăratului Iustinian II, tratatului juristului italian Prosper Farinaccius, Praxis et theoreticae criminalis –
traduse şi sistematizate într-o alcătuire coerentă de “dascăli şi filosofi care
au scris din cărţi elineşti şi latineşti, toate tocmele cele bune şi gânditele
celor buni creştini şi sfinţi împăraţi”. Prefaţa
la Pravila din 1646, din care am extras citatul de mai sus, nu dă numele
celor care şi-au adus aportul la elaborarea ei, dar cercetătorii care s-au
aplecat asupra acestei teme – Constantin Erbiceanu, Nicolae Iorga, A.D.Xenopol,
E.Longinescu, Gheorghe Cronţ – sunt de acord că din grupul de dascăli şi
filosofi au făcut parte Meletie Sirigul, eruditul teolog grec, care a tălmăcit
din latină în greacă pravilele împărăteşti , traduse, apoi, “din scrisoare
grecească pre limba românească ca să poată înţelege toţi” de Eustraţie al 2-lea
logofăt, unul dintre secretarii particulari ai lui Vasile Lupu şi chiar un
dascăl de la şcoala domnească de la Trei Ierarhi.
Pravila lui
Matei Basarab din 1652 numită şi Pravila
cea Mare sau Îndreptarea legii
îşi datorează apariţia mitropolitului Ştefan care a lucrat “cu multă osârdie şi
îndemânare”, “cu bună voie a luminatului şi blagocestivului meu domn Ion Mathei
voievod Basarab şi cu tot sfatul Măriei sale”- cum aflăm din scrisoarea arhipăstorească
aşezată la începutul codului de legi -, traducerea legilor “de pre limba
elenească pre limba proastă românească” fiind făcută, cum mărturiseşte cu
modestie în Predoslovie, de Daniil
Panonianul, originar din Transilvania, “ispitit a linge pre dinafară puţintel
Gramatica şi Sintaxisul … cuviosului între ieromonahi kyr Iganaţie Petriţi şi a
lui Pantelimon Ligaridi, dascăli desăvârşiţi, amândoi de la Hio <Chios>,
vestiţi şi foarte iscusiţi întru toată dumnezeiasca scriptură”, care predau la
“scola graeca et latina” de la Târgovişte. Pentru editarea acestei culegeri de
legi, mitropolitul Ştefan a căutat manuscrisele cele mai autirizate,
adresându-se chiar Bibliotecii Patriarhiei de la Constantinopol şi înglobând
întreaga pravilă a lui Vasile Lupu, ale cărei dispoziţii au fost intercalate cu
prescrieri canonice. Rezultatul acestui efort este un cod de legi mult mai
tradiţionalist-bisericesc şi – fără a ignora criticismul lui A.D.Xenopol, care
îl aprecia ca “amestec fenomenal de cele mai felurite materii, înşirate fără
absolut nici o ordine” -, un act care confirmă rolul intelectualilor din vremea
lui Matei Basarab în consolidarea instituţiilor statului şi afirmă – fără
excese de patriotism! – unitatea între românii de pe ambele versante ale
Carpaţilor în alcătuirea acestei culegeri [18].
Domeniul literar unde inovaţiile devin veritabile instrumente folosite de
forţe politice interesare în edificarea statului autoritar sau statului
nobiliar, deci un domeniu cu o mare încărcătură ideologică, a fost istoriografia; este o literatură
“angajată”, deoarece cărturarii se ataşează unor programe politice şi sociale,
care se întemeiază pe o diversă interpretare a tradiţiei culturale şi pe o
diversă conturare a obiectivelor.
Aceste programe reflectă, totodată, capacitatea lor de a
analiza conjuncturile politice şi de a oferi soluţii care depind de orizontul
lor cultural, soluţii “în trebile ţărilor şi a chivernisirilor la vremi
cumplite asupra ţării” (Miron Costin) [19].
Cronicarii epocii nu se mai limitează, ca predecesorii lor, doar la simpla
relatare a evenimentelor, şi acelea predominant politice, ci ei depăşesc faza
pasivă a comunicării de fapte, caută să intervină în expunere pentru a lua
atitudine, pentru ca scrierile lor să devină un instrument de influenţare a
factorilor de decizie. Cu atât mai mult, cronicarii nu pot rămâne pasivi la
evenimentele vremii lor, întrucât ei înşişi se implică prin dregătoria pe care
o deţin: Grigore Ureche a fost mare spătar sub trei domnii – a lui Moise
Movilă, Miron Barnovschi şi Vasile Lupu – şi apoi este ridicat la rangul de
mare vornic al Ţării de Jos în vremea ultimului dintre domnii amintiţi, înaltă
dregătorie care i-a permis şi l-a obligat , totodată, să participe direct la
acţiuni de politică internă şi externă [20]. Miron
Costin, după studii făcute la colegiul iezuit de la Bar, în Polonia, unde
primeşte indigenatul alături de tatăl şi fraţii săi, se întoarce în Moldova şi
îl găsim implicat în politica a numeroşi domni care s-au succedat după 1653:
Gheorghe Ştefan, faţă de care are numai cuvinte de laudă – “om deplin, cap
întreg, fire adâncă, încât pot zice că nasc şi în Moldova oameni” [21],
Gheorghe Ghica, Ştefăniţă Lupu, Eustraţie Dabija, Gheorghe Duca, urcând
treptele dregătoriilor, de la simplu staroste şi pârcălab de Hotin la cea de
mare vornic al Ţării de Jos şi la cea mai înaltă, de logofăt. Astfel, prins în
vâltoarea evenimentelor, Miron Costin a fost departe de a descrie faptele “fără
ură şi părtinire”. Ură pe care şi-a atras-o din partea unui domn, Constantin
Cantemir, ce se plănuia a fi mazilit în urma unui complot la care participa şi
cronicarul; iar finalul a fost tragic: Miron Costin murea violent, decapitat în
1691 [22].
Trecând în cealaltă ţară românească, sunt de amintit Radu
logofăt Greceanu şi Radu Popescu. Primul, de origine socială modestă, cu studii
necunoscute nouă, dar probabil solide, de vreme ce era recunoscut pentru
cultura sa clasică, cu deosebite calităţi de elenist - fiind apreciat
traducător de scrieri religioase, despre care vom mai avea prilejul să scriem
-, a rămas toată viaţa un simplu logofăt în domnia lui Constantin Brâncoveanu.
“Netăgăduita cultură” şi activitatea rodnică de traducător îl recomandau pe
logofătul Radu să înfăptuiască opera laică închinată voievodului, şi anume,
istoria acestei domnii [23]. O
istorie, dar neoficială, a acestui domn muntean a aparţinut, probabil, lui Radu
Popescu, Istoriile domnilor Ţării
Româneşti (1290-1728). Cronica judecă stăpânirea lui Vodă Brâncoveanu din
punct de vedere boieresc, nefiind neapărat defavorabilă domnului, ci, mai cu
seamă, Cantacuzinilor, pe care-i numeşte “Şeităneşti”, adică fiii dracului,
situaţia politică a principelui fiind dependentă de voinţa şi hotărârilor
acestora. Atitudinea lui Radu Popescu are o motivaţie personală: era fiul lui
Hrizea vistierul, căsătorit cu fiica marelui ban Gheorghe Băleanu, căpetenia
partidei de boieri aflată în luptă cu Cantacuzinii, şi care murea în chip
tragic din ordinul lui Şerban Cantacuzino. La începutul domniei lui
Brâncoveanu, Radu Popescu a fost apreciat pentru cultura lui şi trimis în
misiuni diplomatice. Mult timp nu a ocupat nici o dregătorie însemnată, fiind
doar clucer sau “ispravnic de banii haraciului”. Poate doar neîncrederea
domnului a dus la marginalizarea lui politică; rangul de mare vornic, pe care-l
asociază numelui atunci când semnează scrierea-compilaţie amintită mai sus, a
fost dobândit abia în domnia lui Nicolae Mavrocordat [24].
De aceea, putem spune că, “iscusită oglindă a minţii
omeneşti”, cronicile sunt subiective, de obicei “situaţia istorică astfel cum o
descriu cronicarii este aceea care ar fi vrut ei să fie, nu cea real obiectivă”
(E.Stănescu) [25].
Depăşind discuţia privind înglobarea “scriitorilor” de
istorii din veacul al XVII-lea în gruparea cronicarilor sau istoricilor,
pornind de la titlurile scrierilor lor – letopiseţe, hronicuri ori istorii -,
punct de vedere neconcludent, întrucât delimiterea ar trebui să se întemeieze
pe structura şi stilul compoziţiei – poate fi numit printre istorici Radu
logofăt Greceanu cu a sa Istorie a Ţării
Româneşti sau poate fi numit cronicar Dimitrie Cantemir cu al său Hronic al româno-moldo-vlahilor? [26] -,
istoriografia epocii poate fi structurată pe nivele diferite, “asemeni etajelor
dint-un edificiu în stil brâncovenesc”: în timp ce la suprafaţa terenului se
află încăperile de lucru ale cronicarilor, care înregistreză succesiunea
victoriilor şi catastrofelor, la subsol este istoria partizană, care slujeşte
interesele unei facţiuni, unei “case boiereşti”, scrisă de oameni subterani, ce
consemnează cursa după putere, izbucnirile patimilor, răbufnirile poftei de
pasiune.Istoria de suprafaţă înregistreză şi ea mai multe nivele: parterul este
rezervat hronografelor, care urmăresc translaţia puterii de la poporul ales la
altul şi explică actele culturale drept cazuri miraculoase, istorisiri ce vor
intra treptat în literatura de delectare; la primul etaj se află instalată
istoria oficială, care înfrumuseţează întâmplările, dă faptului divers caracter
festiv şi caută să pună în relief rolul curţii în viaţa socială; iar la etajul
superior, lucrează gânditorii care meditează asupra trecutului şi interoghează
viitorul [27].
Istoria oficială scrisă la comanda domnului şi sub
control domnesc, având preocuparea de a legitima, prin fapte şi evenimente din
trecut, puterea, era menită să justifice acţiunile domniei în planul guvernării
interne şi al orientărilor în politica externă, întărind ideea că gloria unui
monarh depinde de istoricii săi. În intenţia dea legitima domnia şi de a
argumenta continuitatea dinastică, unii cronicari îşi încep scrierile lor de la
primul “descălecat”. În acest scop, ei recurg la surse interne şi externe din
trecut, supuse spiritului critic. Grigore Ureche deschide seria acestui tip nou
de cronică cu al său Letopiseţ al Ţării
Moldovei de la Dragoş Vodă până la Aron Vodă (1359-1594), aşezată alături
de cronica oficială din ţara vecină,
Istoria Ţării Româneşti de când au descălecat pravoslavnicii creştini
(1290-1690), pe care însă Ureche o depăşeşte datorită orizontului său
cultural. Aceste cronici par a fi – folosind un termen actual – “monitor
oficial”, întrucât datele se succed în şirul cronologic al desfăşurării lor,
fără “făţărie”, uneori în contextul mai larg al evenimentelor petrecute în
ţările vecine. Se situează în această serie Letopiseţul
Ţării Moldovei de la Aron Vodă încoace (1594-1661) a lui Miron Costin şi,
mai ales, Istoria domniei lui Constantin
Basarab Brâncoveanu (1668-1714) scrisă de Radu logofăt Greceanu, pe care
Nicolae Iorga o aprecia ca fiind “cea mai oficială cronică din câte se pot
închipui şi ea întrece cu mult supt acest raport cronicile oficiale
moldoveneşti ale timpului” [28].
Istoria partizană se ocupă de destinul unei “case boiereşti”: o scrie în
cuvinte desprinse din texte sacre Stoica Ludescu, logofătul familiei Cantacuzino,
omul lor de casă, “bătrâna slugă” cum însuşi semnează în unele acte şi se
numeşte în cronica sa, Letopiseţul
Cantacuzinesc, inclus într-o compilaţie de texte, de letopiseţe vechi şi
scrieri provenite din afară, “rescrise” cuminte de cronicar.
O istorie partizană radactată cu o patimă ce
desacralizează este scrisă de Radu Popescu, Istoriile
domnilor Ţării Româneşti (1290-1728), favorabilă neamului Bălenilor;
această cronică înfăţişează sub o formă succintă întreaga domnie a lui
Brâncoveanu, dar adversitatea făţişă şi încercarea de a-i discredita pe
Cantacuzini descumpănesc prin lipsa de obiectivitate [29].
Inovaţiile în domeniul istoriografiei veacului al
XVII-lea nu le raportăm în această lucrare la stilul cronicarilor – noutăţile
sunt incontestabile şi sunt surprinse în detaliu de istoricii literaturii
române vechi -, ci la conţinutul scrierilor. Toate exprimă “nevoia” de istorie,
de cultivare a trecutului, întâlnită în epocă la acei domni legaţi încă, direct
sau numai indirect, de marile dinastii româneşti medievale, atitudine care
reflectă continuitatea dinastică şi, mai ales, la acei “oameni noi” ajunşi în
scaunul voievodal, în căutare de legitimare istorică, cultivatori ai trecutului
ţării lor de care nu se puteau lega în nici un fel. Este o atitudine descifrată
şi în titulaturi, în steme, în unele legende cultivate în mediile princiare,
desluşită în imagini fictive sau reale de strămoşi, ce împodobesc bisericile,
în tablourile votive din ctitoriile domnilor secolului al XVII-lea, tradusă în
grija manifestată pentru ctitoriile înaintaşilor [30].
Semnificaţie istoristă are întocmirea în domnia lui Matei
Basarab a primei cronici a Ţării Româneşti în limba vernaculară, care a
compilat tot ce se mai păstra până atunci cu privire la istoria ţării, şi anume
acele sumare anale traduse în limba slavonă, iar pentru completarea unor
lipsuri s-a recurs la diverse scrieri: legende, inscripţii, cronici autohtone
sau cronici străine, alături de cronica domniei lui Matei Basarab. Operaţia de
amplificare a introducerii la cronica lui Matei Voievod – unde era evocat actul
întemeierii ţării prin “descălecatul” din Transilvania a lui Negru-vodă – este
atribuită de cercetători perioadei 1643-1644, când “teoria” identităţii
neamului Craioveştilor, din stirpea cărora făcea parte Matei, cu vechea
dinastie a Basarabilor “se fixase” sau se maturizase şi era aptă să capete
consacrare prin scris [31]. Matei
din Brâncoveni a fost şi primul domn din secolul al XVII-lea care şi-a adăugat
numele de Basarab, iar actul cronicăresc din vremea lui conturează un adevărat
cult al înaintaşilor din tradiţia dinastică a Ţării Româneşti. Nu poate fi
întâmplător faptul că, exact în vremea în care avea loc extinderea la cronică,
în Predoslovia la Antologhionul slavonesc,
tipărit la Câmpulung în 1643, Udrişte Năsturel se referea precis la Neagoe
Basarab, ca unic model la ale cărui fapte poate fi raportat princiarul său
cumnat: “Căci, care din domnii de mai înainte ai ţării – afară de cel din al
cărui neam şi familie preavestită, prea
luminăţia voastră pre nobilă prin urmaşi se trage, adică pre bunul
Basaraba Neagoe de odinioară – s-a arătat aşa de spre binefăcător al ţării, ca
prea buna domnie a voastră, care a revărsat aici atât de mari binefaceri, cum
într-adevăr nu s-a pomenit niciodată mai înainte?” [32]. Cele
două “mituri istorice”, al “descălecatului” şi al “noului Basarab” al
începutului de secol XVI, surprise de această alcătuire cărturărească,
constituie temeiuri ale ideologiei de orientare “naţională” a lui Matei Vodă
din Brâncoveni [33].
Rămânând în acelaşi registru, cele două cronici oficiale ale domniei lui
Constantin Brâncoveanu vin să sublinieze continuitatea dinastică pe linie
basarabească a principelui pentru a legitima descendenţa din “vechii Basarabi”
şi a afirma apartenenţa la familia domnitoare căreia tradiţia îi atribuia
întemeierea statului. Cele două cronici coincid în acestă privinţă: Radu
logofăt Greceanu elogiază – în predoslovia la cronică, scrisă la zece ani de la
debutul stăpânirii lui Brâncoveanu – originea strălucită a domnului “care despre
tată din Basarabi se trage, iară de către mumă din neam împărătesc, din pre
fericitul Ioan Cantacuzino” [34], făcând
apoi filiaţia cu Matei Basarab, spunând că “domniia au luat, apucând
strămoşescul scaun de vreme ce strănepot bătrânului Matei Vodă Băsărab să
trage” [35]; pentru
Anonimul brâncovenesc, Brâncoveanu
este îndreptăţit la tron pentru că “este
neam de al lui Matei-vodă” [36].
Cultivator al trecutului ţării sale, al unui trecut de
care însă nu se putea lega în nici un fel, spre deosebire de contemporanul său
Matei Basarab – prin atâtea fire legat de trecutul medieval al Ţării Româneşti
-, a fost Vasile Lupu al Moldovei, domn ridicat din “valul levantin”; reflexul
acestei imagini este atenţia acordată de acest principe înnoitor în multe
privinţe, simbolurilor monumentale ale trecutului muşatin, care se conjuga
admirabil cu ideea începuturilor Moldovei, aşa cum răzbate din cronica marelui
său vornic, Grigore Ureche, acum scrisă, Letopiseţul
Ţării Moldovei de la Dragoş vodă la Aron Vodă [37].
Atitudinea “istoristă” a secolului al XVII-lea pe care o descoperim în
mediul aulic românesc îşi are originile – aşa cum ne dezvăluie cronicarii – nu
doar în începuturile legendare ale statelor medievale, ci şi în realităţile
etnogenetice foarte îndepărtate ale “neamului”, precum cele ale Romei. Ni le
dezvăluie Grigore Ureche în al său Letopiseţ – “de la Râm ne tragem” [38] -,
Miron Costin în De neamul moldovenilor
din ce ţară au ieşit strămoşii lor, unde, în predoslovie, precizează:
“Biruit-am gândul să arăt lumii din ce izvoare şi seminţie sunt locuitorii
ţării noastre, adică ai Moldovei, ai Ţării Munteneşti, şi românii din ţările
Ungureşti, care toţi un neam şi o dată sînt descălecaţi” [39] şi nu
în ultimul rând, Constantin Cantacuzino stolnicul în opera sa de erudiţie, Istoria Ţării Româneşti, menită a
sublinia originea latină a românilor şi continuitatea lor, tradiţia lor
istorică, nu ca “o mare grămadă de minciuni”, ci adunând de la istorici
străini, “istorisind de această ţară ce va fi mai adevărat” [40].
Plin de semnificaţie este faptul că “istorismul” aulic
românesc îşi găseşte paralelisme în mediile cultivate, ale unor civilizaţii
învecinate spaţiului autohton: cazul aristocraţiei poloneze, ce-şi conturase
doctrina “sarmatismului” din timpul regilor din dinastia Vesa, mai ales, şi
cazul nobilimii ungare din vremea unor principi ai Transilvaniei – Gabriel
Bethlen, Gheorghe Rakoczi I -, care afirma “scitismul” sau “hunisml”. Căutarea
unor rădăcini istorice îndepărtate şi fictive ale nobilimii din aceste părţi de
lume avea rolul unui factor de compensaţie, în conjunctura istorică determinată
de sfâşieri lăuntrice şi de ameninţări străine [41].
În această epocă a civilizaţiei româneşti, nevoia de
istorie – percepută în mod diferit, pe fiecare treaptă a ierarhiei sociale, dar
prin sensurile sale morale – era exprimată de Miron Costin astfel: “că
letopiseţele nu suntu numai să le citească omul, să ştie ce au fostu în vremi
trecute, ce mai multu să hie de învăţătură, ce ieste bine şi ce ieste rău şi de
ce-I să se ferească şi ce va urma hie cine: domnul den faptele domnilor, care
cum au fostu şi cu veste şi cu pomană, să ia urmă de viiaţă, boierii urmându
pre boierii cei cinsteşi şi înţălepţi, slujitoriul ca slujitoriu, că cineşi
după breasla sa, cine urmadză pre cel cinsteş, cinstit, cine urmeadză pre cel
rău iaste şi rău să va săvârşi” [42].
[1] Adrian Marino, Carnete
europene, Cluj-Napoca, 1976, p.5 apud,
Mircea Martin, G.Călinescu şi “complexele” literaturii române, ediţia a 2-a, Paralela 45,
Bucureşti, 2002, p.20.
[2] Ibidem.
[3] Alexandru Duţu, Literatura
comparată şi istoria mentalităţilor, Editura Univers, Bucureşti, 1982,
p.227.
[4] Andrei Pippidi, Putere şi
cultură în epoca lui Brâncoveanu, în AIIA,
XXV / 2, 1988, p.365.
[5] Al.Duţu, Coordonate ale
culturii româneşti în secolul al XVIII-lea (1700-1821). Studii şi teme, Editura
pentru Literatură, Bucureşti, 1968, p.192-193.
[6] Mircea Martin, op.cit.,
p.22.
[7] Alexandru Duţu, Cultura
română în civilizaţia europeană modernă, Editura Minerva, Bucureşti, 1978,
p.9.
[8] Paul Lemerle, Bizanţul şi
originile civilizaţiei noastre, în antologia lui N. Şerban Tanaşoca, Literatura Bizanţului, Bucureşti, 1979,
p.56-57.
[9] Dan Horia Mazilu, Voievodul
în sala tronului, Polirom, Iaşi, 2003, p.146.
[10] Dan Horia Mazilu îl indică, în principal, pe Udrişte Năsturel
(care a făcut din zidirea “mitului dinastic” al Basarabilor un ţel al politicii
sale culturale) şi pe cărturarii din preajma lui ca traducători ai Învăţăturilor, dar şi ai Vieţii lui Nifon şi Pisaniilor de la Argeş (Ibidem,
p.457); în schimb, Al.Duţu înclină să atribuie iniţiativa acestei alcătuiri mai
curând cărturarilor din vechi centre de cultură, care s-au desprins mai uşor ca
Udrişte Năsturel de prestigiul limbii culte, slavona, pentru a susţine mai
viguros progresul limbii “vulgare”, româna (Alexandru Duţu, Cărţile de înţelepciune în cultura română, Editura
Academiei RSR, Bucureşti, 1972, p.76).
[11] Alexandru Duţu, Cărţile de
înţelepciune în cultura română, Editura Academiei RSR, Bucureşti, 1972, p.77-79.
[12] O.Cicanci, Cărturari greci
în ţările române (secolul XVII – 1750), în “Studii istorice Sud-Est
Europene”, vol.2, coord. de Alexandru Duţu, Editura Academiei, Bucureşti, 1984,
p.54-55; Virgil Cândea, Raţiunea
dominantă. Contribuţii la istoria umanismului românesc, Editura Dacia,
Cluj-Napoca, 1979, p.37.
[13] Alexandru Duţu, Cărţile de
înţelepciune, p.67.
[14] D.H.Mazilu, Voievodul,
p.468-469.
[15] Al.Duţu, Cărţile de
înţelepciune, p.83-86; D.H.Mazilu, Voievodul,
p.462-464.
[16] Alexandru Duţu încadrează aceste scrieri în genul de largă
circulaţie desemnat prin denumirea “Fürtensprigel” (Al.Duţu, Cărţile de înţelepciune).
[17] A.D.Xenopol, Istoria
Românilor din Dacia Traiană, vol. IV, Editura Enciclopedică, Bucureşti,
1993, p.136; Nicolae Cartojan, Istoria
literaturii române vechi, Editura Minerva, Bucureşti, 1980, p.174-175.
[18] Despre Îndreptarea legii,
vezi: A.D.Xenopol, Istoria românilor,
IV, p.136-140, N.Cartojan, Istoria
literaturii, p.176-177.
[19] Miron Costin, Letopiseţul
Ţării Moldovei, Editura Minerva, Bucureşti, 1975, p. 54.
[20] N.Cartojan, op.cit.,
p.267-270.
[21] Miron Costin, op.cit., p.
[22] N.Cartojan, op.cit.,
p.282-290.
[23] N.Cartojan, op.cit., p.395-396.
[24] Aurora Ilieş, Constantin Brâncoveanu şi cronistica epocii sale, p.207-209.
[25] Tudor Nedelcea, Geneza
ideilor social-politice şi filosofice în literatura română veche, Scrisul
românesc, Craiova, 1987, p.17.
[26] În analiza privind clasificarea literaturii istorice şi
autorilor ei, Al.Duţu se raportează la literatura franceză, arătând că “în
secolele XIX-XX numeroşi cercetători nu au văzut în operele istoricemedievale
decât cariere de fapte. Indiferenţi la ceea ce puteau gândi sau doreau să spună
autorii lor, ei au acceptat fără să-şi facă probleme, convinşi fiind că era
inutil de distins genuri istorice, tradiţiile cele mai contestabile au luat
cuvintele unele drept altele şi au împărţit titlurile la întâmplare.” El atrage
atenţia că opere de gen deosebit şi redactate în momente diferite au fost
grupate laolaltă, fără să se ţină sema de modificările profunde intervenite în
expunerea istorică de-a lungul timpului şi, mai ales, din momentul în care a
fost stabilită o strânsă legătură între istorie şi retorică (Al.Duţu, Umanişti români şi cultura europeană,
Editura Minerva, Bucureşti, 1974, p.92).
[27] Ibidem, p.97-98.
[28] Nicolae Iorga, Istoria
literaturii româneşti, vol. II, Bucureşti, 1928, p.67.
[29] Potrivit părei unor cercetători, partea de început a Istoriilor până la 1688 n-ar aparţine
vornicului Radu Popescu, ci unui anonim, de aceea ea a fost numită Cronica
Bălenilor, Nicolae Iorga atribuie această parte lui Constantin căpitanul
Filipescu (Aurora Ilieş, op.cit.,
p.203).
[30] Răzvan Theodorescu,
Civilizaţia românilor, I, p.159-160; O. Cicanci, Cărturari greci, p.60; Răzvan Theodorescu, Civilizaţiaromânilor între medieval şi modern. Orizontul imaginii
(1550-1800), vol.I, Editura Meridiane, Bucureşti, p.244.
[31] Ştefan Andreescu, Istorici
români: cronicari, misionari, ctitori (secolele XV-XVII), Editura
Universităţii din Bucureşti, Bucureşti, 1997, p.78-89.
[32] BRV, p.132.
[33] RăzvanTheodorescu,
Civilizaţia românilor, II, p.13-14.
[34] Radu logofăt Greceanu, Historia
domniei lui Constantin Basarab Brâncoveanu voievod (1688-1714), Editura
Academiei RSR, Bucureşti, 1970, p.52.
[35] Ibidem, p.54.
[36] Istoria Ţării Româneşti de
la octombrie 1688 până la martie 1717, ediţia Const.Grecescu, Bucureşti,
1959, p.5.
[37] Răzvan Theodorescu, Civilizaţia
românilor, I, p.241-242.
[38] Grigore Ureche, Letopiseţul
Ţărâi Moldovei, Ediţie îngrijită de P.P.Panaitescu, Editura de Stat pentru
Literatură şi Artă, Bucureşti, 1955, p.61.
[40] Ibidem, p.900.
[41] R.Theodorescu, Civilizaţia
românilor, I, p.161; Ibidem, II,
p.7.
[42] Miron Costin, op.cit., p.56.
Cel care afirmă că Herta Muler aparţine marilor creatori nu i-a citit "opera". Mai bine citeşti Hogaş...
RăspundețiȘtergereCă a trăit în counism aşa-i, dar din "operă" se vede doar cu lupa.
Aş fi vrut să-l văd pe don' Ştefan. Să fie sănătoa şi vesel!
Mai bine îi citești pe amândoi.Cititul nu dăunează sănâtâții
RăspundețiȘtergere