marți, 27 noiembrie 2012

Expoziţie foto - Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte

Colocviile de Marţi
27 noiembrie 2012, ora 17, str Calderon 39
Eveniment: Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte
Amfitrion: George Anca 


PRINCIPIUL PLENITUDINII,

UTOPIE SI HETEROTOPII

 


Bianca Beatrice Michi
E-mail: Bianca_michi2003@yahoo.com


*** 

PRINCIPIUL PLENITUDINII, UTOPIE SI HETEROTOPII


Se poate argumenta că, plenitudine È™i utopie sunt două subiecte bine-cunoscute si legate între ele, deÈ™i relaÈ›ia lor nu a fost în mod explicit dezbătută. IntenÈ›ionez să fac o analiză a utopiei prin intermediul termenilor de posibilitate È™i actualizare, având la bază impresionanta tradiÈ›ie filosofică deschisă de către Aristotel. Interpretările contemporane ale principiului plenitudinii pot oferi instrumente importante pentru teoretizarea utopiei ca fiind o posibilitate care nu se actualizează niciodată. Un alt obiectiv al acestei lucrări este aceea de a lansa întrebarea dacă principiul plenitudinii poate furniza, de asemenea, premise relevante pentru o înÈ›elegere mai profundă a conceptului paradoxal de heterotopie din filosofia lui Michel Foucault. 

Pornind de la premisa că utopia trebuie să descrie (chiar să prescrie) “cea mai bună dintre lumile posibile”, voi propune o analiză a genezei ideii de utopie in filosofia aristotelică despre posibilitate È™i actualizare, mai precis, în cadrul principiului aristotelic denumit ulterior de către A.O. Lovejoy “principiul plenitudinii”. 

A doua parte a lucrării își propune o abordare a heterotopiei că spaÈ›iu de congruență între utopie È™i existenÈ›a reală tot din perspectiva principiului plenitudinii, principiu despre care consider că poate contribui la clarificarea argumentării lui Michel Foucault din articolul “Despre alte spaÈ›ii”.
Principiul plenitudinii este cunoscut sub mai multe formulări, cea mai frecventă fiind următoarea: "Toate posibilitățile (potențialitățile) autentice (genuine) se actualizează în timp".
Pentru delimitarea ideii de utopie față de toate celelalte tipuri de posibilități este important să analizăm diferența dintre posibilitățile autentice si cele non-autentice, în așa fel încât, prin intermediul analogiei să ajungem la o definiție consistentă. În mod inevitabil, o potențialitate este autentică numai atunci când îndeplinește toate condițiile necesare actualizării, iar Aristotel consideră că acest lucru este constitutiv pentru înțelegerea și definirea corectă a conceptului de potențialitate autentică. Ideea de utopie conține în sine însăși o posibilitate imaginară care nu se actualizează, deci nu constituie o posibilitate autentică.
In 1967, Michel Foucalt preia un termen specific medical (heterotopie) È™i îl redefineÈ™te din perspectiva filosofică în cadrul lucrării “Des autes espaces”, deschizând astfel noi orizonturi de abordare a ideii de spaÈ›ialitate È™i posibilitate. Heterotopiile sunt locuri reale, locuri efective, locuri schiÈ›ate încă de la formarea societății È™i care sunt un fel de contra-situri, un fel de de utopii efectiv realizate în care siturile reale, toate celelalte site-uri reale, care pot fi găsite în cadrul culturii sunt în acelaÈ™i timp, reprezentate, contestate È™i inversate. Sunt un fel de locuri în spatele celorlalte locuri cu toate că, în acelaÈ™i timp, sunt efectiv localizabile.”
Heterotopiile sunt locuri unde realitatea È™i imaginaÈ›ia se intalnesc, locuri care sunt totodată reale È™i virtuale (sau simbolice, mitice). Conceptul lui Foucault despre heterotopie nu poate fi separat de abordarea sa despre cunoaÈ™tere, deoarece el consideră in mod explicit că heterotopia este “cultural” constituită.
Potrivit lui Foucault, heterotopia este un loc în care condiÈ›iile necesare de posibilitate sunt îndeplinite, deoarece este un loc real. Singura diferență dintre acest spaÈ›iu, spaÈ›iul obisnuit È™i spaÈ›iu utopic consta in funcÈ›ia acestora. Și această funcÈ›ie este legată de alte spaÈ›ii È™i de conÈ™tiinÈ›a subiectivă. Pentru a fi dual, adică real È™i imaginar (sau mitic / simbolic), conceptul de heterotopie trebuie să conÈ›ină două valenÈ›e, una conectată la aspectul real È™i cealaltă la cel imaginar. 

Concluzia mea este deschisă, deoarece există o dificultate majoră în cadrul principiului plenitudinii prin coexistența a trei categorii: "întotdeauna", "posibil" și "necesar". Ce este întotdeauna sau de obicei (Phys. 198 b6) este ceea ce are sau ar putea avea excepții și, prin urmare, este diferit de necesitate. Poate acest lucru ar putea fi un bun punct de plecare pentru o dezbatere viitoare privind excepția de la principiul de plenitudinii pe care Michel Foucault o numeste heterotopie.. Fiind așadar interesată de principiul plenitudinii, aș dori să lansez o dezbatere deschisă pentru cei care s-ar putea simți provocați să găsească clarificări suplimentare pentru dilema heterotopiilor lui Foucault.







Portrete foto: Radu Cristian Nema
 DorinÅ£a ce ai o să-Å£i aducă întristare


Taci, fătul meu, că ţi-oi da Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte.


 De ce creÅŸtea copilul, d-aceea se făcea mai isteÅ£ ÅŸi mai îndrăzneÅ£. 


Tată, a venit vremea să-mi dai ceea ce mi-ai făgăduit la naştere.


Sunt nevoit să cutreier toată lumea până ce voi găsi făgăduinţa pentru care m-am născut


Această casă este încongiurată cu o pădure deasă şi înaltă, unde stau toate fiarele cele mai sălbatice din lume


Să trecem, răspunse Făt-Frumos, ÅŸi Dumnezeu să se îndure de noi. 


Cum o văzu Făt-Frumos, rămase încremenit.


 Căutăm, zise el, TinereÅ£e fără bătrâneÅ£e ÅŸi viaţă fără de moarte. 


...nu după multă vreme se ÅŸi însoÅ£i cu fata cea mai mică. 


Deodată îl apucă un dor de tată-său ÅŸi de mumă-sa. 


Mă voi duce dară să-mi mai văz o dată părinţii şi apoi m-oi întoarce, ca să nu mă mai duc niciodată.


...iară el, supărat, plecă înainte, fără a băga de seamă că barba ÅŸi părul îi albise. 


Ocoli de vreo două-tei ori, cercetând fiecare cămară, fiecare colţuleţ ce-i aducea aminte cele trecute


O palmă îi trase Moartea lui, care se uscase de se făcuse cârlig în chichiţă, şi căzu mort, şi îndată se şi făcu ţărână.

Expozitie tematica. Autor: Cristian Radu Nema (e-mail: nema@crn.com.ro)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu