Cronici din tranziție TIMPUL 9
Mircea Gheorghe |
Revanșa unei diariste:
Rodica Anca, Jurna Lamar
***
Cronici din tranziție TIMPUL 9
www.timpul.ro octombrie 2012
MIRCEA
GHEORGHE
Citite cu interes pentru
calitățile literare și partea lor instructivă și documentară ori cu mefiență
pentru subiectivitatea care nu ezită să distorsioneze realitatea avantajos în
favoarea autorului, jurnalele scriitorilor sânt texte dependente de
personalitatea celor care le semnează. Cu cât
autorul este mai
important, cu atât interesul public față de ceea ce
înseamnă sau a însemnat viața lui cotidiană este mai viu. Acesta este primul
argument al editorilor și apoi al cititorilor față de interesul suscitat de un
text diaristic și evident că este vorba despre un argument de bun simț inatacabil.
Căci trăim dintotdeauna într-o societate în care argumentul de autoritate le
precede pe celelalte. ¹Înainte de a analiza conținutul
a ce ni se comunică, mintea noastră analizează instantaneu îndreptățirea
persoanei de a ne comunica acel conținut. Problema se naște atunci când argumentul de autoritate blochează tot procesul reflexiv și din
instanță preliminară, se transformă în instanță finală și supremă care clasează
totul fără să examineze.
Ne putem afla în această
situație atunci când un diarist lipsit de o
dimensiune publică marcantă „iese în lume“ cu un jurnal ce ar trebui să producă
o primire generală extrem de pozitivă, dar care trece, practic, neobservat. Mesagerul
nu pare să aibă autoritatea necesară pentru a tulbura atenția noastră concentratată
doar asupra protagoniștilor zilei.
Cred că acesta este cazul jurnalului semnat de Rodica
Anca, Jurna
Lamar, lansat
în 2011 la târgul de carte Gaudeamus.
Rodica Anca, de profesie
designer, face parte, împreună cu soțul ei, poetul George Anca, din cohorta nu
foarte numeroasă a celor care, pe urma lui Mircea Eliade, au intrat într-un strâns contact empatic cu cultura Indiei. Contactul acesta este sugerat
și de anagrama transparentă a titlului. Care titlu poate fi însă și o deghizare pudică a adevăratului nume Jurnal amar, considerat probabil de autoare
prea explicit și întrucîtva descurajant.
Căci jurnalul ei este, în mare parte, într-adevăr trist
și amar. În majoritatea paginilor temele predilecte sunt sărăcia,
discontinuitatea relațiilor de comunicare cu cei apropiați, complicațiile bătrâneții care se instalează inexorabil, demagogia și prostia
politicienilor, depresiile, frustrările, absurdul, lipsa de sens a vieții
cotidiene, – abordate pe un ton care trece prin toate registrele: dezabuzare, tandrețe,
ironie și autoironie, revoltă, sarcasm, cinism. Această variație conferă
jurnalului o autenticitate fără nici o notă falsă, fiindcă vocea diaristei, percepțiile și reflecțiile ei se modulează conform
imprevizibilului realității. Nu ne întâlnim, ca în cazul altor autori
de jurnale cu aceleași stări umorale de la prima până la ultima pagină. Nu ne întâlnim, de asemenea cu aerul de
superioritate atât de cunoscut și de iritant, în
fond, față de contemporani, judecați pentru cultura, limitele și frustrările
lor precare în raport cu ținuta etică și intelectuală exemplare ale
diaristului. Dimpotrivă, autoarea din Jurnal Lamar își iubește prietenii, familia, vecinii,
păstrează cu sfințenie amintirile frumoase
despre cei cu care i s-a intersectat la un moment dat viața este o dona
di casa tot
timpul atentă la nevoile domestice ale celor din jurul ei. Este copleșită
uneori de oboseală, de gânduri triste, de întrebări
fundamentale pentru care nu există, firește, răspunsuri
satisfăcătoare și când se încumetă să-și consemneze reflecțiile o face cu sfială și cu un fel de modestie demnă. Vocea ei, voit
frustă, lipsită de orice complezență față de sine, apare de la primele rânduri: „16 septembrie, ora 4. Nu se poate dormi pe tristețea asta! Încă de dimineață, ziua de ieri a început
prin a fi de rahat. Mă dureau toate cele, eram amețită
și-mi mai era și lene! Nu m-aș fi ridicat din pat. Dar voiam să mă duc să-i
cumpăr fetii veiozele alea la care mi-era gândul de aproape un an, de când le-am văzut și n-am avut bani. Dar acum, că se mută la casa ei,
trebuia să le cumpăr repede, până nu se terminau banii. Ce dacă
ploua! Până văd cele două reviste ale presei, Cazan și
Văcaru, până mă dezmeticesc cu trei cești de ness și
opt-zece țigări, până mai dau două telefoane și stabilesc
cu Lenuș ora 10,35 pentru pornire, se opreste și ploaia“.
Este intrarea în materia primei
zile a jurnalului, care poartă numele – fiecare zi are un nume – Homo
miserabilis. Urmează
câteva ore stresante de alergătură și scotocire feminină
prin magazine. Scurta listă a cumpărăturilor realizate sau doar dorite este aproape suprarealistă și anticipează întregul univers al jurnalului:
veioze, o perdea de duș cu lebede, carne de vițel sau de
porc, pantofi, o față de pernă cu cai, o husă de blană pentru scaunul din mașină, o peniță kaki. După trei ore de peregrinare,
diarista este epuizată de
oboseală, o doare spatele. Pentru ea și pentru prietena
ei, Lenuș, a fost o zi de târguieli fără nimic lejer sau amuzant. Nu o zi de shopping.
Acesta este tonul
jurnalului.
Ceva mai departe, cititorul este
introdus fără ezitare și cu naturalețe în cotidianul diaristei.„Toate zilele
mele încep la fel: cafeaua rece, făcută de cu seară, revistele presei cu Cheli și Văcărelu, ceva amețeli și amorțeli, care trebuie neglijate,
planificarea celor ce trebuie făcute în ziua
respectivă (a celor care nu pot fi amânate sau ignorate). Apoi începe o lungă perioadă de «încă o țigară», «asta-i ultima», «iar mi-a băut
G aproape toată cafeaua, trebuie să-mi mai fac un ibric,
că nu mi-am înghițit gălbenușu’» «of, vai, au», «ia să mai beau una», «ce viață de căcat», «au, mijlocul!», «au, capul!»
s.a.m.d.“ După două ore de lălăială, de olecăială,
după ce mai văd o dată revistele presei, încă nu mă simt gata să iau taurul de coarne, așa că deschid calculatorul și mă joc niște
joculețe stupide și îndobitocitoare, până mi se acrește. După treipatru
cești de nes și cel puțin zece țigări, mă
simt mai viguroasă
și cu psihicul mai țanțos, sun la Popeasca să stabilim traseul la cumpărături,
mă extrag dureros din fotoliu și mă echipez de piață“.
Dar o asemenea zi poate sfârși frumos. Diarista află că un dicționar englez-dzongha pe care l-a ilustrat cu mult timp în urmă, când se afla în Bhutan,
în anii ’80, circulă și este cunoscut printre călugării budiști
din Tibet:
„Gata! Nu mai sunt tristă și acră pe viață! Ce contează
niște treburi minore pe care le avem cu toții de făcut! Moralul, psihicul,
speranța, au sărit până la cer. Sânt fericită. Ieri a fost o zi de aur.“
Momentele de bucurie care
alternează cu cele de amărăciune, fără a prevala asupra acestora, sunt totuși relativ numeroase. Sânt bucurii mărunte casnice, legate de familie, de prieteni, de un examen reușit al fiicei, de o aniversare, de o masă
festivă de Crăciun, de o revedere a lui G. după o lungă
absență și altele de același fel. Evenimentele acestea tipice nu s-ar desprinde de pagină dacă n-ar fi spiritul de
observație mereu ascuțit al diaristei sub lentila căruia totul se mărește și
devine interesant. O secvență memorabilă de
umor negru este
descrierea unui drum cu peripeții la Alexandria:
„Ăstora cu moarta li se stricase mașina. Moarta
trebuia dusă la Alexandria,
pentru înmormântare. Apelează la Lili să le dea mașina lui Costică. Acesta fiind în delegație,
cade în sarcina lui Andrei, fiul lor, să se ocupe de
împrumutul mașinii. Andrei tocmai se întorsese de la
slujbă, că lucrase noaptea. Băiatul n-are curaj să dea mașina pe mâna unuia în care nu are
încredere: „ori te urci tu, mamă, la volan (maică-sa, Lili, nu șofează), ori el, tot aia e!“ Așa că se duce el la Alexandria. După ce mai
întîi încarcă oalele cu mîncare și alte chestii necesare, coliva și moarta!
Care începuse deja să miroasă! Acesteia nu i-au scos
certificatul de deces, poate din economie, poate pentru a mai scuti din alergătură, așa că au proptit-o pe bancheta din spate,
cu picioarele crăcănate peste oala cu salată orientală,
familia s-a înghesuit cumva pe lângă decedată și au pornit la drum. „În viața mea nu mai fac salată de-asta, că mi se întoarce
stomacul pe dos“, se indignează biata Lili. „Cum, au plecat cu coana mare ca
și cînd ar fi fost vie?“ „Da, bine că nu i-a oprit poliția pe
drum, poate îl mai și amenda pe Andrei!“ O sunase /pe Lili/ când au ajuns acolo. Unde îi
aștepta altă tărășenie: casa, super-blindată contra hoților – care încercaseră mai demult să intre peste babă – cu gratii și ușă
de fier, cu lacăte, yale și zăvoare. Dar uitaseră să ia
cheile!“.
Jurnalul se încheie cu pagini
memorialistice pline de tandrețe despre copilărie asociate cu o revelație morală care o conciliază cu toate frustrările sale –
cea a iubirii dezinteresate care este în sine o valoare și o
șansă de fericire. „Azi am recitit tot ce am scris în ultimii cinci ani. Și mi-am dat seama unde am greșit. Am iubit
oamenii dar, din orgoliu, am așteptat să mă iubească și
ei. Nu așa trebuie. Trebuie să dai totul fără să aștepți să te răsplătească iubindu-te, la rândul lor. Trebuie să-ți
dăruiești inima fără nici un fel de condiții, fără nici un fel de așteptări,
fără nici o rezervă. Să iubești pe fiecare așa cum este, cu bune și cu rele, să-l sprijini când are nevoie, să simtă că are în
tine un prieten. Din orgoliu, am așteptat ca relația să fie
reciprocă și d-aia m-am simțit neajutorată când m-au dezamăgit, când m-au rănit, când m-au părăsit. Acuma știu.
Bine, descoperirea nu am făcut-o eu prima. Cred că vine
din Biblie, de la Domnul Iisus, de la Sfinți, de la
filosofi, de la mari învățați /.../ Mă culcasem, aproape că adormisem și mi-am
adus aminte că la ora unu, dl. Marcel Petrișor avea un interviu pe TVR. Mi-a fugit somnul și m-am așezat la tv. Îl știam din povestirile lui
G, nu l-am întâlnit vreodată. La sfârșit, după ce a povestit multe
amintiri triste din anii de închisoare (cu amărăciune, cu rușine și un soi de
vină mi-am reamintit că deși eram adolescentă prin l951 – 56, habar n-aveam despre ce suferințe și nelegiuiri se petreceau
cu oamenii, de parcă am fi trăit în universuri
paralele), la sfîrșitul emisiunii deci, spune exact acest principiu: să iubești oamenii fără să pretinzi să te iubească și ei la rândul lor“.
S-ar zice un fel de happy-end la sfârșitul unui lung și chinuitor examen interior datorat îndoielilor de sine și de ceilalți. Sau o revanșă asupra acestor îndoieli,
întărită de o nouă certitudine: scriind cu dragoste
despre alții, despre oamenii care i-au luminat copilăria, diarista s-a transformat în memorialistă și a descoperit un sens
care-i ordonează viața către un rost ce trece dincolo de pragul
cotidianului:„Am întâlnit de-a lungul vieții mele câteva femei pe care le păstrez în
suflet ca pe niște icoane sfinte. Nu peste mulți ani nu va mai rămâne nimeni care să-și amintească
de ele. Și-atunci vor muri pentru a doua oară și pentru
totdeauna. Dacă vor avea un dram de noroc, vor mai trăi un timp prin cartea
asta, pe care le-o dedic cu iubire și respect./.../ Și-apoi,
dacă eu nu scriu despre acele locuri, timpuri, oameni, cine să-și mai
amintească despre tot peste zece ani? E ca o datorie față de mama, de Rina, față de toți acei minunați țărani“.
_________________
¹Să ne reamintim că într-unul dintre dialogurile
sale din tinerețe, Ion, Platon, îi contesta lui Homer exact această îndreptățire,
autoritatea sa ca sursă de adevăr în raport cu anumite subiecte. Când vorbește despre cursele de cai, despre
pescuit, despre război, despre ceea ce stimulează setea etc. nu Homer, observă
Platon, este deținătorul adevărului, ci cei care prin natura profesiei lor au o
legătură directă cu asemenea situații: conducătorul de cai, pescarul,
generalul, medicul. Discursul poetic despre aceste subiecte este datorat unei
inspirații divine, un dar al zeilor,
nu semnul unor competențe specifice, iar valoarea lui nu este adevărul, ci frumusețea.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu