Marţi, 27 noiembrie 2012,
a avut loc evenimentul cultural
Colocviile de Marţi – Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte
***
Evenimentul a avut loc la Centrul pentru Activităţi Recreative şi Inovare Ocupaţională
Str. J.L. Calderon nr.39
„O palmă îi trase Moartea lui, care se uscase de
se făcuse cârlig în chichiță[3],
și căzu mort, și îndată se și făcu țărână.” (Petre Ispirescu). „Ne întemeiem aci
pe-o autoritate pe care „Românul” desigur nu va cuteza a o combate, pe a lui
Nicolae Bălcescu” (Mihai Eminescu”). “así desde las Indias a Valachia / corra tu nombre
y fama, / que ya por nuestra patria se derrama” (Tome de Burguillos, en
el año de 1634 – dedicaţie lui Lope cf. Herodot despre traci). Pe când Lope
însuşi, în piesa lui El
prodigioso principe de Transilvania, maschează pe Mihai cu Bathory (Călugăreni, 13/23 august
1595). În timp ce, după Nicolae Bălcescu, „soarele veni să lumineze această
mare zi de miercuri 13/23 august, menită a fi briliantul cel mai strălucit al
cununei gloriei române”. Calendar cultural, noiembrie 2012: Lope de Vega (25
noiembrie 1562 – 27 august 1635), 450 ani de la naştere; Nicolae
Bălcescu (29 ianuarie 1819 – 29 noiembrie 1852), 160 ani de la moarte; Petre
Ispirescu (1 ianuarie 1830 – 21 ianuarie 1887), 125 ani de la moarte; centenar George Emil Palade (19 noiembrie 1912 – 8 octombrie
2008).
Dr. George Anca |
Invitaţi: Viorica Vatamanu, Lucia Negoiţă, Elisabeta Isanos, Sorana
Gorjan, Ana Munteanu, Rodica Pandele, Monica Grigorescu, Claudia Golea, Emilia
Ţuţuianu, Victoria Milescu, Bianca Floarea, Wanda Decca, Bianca Beatrice Michi,
Alexandra-Maria Citirigă, Mariana Gurza, Adina Dumitrescu, Doina Boriceanu,
Doina Ghiţescu, Puşi Dinulescu, Marian Popa, Nicolae Nicolae, Nicolae Gheran,
Mihai Teodorescu, Florentin Smarandache, Ben Todică, Om Gupta Prakash, Neculai
Hilohi, Mircea Gheorghe, Vasile Andru, Nicolae Băciuţ, Ion Coja, George
Lupaşcu, Cornel Berbente, Gabriel Gheorghiu, Nicolae Drăgulănescu, Ion
Andreiţă, Neagu Udroiu, Florin Costinescu, Gheorghe Dănilă, Dorin
Dospinescu,Vasile Boji, Mihai Stan, Gheorghe Neagu, Ioan Soare, Nicolae
Tomoniu, Corneliu Zena, Petru Costinescu, Mircea Muntenescu, Tiberiu-Sebastian
Văduva
Amfitrion: Dr. George AncaAmfitrion: Dr. George Anca |
Puşi Dinulescu |
Puşi Dinulescu |
Bianca Beatrice Michi şi Puşi Dinulescu |
Intervenţii:
Sorana Georgescu-Gorjan: „Aşa e
arta, tinereţe fără bătrâneţe...” (Brâncuşi)
Ion Coja (70): „Unde sunt cei
ce nu mai sunt”
Dumitru Dinulescu: Poveşti
Caragiale
George Anca; Advaita
Vasile Andru (70): Yatra Mexic
Neagu Udroiu: Timpul Kalevalei
Adina Dumitrescu: Culegătorul
de poveşti
Bianca Beatrice Michi: Principiul
plenitudine-utopie-heterotopie
Mihai Teodorescu: Psihosociologia
totalitarismului
Ion Ionescu Bucovu: Ben todică
între două lumi
Nicolae Bulz: Romulus Vulcănescu bătrân
Ion Andreiţă: Vasile Văduva
tânăr
Nicolae Bulz |
Sorana Georgescu-Gorjan |
Mihai Teodorescu |
Lansări:
Andru povestit de 29 de
confraţi şi de el însuşi, 2012
Ben Todică (60): Între două
lumi; Între lumi; al treilea volum, aniversar: decembrie, 2012
Florentin Smarandache, Vasntha
Kandasamy: DSm Super Vector Space of Refined Labels, Zip Publishers, Columbus, Ohio,
2011. Premiul Statelor New Mexico
şi Arizona,
2012.
Cornel Berbente: Fiinţă şi
lucrare, Bibliotheca, 2012
Claudia Golea: În numele
câinelui, Minerva, 2012
Ben Todică: Între două lumi; Între lumi- Editura Muşatinia |
LA MULŢI ANI, BEN TODICĂ! |
Sorana Georgescu-Gorjan |
Portrete foto: Radu Cristian Nema
*
NB Teatrul de poezie: Poezia vieţii, recital de
Viorica Vatamanu. Folclor, Theodor Mazilu, D.R. Popescu, Lorca, Sf. Pavel,
Biblie. „Avem o revelaţie astă-seară, o mare actriţă, care ar trebui socotită
vedetă, nu profesoară la o şcoală, fie şi Universitatea Naţională de Teatru şi
Film” (Puşi Dinulescu).
Viorica Vatamanu |
Viorica Vatamanu |
TINEREȚE FĂRĂ BĂTRÂNEȚE…
Dintr-o frumoasă mărturie a lui C. S. Nicolăescu Plopșor aflăm că Brâncuși i-ar fi spus:
“Săpând necontenit fântâni interioare, am dat de
izvorul vieții fără de moarte și al tinereții fără bătrânețe. Așa e arta: tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte.”
La 27 noiembrie comemorăm 125 de ani de la trecerea la
cele veșnice a lui Petre Ispirescu, cel care ne-a dăruit
minunatul basm la al cărui titlu făcea referire sculptorul. Viziunea lui Brâncuși, prin referirea la artă, este însă mai optimistă decât cea a
povestitorului.
O întâmplare recentă confirmă rolul artei de exponent
al tinereții fără bătrânețe. La licitația de Artă Modernă și Impresionism care a avut loc
la Christie’s, la 7 noiembrie 2012, un mulaj în ghips intitulat Une muse a
obținut 12,4 milioane de dolari. Lucrarea semnată de
Brâncuși are o poveste fascinantă.
Modelul sculpturii O muză (1912) ca și cel al Muzei adormite (1909-1910) a fost baroana Renée Irana
Frachon, bună prietenă a sculptorului. Lucrările cioplite în marmură au stârnit
interesul organizatorilor expoziției de Artă Modernă Internațională ce urma să fie găzduită în 1913 în localul Armurăriei
regimentului 69 infanterie din New
York. Pictorii Arthur Davies, Walter Pach și Walt Kuhn au fost încântați de aceste
sculpturi, ca și de marmurele din 1912 Tors de femeie și Dra Pogany, precum și de Sărutul (1907-1908)
din piatră. Le-au ales pe toate cinci, pentru a fi expuse la loc de cinste
în cadrul expoziției. Davies chiar a cumpărat Torsul din
marmură. Celelalte lucrări au trebuit trecute în ghips, întrucât asigurarea era
mult prea scumpă pentru alte materiale. Așa se face că în
1913, publicul american a avut prilejul să vadă doar mulajele din ipsos după O
Muză, Muza adormită, Sărutul și Dra Pogany,
dar a putut admira Torsul original.
Celebra Armory Show a făcut cunoscută pentru prima dată arta brâncușiană dincolo de ocean și a stârnit un enorm interes. De
atunci, colecționarii americani îl vor sprijini în permanență pe sculptor.
Brâncuși a purtat o interesantă
corespondență cu Walter Pach, intrată recent în domeniul public
prin La Dation Brancusi. De aici aflăm că mulajele au fost evaluate de
Brâncuși la 1000 franci, dar că i-a lăsat pe organizatori să
decidă ce să facă cu ele. Walter Pach a primit gipsul Sărutului cu
prilejul căsătoriei și lucrarea a reprezentat pentru familia pictorului o
divinitate tutelară, care i-a purtat noroc. Fotografia stelei de pe mormântul
Rașevski din Montparnasse,
primită de la sculptor, era plasată sub mulaj, între două ferestre din locuința lui Pach.
Dl Davies a păstrat un timp la el mulajele după Muza
adormită, O Muză și Dra Pogany. A vândut
tinerei doamne Rumsey gipsul Muzei adormite și i-a returnat lui Brâncuși mulajul Drei
Pogany, care se află și în prezent în Atelier. Cu ocazia expoziției Brâncuși de la Galeria Brummer din 1933, dna Rumsey a
schimbat gipsul cu opera în marmură, pentru $1000. Gipsul a fost achiziționat de o doamna Guggenheimer cu $250. Cu ocazia primei expoziții personale Brâncuși organizată în 1914 la Photo
Secession Gallery, Davies a cumpărat O Muză din marmură, care se află în
prezent la Muzeul Guggenheim.
Walt Kuhn a achiziționat mulajul după O
Muză și a inclus lucrarea în colecția sa. După decesul lui în 1949, mulajul a intrat în stăpânirea soției sale, Vera Spier Kuhn, care a donat-o în 1955 Muzeului Guggenheim.
În 1986 gipsul s-a licitat la Christie’s cu $ 880.000. Organizatorul actualei
licitații de miercuri 7 noiembrie 2012, Andreas Rumbler
aprecia opera realizată acum exact un secol drept superbă, elegantă, modernă,
atemporală.
John Quinn, care a văzut O Muză la Armory Show,
i-a comandat lui Brâncuși un bronz după „femeia cu gușă” și a primit spre confirmare o schiță a lucrării. Bronzul a fost expus pentru prima oară în 1922 la New York, în The
Sculptors Gallery. Există în prezent trei bronzuri, care se află în muzee
americane și într-o colecție particulară.
Reapariția pe piața de artă a unei lucrări de Brâncuși din 1912, care a
atins o valoare apreciabilă deși e făcută din gips, confirmă
faptul că arta are “tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte”…
Sorana Georgescu-Gorjan
***
***
Mihai Teodorescu: Psihosociologia totalitarismului |
Mihai Teodorescu
FORMELE FUNDAMENTALE ALE TOTALITARISMULUI
1. MARXIST-LENINIST DE TIP:
1.STALINIST
2.CEAUSIST(PROLETCULTISM
ROMANESC)
3.VIETNAMEZ
LEGAL
4.COREEA
DE NORD LEGAL
5.CHINA LUI
MAO(PROLETCULTISM CHINEZ)
6.CUBA IN
PERIOADA INITIALA POLITICIAN :
7.DE
GUERILA: COLUMBIA(FARC) SI PERU(TUPA-MAROS)
8.TARILE EUROPEI DE
EST(INAINTE DE GORBACIOV)
2. ABSOLUTIST MONARHIC
DE TIP :
1.EV.
MEDIU RELIGIOS CRESTIN
2.IRANUL
SAHULUI PANA LA 1979 PANA LA REVOLUTIA ISLAMICA
3.T. TEHNOCRATIC
1.CUBA ACTUALA
2.
CHINA
ACTUALA
3.T.
MILITAR, CHILE(AUGUSTO
PINOCETO)
4.T. FASCIST SI
NEOFASCIST
5.T. ISLAMIC RELIGIOS DE GUERILA: LEGAL-ACTUAL
1.IRAN(CORAN-CONSTITUTIE),
DE GUERILA : JIHAD ISLAMIC-OSAMA BEN LADEN,
TALIBANIC-AFGANISTAN, HEZBOLAH-LIBAN, GIA-ALGERIA, KURD IN TURCIA, IN TARILE
MUSULMAN-DEMOCRATICE
***
TRASATURILE PSIHOSOCIALE COMUNE TUTUROR
TOTALITARISMELOR
1.CREDINTA INTR-UN
IDEAL MORAL SUPREM
2.SPERANTA(OPTIMISMUL)
3.CENZURA IMPOTRIVA
STIRILOR CARE MICSOREAZA SPERANTA(OPTIMISMUL)
4. TREBUINTA
INSTINCTIVA DE A SE INCADRA INTR-O STRUCTURA
SOCIALA(TREBUINTA DE INCLUZIUNE)
5. TREBUINTA DE IUBIRE
INTRE MEMBRII GRUPULUI CU ACEEASI IDEOLOGIE
6. TREBUINTA DE URA
IMPOTRIVA DUSMANILOR IDEALULUI MORAL(SACRIFICIUL MINORITATII PENTRU BINELE
MAJORITATII)
7. SACRALIZAREA
VALORILOR SOCIALE SUPREME CARE IN EVUL MEDIU ERA VALOAREA RELIGIOASA IAR ACUM E
VALOAREA STIINTEI(PRIVESTE NUMAI COMPONENTA POZITIONALA A RETELEI STATUT-ROL)
8. FESTIVISMUL
9. COLECTIVISMUL
EXTREMIST
10. EGALITARISMUL
IRATIONAL(MASIFICAREA)
11. SACRIFICIUL
INDIVIDULUI PENTRU IDEAL MORAL
12. SIMPLITATEA
COGNITIVA
13. CAUTAREA TAPULUI
ISPASITOR
14.
CONSENSULS(CONFORMITATEA)
15. MENTALITATEA
TOTALITARISTA(EUGENIA SI EUTANASIA)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu